Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009quote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
Kijk eens, dat is onderwater ook nog eens een keiharde eis voor in de toekomst, niet meer op een dergelijke manier regelementswijzigingen er door drukken.quote:Teams eensgezind in budgetbeperkingsaffaire
22 mei 2009 — Alle tien de teams die momenteel op de F1-grid staan zullen uit de Formule 1 stappen als de FIA haar plannen voor een budgetbeperking ongewijzigd doorzet. Dat zei de voorzitter van de Formula One Teams's Association (FOTA) Luca di Montzemolo na afloop van een vergadering vandaag in Monaco.
De voorbije dagen waren er geruchten als zou de cohesie verloren zijn gegaan binnen de FOTA. Sommige teams dreigden met opstappen uit de Formule 1 terwijl andere een niet zo duidelijk standpunt innamen. Na de vergadering van vandaag lijken alle tien de teams echter op één lijn te zitten: niemand zal zich inschrijven als de budgetbeperking ongewijzigd in het reglement blijft staan en als de FIA op dezelfde wijze éénzijdig reglementswijzigingen zal blijven doordrukken.
“We zullen ons niet inschrijven voor een kampioenschap dat deze reglementen hanteert en dat op deze wijze wordt geleid. We zitten allemaal op één lijn en we zullen samen naar de voorzitter van de FIA kunnen gaan met een duidelijke en constructieve mening. We moeten praten over mogelijke oplossingen voor de situatie want niemand van ons wil iets anders dan Formule 1”, aldus di Montzemolo.
FIA kennende zullen die nog wel even de poot stijfhoudenquote:Op vrijdag 22 mei 2009 21:22 schreef Fir3fly het volgende:
Eindelijk, kom op FOTA!. Nu moet de FIA wel buigen.
in 2006 werd de Williams aangedreven door een Cosworth, en volgens mij zijn sindsdien de motoren niet echt (drastisch) aangepast, dus hebben ze wel degelijk een motor die aan de regels voldoet.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 20:40 schreef vosss het volgende:
Dan moet Cosworth eerst een motor ontwikkelen die aan de regels voldoet, want voor zover ik weet hebben ze die niet.
TVPquote:Op vrijdag 22 mei 2009 21:22 schreef Fir3fly het volgende:
Eindelijk, kom op FOTA!. Nu moet de FIA wel buigen.
Even opgezocht, vroeg me af of dat de 2005 moteren waren.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:01 schreef bodylotion het volgende:
[..]
in 2006 werd de Williams aangedreven door een Cosworth, en volgens mij zijn sindsdien de motoren niet echt (drastisch) aangepast, dus hebben ze wel degelijk een motor die aan de regels voldoet.
Met het verschil dat Howard Hughes een briljant man was!quote:Op vrijdag 22 mei 2009 21:50 schreef MonoSynth het volgende:
Ik vraag me af hoe lang de FIA dit vol gaat houden... Maar zeg nou eerlijk, wat ze de laatste jaren aan reglementswijzigingen doordrukken is toch ook achterlijk? Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat Max Mosley een soort tweede Howard Hughes is. Dat ze er na zijn dood achter gaan komen dat hij eigenlijk al jaren voor zijn dood krankzinnig was geworden...
Kubica gaat even voorbij aan het feit dat als Renault, Red Bull, Torro Rosso en Toyota ook opstappen en McLaren wacht op een compromis wat er niet komt dat Williams en Force India zonder motor zitten en dat Kubica dan met Heidfeld de enige zijn die racen.quote:Kubica: "F1 overleeft ook zonder Ferrari"
[23 mei - 10:04]
De Formule 1 kan best overleven zonder Ferrari (of enige andere autoconstructeur). Dat is althans de mening van BMW-Sauber-piloot Robert Kubica.
Ferrari dreigt - net als andere constructeurs - de top van de autosport te verlaten als de FIA zijn plannen doordrukt om vanaf volgend jaar een budgetlimiet op te leggen. Ondanks verschillende meetings tussen de FIA en de teams is er nog steeds geen overeenkomst gevonden. Hoewel geen enkele autosportliefhebber het Italiaanse team graag ziet vertrekken, denkt Kubica dat de sport dit ook wel overleeft.
"Nog niet zo lang geleden waren alle teams privéteams en werden enkel de motoren geleverd door de constructeurs. Als Ferrari (of een andere constructeur) beslist om niet meer deel te nemen, dan zal iedereen ze snel vergeten zijn," zei Kubica in een interview met Reuters.
"Het beeld zal natuurlijk wel veranderen. Maar iedereen zei ook na het vertrek van Michael Schumacher dat de Formule 1 nooit meer hetzelfde zou zijn. Wel, na enkele races sprak er niemand meer over Michael. De races waren nog steeds boeiend en erg mooi. De Formule 1 overleeft dit ook wel."
En anders hebben we nog wel wat bedrijven die de bestaande motoren van de teams opkoopt en die onder eigen naam verkoopt aan de andere teams. Zoals in het verleden o.a. Mecachrome en Supertec Renault motoren tunede en Mugen dit deed met Honda motoren.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:01 schreef bodylotion het volgende:
[..]
in 2006 werd de Williams aangedreven door een Cosworth, en volgens mij zijn sindsdien de motoren niet echt (drastisch) aangepast, dus hebben ze wel degelijk een motor die aan de regels voldoet.
quote:'Budgetlimiet pas in werking vanaf 2012'
Volgens het Duitse tijdschrift Auto, Motor und Sport is er een compromis gevonden in de discussies over de budgetlimiet en zullen de regels zoals ze nu op tafel liggen geen doorgang vinden. In plaats daarvan zouden de huidige teams tot 2012 hebben om hun budget te verlagen.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat nieuwe teams die zich aan een limiet van 44 miljoen euro zouden houden, technische vrijheden zouden krijgen om de competitie met de overige teams aan te kunnen gaan. Al gauw bleek echter dat ook enkele van de huidige teams zich aan de budgetlimiet wilden gaan houden om zo ook dat technische voordeel te kunnen krijgen. Bovendien waren de grote teams tegen een Formule 1 met dubbele reglementen en onder andere Ferrari en Toyota dreigden de sport zelfs te verlaten als de internationale autosportbond FIA dit niet aanpaste.
Vorige week werd in Londen al besloten om de dubbele reglementen af te schaffen. Vrijdag kwamen de teams weer bij elkaar en Norbert Haug vertelde aan de Duitse zender Premiere al dat het nu nog een kwestie van de puntjes op de i zetten is. "Er zijn een paar kleine details die nog moeten worden opgelost, meer niet", zei hij.
Een officiële verklaring is er nog niet van de FOTA of de FIA, maar volgens Auto, Motor und Sport zouden de huidige teams drie jaar de tijd hebben om hun budget tot 44 miljoen te verlagen. Nieuwe teams zouden niet het geplande technische voordeel krijgen, maar wel gebruik mogen maken van goedkope klantenchassis.
De deadline voor teams om zich in te schrijven voor 2010 is vrijdag 29 mei.
Waren dat niet heel toevallig bedrijven van Briatore?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 12:53 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
[knip] Zoals in het verleden o.a. Mecachrome en Supertec Renault motoren tunede[/knip]
Dat voorstel lijkt sprekend op wat ik in een eerdere post suggereerde:quote:
Klantenchassis beschikbaar stellen is een prima manier om je kennis over te dragen. Nu hoop ik nog dat de prijs voor die klantenchassis afhangt van het budget van het verkopende team. Hoe meer je spendeert, hoe goedkoper je moet leveren. Dat maakt het voor de grote teams heel interessant om zo snel mogelijk naar beneden te gaan. Niemand heeft zin de hele paddock te moeten vullen met goedkope auto's die vervolgens je concurrent zijnquote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:27 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ik ben het wel met Max Mosley eens dat al die technische beperkingen de innovatie vreselijk beperken. Als je 400 miljoen te spenderen hebt en het is verboden om te werken aan de motor, de versnellingsbak, de electronica ga je vanzelf geld spenderen aan futiliteiten. Als je ook nog eens geen gebruik meer mag maken van je windtunnel(s), je test faciliteiten etc en je bent gebonden aan strikte regels voor aerodynamica dan krijg je dus teams die tien miljoen uitgeven aan een iets gladder asje of vijf miljoen aan een perfecte waterfles.
Budget plafonds maken het mogelijk de creativiteit weer vrij te geven. Het grootste probleem is hoe je teams van 400 naar 40 miljoen krijgt binnen een paar maanden. Als je negen van de tien man in de fabriek ontslaat is niet alleen de stemming beneden alle peil, maar is ook elke structuur in de organisatie zoek.
Een overgangstermijn van drie jaar zou beter zijn, maar dan moeten de nieuwe teams wel een kans hebben om te concurreren. Voor ieder miljoen dat je uitgeeft boven de veertig zouden de bestaande teams x kennis moeten overdragen aan de nieuwe teams om de verhoudingen op de baan te egaliseren.
Spijker op zn kop.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:34 schreef bodylotion het volgende:
Zelfgebouwde chassis zijn juist het kenmerk van de formule 1. het is natuurlijk financieel aantrekkelijk, maar het hoort gewoon niet bij f1.![]()
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:34 schreef bodylotion het volgende:
Zelfgebouwde chassis zijn juist het kenmerk van de formule 1. het is natuurlijk financieel aantrekkelijk, maar het hoort gewoon niet bij f1.![]()
Klantenmotoren zijn nog tot daar aan toe, omdat die dingen dankzij de reglementen min of meer dezelfde prestaties leveren.
Open sollicitatie van Jacques.quote:Villeneuve zou terugkeer naar F1 niet afwijzen
Jacques Villeneuve zou best terug willen keren naar de Formule 1. De Canadees reed zijn laatste race in 2006 en concentreerde zich daarna op het vinden van een NASCAR-stoeltje. Nu de slicks zijn teruggekeerd in de Formule 1, zou hij luisteren naar aanbiedingen van de teams.
Villeneuve was nooit een groot voorstander van de invoering van gegroefde banden. Voor zijn commentaar op dit besluit moest hij zich in 1997 zelfs melden in Parijs om zich tegenover de World Motor Sport Council te verantwoorden. "De auto's van nu zien er weer leuk uit", zei Villeneuve tegen Autosport. "Maar eerlijk gezegd ben ik niet actief op zoek naar een stoeltje, ik concentreer me eerst nog op NASCAR."
"De Formule 1-wagens hebben nu weer slicks en volgend jaar wordt bijtanken ook nog verboden. Dat is alles waar ik de afgelopen jaren om heb gevraagd, dus er zijn wel momenten dat ik denk: zou het niet geweldig zijn om daarmee te rijden?", vervolgde hij. "Een kans op een terugkeer zou ik dan ook zeker niet afwijzen."
Villeneuve reed afgelopen winter nog in de Speedcar Series.
jaquesquote:
ik wil zowiezo coureurs terug op de grid die zelf ook een mening durven hebben, wie dat dan is interesseert me nietquote:
Inderdaadquote:Op zondag 24 mei 2009 12:33 schreef vosss het volgende:
Ik wil eik Stoddart ook terug, die kon altijd zo lekker kankeren
hehehequote:
http://racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=23390quote:Williams schrijft zich in voor 2010
Het team van Williams heeft als eerste Formule 1-team zijn toezegging gedaan dat het ook volgend jaar aan de start staat van het wereldkampioenschap. fotoOndanks de nog discutable regelwijzigingen voor 2010 heeft het team van Frank Williams zich wel ingeschreven.
Williams-directeur Adam Parr vertelde tegenover persbureau Reuters dat deze stap niet gezien moest worden als een scheiding met de FOTA. Gisteren liet de FOTA namelijk weten unaniem tegen de FIA-plannen te zijn.
Wat de reacties van de andere teams zullen zijn is nog afwachten. De deadline voor het inschrijven voor 2010 staat op 29 mei, met andere woorden, komende vrijdag.
Williams enige bestaansrecht is de F1 en ze kunnen het zich niet veroorloven om een rechtszaak over volgend jaar tegen zich te krijgen. Ook dat geld voor volgend jaar (dat ze blijkbaar al gekregen hebben) hebben ze hard nodig om in deze tijd te overleven. Dus enigszins begrijp ik het wel.quote:Op maandag 25 mei 2009 12:53 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
http://racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=23390
Beetje vreemd dit..
Eerst gezamenlijk met alle andere teams roepen dat je tegen de plannen bent, maar je dan wel gewoon inschrijven voor het nieuwe seizoen...
Ik kan me ook niet voorstellen dat privateers zoals Force India zelf hun motoren moeten bouwen. En dan boeit het verder niet of die motoren dezelfde prestatie leveren, als team moet je zorgen dat je de beschikking hebt over de beste motor. Vandaar dat Red Bull een paar jaar geleden overstapte op de Renault motor, omdat ze het idee hadden daar beter af mee te zijn dan de Ferrari motor.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:34 schreef bodylotion het volgende:
Zelfgebouwde chassis zijn juist het kenmerk van de formule 1. het is natuurlijk financieel aantrekkelijk, maar het hoort gewoon niet bij f1.![]()
Klantenmotoren zijn nog tot daar aan toe, omdat die dingen dankzij de reglementen min of meer dezelfde prestaties leveren.
De andere teams gaan zich ook wel inschrijven hoor. Het is een politiek spel, en Williams geeft hiermee aan dat het gewoon racen wil, en inderdaad ook moet voor hun bestaansrecht. Daarnaast kunnen ze zich altijd nog terugtrekken, maar ik kan mij voorstellen dat er ook grote druk is vanuit de sponsoren. Die willen zekerheid. Nouja, we zullen zien. Het is wel merkwaardig iig, maar ook wel weer begrijpelijk aan de andere kantquote:Op maandag 25 mei 2009 12:53 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
http://racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=23390
Beetje vreemd dit..
Eerst gezamenlijk met alle andere teams roepen dat je tegen de plannen bent, maar je dan wel gewoon inschrijven voor het nieuwe seizoen...
Zwak, door niet te kiezen voor een faillisement? Williams heeft van begin af aan geroepen dat het wel moet, omdat ze anders de toko moeten sluiten. Niet apart dus, wel begrijpelijk.quote:
Nee eerst zeggen dat je met de reat mee doet, zodat iedereen zich niet inschrijft. Vervolgens het toch wel doen.quote:Op maandag 25 mei 2009 14:13 schreef sanger het volgende:
[..]
Zwak, door niet te kiezen voor een faillisement? Williams heeft van begin af aan geroepen dat het wel moet, omdat ze anders de toko moeten sluiten. Niet apart dus, wel begrijpelijk.
Williams heeft reeds voor alle gesprekken plaatsvonden dat ze zicht ten alle tijden zouden inschrijven. Juist omdat het team anders geen bestaansrecht heeft en failliet zou gaan. Ze hebben zich alleen achter het standpunt van de FOTA geschaard, maar hadden simpelweg geen anderekeuze. Ze kunnen het niet riskeren om volgend jaar niet op de grid te staan. Ferrari kan dat wel, want die bouwen auto die ze verkopen. Williams heeft geen product om te verkopen behalve F1.quote:Op maandag 25 mei 2009 15:21 schreef Giem het volgende:
[..]
Nee eerst zeggen dat je met de reat mee doet, zodat iedereen zich niet inschrijft. Vervolgens het toch wel doen.
Voor Williams is het meer dan een principe-kwestie. Het is overleven! Natuurlijk hebben ze hun mening gegeven, maar bijt nooit in de hand die je voedt. Je kan nog tegen het regime van een dictator zijn, en daar ook voor durven uitkomen, maar als die dictatuur jou laat overleven en jou eten en onderdak geven weet ik zeker dat ook jij wat milder zou wordenquote:Op maandag 25 mei 2009 15:21 schreef Giem het volgende:
[..]
Nee eerst zeggen dat je met de reat mee doet, zodat iedereen zich niet inschrijft. Vervolgens het toch wel doen.
Dat denk ik niet, want die voldoet niet aan de huidige regelsquote:Op dinsdag 26 mei 2009 12:22 schreef kriele het volgende:
Goede zaak voor de F1 als een gerenommeerd motorenbouwer als Cosworth weer terug komt! Maar het zal toch om de motor gaan die ze al hadden liggen, voordat ze ermee stopten?
quote:Op dinsdag 26 mei 2009 12:35 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, want die voldoet niet aan de huidige regels
Uiteraard. Vanaf dat concept zal doorontwikkeld worden denk ik.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:24 schreef kriele het volgende:
[..]
Ach nee, klopt ook. Die motor gaat niet lang genoeg mee, maar de nieuwe motor zal wel grotendeels gebaseerd zijn op die oudere motor, denk ik zo.
voor zover mag, gezien de engine freeze in 2007, toen er nog met die motor gereden werd.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Uiteraard. Vanaf dat concept zal doorontwikkeld worden denk ik.
Alleen heeft Cosworth de laatste jaren niet meegedaan aan de F1. Dus hebben ze met die engine freeze niets te maken en kunnen ze gewoon een nieuwe motor presenteren aan de FIA. Zolang deze maar aan de eisen van de FIA voldoet is het goed.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:45 schreef mvt het volgende:
[..]
voor zover mag, gezien de engine freeze in 2007, toen er nog met die motor gereden werd.
The politics goes on and onquote:Formula 1 team chiefs will meet again in London on Wednesday to plot their next move as negotiations over the future of the sport continue.
In Monaco, the teams told governing body the FIA they would commit until 2012 if president Max Mosley scrapped his controversial rules for 2010.
In a letter to the teams on Tuesday, Mosley reiterated his calls for them to agree a curb on budgets of about £40m.
Teams have until Friday to submit their entries for the 2010 season.
On Monday, Williams confirmed they will enter the 2010 championship despite adding their signature to Sunday's letter.
The move by Williams, who have won the constructors' title nine times, is understood to have disrupted the unity of the teams' association Fota, with some members said to have been angered by their decision.
606: DEBATE
A rival series has no chance, as we all know after what happened with the previous attempt. so why not sign up now and just get on with it?
bogaTYR
A resolution is still some way off but it is hoped Wednesday's meeting will help determine whether all the 10 teams currently on the grid will stay in the sport.
Last week Ferrari and Renault both threatened to pull out, but with discussions still going on that threat would now seem to have receded.
At the weekend meeting, it was agreed in principle to delay introducing a 45m euro (£39.6m) budget cap until 2011, while Mosley has made other concessions to the teams on governance.
It is understood the teams may also receive more money from Bernie Ecclestone, who runs the companies which control the sport's commercial rights.
The deal was been reached after a series of meetings involving team principals, Mosley and Ecclestone.
Both the teams and Mosley are united in their desire to reduce the huge costs involving in running an F1 team.
bron
Enige optie die de FOTA had imoquote:Op woensdag 27 mei 2009 15:49 schreef vosss het volgende:
En Williams is geschorst door de FOTA wegens het inschrijven voor 2010.
De FOTA had afgesproken met alle teams te wachten totdat de onderhandeling naar tevredenheid afgehandeld waren.
http://f1.gpupdate.net/nl(...)ens-inschrijving-f1/quote:
Blijkt maar weer eens dat sommige autofabrikanten waarschijnlijk helemaal niet in de Formule 1 willen blijven, en door deze constructie zonder problemen kunnen uitstappen. En als Briatore Renault overneemt kan het waarschijnlijk wel voldoen aan de budgetlimiet die de FIA stelt (zoals Brawn nu ook al kan).quote:Op donderdag 28 mei 2009 11:59 schreef sanger het volgende:
http://www.f1today.nl/nie(...)nault-formule-1team/
En dan maar kijken hoe Brawn reageert als Briatore aanspraak wilt maken op het TV geld
Dik weet ik niet, maar Honda heeft een soort van zak met geld meegegeven aan Brawn inderdaad. Was nog altijd goedkoper dan iedereen ontslaan etc.quote:Op donderdag 28 mei 2009 17:01 schreef bodylotion het volgende:
Brawn wordt toch dik gefinancieerd door Honda?
Whehehequote:Op donderdag 28 mei 2009 11:59 schreef sanger het volgende:
http://www.f1today.nl/nie(...)nault-formule-1team/
En dan maar kijken hoe Brawn reageert als Briatore aanspraak wilt maken op het TV geld
bron: hierquote:F1: Ferrari schrijft zich toch in voor nieuwe seizoen
Ferrari gaat zich inschrijven voor het Formule 1-seizoen in 2010. De Italianen hadden onlangs gedreigd de sport te verlaten tenzij de internationale autosportfederatie (FIA) het voorgestelde budgetplafond van tafel zou vegen. Maar met de deadline van vrijdag in zicht hebben zij en de andere protesterende teams besloten om toch deel te nemen aan het nieuwe racejaar, zo meldt The Sun.
Het Italiaanse raceteam gaat akkoord met een compromis. Dit betekent dat er in 2010 een budgetlimiet is van 85 miljoen pond, maar in het jaar daarop mogen teams maar 40 miljoen pond spenderen.
Davidson als rijder?quote:Op vrijdag 29 mei 2009 10:57 schreef Kleffe_Dop het volgende:
ProDrive heeft zich bij woorden van Dave Richards nu ook officieel ingeschreven voor 2010.
Open dat Silly season topic maar alvast, er zijn verrekes veel stoeltjes te vergeven voor volgend jaar.
de grootste bek en zich als eerste inschrijven.quote:
Ik denk dat iedere Engelse coureur die tegen de Formule 1 aanhangt een mogelijke kandidaat is.quote:
Ik gok dat die hetzelfde gaan doen.. Als Renault ermee kapt, dan wordt Flavio flink pissed! Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Flavio nu al Renault gaat overkopen, mits de geruchten, dat ie dat zou willen, waar zijnquote:Op vrijdag 29 mei 2009 11:53 schreef bodylotion het volgende:
[..]
de grootste bek en zich als eerste inschrijven.![]()
nu afwachten wat Toyota gaat doen en Renault
Hebben Mansell of Hill niet een zoontje die een beetje kan racen ofzo?quote:Op vrijdag 29 mei 2009 12:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik denk dat iedere Engelse coureur die tegen de Formule 1 aanhangt een mogelijke kandidaat is.
Overigens zal het team in 2010 en 2011 opereren als ProDrive, vanaf 2012 zal het team gaan werken onder de vlag van Aston Martin.
De fabriek waar ze de Renault maken is van Flavio zelf, dus ze gaan heus niet ophouden te bestaan. Wellicht onder een andere naam.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 12:05 schreef Jezza het volgende:
[..]
Ik gok dat die hetzelfde gaan doen.. Als Renault ermee kapt, dan wordt Flavio flink pissed! Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Flavio nu al Renault gaat overkopen, mits de geruchten, dat ie dat zou willen, waar zijn
Dat bedoel ik dus.. Briatore Racing ofzoquote:Op vrijdag 29 mei 2009 12:11 schreef bodylotion het volgende:
[..]
De fabriek waar ze de Renault maken is van Flavio zelf, dus ze gaan heus niet ophouden te bestaan. Wellicht onder een andere naam.
Vast wel.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 12:07 schreef Jezza het volgende:
[..]
Hebben Mansell of Hill niet een zoontje die een beetje kan racen ofzo?
Toyota is een team dat ik best zou kunnen missen... in tegenstelling tot Ferrari.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 12:11 schreef bodylotion het volgende:
[...]
Toyota gebruikt dit hele gebeuren wellicht om schadeloos te F1 te kunnen verlaten.
Flavio verhuurt zijn fabriek aan Renault F1.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 12:14 schreef Jezza het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus.. Briatore Racing ofzo
Zoals altijd. Ik was ze liever kwijt als rijk geweest.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 11:53 schreef bodylotion het volgende:
[..]
de grootste bek en zich als eerste inschrijven.![]()
nu afwachten wat Toyota gaat doen en Renault
quote:Lola confirms 2010 F1 entry
Friday, May 29th 2009, 12:43 GMT
Lola has confirmed it has submitted its entry to the FIA for next year's Formula 1 world championship.
The Huntingdon-based company had already expressed its interest in returning to grand prix racing last month, after the FIA announced plans to introduce a budget cap system in F1.
On Friday, the last day to lodge entries for 2010, Lola confirmed it had submitted its entry.
The company said it would not many any further comments until the results of the entry submissions are made public on 12th June.
quote:Teams blijven allemaal aan in 2010
Alle teams die dit jaar op de grid staan, hebben zich onder bepaalde voorwaarden ingeschreven voor 2010. Dat heeft de Formula One Teams Association (FOTA) bekend gemaakt. Hiermee komt er voorlopig een einde aan de dreigingen van verschillende grote teams om de sport te verlaten.
Er is flink wat gestreden achter de schermen, maar de FOTA heeft besloten zich in te schrijven onder de voorwaarde dat het voorstel dat de FOTA heeft ingediend bij de FIA, geaccepteerd wordt.Dat voorstel behelsde een andere, hogere, bufgetlimiet en gelijke rechten voor alle teams. De voorgestelde limiet van 45 miljoen euro zou dan in 2011 ingevoerd moeten worden. Hiermee grijpen de teams in feite de macht, want als de FIA besluit om toch haar eigen zin door te duwen, trekken de teams zich alsnog allemaal terug.
Ook willen de teams dat er voor 12 juni 2009 een nieuw Concorde-verdrag wordt getekend, waarin de toekomst van de sport wordt veilig gesteld. Dat verdrag zou de teams tot en met 2012 aan de Formule 1 binden.
Voor zover ik weet zijn er dus nu al 14 inschrijvingen voor volgend jaar:quote:
Ik denk het laatste. Bestaande teams hebben wel voorrang lijkt me.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 16:38 schreef Jezza het volgende:
Geldt er nog een "wie het eerst komt, het eerst maalt" regeling o.i.d met inschrijvingen? Of worden de nieuwe teams (Lola, Prodrive enz.) nu sowieso gepasseerd door de huidige teams die nog een lopende regelingen/contracten hebben?
quote:Fuji may give up on Japanese GP
The Fuji Speedway circuit may give up next year's Japanese Grand Prix due to financial reasons.
Fuji, owned by car maker Toyota, replaced Suzuka as the home of the Japanese race in 2007, but a spokesman for the manufacturer told news agency Reuters that it was considering pulling the plug on the race.
"(Fuji's company) FISCO tell us they are taking various elements into account in their consideration towards hosting next year's Japanese Grand Prix," Toyota's Paul Nolasco said.
Honda's Suzuka circuit hosted the Japanese Grand Prix from 1986 to 2006 and will return to the calendar this season as it alternates hosting the race with Fuji on a yearly basis.
Honda left Formula 1 at the end of last year in order to save costs.
Voor Monaco is het maximum dacht ik wel 26 wagens. Dus dat kan er weleens wat mee te maken hebben.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 21:02 schreef vosss het volgende:
Waarom zijn er eik maar 3 plekken te vergeven?
Passen al die auto's anders niet in de pits op die (voor miljoenen omgebouwde) circuits?
Als dat het enige argument zou zijn... :Squote:Op vrijdag 29 mei 2009 21:13 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Voor Monaco is het maximum dacht ik wel 26 wagens. Dus dat kan er weleens wat mee te maken hebben.
Lijkt mij ook vrij sterk dat dat het enige argument zou zijn, maar het zal ongetwijfeld bijdragen. Maar Monaco als een soort Indy klinkt wel goed. Kunnen ze de vrijdag mooi voor Bump Day gebruiken.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 21:22 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Volgens mij is er nooit gezegd waarom de grens precies op 13 is gelegd ipv bijv. 12 of 14.
Het kan met faciliteiten op de circuits te maken hebben, maar ook met veiligheidsaspecten etc....
[..]
Als dat het enige argument zou zijn... :S
Monaco zou de Indianapolis van het F1 seizoen kunnen worden? 30 inschrijvingen, 26 plaatsen te vergeven. Oftewel, 4 coureurs die naast de pot piesen.
Het zou een interessante kwalificatie sessie opleveren, zeker als je er nog een soort Bump Day in verwerkt.
Hoe drukker in de eerste bocht, hoe beter.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 11:11 schreef Tarabass het volgende:
Niet te druk in de eerste bocht(en)
Veiligheid.De Fia vindt dit:quote:Op vrijdag 29 mei 2009 21:02 schreef vosss het volgende:
Waarom zijn er eik maar 3 plekken te vergeven?
Passen al die auto's anders niet in de pits op die (voor miljoenen omgebouwde) circuits?
Als er toch 15 inschrijvingen zijn kun je met 30 auto's racen!
Waarom is er een maximum? Iemand die dat weet?
Die dingen verschillen lijkt mij op alle circuits.quote:L= a coefficient depending on the length of the circuit, given in table 1) hereafter;
W= a coefficient depending on the minimum width of the circuit, given in table 2) hereafter;
T= a coefficient depending on the duration of the race, given in table 3) hereafter;
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | Real minimum width, in meters "W" (rounded off to the nearest whole number) 8 9 9 9 10 10 11 10 12 10 13 11.5 14 12 15 (Max. permitted) 12.5 |
Kijk, pole verkloot door iemand en er dan zo op reageren!quote:Van der Zande opzettelijk gehinderd: "Ze vinden me niet meer zo aardig"
Uitgegeven door Casper Bekking 31 mei 2009 08:24
ROCKINGHAM - Renger van der Zande is ook op het circuit van Rockingham de luis in de pels van de gevestigde orde, met een prima tweede en derde startplaats voor de races van zondag. Dat die gevestigde orde daar niet zo blij mee is, bleek toen Renger op weg was naar pole-position was, maar overduidelijk in de weg gereden werd door Marcus Ericsson, die pole zou pakken. De talentvolle Nederlander met F1-ambities deed er na afloop luchtig over.
"Volgens mij vinden ze me niet meer zo aardig", grapte Renger na afloop van de kwalificatie. "Ze zien niet graag dat een nieuweling de boel op stelten komt zetten, maar ze zoeken het maar uit. Ik was in de tweede kwalificatie op weg naar een zeer snelle tijd, waarmee ik makkelijk op pole had gestaan, toen Ericsson opeens op de racelijn in de remmen ging. Weg ronde."
"Hij ontkende na afloop niet dat hij mij bewust had gehinderd, maar ik ga me er niet druk om maken. We zijn weer lekker snel en ik heb ontzettend veel zin in de races. Hopelijk kan ik de jongens nog wat chagrijniger maken. De uitgangspositie is in ieder geval prima."
Met die mentaliteit kom je niet in de F1 denk ik. Daar is het juist goed als je wel loopt te zeikenquote:Op zondag 31 mei 2009 10:47 schreef vosss het volgende:
Even geen F1 nieuwtje:
[..]
Kijk, pole verkloot door iemand en er dan zo op reageren!
Kudo's voor Renger![]()
Door het kortste en smalste circuit (Monaco) als basis te nemen.quote:Op zondag 31 mei 2009 09:34 schreef vosss het volgende:
[..]
Die dingen verschillen lijkt mij op alle circuits.
Hoe kan je dan op 32 uit komen bij alle circuits?!
Bedoeld is dat je de meters eerst moet afronden, dan in de tabel moet kijken naar de bijbehorende coefficient. Hoe breder de baan hoe veel hoger de coefficient en andersom.quote:Op zondag 31 mei 2009 09:37 schreef vosss het volgende:
Overigens snap ik de w niet:
[ code verwijderd ]
Rounded off to the nearest whole number en dan ronden ze 9 af naar 8, 10 naar 12, 11,5 naar 13 en 12 naar 14!?
Het nearest whole number bij 11,5 is 11 of 12, maar zeker geen 13 dunkt me!?
Ik snap de berekening niet helemaal
Zo'n 15 jaar geleden reden er 20 teams rond, dus dat lijkt me niet zo'n heel groot probleem. (Iets kleinere pitboxen zou al een uitkomst zijn).quote:Op zaterdag 30 mei 2009 13:59 schreef voyeur het volgende:
[..]
Veiligheid.De Fia vindt dit:
B. Maximum number of cars allowed to start in an international race.
The maximum number (N) is calculated using the following formula:
N= 0.36 x L x W x T x G (N to be rounded up to the next whole number).
Where:
L= a coefficient depending on the length of the circuit, given in table 1) hereafter;
W= a coefficient depending on the minimum width of the circuit, given in table 2) hereafter;
T= a coefficient depending on the duration of the race, given in table 3) hereafter;
G= a coefficient depending on the group(s) of cars competing in the race, given in table 4) hereafter.
Die coefficienten staan in de bron beschreven. De formule zou leiden tot een startveld van 32 autos. De realiteit is echter dat er geen plek is op de circuits voor zoveel pitboxen. Dertien teams is al erg veel om onder te brengen, meer lijkt me onmogelijk.
sinds het verbod op de reserveauto's zou dat wel moeten kunnen, maar...quote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:00 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zo'n 15 jaar geleden reden er 20 teams rond, dus dat lijkt me niet zo'n heel groot probleem. (Iets kleinere pitboxen zou al een uitkomst zijn).
De kwalificatie wordt al veel live uitgezonden, dus aan exposure geen gebrek. En vooraf kun je natuurlijk nooit zeggen of een team zich een heel seizoen niet gaat kwalificeren. Dat is altijd achteraf en dan kan een sponsor zich terugtrekken en eventueel het team verdwijnen. Maar dan kan er weer een ander team voor in de plaats komen en hebben we weer genoeg teams, mits het voor nieuwe teams gemakkelijk wordt om in te stappen.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:35 schreef bodylotion het volgende:
[..]
sinds het verbod op de reserveauto's zou dat wel moeten kunnen, maar...
stel je hebt meer dan 13 teams/26 wagens en om welke reden dan ook mogen er maar 26 de baan op. Dan krijg je dus een kwalificatie om überhaupt mee te mogen doen.
Zou dat in de wereld van formule 1 nu wel kunnen met betrekking tot sponsoring, tv rechten, prijzengeld etc.
Een team kost tegenwoordig zoveel geld, ik zou een formule 1 team niet voor miljoenen willen sponsoren wanneer ze zich misschien wel nooit voor een race kwalificeren.
bron: Pitpass.comquote:Is Mosley preparing to deliver a killer blow to FOTA teams?
In the days leading up to the 2010 entry deadline, and ever since, the silence from the FIA has been deafening. Is it because Max Mosley is preparing to deliver a killer blow to F1 on June 12?
On Saturday, in the wake of the announcement that the nine remaining FOTA teams had submitted conditional entries for the 2010 World Championship, Pitpass was contacted by a motorsport insider understood to be on the verge of submitting his own entry.
The individual asked why Pitpass, indeed, no other section of the media, had not addressed the "fact that FOTA's conditional entry is illegal under FIA rules".
"You cannot enter based on a demand," the individual continued. "Furthermore, the entries period is run under the 40m cap rules."
Pitpass immediately contacted a respected F1 insider, who has long experience of such matters. Asked about the claim that established teams' conditional entry is illegal, he replied: "The FOTA teams have not entered the World Championship in accordance with the regulations. Therefore, the only teams that are now officially entered are Ferrari (because of its contract with the FIA, which lasts through until 2012), Williams, because it broke ranks and signed, and those new teams that submitted entries by the May 29 deadline.
"With the exception of Ferrari and Williams, all the other existing F1 teams have put their franchises at risk by submitting a conditional joint entry," he continued. "The consequences of all this will become clear on June 12, when the FIA is scheduled to publish the 2010 Formula One World Championship entry list."
In a nutshell, Sylt believes that the FOTA teams have not submitted valid entries, for with the conditions attached this seems be legally impossible.
"They may think that they have submitted valid entries," said Sylt, "but, in fact, the entries they have submitted will either legally bind them to the 2010 Championship according to the existing regulations (budget cap and all) without conditions or their entries are invalid and therefore the FOTA teams have not lodged any entry for next year. I think that the latter is the most likely."
.
.
.
.
The continued silence from the FIA, not to mention Max Mosley's track record when it comes to dealing with those who dare to take him on, suggests that we could well be in for an event of seismic proportions on June 12.
Of de inschrijvingen legaal zijn of niet, maakt niet zo heel veel uit.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:16 schreef _Administr8or_ het volgende:
Een heel verhaal op Pitpass.com, hier een klein stukje:
[..]
bron: Pitpass.com
Alleen Ferrari, Wiliams en wat nieuwe teams volgend jaar op de grid?
Nu lada, donkervoort, lotus, cherry en dodge nog.................................quote:Brabham keert mogelijk terug in Formule 1
03 juni 2009
De legendarische naam Brabham keert mogelijk terug in de Formule 1. Zo bericht het Duitse Motorsport Aktuell woensdag. De Duitse ondernemer Franz Hilmer, die vorig jaar een deel van de inboedel van het failliete Super Aguri overnam, heeft Brabham bij de internationale autosportbond FIA aangemeld voor 2010.
Brabham was eerder van 1962 tot en met 1992 actief in de hoogste autosportklasse en behaalde in die periode vier rijderstitels en twee constructeurstitels. Hilmer heeft tegenwoordig de rechten op het merk Brabham in handen. De 44-jarige Duitser is de oprichter van Formtech, een bedrijf dat onderdelen produceert voor onder meer de Formule 1. Hilmer kocht vorig jaar onder andere de voormalig Super Aguri-fabriek in Leafield en nam ook een deel van de werknemers van de renstal over.
Met de aanmelding van Brabham wordt de lijst met inschrijvingen voor 2010 langer en langer. Eerder bevestigden onder meer Prodrive, Superfund, USF1 en Campos hun inschrijving. Ook alle huidige teams hebben zich voor de deadline ingetekend.
tsja ...quote:Official Statement From the Brabham Family About Products at the 2008 Essen Motor Show
- Sir Jack Brabham and his Son David Brabham have issued the following statement:
The Brabham family would like to absolutely and categorically state that the range of cars and accessories being publicised under the Brabham name at the Essen Motor Show 2008 and on global websites, has nothing to do with the Brabham family, or its long and respected motor racing heritage, in any way.
It is clear to us, as it must be to the whole world, what these people are trying to do. In our opinion, it is a clear case of using our name, our history and our success, without the backing of the Brabham family.
The 50th anniversary of Jack Brabham's first Formula One Championship crown is approaching in 2009.
In light of this announcement and the celebrations planned, we would respectfully request that in publishing press material from Veritas-Brabham, BMW Brabham or Brabham Racing, you understand that the Brabham family have no involvement nor endorse the products and services offered by the aforementioned companies and that no relationship should be implied in any story published.
Dat was al zo sinds Jack Brabham uit Brabham stapte en zich liet uitkopen door Tauranac, die een aantal jaar later Brabham weer verkocht aan Ecclestone, die Brabham in 1992 weer verkocht aan de Zwitser Luhti (meen ik).quote:
Sterker nog, ze zeggen dat de huidige producten geen binding hebben met de vroegere producten.quote:Op woensdag 3 juni 2009 13:11 schreef sasquatsch het volgende:
Net zoals dat de merknamen van Spyker, Lotus, March, Aston Martin en dergelijke niet meer in handen zijn van de originele oprichters.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |