abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72698078
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.

Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.
Tsja, jullie Amsterdammers stemmen zelf elke keer voor dat zooitje links-ongeregeld. Wat zegt dat over jullie Amsterdammers?
  zondag 13 september 2009 @ 18:33:01 #27
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_72705436
quote:
Op zondag 13 september 2009 14:03 schreef bwgrainer het volgende:

[..]

Tsja, jullie Amsterdammers stemmen zelf elke keer voor dat zooitje links-ongeregeld. Wat zegt dat over jullie Amsterdammers?
En die hele NZ-lijn is goedgekeurd door een college met de VVD erin, blijf ff lekker in je weiland als je niet weet waar je over praat
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_72707758
quote:
Op zondag 13 september 2009 18:33 schreef Againzender het volgende:

[..]

En die hele NZ-lijn is goedgekeurd door een college met de VVD erin, blijf ff lekker in je weiland als je niet weet waar je over praat
Dit is de grote boosdoener
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Dales
http://www.vpro.nl/progra(...)9875/items/41522051/


Het is wel een VVD er maar zijn gedrag en uitspraken zetten hem neer als een PVDA man

[ Bericht 7% gewijzigd door henkway op 13-09-2009 19:49:17 ]
  zondag 13 september 2009 @ 21:17:11 #29
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_72711758
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:42 schreef henkway het volgende:

[..]

Dit is de grote boosdoener
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Dales
http://www.vpro.nl/progra(...)9875/items/41522051/
[ afbeelding ]

Het is wel een VVD er maar zijn gedrag en uitspraken zetten hem neer als een PVDA man
Qua gedrag werd hij idd steeds meer zo'n elitaire PVDA politicus die wel wist wat goed was voor de stad. Kennelijk viel dat ook bij de PVDA slecht, want die hebben de VVD bij de laatste verkiezing keihard genegeerd. Ze houden er niet zo van als er andere partijen zijn die de boventoon willen voeren. Kijk maar naar Groen Links in dit college.
Maar Dales is een VVD-er, maar ook wel een relnicht. En hij heeft het hele plan er wel redelijk goed doorheen gedrukt (met goedvinden van het gehele college natuurlijk). Dus om de PVDA (waar ik een schurfthekel aan heb) hier de schuld van te geven vind ik iets te kort door de bocht.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  Moderator / Redactie Sport zondag 13 september 2009 @ 21:19:05 #30
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_72711830
Vanaf morgen 10.30 de raadsenquete op AT5.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_72725061
quote:
Verhoren raadsenquête Noord-Zuidlijn begonnen

De openbare verhoren van de raadsenquête over de besluitvorming rond de Noord-Zuidlijn zijn maandagochtend begonnen. Jan Bijkerk, directeur Uitvoering van het Projectbureau Noord-Zuidlijn, kwam als eerste aan het woord. De commissieleden bevroegen hem onder meer over de heronderhandelingen over bepaalde contracten, over de hoog uitgevallen stelposten en de reorganisatie van het megaproject

De raadsenquête moet antwoord geven op vragen als: hoe kwam het besluit om de Noord-Zuidlijn aan te leggen tot stand, kreeg de Amsterdamse gemeenteraad altijd alle juiste informatie en hoe werden de financiële afspraken gemaakt? De openbare verhoren duren nog tot eind deze maand. De commissie verwacht dit najaar met de conclusies van het onderzoek naar buiten te kunnen komen.
pi_72729064
quote:
ma 14 sep 2009, 12:48 | 3 reacties Inwoners Haarlemmermeer krijgen 110 euro
HOOFDDORP - Inwoners van Haarlemmermeer krijgen eind deze maand van de gemeente een bedrag van 110 euro per huishouden teruggestort. Het college van burgemeester en wethouders wil op deze manier het begrotingsoverschot van 6 miljoen euro op de jaarrekening teruggeven aan de belastingbetalers.
dat is voor Amsterdam iets van 10.000 per huishouden bijdokken
pi_72729270
quote:

AMSTERDAM - Strenge gezichten achter de commissietafel, de stropdassen rechtgetrokken. De eerste getuige van de raadsenquête naar de Noord/Zuidlijn heeft vanochtend de eed afgelegd: ''Ik beloof de hele waarheid en niets dan de waarheid te zeggen.'' Jan Bijkerk, directeur Uitvoering van het Projectbureau Noord/Zuidlijn, mocht het spits afbijten in de openbare verhoren.

Uit zijn verhoor werd direct al duidelijk dat de organisatie en de contracten van de bouw van de Noord/Zuidlijn de afgelopen twee jaar drastisch gewijzigd moesten worden. Als dat niet was gebeurd, was de samenwerking met en tussen aannemers nog slechter geweest; met nog grotere vertragingen en hogere kosten als gevolg.

Bijkerk vertelde vanmorgen dat hij zich had verbaasd over de 'hoge stelposten', risico's die voor rekening van de gemeente Amsterdam komen. Gebruikelijk is dat de stelposten bij dit soort projecten rond de vijf tot tien miljoen euro bedragen. Bij de Noord/Zuidlijn bedroegen die posten volgens Bijkerk wel tachtig tot negentig miljoen euro.

Net als bij een parlementaire enquête staan de getuigen onder ede. Daarom geldt een enquête als het zwaarste middel dat de raad kan inzetten. Een handjevol mensen (vooral media, een paar ambtenaren en raadsleden) was aanwezig bij de start van de verhoren in de Boekmanzaal van de Stopera, die lopen tot eind deze maand.

De enquêtecommissie bekijkt het complete besluitvormingtraject voor de metrolijn. Maar de nadruk zal liggen op het jaar 2002, toen de gemeenteraad definitief instemde met de aanleg. Rond die tijd werden ook omstreden contracten afgesloten met aannemers, met een ongekend aantal stelposten, over de invulling waarvan ook grote onenigheid ontstond tussen de aannemers en de gemeente.

Geert Dales speelde als wethouder een cruciale rol in deze periode. Hij moet vrijdag getuigen. Later deze maand zal Mark van der Horst, wethouder van 2002 tot 2006, veel vragen krijgen over de gammele organisatie en het toezicht op het project. Woensdag komt ex-minister van Verkeer Tineke Netelenbos vertellen waarom de Noord/Zuidlijn het enige grote infrastructurele project is waarbij het rijk zich niet garant heeft gesteld voor eventuele kostenoverschrijdingen. (HET PAROOL)
  † In Memoriam † maandag 14 september 2009 @ 14:22:26 #34
137949 Disana
pi_72729392
Ik moest het opzoeken:
quote:
Stelpost
Een stelpost is een boekhoudkundig begrip. Een stelpost wordt opgenomen in een begroting terwijl de werkelijke kosten nog niet exact bepaald kunnen worden. Het gaat dan ook om een schatting. Dergelijke posten worden bijvoorbeeld in verbouwingsovereenkomsten toegepast door aannemers, wanneer voor bepaalde werkzaamheden derden worden ingeschakeld waarvan van tevoren nog niet bekend is wat de kosten zijn. Stelposten worden vaak wel gelimiteerd zodat ze niet onbeperkt kunnen toenemen.

Ook moet van een stelpost door de klant een specificatie op te vragen zijn.

De gemeente Amsterdam en stelposten
In 2009 maakte het NRC Handelsblad bekend [1] dat het Amsterdams college in de planning voor de Noord-Zuidlijn bewust stelposten plande voor elementaire werkzaamheden (waar de kosten van tevoren dus min of meer geweten konden worden) om daarmee de kostenplanning lager te houden. Ook met de bouw van de Stopera had Amsterdam veel stelposten ingepland. De commissie Herweijer die hier in 1988 onderzoek naar deed, geconcludeerde dat dit niet meer mocht gebeuren. Raadsleden die hier wat betreft de Noord-Zuidlijn vragen over stelden, werden door het college onjuist geïnformeerd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelpost
pi_72870728
Ze moeten de NOVA uitzending eens bekijken daar zegt hij dat als de post onvoorzien op 20% was gezet dat het dan niet door was gegaan, daarom was die post vervallen
quote:
vr 18 sep 2009, 11:26 | lees voor

Dales clasht met enquêtecommissie Noord-Zuidlijn AMSTERDAM -
UPDATE Oud-wethouder Geert Dales van Amsterdam is vrijdagochtend meerdere malen in aanvaring gekomen met de enquêtecommissie Noord-Zuidlijn. Die verhoorde hem over zijn rol bij de aanleg van de nieuwe metro. Dales loodste het besluit de lijn te bouwen in 2002 door de gemeenteraad.
De voorzitter moest Dales meerdere malen vragen commissieleden te laten uitpraten. De oud-wethouder reageerde op zijn beurt vaak geprikkeld op vragen. Toen de commissie wilde weten waarom het potje voor onvoorziene kosten 4,2 procent van de totale kosten bedroeg, antwoordde hij: „Ik heb leren rekenen op school. Dat ging heel goed. Het is toch niet zo ingewikkeld.”

Dales vertelde de raad destijds dat de Noord-Zuidlijn circa 1,4 miljard euro zou kosten. Inmiddels worden de kosten geschat op 3,1 miljard euro. De enquêtecommissie onderzoekt hoe het megaproject zo uit de hand heeft kunnen lopen.
  vrijdag 18 september 2009 @ 13:13:16 #36
798 voyeur
bemoeit zich
pi_72872357
Nou ben ik bepaald geen VVD'er en heb ik nog gedemonstreerd tegen de vorige metroplannen die voorzagen in de vernieting van de Nieuwmarktbuurt, MAAR ik vind toch echt dat hier te smalletjes naar gekeken wordt.
Er is Nederland erg weinig begrip voor infrastructurele investeringen. De Betuwe lijn sloeg als een tang op een varken daar die economisch van weinig belang was. De metro in Amsterdam echter zal tot een grote waardestijging van de huizen in Adam Noord leiden. Daarnaast was er indertijd grote en realistische hoop dat het gebied rond het WTC zou uitgroeien tot een belangrijk economisch centrum.

Het accent op de kosten is m.i. dan ook vreemd. Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken. Helaas wordt dat in Nederland zelden gedaan.
Here we are now, entertain us.
  vrijdag 18 september 2009 @ 19:21:36 #37
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_72883972
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:
Het accent op de kosten is m.i. dan ook vreemd. Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken. Helaas wordt dat in Nederland zelden gedaan.
Dat gebeurt wel degelijk, maar daaruit zal keer op keer uitkomen dat OV in zijn algemeenheid niet rendabel (meer) is. Sinds de jaren '50 is een investering in OV, of dat nu een tram, trein, bus of metro is, in Nederland nooit meer rendabel geweest. Sociale aspecten, zoals leefbaarheid en mobiliteitsvoorziening, zijn de enige motieven om OV aan te leggen. Juist om die reden zit het accent op de kosten, en juist om die reden worden kosten laag ingeschat om de plannen door te krijgen. Het debacle van de NZ-lijn is daar een pijnlijk voorbeeld van.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 18 september 2009 @ 21:45:31 #38
798 voyeur
bemoeit zich
pi_72889711
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 19:21 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat gebeurt wel degelijk, maar daaruit zal keer op keer uitkomen dat OV in zijn algemeenheid niet rendabel (meer) is. Sinds de jaren '50 is een investering in OV, of dat nu een tram, trein, bus of metro is, in Nederland nooit meer rendabel geweest. Sociale aspecten, zoals leefbaarheid en mobiliteitsvoorziening, zijn de enige motieven om OV aan te leggen. Juist om die reden zit het accent op de kosten, en juist om die reden worden kosten laag ingeschat om de plannen door te krijgen. Het debacle van de NZ-lijn is daar een pijnlijk voorbeeld van.
Kosten-baten analyses moeten zich dan ook niet beperken tot de kosten van het treinkaartje versus de aanleg, maar juist al die andere aspecten meenemen. Waardestijgingen van onroerend goed, m.n op de zuid-as schat ik hoger ik dan de bouwkosten van de metro. De collectieve stijging van de huizenprijzen in een aantal regio's w.o. A'dam Noord zullen ook aanzienlijk zijn. Verder zijn leefbaarheid en mobliteitsvoorzieningen ook belangrijke baten. De kunst is er een prijskaartje aan te hangen en je niet blind te staren op de kosten.
Here we are now, entertain us.
  dinsdag 22 september 2009 @ 23:03:26 #39
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_73023930
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 21:45 schreef voyeur het volgende:
De collectieve stijging van de huizenprijzen in een aantal regio's w.o. A'dam Noord zullen ook aanzienlijk zijn.
De gemeente zou wat extra ozb kunnen innen, maar of daarmee een miljardeninvestering ooit terug wordt verdiend waag ik te betwijfelen. We kennen wel het fenomeen planschade, waar enkele bewoners ongetwijfeld gebruik van gemaakt hebben, maar ken jij zoiets als een planvoordeel? Dat bewoners geld mogen lappen omdat de gemeente een investering doet waar hun huis waardevoller van wordt? De gemeenschap betaalt een hoop geld waar slechts enkele gelukkigen voordeel bij hebben. Dus waardestijging van huizen lijkt me niet echt doorslaggevend argument, sterker nog, het is beter om hier niet over te beginnen omdat degenen die buiten de boot vallen zich fel tegen een dergelijk plan zullen keren, en dat is toch wel de meerderheid.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_73199507
http://www.telegraaf.nl/b(...)t_reel___.html?p=8,1
quote:
ma 28 sep 2009, 18:01 | lees voor
Herrema: Besluit aanleg Noord-Zuidlijn niet reëel
AMSTERDAM - Het besluit van de Amsterdamse gemeenteraad in 2002 om te beginnen met de aanleg van de Noord-Zuidijn tegen een budget van 1,4 miljard euro was niet reëel. Dat zei voormalig wethouder Tjeerd Herrema maandag tegen de commissie, die de aanleg onderzoekt.
pi_73200445
Dit wordt echt een drama à la HSL en Betuwelijn. Tegen de tijd dat de eerste metro het volledige traject aflegt, is personenvervoer per metro al achterhaald.
pi_74628442
do 12 nov 2009, 09:07 | 9 reacties | lees voor
http://www.ad.nl/static/FOTO/pe/10/13/10/media_xl_80950.jpg
'Risico's Noord-Zuidlijn groter'
AMSTERDAM - Het boren van de tunnel van de nieuwe Noord-Zuidlijn in Amsterdam kan meer schade veroorzaken dan de gemeente verwacht. Dat staat in een donderdag gepubliceerd advies van bouwkunstdeskundige Gerrit Vermeer van de Universiteit van Amsterdam. Hij stelde dat op in opdracht van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, die zich inzet voor het behoud van historische gebouwen.
Volgens Vermeer zijn de risico's groter doordat op sommige plaatsen langs de route van de nieuwe metroverbinding gebouwen uit verschillende perioden naast elkaar staan. De gemeente is er van uit gegaan dat alle panden op elkaar lijken. De kans op schade is in dat laatste geval kleiner.

Zo behoort de bebouwing langs het Damrak en het Rokin, die stamt uit de middeleeuwen, tot de oudste van de stad.

[ Bericht 7% gewijzigd door henkway op 12-11-2009 11:36:20 ]
pi_74629214
quote:
'Risico's Noord-Zuidlijn groter'

AMSTERDAM - Het boren van de tunnel van de nieuwe Noord-Zuidlijn in Amsterdam kan meer schade veroorzaken dan de gemeente verwacht. Dat staat in een donderdag gepubliceerd advies van bouwkunstdeskundige Gerrit Vermeer van de Universiteit van Amsterdam.

Vermeer stelde dat op in opdracht van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, die zich inzet voor het behoud van historische gebouwen.

Volgens de bouwkunstdeskundige zijn de risico's groter doordat op sommige plaatsen langs de route van de nieuwe metroverbinding gebouwen uit verschillende perioden naast elkaar staan.


De gemeente is er van uit gegaan dat alle panden op elkaar lijken. De kans op schade is in dat laatste geval kleiner.


Damrak

Zo behoort de bebouwing langs het Damrak en het Rokin, die stamt uit de middeleeuwen, tot de oudste van de stad. Verder variëren de bouwperiodes van de panden langs het traject van de 17e eeuw tot de 20e eeuw.

Volgens de onderzoeker reageren hele oude gebouwen heel anders op beweging dan moderne. Hij raadt dan ook aan nog eens goed te kijken naar plekken langs de route van de metrolijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden, waar oudere en jongere panden tegen elkaar staan en eventueel onnodige verbindingen die tot schade zouden kunnen leiden te verbreken.


Verbeteren

Vermeer adviseert verder het gemeentelijk projectbureau Noord-Zuidlijn zodanig te verbeteren dat het boren zo goed mogelijk zal gaan.

''Het tunnelboren onder een dichtbebouwd gebied met langs het hele tracé ook nog een groot aantal monumenten blijft een huzarenstuk vanwege de daaraan verbonden risico's'', stelt hij. ''Uiteindelijk zal de schade die werkelijk ontstaat vooral afhangen van de kwaliteit van de uitvoering.''
pi_74631442
Een hoop tegenstrijdige onderzoeken allemaal. Welke moeten we geloven?

Maar goed de Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad willen eigenlijk ieder nieuw project dwarsbomen omdat die pipo's bang zijn voor vooruitgang en het liefst nog het complete riool op de grachten willen laten uitkomen, omdat het ook zo in de 17de eeuw ging.
pi_74631496
Bouw dat ding lekker vanaf Noord naar het CS en vergeet de rest, er lopen al metro's en trams naar zuid vanaf CS.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 12 november 2009 @ 12:57:11 #46
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_74631668
quote:
Op donderdag 12 november 2009 12:48 schreef Freak188 het volgende:
Een hoop tegenstrijdige onderzoeken allemaal. Welke moeten we geloven?
Geen idee, misschien wel allemaal. Het is zo'n complex geheel, je zal een hoop dingen pas tegen komen als je daadwerkelijk bezig bent.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_74631718
Als er een referendum gehouden was, dan was het niet doorgegaan denk ik

http://www.telegraaf.nl/b(...)n._bezuinigen__.html
quote:
do 12 nov 2009, 12:37 | lees voor

Amsterdam moet ¤ 620 mln. bezuinigen AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam moet tot en met 2014 in totaal 620 miljoen euro bezuinigen om de begroting sluitend te houden. Dat schrijft wethouder Lodewijk Asscher (financiën) donderdag in een brief aan de gemeenteraad. Door onder andere de recessie, de oplopende kosten voor de Noord-Zuidlijn en mogelijke bezuinigingen van het rijk dreigen voor Amsterdam de komende jaren forse begrotingstekorten.

Asscher maakte nog niet bekend hoe de gemeente de tekorten precies denkt op te kunnen vangen. Mogelijk moet de gemeente snijden in het aantal ambtenaren. Ook komen mogelijk de uitgaven aan zaken als sport, kunst en cultuur onder druk te staan. Volgens Asscher zijn er „geen heilige huisjes” bij de bezuinigingen.
  donderdag 12 november 2009 @ 13:55:13 #48
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_74633417
tvp
pi_74634416
quote:
Op donderdag 12 november 2009 12:50 schreef HeatWave het volgende:
Bouw dat ding lekker vanaf Noord naar het CS en vergeet de rest, er lopen al metro's en trams naar zuid vanaf CS.
Het is ook de bedoeling dat je niet overstapt lijkt me. Vooral met de drukte centrum.
pi_74636652
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:25 schreef Santello het volgende:

[..]

Het is ook de bedoeling dat je niet overstapt lijkt me. Vooral met de drukte centrum.
Ja, dat is dan jammer . Op dit moment is Noord het stadsdeel met de meeste behoefte aan die lijn.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')