abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 augustus 2009 @ 21:13:33 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_72213178
De NoordZuid-Lijn
De metrolijn krijgt een lengte van 9,7 kilometer. Hij begint bovengronds in Amsterdam-Noord en gaat onder het IJ en het Centraal Station door. Daarna loopt het tracé door een geboorde tunnel via het Damrak, de Dam, het Rokin, de Vijzelstraat, de Vijzelgracht, de Ferdinand Bolstraat en de Scheldestraat. Vanaf het Europaplein wordt de tunnel in open bouwwijze gemaakt. Voor de RAI langs loopt de metrolijn nog ondergronds, waarna de Noord/Zuidlijn weer boven de grond komt in de middenberm van de Ringweg Zuid (Rijksweg 10) tussen het nieuwe station Europaplein en Station Zuid. Bij Station Zuid sluit de metro aan op het bestaande netwerk (lijnen 50 en 51).

In vroege plannen was sprake van een doorgaande dienst over de Noord/Zuid- en Amstelveenlijn onder het lijnnummer 58. Momenteel is nog niet duidelijk of, en zo ja hoe de Amstelveenlijn en de Noord/Zuidlijn met elkaar verbonden zullen worden. Samenvoeging van beide lijnen wordt wel wenselijk geacht in het kader van de ontvlechting van het metronet.



Problemen
Oorspronkelijk voorzag men een opening in 2011 van de lijn, maar als gevolg van verschillende tegenvallers, waaronder problemen bij de werkzaamheden onder het Centraal Station, is de verwachte oplevering al enkele malen uitgesteld. Volgens de nieuwste inzichten is de verwachting dat de lijn pas in 2017 zal zijn voltooid. Daarnaast worden de kosten voor de gemeente Amsterdam nu (minstens) drie keer zo hoog als oorspronkelijk begroot (i.p.v. 300 miljoen euro nu 900 miljoen euro). De extra kosten komen allemaal op de rekening van de gemeente Amsterdam. Inmiddels drukt de Noord-Zuidlijn flink op de begroting van andere kostenposten in de stad.

Verreweg de meeste problemen rond de bouw ontstonden door lekken in damwanden. Door deze lekken spoelde er grondwater de bouwputten binnen. Dit grondwater spoelde grond mee, waardoor wegen en huizen in de buurt van de bouwputten verzakten, zoals aan de Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam-Noord in augustus 2008. Ook elders in de stad deden zich verzakkingen voor, bijvoorbeeld bij het Centraal Station en het Damrak.

Het meeste nieuws genereerden verzakkingen aan de Vijzelgracht. Oktober 2004 deden zich in de buurt van de Vijzelgracht de eerste verzakking voor, toen verzakten zeven panden zo'n 2,5 centimer. Volgens de Noord/Zuidlijn was dat de kritieke grens. Op 19 juni 2008 verzakten vier monumentale panden 15 centimeter door een lek in de diepwand. De werkzaamheden werden op 23 juni stilgelegd.Op 9 september 2008 werden de werkzaamheden rond de Vijzelgracht hervat. De gemeente en het projectbureau hadden onderzoek laten doen en volgens hen was het veilig om verder te werken. In de vroege avond van 10 september bleken echter weer panden te verzakken. Ditmaal verzakten zes panden binnen een paar uur meer dan twintig centimeter met een maximum van 23 centimeter. De oorzaak was wederom een lek in een diepwand. Volgens omwonenden was de overheid slecht bereikbaar, verantwoordelijk wethouder Tjeerd Herrema kwam pas na uren ter plaatse. De bewoners waren niet te spreken over het optreden van de politie die hen beval hun woningen te verlaten zonder ook maar iets mee te kunnen nemen en zonder dat zij uitleg kregen. Wethouder Herrema sprak later over een misverstand aangaande het optreden van politie. De bewoners werden ondergebracht in hotels.

In 2008 publiceerde NRC Handelsblad een artikel waaruit bleek dat de gemeente de kosten bewust lager had geschat door gebruik te maken van meer stelposten dan verwacht mocht worden – stelposten werden namelijk ook aangewend voor elementaire werkzaamheden waarbij de kosten berekend konden worden. Dit was de gemeenteraad niet verteld.

Kosten
Volgens de oorspronkelijke plannen zou de Noord/Zuidlijn in 2011 klaar zijn en 1,46 miljard euro kosten. Door tegenvallers is de opleverdatum inmiddels verschoven naar 2017 en zijn de kosten gestegen tot ruim 2 miljard euro. De vertraging en extra kosten zijn vooral ontstaan door technische tegenslagen in de binnenstad, de aanleg van de diepgelegen stations aan het Rokin, de Vijzelgracht en de Ferdinand Bolstraat kosten fors meer dan begroot.

Van de oorspronkelijk begrote 1,46 miljard euro zou Amsterdam 317 miljoen euro voor zijn rekening nemen, het Rijk zou de rest betalen. Inmiddels ligt het bedrag dat voor rekening van de gemeente Amsterdam komt rond de 900 miljoen euro. De rijkssubsidie is begrensd, alleen voor inflatie wordt extra uitgekeerd. Onvoorziene omstandigheden zijn voor rekening van de gemeente. Bij niet-voltooiing moet Amsterdam de rijkssubsidie terugbetalen (een bedrag van meer dan 1 miljard euro).

UPDATE 19 FEBRUARI 2009: Nieuw dieptepunt bouw Noord-Zuidlijn
De bouw van de Amsterdamse metro Noord-Zuidlijn heeft op 19 februari 2009 een nieuw dieptepunt bereikt. Niet in meters onder het maaiveld, maar financieel en bestuurlijk. De extra kosten voor de metrobouw blijken nu 290 miljoen euro te bedragen, bovenop de 2,1 miljard euro waarop de metrobouw nu is begroot, zodat het totale bedrag nu 2,3 miljard euro wordt. In 2002 werd nog uitgegaan van een bedrag van 1,4 miljard euro, waarbij alle kostenstijgingen geheel voor rekening van de gemeente Amsterdam komen. De geplande bouwtijd is weer met twee jaar verlengd, zodat het nu op zijn vroegst 2017 wordt als de lijn ooit voltooid zou worden, waaraan nu meer dan ooit wordt getwijfeld. In 2002 ging men nog uit van ingebruikname in 2011. Wethouder Tjeerd Herrema vond de grens nu bereikt en is afgetreden. Een commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman gaat nu onderzoeken hoe het verder zou moeten. Voorlopig ligt de bouw vrijwel stil. Met de huidige financiële crisis kan Amsterdam de financiële last nauwelijks nog dragen. De bouw van de stations Rokin en Vijzelgracht ligt nog steeds stil en de bouw van de te boren tunnel, die nog niet is begonnen, dreigt nog verdere financiele en technische risico's op te leveren. Eerst worden de resultaten van het onderzoek van de commissie-Veerman afgewacht, die later in 2009 worden verwacht.

Deel 1 --> Het debacle: de Amsterdamse Noord-Zuid-lijn
Deel 2 --> Het debacle: De NoordZuid-lijn in Amsterdam #2
quote:
'Belangrijke documenten Noord-Zuidlijn kwijt'

Verslagen van vergaderingen waarin belangrijke beslissingen werden genomen over de metrolijn zouden al tijden onvindbaar zijn.

Op dit moment vindt er een onderzoek plaats naar de fouten die gemaakt zijn bij de aanlag van de Noord-Zuidlijn.

Vertraging

Dit onderzoek loopt nu vertraging om omdat de commissie de vermiste documentatie nodig heeft om tot een conclusie te komen.

In eerste instantie zou het rapport nog voor het zomerreces besproken worden in de raad, dit bleek al snel niet haalbaar. Verantwoordelijk wethouder Hans Gerson en de commissievoorzitter Maurice Limmen wilden beide niet reageren op het nieuws.

Problemen

De bouw van de metrolijn heeft al tot veel problemen geleid. Zo verzakten vorig jaar tweemaal woningen aan de Vijzelgracht in de binnenstad.

Na de zoveelste financiële tegenvaller stapte wethouder Tjeerd Herrema eerder dit jaar op.
Omwonenden van de metrolijn zeiden er nog niet gerust op te zijn dat de problemen bij de aanleg tot het verleden behoren.
http://www.nu.nl/algemeen(...)-zuidlijn-kwijt.html

Tuurlijk, en als het filmrolletjes waren dan zou er iets misgaan bij het ontwikkelen
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_72213289
Werelds, in Amsterdam iets proberen te bouwen.

Er zijn teveel politieke mensen die te dicht bij het landelijke staan en maar wat graag willen overstappen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator / Redactie Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 21:34:57 #4
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_72213956
Oh Amsterdam
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_72214205
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.

Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  donderdag 27 augustus 2009 @ 22:00:20 #6
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_72214779
Wij wachten af.... met de verzakkingen voor onze kantoordeur in gedachten blijf ik mij afvragen wat er nog meer zal mis gaan.Heel leuk zo'n Europeese aanbesteding, maat ik begin toch ernstig te betwijfelen of voor dit project wel de juiste bouwcombinatie gekozen is.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_72215958
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.

Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Dat gebeurde wel met steun van de rijksoverheid.
Nu maar hopen dat de rijksoverheid zijn poot stijf houd en Amsterdam zijn eigen boontjes laat doppen.
(Daar hebben ze immers voor getekend).
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 06:48:58 #8
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72220754
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.

Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Over 25 jaar is de lijn buiten gebruik gesteld omdat het simpelweg een rijdende doodskist wordt.

Het noodplan van de Noord-Zuidlijn berust volgens mij nog steeds op het idee dat de trein door kan rijden naar het eerstvolgende station.

Als dat niet kan, dan heb je dus pech en sterf je maar.
Intelligent, but fucked up.
pi_72222516
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:42 schreef qonmann het volgende:
deel 3 nog maar..geeft aan dat de meesten het wel een prima lijntje vinden.

Over 25 jaar zal het gemeentebestuur geprezen worden dat ze hebben doorgezet, vergelijkbaar met de metro die nu is aangelegd (ook meer dan 25 jaar geleden,. iedereen blij nu).
Dat was geen echte metro, meer een bovengrondse trein, er is in amsterdam maar een miniem stukje wat onder de grond gaat, namelijk van centraal tot wibautstraat, de rest is allemaal bovengronds, daarnaast kan je die situatie van toen niet vergelijken, destijds ging het om ontsluiting van gebieden die ver van het centrum aflagen, nu heb je een lijn, waar al prima alternatieven voor zijn, de winst ten opzichten van de tram is maar een paar minuten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_72468550
^^

Metro komt van "Chemin de fer Métropolitain" wat Metropolitan Railway inhoudt. De gangbare definitie van metro is een hoogfrequente railsysteem in een stad, agglomeratie of metropoolregio met ongelijkvloerse kruisingen.

Vanaf Amsterdam CS is het vervoer naar bijvoorbeeld de Albert Cuyp vrij goed, ook al ben je met de Noord/Zuidlijn er sneller (11 minuten tram, 6 minuten met de metro). De betrouwbaarheid van de dienstregeling daarentegen zal een wereld van verschil zijn (ook een stuk beter dan de rest van de huidige metro's in Amsterdam, omdat de Noord/Zuidlijn niet vervlochten is met andere lijnen).

Vanaf Amsterdam Noord daarentegen is het een ander verhaal. Nu moet je overstappen op Amsterdam CS, terwijl je in de toekomst of direct kan, of eerder op de metro met overstap kan (overstappen van bus op metro via Buikslotermeerplein of Johan van Hasseltweg is sneller dan via Amsterdam CS). Voor Noord zal het een vergelijkbare impact hebben qua OV als ooit voor Amsterdam Zuid-Oost.

Amsterdam Zuid daar is het OV vrij matig. De Noord/Zuidlijn geeft voor dat station veel extra's, omdat het langs vele belangrijke plekken gaat. Juist de NS ziet deze lijn graag, omdat hiermee een belangrijke stap wordt gezet om uit te groeien tot een van de grootste OV knooppunten van Nederland.
pi_72468627
Amsterdam failliet
PWBF
  zaterdag 5 september 2009 @ 20:44:41 #12
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_72470450
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 19:42 schreef wuppeltje het volgende:


Vanaf Amsterdam CS is het vervoer naar bijvoorbeeld de Albert Cuyp vrij goed, ook al ben je met de Noord/Zuidlijn er sneller (11 minuten tram, 6 minuten met de metro). De betrouwbaarheid van de dienstregeling daarentegen zal een wereld van verschil zijn (ook een stuk beter dan de rest van de huidige metro's in Amsterdam, omdat de Noord/Zuidlijn niet vervlochten is met andere lijnen).

Vanaf Amsterdam Noord daarentegen is het een ander verhaal. Nu moet je overstappen op Amsterdam CS, terwijl je in de toekomst of direct kan, of eerder op de metro met overstap kan (overstappen van bus op metro via Buikslotermeerplein of Johan van Hasseltweg is sneller dan via Amsterdam CS). Voor Noord zal het een vergelijkbare impact hebben qua OV als ooit voor Amsterdam Zuid-Oost.

Amsterdam Zuid daar is het OV vrij matig. De Noord/Zuidlijn geeft voor dat station veel extra's, omdat het langs vele belangrijke plekken gaat. Juist de NS ziet deze lijn graag, omdat hiermee een belangrijke stap wordt gezet om uit te groeien tot een van de grootste OV knooppunten van Nederland.
Eens. Denk zeker dat dit voor Noord een enorme impuls kan zijn. Vraag mij alleen nog steeds af waarom ze dat stuk naar Noord niet 30 jaar eerder hebben gerealiseerd.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_72479862
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 20:44 schreef Againzender het volgende:

[..]

Eens. Denk zeker dat dit voor Noord een enorme impuls kan zijn. Vraag mij alleen nog steeds af waarom ze dat stuk naar Noord niet 30 jaar eerder hebben gerealiseerd.
Maar voor die impuls voor Noord was het hele gedeelte onder CS niet per se nodig geweest. Tuurlijk zal de lijn voordelen hebben, maar de burgers van Amsterdam (en de landelijke politiek) zijn destijds gewoon keihard voorgelogen door de lokale VVD over de begroting en dat is natuurlijk zeer kwalijk.
PWBF
  zondag 6 september 2009 @ 10:07:55 #14
141482 Q.
JurassiQ
pi_72479872
VerzakkingVindPost.
For great justice!
  maandag 7 september 2009 @ 20:56:48 #15
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_72531473
quote:
Op zondag 6 september 2009 10:07 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Maar voor die impuls voor Noord was het hele gedeelte onder CS niet per se nodig geweest. Tuurlijk zal de lijn voordelen hebben, maar de burgers van Amsterdam (en de landelijke politiek) zijn destijds gewoon keihard voorgelogen door de lokale VVD over de begroting en dat is natuurlijk zeer kwalijk.
De VVD zat niet alleen in het college hoor. Tuurlijk heeft Dales de zaak veels te rooskleurig voorgesteld, maar het is wel erg klakkeloos overgenomen door z'n collegegenoten.

Maar goed, afbouwen maar die hap, ik wil die bouwput voor het kantoor wel eens weg hebben namelijk!
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_72691497
Dat gaat naar de 5 miljard euro
quote:
za 12 sep 2009, 22:29 | lees voor
'Prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
AMSTERDAM - Oud-wethouder Tjeerd Herrema van Amsterdam vindt de commissie-Veerman te optimistisch over de financiële prognose van de Noord-Zuidlijn. Veerman denkt dat de omstreden metrolijn uiteindelijk 3,1 miljard euro gaat kosten. Herrema die eerder dit jaar na de zoveelste financiële tegenvaller opstapte, schat dat bedrag hoger in.
Hij zei zaterdag in het actualiteitenprogramma NOVA dat pas als de metro in gebruik wordt genomen, er duidelijkheid is over het totale budget. Volgens hem moeten bijvoorbeeld de rijtuigen nog worden besteld. Hij noemt de 3,1 miljard euro een „tussenstand”.

De aanleg van de Noord-Zuidlijn heeft al tot veel problemen geleid. Zo verzakten vorig jaar twee maal woningen aan de Vijzelgracht in de binnenstad. Ook wordt de lijn veel duurder dan de 1,46 miljard die eerder was begroot. Maandag begint een raadsenquête naar de besluitvorming rond dit project. Een speciale raadscommissie hoort diverse bestuurders en ambtenaren en onderzoekt waar het mis ging.
pi_72691791
Mensen, kap er nou maar gewoon mee. 5 miljard extra, daar is in deze tijden echt geen geld meer voor. Je kunt niet je bevolking uitknijpen ten bate van de banken en dan ook nog denken dat dit soort megalomane egoprojecten doorgang kunnen vinden. Dan gaan mensen protesteren,

[ Bericht 4% gewijzigd door paddy op 13-09-2009 13:55:14 ]
  zondag 13 september 2009 @ 10:19:24 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_72692549
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:29 schreef henkway het volgende:
o hier verder met de geldput waar Amsterdam in gaat verdwijen
Ach de burger gaat gewoon meer belasting betalen. Het interesseert ze daarom geen hol. hoeveel het kost.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_72692559
quote:
Op zondag 13 september 2009 10:12 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dan wordt het wellicht tijd voor een bril. Wilders heeft alleen maar een grote mond en geen oplossingen.
Wilders is een wandelende Grote Oplossing. Alleen zijn aanwezigheid lost al veel op. Als hij hier aan de macht komt, zal de uitstroom van criminele, onaangepaste migrenten vanzelf op gang komen. Daar hoeft hij niks voor te doen.
pi_72695190
quote:
Op zondag 13 september 2009 10:19 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ach de burger gaat gewoon meer belasting betalen. Het interesseert ze daarom geen hol. hoeveel het kost.
De gemiddelde Amsterdammer gaat aan de bedelstaf

D overheid zal geen euro bijdokken


Ik denk wel dat Wilders met deze onzin zou ophouden
pi_72695550
quote:
Op zondag 13 september 2009 12:33 schreef henkway het volgende:
Ik denk wel dat Wilders met deze onzin zou ophouden
ik weet het wel zeker. Geert Wilders gaat ons land redden van de ondergang. Alleen hij kan dat en niemand anders.
  zondag 13 september 2009 @ 13:14:12 #22
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72696389
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:16 schreef Red_85 het volgende:
Werelds, in Amsterdam iets proberen te bouwen.

Er zijn teveel politieke mensen die te dicht bij het landelijke staan en maar wat graag willen overstappen.
De gemeenteraad haalt het niveau van een banketbakkerssloofje nog niet.

Dat is simpelweg de waarheid. Amsterdam wordt bestuurd door een stelletje incapabele en wereldvreemde provinciale clowns.

Punt uit.
Intelligent, but fucked up.
pi_72696464
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:14 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]Dat is simpelweg de waarheid. Amsterdam wordt bestuurd door een stelletje incapabele en wereldvreemde provinciale clowns.
Als de gemeenteraad alles geweten had, was de bouw nooit begonnen, maar de toenmalige wethouder bouwen heeft bewust de kostenpost, onbekend a 1.000.000.000 geschrapt,
met de mededeling, er komen geen extra kosten bij

Hij wilde de metro

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 13-09-2009 13:55:44 ]
  zondag 13 september 2009 @ 13:20:02 #24
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72696541
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.

Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.
Intelligent, but fucked up.
pi_72697738
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.

Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.


Jij bent er zelf een van , neem ik aan?
pi_72698078
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.

Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.
Tsja, jullie Amsterdammers stemmen zelf elke keer voor dat zooitje links-ongeregeld. Wat zegt dat over jullie Amsterdammers?
  zondag 13 september 2009 @ 18:33:01 #27
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_72705436
quote:
Op zondag 13 september 2009 14:03 schreef bwgrainer het volgende:

[..]

Tsja, jullie Amsterdammers stemmen zelf elke keer voor dat zooitje links-ongeregeld. Wat zegt dat over jullie Amsterdammers?
En die hele NZ-lijn is goedgekeurd door een college met de VVD erin, blijf ff lekker in je weiland als je niet weet waar je over praat
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_72707758
quote:
Op zondag 13 september 2009 18:33 schreef Againzender het volgende:

[..]

En die hele NZ-lijn is goedgekeurd door een college met de VVD erin, blijf ff lekker in je weiland als je niet weet waar je over praat
Dit is de grote boosdoener
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Dales
http://www.vpro.nl/progra(...)9875/items/41522051/


Het is wel een VVD er maar zijn gedrag en uitspraken zetten hem neer als een PVDA man

[ Bericht 7% gewijzigd door henkway op 13-09-2009 19:49:17 ]
  zondag 13 september 2009 @ 21:17:11 #29
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_72711758
quote:
Op zondag 13 september 2009 19:42 schreef henkway het volgende:

[..]

Dit is de grote boosdoener
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Dales
http://www.vpro.nl/progra(...)9875/items/41522051/
[ afbeelding ]

Het is wel een VVD er maar zijn gedrag en uitspraken zetten hem neer als een PVDA man
Qua gedrag werd hij idd steeds meer zo'n elitaire PVDA politicus die wel wist wat goed was voor de stad. Kennelijk viel dat ook bij de PVDA slecht, want die hebben de VVD bij de laatste verkiezing keihard genegeerd. Ze houden er niet zo van als er andere partijen zijn die de boventoon willen voeren. Kijk maar naar Groen Links in dit college.
Maar Dales is een VVD-er, maar ook wel een relnicht. En hij heeft het hele plan er wel redelijk goed doorheen gedrukt (met goedvinden van het gehele college natuurlijk). Dus om de PVDA (waar ik een schurfthekel aan heb) hier de schuld van te geven vind ik iets te kort door de bocht.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  Moderator / Redactie Sport zondag 13 september 2009 @ 21:19:05 #30
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_72711830
Vanaf morgen 10.30 de raadsenquete op AT5.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_72725061
quote:
Verhoren raadsenquête Noord-Zuidlijn begonnen

De openbare verhoren van de raadsenquête over de besluitvorming rond de Noord-Zuidlijn zijn maandagochtend begonnen. Jan Bijkerk, directeur Uitvoering van het Projectbureau Noord-Zuidlijn, kwam als eerste aan het woord. De commissieleden bevroegen hem onder meer over de heronderhandelingen over bepaalde contracten, over de hoog uitgevallen stelposten en de reorganisatie van het megaproject

De raadsenquête moet antwoord geven op vragen als: hoe kwam het besluit om de Noord-Zuidlijn aan te leggen tot stand, kreeg de Amsterdamse gemeenteraad altijd alle juiste informatie en hoe werden de financiële afspraken gemaakt? De openbare verhoren duren nog tot eind deze maand. De commissie verwacht dit najaar met de conclusies van het onderzoek naar buiten te kunnen komen.
pi_72729064
quote:
ma 14 sep 2009, 12:48 | 3 reacties Inwoners Haarlemmermeer krijgen 110 euro
HOOFDDORP - Inwoners van Haarlemmermeer krijgen eind deze maand van de gemeente een bedrag van 110 euro per huishouden teruggestort. Het college van burgemeester en wethouders wil op deze manier het begrotingsoverschot van 6 miljoen euro op de jaarrekening teruggeven aan de belastingbetalers.
dat is voor Amsterdam iets van 10.000 per huishouden bijdokken
pi_72729270
quote:

AMSTERDAM - Strenge gezichten achter de commissietafel, de stropdassen rechtgetrokken. De eerste getuige van de raadsenquête naar de Noord/Zuidlijn heeft vanochtend de eed afgelegd: ''Ik beloof de hele waarheid en niets dan de waarheid te zeggen.'' Jan Bijkerk, directeur Uitvoering van het Projectbureau Noord/Zuidlijn, mocht het spits afbijten in de openbare verhoren.

Uit zijn verhoor werd direct al duidelijk dat de organisatie en de contracten van de bouw van de Noord/Zuidlijn de afgelopen twee jaar drastisch gewijzigd moesten worden. Als dat niet was gebeurd, was de samenwerking met en tussen aannemers nog slechter geweest; met nog grotere vertragingen en hogere kosten als gevolg.

Bijkerk vertelde vanmorgen dat hij zich had verbaasd over de 'hoge stelposten', risico's die voor rekening van de gemeente Amsterdam komen. Gebruikelijk is dat de stelposten bij dit soort projecten rond de vijf tot tien miljoen euro bedragen. Bij de Noord/Zuidlijn bedroegen die posten volgens Bijkerk wel tachtig tot negentig miljoen euro.

Net als bij een parlementaire enquête staan de getuigen onder ede. Daarom geldt een enquête als het zwaarste middel dat de raad kan inzetten. Een handjevol mensen (vooral media, een paar ambtenaren en raadsleden) was aanwezig bij de start van de verhoren in de Boekmanzaal van de Stopera, die lopen tot eind deze maand.

De enquêtecommissie bekijkt het complete besluitvormingtraject voor de metrolijn. Maar de nadruk zal liggen op het jaar 2002, toen de gemeenteraad definitief instemde met de aanleg. Rond die tijd werden ook omstreden contracten afgesloten met aannemers, met een ongekend aantal stelposten, over de invulling waarvan ook grote onenigheid ontstond tussen de aannemers en de gemeente.

Geert Dales speelde als wethouder een cruciale rol in deze periode. Hij moet vrijdag getuigen. Later deze maand zal Mark van der Horst, wethouder van 2002 tot 2006, veel vragen krijgen over de gammele organisatie en het toezicht op het project. Woensdag komt ex-minister van Verkeer Tineke Netelenbos vertellen waarom de Noord/Zuidlijn het enige grote infrastructurele project is waarbij het rijk zich niet garant heeft gesteld voor eventuele kostenoverschrijdingen. (HET PAROOL)
  † In Memoriam † maandag 14 september 2009 @ 14:22:26 #34
137949 Disana
pi_72729392
Ik moest het opzoeken:
quote:
Stelpost
Een stelpost is een boekhoudkundig begrip. Een stelpost wordt opgenomen in een begroting terwijl de werkelijke kosten nog niet exact bepaald kunnen worden. Het gaat dan ook om een schatting. Dergelijke posten worden bijvoorbeeld in verbouwingsovereenkomsten toegepast door aannemers, wanneer voor bepaalde werkzaamheden derden worden ingeschakeld waarvan van tevoren nog niet bekend is wat de kosten zijn. Stelposten worden vaak wel gelimiteerd zodat ze niet onbeperkt kunnen toenemen.

Ook moet van een stelpost door de klant een specificatie op te vragen zijn.

De gemeente Amsterdam en stelposten
In 2009 maakte het NRC Handelsblad bekend [1] dat het Amsterdams college in de planning voor de Noord-Zuidlijn bewust stelposten plande voor elementaire werkzaamheden (waar de kosten van tevoren dus min of meer geweten konden worden) om daarmee de kostenplanning lager te houden. Ook met de bouw van de Stopera had Amsterdam veel stelposten ingepland. De commissie Herweijer die hier in 1988 onderzoek naar deed, geconcludeerde dat dit niet meer mocht gebeuren. Raadsleden die hier wat betreft de Noord-Zuidlijn vragen over stelden, werden door het college onjuist geïnformeerd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelpost
pi_72870728
Ze moeten de NOVA uitzending eens bekijken daar zegt hij dat als de post onvoorzien op 20% was gezet dat het dan niet door was gegaan, daarom was die post vervallen
quote:
vr 18 sep 2009, 11:26 | lees voor

Dales clasht met enquêtecommissie Noord-Zuidlijn AMSTERDAM -
UPDATE Oud-wethouder Geert Dales van Amsterdam is vrijdagochtend meerdere malen in aanvaring gekomen met de enquêtecommissie Noord-Zuidlijn. Die verhoorde hem over zijn rol bij de aanleg van de nieuwe metro. Dales loodste het besluit de lijn te bouwen in 2002 door de gemeenteraad.
De voorzitter moest Dales meerdere malen vragen commissieleden te laten uitpraten. De oud-wethouder reageerde op zijn beurt vaak geprikkeld op vragen. Toen de commissie wilde weten waarom het potje voor onvoorziene kosten 4,2 procent van de totale kosten bedroeg, antwoordde hij: „Ik heb leren rekenen op school. Dat ging heel goed. Het is toch niet zo ingewikkeld.”

Dales vertelde de raad destijds dat de Noord-Zuidlijn circa 1,4 miljard euro zou kosten. Inmiddels worden de kosten geschat op 3,1 miljard euro. De enquêtecommissie onderzoekt hoe het megaproject zo uit de hand heeft kunnen lopen.
  vrijdag 18 september 2009 @ 13:13:16 #36
798 voyeur
bemoeit zich
pi_72872357
Nou ben ik bepaald geen VVD'er en heb ik nog gedemonstreerd tegen de vorige metroplannen die voorzagen in de vernieting van de Nieuwmarktbuurt, MAAR ik vind toch echt dat hier te smalletjes naar gekeken wordt.
Er is Nederland erg weinig begrip voor infrastructurele investeringen. De Betuwe lijn sloeg als een tang op een varken daar die economisch van weinig belang was. De metro in Amsterdam echter zal tot een grote waardestijging van de huizen in Adam Noord leiden. Daarnaast was er indertijd grote en realistische hoop dat het gebied rond het WTC zou uitgroeien tot een belangrijk economisch centrum.

Het accent op de kosten is m.i. dan ook vreemd. Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken. Helaas wordt dat in Nederland zelden gedaan.
Here we are now, entertain us.
  vrijdag 18 september 2009 @ 19:21:36 #37
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_72883972
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:
Het accent op de kosten is m.i. dan ook vreemd. Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken. Helaas wordt dat in Nederland zelden gedaan.
Dat gebeurt wel degelijk, maar daaruit zal keer op keer uitkomen dat OV in zijn algemeenheid niet rendabel (meer) is. Sinds de jaren '50 is een investering in OV, of dat nu een tram, trein, bus of metro is, in Nederland nooit meer rendabel geweest. Sociale aspecten, zoals leefbaarheid en mobiliteitsvoorziening, zijn de enige motieven om OV aan te leggen. Juist om die reden zit het accent op de kosten, en juist om die reden worden kosten laag ingeschat om de plannen door te krijgen. Het debacle van de NZ-lijn is daar een pijnlijk voorbeeld van.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 18 september 2009 @ 21:45:31 #38
798 voyeur
bemoeit zich
pi_72889711
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 19:21 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat gebeurt wel degelijk, maar daaruit zal keer op keer uitkomen dat OV in zijn algemeenheid niet rendabel (meer) is. Sinds de jaren '50 is een investering in OV, of dat nu een tram, trein, bus of metro is, in Nederland nooit meer rendabel geweest. Sociale aspecten, zoals leefbaarheid en mobiliteitsvoorziening, zijn de enige motieven om OV aan te leggen. Juist om die reden zit het accent op de kosten, en juist om die reden worden kosten laag ingeschat om de plannen door te krijgen. Het debacle van de NZ-lijn is daar een pijnlijk voorbeeld van.
Kosten-baten analyses moeten zich dan ook niet beperken tot de kosten van het treinkaartje versus de aanleg, maar juist al die andere aspecten meenemen. Waardestijgingen van onroerend goed, m.n op de zuid-as schat ik hoger ik dan de bouwkosten van de metro. De collectieve stijging van de huizenprijzen in een aantal regio's w.o. A'dam Noord zullen ook aanzienlijk zijn. Verder zijn leefbaarheid en mobliteitsvoorzieningen ook belangrijke baten. De kunst is er een prijskaartje aan te hangen en je niet blind te staren op de kosten.
Here we are now, entertain us.
  dinsdag 22 september 2009 @ 23:03:26 #39
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_73023930
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 21:45 schreef voyeur het volgende:
De collectieve stijging van de huizenprijzen in een aantal regio's w.o. A'dam Noord zullen ook aanzienlijk zijn.
De gemeente zou wat extra ozb kunnen innen, maar of daarmee een miljardeninvestering ooit terug wordt verdiend waag ik te betwijfelen. We kennen wel het fenomeen planschade, waar enkele bewoners ongetwijfeld gebruik van gemaakt hebben, maar ken jij zoiets als een planvoordeel? Dat bewoners geld mogen lappen omdat de gemeente een investering doet waar hun huis waardevoller van wordt? De gemeenschap betaalt een hoop geld waar slechts enkele gelukkigen voordeel bij hebben. Dus waardestijging van huizen lijkt me niet echt doorslaggevend argument, sterker nog, het is beter om hier niet over te beginnen omdat degenen die buiten de boot vallen zich fel tegen een dergelijk plan zullen keren, en dat is toch wel de meerderheid.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_73199507
http://www.telegraaf.nl/b(...)t_reel___.html?p=8,1
quote:
ma 28 sep 2009, 18:01 | lees voor
Herrema: Besluit aanleg Noord-Zuidlijn niet reëel
AMSTERDAM - Het besluit van de Amsterdamse gemeenteraad in 2002 om te beginnen met de aanleg van de Noord-Zuidijn tegen een budget van 1,4 miljard euro was niet reëel. Dat zei voormalig wethouder Tjeerd Herrema maandag tegen de commissie, die de aanleg onderzoekt.
pi_73200445
Dit wordt echt een drama à la HSL en Betuwelijn. Tegen de tijd dat de eerste metro het volledige traject aflegt, is personenvervoer per metro al achterhaald.
pi_74628442
do 12 nov 2009, 09:07 | 9 reacties | lees voor
http://www.ad.nl/static/FOTO/pe/10/13/10/media_xl_80950.jpg
'Risico's Noord-Zuidlijn groter'
AMSTERDAM - Het boren van de tunnel van de nieuwe Noord-Zuidlijn in Amsterdam kan meer schade veroorzaken dan de gemeente verwacht. Dat staat in een donderdag gepubliceerd advies van bouwkunstdeskundige Gerrit Vermeer van de Universiteit van Amsterdam. Hij stelde dat op in opdracht van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, die zich inzet voor het behoud van historische gebouwen.
Volgens Vermeer zijn de risico's groter doordat op sommige plaatsen langs de route van de nieuwe metroverbinding gebouwen uit verschillende perioden naast elkaar staan. De gemeente is er van uit gegaan dat alle panden op elkaar lijken. De kans op schade is in dat laatste geval kleiner.

Zo behoort de bebouwing langs het Damrak en het Rokin, die stamt uit de middeleeuwen, tot de oudste van de stad.

[ Bericht 7% gewijzigd door henkway op 12-11-2009 11:36:20 ]
pi_74629214
quote:
'Risico's Noord-Zuidlijn groter'

AMSTERDAM - Het boren van de tunnel van de nieuwe Noord-Zuidlijn in Amsterdam kan meer schade veroorzaken dan de gemeente verwacht. Dat staat in een donderdag gepubliceerd advies van bouwkunstdeskundige Gerrit Vermeer van de Universiteit van Amsterdam.

Vermeer stelde dat op in opdracht van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, die zich inzet voor het behoud van historische gebouwen.

Volgens de bouwkunstdeskundige zijn de risico's groter doordat op sommige plaatsen langs de route van de nieuwe metroverbinding gebouwen uit verschillende perioden naast elkaar staan.


De gemeente is er van uit gegaan dat alle panden op elkaar lijken. De kans op schade is in dat laatste geval kleiner.


Damrak

Zo behoort de bebouwing langs het Damrak en het Rokin, die stamt uit de middeleeuwen, tot de oudste van de stad. Verder variëren de bouwperiodes van de panden langs het traject van de 17e eeuw tot de 20e eeuw.

Volgens de onderzoeker reageren hele oude gebouwen heel anders op beweging dan moderne. Hij raadt dan ook aan nog eens goed te kijken naar plekken langs de route van de metrolijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden, waar oudere en jongere panden tegen elkaar staan en eventueel onnodige verbindingen die tot schade zouden kunnen leiden te verbreken.


Verbeteren

Vermeer adviseert verder het gemeentelijk projectbureau Noord-Zuidlijn zodanig te verbeteren dat het boren zo goed mogelijk zal gaan.

''Het tunnelboren onder een dichtbebouwd gebied met langs het hele tracé ook nog een groot aantal monumenten blijft een huzarenstuk vanwege de daaraan verbonden risico's'', stelt hij. ''Uiteindelijk zal de schade die werkelijk ontstaat vooral afhangen van de kwaliteit van de uitvoering.''
pi_74631442
Een hoop tegenstrijdige onderzoeken allemaal. Welke moeten we geloven?

Maar goed de Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad willen eigenlijk ieder nieuw project dwarsbomen omdat die pipo's bang zijn voor vooruitgang en het liefst nog het complete riool op de grachten willen laten uitkomen, omdat het ook zo in de 17de eeuw ging.
pi_74631496
Bouw dat ding lekker vanaf Noord naar het CS en vergeet de rest, er lopen al metro's en trams naar zuid vanaf CS.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 12 november 2009 @ 12:57:11 #46
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_74631668
quote:
Op donderdag 12 november 2009 12:48 schreef Freak188 het volgende:
Een hoop tegenstrijdige onderzoeken allemaal. Welke moeten we geloven?
Geen idee, misschien wel allemaal. Het is zo'n complex geheel, je zal een hoop dingen pas tegen komen als je daadwerkelijk bezig bent.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_74631718
Als er een referendum gehouden was, dan was het niet doorgegaan denk ik

http://www.telegraaf.nl/b(...)n._bezuinigen__.html
quote:
do 12 nov 2009, 12:37 | lees voor

Amsterdam moet ¤ 620 mln. bezuinigen AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam moet tot en met 2014 in totaal 620 miljoen euro bezuinigen om de begroting sluitend te houden. Dat schrijft wethouder Lodewijk Asscher (financiën) donderdag in een brief aan de gemeenteraad. Door onder andere de recessie, de oplopende kosten voor de Noord-Zuidlijn en mogelijke bezuinigingen van het rijk dreigen voor Amsterdam de komende jaren forse begrotingstekorten.

Asscher maakte nog niet bekend hoe de gemeente de tekorten precies denkt op te kunnen vangen. Mogelijk moet de gemeente snijden in het aantal ambtenaren. Ook komen mogelijk de uitgaven aan zaken als sport, kunst en cultuur onder druk te staan. Volgens Asscher zijn er „geen heilige huisjes” bij de bezuinigingen.
  donderdag 12 november 2009 @ 13:55:13 #48
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_74633417
tvp
pi_74634416
quote:
Op donderdag 12 november 2009 12:50 schreef HeatWave het volgende:
Bouw dat ding lekker vanaf Noord naar het CS en vergeet de rest, er lopen al metro's en trams naar zuid vanaf CS.
Het is ook de bedoeling dat je niet overstapt lijkt me. Vooral met de drukte centrum.
pi_74636652
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:25 schreef Santello het volgende:

[..]

Het is ook de bedoeling dat je niet overstapt lijkt me. Vooral met de drukte centrum.
Ja, dat is dan jammer . Op dit moment is Noord het stadsdeel met de meeste behoefte aan die lijn.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_74637133
quote:
Op zondag 13 september 2009 13:20 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Gast ik ben hier geboren en getogen en ik moet de eerste nog tegen komen die niveau genoeg heeft om m'n schoenveters te komen strikken.

Daar doet een kutsmoes weinig aan af hoor.
En wat doe jij dan, wat jou zo geweldig maakt?

Afijn, wel lachen dit debacle. Gelukkig woon ik niet in die stad. Ik was er laatst wel even, maar ben zo snel mogelijk weer weggegaan. Er is maar één ding erger dan Rotterdam, en dat is Amsterdam.
  Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 09:22:19 #52
8781 crew  Frutsel
pi_75640980
quote:
'Besluit Noord-Zuidlijn was verkeerd'

AMSTERDAM - Het stadsbestuur van Amsterdam had het besluit tot aanleg van de Noord-Zuidlijn niet aan de gemeenteraad mogen voorleggen en de raad had het besluit niet mogen nemen. Dat is volgens de Volkskrant de hardste conclusie van de enquêtecommissie die de gang van zaken rond het metroproject heeft onderzocht.

De krant bericht dinsdag als eerste over de uitkomst van het onderzoek onder leiding van CDA-fractievoorzitter Maurice Limmen.

Het rapport wordt later dinsdagochtend officieel gepresenteerd.

Risico's waren ondergeschikt aan de wens van de politiek de metrolijn aan te leggen, de stad had onvoldoende kennis in huis om die risico's in te schatten, de projectorganisatie miste ervaring en autoriteit en ambtenaren schoten tekort, stelt het rapport volgens de Volkskrant.

Overlast

Verder is onvoldoende stilgestaan bij de mogelijke overlast die de aanleg van de lijn voor bewoners zou meebrengen. Die noemt de commissie nu 'groot'.

De commissie verwijt de voormalige wethouder Geert Dales (VVD) dat hij de raad niet duidelijk heeft gewezen op de risico's, aldus de Volkskrant.

Problemen

De aanleg van de metrolijn heeft enorme problemen met zich meegebracht. Het project is minimaal zes jaar vertraagd en de kosten werden met 1,7 miljard euro overschreden: inmiddels heeft de aanleg ruim 3,1 miljard euro gekost.

De gemeenteraad stelde de enquête begin dit jaar in na de zoveelste tegenvaller bij het megaproject. De commissie kreeg als opdracht uit te zoeken of de gemeenteraad altijd alle informatie heeft gekregen, welke financiële afspraken er bestaan en hoe het risicomanagement is verlopen.
  dinsdag 15 december 2009 @ 09:37:30 #53
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75641281
Ja , maar de verantwoordelijken zullen wel denken, nu kunnen jullie niet meer terug en ik heb toch mijn zin gekregen en over tienjaar is iedereen het vergeten.

Behalve als er een belangrijk gebouw in de put zakt of de aanleg wordt toch stoppgezet
  dinsdag 15 december 2009 @ 09:38:25 #54
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_75641295
Ding had alleen vanaf Noord naar CS moeten lopen, dat was veel logischer geweest, je bent al met een paar min met lijn 51 op het WTC vanaf CS.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 15 december 2009 @ 10:00:29 #55
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_75641811
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 09:38 schreef HeatWave het volgende:
Ding had alleen vanaf Noord naar CS moeten lopen, dat was veel logischer geweest, je bent al met een paar min met lijn 51 op het WTC vanaf CS.
Idd, die vijf minuten extra naar het WTC maakt mij ook niet echt uit.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 15 december 2009 @ 10:06:54 #56
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_75641963
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:00 schreef borisz het volgende:

[..]

Idd, die vijf minuten extra naar het WTC maakt mij ook niet echt uit.
Daarom, en dat had het deel Noord-CS allang klaar geweest. Maar ja, logisch nadenken is nooit het sterkste punt van politici .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_75642239
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:06 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Daarom, en dat had het deel Noord-CS allang klaar geweest. Maar ja, logisch nadenken is nooit het sterkste punt van politici .
Nou ja, per saldo neemt het wel een flink deel van de noodzaak van trams door de binnenstad weg, dus in die zin is het niet zo'n gek besluit. Alleen, tot 2017, ik kan het nog steeds niet geloven dat ze 15 jaar nodig hebben over zo'n lijntje. In het eerste het beste derde wereld land hebben ze een strakkere planning.
  dinsdag 15 december 2009 @ 10:20:46 #58
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75642308
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:44 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

En wat doe jij dan, wat jou zo geweldig maakt?


Om te beginnen zou ik begrijpen dat dit vooral bedoeld is om iets over HEN te zeggen en niet zozeer over mij.

En zo heb ik nog wel wat dingetjes.
Intelligent, but fucked up.
  dinsdag 15 december 2009 @ 10:32:07 #59
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75642607
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:17 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nou ja, per saldo neemt het wel een flink deel van de noodzaak van trams door de binnenstad weg, dus in die zin is het niet zo'n gek besluit. Alleen, tot 2017, ik kan het nog steeds niet geloven dat ze 15 jaar nodig hebben over zo'n lijntje. In het eerste het beste derde wereld land hebben ze een strakkere planning.
De bodem van Amsterdam is water en slap zand
  dinsdag 15 december 2009 @ 10:33:29 #60
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_75642646
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:17 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nou ja, per saldo neemt het wel een flink deel van de noodzaak van trams door de binnenstad weg, dus in die zin is het niet zo'n gek besluit. Alleen, tot 2017, ik kan het nog steeds niet geloven dat ze 15 jaar nodig hebben over zo'n lijntje. In het eerste het beste derde wereld land hebben ze een strakkere planning.
Dan nog hadden ze een paar jaar moeten beslissen eerst het deel naar Noord af te bouwen, dat is ondanks jouw (goede) argument nog steeds een stuk nuttiger.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_75643019
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:32 schreef Deprater het volgende:

[..]

De bodem van Amsterdam is water en slap zand
Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat.
pi_75643120
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:33 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dan nog hadden ze een paar jaar moeten beslissen eerst het deel naar Noord af te bouwen, dat is ondanks jouw (goede) argument nog steeds een stuk nuttiger.
Een dergelijke aanpak zie ik in Istanbul ook trouwens. Daar wordt het metro-netwerk in stukken aangelegd en als het zinvol is om een deel te openen dan doen ze dat gewoon, ook als de lijn nog niet helemaal af is. Met als resultaat dus dat het 'centrum' van de stad (Taksim) nu een snelle verbinding heeft aan een lijn die eigenlijk het zakengebied met de luchthaven moet gaan verbinden (ooit in de toekomst). Als ze alles pas zouden openen als de hele lijn af was hadden we over 20 jaar de opening beleefd. Nu hebben we al 5 jaar plezier van die (tijdelijk) korte lijn.

Overigens; een paar foto's van het nieuwste opgeleverde station; flickr. Het ziet er echt zo uit en is na ruim een jaar in gebruik te zijn geweest nog net zo brandschoon als in het begin. Het is ook een waanzinnig groot station omdat een van de ingangen aan de hoofdstraat door Taksim ligt, wat een meter of 80 boven het spoor is (gok ik zo).

Geen hangjongeren of junkies in de Metro van Istanbul ook. Je komt er niet in zonder te betalen en de bewaking treedt op als er rottigheid wordt uitgehaald.

[ Bericht 24% gewijzigd door HiZ op 15-12-2009 10:57:14 ]
  dinsdag 15 december 2009 @ 10:53:35 #63
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_75643264
Ach ja, sowieso die 3 man die er elke dag staan te werken, ja dat duurt het nog wel ff ja .

Ram er gewoon 1500 Polen op, dan kan ik volgende week met de metro .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_75643370
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:48 schreef HiZ het volgende:

[..]

Een dergelijke aanpak zie ik in Istanbul ook trouwens. Daar wordt het metro-netwerk in stukken aangelegd en als het zinvol is om een deel te openen dan doen ze dat gewoon, ook als de lijn nog niet helemaal af is. Met als resultaat dus dat het 'centrum' van de stad (Taksim) nu een snelle verbinding heeft aan een lijn die eigenlijk het zakengebied met de luchthaven moet gaan verbinden (ooit in de toekomst). Als ze alles pas zouden openen als de hele lijn af was hadden we over 20 jaar de opening beleefd. Nu hebben we al 5 jaar plezier van die (tijdelijk) korte lijn.
Wat je hier beschrijft is sowieso het mentaliteitverschil wat betreft (bouw)projecten tussen Noord-West Europa en het Middellandse Zeegebied. Hier beginnen we pas een project als de voorbereidingen rond zijn, daar gaat men beginnen zodra een deel van de middelen beschikbaar is. Dat zie je ook in de Balkan, Italië en het Midden-Oosten.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_75643437
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:56 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Wat je hier beschrijft is sowieso het mentaliteitverschil wat betreft (bouw)projecten tussen Noord-West Europa en het Middellandse Zeegebied. Hier beginnen we pas een project als de voorbereidingen rond zijn, daar gaat men beginnen zodra een deel van de middelen beschikbaar is. Dat zie je ook in de Balkan, Italië en het Midden-Oosten.
Ja, en tegen de tijd dat wij een enquete gaan houden over wat er mis is gegaan bij de planning vervoeren zij hun eerste passagiers.
pi_75643743
Hoezo die lijn naar Noord nuttig? Waarom denk je dat ze een kanaal tussen Amsterdam en Noord hebben gegraven? Juist om die debielen zo lastig mogelijk te maken om in de stad te komen
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 15 december 2009 @ 13:22:45 #67
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75647941
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:44 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat.
Van AMsterdam moeten ze een museum maken en afsluiten voor auto's

Vervolgens een nieuwe stad bouwen kant en klaar met glasvezel infrastructuur tussen Utrecht en Amsterdam in, er ligt al een HSL onderdoor de stad dan, dus dat is mooi

[ Bericht 0% gewijzigd door Deprater op 15-12-2009 13:29:46 ]
  dinsdag 15 december 2009 @ 13:26:56 #68
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_75648080
Metrolijnen bouwen kunnen ze alleen in Rotterdam.
pi_75648649
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 13:26 schreef Klummie het volgende:
Metrolijnen bouwen kunnen ze alleen in Rotterdam.
Inderdaad, dat is zo'n succes met zijn gelijkvloerse kruisingen

Amsterdam heeft gewoon een megablunder begaan met de NZ-lijn. Vooral omdat ze zelf geen enkele technische kennis in huis hadden en zich daardoor met de kleur van de afzettingen gingen bemoeien ipv met de daadwerkelijke bouw.
pi_75648677
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:44 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat.
Nee hoor, daar loopt Nederland dagelijks tegenaan in bouwprojecten. Of het is bouwen in de prut of onder het grondwater.
pi_75649015
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 13:22 schreef Deprater het volgende:

[..]

Van AMsterdam moeten ze een museum maken en afsluiten voor auto's

Vervolgens een nieuwe stad bouwen kant en klaar met glasvezel infrastructuur tussen Utrecht en Amsterdam in, er ligt al een HSL onderdoor de stad dan, dus dat is mooi
Almere heet dat
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_75649132
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 13:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Almere heet dat
Dat is toch die stad die al dertig jaar lang allerlei prijzen wint, maar waar niemand wil wonen
pi_75649250
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 14:02 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dat is toch die stad die al dertig jaar lang allerlei prijzen wint, maar waar niemand wil wonen
Wel een toffe burgemeester
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 15 december 2009 @ 14:13:53 #74
165633 eriksd
The grand facade...
pi_75649466
Tja, voor Noord naar Centraal zou het een welkome aanvulling zijn. Door het centrum dan gefaseerd, en later opleveren, onder leiding van een goede organisatiestructuur met één aanspreekpunt.

Voor wat betreft Cohen, iemand kan niet 8 jaar lang een functie goed uitvoeren. Er moet rotatie plaatsvinden om de 4 jaar, die tweede termijn nekt hem. Zelden iemand zo slap en niet daadkrachtig zien optreden. Alhoewel dit hele kabinet en die wethouder van cultuur in Amsterdam, ben haar naam kwijt, ook een eervolle nominatie verdienen. Net als Aboutaleb. Wacht, dat is bijna het hele PvdA echelon. Zegt genoeg me dunkt.

Dales is overigens ook een flapdrol, kan zijn ongelijk niet toegeven. Lekker in zo'n bouwput droppen die man, mag hij zelf mee gaan werken.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_75652626
Tering. Verzakt is m'n Pand.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  dinsdag 15 december 2009 @ 15:41:32 #76
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75652679
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 13:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Almere heet dat
Nee Almere ligt aan de verkeerde kant van het water en is al 30 jaar oud

De HSL Ligt onder de koeien, daar kun je mooi een stad bovenop bouwen
pi_75652758
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 15:41 schreef Deprater het volgende:

[..]

Nee Almere ligt aan de verkeerde kant van het water en is al 30 jaar oud

De HSL Ligt onder de koeien, daar kun je mooi een stad bovenop bouwen
Er mag niet bovenop de tunnel gebouwd worden Er moest eerst zelfs een hekwerk komen.
  dinsdag 15 december 2009 @ 15:45:15 #78
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75652822
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 15:43 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Er mag niet bovenop de tunnel gebouwd worden Er moest eerst zelfs een hekwerk komen.
Maar je kunt er wel mooi een station naast bouwen, directe verbinding met Parijs en Brussel


Bovenop de tunnel kan dan het stationsplein
pi_75652987
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:

Het accent op de kosten is m.i. dan ook vreemd. Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken. Helaas wordt dat in Nederland zelden gedaan.
Hear, hear!
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_75653058
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 15:49 schreef Karrs het volgende:

[..]

Hear, hear!
Wat een rare uitspraak. De kosten-batenanalyse wordt zo strikt gedaan hier in Nederland dat vrijwel elk project kapotgerekend wordt. Uiteindelijk haalt men uit pure wanhoop alle risico's weg uit de begroting en dan kan het wel. Niet netjes, maar wel de enige manier om een project voor elkaar te krijgen hier in Nederland.
  dinsdag 15 december 2009 @ 16:36:36 #81
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75655058
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 15:50 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Wat een rare uitspraak. De kosten-batenanalyse wordt zo strikt gedaan hier in Nederland dat vrijwel elk project kapotgerekend wordt. Uiteindelijk haalt men uit pure wanhoop alle risico's weg uit de begroting en dan kan het wel. Niet netjes, maar wel de enige manier om een project voor elkaar te krijgen hier in Nederland.
Dit projekt had nooit door mogen gaan, hier is met geld belastinggeld gesmeten

en amsterdam is maar een dorp hoor
pi_75655360
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 16:36 schreef Deprater het volgende:

[..]

Dit projekt had nooit door mogen gaan, hier is met geld belastinggeld gesmeten

en amsterdam is maar een dorp hoor
OV in een stad als Amsterdam lijkt me pure noodzaak. Dat mag dus wel wat kosten.
pi_75656939
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 16:43 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

OV in een stad als Amsterdam lijkt me pure noodzaak. Dat mag dus wel wat kosten.
Jij bent geen amsterdammer, anders zou je weten dat er een prima verbinding is tussen CS en Zuid WTC
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_75657274
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:
Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken.
Het gaat hier toch om het uit de klauwen lopen van iets? Als de begroting 10.000 is om je huis te verbouwen en het is bij een tussenstand 35.000 zegt de aannemer dan "ja, maar je huis wordt toch 50.000 meer waard" ?

De discussie gaat helemaal niet over wat je ermee wint, als je dat zou doen kan je ook nog eens gaan zeuren over wat je anders met dat geld zou hebben gedaan en wat dat dan wel aan baten op zou leveren.
pi_75657354
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:20 schreef raptorix het volgende:

[..]

Jij bent geen amsterdammer, anders zou je weten dat er een prima verbinding is tussen CS en Zuid WTC
En alles wat daar tussen ligt?
pi_75657476
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:30 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

En alles wat daar tussen ligt?
Zoals?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_75657562
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zoals?
Dat doet er niet toe. OV valt of staat met het voor en na-transport. Dat er al een goede verbinding is tussen de hoofdpunten doet er niet toe, want daar zul je eerst moeten komen.
pi_75657589
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:36 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dat doet er niet toe. OV valt of staat met het voor en na-transport. Dat er al een goede verbinding is tussen de hoofdpunten doet er niet toe, want daar zul je eerst moeten komen.
Punt is dat alle stations nu ook al goed bereikbaar zijn, het voegt behalve een paar minuten tijdswinst helemaal niets toe.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_75657671
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:37 schreef raptorix het volgende:

[..]

Punt is dat alle stations nu ook al goed bereikbaar zijn, het voegt behalve een paar minuten tijdswinst helemaal niets toe.
Behalve een heleboel capaciteit. Het tramnetwerk loopt al op zn achterste benen en kan echt niets extra's aan.
For great justice!
pi_75657827
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:39 schreef Q. het volgende:

[..]

Behalve een heleboel capaciteit. Het tramnetwerk loopt al op zn achterste benen en kan echt niets extra's aan.
Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 15 december 2009 @ 20:17:12 #91
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75663955
http://www.telegraaf.nl/b(...)uidlijn__.html?p=9,1
quote:
Als het aan GroenLinks in de Tweede Kamer ligt, past de rijksoverheid een half miljard extra bij om de lijn af te bouwen.
Verantwoordelijk staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) wees dat maandag in een debat opnieuw af. Volgens Ineke van Gent van GroenLinks is het niet reëel de inwoners van de hoofdstad alleen te laten opdraaien voor de fouten.

Het CDA zet daar juist vraagtekens bij. „Huizinga moet antwoord geven op de vraag of het nog wel verantwoord is geld over te maken naar Amsterdam.
Ik ben aan het twijfelen”, aldus Koopmans.


Die Amsterdammers gaan fors bloeden de komende jaren
pi_75665761
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:44 schreef raptorix het volgende:

[..]

Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject.
Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen.
For great justice!
pi_75666311
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 21:00 schreef Q. het volgende:

[..]

Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen.
De metro's in amsterdam rijden niet in een circle, dat is het probleem, ik geloof dat de 17 op ze top zo rond de 13 trams per uur rijd, terwijl de metro niet verder komt als 8 als ik me niet vergis. Daarnaast is het neerleggen van een tramhalte honderden keren goedkoper als een metro station, zeker als dat ondergronds is. Daarnaast was een oost-west lijn vele malen meer handiger geweest, mensen in Noord zijn paupers, die komen nauwelijks in het centrum, en de mensen die naar de zuidas moeten hebben ook weinig aan deze lijn....
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_75668600
De enige manier om een wijk te onwikkelen is infrastructuur aanleggen. Noord zal dus verbeteren.
  dinsdag 15 december 2009 @ 23:12:45 #95
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_75671320
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:44 schreef raptorix het volgende:

[..]

Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject.
Ik werk ook aan de Vijzelgracht, en ja, er rijden veel trams, maar gaat dat nou zo soepel voor een echte noord-zuid verbinding? De trams zijn toch vooral voor korte stukjes. Als dit hele godsgeklaagde project klaar is straks heb je wel een veel snellere verbinding vanaf Zuid WTC richting centrum.
Ik denk nog steeds dat dat wel een positief iets is. Maar je moet wel de trams laten rijden voor de korte afstanden.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  dinsdag 15 december 2009 @ 23:22:35 #96
207372 bastibro
I`ll get there
pi_75671679
Gewoon lekker doorbouwen, net zolang tot het klaar is.
Prestige project, wanneer het klaar is zal het een zeer knap staaltje Hollands Glorie zijn.

Niet lullen over geld maar er iets van maken waar we trots op kunnen zijn !
  dinsdag 15 december 2009 @ 23:24:38 #97
207372 bastibro
I`ll get there
pi_75671761
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 22:04 schreef Fastmatti het volgende:
De enige manier om een wijk te onwikkelen is infrastructuur aanleggen. Noord zal dus verbeteren.
Zeker.
Voor de meeste Amsterdammers hoort noord niet echt bij Amsterdam.
Dat zal dan een stuk beter worden.
  dinsdag 15 december 2009 @ 23:25:53 #98
207372 bastibro
I`ll get there
pi_75671815
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 21:00 schreef Q. het volgende:

[..]

Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen.
Bovendien is het 7 minuten lopen naar de vijzelgracht, dusss
pi_75681299
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 23:12 schreef Againzender het volgende:

[..]

Ik werk ook aan de Vijzelgracht, en ja, er rijden veel trams, maar gaat dat nou zo soepel voor een echte noord-zuid verbinding? De trams zijn toch vooral voor korte stukjes. Als dit hele godsgeklaagde project klaar is straks heb je wel een veel snellere verbinding vanaf Zuid WTC richting centrum.
Ik denk nog steeds dat dat wel een positief iets is. Maar je moet wel de trams laten rijden voor de korte afstanden.
Zowel Zuid-WTC als Centraal doe je in 10 minuten, met de Metro zal dat hooguit 5 minuutjes sneller worden, is dat 3 Miljard waard? Voor dat geld hadden we in Amsterdam prachtige dingen kunnen doen, daarnaast denk ik dat amsterdammers veel meer op een Oost-West lijn zitten te wachten, als ik nu vanuit Oud-West naar Oost moet (kinkerstraat-middenweg) dan doe ik daar soms 3 kwartier over.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_75681334
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 22:04 schreef Fastmatti het volgende:
De enige manier om een wijk te onwikkelen is infrastructuur aanleggen. Noord zal dus verbeteren.
De mensen in Noord werken niet, en als ze al werken doen ze dat niet over het IJ.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')