quote:The Dodos Ready New Album Time to Die
Talking to Pitchfork last month, Dodos singer/guitarist Meric Long had this to say about the band's forthcoming album: "We have a whole new element in all the new songs right now-- an electric vibraphone. That's what's really standing out. It was something I wanted to incorporate a while ago when I heard about this company that made pick ups for vibraphones so you can actually plug it in and really fuck up the sound while retaining that organic element."
It's true; the strummy, stompy San Francisco duo are now a trio, with electric vibraphonist Keaton Snyder on board. And now we can tell you that the Dodos' third LP, the scarily titled Time to Die, is due September 15 from Frenchkiss. The band recorded Time to Die with Fleet Foxes/Shins producer Phil Ek, and according to Long, "This album sounds more like a band." We've got the tracklist below.
Ik ga ze eens even beluisterenquote:Op woensdag 17 juni 2009 23:45 schreef bigshadow het volgende:
Prima TT, heb al een tijdje mijn kaartje voor de rotown binnen
Hopelijk spelen ze bij jullie meer dan een half uur en zijn ze niet zo stoned dat je er niks van verstaat.quote:
Waar ik ze zie is wiet illegaal dus dat zal wel mee vallenquote:Op woensdag 17 juni 2009 23:59 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Hopelijk spelen ze bij jullie meer dan een half uur en zijn ze niet zo stoned dat je er niks van verstaat.
Owja, en ze waren ook nog es een half uur te laat.
Ow? Vertelquote:Op donderdag 18 juni 2009 00:01 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Waar ik ze zie is wiet illegaal dus dat zal wel mee vallen
Ze spelen op het mini festival river to river festival in NY wanneer ik daar toevallig ook benquote:
quote:Op woensdag 17 juni 2009 21:50 schreef pfaf het volgende:
Dinosaur Jr. is fucking meesterlijk
Maar aan de basis staan wel gewoon goede nummers. Dat is gewoon zo.quote:Op donderdag 18 juni 2009 00:55 schreef emokid het volgende:
The Pains zijn echt barslecht. Slecht als in niet sierlijk.
Ze doen het 80s dream/noise-pop trucje noot voor noot over en komen ze er mee weg, met lof ook nog.
Ik ga een kaartje kopen voor Magnolia Electric Co op dezelfde dag in de Kleine Zaal. Dus ook Dinosaur Jr erna in de Grote Zaalquote:Op donderdag 18 juni 2009 23:25 schreef Radioheader het volgende:Dinosaur Jr.
Kaartjes voor Paradiso gekocht vanmiddag. Nieuwe album is echt heerlijk!
Het album ligt al in de kastquote:Op maandag 22 juni 2009 22:05 schreef BUG80 het volgende:
Tip voor mensen die gaan watertanden bij het idee van een soort kruising tussen Arcade Fire en Beirut: de Britse band Farfarlo biedt haar uitstekende debuutalbum Reservoir (incl. 4 bonus tracks) als download aan via hun website voor slechts 1 dollar! Bestellen kan tot 4 juli.
[ afbeelding ]
fanfarlo.com
De band vernieuwt zich natuurlijk wel, alleen is dit totaal niet positief....quote:Op maandag 22 juni 2009 22:32 schreef Grobbel het volgende:
Onwijs foute eurohouse is niet wat ik vernieuwing zou noemen...
Wtf.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:18 schreef Radioheader het volgende:
De nieuwe Bloc Party, klinkt veel elektronischer...De band blijft zich steeds maar vernieuwen, maar dit gaat wel heel erg ver.
Bedankt voor de tip, ben het nu aan het downloadenquote:Op maandag 22 juni 2009 22:05 schreef BUG80 het volgende:
Tip voor mensen die gaan watertanden bij het idee van een soort kruising tussen Arcade Fire en Beirut: de Britse band Fanfarlo biedt haar uitstekende debuutalbum Reservoir (incl. 4 bonus tracks) als download aan via hun website voor slechts 1 dollar! Bestellen kan tot 4 juli.
[ afbeelding ]
fanfarlo.com
Ga het meteen checkenquote:Op maandag 22 juni 2009 22:05 schreef BUG80 het volgende:
Tip voor mensen die gaan watertanden bij het idee van een soort kruising tussen Arcade Fire en Beirut: de Britse band Fanfarlo biedt haar uitstekende debuutalbum Reservoir (incl. 4 bonus tracks) als download aan via hun website voor slechts 1 dollar! Bestellen kan tot 4 juli.
[ afbeelding ]
fanfarlo.com
Ken je "Rook" van Shearwater al? Beste & mooiste plaat van vorig jaar, wat mij betreft. Verder is de nieuwste Patrick Watson erg aan te raden. En voor iets steviger/dansbaarder werk: Ghinzu uit Belgie heeft ook weer een nieuw album uit.quote:Op woensdag 1 juli 2009 02:46 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ga het meteen checkenKlinkt als een perfecte combi
Verder nog goede tips? Ben weer even aan het inhalen op het gebied van indieThe pains ken ik al en Fleet Foxes nu ook eindelijk ontdekt
Verder nog vette shit die ik gemist heb?
quote:Als er over de Italiaanse Republiek gesproken wordt, dan vervalt men snel in geëmmer over pasta en de maffia, Berlusconi en de Decamerone, en dat terwijl er een trio rondloopt dat al jaren muziek maakt dat tot het beste van de continentaal-Europese rock gerekend mag worden. Tijd om de oren te openen voor het zoveelste offensief van een zwaargewicht in een ideale wereld.
Op papier is het trio Zu zowat de ideale band. Maak een lijstje van kwaliteiten die je hoog in het vaandel voert en de kans is groot dat je in hun geval overal een kruisje bij mag zetten. Ze trekken al ruim een decennium de wereld rond in een bestelwagen. Score: meer dan duizend (!) optredens. Ze zitten geen minuut stil en duiken op regelmatige tijdstippen de studio in. Score: 14 albums. Op zoek naar een frisse sound? Zu is de incarnatie van de amper stilzittende, alles absorberende, nooit zichzelf herhalende band. Natuurlijk, door die wat aparte line-up (drums, bas, baritonsax) heb je een sound die onmiskenbaar die van Zu is, maar er zijn weinig bands die zo’n gretigheid, zo’n passie, zo’n energie aan de dag leggen, op én naast het podim.
Dat aanpassingsvermogen en de bereidheid om in de ring te stappen met andere kanonnen heeft ook al geleid tot double bills en collaboraties waarbij de liefhebber van avontuurlijke muziek meteen week wordt. Of het nu gaat om de Scandinavische jazzkanonnen Paal Nilssen-Love en Mats Gustafsson, de punks van NoMeansNo en Melt Banana, de geluidsterroristen van Lightning Bolt en The Locust, de alt-metaliconen van The Melvins en Fantômas, wandelende monsterlong Peter Brötzmann, Sonic Youth-opperhoofd Thurston Moore of hip-hopguerilla Dälek; allemaal hebben ze de unieke energie van de hectische, steeds evoluerende band die het terrein tussen jazz, punk, noise, metal en experiment verkent aan den lijve mogen ondervinden
Wilde dat in het verleden al eens leiden tot afmattende staaltjes gulzigheid en overdaad die cohesie ontbeerden — iets dat de furieuze concerten ten goede komt, maar niet de albums, — dan heeft de band met Carboniferous zijn meest homogene en gebalde plaat gemaakt. Niet enkel vormen alle songs duidelijk een deel van een overkoepelend geheel, ook de productie, die potiger dan ooit is, zorgt ervoor dat het trio tegelijkertijd een pak zwaarder én toegankelijker klinkt. Waren er in het verleden al verwijzingen naar de op zich staande genres die Melvins en Fantômas heten, dan is Zu met Carboniferous een paar stappen meer in die richting geëvolueerd.
Opener "Ostia" is meteen een klassieke toevoeging aan het oeuvre, met een repetitieve attack die rechtstreeks uit het New York van begin jaren tachtig lijkt te komen. ’Wave’ lijkt het sleutelwoord, tot de gierende saxstoten van Luca T. Mai hun intrede doen. Daarna is het hek van de dam en krijg je een afwisseling van rechtlijnig gebonk en stukken die zo op een album van NoMeansNo hadden gekund: wild, energiek en toch groovy. Idem voor "Erinys", een spastische brok jazzpunk die perfect aansluit bij de ketelherrie van genrepioniers The Flying Luttenbachers. "Carbon" heeft dan weer meer gemeen met de hoekige, instinctieve improvisaties van Brötzmann & co.
Terwijl "Soulympics", de aanvaring met Mike Patton, niet echt tegemoet komt aan de verwachtingen, doet de song met King Buzzo van The Melvins dat wel: "Chthonian" is een uit z’n voegen barstende kolos die sludge, punk en free jazz omzet in een resultaat dat even straf is als hij belooft. Want laat er geen twijfel over bestaan: sommige van deze songs zijn gewoonweg overdonderend cool door die onwerkelijke sound, die onvoorspelbare, nietsontziende combinatie van opgestoken middenvinger, enorme bagage en de intentie om er iets mee aan te vangen. Wie dit jaar met straffer lawaai dan "Axion" en "Obsidian" uit de hoek wil komen zal van goeden huize moeten komen.
Simpel gesteld: Carboniferous is een waarachtige BOM van een plaat, een avontuurlijke en excentrieke sloophamer die geen spaander heel laat van verwachtingen en de concurrentie. Emotionele impact zal deze instrumentale forsbollerij doorgaans niet hebben, maar als het om op een zilveren schijfje vastgelegde opwinding gaat, dan is Zu de komende tien maanden de te kloppen band.
quote:Twee jaar geleden zag ik tijdens het Eurosonicfestival een merkwaardig gezelschap spelen. Het was het Italiaanse Zu en ik beschreef het toendertijd als een 'funky free jazz metalband'. Alsof je je daar iets bij kan voorstellen zonder er ooit een noot van gehoord te hebben. Doorgronden deed ik Zu tijdens het optreden overigens niet. De tijd was daarvoor te kort en de muziek te merkwaardig. Het voordeel van een plaat is dat je het op elk gewenst moment kan opzetten en minstens net zo belangrijk, ook weer af kan zetten. Carboniferous is ondertussen de veertiende plaat van Zu en kost zoals verwacht de nodige moeite om te laten bezinken. Af en toe heb ik de plaat afgezet terwijl ik mompelde "Nu even niet". Vaker liet ik de zaken die ik tijdens het luisteren wilde doen laten liggen om me volledig te kunnen toeleggen op het ondergaan van deze luisterervaring. Mike Patton van wijlen Faith No More en Buzz van de Melvins zijn altijd wel te vinden om een vreemd experiment uit te voeren en doen om die reden ook even mee op Carboniferous. Samen met Jacopo Battaglia (drums), Massimo Pupillo (bas) en Luca T. Mai (sax) maken zij van Carboniferous een plaat die niet omver te blazen is.
quote:Vormen Jacopo Battaglia en Massimo Pupillo de beste ritmesectie die de wereld op dit moment kent? Alleen al de manier waarop ze Carboniferous openen met 'Ostia' noopt die vraag positief te beantwoorden. Voor wie twijfelt: dat is geen drumcomputer en ja, ze kunnen het live ook zo.
Nou is er meer nodig dan onmenselijke strakheid om een interessante band te maken. Zu bivakkeerde in het verleden vooral in freejazzkringen, getuige bijvoorbeeld samenwerkingen met Ken Vandermark en Han Bennink. Op Carboniferous is de aanpak nog steeds experimenteel, maar een stuk toegankelijker.
Gasten zijn er deze keer op één na niet. En de bijdrage die Mike Patton levert op 'Soulympics' behoort niet tot zijn meest geïnspireerde zangpartijen. Het zijn Battaglia, Pupillo en saxofonist Luca Mai die het met zijn drieën klaren. Omdat ook Mai meestal in dienst van de groove speelt, is Caroniferous een uiterst ritmische plaat geworden. Het geluid van Zu op dit album laat zich daarbij het best omschrijven als het mathematische van Battles met de sloopkogelsound van Unsane. Wie er een genrelabel op wil plakken komt uit op iets als 'mathjazzmetal'. Maar dat is minder relevant dan de constatering dat de verwoestend zwarte grooves op Carboniferous je vastgrijpen en niet meer loslaten tot je murw gebeukt bent.
quote:Catching the attention of Ex-Faith No More honcho Mike Patton and being picked to join the ranks of his highly regarded Ipecac label in company with artists such as Melvins, Hella, and the Locust, would be one hell of a high point for the majority of heavy, avant-rock bands currently making music. Zu, one of the most progressive no-wave metal bands ever to come out of Italy, were recruited by Patton for the release of their 14th album, Carboniferous , and one cannot conceive a more fitting home for the trio.
Drummer Jacopo Battaglia, saxophonist Luca T. Mai, and bass player Massimo Pupillo, formed Zu in Rome 10 years ago. Since then, aside from releasing records at the rate of more than one per year, the band have toured the world relentlessly (their self-described Black Flag-esque work ethic has motivated them to play over 1,000 live shows), and collaborated with an impressive range of sterling artists such as Hamid Drake, the Ex, Han Bennink, Damo Suzuki, Alvin Curran, and the Stooges' saxophonist Steve MacKay. Given their predilection for ingenious improvisation, combined with the ability to absorb and incorporate an exhilarating variety of musical styles into their material, it is not surprising that Zu often sounds like a hundred bands in one, although the way they piece together their wild sonic jigsaw is unique to them alone.
Entirely instrumental except for Patton's guest vocals on "Soulympics", Carboniferous veers alternately from free jazz and punk, to sheer metal, math, and hair-raising noise. By the time the album reaches the finish line, there aren't many stones left unturned. It sounds as though Zu have wrung out every last drop from their musical cloth, yet one doubts whether their imagination can possibly run dry. Arguably the most aggressive album the band has ever recorded, Carboniferous is relentless in its volatile ferocity. Any brief moment of calm is torn from limb to limb by a monstrous tide of free jazz or Behemoth-style mania. On a song such as "Carbon", Mai's saxophone, the perfect melodic replacement for Zu's lack of vocals, sounds like it is fighting a battle as it screams and struggles against the rhythm section in an effort to set itself free. Other tracks take the listener inside the workings of an industrial factory. "Chthonian" and "Axion" are so forcefully precise and metallic sounding that it feels as though you are trapped in a steel foundry, narrowly escaping darts of sparks and rivers of molten metal.
At times the songs can sound cold, as though they want to keep their distance, refusing to shed any armor. Although this could be a handicap on other albums, it only serves to makes Carboniferous more intriguing. Not exactly an easy ride, it will undoubtedly be too dense, tough, and quite frankly deranged for some listeners to take in. For others, particularly fans of fellow Mediterranean math rockers Uzeda, John Zorn's Cobra improvisations, and all Patton-affiliated projects such as Fantômas and Mr. Bungle, Zu's massive accomplishment will be nothing short of breathtaking.
in de Rotown toch? Ik had graag gewild maar ik kan nietquote:Op donderdag 2 juli 2009 22:38 schreef Toad het volgende:
Gaan er nog fokkers zaterdag naar St. Vincent?
Bron: last.fmquote:Yoñlu, the artistic name of Vinícius Gageiro Marques (1990 - 2006), was a alternative brazilian musician. He committed suicide on July 26, 2006, just 36 days before his seventeenth birthday. He left a note thanking his parents for their support, as well as a CD of his music. His style is a mixing of experimental, bossa nova, indie and lo-fi with a very depressive/melancholic atmosphere. All his music was produced in own room, alone. Yoñlu played piano, keyboard, acoustic guitar, samplers and lead guitars.
Zelden dat ik zo enthousiast ben over een concert. Wat was het goed!quote:Op donderdag 2 juli 2009 22:38 schreef Toad het volgende:
Gaan er nog fokkers zaterdag naar St. Vincent?
John Moen is toch geen officieel bandlid? Volgens mij heeft hij wel eens met the Minus 5 gespeeld (net als tientallen andere muzikanten), maar om het nu zijn hobbybandje te noemen gaat me wat ver...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:46 schreef BUG80 het volgende:
Voor mensen die The Minus 5 niet kennen, dat is het "hobbybandje" van Peter Buck (R.E.M.), Scott McCaughey (R.E.M. liveband) en John Moen (The Decemberists).
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 19:40 schreef CatsInTheWell het volgende:
Ja, even over de Dodos hé: vind die nieuwe plaat maar niks.Alle rauwe energie, de vreemde percussie, de rare schreeuwtjes en gitaargewelduitspattingen zijn grotendeels veel cleaner geworden of zelfs verdwenen. En dat terwijl Visiter zo tof was. Jammer, jammer.
De nieuwe Mount Eerie en Fiery Furnaces vind ik daarentegen wel allebei heerlijk. 't Is die good old Phil Elverum zelfs gelukt een heus popliedje te schrijven!
Deerhoof later die avond was nog beter, maar met Nisennenmondai was inderdaad niks mis. Heb toevallig ook het ceedeetje waar je naar linkt aangeschaft. En TV Buddhas waren ook erg fijn!quote:Op zondag 19 juli 2009 00:48 schreef ShadyLane het volgende:
Eerste Affairehoogtepunt heet Nisennenmondai
Yup, beresterke songs op EP.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 19:34 schreef methodmich het volgende:
Jij hebt iets met EP, hè Pfaf? Ik ben toch meer van Blueberry Boat of Gallowsbird's Bark. Die overigens vrij veel van elkaar verschillen wat mij betreft.
I stand correctedquote:Op vrijdag 17 juli 2009 20:13 schreef Grobbel het volgende:
[..]
John Moen is toch geen officieel bandlid? Volgens mij heeft hij wel eens met the Minus 5 gespeeld (net als tientallen andere muzikanten), maar om het nu zijn hobbybandje te noemen gaat me wat ver...
Hij zit weer wel in Boston Spaceships, een nieuwe band met Robert Pollard.
Pas een paar songs gehoord, maar dat klonk erg goed idd!quote:
Bweh, door de ietwat 'moeilijke' naam nog niet kunnen vinden.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 16:47 schreef pfaf het volgende:
Yup, laatst ook gepost. Heerlijke plaat, die nieuwe ‘new best music’: jj met jj n° 2 is ook de moeite waard. Loopt lekker, lief, erg fijn.![]()
Zet je PM dan aan, oelewapper.quote:Op maandag 20 juli 2009 14:22 schreef CatsInTheWell het volgende:
[..]
Bweh, door de ietwat 'moeilijke' naam nog niet kunnen vinden.Vanavond maar weer even naar zoeken.
En morgen gratis op de Affaire (waar andersquote:
Coat of Arms klinkt alvast tof!quote:Op vrijdag 24 juli 2009 01:23 schreef Maisnon het volgende:
http://3voor12.vpro.nl/speler/luisterpaal/42266892
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Nosaj Thing - Drift
Dit album is wel een aanrader. Dubstep electro album ding, elke track opnieuw wordt weer een hele toffe aparte sfeer gecreëerd. Volgens mij waren ze er op Pitchfork onder andere ook wel over te spreken
Vorige week zelfs al gekocht bij hun gig op de Affaire, nog voor ie officieel uit was.quote:
Debuut vorig jaar pas? 'The Satanic Satanist' is al hun vierde plaat, hoor.quote:Op maandag 27 juli 2009 16:00 schreef methodmich het volgende:
Mooi, het debuut eindigde vorig jaar erg hoog in mijn eindlijstje. Heb er toen verder weinig over gehoord trouwens, maar mooi dat ze dus meer fans hebben!
Klinkt leuk, houd ik in de gaten.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:15 schreef Moody het volgende:
Opnieuw:
Fun. (ja met die punt er in), het nieuwe bandje van de leadsinger van The Format.
Vooral Seborik was groot fan toch?quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:56 schreef pfaf het volgende:
John Zorn is een soort FOK!-God. Al is de hype hier al enkele jaren afgezwakt.
Onder zijn strenge modbeleid konden wij niet anders dan Zorn aanbidden en verafgodenquote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:51 schreef methodmich het volgende:
[..]
Vooral Seborik was groot fan toch?
Nieuwe Magnolia Electric Co. bevalt me prima trouwens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |