http://www.nu.nl/algemeen(...)-zuidlijn-kwijt.htmlquote:'Belangrijke documenten Noord-Zuidlijn kwijt'
Verslagen van vergaderingen waarin belangrijke beslissingen werden genomen over de metrolijn zouden al tijden onvindbaar zijn.
Op dit moment vindt er een onderzoek plaats naar de fouten die gemaakt zijn bij de aanlag van de Noord-Zuidlijn.
Vertraging
Dit onderzoek loopt nu vertraging om omdat de commissie de vermiste documentatie nodig heeft om tot een conclusie te komen.
In eerste instantie zou het rapport nog voor het zomerreces besproken worden in de raad, dit bleek al snel niet haalbaar. Verantwoordelijk wethouder Hans Gerson en de commissievoorzitter Maurice Limmen wilden beide niet reageren op het nieuws.
Problemen
De bouw van de metrolijn heeft al tot veel problemen geleid. Zo verzakten vorig jaar tweemaal woningen aan de Vijzelgracht in de binnenstad.
Na de zoveelste financiële tegenvaller stapte wethouder Tjeerd Herrema eerder dit jaar op.
Omwonenden van de metrolijn zeiden er nog niet gerust op te zijn dat de problemen bij de aanleg tot het verleden behoren.
Dat gebeurde wel met steun van de rijksoverheid.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.
Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Over 25 jaar is de lijn buiten gebruik gesteld omdat het simpelweg een rijdende doodskist wordt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.
Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Dat was geen echte metro, meer een bovengrondse trein, er is in amsterdam maar een miniem stukje wat onder de grond gaat, namelijk van centraal tot wibautstraat, de rest is allemaal bovengronds, daarnaast kan je die situatie van toen niet vergelijken, destijds ging het om ontsluiting van gebieden die ver van het centrum aflagen, nu heb je een lijn, waar al prima alternatieven voor zijn, de winst ten opzichten van de tram is maar een paar minuten.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.
Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Eens. Denk zeker dat dit voor Noord een enorme impuls kan zijn. Vraag mij alleen nog steeds af waarom ze dat stuk naar Noord niet 30 jaar eerder hebben gerealiseerd.quote:Op zaterdag 5 september 2009 19:42 schreef wuppeltje het volgende:
Vanaf Amsterdam CS is het vervoer naar bijvoorbeeld de Albert Cuyp vrij goed, ook al ben je met de Noord/Zuidlijn er sneller (11 minuten tram, 6 minuten met de metro). De betrouwbaarheid van de dienstregeling daarentegen zal een wereld van verschil zijn (ook een stuk beter dan de rest van de huidige metro's in Amsterdam, omdat de Noord/Zuidlijn niet vervlochten is met andere lijnen).
Vanaf Amsterdam Noord daarentegen is het een ander verhaal. Nu moet je overstappen op Amsterdam CS, terwijl je in de toekomst of direct kan, of eerder op de metro met overstap kan (overstappen van bus op metro via Buikslotermeerplein of Johan van Hasseltweg is sneller dan via Amsterdam CS). Voor Noord zal het een vergelijkbare impact hebben qua OV als ooit voor Amsterdam Zuid-Oost.
Amsterdam Zuid daar is het OV vrij matig. De Noord/Zuidlijn geeft voor dat station veel extra's, omdat het langs vele belangrijke plekken gaat. Juist de NS ziet deze lijn graag, omdat hiermee een belangrijke stap wordt gezet om uit te groeien tot een van de grootste OV knooppunten van Nederland.
Maar voor die impuls voor Noord was het hele gedeelte onder CS niet per se nodig geweest. Tuurlijk zal de lijn voordelen hebben, maar de burgers van Amsterdam (en de landelijke politiek) zijn destijds gewoon keihard voorgelogen door de lokale VVD over de begroting en dat is natuurlijk zeer kwalijk.quote:Op zaterdag 5 september 2009 20:44 schreef Againzender het volgende:
[..]
Eens. Denk zeker dat dit voor Noord een enorme impuls kan zijn. Vraag mij alleen nog steeds af waarom ze dat stuk naar Noord niet 30 jaar eerder hebben gerealiseerd.
De VVD zat niet alleen in het college hoor. Tuurlijk heeft Dales de zaak veels te rooskleurig voorgesteld, maar het is wel erg klakkeloos overgenomen door z'n collegegenoten.quote:Op zondag 6 september 2009 10:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar voor die impuls voor Noord was het hele gedeelte onder CS niet per se nodig geweest. Tuurlijk zal de lijn voordelen hebben, maar de burgers van Amsterdam (en de landelijke politiek) zijn destijds gewoon keihard voorgelogen door de lokale VVD over de begroting en dat is natuurlijk zeer kwalijk.
quote:za 12 sep 2009, 22:29 | lees voor
'Prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
AMSTERDAM - Oud-wethouder Tjeerd Herrema van Amsterdam vindt de commissie-Veerman te optimistisch over de financiële prognose van de Noord-Zuidlijn. Veerman denkt dat de omstreden metrolijn uiteindelijk 3,1 miljard euro gaat kosten. Herrema die eerder dit jaar na de zoveelste financiële tegenvaller opstapte, schat dat bedrag hoger in.
Hij zei zaterdag in het actualiteitenprogramma NOVA dat pas als de metro in gebruik wordt genomen, er duidelijkheid is over het totale budget. Volgens hem moeten bijvoorbeeld de rijtuigen nog worden besteld. Hij noemt de 3,1 miljard euro een „tussenstand”.
De aanleg van de Noord-Zuidlijn heeft al tot veel problemen geleid. Zo verzakten vorig jaar twee maal woningen aan de Vijzelgracht in de binnenstad. Ook wordt de lijn veel duurder dan de 1,46 miljard die eerder was begroot. Maandag begint een raadsenquête naar de besluitvorming rond dit project. Een speciale raadscommissie hoort diverse bestuurders en ambtenaren en onderzoekt waar het mis ging.
Ach de burger gaat gewoon meer belasting betalen. Het interesseert ze daarom geen hol. hoeveel het kost.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:29 schreef henkway het volgende:
o hier verder met de geldput waar Amsterdam in gaat verdwijen
Wilders is een wandelende Grote Oplossing. Alleen zijn aanwezigheid lost al veel op. Als hij hier aan de macht komt, zal de uitstroom van criminele, onaangepaste migrenten vanzelf op gang komen. Daar hoeft hij niks voor te doen.quote:Op zondag 13 september 2009 10:12 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dan wordt het wellicht tijd voor een bril. Wilders heeft alleen maar een grote mond en geen oplossingen.
De gemiddelde Amsterdammer gaat aan de bedelstafquote:Op zondag 13 september 2009 10:19 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ach de burger gaat gewoon meer belasting betalen. Het interesseert ze daarom geen hol. hoeveel het kost.
ik weet het wel zeker. Geert Wilders gaat ons land redden van de ondergang. Alleen hij kan dat en niemand anders.quote:Op zondag 13 september 2009 12:33 schreef henkway het volgende:
Ik denk wel dat Wilders met deze onzin zou ophouden
De gemeenteraad haalt het niveau van een banketbakkerssloofje nog niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:16 schreef Red_85 het volgende:
Werelds, in Amsterdam iets proberen te bouwen.
Er zijn teveel politieke mensen die te dicht bij het landelijke staan en maar wat graag willen overstappen.
Als de gemeenteraad alles geweten had, was de bouw nooit begonnen, maar de toenmalige wethouder bouwen heeft bewust de kostenpost, onbekend a 1.000.000.000 geschrapt,quote:Op zondag 13 september 2009 13:14 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]Dat is simpelweg de waarheid. Amsterdam wordt bestuurd door een stelletje incapabele en wereldvreemde provinciale clowns.
quote:Op zondag 13 september 2009 13:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.
Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.
Tsja, jullie Amsterdammers stemmen zelf elke keer voor dat zooitje links-ongeregeld. Wat zegt dat over jullie Amsterdammers?quote:Op zondag 13 september 2009 13:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.
Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.
En die hele NZ-lijn is goedgekeurd door een college met de VVD erin, blijf ff lekker in je weiland als je niet weet waar je over praatquote:Op zondag 13 september 2009 14:03 schreef bwgrainer het volgende:
[..]
Tsja, jullie Amsterdammers stemmen zelf elke keer voor dat zooitje links-ongeregeld. Wat zegt dat over jullie Amsterdammers?
Dit is de grote boosdoenerquote:Op zondag 13 september 2009 18:33 schreef Againzender het volgende:
[..]
En die hele NZ-lijn is goedgekeurd door een college met de VVD erin, blijf ff lekker in je weiland als je niet weet waar je over praat
Qua gedrag werd hij idd steeds meer zo'n elitaire PVDA politicus die wel wist wat goed was voor de stad. Kennelijk viel dat ook bij de PVDA slecht, want die hebben de VVD bij de laatste verkiezing keihard genegeerd. Ze houden er niet zo van als er andere partijen zijn die de boventoon willen voeren. Kijk maar naar Groen Links in dit college.quote:Op zondag 13 september 2009 19:42 schreef henkway het volgende:
[..]
Dit is de grote boosdoener
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Dales
http://www.vpro.nl/progra(...)9875/items/41522051/
[ afbeelding ]
Het is wel een VVD er maar zijn gedrag en uitspraken zetten hem neer als een PVDA man
quote:Verhoren raadsenquête Noord-Zuidlijn begonnen
De openbare verhoren van de raadsenquête over de besluitvorming rond de Noord-Zuidlijn zijn maandagochtend begonnen. Jan Bijkerk, directeur Uitvoering van het Projectbureau Noord-Zuidlijn, kwam als eerste aan het woord. De commissieleden bevroegen hem onder meer over de heronderhandelingen over bepaalde contracten, over de hoog uitgevallen stelposten en de reorganisatie van het megaproject
De raadsenquête moet antwoord geven op vragen als: hoe kwam het besluit om de Noord-Zuidlijn aan te leggen tot stand, kreeg de Amsterdamse gemeenteraad altijd alle juiste informatie en hoe werden de financiële afspraken gemaakt? De openbare verhoren duren nog tot eind deze maand. De commissie verwacht dit najaar met de conclusies van het onderzoek naar buiten te kunnen komen.
dat is voor Amsterdam iets van 10.000 per huishouden bijdokkenquote:ma 14 sep 2009, 12:48 | 3 reacties Inwoners Haarlemmermeer krijgen 110 euro
HOOFDDORP - Inwoners van Haarlemmermeer krijgen eind deze maand van de gemeente een bedrag van 110 euro per huishouden teruggestort. Het college van burgemeester en wethouders wil op deze manier het begrotingsoverschot van 6 miljoen euro op de jaarrekening teruggeven aan de belastingbetalers.
quote:
AMSTERDAM - Strenge gezichten achter de commissietafel, de stropdassen rechtgetrokken. De eerste getuige van de raadsenquête naar de Noord/Zuidlijn heeft vanochtend de eed afgelegd: ''Ik beloof de hele waarheid en niets dan de waarheid te zeggen.'' Jan Bijkerk, directeur Uitvoering van het Projectbureau Noord/Zuidlijn, mocht het spits afbijten in de openbare verhoren.
Uit zijn verhoor werd direct al duidelijk dat de organisatie en de contracten van de bouw van de Noord/Zuidlijn de afgelopen twee jaar drastisch gewijzigd moesten worden. Als dat niet was gebeurd, was de samenwerking met en tussen aannemers nog slechter geweest; met nog grotere vertragingen en hogere kosten als gevolg.
Bijkerk vertelde vanmorgen dat hij zich had verbaasd over de 'hoge stelposten', risico's die voor rekening van de gemeente Amsterdam komen. Gebruikelijk is dat de stelposten bij dit soort projecten rond de vijf tot tien miljoen euro bedragen. Bij de Noord/Zuidlijn bedroegen die posten volgens Bijkerk wel tachtig tot negentig miljoen euro.
Net als bij een parlementaire enquête staan de getuigen onder ede. Daarom geldt een enquête als het zwaarste middel dat de raad kan inzetten. Een handjevol mensen (vooral media, een paar ambtenaren en raadsleden) was aanwezig bij de start van de verhoren in de Boekmanzaal van de Stopera, die lopen tot eind deze maand.
De enquêtecommissie bekijkt het complete besluitvormingtraject voor de metrolijn. Maar de nadruk zal liggen op het jaar 2002, toen de gemeenteraad definitief instemde met de aanleg. Rond die tijd werden ook omstreden contracten afgesloten met aannemers, met een ongekend aantal stelposten, over de invulling waarvan ook grote onenigheid ontstond tussen de aannemers en de gemeente.
Geert Dales speelde als wethouder een cruciale rol in deze periode. Hij moet vrijdag getuigen. Later deze maand zal Mark van der Horst, wethouder van 2002 tot 2006, veel vragen krijgen over de gammele organisatie en het toezicht op het project. Woensdag komt ex-minister van Verkeer Tineke Netelenbos vertellen waarom de Noord/Zuidlijn het enige grote infrastructurele project is waarbij het rijk zich niet garant heeft gesteld voor eventuele kostenoverschrijdingen. (HET PAROOL)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelpostquote:Stelpost
Een stelpost is een boekhoudkundig begrip. Een stelpost wordt opgenomen in een begroting terwijl de werkelijke kosten nog niet exact bepaald kunnen worden. Het gaat dan ook om een schatting. Dergelijke posten worden bijvoorbeeld in verbouwingsovereenkomsten toegepast door aannemers, wanneer voor bepaalde werkzaamheden derden worden ingeschakeld waarvan van tevoren nog niet bekend is wat de kosten zijn. Stelposten worden vaak wel gelimiteerd zodat ze niet onbeperkt kunnen toenemen.
Ook moet van een stelpost door de klant een specificatie op te vragen zijn.
De gemeente Amsterdam en stelposten
In 2009 maakte het NRC Handelsblad bekend [1] dat het Amsterdams college in de planning voor de Noord-Zuidlijn bewust stelposten plande voor elementaire werkzaamheden (waar de kosten van tevoren dus min of meer geweten konden worden) om daarmee de kostenplanning lager te houden. Ook met de bouw van de Stopera had Amsterdam veel stelposten ingepland. De commissie Herweijer die hier in 1988 onderzoek naar deed, geconcludeerde dat dit niet meer mocht gebeuren. Raadsleden die hier wat betreft de Noord-Zuidlijn vragen over stelden, werden door het college onjuist geïnformeerd.
quote:vr 18 sep 2009, 11:26 | lees voor
Dales clasht met enquêtecommissie Noord-Zuidlijn AMSTERDAM -
UPDATE Oud-wethouder Geert Dales van Amsterdam is vrijdagochtend meerdere malen in aanvaring gekomen met de enquêtecommissie Noord-Zuidlijn. Die verhoorde hem over zijn rol bij de aanleg van de nieuwe metro. Dales loodste het besluit de lijn te bouwen in 2002 door de gemeenteraad.
De voorzitter moest Dales meerdere malen vragen commissieleden te laten uitpraten. De oud-wethouder reageerde op zijn beurt vaak geprikkeld op vragen. Toen de commissie wilde weten waarom het potje voor onvoorziene kosten 4,2 procent van de totale kosten bedroeg, antwoordde hij: „Ik heb leren rekenen op school. Dat ging heel goed. Het is toch niet zo ingewikkeld.”
Dales vertelde de raad destijds dat de Noord-Zuidlijn circa 1,4 miljard euro zou kosten. Inmiddels worden de kosten geschat op 3,1 miljard euro. De enquêtecommissie onderzoekt hoe het megaproject zo uit de hand heeft kunnen lopen.
Dat gebeurt wel degelijk, maar daaruit zal keer op keer uitkomen dat OV in zijn algemeenheid niet rendabel (meer) is. Sinds de jaren '50 is een investering in OV, of dat nu een tram, trein, bus of metro is, in Nederland nooit meer rendabel geweest. Sociale aspecten, zoals leefbaarheid en mobiliteitsvoorziening, zijn de enige motieven om OV aan te leggen. Juist om die reden zit het accent op de kosten, en juist om die reden worden kosten laag ingeschat om de plannen door te krijgen. Het debacle van de NZ-lijn is daar een pijnlijk voorbeeld van.quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:
Het accent op de kosten is m.i. dan ook vreemd. Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken. Helaas wordt dat in Nederland zelden gedaan.
Kosten-baten analyses moeten zich dan ook niet beperken tot de kosten van het treinkaartje versus de aanleg, maar juist al die andere aspecten meenemen. Waardestijgingen van onroerend goed, m.n op de zuid-as schat ik hoger ik dan de bouwkosten van de metro. De collectieve stijging van de huizenprijzen in een aantal regio's w.o. A'dam Noord zullen ook aanzienlijk zijn. Verder zijn leefbaarheid en mobliteitsvoorzieningen ook belangrijke baten. De kunst is er een prijskaartje aan te hangen en je niet blind te staren op de kosten.quote:Op vrijdag 18 september 2009 19:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat gebeurt wel degelijk, maar daaruit zal keer op keer uitkomen dat OV in zijn algemeenheid niet rendabel (meer) is. Sinds de jaren '50 is een investering in OV, of dat nu een tram, trein, bus of metro is, in Nederland nooit meer rendabel geweest. Sociale aspecten, zoals leefbaarheid en mobiliteitsvoorziening, zijn de enige motieven om OV aan te leggen. Juist om die reden zit het accent op de kosten, en juist om die reden worden kosten laag ingeschat om de plannen door te krijgen. Het debacle van de NZ-lijn is daar een pijnlijk voorbeeld van.
De gemeente zou wat extra ozb kunnen innen, maar of daarmee een miljardeninvestering ooit terug wordt verdiend waag ik te betwijfelen. We kennen wel het fenomeen planschade, waar enkele bewoners ongetwijfeld gebruik van gemaakt hebben, maar ken jij zoiets als een planvoordeel? Dat bewoners geld mogen lappen omdat de gemeente een investering doet waar hun huis waardevoller van wordt? De gemeenschap betaalt een hoop geld waar slechts enkele gelukkigen voordeel bij hebben. Dus waardestijging van huizen lijkt me niet echt doorslaggevend argument, sterker nog, het is beter om hier niet over te beginnen omdat degenen die buiten de boot vallen zich fel tegen een dergelijk plan zullen keren, en dat is toch wel de meerderheid.quote:Op vrijdag 18 september 2009 21:45 schreef voyeur het volgende:
De collectieve stijging van de huizenprijzen in een aantal regio's w.o. A'dam Noord zullen ook aanzienlijk zijn.
quote:ma 28 sep 2009, 18:01 | lees voor
Herrema: Besluit aanleg Noord-Zuidlijn niet reëel
AMSTERDAM - Het besluit van de Amsterdamse gemeenteraad in 2002 om te beginnen met de aanleg van de Noord-Zuidijn tegen een budget van 1,4 miljard euro was niet reëel. Dat zei voormalig wethouder Tjeerd Herrema maandag tegen de commissie, die de aanleg onderzoekt.
quote:'Risico's Noord-Zuidlijn groter'
AMSTERDAM - Het boren van de tunnel van de nieuwe Noord-Zuidlijn in Amsterdam kan meer schade veroorzaken dan de gemeente verwacht. Dat staat in een donderdag gepubliceerd advies van bouwkunstdeskundige Gerrit Vermeer van de Universiteit van Amsterdam.
Vermeer stelde dat op in opdracht van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, die zich inzet voor het behoud van historische gebouwen.
Volgens de bouwkunstdeskundige zijn de risico's groter doordat op sommige plaatsen langs de route van de nieuwe metroverbinding gebouwen uit verschillende perioden naast elkaar staan.
De gemeente is er van uit gegaan dat alle panden op elkaar lijken. De kans op schade is in dat laatste geval kleiner.
Damrak
Zo behoort de bebouwing langs het Damrak en het Rokin, die stamt uit de middeleeuwen, tot de oudste van de stad. Verder variëren de bouwperiodes van de panden langs het traject van de 17e eeuw tot de 20e eeuw.
Volgens de onderzoeker reageren hele oude gebouwen heel anders op beweging dan moderne. Hij raadt dan ook aan nog eens goed te kijken naar plekken langs de route van de metrolijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden, waar oudere en jongere panden tegen elkaar staan en eventueel onnodige verbindingen die tot schade zouden kunnen leiden te verbreken.
Verbeteren
Vermeer adviseert verder het gemeentelijk projectbureau Noord-Zuidlijn zodanig te verbeteren dat het boren zo goed mogelijk zal gaan.
''Het tunnelboren onder een dichtbebouwd gebied met langs het hele tracé ook nog een groot aantal monumenten blijft een huzarenstuk vanwege de daaraan verbonden risico's'', stelt hij. ''Uiteindelijk zal de schade die werkelijk ontstaat vooral afhangen van de kwaliteit van de uitvoering.''
Geen idee, misschien wel allemaal. Het is zo'n complex geheel, je zal een hoop dingen pas tegen komen als je daadwerkelijk bezig bent.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:48 schreef Freak188 het volgende:
Een hoop tegenstrijdige onderzoeken allemaal. Welke moeten we geloven?
quote:do 12 nov 2009, 12:37 | lees voor
Amsterdam moet ¤ 620 mln. bezuinigen AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam moet tot en met 2014 in totaal 620 miljoen euro bezuinigen om de begroting sluitend te houden. Dat schrijft wethouder Lodewijk Asscher (financiën) donderdag in een brief aan de gemeenteraad. Door onder andere de recessie, de oplopende kosten voor de Noord-Zuidlijn en mogelijke bezuinigingen van het rijk dreigen voor Amsterdam de komende jaren forse begrotingstekorten.
Asscher maakte nog niet bekend hoe de gemeente de tekorten precies denkt op te kunnen vangen. Mogelijk moet de gemeente snijden in het aantal ambtenaren. Ook komen mogelijk de uitgaven aan zaken als sport, kunst en cultuur onder druk te staan. Volgens Asscher zijn er „geen heilige huisjes” bij de bezuinigingen.
Het is ook de bedoeling dat je niet overstapt lijkt me. Vooral met de drukte centrum.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:50 schreef HeatWave het volgende:
Bouw dat ding lekker vanaf Noord naar het CS en vergeet de rest, er lopen al metro's en trams naar zuid vanaf CS.
Ja, dat is dan jammerquote:Op donderdag 12 november 2009 14:25 schreef Santello het volgende:
[..]
Het is ook de bedoeling dat je niet overstapt lijkt me. Vooral met de drukte centrum.
En wat doe jij dan, wat jou zo geweldig maakt?quote:Op zondag 13 september 2009 13:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.
Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.
quote:'Besluit Noord-Zuidlijn was verkeerd'
AMSTERDAM - Het stadsbestuur van Amsterdam had het besluit tot aanleg van de Noord-Zuidlijn niet aan de gemeenteraad mogen voorleggen en de raad had het besluit niet mogen nemen. Dat is volgens de Volkskrant de hardste conclusie van de enquêtecommissie die de gang van zaken rond het metroproject heeft onderzocht.
De krant bericht dinsdag als eerste over de uitkomst van het onderzoek onder leiding van CDA-fractievoorzitter Maurice Limmen.
Het rapport wordt later dinsdagochtend officieel gepresenteerd.
Risico's waren ondergeschikt aan de wens van de politiek de metrolijn aan te leggen, de stad had onvoldoende kennis in huis om die risico's in te schatten, de projectorganisatie miste ervaring en autoriteit en ambtenaren schoten tekort, stelt het rapport volgens de Volkskrant.
Overlast
Verder is onvoldoende stilgestaan bij de mogelijke overlast die de aanleg van de lijn voor bewoners zou meebrengen. Die noemt de commissie nu 'groot'.
De commissie verwijt de voormalige wethouder Geert Dales (VVD) dat hij de raad niet duidelijk heeft gewezen op de risico's, aldus de Volkskrant.
Problemen
De aanleg van de metrolijn heeft enorme problemen met zich meegebracht. Het project is minimaal zes jaar vertraagd en de kosten werden met 1,7 miljard euro overschreden: inmiddels heeft de aanleg ruim 3,1 miljard euro gekost.
De gemeenteraad stelde de enquête begin dit jaar in na de zoveelste tegenvaller bij het megaproject. De commissie kreeg als opdracht uit te zoeken of de gemeenteraad altijd alle informatie heeft gekregen, welke financiële afspraken er bestaan en hoe het risicomanagement is verlopen.
Idd, die vijf minuten extra naar het WTC maakt mij ook niet echt uit.quote:Op dinsdag 15 december 2009 09:38 schreef HeatWave het volgende:
Ding had alleen vanaf Noord naar CS moeten lopen, dat was veel logischer geweest, je bent al met een paar min met lijn 51 op het WTC vanaf CS.
Daarom, en dat had het deel Noord-CS allang klaar geweest. Maar ja, logisch nadenken is nooit het sterkste punt van politiciquote:Op dinsdag 15 december 2009 10:00 schreef borisz het volgende:
[..]
Idd, die vijf minuten extra naar het WTC maakt mij ook niet echt uit.
Nou ja, per saldo neemt het wel een flink deel van de noodzaak van trams door de binnenstad weg, dus in die zin is het niet zo'n gek besluit. Alleen, tot 2017, ik kan het nog steeds niet geloven dat ze 15 jaar nodig hebben over zo'n lijntje. In het eerste het beste derde wereld land hebben ze een strakkere planning.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:06 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Daarom, en dat had het deel Noord-CS allang klaar geweest. Maar ja, logisch nadenken is nooit het sterkste punt van politici.
Om te beginnen zou ik begrijpen dat dit vooral bedoeld is om iets over HEN te zeggen en niet zozeer over mij.quote:Op donderdag 12 november 2009 15:44 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
En wat doe jij dan, wat jou zo geweldig maakt?
De bodem van Amsterdam is water en slap zandquote:Op dinsdag 15 december 2009 10:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, per saldo neemt het wel een flink deel van de noodzaak van trams door de binnenstad weg, dus in die zin is het niet zo'n gek besluit. Alleen, tot 2017, ik kan het nog steeds niet geloven dat ze 15 jaar nodig hebben over zo'n lijntje. In het eerste het beste derde wereld land hebben ze een strakkere planning.
Dan nog hadden ze een paar jaar moeten beslissen eerst het deel naar Noord af te bouwen, dat is ondanks jouw (goede) argument nog steeds een stuk nuttiger.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, per saldo neemt het wel een flink deel van de noodzaak van trams door de binnenstad weg, dus in die zin is het niet zo'n gek besluit. Alleen, tot 2017, ik kan het nog steeds niet geloven dat ze 15 jaar nodig hebben over zo'n lijntje. In het eerste het beste derde wereld land hebben ze een strakkere planning.
Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:32 schreef Deprater het volgende:
[..]
De bodem van Amsterdam is water en slap zand
Een dergelijke aanpak zie ik in Istanbul ook trouwens. Daar wordt het metro-netwerk in stukken aangelegd en als het zinvol is om een deel te openen dan doen ze dat gewoon, ook als de lijn nog niet helemaal af is. Met als resultaat dus dat het 'centrum' van de stad (Taksim) nu een snelle verbinding heeft aan een lijn die eigenlijk het zakengebied met de luchthaven moet gaan verbinden (ooit in de toekomst). Als ze alles pas zouden openen als de hele lijn af was hadden we over 20 jaar de opening beleefd. Nu hebben we al 5 jaar plezier van die (tijdelijk) korte lijn.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:33 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dan nog hadden ze een paar jaar moeten beslissen eerst het deel naar Noord af te bouwen, dat is ondanks jouw (goede) argument nog steeds een stuk nuttiger.
Wat je hier beschrijft is sowieso het mentaliteitverschil wat betreft (bouw)projecten tussen Noord-West Europa en het Middellandse Zeegebied. Hier beginnen we pas een project als de voorbereidingen rond zijn, daar gaat men beginnen zodra een deel van de middelen beschikbaar is. Dat zie je ook in de Balkan, Italië en het Midden-Oosten.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een dergelijke aanpak zie ik in Istanbul ook trouwens. Daar wordt het metro-netwerk in stukken aangelegd en als het zinvol is om een deel te openen dan doen ze dat gewoon, ook als de lijn nog niet helemaal af is. Met als resultaat dus dat het 'centrum' van de stad (Taksim) nu een snelle verbinding heeft aan een lijn die eigenlijk het zakengebied met de luchthaven moet gaan verbinden (ooit in de toekomst). Als ze alles pas zouden openen als de hele lijn af was hadden we over 20 jaar de opening beleefd. Nu hebben we al 5 jaar plezier van die (tijdelijk) korte lijn.
Ja, en tegen de tijd dat wij een enquete gaan houden over wat er mis is gegaan bij de planning vervoeren zij hun eerste passagiers.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:56 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Wat je hier beschrijft is sowieso het mentaliteitverschil wat betreft (bouw)projecten tussen Noord-West Europa en het Middellandse Zeegebied. Hier beginnen we pas een project als de voorbereidingen rond zijn, daar gaat men beginnen zodra een deel van de middelen beschikbaar is. Dat zie je ook in de Balkan, Italië en het Midden-Oosten.
Van AMsterdam moeten ze een museum maken en afsluiten voor auto'squote:Op dinsdag 15 december 2009 10:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat.
Inderdaad, dat is zo'n succes met zijn gelijkvloerse kruisingenquote:Op dinsdag 15 december 2009 13:26 schreef Klummie het volgende:
Metrolijnen bouwen kunnen ze alleen in Rotterdam.
Nee hoor, daar loopt Nederland dagelijks tegenaan in bouwprojecten. Of het is bouwen in de prut of onder het grondwater.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat.
Almere heet datquote:Op dinsdag 15 december 2009 13:22 schreef Deprater het volgende:
[..]
Van AMsterdam moeten ze een museum maken en afsluiten voor auto's
Vervolgens een nieuwe stad bouwen kant en klaar met glasvezel infrastructuur tussen Utrecht en Amsterdam in, er ligt al een HSL onderdoor de stad dan, dus dat is mooi
Dat is toch die stad die al dertig jaar lang allerlei prijzen wint, maar waar niemand wil wonenquote:
Wel een toffe burgemeesterquote:Op dinsdag 15 december 2009 14:02 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat is toch die stad die al dertig jaar lang allerlei prijzen wint, maar waar niemand wil wonen
Nee Almere ligt aan de verkeerde kant van het water en is al 30 jaar oudquote:
Er mag niet bovenop de tunnel gebouwd wordenquote:Op dinsdag 15 december 2009 15:41 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nee Almere ligt aan de verkeerde kant van het water en is al 30 jaar oud
De HSL Ligt onder de koeien, daar kun je mooi een stad bovenop bouwen
Maar je kunt er wel mooi een station naast bouwen, directe verbinding met Parijs en Brusselquote:Op dinsdag 15 december 2009 15:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Er mag niet bovenop de tunnel gebouwd wordenEr moest eerst zelfs een hekwerk komen.
Hear, hear!quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:
Het accent op de kosten is m.i. dan ook vreemd. Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken. Helaas wordt dat in Nederland zelden gedaan.
Wat een rare uitspraak. De kosten-batenanalyse wordt zo strikt gedaan hier in Nederland dat vrijwel elk project kapotgerekend wordt. Uiteindelijk haalt men uit pure wanhoop alle risico's weg uit de begroting en dan kan het wel. Niet netjes, maar wel de enige manier om een project voor elkaar te krijgen hier in Nederland.quote:
Dit projekt had nooit door mogen gaan, hier is met geld belastinggeld gesmetenquote:Op dinsdag 15 december 2009 15:50 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wat een rare uitspraak. De kosten-batenanalyse wordt zo strikt gedaan hier in Nederland dat vrijwel elk project kapotgerekend wordt. Uiteindelijk haalt men uit pure wanhoop alle risico's weg uit de begroting en dan kan het wel. Niet netjes, maar wel de enige manier om een project voor elkaar te krijgen hier in Nederland.
OV in een stad als Amsterdam lijkt me pure noodzaak. Dat mag dus wel wat kosten.quote:Op dinsdag 15 december 2009 16:36 schreef Deprater het volgende:
[..]
Dit projekt had nooit door mogen gaan, hier is met geld belastinggeld gesmeten
en amsterdam is maar een dorp hoor
Jij bent geen amsterdammer, anders zou je weten dat er een prima verbinding is tussen CS en Zuid WTCquote:Op dinsdag 15 december 2009 16:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
OV in een stad als Amsterdam lijkt me pure noodzaak. Dat mag dus wel wat kosten.
Het gaat hier toch om het uit de klauwen lopen van iets? Als de begroting 10.000 is om je huis te verbouwen en het is bij een tussenstand 35.000 zegt de aannemer dan "ja, maar je huis wordt toch 50.000 meer waard" ?quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:
Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken.
En alles wat daar tussen ligt?quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij bent geen amsterdammer, anders zou je weten dat er een prima verbinding is tussen CS en Zuid WTC
Dat doet er niet toe. OV valt of staat met het voor en na-transport. Dat er al een goede verbinding is tussen de hoofdpunten doet er niet toe, want daar zul je eerst moeten komen.quote:
Punt is dat alle stations nu ook al goed bereikbaar zijn, het voegt behalve een paar minuten tijdswinst helemaal niets toe.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:36 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat doet er niet toe. OV valt of staat met het voor en na-transport. Dat er al een goede verbinding is tussen de hoofdpunten doet er niet toe, want daar zul je eerst moeten komen.
Behalve een heleboel capaciteit. Het tramnetwerk loopt al op zn achterste benen en kan echt niets extra's aan.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Punt is dat alle stations nu ook al goed bereikbaar zijn, het voegt behalve een paar minuten tijdswinst helemaal niets toe.
Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:39 schreef Q. het volgende:
[..]
Behalve een heleboel capaciteit. Het tramnetwerk loopt al op zn achterste benen en kan echt niets extra's aan.
quote:Als het aan GroenLinks in de Tweede Kamer ligt, past de rijksoverheid een half miljard extra bij om de lijn af te bouwen.
Verantwoordelijk staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) wees dat maandag in een debat opnieuw af. Volgens Ineke van Gent van GroenLinks is het niet reëel de inwoners van de hoofdstad alleen te laten opdraaien voor de fouten.
Het CDA zet daar juist vraagtekens bij. „Huizinga moet antwoord geven op de vraag of het nog wel verantwoord is geld over te maken naar Amsterdam.
Ik ben aan het twijfelen”, aldus Koopmans.
Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject.
De metro's in amsterdam rijden niet in een circle, dat is het probleem, ik geloof dat de 17 op ze top zo rond de 13 trams per uur rijd, terwijl de metro niet verder komt als 8 als ik me niet vergis. Daarnaast is het neerleggen van een tramhalte honderden keren goedkoper als een metro station, zeker als dat ondergronds is. Daarnaast was een oost-west lijn vele malen meer handiger geweest, mensen in Noord zijn paupers, die komen nauwelijks in het centrum, en de mensen die naar de zuidas moeten hebben ook weinig aan deze lijn....quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:00 schreef Q. het volgende:
[..]
Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen.
Ik werk ook aan de Vijzelgracht, en ja, er rijden veel trams, maar gaat dat nou zo soepel voor een echte noord-zuid verbinding? De trams zijn toch vooral voor korte stukjes. Als dit hele godsgeklaagde project klaar is straks heb je wel een veel snellere verbinding vanaf Zuid WTC richting centrum.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject.
Zeker.quote:Op dinsdag 15 december 2009 22:04 schreef Fastmatti het volgende:
De enige manier om een wijk te onwikkelen is infrastructuur aanleggen. Noord zal dus verbeteren.
Bovendien is het 7 minuten lopen naar de vijzelgracht, dusssquote:Op dinsdag 15 december 2009 21:00 schreef Q. het volgende:
[..]
Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen.
Zowel Zuid-WTC als Centraal doe je in 10 minuten, met de Metro zal dat hooguit 5 minuutjes sneller worden, is dat 3 Miljard waard? Voor dat geld hadden we in Amsterdam prachtige dingen kunnen doen, daarnaast denk ik dat amsterdammers veel meer op een Oost-West lijn zitten te wachten, als ik nu vanuit Oud-West naar Oost moet (kinkerstraat-middenweg) dan doe ik daar soms 3 kwartier over.quote:Op dinsdag 15 december 2009 23:12 schreef Againzender het volgende:
[..]
Ik werk ook aan de Vijzelgracht, en ja, er rijden veel trams, maar gaat dat nou zo soepel voor een echte noord-zuid verbinding? De trams zijn toch vooral voor korte stukjes. Als dit hele godsgeklaagde project klaar is straks heb je wel een veel snellere verbinding vanaf Zuid WTC richting centrum.
Ik denk nog steeds dat dat wel een positief iets is. Maar je moet wel de trams laten rijden voor de korte afstanden.
De mensen in Noord werken niet, en als ze al werken doen ze dat niet over het IJ.quote:Op dinsdag 15 december 2009 22:04 schreef Fastmatti het volgende:
De enige manier om een wijk te onwikkelen is infrastructuur aanleggen. Noord zal dus verbeteren.
heb je ook nog iets nuttigs te melden verder?quote:Op woensdag 16 december 2009 11:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
De mensen in Noord werken niet, en als ze al werken doen ze dat niet over het IJ.
Goh, ik zou toch zweren dat ik hier zit te werken.quote:Op woensdag 16 december 2009 11:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
De mensen in Noord werken niet, en als ze al werken doen ze dat niet over het IJ.
Het kanaal werkte prima.quote:Op woensdag 16 december 2009 11:45 schreef MrData het volgende:
[..]
Goh, ik zou toch zweren dat ik hier zit te werken.Dat elitaire gejank van je is vermoeiend, ik snap dat je liever geen lui van buiten je hippe binnenstad ziet, maar dan hadden ze er maar een groot hek omheen moeten bouwen.
Ga er toch niet op inquote:Op woensdag 16 december 2009 11:45 schreef MrData het volgende:
[..]
Goh, ik zou toch zweren dat ik hier zit te werken.Dat elitaire gejank van je is vermoeiend, ik snap dat je liever geen lui van buiten je hippe binnenstad ziet, maar dan hadden ze er maar een groot hek omheen moeten bouwen.
quote:do 17 dec 2009, 18:29 | lees voor
Huizinga schakelt mogelijk Rekenkamer in
DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) laat mogelijk de Algemene Rekenkamer onderzoeken of de 1,1 miljard euro die het rijk heeft toegezegd voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn, goed wordt besteed.
Huizinga zei dit donderdag in een spoeddebat in de Tweede Kamer over de Amsterdamse metroverbinding. Volgens haar zal Rijkswaterstaat eerst nagaan of de gemeente Amsterdam de 1,1 miljard verantwoord uitgeeft. Maar als dat niet zeker is, wil zij de Rekenkamer inschakelen.
Het CDA vroeg haar dat na het keiharde rapport van de onderzoekscommissie van de Amsterdamse gemeenteraad. Kamerlid Ger Koopmans wees erop dat de gemeente steken heeft laten vallen in de informatievoorziening aan de onderzoekscommissie.
Zuid - Centraal zal wel redelijk wat sneller worden; de 5 is niet bijster snel en zeker in de zomer is dat ding in en rond het centrum compleet afgeladen met toeristen, terwijl de 51 een behoorlijk eind omrijdt. Daar komt nog eens bij dat er in het centrum maar één tram het hoeft te begeven, en er meteen een hele sloot lijnen niet meer rijden omdat die over hetzelfde stuk moeten.quote:Op woensdag 16 december 2009 11:30 schreef raptorix het volgende:
Zowel Zuid-WTC als Centraal doe je in 10 minuten, met de Metro zal dat hooguit 5 minuutjes sneller worden, is dat 3 Miljard waard?
Met het vertrek van bankaire instellingen uit Zuid valt een groot stuk van de behoefte en financieele onderbouwing weg. Daarnaast had ik veel liever gezien dat men bijvoorbeeld een directe verbinding had gemaakt naar Purmerend/Zaanstad/Almere, want daar zit men met het probleem dat de Treinen enorm capaciteit tekort komen, dit komt omdat men aan de top zit van de capaciteit op CS, bovendien kan je daar de Metro bovengronds laten gaan op een gebied waar geen lastige stukken zitten. Dit zou ook het noordelijk industrieel gebied een impuls geven omdat het dan voor forensen goed bereikbaar word. Nogmaals mijn opmerking voor Noord was meer als grap bedoeld, hoewel er ook kern van waarheid inzit, Noord is een deel opzich, de meeste mensen die in Noord wonen komen net zo vaak in het Centrum als bijvoorbeeld de mensen uit Zaandam. Daarnaast is het veel realistischer om Noord als apart deel te ontwikkelen, dat gebeurt nu gelukkig ook, met name bij het NDSM gebied.quote:Op vrijdag 18 december 2009 22:37 schreef Leshy het volgende:
[..]
Zuid - Centraal zal wel redelijk wat sneller worden; de 5 is niet bijster snel en zeker in de zomer is dat ding in en rond het centrum compleet afgeladen met toeristen, terwijl de 51 een behoorlijk eind omrijdt. Daar komt nog eens bij dat er in het centrum maar één tram het hoeft te begeven, en er meteen een hele sloot lijnen niet meer rijden omdat die over hetzelfde stuk moeten.
Bovendien geldt natuurlijk dat je de opmerking over het feit dat mensen uit Noord niet op de Zuidas werken, heel eenvoudig kunt omdraaien: mensen die op de Zuidas werken, gaan niet in Noord wonen. Het idee is natuurlijk dat de NZ-lijn met een verbinding tussen Noord en Zuid (en dus niet met een verbinding tussen Noord en Centrum van waar je kunt overstappen naar iets dat naar Zuid gaat), Noord een aantrekkelijk gebied wordt voor forensen om te gaan wonen.
Door welke volkswijken gaat die lijn buiten Noord ?quote:Op zondag 20 december 2009 14:01 schreef Homey het volgende:
De noodzaak voor de NZ lijn is er nauwelijks.
De zogenaamde tijdswinst is een lachertje.
Ze konden beter lijn 51 doortrekken naar noord en de oude metrotoestellen door nieuwe vervangen die sneller kunnen rijden. Ik vind dat oude wijken zoals in het centrum en de Pijp niet aangetast moeten worden door megalomane projecten zoals een NZ lijn. Deze oude volkswijken moet je in hun waarde laten, daarom zijn ze juist zo populair. De mensen die daar wonen zitten helemaal niet te wachten op een metrolijn dwars door hun grondgebied.
Job Cohen liegt gewoon. Hij werd stiekem omgekocht door een aantal projectleden.quote:Op zondag 20 december 2009 12:35 schreef Deprater het volgende:
Ha, die Cohen heeft de zaak op afstand gevolgd, Ja hoor
en dus heeft er niets mee te maken
http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/42571547/
Dat dus.quote:Op dinsdag 15 december 2009 13:45 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Inderdaad, dat is zo'n succes met zijn gelijkvloerse kruisingen![]()
Amsterdam heeft gewoon een megablunder begaan met de NZ-lijn. Vooral omdat ze zelf geen enkele technische kennis in huis hadden en zich daardoor met de kleur van de afzettingen gingen bemoeien ipv met de daadwerkelijke bouw.
En wethouders die liever niet zagen dat hun NZ lijn, langs hun huis kwamquote:Op zondag 20 december 2009 23:40 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Dat dus.
En bovendien heeft de gemeente Amsterdam zich teveel laten leiden door die josti's uit de Nieuwmarktbuurt.
quote:wo 13 jan 2010, 22:56 | lees voor
'Besluit NZ-lijn had in 2002 niet gemoeten'
AMSTERDAM - Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam zou met de kennis van nu over de aanleg van de Noord-Zuidlijn, het besluit tot de bouw zoals dat in 2002 is genomen niet nog een keer voorleggen aan de gemeenteraad. Dat zei verantwoordelijk wethouder Hans Gerson woensdagavond tijdens een vergadering met de raad.
Dat zeg ik, de pijp, rivierenbuurt en centrumquote:Op zondag 20 december 2009 22:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Door welke volkswijken gaat die lijn buiten Noord ?
quote:Opnieuw lekkage bij Noord-Zuidlijn
AMSTERDAM - Bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam is opnieuw een lekkage onstaan. Het gaat om een kleine lekkage in een voeg bij een damwand, zo verklaarde een woordvoerster van de gemeente Amsterdam zaterdag.
Het lek ontstond donderdag bij werkzaamheden op het Stationsplein bij het Centraal Station in de hoofdstad.
De gemeenteraad is inmiddels ingelicht. Hoe het lek precies kon ontstaan moet nog worden onderzocht, aldus de woordvoerster.
Vertraging
Volgens de gemeente valt de schade mee en brengt de lekkage eerder een vertraging 'van enkele dagen' dan van enkele weken met zich mee. Omdat het lek snel gedicht is, zijn er geen zakkingen opgetreden en hoeven in de omgeving geen maatregelen genomen worden.
Eerder verzakten tot twee keer toe huizen aan de Vijzelgracht in Amsterdam door lekkages in een bouwput van de Noord-Zijdlijn.
De bouw van de metrolijn heeft al veel vertraging opgelopen. De metro zou aanvankelijk in 2011 operationeel worden maar zal, naar nu bekend is, op zijn vroegst in 2017 gaan rijden.
Heeft niet zoveel te maken met de toestellen maar met de gebrekkige infrastructuur van het metronetwerk.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:29 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat zeg ik, de pijp, rivierenbuurt en centrum
beste kunnen ze noord verbinden met lijn 51 en de oude toestellen vervangen door nieuwe die sneller zijn.
pluspunt is dat men nu wel snel doorheeft dat er wat lekt. Tuurlijk kunnen er lekkages ontstan in zo'n wand, dus heel fijn dat ze het n u wel door hadden, en niet zoals op de Vijzelgracht pas toen de deuren niet meer open konden.quote:
regende het toevallig?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:39 schreef Fortune_Cookie het volgende:
maar dit was dus bij CS?
Viel me donderdagavond namelijk op dat bij de uitgang aan het stationsplein (bij de trams) flinke plassen water lagen op het tussenniveau tussen metroplatform en straat.
Of liggen die daar wel vaker? Ik heb geen idee
Dat heet nou verantwoordelijkheid dragen voor je handelen. Laat de Amsterdammer het komend 50 jaar eens goed nadenken of ze weer op een rode partij stemmen.quote:Op zondag 24 januari 2010 00:02 schreef Nieuwschierig het volgende:
Oh oh wat zullen de Amsterdammers dit debacle nog lang in hun portemonnee voelen. Alleen de rente op de miljarden zijn al genoeg om de gemeentelijke belastingen met 15% te verhogen voor 50 jaar
De verantwoordelijke wethouder die het doordrukte was een VVDerquote:Op zondag 24 januari 2010 00:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat heet nou verantwoordelijkheid dragen voor je handelen. Laat de Amsterdammer het komend 50 jaar eens goed nadenken of ze weer op een rode partij stemmen.
Dan heeft de overwegend rode Amsterdamse politiek goed liggen slapen. Maar daar staan ze ook bekend om.quote:Op zondag 24 januari 2010 00:17 schreef Deprater het volgende:
De verantwoordelijke wethouder die het doordrukte was een VVDer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Dales
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn
Deze PvdA'er wist dus allang dat het hele financiële plaatje van het project niet pluis was, waarom toen niet zijn bek losgetrokken? Als college van B&W ben je altijd samen verantwoordelijk voor genomen beslissingen. En dat is nou de rode mentaliteit, een complete gebrek aan ruggengraat om beslissingen te nemen over zo'n groot project dus collega VVD'er mag de kar trekken. Gaat het goed, dan pronk je mee met de veren van je collega wethouder. Gaat het fout, dan ga je wijzen naar degene die de beslissing genomen heeft (die jij niet durfde).quote:Op 22 april 2009 vertelde voormalig wethouder Tjeerd Herrema in een interview in EénVandaag dat het budget voor de metrolijn van meet af aan te krap was, dit zou gedaan zijn om de 'lijn er politiek door te drukken'. Ook stelde Herrema dat er bij de aanvang van het project te weinig onderzoek was gedaan naar het effect van boringen in slappe grond onder een monumentale stad.[35] Met deze uitspraken haalde Herrema zich de woede van Geert Dales op de hals die het optreden van Herrema 'buitengewoon dom, noemde. Volgens Dales was Herrema verantwoordelijk voor de puinhoop aan de Vijzelgracht en moest hij zijn beschuldigingen aan het adres van Dales maar voor de enquêtecommissie hard maken.[36]
nopequote:
Een beetje als een VVD die kankert op paars zeker?quote:Op zondag 24 januari 2010 00:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat heet nou verantwoordelijkheid dragen voor je handelen. Laat de Amsterdammer het komend 50 jaar eens goed nadenken of ze weer op een rode partij stemmen.
De beslissing is al veel eerder genomen en het kon en kan niet meer teruggedraaid worden, het is er door Dales van de VVD met grof geweld doorheen gedrukt, ( Hij geeft dat ook toe hoor)quote:Op zondag 24 januari 2010 15:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan heeft de overwegend rode Amsterdamse politiek goed liggen slapen. Maar daar staan ze ook bekend om.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn#cite_ref-33
[..]
Deze PvdA'er wist dus allang dat het hele financiële plaatje van het project niet pluis was, waarom toen niet zijn bek losgetrokken? Als college van B&W ben je altijd samen verantwoordelijk voor genomen beslissingen. En dat is nou de rode mentaliteit, een complete gebrek aan ruggengraat om beslissingen te nemen over zo'n groot project dus collega VVD'er mag de kar trekken. Gaat het goed, dan pronk je mee met de veren van je collega wethouder. Gaat het fout, dan ga je wijzen naar degene die de beslissing genomen heeft (die jij niet durfde).
quote:Ook stelde Herrema dat er bij de aanvang van het project te weinig onderzoek was gedaan naar het effect van boringen in slappe grond onder een monumentale stad.[35] Met deze uitspraken haalde Herrema zich de woede van Geert Dales op de hals die het optreden van Herrema 'buitengewoon dom, noemde.
O, dus anno 2008-2010 is het stopzetten van dit project wel bespreekbaar, maar in een eerder stadium niet? Gelul natuurlijk, maar voor zo'n beslissing is ruggengraat nodig, en daar ontbrak het aan. Er is gezwegen toen er gepraat moest worden, maar ja eigen hachje is belangrijker dan het maatschappelijk belang. En de overwegend rode gemeenteraad heeft ook liggen slapen. Als ze destijds de moeite hadden genomen om het dossier door te nemen dan hadden ze met een beetje gezond verstand toen al de conclusie kunnen trekken dat er grote financiële risico's kleefden. Of hebben ze toen ook gezwegen om niet uit de toon te vallen? Typische PvdA mentaliteit, met alle winden meewaaien, totdat de wind tegen zit, dan gaan we schuldigen wijzen.quote:Op zondag 24 januari 2010 18:13 schreef Deprater het volgende:
De beslissing is al veel eerder genomen en het kon en kan niet meer teruggedraaid worden, het is er door Dales van de VVD met grof geweld doorheen gedrukt, ( Hij geeft dat ook toe hoor)
iets in een college doordrukken, daar weten ze hier bij de PvdA ook alles van.... werd ook niet gewaardeerd dit soort gedrag door de PvdA, vandaar dat PvdA bij de laatste verkiezingen de VVD keihard negeerde. Een coalitiepartij met een mening kunnen ze niet gebruiken. GL merkt dat ondertussen ook wel denk ik.quote:Op zondag 24 januari 2010 00:17 schreef Deprater het volgende:
[..]
De verantwoordelijke wethouder die het doordrukte was een VVDer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Dales
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn
Is niet bespreekbaar, alles is in het begin in contracten vastgelegd, ook al zouden ze stoppen dan kost het toch alles.quote:Op zondag 24 januari 2010 19:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
O, dus anno 2008-2010 is het stopzetten van dit project wel bespreekbaar,
dat stadhuis willen we nog terug hebben trouwens, maar dat is een ander verhaal.quote:Op zondag 24 januari 2010 20:39 schreef Deprater het volgende:
[..]
Alleen als het paleis op de dam in de put dreigt te vallen, dan wel denk ik
quote:do 11 feb 2010,
Bijenkorf verzet zich tegen aanleg NoordZuid-lijn AMSTERDAM -
De Bijenkorf heeft een bom gelegd onder de aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam.
In een deze week verstuurde brandbrief aan het stadsbestuur laat het warenhuis weten grote twijfels te hebben over het project als op 11 maart aanstaande wordt begonnen met het boren.
De tunnelboormachine gaat onder het warenhuis door.
Als het Amsterdamse stadsbestuur geen extra maatregelen neemt om de risico’s van de aanleg van de nieuwe metrolijn te beperken, zal het bedrijf zal zich met hand en tand verzetten
quote:Bewoners vrezen boren Noord-Zuidlijn
Verontruste bewoners die langs het tracé van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam wonen, hebben donderdagavond hun vragen kunnen afvuren op deskundigen over het aanstaande boorproces.
Zoals het er nu naar uitziet, begint het boren van de metrotunnel op 11 maart.
De angst voor verzakkingen is groot, zo bleek wederom. Paul Janssen, boormanager van de Noord-Zuidlijn, probeerde de omwonenden zoveel mogelijk gerust te stellen. Of dat ook is gelukt, is de vraag.
Vertrouwen
Funderingsdeskundige Victor de Waal heeft er geen vertrouwen in. Hij vreest dat de schade groter zal uitvallen dan voorspeld.
Volgens hem houden de bouwers zich te veel bezig met het boorproces en te weinig met de 1500 panden die langs de route staan. De hoofdstad heeft volgens hem veel wankele funderingen.
Meetervaring
Janssen zei niet te denken dat het allemaal zo'n vaart zal lopen. Hij beriep zich onder meer op jarenlange meetervaring. Noord-Zuidlijndirecteur Peter Dijk liet de bewoners weten dat eventuele schade snel zal worden afgehandeld.
Dijk noemde hierbij het voorbeeld van de vliegende brigades. Dit zijn onder anderen aannemers en stukadoors die 24 uur per dag inzetbaar zijn om reparaties uit te voeren.
quote:Cohen favoriet boven Balkenende en Wilders
HILVERSUM - Job Cohen is voor 52 procent van de Nederlanders favoriet voor het premierschap.
© ANP
Dat blijkt uit peilingen van vrijdag van EenVandaag en Maurice de Hond.
In de peiling van EenVandaag is Cohen bij 52 procent van de Nederlanders favoriet voor het premierschap.
Jan Peter Balkenende en Geert Wilders kunnen 'slechts' rekenen op respectievelijk 17 en 15 procent, wanneer de ondervraagden de namen van de drie politici voorgelegd krijgen.
55 procent
Volgens De Hond, die dezelfde vraag stelde, scoort Cohen zelfs 55 procent, Balkenende 25 procent en Wilders 17 procent.
Het onderzoek van EenVandaag is gehouden onder 16.000 leden van een panel, dat bestaat uit ruim 40.000 mensen die online vragen beantwoorden.
Representatief
De uitslagen van de peilingen zijn na weging representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2006, aldus het programma.
Panelleden krijgen ongeveer een keer per week een uitnodiging om aan een peiling mee te doen. De Hond liet weten dat hij ruim 1500 Nederlanders van zijn panel van 40.000 mensen ondervroeg.
© ANP
Allang bezig.quote:Op woensdag 17 maart 2010 15:48 schreef Mathijz het volgende:
Maar nu die inzegening is geweest etc. Wanneer beginnen ze écht met boren?
Toch blijft het mind boggling; ze zijn al jaren bezig (de stad ligt overhoop) en dat boren is tot nu toe waarschijnlijk nog niet eens tot aan de Beurs gekomen.quote:
8 meter per dag hoorde ik in Nova.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:36 schreef HiZ het volgende:
[..]
Toch blijft het mind boggling; ze zijn al jaren bezig (de stad ligt overhoop) en dat boren is tot nu toe waarschijnlijk nog niet eens tot aan de Beurs gekomen.
De boorkop staat nu tegen de Beurs aan.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:36 schreef HiZ het volgende:
Toch blijft het mind boggling; ze zijn al jaren bezig (de stad ligt overhoop) en dat boren is tot nu toe waarschijnlijk nog niet eens tot aan de Beurs gekomen.
Als het een beetje meezit stort de Beurs inquote:Op zaterdag 15 mei 2010 10:45 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
De boorkop staat nu tegen de Beurs aan.
19 meter diep, 150 meter van het startpunt.
Vanaf volgende week gaat het echte werk beginnen.
Er is wel degelijk belang, Amsterdam heeft maar 1 metro tunnel , als er daar iets gebeurt dan ligt het hele metro vervoer plat naar de zuid-as waar vrij veel grote bedrijven zitten en die in de toekomst nog meer moet uitbreiden. Kan je wel met lijn5 maar dat is nou niet bepaalt snel of confortabel , al helemaal niet in de zomer.quote:Op zondag 20 december 2009 14:01 schreef Homey het volgende:
De noodzaak voor de NZ lijn is er nauwelijks.
De zogenaamde tijdswinst is een lachertje.
Ze konden beter lijn 51 doortrekken naar noord en de oude metrotoestellen door nieuwe vervangen die sneller kunnen rijden. Ik vind dat oude wijken zoals in het centrum en de Pijp niet aangetast moeten worden door megalomane projecten zoals een NZ lijn. Deze oude volkswijken moet je in hun waarde laten, daarom zijn ze juist zo populair. De mensen die daar wonen zitten helemaal niet te wachten op een metrolijn dwars door hun grondgebied.
Jezus, ik dacht dat men de Bijenkorf inmiddels wel gepasseerd zou zijn.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als het een beetje meezit stort de Beurs in
Dan zou ie wel heel hard gaan... zo lang is het stuk dat ondergronds overbrugd moet worden ook weer niet, en bij het Rokin gaat ie er alweer uit zodat ze ondertussen de Vijzelgracht kunnen voorbereiden.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:11 schreef Mylene het volgende:
[..]
Jezus, ik dacht dat men de Bijenkorf inmiddels wel gepasseerd zou zijn.
http://www.hierzijnwij.nu/quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:11 schreef Mylene het volgende:
[..]
Jezus, ik dacht dat men de Bijenkorf inmiddels wel gepasseerd zou zijn.
ja, ONZ is ff verderop peutertje...quote:Op donderdag 27 mei 2010 17:05 schreef gebruittt het volgende:
Hoezo die lijn naar Noord nuttig? Waarom denk je dat ze een kanaal tussen Amsterdam en Noord hebben gegraven? Juist om die debielen zo lastig mogelijk te maken om in de stad te komen
Schiet lekker op moet ik zeggen! Eindelijk iets dat lekker gaat.quote:Op donderdag 27 mei 2010 17:04 schreef Xenomaniac het volgende:
324 meter geboord, 22 meter diep, Beurs gepasseerd!
Filmpje!
[ afbeelding ]
quote:Tunnelboor bereikt de Dam
AMSTERDAM - De tunnelboor van de Noord-Zuidlijn is onder de Dam gearriveerd. De gigantische machine, de Gravin genaamd, is onder de Bijenkorf door. De boor had nauwelijks effect op het gebouw. Dat heeft het projectbureau Noord-Zuidlijn zondag bekendgemaakt.
De boor heeft sinds eind maart een tunnel gegraven van 533 meter. Met een snelheid van 15 meter per dag hadden de boorders acht dagen nodig om de Bijenkorf te passeren.
Het gebouw is daarbij nauwlettend in de gaten gehouden. Er was een ''hele lichte verzakking van enkele millimeters'', maar deze zetting bleef ruim binnen de strenge normen die zijn gesteld, aldus een woordvoerder. Er waren maatregelen genomen om eventueel extra grout te injecteren onder de fundering, maar dat bleek niet nodig.
''Voor het boren was het gebouw enkele millimeters opgetild, zodat je per saldo op bijna nul uitkomt'', aldus de woordvoerder.
De directie van de Bijenkorf eiste vlak voordat het boren zou beginnen extra onderzoek, omdat ze vreesde voor verzakkingen. De gemeente wist dat te voorkomen, maar zegde wel extra meetapparatuur toe om de effecten van het boren in de gaten te houden. De gemeente stelde zich ook garant voor eventuele schade.
''Er is veel te doen geweest om de Bijenkorf. Dus veel Amsterdammers zullen opgelucht zijn dat het boren geen schade heeft aangericht'', aldus verantwoordelijk wethouder Eric Wiebes. ''Dit resultaat is alvast mooi en geeft vertrouwen voor het vervolg van de werkzaamheden, maar we blijven alle panden langs het tracé natuurlijk bijzonder goed in de gaten houden.''
Na de Dam boort de tunnelboormachine langs het gebouw Industria, waarvoor ook voorzieningen zijn getroffen voor het uitvoeren van compenserende injecties met grout. Naar verwachting arriveert de boor begin juli bij het toekomstige station Rokin. De tunnel wordt gegraven voor de Noord-Zuidlijn, een nieuwe metroverbinding. De metro moet in 2017 gaan rijden.
Bron.
Wow, nog even en ze kunnen 'We zijn er bijna' gaan zingenquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 15:06 schreef Grumpey het volgende:
Inmiddels is de tweede boor ook al aan het graven, en bijna volledig in de grond. Vooralsnog geen problemen. Begin 2011 wordt er dan vanaf europaplein richting ceintuurbaan geboord, en dan gaat het ineens sneller dan je denkt en zijn ze voor je het door hebt alweer ruim over de helft van project
voor updates: www.hierzijnwij.nu
Ik zou loze opmerkingen iets beter onderbouwen. De toegevoegde waarde is enorm. Het wordt straks mogelijk om binnen enkele minuten op het Leidseplein, Museumplein, de Albert Cuyp, de RAI, de Zuidas, Centraal Station, WTC, Westelijke grachtengordel, Dam, Paradiso, Heinekenplein en als bonus ook Noord te komen voor het grootste gedeelte van de bewoners in Amsterdam. Daarnaast kunnen evenementen in de stad hiermee beter geregeld worden, kunnen verkeersproblemen in de stad een alternatief krijgen en kunnen er tramlijnen verdwijnen die nu veel verkeer ophouden. Tijdswinst is enorm, neem maar eens een tram naar museumplein van buiten de A10, en bedenk dan dat het via het metrosysteem in de toekomst binnen 10 minuten gaat kunnen. Indirect zal dus ook het tramverkeer betrouwbaarder worden. Daarnaast, huizenprijzen zijn gigantisch gestegen naar aanleiding van de komst van de metro, juist in die wijken. Het lijkt me dus niet dat er geen vraag in die wijken zou zijn.quote:Op zondag 20 december 2009 14:01 schreef Homey het volgende:
De noodzaak voor de NZ lijn is er nauwelijks.
De zogenaamde tijdswinst is een lachertje.
Ze konden beter lijn 51 doortrekken naar noord en de oude metrotoestellen door nieuwe vervangen die sneller kunnen rijden. Ik vind dat oude wijken zoals in het centrum en de Pijp niet aangetast moeten worden door megalomane projecten zoals een NZ lijn. Deze oude volkswijken moet je in hun waarde laten, daarom zijn ze juist zo populair. De mensen die daar wonen zitten helemaal niet te wachten op een metrolijn dwars door hun grondgebied.
Onzin. Dat weegt echt allemaal niet op tegen het mega bedrag, de ongelooflijke rompslomp, fouten, enorrme ergernissen en overlast en een stad die straks 15 jr open heeft gelegen. Ze doen of Amsterdam een stad is van wereldformaat, zoals Londen, Parijs en New York. Maar wake up; Van CS naar de Pijp, wat is dat nou voor pieps stukje man? Amsterdam heeft wel een grote naam, maar qua oppervlak past ze nog geen eens in de grote teen van echte wereldsteden. Waarom zich dan de ellende van de aanleg van een metrostelsel op de hals halen, ook nog in fucking moerasgrond?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 15:16 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik zou loze opmerkingen iets beter onderbouwen. De toegevoegde waarde is enorm. Het wordt straks mogelijk om binnen enkele minuten op het Leidseplein, Museumplein, de Albert Cuyp, de RAI, de Zuidas, Centraal Station, WTC, Westelijke grachtengordel, Dam, Paradiso, Heinekenplein en als bonus ook Noord te komen voor het grootste gedeelte van de bewoners in Amsterdam. Daarnaast kunnen evenementen in de stad hiermee beter geregeld worden, kunnen verkeersproblemen in de stad een alternatief krijgen en kunnen er tramlijnen verdwijnen die nu veel verkeer ophouden. Tijdswinst is enorm, neem maar eens een tram naar museumplein van buiten de A10, en bedenk dan dat het via het metrosysteem in de toekomst binnen 10 minuten gaat kunnen. Indirect zal dus ook het tramverkeer betrouwbaarder worden. Daarnaast, huizenprijzen zijn gigantisch gestegen naar aanleiding van de komst van de metro, juist in die wijken. Het lijkt me dus niet dat er geen vraag in die wijken zou zijn.
Mee oneens. Deze lijn is niet voor de buitenwijken, op Noord na. Maar ja Noord konden ze makkelijk op het metronetwerk aansluiten door lijn 51 door te trekken. Zou maar een schijntje zijn van de totale kosten voor de hele NZ-lijn.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 15:16 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik zou loze opmerkingen iets beter onderbouwen. De toegevoegde waarde is enorm. Het wordt straks mogelijk om binnen enkele minuten op het Leidseplein, Museumplein, de Albert Cuyp, de RAI, de Zuidas, Centraal Station, WTC, Westelijke grachtengordel, Dam, Paradiso, Heinekenplein en als bonus ook Noord te komen voor het grootste gedeelte van de bewoners in Amsterdam. Daarnaast kunnen evenementen in de stad hiermee beter geregeld worden, kunnen verkeersproblemen in de stad een alternatief krijgen en kunnen er tramlijnen verdwijnen die nu veel verkeer ophouden. Tijdswinst is enorm, neem maar eens een tram naar museumplein van buiten de A10, en bedenk dan dat het via het metrosysteem in de toekomst binnen 10 minuten gaat kunnen. Indirect zal dus ook het tramverkeer betrouwbaarder worden. Daarnaast, huizenprijzen zijn gigantisch gestegen naar aanleiding van de komst van de metro, juist in die wijken. Het lijkt me dus niet dat er geen vraag in die wijken zou zijn.
Deze metro dient inderdaad niet de buitenwijken, daarvoor zijn de andere metro's. Deze metro maakt de binnenstad (leidseplein, rembrandtplein, museumplein, grachtengordel en alles wat daar op 10 minuutjes lopen vanaf ligt bereikbaar per metro (alle buitenwijken met 1x overstappen). Dit alles juist omdat alle belangrijke (en slecht bereikbare) plekken in de binnenstad aan het traject te vinden zijn. Loop en fietsafstand zorgen er vervolgens voor dat de gehele binnenstad uiteindelijk een goede ruggengraad heeft, met name bij grote aanstroom van buitenaf (evenementen, uitgaanspubliek uit de provincie, winkelpubliek uit buitenwijken, etc.). Er is geen 'charme' aan overvolle trams en vaststaande auto's op rokin en damrak. Echt niet. Overigens is 'charme' vanwege fietsen en lopen ook maar relatief, want waarom zouden mensen nu anders de tram nemen? De vraag is er dus wel, ongeacht de fiets en loop mogelijkheden.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:31 schreef Homey het volgende:
[..]
Mee oneens. Deze lijn is niet voor de buitenwijken, op Noord na. Maar ja Noord konden ze makkelijk op het metronetwerk aansluiten door lijn 51 door te trekken. Zou maar een schijntje zijn van de totale kosten voor de hele NZ-lijn.
Wees eerlijk, kijk eens op google maps hoe klein Amsterdam is vergeleken met echt grote steden. Daarin ligt juist ook de charme. De charme dat het toch een wereldbekende stad is maar toch veel op loop- en fietsafstand te doen is. Megalomane projecten moet je juist buiten houden.
Absurd veel belastinggeld gaat er tegen aan, geld wat je veel betere dingen voor de stad had kunnen doen.
Maar goed, nu ze toch al een tijd bezig zijn kunnen ze het maar beter afmaken.
quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:40 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Deze metro dient inderdaad niet de buitenwijken, daarvoor zijn de andere metro's. Deze metro maakt de binnenstad (leidseplein, rembrandtplein, museumplein, grachtengordel en alles wat daar op 10 minuutjes lopen vanaf ligt bereikbaar per metro (alle buitenwijken met 1x overstappen). Dit alles juist omdat alle belangrijke (en slecht bereikbare) plekken in de binnenstad aan het traject te vinden zijn. Loop en fietsafstand zorgen er vervolgens voor dat de gehele binnenstad uiteindelijk een goede ruggengraad heeft, met name bij grote aanstroom van buitenaf (evenementen, uitgaanspubliek uit de provincie, winkelpubliek uit buitenwijken, etc.). Er is geen 'charme' aan overvolle trams en vaststaande auto's op rokin en damrak. Echt niet. Overigens is 'charme' vanwege fietsen en lopen ook maar relatief, want waarom zouden mensen nu anders de tram nemen? De vraag is er dus wel, ongeacht de fiets en loop mogelijkheden. Charme is juist dat trams in de toekomst minder vaststaan op het damrak, dat de leidsestraat iets voetgangervriendelijker wordt omdat de 5 verdwijnt, dat leidseplein niet meer ontsiert wordt door een halte recht op het plein, dat er parkjes komen bij de vijzelstraat en het rokin waar eerst parkeerplaatsen waren, en dat veel snelle treinen voortaan niet meer langs CS hoeven, maar gewoon via Zuid de stad kunnen aandoen.
Megalomaan is het niet zozeer, okeej, de kosten zijn natuurlijk absurd en het project had tegen deze prijs nooit moeten beginnen, maar het doel (namelijk een metro van A naar B) is niet per definitie megalomaan. Het zijn geen torens van 150 meter rond de dam ofzo, het is keurig in de oude binnenstad ingepast.
Die lijn gaat 0,0 betekenis krijgen voor het Leidseplein.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:40 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Deze metro dient inderdaad niet de buitenwijken, daarvoor zijn de andere metro's. Deze metro maakt de binnenstad (leidseplein, rembrandtplein, museumplein, grachtengordel en alles wat daar op 10 minuutjes lopen vanaf ligt bereikbaar per metro (alle buitenwijken met 1x overstappen). Dit alles juist omdat alle belangrijke (en slecht bereikbare) plekken in de binnenstad aan het traject te vinden zijn. Loop en fietsafstand zorgen er vervolgens voor dat de gehele binnenstad uiteindelijk een goede ruggengraad heeft, met name bij grote aanstroom van buitenaf (evenementen, uitgaanspubliek uit de provincie, winkelpubliek uit buitenwijken, etc.). Er is geen 'charme' aan overvolle trams en vaststaande auto's op rokin en damrak. Echt niet. Overigens is 'charme' vanwege fietsen en lopen ook maar relatief, want waarom zouden mensen nu anders de tram nemen? De vraag is er dus wel, ongeacht de fiets en loop mogelijkheden.
Megalomaan is het niet zozeer, okeej, de kosten zijn natuurlijk absurd en het project had tegen deze prijs nooit moeten beginnen, maar het doel (namelijk een metro van A naar B) is niet per definitie megalomaan. Het zijn geen torens van 150 meter rond de dam ofzo, het is keurig in de oude binnenstad ingepast.
Er zit ergens in de pen nog een ondergronds pendeldienstje vanaf de Vijzelstraat.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 18:36 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die lijn gaat 0,0 betekenis krijgen voor het Leidseplein.
quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 18:38 schreef Q. het volgende:
[..]
Er zit ergens in de pen nog een ondergronds pendeldienstje vanaf de Vijzelstraat.
Is dat suf?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 18:45 schreef HiZ het volgende:Is dat waarom ze vandaag zijn begonnen met het opgraven van de halte van lijn 1 2 en 5 op het leidseplein?
Mjah best kut, dat je huis niet buitengewoon in waarde toeneemt.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 18:36 schreef HiZ het volgende:
Die lijn gaat 0,0 betekenis krijgen voor het Leidseplein.
Ik had het bij het instappen vanochtend, ik stond dus nog bij de oude halte waar niks stond over het feit dat dat de halte niet meer was. Op de terugweg vertelden ze het eventjes dat we voor het American eruit moesten voor Leidseplein.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 18:59 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Is dat suf?
Ik zat vanmiddag in de 1 kon ik dus pas op Prinsengracht uitstappen.
Nergens gecommuniceerd.
quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 19:15 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Mjah best kut, dat je huis niet buitengewoon in waarde toeneemt.
Muhahahahahaha.
Ik woon op de Vijzelgracht. Ik hoef niet weg. Alles is afgereke:nd.
Als jij in 2017 op het Leidseplein staat en een trein wilt, kies je denk ik niet voor de 1 of de 2 (de 5 vervalt) die vanaf dat plein zich een weg banen door de menigte, maar voor lopen naar de vijzelstraat, waarna je in 3 minuten onder de perronnen van CS aankomt.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 18:36 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die lijn gaat 0,0 betekenis krijgen voor het Leidseplein.
Gaat dat nieuwe plein niet door dan? Dacht dat ze dat nog net onder de oude begroting hadden weten te schuiven...quote:Op woensdag 1 september 2010 00:46 schreef HiZ het volgende:
[..]wij krijgen niet eens een revamped plein meer nu op alles bezuinigd moet worden. Staat jouw huis nog wel recht overeind?
Ik kan je verzekeren dat ik vanaf het Leidseplein niet 10 minuten naar de Vijzelstraat ga lopen om in drie minuten naar het Centraal te komen als ik vanaf het Leidse plein met minder dan 3 minuten lopen en 10 minuten in de tram daar ook kan komen.quote:Op woensdag 1 september 2010 09:21 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Als jij in 2017 op het Leidseplein staat en een trein wilt, kies je denk ik niet voor de 1 of de 2 (de 5 vervalt) die vanaf dat plein zich een weg banen door de menigte, maar voor lopen naar de vijzelstraat, waarna je in 3 minuten onder de perronnen van CS aankomt.
ik woonde zelf bij de 10, dus ik ken die frequentie. Dat geldt overigens dus ook voor de 1 en de 2. Nu woon ik vlak bij CS, en als ik in de toekomst naar leidse wil, ga ik op zeker wel de metro pakken. Als er dan een 10 of 7 aankomt spring ik daar op, en anders loop ik die 200 meter over de weteringschans welquote:Op woensdag 1 september 2010 09:24 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik kan je verzekeren dat ik vanaf het Leidseplein niet 10 minuten naar de Vijzelstraat ga lopen om in drie minuten naar het Centraal te komen als ik vanaf het Leidse plein met minder dan 3 minuten lopen en 10 minuten in de tram daar ook kan komen.
Trouwens, als ik een trein wil nemen ga ik meestal gewoon naar Lelylaan
P.S. als jij nou gaat zeggen dat ik dan tram 7 of 10 maar moet nemen naar de Vijzelstraat ga ik reageren of jij wel eens hebt gekeken naar de frequenties van de tram in Amsterdam buiten de spits.
Circa 1 km, ofwel twee tramhaltes. Weet je trouwens zeker dat 5 gaat verdwijnen? Die bedient een gebied dat helemaal niks aan de metro heeft. Ik kan me eerder voorstellen dat de 24 en 25 verdwijnen.quote:Op woensdag 1 september 2010 09:32 schreef Grumpey het volgende:
[..]
ik woonde zelf bij de 10, dus ik ken die frequentie. Dat geldt overigens dus ook voor de 1 en de 2. Nu woon ik vlak bij CS, en als ik in de toekomst naar leidse wil, ga ik op zeker wel de metro pakken. Als er dan een 10 of 7 aankomt spring ik daar op, en anders loop ik die 200 meter over de weteringschans wel
Nee, het is nog slechts een idee. Maar wel een goed idee moet ik zeggen. En zeker voor een Paradiso-bezoek zou ik de N-Z lijn zeker overwegen iig.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 18:45 schreef HiZ het volgende:
[..]Is dat waarom ze vandaag zijn begonnen met het opgraven van de halte van lijn 1 2 en 5 op het leidseplein?
Als ik naar Paradiso wil loop ik wel :pquote:Op woensdag 1 september 2010 09:56 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee, het is nog slechts een idee. Maar wel een goed idee moet ik zeggen. En zeker voor een Paradiso-bezoek zou ik de N-Z lijn zeker overwegen iig.
Die beslissing moet nog vallen, maar de 5 is zeker een van de kandidaten, juist omdat hij ook door de leidsestraat gaat (flessenhals in het tramnetwerk op dit moment), CS met Zuid verbindt, en weinig 'uniek' tram-gebied beslaat (behalve stuk van stadionweg naar Zuid).quote:Op woensdag 1 september 2010 09:36 schreef HiZ het volgende:
[..]
Circa 1 km, ofwel twee tramhaltes. Weet je trouwens zeker dat 5 gaat verdwijnen? Die bedient een gebied dat helemaal niks aan de metro heeft. Ik kan me eerder voorstellen dat de 24 en 25 verdwijnen.
Maak van de 51 ondergronds maar bovengronds (ze hebben plannen daar een monorail constructie van te maken, veel goedkoper namelijk). De 51 verdwijnt dan ook, en de N-Z lijn zou dan het traject kunnen doorrijden wat nu de 51 rijdt. De 5 zou verdwijnen of hooguit van binnenhof tot Zuid rijden.quote:Op woensdag 1 september 2010 12:26 schreef Leshy het volgende:
Hier in Amstelveen verschijnen ook steeds meer "Red tramlijn 5" posters achter de ramen.
Het idee is er om eventueel ooit de N/Z-lijn nog door te trekken door Amstelveen heen en zo het tracé wat nu de 51 en gedeeltelijk de 5 doen ondergronds te brengen, maar er zouden dan waarschijnlijk een stuk minder haltes komen, en daar is nogal wat weerstand tegen.
Overigens helemaal niets gehoord over een wijziging rond het Leidseplein, behalve dat ze daar al een tijdje bezig zijn met het vernieuwen van de rails, ook een heel stuk de Marnixstraat in. Zijn er nu haltes verplaatst, of is dat maar een tijdelijke maatregel?
Vanaf Centraal?quote:Op woensdag 1 september 2010 10:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als ik naar Paradiso wil loop ik wel :p
Monorail? Gewoon viaduct heet zoiets. Heeft niets met een monorail te maken.quote:Op woensdag 1 september 2010 12:42 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Maak van de 51 ondergronds maar bovengronds (ze hebben plannen daar een monorail constructie van te maken, veel goedkoper namelijk).
Da's best te doen.quote:
Dat doen 1000000 vrouwen elke zaterdag, van CS naar het leidse via de leidsestraat, dat heet winkelenquote:
Tijdelijk en onvoorspelbaar, vanochtend kon je uitgaand weer gewoon op normale halte instappen. Er was wel een plan om de haltes van het plein af te halen in een grote opknapbeurt, maar die schijnt weer van de baan te zijn.quote:Op woensdag 1 september 2010 12:26 schreef Leshy het volgende:
Hier in Amstelveen verschijnen ook steeds meer "Red tramlijn 5" posters achter de ramen.
Het idee is er om eventueel ooit de N/Z-lijn nog door te trekken door Amstelveen heen en zo het tracé wat nu de 51 en gedeeltelijk de 5 doen ondergronds te brengen, maar er zouden dan waarschijnlijk een stuk minder haltes komen, en daar is nogal wat weerstand tegen.
Overigens helemaal niets gehoord over een wijziging rond het Leidseplein, behalve dat ze daar al een tijdje bezig zijn met het vernieuwen van de rails, ook een heel stuk de Marnixstraat in. Zijn er nu haltes verplaatst, of is dat maar een tijdelijke maatregel?
Er is toch geen geld meer voor het project? Prognose was trouwens ¤35M.quote:Op woensdag 1 september 2010 12:42 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Maak van de 51 ondergronds maar bovengronds (ze hebben plannen daar een monorail constructie van te maken, veel goedkoper namelijk). De 51 verdwijnt dan ook, en de N-Z lijn zou dan het traject kunnen doorrijden wat nu de 51 rijdt. De 5 zou verdwijnen of hooguit van binnenhof tot Zuid rijden.
Leidseplein gaat op de schop, de haltes worden verplaatst richting marnixbrug, de taxi's gaan bij de stadhouderskade een nieuwe lus krijgen, marnixstraat wordt autoluw, het plein wordt meer een echt plein, en er komt een goede fietsenstalling. Al met al goede verbeteringen, maar op dit moment zijn ze volgens mij pas de eerste schetsen aan het uitwerken (Nota van uitgangspunten is al wel aangenomen), dus de huidige werkzaamheden zullen wel tijdelijk zijn vermoed ik zo (misschien wel als proef om te kijken wat voor impact verplaatsing heeft voor verkeersstromen etc.) .
Ik vanaf me werkplekquote:Op woensdag 1 september 2010 13:43 schreef Xenomaniac het volgende:
Ik vind het helemaal geweldig, die Noord-Zuidlijn.
Voorlopig zie ik er helemaal geen kloten van, ik kijk al 4 jaar uit op een grote gele Max Bögl-kraan.
Maar als het eenmaal af is...
Voorlopig is alleen de nota van uitgangspunten vastgesteld. Het ontwerp en dergelijke zouden eind 2010 klaar moeten zijn. Wel zal het waarschijnlijk allemaal uitgesteld worden vanwege de bezuinigingen, maar uitstel is nog geen afstel. Zonder fietsenstalling hoeft het allemaal trouwens niet eens zo erg duur te zijn in mijn ogen, dus in een light-versie zou het ook nog op tafel kunnen komen.quote:Op woensdag 1 september 2010 15:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er is toch geen geld meer voor het project? Prognose was trouwens ¤35M.
Ik zag het project trouwens redelijk zitten, enige wat ik minder vond was het verdwijnen van het plantsoen in het KGP.
Dan heeft het ook niet veel zin want dan blijf je tot aan je nek in die kutfietsen zitten.quote:Op woensdag 1 september 2010 16:07 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Voorlopig is alleen de nota van uitgangspunten vastgesteld. Het ontwerp en dergelijke zouden eind 2010 klaar moeten zijn. Wel zal het waarschijnlijk allemaal uitgesteld worden vanwege de bezuinigingen, maar uitstel is nog geen afstel. Zonder fietsenstalling hoeft het allemaal trouwens niet eens zo erg duur te zijn in mijn ogen, dus in een light-versie zou het ook nog op tafel kunnen komen.
wtf, je kijkt op mijn werk uitquote:Op woensdag 1 september 2010 15:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vanaf me werkplek
[ afbeelding ]
LOL zit je bij de AFM?quote:Op donderdag 2 september 2010 01:40 schreef Againzender het volgende:
[..]
wtf, je kijkt op mijn werk uit
Nu snap ik waarom er crisis is, alle toezichtshouders zitten gewoon te fokken.quote:Op donderdag 2 september 2010 01:40 schreef Againzender het volgende:
[..]
wtf, je kijkt op mijn werk uit
quote:Gaslek in bouwput Noord-Zuidlijn
In een bouwput van de nieuwe metroverbinding Noord-Zuidlijn aan het Rokin in Amsterdam is vrijdagochtend een gaslek ontstaan. Twaalf werknemers moesten de bouwput uit. Drie van hen zijn met ademhalingsproblemen naar het ziekenhuis gebracht.
De politie bevestigde vrijdag een bericht hierover van de lokale tv-zender AT5. De brandweer onderzoekt waar het lek precies zit. Er is boven de grond geen sprake van gevaar. Het lek werd rond half elf ontdekt.
het lijkt inderdaad vrij soepel te gaanquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 12:44 schreef Grumpey het volgende:
Ja, vervelend. Maar kwestie van lek dichten en weer over op de orde van de dag. Niet echt belangrijk nieuws, al helemaal niet voor nu.nl (of het moet zijn dat het weer bijdraagt aan de NZ-lijn bashing).
Overigens voor doom-denkers: de tweede boor is inmiddels langs de beurs van berlage, en gaat de komende week de bijenkorf passeren. De beurs staat echter nog gewoon overeind ondanks alle doom-scenarios.
Noord-Zuidlijn veilig onder de Bijenkorf doorquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 12:44 schreef Grumpey het volgende:
Ja, vervelend. Maar kwestie van lek dichten en weer over op de orde van de dag. Niet echt belangrijk nieuws, al helemaal niet voor nu.nl (of het moet zijn dat het weer bijdraagt aan de NZ-lijn bashing).
Overigens voor doom-denkers: de tweede boor is inmiddels langs de beurs van berlage, en gaat de komende week de bijenkorf passeren. De beurs staat echter nog gewoon overeind ondanks alle doom-scenarios.
Nee, dat is het Koningsplein.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 22:48 schreef Nieuwschierig het volgende:
Is dit ook voor de NZ lijn?
http://www.terena.org/webcam/
Dat was de andere buis, deze gaat er iets meer langs.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 21:23 schreef Mylene het volgende:
[..]
Noord-Zuidlijn veilig onder de Bijenkorf door
Een tunnel voor de voetganger zou daar anders geen overbodige luxe zijnquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:12 schreef PPL het volgende:
[..]
Nee, dat is het Koningsplein.
Daar komt de NZ-lijn niet langs/onderdoor.
Er zijn twee tunnels he, anders rijdt het zo lastig beide kanten op. Ik had het over de 2e tunnel, die is vandaag begonnen aan 'de bijenkorf'. Voor actuele stand zie www.hierzijnwij.nuquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 21:23 schreef Mylene het volgende:
[..]
Noord-Zuidlijn veilig onder de Bijenkorf door
Beter gewoon een tunneltje voor auto's en fietsers. Waarom zou de voetganger nou weer moeten inschikken?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 18:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Een tunnel voor de voetganger zou daar anders geen overbodige luxe zijn
quote:Waarschijnlijk tram- in plaats van metroverbinding naar Amstelveen
De Noord/Zuidlijn, die het noorden en het zuiden van Amsterdam over een aantal jaar moet gaan verbinden, wordt waarschijnlijk niet doorgetrokken naar Amstelveen.
De metro zou op het stuk tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk de tram 51 moeten gaan vervangen, maar na onderzoek is gebleken dat de metro een 500 miljoen duurder is dan de tram, die 250 miljoen euro zou moeten kosten.
Oud-Raadslid Pitt Treumann heeft met volledige zekerheid gezegd dat de gemeente gaat kiezen voor de goedkopere tramverbinding, omdat ze er door het prijsverschil niet omheen kunnen.
De gemeente Amsterdam heeft laten weten dat de beslissing kort vóór of net na het zomerreces komt.
2 tunnels. Elke tunnel heeft 1 spoor.quote:Op maandag 18 juli 2011 18:39 schreef Mylene het volgende:
Hoeveel tunnels graven ze nu? Kan er in een zo'n tunnel 2 metrostellen rijden? Nee toch?
bronquote:'Verlenging Noord-Zuidlijn'
De CDA-Kamerfractie wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) de mogelijkheid laat onderzoeken om de Noord-Zuidlijn naar Schiphol door te trekken.
De partij wil de nieuwe metrolijn niet laten eindigen op Station Amsterdam-Zuid, meldt het Parool.
Volgens CDA-Kamerlid Sander de Rouwe zou verlenging naar Schiphol een serieuze en haalbare optie kunnen zijn. Amsterdam wil dat eigenlijk al langer, maar er is nooit onderzoek gedaan naar de kosten daarvan.
Zoals je op de kaart van ACT-F kunt zijn, heeft het blijkbaar ooit wel in de planning gestaan om de Noord/Zuid-lijn naar Amstelveen en blijkbaar dus ook naar Schiphol door te trekken.quote:Op woensdag 28 maart 2012 20:22 schreef HiZ het volgende:
Zou mooi zijn als ze dat doen. Ik begreep al nooit waarom ze niet gewoon doorgingen naar Schiphol.
Hoezo? Iedereen blijft tot de eindhalte zitten of zoiets?quote:Op donderdag 29 maart 2012 17:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Duidelijk is in elk geval wel dat deze lijn naar Schiphol volledig door de gemeente Amsterdam betaald moet worden aangezien de voordelen ook alleen aan de Amsterdammers ten goede komen.
Je maakt de denkfout dat mensen tot de eindhalte blijven zitten.quote:Op donderdag 29 maart 2012 17:40 schreef Againzender het volgende:
Raar om in deze tijd met dit plan te komen. Het is handig, maar niet noodzakelijk, met overstap is die verbinding er al. Zoals hier al gezegd: via Amstelveen zou het nog wat toevoegen, maar dat wordt helemaal duur.
Lijkt mij dat we het geld wel wat beter kunnen besteden op dit moment.
Wat is er dan tussen Amsterdam en Schiphol waar zoveel mensen naar toe moeten dat het loont om daar tramrails heen te leggen?quote:Op donderdag 29 maart 2012 17:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoezo? Iedereen blijft tot de eindhalte zitten of zoiets?
Genoeg industrie- en kantoorparken volgens mij. Het loonde ook de moeite om er een snelweg aan te leggen, dus er zal wel wat zijn.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:00 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Wat is er dan tussen Amsterdam en Schiphol waar zoveel mensen naar toe moeten dat het loont om daar tramrails heen te leggen?
Metro zou alleen op Plaza en aan de rand van Schiphol stoppen. Dan kun je nog beter een van vele (snel)bussen nemen; die stoppen ook een aantal maal rond Schiphol.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:07 schreef Ulx het volgende:
[..]
Genoeg industrie- en kantoorparken volgens mij. Het loonde ook de moeite om er een snelweg aan te leggen, dus er zal wel wat zijn.
Die bussen zijn niet echt een alternatief. Ik neem mezelf even als uitgangspunt voor het gemak. Ik moet elke maand 1 of 2 keer naar Schiphol vanaf het Leidseplein. Dan ga ik normaliter met tram 1 naar Lelylaan en daar verder met de trein. Kost me als het een beetje aansluit geen 20 minuten. Soms moet ik wachten en loopt het op tot 40 minuten. Met de bus is het minimaal 40 minuten. Hoe lang zou een metro erover doen vanaf Weteringschans? Ik schat een minuut of 15. Ligt het dan trouwens niet ook voor de hand om vanaf Isolatorweg een lijntje aan te sluiten?quote:Op donderdag 29 maart 2012 09:50 schreef Leshy het volgende:
Er zijn ook nog wel wat buslijnen die kant op, en vergeet niet dat je ook met lijn 5 naar CS of Zuid kunt voor een trein naar Schiphol.
Natuurlijk is een rechtstreekse lijn zonder overstap wel zo prettig; zeker voor Amsterdam Noord zal het schelen. De hamvraag is natuurlijk wat dat gemak gaat kosten - volgens mij kampt Schiphol verder niet met een groot bereikbaarheidsprobleem.
Hmm.. nee in dit geval klopt het wel een beetje. Die metro tot aan de haltes ervoor is er eigenlijk al wel.quote:Op donderdag 29 maart 2012 17:45 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je maakt de denkfout dat mensen tot de eindhalte blijven zitten.
Twee haltes op schiphol en een paar erbij in Amstelveen op was kantoorparken toch?quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:33 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hmm.. nee in dit geval klopt het wel een beetje. Die metro tot aan de haltes ervoor is er eigenlijk al wel.
Dan nog blijft het een lijn voor Amsterdammers. In Purmerent of Amersfoort heb je er niks aan.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:07 schreef Ulx het volgende:
[..]
Genoeg industrie- en kantoorparken volgens mij. Het loonde ook de moeite om er een snelweg aan te leggen, dus er zal wel wat zijn.
Gezien de plannen voor de spoorlijn door Amstelveen en de Zuidas, zou ik er zeker niet op rekenen dat er haltes in Amstelveen komen. Ik zie de Noord/Zuidlijn dan eerder de route van de 50 volgen, en waar die rechtsaf buigt naar de Henk Sneevlietweg, zou de Noord/Zuidlijn dan rechtdoor/linksaf kunnen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:35 schreef Ulx het volgende:
Twee haltes op schiphol en een paar erbij in Amstelveen op was kantoorparken toch?
Het beste overzicht is waarschijnlijk te vinden op de website van de Noord/Zuidlijn zelf: www.hierzijnwij.nuquote:Op donderdag 29 maart 2012 18:36 schreef Tchock het volgende:
Waar wordt er nu nog gebouwd? Wat is er al af? Volgens mij is het verhaal uit de OP redelijk oud, namelijk. Ik ben wel benieuwd
Er werken ook een hoop mensen van buiten Amsterdam in Amsterdam die van uit de richting Schiphol komen. Bovendien is een directe route van het vliegveld door een groot stuk van Amsterdam ook voor toeristen een welkome aanvulling, in plaats van met de trein naar CS en vanaf daar verder zoeken waar ze naartoe moeten.quote:Op donderdag 29 maart 2012 21:17 schreef Nieuwschierig het volgende:
Dan nog blijft het een lijn voor Amsterdammers. In Purmerent of Amersfoort heb je er niks aan.
Daar lijkt ie bijna afquote:Op donderdag 29 maart 2012 22:05 schreef Leshy het volgende:
[..]
Het beste overzicht is waarschijnlijk te vinden op de website van de Noord/Zuidlijn zelf: www.hierzijnwij.nu
Op deze site kan je wel wat zien:quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:36 schreef Tchock het volgende:
Waar wordt er nu nog gebouwd? Wat is er al af? Volgens mij is het verhaal uit de OP redelijk oud, namelijk. Ik ben wel benieuwd
hm, nu ik kijk, vroeger stonden de lijnen echt waar ze waren met boren? Nu dus niet, raar....quote:
Nieuw Sloten als je daar stopt, maar die hebben sowieso ook al de trein naar Schiphol en lijn 50 voor aansluiting. Beter is niet slechter, maar heel erg noodzakelijk is die metro in die buurt niet echt. Na Nieuw Sloten wordt de spoeling wel heel erg dun m.u.v. Schiphol.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Twee haltes op schiphol en een paar erbij in Amstelveen op was kantoorparken toch?
Het is ook bijna af. Er moeten nog maar een paar delen: 2 tunnels tussen Rokin en Vijzelstraat, en 1 tunnel tussen Vijzelstraat en Ceintuurbaan. De rest is dus al af.quote:
Iets met houten palen enzo.quote:Op woensdag 11 april 2012 12:36 schreef Daarnaast het volgende:
Wat is eigenlijk zo speciaal aan de nood zuid lijn? Het is toch gewoon een metrotunnel die van noorden naar zuiden van Amsterdam loopt?
Vele steden zoals moskou, parijs en brussel hebben dat al tientallen jaren, waarom is het zo moeilijk voor de amsterdammers om het te realiseren?
quote:Het wonder van de Noord/Zuidlijn
Het drama van de Amsterdamse metro
1,4 miljard euro zou het kosten. Amsterdam betaalde 317 miljoen, het Rijk de rest. De stad zou er nauwelijks hinder van ondervinden en in 2011 zou de metro rijden. Zo luidden de afspraken in 2002, bij het begin van de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Inmiddels hangt de vlag er heel anders bij. De teller staat op 3,1 miljard, de Amsterdamse bijdrage is meer dan vervijfvoudigd en de ingebruikname is op zijn vroegst in het najaar van 2017.
De Noord/Zuidlijn staat symbool voor bestuurlijk wensdenken, financiële tegenvallers en wanbeleid. 'Het wonder van de Noord/Zuidlijn' beschrijft hoe dit alles kon gebeuren. De zeer onthullende reconstructie, gebaseerd op tientallen interviews en talloze geheime documenten, legt van binnenuit bloot hoe het kabinet alle risico's bij Amsterdam neerlegde, de gemeente zich liet uitkleden door commerciële bedrijven, welgestelde bewoners de metro uit hun buurt weerden en ambtenaren en bestuurders tegen beter weten in heilig bleven geloven in de nieuwe metro.
Amsterdam heeft een moerassige veengrond, en huizen staan op (vaak houten) palen. Een kleine verandering in het grondwaterpeil kan al rotting aan de fundering betekenen en heeft daarmee grote gevolgen voor gebouwen in de stad. Andere steden staan vaak op klei of zandgrond, vet makkelijk om daar een metro in te bouwen.quote:Op woensdag 11 april 2012 12:36 schreef Daarnaast het volgende:
Wat is eigenlijk zo speciaal aan de nood zuid lijn? Het is toch gewoon een metrotunnel die van noorden naar zuiden van Amsterdam loopt?
Vele steden zoals moskou, parijs en brussel hebben dat al tientallen jaren, waarom is het zo moeilijk voor de amsterdammers om het te realiseren?
daar is het veel makkelijker bouwen. Er zijn ook grote steden waar ze nog nauwelijks metro hebben. Rome heeft bijvoorbeeld ook maar 2 metro lijnen omdat je daar bijna niks kan bouwen vanwege alle archeologische rijkdommen.quote:Op woensdag 11 april 2012 12:36 schreef Daarnaast het volgende:
Wat is eigenlijk zo speciaal aan de nood zuid lijn? Het is toch gewoon een metrotunnel die van noorden naar zuiden van Amsterdam loopt?
Vele steden zoals moskou, parijs en brussel hebben dat al tientallen jaren, waarom is het zo moeilijk voor de amsterdammers om het te realiseren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |