abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport maandag 1 februari 2010 @ 22:07:14 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_77531889

Welkom in alweer deel 210 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================


In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================


In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.


Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.


Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.


Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.


Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================


Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen


Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89


Er zijn een aantal (vaste) omlopen van verschillend mat. Van een aantal is er een lijst gemaakt. Hieronder links erheen.
Plan T - Informatie (Omlopen, treinstellen e.d. Last update: 24-1-09)

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 3% gewijzigd door dennistd op 01-02-2010 23:23:01 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_77531898
tvp
pi_77531964
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:05 schreef dennistd het volgende:

[..]

Mja, dat SLT komt uit de planning zoals NS hem heeft, en die heb ik gewoon overgenomen voor mijn website
Ja weet ik, want ik had die planning hier ooit neer gegooid en toen zei je dat je die voor je site ging gebruiken.
  maandag 1 februari 2010 @ 22:10:00 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77532050


Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77532122
Het is maar goed dat Glowmouse een tvp-functie aan het inbouwen is
dag
pi_77532220
Hoezo? Die is er toch al in de vorm van Bookmarks.
  Redactie Sport maandag 1 februari 2010 @ 22:13:58 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_77532291
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:12 schreef Socios het volgende:
Hoezo? Die is er toch al in de vorm van Bookmarks.
Mja, daar kijk ik dus echt nooooit in
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_77532571
Oh die anti TVP waarschuwing is weg met die nieuwe hippe OP Maar hij geldt nog wel natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 1 februari 2010 @ 22:25:15 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77532913
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:18 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh die anti TVP waarschuwing is weg met die nieuwe hippe OP Maar hij geldt nog wel natuurlijk
Juist

Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77532948
Er staan na al die jaren ineens helemaal geen treintjes meer in de OP.
  maandag 1 februari 2010 @ 22:26:35 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77532992
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:18 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh die anti TVP waarschuwing is weg met die nieuwe hippe OP Maar hij geldt nog wel natuurlijk
Sinds wanneer heb jij dat stomme Twitter?

Je bent trouwens wel de eerste waarbij het interessant is om te lezen wat je te melden hebt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 1 februari 2010 @ 22:27:35 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77533038
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Juist

[ afbeelding ]
Oei, gevaar. Dat moet ik meemaken!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77533147
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:26 schreef Duvel het volgende:

[..]

Sinds wanneer heb jij dat stomme Twitter?

Je bent trouwens wel de eerste waarbij het interessant is om te lezen wat je te melden hebt.
Sinds ik geen zin heb om iedere ontwikkeling tachtig keer tegen jan en alleman te moeten gaan vertellen

Verder is twitter natuurlijk totaal kut.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 1 februari 2010 @ 22:30:34 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77533230
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Sinds ik geen zin heb om iedere ontwikkeling tachtig keer tegen jan en alleman te moeten gaan vertellen
Ja, dat is toevallig wel handig idd.
quote:
Verder is twitter natuurlijk totaal kut.
Mooi dat we dat gezamenlijk hebben vastgesteld. Ik las dat je een half uur kunt zitten. Dan kun je dus ook weer bieren zonder rietje.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77533501
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:30 schreef Duvel het volgende:
Mooi dat we dat gezamenlijk hebben vastgesteld. Ik las dat je een half uur kunt zitten. Dan kun je dus ook weer bieren zonder rietje.
Zitten in een trein behoort ineens ook tot de opties Dat rietje is op zich nauwelijks een probleem natuurlijk
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 1 februari 2010 @ 22:36:45 #16
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_77533544
En die twitter is waar precies te volgen? Als ik op Dr_Flash zoek krijg ik een gast uit Berlijn.

Dan blijf ik ook up to date.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  maandag 1 februari 2010 @ 22:36:56 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77533555
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 1 februari 2010 @ 22:37:59 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77533588
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:36 schreef Eix het volgende:
En die twitter is waar precies te volgen? Als ik op Dr_Flash zoek krijg ik een gast uit Berlijn.

Dan blijf ik ook up to date.
N00b!

Zie de blauwe "t".
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77533654
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:36 schreef Eix het volgende:
En die twitter is waar precies te volgen? Als ik op Dr_Flash zoek krijg ik een gast uit Berlijn.

Dan blijf ik ook up to date.
Staat ook in mn MSN nick trouwens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77533929
http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)erlandsespoorart.pdf
Dus eigenlijk is het Nederlandse spoor niet bijzonder druk, maar hebben we gewoon het minste spoor van Europa per persoon.

En dan kan er nog geen eens een verbinding tussen Breda en Utrecht vanaf, die veel nuttiger is dan de HSL-zuid.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 1 februari 2010 @ 22:53:36 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77534361
Vandaag wou me zus wederom, voor de zoveelste keer, haar SOV-chip opladen, wat wederom problemen gaf
In Leeuwarden werkte de apparatuur niet goed, waardoor het daar niet wou lukken.. Ze moest toen naar Groningen voor haar college(universiteit), en heeft daar na 5x opnieuw proberen een geslaagde poging gehad
De uiterste termijn van ophalen van je product enzovoorts is tevens uitgesteld tot nader order..
quote:
Advies blijft: haal reisproduct zo snel mogelijk op
Na het besluit van minister Plasterk van het ministerie van OCW om de einddatum van 1februari uit te stellen, is nog geen nieuwe einddatum bekend. Daarover wordt nog tussen de openbaar vervoerbedrijven en de minister gesproken.
Bron en meer
  maandag 1 februari 2010 @ 22:57:15 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77534557
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:45 schreef Ascendancy het volgende:
http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)erlandsespoorart.pdf
Dus eigenlijk is het Nederlandse spoor niet bijzonder druk, maar hebben we gewoon het minste spoor van Europa per persoon.
Jij leest wel heel selectief!

Er is natuurlijk wel een logische verklaring. Om in Frankrijk 1000 mensen met elkaar te verbinden, heb je meer kilometers spoor nodig dan in Nederland. Immers: Frankrijk is grotendeels leeg, en Nederland (in elk geval het westen) is aardig vol. Een parameter als "kilometers spoor per inwoner" is alleen zinvol als je daarbij de bevolkingsdichtheid meeneemt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77535071
Ik vond het wel aardig gevonden eigenlijk. Zo kun je ook stellen dat er bijvoorbeeld 32 km waterwegen per km spoornet is in NL en op basis daarvan gaan brullen dat veerpontjes het fileprobleem veel beter kunnen oplossen etc

Of complottheorieën bij elkaar knutselen met behulp van de stationsdichtheid per 100 km2 in katholieke vs gereformeerde gebieden van het land Ik zie eindeloze mogelijkheden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 1 februari 2010 @ 23:08:24 #24
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_77535173
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

N00b!

Zie de blauwe "t".
Ik gebruik nog altijd het foksilver template en daar staat ie niet bij. maar heb m dus nu.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  maandag 1 februari 2010 @ 23:51:41 #25
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_77537224
nog ff over http://www.spoornieuws.nl/?page=treinseries
quote:
2500 Stoptrein AM75 Roosendaal - Antwerpen (- Puurs)
waar haal je die vandaan? 2700 is Roosendaal-Antwerpen, 2500 is Antwerpen-Puurs en komt dus niet in rsd
  Redactie Sport dinsdag 2 februari 2010 @ 00:03:25 #26
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_77537611
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:51 schreef ReisT het volgende:
nog ff over http://www.spoornieuws.nl/?page=treinseries
[..]

waar haal je die vandaan? 2700 is Roosendaal-Antwerpen, 2500 is Antwerpen-Puurs en komt dus niet in rsd
Uit de prorail treinnummerlijst, en aangezien ik daar in het zuiden niet zo bekend ben was ik er vanuit gegaan dat dit klopte.... slechte keus dus, maar hij is nu weg
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_77538218
Uit dat vorige topic, in de 4000 rijdt ook 1 VIRM mee. om de zoveel tijd zie ik hem, nooit de moeite genomen om te kijken of het dezelfde is
  dinsdag 2 februari 2010 @ 01:36:48 #28
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_77539167
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:36 schreef Duvel het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O, de 6 trappisten uit Tilburg staan te verstoffen?, moet ik ze komen nuttigen of zo? Geen enkel probleem hoor
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_77540075
Straks even bijlezen.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 08:24:59 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77540230
Flash, wat is je Twitter? In foksilver (en zeker niet mobile) zit geen Twitter-knop en ik weiger de baggerlayout te gebruiken.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 08:35:20 #31
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77540323
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 08:24 schreef James1988 het volgende:
Flash, wat is je Twitter? In foksilver (en zeker niet mobile) zit geen Twitter-knop en ik weiger de baggerlayout te gebruiken.
Hi, you lose.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77541195
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 08:24 schreef James1988 het volgende:
Flash, wat is je Twitter? In foksilver (en zeker niet mobile) zit geen Twitter-knop en ik weiger de baggerlayout te gebruiken.
Fles112
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77541202
Wat een mooie OP

Alleen het kruidvatkaartje bij Buitenland?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77542727
Dit is dus niet relaxt op m'n mobiel hè
  dinsdag 2 februari 2010 @ 10:59:01 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77543419
Ook niet op een gewone pc.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77544919
OV-student moet er ook uit trouwens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 2 februari 2010 @ 11:50:53 #37
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_77545045
Misschien moet ik nog maar eens een verhaaltje produceren, ik heb trouwens nooit antwoord gekregen op dit plaatje, met de vraag wat er bijzonder cq speciaal aan is?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_77545662
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 11:50 schreef bork het volgende:
Misschien moet ik nog maar eens een verhaaltje produceren, ik heb trouwens nooit antwoord gekregen op dit plaatje, met de vraag wat er bijzonder cq speciaal aan is?
[ afbeelding ]
Die niet-inklapbare spiegeltjes voor een goederenloc
pi_77545890
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 11:47 schreef Dr_Flash het volgende:
OV-student moet er ook uit trouwens.
Waarom?
pi_77546106
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 12:14 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat gen enkele andere reizigersgroep erin staat misschien?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77547012
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 12:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Omdat gen enkele andere reizigersgroep erin staat misschien?
Dan voeg je die toch juist toe?
  dinsdag 2 februari 2010 @ 12:47:39 #42
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77547074
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 12:46 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dan voeg je die toch juist toe?
Ik zeg: Doen!
  dinsdag 2 februari 2010 @ 13:59:16 #43
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77549673
Hierbij de goeie foto's van de blunder met de Alpen Expres 13213:

Hij moest van Spoor 13, via wissel 151A / 151 B naar Spoor 12, om aan het perron te komen.
Omdat de Alpen Expres lang is, heeft hij het volledige perron nodig, en kreeg je de volgende effecten:

Afbeelding 1
Hier kan je de afwijking goed zien, hij staat over de wissel, naar spoor 13. Voorkant op spoor 12.

Afbeelding 2
Ja, en dan staat ie daar, niet langs het perron..:r

Afbeelding 3
Je ziet de trein naar links gaan, op de linksleidende wissel

Afbeelding 4
En zo zag het er uit, met de trein

Afbeelding 5

Die andere links werken niet goed meer
  dinsdag 2 februari 2010 @ 14:47:09 #44
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_77551556
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 11:50 schreef bork het volgende:
Misschien moet ik nog maar eens een verhaaltje produceren, ik heb trouwens nooit antwoord gekregen op dit plaatje, met de vraag wat er bijzonder cq speciaal aan is?
[ afbeelding ]
Verbouwde loks, waren vroeger van zulke dingen


En o ja, het is breedspoor, speciaal voor dat eene lijntje naar Rusland, ofzo...

[ Bericht 5% gewijzigd door Hr-Flip op 02-02-2010 14:52:12 ]
  dinsdag 2 februari 2010 @ 14:57:55 #45
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_77551961
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:47 schreef Hr-Flip het volgende:

[..]

Verbouwde loks, waren vroeger van zulke dingen
[ afbeelding ]

En o ja, het is breedspoor, speciaal voor dat eene lijntje naar Rusland, ofzo...


Juist ja, het meest westelijke stuk breedspoor

Er staat zelfs een nederlands stukje op wikepedia erover http://nl.wikipedia.org/wiki/Linia_Hutnicza_Szerokotorowa

site: http://www.lhs.pl/ (met mooie fotoos)

[ Bericht 5% gewijzigd door bork op 02-02-2010 15:03:05 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:17:18 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77552727
Degene die de headerplaatjes heeft gemaakt mag wel eens naar het contrast kijken... "Afkortingen" en "Verhalen" vind ik erg lastig te lezen. Ook spel je "HSL-Zuid" met een hoofdletter Z.

En die ================================ als scheidingslijn vind ik ook niet echt mooi
  Redactie Sport dinsdag 2 februari 2010 @ 15:27:41 #47
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_77553188
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:17 schreef James1988 het volgende:
Degene die de headerplaatjes heeft gemaakt mag wel eens naar het contrast kijken... "Afkortingen" en "Verhalen" vind ik erg lastig te lezen. Ook spel je "HSL-Zuid" met een hoofdletter Z.

En die ================================ als scheidingslijn vind ik ook niet echt mooi
Ik heb gisteravond even snel wat headerplaatjes gemaakt omdat ik de OP zo verschrikkelijk leeg vond. Ik heb alleen de kopjes vervangen door afbeeldingen, meer niet
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:52:07 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77554287
Als je wil lachen, klik hier. Als je wil huilen, klik hier.

Wat een baggerproduct, dat Fyra. Het gaat nú al zo slecht, dat veel klanten straks niet meer terugkomen, gok ik. Dit is allemaal proven technology (ICRm rijdt al zo'n 30 jaar rond en de Traxx-locs bestaan ook al sinds 1996), die AnsaldoBagger is gloednieuw en daar gaat geheid nog een hoop mee mis
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:53:54 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77554367
Traxx in combinatie met ERTMS Level 1 is wel redelijk nieuw, toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:58:34 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77554554
In principe wel, maar Bombardier heeft ook elders ter wereld ERTMS-implementaties gedaan, waar het allemaal wél goed gaat. De Traxx'en die wij hebben rijden stammen trouwens uit 2006.
pi_77555247
GVD kon ik weer met de bus totaal 1 uur vertraging. Kut ProRail Het is alleen maar slechter geworden.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 16:33:02 #52
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77556011
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:58 schreef James1988 het volgende:
In principe wel, maar Bombardier heeft ook elders ter wereld ERTMS-implementaties gedaan, waar het allemaal wél goed gaat. De Traxx'en die wij hebben rijden stammen trouwens uit 2006.
En de ERTMS op de HSL is van Siemens, dat gaat nooit werken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 2 februari 2010 @ 17:33:05 #54
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_77558298
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:53 schreef Duvel het volgende:
Traxx in combinatie met ERTMS Level 1 is wel redelijk nieuw, toch?
Nee want op de havenspoorlijn werkt alleen maar op ermts level 1
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_77558440
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:46 schreef Palmboom313 het volgende:
http://www.spitsnieuws.nl(...)hogesnelheidstr.html

Leuk plaatje erbij
Tekst klopt ook niet:
quote:
Marokko heeft een primeur onder Arabische landen

In Turkije rijdt er al een HST
, zal NL iets van kunnen leren


Edit: Turkije is geen Arabische land
............................
pi_77558878
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:17 schreef James1988 het volgende:

En die ================================ als scheidingslijn vind ik ook niet echt mooi
Die staan er al een deeltje of 10 hoor
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:52 schreef James1988 het volgende:
Als je wil lachen, klik hier. Als je wil huilen, klik hier.

quote:
Vraag aan NS conducteur meer info over de #fyra die niet rijdt. "Helaas, mijnheer, weet ik niet, dat is een concurrent van ons". #ns fail
quote:
Ah: Wendy is mijn trainmanager vandaag! Ik voel me gelijk tevreden. Als ze nou die trein nog in beweging krijgt... #fyra #60km/h
quote:
So much for 'high' speed on the high speed train. Took 50 minutes instead of 25. Epic fail this #fyra. Convert to bike lane?
quote:
Inmiddels gebruikelijk ritueel in #fyra na Hoofddorp: stop van de fyra en voorbij worden gereden door de IC naar Vlissingen. (5 op 5)
Wat een pareltjes staan ertussen

[ Bericht 56% gewijzigd door Ireyon op 02-02-2010 17:58:13 ]
  dinsdag 2 februari 2010 @ 17:57:05 #57
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77559076
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:33 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Nee want op de havenspoorlijn werkt alleen maar op ermts level 1
Ja, pas sinds december.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 2 februari 2010 @ 18:32:06 #58
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77560305
quote:
Man op perron Dordrecht door trein aangereden

Dodrecht - Op het Centraal Station van Dordrecht is dinsdagmiddag een man aangereden door een trein. Hij raakte daarbij gewond.
Bron en meer

Toen ik die titel las, dacht ik even, klopt dat wel.. iemand op het perron aangereden
  dinsdag 2 februari 2010 @ 18:40:15 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77560642
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:32 schreef greavy het volgende:

[..]

Bron en meer

Toen ik die titel las, dacht ik even, klopt dat wel.. iemand op het perron aangereden
Als ik het zo lees, denk ik: "Wat een debiel". Maar misschien is dat wel te snel geoordeeld.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 2 februari 2010 @ 18:43:14 #60
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77560776
Het is zeker een debiel. Welke gek steekt nou zomaar het spoor over..
ALS je dat zou doen, dan kan je het beste de seinen bekijken.. Dan weet je vaak al of er een rijweg is ingesteld of niet..
pi_77561090
Homies, aandacht::
quote:
228 Teletekst di 02 feb
**************************************
*******************************NED.2
**************************************

19.50-20.25 uur RAIL AWAY

Serie documentaires over bijzondere
spoorlijnen.Afl.:Oostenrijk-Italië:
Pustertalbahn.

Vandaag een trip door de besneeuwde
bergen van Tirol in Oostenrijk naar
Italië,langs de Pustertalbahn.Deze lijn
werd aangelegd langs de grens van het
keizerrijk Oostenrijk.

Was de route vroeger vooral van belang
voor het leger,tegenwoordig maken veel
toeristen gebruik van de spoorlijn.Door
het prachtige Pustertal is aan alle
kanten veel te genieten.
www.eo.nl/railaway
index tv 200 radio 250 EO 300
volgende nieuws index tv nu/straks
Veel plezier straks
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 2 februari 2010 @ 18:52:57 #62
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_77561177
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:43 schreef greavy het volgende:
Het is zeker een debiel. Welke gek steekt nou zomaar het spoor over..
ALS je dat zou doen, dan kan je het beste de seinen bekijken.. Dan weet je vaak al of er een rijweg is ingesteld of niet..
Over het algemeen weet je dat niet bij stoppende treinen, omdat de rijweg pas na aankomst wordt ingesteld.
En het sein in de richting waar de trein weg komt staat sowieso altijd op rood.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 2 februari 2010 @ 19:01:29 #63
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77561550
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:43 schreef greavy het volgende:
Het is zeker een debiel. Welke gek steekt nou zomaar het spoor over..
ALS je dat zou doen, dan kan je het beste de seinen bekijken.. Dan weet je vaak al of er een rijweg is ingesteld of niet..
Vervolgens word je doodgereden door een machinist die door rood rijdt.

M.a.w.: je moet gewoon uit het spoor blijven.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77561794
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:43 schreef greavy het volgende:
Het is zeker een debiel. Welke gek steekt nou zomaar het spoor over..
ALS je dat zou doen, dan kan je het beste de seinen bekijken.. Dan weet je vaak al of er een rijweg is ingesteld of niet..
Jij hebt er ook echt kijk op he Iemand die zo lomp is om het spoor over te steken heft echt geen flauw benul van seinen en ingestelde rijwegen. Anders gezegd: Iemand die weet van seinen en ingestelde rijwegen haalt het niet in zijn hoofd om over het spoor te gaan lopen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77562511
Doet mij denken aan toen ik een keer in Italië was. Daar is het de normaalste zaak van de wereld om het spoor over te steken. Zelfs op een baanvak waar minstens 160km/h werd gereden, daar stak iemand op hoge hakken en een fiets gewoon het spoor over.
pi_77563552
tvp
Ik zwaai naar dieren.
pi_77564105
Flash, werk je zelf bij het spoor, of indirect?
Ik zwaai naar dieren.
pi_77565162
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:54 schreef Geerd het volgende:
Flash, werk je zelf bij het spoor, of indirect?
Nee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 2 februari 2010 @ 20:13:50 #69
67385 ROG
Go on, say it.
pi_77565168
Wat is dat fietsbelgeluid uit de cabine bij treinen?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 februari 2010 @ 20:16:53 #70
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77565383
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:13 schreef ROG het volgende:
Wat is dat fietsbelgeluid uit de cabine bij treinen?
De ATB.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_treinbe%C3%AFnvloeding

een ting geeft een snelheidsverandering aan

een langdurige bel dat de trein boven de maximum aangegeven snelheid rijdt en dat er afgeremd dient te worden

drie korte belletjes achter elkaar is dat de trein de toegestane maximumsnelheid vrijwel bereikt heeft en dat de remmen gelost kunnen worden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Peterselieman op 02-02-2010 20:22:07 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77565392
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:13 schreef ROG het volgende:
Wat is dat fietsbelgeluid uit de cabine bij treinen?
Dat geeft aan dat de toeelaten maximumsnelheid bereikt is. Tenminste, als het er drie zijn De rest weet ik niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77565395
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee.
Weet ik ook weer genoeg.
Ik zwaai naar dieren.
pi_77566576
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:16 schreef Geerd het volgende:

[..]

Weet ik ook weer genoeg.
Typerende reactie.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77567081
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:16 schreef Peterselieman het volgende:
een ting geeft een snelheidsverandering aan

een langdurige bel dat de trein boven de maximum aangegeven snelheid rijdt en dat er afgeremd dient te worden

drie korte belletjes achter elkaar is dat de trein de toegestane maximumsnelheid vrijwel bereikt heeft en dat de remmen gelost kunnen worden.
Was altijd zo mooi te horen in de Wadloper.
pi_77567272
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:46 schreef Socios het volgende:

[..]

Was altijd zo mooi te horen in de Wadloper.
In de omgebouwde icm(3 bakken) ook altijd
Ik zwaai naar dieren.
pi_77567430
Vandaag is de E6 in japan bekend gemaakt, het kleine broertje van de E5:


Vooral wat kleiner en dus een andere kleur. Eerst 300 km/u op de teller. Over 3 jaar 320km/u.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_77567432
Soms hoor je het bij cabineritjes ook weleens Zouhet in het nieuwe materieel (bijvoorbeeld SLT) ook nog zo'n old school tringeltje zijn eigenlijk?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 februari 2010 @ 20:53:57 #78
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77567483
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Soms hoor je het bij cabineritjes ook weleens Zouhet in het nieuwe materieel (bijvoorbeeld SLT) ook nog zo'n old school tringeltje zijn eigenlijk?
Lijkt me wel. Bij een GTW hoor je het in ieder geval wel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77567485
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:52 schreef Pheno het volgende:
Vandaag is de E6 in japan bekend gemaakt, het kleine broertje van de E5:
[ afbeelding ]

Vooral wat kleiner en dus een andere kleur. Eerst 300 km/u op de teller. Over 3 jaar 320km/u.
Waarom hebben die dingen geen jacobsdraaistellen eigenlijk?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77567602
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:52 schreef Pheno het volgende:
Vandaag is de E6 in japan bekend gemaakt, het kleine broertje van de E5:
[ afbeelding ]

Vooral wat kleiner en dus een andere kleur. Eerst 300 km/u op de teller. Over 3 jaar 320km/u.
Waarom zijn ze daar zo intensief bezig met het ontwerpen van een trein die 320km/h kan, als bedrijven als Siemens, Bombardier en Alstom treinen met een topsnelheid van 360km/h 'gewoon' in hun catalogus hebben staan ? Toen ik dat ding zag, dacht ik echt; "die rijdt straks met mach1 ofzo.."
pi_77567628
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waarom hebben die dingen geen jacobsdraaistellen eigenlijk?
Ik weet niet eens wat het zijn.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_77567757
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:56 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Waarom zijn ze daar zo intensief bezig met het ontwerpen van een trein die 320km/h kan, als bedrijven als Siemens, Bombardier en Alstom treinen met een topsnelheid van 360km/h 'gewoon' in hun catalogus hebben staan ? Toen ik dat ding zag, dacht ik echt; "die rijdt straks met mach1 ofzo.."
Het verschil zal zijn dat ze in hun catalogus staan, terwijl deze krengen ook daadwerkelijk rijden, meteen volle treindienst Deze komt ook in 2011. Testruns zijn al gedaan, al zullen de laatste dingen nog wel tig keer getest worden dit jaar. Ik had het filmpje van de E5 al in een vorig topic gepost, die eens gezellig kwam buurten op Tokyo Station.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:02:02 #83
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_77567915
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:47 schreef Hr-Flip het volgende:

[..]

Verbouwde loks, waren vroeger van zulke dingen
[ afbeelding ]

En o ja, het is breedspoor, speciaal voor dat eene lijntje naar Rusland, ofzo...
Die verbouwde loks zijn dus Pools? Zijn ze dan afgestapt van die grote lampen daar?

Flinke verbouwing geweest ook trouwens, niet alleen de neus maar de hele bovenkant is vernieuwd.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_77568008
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:56 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ik weet niet eens wat het zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacobsdraaistel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:16:33 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77568636
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:52 schreef Pheno het volgende:
Vandaag is de E6 in japan bekend gemaakt, het kleine broertje van de E5:
[ afbeelding ]

Vooral wat kleiner en dus een andere kleur. Eerst 300 km/u op de teller. Over 3 jaar 320km/u.
En dan dacht ik dat de V250 lelijk was... dit ding kan er ook wat van
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:16:35 #86
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_77568638
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:02 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Die verbouwde loks zijn dus Pools? Zijn ze dan afgestapt van die grote lampen daar?

Flinke verbouwing geweest ook trouwens, niet alleen de neus maar de hele bovenkant is vernieuwd.
Newag verbouwde die locs http://www.newag.pl/?a=galeria
maken ook dit soort spul
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_77568886
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Typerende reactie.
Jup als je alle treinverbindingen weet ben je hc.
Ik zwaai naar dieren.
pi_77569094
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:16 schreef bork het volgende:

[..]

Newag verbouwde die locs http://www.newag.pl/?a=galeria
maken ook dit soort spul
[ afbeelding ]
Lekker lelijk ook weer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77569108
Alpen Express


In het winterseizoen rijdt EETC enkele Alpenexpress-treinen vanuit Nederland naar diverse skigebieden in Oostenrijk. Op vrijdagavond 29 januari 2010 is NSR 1737 met trein 13213 in Venlo aangekomen en zal de lok afgekoppeld worden om plaats te maken voor een Duitse lok.


Zo'n 10 minuten later is de DB 101 120 voor de Alpen Express gezet. Na een remproef en de nodige grensformaliteiten zal de trein vertrekken. In Kufstein zal vervolgens weer van lok worden gewisseld. De trein heeft als eindbestemmingen Landeck en Zell am See.
pi_77569144
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:16 schreef James1988 het volgende:

[..]

En dan dacht ik dat de V250 lelijk was... dit ding kan er ook wat van
Ik kan niet wachten om aan bood te gaan in 2011 of een jaartje later, als ik dit jaar alweer richting die kant ga
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_77569156
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Soms hoor je het bij cabineritjes ook weleens Zouhet in het nieuwe materieel (bijvoorbeeld SLT) ook nog zo'n old school tringeltje zijn eigenlijk?
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:27:23 #92
67385 ROG
Go on, say it.
pi_77569189
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

De ATB.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_treinbe%C3%AFnvloeding

een ting geeft een snelheidsverandering aan

een langdurige bel dat de trein boven de maximum aangegeven snelheid rijdt en dat er afgeremd dient te worden

drie korte belletjes achter elkaar is dat de trein de toegestane maximumsnelheid vrijwel bereikt heeft en dat de remmen gelost kunnen worden.
Thanks! Vanmiddag stond ik toevallig tegen de cabine aan en hoorde het, had het weleens eerder gehoord maar na inderdaad wat gebel ging de trein redelijk rap in de ho-ijzers (waarschijnlijk voor de vertraagde stoptrein voor 'm).
  Redactie Sport dinsdag 2 februari 2010 @ 21:27:34 #93
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_77569199
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Soms hoor je het bij cabineritjes ook weleens Zouhet in het nieuwe materieel (bijvoorbeeld SLT) ook nog zo'n old school tringeltje zijn eigenlijk?
Geen idee eigenlijk, hoewel ik vorig jaar een cabinerit in een SLT heb gehad
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_77569638
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:52 schreef Pheno het volgende:
Vandaag is de E6 in japan bekend gemaakt, het kleine broertje van de E5:
[ afbeelding ]

Vooral wat kleiner en dus een andere kleur. Eerst 300 km/u op de teller. Over 3 jaar 320km/u.
Wordt bij die Japanse treinen de neus bij elk nieuw model een meter langer ofzo? What's next? Een neus langer dan de trein zelf?
pi_77569766
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:36 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Wordt bij die Japanse treinen de neus bij elk nieuw model een meter langer ofzo? What's next? Een neus langer dan de trein zelf?
Heeft met veiligheid te maken.
Door de hogere snelheid heb je ook meer bescherming nodig. Zelfde geldt voor de V250.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 februari 2010 @ 21:39:31 #96
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77569798
Een leuke post over de ov-chipkaart op Somda: http://www.somda.nl/forum/1538/p252958/Veolia/

Dit bewijst hoe goed de kaart is
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77569801
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:36 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Wordt bij die Japanse treinen de neus bij elk nieuw model een meter langer ofzo? What's next? Een neus langer dan de trein zelf?
Alles om op te vallen. Nog even en ze staan vooraan in de polonaise! Nee, valt wel mee, de laatst gemaakte 800 series was een braaf normaal treintje. De 700 vond ik ook wel meevallen qua lengte, maar ja, die neus was toen ook wel onderwerp van gesprek

800


N700


Vreemd genoeg heb ik de bizarre bezigheid om in elk van die krengen te gaan zitten. De N700 is tricky, daar mag je niet in met een JR railPass. Gelukkig had ik die die niet nodig voor mijn laatste reis en kon ik zonder "kut ik heb al 400+ euro betaald voor 3 weken de JR pass" rustig 100 euro uitgeven voor een reisje Tokyo - Osaka.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:46:13 #98
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_77570158
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:39 schreef Peterselieman het volgende:
Een leuke post over de ov-chipkaart op Somda: http://www.somda.nl/forum/1538/p252958/Veolia/

Dit bewijst hoe goed de kaart is
Nee, dit bewijst alleen hoe inhalig de vervoersbedrijven zijn.
pi_77570246
Japanse hogesnelheidstreinen zijn imo lelijker dan Europeesche.
pi_77570331
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:47 schreef Socios het volgende:
Japanse hogesnelheidstreinen zijn imo lelijker dan Europeesche.
De 500 is erg mooi.
Maar de ICE3 is inderdaad prachtig

TGV niet speciaal, vooral de blokkerige.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')