quote:De aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam gaat opnieuw langer duren.Ook zijn er nieuwe financiėle tegenvallers, heeft de gemeente bekendgemaakt. De verwachting is nu dat de metrolijn pas in 2015 klaar is,4 jaar later dan aanvankelik was gepland en 2 jaar later dan de laatste prognose.De kosten lopen op tot boven de 2 miljard euro.Dat is 600 miljoen euro meer dan gepland,en 86 miljoen meer dan de laatste raming.
De tegenvallers komen door onverwachte technische problemen.Op het Damrak moet de bodem extra verstevigd worden.Ook zijn er meer veiligheidsmaatregelen nodig voor de ondergrondse stations.
Lijkt mij dat als je beraming maakt hoeveel het gaat kosten je bij een overschrijding van zo'n 30 % je iets niet helemaal goed hebt gedaan. Met de eerste begroting kregen ze mensen achter zich. Was dat met die 600 miljoen extra ook gebeurd ?quote:
Het kan heel goed zijn dat de beraming niet goed was. Daarnaast komt het wel vaker voor dat hele grote projecten (ver) over budget gaan. Maar waarom is het dan weggegooid geld?quote:Op donderdag 17 april 2008 14:31 schreef tong80 het volgende:
Lijkt mij dat als je beraming maakt hoeveel het gaat kosten je bij een overschrijding van zo'n 30 % je iets niet helemaal goed hebt gedaan. Met de eerste begroting kregen ze mensen achter zich. Was dat met die 600 miljoen extra ook gebeurd ?
Idd misschien niet de juiste woordkeuze.quote:Op donderdag 17 april 2008 14:32 schreef The_End het volgende:
[..]
Het kan heel goed zijn dat de beraming niet goed was. Daarnaast komt het wel vaker voor dat hele grote projecten (ver) over budget gaan. Maar waarom is het dan weggegooid geld?
Het lijkt wel erg veel iddquote:Op donderdag 17 april 2008 14:38 schreef tong80 het volgende:
Idd misschien niet de juiste woordkeuze.
Had een andere TT moeten verzinnen. Maar ik vind het overschreden bedrag extreem.
Ok slotje dan voor je slechte woordkeus.quote:Op donderdag 17 april 2008 14:38 schreef tong80 het volgende:
Idd misschien niet de juiste woordkeuze.
Had een andere TT moeten verzinnen. Maar ik vind het overschreden bedrag extreem.
quote:Op donderdag 17 april 2008 15:35 schreef tomroes het volgende:
Waar komt deze info vandaan? Bronvermelding is altijd handig natuurlijk...
quote:Opnieuw tegenvallers aanleg Noord/Zuidlijn
Amsterdam - De aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam vordert gestaag maar de toename van de kosten en de uitloop van de planning zijn zorgelijk. De nieuwste prognose van de bouwkosten van de Noord/Zuidlijn voorspelt een stijging van ¤ 86,5 miljoen.
De kosten van de nieuwe metrolijn in Amsterdam bedragen nu in totaal ¤ 2.021,5 miljoen. Dit blijkt uit de Financiėle Prognose Noord/Zuidlijn 2008 die het college van B&W donderdag 17 april naar de gemeenteraad heeft gestuurd.
Opleveringsdatum verschoven naar 2015
De aanleg van de nieuwe metrolijn is op sommige locaties vertraagd. Oorzaak is vooral een aantal technische tegenslagen in de binnenstad. Het college van B&W kiest nu voor een realistischer scenario en heeft besloten de planning te verschuiven naar 2015.
Financiėle compensatie omwonenden omhoog
Omdat de aanleg van de lijn langer gaat duren heeft het college ook besloten de financiėle compensatie voor de bewoners rond de bouwplaatsen in de binnenstad te verhogen van gemiddeld 60,- naar 115,-euro per maand. Ieder jaar stelt de gemeente een financiėle prognose van de Noord/Zuidlijn op, waarbij de verwachte kosten tot het einde van het project en de financiėle risico’s in kaart worden gebracht.
Planning
De opleveringsdatum van de Noord/Zuidlijn wordt volgens de nieuwste prognose 2015. De latere start komt vooral door technische tegenslagen in de binnenstad. De kademuur van het Damrak blijkt gefundeerd te staan op heel lange palen. Dit komt door het ontbreken van een eerste zandlaag waarop funderingspalen normaliter steunen. Hierdoor moesten ze destijds – eeuwen geleden- een stuk dieper worden geslagen.
Bevriezen tegen verzakking
Om hier te kunnen boren en om mogelijke verzakking van huizen te voorkomen is versteviging van de bodem door bevriezing nodig. Dit extra werk betekent een vertraging van ongeveer 7 maanden. Ook de passage van de ondergrondse stations door de tunnelboormachines en de afbouw van deze stations duren langer dan gepland. Tot voor kort was de gedachte dat de afbouw van de stations kon worden gecombineerd met de passage van de boormachines.
Veiligheidseisen maken echter een langere werktijd nodig. De extra vertraging is circa een half jaar. De prognose kent bovendien nog aanzienlijke risico’s. Het is niet uitgesloten dat zich nieuwe tegenvallers voordoen die tot tijdvertraging leiden. Het college van B&W kiest daarom voor een somberder scenario en heeft besloten de planning te verschuiven naar 2015.
Wethouder Herrema
Wethouder Tjeerd Herrema; ‘Dit is een bijzonder vervelende boodschap voor de stad maar we moeten realistisch zijn. We hebben de afgelopen jaren dit complexe bouwproject te vaak onderschat. Deze financiėle prognose laat een veel negatiever beeld zien, vervelend maar noodzakelijk. Het optimisme moet eruit. De vertraging is slecht voor de stad. Zeker nu de overvolle metro’s in Amsterdam en de vastlopende wegen in de hele regio laten zien dat we de Noord/Zuidlijn echt hard nodig hebben’.
Bestellen nieuwe metrostellen
Het college van B&W bestelt dit jaar wel de nieuwe metrostellen die in 2011 worden geleverd. Deze voertuigen zullen worden ingezet op de huidige oostlijn. Het traject in Amsterdam-Noord, tussen het Buikslotermeerplein - Centraal Station is klaar in 2013. De komende maanden wordt onderzocht of het mogelijk is of de Noord/Zuidlijn hier eerder kan gaan rijden zoals dat ook is gebeurd bij de oostlijn.
Kosten
De stijging van de bouwkosten met ¤ 86,5 miljoen heeft vooral te maken met de extra kosten die moeten worden gemaakt bij de bouw van de diepe stations Rokin, Vijzelgracht en Ferdinand Bolstraat in de binnenstad en bij de werkzaamheden op het Centraal Station. Zo moet er voor de stations in de binnenstad een hogere rekening worden betaald voor allerlei extra uitgevoerde werkzaamheden.
Bij het Centraal Station ontstaan extra kosten bij het aanbrengen van een stempel in het ondergrondse kanaal waarin het metrostation wordt afgezonken. Dit stempel is nodig om er voor te zorgen dat de wanden op hun plek blijven tijdens het uitgraven van het kanaal.
Ook het systeem dat nauwgezet eventuele zettingen in de gevels langs de lijn registreert is dringend aan vervanging toe. De aanleg van de Noord/Zuidlijn is buitengewoon complex door de combinatie van innovatieve technieken, een kwetsbare omgeving en bijzondere contractuele afspraken.
De bouw bij het Centraal Station loop voorspoedig sinds er vorig jaar nieuwe contracten zijn gesloten. De organisatiekosten van het project zijn toegenomen door het aantrekken van nieuwe, ervaren contractmanagers, extra juridische ondersteuning én het langer dan gepland openhouden van het projectbureau. Daarnaast is een bezuinigingstaakstelling uit het verleden niet gehaald die nu wordt toegerekend aan de kosten.
Indexeringskosten
Naar aanleiding van de recente uitspraak van de Raad van State over de vergoeding van de Rijksindexering (IBOI) in plaats van de daadwerkelijke indexering heeft het college van B&W besloten het bedrag dat daarmee is gemoeid, ¤ 91,5 miljoen, als kosten op te nemen.
Risico’s
In de prognose zijn naast de kosten ook de risico’s van het project geļnventariseerd. Omdat de risico’s in het verleden te vaak zijn onderschat is dit extra grondig gebeurd door de nieuwe contractmanagers, samen met externe adviseurs. Doel is een zo realistisch mogelijk beeld te schetsen en alle financiėle gevolgen te laten zien. Het totaal aan risico’s bedraagt volgens de prognose ¤ 225,9. Tegenover deze risico’s staat een - al in de begroting opgenomen - risicofonds van ¤ 111,6. Het verschil is ¤ 114,3.
Business case
Het college van B&W heeft opdracht gegeven tot een studie, een zogeheten business case, waarin wordt gekeken naar mogelijkheden om de opbrengsten van de Noord/Zuidlijn te vergroten.
Wethouder Herrema; ‘Om de toenemende kosten beter in balans te brengen met de baten onderzoeken we verschillende mogelijkheden om inkomsten te genereren waarover we de komende tijd met de gemeenteraad moeten discussiėren. We moeten niet wegkijken, maar vooruitkijken.’
De financiėle prognose wordt op 7 mei behandeld in de raadscommissie Verkeer&Vervoer en op 4 juni in de gemeenteraad.
http://www.parool.nl/nieuws/2008/APR/17/p1.htmlquote:Noord/Zuidlijn bodemloze put
Van een verslaggever
AMSTERDAM - De Noord/Zuidlijn kost de stad 325 miljoen euro meer en de bouw is twee jaar vertraagd.
In totaal betaalt Amsterdam ruim 900 miljoen zelf voor de lijn, die de stad aanvankelijk niet meer dan ruim 300 miljoen euro zou kosten.
Wethouder Tjeerd Herrema maakte vanmorgen de nieuwe 'realistische' cijfers bekend. ''Dit is de dag van de harde waarheid,'' aldus Herrema. De lijn is pas in 2015 klaar.
De bouwkosten stijgen met 86 miljoen euro. Prijsstijgingen komen uit 125 miljoen. Daarnaast wordt 114 miljoen opzij gezet voor toekomstige risico's. De totale kosten van de lijn lopen op tot ruim twee miljard. Het rijk heeft een eenmalige bijdrage gegeven bij de start van de bouw. Alle risico's zijn verder voor rekening van de stad.
Technische tegenslagen bij de bouw in de binnenstad leveren een vertraging op van zeven maanden. De bodem moet daar worden bevroren. Ook blijkt het niet mogelijk om tegelijkertijd de tunnel te boren en stations te bouwen.
De opening van de lijn was na eerder uitstel gepland in 2013. Maar omdat nieuwe tegenvallers die tot nog meer vertraging leiden niet worden uitgesloten, kiest Herrema nu voor 2015. Daarbij zegt hij niet of het begin of eind dat jaar zal zijn.
Bewoners in de binnenstad zullen langer overlast houden van de bouw. Herrema verhoogt de onkostenvergoeding voor bewoners rond de bouwplaatsen van zestig naar 115 euro per maand. Bij plekken waar dag en nacht gebouwd wordt, krijgt men 184 euro per maand.
De bouw in Noord en Zuid verloopt volgens schema. Herrema denkt erover de lijn tussen Buikslotermeerplein en het Centraal Station eerder te openen.
Wethouder Lodewijk Asscher (Financiėn) spreekt van een 'gigantische klap.' Hij kan zich geen ander voorbeeld van een dergelijke tegenvaller herinneren.
Hij zal voorstellen een deel van het geld te halen uit risicofondsen en de reserves. De oplopende kosten zullen er wel toe leiden dat de stad de komende jaren minder te besteden heeft.
© Het Parool, 17-04-2008, 11:57 uur
En dat is welgeteld geen euro goedkoper, durf ik nu al te wedden.quote:Op donderdag 17 april 2008 19:36 schreef Nasi het volgende:
Misschien een keer tijd om prestatiecontracten te tekenen met de aannemers, net als in het buitenland! Dat projecten bijv een bepaalde datum af moet zijn, bij verlenging een boete van 10.000 euries p/d moeten betalen.
Zelf heb ik geen verstand van dit soort projecten. Maar het lijkt me logisch dat een aannemer verstand heeft van inkoop en lijkt mij, vaste afspraken maakt met leverancier om later niet onverwachts flinke kosten moet maken. Waarom zou dat niet kunnen? Belonen met flinke bonus als het eerder klaar is en straffen met boetes als het niet op afgesproken datum klaar is. Misschien is het geen euro's goedkoper, maar scheelt wel verwante kosten voor de overheid/gemeente, denk ik!quote:Op donderdag 17 april 2008 20:04 schreef Yildiz het volgende:
Het is juist positief te noemen dat projecten over budget gaan. Gezien dat voor vele mensen net zo raar aankomt als dat het positief is dat er enkele mensen werkeloos zijn -en tijdelijk een uitkering genieten- zal ik het even kort toelichten.
Als je een project draait wat niet over budget gaat, weet je wel ongeveer zeker dat je teveel betaald heb. Het enige positieve hieraan is dan dat je het geraamde budget volgens planning kunt afschrijven, maar dat is dan ook echt het enige positieve eraan.
Als een project over budget gaat, geeft dit -heel raar, wellicht- de opdrachtgever een betere onderhandelingspositie. De aannemer moet namelijk behoorlijke moeite doen om het te kunnen verkopen aan de opdrachtgever, die vast ook wel een 3e adviseur in dienst heeft, als hij verstandig is geweest. En bij een project op dit formaat lijk mij dat haast wel.
De aannemer moet als het ware door het stof.
Dat de kosten in deze mate hoog uitvallen is inderdaad erg jammer en raar, al lijkt een raming voor een nooit eerder vertoont project als deze ook erg lastig. Maar wie ben ik om dat te oordelen.
[..]
En dat is welgeteld geen euro goedkoper, durf ik nu al te wedden.
Projecten als deze zijn namelijk nooit volledig te omschrijven.
Of dacht je dat als men vraagt om een lap beton, en men dit eerst aanbiedt voor 'x', maar later de prijs verhoogt, men ermee wegkomt?
Die prijzen zijn zeer moeilijk vooraf in te schatten, met name de staalprijzen hebben de afgelopen jaren absurde prijsstijgingen gekend.quote:Op donderdag 17 april 2008 21:33 schreef Nasi het volgende:
[..]
Zelf heb ik geen verstand van dit soort projecten. Maar het lijkt me logisch dat een aannemer verstand heeft van inkoop en lijkt mij, vaste afspraken maakt met leverancier om later niet onverwachts flinke kosten moet maken. Waarom zou dat niet kunnen? Belonen met flinke bonus als het eerder klaar is en straffen met boetes als het niet op afgesproken datum klaar is. Misschien is het geen euro's goedkoper, maar scheelt wel verwante kosten voor de overheid/gemeente, denk ik!
Dat ligt eraan wat voor een contract is aangegaan, als het op regie is kan het duurder worden, als het een aangenomen klus is gaat de aannemer nat.quote:Op donderdag 17 april 2008 20:04 schreef Yildiz het volgende:
Het is juist positief te noemen dat projecten over budget gaan. Gezien dat voor vele mensen net zo raar aankomt als dat het positief is dat er enkele mensen werkeloos zijn -en tijdelijk een uitkering genieten- zal ik het even kort toelichten.
Als je een project draait wat niet over budget gaat, weet je wel ongeveer zeker dat je teveel betaald heb. Het enige positieve hieraan is dan dat je het geraamde budget volgens planning kunt afschrijven, maar dat is dan ook echt het enige positieve eraan.
Als een project over budget gaat, geeft dit -heel raar, wellicht- de opdrachtgever een betere onderhandelingspositie. De aannemer moet namelijk behoorlijke moeite doen om het te kunnen verkopen aan de opdrachtgever, die vast ook wel een 3e adviseur in dienst heeft, als hij verstandig is geweest. En bij een project op dit formaat lijk mij dat haast wel.
De aannemer moet als het ware door het stof.
Dat de kosten in deze mate hoog uitvallen is inderdaad erg jammer en raar, al lijkt een raming voor een nooit eerder vertoont project als deze ook erg lastig. Maar wie ben ik om dat te oordelen.
[..]
En dat is welgeteld geen euro goedkoper, durf ik nu al te wedden.
Projecten als deze zijn namelijk nooit volledig te omschrijven.
Of dacht je dat als men vraagt om een lap beton, en men dit eerst aanbiedt voor 'x', maar later de prijs verhoogt, men ermee wegkomt?
Je zult er maar wonen.:{quote:Vier historische panden aan de Vijzelgracht zijn donderdagavond ontruimd omdat de woningen plotseling ernstig verzakt zijn.
De verzakking is waarschijnlijk veroorzaakt door een lek in een damwand op 14 meter diepte, meldt de brandweer. Er is vooralsnog geen sprake van instortingsgevaar.
De panden staan aan de kant van de voormalige kantoren van ABN Amro, pal naast de bouwput voor het toekomstige station voor de Noord/Zuidlijn aan de Vijzelgracht.
De bouw aan het diep ondergronds gelegen metrostation aan de Vijzelgracht wordt vanwege de verzakking van vier historische panden niet stilgelegd.
Met man en macht wordt getracht het lek in de damwand te dichten. Verder onderzoek moet meer duidelijk maken over de oorzaak en de aansprakelijkheid voor de schade.
De bewoners van de Vijzelgracht zitten al circa vijf jaar in de bouwzooi. Deze week spanden ze nog een kort geding aan om te voorkomen dat de vergunning om tot elf uur 's avonds door te werken weer verlengd zou worden.
Tering zeg.. tot 11 uur 's avonds.. en dan zeker 's ochtends om 7 uur weer beginnen.quote:Deze week spanden ze nog een kort geding aan om te voorkomen dat de vergunning om tot elf uur 's avonds door te werken weer verlengd zou worden.
Maar ze kunnen straks wel lekker met de metroquote:Op vrijdag 20 juni 2008 03:10 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Tering zeg.. tot 11 uur 's avonds.. en dan zeker 's ochtends om 7 uur weer beginnen.
Kan me voorstellen dat die bewoners niet blij zullen zijn..
Nou, lekker in die rijdende doodskistquote:Op vrijdag 20 juni 2008 08:04 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Maar ze kunnen straks wel lekker met de metro
Tja, je zal maar een zaak hebben in de Ferdinand Bol, bijna alle kleine zelfstandige ondernemers leggen het loodje doordat het zo lang duurt. Ik woon er dichtbij, richting Utrechtsestraat. De NZ lijn hangt iedereen hier de keel uit. Soms liggen de werkzaamheden een tijd stil maar we zitten al jaren in de troep en de bouwhuisjes en het is nog laaang niet klaar. Voor vier uur je raam open betekent dat je in de herrie zit. De tunnelboor legt maar 8 meter per dag af en daar is niets aan te doen maar ook de bovengrondse werkzaamheden verlopen tergend langzaam.quote:
Zijn die panden nog niet door de unesco tot werelderfgoed gepromoveerd?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 08:04 schreef DroogDok het volgende:
Meteen maar slopen dan die oude zooi.
Net als de Anne Frank boom zeker?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 08:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zijn die panden nog niet door de unesco tot werelderfgoed gepromoveerd?
jep dus die zullen wel omhoog gekrikt moeten wordenquote:Op vrijdag 20 juni 2008 08:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zijn die panden nog niet door de unesco tot werelderfgoed gepromoveerd?
Gaan we weer.quote:Verzakkende huizen A'dam ontruimd.
` De Amsterdamse politie heeft vier
panden aan de Vijzelgracht ontruimd
omdat ze aan het verzakken zijn.Oorzaak
is de aanleg van de Noord-Zuidlijn,de
nieuwe metrolijn door het centrum.
Aan de Vijzelgracht wordt gewerkt aan
een ondergronds station.De verzakking
is ontstaan door een lek in de damwand
van de bouwput,waardoor het grondwater
is gezakt.De bewoners ontdekten vandaag
dat ze de deuren niet meer dichtkregen.
In juni moesten de bewoners van andere
panden aan de Vijzelgracht hun huis al
tijdelijk verlaten.De aanleg van de
Noord-Zuidlijn werd toen stilgelegd.
Gisteren ging het werk weer verder.
mijn servers, wat doe je?quote:
Dat kan er ook nog wel bij.quote:
Daar is de grondslag ook iets stabieler dan in het westen van Nederland.quote:Op woensdag 10 september 2008 22:34 schreef HiZ het volgende:
Het is echt ongelooflijk die noord-zuidlijn. Zelfs in Istanbul bouwen ze hun metro nog sneller.
Hierna zit Amsterdam weer voor 30 jaar met een metro-trauma. Ik blijf er bij dat deze lijn nodig is, alleen al om CS te ontlasten, bij Zuid is nog genoeg ruimte om dat op te vangen, CS zit op de grens van zn capaciteit en valt niet meer uit te breiden.quote:Op woensdag 10 september 2008 22:04 schreef schatje het volgende:
Een uitgebreid metronetwerk zal er wel niet komen.
Het Hollandse tunnelbouwen staat voor niets, een kniesoor die op paar verzakte panden let.quote:Op donderdag 11 september 2008 08:45 schreef Basp1 het volgende:
Zou het niet veel geodkoper geweest zijn als ze eerst alles lang het traject versterkt hadden door al van te voren palen te slaan voor die panden.
Helemaal met je eens. Grote projecten zijn duidelijk niet in goede handen bij de overheid. Maar een oplossing daarvoor? Ik zou het niet weten.quote:Op donderdag 11 september 2008 08:52 schreef HeatWave het volgende:
MIsschien moeten ze hier eens dat team uit Peking halen dat in 3 dagen en een beetje een heel Olympisch complex uit de grond heeft weten te rammen.
In dit oh zo beschaafde land gaat er werkelijk niets meer goed op bouwgebeid. Rijksmuseum zou 3 jaar duren, duurt 10 jaar. de NZ-Lijn, 2015 mogen we instappen, als we mazzel hebben. Man ik had er al in moeten zitten!
Prutsers....
Je haalt de termen "relativeren" en "dom trollen" weer eens doorelkaar.quote:Op donderdag 11 september 2008 09:04 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Ik relativeer wat, de prutsers zitten in A'dam.
Ohwja, het Rijksmuseum; toeristentrekker numero 1.quote:Op donderdag 11 september 2008 08:52 schreef HeatWave het volgende:
MIsschien moeten ze hier eens dat team uit Peking halen dat in 3 dagen en een beetje een heel Olympisch complex uit de grond heeft weten te rammen.
In dit oh zo beschaafde land gaat er werkelijk niets meer goed op bouwgebeid. Rijksmuseum zou 3 jaar duren, duurt 10 jaar. de NZ-Lijn, 2015 mogen we instappen, als we mazzel hebben. Man ik had er al in moeten zitten!
Prutsers....
Eerste wat de chinezen zouden doen is die panden slopen voor een fatsoenlijk bouwterrein. Vervolgens zou er een 24/7 niets ontziend bouwbedrijf worden opgestart. Dus niet 10 keer naar de rechter om te bevechten dat je een paar weken van 7 tot 11 moet werken.quote:Op donderdag 11 september 2008 08:52 schreef HeatWave het volgende:
Prutsers....
Heb je een diepe band met die stad? Dan zou dit soort gepruts toch diep ingrijpen op het vertrouwen in het bestuur daar.quote:Op donderdag 11 september 2008 09:21 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Je haalt de termen "relativeren" en "dom trollen" weer eens doorelkaar.
Whahaha, als je van gisteren bent misschienquote:Op donderdag 11 september 2008 09:40 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Heb je een diepe band met die stad? Dan zou dit soort gepruts toch diep ingrijpen op het vertrouwen in het bestuur daar.
Er heeft al vanalles gezeten daar en misschien maakt de rest van Nederland zich wel zorgen om die stad.quote:Op donderdag 11 september 2008 09:41 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Whahaha, als je van gisteren bent misschien
Maar voor anderen is het oud nieuws.
Niet nodig. We redden ons prima.quote:Op donderdag 11 september 2008 09:44 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Er heeft al vanalles gezeten daar en misschien maakt de rest van Nederland zich wel zorgen om die stad.
Met pijn aan mijn hart moet ik je helaas op de parkeergarage onder het Museumplein wijzen.quote:Op donderdag 11 september 2008 09:45 schreef Swetsenegger het volgende:
Mjah, rotterdam is mbt grondgesteldheid wel redelijk vergelijkbaar en daar werden aan de lopende band trein en metro tunnels aangelegd zonder verzakkingen. Goed.... Light rail verliep wat minder soepel, maar dat kwam gewoon door die hagenezen
Ach, één blunderput op alle andere bouw- en graaf-werkzaamheden valt toch nog mee?quote:Op donderdag 11 september 2008 10:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Met pijn aan mijn hart moet ik je helaas op de parkeergarage onder het Museumplein wijzen.
Nu ja, af en toe valt er nog een kraan om, maar gezien de hoeveelheid bouwwerkzaamheden zijn het inderdaad peanuts. Misschien moet de metrolijn naar Nesselande wel doorgetrokken worden naar Amsterdam, ligt met gemak toch al tot Gouda.quote:Op donderdag 11 september 2008 10:10 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Ach, één blunderput op alle andere bouw- en graaf-werkzaamheden valt toch nog mee?
quote:Bewoners Vijzelgracht maanden weg.
` Het gaat nog maanden duren voor de
bewoners van de zes panden die gisteren
zijn verzakt aan de Vijzelgracht in
Amsterdam,naar hun huis terugkunnen.De
woningen zijn ernstiger beschadigd dan
in juni toen er ook panden verzakten.
Volgens burgemeester Cohen zijn de
problemen bij de aanleg van de nieuwe
Noord-Zuid-metrolijn zo groot dat de
geloofwaardigheid van het project onder
druk staat.
Vanochtend werd besloten de aanleg van
de lijn stil te leggen tot de oorzaak
van de nieuwe verzakking duidelijk is.
De bouw lag na de problemen in juni ook
al maanden stil,en was net weer hervat.
Idd, maar Cohen is goed in het maken van understatementsquote:Op donderdag 11 september 2008 17:56 schreef Againzender het volgende:
´De geloofwaardigheid staat onder druk´
Lijkt mij een understatement ±´'
wtf is er met mijn toetsenbord aan de hand ±=
Ja, en elke 10 meter een Byzantijns schip.quote:Op donderdag 11 september 2008 08:04 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Daar is de grondslag ook iets stabieler dan in het westen van Nederland.
ze moeten die oude stede met rust laten, restaureren en bewarenquote:Op donderdag 11 september 2008 20:29 schreef Samson het volgende:
De droevige conclusie is onderhand wel dat Nederlanders dus echt niet kunnen bouwen, en helaas zie je dat overal in het straatbeeld terug ook. Technisch slecht, kwalitatief slecht, goedkope troep en alleen maar problemen. En dan duurt elk project ook altijd nog 10x zo lang als gepland. De bouw is niet echt iets om trots op te zijn hier
Het is anders een zeldzaamheid dat bij projecten van deze omvang met zuiver Nederlandse aannemers en ingenieurs wordt gewerkt. Door de openbare aanbesteding zijn dit soort gigantische projecten tegenwoordig een volledig internationale onderneming. Van falen van de Nederlandse bouwsector zou ik dan ook niet willen spreken.quote:Op donderdag 11 september 2008 20:29 schreef Samson het volgende:
De droevige conclusie is onderhand wel dat Nederlanders dus echt niet kunnen bouwen, en helaas zie je dat overal in het straatbeeld terug ook. Technisch slecht, kwalitatief slecht, goedkope troep en alleen maar problemen. En dan duurt elk project ook altijd nog 10x zo lang als gepland. De bouw is niet echt iets om trots op te zijn hier
Rotterdam dus? Maar daar wil weer niemand wonen.quote:Op donderdag 11 september 2008 20:51 schreef henkway het volgende:
[..]
ze moeten die oude stede met rust laten, restaureren en bewaren
Nieuwe steden, met top of the bill infrastructuur, dat moeten we hebben
Inderdaad ja. In 5 jaar een volledige metrotunnel (3 km lang) op 25 tot 30 meter geboord onder de wijk Blijdorp door, zonder verzakkingen en andere vertragingen. Klinkt precies als de Noord-Zuidlijn.quote:Op donderdag 11 september 2008 21:00 schreef Q. het volgende:
Rotterdam dus?
Amsterdam is mooi, daar moet je uitblijven met je tunnels, dus de grachten restaureren en heel veel toeristen laten toerenquote:Op donderdag 11 september 2008 21:00 schreef Q. het volgende:
[..]
Rotterdam dus? Maar daar wil weer niemand wonen.
nou ken ik Rotterdam niet zo goed, maar is dat ook een 17de eeuwse wijk waar je het over hebt?quote:Op donderdag 11 september 2008 21:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Inderdaad ja. In 5 jaar een volledige metrotunnel (3 km lang) op 25 tot 30 meter geboord onder de wijk Blijdorp door, zonder verzakkingen en andere vertragingen. Klinkt precies als de Noord-Zuidlijn.
De wijk Blijdorp is van begin jaren 20 dacht ik. Maar van het NOS Journaal begreep ik dat er een damwand lek was waardoor de grondwaterdruk wegviel en de bodem ging inklinken. Je zag dus ook dat de stoep verzakte, de oude huizen op palen verzakte (die zaten dus niet diep genoeg) en ook de weg was aan het verzakken, alleen de panden die goed gefundeerd zijn zakken niet maar ook die zullen schade hebben omdat de omgeving wel verzakt is. De schade is dus niet specifiek voor huizen uit de 17e eeuw en dus had deze schade ook weldegelijk in de wijk Blijdorp op kunnen treden bij het aanleggen van de metrotunnel voor Randstadrail.quote:Op donderdag 11 september 2008 21:21 schreef Againzender het volgende:
nou ken ik Rotterdam niet zo goed, maar is dat ook een 17de eeuwse wijk waar je het over hebt?
Die bouwput bij de Vijzelgracht hier zorgt namelijk tot nu toe alleen voor verzakkingen bij de oude panden. Een kantoorpand dat daar ook staat, gebouwd rond 1980 en dus veel beter gefundeerd (mag ik hopen...) heeft nog geen schade, voor zover ik weet.
Wel eens in Dubai geweest?quote:Op donderdag 11 september 2008 20:29 schreef Samson het volgende:
een lek in een damwand is natuurlijk te knullig voor woorden, zeker als net alles gecontroleerd is.quote:Op donderdag 11 september 2008 21:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De wijk Blijdorp is van begin jaren 20 dacht ik. Maar van het NOS Journaal begreep ik dat er een damwand lek was waardoor de grondwaterdruk wegviel en de bodem ging inklinken. Je zag dus ook dat de stoep verzakte, de oude huizen op palen verzakte (die zaten dus niet diep genoeg) en ook de weg was aan het verzakken, alleen de panden die goed gefundeerd zijn zakken niet maar ook die zullen schade hebben omdat de omgeving wel verzakt is. De schade is dus niet specifiek voor huizen uit de 17e eeuw en dus had deze schade ook weldegelijk in de wijk Blijdorp op kunnen treden bij het aanleggen van de metrotunnel voor Randstadrail.
Dat is ook wat ik mij afvroeg ja, een damwand wordt al decennia gebruikt, daar moet men toch wel voldoende ervaring mee hebben om precies te kunnen voorspellen hoe deze wanden zich gedragen zou je zeggen.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:22 schreef Againzender het volgende:
Maar ja, prutswerk is toch wel mijn conclusie. Er worden honderden damwanden geslagen in dit land, die moeten toch dicht kunnen zijn?
Ik sprak in het algemeen met dit drama als medevoorbeeld. Ik vind uberhaupt de Nederlandse bouwwereld niet iets om trots op te zijn de laatste tijd...quote:Op donderdag 11 september 2008 20:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is anders een zeldzaamheid dat bij projecten van deze omvang met zuiver Nederlandse aannemers en ingenieurs wordt gewerkt. Door de openbare aanbesteding zijn dit soort gigantische projecten tegenwoordig een volledig internationale onderneming. Van falen van de Nederlandse bouwsector zou ik dan ook niet willen spreken.
Je zegt het zelf al:quote:Op donderdag 11 september 2008 23:16 schreef dekkered het volgende:
ik weet niet wat er aan de hand is met tunnels en bouwputten en water maar dat is niet alleen in amsterdam...
quote:tunnels bouwputten water
kijk maar in middelburg (als jullie dat kennen)quote:
Toch niet vanwege de 'bouwfraude' hč?quote:Op donderdag 11 september 2008 22:40 schreef Samson het volgende:
[..]
Ik sprak in het algemeen met dit drama als medevoorbeeld. Ik vind uberhaupt de Nederlandse bouwwereld niet iets om trots op te zijn de laatste tijd...
Rond de 15e eeuw waren metrolijnen nog niet in de mode.quote:Op vrijdag 12 september 2008 08:30 schreef henkway het volgende:
Het punt is dat je eerst de infrastructuur moet bouwen en dan pas de stad, en niet andersom.
Zeker niet bij een stad waarvan de huizen eigenlijk drijven op het grondwater
Noord/Zuidlijn eist opnieuw slachtoffers.quote:Op vrijdag 12 september 2008 08:30 schreef Q. het volgende:
[..]
Rond de 15e eeuw waren metrolijnen nog niet in de mode..
de situatie is niet vergelijkbaar, bij de Noord-Zuidlijn moeten ze namelijk nog met het boren beginnen, in de Vijzelgracht wordt van bovenaf een put gegraven waarin de metro wordt gebouwdquote:Op donderdag 11 september 2008 21:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Inderdaad ja. In 5 jaar een volledige metrotunnel (3 km lang) op 25 tot 30 meter geboord onder de wijk Blijdorp door, zonder verzakkingen en andere vertragingen. Klinkt precies als de Noord-Zuidlijn.
Nee, vanwege dezelfde punten die ik hierboven ook al neerpende, slechte kwaliteit, slecht vakwerk, goedkope materialen, slechte planning, niets op tijd af en los daarvan slechte architectuur (al is dat laatste natuurlijk de architecten aan te rekenen). Maar misschien zijn in NL bijzondere maatstaven. Als het bijlmer arena station al een prijs krijgt voor mooiste gebouw dan weet ik het echt niet meerquote:Op vrijdag 12 september 2008 01:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Toch niet vanwege de 'bouwfraude' hč?
En vergeet niet dat Blijdorp veeeeeeel minder geschiedenis heeft dan de Amsterdamse binnenstad, er zit daar veel minder in de grond. Compleet onvergelijkbaar.quote:Op vrijdag 12 september 2008 08:50 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de situatie is niet vergelijkbaar, bij de Noord-Zuidlijn moeten ze namelijk nog met het boren beginnen, in de Vijzelgracht wordt van bovenaf een put gegraven waarin de metro wordt gebouwd
in Rotterdam moet ook gegraven worden van bovenaf voor Station Blijdorp, daar zullen ze vast dankbaar gebruik maken van de expertise verkregen in Amsterdamquote:Op vrijdag 12 september 2008 09:06 schreef Q. het volgende:
[..]
En vergeet niet dat Blijdorp veeeeeeel minder geschiedenis heeft dan de Amsterdamse binnenstad, er zit daar veel minder in de grond. Compleet onvergelijkbaar.
Dan hebben we even onze eigen Pisa.quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:07 schreef Megumi het volgende:
Ik zie de munt al omvallen.
Nogmaals, op die plek is veel meer ruimte en veel minder historie. Er zit daar zoooo veel minder in de grond en er staan geen 400-jaar oude gebouwen op houten palen naast.quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:19 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
in Rotterdam moet ook gegraven worden van bovenaf voor Station Blijdorp, daar zullen ze vast dankbaar gebruik maken van de expertise verkregen in Amsterdamhttp://www.randstadrail.nl/content.asp?Id=188
en op de Vijzelgracht komt het metrostation op 26 meter diepte, dat is veel dieper dan in Blijdorp want daar komt het station op 18 meter diepte, dat ook maakt de bouw gecompliceerder in Amsterdamquote:Op vrijdag 12 september 2008 09:33 schreef Q. het volgende:
[..]
Nogmaals, op die plek is veel meer ruimte en veel minder historie. Er zit daar zoooo veel minder in de grond en er staan geen 400-jaar oude gebouwen op houten palen naast.
Dat is out of the question.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:42 schreef henkway het volgende:
Het stoppen van het project is nog niet eens zo'n gek alternatief zegt de omwonende
Het is ook een mooi gebouw. Mooie dak constructie, mooie voorkant. Met afstand het mooiste nieuwe station in Nederland.quote:Op vrijdag 12 september 2008 08:57 schreef Samson het volgende:
[..]
Nee, vanwege dezelfde punten die ik hierboven ook al neerpende, slechte kwaliteit, slecht vakwerk, goedkope materialen, slechte planning, niets op tijd af en los daarvan slechte architectuur (al is dat laatste natuurlijk de architecten aan te rekenen). Maar misschien zijn in NL bijzondere maatstaven. Als het bijlmer arena station al een prijs krijgt voor mooiste gebouw dan weet ik het echt niet meer
Ja in rotterdam ligt natuurlijk geen enkele tunnel onder oudere wijken door.quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:06 schreef Q. het volgende:
[..]
En vergeet niet dat Blijdorp veeeeeeel minder geschiedenis heeft dan de Amsterdamse binnenstad, er zit daar veel minder in de grond. Compleet onvergelijkbaar.
Hey, Amsterdam Is daarin uniek jeweets. In de rest van NL is nog nooit een spa de grond in gegaanquote:Op vrijdag 12 september 2008 10:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja in rotterdam ligt natuurlijk geen enkele tunnel onder oudere wijken door.
rightquote:Op vrijdag 12 september 2008 11:05 schreef Sanne het volgende:
Rotterdam heeft inderdaad ook 10 (!) oude gebouwen.
http://www.top010.nl/html/de_10_oudste_gebouwen_van_rott.htm
Dus als iemand een lijstje maakt met de tien oudste gebouwen van Amsterdam, dan is het centrum daarna leeg?quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:05 schreef Sanne het volgende:
Rotterdam heeft inderdaad ook 10 (!) oude gebouwen. Waarvan slechts 3 in het centrum.![]()
http://www.top010.nl/html/de_10_oudste_gebouwen_van_rott.htm
Valt mee, de munt staat gewoon op een brug, daar de gehele "muntplein" gewoon een brug is. De metrolijn zal dan ook niet direct onder de brug komen, maar onder de gracht die daar loopt.quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:07 schreef Megumi het volgende:
Op AT5 werd er gezegd dat er meer zwakke plekken zijn. Dat belooft dus nog wat. Ik zie de munt al omvallen.
Dan wordt het nog drukker op de Munt. Krijgen we al die japanners die een scheve toren van amsterdam foto komen maken!quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:25 schreef Semisane het volgende:
[..]
Valt mee, de munt staat gewoon op een brug, daar de gehele "muntplein" gewoon een brug is. De metrolijn zal dan ook niet direct onder de brug komen, maar onder de gracht die daar loopt.
Overigens dat het een brug is, is kennelijk zo onbekent dat ook het GVB er wel eens dwars door heen hebben geboord, om tot hun stomme verbazing de gracht daaronder te zien stromen...inclusief rondvaartboten.
Hoewel..dat torentje staat natuurlijk op de fundering van die brug...dat kan natuurlijk wel verzakken.Nou ja het is duidelijk....de munt gaat er aan.
mja, voor de aanleg van metro daar zijn er wel huizenblokken gesloopt die in de weg lagen en na de metroaanleg zijn er andere gebouwen voor in de plaats gekomen, in die tijd was dat ook zo het geval in Amsterdam in de buurt van de Stoperaquote:Op vrijdag 12 september 2008 11:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
right
Het grootste gedeelte van Kralingen, waar een metrotunnel onder ligt is van de 17e en 18e eeuw. In het CENTRUM staat inderdaad weinig ouds meer.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, als je al geen damwand kan slaan zonder lekken en niet van je fouten leert (het is niet de eerste keer dus), dan ben je wel ontzettend stom bezig. Vervolgens kost dat project ook nog ontzettend veel meer dan gebudgetteerd, moet ik op mn werk mee aankomen, dan kan ik morgen een andere baan zoeken. En er is dus helemaal geen gedegen onderzoek gedaan voordat overal mee begonnen is. Het is niet zo dat die oude panden er gisteren pas neergezet zijn, dus een beetje anticiperen had geen kwaad gekund bij zo'n megaproject... Het is gewoon om te janken zo slecht gepland, georganiseerd, gebudgetteerdquote:Op vrijdag 12 september 2008 11:11 schreef Sanne het volgende:
Lievies dit is geen Rotterdam bash.
Ik ben wat ontdaan omdat mijn stad gesloopt wordt, door onkundige NoordZuidlijn bonzen.
Ja, en er zijn ook huizenblokken blijven staan. Je punt?quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:59 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
mja, voor de aanleg van metro daar zijn er wel huizenblokken gesloopt die in de weg lagen en na de metroaanleg zijn er andere gebouwen voor in de plaats gekomen, in die tijd was dat ook zo het geval in Amsterdam in de buurt van de Stopera
Je kunt beter zeggen: "De huizenblokken die moesten blijven staan, zijn ook blijven staan."quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:38 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, en er zijn ook huizenblokken blijven staan. Je punt?
bij de Noord-Zuidlijn is de bedoeling dat alle huizenblokken blijven staanquote:Op vrijdag 12 september 2008 12:38 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, en er zijn ook huizenblokken blijven staan. Je punt?
Vooral in de Pijp slaat dat helemaal nergens op, daardoor moet in de Ferdinand Bol/Ceintuurbaan het metrostation op twee verdiepingen worden aangelegd. Ook drama. Zeker met die krotbouw er om heen.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:46 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
bij de Noord-Zuidlijn is de bedoeling dat alle huizenblokken blijven staan
Mjah, maar Rotterdam heeft de stevige oude gecomprimeerde fundamenten van een platgebombardeerde stad om onderdoor te tunnelen.quote:Op donderdag 11 september 2008 09:45 schreef Swetsenegger het volgende:
Mjah, rotterdam is mbt grondgesteldheid wel redelijk vergelijkbaar en daar werden aan de lopende band trein en metro tunnels aangelegd zonder verzakkingen. Goed.... Light rail verliep wat minder soepel, maar dat kwam gewoon door die hagenezen
Dat argument hadden we al gehad Nietzie beeb. Das alleen het CENTRUM.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:48 schreef nietzman het volgende:
[..]
Mjah, maar Rotterdam heeft de stevige oude gecomprimeerde fundamenten van een platgebombardeerde stad om onderdoor te tunnelen..
Het ging om verzakkingen, en feit is dat die in Blijdorp niet zijn opgetreden en dat de tunnel binnen vijf jaar klaar is.quote:Op vrijdag 12 september 2008 08:50 schreef zakjapannertje het volgende:
de situatie is niet vergelijkbaar, bij de Noord-Zuidlijn moeten ze namelijk nog met het boren beginnen, in de Vijzelgracht wordt van bovenaf een put gegraven waarin de metro wordt gebouwd
Ik ben de parameter voor 'het aantal oude panden boven de grond' nog nooit tegengekomen in allerlei grond-mechanische-stellingen.quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:06 schreef Q. het volgende:
http://www.nrc.nl/binnenl(...)osten_Noord-Zuidlijnquote:Btw-teruggave over kosten Noord-Zuidlijn
De gemeente Amsterdam heeft bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn vanochtend een meevaller geboekt. De Hoge Raad der Nederlanden in Den Haag heeft daar vanmorgen voor gezorgd.
...
De totale kosten van de aanleg werden geraamd op meer dan twee miljard euro en daar is deze week opnieuw 155 miljoen bijgekomen door de verzakkingen aan de Vijzelgracht. Het aandeel van de gemeente Amsterdam bedraagt bijna de helft.
Zeker nooit wat gehoord over de aanleg van de eerste metrolijn? Ga voor de grap eens kijken in de Nieuwmarkt buurt en stel je voor dat we nog een keer de kaalslag krijgen die ze in de jaren 70 hebben gepleegd in Amsterdam. De verantwoordelijken daarvoor verdienen het om postuum opgehangen te worden.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:47 schreef Q. het volgende:
[..]
Vooral in de Pijp slaat dat helemaal nergens op, daardoor moet in de Ferdinand Bol/Ceintuurbaan het metrostation op twee verdiepingen worden aangelegd. Ook drama. Zeker met die krotbouw er om heen.
Daar ben ik maar al te goed bekend mee. Maar de bebouwing in de Pijp is van veel waardelozere kwaliteit (en absoluut vervangbaar), dat was in de jodenbuurt toch een stuk anders.quote:Op vrijdag 12 september 2008 16:39 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zeker nooit wat gehoord over de aanleg van de eerste metrolijn? Ga voor de grap eens kijken in de Nieuwmarkt buurt en stel je voor dat we nog een keer de kaalslag krijgen die ze in de jaren 70 hebben gepleegd in Amsterdam. De verantwoordelijken daarvoor verdienen het om postuum opgehangen te worden.
quote:Op vrijdag 12 september 2008 17:48 schreef HiZ het volgende:
Ik woon trouwens in het centrum en ik zal gedurende mijn leven waarschijnlijk geen enkel voordeel ondervinden van die hele metrobouw. Het dichtstbijzijnde metro station zit op iets van anderhalve kilometer.
quote:A'dam gewezen op risico nieuw lek
` Amsterdam wist dat er nieuwe lekkages
konden ontstaan in de bouwput van de
Noord-Zuidlijn.De gemeente is daarop
gewezen door het deltatechnisch
onderzoeksbureau Deltares uit Delft.
In hun rapport,in handen van RTV Noord-
Holland en geschreven na de verzakking
van panden in juni,staat dat de voegen
tussen de betonnen wanden in de bouwput
konden lekken.De gemeente heeft daarna
vier voegen aangepast.De verzakking van
woensdag is het gevolg van lekkage op
een onbehandelde plek.
De bewoners van één pand aan de
Vijzelgracht mogen al terug;de anderen
moeten mogelijk nog maanden wachten.
Als het dan af is.quote:[b]Op vrijdag 12 september 2008 21:11 Over 15 jaar zullen we zeker erg positief tegen aan kijken
Maar hoe kunnen die wanden ondergronds dan lekken? Van wat voor soort materiaal zijn die gemaakt? Ik snap het niet zo goed. Het is toch slim om voor iets te kiezen wat waterdicht is?quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:33 schreef Q. het volgende:
[..]
Nogmaals, op die plek is veel meer ruimte en veel minder historie. Er zit daar zoooo veel minder in de grond en er staan geen 400-jaar oude gebouwen op houten palen naast.
Er wordt gebruik gemaakt van diepwandtechniek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diepwandquote:Op vrijdag 12 september 2008 21:29 schreef schatje het volgende:
Maar hoe kunnen die wanden ondergronds dan lekken? Van wat voor soort materiaal zijn die gemaakt? Ik snap het niet zo goed. Het is toch slim om voor iets te kiezen wat waterdicht is?
Ach ja, zo gaat dat toch in de politiek: als de uitkomst van het rapport je niet aanstaat: hopla, in de onderste la, en de sleutel van de la weggooien....quote:Op vrijdag 12 september 2008 20:49 schreef Sanne het volgende:
De gemeente Amsterdam wist dat er nieuwe lekkages konden ontstaan in de bouwput van de Noord-Zuidlijn. De gemeente is door deskundigen in een rapport gewezen op de risico's. RTV-NH beschikt over dit rapport van 6 augustus jl.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=89965
[ afbeelding ]
vervolg:
http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina2.jpg
http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina3.jpg
http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina4.jpg
http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina5.jpg
http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina6.jpg
http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina7.jpg
[ afbeelding ]
In het briefrapportje staat dat een afweging moet worden gemaakt tussen het risico op lekkage en de kosten van een lekkagecontrolesysteem. Allicht dat die afweging achteraf negatief uitvalt, maar ook dat is volgens mij niet met zekerheid te zeggen. Zo'n detecteisysteem hoeft ook niet onfeilbaar te zijn.quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:00 schreef Againzender het volgende:
Ach ja, zo gaat dat toch in de politiek: als de uitkomst van het rapport je niet aanstaat: hopla, in de onderste la, en de sleutel van de la weggooien....
nieuw stad bouwen compleet met infrastructuur had meer opgeleverd.quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:05 schreef Sanne het volgende:
'Bouw metro onderschat'
Henk van Veldhuizen, die na vijf jaar vertrekt als directeur van Projectbureau Noord-Zuidlijn, twijfelt er soms aan of Amsterdam de bouw van de metrolijn in de hand heeft. "We hebben dit project met zijn allen enorm onderschat", aldus de metrobaas, wiens afscheidsfeestje dat gisteren was gepland, is afgelast. U viert geen feest? "Donderdag 19 juni was een zwarte dag."
...
http://www.bndestem.nl/al(...)metro-onderschat.ece
Het hele gebied rond het WTC is de komende 20 a 25 jaar nog vol in ontwikkeling. Er komen bedrijven, woningen, commerciele ruimte en de A10 zuid gaat onder de grond (plus spoor) waardoor er daarboven ook gebouwd gaat worden.quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:21 schreef henkway het volgende:
Nieuwe stad naast het WTC is veel beter
het centrum van Amsterdam is een 17e eeuws Venetie dat zich steeds aangepast heeft aan de eisen in de tijden erna zonder al teveel van het 17e eeuwse karakter te hoeven in te leveren, de aanleg van Noord-Zuidlijn verandert daar erg weinig aanquote:Op zaterdag 13 september 2008 12:21 schreef henkway het volgende:
[..]
nieuw stad bouwen compleet met infrastructuur had meer opgeleverd.
Amsterdam is een Venetie , daar moet je niet gaan rommelen en poeren
Nieuwe stad naast het WTC is veel beter
ik bedoel Amsterdam heeft de noord-zuidlijn niet nodig, nieuwe economische activiteiten moet vooral buiten Amsterdam plaats gaan vinden.quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:55 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
het centrum van Amsterdam is een 17e eeuws Venetie dat zich steeds aangepast heeft aan de eisen in de tijden erna zonder al teveel van het 17e eeuwse karakter te hoeven in te leveren, de aanleg van Noord-Zuidlijn verandert daar erg weinig aan
Dus volgens jou maakt het weinig uit dat daar heel waarschijnlijk authentieke wevershuisjes gesloopt moeten gaan worden?quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:55 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
het centrum van Amsterdam is een 17e eeuws Venetie dat zich steeds aangepast heeft aan de eisen in de tijden erna zonder al teveel van het 17e eeuwse karakter te hoeven in te leveren, de aanleg van Noord-Zuidlijn verandert daar erg weinig aan
volgens mij is het nu niet noodzakelijk dat ze gesloopt moeten gaan worden, als ze alsnog door de gevolgen van de aanleg van de Noord-Zuidlijn gesloopt moeten worden zou ik dat zonde vindenquote:Op zaterdag 13 september 2008 14:11 schreef Samson het volgende:
[..]
Dus volgens jou maakt het weinig uit dat daar heel waarschijnlijk authentieke wevershuisjes gesloopt moeten gaan worden?
de behoefte aan mobiliteit groeit nog steeds, ook in Amsterdam, dat kan niet langer opgevangen worden door het netwerk van trams en bussen in Amsterdam, daar is die Noord-Zuidlijn voor nodig nu om het centrum bereikbaar te houden voor iedereen. Amsterdam is aantrekkelijk omdat er heel veel economische activiteiten in het centrum aanwezig zijn zonder dat je al te veel hoeft te reizen, het zit allemaal dicht bij elkaar. De mensen in Amsterdam wonen, winkelen en werken het liefst nog steeds in en nabij het centrum, ondanks de nieuwste mogelijkheden in communicatie op afstand. De klok stil zetten in het centrum is onrealistisch, want dat zorgt op den duur voor versnippering van de economische activiteiten wat Amsterdam als geheel onaantrekkelijk zal maken omdat je teveel zal moeten reizen tussen de economische activiteiten.quote:Op zaterdag 13 september 2008 14:08 schreef henkway het volgende:
[..]
ik bedoel Amsterdam heeft de noord-zuidlijn niet nodig, nieuwe economische activiteiten moet vooral buiten Amsterdam plaats gaan vinden.
hoe meer infrastructuur, hoe groter de mierenhoop
Joh, wordt wakker de economische activiteiten vinden allang plaats buiten het centrum, er is geen noodzaak voor die twee miljard kostende lijn, gewoon om Venetie heen met de infrastructuur.quote:Op zaterdag 13 september 2008 14:49 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de behoefte aan mobiliteit groeit nog steeds, ook in Amsterdam, dat kan niet langer opgevangen worden door het netwerk van trams en bussen in Amsterdam, daar is die Noord-Zuidlijn voor nodig nu om het centrum bereikbaar te houden voor iedereen. Amsterdam is aantrekkelijk omdat er heel veel economische activiteiten in het centrum aanwezig zijn zonder dat je al te veel hoeft te reizen, het zit allemaal dicht bij elkaar. De mensen in Amsterdam wonen, winkelen en werken het liefst nog steeds in en nabij het centrum, ondanks de nieuwste mogelijkheden in communicatie op afstand. De klok stil zetten in het centrum is onrealistisch, want dat zorgt op den duur voor versnippering van de economische activiteiten wat Amsterdam als geheel onaantrekkelijk zal maken omdat je teveel zal moeten reizen tussen de economische activiteiten.
Je bent bekend met hun bouwmethoden?quote:Op donderdag 11 september 2008 08:52 schreef HeatWave het volgende:
Prutsers....
sinds de 19e eeuw is er idd. het 1 en ander veranderd buiten de binnenstad maar dat heeft de binnenstad alleen maar nog aantrekkelijker gemaakt voor economische activiteiten dan het al was...quote:Op zaterdag 13 september 2008 14:54 schreef henkway het volgende:
[..]
Joh, wordt wakker de economische activiteiten vinden allang plaats buiten het centrum, er is geen noodzaak voor die twee miljard kostende lijn, gewoon om Venetie heen met de infrastructuur.
ja, je komt weinig buiten zeker he.quote:Op zaterdag 13 september 2008 15:05 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
sinds de 19e eeuw is er idd. het 1 en ander veranderd buiten de binnenstad maar dat heeft de binnenstad alleen maar nog aantrekkelijker gemaakt voor economische activiteiten dan het al was...
Van een andere site:quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:05 schreef Sanne het volgende:
'Bouw metro onderschat'
Henk van Veldhuizen, die na vijf jaar vertrekt als directeur van Projectbureau Noord-Zuidlijn, twijfelt er soms aan of Amsterdam de bouw van de metrolijn in de hand heeft. "We hebben dit project met zijn allen enorm onderschat", aldus de metrobaas, wiens afscheidsfeestje dat gisteren was gepland, is afgelast. U viert geen feest? "Donderdag 19 juni was een zwarte dag."
Zou je voor zo'n lastig project als de aanleg van de Noord-Zuidlijn niet een zwaargewicht moet hebben die leiding neemt over een dergelijk project? Iemand die op de hoogte is van de stand van de techniek in de civiele techniek (en dus op zijn minst dat ook heeft gestudeerd), iemand die al eerder te maken heeft gehad met het aanleggen van een mega-infra-project. Dat de bouw van de Noord-Zuidlijn onderschat is is evident, de bezetting van de leiding over het project is daar naar.quote:Van Veldhuizen is directeur projectbureau Noord/Zuidlijn. Hij studeerde aan de TU Delft (afdeling bouwkunde) en werd daarna projectleider wijk- en woningverbetering bij de Stichting Rehabilitatie Transvaalwijk in Leeuwarden. In 1980 kwam hij te werk bij de Gemeente Amsterdam, waar hij o.a. kwartiermaker Stadsdeel Oud-West, projectleider woningobuw binnenstand en manager infrastructuur IJ was. In 2003 werd hij eindverantwoordelijk voor de aanleg van de metrolijn en kreeg hij de dagelijkse leiding over het projectbureau Noord/Zuidlijn.
overtuigend...quote:Op zaterdag 13 september 2008 15:38 schreef henkway het volgende:
[..]
ja, je komt weinig buiten zeker he.
Amsterdam zelf heeft de economische activiteit van een streekdorp, als winkelgebied is het leuk.quote:
Amsterdam zal daardoor wel verpauperen, wie zal die enorme historische binnenstad immers in stand moeten houden als het economisch zwaartepunt naar buiten de gemeente wordt verplaatstquote:Op zaterdag 13 september 2008 17:11 schreef henkway het volgende:
[..]
Amsterdam zelf heeft de economische activiteit van een streekdorp, als winkelgebied is het leuk.
Mar het is geen 2 miljard euro waard voor een lijntje noord-zuid
Beter een nieuwe stad maken naast tussen Amsterdam en Rotterdam in.
http://www.parool.nl/paro(...)gs-de-NZ-lijn-.dhtmlquote:'Straks zit je op rozen langs de NZ-lijn'
AMSTERDAM - In hoeverre zijn huizen aan de Noord/Zuidlijn nog verkoopbaar na de verzakking en ontruimingen van weer zes panden aan de Vijzelgracht? De Amsterdamse makelaars blijven optimistisch. ''De huizen van de gedupeerden zijn voorlopig onverkoopbaar,'' zegt Peter van Gool, hoogleraar aan de Amsterdam School of Real Estate. ''Je verkoopt je huis ook niet als het in brand staat.'' Van Gool noemt het daarom een hypothetische kwestie.
Elders aan de lijn ligt dat anders. Van Gool: ''Een huis in Amsterdam-Noord in de buurt van een metrostation kan juist in prijs stijgen. Dat hebben we ook in Parijs en Londen gezien. Maar we weten het pas zeker als die lijn er ligt.''
Eran Hausel van Heeren Makelaars is twee keer naar de verzakte panden gaan kijken. Hij denkt dat ze te ver zijn verzakt om nog te kunnen opkrikken. ''Je kunt de fundering vervangen en de vloer waterpas maken. Maar dan nog blijven de raampartijen scheef staan. Daardoor word je zeeziek in je eigen huis.''
Eigenlijk zou je de boel moeten afbreken en opnieuw opbouwen, vindt hij. De waarde van de wevershuizen zou dan alleen maar stijgen. Want een herbouwd monument geldt als nieuwbouw, 'en de plek is nog steeds fantastisch, zeker als er een metro stopt'. ''De gedupeerden moeten wachten op het bouwkundige rapport en de verzekering. Als dat na een half jaar rond is, zullen ze hun woning prima kunnen verkopen, ook al moet al het werk dan nog gebeuren.''
Hausel is nog steeds positief over de Noord/Zuidlijn. ''Mensen die op de Zuidas werken, hoeven niet meer in het dure Zuid te wonen. Vanuit Noord ben je er ook in tien minuten. Alle huizen aan de lijn krijgen meer waarde.''
Hij geeft toe dat duurdere panden in bijvoorbeeld de Ferdinand Bolstraat vanaf honderd vierkante meter iets moeilijker verkopen. ''Die kopers zitten al wat verderop in hun wooncarričre, die willen hun auto kunnen parkeren en dat gaat nu niet. Ze vinden die bouwput voor de deur ook weinig aantrekkelijk.''
Kleinere etages van onder de 75 meter zijn zo weg, zegt hij. ''Starters op de woningmarkt weten door de bouwoverlast heen te kijken. Bovendien zijn al voor de metro veel panden van een nieuwe fundering voorzien.'' Hausel verkoopt op geduld. Met andere woorden: wie nu koopt, zit straks op rozen.
Op huizensite Funda staan in de Ferdinand Bolstraat op dit moment acht appartementen te koop met prijzen tussen 229.000 en 417.500 euro en een heel pand voor 895.000 euro. Geen van de objecten staat langer dan vijf maanden te koop. Aan de dure Vijzelgracht en -straat staat daarentegen niet één woning of bedrijfspand te koop. Dat kan betekenen dat eigenaren bang zijn dat ze niet de gewenste prijs krijgen. Op het Rokin daarentegen staan weer wel twee bedrijfspanden te koop en te huur.
Roger Heemskerk, directeur van makelaarskantoor Babs Persoons, zit met zijn kantoor om de hoek van de Vijzelgracht. Volgens hem zal een koper zich wel drie keer bedenken voordat hij koopt aan de kant waar de huizen verzakt zijn. ''Maar aan de overkant is er geen enkele reden om niet te kopen,'' zegt hij. Ook hij raadt de gedupeerde bewoners aan te wachten totdat de gemeente de boel gaat opknappen. ''Ik ben ervan overtuigd dat alles hersteld zal worden.''
Hij kent klanten die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en die later blij zullen zijn met de Noord/Zuidlijn. Kopen is een investering op termijn. ''Bedenk hoe mooi straks die heringerichte Vijzelgracht zal zijn met dat station.''
De nieuwe metrolijn heeft Boud Roijen van makelaarskantoor Peters & Van der Vloodt nooit dwars-gezeten. ''We sturen cliėnten met vragen over de risico's door naar het projectbureau Noord/Zuidlijn.''
In de Ferdinand Bolstraat zijn de prijzen niet gedaald, weet hij. ''Een duurder pand van 140 vierkante meter boven café De Ondeugd stond een maand langer te koop, maar ging voor de gewenste prijs weg.''
Ook hij ziet alleen maar voordelen van de nieuwe metrolijn. Mochten de oude wevershuizen onverhoopt niet meer te redden zijn, dan pleit hij voor nieuwbouw. ''Zet er dan een mooi gebouw neer. Het gaat immers om een belangrijke entree naar het centrum.'' (FRANS BOSMAN/ANNE BERGSMA)
13-09-08 12:04
Kom op zeg, dat is toch wat makelaars/projectontwikkelaars altijd doen. Die geilen op zo'n bouwplek, dus als die ouwe meuk instort, dan zijn ze daar alleen maar blij mee, want dan kunnen ze daar een peperduur afzichtelijk gebouw neerzetten.quote:Op zondag 14 september 2008 17:29 schreef Samson het volgende:
Ik heb de wevershuisjes nu ook gezien en denk toch echt dat die niet meer te redden zijn. Ik kan me ook goed voorstellen dat sommige bewoners liever niet meer terugkeren en het helemaal niet meer vertrouwen. En dan meteen zo'n verhaal van een makelaar die natuurlijk direct het liefst een nieuw duur pand daar neerzet. Getuigt toch ook wel van 0.0 respect voor de historische waarde van de Amsterdamse binnenstad
Ohw? Vertel?quote:Op zaterdag 13 september 2008 17:11 schreef henkway het volgende:
[..]
Amsterdam zelf heeft de economische activiteit van een streekdorp,
Nou ja, uiteindelijk is A'dam een stad waarin gewerkt en gewoond moet worden. Alle andere dingen zijn en blijven bijzaak.quote:Op zondag 14 september 2008 17:40 schreef Againzender het volgende:
[..]
Kom op zeg, dat is toch wat makelaars/projectontwikkelaars altijd doen. Die geilen op zo'n bouwplek, dus als die ouwe meuk instort, dan zijn ze daar alleen maar blij mee, want dan kunnen ze daar een peperduur afzichtelijk gebouw neerzetten.
Dei gasten hebben echt schijt aan de historische waarde van zulke panden.
Die gebouwen staan ver buiten Amsterdam.quote:Op maandag 15 september 2008 08:59 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ohw? Vertel?
Wan tot nu toe is het het financieel centrum van Nederland, heeft het Schiphol, heeft het een enorme touristische economie, heeft het vele Europese hoofdkantoren van verschillende multinationals en is het de internethub van Europa. De AIX is zelfs de grootste internet exchange van de wereld
Een willekeurige streekdorp heeft dat ook?![]()
Wellicht wil je je nader verklaren...dat kan ook natuurlijk.
AIX staat onder andere op de herengracht, de beurs van Amsterdam staat ook gewoon nog in het beursgebouw, welke naast de beurs van Berlage staat, toch ook wel centraal.quote:Op maandag 15 september 2008 11:32 schreef henkway het volgende:
[..]
Die gebouwen staan ver buiten Amsterdam.
Activiteit in de zin van belangrijk is absoluut niet aan de orde, de oude binnenstad is vooral toeristisch en winkelgebied.
quote:[quote]Op maandag 15 september 2008 15:45 schreef Semisane het volgende:
Ja de zuid as hoort bij Amsterdam maar heeft niks met die centrum Metro te makenquote:[..]
AIX staat onder andere op de herengracht, de beurs van Amsterdam staat ook gewoon nog in het beursgebouw, welke naast de beurs van Berlage staat, toch ook wel centraal.
Kantoren van veel financiele instellingen en ook hooftkantoren van multinationals staan op de Zuid-As, welke ook gewoon bij Amsterdam hoort.
Toeristen willen naar het Centrum met een koetsje of wandelen vanaf centraal en niet in een moderne metroquote:Zoals een andere user al aangaf zijn de toeristen goed voor 5 miljard en wat winkelgebied betreft, ondanks dat het in mijn ogen toch wat beperkt is, is de aantrekkingskracht op "dagjes-mensen" uit al die streekdorpjes, waarvan volgens jou de economie van amsterdam mee vergelijkbaar is, behoorlijk groot.
Schip hol heeft ook niks met amsterdam te makenquote:Het enige wat "ver" buiten Amsterdam ligt is Schiphol en de bijbehorende Schiphol-rijk, maar ik rij daar vanuit Amsterdam-west zelfs in de spits binnen 20 minuten naar toe, dus echt ver is dat ook weer niet en het behoort toch echt tot het economisch plaatje van Amsterdam.
juistquote:Ik vind het prima als je zegt dat het noord-zuid project een aanfluiting is van hier tot zuid,
Toerisme, ja en daar moet Amsterdam in Investeren.quote:Economisch ligt Amsterdam op vergelijkbare hoogte als Rotterdam, enkel leveren ze andere diensten aan.
quote:Op maandag 15 september 2008 16:17 schreef henkway het volgende:
Schip hol heeft ook niks met amsterdam te maken
Ja ik kom tientallen keren op Schiphol , zonder een keer in Amsterdam of Rotterdam te komen, met de auto of de treinquote:
Er zijn veeeeeeeel meer mensen die vanuit Amersfoort en Utrecht naar de zuidas moeten.quote:Op maandag 15 september 2008 16:30 schreef Freak187 het volgende:
Voor de rest zijn er heel veel Amsterdammers die vanuit het centrum naar de Zuidas willen om te werken.
Hetgeen werkelijk volstrekt niet relevant is.quote:Op maandag 15 september 2008 16:37 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja ik kom tientallen keren op Schiphol , zonder een keer in Amsterdam of Rotterdam te komen, met de auto of de trein
Niet met de metro in het centrum, maar de Noord-zuid lijn heet niet voor niets noord-zuid, het gaat erom dat de zuid-as bereikbaar blijft voor de vele kantoorpikkies die hun dagen gaan slijten op de zuid-as de komende 30 jaar.quote:Op maandag 15 september 2008 16:17 schreef henkway het volgende:
Ja de zuid as hoort bij Amsterdam maar heeft niks met die centrum Metro te maken
De AEX niet nee, maar al die financiele instellingen die daarop handelen wel. Die zitten dan op de Zuid-As en daarvoor is de Noord-Zuid lijn ook mede voor bedoeltquote:De AEX trekt geen duizenden forenzen aan
Niet? Zeg dat dan ook even tegen de toeristen die in Noord verblijven? Want die zouden maar al te graag met de metro kunnen, want na 2 keer de pond heb je dat ook wel weer gezien. En daar Noord enorm in opkomst is, zullen er ook wel een groot aantal bewoners zijn die er graag gebruik van zouden willen maken.quote:Toeristen willen naar het Centrum met een koetsje of wandelen vanaf centraal en niet in een moderne metro
quote:Schip hol heeft ook niks met amsterdam te maken
Zoals ik al aangaf is toerisme niet het enige economische factor van Amsterdam, maar goed je wilt het niet zien, wat jij wilt joh.quote:Toerisme, ja en daar moet Amsterdam in Investeren.
De enige die kapsones heeft ben jij....jij noemt Amsterdam namelijk een streekdorp, dat wijst toch op een redelijke arrogantiequote:Op maandag 15 september 2008 16:39 schreef henkway het volgende:
[..]
Er zijn veeeeeeeel meer mensen die vanuit Amersfoort en Utrecht naar de zuidas moeten.
Of denk jij dat daar alleen Amsterdammers werken?????
Weet je wat nou het probleem is dat jullie denken dat, dat dorp Amsterdam het centrum van de wereld is , nou een streekdorp met capsones dat is het.![]()
En miljoenen mensen die per jaar direcht van Schiphol naar Amsterdam gaan en ook weer anderom, maar die tellen niet.quote:Op maandag 15 september 2008 16:37 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja ik kom tientallen keren op Schiphol , zonder een keer in Amsterdam of Rotterdam te komen, met de auto of de trein
Kom je daar nou bijquote:Op maandag 15 september 2008 16:46 schreef Semisane het volgende:
[..]
En miljoenen mensen die per jaar direcht van Schiphol naar Amsterdam gaan en ook weer anderom, maar die tellen niet.
Oke, zolang jij volhoudt dat Amsterdam een streekdorp is, dan hoeven we niet veel langer te praten.quote:Op maandag 15 september 2008 16:39 schreef henkway het volgende:
[..]
Er zijn veeeeeeeel meer mensen die vanuit Amersfoort en Utrecht naar de zuidas moeten.
Of denk jij dat daar alleen Amsterdammers werken?????
Weet je wat nou het probleem is dat jullie denken dat, dat dorp Amsterdam het centrum van de wereld is , nou een streekdorp met capsones dat is het.![]()
Nou de meeste kantoorpikkies stappen daar gelijk op de trein naar huis, omdat binnenkort Amsterdam zelfs geen Centraal Station meer heeft, alleen nog maar een haltequote:Op maandag 15 september 2008 16:41 schreef Semisane het volgende:
[..]
Niet met de metro in het centrum, maar de Noord-zuid lijn heet niet voor niets noord-zuid, het gaat erom dat de zuid-as bereikbaar blijft voor de vele kantoorpikkies die hun dagen gaan slijten op de zuid-as de komende 30 jaar.Dat die lijn door het centrum gaat is zo geplanned, maar idd heeft verder weinig met "het centrum" te maken. Al zullen veel van die kantoorpikkies wel weer vanuit het centrum (en Noord) naar zuid gaan tzt.
[..]
Ben je vaak op je hoofd gevallen als kind?quote:Op maandag 15 september 2008 16:55 schreef henkway het volgende:
[..]
Nou de meeste kantoorpikkies stappen daar op de trein omdat binnenkort Amsterdam zelfs geen Centraal Station meer heeft, alleen nog maar een halte![]()
De wereld speelt zich af buiten Amsterdam.
echt waar in het centrum van Nederland
Ontzettend veel transit reizigers die langere tijd moeten wachten gaan nog even Amsterdam in, sterker nog, er komt een speciale amfibibus voor.quote:Op maandag 15 september 2008 16:37 schreef henkway het volgende:
[..]
ja om even s'avonds naar de hoeren te gaan , maar dat heeft toch niets met de dure Metrolijn te maken.quote:Op maandag 15 september 2008 17:40 schreef static het volgende:
[..]
Ontzettend veel transit reizigers die langere tijd moeten wachten gaan nog even Amsterdam in, sterker nog, er komt een speciale amfibibus voor.
ik wil helemaal niet in Amsterdam wonen, in Zuid niet en in Noord nietquote:Op maandag 15 september 2008 18:05 schreef Samson het volgende:
De mensen in Amsterdam Noord zullen wel blij zijn als deze lijn er ligt, dan gaan daar direct de huizenprijzen omhoog. Als je zo makkelijk kunt reizen zullen meer mensen er voor kiezen om daar te gaan wonen. Geen slechte investering om daar nu een huis te kopen al zou ik zelf toch steeds niet graag in noord wonen
Los van deze hele discussie is het ons nu echt wel duidelijk dat je uberhaupt iets tegen Amsterdam hebtquote:Op maandag 15 september 2008 18:14 schreef henkway het volgende:
[..]
ik wil helemaal niet in Amsterdam wonen, in Zuid niet en in Noord niet
Men had voor dat geld een brug of metro tussen Almere en Noord moeten maken
Als de randstad provincie al bestaan had, dan was die lijn niet doorgegaan
Klopt, zal ook wel de enige optie zijn, als je de huisjes ziet en de specialisten hoort is het onmogelijk om ze nog op te krikken, omdat ze ongelijkmatig zijn verzakt (alles staat schots en scheef). Dus kans is groot dat ze ze moeten afbreken. Toch doodzonde. Als er vantevoren over het hele project beter was nagedacht hadden ze voorzorgsmaatregelen kunnen treffen (meteen de huizen al beter funderen). Op deze manier gaat er toch een stuk geschiedenis verloren hetgeen ik altijd doodzonde vindquote:Op maandag 15 september 2008 20:27 schreef static het volgende:
Las net ergens dat de bewoners in princpe hun huis aan de gemeente kunnen verkopen.
Dan zullen ze toch wat aan de grond moeten doen. En dat ook bij die andere tien, twintig huizen, die tot nu toe geen last hebben gehad van verzakkingen.quote:Op maandag 15 september 2008 22:02 schreef HiZ het volgende:
Ze kunnen toch ook weer worden opgebouwd ? Zo uitzonderlijk zou dat echt niet zijn dat een pand helemaal wordt afgebroken en vervolgens weer in oude staat wordt herbouwd.
daar is volgens mij wel over gedacht, maar nieuwe fundamenten is erg duur natuurlijk, en de overheid zal wel niet erg toeschietelijk geweest zijn met subsidies.quote:Op maandag 15 september 2008 20:45 schreef Samson het volgende:
[..]
Klopt, zal ook wel de enige optie zijn, als je de huisjes ziet en de specialisten hoort is het onmogelijk om ze nog op te krikken, omdat ze ongelijkmatig zijn verzakt (alles staat schots en scheef). Dus kans is groot dat ze ze moeten afbreken. Toch doodzonde. Als er vantevoren over het hele project beter was nagedacht hadden ze voorzorgsmaatregelen kunnen treffen (meteen de huizen al beter funderen). Op deze manier gaat er toch een stuk geschiedenis verloren hetgeen ik altijd doodzonde vind
Waarschijnlijk wel. Maison Descartes heeft dat dus wel 5 jaar geleden gedaan en heeft eigenlijk nauwlijks last gehad van die lekkages.quote:Op maandag 15 september 2008 22:28 schreef Againzender het volgende:
[..]
daar is volgens mij wel over gedacht, maar nieuwe fundamenten is erg duur natuurlijk, en de overheid zal wel niet erg toeschietelijk geweest zijn met subsidies.
Achteraf gezien was je misschien wel goedkoper af geweest als je alle panden opnieuw gefundeerd had.
Linker control + linker shift tegelijk indrukken eenmalig.quote:Op donderdag 11 september 2008 17:56 schreef Againzender het volgende:
´De geloofwaardigheid staat onder druk´
Lijkt mij een understatement ±´'
wtf is er met mijn toetsenbord aan de hand ±=
Ah...toeristen zijn geen mensen...hebben we dat ook weer duidelijk gemaakt.quote:Op maandag 15 september 2008 16:51 schreef henkway het volgende:
[..]
Kom je daar nou bij
Zie je wel, volledig grootheidswaanzin
Nogmaals je negeert een zooi factoren die we al een paar keer hebben aangegeven, maar goed als jou dat verder jezelf goed laat voelen...prima.quote:Op maandag 15 september 2008 16:55 schreef henkway het volgende:
[..]
Nou de meeste kantoorpikkies stappen daar gelijk op de trein naar huis, omdat binnenkort Amsterdam zelfs geen Centraal Station meer heeft, alleen nog maar een halte![]()
De wereld speelt zich af buiten Amsterdam.
echt waar in het centrum van Nederland
Amsterdam heeft mooie grachten en de wallen en winkels maar economisch stelt het centrum geen ruk voor.
Wat ik heb gehoord is dat een aantal huizen op kosten van de gemeente voorzien zijn van nieuwe funderingen en dus ook nauwelijks verzakt zijn, terwijl andere bewoners dit aanbod van de hand hebben gewezen en nu met de gebakken peren zitten.quote:Op maandag 15 september 2008 22:28 schreef Againzender het volgende:
[..]
daar is volgens mij wel over gedacht, maar nieuwe fundamenten is erg duur natuurlijk, en de overheid zal wel niet erg toeschietelijk geweest zijn met subsidies.
Achteraf gezien was je misschien wel goedkoper af geweest als je alle panden opnieuw gefundeerd had.
http://www.nrc.nl/binnenl(...)_onder_een_oude_stadquote:En ook de ondergrond in Rotterdam is beter dan die in Amsterdam, zegt Victor de Waal van funderingsbedrijf Walinco: „De palen in Rotterdam staan op een zandlaag die dieper ligt (een meter of achttien), veel dikker is en die bovendien aansluit op een sterke zandlaag uit het pleistoceen. Onder de eerste zandlaag in Amsterdam ligt een kleilaag. Het draagvermogen van de zandlaag in Rotterdam is veel groter dan in Amsterdam.”
bronquote:Amsterdam die grote stad, die is gebouwd op palen. Als die stad eens ommeviel, wie zou dat dan betalen’. In heel Mokum is het rijmelarijtje deze dagen op ieders lippen. ’Uit moeras komen we, en tot moeras zullen we wederkeren’, varieerde een godsvruchtige Amsterdammer vrijelijk. De Noord/Zuidlijn laat de grondvesten schudden en beven. Funderingsdeskundige Victor de Waal ziet zichzelf nog staan TA3 voor de tv-camera’s, in de maanden voor de beslissing viel. Bezemsteel bij wijze van heipaal in de hand om te laten zien wat er zou gebeuren als die Noord/Zuidlijn zou worden aangelegd. Nog voor de tunnelboor daadwerkelijk de grond inging, kreeg hij gelijk. „Maar een weg terug is er niet. Het is duurder om dit nu af te blazen, dan om door te zetten.”
Funderingsdeskundige Victor de Waal voorspelde 10 jaar geleden al dat het mis zou gaan bij Noord/Zuidlijn
„Het is duurder ombouw nu af te blazen, dan door te zetten”
„VERKEERD VOORGELICHT”
„Waarom geven bestuurders van toen niet toe dat ze fout zaten?”
door MARIE-THÉRČSE ROOSENDAAL
AMSTERDAM, zaterdag
Victor de Waal was allerminst verbaasd over de verzakkingen van de panden aan de Amsterdamse Vijzelgracht. Al toen de Noord/Zuidlijn nog slechts een wild plan was, waarschuwde hij voor het verzakken van panden en scheuren in muren. „Dat is onvermijdelijk naast een bouwput van deze grootte.”
De Waal, directeur van het Amsterdamse funderingsbedrijf Walinco, is ervaringsdeskundige. Hij leeft ervan: „Als het misgaat, worden wij gebeld. Uit het hele land trouwens, niet alleen Amsterdam. Naast een bouwput, groot of klein, als mensen de grond ingaan, gaat het vaak fout. Ik weet niet beter, heb van jongs af aan niet anders gehoord. Mijn grootvader deed dit al, mijn vader nam het over, en ik zit al zo’n 25 jaar in het vak. Voor hen waren ondergrondse activiteiten nabij oude funderingen al vrijwel synoniem met schade aan belendende percelen. Sommige mensen willen details zien, heel precies weten waar er wat mis kan gaan. Als ze dįįr graven, dan verzakt het dįįr… Maar eerlijk gezegd kan ik dat niet uitputtend weergeven, er kan zoveel gebeuren…”
Hij is voor ondergronds bouwen, maar dan op een minder risicovolle manier.
Bezemsteel
Maar dat het met die Noord/ Zuidlijn fout zou gaan, voelde De Waal op zijn klompen aan. „Eind 1996, begin 1997, vóór het referendum, waarschuwde ik daarvoor.” Grinnikend: „Ik zie me nog staan, voor de camera van AT5 (de lokale tv, red.). Bezemsteel bij wijze van heipaal in mijn hand om te demonstreren wat er zou kunnen gebeuren als die tunnelboor de grond in ging.”
Bij dat referendum in 1997 stemde overigens de meerderheid tegen de Noord/Zuidlijn, maar de uitslag was niet geldig omdat er, volgens een ingewikkelde regeling, niet genoeg stemmers kwamen opdagen. Er waren 123.198 kiezers, van wie er 79.861 tegen waren. Maar voor een succesvol referendum moest het aantal neestemmers groter zijn dan de helft plus één van het aantal stemmers bij de laatste gemeenteraadsverkiezing. Dan hadden er 154.935 tegenstemmers moeten zijn.
„Destijds heb ik gezegd dat het bij een groot project als dit, dat kilometers oude binnenstad beslaat, haast onvermijdelijk is dat er panden verzakken, dat mensen hun huis uit moeten. Dat wist iedere deskundige. Maar de woordvoerders garandeerden dat er niets zou gebeuren. ’Nee, als er ook maar één pand gesloopt zou moeten worden, dan zou de aanleg niet doorgaan’. Als de gemeenteraad dķt had geweten, hadden de raadsleden tegen gestemd, dat weet ik zeker. Dan was die Noord/Zuidlijn er nooit gekomen. Dat die risico’s er zijn, is zo. Bij elke bouwput. Kwalijk vind ik dat ze werden verzwegen. Wij zijn verkeerd voorgelicht, misleid.”
De eerste verzakkingen zijn er en dan moet de zogeheten mol, de tunnelboor, nog de grond in. Heel Amsterdam mekkert: ’Welke idioot graaft dan ook in het moeras’. „Zo ongenuanceerd zit het nou ook weer niet, al gaat het wel om een slappe zandlaag onder die palen. Ik zeg niet dat het niet kan. Maar ik vind het onbegrijpelijk dat er niet eerst een proeftunnel ergens in de stad is geboord, om te kijken hoe dat uitpakt. Want deze grond is niet te vergelijken met een project in bijvoorbeeld Rotterdam of Brussel. ’t Zou me niks verbazen als uiteindelijk de grond helemaal open moet en het een kilometerslange open bouwput wordt.”
De Waal zoekt naar een voorbeeld: „Er zijn veel manieren waarop iets mis kan gaan. Als jij een schep zand weghaalt onder een boot op het strand, gebeurt er niets; die oppervlakte is zo groot. Maar haal één schep weg onder de poot van een strandstoel en je kantelt. Zo gaat dat ook met palen. Veel funderingen zijn met het oog op de aanleg van de Noord/Zuidlijn vernieuwd. Wij hebben het Franse instituut Maison Descartes nog gedaan.”
Op de achterkant van wat papiertjes schetst hij situaties. „Wat als die tunnelboor straks door de grond gaat. Dan kan een huis binnen een seconde scheuren en ’krak’ zeggen. Behoorlijk angstaanjagend, dat klinkt zo eng dat mensen meteen hun huis uitvluchten. Ik heb in mijn eigen huis, toen ik het vijzelde, ook van die kleine krakjes gehoord. Vaak is niet eens te zien wat er aan de hand is, want de scheuren zitten ondergronds of in de muur. Als ik een huis had aan de Vijzelgracht, zou ik daar ’s nachts gewoon lekker slapen hoor. De boel zal heus niet als een kaartenhuis instorten, de kans dat het dak op je hoofd valt, is heel erg klein.”
„Ik vind wel dat de gemeente moet betalen, mensen schadeloos moet stellen. En ze niet eerst twintig jaar laten procederen en laten bewijzen dat het door de aanleg van de metro komt, tot ze dood zijn en uiteindelijk de erfgenamen de strijd opgeven. Als adviseur ben ik wel betrokken geweest bij een dergelijke juridische strijd, afschuwelijk. Dan roept één professor dat het niet door die bouwput kan komen… Zo gaat dat vaak.”
Victor de Waal denkt dat de panden nog wel in de oude staat kunnen worden gebracht. „Ook het huis dat 23 centimeter is verzakt, is waarschijnlijk wel te herstellen. Een kostbare zaak, misschien is het goedkoper om het af te breken, en steen voor steen weer op te bouwen. Maar dan is het nieuwbouw en geen monument meer. En die wevershuisjes staan in elk architectuurboek, ze hebben ook een grote emotionele waarde. De gemeente moet gewoon betalen; voor het herstel, de waardevermindering, de hotelkosten, bedrijfsschade, emotionele schade, en doe die mensen als goedmakertje ook nog een vakantie cadeau. Dat ze straks juist blij zijn dat ze aan de Vijzelgracht wonen of woonden… Die kosten zijn peanuts vergeleken bij het totaal.”
Juist, en dan de stekker eruit, bouwputten dichtstorten met zand en nooit meer naar omzien?
„Een weg terug is er niet. Het is duurder om dit nu af te blazen, dan om door te zetten.” Hoofdrekent snel voor: „Het boren moet nog beginnen en ik zeg niet dįt dat op chaos uitloopt, maar stel dat élk huis aan de route verzakt. Ze hebben al voorspeld dat ze hooguit drie centimeter verzakken, maar dat is nogal wat… Stel dat herstel – de een wat meer, de ander wat minder – per huis gemiddeld drie ton kost. Op een pandbreedte van vier meter komt dat neer op 75.000 euro per meter, maar er zijn twee straatkanten, dus dat is 150.000 euro de meter. Per kilometer komt dat neer op 150 miljoen euro; voor drie kilometer is dat, ruim genomen, dan 500 miljoen euro. Dat is minder duur dan stoppen met de bouw, want die kost al 2 miljard. Je gooit niet 2 miljard euro weg om 500 miljoen te besparen. Tenzij de burgerij in opstand komt met knotsen en bijlen, gaat de aanleg door….”
„De afweging is simpel: kosten tegen risico. Als bouwvakkers werkzaamheden uitvoeren op een steiger is de kans groot dat er een stuk steen naar beneden valt en dat die kei op het hoofd van een voorbijganger terechtkomt. Het leed is dan niet te overzien, maar het kan voorkomen worden door een stuk doek. Dat is heel goedkoop, dus dek je die steiger af.”
„Zo is zowat elk risico uit te bannen, maar dat kan ook heel duur zijn. Stel dat jij een kelder onder je huis laat graven. Dan is er een kans dat de muren van de buurman scheuren: een schade van honderdduizend euro. Nou is dat risico uit te bannen en te voorkomen door maatregelen te treffen, maar die kosten tweehonderdduizend euro. Dan moet je wel erg veel van je buurman houden om die twee ton te investeren. Dan kan je immers beter het risico van één ton lopen: dat is én de helft goedkoper én bovendien betaalt de verzekering dat.” Zo ontluisterend simpel werkt het dus, in het algemeen gesproken.
Parijs
Victor de Waal weet nog niet of hij ooit in de Noord/Zuidlijn stapt. „In die metrolijn in AmsterdamOost – daar woon ik toevallig – heb ik maar één keertje gezeten… Ik heb er niks te zoeken, de tram komt ook overal. We zijn geen Parijs waar er om de drie minuten eentje komt aanrijden…”
Waarom dan toch een metro?
„Ja, dat kwam zo: na de Deltawerken riep iemand in de jaren negentig ’we moeten ook ondergronds furore maken’. Gingen er commissies en werkgroepen naar Japan, politici werden voor karretjes gespannen, te mooie verwachtingen gewekt. De bestuurders van toen zitten nu elders op het pluche. Niemand maakt echter schoon schip, niemand geeft toe dat ze fout zaten. Ik vraag me af: waarom niet? Dat is toch gewoon normaal en zoals het hoort?”
het hart van Amsterdam is voor toeristen goed bereikbaar, de rest hoeft nooit in het centrum te zijn verder zijn er taxis; genoeg voor die toerist die wil winkelen of naar de hoeren wil.quote:Op dinsdag 16 september 2008 08:35 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nogmaals je negeert een zooi factoren die we al een paar keer hebben aangegeven, maar goed als jou dat verder jezelf goed laat voelen...prima.
Jouw mening over Amsterdam en de economische factor die het speelt in Nederland zegt verder meer over jezelf dan Amsterdam.
Ik laat het hierbij.
Daar zijn ze al flink mee begonnen. Mijn WOZ is in zes jaar tijd verdubbeld.quote:
Klink natuurlijk leuk popi, maar de werkelijkheid is anders. De aanbevelingen uit dat rapport zijn juist allemaal uitgevoerd.quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:00 schreef Againzender het volgende:
[..]
Ach ja, zo gaat dat toch in de politiek: als de uitkomst van het rapport je niet aanstaat: hopla, in de onderste la, en de sleutel van de la weggooien....
Met dit fantastische miljoenenslurpende dramaproject als gevolg, fantastisch tochquote:Op zaterdag 20 september 2008 20:45 schreef voyeur het volgende:
[..]
Klink natuurlijk leuk popi, maar de werkelijkheid is anders. De aanbevelingen uit dat rapport zijn juist allemaal uitgevoerd.
quote:Tramrails verzakt door werkzaamheden Noord-Zuidlijn.
Bij het Centraal Station (CS) in Amsterdam zijn donderdagmiddag tramrails verzakt. Dat gebeurde door werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn, de nieuwe metroverbinding. Het tramverkeer in de hoofdstad is „ernstig verstoord”, zei een woordvoerster van het openbaarvervoerbedrijf GVB.
De grond verzakte toen de stalen damwanden van een bouwput de grond in werden getrild. Daardoor verloren de tramrails aan draagvermogen. Een van de twee sporen waarover de voertuigen vanaf het treinstation wegrijden, is nu onbruikbaar.
Sommige trams kunnen nu niet tot aan CS komen en moeten omrijden. Eén lijn wordt vervangen door een bus. Het GVB is momenteel bezig de rails te verstevigen. De firma hoopt dat de trams vrijdagochtend weer rijden zoals gebruikelijk.
Woensdagavond was op dezelfde plek overigens al een kleinere verzakking. Die had nog geen gevolgen voor het openbaar vervoer.
De afgelopen maanden verzakten nog meerdere gebouwen aan de Vijzelgracht. Ook dat gebeurde door werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn. Meerdere bewoners moesten hun huizen uit. Sommigen verblijven nog steeds elders.
Ach, gewoon laten zakken en een dak erboven. Heb je ook je tunnelquote:
Erg goed in cijfers ben je nietquote:Op donderdag 2 oktober 2008 19:34 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Zullen we ergens in 2015 alvast een parlementair onderzoek inplannen? Nog even en Amsterdam moet financieel gered worden met een bedrag waarbij het reddingsplan van Fortis verbleekt.
Jij maakt geen vrienden in Amsterdamquote:Op donderdag 2 oktober 2008 20:46 schreef Joepie het volgende:
Wat is er mis met over het hele trace alles afbreken, gat graven, beton storten, en weer huisjes erop neerzetten.
Het is Amsterdam, dus er staat toch niks dat het bewaren waard is
dat is dus bij de eerste metrolijn gedaan, wat enorme rellen en verzet gaf. Maar dat is er toen doorheen geramd.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 20:46 schreef Joepie het volgende:
Wat is er mis met over het hele trace alles afbreken, gat graven, beton storten, en weer huisjes erop neerzetten.
Het is Amsterdam, dus er staat toch niks dat het bewaren waard is
Dan mag de gemeente Amsterdam elke cent rijkssubsidie terugbetalen. Veel plezier.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 @ 21:22 schreef Sanne het volgende:
Ze kunnen beter parkeergarages en ondergrondse discotheken maken van de stations die nu aangelegd worden.
Alsof de boel niet verzakt als je er uiteindelijk een parkeergarage van maakt.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 21:22 schreef Sanne het volgende:
Ze kunnen beter parkeergarages en ondergrondse discotheken maken van de stations die nu aangelegd worden.
Zonder verder te graven bedoel ik dan he.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 21:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Alsof de boel niet verzakt als je er uiteindelijk een parkeergarage van maakt.
zal niet lukken want dat zorgt voor:quote:Op donderdag 2 oktober 2008 21:22 schreef Sanne het volgende:
Bars met fietsenstallingen waar alleen rokers mogen komen?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 21:42 schreef Againzender het volgende:
[..]
zal niet lukken want dat zorgt voor:
- extra auto's en dus meer fijnstof uitstoot
- geluidsoverlast door iets leuks, dus stadsdeel centrum () zal wel tegen zijn
Hey, ze zitten nu al op 2 miljard, en de boor moet de grond nog in. Nog kans genoeg voor 'verrassingen'.quote:
Tjezus, kunnen ze dan helemaal niks in Amsterdam, wat een provinciale mentaliteit hebben ze daar zeg!quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:25 schreef Samson het volgende:
[..]
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, als je al geen damwand kan slaan zonder lekken en niet van je fouten leert (het is niet de eerste keer dus), dan ben je wel ontzettend stom bezig. Vervolgens kost dat project ook nog ontzettend veel meer dan gebudgetteerd, moet ik op mn werk mee aankomen, dan kan ik morgen een andere baan zoeken. En er is dus helemaal geen gedegen onderzoek gedaan voordat overal mee begonnen is. Het is niet zo dat die oude panden er gisteren pas neergezet zijn, dus een beetje anticiperen had geen kwaad gekund bij zo'n megaproject... Het is gewoon om te janken zo slecht gepland, georganiseerd, gebudgetteerdOmwonenden zitten jarenlang in de herrie en een aantal dus ook nog met fikse schade....
Yep,quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:13 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Hey, ze zitten nu al op 2 miljard, en de boor moet de grond nog in. Nog kans genoeg voor 'verrassingen'.
Waarvan 4 miljard voor Nederland. En ik zei niet dat de kosten tot nu toe de Fortis-redding doen verbleken he?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:32 schreef qonmann het volgende:
[..]
Yep,
Redding van de Fortisbank kost nu al 11 miljard.
Te zeggen dat deze in het niet vallen bij de kosten van de NoordZuid lijn is dus onzin..
Er wordt een stuk minder gemiept, da's waar. Maar 'snel en efficiėnt' vind ik dan weer wat te optimistisch gesteld.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:21 schreef Demophon het volgende:
In Rotterdam lopen ze niet zo te miezel mauwen daar ligt regelmatig wel een gedeelte van de stad open, maar het gebeurt over het algemeen wel snel en efficiėnt.
quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:35 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Waarvan 4 miljard voor Nederland. En ik zei niet dat de kosten tot nu toe de Fortis-redding doen verbleken he?
Dat klopt, zelf al ga je van 4 miljard uit bij Fortis (11 miljard is het correcte bedrag), dan nog moet je uiteindelijk toch wel op het dubbele uitkomen om het bedrag te doen verbleken.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 19:34 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Zullen we ergens in 2015 alvast een parlementair onderzoek inplannen? Nog even en Amsterdam moet financieel gered worden met een bedrag waarbij het reddingsplan van Fortis verbleekt.
Ik vermoed dat je geen voorstander van de NZ-lijn bentquote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:47 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
OK, sarcasme is duidelijk niet besteed aan sommige mensen.
Ik woon niet in Amsterdam, gebruik het OV daar zelden, dus of die lijn er komt of niet zal me werkelijk aan m'n reet roesten. Ik vind het alleen wel een gepruts van epische proporties, zowel financieel gezien, als kijkend naar de gevolgen voor de omgeving. En dat terwijl het echte werk nog moet beginnen.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:49 schreef qonmann het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je geen voorstander van de NZ-lijn bent
God, gaan we meer met die kansloze referendaquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 20:01 schreef Samson het volgende:
Ze zijn nu handtekeningen aan het verzamelen voor een nieuw referendum over de noord-zuid lijn, omdat de situatie toch wel een beetje anders is geworden dan vooraf ingeschat...
Dat heeft nu geen zin meer, dat referendum had VOORAF plaats moeten vinden, maar zo is het hier, je mag pas meepraten als het fout gaatquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 20:01 schreef Samson het volgende:
Ze zijn nu handtekeningen aan het verzamelen voor een nieuw referendum over de noord-zuid lijn, omdat de situatie toch wel een beetje anders is geworden dan vooraf ingeschat...
FYI:quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 20:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Dat heeft nu geen zin meer, dat referendum had VOORAF plaats moeten vinden, maar zo is het hier, je mag pas meepraten als het fout gaat
henkway is niet zo goed geinformeerd maar weet altijd wel precies hoe het zitquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 20:26 schreef qonmann het volgende:
[..]
FYI:
Er IS een referendum geweest ....
bronquote:Schade koffiehuis CS door bouw metro
AMSTERDAM - De aanleg van de de Noord-Zuidlijn heeft opnieuw schade aan een gebouw veroorzaakt. Ditmaal is het Noord-Zuid-Hollands Koffiehuis bij het Centraal Station de dupe.
Door heiwerkzaamheden zijn scheuren in de vloer en muren van het koffiehuis ontstaan. “Ik werd gewaarschuwd dat er scheuren zijn achter de toiletten en in de toiletten,” zegt Esah Ibrahim van het koffiehuis voor de camera van de Amsterdamse zender AT5. “Ik heb meteen onze architect gebeld. Hij schrok er zelf ook van.”
Het uit 1911 stammende koffiehuis is voor een deel op de kade gebouwd en voor een deel op palen in het water. De grond onder het deel op palen is gaan bewegen, waardoor het gebouw een stukje uit elkaar is getrokken.
“We hebben terstond het werk stilgelegd,” zegt Paul Andriessen van het Projectbureau Noord-Zuidlijn tegen AT5. “Vrijdagmiddag zijn we met de deskundigen rond tafel gaan zitten om te kijken wat er aan de hand is en wat we eraan kunnen doen.”
Het werk aan de metro is inmiddels voorzichtig weer hervat. De schade aan het café wordt hersteld als alle werkzaamheden voor de deur klaar zijn. Waarschijnlijk is dat over een paar maanden.
De aanleg van de de Noord-Zuidlijn heeft opnieuw schade aan een gebouw veroorzaakt. Ditmaal is het Noord-Zuid-Hollands Koffiehuis bij het Centraal Station de dupe.
Door heiwerkzaamheden zijn scheuren in de vloer en muren van het koffiehuis ontstaan. “Ik werd gewaarschuwd dat er scheuren zijn achter de toiletten en in de toiletten,” zegt Esah Ibrahim van het koffiehuis voor de camera van de Amsterdamse zender AT5. “Ik heb meteen onze architect gebeld. Hij schrok er zelf ook van.”
Het uit 1911 stammende koffiehuis is voor een deel op de kade gebouwd en voor een deel op palen in het water. De grond onder het deel op palen is gaan bewegen, waardoor het gebouw een stukje uit elkaar is getrokken.
“We hebben terstond het werk stilgelegd,” zegt Paul Andriessen van het Projectbureau Noord-Zuidlijn tegen AT5. “Vrijdagmiddag zijn we met de deskundigen rond tafel gaan zitten om te kijken wat er aan de hand is en wat we eraan kunnen doen.”
Het werk aan de metro is inmiddels voorzichtig weer hervat. De schade aan het café wordt hersteld als alle werkzaamheden voor de deur klaar zijn. Waarschijnlijk is dat over een paar maanden.
Geweldige oplossing.quote:Op donderdag 19 februari 2009 12:14 schreef Netsplitter het volgende:
Dichtgooien en klaar.
Gezeik heeft lang genoeg geduurd vind ik.
Weet jij iets beters?quote:
In deze fase is er geen terugweg, maak hem dan maar gewoon af.quote:
Ach, hij zal wel een leuk burgermeestersbaantje aangeboden krijgen, net zoals z'n voorganger Geert Dales (die die klote-lijn er door heeft gedrukt).quote:Op donderdag 19 februari 2009 12:23 schreef Weltschmerz het volgende:
Voor de strafrechter met die man.
Ze hadden er inderdaad nooit op deze manier aan moeten beginnen. Maar ja, de gemeente vond het een goed plan om de historische binnenstad als proeftuin te gaan gebruiken, want deze methode geeft zo weinig overlast voor de inwonersquote:Op donderdag 19 februari 2009 12:22 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
In deze fase is er geen terugweg, maak hem dan maar gewoon af.
Hoewel er ongetwijfeld nog nieuwe verzakkingen plaats gaan vinden.
Beter waren ze er nooit aan begonnen, of op z'n minst met meer conventionele bouwmethoden.
Tjeerd Herrema heeft in ieder geval gehandeld voordat hij behandeld kon worden. Amsterdam wordt straks een tweede Charleroi: een metrolijn van 2 miljard euro voor 2 miljoen reizigers per jaar.quote:Op donderdag 17 april 2008 15:44 schreef MrX1982 het volgende:
Incompetente gemeente. Zullen de parkeerkosten wel weer omhoog gaan. Iemand moet dat failliete idealisme betalen.
Geld uitgeven van een ander is zo makkelijk. Wanneer worden ambtenaren en politici eens verantwoordelijk gesteld voor hun laakbare gedrag? Het is de zoveelste misser.
Herrema valt eigenlijk niet zoveel te verwijten, hij heeft de puinhopen van Geert Dales, en het complete college destijds, meegekregen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 18:48 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Tjeerd Herrema heeft in ieder geval gehandeld voordat hij behandeld kon worden. Amsterdam wordt straks een tweede Charleroi: een metrolijn van 2 miljard euro voor 2 miljoen reizigers per jaar.
En ondertussen heeft Geert Dales een tweede vakantiehuis in Verweggistan.quote:Op donderdag 19 februari 2009 18:53 schreef Againzender het volgende:
[..]
Herrema valt eigenlijk niet zoveel te verwijten, hij heeft de puinhopen van Geert Dales, en het complete college destijds, meegekregen.
En die lijn gaat inderdaad als een molensteen om de nek van de stad hangen denk ik
bedrag zal ook wel komen door de vertraging van het gehele project. Maar ja, als je die huizen nu ziet (ik werk aan de Vijzelgracht) zou ik ook bijna zeggen: breek maar af, graaf alles open, leg de hele zooi aan, gooi dicht, en bouw nieuwe panden.quote:Op donderdag 19 februari 2009 21:39 schreef Yildiz het volgende:
Wat las ik, 300 miljoen extra voor alleen al de verzakking bij de Vijzelgracht? Kunnen ze dan niet beter old-school die huizen afbreken, grote put graven, tunnel bouwen, dichtstorten en exclusieve huizen erop terugzetten ofzo?
300 miljoen leek me al extreem veel...
men kan toch beter iets mooi moderns bouwen dan een tunnel door de porseleinkastquote:Op donderdag 19 februari 2009 21:00 schreef Roi het volgende:
Wat een triest leven moet jij hebben zeg.
je moet niet zo triest kicken bedoelt hijquote:Op donderdag 19 februari 2009 22:42 schreef henkway het volgende:
[..]
men kan toch beter iets mooi moderns bouwen dan een tunnel door de porseleinkast
Ja, laten we historische stukken stad die al honderden jaren bestaan opofferen aan politieke ambities.quote:Op donderdag 19 februari 2009 21:39 schreef Yildiz het volgende:
Wat las ik, 300 miljoen extra voor alleen al de verzakking bij de Vijzelgracht? Kunnen ze dan niet beter old-school die huizen afbreken, grote put graven, tunnel bouwen, dichtstorten en exclusieve huizen erop terugzetten ofzo?
Inderdaad, net als in Rotterdam:quote:Op donderdag 19 februari 2009 21:44 schreef Againzender het volgende:
[..]
bedrag zal ook wel komen door de vertraging van het gehele project. Maar ja, als je die huizen nu ziet (ik werk aan de Vijzelgracht) zou ik ook bijna zeggen: breek maar af, graaf alles open, leg de hele zooi aan, gooi dicht, en bouw nieuwe panden.
Waarom is Herrema knettergek?quote:Op vrijdag 20 februari 2009 10:44 schreef raptorix het volgende:
De hele lijn is overbodig, er is al een directe verbinding van Centraal naar Zuid-WTC, dit is puur prestige, en Herrema is KNETTER gek.
De 300 miljoen is idd voor de Vijzelgracht, deels compenstatie bewoners maar voornamelijk verkleinen risico's.quote:Op donderdag 19 februari 2009 21:39 schreef Yildiz het volgende:
Een aannemer zal niet snel te laag begroten als hij tevens alle risico's van een project moet dragen. Hij wordt namelijk aan zijn contract gehouden, als je beloofd iets te bouwen voor bedrag x dan moet je dat ook leveren. Het is afhankelijjk van het contract of de aannemer verantwoordelijk is voor kosten die voortvloeien uit risico's en onvoorziene gebeurtenissen. Als hij dat niet is kunnen voor allelei zaken extra kosten in rekening worden gebracht.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:43 schreef Tizitl het volgende:
Tijdje geleden iets over gelezen. Het kwam erop neer dat dergelijke projecten met opzet te laag begroot werden door aannemers om de opdracht te krijgen. Ook worden de kosten voor een dergelijk project doorgaans te laag begroot door de desbetreffende politiek verantwoordelijke omdat de kans dat de gemeenteraad/parlement ermee instemt dan een stuk groter is.
Dat is ook de hoofdreden dat al die projecten stukken duurder uitvallen dan begroot.
De wederrechtelijkheid is misschien een probleem. De opzet niet. Iemand enig idee over de strafbaarheid van de opdrachtgevers inzake de vernieling?quote:Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Job Cohen neemt dergelijke beslissingen niet, daarvoor moet je toch echt bij de gemeenteraad en wethouders zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:07 schreef Lemmeb het volgende:
Lijkt me het ideale moment en een hele goede reden voor Job Cohen om het veld te ruimen.
Doet er niet toe, hij is verantwoordelijk. Weg met die vent!quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:25 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Job Cohen neemt dergelijke beslissingen niet, daarvoor moet je toch echt bij de gemeenteraad en wethouders zijn.
Nee, de wethouders zijn verantwoordelijk. Je kunt het best niet met Cohen eens zijn maar je kunt hem moeilijk verantwoordelijk houden voor beslissingen waar bij zelf geen invloed op had.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:27 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Doet er niet toe, hij is verantwoordelijk. Weg met die vent!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |