abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:23:09 #81
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_66474079
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:12 schreef fuckbuddy het volgende:
Ach wat een onzin, jij gaat er automatisch vanuit dat ze niet goed engels spreken. Die leden lullen de hele dag Engels, dan mag je de woorden die ze spreken wel fatsoenlijk uitspreken lijkt.
Als je niet selecteert op Engelse uitspraak krijg je toch een soort gemiddelde Nederlander qua uitspraak... en dat is niet al te netjes. Ter verduidelijking: ik bedoel dat hun uitspraak niet goed is, niet dat ze de taal niet machtig zijn.
quote:
Geforceerd, welnee gewoon wat aandacht leggen op je uitspraak en klaar. Je neemt meteen aan dat een goede uitspraak ook je concentratie verminderd, dat is niet zo.

Maar goed, ik persoonlijk stoor me daar aan, kijk Theo de toerist mag wat mij betreft met zijn steenkolenengels zijn ding doen, maar professionals als dit soort mensen die beroepsmatig engels spreken mogen wat mij betreft best op hun uitspraak letten...
Ja nou nog mooier. Eerst zeg je dat ze meer aandacht op hun uitspraak moeten leggen en daarna zeg je dat het je concentratie niet vermindert. Waar haal jij die extra aandacht vandaan?
Nogmaals, vertel me waarom je moeite zou doen voor een betere uitspraak terwijl dat totaal geen nut heeft. Ze zitten daar niet voor een taalprijs maar om hun werk zo goed mogelijk te doen.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:27:07 #82
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66474203
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:36 schreef fuckbuddy het volgende:
Jezus dat Nederlandse engels van die gasten in de toren moet ook anders hoor


"report if joe want to riedjoes"
Je zou toch verwachten dat duidelijk Engels spreken nogal belangrijk is voor zo'n functie. Maarja..
pi_66474252
Dat ze hun vakjargon beheersen en goed verstaanbaar zijn voor elkaar, lijkt me belangrijker dan een vlekkeloze beheersing van de Engelse taal.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:30:49 #84
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_66474311
Wat een issue zeg weer, het Engels van de toren.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:31:18 #85
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_66474327
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:28 schreef Elfletterig het volgende:
Dat ze hun vakjargon beheersen en goed verstaanbaar zijn voor elkaar, lijkt me belangrijker dan een vlekkeloze beheersing van de Engelse taal.
Exact. Ze kunnen vast vlekkelozer Engels praten maar daar wordt het minder duidelijk van. Het is vaak te horen dat ze hun woorden overdreven accentueren. Daar wordt het veel duidelijker van, maar absoluut niet mooier met je Nederlandse accent. So be it.
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:30 schreef Sander het volgende:
Wat een issue zeg weer, het Engels van de toren.
True, maar toch nog wel inhoudelijker dan Halal-meisjes, Henk Westbroek en noem maar op..
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:31:42 #86
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66474349
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:28 schreef Elfletterig het volgende:
Dat ze hun vakjargon beheersen en goed verstaanbaar zijn voor elkaar, lijkt me belangrijker dan een vlekkeloze beheersing van de Engelse taal.
Maar dit is wel zo'n zwaar accent dat het de verstaanbaarheid in gevaar brengt. Die man gebruikt gewoon letterlijk het Nederlandse klankensysteem om Engels te spreken, dat werkt niet.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:32:14 #87
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66474370
Kunnen we niet stoppen met de onzinnige discussie?
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:32:42 #88
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_66474387
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:31 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Maar dit is wel zo'n zwaar accent dat het de verstaanbaarheid in gevaar brengt. Die man gebruikt gewoon letterlijk het Nederlandse klankensysteem om Engels te spreken, dat werkt niet.
Idd. Er storten wekelijks vliegtuigen neer op Schiphol, mede dankzij het Engels van de lui in de toren.

/kneuzendiscussie
pi_66474398
De nogal lompe uitspraak van Engels in de Nederlandse luchtvaartwereld wordt vooral gedaan om de verstaanbaarheid (over soms slechte radioverbindingen) te vergroten.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:34:24 #90
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66474448
ahh "de gebrek aan informatie" discussies


mijn vraag is of er nou 2 of 3 mensen in de cockpit zaten en indien dat laatste.. waarom?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_66474471
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:27 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Je zou toch verwachten dat duidelijk Engels spreken nogal belangrijk is voor zo'n functie. Maarja..
verkeerstoren zegt wat.
piloot herhaalt het.
verkeerstoren check het klopt.
geen onduidelijkheid.

ik vind het eigenlijk wel wat hebben dat piloten/verkeersleiders uit de hele wereld in brak engels zo met elkaar effectief communiceren.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:36:23 #92
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66474498
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:32 schreef GoeRoe86 het volgende:
Kunnen we niet stoppen met de onzinnige discussie?
Deze reeks is al 12 delen 90% zinloze discussie.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:37:26 #93
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66474521
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:36 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Deze reeks is al 12 delen 90% zinloze discussie.
Bedankt voor je bijdrage.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:38:41 #94
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66474580
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:37 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

Bedankt voor je bijdrage.
Onderschat vooral jezelf niet.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:39:32 #95
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66474606
Iemand het jeugdjournaal gezien?

'De kinderen die wonen in de buurt van de plek waar het vliegtuig is neergestort zijn erg geschrokken'

'Wat vind je er nou van dat er hier een vliegtuig is neergestort?'
- Ja klote natuurlijk
- We werden naar een lokaal geroepen waar het werd uitgelegd en uiteindelijk had ik zoiets van er kan nooit iets ergs zijn gebeurd...eh...nou ja voor de mensen in het vliegtuig wel maar het was in een weiland dus niet voor de mensen die daar wonen.
pi_66474628
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:34 schreef Re het volgende:
ahh "de gebrek aan informatie" discussies


mijn vraag is of er nou 2 of 3 mensen in de cockpit zaten en indien dat laatste.. waarom?
Er zaten er 3 in. Piloot, co-piloot en iemand op de jumpseat. Die jonge gozer zat waarschijnlijk op de jumpseat om mee te kijken hoe de ervaren piloten hun werk deden.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:42:49 #97
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66474727
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:40 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Er zaten er 3 in. Piloot, co-piloot en iemand op de jumpseat. Die jonge gozer zat waarschijnlijk op de jumpseat om mee te kijken hoe de ervaren piloten hun werk deden.
co-co misschien?
KuikenGuppy
pi_66474785
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:40 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Er zaten er 3 in. Piloot, co-piloot en iemand op de jumpseat. Die jonge gozer zat waarschijnlijk op de jumpseat om mee te kijken hoe de ervaren piloten hun werk deden.
Kan, maar dat is nog niet bekend. De derde persoon kan ook een piloot zijn geweest die als observer meevloog. Af en toe gebeurt dat om piloten tijdens hun werk te beoordelen. Het kan ook gewoon een verplaatsing van personeel zijn geweest, bijvoorbeeld dat één van de piloten op de terugweg zou zijn afgewisseld vanwege het limiet aan werkuren. Wat de derde persoon daar deed horen we denk ik binnenkort wel.
pi_66474845
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:44 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Kan, maar dat is nog niet bekend. De derde persoon kan ook een piloot zijn geweest die als observer meevloog. Af en toe gebeurt dat om piloten tijdens hun werk te beoordelen. Het kan ook gewoon een verplaatsing van personeel zijn geweest, bijvoorbeeld dat één van de piloten op de terugweg zou zijn afgewisseld vanwege het limiet aan werkuren. Wat de derde persoon daar deed horen we denk ik binnenkort wel.
Dat kan ook, maar goed.. een vlucht van IST-AMS zal er niet voor zorgen dat de crew uit de uren loopt.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:48:10 #100
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66474909
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:44 schreef Tourniquet het volgende:
Het kan ook gewoon een verplaatsing van personeel zijn geweest, bijvoorbeeld dat één van de piloten op de terugweg zou zijn afgewisseld vanwege het limiet aan werkuren.
Dan zou die toch lekker business class/star class gaan zitten, en niet in de cockpit? En hij zou zich al helemaal niet laten benoemen als 'cabin crew' .
KuikenGuppy
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:49:39 #101
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66474963
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:40 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Er zaten er 3 in. Piloot, co-piloot en iemand op de jumpseat. Die jonge gozer zat waarschijnlijk op de jumpseat om mee te kijken hoe de ervaren piloten hun werk deden.
Volgens de wiki waren het een gezagvoerder en twee co's. Ik kan alleen niet goed verifiëren waar zij het vandaan hebben.
KuikenGuppy
pi_66475096
Wat ik wilde aangeven, er zijn tig redenen te verzinnen waarom ze daar met z'n drieën zaten, zolang er niet meer informatie is gegeven heeft het weinig zin om daarover te speculeren.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:55:40 #103
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66475189
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:49 schreef Burdie het volgende:

[..]

Volgens de wiki waren het een gezagvoerder en twee co's. Ik kan alleen niet goed verifiëren waar zij het vandaan hebben.
Een 737 heeft gewoonlijk geen 2 co's, en ook geen boordwerktuigkundige, dus ik denk ook dat het een collega in de jumpseat was. Misschien voor de ervaring, of gewoon voor de gezelligheid.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:59:09 #104
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66475303
Een man op een filmpje bij nu.nl zegt dus dat er waarschijnlijk 2 stewardessen zijn omgekomen, plus de 3 bemanningsleden in de cockpit zijn dat dan dus al 5 van de 9 doden.
Maar is volgens mij nog niet bevestigd he.
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:01:02 #105
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66475375
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:49 schreef Burdie het volgende:

[..]

Volgens de wiki waren het een gezagvoerder en twee co's. Ik kan alleen niet goed verifiëren waar zij het vandaan hebben.
Ik las vanmorgen op nu.nl in een bericht dat er twee co's waren, kan het bericht nu alleen niet terugvinden, maar misschien dat het daar vandaan kwam.
pi_66475406
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:55 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Een 737 heeft gewoonlijk geen 2 co's, en ook geen boordwerktuigkundige, dus ik denk ook dat het een collega in de jumpseat was. Misschien voor de ervaring, of gewoon voor de gezelligheid.
Of omdat ie voor "weinig" zijn familie in NL even wilde bezoeken.
Even IPB'en.......
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_66475579
Interessant detail zag ik op de site van Der Spiegel

Als je naar deze foto kijkt:

zie je een aantal kapotten schoepen in de motor

Als je naar deze foto kijkt:


toont het gelijkenissen..........en deze foto is van een birdstrike. Wellicht toch vogels?


Beetje speculatie.....maargoed wel vergelijkbaar
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:11:19 #108
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_66475687
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:39 schreef Caesu het volgende:

[..]

hij herhaalt wat de verkeersleiding zegt.

210 18R Turkish 1951
Dit kan nooit zijn laatste gesprek met ATC zijn geweest. Die 210 wil zeggen dat hij koers 210 moet gaan vliegen om de ILS van 18R (Polderbaan) te onderscheppen. Op dat moment zit bij nog op de approach of arrival frequentie, en vliegt hij nog ter hoogte van Purmerend ofzo. Hij moet dus nog beginnen met aanvliegen. Op het moment van crashen ziit hij op tower en heeft al toestemming tot landen gekregen. Dit hoor je dus niet op deze opname. Op deze geluidsopname ontbreekt simpelweg een minuut of 5.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:13:06 #109
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_66475739
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:07 schreef Flyingdutchman het volgende:
Interessant detail zag ik op de site van Der Spiegel

Als je naar deze foto kijkt:
[ afbeelding ]
zie je een aantal kapotten schoepen in de motor

Als je naar deze foto kijkt:
[ afbeelding ]

toont het gelijkenissen..........en deze foto is van een birdstrike. Wellicht toch vogels?


Beetje speculatie.....maargoed wel vergelijkbaar
Ik betwijfel het eigenlijk. Op de bovenste foto zie je dat nog een behoorlijk aantal schoepen ombeschadigd is, wat ik bij een birdstrike nog nooit gezien heb. De foto lijkt mij een birdstrike dus juist uit te sluiten (bij de betreffende motor dus). Aangezien zo'n vliegtuig ook nog op 1 motor verder kan vliegen lijkt dit me niet de oorzaak.
pi_66475839
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:11 schreef Lucifer_Doosje het volgende:

[..]

Dit kan nooit zijn laatste gesprek met ATC zijn geweest. Die 210 wil zeggen dat hij koers 210 moet gaan vliegen om de ILS van 18R (Polderbaan) te onderscheppen. Op dat moment zit bij nog op de approach of arrival frequentie, en vliegt hij nog ter hoogte van Purmerend ofzo. Hij moet dus nog beginnen met aanvliegen. Op het moment van crashen ziit hij op tower en heeft al toestemming tot landen gekregen. Dit hoor je dus niet op deze opname. Op deze geluidsopname ontbreekt simpelweg een minuut of 5.
Op een andere opname hoor je inderdaad dat hij wordt overgezet naar de toren.
Dit is nog voordat de ILS onderschept is.

Aangezien we de opnames op de torenfrequenties (nog) niet hebben, is de hele final approach niet te beluisteren, dus erg veel informatie geeft dit nog niet inderdaad.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_66475883
Tower communicatie is inderdaad nog niet beschikbaar, alleen Approach.
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:20:38 #112
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_66475970
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:07 schreef Flyingdutchman het volgende:
Interessant detail zag ik op de site van Der Spiegel

Als je naar deze foto kijkt:
[ afbeelding ]
zie je een aantal kapotten schoepen in de motor

Als je naar deze foto kijkt:
[ afbeelding ]

toont het gelijkenissen..........en deze foto is van een birdstrike. Wellicht toch vogels?


Beetje speculatie.....maargoed wel vergelijkbaar
Tsja.. dat blijft natuurlijk puur speculatie.
Die schoepen zouden net zo goed afgebroken kunnen zijn door de rotvaart waarmee die motorgondel zich in de akker boorde.
pi_66476174
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:28:50 #114
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66476214
-knip-
KuikenGuppy
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:30:21 #115
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66476261
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:16 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Op een andere opname hoor je inderdaad dat hij wordt overgezet naar de toren.
Dit is nog voordat de ILS onderschept is.

Aangezien we de opnames op de torenfrequenties (nog) niet hebben, is de hele final approach niet te beluisteren, dus erg veel informatie geeft dit nog niet inderdaad.
Het enige dat je eruit op kunt maken, is dat er geen mayday is gegeven en dat de piloten (en daarmee lvnl) geen idee hadden dat er iets mis was.
KuikenGuppy
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:31:20 #116
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66476282
quote:
Zouden er dan geen dode vogels bij het wrak te zien moeten zijn, of denk ik dan te simpel? .
KuikenGuppy
pi_66476292
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:30 schreef Burdie het volgende:

[..]

Het enige dat je eruit op kunt maken, is dat er geen mayday is gegeven en dat de piloten (en daarmee lvnl) geen idee hadden dat er iets mis was.
Ik hoop voor ze dat het heel erg snel gegaan is.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:32:16 #118
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_66476310
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:30 schreef Burdie het volgende:

[..]

Het enige dat je eruit op kunt maken, is dat er geen mayday is gegeven en dat de piloten (en daarmee lvnl) geen idee hadden dat er iets mis was.
Nouja.. tot een aantal minuten voor de crash dus. Van laatste minuten weten we het nog niet.
Ik vermoed echter dat het inderdaad heel snel is gegaan aangezien de passagiers ook niet gewaarschuwd werden (daar heb ik althans niks van gehoord).
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:34:09 #119
202348 Susi
Temple of Love
pi_66476362
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:31 schreef Burdie het volgende:

[..]

Zouden er dan geen dode vogels bij het wrak te zien moeten zijn, of denk ik dan te simpel? .
Niet er echt bij toch ? Volgens mij krijgen die beesten ook een flinke klap en kunnen ze er uit worden gesmeten. Daarnaast denk ik dat een vliegtuig niet direct naar beneden valt als het in aanraking komt met een vogel.
pi_66476372
quote:
Accident: Turkish Airlines B738 at Amsterdam on Feb 25th 2009, landed on a field

By Simon Hradecky, created Wednesday, Feb 25th 2009 11:16Z, last updated Thursday, Feb 26th 2009 08:14Z

A Turkish Airlines Boeing 737-800, registration TC-JGE performing flight TK-1951 from Istanbul (Turkey) to Amsterdam (Netherlands) with 127 passengers and 7 crew on board, performed a controlled landing on a field outside Amsterdam's Schiphol Airport while approaching runway 18R and broke up in three parts at 10:27 local (09:27Z). The airplane is about 2000 meters short of the threshold runway 18R. No fire erupted.

Dutch Authorities reported 127 passengers and 7 crew after initial reports of 135 passengers and 7 crew. They confirmed 9 fatalities, amongst them the three cockpit crew, and 84 injuries, 6 of them in critical condition and 25 with serious injuries. Originally they had reported that there were no fatalities.

Turkish Airlines reported 127 passengers and 7 crew on board of the aircraft.

According to a report by Dutch Television emergency services had been deployed to runway 18R before the airplane went down.
A fire commander said, that they were alerted of an accident on runway 18R, but when they approached runway 18R they could not see any airplane. They then drove a few kilometers to reach the actual accident site.

Surviving passengers reported, that they heard loud noises, the airplane jolted seriously like in a turbulence and then impacted ground.

An off duty pilot on the ground watching the accident said, that the airplane performed a controlled landing following loss of thrust on both engines.

The airplane had been handed off to tower at 09:24Z. An aircraft following TK-1951, most likely a Northwest Airbus A330-200 N803NW flight NW46 arriving from Minneapolis,MN (USA), reported to the tower at 09:27Z, that the Turkish was down just ahead of him, and was commanded a go-around, immediately thereafter all Schiphol frequencies started to report about a major emergency and halted all traffic on the ground.

TC-JGE can not be heard on the tower frequency on liveatc.net, possibly because of their feed listens to a multitude of frequencies including clearance, ground and tower with a lot of communication on clearance in the critical time. The tower frequency only cuts in for part into the transmission of the pilot report of an airplane down, the call sign not audible.


Schiphol's runways 18R/36L (named Polderbaan) and 18C/36C (Zwanenburgbaan) have been closed, all other runways are operating normally.

The airplane's black boxes have been recovered, first analysis of the data has started. A Go-team has been dispatched by the American NTSB to assist in the investigation.
http://avherald.com/h?article=41595ec3&opt=1
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_66476375
Nog even voor de beeldvorming:


Op het rode balletje werd de "fly heading 210" afgegeven.
Blauwe balletje is het moment dat de ILS is onderschept.
Ergens tussen het rode en het blauwe balletje is het toestel naar toren overgezet, en de rest van het segment is nog niks van bekend, terwijl het juist zo interessant is om te weten of de problemen al bij de descent aanvingen, of dat het iets plotselings was.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_66476413
quote:
Hier hebben we wat aan! Dankjewel.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:39:46 #123
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66476585
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:34 schreef Susi het volgende:

[..]

Niet er echt bij toch ? Volgens mij krijgen die beesten ook een flinke klap en kunnen ze er uit worden gesmeten. Daarnaast denk ik dat een vliegtuig niet direct naar beneden valt als het in aanraking komt met een vogel.
De motoren zouden kunnen zijn gestopt. Ik denk wel dat er zoiets gebeurd is, door brandstoftekort, bird strike, of iets anders. Aan het vliegtuig te zien was het een harde noodlanding, niet zozeer dat het als een steen uit de lucht viel want dan was de schade nog veel groter geweest.
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:40:48 #124
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66476618
Dat strookt wel met de post van Caesu.
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:42:12 #125
202348 Susi
Temple of Love
pi_66476662
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:39 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

De motoren zouden kunnen zijn gestopt. Ik denk wel dat er zoiets gebeurd is, door brandstoftekort, bird strike, of iets anders. Aan het vliegtuig te zien was het een harde noodlanding, niet zozeer dat het als een steen uit de lucht viel want dan was de schade nog veel groter geweest.
En als de ondergrond anders was geweest (bijvoorbeeld de landingsbaan zelf), had het nog veel slechter kunnen aflopen neem ik aan ?
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:43:33 #126
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66476704
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:42 schreef Susi het volgende:

[..]

En als de ondergrond anders was geweest (bijvoorbeeld de landingsbaan zelf), had het nog veel slechter kunnen aflopen neem ik aan ?
Of mogelijk beter, maar ze zijn sowieso hard neer gekomen.
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:50:30 #127
143949 Riro
A.F.C. AJAX
pi_66476902
Zo weer een persconferentie, toch?
pi_66476926
Op RTL-Z stond in de balk dat de Turkse Media kritiek hebben... of iets in die richting... iemand daar nog iets over gehoord?
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:52:46 #129
202348 Susi
Temple of Love
pi_66476982
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:51 schreef Kugari-Ken het volgende:
Op RTL-Z stond in de balk dat de Turkse Media kritiek hebben... of iets in die richting... iemand daar nog iets over gehoord?
Dat gaat over het feit dat de Turkse overheid eerst zei dat er geen doden waren, die er later toch wel bleken te zijn. Dus dat ze valse hoop gaven aan de familieleden. Je zal maar eerst te horen hebben gekregen dat iedereen het overleeft heeft, en vervolgens dat er 9 doden zijn.
  donderdag 26 februari 2009 @ 12:53:52 #130
143949 Riro
A.F.C. AJAX
pi_66477013
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:51 schreef Kugari-Ken het volgende:
Op RTL-Z stond in de balk dat de Turkse Media kritiek hebben... of iets in die richting... iemand daar nog iets over gehoord?
http://www.nu.nl/algemeen(...)-turkse-kranten.html
pi_66477015
tvp
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
pi_66477018
Waarom meld de Turkse overheid niet gewoon de feiten dan?
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_66477094
De verkeersleiding laat ze via SPY (Spijkerboor baken) vliegen, daarna heading 210 voor intercept RWY 18R
  donderdag 26 februari 2009 @ 13:01:39 #134
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66477253
Wie is die chick die het journaal doet?
  donderdag 26 februari 2009 @ 13:02:40 #135
111843 Cassius
Something's fucky
pi_66477294
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:50 schreef Riro het volgende:
Zo weer een persconferentie, toch?
Jup, zie o.a. Ned 1.
  donderdag 26 februari 2009 @ 13:04:33 #136
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66477351
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 13:01 schreef GoeRoe86 het volgende:
Wie is die chick die het journaal doet?
Ik vind het net een , maar goed.
pi_66477372
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 13:01 schreef GoeRoe86 het volgende:
Wie is die chick die het journaal doet?
Eva Jinek.
  donderdag 26 februari 2009 @ 13:09:18 #138
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66477515
Heh? Ze hebben alleen de nationaliteit van de omgekomen piloten kunnen vaststellen, niet van de overige 6. Dat geloof ik gewoon niet.
pi_66477519
Weinig nieuws dus
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
pi_66477585
tvp
pi_66477593
Pff, zeker dezelfde vragen als gister?
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
  donderdag 26 februari 2009 @ 13:11:28 #143
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66477596
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 13:04 schreef Marrije het volgende:

[..]

Ik vind het net een , maar goed.
Je vindt haar een kuiken?

[ Bericht 0% gewijzigd door GoeRoe86 op 26-02-2009 13:26:10 ]
  donderdag 26 februari 2009 @ 13:14:09 #144
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66477682
53 nederlanders en 51 turken in dat vliegtuig? En 1 italiaan, 1 inwoner van thailand, 1 duitser, 6 amerikanen. . .
pi_66477710
Rechtstreekse vertaling bij CNN
pi_66477792
quote:
'Toestel Turkish Airlines had eerder problemen'
Uitgegeven: 26 februari 2009 13:13
Laatst gewijzigd: 26 februari 2009 13:13

ANKARA - De neergestorte Boeing 737-800 van Turkish Airlines had enkele dagen voor het ongeluk bij de Polderbaan op Schiphol tot twee maal toe technische problemen.

Dat meldde het Turkse persbureau Dogan donderdag.

Het eerste mankement werd opgemerkt tijdens een vlucht op 18 februari. Volgens de piloten waren er problemen met de vleugels van het toestel. De Boeing heeft daarna een technische controle ondergaan in de hangar van Turkish Airlines op het Ataturk-vliegveld in Istanbul.



De tweede storing vond twee dagen voor het ongeluk plaats. De piloten moesten toen de start afbreken.


Ervaren piloot

De 29-jarige piloot aan boord van het woensdag verongelukte Turkse toestel, Olgay Özgür, werd getraind in het gebruik van het vliegtuigtype Boeing 737-800. Hij was echter geen onervaren piloot. Özgür behaalde zijn brevet al in 2004. Dit heeft een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines donderdag in Istanbul gezegd.

Een Turks dagblad speculeerde donderdag dat er een onervaren pilot aan boord was die mogelijk de landing uitvoerde.

De Turkse Boeing vloog woensdag van Istanbul naar Amsterdam en stortte vlak voor de landing bij de Polderbaan van Schiphol neer. Daarbij verloren zeker negen mensen het leven.
© ANP
pi_66477795
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 13:14 schreef Marrije het volgende:
53 nederlanders en 51 turken in dat vliegtuig? En 1 italiaan, 1 inwoner van thailand, 1 duitser, 6 amerikanen. . .
En een Brit en een Fin.
  donderdag 26 februari 2009 @ 13:17:38 #149
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66477815
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 13:11 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

Je vindt haar een kuiken?
ja, daar lijkt ze wat op

Aha, de slachtoffers moeten nog geidentificeerd worden.
pi_66478951
Een speculatie van pprune die plausibel klinkt en strookt met de verklaringen van passagiers:
quote:
Synopsis:
A Reconstruction animation (not entirely accurate as it shows an attitude change (pitch-up) but no actual zoom): YouTube - blenderpedia's Channel
.
Stick-shaker suddenly alerted pilots (at around 110kts) that they were approaching the stall (due autothrottle [A/T] not engaged/inadvertently disengaged). Surprised pilots added max power and the aircraft then pitched up violently. Cause of this scenario and outcome (as per the Colgan Q400 accident) is two-fold:
.
a. If autothrust isn't present on a captured glideslope, the speed will gradually and insidiously bleed off (depending upon the power set at the moment of A/T disconnect and any subsequent-to-disconnect gear/flap down selections). The autopilot's auto-trim function will attempt to maintain the "captured" ILS 3 degree glideslope by trading speed for a height-loss regulated to the standard 600fpm rate of descent. (justification for this is a recorded lowest speed on finals of a pre-impact low-point of 88kts recorded on GPS for THY Flt TK1951 ). The record shows 88kts GroundSpeed at 420ft and a last recorded position N52 22.8 E004 42.8 (right where the impact occurred). 88kts GS was the final recorded value in the software log from a guy with a Radarbox Mode-S receiver who is fairly near EHAM, and has coverage of aircraft on the ground there so he would be able to receive the Mode-S from where TC-JGE was just before impact. Naturally because the position, speed and height transmissions are not all sent at the same time you can't say the three things are coincident, but they will be within a second or so
.
b. Because of the cumulative effect of near-to-full pitch backtrim (stabilizer and elevator trim movement towards nose-up as speed decreased) AND the strong nose-up pitching couple of max power at a low IAS, adding full power at near to stall speed caused an abrupt nose-up pitch, a stick-shaker

....and then a stick-pusher input, a pilot throttle-back at the apex of the zoom and, soon thereafter, a panicky pilot's hard PULL (for post-stall ground avoidance). It's a nasty and confusing sequitur that's never ever trained for in a simulator. Justification for this scenario is the witness reports (inclusive of the "turbulence buffeting" felt pre-impact and the pre-impact pitch oscillations (on the way down from its zoom-climb) -as observed by the qualified witness on the adjacent freeway).
.
Causation: When you become used to the auto-throttle "taking care of" the aircraft's approach speed (per the FMS bug-set), there's no perceived (or real) need to monitor it closely for any required power adjustments, post-configuration increments etc. It (the IAS) and even the pitch attitude just "drops out of" the pilot's active scan..... and/or he/they become distracted anyway by a third member in the cockpit or another task (FMS keypadding etc). The type of scanning done nowadays is very passive and detached (i.e. no input required or feedback loop involved) rather than the old-school active pilot-involved-in-the-control-loop scan ("oops, I'm a bit low and slow - must add power/raise nose/trim and fine-tune that heading"). This automotive disassociation leads to a lack of due deference - and opens the door to any passing/insidious technical upcocks. We've not seen the end of these type accidents (and many have occurred to date - but never been acknowledged as such). So forget birdstrikes - in this instance. Inattention may be the real enemy
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  donderdag 26 februari 2009 @ 14:00:16 #151
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_66479329
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 12:51 schreef Kugari-Ken het volgende:
Op RTL-Z stond in de balk dat de Turkse Media kritiek hebben... of iets in die richting... iemand daar nog iets over gehoord?
quote:
ANKARA - De Turkse minister van Transport Binali Yildirim heeft donderdag uitgehaald naar de Turkse pers vanwege de kritiek die hij kreeg over de informatievoorziening rond het ongeluk met de Boeing 737-800 van Turkish Airlines bij Schiphol.

Volgens Turkse media was Yildirim veel te positief. Hij verklaarde in een vroeg stadium dat er geen doden waren te betreuren. De minister van Transport zegt juist te hebben gehandeld.

''Hadden we dan per se moeten speculeren over veel doden? Wij waren afhankelijk van informatie die we kregen van de Nederlandse overheid.''
- knip -

meot zn bek houden, de Ned. overheid heeft echt niet 20 min na de crash gezegd dat er niemand dood is. Die gast is gewoon een dikke leugenaar en ontkent alles al voordat hij informatie heeft...

Gewoon DOM... ik zeg, ga jij maar lekker op de blaren zitten!

[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 26-02-2009 16:37:34 ]
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_66480056
tvp
  PR/Manusje van alles donderdag 26 februari 2009 @ 14:28:52 #153
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_66480389
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_66480515
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 09:21 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
  donderdag 26 februari 2009 @ 14:50:40 #155
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_66481249
Het is hoe dan ook niet verstandig geweest van de Turkse minister van transport en woordvoerders van Turkish Airlines om in zo'n vroeg stadium uitspraken te doen over een Nederlandse reddingsoperatie.
Ze hebben er onnodige verwarring mee gezaaid terwijl men hier in Nederland juist nadrukkelijk de kaken stijf op elkaar hield totdat er feiten gepresenteerd konden worden.

Men had er goed aan gedaan om te verwijzen naar het onderzoek en de Nederlandse autoriteiten voor updates en feiten.

Hetzelfde lijkt te gelden voor de 737-800, Erdogan was er heel snel bij om te verklaren dat er technisch niets aan te merken was op het vliegtuig.
Nog geen 24 uur later weet men in de pers te melden dat het toestel wel enkele technische problemen heeft gekend die nader uitgezocht moeten worden.
pi_66481951
tvp
  donderdag 26 februari 2009 @ 15:34:13 #157
88523 BadDay
The One I Love
pi_66482880
NTSB Advisory
National Transportation Safety Board
Washington, DC 20594
February 25, 2009

NTSB SENDS TEAM TO AMSTERDAM TO ASSIST WITH 737 AIRCRAFT ACCIDENT INVESTIGATION

The National Transportation Safety Board is sending a team of investigators to Amsterdam, the Netherlands, to assist in the investigation of a B-737-800 (T-CJGE) Turkish Airlines flight 1951 that crashed short of the runway on approach. Multiple fatalities and injuries have been reported.

NTSB Acting Chairman Mark V. Rosenker has designated senior air safety investigator Joe Sedor as the U.S. Accredited Representative. He will be joined by three other NTSB investigators. The U.S. team will also include technical advisors from the Federal Aviation Administration (FAA), Boeing and General Electric.

Information on the progress of the investigation will be released by the Dutch Safety Board. The agency's phone number in the Netherlands is (31)70 333 7000, the agency’s website is www.safetyboard.nl and the email address is aviation@safetyboard.nl.



Media contact: Keith Holloway 202-314-6100
hollowk@ntsb.gov

http://ntsb.gov/Pressrel/2009/090225.html
Birds, Happiness & Still Not Worried
pi_66484478
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 15:34 schreef BadDay het volgende:
NTSB Advisory
National Transportation Safety Board
Washington, DC 20594
February 25, 2009

NTSB SENDS TEAM TO AMSTERDAM TO ASSIST WITH 737 AIRCRAFT ACCIDENT INVESTIGATION

The National Transportation Safety Board is sending a team of investigators to Amsterdam, the Netherlands, to assist in the investigation of a B-737-800 (T-CJGE) Turkish Airlines flight 1951 that crashed short of the runway on approach. Multiple fatalities and injuries have been reported.

NTSB Acting Chairman Mark V. Rosenker has designated senior air safety investigator Joe Sedor as the U.S. Accredited Representative. He will be joined by three other NTSB investigators. The U.S. team will also include technical advisors from the Federal Aviation Administration (FAA), Boeing and General Electric.

Information on the progress of the investigation will be released by the Dutch Safety Board. The agency's phone number in the Netherlands is (31)70 333 7000, the agency’s website is www.safetyboard.nl and the email address is aviation@safetyboard.nl.



Media contact: Keith Holloway 202-314-6100
hollowk@ntsb.gov

http://ntsb.gov/Pressrel/2009/090225.html
Wat is dit nu weer voor raars. De NTSB denkt a priori al dat 'wij' geen fatsoenlijk onderzoek kunnen doen? Realiseren ze zich daar waar de N in NTSB voor staat?
pi_66484679
wij als Nederland kunnen een onderzoek zelf wel alleen doen, daar hebben we Amerika toch niet voor nodig.
pi_66484750
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 16:17 schreef master111 het volgende:
wij als Nederland kunnen een onderzoek zelf wel alleen doen, daar hebben we Amerika toch niet voor nodig.
Nou ja, ze hebben natuurlijk meer ervaring omdat het een stuk groter land is, maar dat ze (blijkbaar) zonder officieel verzoek uit zichzelf mensen naar Nederland sturen vind ik nogal onbeschoft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')