quote:Op woensdag 13 mei 2009 21:46 schreef Dennis101 het volgende:
Simpel gezegd, een bank hoeft maar iets van 10% van het vermogen ook daadwerkelijk in kas te hebben. Als je dus 1000 euro ontvangt kun je 10000 euro uitlenen. Hierover kun je rente vragen. Dit is natuurlijk heel simpel gesteld maar zo zit het ongeveer in elkaar.
quote:Op woensdag 13 mei 2009 21:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
je moet 1000o euro in kas hebben om 10000 euro te kunnen uitlenen, 10% daarvan moet EIGEN VERMOGEN zijn, 9000 mogen DEPOSITOS zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat je over 10000 euro rente beurt, maar slechts over 1000 euro rente moet betalen
Ik begrijp wel waarom dit een lange crisis wordt: met een negatieve rentemarge kun je geen winst maken, en de hefboom van de leverage (10x in jouw voorbeeld) maakt het verlies alleen erger.
quote:Op woensdag 13 mei 2009 22:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus de maatregelen om 'de crisis' tegen te gaan zijn er alleen om de bevolking te laten geloven dat het systeem correct is? Want het argument was dat de banken onderling elkaar niet meer vertrouwden en geen geld meer leenden.
Die overige 9000 leen je uit tegen een hoger rentepercentage, ook wel een lening genoemd, daar verdien je dus aan. Ook zijn er banken die dat geld dus beleggen (mede door slechte beleggingen zitten we nu in shit) en daar hun winst vandaan halen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 21:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
je moet 1000o euro in kas hebben om 10000 euro te kunnen uitlenen, 10% daarvan moet EIGEN VERMOGEN zijn, 9000 mogen DEPOSITOS zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat je over 10000 euro rente beurt, maar slechts over 1000 euro rente moet betalen
Ik begrijp wel waarom dit een lange crisis wordt: met een negatieve rentemarge kun je geen winst maken, en de hefboom van de leverage (10x in jouw voorbeeld) maakt het verlies alleen erger.
klik nog eens terug naar het vorige topic. Daar werd gesteld als een bank 1x 5% rente betaalde, ze 10x 4% ontving. In het voorbeeld is dat 9 x 5% betalen en 10x 4% ontvangen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 22:17 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Die overige 9000 leen je uit tegen een hoger rentepercentage, ook wel een lening genoemd, daar verdien je dus aan. Ook zijn er banken die dat geld dus beleggen (mede door slechte beleggingen zitten we nu in shit) en daar hun winst vandaan halen.
Jij reageerde hierop:quote:Op woensdag 13 mei 2009 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
klik nog eens terug naar het vorige topic. Daar werd gesteld als een bank 1x 5% rente betaalde, ze 10x 4% ontving. In het voorbeeld is dat 9 x 5% betalen en 10x 4% ontvangen.
Er werd gesteld dat die stoute banken geld verdienen door meer rente te betalen dan ze ontvangen.
Not dus.
Daarom zijn korte spaarrentes van boven de 4% buitengewoon vreemd op dit moment. Daar lijdt een bank inderdaad verlies op (nog afgezien dat ze tegen 1% bij de ECB kunnen trekken, dus waarom 4% betalen).
Ze hebben 1000 euro waar ze 5% rente over geven. Verder hebben ze 9000 uitstaan aan leningen, dus zelfs al vangen ze daar minder rente op zouden ze nog winst maken.quote:Op woensdag 13 mei 2009 20:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat een populistische ONZIN!
Banken lenen elke gespaarde euro minimaal 10 keer uit, m.a.w. zelfs als ze 5 % rente geven, en maar 4% krijgen op leningen, dan krijgen ze die 4 % nog altijd 10 keer, oftewel 40%...
Die hogere rente (alhoewel, hoog?) geven ze om spaarders aan te trekken, immers: hoe meer spaarders, hoe meer dekking ze hebben voor hun leningen. Omdat zijzelf 1% rente moeten betalen aan de centrale bank en 3% aan hun spaarders maken ze een verlies van 2%, daarom daalt de rente voor de spaarders. Maar nogmaals, het gaat over peanuts, die 2% stelt heel weinig voor in het totaalplaatje van een bank.quote:Op woensdag 13 mei 2009 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
klik nog eens terug naar het vorige topic. Daar werd gesteld als een bank 1x 5% rente betaalde, ze 10x 4% ontving. In het voorbeeld is dat 9 x 5% betalen en 10x 4% ontvangen.
Er werd gesteld dat die stoute banken geld verdienen door meer rente te betalen dan ze ontvangen.
Not dus.
Daarom zijn korte spaarrentes van boven de 4% buitengewoon vreemd op dit moment. Daar lijdt een bank inderdaad verlies op (nog afgezien dat ze tegen 1% bij de ECB kunnen trekken, dus waarom 4% betalen).
TT change, banken met rentequote:Op woensdag 13 mei 2009 23:52 schreef Nizno het volgende:
Interessant onderwerp. Heeft alleen niet echt met Hoge rente (meer) te maken
Klopt, ik hoop de lijstjes op korte termijn weer bij te werken. Maar ik heb natuurlijk meer te doen dan deze lijstjes up-to-date houden. Met deze dagelijkse renteverlagingen heb ik er bijna een dagtaak aan. Ik probeer het zo goed mogelijk bij te houden, maar vergeef het mij als het eens een weekje niet lukt.quote:Op donderdag 14 mei 2009 09:58 schreef HumbertoT het volgende:
De deposito's van Delta Loyd in de op kloppen niet meer.
Deposito's Rente Rekening:
- 6 maanden 4,20%
- 12 maanden 4,30%
- 18 maanden 4,40%
- 24 maanden 4,50%
Dat was je enige optie?(!)quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:17 schreef Essebes het volgende:
Ze polste ons of we de huidige deposito wilden openbreken om alsnog in de 5-jaars deposito te springen.
nee, ze had het ook over 10 jaars deposito's en zo. Maar het kwam erop neer, dat ze alleen voor een overstap naar de 5 jaar of langer deposito's onze huidige mocht openbreken. Een kortere termijn kiezen (of vrijvallen) mocht wel, maar pas per 1 juli as.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:02 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat was je enige optie?(!)
In Duitsland en België zit CEB al een stuk lager (korte deposito's iets boven de 2%).
lijkt me erg verstandig. Openen kan binnen 2 a 3 dagen geheel geregeld zijn! Gewoon doen!quote:Op zaterdag 16 mei 2009 08:04 schreef Idler het volgende:
Van de hoge rente bij Credit Europe is weinig over helaas, misschien moet ik maar een rekening gaan openen bij Moneyou.
Ik denk dus precies hetzelfde.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 08:04 schreef Idler het volgende:
Van de hoge rente bij Credit Europe is weinig over helaas, misschien moet ik maar een rekening gaan openen bij Moneyou.
Die vraag is in het vorige topic ook al een stuk of 10x gesteld en het antwoord is ja.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 10:39 schreef Stranttent het volgende:
[..]
Ik denk dus precies hetzelfde.
Hebben mensen hier goeie ervaringen met Moneyou?
Dat is lager dan de normale MoneYou spaarrekening?quote:Sparen Vast bij MoneYou
* MoneYou Sparen 1 Jaar Vast
Je spaargeld 1 jaar vast; al mogelijk vanaf ¤ 500,-.
2,50%
* MoneYou Sparen 2 Jaar Vast
Je spaargeld 2 jaar vast; al mogelijk vanaf ¤ 500,-.
2,75%
Dat is teken dat banken denken dat de rente de komende tijd nog flink gaat dalen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:22 schreef tralalala het volgende:
[..]
Dat is lager dan de normale MoneYou spaarrekening?
quote:Op zaterdag 16 mei 2009 17:25 schreef darktower het volgende:
Ben nu zo ver dat ik voor 10 jaar geld vast ga zetten bij Credit Europe, daar zij nog de hoogste rente hebben: 5,5% als je het dus 10 jaar vastzet. Verder zijn alle depositorentes nu 5% of (veel) minder, en ik verwacht dat het de komende maanden -en wellicht jaren- heel veel lager wordt.
Het handige van de 5,5% bij CE voor die 10 jaar, is dat je wel elk jaar je rente uitbetaald krijgt.
En ik weet het: 10 jaar is wel heeeeel erg lang, maar why not? Heb het geld nu niet nodig, en 5,5% is gewoon uitzonderlijk hoog. Niet alleen nu nog, maar zelfs in de hoogtijdagen van de rentes vorig jaar was het ook hoog.
Toch...?
Kan, maar kost 0,25% per kwartaal (of deel van een kwartaal). Stel dat je hem al na 2 jaar open wil breken, dan betekend het dat je een boete van 8% (8*4*0,25%) moet betalen. Uitzonderingen zijn:quote:Op zaterdag 16 mei 2009 17:43 schreef Mr.Talisker het volgende:
Dan zou je het geld toch alsnog tegen wat verlies (boete) op kunnen nemen?
quote:binnen 180 kalenderdagen nadat zich tijdens de Contractuele looptijd één van de onderstaande gevallen heeft voorgedaan:bij huwelijk / geregistreerd partnerschap van (één van) de Rekeninghouder(s); bij aankoop ‘eigen woning’ door (één van) de Rekeninghouder(s). Onder een ‘eigen woning’ wordt een woning verstaan die eigendom is van de Rekeninghouder en die de Rekeninghouder als hoofdverblijf gaat gebruiken; bij overlijden van (één van) de Rekeninghouders; in geval van arbeidsongeschiktheid (conform de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen, WIA) van (één van) de Rekeninghouder(s); in geval van werkloosheid (conform de Werkloosheidswet, WW) van (één van) de Rekeninghouder(s)
.
Amerikaanse cijfers hoe dat er ongeveer uitziet:quote:Op zaterdag 16 mei 2009 18:20 schreef darktower het volgende:
Stel dat er inderdaad hoge inflatie komt, wat gaat er dan met de spaarrente gebeuren? Ook keihard omhoog, net als in IJsland...? :/
Sparen/ beleggen in een inflatoire periode heb ik onlangs nog een topic over gemaakt:quote:Op zaterdag 16 mei 2009 18:20 schreef darktower het volgende:
Tis tegenwoordig 1 grote tombola, of je nu spaart of belegt maakt nauwelijks meer uit, je geld raak je toch wel kwijt. :/
Je leest het goed: inflatie betekent dat het geld minder waarde krijgt, dus goedkoper wordt. Veel rente is duur of hoge waarde voor het geld, weinig rente is voor goedkoop geld of een lage waarde.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 23:47 schreef darktower het volgende:
Lijkt alsof de rente omlaag gaat als de inflatie stijgt? Of lees ik die grafiek nou verkeerd?
enquote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:22 schreef tralalala het volgende:
[..]
Dat is lager dan de normale MoneYou spaarrekening?
Dat betekent dus eigenlijk dat het geld ons geld nog minder waard gaat worden (tot de bom echt barst wat dan dus nog moet gebeuren)?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:25 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is teken dat banken denken dat de rente de komende tijd nog flink gaat dalen.
Normaal gesproken stijgt de nominale rente als de inflatie stijgt (in de grafiek is de 10yr yield getekend (blauw), dus zeg maar de effectieve rente op 10-jarige staatsobligaties). Het belangrijkste is echter de reele rente (gele grafiek) wat dus de nominale rente is min inflatie. Dit is wat je 'echt' rijker wordt.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 23:47 schreef darktower het volgende:
Lijkt alsof de rente omlaag gaat als de inflatie stijgt? Of lees ik die grafiek nou verkeerd?
En banken houden dat maar al te graag zo! Zolang mensen denken dat banken alleen spaargeld uitlenen, houdt dat een veilig gevoel. Zodra mensen er achter komen dat hun spaargeld wel 10 keer is uitgeleend, neemt het vertrouwen terecht af, en dat willen banken niet, want (misplaatst) vertrouwen is de basis van hun bestaan.quote:Op woensdag 13 mei 2009 22:32 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Goed er zal vast nog wel wat anders achter zitten wat wij niet weten.
ik krijg daar echt hoofdpijn van.quote:Op zondag 17 mei 2009 09:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En banken houden dat maar al te graag zo! Zolang mensen denken dat banken alleen spaargeld uitlenen, houdt dat een veilig gevoel. Zodra mensen er achter komen dat hun spaargeld wel 10 keer is uitgeleend, neemt het vertrouwen terecht af, en dat willen banken niet, want (misplaatst) vertrouwen is de basis van hun bestaan.
Bekijk de documentaire uit het vorige topic eens. Of denk je nou echt dat de vele honderden miljarden die banken aan hypotheken hebben uitstaan daadwerkelijk in de vorm van bankbiljetten in de kluis van die banken liggen? Ben je nou zo naief, of heb je belangen bij het stil houden van deze mythe?quote:
laten we het er maar op houden dat ik belang bij het stil houden van deze 'mythe'quote:Op zondag 17 mei 2009 10:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bekijk de documentaire uit het vorige topic eens. Of denk je nou echt dat de vele honderden miljarden die banken aan hypotheken hebben uitstaan daadwerkelijk in de vorm van bankbiljetten in de kluis van die banken liggen? Ben je nou zo naief, of heb je belangen bij het stil houden van deze mythe?
Ik vind 10 jaar veel te lang en dus per definitie niet interessant.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 17:25 schreef darktower het volgende:
Ben nu zo ver dat ik voor 10 jaar geld vast ga zetten bij Credit Europe, daar zij nog de hoogste rente hebben: 5,5% als je het dus 10 jaar vastzet.
quote:Actuele rente Top-Interest rekening per 19 mei 2009
Met ingang van 19 mei 2009 zal de actuele rente op uw dagelijks opvraagbare Top-Interest rekening 2,85%* per jaar bedragen. Nieuwe klanten bieden wij 2,5% per jaar.
Het zal waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd zijn eer de andere banken ook hun percentages gaan verlagen, dat kan haast niet anders.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:51 schreef MrData het volgende:
Dat doet CEB bij mij nu echt keihard de das om, ik ga naar een ander. Van 5,1 nogwat naar 2,85..
Inderdaad... wel jammer, want het spaarde wel lekker met dik 5%quote:Op maandag 18 mei 2009 17:51 schreef MrData het volgende:
Dat doet CEB bij mij nu echt keihard de das om, ik ga naar een ander. Van 5,1 nogwat naar 2,85..
Ja dat geloof ik wel. Ik denk dat ik de hele handel naar Moneyou overpomp en hoop dat die lang genoeg hoog blijft om het verlies eruit te halen. En als die gaat verlagen zal de rente daar waarschijnlijk nog hoger worden dan bij CEB nu..hoop ikquote:Op maandag 18 mei 2009 17:52 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het zal waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd zijn eer de andere banken ook hun percentages gaan verlagen, dat kan haast niet anders.
Don't hold your breathquote:Op maandag 18 mei 2009 19:00 schreef RJD het volgende:
Daarnaast ben ik ook erg benieuwd hoe lang het gaat duren voordat we weer eens omhoog richting de 5% gaan.
Een bank die wat doet voor haar klanten?quote:Op maandag 18 mei 2009 19:42 schreef MrData het volgende:
Zou er nou niet 1 bank kunnen zijn die denk: hee, de rest gaat omlaag, laat ik 4+ procent houden om klanten te trekken/te houden?
Moneyou anyone?quote:Op maandag 18 mei 2009 19:42 schreef MrData het volgende:
Zou er nou niet 1 bank kunnen zijn die denk: hee, de rest gaat omlaag, laat ik 4+ procent houden om klanten te trekken/te houden?
Ze willen steeds extra zout in de wonden strooien dat de rente omlaag gaat.....quote:Op dinsdag 19 mei 2009 21:36 schreef wibraman het volgende:
Is NIBC van het mailen vandaag ofzo? Ik heb al 6 keer precies hetzelfde mailtje gehad
Idem, alsof één zo'n melding niet genoeg is.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 22:31 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ze willen steeds extra zout in de wonden strooien dat de rente omlaag gaat.....
Serieus.. ik heb ze ook 6x gehad, en steeds op verschillende tijdstippen verstuurd...
Als burger ben je dat altijd, ik heb niets tegen belastingen zolang het op een goede manier wordt besteed en dat zie ik de laatste jaren steeds minder (marktwerking waardoor ik de topsalarissen betaal van mensen die bepalen dat ik ergens 'geen recht' meer op heb)quote:Op dinsdag 19 mei 2009 22:32 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Het lijkt erop dat men kunstmatig de rentes omlaag manipuleert. Erg jammer dat icesave omviel. Hopelijk komt er weer wat meer concurrentie op de markt. Zijn er nieuwkomers op komst? Voor sparen krijg je bijna niets (je wordt ook nog eens gestraft met die hufterige vermogensrendementsheffing) en lenen is extreem duur. Het falen van het kapitalisme wordt gespekt met het geld van de hardwerkende burger.
Bonen in blik lijkt mij verstandigerquote:Straks gaat de overheid de staatsschuld nog even fijn wegwerken met hyperinflatie en we zijn weer de lul. Toch maar goudstaven kopen?
Ik was dus niet de enige bij wie ze dat deden. Hier ook irritant veel e-mail.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 21:36 schreef wibraman het volgende:
Is NIBC van het mailen vandaag ofzo? Ik heb al 6 keer precies hetzelfde mailtje gehad
That's a lotta money boy.quote:Op woensdag 20 mei 2009 15:47 schreef FinancialBubble het volgende:
Hupsakee, ¤45.000,- weggehaald bij Credit Europe. Bij die prutsers wil ik mijn geld niet meer hebben. Ik voel me geschoffeerd, met zulke lage rente.
Wow, da's wel een heel stuk minder, zeg.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:51 schreef MrData het volgende:
Dat zal hopelijk wel meevallen, ik denk dat ze nog genoeg deposito's hebben staan daar.quote:Op donderdag 21 mei 2009 10:35 schreef Idler het volgende:
Als ik dit zo lees kan ik maar beter vaart maken met het weghalen van mijn zuurverdiende spaarcentjes bij CEB, voordat de site ineens op zwart gaat
ik denk echter niet dat Rabo en ABN zullen nalaten als de spaarders 'binnen' zijn de rente ook te verlagen, onder het mom van 'marktcondities dwong ons om.....'quote:Op donderdag 21 mei 2009 11:19 schreef komrad het volgende:
tsja je weet het gewoon niet. Punt is wel dat ze weinig 'variabel renderend' geld meer over zullen houden op deze manier. En als de rabobank al een stuk meer rente geeft (laat staan ABN dochter Moneyou) dan is het natuurlijk voor de meeste spaarders snel bekeken.
dat zal ongetwijfeld, maar dan gaan de dynamische spaarders (en die zitten in deze reeks) gewoon weer naar de dan beste aanbieder. Feit is dat ik niet voor 0,2% rente overstap van Rabo naar CE maar wel terug ga van CE naar Rabo als me dat 0,2% oplevert. Is natuurlijk financieel gezien onzinnig, maar zo werkt de menselijke psyche.quote:Op donderdag 21 mei 2009 11:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik denk echter niet dat Rabo en ABN zullen nalaten als de spaarders 'binnen' zijn de rente ook te verlagen, onder het mom van 'marktcondities dwong ons om.....'
Speak for yourself...quote:Op donderdag 21 mei 2009 11:39 schreef komrad het volgende:
[..]
dat zal ongetwijfeld, maar dan gaan de dynamische spaarders (en die zitten in deze reeks) gewoon weer naar de dan beste aanbieder. Feit is dat ik niet voor 0,2% rente overstap van Rabo naar CE maar wel terug ga van CE naar Rabo als me dat 0,2% oplevert. Is natuurlijk financieel gezien onzinnig, maar zo werkt de menselijke psyche.
De spaarders in dit topic zijn niet te vergelijken met de modale spaarder. Als die al overstapt zal over de linie dit gedrag wel een beetje optreden, daar ben ik van overtuigd. En daar verdienen banken ook veel geld aan, spaarders die of niet opletten, of niet overstappenquote:
De banken lezen mee in dit topic?quote:Op donderdag 21 mei 2009 19:12 schreef inge_WR het volgende:
Beste allemaal,
Ik las in uw post dat u meerdere e-mails hebt ontvangen over de renteverlaging.
Wegens een tijdelijke storing op de server heeft u meer e-mails ontvangen
dan noodzakelijk was.
Onze excuses hiervoor. Dit probleem zal zich in de toekomst niet meer
voordoen.
Kijk voor meer informatie over NIBC Direct op http://www.nibcdirect.nl of
bel met één van onze servicemedewerkers op 0900 - 409 409 4 (10 cent per
minuut), bereikbaar op werkdagen van 9.00 - 21.00 uur en in het weekend
van 9.00 - 17.00 uur. U kunt ook een e-mail sturen naar info@nibcdirect.nl
met vriendelijke groet,
Inge - webcare team NIBC Direct. verifieer deze link op http://validate.webrepassociates.com met code: 5wr0bob5f
Blijkbaar.quote:
En dat hebben ze nu opeens bedacht?quote:Op donderdag 21 mei 2009 21:28 schreef mister-v het volgende:
Ik verwacht dat Moneyou binnen 2 weken ook met een rente verlaging zal komen:
reden 1: staatsbank (ABN AMRO) mag niet bovenaan in de rentelijst staan
het mooiste is dat het verifieren van het bericht niet eens lukt.quote:Op donderdag 21 mei 2009 22:07 schreef Aether het volgende:
[..]
Blijkbaar.
Ook op de fora van tweakers en spaarinformatie komt dit soms voor.
Rabobank is momenteel 2,1%, als je het geld er minder dan 3 maanden laat staan.quote:Op donderdag 21 mei 2009 09:27 schreef komrad het volgende:
Al mijn geld is ook weg bij CEB, tijdelijk bij rabo ondergebracht (3,6%) en Moneyou 1e storting gedaan ter verificatie.
3,1% +0,5% bonus bij meer dan 3 maanden, maar het is ook maar even ter overgang totdat moneyou werktquote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:05 schreef hp38guser het volgende:
[..]
Rabobank is momenteel 2,1%, als je het geld er minder dan 3 maanden laat staan.
minimale inleg 20.000 dusquote:Op vrijdag 22 mei 2009 10:35 schreef komrad het volgende:
[..]
3,1% +0,5% bonus bij meer dan 3 maanden, maar het is ook maar even ter overgang totdat moneyou werkt
Volgens doen spaarbanken niets op hemelvaart, mijn overschrijving van CEB van woensdag is ook nog niet overgeboekt.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:55 schreef Gehannes het volgende:
Moneyou heeft een rente van 4.25 %. Alleen het duurt wel lang voordat je geld dan overgeboekt is op de spaarrekening zeg. Ik had het woensdag overgeboekt, en het staat er nu nog steeds niet op.
En als het vandaag er niet op staat staat het er dus waarschijnlijk maandagavond pas op en dat scheelt dan dus toch 4 dagen rente. Of is het vandaag gewoon een werkdag? Dan zou het als het goed is vanavond erop moeten staan.
Maar doen ze vandaag wel wat dan?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:57 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Volgens doen spaarbanken niets op hemelvaart, mijn overschrijving van CEB van woensdag is ook nog niet overgeboekt.
Dat is vreemd, want bij mij ging de overboeking binnen een dag (vanaf ING).quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:55 schreef Gehannes het volgende:
Moneyou heeft een rente van 4.25 %. Alleen het duurt wel lang voordat je geld dan overgeboekt is op de spaarrekening zeg. Ik had het woensdag overgeboekt, en het staat er nu nog steeds niet op.
En als het vandaag er niet op staat staat het er dus waarschijnlijk maandagavond pas op en dat scheelt dan dus toch 4 dagen rente. Of is het vandaag gewoon een werkdag? Dan zou het als het goed is vanavond erop moeten staan.
ja dat schijnt dan alleen op werkdagen voor 19;00 zo te zijn las ik.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is vreemd, want bij mij ging de overboeking binnen een dag (vanaf ING).
De valutadatum van afboeking bij ING is hetzelfde als de datum van bijboeking bij Moneyou.
Uit de MoneYou voorwaarden: "Een bedrag dat bij de bank ter creditering van een spaarrekening binnenkomt wordt nog dezelfde dag rentedragend". Oftewel, helemaal geen renteverlies!
Ik doe dit soort 'switches' tussen accounts altijd s'morgens. In veel gevallen staat het dan s'middags al op de andere rekening.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:41 schreef Gehannes het volgende:
[..]
ja dat schijnt dan alleen op werkdagen voor 19;00 zo te zijn las ik.
De vraag is alleen of er vandaag wat gedaan wordt, want mijn geld van CEB naar ING is ook nog niet overgeschreven, terwijl naar dat naar mijn ervaring normaal binnen een dag gedaan wordt.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik doe dit soort 'switches' tussen accounts altijd s'morgens. In veel gevallen staat het dan s'middags al op de andere rekening.
Wanneer was dat?quote:Op donderdag 21 mei 2009 11:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
waar zijn de tijden dat je 13% op een maanddeposito kreeg?
idd begin/medio jaren 80 toen mijn ouders naar de plaatselijke Rabobank werden gesommeerd omdat ze minder hypotheek rente betaalden op hun hypotheek dan ze rente ontvingen.quote:
De inflatie ookquote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
..., terwijl de rente in historisch opzicht eigenijk retelaag is.
Nee, nu dus niet meer. Ze hebben voor mij een uitzondering gemaakt omdat ik het eigenlijk al de 19e vast wilde zetten, maar dat was door een communicatiefoutje niet gelukt. Per de 20e is de rente omlaag gegaan van 5 naar 4,5%. Ik heb het voor 5 jaar vastgezet.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 21:33 schreef W00fer het volgende:
Kun je nog steeds geld vastzetten bij ATBank voor 5% ? En hoelang vastzetten dan ?
Het betreft de ING Profijtrekeningquote:Op vrijdag 22 mei 2009 00:57 schreef Greetings het volgende:
Kan iemand nog eens vertellen hoe het ook weer zat met die ING rekening voor vermogende spaarders?
Ik kan me herinneren dat ze 4,5% gaven voor bedragen boven de 50K ofzo?
Gewoon wachten?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 13:33 schreef Idler het volgende:
Vraagje: Ik heb mijn geld nu weggehaald bij CEB, maar ik heb nog wel wat rente van ze tegoed. Is de enige manier om dat nu uit te laten betalen het opheffen van de rekening? Of kan het ook makkelijker?
Ja ok, dat is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing, maar ik zou het liever vast overmaken naar een andere rekening met meer rente.quote:
Dan moet je je rekening opzeggen.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 13:35 schreef Idler het volgende:
[..]
Ja ok, dat is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing, maar ik zou het liever vast overmaken naar een andere rekening met meer rente.
Klopt, maar het zou ook gewoon makkelijker zijn als ik alles op één rekening kan zetten.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 13:37 schreef Nizno het volgende:
[..]
Echter als de rente bij CEB hoger was gebleven had je over dit rentebedrag ook geen rente gekregen natuurlijk. Dus een beetje idioot om nu te zeggen dat je over die rente ook graag meer rente wilt.
Goh, vanwaar die ingeving voor dit product bij CEBquote:Op zondag 24 mei 2009 23:25 schreef Aether het volgende:
Voor wie 10 jaar te lang vond: Credit Europe komt nu met de 84 maanden (7 jaar) deposito tegen 5,25%
quote:
quote:Met ingang van 25 mei 2009 heeft MoneYou de spaarrente verlaagd. Onlangs heeft de Europese Centrale Bank een belangrijk rentetarief verlaagd. MoneYou is hierdoor ook genoodzaakt de rente voor de variabele spaarrekening te verlagen.
Het rentepercentage van de MoneYou Spaarrekening is met ingang van 25 mei 2009 verlaagd naar 4,00% (effectieve rente op jaarbasis).
Ondanks deze renteverlaging spaart u bij MoneYou nog steeds tegen een zeer aantrekkelijk tarief bij een 100% Nederlandse bank.
Weer een bedrijf dat met overheidsgeld overeind gehouden wordt...quote:Op maandag 25 mei 2009 10:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
komt een nieuwe rentestunter aan: http://www.fd.nl/artikel/11653783/leaseplan-start-spaarbank
quote:Op dinsdag 28 april 2009 21:01 schreef lennart12 het volgende:
[..]
Ach, moneyou zal ook binnenkort wel naar 4% of zo dalen
Helaas heb ik gelijk...quote:
quote:Met ingang van 25 mei 2009 heeft MoneYou de spaarrente verlaagd. Onlangs heeft de Europese Centrale Bank een belangrijk rentetarief verlaagd. MoneYou is hierdoor ook genoodzaakt de rente voor de variabele spaarrekening te verlagen.
Het rentepercentage van de MoneYou Spaarrekening is met ingang van 25 mei 2009 verlaagd naar 4,00% (effectieve rente op jaarbasis).
Ondanks deze renteverlaging spaart u bij MoneYou nog steeds tegen een zeer aantrekkelijk tarief bij een 100% Nederlandse bank.
Ik heb precies hetzelfde gedaan Rabo - Moneyouquote:Op maandag 25 mei 2009 15:15 schreef Omniej het volgende:
Klote Moneyou.
Ik heb m'n geld maandenlang op een bagger spaarrekening van de Rabo gehad, en ben onlangs op Moneyou overgestapt toen ik merkte dat de Rabobank stiekem de rente elke maand met een paar procentpunten verlaagde, zonder mij daarover in te lichten.
Nu staat m'n geld net twee weken bij Moneyou, waar de rente meer dan twee keer zo hoog is als bij de Rabo, en dan gaan ze de rente verlagen.
Nou ja, zat eraan te komen natuurlijk, zeker als je ziet dat de deposito's bij Moneyou een veel lagere rente hebben dan de normale spaarrekeningen...
Nou ja, op de Moeyou website staat netjes 4.0% heel groot op de homepage. Maar toch, het blijft lullig.quote:
Dat had ik ook, maar dan met tussenstap Credit Europe. Toen die naar 3,75 ging werd het mij wat te gortig en heb ik er wat bij geopend bij Moneyou. Is in die maand tijd al met een half procent gedaald. Maar goed, het is nog beter dan de Rabobank en over anderhalve maand ben ik toch het grootste deel van mijn geld kwijt, dus dan maakt het ook weer minder uit.quote:Op maandag 25 mei 2009 15:15 schreef Omniej het volgende:
Klote Moneyou.
Ik heb m'n geld maandenlang op een bagger spaarrekening van de Rabo gehad, en ben onlangs op Moneyou overgestapt toen ik merkte dat de Rabobank stiekem de rente elke maand met een paar procentpunten verlaagde, zonder mij daarover in te lichten.
Nu staat m'n geld net twee weken bij Moneyou, waar de rente meer dan twee keer zo hoog is als bij de Rabo, en dan gaan ze de rente verlagen.
Nou ja, zat eraan te komen natuurlijk, zeker als je ziet dat de deposito's bij Moneyou een veel lagere rente hebben dan de normale spaarrekeningen...
Maar niet eerder dan het derde kwartaal. Nog even geduld dusquote:Op maandag 25 mei 2009 10:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
komt een nieuwe rentestunter aan: http://www.fd.nl/artikel/11653783/leaseplan-start-spaarbank
jij betaalt vermogensrendementsheffing? uit jezelf?quote:Op maandag 25 mei 2009 14:41 schreef komrad het volgende:
Het rendement daalt:
4,0% (max rente zonder beperkende voorwaarden) - 1,8% (laatst bekende inflatie CBS) - 1,2% (vermogensrendementsheffing) =1,0%
Gezien het feit dat ik ook nog wat spreid en daarmee meer richting 3,5% kom zit ik maar op 0,5% reeel rendement.
geef jij je spaargeld dan iet op aan de belasting? Ben jij dan niet bang dat ze controleren? Het kost je flink wat geld, maar ik betaal liever geen boetes!quote:Op maandag 25 mei 2009 17:25 schreef dddour het volgende:
[..]
jij betaalt vermogensrendementsheffing? uit jezelf?
aangezien de banken verplicht zijn de saldi aan de BD door te geven weten ze toch wat je vermogen is.quote:Op maandag 25 mei 2009 18:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
geef jij je spaargeld dan iet op aan de belasting? Ben jij dan niet bang dat ze controleren? Het kost je flink wat geld, maar ik betaal liever geen boetes!
Waar heb je dit gevonden? kon het zelf iig niet vinden in de voorwaarden. Lijkt gewoon altijd 4,5 % te zijn.quote:Op maandag 25 mei 2009 12:55 schreef RdeV het volgende:
De ING profijt rekening geeft 4,5% voor de eerste 3 maanden (én bij minimum inleg ¤50k), daarna slechts 4%.
in de link van die post:quote:Op maandag 25 mei 2009 18:44 schreef Keffo het volgende:
[..]
Waar heb je dit gevonden? kon het zelf iig niet vinden in de voorwaarden. Lijkt gewoon altijd 4,5 % te zijn.
Precies. 4% is nog steeds niet slecht. Helaas gaat het wel allemaal naar beneden.quote:Op maandag 25 mei 2009 19:04 schreef Sjowhan het volgende:
Zo te zien is het niet enkel MoneYou die de percentages naar beneden weer bijstelt. Jammer maargoed, we hebben er een tijd van kunnen profiteren
Kreeg vandaag mail van alert@dividendpagina.nl, het gaat weer bar slecht met de rente. Misschien moet die 'crisis' maar eens omslaan in een echte crisis, echt raar dat geld zo weinig waard mag zijn.quote:Op maandag 25 mei 2009 19:22 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Precies. 4% is nog steeds niet slecht. Helaas gaat het wel allemaal naar beneden.
is toch nog steeds niet heel slechts??quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:34 schreef SeLang het volgende:
Anadolubank renteverlaging
"Het nieuwe rentepercentage is vanaf 26 mei 2009 3,80% eff. op jaarbasis."
Een 0,2% verlaging, niet echt veel maargoed. Hopen dat MY ze niet volgt..quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:34 schreef SeLang het volgende:
Anadolubank renteverlaging
"Het nieuwe rentepercentage is vanaf 26 mei 2009 3,80% eff. op jaarbasis."
Dat zou wel erg zijn, als ze op zo'n korte termijn weer een verlaging doen bij MY.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 16:07 schreef Sjowhan het volgende:
[..]
Een 0,2% verlaging, niet echt veel maargoed. Hopen dat MY ze niet volgt..
Ja, oud nieuws. Lees het topic.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 17:10 schreef corus het volgende:
ALMERE - Leaseplan, het grootste autoleasebedrijf van Europa, wil beginnen met een spaarbank.
http://www.ad.nl/economie(...)gt_op_spaargeld.html
Dan vraag ik me echt af hoe ze meer dan ¤ 100 miljoen bij elkaar willen krijgen. Ten eerste spaart volgens het artikel nog steeds 80% van de mensen bij zijn eigen bank, ook al bieden die maar 1% rente. De mensen die wel ergens anders sparen zullen goed om zich heen kijken en wil je daar een aanzienlijk deel van binnenhalen dan moet je toch echt in de top gaan zitten qua rente. Een andere mogelijkheid is een grote reclamecampagne houden, maar dan moet je iig wel een rente bieden die hoger ligt dan de reguliere banken. Zo'n reclamecampagne zal misschien wel een positieve impuls zijn voor de spaarmarkt, andere banken zullen daarop in spelen. Nadeel is denk ik ook dat Leaseplan niet echt een goede naam heeft; uit nood de spaarmarkt betreden terwijl je al een injectie van de overheid hebt gehad (plus de associatie met de auto-branche).quote:Het zal een concurrerend tarief zijn, meldt de nieuwe bank, maar het is niet de bedoeling om prijsvechter te worden.
Yep... En zeker door hun niet al te beste naam, zouden ze voor mij toch wel een verdomd goede rente moeten bieden, wil ik gaan nadenken over een overstap. Nu zit ik prima bij Moneyou voor 4%. Tenzij Leaseplan meer dan 5% gaat geven (meer richting de tarieven uit het Icesave-tijdperk dusquote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:11 schreef MrBadGuy het volgende:
Nieuwe concurrentie is natuurlijk prima en kan wat mij betreft alleen maar worden aangemoedigd. Maar als ik dit lees:
[..]
Dan vraag ik me echt af hoe ze meer dan ¤ 100 miljoen bij elkaar willen krijgen. Ten eerste spaart volgens het artikel nog steeds 80% van de mensen bij zijn eigen bank, ook al bieden die maar 1% rente. De mensen die wel ergens anders sparen zullen goed om zich heen kijken en wil je daar een aanzienlijk deel van binnenhalen dan moet je toch echt in de top gaan zitten qua rente. Een andere mogelijkheid is een grote reclamecampagne houden, maar dan moet je iig wel een rente bieden die hoger ligt dan de reguliere banken. Zo'n reclamecampagne zal misschien wel een positieve impuls zijn voor de spaarmarkt, andere banken zullen daarop in spelen. Nadeel is denk ik ook dat Leaseplan niet echt een goede naam heeft; uit nood de spaarmarkt betreden terwijl je al een injectie van de overheid hebt gehad (plus de associatie met de auto-branche).
Ja dat doen ze standaard, nee het kost je niks.quote:Op woensdag 27 mei 2009 13:52 schreef komrad het volgende:
ik heb vandaag geld van mij ATB rekening gehaald, ik zie nu dat ze dat als spoedopdracht verwerkt hebben. Is dat normaal? en gaan ze me hier nog voor chargen? (lijkt er niet op)
is wel goede service want een paar uur later stond het al op mijn tegenrekeningquote:Op woensdag 27 mei 2009 19:25 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Ja dat doen ze standaard, nee het kost je niks.
quote:Lange en korte rente lopen op
Na een implosie van de korte Europese rente (de Euribor) in het afgelopen half jaar, begint de korte rente weer gestaag op te lopen. In 5 dagen tijd kwam er 0,25 procent bij voor de 1-weeks Euribor.
Enerzijds lijkt de rentemarkt een economisch herstel in te prijzen en anderzijds wordt het financieren van kredieten moeilijker wat juist een verder herstel in de weg kan zitten. Ook gaat de markt er van uit dat de inflatie mogelijk weer zal oplopen in de toekomst.
De lange rente, gebruikt voor bijvoorbeeld hypotheken met een lange looptijd, loopt al sinds december op.
misschien willen ze voorkomen dat spaarders weggaan, en daarom dus een actie. Er moet minimaal ¤ 1.000 op de rekening staan om mee te mogen doen.quote:Op donderdag 28 mei 2009 11:39 schreef Werewolf het volgende:
Ik kreeg vandaag een mailtje van Moneyou over de "Bufferweken" waar je 1000 euro kan "winnen".
De enige eisen zijn dat je een rekening moet hebben met minimaal 1000 euro erop en je moet inschrijven.
Ik verwacht alleen nog ergens een addertje onder het gras. Waarom geven ze anders "gratis" geld weg?
Zie ik iets over het hoofd?
en dat ga je hier melden? zo wordt de kans dat die 1000 euro's naar mij gaan nog kleinerquote:Op donderdag 28 mei 2009 11:39 schreef Werewolf het volgende:
Ik kreeg vandaag een mailtje van Moneyou over de "Bufferweken" waar je 1000 euro kan "winnen".
De enige eisen zijn dat je een rekening moet hebben met minimaal 1000 euro erop en je moet inschrijven.
Ik verwacht alleen nog ergens een addertje onder het gras. Waarom geven ze anders "gratis" geld weg?
in de aktievoorwaarden staan trouwens geen andere gekke dingen, behalve dat als je gewonnen hebt, je daarna uitgesloten wordt van verdere deelnamequote:Op donderdag 28 mei 2009 11:39 schreef Werewolf het volgende:
Andere acties (overgenomen van spaarinformatie):quote:Op donderdag 28 mei 2009 11:39 schreef Werewolf het volgende:
Kon zo snel ook niets vinden, wel leuk om je voor aan te melden dusquote:Op donderdag 28 mei 2009 11:47 schreef Essebes het volgende:
[..]
in de aktievoorwaarden staan trouwens geen andere gekke dingen, behalve dat als je gewonnen hebt, je daarna uitgesloten wordt van verdere deelname
Oh shit, snel iedereen zijn post editen!!!quote:Op donderdag 28 mei 2009 11:46 schreef Gnittoo het volgende:
[..]
en dat ga je hier melden? zo wordt de kans dat die 1000 euro's naar mij gaan nog kleiner
Handig tijdens de EKquote:Op donderdag 28 mei 2009 13:15 schreef RdeV het volgende:
Die van de ING is wel het meest hylarisch. Wie gaat er nu voor de gratis oranje Toilettas?
[ afbeelding ]
Anders ga je toch voor die rentepuntenquote:Op donderdag 28 mei 2009 21:18 schreef RemcoDelft het volgende:
Oranje tasjes is wel heel verwijfd... Gaat lekker met die Postbank...
ik vertrouw het niet, is dit geen phishing???quote:Op donderdag 28 mei 2009 14:04 schreef stijnhetzwijn het volgende:
Geinig dat voeren van Buffers! Goeie actie...
Ik heb me net ook aangemeld.....
Weet niet wat voor internetverbinding jij hebt, want bij mij ging het supersnel
Tuurlijk. Want met je achternaam en rekeningnummer plunderen ze al je rekeningen!quote:Op donderdag 28 mei 2009 22:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
ik vertrouw het niet, is dit geen phishing???
quote:Geachte rekeninghouder/Dear accountholder,
The Economy Bank N.V. past met ingang van 5 Juni, 2009 haar rentetarieven als volgt aan:
The Economy Bank N.V. will change their interest rates on the 5th of June, 2009 as follows:
Teb Ster Spaarrekening 3,85 % (was 4 %)
Teb Ster Deposito
3 maanden/months 3,85 % (was 4 %)
6 maanden/months 3,85 % (was 4 %)
9 maanden/months 3,85 % (was 4 %)
1 jaar/year 4,25 %
2 jaar/years 4,60 %
3 jaar/years 4,50 %
4 jaar/years 4,60 %
5 jaar/years 4,80 %
Hoogachtend/yours faithfully,
The Economy Bank NV
Website www.tebnv.nl
E-mail sparen@tebnv.nl
Telefoon/phone 0800 55 55 055
dat vind ik echt minder grappigquote:Op vrijdag 29 mei 2009 17:21 schreef SeLang het volgende:
Rabobank Loyaalspaarrekening 3,60% --> 3,40%
Volgens mij zie je een paar nulletjes over het hoofd. Het maximaal rentegevend tegoed is dus ¤ 2,5 miljoen en geen ¤ 2,5 duizend.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 00:14 schreef daNpy het volgende:
ING:
Internetspaarrekening 2,3% ¤ 2.500.000
Maximum rentegevend tegoed van 2.500
ligr eraan wat je precies zoekt in een betaalrekening.quote:Op zondag 31 mei 2009 11:44 schreef g0dz0r het volgende:
Niet het goede topic maar een apart topic openen leek me ook zo overbodig.
Iemand die een goed alternatief weet voor een betaalrekening bij de Rabo? Wederom is net nu ik wat betalingen wil doen telebankieren voor de 6de keer geblokkeerd.
Ik ben die boerenpummels echt zo zat en ING of ABN is ook geen optie.
Vreemd verhaal. Wat is de reden daarvoor? Ik zit al mijn hele leven daar en het is nog nooit 1x gebeurdquote:Op zondag 31 mei 2009 11:44 schreef g0dz0r het volgende:
Niet het goede topic maar een apart topic openen leek me ook zo overbodig.
Iemand die een goed alternatief weet voor een betaalrekening bij de Rabo? Wederom is net nu ik wat betalingen wil doen telebankieren voor de 6de keer geblokkeerd.
Ik ben die boerenpummels echt zo zat en ING of ABN is ook geen optie.
Dat is om te beginnen niet waar... voor de rest prima redenen om te vertrekken ja!quote:Op zondag 31 mei 2009 12:28 schreef g0dz0r het volgende:
Waar ik nu echt zat ben bij de Rabo:
- Gezamelijke rekening kan maar 1 persoon telebankieren
Nieuwe pas aangevraagd.quote:Op zondag 31 mei 2009 12:27 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
Vreemd verhaal. Wat is de reden daarvoor? Ik zit al mijn hele leven daar en het is nog nooit 1x gebeurd
Bron: http://www.mdweekly.nl/91(...)kt-winstgroei-van-27quote:Credit Europe Bank boekt winstgroei van 27%
Gebaseerd op: Bank- en Effectenbedrijf (mei 2009)
Credit Europe Bank (CEB) boekte in 2008 een winstgroei van 27%. De winst bedroeg 74,5 miljoen euro. Het balanstotaal nam toe met 25% en kwam uit op 9,5 miljard euro. Daarmee is CEB de tiende bank van Nederland. CEB is de onbekendste middelgrote bank. CEB is gevestigd in Amsterdam en staat onder toezicht van DNB. CEB investeert vrijwel niets in advertenties en heeft een geringe naamsbekendheid onder consumenten. In de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen zetelt slechts één Nederlander. CEB kan met recht enigmatisch worden genoemd.
Ceo Turhan Cemal Beriker is bereid om helderheid te verschaffen. Hij verklaart dat CEB zowel qua funding als financieringsactiviteiten zeer internationaal opereert. Als spaarbank via het direct-model is CEB actief in Duitsland, Nederland en België. In Rusland en Roemenië zijn 125 lokale kantoren gevestigd. De bank zet zijn middelen uit als handelsfinanciering voor im- en exportfirma`s die actief zijn in wereldhavens.
Tevens verzorgt CEB handelsfinanciering voor ondernemingen in Zwitserland, de VS, Europa en Azië die opereren in nichemarkten. Tot twee jaar geleden ging CEB door het leven als Finansabank Holland. Wereldwijd werken 6.000 mensen bij CEB.
Okee die neem ik even terug want dat kan ik niet controleren op het moment. (die pas is ook geblokkkeerd)quote:Op zondag 31 mei 2009 12:34 schreef TeleluvR het volgende:
[..]
Dat is om te beginnen niet waar... voor de rest prima redenen om te vertrekken ja!
Man, ga nou gewoon weg bij die boeren. Ik had er ook liever niet gezeten, het is dat mijn vriendin bij die eppo's een rekening wilde...quote:Op zondag 31 mei 2009 12:46 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Okee die neem ik even terug want dat kan ik niet controleren op het moment. (die pas is ook geblokkkeerd)
1. Vreemd, is mij nog nooit gebeurd dat Telebankieren (of internetbankieren in mijn geval) geblokkeerd is. Zal waarschijnlijk wel aan de gebruiker zelf liggen...quote:Op zondag 31 mei 2009 12:28 schreef g0dz0r het volgende:
Waar ik nu echt zat ben bij de Rabo:
1 Telebankieren vaak geblokkeerd
2 Gezamelijke rekening kan maar 1 persoon telebankieren
3 Alleen regiokantoren kunnen dingen aan- of uitzetten
4 Kan op 1 pas twee rekeningen beheren maar liever zie ik per pas de bijbehorende rekening
Dat top kunnen ze nu gerust weglaten.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:47 schreef MrBadGuy het volgende:
Over Top-Interest kunnen we nou niet echt meer spreken
Winsten van banken zeggen helemaal niets.quote:Op zondag 31 mei 2009 12:39 schreef MrBadGuy het volgende:
CEB heeft het afgelopen jaar iig goede resultaten behaald:
ik zei er ook na dat het weinig zegtquote:Op zondag 31 mei 2009 18:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Winsten van banken zeggen helemaal niets.
Als dat na vorig jaar nog niet duidelijk is...
Krijg je dat ook als je even 500 euro op je spaarrekening stort, vervolgens het formulier invult en dan het bedrag er weer afhaalt als je de tas ontvangen hebt??quote:Op donderdag 28 mei 2009 13:15 schreef RdeV het volgende:
Die van de ING is wel het meest hylarisch. Wie gaat er nu voor de gratis oranje Toilettas?
[ afbeelding ]
staat gewoon in de actievoorwaarden:quote:Op maandag 1 juni 2009 12:14 schreef Gehannes het volgende:
[..]
Krijg je dat ook als je even 500 euro op je spaarrekening stort, vervolgens het formulier invult en dan het bedrag er weer afhaalt als je de tas ontvangen hebt??
quote:Nederlander let niet op rente
Bijna 70 procent van de Nederlanders vergelijkt de rente op zijn spaarrekening niet of nauwelijks met die van andere banken. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Winkle in opdracht van spaarbank MoneYou.
Bijna eenderde van de spaarders weet ook niet wat het rentepercentage is op zijn huidige rekening. Volgens het onderzoek vinden consumenten veiligheid en gemak belangrijker dan rente.
Zal gemiddeld minder geld op staan dan een volwassenen rekening (=absoluut minder rente uitkeren) en klantbinding...quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:49 schreef tinny het volgende:
Ik zag dat de Jongerenspaarrekening van mijn dochter bij ARGENTA nog op 4% is blijven hangen.
Terwijl de reguliere (volwassenen) internetspaarrekening bij ARGENTA al ergens in de 3% is gezakt.
Wat zou de reden zijn dat ze hem op die jongerenrekening wel zo hoog houden?
Het kan dus gewoon niet, zojuist gebeld en helaas. Mijn punt is dus weldegelijk valide.quote:Op zondag 31 mei 2009 12:46 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Okee die neem ik even terug want dat kan ik niet controleren op het moment. (die pas is ook geblokkkeerd)
Om wat voor bedrag gaat het hier?quote:Op woensdag 3 juni 2009 09:00 schreef Berto het volgende:
Het wordt steeds minder met die Argenta. Rente was al niet veel meer, nu gaat ook al de gratis bankrekening weg. Iemand nog een idee voor een gratis rekening met betaalpas?
Het was al niks en dan weer verlagen. Gelukkig ben ik al een hele tijd bij de postbank/ing weg. Pauperbankquote:Op maandag 8 juni 2009 14:51 schreef Aether het volgende:
ING
Bonusrenterekening - 2,75% » 2,50%
Internetspaarrekening - 2,30% » 2,20%
Kwartaalextrarekening - 2,50% » 2,25%
Profijtrekening - 4,00% » 3,75%
Toprekening - 3,50% » 3,25%
quote:Op donderdag 28 mei 2009 13:15 schreef RdeV het volgende:
[ afbeelding ]
En, bevalt ie?quote:
Ik heb 'm nog niet binnenquote:Op maandag 8 juni 2009 17:00 schreef Aether het volgende:
Vergeet het goede nieuws
ING
Deposito (2 jaar) - 2,30% » 2,50%
[..]
En, bevalt ie?
Volgens mij was die rente nu voor 10 jaar vastquote:Op donderdag 11 juni 2009 22:21 schreef BeamofLight het volgende:
Ben benieuwd wat de Rabo me gaat voorstellen. Had per 1-10-2008 voor 12 maanden 5% gekregen...
Ik had ze gemaild hoe ik kan opzeggen (kan via de website). Reactie: "het spijt ons te horen dat u geen gebruik meer wilt maken van onze diensten"... Gekke Belgen!quote:Op woensdag 3 juni 2009 09:00 schreef Berto het volgende:
Het wordt steeds minder met die Argenta. Rente was al niet veel meer, nu gaat ook al de gratis bankrekening weg. Iemand nog een idee voor een gratis rekening met betaalpas?
Geachte relatie,
Argenta Spaarbank NV positioneert zich al meer dan 50 jaar als een solide bankverzekeraar. Ook in de Nederlandse markt is Argenta al jaren actief. Argenta biedt via internetbankieren direct opvraagbare spaarrekeningen en betaalrekeningen met een gratis bankpas aan.
In de afgelopen periode heeft Argenta in Nederland voor wat betreft het assortiment bancaire producten een strategische heroverweging gemaakt, waardoor besloten is om in Nederland geen betaalrekeningen met een bankpas meer aan te bieden.
Argenta zal zich met het internetbankieren verder toeleggen op het aanbieden van (nieuwe) producten met vermogensopbouw, zoals spaar- en termijndepositorekeningen. Hiermee wenst Argenta haar positie verder te behouden en uit te bouwen.
Verder constateren wij dat het blijven aanbieden van een (gratis) betaalrekening met bankpas dermate grote investeringen met zich meebrengen, die niet meer in verhouding staan tot de opgebouwde portefeuille.
Wij beseffen dat deze beslissing gevolgen heeft voor uw administratie. Aangezien u in de gelegenheid dient te zijn om een alternatief te zoeken, zal Argenta derhalve de mogelijkheid om te internetbankieren via uw betaalrekening en betaalpas beëindigen met ingang van 15 september 2009. Na die datum is het niet meer mogelijk om verrichtingen te doen via uw betaalrekening en met uw bankpas bij Argenta.
Indien u nog vragen hebt, kunt u altijd contact opnemen met onze medewerkers van de Afdeling Sparen & Betalen. Zij zijn bereikbaar via telefoonnummer 076 – 520 53 73 of via de e-mail: helpdesk@argenta.nl
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en hopen op uw begrip en medewerking.
Met vriendelijke groet,
Directie Argenta Spaarbank NV, Bijkantoor Nederland
Nee die Dirk is 100% zuiver van de graatquote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik had ze gemaild hoe ik kan opzeggen (kan via de website). Reactie: "het spijt ons te horen dat u geen gebruik meer wilt maken van onze diensten"... Gekke Belgen!
Ik heb nu een rekening bij DSB geopend.
Nou 2% zo ongeveer. Wordt ik niet echt warm van... Moet soms ook nog 1.2% af , want de fiscus wilt ook watquote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:34 schreef SeLang het volgende:
Lage nominale rente, maar de reele rente (=rente min inflatie) is zo slecht nog niet
[ afbeelding ]
Als ik daar geld zou lenen, dan zou ik me eerst wel tien keer achter de oren krabben. Nu weet ik niet hoe terecht dat is, maar de verhalen zijn wel heel negatief over hun hypotheken. Een spaar- of betaalrekening zal denk ik wel wat meevallen, maar ze hebben wel een hele slechte naam gekregen de afgelopen tijd.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 14:49 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Nee die Dirk is 100% zuiver van de graat
Ik ga terug naar de ABN die geven meer rentequote:Aanpassing rente spaarrekeningen
In navolging van de ontwikkelingen op de financiële markten, zal Akbank N.V. per 16 juni 2009 de rentepercentages van de AK Spaarrekeningen aanpassen.
- AK Internet Spaarrekening: 3,00%* (voorheen 3,50%)
- AK Internet Plus Spaarrekening: 2,75%* (voorheen 3,25%)
- AK Spaarrekening: 2,75%* (voorheen 3,25%)
- AK Plus Spaarrekening: 2,70%* (voorheen 3,20%)
* Rentewijzigingen voorbehouden. Het rentepercentage is effectief op jaarbasis en kan dagelijks variëren.
4% is nog een van de hogere rentes voor een rekening zonder beperkingen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 21:39 schreef Hugo__Boss het volgende:
Ik dacht even dat moneyou weer hogere rente had gekregen.. onderaan dit topic stond een banner met 4,25 % rente, maar das blijkbaar een foutje.. helaas! :p
Het gaat echt helemaal nergens meer over.quote:Rentewijziging ATB Internet Spaar- en Depositorekeningen
Geachte relatie,
Hierbij willen wij u informeren dat Amsterdam Trade Bank N.V. besloten heeft om met ingang van maandag 22 juni 2009 de rentevergoeding op de ATB Internet Spaarrekening te wijzigen naar: 3,00% (was 3,50%)
Eveneens op maandag 22 juni 2009 zal Amsterdam Trade Bank de tarieven voor nieuwe Internet Spaardeposito's als volgt wijzigen:
Nieuwe tarieven per 22-06-2009 (oude tarieven boven nieuwe)
3 maanden vast
3,50 %
3,00 %
6 maanden vast
3,50 %
3,00 %
9 maanden vast
3,50 %
3,00%
1 jaar vast
4,00 %
3,75 %
2 jaar vast
4,25 %
4,25 % (ongewijzigd)
3 jaar vast
4,50 %
4,50 % (ongewijzigd)
4 jaar vast
4,50 %
4,50 % (ongewijzigd)
5 jaar vast
4,50 %
4,50 % (ongewijzigd)
Duidelijk dat de ATBank problemen heeft leningen te verstrekken op korte termijn. Niet vreemd ansich, dat zie je nu overal.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het gaat echt helemaal nergens meer over.
SNS misschien?quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:29 schreef RJD het volgende:
De rentes gaan echt met sneltrein vaart naar beneden. Sinds januari heeft ATB elke maand z'n rente verlaagd. Nu komt de rente wel weer heel dicht bij de Rabobank, waar ik de rest van mijn bankzaken heb. Daarnaast heeft ASN Bank op dit moment een hogere rente. Daar heb ik sinds kort ook een betaalrekening en spaarrekening. Misschien dat ik dan voor de ASN kies... of toch voor de hoge rente bij MoneYou.
Wordt lastig kiezen zo...
Voorwaarde: minimaal 10.000 euro.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
SNS misschien?
http://www.spaarrente.nl/spaarrekening.aspx
ik zit met hetzelfde "probleem"quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:29 schreef RJD het volgende:
De rentes gaan echt met sneltrein vaart naar beneden. Sinds januari heeft ATB elke maand z'n rente verlaagd. Nu komt de rente wel weer heel dicht bij de Rabobank, waar ik de rest van mijn bankzaken heb. Daarnaast heeft ASN Bank op dit moment een hogere rente. Daar heb ik sinds kort ook een betaalrekening en spaarrekening. Misschien dat ik dan voor de ASN kies... of toch voor de hoge rente bij MoneYou.
Wordt lastig kiezen zo...
Dat is ook precies de reden dat ik twijfel. Straks heb ik er nog een spaarrekening bij waarbij de rente snel naar de 3% daalt. Dan wordt het er niet overzichtelijker op met al die spaarrekeningen. Ik denk dat ik een aantal rekeningen ga samenvoegen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 07:41 schreef tinny het volgende:
[..]
ik zit met hetzelfde "probleem"
Zit te twijfelen om een MY rek te openen maar ben bang dat tegen de tijd dat het geregeld is de MY-rente ook richting de 3% is gegaan...
Nog 3 maand 5.27% bij te vullen bij Centraal beheer. Daarnaast nog een klein bedrag bij CEB vast staan voor 5% tot 20 januari.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:49 schreef EchtGaaf het volgende:
De rente smelt als sneeuw voor de zon. De plusrente van SNS is ook al weer een kwart procent minder. Ik verwacht dat Reaal ook snel gaat volgen.
Op naar de nul procent.
Verander de TT maar gerust in 'Banken met lage rente" Het gaat weer helemaal nergens meer over. Zoals tot voorkort...
En de langere hypotheekrente zakt maar niet......:')!
Inderdaad, ook niet voorzien dat dit zo rap gaat....quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:01 schreef Nizno het volgende:
[..]
Nog 3 maand 5.27% bij te vullen bij Centraal beheer. Daarnaast nog een klein bedrag bij CEB vast staan voor 5% tot 20 januari.
Dit had ik niet zien aankomen dat het zo rap gaat... Maar vind het heel niet erg dat ik zoveel naar Centraal Beheer heb gegooid.
Zelfde verhaal hierquote:Op donderdag 18 juni 2009 15:07 schreef kwahgib het volgende:
Na 2 jaar tevreden klant te zijn geweest bij ATB ben ik het nu zat. Ze lopen duidelijk in de voorhoede met het verlagen van hun rente. Ik heb het een half jaar aangekeken, maar iedere maand is het weer raak. Ik ga dus switchen.
Nu twijfel ik tussen Moneyou met 4% en Reaal met 4.25%. Wat zouden jullie aanraden?
Het gaat om 600 euro of zo.. Niet om ontzettend veel geld natuurlijk. Maar het geeft dan ook wel een goed signaal af.quote:Op donderdag 18 juni 2009 17:30 schreef Sloggi het volgende:
Ligt er aan hoeveel rente er op staat. Als het om duizenden euro's gaat is het de moeite waard om er een procentpunt rente meer voor te krijgen. Anders zou ik 'm open laten, zo'n gek idee is het toch niet dat ATB over een tijd weer een goede rente geeft?
Nou, ik vind het persoonlijk wel erg dat wij als spaarder (dus zorgzaam en zuinig met geld) daar zo bespottelijk weinig voor krijgen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 17:32 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Het gaat om 600 euro of zo.. Niet om ontzettend veel geld natuurlijk. Maar het geeft dan ook wel een goed signaal af.
Kijk ik vind het persoonlijk niet erg dat ATB z'n rente verlaagde, de markt is immers veranderd. Maar ATB was altijd de eerste, en zet iedere keer de grootste stappen. Waar ze eerst in de top-5 stonden, staat ze nu niet eens meer in de top-20. Daarvoor zet ik m'n geld niet bij hun neer.
Het voordeel van opzeggen is dat de dan toe opgelopen rente vrijkomt en dat kan wel flink oplopen...quote:Op donderdag 18 juni 2009 17:33 schreef SeLang het volgende:
Je moet niet gebruikte rekeningen gewoon open laten en alleen je geld af en toe heen en weer slepen naar de rekeningen met de hoogste rente.
Dat weet ik, daarom ben ik al sinds februari MY klantquote:Op woensdag 17 juni 2009 08:46 schreef TeleluvR het volgende:
[..]
4% is nog een van de hogere rentes voor een rekening zonder beperkingen.
zit weinig anders op ja...quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je moet het spelletje dus gewoon meespelen. Je geld heen -en weer schuiven dus.
Ditquote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je moet het spelletje dus gewoon meespelen. Je geld heen -en weer schuiven dus.
Als je de helft bij Rabo hebt staan, betekent dat dan dan je max. 2 ton hebt?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:03 schreef SeLang het volgende:
Snapshot van verdeling over verschillende rekeningen
[ afbeelding ]
ik schat 'm in op 7,5 ton, op basis van het ING deelquote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:07 schreef Arcee het volgende:
[..]
Als je de helft bij Rabo hebt staan, betekent dat dan dan je max. 2 ton hebt?
Nee, bij een aantal systeembanken (en met name Rabo) ga ik zwaar over de limiet tegenwoordig.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:07 schreef Arcee het volgende:
[..]
Als je de helft bij Rabo hebt staan, betekent dat dan dan je max. 2 ton hebt?
ik los dat op door geld aan mijn ouders te lenen, die dat vervolgens bij een bank wegzetten.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, bij een aantal systeembanken (en met name Rabo) ga ik zwaar over de limiet tegenwoordig.
Dit soort risicozoekend gedrag is een gevolg van de staatsobligatie yield die nu bijna nul is
Zie er indrukwekkend uit.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:03 schreef SeLang het volgende:
Snapshot van verdeling over verschillende rekeningen
[ afbeelding ]
Maarreh.. Is het bij de Rabo niet mogelijk om bij verschillende kantoren een rekening te openen? Rabobanken zijn allemaal ( * ) zelfstandig, en opereren allemaal met een eigen bankvergunning. Theoretisch zou dit dus ook voor elke bank een garantie van 100k pp moeten opleveren. Heeft iemand de DNB al eens gevraagd hoe ze daarmee om denken te gaan?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, bij een aantal systeembanken (en met name Rabo) ga ik zwaar over de limiet tegenwoordig.
Dit soort risicozoekend gedrag is een gevolg van de staatsobligatie yield die nu bijna nul is
Het zijn inderdaad verschillende entiteiten met hun eigen 100k garantie, maar...quote:Op maandag 22 juni 2009 15:05 schreef Metatron het volgende:
[..]
Maarreh.. Is het bij de Rabo niet mogelijk om bij verschillende kantoren een rekening te openen? Rabobanken zijn allemaal ( * ) zelfstandig, en opereren allemaal met een eigen bankvergunning. Theoretisch zou dit dus ook voor elke bank een garantie van 100k pp moeten opleveren. Heeft iemand de DNB al eens gevraagd hoe ze daarmee om denken te gaan?
( * ) Nou ja, bijna dan. Er zijn in flink wat regios een aantal voorheen losse kantoren juridisch samengegaan. Maar er blijven nog genoeg separate instanties over.
je hebt in theorie gelijk, maar onderling hebben Rabobanken afgesproken dat je slechts bij 1 locale rabobank kunt bankieren. Probeer je ergens anders een rekening te openen zul je terugverwezen worden naar je 'eigen' rabobank.quote:Op maandag 22 juni 2009 15:05 schreef Metatron het volgende:
[..]
Maarreh.. Is het bij de Rabo niet mogelijk om bij verschillende kantoren een rekening te openen? Rabobanken zijn allemaal ( * ) zelfstandig, en opereren allemaal met een eigen bankvergunning. Theoretisch zou dit dus ook voor elke bank een garantie van 100k pp moeten opleveren. Heeft iemand de DNB al eens gevraagd hoe ze daarmee om denken te gaan?
( * ) Nou ja, bijna dan. Er zijn in flink wat regios een aantal voorheen losse kantoren juridisch samengegaan. Maar er blijven nog genoeg separate instanties over.
Wat raar, bij mij was dat juist de allermakkelijkste.quote:Op maandag 22 juni 2009 18:02 schreef HiZ het volgende:
GVD zeg wat maakt dat moneyou het moeilijk om een rekening te openen.
Precies, veel makkelijker dan bij moneyou ben ik nog niet tegengekomen iig!quote:Op maandag 22 juni 2009 18:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat raar, bij mij was dat juist de allermakkelijkste.
Alles kon online, hoefde niets op te sturen, etc...
Kun je aangeven wat er moeilijk aan gaat? Zoals de personen hierboven is het de makkelijkste aanvraag die ik gehad heb en was het in 3 dagen gepiept (zelfs inclusief een storing dat mijn eerste storting ter activering terug gestort werd)quote:Op maandag 22 juni 2009 18:02 schreef HiZ het volgende:
GVD zeg wat maakt dat moneyou het moeilijk om een rekening te openen.
Bij mij staat in die Moneyou advertentie hieronder gewoon 4.0% hoor.quote:Op maandag 22 juni 2009 19:56 schreef TeleluvR het volgende:
Yep, bij mij binnen twee dagen. Wel raar dat ze hieronder nog steeds adverteren met 4.25%
Dat heb ik ook overwogen, alleen zit er één addertje onder het gras: Er is niet zo heel veel wat de Rabo tegenhoudt om die 'interne garantstelling' in de ijskast te zetten, en een filiaal wat in de problemen komt gewoon te laten klappen.quote:Op maandag 22 juni 2009 15:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het zijn inderdaad verschillende entiteiten met hun eigen 100k garantie, maar...
Mijn redenering is als volgt: de Rabobank filialen dekken elkaar (ze hebben eigenlijk een ingebouwd depositogarantiestelsel) dus er zal imo nooit slechts één Rabobank omvallen. OF er valt niemand, OF ze vallen allemaal. Stel dat de hele keten omvalt, dan zou elk filiaal dus apart een 100k garantie hebben van het Depositogarantiestelsel.
Het probleem is alleen dat het Depositogarantiestelsel wordt opgebracht door alle banken die eraan deelnemen. Aangezien de Rabobank >50% (dacht ik) van de totale spaarmarkt heeft kan het Depositogarantiestelsel dat nooit vergoeden. In feite IS de Rabobank het depositograntiestelsel
Daarom denk ik dat bij een omvallen van Rabo je enige mogelijke redding de NL staat is die enorme staatsleningen uitgeeft om het te financieren. Zelfs dit is twijfelachtig of het feasible is....
Om deze reden beschouw ik de Rabobank als bijna zo goed als een staatsobligatie, want uiteindelijk gaat het dan gewoon neerkomen op de mate waarin de Nederlandse staat de klap zou kunnen opvangen.
Bij mij echt 4,25!quote:Op maandag 22 juni 2009 20:12 schreef Omniej het volgende:
[..]
Bij mij staat in die Moneyou advertentie hieronder gewoon 4.0% hoor.
Dat kan, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk en onverstandig als ze dat zouden doen. Op dat moment is namelijk de naam Rabobank besmet en als kennelijk elk (klein!) Rabobankje er alleen voor staat dan komen spaarders heel erg snel hun geld terughalen om het bij een grootbank te parkeren (want dan kun je Rabo niet meer als een grote bank zien). De beste overlevingsstrategie voor Rabo is om tot het einde elk filiaal te ondersteunen.quote:Op maandag 22 juni 2009 20:23 schreef Metatron het volgende:
[..]
Dat heb ik ook overwogen, alleen zit er één addertje onder het gras: Er is niet zo heel veel wat de Rabo tegenhoudt om die 'interne garantstelling' in de ijskast te zetten, en een filiaal wat in de problemen komt gewoon te laten klappen.
Voor mij is een belangrijk criterium dat ik via dezelfde bank het geld onmiddellijk kan omzetten in aandelen als dat nodig is (incl. effectenkrediet). Dan vallen de meeste banken al af. De rente op de loyaalrekening is niet het beste, maar toch heel behoorlijk. Het verschil in rente met anderen zie ik als een soort van 'opportunity cost' voor het direct kunnen omzetten als dat nodig is. Vorig jaar gebruikte ik voor dat doel kortlopende staatsobligaties die gewoon bij Binck stonden, maar toen was de yield daarop ook nog ruim 4%.quote:Ik vind de Rabo een prima bank hoor, zit er m'n hele leven al, en hun internetbankieren werkt vlekkeloos, maar qua rente op spaarrekeningen vind ik ze wel erg zuinigjes.
Om de een of andere vage reden zijn ze niet in staat om mijn ABN rekening te verifieren. ABN of all banks !!!!quote:Op maandag 22 juni 2009 18:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat raar, bij mij was dat juist de allermakkelijkste.
Alles kon online, hoefde niets op te sturen, etc...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |