#ANONIEM | donderdag 26 februari 2009 @ 00:29 |
![]() quote: quote:NIEUWE PERSCONFERENTIE IS OM 19.45 UUR VORIGE TOPICS [BREAKING] Vliegtuigongeluk bij Schiphol [BREAKING] Vliegtuig neergestort bij Schiphol (deel 2) [BREAKING] Vliegtuig stort neer bij Schiphol (deel 3) [BREAKING] Doden bij vliegtuigongeluk Schiphol (deel 4) Doden, gewonden bij vliegtuigongeluk Schiphol (deel 5) Doden, gewonden bij vliegtuigongeluk Schiphol (deel 6) Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden, 50 gewonden (deel 7) Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden, 50 gewonden (deel 8) Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden, 50 gewonden (deel 9) Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden en 50 gewonden #10 Vliegtuigcrash Schiphol - 9 doden, 85 gewonden #11 VERMOEDELIJKE AANVLIEGROUTE ![]() NOS TIJDLIJN - MINUUT VAN MINUUT UPDATE Tijdlijn NOS DOSSIER VLIEGRAMP SCHIPHOL - ALLE INFO + AUDIO/VIDEO Dossier Vliegramp ![]() ![]() ![]() Foto's: ANP | |
SuperrrTuxxx | donderdag 26 februari 2009 @ 00:31 |
quote:Dan moet je wel een kutleven hebben als je zo para bent. ![]() | |
Ambrosius | donderdag 26 februari 2009 @ 00:31 |
Zit net de herhaling van P&W te kijken, indrukwekkend verhaal van die man die het overleefd heeft. | |
murp | donderdag 26 februari 2009 @ 00:32 |
mn meissie heeft nachtdienst in het Spaarneziekenhuis, misschien morgen nog gevoelige info ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 februari 2009 @ 00:37 |
quote:Als je beredeneert zoals die lui doen, ga je bijna elke dag angstig over straat en kun je overal wel iets achter zoeken. Als 2009 (2+0+0+9) staat voor 11, zijn er nogal wat data gedurende dit jaar die opgeteld uitkomen op 9... De volgende is 6 maart, zal ik vast melden. En 15 maart is het weer raak, 24 maart ook. Net als op 5 april, 14 april, 23 april, 4 mei (geschikte datum bij uitstek), 13 mei, 22 mei, 31 mei... etc... En je moet toch ook wel erg krom redeneren om de schuld van zo'n "aanslag" bij Iran neer te leggen, terwijl het vliegtuig uit Istanbul is vertokken. | |
EvanStone | donderdag 26 februari 2009 @ 00:46 |
tvp | |
rudedeltadude | donderdag 26 februari 2009 @ 00:47 |
tvp! | |
F04 | donderdag 26 februari 2009 @ 00:52 |
tvp | |
mudkipzz | donderdag 26 februari 2009 @ 00:54 |
quote:9 Iraanse mannen die een aanslag willen plegen in Nederland. Teheran ligt 2090 kilometer van Istanbul vandaan 2+0+9+0=11 911 Complot zeg ik je! | |
sander89 | donderdag 26 februari 2009 @ 01:13 |
Erg triest mensen die bij bijna elke ramp spoken zien. verder tvp. | |
remlof | donderdag 26 februari 2009 @ 01:22 |
Ik stap volgende week weer in zo'n 737-800. Ik leef gewoon met het idee dat je gaat als het je tijd is. Alhoewel ik me wel voor kan stellen dat je een beetje huiverig bent om weer te vliegen als je zo'n crash overleefd hebt. | |
El_jefe07 | donderdag 26 februari 2009 @ 01:34 |
quote:Of als nabestaande vervolgens met de eerstvolgende TK (Turkish Airlines) vlucht overgebracht worden naar Amsterdam om daar vervolgens een familielid te identificeren. Ik zou toch even wachten op een andere maatschappij. | |
kraaksandaal | donderdag 26 februari 2009 @ 01:38 |
quote:Statistisch gezien is dat dan een uitermate veilige vlucht. ![]() | |
F04 | donderdag 26 februari 2009 @ 02:16 |
Zoiets zou je zeker niet verwachten bij een 737 next generation, zeg maar de 800-900 types. Zijn er nog laatste updates? Is iedereen al uit die loods? | |
JoeThePlumber | donderdag 26 februari 2009 @ 02:18 |
De naam van luchtvaartdeskundige bij Twee Vandaag...Benno Baksteen ![]() | |
kraaksandaal | donderdag 26 februari 2009 @ 02:20 |
quote: DAAR KAN DIE MAN TOCH OOK NIX AAN DOEN DATTIE ZO HEET. | |
Perico | donderdag 26 februari 2009 @ 03:09 |
Heeft Alberto Stegeman al het ramptoestel aangeraakt? | |
Specularium | donderdag 26 februari 2009 @ 03:12 |
quote:Echt waar? Wat een toeval. ![]() | |
kraaksandaal | donderdag 26 februari 2009 @ 03:14 |
quote:Nog meer toeval, hij is nog piloot ook. | |
JoeThePlumber | donderdag 26 februari 2009 @ 03:22 |
quote:Met pensioen gelukkig ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Benno_Baksteen | |
kraaksandaal | donderdag 26 februari 2009 @ 03:25 |
quote:Heeft ie al die jaren zijn naam niet in praktijk gebracht, vandaar dattie nu expert is. ![]() | |
Stroekie | donderdag 26 februari 2009 @ 08:37 |
tvp | |
Adolecens | donderdag 26 februari 2009 @ 08:38 |
ff een tvp'tje voor de persconferentie later deze ochtend. ![]() | |
Frutsel | donderdag 26 februari 2009 @ 08:57 |
quote:Denk dat je ook niet echt lekker zit als je net wilt landen op Schiphol en je ziet dat ding in de akker onder je liggen ![]() | |
fuckbuddy | donderdag 26 februari 2009 @ 08:58 |
Waarom gebruiken mensen geen Bookmarks? | |
TommyGun | donderdag 26 februari 2009 @ 09:02 |
terug vind plane! | |
One_conundrum | donderdag 26 februari 2009 @ 09:04 |
quote:Dat wil ik ook wel eens weten ![]() | |
nummer_zoveel | donderdag 26 februari 2009 @ 09:12 |
quote:Ik begrijp best dat iedereen reuze nieuwschierig is, maar als je in de zorg werkt heb je echt een geheimhoudingsplicht. Dus let goed op wat je hier allemaal zou kunnen zeggen. Zouden de patienten dat willen? | |
nummer_zoveel | donderdag 26 februari 2009 @ 09:13 |
quote:Hij is ook nog piloot geweest. Piloot Baksteen. ![]() | |
Frutsel | donderdag 26 februari 2009 @ 09:16 |
quote: quote:Ik zou zeggen: Open er een topic over in GC. Denk dat 50% van de fokkers niet weet wat die optie inhoudt of dat hij uberhaupt bestaat, laat staan wat het nut er van is. Aangezien MyAT vele malen makkelijker lijkt ![]() Dus niet hier aub ![]() | |
One_conundrum | donderdag 26 februari 2009 @ 09:18 |
tjah het waren natuurlijk gewoon 2 verkapte tvp's en bookmarks zijn kut. Of iig is de MyAT handiger ![]() | |
Swetsenegger | donderdag 26 februari 2009 @ 09:18 |
quote:Tjonge jonge, komen mensen uit een ei ofzo. Die man is al jaaaaaaaaaaaaaaaaren degene die wat over vliegtuig crashes roept op TV. God god, dat naam grapje is nog nooit gemaakt..... | |
Drugshond | donderdag 26 februari 2009 @ 09:21 |
![]() | |
buachaille | donderdag 26 februari 2009 @ 09:45 |
Drugshond! ![]() | |
Netsplitter | donderdag 26 februari 2009 @ 09:48 |
quote:Je weet dat dat dus strafbaar is? ![]() | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 09:48 |
quote:Is dit echt? | |
buachaille | donderdag 26 februari 2009 @ 09:49 |
quote: ![]() ![]() | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 09:58 |
De uitzending van P&W heeft geen beeld bij mij. Hebben anderen daar ook last van? | |
Kleffe_Dop | donderdag 26 februari 2009 @ 09:59 |
quote: ![]() | |
Caesu | donderdag 26 februari 2009 @ 09:59 |
quote:geeft wel aan hoe weinig crashes we meemaken. | |
g0dz0r | donderdag 26 februari 2009 @ 10:08 |
quote: ![]() ![]() | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 10:13 |
quote:Gelukkig maar! | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 10:15 |
quote:Oh, hoe laat? | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 10:16 |
Zijn de opnames van de communicatie tussen piloten en lvnl van vlak voor de crash al uitgelekt? | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 10:17 |
quote:"Later deze ochtend" ![]() | |
Grunn1988 | donderdag 26 februari 2009 @ 10:18 |
Hey! Weet iemand heel toevallig meer over de identiteit van dit vliegtuig? Welk nummer had het bijvoorbeeld? Ik ben een tijdje terug met deze vlucht met dezelfde maatschappij in het zelfde vliegtuig naar Istanbul en terug geweest. | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 10:20 |
quote:TK1951 volgens mij | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 10:21 |
quote:Vluchtnummer was TK1951, naam van het vliegtuig: Tekirdağ. Lees hier meer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines-vlucht_1951 | |
Grunn1988 | donderdag 26 februari 2009 @ 10:22 |
Dat is het vluchtnummer; die veranderen per vliegtuig. Stond er geen groot nummer op het vliegtuig ergens? | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 10:25 |
quote:Van wikipedia: Het vliegtuig was een Boeing 737-800 met constructienummer 29789 (linenr 1065), registratie TC-JGE en de naam Tekirdağ. | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 10:25 |
quote:Dit dan: ![]() | |
Caesu | donderdag 26 februari 2009 @ 10:25 |
TC-JGE (cn 29789/1065) http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=TC-JGE&distinct_entry=true ![]() hier is hij nog niet kapot. | |
murp | donderdag 26 februari 2009 @ 10:26 |
quote:ze slaapt nog en ik ga heus geen info geven ![]() | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 10:26 |
quote:Waarom post je dat dan ![]() | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 10:26 |
Is deze link al geplaatst? http://www.airporthaber.com/v3/readnews.php?newid=11449 | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 10:29 |
quote:Ik begrijp er maar weinig van eigenlijk | |
Caesu | donderdag 26 februari 2009 @ 10:35 |
quote:Turkish 1951 zo noemen ze hem. laatste keer hoor je de piloot om 1:48. daarna niet meer. ![]() | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 10:35 |
quote:En wat zegt de piloot als laatst? | |
fuckbuddy | donderdag 26 februari 2009 @ 10:36 |
Jezus dat Nederlandse engels van die gasten in de toren moet ook anders hoor "report if joe want to riedjoes" | |
Revolution-NL | donderdag 26 februari 2009 @ 10:37 |
Hoe zat het ook alweer met Henk Westbroek ![]() | |
TheVulture | donderdag 26 februari 2009 @ 10:38 |
De Telegraaf ook weer met hun walgelijke schreeuwende kop: Piloten verpletterd in de cockpit Is er nou echt geen andere manier om dit te melden dan met zo'n walgelijk platte koptekst ![]() ![]() | |
Caesu | donderdag 26 februari 2009 @ 10:39 |
quote:hij herhaalt wat de verkeersleiding zegt. 210 18R Turkish 1951 | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 10:47 |
quote:Ahh ok. Daar worden we dus ook niet veel wijzer van. Kijken wat de blackbox gaat vertellen | |
goeiemoggel | donderdag 26 februari 2009 @ 10:49 |
quote:Oneens. Die mensen worden geselecteerd op hun vermogen om alles daar in goede banen te leiden. En dan krijg je mensen met een niet al te beste Engelse uitspraak. Dan kan je ze wel geforceerd correct Engels laten murmelen, maar dan zullen ze veel minder efficiënt werken. Dit klinkt misschien voor geen meter, maar elke piloot begrijpt wat je bedoelt en daar draait het om. | |
ktnxbye | donderdag 26 februari 2009 @ 10:50 |
quote:beetje stoer doen. misplaatst dat wel. | |
Caesu | donderdag 26 februari 2009 @ 10:53 |
quote:er kwam nog wat na blijkbaar. moeilijk te verstaan. quote:http://www.nos.nl/nosjour(...)/260209_cockpit.html (met audiofragment verkeerscentrale-cockpit) | |
Kleffe_Dop | donderdag 26 februari 2009 @ 10:54 |
quote:Dunglish ![]() quote:idd ![]() | |
admiraal_anaal | donderdag 26 februari 2009 @ 10:56 |
Ben benieuwd ![]() | |
Caesu | donderdag 26 februari 2009 @ 10:59 |
quote:en verder blijven ze toch alleen binnen hun eigen jargon. en ze hebben te maken met een beperkte vocabulaire. | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 11:01 |
Ik vind die mensen op zo'n toren echte helden. De rust en kalmte ![]() | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 11:02 |
Jeetje, die blackboxen worden helemaal in Parijs onderzocht. | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 11:03 |
En omdat het een boeing is komen amerikaanse deskundigen over en omdat het franse motoren betreft komen er ook fransen over om onderzoek te doen. | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 11:04 |
En om 13 uur dus een persconferentie. Nou, ik ben weer even bij. | |
Caesu | donderdag 26 februari 2009 @ 11:05 |
quote:inderdaad ja. en dan crasht er dus een. maar vervolgens moeten ze wel meteen tientallen anderen vliegtuigen de goeie kant op sturen. ![]() stalen zenuwen. | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 11:07 |
En een foto van de piloten: ![]() Bron [ Bericht 17% gewijzigd door Marrije op 26-02-2009 11:18:20 ] | |
Superheld | donderdag 26 februari 2009 @ 11:08 |
Raar dat die gesprekken nu al uit zijn, maar je hoort er inderdaad vrij weinig op. Ik volg het weer even, hopelijk om 13.00 uur meer ![]() | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 11:09 |
In Turkije lijken ze er al vanuit te gaan dat de piloten een heldendaad hebben verricht.... | |
fuckbuddy | donderdag 26 februari 2009 @ 11:12 |
quote:Ach wat een onzin, jij gaat er automatisch vanuit dat ze niet goed engels spreken. Die leden lullen de hele dag Engels, dan mag je de woorden die ze spreken wel fatsoenlijk uitspreken lijkt. quote:Geforceerd, welnee gewoon wat aandacht leggen op je uitspraak en klaar. Je neemt meteen aan dat een goede uitspraak ook je concentratie verminderd, dat is niet zo. Maar goed, ik persoonlijk stoor me daar aan, kijk Theo de toerist mag wat mij betreft met zijn steenkolenengels zijn ding doen, maar professionals als dit soort mensen die beroepsmatig engels spreken mogen wat mij betreft best op hun uitspraak letten... | |
fuckbuddy | donderdag 26 februari 2009 @ 11:15 |
quote: ![]() De cockpit-crew van het ramp-vliegtuig. Van links naar rechts co-piloot Olgay Oezguer, piloot Hasan Tahsin Arisan and co-piloot Murat Sezer | |
Caesu | donderdag 26 februari 2009 @ 11:19 |
quote:ze moeten elkaar kunnen verstaan. en dat checken ze door elkaar te herhalen telkens. dat is de controle of het goed begrepen is. uitspraak is echt een non-issue. dat een paar burgers op de grond zich er aan storen is dikke pech. ![]() | |
goeiemoggel | donderdag 26 februari 2009 @ 11:23 |
quote:Als je niet selecteert op Engelse uitspraak krijg je toch een soort gemiddelde Nederlander qua uitspraak... en dat is niet al te netjes. Ter verduidelijking: ik bedoel dat hun uitspraak niet goed is, niet dat ze de taal niet machtig zijn. quote:Ja nou nog mooier. Eerst zeg je dat ze meer aandacht op hun uitspraak moeten leggen en daarna zeg je dat het je concentratie niet vermindert. Waar haal jij die extra aandacht vandaan? Nogmaals, vertel me waarom je moeite zou doen voor een betere uitspraak terwijl dat totaal geen nut heeft. Ze zitten daar niet voor een taalprijs maar om hun werk zo goed mogelijk te doen. | |
Wheelgunner | donderdag 26 februari 2009 @ 11:27 |
quote:Je zou toch verwachten dat duidelijk Engels spreken nogal belangrijk is voor zo'n functie. Maarja.. | |
#ANONIEM | donderdag 26 februari 2009 @ 11:28 |
Dat ze hun vakjargon beheersen en goed verstaanbaar zijn voor elkaar, lijkt me belangrijker dan een vlekkeloze beheersing van de Engelse taal. | |
Sander | donderdag 26 februari 2009 @ 11:30 |
Wat een issue zeg weer, het Engels van de toren. | |
goeiemoggel | donderdag 26 februari 2009 @ 11:31 |
quote:Exact. Ze kunnen vast vlekkelozer Engels praten maar daar wordt het minder duidelijk van. Het is vaak te horen dat ze hun woorden overdreven accentueren. Daar wordt het veel duidelijker van, maar absoluut niet mooier met je Nederlandse accent. So be it. quote:True, maar toch nog wel inhoudelijker dan Halal-meisjes, Henk Westbroek en noem maar op.. ![]() | |
Wheelgunner | donderdag 26 februari 2009 @ 11:31 |
quote:Maar dit is wel zo'n zwaar accent dat het de verstaanbaarheid in gevaar brengt. Die man gebruikt gewoon letterlijk het Nederlandse klankensysteem om Engels te spreken, dat werkt niet. | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 11:32 |
Kunnen we niet stoppen met de onzinnige discussie? | |
Sander | donderdag 26 februari 2009 @ 11:32 |
quote:Idd. Er storten wekelijks vliegtuigen neer op Schiphol, mede dankzij het Engels van de lui in de toren. /kneuzendiscussie ![]() | |
Tourniquet | donderdag 26 februari 2009 @ 11:32 |
De nogal lompe uitspraak van Engels in de Nederlandse luchtvaartwereld wordt vooral gedaan om de verstaanbaarheid (over soms slechte radioverbindingen) te vergroten. | |
Re | donderdag 26 februari 2009 @ 11:34 |
ahh "de gebrek aan informatie" discussies mijn vraag is of er nou 2 of 3 mensen in de cockpit zaten en indien dat laatste.. waarom? | |
Caesu | donderdag 26 februari 2009 @ 11:35 |
quote:verkeerstoren zegt wat. piloot herhaalt het. verkeerstoren check het klopt. geen onduidelijkheid. ik vind het eigenlijk wel wat hebben dat piloten/verkeersleiders uit de hele wereld in brak engels zo met elkaar effectief communiceren. | |
Wheelgunner | donderdag 26 februari 2009 @ 11:36 |
quote:Deze reeks is al 12 delen 90% zinloze discussie. | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 11:37 |
quote:Bedankt voor je bijdrage. | |
Wheelgunner | donderdag 26 februari 2009 @ 11:38 |
quote:Onderschat vooral jezelf niet. | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 11:39 |
Iemand het jeugdjournaal gezien? 'De kinderen die wonen in de buurt van de plek waar het vliegtuig is neergestort zijn erg geschrokken' 'Wat vind je er nou van dat er hier een vliegtuig is neergestort?' - Ja klote natuurlijk - We werden naar een lokaal geroepen waar het werd uitgelegd en uiteindelijk had ik zoiets van er kan nooit iets ergs zijn gebeurd...eh...nou ja voor de mensen in het vliegtuig wel maar het was in een weiland dus niet voor de mensen die daar wonen. | |
Freak187 | donderdag 26 februari 2009 @ 11:40 |
quote:Er zaten er 3 in. Piloot, co-piloot en iemand op de jumpseat. Die jonge gozer zat waarschijnlijk op de jumpseat om mee te kijken hoe de ervaren piloten hun werk deden. | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 11:42 |
quote:co-co misschien? | |
Tourniquet | donderdag 26 februari 2009 @ 11:44 |
quote:Kan, maar dat is nog niet bekend. De derde persoon kan ook een piloot zijn geweest die als observer meevloog. Af en toe gebeurt dat om piloten tijdens hun werk te beoordelen. Het kan ook gewoon een verplaatsing van personeel zijn geweest, bijvoorbeeld dat één van de piloten op de terugweg zou zijn afgewisseld vanwege het limiet aan werkuren. Wat de derde persoon daar deed horen we denk ik binnenkort wel. | |
Freak187 | donderdag 26 februari 2009 @ 11:46 |
quote:Dat kan ook, maar goed.. een vlucht van IST-AMS zal er niet voor zorgen dat de crew uit de uren loopt. | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 11:48 |
quote:Dan zou die toch lekker business class/star class gaan zitten, en niet in de cockpit? En hij zou zich al helemaal niet laten benoemen als 'cabin crew' ![]() | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 11:49 |
quote:Volgens de wiki waren het een gezagvoerder en twee co's. Ik kan alleen niet goed verifiëren waar zij het vandaan hebben. | |
Tourniquet | donderdag 26 februari 2009 @ 11:53 |
Wat ik wilde aangeven, er zijn tig redenen te verzinnen waarom ze daar met z'n drieën zaten, zolang er niet meer informatie is gegeven heeft het weinig zin om daarover te speculeren. | |
Wheelgunner | donderdag 26 februari 2009 @ 11:55 |
quote:Een 737 heeft gewoonlijk geen 2 co's, en ook geen boordwerktuigkundige, dus ik denk ook dat het een collega in de jumpseat was. Misschien voor de ervaring, of gewoon voor de gezelligheid. | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 11:59 |
Een man op een filmpje bij nu.nl zegt dus dat er waarschijnlijk 2 stewardessen zijn omgekomen, plus de 3 bemanningsleden in de cockpit zijn dat dan dus al 5 van de 9 doden. Maar is volgens mij nog niet bevestigd he. | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 12:01 |
quote:Ik las vanmorgen op nu.nl in een bericht dat er twee co's waren, kan het bericht nu alleen niet terugvinden, maar misschien dat het daar vandaan kwam. | |
fuckbuddy | donderdag 26 februari 2009 @ 12:02 |
quote:Of omdat ie voor "weinig" zijn familie in NL even wilde bezoeken. Even IPB'en....... | |
Flyingdutchman | donderdag 26 februari 2009 @ 12:07 |
Interessant detail zag ik op de site van Der Spiegel Als je naar deze foto kijkt: ![]() zie je een aantal kapotten schoepen in de motor Als je naar deze foto kijkt: ![]() toont het gelijkenissen..........en deze foto is van een birdstrike. Wellicht toch vogels? Beetje speculatie.....maargoed wel vergelijkbaar | |
Lucifer_Doosje | donderdag 26 februari 2009 @ 12:11 |
quote:Dit kan nooit zijn laatste gesprek met ATC zijn geweest. Die 210 wil zeggen dat hij koers 210 moet gaan vliegen om de ILS van 18R (Polderbaan) te onderscheppen. Op dat moment zit bij nog op de approach of arrival frequentie, en vliegt hij nog ter hoogte van Purmerend ofzo. Hij moet dus nog beginnen met aanvliegen. Op het moment van crashen ziit hij op tower en heeft al toestemming tot landen gekregen. Dit hoor je dus niet op deze opname. Op deze geluidsopname ontbreekt simpelweg een minuut of 5. | |
goeiemoggel | donderdag 26 februari 2009 @ 12:13 |
quote:Ik betwijfel het eigenlijk. Op de bovenste foto zie je dat nog een behoorlijk aantal schoepen ombeschadigd is, wat ik bij een birdstrike nog nooit gezien heb. De foto lijkt mij een birdstrike dus juist uit te sluiten (bij de betreffende motor dus). Aangezien zo'n vliegtuig ook nog op 1 motor verder kan vliegen lijkt dit me niet de oorzaak. | |
Me_Wesley | donderdag 26 februari 2009 @ 12:16 |
quote:Op een andere opname hoor je inderdaad dat hij wordt overgezet naar de toren. Dit is nog voordat de ILS onderschept is. Aangezien we de opnames op de torenfrequenties (nog) niet hebben, is de hele final approach niet te beluisteren, dus erg veel informatie geeft dit nog niet inderdaad. | |
Tourniquet | donderdag 26 februari 2009 @ 12:17 |
Tower communicatie is inderdaad nog niet beschikbaar, alleen Approach. | |
Kleffe_Dop | donderdag 26 februari 2009 @ 12:20 |
quote:Tsja.. dat blijft natuurlijk puur speculatie. Die schoepen zouden net zo goed afgebroken kunnen zijn door de rotvaart waarmee die motorgondel zich in de akker boorde. | |
Caesu | donderdag 26 februari 2009 @ 12:27 |
net deze maand berichten over uit de hand lopende ganzenpopulatie in de Haarlemmermeer. http://www.webregio.nl/ha(...)deren+hoofddorp.aspx http://www.webregio.nl/ha(...)+haarlemmermeer.aspx http://www.nu.nl/algemeen(...)n-rond-schiphol.html http://www.ijmuidercouran(...)742624.ece?secId=735 | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 12:28 |
-knip- | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 12:30 |
quote:Het enige dat je eruit op kunt maken, is dat er geen mayday is gegeven en dat de piloten (en daarmee lvnl) geen idee hadden dat er iets mis was. | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 12:31 |
quote:Zouden er dan geen dode vogels bij het wrak te zien moeten zijn, of denk ik dan te simpel? ![]() ![]() | |
capricia | donderdag 26 februari 2009 @ 12:31 |
quote:Ik hoop voor ze dat het heel erg snel gegaan is. | |
goeiemoggel | donderdag 26 februari 2009 @ 12:32 |
quote:Nouja.. tot een aantal minuten voor de crash dus. Van laatste minuten weten we het nog niet. Ik vermoed echter dat het inderdaad heel snel is gegaan aangezien de passagiers ook niet gewaarschuwd werden (daar heb ik althans niks van gehoord). | |
Susi | donderdag 26 februari 2009 @ 12:34 |
quote:Niet er echt bij toch ? Volgens mij krijgen die beesten ook een flinke klap en kunnen ze er uit worden gesmeten. Daarnaast denk ik dat een vliegtuig niet direct naar beneden valt als het in aanraking komt met een vogel. | |
Caesu | donderdag 26 februari 2009 @ 12:34 |
quote:http://avherald.com/h?article=41595ec3&opt=1 | |
Me_Wesley | donderdag 26 februari 2009 @ 12:34 |
Nog even voor de beeldvorming:![]() Op het rode balletje werd de "fly heading 210" afgegeven. Blauwe balletje is het moment dat de ILS is onderschept. Ergens tussen het rode en het blauwe balletje is het toestel naar toren overgezet, en de rest van het segment is nog niks van bekend, terwijl het juist zo interessant is om te weten of de problemen al bij de descent aanvingen, of dat het iets plotselings was. | |
Me_Wesley | donderdag 26 februari 2009 @ 12:35 |
quote:Hier hebben we wat aan! Dankjewel. | |
Wheelgunner | donderdag 26 februari 2009 @ 12:39 |
quote:De motoren zouden kunnen zijn gestopt. Ik denk wel dat er zoiets gebeurd is, door brandstoftekort, bird strike, of iets anders. Aan het vliegtuig te zien was het een harde noodlanding, niet zozeer dat het als een steen uit de lucht viel want dan was de schade nog veel groter geweest. | |
Wheelgunner | donderdag 26 februari 2009 @ 12:40 |
Dat strookt wel met de post van Caesu. | |
Susi | donderdag 26 februari 2009 @ 12:42 |
quote:En als de ondergrond anders was geweest (bijvoorbeeld de landingsbaan zelf), had het nog veel slechter kunnen aflopen neem ik aan ? | |
Wheelgunner | donderdag 26 februari 2009 @ 12:43 |
quote:Of mogelijk beter, maar ze zijn sowieso hard neer gekomen. | |
Riro | donderdag 26 februari 2009 @ 12:50 |
Zo weer een persconferentie, toch? | |
Kugari-Ken | donderdag 26 februari 2009 @ 12:51 |
Op RTL-Z stond in de balk dat de Turkse Media kritiek hebben... of iets in die richting... iemand daar nog iets over gehoord? | |
Susi | donderdag 26 februari 2009 @ 12:52 |
quote:Dat gaat over het feit dat de Turkse overheid eerst zei dat er geen doden waren, die er later toch wel bleken te zijn. Dus dat ze valse hoop gaven aan de familieleden. Je zal maar eerst te horen hebben gekregen dat iedereen het overleeft heeft, en vervolgens dat er 9 doden zijn. | |
Riro | donderdag 26 februari 2009 @ 12:53 |
quote:http://www.nu.nl/algemeen(...)-turkse-kranten.html | |
trifko | donderdag 26 februari 2009 @ 12:54 |
tvp | |
Kugari-Ken | donderdag 26 februari 2009 @ 12:54 |
Waarom meld de Turkse overheid niet gewoon de feiten dan? | |
Freak187 | donderdag 26 februari 2009 @ 12:56 |
De verkeersleiding laat ze via SPY (Spijkerboor baken) vliegen, daarna heading 210 voor intercept RWY 18R | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 13:01 |
Wie is die chick die het journaal doet? ![]() | |
Cassius | donderdag 26 februari 2009 @ 13:02 |
quote:Jup, zie o.a. Ned 1. | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 13:04 |
quote:Ik vind het net een ![]() | |
TheArt | donderdag 26 februari 2009 @ 13:05 |
quote:Eva Jinek. | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 13:09 |
Heh? Ze hebben alleen de nationaliteit van de omgekomen piloten kunnen vaststellen, niet van de overige 6. Dat geloof ik gewoon niet. | |
Superheld | donderdag 26 februari 2009 @ 13:09 |
Weinig nieuws dus | |
ASroma | donderdag 26 februari 2009 @ 13:10 |
reeeeleeeetives ![]() | |
F04 | donderdag 26 februari 2009 @ 13:11 |
tvp | |
Superheld | donderdag 26 februari 2009 @ 13:11 |
Pff, zeker dezelfde vragen als gister? | |
GoeRoe86 | donderdag 26 februari 2009 @ 13:11 |
quote:Je vindt haar een kuiken? [ Bericht 0% gewijzigd door GoeRoe86 op 26-02-2009 13:26:10 ] | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 13:14 |
53 nederlanders en 51 turken in dat vliegtuig? En 1 italiaan, 1 inwoner van thailand, 1 duitser, 6 amerikanen. . . | |
TheArt | donderdag 26 februari 2009 @ 13:14 |
Rechtstreekse vertaling bij CNN ![]() | |
nummer_zoveel | donderdag 26 februari 2009 @ 13:17 |
quote:© ANP | |
TheArt | donderdag 26 februari 2009 @ 13:17 |
quote:En een Brit en een Fin. | |
ASroma | donderdag 26 februari 2009 @ 13:17 |
wat een miscommunicatie weer ![]() | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 13:17 |
quote:ja, daar lijkt ze wat op Aha, de slachtoffers moeten nog geidentificeerd worden. | |
Me_Wesley | donderdag 26 februari 2009 @ 13:49 |
Een speculatie van pprune die plausibel klinkt en strookt met de verklaringen van passagiers:quote: | |
maniack28 | donderdag 26 februari 2009 @ 14:00 |
quote: quote:- knip - meot zn bek houden, de Ned. overheid heeft echt niet 20 min na de crash gezegd dat er niemand dood is. Die gast is gewoon een dikke leugenaar en ontkent alles al voordat hij informatie heeft... Gewoon DOM... ik zeg, ga jij maar lekker op de blaren zitten! [ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 26-02-2009 16:37:34 ] | |
fespo | donderdag 26 februari 2009 @ 14:21 |
tvp | |
Surveillance-Fiets | donderdag 26 februari 2009 @ 14:28 |
Christenextremisten dreigen begrafenissen Schiphol ramp Gerelateerd nieuws. | |
massy | donderdag 26 februari 2009 @ 14:31 |
quote: ![]() | |
Kleffe_Dop | donderdag 26 februari 2009 @ 14:50 |
Het is hoe dan ook niet verstandig geweest van de Turkse minister van transport en woordvoerders van Turkish Airlines om in zo'n vroeg stadium uitspraken te doen over een Nederlandse reddingsoperatie. Ze hebben er onnodige verwarring mee gezaaid terwijl men hier in Nederland juist nadrukkelijk de kaken stijf op elkaar hield totdat er feiten gepresenteerd konden worden. Men had er goed aan gedaan om te verwijzen naar het onderzoek en de Nederlandse autoriteiten voor updates en feiten. Hetzelfde lijkt te gelden voor de 737-800, Erdogan was er heel snel bij om te verklaren dat er technisch niets aan te merken was op het vliegtuig. Nog geen 24 uur later weet men in de pers te melden dat het toestel wel enkele technische problemen heeft gekend die nader uitgezocht moeten worden. | |
Dirk-Kuijt | donderdag 26 februari 2009 @ 15:09 |
tvp | |
BadDay | donderdag 26 februari 2009 @ 15:34 |
NTSB Advisory National Transportation Safety Board Washington, DC 20594 February 25, 2009 NTSB SENDS TEAM TO AMSTERDAM TO ASSIST WITH 737 AIRCRAFT ACCIDENT INVESTIGATION The National Transportation Safety Board is sending a team of investigators to Amsterdam, the Netherlands, to assist in the investigation of a B-737-800 (T-CJGE) Turkish Airlines flight 1951 that crashed short of the runway on approach. Multiple fatalities and injuries have been reported. NTSB Acting Chairman Mark V. Rosenker has designated senior air safety investigator Joe Sedor as the U.S. Accredited Representative. He will be joined by three other NTSB investigators. The U.S. team will also include technical advisors from the Federal Aviation Administration (FAA), Boeing and General Electric. Information on the progress of the investigation will be released by the Dutch Safety Board. The agency's phone number in the Netherlands is (31)70 333 7000, the agency’s website is www.safetyboard.nl and the email address is aviation@safetyboard.nl. Media contact: Keith Holloway 202-314-6100 hollowk@ntsb.gov http://ntsb.gov/Pressrel/2009/090225.html | |
dotKoen | donderdag 26 februari 2009 @ 16:12 |
quote:Wat is dit nu weer voor raars. De NTSB denkt a priori al dat 'wij' geen fatsoenlijk onderzoek kunnen doen? Realiseren ze zich daar waar de N in NTSB voor staat? | |
master111 | donderdag 26 februari 2009 @ 16:17 |
wij als Nederland kunnen een onderzoek zelf wel alleen doen, daar hebben we Amerika toch niet voor nodig. | |
dotKoen | donderdag 26 februari 2009 @ 16:19 |
quote:Nou ja, ze hebben natuurlijk meer ervaring omdat het een stuk groter land is, maar dat ze (blijkbaar) zonder officieel verzoek uit zichzelf mensen naar Nederland sturen vind ik nogal onbeschoft. | |
maniack28 | donderdag 26 februari 2009 @ 16:21 |
- knip - [ Bericht 92% gewijzigd door sp3c op 26-02-2009 16:40:08 ] | |
ktnxbye | donderdag 26 februari 2009 @ 16:22 |
Heeft het niet te maken met het feit dat het vliegtuig van Amerikaanse makelij is? | |
Ambrosius | donderdag 26 februari 2009 @ 16:25 |
quote:Ja. | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 16:25 |
quote:tja, omdat het een boeing is worden er amerikanen bij betrokken en omdat er franse motoren opzaten ook fransen. | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 16:25 |
quote:ah je was me net voor, inderdaad, tenminste, dat zeiden ze zo op het NOS journaal | |
dotKoen | donderdag 26 februari 2009 @ 16:27 |
quote:Nou, dat een team van Boeing komt vind ik niet meer dan normaal. Maar we hebben al een eigen NTSB hier in Nederland (in tegenstelling tot een vliegtuigbouwer). Maar het kan goed zijn dat dit nu eenmaal een procedure is. | |
capricia | donderdag 26 februari 2009 @ 16:28 |
quote:En Turks eten aan boord...dus... | |
voyeur | donderdag 26 februari 2009 @ 16:29 |
En er komt ook nog een Boeing onderzoekscommissie deze kant op. Was dit overigens al gepost?: quote: | |
BadDay | donderdag 26 februari 2009 @ 16:37 |
De NTSB heeft enorme trackrecord wat betreft onderzoeken naar vliegtuigcrashes, waar de nederlandse onderzoeksraad dat niet heeft. Er waren ook een aantal amerikanen aan boord. Het gebeurd vaker dat de NTSB betrokken wordt bij een vliegtuigongeluk gewoon door hun kennis. | |
Re | donderdag 26 februari 2009 @ 16:38 |
quote:misschien omdat ze een shitload aan ervaring hebben en het primair gaat om het achterhalen van de oorzaak... | |
dotKoen | donderdag 26 februari 2009 @ 16:39 |
quote:Ik begrijp het ook wel hoor, maar het zou wel aardig zijn als ze het even officieel vragen of gevraagd worden. Zo gaat dat immers meestal, in diplomatieke kringen. Nu komt het nogal bemoeizuchtig over. | |
Re | donderdag 26 februari 2009 @ 16:42 |
quote:en wie zegt dat er geen contact is geweest dan? | |
The_Original_Kyoujin | donderdag 26 februari 2009 @ 16:43 |
Wie zegt dat er niet gevraagd is? Dat het niet in dat persbericht staat betekent natuurlijk niet dat er geen communicatie daarover is geweest. [EDIT] RE was me voor ![]() | |
BadDay | donderdag 26 februari 2009 @ 16:45 |
Tuurlijk is hier om gevraagd, ze sturen niet zo maar een team ergens naar toe. Daarnaast zit in dit zelfde team ook de vertegenwoordigers/onderzoekers van Boeing en General Electric waar eerder van werd gezegd dat die met een andere team zouden komen. Ik snap ook niet hoe ze bij Frankrijk komen, GE is een erg amerikaans bedrijf. | |
dotKoen | donderdag 26 februari 2009 @ 16:47 |
quote:In mijn eerste bericht hierover vertelde ik ook al dat ik er van uitging dat er niet om gevraagd zou zijn, omdat het niet in het persbericht staat. Dergelijke info lijkt me namelijk vrij belangrijk. | |
cptmarco | donderdag 26 februari 2009 @ 16:51 |
heeft de piloot eigenlijk nog een melding richting de toren kunnen maken, ik kan mij niet herinneren dat ik daar iets over gelezen heb? | |
master111 | donderdag 26 februari 2009 @ 16:56 |
de vliegtuig motors waren afkomstig uit frankrijk heb ik gehoord, en laat het nou net zijn de die uitvielen waardoor het vliegtuig een vrije val maakte | |
cptmarco | donderdag 26 februari 2009 @ 16:58 |
quote:volgens één van de passagiers (die bij paul en witteman zat) deden de motoren het wel en waren ze niet uitgevallen... de data van de vluchtrecorder zal wel uitsluitsel geven... ![]() | |
dotKoen | donderdag 26 februari 2009 @ 16:59 |
quote:Tot nu toe zijn er alleen fragmenten tussen Approach en TK1951 gehoord en tussen Tower en ander toestellen na de crash. De laatste minuten tussen Tower en TK1951 zijn nog niet openbaar (althans, niet dat ik weet). | |
Kleffe_Dop | donderdag 26 februari 2009 @ 17:01 |
quote:Over de communicatie tussen Tower en TK1951 is idd nog weinig bekend. | |
BadDay | donderdag 26 februari 2009 @ 17:04 |
quote:Ik snap niet hoe ze bij Frankrijk komen, de motoren zijn van General Electric en dat is een amerikaans bedrijf. | |
RealZeus | donderdag 26 februari 2009 @ 17:05 |
quote:Buiten dat, in de auto is de kans groter dat het fout gaat. Maar goed, als het met een vliegtuig ook fout gaat gaat het ook goed fout. | |
Kleffe_Dop | donderdag 26 februari 2009 @ 17:06 |
quote:GE levert niet direct de motoren voor de Boeing 737-700/800/900 series, die zijn afkomstig van CFM International (een joint venture tussen GE Aviation uit de VS en Snecma uit Frankrijk). De motoren kunnen geassembleerd zijn bij Snecma in Frankrijk, het gaat dan om de CFM56-7 series. | |
BadDay | donderdag 26 februari 2009 @ 17:09 |
quote:Dat wist ik niet.. Dank voor de info. | |
Kleffe_Dop | donderdag 26 februari 2009 @ 17:21 |
![]() Ah.. daar zaten we net op te wachten ![]() | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 17:39 |
quote:is al genoemd in dit topic | |
Kleffe_Dop | donderdag 26 februari 2009 @ 17:43 |
Oh ![]() | |
Digi-Djeff | donderdag 26 februari 2009 @ 17:43 |
Is het weer raak?! Grip 2 momenteel! Zie: http://www.p2000zhz-rr.nl/p2000-brandweer-kennemerland.html Edit: Loos alarm ![]() | |
IkWilbert | donderdag 26 februari 2009 @ 17:51 |
quote:Betrof een vos 2 melding, das geen crash maar een mayday call. Gelukkig niets aan de hand ![]() | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 17:58 |
quote:Wat betekenen die vos meldingen eigenlijk? Gisteren was vos-6, dat weet ik wel ![]() | |
Burdie | donderdag 26 februari 2009 @ 17:59 |
Ah, ik weet het al: VOS 1: panpancall, mogelijk problemen, kan van alles zijn. VOS 2: maydaycall tot 50 pax maximaal. VOS 3: maydaycall 50 tot 250 pax maximaal. VOS 4: maydaycall meer dan 250 pax. VOS 5: crash tot 50 pax. VOS 6: crash 50 tot 250 pax maximaal. VOS 7: crash meer dan 250 pax. | |
Remote | donderdag 26 februari 2009 @ 19:05 |
Weet niet of deze al voorbij is gekomen:![]() | |
Sanderrrr | donderdag 26 februari 2009 @ 19:08 |
quote:Da's een heel zooitje | |
F04 | donderdag 26 februari 2009 @ 19:20 |
Wat kan die Mustapha Bahcecioglu het toch zo goed omschrijven allemaal. ![]() ![]() http://www.rtl.nl/compone(...)e_jong.avi_plain.xml ![]() | |
IkWilbert | donderdag 26 februari 2009 @ 19:48 |
quote:Sow, heftig zeg... ![]() | |
master111 | donderdag 26 februari 2009 @ 20:08 |
5 turken en 4 amerikanen zijn overleden door de crash bron: nos teletekst | |
El_jefe07 | donderdag 26 februari 2009 @ 20:14 |
quote:Ik snap niet dat Turkish Airlines niet meteen een passagierslijst beschikbaar kan stellen. Normaal gesproken is het toch duidelijk wie er incheckt, en wie er ook daadwerkelijk het vliegtuig betreedt. Zelfs als je incheckt en je je uiteindelijk niet bij de gate meldt wordt je op het vliegveld omgeroepen en wordt je bagage van boord gehaald. Vreemde zaak waarom dan niet direct duidelijk is wie er in het toestel zitten. Nog vreemder is zelfs dat er dan een persoon meer dan in eerste instantie verondersteld zich in het vliegtuig bevond. Hoe is die er dan ingekomen? | |
zeeuws jongetje | donderdag 26 februari 2009 @ 20:26 |
Door die ene persoon hadden ze natuurlijk nét te weinig brandstof om de baan te halen ![]() | |
Dirk-Kuijt | donderdag 26 februari 2009 @ 20:28 |
quote:Ik vind het ook erg vreemd.... Of zou die 3de piloot niet meegeteld zijn ofzo? | |
AryaMehr | donderdag 26 februari 2009 @ 20:30 |
-Dubbel. | |
nils7 | donderdag 26 februari 2009 @ 20:54 |
quote:Tafeltje inklappen heeft dus ook niet veel nut ![]() | |
IHVK | donderdag 26 februari 2009 @ 20:55 |
quote:De lijst was meteen online hoor. Gistermiddag op alle Turkse nieuwssites geweest. Alleen vond men in Nederland het nog te voorbarig omdat die lijst niet altijd blijken te koppen (ervaring met andere rampen) Sowieso gaat men in Nederland erg zorgvuldig om met informatie bij dit soort rampen. Eerst de families en dan de pers. In Turkije is het vaak andersom. Dat verklaart het één en ander. | |
EchtGaaf | donderdag 26 februari 2009 @ 21:05 |
tvp | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 21:42 |
Maar bijzonder vreemd dat er een extra persoon in het vliegtuig zat. Nee, ik denk niet aan een complot oid ![]() En 4 amerikanen omgekomen, nou reken maar op bemoeienis vanuit de states. | |
Re | donderdag 26 februari 2009 @ 21:50 |
Zijn dat misschien de boing mensen waar voyeur het over had? | |
sjorti | donderdag 26 februari 2009 @ 21:57 |
Onder de doden zit sowieso een Boeing medewerker aangezien er 7 Amerikanen aan boord waren en er 4 van boeing aan boord zijn en 4 Amerikanen zijn overleden... http://seattlepi.nwsource(...)lane_crash_wash.html | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 21:57 |
Grote kans want er zaten in totaal 7 amerikanen in het toestel. | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 22:02 |
Toch toevallig, 4 medewerkers van Boeing aan boord. Zeker nu blijkt dat het vliegtuig toch wat last had van technische mankementen. | |
Jaya | donderdag 26 februari 2009 @ 22:03 |
mogelijke oorzaak (van aviation forum) http://nl.wikipedia.org/wiki/Windshear | |
Jaya | donderdag 26 februari 2009 @ 22:06 |
iemand van turkish airlines zegt op het forum dat er 12000 *eenheid* brandstof meewas voor een vlucht van 8000. http://www.airliners.net/(...)main/4329329/#menu76 | |
IHVK | donderdag 26 februari 2009 @ 22:08 |
quote:Dat is de standaard procedure volgens mij. ![]() Ze moeten genoeg hebben om naar een andere vliegveld (in dit geval Frankfurt) te vliegen inclusief half uur extra vliegen. | |
Jaya | donderdag 26 februari 2009 @ 22:12 |
Dan is een brandstof tekort toch niet erg plausibel..tenzij er een lek was natuurlijk. Maar dat zou snel moeten zijn opgemerkt. Bezuinigingen slaan dus nergens op. | |
maniack28 | donderdag 26 februari 2009 @ 22:13 |
quote:bs, het was bijna windstil, er was geen melding van windshear... de atmosfeer was zelfs heel rustig en stabiel, het was een beetje nevelig zelfs! | |
Wheelgunner | donderdag 26 februari 2009 @ 22:19 |
quote:Complot! | |
Marrije | donderdag 26 februari 2009 @ 22:35 |
quote: ![]() | |
Dirk-Kuijt | donderdag 26 februari 2009 @ 23:05 |
Ik vind hem allemaal maar vreemder en vreemder worden.... | |
Chadi | donderdag 26 februari 2009 @ 23:22 |
Ben vandaag bij iemand geweest die het overleeft heeft. Hij zat 1 zit plaats achter de scheur. De mensen op de scheur zijn allemaal dood. | |
Caesu | donderdag 26 februari 2009 @ 23:23 |
een deskundige zegt bij Pauw/Witteman dat het zeer opmerkelijk is dat er meteen een onderzoek is door het OM. normaal gesproken doet de onderzoeksraad voor de veiligheid aangifte en pas dan begint het OM een onderzoek. | |
Chadi | donderdag 26 februari 2009 @ 23:29 |
Wat die gast vertelde was dat het vliegtuig nog gas wilde geven of zoiets maar gewoon naar beneden viel | |
fespo | donderdag 26 februari 2009 @ 23:35 |
reconstructievideo | |
Dirk-Kuijt | donderdag 26 februari 2009 @ 23:36 |
quote:Raar, in de media wordt overal gezegd dat juist de mensen die helemaal voorin (bemanning) en de mensen die in de staart zaten het niet hebben overleefd. | |
Salsaneck | donderdag 26 februari 2009 @ 23:57 |
quote: quote:Dan moet dit dan de oorzaak zijn. | |
dekkered | vrijdag 27 februari 2009 @ 00:14 |
quote:de 3 bemanningsleden werden geplet door de schakelkasten die achter hun stonden (die waren dus denk ik op slag dood..). En over dat andere durf ik niet te spreken... | |
klus | vrijdag 27 februari 2009 @ 00:26 |
en de eerste moppen zijn binnen eerste mop rond crash waard al rond Oorzaak crash bekend: piloot heeft les nederlands overgeslagen; ik land, jij landt, hij/zij landt, wei land. hoe krijgen ze het voor elkaar...noem me maar gek maar kan er de humor wel van inzien ook ![]() | |
dekkered | vrijdag 27 februari 2009 @ 00:31 |
quote:vindt deze nog wel kunnen. | |
MischaDeGrote | vrijdag 27 februari 2009 @ 00:37 |
quote:klinkt erg plausibel! | |
Biogarde | vrijdag 27 februari 2009 @ 00:50 |
http://www.telegraaf.nl/b(...)g_op_Schiphol__.htmlquote: | |
Drifter__ | vrijdag 27 februari 2009 @ 00:57 |
Noodlanding? Volgens mij heet zo iets toch echt een voorzorgslanding ![]() | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:00 |
quote:Een voorzorgslanding maak je als je vermoed dat er iets mis kan gaan. Dit was gewoon een noodlanding aangezien er een noodsituatie aan de hand was. Want immers, die maskers knallen niet zomaar uit het plafond. ![]() | |
kraaksandaal | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:09 |
Zo'n net omploegde zwarte akker is niet te missen, of dat nu dom geluk of heldhaftigheid is geweest zal door de piloten niet meer naverteld kunnen worden. | |
Drifter__ | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:13 |
quote:Als die dingen eruit knallen, maar je verder totaal niets merkt, dus je kan gewoon normaal ademen enz, dan is er toch geen noodsituatie ![]() | |
kraaksandaal | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:15 |
Het was geen noodlanding meer een geluk bij een ongeluk lijkt me. | |
#ANONIEM | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:26 |
quote:Hoe weet jij dat? Zeker nu het carnaval is, zou ik niet te gauw "NOOD" roepen als je spontaan maskers ziet opduiken... | |
raptorix | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:34 |
Die reconstructie, ja anders zet je er bomen voor zodat je goed kan zien wat er gebeurd. | |
Courage77 | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:36 |
Op een of andere manier denk ik aan weersomstandigheden. Ben geen technicus,weet verder niets, maar ja, het weer is hier ook steeds vreemder en doet rare dingen met materiaal als de inwerking heel plotseling is?. Kunnen bij plotselinge hevige afkoeling op een bepaalde plek (vijftig meter verder kan het misschien weer veel warmer zijn) bijvoorbeeld de motoren even uitvallen met alle noodlottige gevolgen vandien? Kan het ook zijn dat bepaalde motoren hier niet tegen bestand zijn ? En andere vliegtuigmotoren weer wel?)_ Courage77. | |
kraaksandaal | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:38 |
Er ging iets mis dat is wel duidelijk. | |
Caesu | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:46 |
quote:http://www.todayszaman.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&link=168114&bolum=101 | |
Caesu | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:49 |
quote:http://www.ad.nl/binnenla(...)amptoestel_niet.html | |
JoeThePlumber | vrijdag 27 februari 2009 @ 02:07 |
Ganzen, error benzinemeter, enz.. Later zullen we wel weten wat er echt heeft afgespeeld.. Wel een pluim voor de hulpverleners.. | |
alexis_ | vrijdag 27 februari 2009 @ 06:25 |
hadden jullie deze al gezien | |
#ANONIEM | vrijdag 27 februari 2009 @ 06:27 |
quote:Veel later als iedereen 't alweer vergeten is. ![]() | |
Specularium | vrijdag 27 februari 2009 @ 06:39 |
quote:Wel dat gescheld aan het begin. Leuk filmpje, ook al is dit nog een milde vorm van nieuws brengen. Ook wel grappig dat die Turk zijn initialen duidelijk maakt met "Cornelis Eduard". ![]() | |
JoeThePlumber | vrijdag 27 februari 2009 @ 06:56 |
quote: ![]() SPOILER | |
Me_Wesley | vrijdag 27 februari 2009 @ 09:39 |
quote:En terecht. volgens ICAO-normen hoort het onderzoek onafhankelijk te zijn en zich puur en alleen te richten op het ontdekken wat er is gebeurd en het voorkomen van herhaling. Het is per definitie niet bedoeld om een schuldige aan te wijzen. En dat zou justitie moeten weten. | |
fuckbuddy | vrijdag 27 februari 2009 @ 09:39 |
quote: | |
Intrepidity | vrijdag 27 februari 2009 @ 09:45 |
quote:Lijkt me persoonlijk niet echt het geval.. Het verschil tussen normale aanvliegsnelheid (~145 knopen = 268km/h) en de snelheid waarop er onvoldoende lift meer is (~122 knopen = 226km/h) is dus bijna 40km/h. Als je "even" in een andere luchtlaag terecht komt voor een paar meter verlies je geen 40km/h. Nou gaat het hier wel om relatieve snelheid ten opzichte van de lucht (airspeed), en het zou dus theoretisch kunnen dat er een gebied lucht is waar je door de lagere dichtheid ineens minder airspeed overhoud, of door een plotselinge wind in de rug, maar dat zijn geen verschijnsels die ineens opduiken en 50 meter later weer weg zijn, zeker niet in de condities die er op dat moment golden op Schiphol. Daarvoor worden continue metingen uitgevoerd, zowel door Schiphol als door de piloten, en was er iets dergelijks aan de hand, dan was de Turkish-vlucht daar wel op geattendeerd door de voorgaande kist. Wat je ziet is dat het vliegtuig continue hoogte verliest met een vrij constante hoeveelheid, al vanaf het moment vanaf het onderscheppen van de ILS, en gewoon te laag uit lijkt te komen en dus een te grote daalhoek gebruikt heeft op de een of andere manier.. Dat komt niet echt overeen met een plotseling weerfenomeen | |
Mylene | vrijdag 27 februari 2009 @ 10:02 |
quote:bron ![]() | |
Me_Wesley | vrijdag 27 februari 2009 @ 10:33 |
quote:Inderdaad, ik heb de TAF's nog even opgezocht quote:Inderdaad niets dat wijst op instabiele lucht. | |
Re | vrijdag 27 februari 2009 @ 10:36 |
quote:dan heeft tie een flink eindje moeten lopen ![]() | |
SuperrrTuxxx | vrijdag 27 februari 2009 @ 10:55 |
quote: ![]() | |
Lucifer_Doosje | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:07 |
Foto van net na de crash:![]() | |
Intrepidity | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:13 |
Dat moet wel heel kort na de crash zijn ja ![]() | |
ASroma | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:17 |
quote:lol bizar ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:18 |
quote:Als je dan zo'n filmpje plaatst en klaagt over onzorgvuldigheid en onvolledigheid, wees dat dan zelf ook. Het gaat over drie verschillende programma's (Journaal, NOVA en Dichtbij Nederland) die op één bult worden geveegd. Sensatiejournalistiek is verwerpelijk, maar per ongeluk een microfoon open laten staan, kan iedereen overkomen. | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:19 |
quote:Dat is gewoon zand ja ![]() | |
Lucifer_Doosje | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:21 |
quote:Dat bruine is idd zand. Waarbij het voorste deel afkomstig is van de motor die afgebroken, en doorgeschoten is. | |
Miss_MacPhisto | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:25 |
quote:Telegraaf ..... yeah, right. ![]() | |
EchtGaaf | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:30 |
Ik vraag me af of de motoren het werkelijk niet meer deden.... Een inzittende meldde dat het vliegtuig hard optrok met veel kabaal en toen neerstortte. Kort daarvoor zou het toestel om zijn lengte-as hebben geslingerd.... Dat doet mij denken aan de mogelijkheid van een defect aan de flaps aan een van de vleugels, waardoor het toestel mogelijk instabiel is geworden en te hard afremde. Het lijk mij overduidelijk dat het toestel te langzaam vloog en stalde en daardoor neerstortte. Er gaat een gerucht dat het toestel kort voor de crash problemen had met de flaps.... Het zou mijn dus niet verbazen dat de een van de flaps de oorzaak van de ramp is en niet de motoren of een brandstofgebrek. Benieuwd waar van Vollenhoven volgende week mee kmt. | |
Re | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:31 |
lengte-as... is het vliegtuig verkeerd om neergestort? | |
EchtGaaf | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:34 |
quote:Kort voor de crash zou het toestel heen en weer hebben geslingerd om zijn lengte-as. (heeft dus niet getold om zijn lengte-as) Dat werd gemeld op woensdag in Pauw en Witteman. Daar deed een overlevende zijn verhaal. | |
Intrepidity | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:34 |
Flaps dienen niet om af te remmen, maar om meer lift te geven aan het vliegtuig bij het dalen en stijgen. Natuurlijk zorgt het uitklappen van flaps ook voor wat drag, maar niet schrikbarend veel, misschien ben je in de war met de spoilers. Bij een flaps configuratie die links anders is dan rechts krijg je een vliegtuig wat naar 1 kant overhelt, wat niet gebeurd is voor zover ik gehoord heb, dus of de flaps zijn netjes symetrisch gefaald (onwaarschijnlijk), of het heeft daar niet zoveel mee te maken. Bij het niet uitklappen van de flaps gaan er allerlei waarschuwingslampen branden, dus ik neem aan dat dat opgevallen was. Het zou kunnen dat de spoilers gek deden en daardoor het toestel afremden, maar dat valt op, en dat is niks wat een flinke dot gas niet kan verhelpen.. | |
dekkered | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:36 |
quote:Niet te veel met geruchten speculeren, zijn er al genoeg in de wereld over puur dit onderwerp... We wachten gewoon de feiten af, en dan weten we het als het goed is wel. | |
EchtGaaf | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:40 |
quote:Ach dan kan er deze ook wel bij..... @Re: de beweging om de lengte as heet ook wel "rollen" in vliegtuigtermen. Maar dan heen en weer rollen waar ik op doelde. Als kort voor de landing de een van de vleugelkleppen niet goed uitkomen, kan ik mij alles voorstellen dat het toestel een rolbeweging wil maken..die de piloot op zijn beurt handmatig kan corrigeren..... [ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 27-02-2009 11:45:04 ] | |
dekkered | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:40 |
quote:dat klopt ![]() | |
Re | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:42 |
quote:ik las over het geslingerd heen ![]() | |
EchtGaaf | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:43 |
quote:Die speculaties voorkom je niet. Als er geen enkele speculatie zou zijn, dan zou ik het ook niet doen. Niettemin vind ik het wel interessant dat een overlevende meldde dat het toestel kort voor de crash ineens hard optrok met veel kabaal. Dan lijkt het mij dat de motoren het toen nog deden, maar dat het toestel in een stall terecht kwam... Vreemd dat je dan van alle kanten hoort dat de motoren het dan niet deden, want dat vind ik erg voorbarig. | |
EchtGaaf | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:44 |
quote:Geeft niet. Als iets niet duidelijk is ,mag je er altijd om vragen , hoor ![]() | |
Intrepidity | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:45 |
quote:Meestal wordt de flapsconfiguratie voor het landen al geselecteerd rond het intercepten op de localizer geloof ik, flaps 1-2-5, etc, gebeurt nog een stuk eerder, en ik denk dus dat dat probleem eerder opgevallen zou zijn, en niet slechts een paar km voor de polderbaan. Daarnaast is het uiteraard procedure om in het geval van falen van 1 van de flaps het hele zooitje weer recht te trekken en dus met minder flaps te landen, niet om handmatig gecorrigeerd door te vliegen, dat hou je niet vol.. | |
EchtGaaf | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:46 |
quote: ![]() Een slingerende rolbeweging. | |
EchtGaaf | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:51 |
quote: Ja, das waar ook, hij was nog maar een paar 100 meter van de starbaan... Tjsa vraag ik mij toch af hoe het vliegtuig instabiel werd rond z'n lengte -as kort voor de crash..... ![]() | |
Re | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:55 |
en de tilt naar achteren is dan gekomen door de poging hard op te trekken neem ik aan? | |
Intrepidity | vrijdag 27 februari 2009 @ 11:58 |
quote:Lijkt me wel handig ja.. Hoewel dat natuurlijk averechts werkt in een stall.. Stall+zo laag bij de grond doe je vaak weinig meer aan gok ik.. Procedure bij een stall is om de neus naar beneden te richten om zo snelheid te winnen, maarja, dat doe je ook niet een paar honderd voet boven de grond ![]() | |
goeiemoggel | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:02 |
Ik weet niet hoe hoog het toestel vloog op het moment dat het echt uit de lucht viel, maar op die plek had hij op ongeveer 100 meter hoogte moeten zitten (2 km bij de baan vandaan, 3 graden dalingshoek). Dan kan je al niet erg veel meer corrigeren als er iets mis gaat. | |
maniack28 | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:08 |
quote:Een vliegtuig vliegt door weer en wind.. zowel op 10km hoogte als op 100m hoogte... de temperatuursverschillen in zo'n vlucht zijn enorm... Verschillen over een kilometer zijn misschien 1/2 graden in het horizontale vlak en +/- 10 graden (droog adiabatische afkoeling) in het verticale vlak.. maw: Meer dan 12 graden zal het niet gescheeld hebben en dat is volkomen normaal, gebeurt iedere dag ![]() | |
ReReRaRa | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:10 |
Intrepidity | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:13 |
quote:Klopt, temperatuur lijkt me geen factor, wat wel degelijk van invloed kan zijn zijn atmosferische condities, windsnelheid, luchtdruk, enz.. Hoewel het gewoon zeer sterk is dat er zo'n enorme variatie inzit in een paar meter... Behalve in de bermudadriehoek natuurlijk, daar kan alles ![]() | |
EchtGaaf | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:18 |
quote:Idd. Als je hoog genoeg zit, dan kan je het vliegtuig nog wel uit een stall halen. ![]() | |
erikh | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:19 |
Heb het wrak net zien liggen, op tv is het al indrukwekkend maar als je het dan in het echt ziet gaat er nog steeds flink wat verbazing door je heen. Dat ding bestrijkt zo'n beetje de helft van de akker. | |
EchtGaaf | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:22 |
quote:Dat zal ie vast niet hebben gezeten.....Ik geloof niet dat je een val van 100m uit de lucht nog kan overleven. ... En ja, kort voor de landing heb je de gevaarlijkste fase ![]() | |
goeiemoggel | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:25 |
quote:Dat snap ik ja. Ik bedoelde ook eigenlijk dat hij maar 100 meter had om *insert probleem* te verhelpen. Zelfs bij een klein probleem lig je dan zo op de grond. Die stall zal pas echt op het allerlaatste moment plaatsgevonden hebben, wellicht gedeeltelijk expres omdat de piloten zoveel mogelijk voorwaarste snelheid wilden verliezen. | |
EchtGaaf | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:33 |
quote:Ja, volgens mij redt je het bij 100 meter hoogte ook al niet meer om het toestel nog uit een stall te krijgen. quote:Ik denk dat ook. Dat animatiematiefilmpje van enkele posten hiervoor zou de realiteit best wel eens goed kunnen benaderen.... Ook daarin zie je de stall pas op het laatste moment optreden. In een fase waarbij de piloten echt niks meer kunnen doen. bijgezocht: filmpje quote:Dat is een scenario dat in het AD ook voor mogelijk houdt, om in de blubber te belanden. Dat laatste kan vele levens hebben gered, want blubber absorbeert veel val-energie. | |
dekkered | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:35 |
quote:en geen vonken... | |
EchtGaaf | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:37 |
quote:Yep. Dat scheelde wellicht een inferno ![]() Als de piloten daadwerkelijk dit zo hebben bedacht , dan zijn het voor mij toch helden.. | |
The_stranger | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:45 |
quote:Ik durf er vrij veel op te zetten dat dit een geval van (gelukkig) toeval was en bij lange na geen geplande actie.. Mogelijk dat ze hoogte wilden winnen om niet op de snelweg terecht te komen, maar dit veld hebben ze niet bewust uitgekozen, vermoed ik. | |
EchtGaaf | vrijdag 27 februari 2009 @ 12:53 |
quote:Ze worden er wel op getraind. Maar ja, ik weet ook niet wat iemand doet als die de dood in ogen kijkt..... | |
dekkered | vrijdag 27 februari 2009 @ 13:01 |
quote:proberen ze eigen nog te reden... | |
marcodej | vrijdag 27 februari 2009 @ 13:11 |
http://www.nu.nl/algemeen(...)trainingsvlucht.html | |
Intrepidity | vrijdag 27 februari 2009 @ 13:21 |
quote:"zichzelf" heet zoiets. En daarnaast heeft een piloot (gelukkig) nog wel voldoende verantwoordelijkheidsgevoel om niet alleen aan zichzelf te denken.. | |
The_stranger | vrijdag 27 februari 2009 @ 13:21 |
quote:Er wordt niet getraind op het neerstorten in een veld, of een geval waarbij je de baan niet meer haalt. | |
Bolter | vrijdag 27 februari 2009 @ 13:38 |
quote:Onnodige berichtgeving waardoor een hoop "luchtvaart-leken" met nieuwe munitie voorzien wordt om domme, ongegronde claims te gaan maken. | |
Intrepidity | vrijdag 27 februari 2009 @ 13:42 |
quote:Nee, maar er word wel geselecteerd op je vermogen om geconcentreerd te blijven onder stress, je emoties niet de baas te laten worden, enz. Dat is in NL in ieder geval zo. | |
SuperrrTuxxx | vrijdag 27 februari 2009 @ 13:55 |
quote: quote:Hij is gezakt. ![]() | |
Intrepidity | vrijdag 27 februari 2009 @ 14:02 |
quote:Wat, hij staat toch aan de grond, of niet dan? | |
SuperrrTuxxx | vrijdag 27 februari 2009 @ 14:03 |
quote:Ja dat wel, maar ik ging ervan uit dat het netjes moest. ![]() | |
The_stranger | vrijdag 27 februari 2009 @ 14:13 |
quote:Klopt, maar een kist die tegen of in de stall zit, is al moeilijk te controleren op deze lage hoogte, laat staan dat ze nog een veld uitkiezen om 'm neer te zetten. Als deze crash het gevolg is van een stall en daar lijkt het zeer op, dan is de crashplek een direct gevolg van deze stall en niet van een bewuste keuze. Net zoals je in een 360' slip met je auto niet uitkiest welke boom je raakt.. | |
Intrepidity | vrijdag 27 februari 2009 @ 14:20 |
quote:Maar het is wel mogelijk een stall te veroorzaken om te zorgen dat je niet nog verder - en dus op de A9 - terecht komt. | |
Weltschmerz | vrijdag 27 februari 2009 @ 14:21 |
quote:Maar een piloot kan hem toch ook bewust overtrekken? Het lijkt me dat je op deze manier meer passagiers in leven houdt dan wanneer je op zo'n akker probeert te landen alsof het een landingsbaan is. | |
The_stranger | vrijdag 27 februari 2009 @ 14:29 |
quote:Er van uitgaande dat er niets technisch mis was (met de motoren), lijkt het mij erg stug dat een piloot een stall verkiest boven een poging tot herstel van je situatie. Expres je kist een stall intrekken gaat zo tegen je intuitie in, dat vol gas en proberen te stijgen volgens mij een meer voor de hand liggende reactie zal zijn. Verder zijn je kansen op overleven groter als je "plat" neer komt, dan wanneer je vanaf hoogte met de staart, vleugel of neus eerst op de grond komt. En juist in een stall is de kans daarop erg groot, nog een reden waarom het expres in een stall trekken mij erg onwaarschijnlijk overkomt. Wil je eerder dan de snelweg op de grond komen, dan moet de neus naar beneden, wil je over de weg heen, dan moet de neus omhoog, zoals ook het geval was in de crash op het vliegveld van London. | |
ReReRaRa | vrijdag 27 februari 2009 @ 16:15 |
Wake turbulence is een mogelijke oorzaak. Volgens Turkse media is kort daarvoor een grotere type KLM vliegtuig uit sao paulo geland op de zelfde baan en die vliegtuig heeft een turbelance achterlaten. daardoor is deze vliegtuig uit het balance gebracht.vliegtuigen die na boeing 777 komen moeten 15 min wachten. maar hier was sprake van 5 minuten. toren heeft iets mee te maken niet de piloten. http://en.wikipedia.org/wiki/Wake_turbulence | |
buachaille | vrijdag 27 februari 2009 @ 16:19 |
quote:Haha, typisch turks om een ander de schuld te geven ![]() | |
Falco | vrijdag 27 februari 2009 @ 16:22 |
quote:Ik denk dat die Turkse piloten hun cursus grammatica niet hadden afgemaakt. In de cockpit vonden ze een briefje met: "Ik land, jij ..." Oh wacht, dit is geen ONZ ![]() |