abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 februari 2009 @ 20:54:27 #201
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_66494959
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 19:05 schreef Remote het volgende:
Weet niet of deze al voorbij is gekomen:

[ afbeelding ]
Tafeltje inklappen heeft dus ook niet veel nut
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_66494995
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 20:14 schreef El_jefe07 het volgende:

[..]

Ik snap niet dat Turkish Airlines niet meteen een passagierslijst beschikbaar kan stellen. Normaal gesproken is het toch duidelijk wie er incheckt, en wie er ook daadwerkelijk het vliegtuig betreedt. Zelfs als je incheckt en je je uiteindelijk niet bij de gate meldt wordt je op het vliegveld omgeroepen en wordt je bagage van boord gehaald. Vreemde zaak waarom dan niet direct duidelijk is wie er in het toestel zitten. Nog vreemder is zelfs dat er dan een persoon meer dan in eerste instantie verondersteld zich in het vliegtuig bevond. Hoe is die er dan ingekomen?
De lijst was meteen online hoor. Gistermiddag op alle Turkse nieuwssites geweest.
Alleen vond men in Nederland het nog te voorbarig omdat die lijst niet altijd blijken te koppen (ervaring met andere rampen)

Sowieso gaat men in Nederland erg zorgvuldig om met informatie bij dit soort rampen. Eerst de families en dan de pers. In Turkije is het vaak andersom.

Dat verklaart het één en ander.
pi_66495511
tvp
  donderdag 26 februari 2009 @ 21:42:20 #204
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66497660
Maar bijzonder vreemd dat er een extra persoon in het vliegtuig zat. Nee, ik denk niet aan een complot oid Maar vraag me wel af hoe het mogelijk is dat er een passagier te weinig op je lijst staat.

En 4 amerikanen omgekomen, nou reken maar op bemoeienis vanuit de states.
  donderdag 26 februari 2009 @ 21:50:29 #205
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66498086
Zijn dat misschien de boing mensen waar voyeur het over had?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_66498402
Onder de doden zit sowieso een Boeing medewerker aangezien er 7 Amerikanen aan boord waren en er 4 van boeing aan boord zijn en 4 Amerikanen zijn overleden... http://seattlepi.nwsource(...)lane_crash_wash.html
  donderdag 26 februari 2009 @ 21:57:51 #207
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66498420
Grote kans want er zaten in totaal 7 amerikanen in het toestel.
  donderdag 26 februari 2009 @ 22:02:52 #208
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66498672
Toch toevallig, 4 medewerkers van Boeing aan boord.
Zeker nu blijkt dat het vliegtuig toch wat last had van technische mankementen.
  donderdag 26 februari 2009 @ 22:03:38 #209
240487 Jaya
what goes around comes around
pi_66498742
mogelijke oorzaak (van aviation forum)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Windshear
  donderdag 26 februari 2009 @ 22:06:17 #210
240487 Jaya
what goes around comes around
pi_66498902
iemand van turkish airlines zegt op het forum dat er 12000 *eenheid* brandstof meewas voor een vlucht van 8000.

http://www.airliners.net/(...)main/4329329/#menu76
pi_66499023
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 22:06 schreef Jaya het volgende:
iemand van turkish airlines zegt op het forum dat er 12000 *eenheid* brandstof meewas voor een vlucht van 8000.

http://www.airliners.net/(...)main/4329329/#menu76
Dat is de standaard procedure volgens mij.

Ze moeten genoeg hebben om naar een andere vliegveld (in dit geval Frankfurt) te vliegen inclusief half uur extra vliegen.
  donderdag 26 februari 2009 @ 22:12:38 #212
240487 Jaya
what goes around comes around
pi_66499218
Dan is een brandstof tekort toch niet erg plausibel..tenzij er een lek was natuurlijk. Maar dat zou snel moeten zijn opgemerkt. Bezuinigingen slaan dus nergens op.
  donderdag 26 februari 2009 @ 22:13:44 #213
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_66499301
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 22:03 schreef Jaya het volgende:
mogelijke oorzaak (van aviation forum)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Windshear
bs, het was bijna windstil, er was geen melding van windshear... de atmosfeer was zelfs heel rustig en stabiel, het was een beetje nevelig zelfs!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  donderdag 26 februari 2009 @ 22:19:02 #214
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66499565
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 22:02 schreef Marrije het volgende:
Toch toevallig, 4 medewerkers van Boeing aan boord.
Zeker nu blijkt dat het vliegtuig toch wat last had van technische mankementen.
Complot!
  donderdag 26 februari 2009 @ 22:35:05 #215
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66500549
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 22:19 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Complot!
pi_66502380
Ik vind hem allemaal maar vreemder en vreemder worden....
pi_66503188
Ben vandaag bij iemand geweest die het overleeft heeft. Hij zat 1 zit plaats achter de scheur. De mensen op de scheur zijn allemaal dood.
pi_66503206
een deskundige zegt bij Pauw/Witteman dat het zeer opmerkelijk is dat er meteen een onderzoek is door het OM.
normaal gesproken doet de onderzoeksraad voor de veiligheid aangifte en pas dan begint het OM een onderzoek.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_66503489
Wat die gast vertelde was dat het vliegtuig nog gas wilde geven of zoiets maar gewoon naar beneden viel
pi_66503771
reconstructievideo
pi_66503808
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 23:22 schreef Chadi het volgende:
Ben vandaag bij iemand geweest die het overleeft heeft. Hij zat 1 zit plaats achter de scheur. De mensen op de scheur zijn allemaal dood.
Raar, in de media wordt overal gezegd dat juist de mensen die helemaal voorin (bemanning) en de mensen die in de staart zaten het niet hebben overleefd.
pi_66504682
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 23:29 schreef Chadi het volgende:
Wat die gast vertelde was dat het vliegtuig nog gas wilde geven of zoiets maar gewoon naar beneden viel
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 13:49 schreef Me_Wesley het volgende:
Een speculatie van pprune die plausibel klinkt en strookt met de verklaringen van passagiers:
[..]


Dan moet dit dan de oorzaak zijn.
pi_66505268
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 23:36 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Raar, in de media wordt overal gezegd dat juist de mensen die helemaal voorin (bemanning) en de mensen die in de staart zaten het niet hebben overleefd.
de 3 bemanningsleden werden geplet door de schakelkasten die achter hun stonden (die waren dus denk ik op slag dood..).
En over dat andere durf ik niet te spreken...
Every war is different, every war is the same.
pi_66505611
en de eerste moppen zijn binnen

eerste mop rond crash waard al rond
Oorzaak crash bekend: piloot heeft les nederlands overgeslagen; ik land, jij landt, hij/zij landt, wei land.

hoe krijgen ze het voor elkaar...noem me maar gek maar kan er de humor wel van inzien ook

ik ben gewoon emotioneel incontinent
pi_66505712
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 00:26 schreef klus het volgende:
en de eerste moppen zijn binnen

eerste mop rond crash waard al rond
Oorzaak crash bekend: piloot heeft les nederlands overgeslagen; ik land, jij landt, hij/zij landt, wei land.

hoe krijgen ze het voor elkaar...noem me maar gek maar kan er de humor wel van inzien ook


vindt deze nog wel kunnen.
Every war is different, every war is the same.
pi_66505891
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 13:49 schreef Me_Wesley het volgende:
Een speculatie van pprune die plausibel klinkt en strookt met de verklaringen van passagiers:
[..]


klinkt erg plausibel!
'Yes my son, the raven has landed, it is truely a magnificent creature.' - Arend Glas
  vrijdag 27 februari 2009 @ 00:50:52 #227
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_66506144
http://www.telegraaf.nl/b(...)g_op_Schiphol__.html
quote:
SCHIPHOL - Een vliegtuig van Air France moest donderdagmiddag een noodlanding maken op Schiphol. Het toestel met tien passagiers aan boord vloog van Parijs naar Bremen toen ineens alle zuurstofmaskers uit het plafond kwamen vallen
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_66506307
Noodlanding?

Volgens mij heet zo iets toch echt een voorzorgslanding
  PR/Manusje van alles vrijdag 27 februari 2009 @ 01:00:15 #229
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_66506370
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 00:57 schreef Drifter__ het volgende:
Noodlanding?

Volgens mij heet zo iets toch echt een voorzorgslanding
Een voorzorgslanding maak je als je vermoed dat er iets mis kan gaan. Dit was gewoon een noodlanding aangezien er een noodsituatie aan de hand was. Want immers, die maskers knallen niet zomaar uit het plafond.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_66506552
Zo'n net omploegde zwarte akker is niet te missen, of dat nu dom geluk of heldhaftigheid is geweest zal door de piloten niet meer naverteld kunnen worden.
***** Kraak.....
pi_66506620
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 01:00 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Een voorzorgslanding maak je als je vermoed dat er iets mis kan gaan. Dit was gewoon een noodlanding aangezien er een noodsituatie aan de hand was. Want immers, die maskers knallen niet zomaar uit het plafond.
Als die dingen eruit knallen, maar je verder totaal niets merkt, dus je kan gewoon normaal ademen enz, dan is er toch geen noodsituatie
pi_66506655
Het was geen noodlanding meer een geluk bij een ongeluk lijkt me.
***** Kraak.....
pi_66506836
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 01:00 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Een voorzorgslanding maak je als je vermoed dat er iets mis kan gaan. Dit was gewoon een noodlanding aangezien er een noodsituatie aan de hand was. Want immers, die maskers knallen niet zomaar uit het plafond.
Hoe weet jij dat? Zeker nu het carnaval is, zou ik niet te gauw "NOOD" roepen als je spontaan maskers ziet opduiken...
pi_66506968
Die reconstructie, ja anders zet je er bomen voor zodat je goed kan zien wat er gebeurd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_66507002
Op een of andere manier denk ik aan weersomstandigheden. Ben geen technicus,weet verder niets, maar ja, het weer is hier ook steeds vreemder en doet rare dingen met materiaal als de inwerking heel plotseling is?.

Kunnen bij plotselinge hevige afkoeling op een bepaalde plek (vijftig meter verder kan het misschien weer veel warmer zijn) bijvoorbeeld de motoren even uitvallen met alle noodlottige gevolgen vandien?

Kan het ook zijn dat bepaalde motoren hier niet tegen bestand zijn ? En andere vliegtuigmotoren weer wel?)_

Courage77.
pi_66507027
Er ging iets mis dat is wel duidelijk.
***** Kraak.....
pi_66507124
quote:
The Turkish Civil Aviation Union announced on its Web site on Feb. 18 that THY "is ignoring the most basic function of flight safety, which is plane maintenance services."

"The company administration does not understand the consequences of removing people from their jobs, inviting a disaster," the union said.
http://www.todayszaman.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&link=168114&bolum=101
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_66507185
quote:
Justitie krijgt vluchtgegevens ramptoestel niet

Door AXEL VELDHUIJZEN
DEN HAAG - De Onderzoeksraad voor Veiligheid van mr. Pieter van Vollenhoven weigert de vluchtgegevens en de gesprekken uit de cockpit te overleggen. De zwarte dozen worden op dit moment in Parijs onderzocht bij een zusterorganisatie van de onderzoeksraad.

Van Vollenhoven hoopt de resultaten begin volgende week te krijgen. Turkish Airlines bevestigt dat er in de week voor de crash twee keer aan het toestel is gesleuteld, vanwege mankementen.

De onderzoeksraad vindt dat meewerken aan een strafrechtelijk onderzoek de onafhankelijke positie van de raad ondermijnt. Justitie is verbijsterd over die houding. ,,Om een goed beeld te krijgen, hebben wij zo veel mogelijk gegevens nodig,'' zegt officier van justitie M. Vos. Volgens de Raad mag justitie de zwarte doos alleen uitlezen als zij hem eerder te pakken heeft gekregen. ,,En zelfs dan mag zij die informatie niet gebruiken voor haar onderzoek.''


Justitie vindt dat hierover 'afstemming nodig is'. Maar volgens de onderzoeksraad zijn de regels duidelijk: ,,Er is eenrichtingsverkeer. Wij krijgen wel informatie van justitie, technische recherche of andere onderzoekers, maar wij geven geen informatie aan hen.''
http://www.ad.nl/binnenla(...)amptoestel_niet.html
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_66507383
Ganzen, error benzinemeter, enz..

Later zullen we wel weten wat er echt heeft afgespeeld..

Wel een pluim voor de hulpverleners..
pi_66508271
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 02:07 schreef JoeThePlumber het volgende:


Later zullen we wel weten wat er echt heeft afgespeeld..


Veel later als iedereen 't alweer vergeten is.
pi_66508287
quote:
Wel dat gescheld aan het begin. Leuk filmpje, ook al is dit nog een milde vorm van nieuws brengen.
Ook wel grappig dat die Turk zijn initialen duidelijk maakt met "Cornelis Eduard".
pi_66508326
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 02:05 schreef Pinterman het volgende:
[ afbeelding ]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_66510391
quote:
En terecht. volgens ICAO-normen hoort het onderzoek onafhankelijk te zijn en zich puur en alleen te richten op het ontdekken wat er is gebeurd en het voorkomen van herhaling. Het is per definitie niet bedoeld om een schuldige aan te wijzen.
En dat zou justitie moeten weten.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_66510408
quote:
Bonje over zwarte doos

AMSTERDAM - Voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid weigert de zwarte doos van het woensdag gecrashte Turkse toestel aan Justitie te geven.


Volgens het AD wordt het apparaat met de vluchtgegevens momenteel in Parijs onderzocht. De raad vindt dat meewerken aan justitieel onderzoek haar onafhankelijke positie ondermijnt.

Justitie is verbijsterd door de houding. "Om een goed beeld te krijgen hebben wij zoveel mogelijk gegevens nodig", zegt officier van Justitie M. Vos in de krant. Volgens de raad echter mag justitie alleen uitlezen als zij de doos eerder te pakken heeft gekregen.
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_66510532
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 01:36 schreef Courage77 het volgende:
Op een of andere manier denk ik aan weersomstandigheden. Ben geen technicus,weet verder niets, maar ja, het weer is hier ook steeds vreemder en doet rare dingen met materiaal als de inwerking heel plotseling is?.

Kunnen bij plotselinge hevige afkoeling op een bepaalde plek (vijftig meter verder kan het misschien weer veel warmer zijn) bijvoorbeeld de motoren even uitvallen met alle noodlottige gevolgen vandien?

Kan het ook zijn dat bepaalde motoren hier niet tegen bestand zijn ? En andere vliegtuigmotoren weer wel?)_

Courage77.
Lijkt me persoonlijk niet echt het geval.. Het verschil tussen normale aanvliegsnelheid (~145 knopen = 268km/h) en de snelheid waarop er onvoldoende lift meer is (~122 knopen = 226km/h) is dus bijna 40km/h. Als je "even" in een andere luchtlaag terecht komt voor een paar meter verlies je geen 40km/h. Nou gaat het hier wel om relatieve snelheid ten opzichte van de lucht (airspeed), en het zou dus theoretisch kunnen dat er een gebied lucht is waar je door de lagere dichtheid ineens minder airspeed overhoud, of door een plotselinge wind in de rug, maar dat zijn geen verschijnsels die ineens opduiken en 50 meter later weer weg zijn, zeker niet in de condities die er op dat moment golden op Schiphol. Daarvoor worden continue metingen uitgevoerd, zowel door Schiphol als door de piloten, en was er iets dergelijks aan de hand, dan was de Turkish-vlucht daar wel op geattendeerd door de voorgaande kist.

Wat je ziet is dat het vliegtuig continue hoogte verliest met een vrij constante hoeveelheid, al vanaf het moment vanaf het onderscheppen van de ILS, en gewoon te laag uit lijkt te komen en dus een te grote daalhoek gebruikt heeft op de een of andere manier.. Dat komt niet echt overeen met een plotseling weerfenomeen
pi_66510979
quote:
WEG KWIJT

Een van de overlevenden van de vliegramp is op eigen houtje totaal verdwaasd uit het vliegtuig geklommen en heeft vervolgens op nog onbekende wijze bebloed en onder de modder het centrum van Amsterdam bereikt.
Hij werd in shock op straat aangetroffen. Omstanders realiseerden zich dat er iets niet in de haak was, waarna de man alsnog naar de opvang in Badhoevedorp is gebracht.
bron

pi_66511717
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 09:45 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Lijkt me persoonlijk niet echt het geval.. Het verschil tussen normale aanvliegsnelheid (~145 knopen = 268km/h) en de snelheid waarop er onvoldoende lift meer is (~122 knopen = 226km/h) is dus bijna 40km/h. Als je "even" in een andere luchtlaag terecht komt voor een paar meter verlies je geen 40km/h. Nou gaat het hier wel om relatieve snelheid ten opzichte van de lucht (airspeed), en het zou dus theoretisch kunnen dat er een gebied lucht is waar je door de lagere dichtheid ineens minder airspeed overhoud, of door een plotselinge wind in de rug, maar dat zijn geen verschijnsels die ineens opduiken en 50 meter later weer weg zijn, zeker niet in de condities die er op dat moment golden op Schiphol. Daarvoor worden continue metingen uitgevoerd, zowel door Schiphol als door de piloten, en was er iets dergelijks aan de hand, dan was de Turkish-vlucht daar wel op geattendeerd door de voorgaande kist.

Wat je ziet is dat het vliegtuig continue hoogte verliest met een vrij constante hoeveelheid, al vanaf het moment vanaf het onderscheppen van de ILS, en gewoon te laag uit lijkt te komen en dus een te grote daalhoek gebruikt heeft op de een of andere manier.. Dat komt niet echt overeen met een plotseling weerfenomeen
Inderdaad, ik heb de TAF's nog even opgezocht
quote:
EHAM 250955Z 21010KT 4500 BR BKN007 OVC008 05/04 Q1027 TEMPO 2500
EHAM 250925Z 20010KT 4500 BR SCT007 BKN008 OVC010 04/03 Q1027 TEMPO 2500
Inderdaad niets dat wijst op instabiele lucht.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  vrijdag 27 februari 2009 @ 10:36:23 #249
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66511791
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 10:02 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron


dan heeft tie een flink eindje moeten lopen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 27 februari 2009 @ 10:55:13 #250
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_66512310
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 10:02 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron

Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  vrijdag 27 februari 2009 @ 11:07:11 #251
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_66512640
Foto van net na de crash:

Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_66512826
Dat moet wel heel kort na de crash zijn ja Vreemd, die 2 kleuren 'rook'.. Het bruinere soort zal wel gewoon zand wezen ofzo..
pi_66512937
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 10:02 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron

lol bizar
pi_66512968
quote:
Als je dan zo'n filmpje plaatst en klaagt over onzorgvuldigheid en onvolledigheid, wees dat dan zelf ook. Het gaat over drie verschillende programma's (Journaal, NOVA en Dichtbij Nederland) die op één bult worden geveegd. Sensatiejournalistiek is verwerpelijk, maar per ongeluk een microfoon open laten staan, kan iedereen overkomen.
  PR/Manusje van alles vrijdag 27 februari 2009 @ 11:19:37 #255
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_66513006
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:13 schreef Intrepidity het volgende:
Dat moet wel heel kort na de crash zijn ja Vreemd, die 2 kleuren 'rook'.. Het bruinere soort zal wel gewoon zand wezen ofzo..
Dat is gewoon zand ja
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 27 februari 2009 @ 11:21:12 #256
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_66513062
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:13 schreef Intrepidity het volgende:
Dat moet wel heel kort na de crash zijn ja Vreemd, die 2 kleuren 'rook'.. Het bruinere soort zal wel gewoon zand wezen ofzo..
Dat bruine is idd zand. Waarbij het voorste deel afkomstig is van de motor die afgebroken, en doorgeschoten is.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  vrijdag 27 februari 2009 @ 11:25:29 #257
23158 Miss_MacPhisto
This is not an exit.
pi_66513176
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 10:02 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron


Telegraaf ..... yeah, right.
Smell the flowers while you can....
pi_66513324
Ik vraag me af of de motoren het werkelijk niet meer deden.... Een inzittende meldde dat het vliegtuig hard optrok met veel kabaal en toen neerstortte. Kort daarvoor zou het toestel om zijn lengte-as hebben geslingerd....

Dat doet mij denken aan de mogelijkheid van een defect aan de flaps aan een van de vleugels, waardoor het toestel mogelijk instabiel is geworden en te hard afremde.

Het lijk mij overduidelijk dat het toestel te langzaam vloog en stalde en daardoor neerstortte.

Er gaat een gerucht dat het toestel kort voor de crash problemen had met de flaps....

Het zou mijn dus niet verbazen dat de een van de flaps de oorzaak van de ramp is en niet de motoren of een brandstofgebrek.

Benieuwd waar van Vollenhoven volgende week mee kmt.
  vrijdag 27 februari 2009 @ 11:31:12 #259
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66513353
lengte-as... is het vliegtuig verkeerd om neergestort?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_66513447
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:31 schreef Re het volgende:
lengte-as... is het vliegtuig verkeerd om neergestort?
Kort voor de crash zou het toestel heen en weer hebben geslingerd om zijn lengte-as. (heeft dus niet getold om zijn lengte-as)

Dat werd gemeld op woensdag in Pauw en Witteman. Daar deed een overlevende zijn verhaal.
pi_66513453
Flaps dienen niet om af te remmen, maar om meer lift te geven aan het vliegtuig bij het dalen en stijgen. Natuurlijk zorgt het uitklappen van flaps ook voor wat drag, maar niet schrikbarend veel, misschien ben je in de war met de spoilers. Bij een flaps configuratie die links anders is dan rechts krijg je een vliegtuig wat naar 1 kant overhelt, wat niet gebeurd is voor zover ik gehoord heb, dus of de flaps zijn netjes symetrisch gefaald (onwaarschijnlijk), of het heeft daar niet zoveel mee te maken. Bij het niet uitklappen van de flaps gaan er allerlei waarschuwingslampen branden, dus ik neem aan dat dat opgevallen was. Het zou kunnen dat de spoilers gek deden en daardoor het toestel afremden, maar dat valt op, en dat is niks wat een flinke dot gas niet kan verhelpen..
pi_66513503
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vraag me af of de motoren het werkelijk niet meer deden.... Een inzittende meldde dat het vliegtuig hard optrok met veel kabaal en toen neerstortte. Kort daarvoor zou het toestel om zijn lengte-as hebben geslingerd....

Dat doet mij denken aan de mogelijkheid van een defect aan de flaps aan een van de vleugels, waardoor het toestel mogelijk instabiel is geworden en te hard afremde.

Het lijk mij overduidelijk dat het toestel te langzaam vloog en stalde en daardoor neerstortte.

Er gaat een gerucht dat het toestel kort voor de crash problemen had met de flaps....

Het zou mijn dus niet verbazen dat de een van de flaps de oorzaak van de ramp is en niet de motoren of een brandstofgebrek.

Benieuwd waar van Vollenhoven volgende week mee kmt.


Niet te veel met geruchten speculeren, zijn er al genoeg in de wereld over puur dit onderwerp...

We wachten gewoon de feiten af, en dan weten we het als het goed is wel.
Every war is different, every war is the same.
pi_66513613
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:36 schreef dekkered het volgende:

[..]

Niet te veel met geruchten speculeren, zijn er al genoeg in de wereld over puur dit onderwerp...

We wachten gewoon de feiten af, en dan weten we het als het goed is wel.
Ach dan kan er deze ook wel bij.....

@Re: de beweging om de lengte as heet ook wel "rollen" in vliegtuigtermen. Maar dan heen en weer rollen waar ik op doelde.
Als kort voor de landing de een van de vleugelkleppen niet goed uitkomen, kan ik mij alles voorstellen dat het toestel een rolbeweging wil maken..die de piloot op zijn beurt handmatig kan corrigeren.....

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 27-02-2009 11:45:04 ]
pi_66513625
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:40 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ach dan kan er deze ook wel bij.....

@Re: de beweging om de lengte as heet ook wel "rollen" in vleigtuigtermen. Maar dan heen en weer rollen waar ik op doelde.
Als kort voor de landing de een van de vleugelkleppen niet goed uitkomen, kan ik mij alles voorstellen dat het toestel een rolbeweging wil maken.
dat klopt
Every war is different, every war is the same.
  vrijdag 27 februari 2009 @ 11:42:11 #265
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66513673
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Kort voor de crash zou het toestel heen en weer hebben geslingerd om zijn lengte-as. (heeft dus niet getold om zijn lengte-as)

Dat werd gemeld op woensdag in Pauw en Witteman. Daar deed een overlevende zijn verhaal.
ik las over het geslingerd heen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_66513708
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:40 schreef dekkered het volgende:

[..]

dat klopt
Die speculaties voorkom je niet. Als er geen enkele speculatie zou zijn, dan zou ik het ook niet doen.

Niettemin vind ik het wel interessant dat een overlevende meldde dat het toestel kort voor de crash ineens hard optrok met veel kabaal. Dan lijkt het mij dat de motoren het toen nog deden, maar dat het toestel in een stall terecht kwam...

Vreemd dat je dan van alle kanten hoort dat de motoren het dan niet deden, want dat vind ik erg voorbarig.
pi_66513751
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:42 schreef Re het volgende:

[..]

ik las over het geslingerd heen
Geeft niet. Als iets niet duidelijk is ,mag je er altijd om vragen , hoor
pi_66513791
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:40 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ach dan kan er deze ook wel bij.....

@Re: de beweging om de lengte as heet ook wel "rollen" in vleigtuigtermen. Maar dan heen en weer rollen waar ik op doelde.
Als kort voor de landing de een van de vleugelkleppen niet goed uitkomen, kan ik mij alles voorstellen dat het toestel een rolbeweging wil maken..die de piloot op zijn beurt handmatig kan corrigeren.....
Meestal wordt de flapsconfiguratie voor het landen al geselecteerd rond het intercepten op de localizer geloof ik, flaps 1-2-5, etc, gebeurt nog een stuk eerder, en ik denk dus dat dat probleem eerder opgevallen zou zijn, en niet slechts een paar km voor de polderbaan. Daarnaast is het uiteraard procedure om in het geval van falen van 1 van de flaps het hele zooitje weer recht te trekken en dus met minder flaps te landen, niet om handmatig gecorrigeerd door te vliegen, dat hou je niet vol..
pi_66513841
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:42 schreef Re het volgende:

[..]

ik las over het geslingerd heen




Een slingerende rolbeweging.
pi_66514016
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:45 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Meestal wordt de flapsconfiguratie voor het landen al geselecteerd rond het intercepten op de localizer geloof ik, flaps 1-2-5, etc, gebeurt nog een stuk eerder, en ik denk dus dat dat probleem eerder opgevallen zou zijn, en niet slechts een paar km voor de polderbaan. Daarnaast is het uiteraard procedure om in het geval van falen van 1 van de flaps het hele zooitje weer recht te trekken en dus met minder flaps te landen, niet om handmatig gecorrigeerd door te vliegen, dat hou je niet vol..

Ja, das waar ook, hij was nog maar een paar 100 meter van de starbaan...

Tjsa vraag ik mij toch af hoe het vliegtuig instabiel werd rond z'n lengte -as kort voor de crash.....
  vrijdag 27 februari 2009 @ 11:55:13 #271
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66514160
en de tilt naar achteren is dan gekomen door de poging hard op te trekken neem ik aan?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_66514286
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:55 schreef Re het volgende:
en de tilt naar achteren is dan gekomen door de poging hard op te trekken neem ik aan?
Lijkt me wel handig ja.. Hoewel dat natuurlijk averechts werkt in een stall.. Stall+zo laag bij de grond doe je vaak weinig meer aan gok ik.. Procedure bij een stall is om de neus naar beneden te richten om zo snelheid te winnen, maarja, dat doe je ook niet een paar honderd voet boven de grond
  vrijdag 27 februari 2009 @ 12:02:19 #273
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_66514416
Ik weet niet hoe hoog het toestel vloog op het moment dat het echt uit de lucht viel, maar op die plek had hij op ongeveer 100 meter hoogte moeten zitten (2 km bij de baan vandaan, 3 graden dalingshoek). Dan kan je al niet erg veel meer corrigeren als er iets mis gaat.
  vrijdag 27 februari 2009 @ 12:08:58 #274
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_66514634
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 01:36 schreef Courage77 het volgende:
Op een of andere manier denk ik aan weersomstandigheden. Ben geen technicus,weet verder niets, maar ja, het weer is hier ook steeds vreemder en doet rare dingen met materiaal als de inwerking heel plotseling is?.

Kunnen bij plotselinge hevige afkoeling op een bepaalde plek (vijftig meter verder kan het misschien weer veel warmer zijn) bijvoorbeeld de motoren even uitvallen met alle noodlottige gevolgen vandien?

Kan het ook zijn dat bepaalde motoren hier niet tegen bestand zijn ? En andere vliegtuigmotoren weer wel?)_

Courage77.
Een vliegtuig vliegt door weer en wind.. zowel op 10km hoogte als op 100m hoogte... de temperatuursverschillen in zo'n vlucht zijn enorm... Verschillen over een kilometer zijn misschien 1/2 graden in het horizontale vlak en +/- 10 graden (droog adiabatische afkoeling) in het verticale vlak.. maw: Meer dan 12 graden zal het niet gescheeld hebben en dat is volkomen normaal, gebeurt iedere dag
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 27 februari 2009 @ 12:10:14 #275
241639 ReReRaRa
Galatasaray wint UEFA Cup 2009
pi_66514785
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 12:08 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Een vliegtuig vliegt door weer en wind.. zowel op 10km hoogte als op 100m hoogte... de temperatuursverschillen in zo'n vlucht zijn enorm... Verschillen over een kilometer zijn misschien 1/2 graden in het horizontale vlak en +/- 10 graden (droog adiabatische afkoeling) in het verticale vlak.. maw: Meer dan 12 graden zal het niet gescheeld hebben en dat is volkomen normaal, gebeurt iedere dag
Klopt, temperatuur lijkt me geen factor, wat wel degelijk van invloed kan zijn zijn atmosferische condities, windsnelheid, luchtdruk, enz.. Hoewel het gewoon zeer sterk is dat er zo'n enorme variatie inzit in een paar meter...

Behalve in de bermudadriehoek natuurlijk, daar kan alles
pi_66514948
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 11:58 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Lijkt me wel handig ja.. Hoewel dat natuurlijk averechts werkt in een stall.. Stall+zo laag bij de grond doe je vaak weinig meer aan gok ik.. Procedure bij een stall is om de neus naar beneden te richten om zo snelheid te winnen, maarja, dat doe je ook niet een paar honderd voet boven de grond
Idd. Als je hoog genoeg zit, dan kan je het vliegtuig nog wel uit een stall halen.
pi_66514990
Heb het wrak net zien liggen, op tv is het al indrukwekkend maar als je het dan in het echt ziet gaat er nog steeds flink wat verbazing door je heen. Dat ding bestrijkt zo'n beetje de helft van de akker.
pi_66515077
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 12:02 schreef goeiemoggel het volgende:
Ik weet niet hoe hoog het toestel vloog op het moment dat het echt uit de lucht viel, maar op die plek had hij op ongeveer 100 meter hoogte moeten zitten (2 km bij de baan vandaan, 3 graden dalingshoek). Dan kan je al niet erg veel meer corrigeren als er iets mis gaat.
Dat zal ie vast niet hebben gezeten.....Ik geloof niet dat je een val van 100m uit de lucht nog kan overleven. ...

En ja, kort voor de landing heb je de gevaarlijkste fase
  vrijdag 27 februari 2009 @ 12:25:58 #280
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_66515190
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 12:22 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat zal ie vast niet hebben gezeten.....Ik geloof niet dat je een val van 100m uit de lucht nog kan overleven. ...

En ja, kort voor de landing heb je de gevaarlijkste fase
Dat snap ik ja. Ik bedoelde ook eigenlijk dat hij maar 100 meter had om *insert probleem* te verhelpen. Zelfs bij een klein probleem lig je dan zo op de grond. Die stall zal pas echt op het allerlaatste moment plaatsgevonden hebben, wellicht gedeeltelijk expres omdat de piloten zoveel mogelijk voorwaarste snelheid wilden verliezen.
pi_66515416
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 12:25 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Dat snap ik ja. Ik bedoelde ook eigenlijk dat hij maar 100 meter had om *insert probleem* te verhelpen. Zelfs bij een klein probleem lig je dan zo op de grond.
Ja, volgens mij redt je het bij 100 meter hoogte ook al niet meer om het toestel nog uit een stall te krijgen.
quote:
Die stall zal pas echt op het allerlaatste moment plaatsgevonden hebben,
Ik denk dat ook. Dat animatiematiefilmpje van enkele posten hiervoor zou de realiteit best wel eens goed kunnen benaderen.... Ook daarin zie je de stall pas op het laatste moment optreden. In een fase waarbij de piloten echt niks meer kunnen doen.


bijgezocht: filmpje

quote:
wellicht gedeeltelijk expres omdat de piloten zoveel mogelijk voorwaarste snelheid wilden verliezen.
Dat is een scenario dat in het AD ook voor mogelijk houdt, om in de blubber te belanden. Dat laatste kan vele levens hebben gered, want blubber absorbeert veel val-energie.
pi_66515494
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 12:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja, volgens mij redt je het bij 100 meter hoogte ook al niet meer om het toestel nog uit een stall te krijgen.
[..]

Ik denk dat ook. Dat animatiematiefilmpje van enkele posten hiervoor zou de realiteit best wel eens goed kunnen benaderen.... Ook daarin zie je de stall pas op het laatste moment optreden. In een fase waarbij de piloten echt niks meer kunnen doen.


bijgezocht: filmpje


[..]

Dat is een scenario dat in het AD ook voor mogelijk houdt, om in de blubber te belanden. Dat laatste kan vele levens hebben gered, want blubber absorbeert veel val-energie.
en geen vonken...
Every war is different, every war is the same.
pi_66515544
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 12:35 schreef dekkered het volgende:

[..]

en geen vonken...
Yep. Dat scheelde wellicht een inferno

Als de piloten daadwerkelijk dit zo hebben bedacht , dan zijn het voor mij toch helden..
pi_66515839
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 12:37 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]


Als de piloten daadwerkelijk dit zo hebben bedacht , dan zijn het voor mij toch helden..
Ik durf er vrij veel op te zetten dat dit een geval van (gelukkig) toeval was en bij lange na geen geplande actie.. Mogelijk dat ze hoogte wilden winnen om niet op de snelweg terecht te komen, maar dit veld hebben ze niet bewust uitgekozen, vermoed ik.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_66516115
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 12:45 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ik durf er vrij veel op te zetten dat dit een geval van (gelukkig) toeval was en bij lange na geen geplande actie.. Mogelijk dat ze hoogte wilden winnen om niet op de snelweg terecht te komen, maar dit veld hebben ze niet bewust uitgekozen, vermoed ik.
Ze worden er wel op getraind. Maar ja, ik weet ook niet wat iemand doet als die de dood in ogen kijkt.....
pi_66516399
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 12:53 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ze worden er wel op getraind. Maar ja, ik weet ook niet wat iemand doet als die de dood in ogen kijkt.....
proberen ze eigen nog te reden...
Every war is different, every war is the same.
pi_66516710
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_66516993
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 13:01 schreef dekkered het volgende:

[..]

proberen ze eigen nog te reden...
"zichzelf" heet zoiets. En daarnaast heeft een piloot (gelukkig) nog wel voldoende verantwoordelijkheidsgevoel om niet alleen aan zichzelf te denken..
pi_66517005
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 12:53 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ze worden er wel op getraind. Maar ja, ik weet ook niet wat iemand doet als die de dood in ogen kijkt.....
Er wordt niet getraind op het neerstorten in een veld, of een geval waarbij je de baan niet meer haalt.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 27 februari 2009 @ 13:38:19 #290
154880 Bolter
Awesomeness
pi_66517506
quote:
Onnodige berichtgeving waardoor een hoop "luchtvaart-leken" met nieuwe munitie voorzien wordt om domme, ongegronde claims te gaan maken.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_66517628
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 13:21 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Er wordt niet getraind op het neerstorten in een veld, of een geval waarbij je de baan niet meer haalt.
Nee, maar er word wel geselecteerd op je vermogen om geconcentreerd te blijven onder stress, je emoties niet de baas te laten worden, enz. Dat is in NL in ieder geval zo.
  vrijdag 27 februari 2009 @ 13:55:42 #292
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_66518141
quote:
quote:
Als de nieuwe piloot heeft bewezen dat hij het toestel zelfstandig aan de grond kan zetten, is zijn opleiding op het bewuste type toestel helemaal afgerond.
Hij is gezakt.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_66518406
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 13:55 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]


[..]

Hij is gezakt.
Wat, hij staat toch aan de grond, of niet dan?
  vrijdag 27 februari 2009 @ 14:03:45 #294
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_66518472
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 14:02 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Wat, hij staat toch aan de grond, of niet dan?
Ja dat wel, maar ik ging ervan uit dat het netjes moest.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_66518923
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 13:42 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Nee, maar er word wel geselecteerd op je vermogen om geconcentreerd te blijven onder stress, je emoties niet de baas te laten worden, enz. Dat is in NL in ieder geval zo.
Klopt, maar een kist die tegen of in de stall zit, is al moeilijk te controleren op deze lage hoogte, laat staan dat ze nog een veld uitkiezen om 'm neer te zetten.

Als deze crash het gevolg is van een stall en daar lijkt het zeer op, dan is de crashplek een direct gevolg van deze stall en niet van een bewuste keuze. Net zoals je in een 360' slip met je auto niet uitkiest welke boom je raakt..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_66519195
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 14:13 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Klopt, maar een kist die tegen of in de stall zit, is al moeilijk te controleren op deze lage hoogte, laat staan dat ze nog een veld uitkiezen om 'm neer te zetten.

Als deze crash het gevolg is van een stall en daar lijkt het zeer op, dan is de crashplek een direct gevolg van deze stall en niet van een bewuste keuze. Net zoals je in een 360' slip met je auto niet uitkiest welke boom je raakt..
Maar het is wel mogelijk een stall te veroorzaken om te zorgen dat je niet nog verder - en dus op de A9 - terecht komt.
pi_66519267
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 14:13 schreef The_stranger het volgende:

Als deze crash het gevolg is van een stall en daar lijkt het zeer op, dan is de crashplek een direct gevolg van deze stall en niet van een bewuste keuze.
Maar een piloot kan hem toch ook bewust overtrekken? Het lijkt me dat je op deze manier meer passagiers in leven houdt dan wanneer je op zo'n akker probeert te landen alsof het een landingsbaan is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_66519584
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 14:20 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Maar het is wel mogelijk een stall te veroorzaken om te zorgen dat je niet nog verder - en dus op de A9 - terecht komt.
Er van uitgaande dat er niets technisch mis was (met de motoren), lijkt het mij erg stug dat een piloot een stall verkiest boven een poging tot herstel van je situatie. Expres je kist een stall intrekken gaat zo tegen je intuitie in, dat vol gas en proberen te stijgen volgens mij een meer voor de hand liggende reactie zal zijn.

Verder zijn je kansen op overleven groter als je "plat" neer komt, dan wanneer je vanaf hoogte met de staart, vleugel of neus eerst op de grond komt. En juist in een stall is de kans daarop erg groot, nog een reden waarom het expres in een stall trekken mij erg onwaarschijnlijk overkomt. Wil je eerder dan de snelweg op de grond komen, dan moet de neus naar beneden, wil je over de weg heen, dan moet de neus omhoog, zoals ook het geval was in de crash op het vliegveld van London.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 27 februari 2009 @ 16:15:56 #299
241639 ReReRaRa
Galatasaray wint UEFA Cup 2009
pi_66524410
Wake turbulence is een mogelijke oorzaak. Volgens Turkse media is kort daarvoor een grotere type KLM vliegtuig uit sao paulo geland op de zelfde baan en die vliegtuig heeft een turbelance achterlaten. daardoor is deze vliegtuig uit het balance gebracht.vliegtuigen die na boeing 777 komen moeten 15 min wachten. maar hier was sprake van 5 minuten. toren heeft iets mee te maken niet de piloten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wake_turbulence
pi_66524573
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 16:15 schreef ReReRaRa het volgende:
Wake turbulence is een mogelijke oorzaak. Volgens Turkse media is kort daarvoor een grotere type KLM vliegtuig uit sao paulo geland op de zelfde baan en die vliegtuig heeft een turbelance achterlaten. daardoor is deze vliegtuig uit het balance gebracht.vliegtuigen die na boeing 777 komen moeten 15 min wachten. maar hier was sprake van 5 minuten. toren heeft iets mee te maken niet de piloten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wake_turbulence
Haha, typisch turks om een ander de schuld te geven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')