http://www.nu.nl/algemeen(...)-zuidlijn-kwijt.htmlquote:'Belangrijke documenten Noord-Zuidlijn kwijt'
Verslagen van vergaderingen waarin belangrijke beslissingen werden genomen over de metrolijn zouden al tijden onvindbaar zijn.
Op dit moment vindt er een onderzoek plaats naar de fouten die gemaakt zijn bij de aanlag van de Noord-Zuidlijn.
Vertraging
Dit onderzoek loopt nu vertraging om omdat de commissie de vermiste documentatie nodig heeft om tot een conclusie te komen.
In eerste instantie zou het rapport nog voor het zomerreces besproken worden in de raad, dit bleek al snel niet haalbaar. Verantwoordelijk wethouder Hans Gerson en de commissievoorzitter Maurice Limmen wilden beide niet reageren op het nieuws.
Problemen
De bouw van de metrolijn heeft al tot veel problemen geleid. Zo verzakten vorig jaar tweemaal woningen aan de Vijzelgracht in de binnenstad.
Na de zoveelste financiële tegenvaller stapte wethouder Tjeerd Herrema eerder dit jaar op.
Omwonenden van de metrolijn zeiden er nog niet gerust op te zijn dat de problemen bij de aanleg tot het verleden behoren.
Dat gebeurde wel met steun van de rijksoverheid.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.
Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Over 25 jaar is de lijn buiten gebruik gesteld omdat het simpelweg een rijdende doodskist wordt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.
Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Dat was geen echte metro, meer een bovengrondse trein, er is in amsterdam maar een miniem stukje wat onder de grond gaat, namelijk van centraal tot wibautstraat, de rest is allemaal bovengronds, daarnaast kan je die situatie van toen niet vergelijken, destijds ging het om ontsluiting van gebieden die ver van het centrum aflagen, nu heb je een lijn, waar al prima alternatieven voor zijn, de winst ten opzichten van de tram is maar een paar minuten.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.
Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Eens. Denk zeker dat dit voor Noord een enorme impuls kan zijn. Vraag mij alleen nog steeds af waarom ze dat stuk naar Noord niet 30 jaar eerder hebben gerealiseerd.quote:Op zaterdag 5 september 2009 19:42 schreef wuppeltje het volgende:
Vanaf Amsterdam CS is het vervoer naar bijvoorbeeld de Albert Cuyp vrij goed, ook al ben je met de Noord/Zuidlijn er sneller (11 minuten tram, 6 minuten met de metro). De betrouwbaarheid van de dienstregeling daarentegen zal een wereld van verschil zijn (ook een stuk beter dan de rest van de huidige metro's in Amsterdam, omdat de Noord/Zuidlijn niet vervlochten is met andere lijnen).
Vanaf Amsterdam Noord daarentegen is het een ander verhaal. Nu moet je overstappen op Amsterdam CS, terwijl je in de toekomst of direct kan, of eerder op de metro met overstap kan (overstappen van bus op metro via Buikslotermeerplein of Johan van Hasseltweg is sneller dan via Amsterdam CS). Voor Noord zal het een vergelijkbare impact hebben qua OV als ooit voor Amsterdam Zuid-Oost.
Amsterdam Zuid daar is het OV vrij matig. De Noord/Zuidlijn geeft voor dat station veel extra's, omdat het langs vele belangrijke plekken gaat. Juist de NS ziet deze lijn graag, omdat hiermee een belangrijke stap wordt gezet om uit te groeien tot een van de grootste OV knooppunten van Nederland.
Maar voor die impuls voor Noord was het hele gedeelte onder CS niet per se nodig geweest. Tuurlijk zal de lijn voordelen hebben, maar de burgers van Amsterdam (en de landelijke politiek) zijn destijds gewoon keihard voorgelogen door de lokale VVD over de begroting en dat is natuurlijk zeer kwalijk.quote:Op zaterdag 5 september 2009 20:44 schreef Againzender het volgende:
[..]
Eens. Denk zeker dat dit voor Noord een enorme impuls kan zijn. Vraag mij alleen nog steeds af waarom ze dat stuk naar Noord niet 30 jaar eerder hebben gerealiseerd.
De VVD zat niet alleen in het college hoor. Tuurlijk heeft Dales de zaak veels te rooskleurig voorgesteld, maar het is wel erg klakkeloos overgenomen door z'n collegegenoten.quote:Op zondag 6 september 2009 10:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar voor die impuls voor Noord was het hele gedeelte onder CS niet per se nodig geweest. Tuurlijk zal de lijn voordelen hebben, maar de burgers van Amsterdam (en de landelijke politiek) zijn destijds gewoon keihard voorgelogen door de lokale VVD over de begroting en dat is natuurlijk zeer kwalijk.
quote:za 12 sep 2009, 22:29 | lees voor
'Prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
AMSTERDAM - Oud-wethouder Tjeerd Herrema van Amsterdam vindt de commissie-Veerman te optimistisch over de financiële prognose van de Noord-Zuidlijn. Veerman denkt dat de omstreden metrolijn uiteindelijk 3,1 miljard euro gaat kosten. Herrema die eerder dit jaar na de zoveelste financiële tegenvaller opstapte, schat dat bedrag hoger in.
Hij zei zaterdag in het actualiteitenprogramma NOVA dat pas als de metro in gebruik wordt genomen, er duidelijkheid is over het totale budget. Volgens hem moeten bijvoorbeeld de rijtuigen nog worden besteld. Hij noemt de 3,1 miljard euro een „tussenstand”.
De aanleg van de Noord-Zuidlijn heeft al tot veel problemen geleid. Zo verzakten vorig jaar twee maal woningen aan de Vijzelgracht in de binnenstad. Ook wordt de lijn veel duurder dan de 1,46 miljard die eerder was begroot. Maandag begint een raadsenquête naar de besluitvorming rond dit project. Een speciale raadscommissie hoort diverse bestuurders en ambtenaren en onderzoekt waar het mis ging.
Ach de burger gaat gewoon meer belasting betalen. Het interesseert ze daarom geen hol. hoeveel het kost.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:29 schreef henkway het volgende:
o hier verder met de geldput waar Amsterdam in gaat verdwijen
Wilders is een wandelende Grote Oplossing. Alleen zijn aanwezigheid lost al veel op. Als hij hier aan de macht komt, zal de uitstroom van criminele, onaangepaste migrenten vanzelf op gang komen. Daar hoeft hij niks voor te doen.quote:Op zondag 13 september 2009 10:12 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dan wordt het wellicht tijd voor een bril. Wilders heeft alleen maar een grote mond en geen oplossingen.
De gemiddelde Amsterdammer gaat aan de bedelstafquote:Op zondag 13 september 2009 10:19 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ach de burger gaat gewoon meer belasting betalen. Het interesseert ze daarom geen hol. hoeveel het kost.
ik weet het wel zeker. Geert Wilders gaat ons land redden van de ondergang. Alleen hij kan dat en niemand anders.quote:Op zondag 13 september 2009 12:33 schreef henkway het volgende:
Ik denk wel dat Wilders met deze onzin zou ophouden
De gemeenteraad haalt het niveau van een banketbakkerssloofje nog niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:16 schreef Red_85 het volgende:
Werelds, in Amsterdam iets proberen te bouwen.
Er zijn teveel politieke mensen die te dicht bij het landelijke staan en maar wat graag willen overstappen.
Als de gemeenteraad alles geweten had, was de bouw nooit begonnen, maar de toenmalige wethouder bouwen heeft bewust de kostenpost, onbekend a 1.000.000.000 geschrapt,quote:Op zondag 13 september 2009 13:14 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]Dat is simpelweg de waarheid. Amsterdam wordt bestuurd door een stelletje incapabele en wereldvreemde provinciale clowns.
quote:Op zondag 13 september 2009 13:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.
Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.
Tsja, jullie Amsterdammers stemmen zelf elke keer voor dat zooitje links-ongeregeld. Wat zegt dat over jullie Amsterdammers?quote:Op zondag 13 september 2009 13:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.
Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.
En die hele NZ-lijn is goedgekeurd door een college met de VVD erin, blijf ff lekker in je weiland als je niet weet waar je over praatquote:Op zondag 13 september 2009 14:03 schreef bwgrainer het volgende:
[..]
Tsja, jullie Amsterdammers stemmen zelf elke keer voor dat zooitje links-ongeregeld. Wat zegt dat over jullie Amsterdammers?
Dit is de grote boosdoenerquote:Op zondag 13 september 2009 18:33 schreef Againzender het volgende:
[..]
En die hele NZ-lijn is goedgekeurd door een college met de VVD erin, blijf ff lekker in je weiland als je niet weet waar je over praat
Qua gedrag werd hij idd steeds meer zo'n elitaire PVDA politicus die wel wist wat goed was voor de stad. Kennelijk viel dat ook bij de PVDA slecht, want die hebben de VVD bij de laatste verkiezing keihard genegeerd. Ze houden er niet zo van als er andere partijen zijn die de boventoon willen voeren. Kijk maar naar Groen Links in dit college.quote:Op zondag 13 september 2009 19:42 schreef henkway het volgende:
[..]
Dit is de grote boosdoener
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Dales
http://www.vpro.nl/progra(...)9875/items/41522051/
[ afbeelding ]
Het is wel een VVD er maar zijn gedrag en uitspraken zetten hem neer als een PVDA man
quote:Verhoren raadsenquête Noord-Zuidlijn begonnen
De openbare verhoren van de raadsenquête over de besluitvorming rond de Noord-Zuidlijn zijn maandagochtend begonnen. Jan Bijkerk, directeur Uitvoering van het Projectbureau Noord-Zuidlijn, kwam als eerste aan het woord. De commissieleden bevroegen hem onder meer over de heronderhandelingen over bepaalde contracten, over de hoog uitgevallen stelposten en de reorganisatie van het megaproject
De raadsenquête moet antwoord geven op vragen als: hoe kwam het besluit om de Noord-Zuidlijn aan te leggen tot stand, kreeg de Amsterdamse gemeenteraad altijd alle juiste informatie en hoe werden de financiële afspraken gemaakt? De openbare verhoren duren nog tot eind deze maand. De commissie verwacht dit najaar met de conclusies van het onderzoek naar buiten te kunnen komen.
dat is voor Amsterdam iets van 10.000 per huishouden bijdokkenquote:ma 14 sep 2009, 12:48 | 3 reacties Inwoners Haarlemmermeer krijgen 110 euro
HOOFDDORP - Inwoners van Haarlemmermeer krijgen eind deze maand van de gemeente een bedrag van 110 euro per huishouden teruggestort. Het college van burgemeester en wethouders wil op deze manier het begrotingsoverschot van 6 miljoen euro op de jaarrekening teruggeven aan de belastingbetalers.
quote:
AMSTERDAM - Strenge gezichten achter de commissietafel, de stropdassen rechtgetrokken. De eerste getuige van de raadsenquête naar de Noord/Zuidlijn heeft vanochtend de eed afgelegd: ''Ik beloof de hele waarheid en niets dan de waarheid te zeggen.'' Jan Bijkerk, directeur Uitvoering van het Projectbureau Noord/Zuidlijn, mocht het spits afbijten in de openbare verhoren.
Uit zijn verhoor werd direct al duidelijk dat de organisatie en de contracten van de bouw van de Noord/Zuidlijn de afgelopen twee jaar drastisch gewijzigd moesten worden. Als dat niet was gebeurd, was de samenwerking met en tussen aannemers nog slechter geweest; met nog grotere vertragingen en hogere kosten als gevolg.
Bijkerk vertelde vanmorgen dat hij zich had verbaasd over de 'hoge stelposten', risico's die voor rekening van de gemeente Amsterdam komen. Gebruikelijk is dat de stelposten bij dit soort projecten rond de vijf tot tien miljoen euro bedragen. Bij de Noord/Zuidlijn bedroegen die posten volgens Bijkerk wel tachtig tot negentig miljoen euro.
Net als bij een parlementaire enquête staan de getuigen onder ede. Daarom geldt een enquête als het zwaarste middel dat de raad kan inzetten. Een handjevol mensen (vooral media, een paar ambtenaren en raadsleden) was aanwezig bij de start van de verhoren in de Boekmanzaal van de Stopera, die lopen tot eind deze maand.
De enquêtecommissie bekijkt het complete besluitvormingtraject voor de metrolijn. Maar de nadruk zal liggen op het jaar 2002, toen de gemeenteraad definitief instemde met de aanleg. Rond die tijd werden ook omstreden contracten afgesloten met aannemers, met een ongekend aantal stelposten, over de invulling waarvan ook grote onenigheid ontstond tussen de aannemers en de gemeente.
Geert Dales speelde als wethouder een cruciale rol in deze periode. Hij moet vrijdag getuigen. Later deze maand zal Mark van der Horst, wethouder van 2002 tot 2006, veel vragen krijgen over de gammele organisatie en het toezicht op het project. Woensdag komt ex-minister van Verkeer Tineke Netelenbos vertellen waarom de Noord/Zuidlijn het enige grote infrastructurele project is waarbij het rijk zich niet garant heeft gesteld voor eventuele kostenoverschrijdingen. (HET PAROOL)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelpostquote:Stelpost
Een stelpost is een boekhoudkundig begrip. Een stelpost wordt opgenomen in een begroting terwijl de werkelijke kosten nog niet exact bepaald kunnen worden. Het gaat dan ook om een schatting. Dergelijke posten worden bijvoorbeeld in verbouwingsovereenkomsten toegepast door aannemers, wanneer voor bepaalde werkzaamheden derden worden ingeschakeld waarvan van tevoren nog niet bekend is wat de kosten zijn. Stelposten worden vaak wel gelimiteerd zodat ze niet onbeperkt kunnen toenemen.
Ook moet van een stelpost door de klant een specificatie op te vragen zijn.
De gemeente Amsterdam en stelposten
In 2009 maakte het NRC Handelsblad bekend [1] dat het Amsterdams college in de planning voor de Noord-Zuidlijn bewust stelposten plande voor elementaire werkzaamheden (waar de kosten van tevoren dus min of meer geweten konden worden) om daarmee de kostenplanning lager te houden. Ook met de bouw van de Stopera had Amsterdam veel stelposten ingepland. De commissie Herweijer die hier in 1988 onderzoek naar deed, geconcludeerde dat dit niet meer mocht gebeuren. Raadsleden die hier wat betreft de Noord-Zuidlijn vragen over stelden, werden door het college onjuist geïnformeerd.
quote:vr 18 sep 2009, 11:26 | lees voor
Dales clasht met enquêtecommissie Noord-Zuidlijn AMSTERDAM -
UPDATE Oud-wethouder Geert Dales van Amsterdam is vrijdagochtend meerdere malen in aanvaring gekomen met de enquêtecommissie Noord-Zuidlijn. Die verhoorde hem over zijn rol bij de aanleg van de nieuwe metro. Dales loodste het besluit de lijn te bouwen in 2002 door de gemeenteraad.
De voorzitter moest Dales meerdere malen vragen commissieleden te laten uitpraten. De oud-wethouder reageerde op zijn beurt vaak geprikkeld op vragen. Toen de commissie wilde weten waarom het potje voor onvoorziene kosten 4,2 procent van de totale kosten bedroeg, antwoordde hij: „Ik heb leren rekenen op school. Dat ging heel goed. Het is toch niet zo ingewikkeld.”
Dales vertelde de raad destijds dat de Noord-Zuidlijn circa 1,4 miljard euro zou kosten. Inmiddels worden de kosten geschat op 3,1 miljard euro. De enquêtecommissie onderzoekt hoe het megaproject zo uit de hand heeft kunnen lopen.
Dat gebeurt wel degelijk, maar daaruit zal keer op keer uitkomen dat OV in zijn algemeenheid niet rendabel (meer) is. Sinds de jaren '50 is een investering in OV, of dat nu een tram, trein, bus of metro is, in Nederland nooit meer rendabel geweest. Sociale aspecten, zoals leefbaarheid en mobiliteitsvoorziening, zijn de enige motieven om OV aan te leggen. Juist om die reden zit het accent op de kosten, en juist om die reden worden kosten laag ingeschat om de plannen door te krijgen. Het debacle van de NZ-lijn is daar een pijnlijk voorbeeld van.quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:
Het accent op de kosten is m.i. dan ook vreemd. Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken. Helaas wordt dat in Nederland zelden gedaan.
Kosten-baten analyses moeten zich dan ook niet beperken tot de kosten van het treinkaartje versus de aanleg, maar juist al die andere aspecten meenemen. Waardestijgingen van onroerend goed, m.n op de zuid-as schat ik hoger ik dan de bouwkosten van de metro. De collectieve stijging van de huizenprijzen in een aantal regio's w.o. A'dam Noord zullen ook aanzienlijk zijn. Verder zijn leefbaarheid en mobliteitsvoorzieningen ook belangrijke baten. De kunst is er een prijskaartje aan te hangen en je niet blind te staren op de kosten.quote:Op vrijdag 18 september 2009 19:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat gebeurt wel degelijk, maar daaruit zal keer op keer uitkomen dat OV in zijn algemeenheid niet rendabel (meer) is. Sinds de jaren '50 is een investering in OV, of dat nu een tram, trein, bus of metro is, in Nederland nooit meer rendabel geweest. Sociale aspecten, zoals leefbaarheid en mobiliteitsvoorziening, zijn de enige motieven om OV aan te leggen. Juist om die reden zit het accent op de kosten, en juist om die reden worden kosten laag ingeschat om de plannen door te krijgen. Het debacle van de NZ-lijn is daar een pijnlijk voorbeeld van.
De gemeente zou wat extra ozb kunnen innen, maar of daarmee een miljardeninvestering ooit terug wordt verdiend waag ik te betwijfelen. We kennen wel het fenomeen planschade, waar enkele bewoners ongetwijfeld gebruik van gemaakt hebben, maar ken jij zoiets als een planvoordeel? Dat bewoners geld mogen lappen omdat de gemeente een investering doet waar hun huis waardevoller van wordt? De gemeenschap betaalt een hoop geld waar slechts enkele gelukkigen voordeel bij hebben. Dus waardestijging van huizen lijkt me niet echt doorslaggevend argument, sterker nog, het is beter om hier niet over te beginnen omdat degenen die buiten de boot vallen zich fel tegen een dergelijk plan zullen keren, en dat is toch wel de meerderheid.quote:Op vrijdag 18 september 2009 21:45 schreef voyeur het volgende:
De collectieve stijging van de huizenprijzen in een aantal regio's w.o. A'dam Noord zullen ook aanzienlijk zijn.
quote:ma 28 sep 2009, 18:01 | lees voor
Herrema: Besluit aanleg Noord-Zuidlijn niet reëel
AMSTERDAM - Het besluit van de Amsterdamse gemeenteraad in 2002 om te beginnen met de aanleg van de Noord-Zuidijn tegen een budget van 1,4 miljard euro was niet reëel. Dat zei voormalig wethouder Tjeerd Herrema maandag tegen de commissie, die de aanleg onderzoekt.
quote:'Risico's Noord-Zuidlijn groter'
AMSTERDAM - Het boren van de tunnel van de nieuwe Noord-Zuidlijn in Amsterdam kan meer schade veroorzaken dan de gemeente verwacht. Dat staat in een donderdag gepubliceerd advies van bouwkunstdeskundige Gerrit Vermeer van de Universiteit van Amsterdam.
Vermeer stelde dat op in opdracht van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, die zich inzet voor het behoud van historische gebouwen.
Volgens de bouwkunstdeskundige zijn de risico's groter doordat op sommige plaatsen langs de route van de nieuwe metroverbinding gebouwen uit verschillende perioden naast elkaar staan.
De gemeente is er van uit gegaan dat alle panden op elkaar lijken. De kans op schade is in dat laatste geval kleiner.
Damrak
Zo behoort de bebouwing langs het Damrak en het Rokin, die stamt uit de middeleeuwen, tot de oudste van de stad. Verder variëren de bouwperiodes van de panden langs het traject van de 17e eeuw tot de 20e eeuw.
Volgens de onderzoeker reageren hele oude gebouwen heel anders op beweging dan moderne. Hij raadt dan ook aan nog eens goed te kijken naar plekken langs de route van de metrolijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden, waar oudere en jongere panden tegen elkaar staan en eventueel onnodige verbindingen die tot schade zouden kunnen leiden te verbreken.
Verbeteren
Vermeer adviseert verder het gemeentelijk projectbureau Noord-Zuidlijn zodanig te verbeteren dat het boren zo goed mogelijk zal gaan.
''Het tunnelboren onder een dichtbebouwd gebied met langs het hele tracé ook nog een groot aantal monumenten blijft een huzarenstuk vanwege de daaraan verbonden risico's'', stelt hij. ''Uiteindelijk zal de schade die werkelijk ontstaat vooral afhangen van de kwaliteit van de uitvoering.''
Geen idee, misschien wel allemaal. Het is zo'n complex geheel, je zal een hoop dingen pas tegen komen als je daadwerkelijk bezig bent.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:48 schreef Freak188 het volgende:
Een hoop tegenstrijdige onderzoeken allemaal. Welke moeten we geloven?
quote:do 12 nov 2009, 12:37 | lees voor
Amsterdam moet ¤ 620 mln. bezuinigen AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam moet tot en met 2014 in totaal 620 miljoen euro bezuinigen om de begroting sluitend te houden. Dat schrijft wethouder Lodewijk Asscher (financiën) donderdag in een brief aan de gemeenteraad. Door onder andere de recessie, de oplopende kosten voor de Noord-Zuidlijn en mogelijke bezuinigingen van het rijk dreigen voor Amsterdam de komende jaren forse begrotingstekorten.
Asscher maakte nog niet bekend hoe de gemeente de tekorten precies denkt op te kunnen vangen. Mogelijk moet de gemeente snijden in het aantal ambtenaren. Ook komen mogelijk de uitgaven aan zaken als sport, kunst en cultuur onder druk te staan. Volgens Asscher zijn er „geen heilige huisjes” bij de bezuinigingen.
Het is ook de bedoeling dat je niet overstapt lijkt me. Vooral met de drukte centrum.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:50 schreef HeatWave het volgende:
Bouw dat ding lekker vanaf Noord naar het CS en vergeet de rest, er lopen al metro's en trams naar zuid vanaf CS.
Ja, dat is dan jammerquote:Op donderdag 12 november 2009 14:25 schreef Santello het volgende:
[..]
Het is ook de bedoeling dat je niet overstapt lijkt me. Vooral met de drukte centrum.
En wat doe jij dan, wat jou zo geweldig maakt?quote:Op zondag 13 september 2009 13:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.
Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.
quote:'Besluit Noord-Zuidlijn was verkeerd'
AMSTERDAM - Het stadsbestuur van Amsterdam had het besluit tot aanleg van de Noord-Zuidlijn niet aan de gemeenteraad mogen voorleggen en de raad had het besluit niet mogen nemen. Dat is volgens de Volkskrant de hardste conclusie van de enquêtecommissie die de gang van zaken rond het metroproject heeft onderzocht.
De krant bericht dinsdag als eerste over de uitkomst van het onderzoek onder leiding van CDA-fractievoorzitter Maurice Limmen.
Het rapport wordt later dinsdagochtend officieel gepresenteerd.
Risico's waren ondergeschikt aan de wens van de politiek de metrolijn aan te leggen, de stad had onvoldoende kennis in huis om die risico's in te schatten, de projectorganisatie miste ervaring en autoriteit en ambtenaren schoten tekort, stelt het rapport volgens de Volkskrant.
Overlast
Verder is onvoldoende stilgestaan bij de mogelijke overlast die de aanleg van de lijn voor bewoners zou meebrengen. Die noemt de commissie nu 'groot'.
De commissie verwijt de voormalige wethouder Geert Dales (VVD) dat hij de raad niet duidelijk heeft gewezen op de risico's, aldus de Volkskrant.
Problemen
De aanleg van de metrolijn heeft enorme problemen met zich meegebracht. Het project is minimaal zes jaar vertraagd en de kosten werden met 1,7 miljard euro overschreden: inmiddels heeft de aanleg ruim 3,1 miljard euro gekost.
De gemeenteraad stelde de enquête begin dit jaar in na de zoveelste tegenvaller bij het megaproject. De commissie kreeg als opdracht uit te zoeken of de gemeenteraad altijd alle informatie heeft gekregen, welke financiële afspraken er bestaan en hoe het risicomanagement is verlopen.
Idd, die vijf minuten extra naar het WTC maakt mij ook niet echt uit.quote:Op dinsdag 15 december 2009 09:38 schreef HeatWave het volgende:
Ding had alleen vanaf Noord naar CS moeten lopen, dat was veel logischer geweest, je bent al met een paar min met lijn 51 op het WTC vanaf CS.
Daarom, en dat had het deel Noord-CS allang klaar geweest. Maar ja, logisch nadenken is nooit het sterkste punt van politiciquote:Op dinsdag 15 december 2009 10:00 schreef borisz het volgende:
[..]
Idd, die vijf minuten extra naar het WTC maakt mij ook niet echt uit.
Nou ja, per saldo neemt het wel een flink deel van de noodzaak van trams door de binnenstad weg, dus in die zin is het niet zo'n gek besluit. Alleen, tot 2017, ik kan het nog steeds niet geloven dat ze 15 jaar nodig hebben over zo'n lijntje. In het eerste het beste derde wereld land hebben ze een strakkere planning.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:06 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Daarom, en dat had het deel Noord-CS allang klaar geweest. Maar ja, logisch nadenken is nooit het sterkste punt van politici.
Om te beginnen zou ik begrijpen dat dit vooral bedoeld is om iets over HEN te zeggen en niet zozeer over mij.quote:Op donderdag 12 november 2009 15:44 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
En wat doe jij dan, wat jou zo geweldig maakt?
De bodem van Amsterdam is water en slap zandquote:Op dinsdag 15 december 2009 10:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, per saldo neemt het wel een flink deel van de noodzaak van trams door de binnenstad weg, dus in die zin is het niet zo'n gek besluit. Alleen, tot 2017, ik kan het nog steeds niet geloven dat ze 15 jaar nodig hebben over zo'n lijntje. In het eerste het beste derde wereld land hebben ze een strakkere planning.
Dan nog hadden ze een paar jaar moeten beslissen eerst het deel naar Noord af te bouwen, dat is ondanks jouw (goede) argument nog steeds een stuk nuttiger.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nou ja, per saldo neemt het wel een flink deel van de noodzaak van trams door de binnenstad weg, dus in die zin is het niet zo'n gek besluit. Alleen, tot 2017, ik kan het nog steeds niet geloven dat ze 15 jaar nodig hebben over zo'n lijntje. In het eerste het beste derde wereld land hebben ze een strakkere planning.
Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:32 schreef Deprater het volgende:
[..]
De bodem van Amsterdam is water en slap zand
Een dergelijke aanpak zie ik in Istanbul ook trouwens. Daar wordt het metro-netwerk in stukken aangelegd en als het zinvol is om een deel te openen dan doen ze dat gewoon, ook als de lijn nog niet helemaal af is. Met als resultaat dus dat het 'centrum' van de stad (Taksim) nu een snelle verbinding heeft aan een lijn die eigenlijk het zakengebied met de luchthaven moet gaan verbinden (ooit in de toekomst). Als ze alles pas zouden openen als de hele lijn af was hadden we over 20 jaar de opening beleefd. Nu hebben we al 5 jaar plezier van die (tijdelijk) korte lijn.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:33 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dan nog hadden ze een paar jaar moeten beslissen eerst het deel naar Noord af te bouwen, dat is ondanks jouw (goede) argument nog steeds een stuk nuttiger.
Wat je hier beschrijft is sowieso het mentaliteitverschil wat betreft (bouw)projecten tussen Noord-West Europa en het Middellandse Zeegebied. Hier beginnen we pas een project als de voorbereidingen rond zijn, daar gaat men beginnen zodra een deel van de middelen beschikbaar is. Dat zie je ook in de Balkan, Italië en het Midden-Oosten.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een dergelijke aanpak zie ik in Istanbul ook trouwens. Daar wordt het metro-netwerk in stukken aangelegd en als het zinvol is om een deel te openen dan doen ze dat gewoon, ook als de lijn nog niet helemaal af is. Met als resultaat dus dat het 'centrum' van de stad (Taksim) nu een snelle verbinding heeft aan een lijn die eigenlijk het zakengebied met de luchthaven moet gaan verbinden (ooit in de toekomst). Als ze alles pas zouden openen als de hele lijn af was hadden we over 20 jaar de opening beleefd. Nu hebben we al 5 jaar plezier van die (tijdelijk) korte lijn.
Ja, en tegen de tijd dat wij een enquete gaan houden over wat er mis is gegaan bij de planning vervoeren zij hun eerste passagiers.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:56 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Wat je hier beschrijft is sowieso het mentaliteitverschil wat betreft (bouw)projecten tussen Noord-West Europa en het Middellandse Zeegebied. Hier beginnen we pas een project als de voorbereidingen rond zijn, daar gaat men beginnen zodra een deel van de middelen beschikbaar is. Dat zie je ook in de Balkan, Italië en het Midden-Oosten.
Van AMsterdam moeten ze een museum maken en afsluiten voor auto'squote:Op dinsdag 15 december 2009 10:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat.
Inderdaad, dat is zo'n succes met zijn gelijkvloerse kruisingenquote:Op dinsdag 15 december 2009 13:26 schreef Klummie het volgende:
Metrolijnen bouwen kunnen ze alleen in Rotterdam.
Nee hoor, daar loopt Nederland dagelijks tegenaan in bouwprojecten. Of het is bouwen in de prut of onder het grondwater.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat.
Almere heet datquote:Op dinsdag 15 december 2009 13:22 schreef Deprater het volgende:
[..]
Van AMsterdam moeten ze een museum maken en afsluiten voor auto's
Vervolgens een nieuwe stad bouwen kant en klaar met glasvezel infrastructuur tussen Utrecht en Amsterdam in, er ligt al een HSL onderdoor de stad dan, dus dat is mooi
Dat is toch die stad die al dertig jaar lang allerlei prijzen wint, maar waar niemand wil wonenquote:
Wel een toffe burgemeesterquote:Op dinsdag 15 december 2009 14:02 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat is toch die stad die al dertig jaar lang allerlei prijzen wint, maar waar niemand wil wonen
Nee Almere ligt aan de verkeerde kant van het water en is al 30 jaar oudquote:
Er mag niet bovenop de tunnel gebouwd wordenquote:Op dinsdag 15 december 2009 15:41 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nee Almere ligt aan de verkeerde kant van het water en is al 30 jaar oud
De HSL Ligt onder de koeien, daar kun je mooi een stad bovenop bouwen
Maar je kunt er wel mooi een station naast bouwen, directe verbinding met Parijs en Brusselquote:Op dinsdag 15 december 2009 15:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Er mag niet bovenop de tunnel gebouwd wordenEr moest eerst zelfs een hekwerk komen.
Hear, hear!quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:
Het accent op de kosten is m.i. dan ook vreemd. Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken. Helaas wordt dat in Nederland zelden gedaan.
Wat een rare uitspraak. De kosten-batenanalyse wordt zo strikt gedaan hier in Nederland dat vrijwel elk project kapotgerekend wordt. Uiteindelijk haalt men uit pure wanhoop alle risico's weg uit de begroting en dan kan het wel. Niet netjes, maar wel de enige manier om een project voor elkaar te krijgen hier in Nederland.quote:
Dit projekt had nooit door mogen gaan, hier is met geld belastinggeld gesmetenquote:Op dinsdag 15 december 2009 15:50 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wat een rare uitspraak. De kosten-batenanalyse wordt zo strikt gedaan hier in Nederland dat vrijwel elk project kapotgerekend wordt. Uiteindelijk haalt men uit pure wanhoop alle risico's weg uit de begroting en dan kan het wel. Niet netjes, maar wel de enige manier om een project voor elkaar te krijgen hier in Nederland.
OV in een stad als Amsterdam lijkt me pure noodzaak. Dat mag dus wel wat kosten.quote:Op dinsdag 15 december 2009 16:36 schreef Deprater het volgende:
[..]
Dit projekt had nooit door mogen gaan, hier is met geld belastinggeld gesmeten
en amsterdam is maar een dorp hoor
Jij bent geen amsterdammer, anders zou je weten dat er een prima verbinding is tussen CS en Zuid WTCquote:Op dinsdag 15 december 2009 16:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
OV in een stad als Amsterdam lijkt me pure noodzaak. Dat mag dus wel wat kosten.
Het gaat hier toch om het uit de klauwen lopen van iets? Als de begroting 10.000 is om je huis te verbouwen en het is bij een tussenstand 35.000 zegt de aannemer dan "ja, maar je huis wordt toch 50.000 meer waard" ?quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:
Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken.
En alles wat daar tussen ligt?quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij bent geen amsterdammer, anders zou je weten dat er een prima verbinding is tussen CS en Zuid WTC
Dat doet er niet toe. OV valt of staat met het voor en na-transport. Dat er al een goede verbinding is tussen de hoofdpunten doet er niet toe, want daar zul je eerst moeten komen.quote:
Punt is dat alle stations nu ook al goed bereikbaar zijn, het voegt behalve een paar minuten tijdswinst helemaal niets toe.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:36 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat doet er niet toe. OV valt of staat met het voor en na-transport. Dat er al een goede verbinding is tussen de hoofdpunten doet er niet toe, want daar zul je eerst moeten komen.
Behalve een heleboel capaciteit. Het tramnetwerk loopt al op zn achterste benen en kan echt niets extra's aan.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Punt is dat alle stations nu ook al goed bereikbaar zijn, het voegt behalve een paar minuten tijdswinst helemaal niets toe.
Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:39 schreef Q. het volgende:
[..]
Behalve een heleboel capaciteit. Het tramnetwerk loopt al op zn achterste benen en kan echt niets extra's aan.
quote:Als het aan GroenLinks in de Tweede Kamer ligt, past de rijksoverheid een half miljard extra bij om de lijn af te bouwen.
Verantwoordelijk staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) wees dat maandag in een debat opnieuw af. Volgens Ineke van Gent van GroenLinks is het niet reëel de inwoners van de hoofdstad alleen te laten opdraaien voor de fouten.
Het CDA zet daar juist vraagtekens bij. „Huizinga moet antwoord geven op de vraag of het nog wel verantwoord is geld over te maken naar Amsterdam.
Ik ben aan het twijfelen”, aldus Koopmans.
Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject.
De metro's in amsterdam rijden niet in een circle, dat is het probleem, ik geloof dat de 17 op ze top zo rond de 13 trams per uur rijd, terwijl de metro niet verder komt als 8 als ik me niet vergis. Daarnaast is het neerleggen van een tramhalte honderden keren goedkoper als een metro station, zeker als dat ondergronds is. Daarnaast was een oost-west lijn vele malen meer handiger geweest, mensen in Noord zijn paupers, die komen nauwelijks in het centrum, en de mensen die naar de zuidas moeten hebben ook weinig aan deze lijn....quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:00 schreef Q. het volgende:
[..]
Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen.
Ik werk ook aan de Vijzelgracht, en ja, er rijden veel trams, maar gaat dat nou zo soepel voor een echte noord-zuid verbinding? De trams zijn toch vooral voor korte stukjes. Als dit hele godsgeklaagde project klaar is straks heb je wel een veel snellere verbinding vanaf Zuid WTC richting centrum.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject.
Zeker.quote:Op dinsdag 15 december 2009 22:04 schreef Fastmatti het volgende:
De enige manier om een wijk te onwikkelen is infrastructuur aanleggen. Noord zal dus verbeteren.
Bovendien is het 7 minuten lopen naar de vijzelgracht, dusssquote:Op dinsdag 15 december 2009 21:00 schreef Q. het volgende:
[..]
Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen.
Zowel Zuid-WTC als Centraal doe je in 10 minuten, met de Metro zal dat hooguit 5 minuutjes sneller worden, is dat 3 Miljard waard? Voor dat geld hadden we in Amsterdam prachtige dingen kunnen doen, daarnaast denk ik dat amsterdammers veel meer op een Oost-West lijn zitten te wachten, als ik nu vanuit Oud-West naar Oost moet (kinkerstraat-middenweg) dan doe ik daar soms 3 kwartier over.quote:Op dinsdag 15 december 2009 23:12 schreef Againzender het volgende:
[..]
Ik werk ook aan de Vijzelgracht, en ja, er rijden veel trams, maar gaat dat nou zo soepel voor een echte noord-zuid verbinding? De trams zijn toch vooral voor korte stukjes. Als dit hele godsgeklaagde project klaar is straks heb je wel een veel snellere verbinding vanaf Zuid WTC richting centrum.
Ik denk nog steeds dat dat wel een positief iets is. Maar je moet wel de trams laten rijden voor de korte afstanden.
De mensen in Noord werken niet, en als ze al werken doen ze dat niet over het IJ.quote:Op dinsdag 15 december 2009 22:04 schreef Fastmatti het volgende:
De enige manier om een wijk te onwikkelen is infrastructuur aanleggen. Noord zal dus verbeteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |