abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66466431
quote:
Samenvatting:
Toestel Turkish Airlines, vertrokken uit Istanbul, 135 mensen aan boord. Rond 10.30 uur neergestort nabij de landingsbaan van Schiphol, bij de A9. Persconferentie: 9 doden, 85 gewonden, van wie minimaal 25 zwaar gewond en er nog 6 in levensgevaar zijn
quote:
[Update] Vliegtuig neergestort op Schiphol
Update 12.03
Een ooggetuige meldt tegenover de NOS: "Ikreed onder de aanvliegroute op de N232 vanaf Boesingeliede naar de N205. Het trok mijn aandacht, omdat het toestel zo raar in de lucht hing. Hij leek op z'n staart te gaan landen. Daarna volgde een, voor mijn gevoel, een te sterke correctie. De neus ging richting grond en het toestel verdween toen, voor mij achter het talud van de A9. Ik heb de auto nog even aan de kant gehad. Er was niets te horen of zien."

Update 12.29
Henk Westbroek zou eigenlijk in dit vliegtuig moeten zitten, maar hij had de vlucht op het laatste moment gecanceld. Hij heeft een vlucht later geboekt, zodat hij kon uitslapen. Twee meiden van Halal waren aan boord van het toestel, zij hebben het ongeluk overleefd.

Update 13:11
De NOS meldt dat er tot nu toe negen doden zijn. Zes pasagiers en drie doden in de cockpit. Vermoedelijk de twee piloten en de boordwerktuigkundige.

Update 13:35
Negen doden, zeker vijftig gewonden, 25 zwaargewonden, aldus loco-burgemeester Michiel Bezuijen.
Oorzaak niet bekend. Aandacht van de hulpdiensten gaat eerst uit naar opvang van gewonden. Het exacte tijdstip van de crash is 10.31 uur. De persconferentie was kort, alleen Bezuijen voerde het woord. Om 16.30 uur volgt een tweede persconferentie.

Update 14.35
In het hoofdkantoor van Turkish Airlines in Istanbul is het rustig gebleven bij de opvang voor familieleden van mensen uit het gecrashte toestel op Schiphol. Welgeteld twee families meldden zich. De pers kwam wel massaal op het crisiscentrum af.

Update 14.37
Snelweg A9 is woensdag aan het begin van de middag weer vrijgegeven voor het verkeer, meldt de ANWB. Vanwege het vliegtuigongeluk bij Schiphol werd de weg eerder in beide richtingen afgesloten

Update 15.23
Vanuit Istanbul is een vliegtuig onderweg naar Schiphol met nabestaanden en familieleden van slachtoffers van de vliegcrash die woensdagochtend plaatsvond. De vlucht met het nummer TK5901 arriveert naar verwachting om 18.10 uur op de luchthaven, liet een woordvoerster van Schiphol weten.

Update 16.31
Geruchten doen de ronde dat de twee piloten van het toestel zijn omgekomen. De zwarte doos met vluchtgegevens is nog niet gevonden.

Update 16.45
Zes mensen zeer zwaar gewond, niet te voorspellen of zij in leven blijven. Dat zei Ineke van der Zande van de geneeskundige dienst van Kennemerland. 25 mensen zijn "behoorlijk gewond". 24 lichtgewond, van 31 overlevenden is de aard van de verwondingen nog niet vastgesteld. Van der Zande wil niets zeggen over de vraag of de piloten zijn omgekomen.

Update 16.52
Er zijn nog stoffelijke overschotten in het vliegtuig, onder anderen van drie bemanningsleden

Update 18.14
Premier Balkenende heeft het beleidsteam in Schiphol bezocht. Daarna is hij naar het Spaarne-ziekenhuis gegaan om met overlevenden en familieleden te spreken.
NIEUWE PERSCONFERENTIE IS OM 19.45 UUR

VORIGE TOPICS
[BREAKING] Vliegtuigongeluk bij Schiphol
[BREAKING] Vliegtuig neergestort bij Schiphol (deel 2)
[BREAKING] Vliegtuig stort neer bij Schiphol (deel 3)
[BREAKING] Doden bij vliegtuigongeluk Schiphol (deel 4)
Doden, gewonden bij vliegtuigongeluk Schiphol (deel 5)
Doden, gewonden bij vliegtuigongeluk Schiphol (deel 6)
Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden, 50 gewonden (deel 7)
Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden, 50 gewonden (deel 8)
Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden, 50 gewonden (deel 9)
Vliegtuigcrash Schiphol: 9 doden en 50 gewonden #10
Vliegtuigcrash Schiphol - 9 doden, 85 gewonden #11

VERMOEDELIJKE AANVLIEGROUTE


NOS TIJDLIJN - MINUUT VAN MINUUT UPDATE
Tijdlijn

NOS DOSSIER VLIEGRAMP SCHIPHOL - ALLE INFO + AUDIO/VIDEO
Dossier Vliegramp




Foto's: ANP
  donderdag 26 februari 2009 @ 00:31:00 #2
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_66466477
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 23:25 schreef AryaMehr het volgende:
Reacties op Stormfront.
[..]
Dan moet je wel een kutleven hebben als je zo para bent.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_66466489
Zit net de herhaling van P&W te kijken, indrukwekkend verhaal van die man die het overleefd heeft.
sig verwijderd door FA
  Forum Admin donderdag 26 februari 2009 @ 00:32:37 #4
58651 crew  murp
murp
pi_66466507
mn meissie heeft nachtdienst in het Spaarneziekenhuis, misschien morgen nog gevoelige info
pi_66466594
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 00:31 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Dan moet je wel een kutleven hebben als je zo para bent.
Als je beredeneert zoals die lui doen, ga je bijna elke dag angstig over straat en kun je overal wel iets achter zoeken. Als 2009 (2+0+0+9) staat voor 11, zijn er nogal wat data gedurende dit jaar die opgeteld uitkomen op 9... De volgende is 6 maart, zal ik vast melden. En 15 maart is het weer raak, 24 maart ook. Net als op 5 april, 14 april, 23 april, 4 mei (geschikte datum bij uitstek), 13 mei, 22 mei, 31 mei... etc...

En je moet toch ook wel erg krom redeneren om de schuld van zo'n "aanslag" bij Iran neer te leggen, terwijl het vliegtuig uit Istanbul is vertokken.
pi_66466765
tvp!
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
pi_66466874
tvp
pi_66466912
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 00:37 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

En je moet toch ook wel erg krom redeneren om de schuld van zo'n "aanslag" bij Iran neer te leggen, terwijl het vliegtuig uit Istanbul is vertokken.
9 Iraanse mannen die een aanslag willen plegen in Nederland.
Teheran ligt 2090 kilometer van Istanbul vandaan
2+0+9+0=11
911

Complot zeg ik je!
I HEARD YOU LIEK MUDKIPZ
pi_66467253
Erg triest mensen die bij bijna elke ramp spoken zien.

verder tvp.
............................
  donderdag 26 februari 2009 @ 01:22:13 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_66467397
Ik stap volgende week weer in zo'n 737-800. Ik leef gewoon met het idee dat je gaat als het je tijd is.
Alhoewel ik me wel voor kan stellen dat je een beetje huiverig bent om weer te vliegen als je zo'n crash overleefd hebt.
pi_66467562
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 01:22 schreef remlof het volgende:
Alhoewel ik me wel voor kan stellen dat je een beetje huiverig bent om weer te vliegen als je zo'n crash overleefd hebt.
Of als nabestaande vervolgens met de eerstvolgende TK (Turkish Airlines) vlucht overgebracht worden naar Amsterdam om daar vervolgens een familielid te identificeren. Ik zou toch even wachten op een andere maatschappij.
pi_66467608
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 01:34 schreef El_jefe07 het volgende:

[..]

Of als nabestaande vervolgens met de eerstvolgende TK (Turkish Airlines) vlucht overgebracht worden naar Amsterdam om daar vervolgens een familielid te identificeren. Ik zou toch even wachten op een andere maatschappij.
Statistisch gezien is dat dan een uitermate veilige vlucht.
***** Kraak.....
pi_66468030
Zoiets zou je zeker niet verwachten bij een 737 next generation, zeg maar de 800-900 types. Zijn er nog laatste updates? Is iedereen al uit die loods?
pi_66468045
De naam van luchtvaartdeskundige bij Twee Vandaag...Benno Baksteen


pi_66468068
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 02:18 schreef JoeThePlumber het volgende:
De naam van luchtvaartdeskundige bij Twee Vandaag...Benno Baksteen
[ afbeelding ]




DAAR KAN DIE MAN TOCH OOK NIX AAN DOEN DATTIE ZO HEET.
***** Kraak.....
  donderdag 26 februari 2009 @ 03:09:54 #17
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_66468668
Heeft Alberto Stegeman al het ramptoestel aangeraakt?
pi_66468683
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 02:18 schreef JoeThePlumber het volgende:
De naam van luchtvaartdeskundige bij Twee Vandaag...Benno Baksteen
[ afbeelding ]

Echt waar? Wat een toeval.
pi_66468704
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 03:12 schreef Specularium het volgende:

[..]

Echt waar? Wat een toeval.
Nog meer toeval, hij is nog piloot ook.
***** Kraak.....
pi_66468741
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 03:14 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Nog meer toeval, hij is nog piloot ook.
Met pensioen gelukkig !

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benno_Baksteen
pi_66468751
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 03:22 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

Met pensioen gelukkig !

Heeft ie al die jaren zijn naam niet in praktijk gebracht, vandaar dattie nu expert is.
***** Kraak.....
  donderdag 26 februari 2009 @ 08:37:08 #22
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_66470064
tvp
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
pi_66470083
ff een tvp'tje voor de persconferentie later deze ochtend.
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_66470398
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 01:22 schreef remlof het volgende:
Ik stap volgende week weer in zo'n 737-800. Ik leef gewoon met het idee dat je gaat als het je tijd is.
Alhoewel ik me wel voor kan stellen dat je een beetje huiverig bent om weer te vliegen als je zo'n crash overleefd hebt.
Denk dat je ook niet echt lekker zit als je net wilt landen op Schiphol en je ziet dat ding in de akker onder je liggen
pi_66470406
Waarom gebruiken mensen geen Bookmarks?
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
  donderdag 26 februari 2009 @ 09:02:42 #26
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  donderdag 26 februari 2009 @ 09:04:12 #27
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_66470501
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 08:58 schreef fuckbuddy het volgende:
Waarom gebruiken mensen geen Bookmarks?
Dat wil ik ook wel eens weten
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_66470646
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 00:32 schreef murp het volgende:
mn meissie heeft nachtdienst in het Spaarneziekenhuis, misschien morgen nog gevoelige info
Ik begrijp best dat iedereen reuze nieuwschierig is, maar als je in de zorg werkt heb je echt een geheimhoudingsplicht. Dus let goed op wat je hier allemaal zou kunnen zeggen. Zouden de patienten dat willen?
pi_66470662
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 02:18 schreef JoeThePlumber het volgende:
De naam van luchtvaartdeskundige bij Twee Vandaag...Benno Baksteen
[ afbeelding ]

Hij is ook nog piloot geweest. Piloot Baksteen.
pi_66470699
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 08:58 schreef fuckbuddy het volgende:
Waarom gebruiken mensen geen Bookmarks?
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 09:04 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

Dat wil ik ook wel eens weten
Ik zou zeggen: Open er een topic over in GC. Denk dat 50% van de fokkers niet weet wat die optie inhoudt of dat hij uberhaupt bestaat, laat staan wat het nut er van is. Aangezien MyAT vele malen makkelijker lijkt

Dus niet hier aub
  donderdag 26 februari 2009 @ 09:18:03 #31
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_66470720
tjah het waren natuurlijk gewoon 2 verkapte tvp's en bookmarks zijn kut. Of iig is de MyAT handiger
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 26 februari 2009 @ 09:18:41 #32
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_66470735
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 02:18 schreef JoeThePlumber het volgende:
De naam van luchtvaartdeskundige bij Twee Vandaag...Benno Baksteen
[ afbeelding ]

Tjonge jonge, komen mensen uit een ei ofzo. Die man is al jaaaaaaaaaaaaaaaaren degene die wat over vliegtuig crashes roept op TV. God god, dat naam grapje is nog nooit gemaakt.....
  donderdag 26 februari 2009 @ 09:21:07 #33
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_66471267
Drugshond!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 26 februari 2009 @ 09:48:15 #35
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_66471335
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 00:32 schreef murp het volgende:
mn meissie heeft nachtdienst in het Spaarneziekenhuis, misschien morgen nog gevoelige info
Je weet dat dat dus strafbaar is?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 26 februari 2009 @ 09:48:43 #36
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66471353
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 09:21 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
Is dit echt?
pi_66471378
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 09:48 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

Is dit echt?
  donderdag 26 februari 2009 @ 09:58:21 #38
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66471589
De uitzending van P&W heeft geen beeld bij mij. Hebben anderen daar ook last van?
  donderdag 26 februari 2009 @ 09:59:40 #39
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_66471623
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 09:21 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
pi_66471628
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 09:18 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Tjonge jonge, komen mensen uit een ei ofzo. Die man is al jaaaaaaaaaaaaaaaaren degene die wat over vliegtuig crashes roept op TV. God god, dat naam grapje is nog nooit gemaakt.....
geeft wel aan hoe weinig crashes we meemaken.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_66471826
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 09:48 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

Is dit echt?
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:13:43 #42
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66472000
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 09:59 schreef Caesu het volgende:

[..]

geeft wel aan hoe weinig crashes we meemaken.
Gelukkig maar!
KuikenGuppy
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:15:18 #43
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66472057
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 08:38 schreef Adolecens het volgende:
ff een tvp'tje voor de persconferentie later deze ochtend.
Oh, hoe laat?
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:16:50 #44
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66472098
Zijn de opnames van de communicatie tussen piloten en lvnl van vlak voor de crash al uitgelekt?
KuikenGuppy
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:17:12 #45
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66472114
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:15 schreef Marrije het volgende:

[..]

Oh, hoe laat?
"Later deze ochtend" .
KuikenGuppy
pi_66472162
Hey! Weet iemand heel toevallig meer over de identiteit van dit vliegtuig? Welk nummer had het bijvoorbeeld? Ik ben een tijdje terug met deze vlucht met dezelfde maatschappij in het zelfde vliegtuig naar Istanbul en terug geweest.
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:20:43 #47
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66472217
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:18 schreef Grunn1988 het volgende:
Hey! Weet iemand heel toevallig meer over de identiteit van dit vliegtuig? Welk nummer had het bijvoorbeeld? Ik ben een tijdje terug met deze vlucht met dezelfde maatschappij in het zelfde vliegtuig naar Istanbul en terug geweest.
TK1951 volgens mij
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:21:56 #48
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66472250
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:18 schreef Grunn1988 het volgende:
Hey! Weet iemand heel toevallig meer over de identiteit van dit vliegtuig? Welk nummer had het bijvoorbeeld? Ik ben een tijdje terug met deze vlucht met dezelfde maatschappij in het zelfde vliegtuig naar Istanbul en terug geweest.
Vluchtnummer was TK1951, naam van het vliegtuig: Tekirdağ.
Lees hier meer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines-vlucht_1951
KuikenGuppy
pi_66472269
Dat is het vluchtnummer; die veranderen per vliegtuig. Stond er geen groot nummer op het vliegtuig ergens?
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:25:09 #50
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66472333
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:22 schreef Grunn1988 het volgende:
Dat is het vluchtnummer; die veranderen per vliegtuig. Stond er geen groot nummer op het vliegtuig ergens?
Van wikipedia:

Het vliegtuig was een Boeing 737-800 met constructienummer 29789 (linenr 1065), registratie TC-JGE en de naam Tekirdağ.
KuikenGuppy
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:25:20 #51
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66472337
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:22 schreef Grunn1988 het volgende:
Dat is het vluchtnummer; die veranderen per vliegtuig. Stond er geen groot nummer op het vliegtuig ergens?
Dit dan:

pi_66472350
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  Forum Admin donderdag 26 februari 2009 @ 10:26:03 #53
58651 crew  murp
murp
pi_66472359
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 09:12 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ik begrijp best dat iedereen reuze nieuwschierig is, maar als je in de zorg werkt heb je echt een geheimhoudingsplicht. Dus let goed op wat je hier allemaal zou kunnen zeggen. Zouden de patienten dat willen?
ze slaapt nog en ik ga heus geen info geven
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:26:46 #54
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66472381
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:26 schreef murp het volgende:

[..]

ze slaapt nog en ik ga heus geen info geven
Waarom post je dat dan
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:26:53 #55
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:29:57 #56
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66472480
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:26 schreef Burdie het volgende:
Is deze link al geplaatst?
http://www.airporthaber.com/v3/readnews.php?newid=11449
Ik begrijp er maar weinig van eigenlijk
pi_66472632
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:29 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

Ik begrijp er maar weinig van eigenlijk
Turkish 1951 zo noemen ze hem.
laatste keer hoor je de piloot om 1:48.
daarna niet meer.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:35:30 #58
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66472643
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:35 schreef Caesu het volgende:

[..]

Turkish 1951 zo noemen ze hem.
laatste keer hoor je de piloot om 1:48.
daarna niet meer.
En wat zegt de piloot als laatst?
pi_66472685
Jezus dat Nederlandse engels van die gasten in de toren moet ook anders hoor


"report if joe want to riedjoes"
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_66472700
Hoe zat het ook alweer met Henk Westbroek
pi_66472735
De Telegraaf ook weer met hun walgelijke schreeuwende kop: Piloten verpletterd in de cockpit

Is er nou echt geen andere manier om dit te melden dan met zo'n walgelijk platte koptekst
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_66472771
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:35 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

En wat zegt de piloot als laatst?
hij herhaalt wat de verkeersleiding zegt.

210 18R Turkish 1951
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:47:10 #63
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66473007
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:39 schreef Caesu het volgende:

[..]

hij herhaalt wat de verkeersleiding zegt.

210 18R Turkish 1951
Ahh ok. Daar worden we dus ook niet veel wijzer van. Kijken wat de blackbox gaat vertellen
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:49:33 #64
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_66473082
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:36 schreef fuckbuddy het volgende:
Jezus dat Nederlandse engels van die gasten in de toren moet ook anders hoor


"report if joe want to riedjoes"
Oneens. Die mensen worden geselecteerd op hun vermogen om alles daar in goede banen te leiden. En dan krijg je mensen met een niet al te beste Engelse uitspraak. Dan kan je ze wel geforceerd correct Engels laten murmelen, maar dan zullen ze veel minder efficiënt werken.
Dit klinkt misschien voor geen meter, maar elke piloot begrijpt wat je bedoelt en daar draait het om.
pi_66473104
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:26 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

Waarom post je dat dan
beetje stoer doen. misplaatst dat wel.
pi_66473214
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:47 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

Ahh ok. Daar worden we dus ook niet veel wijzer van. Kijken wat de blackbox gaat vertellen
er kwam nog wat na blijkbaar. moeilijk te verstaan.
quote:
Uit opnamen uit de cockpit van de vlucht van Turkish Airlines blijkt dat de piloten het onheil niet zagen aankomen.

Ronald de Ree, piloot van beroep, heeft aandachtig naar de tape geluisterd. Hij vermoedt dat de piloten niets wisten van een mogelijk mankement aan het toestel.

Je hoort de piloten zeggen: 'ATC approach Turkish 1951, turn left heading 210 cleared approach 18R.' Daarop reageert de verkeersleiding met 'THY 1951 "210 cleared, Turkish 1951'

"Dit is de laatste bocht voordat de baankoers wordt aangehouden voor de baan 18R op ongeveer 15 kilometer afstand van de landingsbaan. Er is hier geen indicatie of communicatie op de frequentie over enig probleem", meldt De Ree.

'Thanks a lot'
Ook vijf kilometer verderop lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Geluid vanuit het verkeerscentrum: 'Turkish 1951 contact tower 118,27, byebye.' Waarop de piloot reageert met '1951"27 now thanks a lot'.

Hierna wordt het vliegtuig overgezet naar de toren voor de landingsklaring op zo'n 10 kilometer afstand recht voor de baan. "Hierbij is er nog geen indicatie dat er iets mis is, althans dit is niet gecommuniceerd naar de verkeersleiding", aldus De Ree.

De Ree merkt op dat de laatste berichten vanuit het vliegtuig erg kortaf zijn. "De laatste twee radiouitzendingen op deze freqeuntie zijn wel erg kort en haastig te noemen van de Turkse vlieger."
http://www.nos.nl/nosjour(...)/260209_cockpit.html
(met audiofragment verkeerscentrale-cockpit)
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  donderdag 26 februari 2009 @ 10:54:50 #67
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_66473236
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:36 schreef fuckbuddy het volgende:
Jezus dat Nederlandse engels van die gasten in de toren moet ook anders hoor


"report if joe want to riedjoes"
Dunglish
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:49 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Oneens. Die mensen worden geselecteerd op hun vermogen om alles daar in goede banen te leiden. En dan krijg je mensen met een niet al te beste Engelse uitspraak. Dan kan je ze wel geforceerd correct Engels laten murmelen, maar dan zullen ze veel minder efficiënt werken.
Dit klinkt misschien voor geen meter, maar elke piloot begrijpt wat je bedoelt en daar draait het om.
idd
pi_66473282
Ben benieuwd
pi_66473364
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:49 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Oneens. Die mensen worden geselecteerd op hun vermogen om alles daar in goede banen te leiden. En dan krijg je mensen met een niet al te beste Engelse uitspraak. Dan kan je ze wel geforceerd correct Engels laten murmelen, maar dan zullen ze veel minder efficiënt werken.
Dit klinkt misschien voor geen meter, maar elke piloot begrijpt wat je bedoelt en daar draait het om.
en verder blijven ze toch alleen binnen hun eigen jargon.
en ze hebben te maken met een beperkte vocabulaire.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:01:56 #70
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66473447
Ik vind die mensen op zo'n toren echte helden. De rust en kalmte respect. Maar wellicht dat de piloten in deze ook een heldendaad verricht hebben. Het dodental is nog vrij laag, godzijdank
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:02:05 #71
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66473452
Jeetje, die blackboxen worden helemaal in Parijs onderzocht.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:03:07 #72
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66473494
En omdat het een boeing is komen amerikaanse deskundigen over en omdat het franse motoren betreft komen er ook fransen over om onderzoek te doen.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:04:09 #73
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66473529
En om 13 uur dus een persconferentie.

Nou, ik ben weer even bij.
pi_66473561
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:01 schreef GoeRoe86 het volgende:
Ik vind die mensen op zo'n toren echte helden. De rust en kalmte respect. Maar wellicht dat de piloten in deze ook een heldendaad verricht hebben. Het dodental is nog vrij laag, godzijdank
inderdaad ja. en dan crasht er dus een.
maar vervolgens moeten ze wel meteen tientallen anderen vliegtuigen de goeie kant op sturen.
stalen zenuwen.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:07:43 #75
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66473625
En een foto van de piloten:

Bron

[ Bericht 17% gewijzigd door Marrije op 26-02-2009 11:18:20 ]
pi_66473656
Raar dat die gesprekken nu al uit zijn, maar je hoort er inderdaad vrij weinig op.

Ik volg het weer even, hopelijk om 13.00 uur meer .
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:09:53 #77
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66473693
In Turkije lijken ze er al vanuit te gaan dat de piloten een heldendaad hebben verricht....
pi_66473789
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:49 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Oneens. Die mensen worden geselecteerd op hun vermogen om alles daar in goede banen te leiden. En dan krijg je mensen met een niet al te beste Engelse uitspraak.
Ach wat een onzin, jij gaat er automatisch vanuit dat ze niet goed engels spreken. Die leden lullen de hele dag Engels, dan mag je de woorden die ze spreken wel fatsoenlijk uitspreken lijkt.
quote:
Dan kan je ze wel geforceerd correct Engels laten murmelen, maar dan zullen ze veel minder efficiënt werken.
Geforceerd, welnee gewoon wat aandacht leggen op je uitspraak en klaar. Je neemt meteen aan dat een goede uitspraak ook je concentratie verminderd, dat is niet zo.

Maar goed, ik persoonlijk stoor me daar aan, kijk Theo de toerist mag wat mij betreft met zijn steenkolenengels zijn ding doen, maar professionals als dit soort mensen die beroepsmatig engels spreken mogen wat mij betreft best op hun uitspraak letten...
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_66473872
quote:


De cockpit-crew van het ramp-vliegtuig. Van links naar rechts co-piloot Olgay Oezguer, piloot Hasan Tahsin Arisan and co-piloot Murat Sezer
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_66473984
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:12 schreef fuckbuddy het volgende:

[..]

Ach wat een onzin, jij gaat er automatisch vanuit dat ze niet goed engels spreken. Die leden lullen de hele dag Engels, dan mag je de woorden die ze spreken wel fatsoenlijk uitspreken lijkt.
[..]

Geforceerd, welnee gewoon wat aandacht leggen op je uitspraak en klaar. Je neemt meteen aan dat een goede uitspraak ook je concentratie verminderd, dat is niet zo.

Maar goed, ik persoonlijk stoor me daar aan, kijk Theo de toerist mag wat mij betreft met zijn steenkolenengels zijn ding doen, maar professionals als dit soort mensen die beroepsmatig engels spreken mogen wat mij betreft best op hun uitspraak letten...
ze moeten elkaar kunnen verstaan.
en dat checken ze door elkaar te herhalen telkens.
dat is de controle of het goed begrepen is.

uitspraak is echt een non-issue.
dat een paar burgers op de grond zich er aan storen is dikke pech.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:23:09 #81
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_66474079
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:12 schreef fuckbuddy het volgende:
Ach wat een onzin, jij gaat er automatisch vanuit dat ze niet goed engels spreken. Die leden lullen de hele dag Engels, dan mag je de woorden die ze spreken wel fatsoenlijk uitspreken lijkt.
Als je niet selecteert op Engelse uitspraak krijg je toch een soort gemiddelde Nederlander qua uitspraak... en dat is niet al te netjes. Ter verduidelijking: ik bedoel dat hun uitspraak niet goed is, niet dat ze de taal niet machtig zijn.
quote:
Geforceerd, welnee gewoon wat aandacht leggen op je uitspraak en klaar. Je neemt meteen aan dat een goede uitspraak ook je concentratie verminderd, dat is niet zo.

Maar goed, ik persoonlijk stoor me daar aan, kijk Theo de toerist mag wat mij betreft met zijn steenkolenengels zijn ding doen, maar professionals als dit soort mensen die beroepsmatig engels spreken mogen wat mij betreft best op hun uitspraak letten...
Ja nou nog mooier. Eerst zeg je dat ze meer aandacht op hun uitspraak moeten leggen en daarna zeg je dat het je concentratie niet vermindert. Waar haal jij die extra aandacht vandaan?
Nogmaals, vertel me waarom je moeite zou doen voor een betere uitspraak terwijl dat totaal geen nut heeft. Ze zitten daar niet voor een taalprijs maar om hun werk zo goed mogelijk te doen.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:27:07 #82
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66474203
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 10:36 schreef fuckbuddy het volgende:
Jezus dat Nederlandse engels van die gasten in de toren moet ook anders hoor


"report if joe want to riedjoes"
Je zou toch verwachten dat duidelijk Engels spreken nogal belangrijk is voor zo'n functie. Maarja..
pi_66474252
Dat ze hun vakjargon beheersen en goed verstaanbaar zijn voor elkaar, lijkt me belangrijker dan een vlekkeloze beheersing van de Engelse taal.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:30:49 #84
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_66474311
Wat een issue zeg weer, het Engels van de toren.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:31:18 #85
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_66474327
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:28 schreef Elfletterig het volgende:
Dat ze hun vakjargon beheersen en goed verstaanbaar zijn voor elkaar, lijkt me belangrijker dan een vlekkeloze beheersing van de Engelse taal.
Exact. Ze kunnen vast vlekkelozer Engels praten maar daar wordt het minder duidelijk van. Het is vaak te horen dat ze hun woorden overdreven accentueren. Daar wordt het veel duidelijker van, maar absoluut niet mooier met je Nederlandse accent. So be it.
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:30 schreef Sander het volgende:
Wat een issue zeg weer, het Engels van de toren.
True, maar toch nog wel inhoudelijker dan Halal-meisjes, Henk Westbroek en noem maar op..
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:31:42 #86
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66474349
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:28 schreef Elfletterig het volgende:
Dat ze hun vakjargon beheersen en goed verstaanbaar zijn voor elkaar, lijkt me belangrijker dan een vlekkeloze beheersing van de Engelse taal.
Maar dit is wel zo'n zwaar accent dat het de verstaanbaarheid in gevaar brengt. Die man gebruikt gewoon letterlijk het Nederlandse klankensysteem om Engels te spreken, dat werkt niet.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:32:14 #87
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66474370
Kunnen we niet stoppen met de onzinnige discussie?
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:32:42 #88
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_66474387
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:31 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Maar dit is wel zo'n zwaar accent dat het de verstaanbaarheid in gevaar brengt. Die man gebruikt gewoon letterlijk het Nederlandse klankensysteem om Engels te spreken, dat werkt niet.
Idd. Er storten wekelijks vliegtuigen neer op Schiphol, mede dankzij het Engels van de lui in de toren.

/kneuzendiscussie
pi_66474398
De nogal lompe uitspraak van Engels in de Nederlandse luchtvaartwereld wordt vooral gedaan om de verstaanbaarheid (over soms slechte radioverbindingen) te vergroten.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:34:24 #90
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66474448
ahh "de gebrek aan informatie" discussies


mijn vraag is of er nou 2 of 3 mensen in de cockpit zaten en indien dat laatste.. waarom?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_66474471
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:27 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Je zou toch verwachten dat duidelijk Engels spreken nogal belangrijk is voor zo'n functie. Maarja..
verkeerstoren zegt wat.
piloot herhaalt het.
verkeerstoren check het klopt.
geen onduidelijkheid.

ik vind het eigenlijk wel wat hebben dat piloten/verkeersleiders uit de hele wereld in brak engels zo met elkaar effectief communiceren.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:36:23 #92
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66474498
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:32 schreef GoeRoe86 het volgende:
Kunnen we niet stoppen met de onzinnige discussie?
Deze reeks is al 12 delen 90% zinloze discussie.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:37:26 #93
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_66474521
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:36 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Deze reeks is al 12 delen 90% zinloze discussie.
Bedankt voor je bijdrage.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:38:41 #94
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66474580
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:37 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

Bedankt voor je bijdrage.
Onderschat vooral jezelf niet.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:39:32 #95
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66474606
Iemand het jeugdjournaal gezien?

'De kinderen die wonen in de buurt van de plek waar het vliegtuig is neergestort zijn erg geschrokken'

'Wat vind je er nou van dat er hier een vliegtuig is neergestort?'
- Ja klote natuurlijk
- We werden naar een lokaal geroepen waar het werd uitgelegd en uiteindelijk had ik zoiets van er kan nooit iets ergs zijn gebeurd...eh...nou ja voor de mensen in het vliegtuig wel maar het was in een weiland dus niet voor de mensen die daar wonen.
pi_66474628
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:34 schreef Re het volgende:
ahh "de gebrek aan informatie" discussies


mijn vraag is of er nou 2 of 3 mensen in de cockpit zaten en indien dat laatste.. waarom?
Er zaten er 3 in. Piloot, co-piloot en iemand op de jumpseat. Die jonge gozer zat waarschijnlijk op de jumpseat om mee te kijken hoe de ervaren piloten hun werk deden.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:42:49 #97
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66474727
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:40 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Er zaten er 3 in. Piloot, co-piloot en iemand op de jumpseat. Die jonge gozer zat waarschijnlijk op de jumpseat om mee te kijken hoe de ervaren piloten hun werk deden.
co-co misschien?
KuikenGuppy
pi_66474785
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:40 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Er zaten er 3 in. Piloot, co-piloot en iemand op de jumpseat. Die jonge gozer zat waarschijnlijk op de jumpseat om mee te kijken hoe de ervaren piloten hun werk deden.
Kan, maar dat is nog niet bekend. De derde persoon kan ook een piloot zijn geweest die als observer meevloog. Af en toe gebeurt dat om piloten tijdens hun werk te beoordelen. Het kan ook gewoon een verplaatsing van personeel zijn geweest, bijvoorbeeld dat één van de piloten op de terugweg zou zijn afgewisseld vanwege het limiet aan werkuren. Wat de derde persoon daar deed horen we denk ik binnenkort wel.
pi_66474845
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:44 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Kan, maar dat is nog niet bekend. De derde persoon kan ook een piloot zijn geweest die als observer meevloog. Af en toe gebeurt dat om piloten tijdens hun werk te beoordelen. Het kan ook gewoon een verplaatsing van personeel zijn geweest, bijvoorbeeld dat één van de piloten op de terugweg zou zijn afgewisseld vanwege het limiet aan werkuren. Wat de derde persoon daar deed horen we denk ik binnenkort wel.
Dat kan ook, maar goed.. een vlucht van IST-AMS zal er niet voor zorgen dat de crew uit de uren loopt.
  donderdag 26 februari 2009 @ 11:48:10 #100
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_66474909
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 11:44 schreef Tourniquet het volgende:
Het kan ook gewoon een verplaatsing van personeel zijn geweest, bijvoorbeeld dat één van de piloten op de terugweg zou zijn afgewisseld vanwege het limiet aan werkuren.
Dan zou die toch lekker business class/star class gaan zitten, en niet in de cockpit? En hij zou zich al helemaal niet laten benoemen als 'cabin crew' .
KuikenGuppy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')