quote:Samenvatting:
Toestel Turkish Airlines, vertrokken uit Istanbul, 135 mensen aan boord. Rond 10.30 uur neergestort nabij de landingsbaan van Schiphol, bij de A9. Persconferentie: 9 doden, 85 gewonden, van wie minimaal 25 zwaar gewond en er nog 6 in levensgevaar zijn
NIEUWE PERSCONFERENTIE IS OM 19.45 UURquote:[Update] Vliegtuig neergestort op Schiphol
Update 12.03
Een ooggetuige meldt tegenover de NOS: "Ikreed onder de aanvliegroute op de N232 vanaf Boesingeliede naar de N205. Het trok mijn aandacht, omdat het toestel zo raar in de lucht hing. Hij leek op z'n staart te gaan landen. Daarna volgde een, voor mijn gevoel, een te sterke correctie. De neus ging richting grond en het toestel verdween toen, voor mij achter het talud van de A9. Ik heb de auto nog even aan de kant gehad. Er was niets te horen of zien."
Update 12.29
Henk Westbroek zou eigenlijk in dit vliegtuig moeten zitten, maar hij had de vlucht op het laatste moment gecanceld. Hij heeft een vlucht later geboekt, zodat hij kon uitslapen. Twee meiden van Halal waren aan boord van het toestel, zij hebben het ongeluk overleefd.
Update 13:11
De NOS meldt dat er tot nu toe negen doden zijn. Zes pasagiers en drie doden in de cockpit. Vermoedelijk de twee piloten en de boordwerktuigkundige.
Update 13:35
Negen doden, zeker vijftig gewonden, 25 zwaargewonden, aldus loco-burgemeester Michiel Bezuijen.
Oorzaak niet bekend. Aandacht van de hulpdiensten gaat eerst uit naar opvang van gewonden. Het exacte tijdstip van de crash is 10.31 uur. De persconferentie was kort, alleen Bezuijen voerde het woord. Om 16.30 uur volgt een tweede persconferentie.
Update 14.35
In het hoofdkantoor van Turkish Airlines in Istanbul is het rustig gebleven bij de opvang voor familieleden van mensen uit het gecrashte toestel op Schiphol. Welgeteld twee families meldden zich. De pers kwam wel massaal op het crisiscentrum af.
Update 14.37
Snelweg A9 is woensdag aan het begin van de middag weer vrijgegeven voor het verkeer, meldt de ANWB. Vanwege het vliegtuigongeluk bij Schiphol werd de weg eerder in beide richtingen afgesloten
Update 15.23
Vanuit Istanbul is een vliegtuig onderweg naar Schiphol met nabestaanden en familieleden van slachtoffers van de vliegcrash die woensdagochtend plaatsvond. De vlucht met het nummer TK5901 arriveert naar verwachting om 18.10 uur op de luchthaven, liet een woordvoerster van Schiphol weten.
Update 16.31
Geruchten doen de ronde dat de twee piloten van het toestel zijn omgekomen. De zwarte doos met vluchtgegevens is nog niet gevonden.
Update 16.45
Zes mensen zeer zwaar gewond, niet te voorspellen of zij in leven blijven. Dat zei Ineke van der Zande van de geneeskundige dienst van Kennemerland. 25 mensen zijn "behoorlijk gewond". 24 lichtgewond, van 31 overlevenden is de aard van de verwondingen nog niet vastgesteld. Van der Zande wil niets zeggen over de vraag of de piloten zijn omgekomen.
Update 16.52
Er zijn nog stoffelijke overschotten in het vliegtuig, onder anderen van drie bemanningsleden
Update 18.14
Premier Balkenende heeft het beleidsteam in Schiphol bezocht. Daarna is hij naar het Spaarne-ziekenhuis gegaan om met overlevenden en familieleden te spreken.
Dan moet je wel een kutleven hebben als je zo para bent.quote:
Als je beredeneert zoals die lui doen, ga je bijna elke dag angstig over straat en kun je overal wel iets achter zoeken. Als 2009 (2+0+0+9) staat voor 11, zijn er nogal wat data gedurende dit jaar die opgeteld uitkomen op 9... De volgende is 6 maart, zal ik vast melden. En 15 maart is het weer raak, 24 maart ook. Net als op 5 april, 14 april, 23 april, 4 mei (geschikte datum bij uitstek), 13 mei, 22 mei, 31 mei... etc...quote:Op donderdag 26 februari 2009 00:31 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Dan moet je wel een kutleven hebben als je zo para bent.![]()
9 Iraanse mannen die een aanslag willen plegen in Nederland.quote:Op donderdag 26 februari 2009 00:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
En je moet toch ook wel erg krom redeneren om de schuld van zo'n "aanslag" bij Iran neer te leggen, terwijl het vliegtuig uit Istanbul is vertokken.
Of als nabestaande vervolgens met de eerstvolgende TK (Turkish Airlines) vlucht overgebracht worden naar Amsterdam om daar vervolgens een familielid te identificeren. Ik zou toch even wachten op een andere maatschappij.quote:Op donderdag 26 februari 2009 01:22 schreef remlof het volgende:
Alhoewel ik me wel voor kan stellen dat je een beetje huiverig bent om weer te vliegen als je zo'n crash overleefd hebt.
Statistisch gezien is dat dan een uitermate veilige vlucht.quote:Op donderdag 26 februari 2009 01:34 schreef El_jefe07 het volgende:
[..]
Of als nabestaande vervolgens met de eerstvolgende TK (Turkish Airlines) vlucht overgebracht worden naar Amsterdam om daar vervolgens een familielid te identificeren. Ik zou toch even wachten op een andere maatschappij.
quote:Op donderdag 26 februari 2009 02:18 schreef JoeThePlumber het volgende:
De naam van luchtvaartdeskundige bij Twee Vandaag...Benno Baksteen
[ afbeelding ]
Echt waar? Wat een toeval.quote:Op donderdag 26 februari 2009 02:18 schreef JoeThePlumber het volgende:
De naam van luchtvaartdeskundige bij Twee Vandaag...Benno Baksteen
[ afbeelding ]
Met pensioen gelukkigquote:Op donderdag 26 februari 2009 03:14 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Nog meer toeval, hij is nog piloot ook.
Heeft ie al die jaren zijn naam niet in praktijk gebracht, vandaar dattie nu expert is.quote:
Denk dat je ook niet echt lekker zit als je net wilt landen op Schiphol en je ziet dat ding in de akker onder je liggenquote:Op donderdag 26 februari 2009 01:22 schreef remlof het volgende:
Ik stap volgende week weer in zo'n 737-800. Ik leef gewoon met het idee dat je gaat als het je tijd is.
Alhoewel ik me wel voor kan stellen dat je een beetje huiverig bent om weer te vliegen als je zo'n crash overleefd hebt.
Dat wil ik ook wel eens wetenquote:Op donderdag 26 februari 2009 08:58 schreef fuckbuddy het volgende:
Waarom gebruiken mensen geen Bookmarks?
Ik begrijp best dat iedereen reuze nieuwschierig is, maar als je in de zorg werkt heb je echt een geheimhoudingsplicht. Dus let goed op wat je hier allemaal zou kunnen zeggen. Zouden de patienten dat willen?quote:Op donderdag 26 februari 2009 00:32 schreef murp het volgende:
mn meissie heeft nachtdienst in het Spaarneziekenhuis, misschien morgen nog gevoelige info
Hij is ook nog piloot geweest. Piloot Baksteen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 02:18 schreef JoeThePlumber het volgende:
De naam van luchtvaartdeskundige bij Twee Vandaag...Benno Baksteen
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 26 februari 2009 08:58 schreef fuckbuddy het volgende:
Waarom gebruiken mensen geen Bookmarks?
Ik zou zeggen: Open er een topic over in GC. Denk dat 50% van de fokkers niet weet wat die optie inhoudt of dat hij uberhaupt bestaat, laat staan wat het nut er van is. Aangezien MyAT vele malen makkelijker lijktquote:Op donderdag 26 februari 2009 09:04 schreef One_conundrum het volgende:
[..]
Dat wil ik ook wel eens weten
Tjonge jonge, komen mensen uit een ei ofzo. Die man is al jaaaaaaaaaaaaaaaaren degene die wat over vliegtuig crashes roept op TV. God god, dat naam grapje is nog nooit gemaakt.....quote:Op donderdag 26 februari 2009 02:18 schreef JoeThePlumber het volgende:
De naam van luchtvaartdeskundige bij Twee Vandaag...Benno Baksteen
[ afbeelding ]
Je weet dat dat dus strafbaar is?quote:Op donderdag 26 februari 2009 00:32 schreef murp het volgende:
mn meissie heeft nachtdienst in het Spaarneziekenhuis, misschien morgen nog gevoelige info
geeft wel aan hoe weinig crashes we meemaken.quote:Op donderdag 26 februari 2009 09:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tjonge jonge, komen mensen uit een ei ofzo. Die man is al jaaaaaaaaaaaaaaaaren degene die wat over vliegtuig crashes roept op TV. God god, dat naam grapje is nog nooit gemaakt.....
Gelukkig maar!quote:Op donderdag 26 februari 2009 09:59 schreef Caesu het volgende:
[..]
geeft wel aan hoe weinig crashes we meemaken.
Oh, hoe laat?quote:Op donderdag 26 februari 2009 08:38 schreef Adolecens het volgende:
ff een tvp'tje voor de persconferentie later deze ochtend.
TK1951 volgens mijquote:Op donderdag 26 februari 2009 10:18 schreef Grunn1988 het volgende:
Hey! Weet iemand heel toevallig meer over de identiteit van dit vliegtuig? Welk nummer had het bijvoorbeeld? Ik ben een tijdje terug met deze vlucht met dezelfde maatschappij in het zelfde vliegtuig naar Istanbul en terug geweest.
Vluchtnummer was TK1951, naam van het vliegtuig: Tekirdağ.quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:18 schreef Grunn1988 het volgende:
Hey! Weet iemand heel toevallig meer over de identiteit van dit vliegtuig? Welk nummer had het bijvoorbeeld? Ik ben een tijdje terug met deze vlucht met dezelfde maatschappij in het zelfde vliegtuig naar Istanbul en terug geweest.
Van wikipedia:quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:22 schreef Grunn1988 het volgende:
Dat is het vluchtnummer; die veranderen per vliegtuig. Stond er geen groot nummer op het vliegtuig ergens?
Dit dan:quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:22 schreef Grunn1988 het volgende:
Dat is het vluchtnummer; die veranderen per vliegtuig. Stond er geen groot nummer op het vliegtuig ergens?
ze slaapt nog en ik ga heus geen info gevenquote:Op donderdag 26 februari 2009 09:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik begrijp best dat iedereen reuze nieuwschierig is, maar als je in de zorg werkt heb je echt een geheimhoudingsplicht. Dus let goed op wat je hier allemaal zou kunnen zeggen. Zouden de patienten dat willen?
Waarom post je dat danquote:Op donderdag 26 februari 2009 10:26 schreef murp het volgende:
[..]
ze slaapt nog en ik ga heus geen info geven
Ik begrijp er maar weinig van eigenlijkquote:Op donderdag 26 februari 2009 10:26 schreef Burdie het volgende:
Is deze link al geplaatst?
http://www.airporthaber.com/v3/readnews.php?newid=11449
Turkish 1951 zo noemen ze hem.quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:29 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Ik begrijp er maar weinig van eigenlijk
En wat zegt de piloot als laatst?quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:35 schreef Caesu het volgende:
[..]
Turkish 1951 zo noemen ze hem.
laatste keer hoor je de piloot om 1:48.
daarna niet meer.
hij herhaalt wat de verkeersleiding zegt.quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:35 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
En wat zegt de piloot als laatst?
Ahh ok. Daar worden we dus ook niet veel wijzer van. Kijken wat de blackbox gaat vertellenquote:Op donderdag 26 februari 2009 10:39 schreef Caesu het volgende:
[..]
hij herhaalt wat de verkeersleiding zegt.
210 18R Turkish 1951
Oneens. Die mensen worden geselecteerd op hun vermogen om alles daar in goede banen te leiden. En dan krijg je mensen met een niet al te beste Engelse uitspraak. Dan kan je ze wel geforceerd correct Engels laten murmelen, maar dan zullen ze veel minder efficiënt werken.quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:36 schreef fuckbuddy het volgende:
Jezus dat Nederlandse engels van die gasten in de toren moet ook anders hoor
"report if joe want to riedjoes"
er kwam nog wat na blijkbaar. moeilijk te verstaan.quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:47 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Ahh ok. Daar worden we dus ook niet veel wijzer van. Kijken wat de blackbox gaat vertellen
http://www.nos.nl/nosjour(...)/260209_cockpit.htmlquote:Uit opnamen uit de cockpit van de vlucht van Turkish Airlines blijkt dat de piloten het onheil niet zagen aankomen.
Ronald de Ree, piloot van beroep, heeft aandachtig naar de tape geluisterd. Hij vermoedt dat de piloten niets wisten van een mogelijk mankement aan het toestel.
Je hoort de piloten zeggen: 'ATC approach Turkish 1951, turn left heading 210 cleared approach 18R.' Daarop reageert de verkeersleiding met 'THY 1951 "210 cleared, Turkish 1951'
"Dit is de laatste bocht voordat de baankoers wordt aangehouden voor de baan 18R op ongeveer 15 kilometer afstand van de landingsbaan. Er is hier geen indicatie of communicatie op de frequentie over enig probleem", meldt De Ree.
'Thanks a lot'
Ook vijf kilometer verderop lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Geluid vanuit het verkeerscentrum: 'Turkish 1951 contact tower 118,27, byebye.' Waarop de piloot reageert met '1951"27 now thanks a lot'.
Hierna wordt het vliegtuig overgezet naar de toren voor de landingsklaring op zo'n 10 kilometer afstand recht voor de baan. "Hierbij is er nog geen indicatie dat er iets mis is, althans dit is niet gecommuniceerd naar de verkeersleiding", aldus De Ree.
De Ree merkt op dat de laatste berichten vanuit het vliegtuig erg kortaf zijn. "De laatste twee radiouitzendingen op deze freqeuntie zijn wel erg kort en haastig te noemen van de Turkse vlieger."
Dunglishquote:Op donderdag 26 februari 2009 10:36 schreef fuckbuddy het volgende:
Jezus dat Nederlandse engels van die gasten in de toren moet ook anders hoor
"report if joe want to riedjoes"
iddquote:Op donderdag 26 februari 2009 10:49 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Oneens. Die mensen worden geselecteerd op hun vermogen om alles daar in goede banen te leiden. En dan krijg je mensen met een niet al te beste Engelse uitspraak. Dan kan je ze wel geforceerd correct Engels laten murmelen, maar dan zullen ze veel minder efficiënt werken.
Dit klinkt misschien voor geen meter, maar elke piloot begrijpt wat je bedoelt en daar draait het om.
en verder blijven ze toch alleen binnen hun eigen jargon.quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:49 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Oneens. Die mensen worden geselecteerd op hun vermogen om alles daar in goede banen te leiden. En dan krijg je mensen met een niet al te beste Engelse uitspraak. Dan kan je ze wel geforceerd correct Engels laten murmelen, maar dan zullen ze veel minder efficiënt werken.
Dit klinkt misschien voor geen meter, maar elke piloot begrijpt wat je bedoelt en daar draait het om.
inderdaad ja. en dan crasht er dus een.quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:01 schreef GoeRoe86 het volgende:
Ik vind die mensen op zo'n toren echte helden. De rust en kalmterespect. Maar wellicht dat de piloten in deze ook een heldendaad verricht hebben. Het dodental is nog vrij laag, godzijdank
Ach wat een onzin, jij gaat er automatisch vanuit dat ze niet goed engels spreken. Die leden lullen de hele dag Engels, dan mag je de woorden die ze spreken wel fatsoenlijk uitspreken lijkt.quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:49 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Oneens. Die mensen worden geselecteerd op hun vermogen om alles daar in goede banen te leiden. En dan krijg je mensen met een niet al te beste Engelse uitspraak.
Geforceerd, welnee gewoon wat aandacht leggen op je uitspraak en klaar. Je neemt meteen aan dat een goede uitspraak ook je concentratie verminderd, dat is niet zo.quote:Dan kan je ze wel geforceerd correct Engels laten murmelen, maar dan zullen ze veel minder efficiënt werken.
quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:07 schreef Marrije het volgende:
En een foto van de piloten: [ afbeelding ]
http://www.taraf.com.tr/fotoraflar/26trfs1acildurum_1.jpg
ze moeten elkaar kunnen verstaan.quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:12 schreef fuckbuddy het volgende:
[..]
Ach wat een onzin, jij gaat er automatisch vanuit dat ze niet goed engels spreken. Die leden lullen de hele dag Engels, dan mag je de woorden die ze spreken wel fatsoenlijk uitspreken lijkt.
[..]
Geforceerd, welnee gewoon wat aandacht leggen op je uitspraak en klaar. Je neemt meteen aan dat een goede uitspraak ook je concentratie verminderd, dat is niet zo.
Maar goed, ik persoonlijk stoor me daar aan, kijk Theo de toerist mag wat mij betreft met zijn steenkolenengels zijn ding doen, maar professionals als dit soort mensen die beroepsmatig engels spreken mogen wat mij betreft best op hun uitspraak letten...
Als je niet selecteert op Engelse uitspraak krijg je toch een soort gemiddelde Nederlander qua uitspraak... en dat is niet al te netjes. Ter verduidelijking: ik bedoel dat hun uitspraak niet goed is, niet dat ze de taal niet machtig zijn.quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:12 schreef fuckbuddy het volgende:
Ach wat een onzin, jij gaat er automatisch vanuit dat ze niet goed engels spreken. Die leden lullen de hele dag Engels, dan mag je de woorden die ze spreken wel fatsoenlijk uitspreken lijkt.
Ja nou nog mooier. Eerst zeg je dat ze meer aandacht op hun uitspraak moeten leggen en daarna zeg je dat het je concentratie niet vermindert. Waar haal jij die extra aandacht vandaan?quote:Geforceerd, welnee gewoon wat aandacht leggen op je uitspraak en klaar. Je neemt meteen aan dat een goede uitspraak ook je concentratie verminderd, dat is niet zo.
Maar goed, ik persoonlijk stoor me daar aan, kijk Theo de toerist mag wat mij betreft met zijn steenkolenengels zijn ding doen, maar professionals als dit soort mensen die beroepsmatig engels spreken mogen wat mij betreft best op hun uitspraak letten...
Je zou toch verwachten dat duidelijk Engels spreken nogal belangrijk is voor zo'n functie. Maarja..quote:Op donderdag 26 februari 2009 10:36 schreef fuckbuddy het volgende:
Jezus dat Nederlandse engels van die gasten in de toren moet ook anders hoor
"report if joe want to riedjoes"
Exact. Ze kunnen vast vlekkelozer Engels praten maar daar wordt het minder duidelijk van. Het is vaak te horen dat ze hun woorden overdreven accentueren. Daar wordt het veel duidelijker van, maar absoluut niet mooier met je Nederlandse accent. So be it.quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:28 schreef Elfletterig het volgende:
Dat ze hun vakjargon beheersen en goed verstaanbaar zijn voor elkaar, lijkt me belangrijker dan een vlekkeloze beheersing van de Engelse taal.
True, maar toch nog wel inhoudelijker dan Halal-meisjes, Henk Westbroek en noem maar op..quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:30 schreef Sander het volgende:
Wat een issue zeg weer, het Engels van de toren.
Maar dit is wel zo'n zwaar accent dat het de verstaanbaarheid in gevaar brengt. Die man gebruikt gewoon letterlijk het Nederlandse klankensysteem om Engels te spreken, dat werkt niet.quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:28 schreef Elfletterig het volgende:
Dat ze hun vakjargon beheersen en goed verstaanbaar zijn voor elkaar, lijkt me belangrijker dan een vlekkeloze beheersing van de Engelse taal.
Idd. Er storten wekelijks vliegtuigen neer op Schiphol, mede dankzij het Engels van de lui in de toren.quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:31 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Maar dit is wel zo'n zwaar accent dat het de verstaanbaarheid in gevaar brengt. Die man gebruikt gewoon letterlijk het Nederlandse klankensysteem om Engels te spreken, dat werkt niet.
verkeerstoren zegt wat.quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:27 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Je zou toch verwachten dat duidelijk Engels spreken nogal belangrijk is voor zo'n functie. Maarja..
Deze reeks is al 12 delen 90% zinloze discussie.quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:32 schreef GoeRoe86 het volgende:
Kunnen we niet stoppen met de onzinnige discussie?
Bedankt voor je bijdrage.quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:36 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Deze reeks is al 12 delen 90% zinloze discussie.
Er zaten er 3 in. Piloot, co-piloot en iemand op de jumpseat. Die jonge gozer zat waarschijnlijk op de jumpseat om mee te kijken hoe de ervaren piloten hun werk deden.quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:34 schreef Re het volgende:
ahh "de gebrek aan informatie" discussies
mijn vraag is of er nou 2 of 3 mensen in de cockpit zaten en indien dat laatste.. waarom?
co-co misschien?quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:40 schreef Freak187 het volgende:
[..]
Er zaten er 3 in. Piloot, co-piloot en iemand op de jumpseat. Die jonge gozer zat waarschijnlijk op de jumpseat om mee te kijken hoe de ervaren piloten hun werk deden.
Kan, maar dat is nog niet bekend. De derde persoon kan ook een piloot zijn geweest die als observer meevloog. Af en toe gebeurt dat om piloten tijdens hun werk te beoordelen. Het kan ook gewoon een verplaatsing van personeel zijn geweest, bijvoorbeeld dat één van de piloten op de terugweg zou zijn afgewisseld vanwege het limiet aan werkuren. Wat de derde persoon daar deed horen we denk ik binnenkort wel.quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:40 schreef Freak187 het volgende:
[..]
Er zaten er 3 in. Piloot, co-piloot en iemand op de jumpseat. Die jonge gozer zat waarschijnlijk op de jumpseat om mee te kijken hoe de ervaren piloten hun werk deden.
Dat kan ook, maar goed.. een vlucht van IST-AMS zal er niet voor zorgen dat de crew uit de uren loopt.quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:44 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Kan, maar dat is nog niet bekend. De derde persoon kan ook een piloot zijn geweest die als observer meevloog. Af en toe gebeurt dat om piloten tijdens hun werk te beoordelen. Het kan ook gewoon een verplaatsing van personeel zijn geweest, bijvoorbeeld dat één van de piloten op de terugweg zou zijn afgewisseld vanwege het limiet aan werkuren. Wat de derde persoon daar deed horen we denk ik binnenkort wel.
Dan zou die toch lekker business class/star class gaan zitten, en niet in de cockpit? En hij zou zich al helemaal niet laten benoemen als 'cabin crew'quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:44 schreef Tourniquet het volgende:
Het kan ook gewoon een verplaatsing van personeel zijn geweest, bijvoorbeeld dat één van de piloten op de terugweg zou zijn afgewisseld vanwege het limiet aan werkuren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |