Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:32 schreef Deprater het volgende:
[..]
De bodem van Amsterdam is water en slap zand
Een dergelijke aanpak zie ik in Istanbul ook trouwens. Daar wordt het metro-netwerk in stukken aangelegd en als het zinvol is om een deel te openen dan doen ze dat gewoon, ook als de lijn nog niet helemaal af is. Met als resultaat dus dat het 'centrum' van de stad (Taksim) nu een snelle verbinding heeft aan een lijn die eigenlijk het zakengebied met de luchthaven moet gaan verbinden (ooit in de toekomst). Als ze alles pas zouden openen als de hele lijn af was hadden we over 20 jaar de opening beleefd. Nu hebben we al 5 jaar plezier van die (tijdelijk) korte lijn.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:33 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dan nog hadden ze een paar jaar moeten beslissen eerst het deel naar Noord af te bouwen, dat is ondanks jouw (goede) argument nog steeds een stuk nuttiger.
Wat je hier beschrijft is sowieso het mentaliteitverschil wat betreft (bouw)projecten tussen Noord-West Europa en het Middellandse Zeegebied. Hier beginnen we pas een project als de voorbereidingen rond zijn, daar gaat men beginnen zodra een deel van de middelen beschikbaar is. Dat zie je ook in de Balkan, Italië en het Midden-Oosten.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een dergelijke aanpak zie ik in Istanbul ook trouwens. Daar wordt het metro-netwerk in stukken aangelegd en als het zinvol is om een deel te openen dan doen ze dat gewoon, ook als de lijn nog niet helemaal af is. Met als resultaat dus dat het 'centrum' van de stad (Taksim) nu een snelle verbinding heeft aan een lijn die eigenlijk het zakengebied met de luchthaven moet gaan verbinden (ooit in de toekomst). Als ze alles pas zouden openen als de hele lijn af was hadden we over 20 jaar de opening beleefd. Nu hebben we al 5 jaar plezier van die (tijdelijk) korte lijn.
Ja, en tegen de tijd dat wij een enquete gaan houden over wat er mis is gegaan bij de planning vervoeren zij hun eerste passagiers.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:56 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Wat je hier beschrijft is sowieso het mentaliteitverschil wat betreft (bouw)projecten tussen Noord-West Europa en het Middellandse Zeegebied. Hier beginnen we pas een project als de voorbereidingen rond zijn, daar gaat men beginnen zodra een deel van de middelen beschikbaar is. Dat zie je ook in de Balkan, Italië en het Midden-Oosten.
Van AMsterdam moeten ze een museum maken en afsluiten voor auto'squote:Op dinsdag 15 december 2009 10:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat.
Inderdaad, dat is zo'n succes met zijn gelijkvloerse kruisingenquote:Op dinsdag 15 december 2009 13:26 schreef Klummie het volgende:
Metrolijnen bouwen kunnen ze alleen in Rotterdam.
Nee hoor, daar loopt Nederland dagelijks tegenaan in bouwprojecten. Of het is bouwen in de prut of onder het grondwater.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, met dat argument ben je bijna 800 jaar te laat.
Almere heet datquote:Op dinsdag 15 december 2009 13:22 schreef Deprater het volgende:
[..]
Van AMsterdam moeten ze een museum maken en afsluiten voor auto's
Vervolgens een nieuwe stad bouwen kant en klaar met glasvezel infrastructuur tussen Utrecht en Amsterdam in, er ligt al een HSL onderdoor de stad dan, dus dat is mooi
Dat is toch die stad die al dertig jaar lang allerlei prijzen wint, maar waar niemand wil wonenquote:
Wel een toffe burgemeesterquote:Op dinsdag 15 december 2009 14:02 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat is toch die stad die al dertig jaar lang allerlei prijzen wint, maar waar niemand wil wonen
Nee Almere ligt aan de verkeerde kant van het water en is al 30 jaar oudquote:
Er mag niet bovenop de tunnel gebouwd wordenquote:Op dinsdag 15 december 2009 15:41 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nee Almere ligt aan de verkeerde kant van het water en is al 30 jaar oud
De HSL Ligt onder de koeien, daar kun je mooi een stad bovenop bouwen
Maar je kunt er wel mooi een station naast bouwen, directe verbinding met Parijs en Brusselquote:Op dinsdag 15 december 2009 15:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Er mag niet bovenop de tunnel gebouwd wordenEr moest eerst zelfs een hekwerk komen.
Hear, hear!quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:
Het accent op de kosten is m.i. dan ook vreemd. Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken. Helaas wordt dat in Nederland zelden gedaan.
Wat een rare uitspraak. De kosten-batenanalyse wordt zo strikt gedaan hier in Nederland dat vrijwel elk project kapotgerekend wordt. Uiteindelijk haalt men uit pure wanhoop alle risico's weg uit de begroting en dan kan het wel. Niet netjes, maar wel de enige manier om een project voor elkaar te krijgen hier in Nederland.quote:
Dit projekt had nooit door mogen gaan, hier is met geld belastinggeld gesmetenquote:Op dinsdag 15 december 2009 15:50 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wat een rare uitspraak. De kosten-batenanalyse wordt zo strikt gedaan hier in Nederland dat vrijwel elk project kapotgerekend wordt. Uiteindelijk haalt men uit pure wanhoop alle risico's weg uit de begroting en dan kan het wel. Niet netjes, maar wel de enige manier om een project voor elkaar te krijgen hier in Nederland.
OV in een stad als Amsterdam lijkt me pure noodzaak. Dat mag dus wel wat kosten.quote:Op dinsdag 15 december 2009 16:36 schreef Deprater het volgende:
[..]
Dit projekt had nooit door mogen gaan, hier is met geld belastinggeld gesmeten
en amsterdam is maar een dorp hoor
Jij bent geen amsterdammer, anders zou je weten dat er een prima verbinding is tussen CS en Zuid WTCquote:Op dinsdag 15 december 2009 16:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
OV in een stad als Amsterdam lijkt me pure noodzaak. Dat mag dus wel wat kosten.
Het gaat hier toch om het uit de klauwen lopen van iets? Als de begroting 10.000 is om je huis te verbouwen en het is bij een tussenstand 35.000 zegt de aannemer dan "ja, maar je huis wordt toch 50.000 meer waard" ?quote:Op vrijdag 18 september 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:
Het is een kosten baten analyse die je zou moeten maken.
En alles wat daar tussen ligt?quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij bent geen amsterdammer, anders zou je weten dat er een prima verbinding is tussen CS en Zuid WTC
Dat doet er niet toe. OV valt of staat met het voor en na-transport. Dat er al een goede verbinding is tussen de hoofdpunten doet er niet toe, want daar zul je eerst moeten komen.quote:
Punt is dat alle stations nu ook al goed bereikbaar zijn, het voegt behalve een paar minuten tijdswinst helemaal niets toe.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:36 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat doet er niet toe. OV valt of staat met het voor en na-transport. Dat er al een goede verbinding is tussen de hoofdpunten doet er niet toe, want daar zul je eerst moeten komen.
Behalve een heleboel capaciteit. Het tramnetwerk loopt al op zn achterste benen en kan echt niets extra's aan.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Punt is dat alle stations nu ook al goed bereikbaar zijn, het voegt behalve een paar minuten tijdswinst helemaal niets toe.
Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:39 schreef Q. het volgende:
[..]
Behalve een heleboel capaciteit. Het tramnetwerk loopt al op zn achterste benen en kan echt niets extra's aan.
quote:Als het aan GroenLinks in de Tweede Kamer ligt, past de rijksoverheid een half miljard extra bij om de lijn af te bouwen.
Verantwoordelijk staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) wees dat maandag in een debat opnieuw af. Volgens Ineke van Gent van GroenLinks is het niet reëel de inwoners van de hoofdstad alleen te laten opdraaien voor de fouten.
Het CDA zet daar juist vraagtekens bij. „Huizinga moet antwoord geven op de vraag of het nog wel verantwoord is geld over te maken naar Amsterdam.
Ik ben aan het twijfelen”, aldus Koopmans.
Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject.
De metro's in amsterdam rijden niet in een circle, dat is het probleem, ik geloof dat de 17 op ze top zo rond de 13 trams per uur rijd, terwijl de metro niet verder komt als 8 als ik me niet vergis. Daarnaast is het neerleggen van een tramhalte honderden keren goedkoper als een metro station, zeker als dat ondergronds is. Daarnaast was een oost-west lijn vele malen meer handiger geweest, mensen in Noord zijn paupers, die komen nauwelijks in het centrum, en de mensen die naar de zuidas moeten hebben ook weinig aan deze lijn....quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:00 schreef Q. het volgende:
[..]
Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen.
Ik werk ook aan de Vijzelgracht, en ja, er rijden veel trams, maar gaat dat nou zo soepel voor een echte noord-zuid verbinding? De trams zijn toch vooral voor korte stukjes. Als dit hele godsgeklaagde project klaar is straks heb je wel een veel snellere verbinding vanaf Zuid WTC richting centrum.quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, ik werk zelf aan de vijzelgracht, daarnaast denk ik dat je niet echt bekend bent met het OV in Amsterdam, de metro's rijden namelijk in een lagere frequentie als veel trams, bovendien valt het wel mee met de drukte op dit traject.
Zeker.quote:Op dinsdag 15 december 2009 22:04 schreef Fastmatti het volgende:
De enige manier om een wijk te onwikkelen is infrastructuur aanleggen. Noord zal dus verbeteren.
Bovendien is het 7 minuten lopen naar de vijzelgracht, dusssquote:Op dinsdag 15 december 2009 21:00 schreef Q. het volgende:
[..]
Een metro heeft een vele malen hogere capaciteit dan een tram. Maar goed, de N-Z lijn ligt wel op de verkeerde plek, de Leidsestraat heeft meer capaciteit nodig, niet dit traject. Maar ja, de Leidse is helemaal onmogelijk om een metro onder te bouwen.
Zowel Zuid-WTC als Centraal doe je in 10 minuten, met de Metro zal dat hooguit 5 minuutjes sneller worden, is dat 3 Miljard waard? Voor dat geld hadden we in Amsterdam prachtige dingen kunnen doen, daarnaast denk ik dat amsterdammers veel meer op een Oost-West lijn zitten te wachten, als ik nu vanuit Oud-West naar Oost moet (kinkerstraat-middenweg) dan doe ik daar soms 3 kwartier over.quote:Op dinsdag 15 december 2009 23:12 schreef Againzender het volgende:
[..]
Ik werk ook aan de Vijzelgracht, en ja, er rijden veel trams, maar gaat dat nou zo soepel voor een echte noord-zuid verbinding? De trams zijn toch vooral voor korte stukjes. Als dit hele godsgeklaagde project klaar is straks heb je wel een veel snellere verbinding vanaf Zuid WTC richting centrum.
Ik denk nog steeds dat dat wel een positief iets is. Maar je moet wel de trams laten rijden voor de korte afstanden.
De mensen in Noord werken niet, en als ze al werken doen ze dat niet over het IJ.quote:Op dinsdag 15 december 2009 22:04 schreef Fastmatti het volgende:
De enige manier om een wijk te onwikkelen is infrastructuur aanleggen. Noord zal dus verbeteren.
heb je ook nog iets nuttigs te melden verder?quote:Op woensdag 16 december 2009 11:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
De mensen in Noord werken niet, en als ze al werken doen ze dat niet over het IJ.
Goh, ik zou toch zweren dat ik hier zit te werken.quote:Op woensdag 16 december 2009 11:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
De mensen in Noord werken niet, en als ze al werken doen ze dat niet over het IJ.
Het kanaal werkte prima.quote:Op woensdag 16 december 2009 11:45 schreef MrData het volgende:
[..]
Goh, ik zou toch zweren dat ik hier zit te werken.Dat elitaire gejank van je is vermoeiend, ik snap dat je liever geen lui van buiten je hippe binnenstad ziet, maar dan hadden ze er maar een groot hek omheen moeten bouwen.
Ga er toch niet op inquote:Op woensdag 16 december 2009 11:45 schreef MrData het volgende:
[..]
Goh, ik zou toch zweren dat ik hier zit te werken.Dat elitaire gejank van je is vermoeiend, ik snap dat je liever geen lui van buiten je hippe binnenstad ziet, maar dan hadden ze er maar een groot hek omheen moeten bouwen.
quote:do 17 dec 2009, 18:29 | lees voor
Huizinga schakelt mogelijk Rekenkamer in
DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) laat mogelijk de Algemene Rekenkamer onderzoeken of de 1,1 miljard euro die het rijk heeft toegezegd voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn, goed wordt besteed.
Huizinga zei dit donderdag in een spoeddebat in de Tweede Kamer over de Amsterdamse metroverbinding. Volgens haar zal Rijkswaterstaat eerst nagaan of de gemeente Amsterdam de 1,1 miljard verantwoord uitgeeft. Maar als dat niet zeker is, wil zij de Rekenkamer inschakelen.
Het CDA vroeg haar dat na het keiharde rapport van de onderzoekscommissie van de Amsterdamse gemeenteraad. Kamerlid Ger Koopmans wees erop dat de gemeente steken heeft laten vallen in de informatievoorziening aan de onderzoekscommissie.
Zuid - Centraal zal wel redelijk wat sneller worden; de 5 is niet bijster snel en zeker in de zomer is dat ding in en rond het centrum compleet afgeladen met toeristen, terwijl de 51 een behoorlijk eind omrijdt. Daar komt nog eens bij dat er in het centrum maar één tram het hoeft te begeven, en er meteen een hele sloot lijnen niet meer rijden omdat die over hetzelfde stuk moeten.quote:Op woensdag 16 december 2009 11:30 schreef raptorix het volgende:
Zowel Zuid-WTC als Centraal doe je in 10 minuten, met de Metro zal dat hooguit 5 minuutjes sneller worden, is dat 3 Miljard waard?
Met het vertrek van bankaire instellingen uit Zuid valt een groot stuk van de behoefte en financieele onderbouwing weg. Daarnaast had ik veel liever gezien dat men bijvoorbeeld een directe verbinding had gemaakt naar Purmerend/Zaanstad/Almere, want daar zit men met het probleem dat de Treinen enorm capaciteit tekort komen, dit komt omdat men aan de top zit van de capaciteit op CS, bovendien kan je daar de Metro bovengronds laten gaan op een gebied waar geen lastige stukken zitten. Dit zou ook het noordelijk industrieel gebied een impuls geven omdat het dan voor forensen goed bereikbaar word. Nogmaals mijn opmerking voor Noord was meer als grap bedoeld, hoewel er ook kern van waarheid inzit, Noord is een deel opzich, de meeste mensen die in Noord wonen komen net zo vaak in het Centrum als bijvoorbeeld de mensen uit Zaandam. Daarnaast is het veel realistischer om Noord als apart deel te ontwikkelen, dat gebeurt nu gelukkig ook, met name bij het NDSM gebied.quote:Op vrijdag 18 december 2009 22:37 schreef Leshy het volgende:
[..]
Zuid - Centraal zal wel redelijk wat sneller worden; de 5 is niet bijster snel en zeker in de zomer is dat ding in en rond het centrum compleet afgeladen met toeristen, terwijl de 51 een behoorlijk eind omrijdt. Daar komt nog eens bij dat er in het centrum maar één tram het hoeft te begeven, en er meteen een hele sloot lijnen niet meer rijden omdat die over hetzelfde stuk moeten.
Bovendien geldt natuurlijk dat je de opmerking over het feit dat mensen uit Noord niet op de Zuidas werken, heel eenvoudig kunt omdraaien: mensen die op de Zuidas werken, gaan niet in Noord wonen. Het idee is natuurlijk dat de NZ-lijn met een verbinding tussen Noord en Zuid (en dus niet met een verbinding tussen Noord en Centrum van waar je kunt overstappen naar iets dat naar Zuid gaat), Noord een aantrekkelijk gebied wordt voor forensen om te gaan wonen.
Door welke volkswijken gaat die lijn buiten Noord ?quote:Op zondag 20 december 2009 14:01 schreef Homey het volgende:
De noodzaak voor de NZ lijn is er nauwelijks.
De zogenaamde tijdswinst is een lachertje.
Ze konden beter lijn 51 doortrekken naar noord en de oude metrotoestellen door nieuwe vervangen die sneller kunnen rijden. Ik vind dat oude wijken zoals in het centrum en de Pijp niet aangetast moeten worden door megalomane projecten zoals een NZ lijn. Deze oude volkswijken moet je in hun waarde laten, daarom zijn ze juist zo populair. De mensen die daar wonen zitten helemaal niet te wachten op een metrolijn dwars door hun grondgebied.
Job Cohen liegt gewoon. Hij werd stiekem omgekocht door een aantal projectleden.quote:Op zondag 20 december 2009 12:35 schreef Deprater het volgende:
Ha, die Cohen heeft de zaak op afstand gevolgd, Ja hoor
en dus heeft er niets mee te maken
http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/42571547/
Dat dus.quote:Op dinsdag 15 december 2009 13:45 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Inderdaad, dat is zo'n succes met zijn gelijkvloerse kruisingen![]()
Amsterdam heeft gewoon een megablunder begaan met de NZ-lijn. Vooral omdat ze zelf geen enkele technische kennis in huis hadden en zich daardoor met de kleur van de afzettingen gingen bemoeien ipv met de daadwerkelijke bouw.
En wethouders die liever niet zagen dat hun NZ lijn, langs hun huis kwamquote:Op zondag 20 december 2009 23:40 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Dat dus.
En bovendien heeft de gemeente Amsterdam zich teveel laten leiden door die josti's uit de Nieuwmarktbuurt.
quote:wo 13 jan 2010, 22:56 | lees voor
'Besluit NZ-lijn had in 2002 niet gemoeten'
AMSTERDAM - Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam zou met de kennis van nu over de aanleg van de Noord-Zuidlijn, het besluit tot de bouw zoals dat in 2002 is genomen niet nog een keer voorleggen aan de gemeenteraad. Dat zei verantwoordelijk wethouder Hans Gerson woensdagavond tijdens een vergadering met de raad.
Dat zeg ik, de pijp, rivierenbuurt en centrumquote:Op zondag 20 december 2009 22:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Door welke volkswijken gaat die lijn buiten Noord ?
quote:Opnieuw lekkage bij Noord-Zuidlijn
AMSTERDAM - Bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam is opnieuw een lekkage onstaan. Het gaat om een kleine lekkage in een voeg bij een damwand, zo verklaarde een woordvoerster van de gemeente Amsterdam zaterdag.
Het lek ontstond donderdag bij werkzaamheden op het Stationsplein bij het Centraal Station in de hoofdstad.
De gemeenteraad is inmiddels ingelicht. Hoe het lek precies kon ontstaan moet nog worden onderzocht, aldus de woordvoerster.
Vertraging
Volgens de gemeente valt de schade mee en brengt de lekkage eerder een vertraging 'van enkele dagen' dan van enkele weken met zich mee. Omdat het lek snel gedicht is, zijn er geen zakkingen opgetreden en hoeven in de omgeving geen maatregelen genomen worden.
Eerder verzakten tot twee keer toe huizen aan de Vijzelgracht in Amsterdam door lekkages in een bouwput van de Noord-Zijdlijn.
De bouw van de metrolijn heeft al veel vertraging opgelopen. De metro zou aanvankelijk in 2011 operationeel worden maar zal, naar nu bekend is, op zijn vroegst in 2017 gaan rijden.
Heeft niet zoveel te maken met de toestellen maar met de gebrekkige infrastructuur van het metronetwerk.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:29 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat zeg ik, de pijp, rivierenbuurt en centrum
beste kunnen ze noord verbinden met lijn 51 en de oude toestellen vervangen door nieuwe die sneller zijn.
pluspunt is dat men nu wel snel doorheeft dat er wat lekt. Tuurlijk kunnen er lekkages ontstan in zo'n wand, dus heel fijn dat ze het n u wel door hadden, en niet zoals op de Vijzelgracht pas toen de deuren niet meer open konden.quote:
regende het toevallig?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:39 schreef Fortune_Cookie het volgende:
maar dit was dus bij CS?
Viel me donderdagavond namelijk op dat bij de uitgang aan het stationsplein (bij de trams) flinke plassen water lagen op het tussenniveau tussen metroplatform en straat.
Of liggen die daar wel vaker? Ik heb geen idee
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |