quote:Op woensdag 13 mei 2009 21:46 schreef Dennis101 het volgende:
Simpel gezegd, een bank hoeft maar iets van 10% van het vermogen ook daadwerkelijk in kas te hebben. Als je dus 1000 euro ontvangt kun je 10000 euro uitlenen. Hierover kun je rente vragen. Dit is natuurlijk heel simpel gesteld maar zo zit het ongeveer in elkaar.
quote:Op woensdag 13 mei 2009 21:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
je moet 1000o euro in kas hebben om 10000 euro te kunnen uitlenen, 10% daarvan moet EIGEN VERMOGEN zijn, 9000 mogen DEPOSITOS zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat je over 10000 euro rente beurt, maar slechts over 1000 euro rente moet betalen
Ik begrijp wel waarom dit een lange crisis wordt: met een negatieve rentemarge kun je geen winst maken, en de hefboom van de leverage (10x in jouw voorbeeld) maakt het verlies alleen erger.
quote:Op woensdag 13 mei 2009 22:08 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus de maatregelen om 'de crisis' tegen te gaan zijn er alleen om de bevolking te laten geloven dat het systeem correct is? Want het argument was dat de banken onderling elkaar niet meer vertrouwden en geen geld meer leenden.
Die overige 9000 leen je uit tegen een hoger rentepercentage, ook wel een lening genoemd, daar verdien je dus aan. Ook zijn er banken die dat geld dus beleggen (mede door slechte beleggingen zitten we nu in shit) en daar hun winst vandaan halen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 21:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
je moet 1000o euro in kas hebben om 10000 euro te kunnen uitlenen, 10% daarvan moet EIGEN VERMOGEN zijn, 9000 mogen DEPOSITOS zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat je over 10000 euro rente beurt, maar slechts over 1000 euro rente moet betalen
Ik begrijp wel waarom dit een lange crisis wordt: met een negatieve rentemarge kun je geen winst maken, en de hefboom van de leverage (10x in jouw voorbeeld) maakt het verlies alleen erger.
klik nog eens terug naar het vorige topic. Daar werd gesteld als een bank 1x 5% rente betaalde, ze 10x 4% ontving. In het voorbeeld is dat 9 x 5% betalen en 10x 4% ontvangen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 22:17 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Die overige 9000 leen je uit tegen een hoger rentepercentage, ook wel een lening genoemd, daar verdien je dus aan. Ook zijn er banken die dat geld dus beleggen (mede door slechte beleggingen zitten we nu in shit) en daar hun winst vandaan halen.
Jij reageerde hierop:quote:Op woensdag 13 mei 2009 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
klik nog eens terug naar het vorige topic. Daar werd gesteld als een bank 1x 5% rente betaalde, ze 10x 4% ontving. In het voorbeeld is dat 9 x 5% betalen en 10x 4% ontvangen.
Er werd gesteld dat die stoute banken geld verdienen door meer rente te betalen dan ze ontvangen.
Not dus.
Daarom zijn korte spaarrentes van boven de 4% buitengewoon vreemd op dit moment. Daar lijdt een bank inderdaad verlies op (nog afgezien dat ze tegen 1% bij de ECB kunnen trekken, dus waarom 4% betalen).
Ze hebben 1000 euro waar ze 5% rente over geven. Verder hebben ze 9000 uitstaan aan leningen, dus zelfs al vangen ze daar minder rente op zouden ze nog winst maken.quote:Op woensdag 13 mei 2009 20:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat een populistische ONZIN!
Banken lenen elke gespaarde euro minimaal 10 keer uit, m.a.w. zelfs als ze 5 % rente geven, en maar 4% krijgen op leningen, dan krijgen ze die 4 % nog altijd 10 keer, oftewel 40%...
Die hogere rente (alhoewel, hoog?) geven ze om spaarders aan te trekken, immers: hoe meer spaarders, hoe meer dekking ze hebben voor hun leningen. Omdat zijzelf 1% rente moeten betalen aan de centrale bank en 3% aan hun spaarders maken ze een verlies van 2%, daarom daalt de rente voor de spaarders. Maar nogmaals, het gaat over peanuts, die 2% stelt heel weinig voor in het totaalplaatje van een bank.quote:Op woensdag 13 mei 2009 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
klik nog eens terug naar het vorige topic. Daar werd gesteld als een bank 1x 5% rente betaalde, ze 10x 4% ontving. In het voorbeeld is dat 9 x 5% betalen en 10x 4% ontvangen.
Er werd gesteld dat die stoute banken geld verdienen door meer rente te betalen dan ze ontvangen.
Not dus.
Daarom zijn korte spaarrentes van boven de 4% buitengewoon vreemd op dit moment. Daar lijdt een bank inderdaad verlies op (nog afgezien dat ze tegen 1% bij de ECB kunnen trekken, dus waarom 4% betalen).
TT change, banken met rentequote:Op woensdag 13 mei 2009 23:52 schreef Nizno het volgende:
Interessant onderwerp. Heeft alleen niet echt met Hoge rente (meer) te maken
Klopt, ik hoop de lijstjes op korte termijn weer bij te werken. Maar ik heb natuurlijk meer te doen dan deze lijstjes up-to-date houden. Met deze dagelijkse renteverlagingen heb ik er bijna een dagtaak aan. Ik probeer het zo goed mogelijk bij te houden, maar vergeef het mij als het eens een weekje niet lukt.quote:Op donderdag 14 mei 2009 09:58 schreef HumbertoT het volgende:
De deposito's van Delta Loyd in de op kloppen niet meer.
Deposito's Rente Rekening:
- 6 maanden 4,20%
- 12 maanden 4,30%
- 18 maanden 4,40%
- 24 maanden 4,50%
Dat was je enige optie?(!)quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:17 schreef Essebes het volgende:
Ze polste ons of we de huidige deposito wilden openbreken om alsnog in de 5-jaars deposito te springen.
nee, ze had het ook over 10 jaars deposito's en zo. Maar het kwam erop neer, dat ze alleen voor een overstap naar de 5 jaar of langer deposito's onze huidige mocht openbreken. Een kortere termijn kiezen (of vrijvallen) mocht wel, maar pas per 1 juli as.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:02 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat was je enige optie?(!)
In Duitsland en België zit CEB al een stuk lager (korte deposito's iets boven de 2%).
lijkt me erg verstandig. Openen kan binnen 2 a 3 dagen geheel geregeld zijn! Gewoon doen!quote:Op zaterdag 16 mei 2009 08:04 schreef Idler het volgende:
Van de hoge rente bij Credit Europe is weinig over helaas, misschien moet ik maar een rekening gaan openen bij Moneyou.
Ik denk dus precies hetzelfde.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 08:04 schreef Idler het volgende:
Van de hoge rente bij Credit Europe is weinig over helaas, misschien moet ik maar een rekening gaan openen bij Moneyou.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |