Valt dit onder overmacht? Ik denk het wel eigenlijk maar wil het toch zeker weten.quote:BW. Artikel 6:179
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
Als ik met een tijger de binnenstad van Amsterdam in loop en hij vreet 1 of 2 kinderen aan word ik echt wel aansprakelijk gesteld hoor...quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:44 schreef Metalfrost het volgende:
Ik denk dat dat artikel te maken heeft met bijvoorbeeld een hond die op commando een lastig persoon aanvalt. Bijvoorbeeld.
Een kat kan je amper truukjes leren, dit ongelukje is gebeurd in het geval van instinct. Kat - roofdier, wedstrijdduif - prooi.
Lastig... Er is niet vast te stellen of je het had kunnen voorkomen o.i.d.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:45 schreef Jansen222 het volgende:
Plaats van delict is mij niet bekend. Maar ik schat dat de duif ergens in de buurt vloog en dat toen mijn kat erop gesprongen is.
Nee, die tijger eet jou eerst op, dan die kinders. Kan je ook niet meer aansprakelijk gesteld worden.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:45 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Als ik met een tijger de binnenstad van Amsterdam in loop en hij vreet 1 of 2 kinderen aan word ik echt wel aansprakelijk gesteld hoor...
'Nee edelachtbare, ik heb mijn tijger geen trucjes geleerd... Echt niet!'
Dus niet betalen?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:44 schreef Metalfrost het volgende:
Ik denk dat dat artikel te maken heeft met bijvoorbeeld een hond die op commando een lastig persoon aanvalt.
Een kat kan je amper truukjes leren, dit ongelukje is gebeurd in het geval van instinct. Kat - roofdier, wedstrijdduif - prooi.
Waarom kunnen ze duiven niet gewoon binnenhouden? Of aangelijnd laten vliegen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:47 schreef Tha_Duck het volgende:
En dat is dus de reden dat katten gewoon binnen moeten blijven of aangelijnd buiten.
Betalen, je bent aansprakelijk.
Is het jouw duif ofzoquote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:49 schreef N.icka het volgende:
[..]
Tuurlijk wel betalen , het is toch jou kat
Alleen ben ik verantwoordelijk als een kat zijn instinct volgt en een duif doodbijt? Volgens dat artikel in het BW is een eigenaar alleen aansprakelijk voor schade als die redelijkerwijs te voorkomen was geweest. Als ik bijv. een hond niet aangelijnd heb en de hond rent de weg op en veroorzaakt een ongeval. Dan ben ik wel aansprakelijk.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:50 schreef Scorpie het volgende:
Jij neemt toch een kat en de daarbij behorende verantwoordelijkheden, of zie ik dat verkeerd
Als je kat binnen was geweest , had hij niet de duif dood kunnen bijtenquote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:56 schreef Jansen222 het volgende:
[..]
Alleen ben ik verantwoordelijk als een kat zijn instinct volgt en een duif doodbijt? Volgens dat artikel in het BW is een eigenaar alleen aansprakelijk voor schade als die redelijkerwijs te voorkomen was geweest. Als ik bijv. een hond niet aangelijnd heb en de hond rent de weg op en veroorzaakt een ongeval. Dan ben ik wel aansprakelijk.
Maar het punt is of ik dat ook ben als een wedstrijd duif doodgebeten wordt. Dit is mij niet verwijtbaar naar mijn inziens. Omdat het niet in mijn macht lag dit te voorkomen.
Ik wist trouwens niet dat die wedstrijdduiven zo duur zijn?
Hij heeft er ook veel tijd in geïnvesteerd he.quote:Ik wist trouwens niet dat die wedstrijdduiven zo duur zijn?
Het kan nog gekker, wees maar blij dat het niet deze duif wasquote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:56 schreef Jansen222 het volgende:
[..]
Ik wist trouwens niet dat die wedstrijdduiven zo duur zijn?
quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:57 schreef N.icka het volgende:
[..]
Als je kat binnen was geweest , had hij niet de duif dood kunnen bijten
Als de duif in zijn hokje zat, had mijn kat de duif niet kunnen doodbijten.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:57 schreef N.icka het volgende:
[..]
Daarom, ik denk dat er ook enige risico-aanvaarding is als je je wedstrijdduif de wijde wereld in stuurt.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:00 schreef Jansen222 het volgende:
[..]
Als de duif in zijn hokje zat, had mijn kat de duif niet kunnen doodbijten.
Daar gaat het nu niet om , het gaat om jou katquote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:00 schreef Jansen222 het volgende:
[..]
Als de duif in zijn hokje zat, had mijn kat de duif niet kunnen doodbijten.
Jawel. De kat binnen houden. Dat zal de uitspraak van de rechter zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:46 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Lastig... Er is niet vast te stellen of je het had kunnen voorkomen o.i.d.
Een duif kan alleen maar iets onderschijten als ie er op kan zitten. Een duif is niet in staat om in vlucht te schijten...quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:52 schreef Keiichi het volgende:
MAar zodra die duiven alles onderschijten, haal ik volgens mij bakzijl als ik iets vergoed wil zien.
Hoe weet die duivenmelker zo zeker dat het jouw kat was? Heel de buurt wemelt er immers van
Doe toch niet zo logisch man.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:50 schreef Scorpie het volgende:
Jij neemt toch een kat en de daarbij behorende verantwoordelijkheden, of zie ik dat verkeerd
Dan kun je slecht rennen danwel hinkelen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:04 schreef Maanvis het volgende:
Hoe zit het dan als een hond aangelijnd is en hij bijt allebei m'n benen en armen eraf?
Dan kom je in de krant en misschien zelfs op de frontpage van Fok! Je zal de eerste zijn die door een hond is aangevallen en beide benen en armen heeft verloren.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:04 schreef Maanvis het volgende:
Hoe zit het dan als een hond aangelijnd is en hij bijt allebei m'n benen en armen eraf?
quote:
Dat een dier een huisdier is wil niet gelijk zeggen dat ie niet zonder lijntje buiten hoort lopen. Of heb je ooit iemand gezien die zijn kat uitlaat met een lijntje? ( ja een hele dure raskat mischien, maar dat heeft meer te maken met het feit dat de kat niks overkomt )quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:03 schreef devl1nsect het volgende:
Katten zijn HUISdieren en behoren niet zonder een lijntje (zoals een hond) buiten te lopen.
Nu is het een duif en 100 euro. Mocht ik ooit met mijn auto van schrik moeten uitwijken voor jouw kat en ik rijd iets aan: bijvoorbeeld een andere auto, dan is de schade voor jou.
Mocht ik een kind aanrijden die daardoor blijvend invalide zal zijn, kun je de rest van je leven op zwart zaad zitten. Immers heeft jouw kat geen verzekering. Je WA dekt het niet en de kosten die voor het kind gemaakt zijn + schadevergoeding worden verhaalt op de katteneigenaar.
Ik hoop voor de duiveneigenaar dat ie zijn geld krijgt.
Je kan er wel steeds vanalles van maken maar het feit blijft dat jij de eigenaar bent, dus aansprakelijk bent voor de schade die jou kat veroorzaaktquote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:10 schreef Jansen222 het volgende:
[..]
Dat een dier een huisdier is wil niet gelijk zeggen dat ie niet zonder lijntje buiten hoort lopen. Of heb je ooit iemand gezien die zijn kat uitlaat met een lijntje? ( ja een hele dure raskat mischien, maar dat heeft meer te maken met het feit dat de kat niks overkomt )
Als die duif binnen was geweest, had die kat 'em niet kunnen doodbijtenquote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:57 schreef N.icka het volgende:
[..]
Je haalt twee dingen door elkaar: wat wettelijk is toegestaan en wat gebruikelijk is. Het is wettelijk toegestaan om het dier op je eigen erf of in huis te houden. Het is voor sommigen gebruikelijk geworden dat men de kat naar buiten toe doet zonder een lijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:10 schreef Jansen222 het volgende:
[..]
Dat een dier een huisdier is wil niet gelijk zeggen dat ie niet zonder lijntje buiten hoort lopen. Of heb je ooit iemand gezien die zijn kat uitlaat met een lijntje? ( ja een hele dure raskat mischien, maar dat heeft meer te maken met het feit dat de kat niks overkomt )
Niet persé. Lees het artikel in dat in het BW staat eens. Daar staat dat een eigenaar niet altijd aansprakelijk hoeft te zijn...quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:14 schreef N.icka het volgende:
[..]
Je kan er wel steeds vanalles van maken maar het feit blijft dat jij de eigenaar bent, dus aansprakelijk bent voor de schade die jou kat veroorzaakt
In dit geval is daar zeker wel iets voor te zeggen. Lijkt mij niet dat je een duif kan loslaten en verwachten dat die altijd heelhuids terugkomt.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:15 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Als die duif binnen was geweest, had die kat 'em niet kunnen doodbijten
Wat?!quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:46 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Lastig... Er is niet vast te stellen of je het had kunnen voorkomen o.i.d.
Sowieso niet betalen... Ook niet als hij dreigt met een rechtsbijstandverzekering o.i.d. Die hebben toch een franchise van 200 euro of meer...
Zou kunnen maar het zou ook zo kunnen zijn de de kat de duif te grazen heeft genomen op mijn erf. Er zitten vaak duiven van de buurman hier op mijn erf. Maar ik was er niet bij dus dat weet ik niet.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:19 schreef devl1nsect het volgende:
Ik neem aan dat je kat de duif te pakken heeft genomen op het erf van je buurman.
Mocht het zo zijn dat de duif bij jou op het erf is gekomen en je kat grijpt hem, is het een heel ander verhaal.
Dus je buurman kan dat niet bewijzen? Hij heeft geen foto's gemaakt van het plaats delict? (quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:22 schreef Jansen222 het volgende:
[..]
Zou kunnen maar het zou ook zo kunnen zijn de de kat de duif te grazen heeft genomen op mijn erf. Er zitten vaak duiven van de buurman hier op mijn erf. Maar ik was er niet bij dus dat weet ik niet.
Neehoor, dan ben je geacht door te gassen. (Waarbij je vervolgens de schade onder/aan de auto kunt verhalen op de eigenaar van de kat.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:03 schreef devl1nsect het volgende:
Mocht ik een kind aanrijden die daardoor blijvend invalide zal zijn, kun je de rest van je leven op zwart zaad zitten. Immers heeft jouw kat geen verzekering. Je WA dekt het niet en de kosten die voor het kind gemaakt zijn + schadevergoeding worden verhaalt op de katteneigenaar.
Wanneer je kan bewijzen dat je bent uitgeweken vanwege die kat, zou het heel goed mogelijk zijn dat het verhaalt wordt op de katteneigenaar.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:29 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Neehoor, dan ben je geacht door te gassen.
Als jij uitwijkt en het kind aanrijdt, ben je toch echt zelf aansprakelijk.
Kind en dier zijn anders voor de wet. Gaat dus niet op.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:36 schreef Maanvis het volgende:
kinderen horen aangelijnd te zijn. wie laat nou zijn kind buiten spelen!?
quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:38 schreef Rewimo het volgende:
Heeft de kat bekend? Kom op zeg, die kat kan er ook niks aan doen, dat is instinct. Hoe weet die man dat het jóuw kat was die zijn duif heeft gepakt?
Katten mogen los lopen, duiven mogen los vliegen. Komen ze elkaar tegen, dan wint de snelste. Dat was in dit geval de kat.
hihihiquote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:41 schreef Maanvis het volgende:
Als een wedstrijdduif het verliest van een kat is het natuurlijk een idee om de kat ook mee te laten doen aan wedstrijden, en 'm zo de 100E terug te laten verdienen.
het is geen hond, een kat hoef je niet aan te lijnen en dan nog ... dan zou de duif ook aangelijnd moeten worden...quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:47 schreef Tha_Duck het volgende:
En dat is dus de reden dat katten gewoon binnen moeten blijven of aangelijnd buiten.
quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:41 schreef Maanvis het volgende:
Als een wedstrijdduif het verliest van een kat is het natuurlijk een idee om de kat ook mee te laten doen aan wedstrijden, en 'm zo de 100E terug te laten verdienen.
Graag gedaan maar ik zou nog steeds wel eens willen weten hoe die man nou weet dat de kat van TS de dader was.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:40 schreef devl1nsect het volgende:
![]()
De kat kan er niets aan doen. De eigenaar van de kat wel. Daar wordt dus de kosten op verhaalt. Verder bedankt voor je bijdrage
Oh, dus boerderijkatten mogen wel wedstrijdduiven kapot bijten?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:08 schreef devl1nsect het volgende:
[..]
![]()
Geen kattenhater. Kat hoort binnen. Punt.
Is een HUISDIER. En die schop je niet naar buiten. Tenzij je woont op een boerderij met een groot stuk land. Een kat hoort geen overlast te veroorzaken. Een kat veroorzaakt overlast in de stad / rijtjeshuis.
Aangezien daar geen antwoord op komt, ga ik er maar vanuit dat de moord heeft plaatsgevonden op het terrein van de duif.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:44 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Graag gedaan maar ik zou nog steeds wel eens willen weten hoe die man nou weet dat de kat van TS de dader was.
Hij heeft zelfs helemaal gelijk, nooit uitwijken voor een dier als je niet aansprakelijk gesteld wil worden voor het resultaat.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:34 schreef devl1nsect het volgende:
[..]
Wanneer je kan bewijzen dat je bent uitgeweken vanwege die kat, zou het heel goed mogelijk zijn dat het verhaalt wordt op de katteneigenaar.
Zeker ben ik niet, omdat je deels gelijk hebt.
Hou je kutbek dan gewoon als je niks zinnigs te melden hebt.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:25 schreef Tuvai.net het volgende:
Hou die kutbeesten dan ook gewoon binnen.
Een vijver bevindt zich op het terrein van de eigenaar. Jouw kat is dus duidelijk in de tuin van de buren bezig geweest. In het onrealistische geval dat jouw buurman de vis in de handen had genomen en het bij jou op de mat heeft gegooid is het echter een heel ander verhaal. Dan kan je die kat ook niets kwalijk nemen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:17 schreef rudedeltadude het volgende:
Wij hebben een keer een soortgelijke situatie gehad:
Mijn kat heeft toen een (vrij) prijzige vis uit de tuin (vijver) in de buurt gevist.
Zelf even melding van gemaakt bij de eigenaar van de vis en uiteindelijk een nieuwe vis aan hem betaald.
Ik kies ervoor om een kat te nemen, ik kies ervoor om mijn kat naar buiten te doen.
Kortom: Kat krijgt de mogelijkheid om dit uit te halen door mij "geboden"
Mijn mening is: Vergoeden.
ps. weet je zeker dat het geen wedstrijdkleiduif was? scheelt veel geld![]()
Ik hoef niet eens in jou fotoboek te kijken om te weten dat er kattenfoto's in staan.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:00 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
Hou je kutbek dan gewoon als je niks zinnigs te melden hebt.
Ik hoef niet eens een cursus Nederlands te volgen, om de fout in de bovenstaande zin te ontdekken.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:41 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Ik hoef niet eens in jou fotoboek te kijken om te weten dat er kattenfoto's in staan.
Valt inderdaad gewoon onder de dekking van de AvP. (huisdieren=risicoaansprakelijkheid) Buurman moet TS aansprakelijk stellen en die aansprakelijkstelling gaat door naar de verzekeraar die het verder uitzoekt en als er betaald moet worden gewoon betaalt.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:37 schreef Argento het volgende:
Ik vind katten erg leuk, heb er zelf drie, en ik weet beroepshalve wel iets van aansprakelijkheidsrecht en TS, althans zijn verzekeraar, zal de duif moeten vergoeden.
Nope. Uit Jurisprudentie blijkt dat je de kat plat moet rijden. Dat wordt geacht minder schade te geven.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:03 schreef devl1nsect het volgende:
Katten zijn HUISdieren en behoren niet zonder een lijntje (zoals een hond) buiten te lopen.
Nu is het een duif en 100 euro. Mocht ik ooit met mijn auto van schrik moeten uitwijken voor jouw kat en ik rijd iets aan: bijvoorbeeld een andere auto, dan is de schade voor jou.
Ik hoop voor de duiveneigenaar dat ie zijn geld krijgt.
Jahoor, een kat is ook ge-evolueerd uit een dier wat in huizen woont etc.. Bullshit.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:08 schreef devl1nsect het volgende:
[..]
![]()
Geen kattenhater. Kat hoort binnen. Punt.
Is een HUISDIER. En die schop je niet naar buiten. Tenzij je woont op een boerderij met een groot stuk land. Een kat hoort geen overlast te veroorzaken. Een kat veroorzaakt overlast in de stad / rijtjeshuis.
Klopt.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:29 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Neehoor, dan ben je geacht door te gassen. (Waarbij je vervolgens de schade onder/aan de auto kunt verhalen op de eigenaar van de kat.)
Als jij uitwijkt en het kind aanrijdt, ben je toch echt zelf aansprakelijk.
Nope. Ben je zelf nog steeds aansprakelijk. Die kat moet plat in dit geval.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:34 schreef devl1nsect het volgende:
[..]
Wanneer je kan bewijzen dat je bent uitgeweken vanwege die kat, zou het heel goed mogelijk zijn dat het verhaalt wordt op de katteneigenaar.
Zeker ben ik niet, omdat je deels gelijk hebt.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:56 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Het verschil zit 'm er hier stomweg in of die duif in je tuin zat en de kat 'm bij wijze van spreken bij het langskomen te grazen nam, of dat de kat zich in de til van je buurman heeft gewurmd om daar 'ns een zelfbedieningsbanket aan te richten.
quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:57 schreef N.icka het volgende:
[..]
Maar een katteneigenaar neemt toch ook het risico dat zijn dier andere huisdieren doodbijt? Dan moet hij daarvoor ook zijn verantwoordelijkheid nemen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:32 schreef Karammel het volgende:
[..]
Een vijver bevindt zich op het terrein van de eigenaar. Jouw kat is dus duidelijk in de tuin van de buren bezig geweest. In het onrealistische geval dat jouw buurman de vis in de handen had genomen en het bij jou op de mat heeft gegooid is het echter een heel ander verhaal. Dan kan je die kat ook niets kwalijk nemen.
Het lijkt me nogal van belang waar die duif gegrepen is. Wat mij betreft is die duif zo goed als vogelvrij als hij uit is gevlogen. Voor hetzelfde geld had een torenvalk of één van die 100 andere katten hem gegrepen. Dat nou eenmaal de risico's die een duivenmelker neemt. Een kattenbezitter neemt ook het risico dat het geschept wordt door een auto op het moment dat de kat naar buiten mag.
Ben wel benieuwd wat de wet hierover te melden heeft trouwens. Al is het in alle gevallen natuurlijk slim van de duivenmelker om in ieder geval een poging te doen de schade te verhalen. Niet geschoten is altijd mis.
Nee, het is ook niet de duif die zich op het BW-artikel beroept (bovendien is ie dood) maar zijn eigenaar die nu schade lijdt.quote:Op woensdag 18 maart 2009 02:56 schreef THEFXR het volgende:
niet betalen, wedstrijdduiven horen te vliegen en niet uitrusten op de grond,zodat jouw kat zich kan vergrijpen.
Dat uit het BW, geldt toch niet voor dieren onderling?
Een kat vangt meestal klein grut zoals muizen, kikkers en vogeltjes. Een duif is dan al een wat groot uitgevallen prooi. Over het algemeen kan ik geen huisdieren opnoemen van dat formaat die gewoon loslopen/vliegen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 03:01 schreef Verluste het volgende:
[..]
Maar een katteneigenaar neemt toch ook het risico dat zijn dier andere huisdieren doodbijt? Dan moet hij daarvoor ook zijn verantwoordelijkheid nemen.
Mwah, ik had al eens een Vlaamse gaai in de kamer. Door de kat mee door het kattenluik naar binnen genomenquote:Op woensdag 18 maart 2009 11:01 schreef Karammel het volgende:
Een kat vangt meestal klein grut zoals muizen, kikkers en vogeltjes. Een duif is dan al een wat groot uitgevallen prooi. Over het algemeen kan ik geen huisdieren opnoemen van dat formaat die gewoon loslopen/vliegen.
Kat hoort niet 'in the dutch nature'.quote:
Of jou afmaken als je weer ns onzin loopt te verkondigen. Dat zou tenminste mijn voorkeur hebben.quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:54 schreef devl1nsect het volgende:
[..]
Kat hoort niet 'in the dutch nature'.
Dus een kat afmaken wanneer hij WEER in de tuin loopt: tja, that's nature..
Dit dus. Die vraag was al een keer eerder gesteld aan TS, dus: "Hoe wist de duivenman dat het jouw kat was? En kan hij dit aantonen?" Anders kun je dit geintje natuurlijk wel bij iedereen uithalen die een kattenluikje heeft, lucratieve bijverdienstequote:Op woensdag 18 maart 2009 10:49 schreef Mylene het volgende:
Laat hem eerst maar bewijzen dat het jouw kat was. Hij kan wel zoveel zeggen.
is geen onzinquote:Op woensdag 18 maart 2009 18:00 schreef Argento het volgende:
[..]
Of jou afmaken als je weer ns onzin loopt te verkondigen. Dat zou tenminste mijn voorkeur hebben.
quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:58 schreef mgerben het volgende:
Betalen.
TS neemt een kat. Hij wéét vooraf dat dit een roofdier is dat zich niet graag laat opsluiten.
De bijkomende risico's neemt hij dus voor lief op het moment dat hij die kat neemt.
Die risico's kan hij niet bij de buurman neerleggen.
De kat is en blijft zijn verantwoordelijkheid.
Een duif kan geen schade toebrengen aan iemands eigendom. Nou jij weer.quote:Op donderdag 19 maart 2009 12:05 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
En die buurman neemt een risico door die duif vrij rond te laten vliegen.
Dat boeit niet, zo'n beest loopt gewoon risico door buiten rond te vliegen, als hij bijvoorbeeld aangereden zou worden door een auto is het ook jammer maar helaas.quote:Op donderdag 19 maart 2009 12:19 schreef Verluste het volgende:
[..]
Een duif kan geen schade toebrengen aan iemands eigendom. Nou jij weer.
Een wedstrijdduif wordt niet snel aangereden door een auto, omdat de duif in de lucht vliegt en niet rust op de straat. Je verwart de stadsduif met een wedstrijd duif.quote:Op donderdag 19 maart 2009 12:28 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Dat boeit niet, zo'n beest loopt gewoon risico door buiten rond te vliegen, als hij bijvoorbeeld aangereden zou worden door een auto is het ook jammer maar helaas.
Zou hier geen sprake van eigen schuld (art. 6:101 BW) kunnen zijn, omdat aan de eigenaar van de duif toe te rekenen valt dat die vrij rond mocht vliegen en ook in andermans tuin mocht gaan zitten?quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:58 schreef mgerben het volgende:
Betalen.
TS neemt een kat. Hij wéét vooraf dat dit een roofdier is dat zich niet graag laat opsluiten.
De bijkomende risico's neemt hij dus voor lief op het moment dat hij die kat neemt.
Die risico's kan hij niet bij de buurman neerleggen.
De kat is en blijft zijn verantwoordelijkheid.
Ik weet niet of er wel eens een duif op je auto gescheten heeft? Maar dat kan behoorlijke schade aan je lak geven hoor!!! Dat bijt lekker uit!!quote:Op donderdag 19 maart 2009 12:19 schreef Verluste het volgende:
[..]
Een duif kan geen schade toebrengen aan iemands eigendom. Nou jij weer.
Wat snap je niet aan het woordje 'bijvoorbeeld'?quote:Op donderdag 19 maart 2009 12:53 schreef devl1nsect het volgende:
[..]
Een wedstrijdduif wordt niet snel aangereden door een auto, omdat de duif in de lucht vliegt en niet rust op de straat. Je verwart de stadsduif met een wedstrijd duif.
Jammer maar helaas
Je hebt gelijk over bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 19 maart 2009 13:23 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan het woordje 'bijvoorbeeld'?
Jij je zin, dat beest wordt geraakt door een vliegtuig.
Ik weet dat de kans niet zo heel groot is dat iets dergelijks gebeurt, maar als je die beesten rond hebt vliegen, loop je simpelweg het risico dat hen iets overkomt. Dat is niet meer of minder dan risico van het vak.
En zo kun je alles omdraaien, en alle schuld altijd naar het slachtoffer toedraaien.quote:Op donderdag 19 maart 2009 12:05 schreef ruud.nl het volgende:
En die buurman neemt een risico door die duif vrij rond te laten vliegen.
Mét stamboom.quote:Op donderdag 19 maart 2009 14:02 schreef Maanvis het volgende:
Ik heb zojuist besloten dat ik wedstrijdmieren ga houden á 500E per stuk.
Puik idée!quote:
Dure grap als jouw mieren mijn gekweekte ras-superaasregenwormen in mijn tuin komen aanvallen en in mijn keuken mijn kaviaar opeten.quote:
je bent verantwoordelijk voor de schade die jouw huisdier aanbrengt aan anderen en hun bezittingen.quote:Op donderdag 19 maart 2009 14:16 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Wat een stel idioten die lopen te roepen dat jansen222 die kat maar binnen had moeten houden!
Leuk hoor, een depressieve, luie kat binnen! Dierenmishandeling noem je dat. Die dieren horen buiten, ken ook niemand die zijn kat binnenhoud. Het is NIET normaal om je kat binnen te houden, punt.
Dat hij moet betalen kan zo zijn, maar dat zou wel belachelijk zijn.
Katten die je tuin bemesten met mest waar toxoplasmose in zit dat heel gevaarlijk is voor ouderen, kinderen, en zwangere vrouwen. Lekker.quote:Op donderdag 19 maart 2009 13:32 schreef Maanvis het volgende:
Katten hebben een veel beter leven als ze buiten komen hoor. Daarnaast zijn ze ook nog eens nuttig want de muizen blijven er uit de buurt, en ze bemesten gratis je tuin
.
Hoeveel ouderen, kindern en zwangere vrouwen overlijden jaarlijks door deze stof?quote:Op donderdag 19 maart 2009 14:46 schreef Verluste het volgende:
[..]
Katten die je tuin bemesten met mest waar toxoplasmose in zit dat heel gevaarlijk is voor ouderen, kinderen, en zwangere vrouwen. Lekker. Rotbeesten katten.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Neem als baas ook je verantwoordelijkheid, net zoals je dat voor je kinderen doet als ouder wanneer zij kattekwaad uithalen. Je kan je kind immers ook niet de hele tijd binnen laten.quote:Op donderdag 19 maart 2009 14:35 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
je bent verantwoordelijk voor de schade die jouw huisdier aanbrengt aan anderen en hun bezittingen.
ik heb zelf 2 katten die buiten komen en als ze schade veroorzaken dan mogen de getroffen personen gerust bij mij aanbellen. schade door huisdieren wordt ook gewoon vergoed door mijn verzekering
Symptomenquote:Op donderdag 19 maart 2009 14:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hoeveel ouderen, kindern en zwangere vrouwen overlijden jaarlijks door deze stof?
Om de een of andere reden vind ik de uitdrukking 'heel gevaarlijk' en 'symptomen van een griepje' erg uit elkaar liggenquote:Op donderdag 19 maart 2009 14:50 schreef Verluste het volgende:
[..]
Symptomen
De meeste mensen merken weinig tot niets als ze geïnfecteerd worden, symptomen blijven uit of doen denken aan een griepje, doch ernstige symptomen komen zelden wel eens voor, vaak bij mensen met een verminderde weerstand. Dit zijn bijvoorbeeld beschadigingen aan onder andere de hersenen en het netvlies. Enige tientallen procenten van de bevolking hebben antistoffen tegen de parasiet en zijn er dus ooit mee besmet geweest. De meesten hebben daar nooit iets van gemerkt. De infectie blijft levenslang bestaan maar bij een normaal functionerend immuunsysteem wordt hij niet meer actief.
Je kan er meer aan overhouden dan enkel ''een griepje''. Je leest selectief, heel hypocriet van je.quote:Op donderdag 19 maart 2009 14:51 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Om de een of andere reden vind ik de uitdrukking 'heel gevaarlijk' en 'symptomen van een griepje' erg uit elkaar liggen
Toxoplasmose wordt veroorzaakt door de Toxoplasma gondii, en dit is geen katachtige.quote:Op donderdag 19 maart 2009 14:46 schreef Verluste het volgende:
[..]
Katten die je tuin bemesten met mest waar toxoplasmose in zit dat heel gevaarlijk is voor ouderen, kinderen, en zwangere vrouwen. Lekker.
Klopt, maar ik verwacht ook niet dat mensen met zo'n erg verminderde weerstand vaak in de kattenpoep gaan graaien of wel? Dat komt dan eerder voor bij eigen katten bij het verschonen van de kattenbak.quote:Op donderdag 19 maart 2009 14:52 schreef Verluste het volgende:
[..]
Je kan er meer aan overhouden dan enkel ''een griepje''. Je leest selectief, heel hypocriet van je.
Wat ben jij naïef.quote:Op donderdag 19 maart 2009 14:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Klopt, maar ik verwacht ook niet dat mensen met zo'n erg verminderde weerstand vaak in de kattenpoep gaan graaien of wel? Dat komt dan eerder voor bij eigen katten bij het verschonen van de kattenbak.
Inderdaad.quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toxoplasmosequote:Toxoplasmose is een ziekte veroorzaakt door een microscopisch kleine, eencellige parasiet, Toxoplasma gondii, die vele dieren aantast maar in katachtigen een seksuele voortplantingscyclus heeft.
Neuh, ik val gewoon niet zo makkelijk voor slecht beargumenteerde verhaaltjes. Ik hoopte eigenlijk dat je de gevaren nog wat beter kon uitleggen maar blijkbaar ben je dat niet van planquote:
Ik wel. Zie de post boven je.quote:Op donderdag 19 maart 2009 15:21 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Neuh, ik val gewoon niet zo makkelijk voor slecht beargumenteerde verhaaltjes. Ik hoopte eigenlijk dat je de gevaren nog wat beter kon uitleggen maar blijkbaar ben je dat niet van plan.
quote:Op donderdag 19 maart 2009 15:21 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Neuh, ik val gewoon niet zo makkelijk voor slecht beargumenteerde verhaaltjes. Ik hoopte eigenlijk dat je de gevaren nog wat beter kon uitleggen maar blijkbaar ben je dat niet van plan.
Vergeet vooral het stukje niet over wanneer (in welk stadium van een kattenleven) deze parasiet in kattenpoep voorkomt, en welke bij gesteldheid van mensen deze gevaarlijk isquote:
Mijn buurman heeft een prachtige tuin met koi karpers. Mijn kinderen nemen wel eens een lekker visje mee. Zonder ui.quote:Op donderdag 19 maart 2009 15:23 schreef capricia het volgende:
[..]
![]()
Mijn buurman heeft zijn wedstrijdmuis buiten laten lopen...en nou heeft mijn kat die opgegeten...wie is er aansprakelijk?
Nee, daar zijn bronnen voor. Indien je niet logisch kan nadenken.quote:Op donderdag 19 maart 2009 15:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Vergeet vooral het stukje niet over wanneer (in welk stadium van een kattenleven) deze parasiet in kattenpoep voorkomt, en welke bij gesteldheid van mensen deze gevaarlijk is.
Goed punt. Maar neem dan GEEN KAT als je geen groot terrein hebt. (Boerderij bv)quote:Op donderdag 19 maart 2009 14:16 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Wat een stel idioten die lopen te roepen dat jansen222 die kat maar binnen had moeten houden!
Leuk hoor, een depressieve, luie kat binnen! Dierenmishandeling noem je dat. Die dieren horen buiten, ken ook niemand die zijn kat binnenhoud. Het is NIET normaal om je kat binnen te houden, punt.
Dat hij moet betalen kan zo zijn, maar dat zou wel belachelijk zijn.
Al laat hij hem bij jou in de kamer lopen... jij bent aansprakelijk voor de schade die jouw kat aanricht.quote:Op donderdag 19 maart 2009 15:23 schreef capricia het volgende:
[..]
![]()
Mijn buurman heeft zijn wedstrijdmuis buiten laten lopen...en nou heeft mijn kat die opgegeten...wie is er aansprakelijk?
Dat is niet waar. Het is niet onrechtmatig om zelf een muis in je huis doden. Dan is het ook niet onrechtmatig om dat met behulp van je kat te doen. En dan geldt dus de "tenzij-clausule" van art. 6:179 BW.quote:Op donderdag 19 maart 2009 15:37 schreef mgerben het volgende:
[..]
Al laat hij hem bij jou in de kamer lopen... jij bent aansprakelijk voor de schade die jouw kat aanricht.
Als die muis een eigenaar heeft, is het jegens de eigenaar onrechtmatig.quote:Op donderdag 19 maart 2009 16:09 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Het is niet onrechtmatig om zelf een muis in je huis doden.
quote:Op donderdag 19 maart 2009 16:24 schreef _Flash_ het volgende:
Stel dat ik kattevoer gemengd met rattengif in mijn tuin zet. En alle buurtkatten gaan dood. Ben ik dan aansprakelijk? Ze komen immers op mijn erf.
Niet als het niet tevens maatschappelijk onzorgvuldig is (nu wordt het ingewikkeld met de drie tegenstrijdige visies in de literatuur op de categorie 'inbreuk op een recht'quote:Op donderdag 19 maart 2009 16:14 schreef Argento het volgende:
[..]
Als die muis een eigenaar heeft, is het jegens de eigenaar onrechtmatig.
Dat klopt, behalve dat ik het dus al aanvankelijk al niet onrechtmatig vindt, maar we redeneren allebei correct door op onze eerdere stellingen.quote:De tenzij-clausule gaat dan niet op, omdat dat net zozeer onrechtmatig zou zijn (jegens die eigenaar) als je je kat op zou opdragen de muis te doden (alsof een kat daarnaar luistert, maar dat terzijde).
Het is niet alleen de gebruikelijkheid van de handeling, maar ook de rechtvaardiging van de handeling. Muizen zijn vies, tasten je voedsel aan en planten zich snel voort. Een muis in je huis mag je over het algemeen doden, of die nu een eigenaar heeft of niet.quote:De reden dat het doden van een muis vaak niet onrechtmatig is, is volgens mij niet gelegen in de gebruikelijkheid van de handeling (ongedierteverdelging) maar in het feit dat vaak een eigenaar ontbreekt en je er dus geen subjectief recht mee schendt.
Idem voor duiven. Bovendien had die duif geen halsbandje om waaraan je kon herkennen dat ie van de buurman was.quote:Op donderdag 19 maart 2009 16:27 schreef Pool het volgende:
[..]
Het is niet alleen de gebruikelijkheid van de handeling, maar ook de rechtvaardiging van de handeling. Muizen zijn vies, tasten je voedsel aan en planten zich snel voort. Een muis in je huis mag je over het algemeen doden, of die nu een eigenaar heeft of niet.
[..]
Voorzover ik weet is maatschappelijke onzorgvuldigheid één van de drie verschijningsvormen van onrechtmatigheid (tezamen met de inbreuk op een subjectief recht en handelen in strijd met een rechtsplicht). Dat een inbreuk op een subjectief recht niet tevens maatschappelijk onzorgvuldig is, doet dan mijns inziens niet af aan de inbreuk op dat subjectieve recht en dus niet aan de onrechtmatigheid van de gedraging. De onrechtmatigheid vloeit dan voort uit de inbreuk, niet uit de onzorgvuldigheid.quote:Op donderdag 19 maart 2009 16:27 schreef Pool het volgende:
[..]
Niet als het niet tevens maatschappelijk onzorgvuldig is (nu wordt het ingewikkeld met de drie tegenstrijdige visies in de literatuur op de categorie 'inbreuk op een recht'). En het is niet maatschappelijk onzorgvuldig om ongedierte in je huis te doden. Je zou het verdedigen van je huis tegen vieze beesten trouwens ook als rechtvaardigingsgrond kunnen aanduiden.
Gevoelsmatig zeg ik dat dat zeker van belang is. Een muis waarvan je weet dat ie tam is (bijvoorbeeld omdat je dondersgoed weet dat ie een eigenaar heeft en wie de eigenaar is) is wat anders dan een muis waarvan je redelijkerwijs mag aannemen dat ie wild is. Maar dat toont mijns inziens ook aan dat het ontbreken van onrechtmatigheid bij het doden van een wilde muis niet is gelegen in de maatschappelijke ´gebruikelijkheid´ van die daad, maar in het feit dat op een wilde muis geen eigendomsrecht rust.quote:Het wordt misschien iets anders als de muis tam is en je de muis herkent als zijnde de muis van de buurman en je de muis ook op andere wijze kunt vangen.
Katten horen niet in iemands tuin. Ik vind het wel een rechtvaardigheidsgrond ergens.quote:Op donderdag 19 maart 2009 16:29 schreef Maanvis het volgende:
Als je allergisch bent voor katten, is dat een rechtvaardigheidsgrond om een in je tuin lopende kat te doden?
OMG.quote:Op donderdag 19 maart 2009 16:26 schreef Maanvis het volgende:
[..]
PS: Ik neem vanavond een jampot mee naar de buurman, met daarin 250 wedstrijdmieren van 500 euro elk.
Top reactiequote:Op donderdag 19 maart 2009 16:45 schreef Argento het volgende:
[..]
Voorzover ik weet is maatschappelijke onzorgvuldigheid één van de drie verschijningsvormen van onrechtmatigheid (tezamen met de inbreuk op een subjectief recht en handelen in strijd met een rechtsplicht). Dat een inbreuk op een subjectief recht niet tevens maatschappelijk onzorgvuldig is, doet dan mijns inziens niet af aan de inbreuk op dat subjectieve recht en dus niet aan de onrechtmatigheid van de gedraging. De onrechtmatigheid vloeit dan voort uit de inbreuk, niet uit de onzorgvuldigheid.
[..]
Gevoelsmatig zeg ik dat dat zeker van belang is. Een muis waarvan je weet dat ie tam is (bijvoorbeeld omdat je dondersgoed weet dat ie een eigenaar heeft en wie de eigenaar is) is wat anders dan een muis waarvan je redelijkerwijs mag aannemen dat ie wild is. Maar dat toont mijns inziens ook aan dat het ontbreken van onrechtmatigheid bij het doden van een wilde muis niet is gelegen in de maatschappelijke ´gebruikelijkheid´ van die daad, maar in het feit dat op een wilde muis geen eigendomsrecht rust.
Als de dader niet in redelijkheid verweten kan worden dat hij een tamme muis per abuis voor een wilde muis heeft aangezien, dan is hij wat mij betreft niet aansprakelijk omdat de schuld ontbreekt (als hij de muis zelf zou doden is immers sprake van 6:162 BW). Dat wordt dus niet anders als zijn kat de muis doodt, want dan zou de tenzij-regel intreden: de eigenaar zou dan immers ook niet aansprakelijk zijn wegens het ontbreken van schuld (in de zin van verwijtbaarheid). En dan komen we weer bij het resultaat van jouw betoog uit.
Dat lijkt inderdaad zo en is waarschijnlijk ook de oorspronkelijke gedachte achter het systeem, maar dit is in de jurisprudentie allang achterhaald. Een inbreuk op een subjectief recht levert niet zonder meer onrechtmatigheid op. Zie het arrest HR 09-12-1994, NJ 1996, 403 (Zwiepende tak) en met name de noot van Brunner. Dit is ook logisch, want anders krijg je de vreemde situatie dat in elke situatie waarin iemand door een ander letsel oploopt of waarin een zaak wordt beschadigd (=inbreuk op subjectief recht) er sprake is van onrechtmatigheid.quote:Op donderdag 19 maart 2009 16:45 schreef Argento het volgende:
[..]
Voorzover ik weet is maatschappelijke onzorgvuldigheid één van de drie verschijningsvormen van onrechtmatigheid (tezamen met de inbreuk op een subjectief recht en handelen in strijd met een rechtsplicht). Dat een inbreuk op een subjectief recht niet tevens maatschappelijk onzorgvuldig is, doet dan mijns inziens niet af aan de inbreuk op dat subjectieve recht en dus niet aan de onrechtmatigheid van de gedraging. De onrechtmatigheid vloeit dan voort uit de inbreuk, niet uit de onzorgvuldigheid.
Nee, het toont aan dat niet de inbreuk op een eigendomsrecht de beslissende toets is, maar de vraag of je conform de maatschappelijke zorgvuldigheid rekening houdt met de gerechtvaardigde belangen van de buurman om zijn huisdier levend terug te zien (HR 30 september 1994, NJ 1996, 196 (Staat/Shell)). Onderdeel van die toets is of je bedacht moet zijn op dat belang.quote:Gevoelsmatig zeg ik dat dat zeker van belang is. Een muis waarvan je weet dat ie tam is (bijvoorbeeld omdat je dondersgoed weet dat ie een eigenaar heeft en wie de eigenaar is) is wat anders dan een muis waarvan je redelijkerwijs mag aannemen dat ie wild is. Maar dat toont mijns inziens ook aan dat het ontbreken van onrechtmatigheid bij het doden van een wilde muis niet is gelegen in de maatschappelijke ´gebruikelijkheid´ van die daad, maar in het feit dat op een wilde muis geen eigendomsrecht rust.
Het resultaat is hetzelfde, maar ik ben het er niet mee eens. Want feitelijk zeg je dan dat het ongerechtvaardigd is om een muis te doden die een eigenaar heeft, maar dat je er onder sommige omstandigheden persoonlijk niets aan kunt doen. Ik vind dat je in beginsel een muis in huis mag doden en dat dit pas anders wordt als andermans belang om de muis levend te houden prevaleert en je op dat belang bedacht moet zijn.quote:Als de dader niet in redelijkheid verweten kan worden dat hij een tamme muis per abuis voor een wilde muis heeft aangezien, dan is hij wat mij betreft niet aansprakelijk omdat de schuld ontbreekt (als hij de muis zelf zou doden is immers sprake van 6:162 BW). Dat wordt dus niet anders als zijn kat de muis doodt, want dan zou de tenzij-regel intreden: de eigenaar zou dan immers ook niet aansprakelijk zijn wegens het ontbreken van schuld (in de zin van verwijtbaarheid). En dan komen we weer bij het resultaat van jouw betoog uit.
Nope. Als die kat nu de Ren ingeslopen was om die duif op te vreten, dan weer wel. Maar als hij die duif gewoon in de natuur opgevreten heeft dan is dat gewoon mooi pech voor de beste buurman.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:47 schreef Tha_Duck het volgende:
En waar baseer je dit op?quote:Op donderdag 19 maart 2009 21:54 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Nope. Als die kat nu de Ren ingeslopen was om die duif op te vreten, dan weer wel. Maar als hij die duif gewoon in de natuur opgevreten heeft dan is dat gewoon mooi pech voor de beste buurman.
Schoot voorheen altijd ringers uit de lucht
Laat de eigenaar van de duif eerst maar bewijzen dat het de kat van TS was die het deed.quote:Op donderdag 19 maart 2009 22:40 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De TS is dus gewoon aansprakelijk voor zijn kat.
]http://books.google.nl/books?id=4mvKh1ItxfgC&pg=PA33&lpg=PA33&dq=prima+facie+onrechtmatig&source=bl&ots=EjATDtwPIg&sig=ChyTmUn5Hl6IwNGK622kMz1FdBM&hl=nl&ei=yaPCSa31BYPT-Ab4tqHpBg&sa=X&oi=book_result&resnum=1&ct=result#PPA36,M1[/quote][/url]quote:Op donderdag 19 maart 2009 20:57 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat lijkt inderdaad zo en is waarschijnlijk ook de oorspronkelijke gedachte achter het systeem, maar dit is in de jurisprudentie allang achterhaald. Een inbreuk op een subjectief recht levert niet zonder meer onrechtmatigheid op. Zie het arrest HR 09-12-1994, NJ 1996, 403 (Zwiepende tak) en met name de noot van Brunner. Dit is ook logisch, want anders krijg je de vreemde situatie dat in elke situatie waarin iemand door een ander letsel oploopt of waarin een zaak wordt beschadigd (=inbreuk op subjectief recht) er sprake is van onrechtmatigheid.
Dan kom je bij de drie visies die ik net al aanwees en die je kunt nalezen in Spier e.a., Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding. En vast ook in de Asser-reeks. De visie waar Spier voor kiest, en ik ook, en waar momenteel de meeste steun voor is te vinden in literatuur & jurisprudentie, is dat een inbreuk op een recht prima facie onrechtmatig is, maar dat vervolgens ook aan de eisen van de strijd met de maatschappelijke zorgvuldigheid moet worden voldaan.
edit: zie het einde van p. 36, helaas missen op Google de twee pagina's daarna: [url=http://books.google.nl/books?id=4mvKh1ItxfgC&pg=PA33&lpg=PA33&dq=prima+facie+onrechtmatig&source=bl&ots=EjATDtwPIg&sig=ChyTmUn5Hl6IwNGK622kMz1FdBM&hl=nl&ei=yaPCSa31BYPT-Ab4tqHpBg&sa=X&oi=book_result&resnum=1&ct=result#PPA36,M1
Nee, ik zeg niet dat het ongerechtvaardigd is om een muis te doden die een eigenaar heeft, ik zeg dat dat per definitie onrechtmatig is. De vraag of het gerechtvaardigd is komt pas daarna aan de orde. De rechtvaardigingsgrond zou de onrechtmatigheid immers opheffen.quote:Het resultaat is hetzelfde, maar ik ben het er niet mee eens. Want feitelijk zeg je dan dat het ongerechtvaardigd is om een muis te doden die een eigenaar heeft, maar dat je er onder sommige omstandigheden persoonlijk niets aan kunt doen.
Nee, daar kan ik niet in meegaan. Laten we vooropstellen dat een muis in juridisch opzicht een zaak is en dus gelijk is aan -laten we zeggen- een auto. Als we dat toepassen op jouw uitgangspunt, krijg je dit:quote:Ik vind dat je in beginsel een muis in huis mag doden en dat dit pas anders wordt als andermans belang om de muis levend te houden prevaleert en je op dat belang bedacht moet zijn.
Even verderop in het topic zegt TS dat hij het niet heeft zien gebeuren.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 12:25 schreef Argento het volgende:
TS begint zijn relaas met "mijn kat heeft een duif doodgebeten".
Waarom komt iedereen dan met bewijsverweren? TS geeft zelf aan dat het zijn kat was die de duif heeft doodgebeten. Kennelijk bestaat daar tussen partijen helemaal geen verschil van mening over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |