abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 mei 2009 @ 22:11:18 #1
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_68996130
Deze lijst is een momentopname. Lees en bekijk de rest van deze topic voor actuele zaken. Wijzigingen worden wel zo veel mogelijk bijgewerkt. De laatste wijziging vond plaats op de hieronder genoemde datum.

Het is momenteel een turbulente tijd in de financiële wereld. De lijstjes hieronder geven wel de actuele rentestand weer, echter de tekst in deze OP kán verouderd zijn als gevolg van nieuwe ontwikkelingen.

Vervolg van:
Banken met hoge rente #21

Rekeningen ZONDER BEPERKENDE VOORWAARDEN:

..

Rekeningen MET MAANDELIJKSE INLEG*:

* Als je in een maand minder dat het minimum inlegt, krijg je soms een lagere rente. Meer inleggen is niet mogelijk. Opnemen heeft over het algemeen geen invloed op het rentepercentage (controleer dit wel per rekening voor je hem opent!)

..

Rekeningen MET VASTE LOOPTIJD EN VASTE RENTE:

..

Rekeningen MET ANDERE VOORWAARDEN:

..

JEUGD-Spaarrekeningen:

..

Belastingdienst (heffingsrente):
Speciaal voor de mensen die graag "sparen" via de Belastingdienst.

Alle banken in het rijtje staan onder toezicht van De Nederlandse Bank (DNB) en vallen onder het Depositogarantiestelsel (TS kan niet aansprakelijk gehouden worden voor fouten in deze post, zelf even controleren natuurlijk!). Alle spaartegoeden worden door De Nederlandsche Bank gegarandeerd tot 100.000 euro per rekeninghouder per bank (bij EN/OF rekeningen geldt het dubbele). In de euro-landen geldt nu een minimale garantie van 50.000 euro (in Nederland en België dus 100.000 euro). Inmiddels is in Europa afgesproken dat eind 2010 alle lidstaten verplicht een dekking bieden van 100.000 euro.

Uitzonderingen:
Argenta valt onder het Belgische Garantiestelsel. Ook in België wordt nu 100.000 euro volledig gegarandeerd door de Belgische overheid.

Voor hele grote bedragen (waarbij spreiden over meerdere banken lastig wordt) kun je staatobligaties overwegen. Nederlandse staatsobligaties behoren tot de veiligste ter wereld. Je hebt dan wel het nadeel van transactie- en bewaarkosten, maar voor grote bedragen zijn die in verhouding laag.

Yield-curve voor Staatsobligaties per 20 maart 2009**:

Rente van de Europese Centrale Bank per 20 maart 2009**:

** Bovenstaande yield-curve en rente van de ECB worden niet automatisch geüpdate. De meest aktuele grafieken zijn hier te vinden: www.bloomberg.com -> market data -> rates & bonds -> Germany

Handige links:
http://www.spaarinformatie.nl
http://www.rekeninginfo.nl
http://www.dividendpagina.nl/sparen.asp
http://www.overgeld.nl
http://mistermoney.rtl.nl/sparen.asp
http://www.geldenrecht.nl
http://www.renteplaza.com

Hou dit AUB een spaartopic.
Discusseren over speculeren en beleggen kan hier: Beleggen & aandelen deel 30

De kleine lettertjes:
1. Deze OP vind je hier
2. TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP
3. Alle informatie in deze OP is onder voorbehoud
4. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden

-Break-
Ik heb de OP zo neergezet, klopt alles?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 13 mei 2009 @ 22:14:16 #2
188877 Stupendous76
pi_68996257
En de laatste posts van het vorige topic:
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 21:46 schreef Dennis101 het volgende:
Simpel gezegd, een bank hoeft maar iets van 10% van het vermogen ook daadwerkelijk in kas te hebben. Als je dus 1000 euro ontvangt kun je 10000 euro uitlenen. Hierover kun je rente vragen. Dit is natuurlijk heel simpel gesteld maar zo zit het ongeveer in elkaar.
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 21:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

je moet 1000o euro in kas hebben om 10000 euro te kunnen uitlenen, 10% daarvan moet EIGEN VERMOGEN zijn, 9000 mogen DEPOSITOS zijn.

Maar dat wil niet zeggen dat je over 10000 euro rente beurt, maar slechts over 1000 euro rente moet betalen

Ik begrijp wel waarom dit een lange crisis wordt: met een negatieve rentemarge kun je geen winst maken, en de hefboom van de leverage (10x in jouw voorbeeld) maakt het verlies alleen erger.
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 22:08 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Dus de maatregelen om 'de crisis' tegen te gaan zijn er alleen om de bevolking te laten geloven dat het systeem correct is? Want het argument was dat de banken onderling elkaar niet meer vertrouwden en geen geld meer leenden.
Repent, Pray, Forgive
pi_68996408
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 21:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

je moet 1000o euro in kas hebben om 10000 euro te kunnen uitlenen, 10% daarvan moet EIGEN VERMOGEN zijn, 9000 mogen DEPOSITOS zijn.

Maar dat wil niet zeggen dat je over 10000 euro rente beurt, maar slechts over 1000 euro rente moet betalen

Ik begrijp wel waarom dit een lange crisis wordt: met een negatieve rentemarge kun je geen winst maken, en de hefboom van de leverage (10x in jouw voorbeeld) maakt het verlies alleen erger.
Die overige 9000 leen je uit tegen een hoger rentepercentage, ook wel een lening genoemd, daar verdien je dus aan. Ook zijn er banken die dat geld dus beleggen (mede door slechte beleggingen zitten we nu in shit) en daar hun winst vandaan halen.
pi_68996897
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 22:17 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Die overige 9000 leen je uit tegen een hoger rentepercentage, ook wel een lening genoemd, daar verdien je dus aan. Ook zijn er banken die dat geld dus beleggen (mede door slechte beleggingen zitten we nu in shit) en daar hun winst vandaan halen.
klik nog eens terug naar het vorige topic. Daar werd gesteld als een bank 1x 5% rente betaalde, ze 10x 4% ontving. In het voorbeeld is dat 9 x 5% betalen en 10x 4% ontvangen.

Er werd gesteld dat die stoute banken geld verdienen door meer rente te betalen dan ze ontvangen.

Not dus.

Daarom zijn korte spaarrentes van boven de 4% buitengewoon vreemd op dit moment. Daar lijdt een bank inderdaad verlies op (nog afgezien dat ze tegen 1% bij de ECB kunnen trekken, dus waarom 4% betalen).
pi_68997058
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

klik nog eens terug naar het vorige topic. Daar werd gesteld als een bank 1x 5% rente betaalde, ze 10x 4% ontving. In het voorbeeld is dat 9 x 5% betalen en 10x 4% ontvangen.

Er werd gesteld dat die stoute banken geld verdienen door meer rente te betalen dan ze ontvangen.

Not dus.

Daarom zijn korte spaarrentes van boven de 4% buitengewoon vreemd op dit moment. Daar lijdt een bank inderdaad verlies op (nog afgezien dat ze tegen 1% bij de ECB kunnen trekken, dus waarom 4% betalen).
Jij reageerde hierop:
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 20:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat een populistische ONZIN!
Banken lenen elke gespaarde euro minimaal 10 keer uit, m.a.w. zelfs als ze 5 % rente geven, en maar 4% krijgen op leningen, dan krijgen ze die 4 % nog altijd 10 keer, oftewel 40%...
Ze hebben 1000 euro waar ze 5% rente over geven. Verder hebben ze 9000 uitstaan aan leningen, dus zelfs al vangen ze daar minder rente op zouden ze nog winst maken.

Goed er zal vast nog wel wat anders achter zitten wat wij niet weten.
  woensdag 13 mei 2009 @ 23:03:35 #6
188877 Stupendous76
pi_68998257
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Not dus.

Die hogere rente (alhoewel, hoog?) geven ze om spaarders aan te trekken, immers: hoe meer spaarders, hoe meer dekking ze hebben voor hun leningen. Omdat zijzelf 1% rente moeten betalen aan de centrale bank en 3% aan hun spaarders maken ze een verlies van 2%, daarom daalt de rente voor de spaarders. Maar nogmaals, het gaat over peanuts, die 2% stelt heel weinig voor in het totaalplaatje van een bank.

-edit-
Bij de centrale bank kunnen ze niet zo veel lenen, daarom willen ze ook spaarders. Ze zouden natuurlijk ook bij private banken kunnen lenen, maar dat gebeurt volgens mij niet/nauwelijks. Ik ga er even van uit dat dat komt omdat het niet mag of omdat het absoluut niet aantrekkelijk is.
Repent, Pray, Forgive
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 13 mei 2009 @ 23:52:23 #7
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_69000481
Interessant onderwerp. Heeft alleen niet echt met Hoge rente (meer) te maken

hele kleine tvp
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_69003976
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 23:52 schreef Nizno het volgende:
Interessant onderwerp. Heeft alleen niet echt met Hoge rente (meer) te maken

TT change, banken met rente
pi_69006183
De deposito's van Delta Loyd in de op kloppen niet meer.
Deposito's Rente Rekening:
- 6 maanden 4,20%
- 12 maanden 4,30%
- 18 maanden 4,40%
- 24 maanden 4,50%
  donderdag 14 mei 2009 @ 10:00:10 #10
240066 Mr.Talisker
Care for a dram?
pi_69006221
tvp
  donderdag 14 mei 2009 @ 11:43:52 #11
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_69009960
tvp'tje.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_69011983
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 09:58 schreef HumbertoT het volgende:
De deposito's van Delta Loyd in de op kloppen niet meer.
Deposito's Rente Rekening:
- 6 maanden 4,20%
- 12 maanden 4,30%
- 18 maanden 4,40%
- 24 maanden 4,50%
Klopt, ik hoop de lijstjes op korte termijn weer bij te werken. Maar ik heb natuurlijk meer te doen dan deze lijstjes up-to-date houden. Met deze dagelijkse renteverlagingen heb ik er bijna een dagtaak aan. Ik probeer het zo goed mogelijk bij te houden, maar vergeef het mij als het eens een weekje niet lukt.
  donderdag 14 mei 2009 @ 16:27:25 #13
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_69020252
Vandaag geswitcht van Toprekening (3,5%) naar Moneyou (4,25%), nu maar hopen dat het niet teveel gaat zakken...
  vrijdag 15 mei 2009 @ 15:34:29 #14
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_69058814
Ook weer meld in het nieuwe topic
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_69060602
Zojuist gebeld door Credit Europe. Op 31 december 2008 hadden we nog net een 6% deposito afgesloten voor 6 maanden. Ze gaven aan dat er meerdere rentedalingen aan zitten te komen. 1 voor volgende week en waarschijnlijk daarna nog een. Ze polste ons of we de huidige deposito wilden openbreken om alsnog in de 5-jaars deposito te springen.

Ze liet vallen (voor wat dat waard is natuurlijk) dat er een daling van 0,9% tot 1% aan zit te komen.

Ik heb vriendelijk bedankt..5 jaar vast vindt ik veel te lang, plus we moeten nu nog even flexibel blijven ivm werk en baanperikelen, maar misschien hebben jullie wat aan deze info
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_69061955
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 16:17 schreef Essebes het volgende:
Ze polste ons of we de huidige deposito wilden openbreken om alsnog in de 5-jaars deposito te springen.
Dat was je enige optie?(!)

In Duitsland en België zit CEB al een stuk lager (korte deposito's iets boven de 2%).
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_69062156
Gelukkig duurt mijn deposito van 6% nog ruim een half jaar, de rest staat lekker bij MoneYou, al iets van een half jaar niet meer geschoven met mijn geld (behalve wat extratjes doorgeschoven naar MoneYou). Maar toch houd ik dit topic goed in de gaten, je weet maar nooit wat er allemaal nog gaat gebeuren qua wijzigen (waarschijnlijk nog wel een tijdje dalen).
pi_69064688
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:02 schreef Aether het volgende:

[..]

Dat was je enige optie?(!)

In Duitsland en België zit CEB al een stuk lager (korte deposito's iets boven de 2%).
nee, ze had het ook over 10 jaars deposito's en zo. Maar het kwam erop neer, dat ze alleen voor een overstap naar de 5 jaar of langer deposito's onze huidige mocht openbreken. Een kortere termijn kiezen (of vrijvallen) mocht wel, maar pas per 1 juli as.

heb in iedergeval wel kunnen regelen dat onze deposito nu per 1 juli direct naar de vrije rekening gaat. Hoef ze dus niet nogmaals te bellen of te schrijven.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_69064702
oeps dubbel
(Roos Vonk)
  vrijdag 15 mei 2009 @ 22:16:23 #20
188877 Stupendous76
pi_69072226
Kreeg vanochtend een mailtje van de TEB, rentetarieven deposito's gaan omlaag:
TEB Ster deposito van 12 maanden van 4,50% naar 4,25%
TEB Ster deposito van 24 maanden van 4,80% naar 4,60%
Repent, Pray, Forgive
  zaterdag 16 mei 2009 @ 01:25:12 #21
174940 W00fer
Maar echt
pi_69077910
Er hingen platen op de plaatselijke ABN Amro voor een spaaractie: 4,75% rente.

Wat zou dat betekenen ? Heb het ook al bij een ander filiaal gezien. Eindhoven praat ik over.
Friettent dikke Willie, met Willie
  zaterdag 16 mei 2009 @ 08:04:35 #22
246373 Idler
Simplicity!
pi_69079632
Van de hoge rente bij Credit Europe is weinig over helaas, misschien moet ik maar een rekening gaan openen bij Moneyou.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_69080413
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 08:04 schreef Idler het volgende:
Van de hoge rente bij Credit Europe is weinig over helaas, misschien moet ik maar een rekening gaan openen bij Moneyou.
lijkt me erg verstandig. Openen kan binnen 2 a 3 dagen geheel geregeld zijn! Gewoon doen!
(Roos Vonk)
  zaterdag 16 mei 2009 @ 09:53:10 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69080481
tvp
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 mei 2009 @ 10:39:13 #25
254383 Stranttent
Inderdaad met een T ja!
pi_69081189
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 08:04 schreef Idler het volgende:
Ik denk dus precies hetzelfde.

Hebben mensen hier goeie ervaringen met Moneyou?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')