quote:De aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam gaat opnieuw langer duren.Ook zijn er nieuwe financiėle tegenvallers, heeft de gemeente bekendgemaakt. De verwachting is nu dat de metrolijn pas in 2015 klaar is,4 jaar later dan aanvankelik was gepland en 2 jaar later dan de laatste prognose.De kosten lopen op tot boven de 2 miljard euro.Dat is 600 miljoen euro meer dan gepland,en 86 miljoen meer dan de laatste raming.
De tegenvallers komen door onverwachte technische problemen.Op het Damrak moet de bodem extra verstevigd worden.Ook zijn er meer veiligheidsmaatregelen nodig voor de ondergrondse stations.
Lijkt mij dat als je beraming maakt hoeveel het gaat kosten je bij een overschrijding van zo'n 30 % je iets niet helemaal goed hebt gedaan. Met de eerste begroting kregen ze mensen achter zich. Was dat met die 600 miljoen extra ook gebeurd ?quote:
Het kan heel goed zijn dat de beraming niet goed was. Daarnaast komt het wel vaker voor dat hele grote projecten (ver) over budget gaan. Maar waarom is het dan weggegooid geld?quote:Op donderdag 17 april 2008 14:31 schreef tong80 het volgende:
Lijkt mij dat als je beraming maakt hoeveel het gaat kosten je bij een overschrijding van zo'n 30 % je iets niet helemaal goed hebt gedaan. Met de eerste begroting kregen ze mensen achter zich. Was dat met die 600 miljoen extra ook gebeurd ?
Idd misschien niet de juiste woordkeuze.quote:Op donderdag 17 april 2008 14:32 schreef The_End het volgende:
[..]
Het kan heel goed zijn dat de beraming niet goed was. Daarnaast komt het wel vaker voor dat hele grote projecten (ver) over budget gaan. Maar waarom is het dan weggegooid geld?
Het lijkt wel erg veel iddquote:Op donderdag 17 april 2008 14:38 schreef tong80 het volgende:
Idd misschien niet de juiste woordkeuze.
Had een andere TT moeten verzinnen. Maar ik vind het overschreden bedrag extreem.
Ok slotje dan voor je slechte woordkeus.quote:Op donderdag 17 april 2008 14:38 schreef tong80 het volgende:
Idd misschien niet de juiste woordkeuze.
Had een andere TT moeten verzinnen. Maar ik vind het overschreden bedrag extreem.
quote:Op donderdag 17 april 2008 15:35 schreef tomroes het volgende:
Waar komt deze info vandaan? Bronvermelding is altijd handig natuurlijk...
quote:Opnieuw tegenvallers aanleg Noord/Zuidlijn
Amsterdam - De aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam vordert gestaag maar de toename van de kosten en de uitloop van de planning zijn zorgelijk. De nieuwste prognose van de bouwkosten van de Noord/Zuidlijn voorspelt een stijging van ¤ 86,5 miljoen.
De kosten van de nieuwe metrolijn in Amsterdam bedragen nu in totaal ¤ 2.021,5 miljoen. Dit blijkt uit de Financiėle Prognose Noord/Zuidlijn 2008 die het college van B&W donderdag 17 april naar de gemeenteraad heeft gestuurd.
Opleveringsdatum verschoven naar 2015
De aanleg van de nieuwe metrolijn is op sommige locaties vertraagd. Oorzaak is vooral een aantal technische tegenslagen in de binnenstad. Het college van B&W kiest nu voor een realistischer scenario en heeft besloten de planning te verschuiven naar 2015.
Financiėle compensatie omwonenden omhoog
Omdat de aanleg van de lijn langer gaat duren heeft het college ook besloten de financiėle compensatie voor de bewoners rond de bouwplaatsen in de binnenstad te verhogen van gemiddeld 60,- naar 115,-euro per maand. Ieder jaar stelt de gemeente een financiėle prognose van de Noord/Zuidlijn op, waarbij de verwachte kosten tot het einde van het project en de financiėle risico’s in kaart worden gebracht.
Planning
De opleveringsdatum van de Noord/Zuidlijn wordt volgens de nieuwste prognose 2015. De latere start komt vooral door technische tegenslagen in de binnenstad. De kademuur van het Damrak blijkt gefundeerd te staan op heel lange palen. Dit komt door het ontbreken van een eerste zandlaag waarop funderingspalen normaliter steunen. Hierdoor moesten ze destijds – eeuwen geleden- een stuk dieper worden geslagen.
Bevriezen tegen verzakking
Om hier te kunnen boren en om mogelijke verzakking van huizen te voorkomen is versteviging van de bodem door bevriezing nodig. Dit extra werk betekent een vertraging van ongeveer 7 maanden. Ook de passage van de ondergrondse stations door de tunnelboormachines en de afbouw van deze stations duren langer dan gepland. Tot voor kort was de gedachte dat de afbouw van de stations kon worden gecombineerd met de passage van de boormachines.
Veiligheidseisen maken echter een langere werktijd nodig. De extra vertraging is circa een half jaar. De prognose kent bovendien nog aanzienlijke risico’s. Het is niet uitgesloten dat zich nieuwe tegenvallers voordoen die tot tijdvertraging leiden. Het college van B&W kiest daarom voor een somberder scenario en heeft besloten de planning te verschuiven naar 2015.
Wethouder Herrema
Wethouder Tjeerd Herrema; ‘Dit is een bijzonder vervelende boodschap voor de stad maar we moeten realistisch zijn. We hebben de afgelopen jaren dit complexe bouwproject te vaak onderschat. Deze financiėle prognose laat een veel negatiever beeld zien, vervelend maar noodzakelijk. Het optimisme moet eruit. De vertraging is slecht voor de stad. Zeker nu de overvolle metro’s in Amsterdam en de vastlopende wegen in de hele regio laten zien dat we de Noord/Zuidlijn echt hard nodig hebben’.
Bestellen nieuwe metrostellen
Het college van B&W bestelt dit jaar wel de nieuwe metrostellen die in 2011 worden geleverd. Deze voertuigen zullen worden ingezet op de huidige oostlijn. Het traject in Amsterdam-Noord, tussen het Buikslotermeerplein - Centraal Station is klaar in 2013. De komende maanden wordt onderzocht of het mogelijk is of de Noord/Zuidlijn hier eerder kan gaan rijden zoals dat ook is gebeurd bij de oostlijn.
Kosten
De stijging van de bouwkosten met ¤ 86,5 miljoen heeft vooral te maken met de extra kosten die moeten worden gemaakt bij de bouw van de diepe stations Rokin, Vijzelgracht en Ferdinand Bolstraat in de binnenstad en bij de werkzaamheden op het Centraal Station. Zo moet er voor de stations in de binnenstad een hogere rekening worden betaald voor allerlei extra uitgevoerde werkzaamheden.
Bij het Centraal Station ontstaan extra kosten bij het aanbrengen van een stempel in het ondergrondse kanaal waarin het metrostation wordt afgezonken. Dit stempel is nodig om er voor te zorgen dat de wanden op hun plek blijven tijdens het uitgraven van het kanaal.
Ook het systeem dat nauwgezet eventuele zettingen in de gevels langs de lijn registreert is dringend aan vervanging toe. De aanleg van de Noord/Zuidlijn is buitengewoon complex door de combinatie van innovatieve technieken, een kwetsbare omgeving en bijzondere contractuele afspraken.
De bouw bij het Centraal Station loop voorspoedig sinds er vorig jaar nieuwe contracten zijn gesloten. De organisatiekosten van het project zijn toegenomen door het aantrekken van nieuwe, ervaren contractmanagers, extra juridische ondersteuning én het langer dan gepland openhouden van het projectbureau. Daarnaast is een bezuinigingstaakstelling uit het verleden niet gehaald die nu wordt toegerekend aan de kosten.
Indexeringskosten
Naar aanleiding van de recente uitspraak van de Raad van State over de vergoeding van de Rijksindexering (IBOI) in plaats van de daadwerkelijke indexering heeft het college van B&W besloten het bedrag dat daarmee is gemoeid, ¤ 91,5 miljoen, als kosten op te nemen.
Risico’s
In de prognose zijn naast de kosten ook de risico’s van het project geļnventariseerd. Omdat de risico’s in het verleden te vaak zijn onderschat is dit extra grondig gebeurd door de nieuwe contractmanagers, samen met externe adviseurs. Doel is een zo realistisch mogelijk beeld te schetsen en alle financiėle gevolgen te laten zien. Het totaal aan risico’s bedraagt volgens de prognose ¤ 225,9. Tegenover deze risico’s staat een - al in de begroting opgenomen - risicofonds van ¤ 111,6. Het verschil is ¤ 114,3.
Business case
Het college van B&W heeft opdracht gegeven tot een studie, een zogeheten business case, waarin wordt gekeken naar mogelijkheden om de opbrengsten van de Noord/Zuidlijn te vergroten.
Wethouder Herrema; ‘Om de toenemende kosten beter in balans te brengen met de baten onderzoeken we verschillende mogelijkheden om inkomsten te genereren waarover we de komende tijd met de gemeenteraad moeten discussiėren. We moeten niet wegkijken, maar vooruitkijken.’
De financiėle prognose wordt op 7 mei behandeld in de raadscommissie Verkeer&Vervoer en op 4 juni in de gemeenteraad.
http://www.parool.nl/nieuws/2008/APR/17/p1.htmlquote:Noord/Zuidlijn bodemloze put
Van een verslaggever
AMSTERDAM - De Noord/Zuidlijn kost de stad 325 miljoen euro meer en de bouw is twee jaar vertraagd.
In totaal betaalt Amsterdam ruim 900 miljoen zelf voor de lijn, die de stad aanvankelijk niet meer dan ruim 300 miljoen euro zou kosten.
Wethouder Tjeerd Herrema maakte vanmorgen de nieuwe 'realistische' cijfers bekend. ''Dit is de dag van de harde waarheid,'' aldus Herrema. De lijn is pas in 2015 klaar.
De bouwkosten stijgen met 86 miljoen euro. Prijsstijgingen komen uit 125 miljoen. Daarnaast wordt 114 miljoen opzij gezet voor toekomstige risico's. De totale kosten van de lijn lopen op tot ruim twee miljard. Het rijk heeft een eenmalige bijdrage gegeven bij de start van de bouw. Alle risico's zijn verder voor rekening van de stad.
Technische tegenslagen bij de bouw in de binnenstad leveren een vertraging op van zeven maanden. De bodem moet daar worden bevroren. Ook blijkt het niet mogelijk om tegelijkertijd de tunnel te boren en stations te bouwen.
De opening van de lijn was na eerder uitstel gepland in 2013. Maar omdat nieuwe tegenvallers die tot nog meer vertraging leiden niet worden uitgesloten, kiest Herrema nu voor 2015. Daarbij zegt hij niet of het begin of eind dat jaar zal zijn.
Bewoners in de binnenstad zullen langer overlast houden van de bouw. Herrema verhoogt de onkostenvergoeding voor bewoners rond de bouwplaatsen van zestig naar 115 euro per maand. Bij plekken waar dag en nacht gebouwd wordt, krijgt men 184 euro per maand.
De bouw in Noord en Zuid verloopt volgens schema. Herrema denkt erover de lijn tussen Buikslotermeerplein en het Centraal Station eerder te openen.
Wethouder Lodewijk Asscher (Financiėn) spreekt van een 'gigantische klap.' Hij kan zich geen ander voorbeeld van een dergelijke tegenvaller herinneren.
Hij zal voorstellen een deel van het geld te halen uit risicofondsen en de reserves. De oplopende kosten zullen er wel toe leiden dat de stad de komende jaren minder te besteden heeft.
© Het Parool, 17-04-2008, 11:57 uur
En dat is welgeteld geen euro goedkoper, durf ik nu al te wedden.quote:Op donderdag 17 april 2008 19:36 schreef Nasi het volgende:
Misschien een keer tijd om prestatiecontracten te tekenen met de aannemers, net als in het buitenland! Dat projecten bijv een bepaalde datum af moet zijn, bij verlenging een boete van 10.000 euries p/d moeten betalen.
Zelf heb ik geen verstand van dit soort projecten. Maar het lijkt me logisch dat een aannemer verstand heeft van inkoop en lijkt mij, vaste afspraken maakt met leverancier om later niet onverwachts flinke kosten moet maken. Waarom zou dat niet kunnen? Belonen met flinke bonus als het eerder klaar is en straffen met boetes als het niet op afgesproken datum klaar is. Misschien is het geen euro's goedkoper, maar scheelt wel verwante kosten voor de overheid/gemeente, denk ik!quote:Op donderdag 17 april 2008 20:04 schreef Yildiz het volgende:
Het is juist positief te noemen dat projecten over budget gaan. Gezien dat voor vele mensen net zo raar aankomt als dat het positief is dat er enkele mensen werkeloos zijn -en tijdelijk een uitkering genieten- zal ik het even kort toelichten.
Als je een project draait wat niet over budget gaat, weet je wel ongeveer zeker dat je teveel betaald heb. Het enige positieve hieraan is dan dat je het geraamde budget volgens planning kunt afschrijven, maar dat is dan ook echt het enige positieve eraan.
Als een project over budget gaat, geeft dit -heel raar, wellicht- de opdrachtgever een betere onderhandelingspositie. De aannemer moet namelijk behoorlijke moeite doen om het te kunnen verkopen aan de opdrachtgever, die vast ook wel een 3e adviseur in dienst heeft, als hij verstandig is geweest. En bij een project op dit formaat lijk mij dat haast wel.
De aannemer moet als het ware door het stof.
Dat de kosten in deze mate hoog uitvallen is inderdaad erg jammer en raar, al lijkt een raming voor een nooit eerder vertoont project als deze ook erg lastig. Maar wie ben ik om dat te oordelen.
[..]
En dat is welgeteld geen euro goedkoper, durf ik nu al te wedden.
Projecten als deze zijn namelijk nooit volledig te omschrijven.
Of dacht je dat als men vraagt om een lap beton, en men dit eerst aanbiedt voor 'x', maar later de prijs verhoogt, men ermee wegkomt?
Die prijzen zijn zeer moeilijk vooraf in te schatten, met name de staalprijzen hebben de afgelopen jaren absurde prijsstijgingen gekend.quote:Op donderdag 17 april 2008 21:33 schreef Nasi het volgende:
[..]
Zelf heb ik geen verstand van dit soort projecten. Maar het lijkt me logisch dat een aannemer verstand heeft van inkoop en lijkt mij, vaste afspraken maakt met leverancier om later niet onverwachts flinke kosten moet maken. Waarom zou dat niet kunnen? Belonen met flinke bonus als het eerder klaar is en straffen met boetes als het niet op afgesproken datum klaar is. Misschien is het geen euro's goedkoper, maar scheelt wel verwante kosten voor de overheid/gemeente, denk ik!
Dat ligt eraan wat voor een contract is aangegaan, als het op regie is kan het duurder worden, als het een aangenomen klus is gaat de aannemer nat.quote:Op donderdag 17 april 2008 20:04 schreef Yildiz het volgende:
Het is juist positief te noemen dat projecten over budget gaan. Gezien dat voor vele mensen net zo raar aankomt als dat het positief is dat er enkele mensen werkeloos zijn -en tijdelijk een uitkering genieten- zal ik het even kort toelichten.
Als je een project draait wat niet over budget gaat, weet je wel ongeveer zeker dat je teveel betaald heb. Het enige positieve hieraan is dan dat je het geraamde budget volgens planning kunt afschrijven, maar dat is dan ook echt het enige positieve eraan.
Als een project over budget gaat, geeft dit -heel raar, wellicht- de opdrachtgever een betere onderhandelingspositie. De aannemer moet namelijk behoorlijke moeite doen om het te kunnen verkopen aan de opdrachtgever, die vast ook wel een 3e adviseur in dienst heeft, als hij verstandig is geweest. En bij een project op dit formaat lijk mij dat haast wel.
De aannemer moet als het ware door het stof.
Dat de kosten in deze mate hoog uitvallen is inderdaad erg jammer en raar, al lijkt een raming voor een nooit eerder vertoont project als deze ook erg lastig. Maar wie ben ik om dat te oordelen.
[..]
En dat is welgeteld geen euro goedkoper, durf ik nu al te wedden.
Projecten als deze zijn namelijk nooit volledig te omschrijven.
Of dacht je dat als men vraagt om een lap beton, en men dit eerst aanbiedt voor 'x', maar later de prijs verhoogt, men ermee wegkomt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |