quote:Op woensdag 12 november 2008 20:24 schreef von_Preussen het volgende:
En waarom veranderen ze de naam van Nieuweschans dan?
Kan fles iig weer een nieuw Nederlands bordje schieten.
quote:Op woensdag 12 november 2008 20:26 schreef Peterselieman het volgende:
vanwege dat kuuroord, genaamd Fontana
quote:Op woensdag 12 november 2008 19:49 schreef sander89 het volgende:
Trein bij Spoorwegmuseum ontspoord
UTRECHT - Bij het Spoorwegmuseum in Utrecht is een trein door een stootblok geschoten en ontspoord. De schade is groot, niemand raakte gewond. De machinist bleef ongedeerd.
De Museumtrein was leeg en ook stond er niemand op het perron. De trein schoot verder door een hek en kwam tegen een mast tot stilstand.
De schade bedraagt zeker 100.000 euro en komt voor rekening van de Nederlandse Spoorwegen. De trein rijdt voorlopig niet. Bezoekers kunnen vanaf Utrecht Centraal wel buslijn 3 nemen om het museum te bereiken.
Blaadjes?
Bron
Ik hoop het nietquote:Op woensdag 12 november 2008 20:38 schreef Zug-Chef het volgende:
Langzamerhand nemen de Duitsers ons land over. In 2015 volgt de DB :--)
Ze zijn iig alvast met NS Cargo aan de haal gegaan.quote:Op woensdag 12 november 2008 20:38 schreef Zug-Chef het volgende:
Langzamerhand nemen de Duitsers ons land over. In 2015 volgt de DB :--)
Idd, ik denk dat in dat geval pas bij nieuwe bestellingen eventueel gezamelijk nieuw materieel besteld zou worden (wat dan alleen technisch afwijkt).quote:Op woensdag 12 november 2008 20:43 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik zeg: op alle diesellijnen Dosto met D-loc. Gelijk stukken meer capaciteit
Nee dat zal natuurlijk niet gebeuren. Als de DB hier uberhaupt komt, dan blijft het materieel toch nog wel bestaan..
In België hebben ze toch ook Oostende Bad, Koksijde Bad enzovoort?quote:Op woensdag 12 november 2008 20:33 schreef von_Preussen het volgende:
Hmmmm, oke, ik wist dat het in het Duits een gebruik was om daar een toevoeging "Bad" aan te geven (Bad Bentheim, Bad Zwischenahn, Bad Homburg etc.). Maar dat ze dat in Nederland doen is nieuw, zeker om de Duitse toeristen aan te lokken.
Tering, wat een lelijke trein!quote:
LAngs, ja.quote:Op woensdag 12 november 2008 20:54 schreef Socios het volgende:
Rijdt de Thalys al langs Breda?!
Als je vervolgens op een viersporige hoofdlijn (DU-E-DO) dan wel twee keer per uur een sneltrein laat rijden valt dat ook tegen hoor.quote:Op woensdag 12 november 2008 21:10 schreef Zug-Chef het volgende:
Dosto's, niks mis mee toch. Creërt iig genoeg zitplaatsen =)
ICK doet alleen DH-Venlo ja, gemengd met ICRm enquote:Op woensdag 12 november 2008 21:28 schreef --Christiaan-- het volgende:
Rijdt de ICK alleen maar DH - Venlo? Verbaast me. Ik ben zo aan dat ding gewend, omdat ik elke dag op Tilburg kom. Vind het eigenlijk wel een ultiem chille trein.
Ik ook. Stoelen zitten best aardig, je kunt er in elk geval in slapen, en je kunt de verwarming achterlijk hoog zetten in je coupé. Dat is vooral handig als je ziek wordt op je werk in Eindhoven en met koppijn en dikke koorts in je lijf naar je huis wil in Rotterdam.quote:Op woensdag 12 november 2008 21:28 schreef --Christiaan-- het volgende:
Vind het eigenlijk wel een ultiem chille trein.
Dat is vlakbij Emmerich toch?quote:
Ik heb er echt nog nooit ICRm gezienquote:Op woensdag 12 november 2008 21:31 schreef James1988 het volgende:
[..]
ICK doet alleen DH-Venlo ja, gemengd met ICRm enVIRM
.
Vanochtend naar Ehv had ik eenVIRM
(de 8735, denk ik), dat was een aangename verrassing t.o.v. de ICK
Dat inderdaad. En ik heb toch het gevoel van een beetje "Privacy" erin, ook al zit je met zes vreemden (doch zit ik soms alleen (Y) ). Slapen gaat ook prima ja.quote:Op woensdag 12 november 2008 21:41 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik ook. Stoelen zitten best aardig, je kunt er in elk geval in slapen, en je kunt de verwarming achterlijk hoog zetten in je coupé. Dat is vooral handig als je ziek wordt op je werk in Eindhoven en met koppijn en dikke koorts in je lijf naar je huis wil in Rotterdam.
Vorige week (of misschien twee weken terug) had ik daar een ICRm. Zat best lekker, beter dan in die ICK - meer beenruimtequote:Op woensdag 12 november 2008 21:44 schreef --Christiaan-- het volgende:
[..]
Ik heb er echt nog nooit ICRm gezien. Op de latere uren is het volgens mij vooral VIRM.
Op voorwaarde dat er geen kleine kinderen in de buurt zijn.quote:Op woensdag 12 november 2008 21:57 schreef At-EZ het volgende:
VIRM is okay voor zulke gesprekken, waar luistervinken niet welkom zijn..
Je hebt ICK en ICB/ICL de laatste heeft blauwe stoeltjes en ICK heeft turquoise stoelen in de tweede klas. Ik vind zelf op zich prima materiaal qua comfort, vooral het raampje in de zomerquote:Op woensdag 12 november 2008 22:11 schreef Peterselieman het volgende:
Er is sowieso al minder ICK op de baan dan eerst. De NS heeft besloten om in Nuth wat bakken die over zijn te stallen.
Sprinters hebben wel een supranormale prikkel voor stootblokken.quote:
In dat geval gooi ik ook nog wel ff een kratje op Baarn en eentje op Hoek Strandquote:Op woensdag 12 november 2008 23:09 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Sprinters hebben wel een supranormale prikkel voor stootblokken.![]()
Den Haag Centraal, Amsterdam Zuid en nu Utrecht Maliebaan.
Het volgende incident met de SGM zal plaats vinden op Leiden Centraal en ik zet daar één miljoen op.
Het zijn niet alleen de sprinters hoor. Wat te denken van ICM in Leeuwarden en Groningen en VIRM in Maastricht. En de Plan V in Dordrecht niet te vergeten. En zo zijn er meer gevallenquote:Op woensdag 12 november 2008 23:09 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Sprinters hebben wel een supranormale prikkel voor stootblokken.![]()
Den Haag Centraal, Amsterdam Zuid en nu Utrecht Maliebaan.
Het volgende incident met de SGM zal plaats vinden op Leiden Centraal en ik zet daar één miljoen op.
Oke, hebben ze nu al zo'n overschot aan V-IRM danquote:Op woensdag 12 november 2008 23:05 schreef Peterselieman het volgende:
Het ICL zal halverwege volgend jaar ook deels uit dienst gaan, ondanks dat het leasecontract nog niet afgelopen is. VIRM moet dit op gaan vangen.
Daar was ik bijquote:Op woensdag 12 november 2008 23:12 schreef Peterselieman het volgende:
En de Plan V in Dordrecht niet te vergeten.
Omdat een paar Einsteins het nodig vinden de WC's in de treinen te gebruiken op de stations.quote:Op woensdag 12 november 2008 23:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het zijn niet alleen de sprinters hoor. Wat te denken van ICM in Leeuwarden en Groningen en VIRM in Maastricht. En de Plan V in Dordrecht niet te vergeten. En zo zijn er meer gevallen
Omdat een paar josti's het normaal vinden dat er in Nederland nog steeds geen enkele trein een gesloten circuit heeft qua afvalsysteem. Ja NU wel met ICMm inmiddels, eindelijk. Maar de halberstadtjes hebben dat al zeker 5 jaar.quote:Op woensdag 12 november 2008 23:15 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Omdat een paar Einsteins het nodig vinden de WC's in de treinen te gebruiken op de stations.
Nog niet, maar als het laatste stel geleverd is waarschijnlijk wel genoeg om al het ICK te vervangen en een deel van het ICL.quote:Op woensdag 12 november 2008 23:13 schreef Brembo het volgende:
[..]
Oke, hebben ze nu al zo'n overschot aan V-IRM danIk heb nog steeds het gevoel , dat er al wat bakken rond rijden maar nog niet voldoende om al het ICK / ICL/ ICB op te vangen.
Je vergeet de GTW's en de nieuwe VIRM'squote:Op woensdag 12 november 2008 23:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Omdat een paar josti's het normaal vinden dat er in Nederland nog steeds geen enkele trein een gesloten circuit heeft qua afvalsysteem. Ja NU wel met ICMm inmiddels, eindelijk. Maar de halberstadtjes hebben dat al zeker 5 jaar.
Veel leer, en een barretje.quote:Op woensdag 12 november 2008 23:18 schreef --Christiaan-- het volgende:
[ afbeelding ]
Wat zit er zoal in dat ding, wanneer rijdt het?
Ja eh... weten we m wel he! Heeft ie al een baard?quote:
Een plaatje van het interieur van de site van het Koninklijk Huis:quote:Op woensdag 12 november 2008 23:18 schreef --Christiaan-- het volgende:
[ afbeelding ]
Wat zit er zoal in dat ding, wanneer rijdt het?
tief op, dit soort filmpjes wordt aleen maar meer waard. Wees blij dat je er gratis naar MAG kijkenquote:Op woensdag 12 november 2008 23:49 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ja eh... weten we m wel he! Heeft ie al een baard?
Dat is het Koniklijk rijtuig (nr. 50 84 10- 70 647-9). meer info vind je hier en hier (met interieurfoto)quote:Op woensdag 12 november 2008 23:18 schreef --Christiaan-- het volgende:
[ afbeelding ]
Wat zit er zoal in dat ding, wanneer rijdt het?
Ik vraag me af waarom dat niet gebeurt bij de Beneluxtreinen.quote:Op donderdag 13 november 2008 00:40 schreef Peterselieman het volgende:
De trein mag niet door problemen met de loc stranden
Verder is het handig bij het kopmaken
Waarom zou je dat willen?quote:Op donderdag 13 november 2008 00:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:
kan je dan een 1700/1800 gebruiken als stuurstand die buiten dienst is?
Groningenquote:Op donderdag 13 november 2008 00:49 schreef Dichterbijer het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Meer foto's: http://www.jantzen.nl/trein/koninginnedag2004/
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bron http://www.timgoorman.nl
Eh , nou als er dus 1 van die koninklijke trein uitvalt, dat je gewoon door kan crossen...quote:Op donderdag 13 november 2008 00:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen?
Zal ook de enige keer zijn geweest dat ICRm materieel zo noordelijk in Nederland kwamquote:Op donderdag 13 november 2008 00:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Groningen![]()
Daar werd het spul getrokken door een 6400
Als kleine jongen ben ik ook vaker voorin meegereden, echter is het me in de (nederlandse) treinen nooit opgevallen dat er een gat in de grond zit.quote:Op woensdag 12 november 2008 23:58 schreef At-EZ het volgende:
Maar vanuit dat cabine zag je het spoor onder je heen zwoeven, best wel tof..
Ik denk niet dat je het als stuurstand kunt gebruiken. Wel kun je de andere loc voor de trein zetten en verder karren.quote:Op donderdag 13 november 2008 09:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Eh , nou als er dus 1 van die koninklijke trein uitvalt, dat je gewoon door kan crossen...
Ik denk dat het wel moet kunnen, maar dan moeten ze daar daar wel iets voor aanpassen..quote:Op donderdag 13 november 2008 09:49 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je het als stuurstand kunt gebruiken. Wel kun je de andere loc voor de trein zetten en verder karren.
Internationale trein mag wel, dat is een InterCity. Maar het mag niet in de InterCityExpress (ICE). Daar moet je wel toeslag voor betalen. Voor de Thalys gelden zelfs aparte tarieven geloof ik, daar kan je geen toeslag voor betalen.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:18 schreef Dunckie het volgende:
He wat leuk zo`n topic, nooit geweten...
Ik las op de vorige pagina dat het nooit toegestaan is met je ov-studentenkaart met een internationale trein te reizen, maar soms mag dat wel. Bijvoorbeeld: de internationale trein naar ergens in Duitsland vervangt op het traject deventer-hengelo eens per vier uur de normale intercity. Dan mag je ook met je normale vervoersbewijs mee.
Is die al voorbij gekomen dan?quote:Op donderdag 13 november 2008 10:10 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel moet kunnen, maar dan moeten ze daar daar wel iets voor aanpassen..
Trouwens, Darkwing duck, had je nog wat aan mijn opname?
Ah hebbes, thx en nog goed te horen ookquote:Op dinsdag 11 november 2008 18:46 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
De opname is echt slecht, is gewoon met mobiel gedaan terwijl ik op m'n stoel zat.
Zutphen
Het volgende station is Zutphen. Hier kunt u onder andere overstappen op de treinen naar: Deventer, Apeldoorn, Arnhem en Winterswijk. Deze trein rijdt niet verder, u wordt allen verzocht hier uit te stappen. Denkt u bij het verlaten van de trein aan uw eigendommen.
Mocht je er wat mee willen, succes ermee
Als hij goed genoeg is, kan ik binnenkort Goor ook opnemen.
Zo'n vermoeden had ik al, daarom zei ik datquote:Op donderdag 13 november 2008 11:07 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Is die al voorbij gekomen dan?Ik heb iets over het hoofd gezien geloof ik
Kee, ik kom vanavond wel ff op MSNquote:Op donderdag 13 november 2008 16:10 schreef Zug-Chef het volgende:
Hou me op de hoogte van je plannen, denk dat ik wel mee ga.
Is het Marc Klardie?quote:Op donderdag 13 november 2008 11:11 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ah hebbes, thx en nog goed te horen ook
Die man is toch droogals die omroept wil ik er altijd achteraanlullen
"Het volgende station is XXX, u kun hier overtstappen op de bus naar xxx..."
en hij zou er zo achteraan kunnen zeggen " U kunt ook blijven zitten, U kunt ook een boekje lezen, .." enz...
Had een stuk als Leeuwarden - Stavoren ook wel mee willen rijden, maar ik kan zaterdag ook niet.quote:Op donderdag 13 november 2008 17:00 schreef Peterselieman het volgende:
Wil wel mee, maar ja moet zaterdag al werken
Ga nog ff naar Gävle, daar is een aardig Spoorwegmuseumquote:Op donderdag 13 november 2008 18:49 schreef Lemjur het volgende:
Een groet vanuit Stockholm.
Treintjes o+
Folder zit al in mn kontzak Flesquote:Op donderdag 13 november 2008 18:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ga nog ff naar Gävle, daar is een aardig Spoorwegmuseum
[ afbeelding ]
Vetquote:
Daar rijden ook mooie treinen rond.quote:Op donderdag 13 november 2008 18:49 schreef Lemjur het volgende:
Een groet vanuit Stockholm.
Treintjes![]()
Okay, ik zal het proberen. Waarschijnlijk ga ik er zaterdag heen.quote:Op donderdag 13 november 2008 19:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
VetZoek mij ff op in dat gastenboek en maak een SCHERPE foto als je wil
Kwam tijdens het stuk Arlanda-Stockholm al een coole diesel tegen. X2000 zie ik zaterdag hopelijkquote:Op donderdag 13 november 2008 19:17 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Daar rijden ook mooie treinen rond.
Alleen vind ik de X2000 niet zo gestroomlijnd uitzien.
Zoek mij ook nog ff op, nazomer 2007.quote:Op donderdag 13 november 2008 19:20 schreef Lemjur het volgende:
[..]
Okay, ik zal het proberen. Waarschijnlijk ga ik er zaterdag heen.
Jij stond er al niet meer in toen ik er was in dec07quote:Op donderdag 13 november 2008 20:34 schreef Duvel het volgende:
[..]
Zoek mij ook nog ff op, nazomer 2007.
quote:Op donderdag 13 november 2008 20:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jij stond er al niet meer in toen ik er was in dec07Was net een nieuw boek begonnen
Muha, okay die staat!quote:Op donderdag 13 november 2008 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Ooit gaan we terug![]()
Jij en ik en Lemjur en de kwartettenschoppert.
"wij" hoeven nietquote:Op donderdag 13 november 2008 20:59 schreef Lemjur het volgende:
[..]
Muha, okay die staat!
Gaan we al wedden over wie de 4e wordt?
Okay pappa Fles.quote:Op donderdag 13 november 2008 21:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar eerst maar eens de derde worden jij
Zweden is leeg. Er zijn eindeloze, uitgestorven bossen, waar nooit iemand komt...quote:Op donderdag 13 november 2008 21:25 schreef Charango het volgende:
Dat zal wel hilarische taferelen voortbrengen... Ik zie Fles al zichzelf van binnen opeten terwijl hij urenlang met het 'Seinhuis-figuur' opgescheept zit.....en dán wordt Zweden opeens érg groot!
Dan ken je Finland nog niet.quote:Op donderdag 13 november 2008 21:28 schreef Duvel het volgende:
Zweden is leeg. Er zijn eindeloze, uitgestorven bossen, waar nooit iemand komt...
Hij werkt er niet meerquote:Op donderdag 13 november 2008 21:36 schreef Lemjur het volgende:
Eigenlijk moeten we een keer een meet hebben in de Burger King op Utrecht Centraal. Was er laatst maar zag niemand met wollen trui met een stoomtrein erop en een bordje met 'Sein Huis'
thx maar nu even nog niet, staat niet bovenaan de agenda, Majorca gaat niet door deze winterquote:Op donderdag 13 november 2008 21:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
"wij" hoeven niet
Zug-Chef? Darkwing? Bork wil ook nog weleens dit soort fratsen uithalen?
Achter een ICE3 hangen en meesturen naar Duitslandquote:Op donderdag 13 november 2008 23:12 schreef Wadloper het volgende:
Volgens een aantal mensen op Somda is de deal rond de DH's bijna rond, en is NS gevraagd te helpen bij het vervoer van deze DH's.
en dan plakken ze er van nu.nl een plaatje bij van een een DDM Bv:quote:Op vrijdag 14 november 2008 11:22 schreef Duvel het volgende:
http://www.nu.nl/news/183(...)muziek_uit_tram.html
Lintje!
Zijn het tweetjes? ( 2 bakken) Dan zou het best logisch kunnen zijn.. 4 bakken dubbedeks is overdags wat veel IMHOquote:Op donderdag 13 november 2008 22:55 schreef Horloge het volgende:
Hey gasten, even een klein vraagje waar jullie wellicht antwoord op weten. Sinds een paar weken zie ik namelijk redelijk vaak Sprinters op Lelystad Centrum vertrekken en aankomen, terwijl je die daarvoor zelden zag (alleen met Lowlands veel). Heeft iemand enig idee waarom er nu opeens (meer) Sprinters worden ingezet op dit traject? Ben wel benieuwd..
Als je er langer dan 2 tellen over doet om het beginstation op te zoeken, dan ben je niet goed bezig.quote:Op vrijdag 14 november 2008 13:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik sprak een conducteur gisteren en die vertelde dat de laatste reis van station xxx naar amsterdam muiderpoort op donderdag tm zaterdag via het complete randstedelijke en brabanste nachtnet was voor ¤1.30 ( beginstation ligt dus in de buurt) en dan sochtends aankomen.
Dat stond ook gewoon in de railpocket, en was dus toegestaannu nog even het beginstation opzoeken
Dat kan niet. Je mist minimaal 1 zijde van de Boxteldriehoekquote:Op vrijdag 14 november 2008 13:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
naar amsterdam muiderpoort op donderdag tm zaterdag via het complete randstedelijke en brabanste nachtnet was
Hmm, dan wordt het lastig. Amstel is het vermoedelijk namelijk ook niet.quote:
Zulke platen heb ik weleens met een fisheye gemaakt, maar toen stond de trein nog stil zeg maar.quote:Op donderdag 13 november 2008 21:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Dit vind ik gaaf:
[ link | afbeelding ]
Je bedoelt dat het gejank een beetje raar klinkt?quote:Op vrijdag 14 november 2008 15:02 schreef James1988 het volgende:
Net trouwens iets vreemds op Eindhoven, de IC tussen Alkmaar en Heerlen/Maastricht vertrok, een VIRM. Bij het voorbijrijden van (ik dacht 8746) hoorde ik wat geslip, een paar bakken later hoorde ik ook andere rare geluiden.
Het klonk niet helemaal goed, dat is zeker.
Ohnoes! Blaadjes op de wegquote:Op vrijdag 14 november 2008 16:06 schreef Duvel het volgende:
Mijn auto heeft ook last van de luchtvochtigheid trouwens.
Standbeeld!quote:Op vrijdag 14 november 2008 11:22 schreef Duvel het volgende:
http://www.nu.nl/news/183(...)muziek_uit_tram.html
Lintje!
Ja dat ja.quote:Op vrijdag 14 november 2008 16:06 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het gejank een beetje raar klinkt?
Mijn auto heeft ook last van de luchtvochtigheid trouwens.
Waarom zou dat voor NS-treinen verplicht zijn en voor treinen van andere vervoerders niet? Arriva doet nauwelijks anders in Frysk Laplandquote:Op vrijdag 14 november 2008 18:37 schreef dennistd het volgende:
is het niet zo dat elke NS-trein verplicht een HC aan boord moet hebben?
Is dat toevallig dat teststel dat Arriva uitgerust heeft met vuilheidsdetectoren?quote:Op vrijdag 14 november 2008 21:56 schreef Peterselieman het volgende:
Een treinstel dat ik vanmiddag had, had kennelijk zin in Wassen, want dat gaf het bestemmingsdisplay aan. De displays aan de zijkant en in de trein gaven wel de eindbestemming Groningen aan
En daar is de helft al verklaard.quote:Op vrijdag 14 november 2008 22:07 schreef Peterselieman het volgende:
VastWas overigens stelletje 10323, Willem Albert Scholten.
Scherp!quote:Op vrijdag 14 november 2008 22:36 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En daar is de helft al verklaard.
quote:Dronken machinist heeft spijt
AMSTERDAM - De dronken machinist die werd ontslagen door de NS, heeft spijt van zijn actie. Wel wil de man, die al elf jaar voor de spoorwegen werkte, zijn baan terug.
"Het is niet goed te praten", zegt de 33-jarige Michael uit Lelystad in het AD. "Dat had nooit mogen gebeuren. Absoluut belachelijk en onvergeeflijk". Hij houdt echter vol dat hij een noodstop moest maken omdat er iemand op de rails stond die later hard wegrende.
De spoorwegpolitie, die toevallig in de trein zat, zag echter niemand en merkte dat de man veel gedronken had. Daarop kreeg hij ontslag op staande voet.
De machinist verweert zich echter door te zeggen dat hij persoonlijke problemen had en daarom naar de fles had gegrepen. Onder druk van zijn werkgever zou hij weer te snel aan het werk zijn gegaan.
Op de hoek van dat plein zit wel een supermarkt waar je nog (3,5 %quote:Op zaterdag 15 november 2008 20:30 schreef Lemjur het volgende:
Ben net terug uit Gavle. Treinmuseum was opzich wel vet. Alleen jammer dat er zo weinig open was.
Fles: je berichtje was er al niet meer. Ze waren een nieuw boek begonnen. Zal over een week wel foto's plaatsen.
Stockholm-Gavle: InterCity
Gavle-Stockholm: X2000
Heb wel 3 uur op dat station van Gavle gezeten. Had me vergist in de tijden voor het boeken van de X2000. Het stadje zelf was ook weinig aan, of ik heb het niet goed gezien. Werd nog uitgescholden door een zwerver en er waren emo's reclame aan het maken voor Tele2. Om het plaatje maar compleet te maken.
bronquote:Pas nadat de trein al 3 maanden in productie was, viel het een medewerker op dat er alleen een deur in de kop zat. Het ontwerpplan moest vervolgens veranderd worden omdat bij de stations in Belgie het perron zich doorgaans aan de zijkanten van de trein bevindt.
Vorige week nog gezien op de lijn Kortrijk - Antwerpen: trein komt in Gent waarna de display in het Frans aangaf dat de bestemming Antwerpen was (was ook zo) , maar in het Nederlands reed de trein naar Kortrijkquote:Op vrijdag 14 november 2008 21:56 schreef Peterselieman het volgende:
Een treinstel dat ik vanmiddag had, had kennelijk zin in Wassen, want dat gaf het bestemmingsdisplay aan. De displays aan de zijkant en in de trein gaven wel de eindbestemming Groningen aan
Expres of abuis?quote:Op zondag 16 november 2008 03:23 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Vorige week nog gezien op de lijn Kortrijk - Antwerpen: trein komt in Gent waarna de display in het Frans aangaf dat de bestemming Antwerpen was (was ook zo) , maar in het Nederlands reed de trein naar Kortrijk
De conducteur was duidelijk hoorbaar een Franstalige. Ik neem aan dat hij gewoon het Nederlands vergeten was in orde te zetten ...quote:
Geen flauw ideequote:Op zondag 16 november 2008 03:59 schreef Ofyles2 het volgende:
Dus was de treinbegeleider FDF-stemmer of niet?
Bron: AD, 13 november 2008quote:Verbod om kinderen uit trein te zetten
ROTTERDAM / BERLIJN - De Duitse spoorwegen hebben 750 conducteurs per sms verboden om minderjarigen zonder geldig plaatsbewijs uit de trein te zetten. De Deutsche Bahn heeft excuses aangeboden voor het uit de trein zetten van minderjarigen zon-der geldig kaartje. Aanleiding tot de maatregel is de grote ophef nadat voor de derde keer in korte tijd jonge kinderen zonder geldig kaartje moesten uitstappen. De kinderen hadden vervolgens de grootste moeite om veilig thuis te komen. Drie conducteurs zijn op non-actief gesteld. In een geval hadden medereizigers aangeboden een kaartje voor de minderjarige te kopen, wat de conducteur evenwel had afgewezen. Een meisje van 13 werd uit de trein gezet in Wittstock, in de regio Berlijn. Haar woonplaats lag 42 kilometer verderop. Ze had geen geld en geen mobieltje om naar huis te bellen. Een taxichauffeur was zo vriendelijk haar naar huis te rijden. Eerder deze week moest een meisje van 14 uitstappen, eveneens in de regio Berlijn. Zij was om 07.00 uur op weg naar school, maar haar kaartje was pas ’s middags geldig. Hoewel het meisje zei dat ze niet wist dat het kaartje pas later geldig was, legde de conduc-trice haar een boete op. Maar die kon het kind niet betalen. Huilend werd ze uit de trein gezet, vier stations van huis. De moeder haalde haar op. Deutsche Bahn wees op het voorschrift dat kinderen en jongeren als ze onderweg zijn principieel niet uit de trein mogen worden gezet. Dat zou ook gelden voor zwangeren, hulpbehoevenden en dronken personen. DB bood haar excues aan en beloofde beterschap. De voorvallen speelden zich af in het oosten, in de voormalige communistische DDR. De 750 conducteurs in deze regio’s kregen niet alleen een sms. Ze moeten tevens de bepaling van de spoorwegen aangaande jongeren ondertekenen. Het eerste incident speelde zich in oktober af in Mecklenburg-Voorpommeren. Een meisje van 12, dat geen geldig plaatsbewijs van 2,90 euro had, diende uit te stappen op een bijna leeg station terwijl het donker werd. Het kind moest vijf kilometer met een cello op haar rug naar huis lopen. In deze regio was enige tijd geleden een moeder met kind op straat overvallen.
Volgens mij zit er op die stoptrein wel geregeld een VIRM ingedeeld, zo raar vind ik het niet.quote:Op zondag 16 november 2008 12:39 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Raar. Ik zit nu in VIRM 9510 als stopper den haag - dordrecht
Evo_rail van Rolandrail was daar ook, die stond erbijquote:Op zondag 16 november 2008 15:58 schreef Zug-Chef het volgende:
Jammer dat de zon weer eens uit was tijdens het passeren daar? Wie stond er nog meer?
Ik was van plan om volgende week in Zwolle te gaan spotten, en niet echt te fotograferen. Dus als ik ze dan zie, is dat natuurlijk mooi meegenomenquote:Op zondag 16 november 2008 16:10 schreef Zug-Chef het volgende:
Jep, beide shuttles van zaterdag uit Lw weer over Bp en Gn. Altijd leuk, jammer dat het waarschijnlijk toch weer kut weer wordt.
60253 bedoel jequote:Op zondag 16 november 2008 16:13 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik kan natuurlijk ook makkelijk zeggen dat dit ook de zondagse 60249 was:
[ afbeelding ]
Het is alleen de 60252 op donderdag 28 februari 2008.
quote:Op zondag 16 november 2008 15:28 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Volgens mij zit er op die stoptrein wel geregeld een VIRM ingedeeld, zo raar vind ik het niet.
quote:Op zondag 16 november 2008 17:12 schreef Zug-Chef het volgende:
Lol ja, tiepvautje van 9 maanden geleden![]()
Hoe ben je eigenlijk op dat huisje gekomen?quote:Op zondag 16 november 2008 16:06 schreef Zug-Chef het volgende:
4 mei 2008 was het nog wel te doen:
[ afbeelding ]
Is dat niet de handrem/parkeerrem op ICR-rijtuigen?quote:Op zondag 16 november 2008 22:23 schreef veldmuis het volgende:
Ik vraag me al keilang iets af en ik ben al keilang aan het speuren, en ik kan wel foto's vinden maar ik kan niet vinden wat het is!
Dit:
[ afbeelding ]
Dat 'wiel' dus.
Dat kloptquote:Op zondag 16 november 2008 22:28 schreef dennistd het volgende:
[..]
Is dat niet de handrem/parkeerrem op ICR-rijtuigen?
Zou het ICK zijn, volgens mij staat er daar wat terzijde namelijkquote:NUTH - In twee treinstellen bij het station in Nuth is zondagavond een grote brand uitgebroken. Dat liet de brandweer weten.
Het gaat om twee op een zijspoor geparkeerde slooptreinen. Het treinverkeer tussen Heerlen en Sittard wordt mogelijk stilgelegd, aldus de brandweer. Niemand raakte gewond. De oorzaak van de brand is onbekend.
http://www.nu.nl/news/184(...)ij_station_Nuth.html
Nee. Is ICRm. Oh wacht, je hebt gelijk, het is idd ICK. EN het zijn trouwens geen slooptreinen, maar "strategische reserve". Tenminste, in de hoofdjes van de NS-mensjes die op het geweldige idee gekomen zijn om daar 10 of 12 bakken aan de goddeloosheid bloot te stellenquote:Op zondag 16 november 2008 23:00 schreef dennistd het volgende:
Zou het ICK zijn, volgens mij staat er daar wat terzijde namelijk
Gaar. Heb je ook een werkende link als bron?quote:Op zondag 16 november 2008 00:46 schreef James1988 het volgende:
Ik las een tijdje terug nog iets opvallends over de Belgische Klassiekjes:
[..]
bron
Klopt. Het is ook niet verwonderlijk trouwens dat dat gebeurt. Het terrein daar is namelijk niet afgeslotenquote:Op zondag 16 november 2008 23:00 schreef dennistd het volgende:
[..]
Zou het ICK zijn, volgens mij staat er daar wat terzijde namelijk
Zie je, had ik het toch herkendquote:Op zondag 16 november 2008 23:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Gaar. Heb je ook een werkende link als bron?![]()
Het station op de foto is overigens Spa-Géronstère
Waarschijnlijk het Limburgse scootertuig wat er regelmatig staat te blowen en graffiti te spuiten.quote:Op zondag 16 november 2008 23:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee. Is ICRm. Oh wacht, je hebt gelijk, het is idd ICK. EN het zijn trouwens geen slooptreinen, maar "strategische reserve". Tenminste, in de hoofdjes van de NS-mensjes die op het geweldige idee gekomen zijn om daar 10 of 12 bakken aan de goddeloosheid bloot te stellen
BODRquote:Op maandag 17 november 2008 08:39 schreef Nightshadow het volgende:
- Vanochtend viel het mij op hoe slecht 2x LINT optrekken. Viel mij wel vaker op in lichte mate, maar dit keer heel erg wisselende gasdosering, terwijl hij nauwelijks vooruit kwam. Soms dacht ik even dat de motor het zou begeven.
Ook in Eindhoven een SGMm (2 baks) gezien. Staat al het gehele weekend daar staan, denk inderdaad instructie.quote:Op maandag 17 november 2008 08:39 schreef Nightshadow het volgende:
- Op zondag rond 21 uur en vannochtend nog steeds, zag ik een SGMm staan te Zutphen, op het rangeerterrein. Waarom die daar staat is mij een raadsel. Wat ik wel weet is dat in de nieuwe dienstregeling de stoppert Zutphen-Nijmegen gaat rijden met SGMm, maar dat lijkt mij een beetje vroeg daarvoor. Misschien instructie ritten? Want ik kan mij voorstellen dat er genoeg machinisten in het oosten des lands nog nooit een SGMm gezien hebben![]()
Is idd instructiequote:Op maandag 17 november 2008 08:39 schreef Nightshadow het volgende:
Enkele opvallende dingen van het weekend en vandaag:
- Op zondag rond 21 uur en vannochtend nog steeds, zag ik een SGMm staan te Zutphen, op het rangeerterrein. Waarom die daar staat is mij een raadsel. Wat ik wel weet is dat in de nieuwe dienstregeling de stoppert Zutphen-Nijmegen gaat rijden met SGMm, maar dat lijkt mij een beetje vroeg daarvoor. Misschien instructie ritten? Want ik kan mij voorstellen dat er genoeg machinisten in het oosten des lands nog nooit een SGMm gezien hebben![]()
Is normaal ja. Gelukkig hebben ze daar bij Arriva minder last van, omdat de tractie beter geregeld kan worden. En ABS bij het remmen is heerlijkquote:- Vanochtend viel het mij op hoe slecht 2x LINT optrekken. Viel mij wel vaker op in lichte mate, maar dit keer heel erg wisselende gasdosering, terwijl hij nauwelijks vooruit kwam. Soms dacht ik even dat de motor het zou begeven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Toch niet: http://www.ed.nl/algemeen(...)ief-IJzeren-Rijn.ecequote:Op maandag 17 november 2008 12:44 schreef Dichterbijer het volgende:
Zal het dan toch gaan gebeuren? http://www.ed.nl/algemeen(...)oor-IJzeren-Rijn.ece
Zo zo, een maand voor wat kabels verwisselen? Almelo?quote:Een brand in kabels langs het spoor op de Moerdijkbrug hindert sinds maandagmiddag het treinverkeer tussen noord en zuid. Door het vuur is het beveiligingssysteem op de spoorbrug uitgevallen.
Tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe rijden minder treinen. Dat heeft gevolgen voor doorgaande reizigers richting Breda en Roosendaal.
De spoornetbeheerder zette 's middags bussen in, maar besloot in de spits toch weer mondjesmaat treinen te laten rijden. Deze blijven tot maandagavond 22.00 uur in dienst.
Daarna beginnen de herstelwerkzaamheden aan de kabels en rijden er weer bussen. Deze situatie blijft zo tot het einde van de dienstregeling, aldus ProRail.
9401 is toch een VIRM-4? Of ben ik nou even raar aan het denken?quote:Op maandag 17 november 2008 19:12 schreef James1988 het volgende:
Nu kwam er een VIRM-IV'tje (9401, en dus zeker geen VIRM-4). Dat werd proppen, maar het lukte. Ik zat helemaal achteraan bovenin, daar was toen plaats zat. Even later niet meer dus.
VIRM
Virm4 is de benaming voor de 4e generatie virms, dus de nummers 955x en inmiddels ook 956x. Zonder railtenderlift, bredere trappen. Virm-IV is dan een vierbaks virm. en daar is de 9401 er idd 1 van ja.quote:Op maandag 17 november 2008 19:49 schreef Wadloper het volgende:
9401 is toch een VIRM-4? Of ben ik nou even raar aan het denken?
En volgens Teletekst toch weer wel? Met een tunnel onder de Meinweg en alles moet in 2018 klaar zijn.quote:Op maandag 17 november 2008 16:29 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Toch niet: http://www.ed.nl/algemeen(...)ief-IJzeren-Rijn.ece
Oh oke, ik houd mij niet zo bezig met die deelseriesquote:Op maandag 17 november 2008 20:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Virm4 is de benaming voor de 4e generatie virms, dus de nummers 955x en inmiddels ook 956x. Zonder railtenderlift, bredere trappen. Virm-IV is dan een vierbaks virm. en daar is de 9401 er idd 1 van ja.
Ik begrijp niet waarom de NS dit steeds weer flikt.quote:Op maandag 17 november 2008 19:12 schreef James1988 het volgende:
Whehe, net in Ehv stond ik op de 1900 te wachten (Venlo - Den Haag), V 17.32. Normaal gedaan door een 1700/1800 gevolgd door 11 ICK'tjes.
Nu kwam er een VIRM-IV'tje (9401, en dus zeker geen VIRM-4). Dat werd proppen, maar het lukte. Ik zat helemaal achteraan bovenin, daar was toen plaats zat. Even later niet meer dus.
VIRM
Ik hou me er ook niet zo mee bezigquote:Op maandag 17 november 2008 20:50 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Oh oke, ik houd mij niet zo bezig met die deelseriesVIRM4 is voor mij gewoon een VIRM met 4 bakken
Ik weet wel dat ICM ook verschillende deelseries heeft, maar heb mezelf daar nooit echt in verdiept.
Bij mijn weten is het best wel simpel te herkennen (als hij niet aan je voorbij raast)quote:Op maandag 17 november 2008 21:33 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik hou me er ook niet zo mee bezigIk weet alleen dat je voor het aantal bakken romeinse cijfers "moet" gebruiken
Is niet helemaal waar.quote:Op maandag 17 november 2008 21:52 schreef Nightshadow het volgende:
[..]
Bij mijn weten is het best wel simpel te herkennen (als hij niet aan je voorbij raast)
-1 zijn de 4-delige bakken met oude koersdisplay
-2 zijn de 6-delige bakken met oude koersdisplay
-3 zijn de 4-delige bakken met nieuwe koersdisplay
-4 zijn de 4-delige bakken met nieuwe koersdisplay en vernieuwd interieur
[ afbeelding ] - voorbeeldje nieuwe koersdisplay
Tja, maar ik ga niet al die nummers uit mijn kop lerenquote:Op maandag 17 november 2008 22:03 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Is niet helemaal waar.
VIRM-1 is 8600 en 9400-serie
VIRM-2 is 8701-8725 en 9501-9525 (25 stellen in totaal, omdat er geen overlap mag bestaan)
VIRM-3 is 8726-8746
VIRM-4 is 9547-9597
Voorlopig hebben ze nog geen bestelling in die richting gedaanquote:Op maandag 17 november 2008 22:23 schreef Dr_Flash het volgende:
VIRM-5 worden dan nieuw instromende zesbakken zonder liftje en met brede trappen?
Als ze dat gaan doen, dan kunnen we snel richting de serie 8800/9600.quote:Op maandag 17 november 2008 22:23 schreef Dr_Flash het volgende:
VIRM-5 worden dan nieuw instromende zesbakken zonder liftje en met brede trappen?
Ik mag toch echt hopen dat dit een fout is van nu.nl anders heb ik de komende maand een niet zo leuke dagelijkse reis...quote:Op maandag 17 november 2008 18:03 schreef Dr_Flash het volgende:
http://www.nu.nl/news/184(...)rt_treinverkeer.html
[..]
Zo zo, een maand voor wat kabels verwisselen? Almelo?
Flauwerd!quote:Op maandag 17 november 2008 18:03 schreef Dr_Flash het volgende:
http://www.nu.nl/news/184(...)rt_treinverkeer.html
[..]
Zo zo, een maand voor wat kabels verwisselen? Almelo?
Ja: "Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e4d' "quote:Op dinsdag 18 november 2008 13:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Is Stationsweb.nl bij jullie ook zo fok!king traag?
Dit is grappig, want "it takes two to tango". Met andere woorden: er kunnen wel allemaal mooie seinaanpassingen gedaan zijn, als het materieel niet is aangepast is het geheel dus niet veiliger. En ik kan me herinneren dat ik een tijd geleden een voortgangsbrief gelezen heb (ergens op de site van het ministerie van V&W) waarin stond dat de implementatie van ATB-Vv bij de vervoerders nog geen storm loopt. Het is dus, in tegenstelling tot wat ProRail beweert, ook in 2009 nog prima mogelijk dat een trein een rood sein passeert, ook al is dat sein voorzien van ATB-Vv.quote:Extra veiligheidsmaatregelen bijna klaar
De maatregelen die ProRail twee jaar geleden heeft aangekondigd om bij 1000 seinen extra veiligheidsmaatregelen te nemen, zijn bijna afgerond. Door deze maatregelen worden treinen ook tot stilstand gebracht als ze op lage snelheid een rood sein passeren Het incident dat vorig jaar in Sittard plaatsvond waarbij twee treinen bijna met elkaar in botsing kwamen doordat een machinist een rood sein negeerde, is dan niet meer mogelijk.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft vandaag een rapport uitgebracht over het incident vorig jaar in Sittard. De maatregelen die de inspectie in het rapport aanbeveelt zijn al in uitvoering.
Het Nederlandse spoor behoort tot het veiligste ter wereld. Dit blijkt uit verschillende internationale benchmarks. Treinen die door rood licht rijden worden nu al automatisch tot stilstand gebracht als ze harder rijden dan 40 km/u. Binnenkort gebeurt dat dus ook als bij lagere snelheden. Daarnaast onderzoekt ProRail met de vervoerders hoe de procedures voor het vertrek van treinen bij geel licht kunnen worden aangepast.
Niet trager dan anders.quote:Op dinsdag 18 november 2008 13:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Is Stationsweb.nl bij jullie ook zo fok!king traag?
Tsja, in zo'n geval kan ProRail dan wel zeggen: "Hey, aan ons ligt het niet, maar aan de vervoerder die z'n beveiligingssysteem niet op orde heeft!"quote:Op dinsdag 18 november 2008 13:20 schreef Duvel het volgende:
Het is dus, in tegenstelling tot wat ProRail beweert, ook in 2009 nog prima mogelijk dat een trein een rood sein passeert, ook al is dat sein voorzien van ATB-Vv.
Ik zeg: misleiding en het eigen straatje schoonvegen.
Met name de zinsnede over Sittard is interessant, omdat daar opnieuw het instellen van een deelrijweg heeft bijgedragen aan een STS. En wie stelt dat in? Inderdaad: de treindienstleider van ProRail.
ATB-Vv kan niet verplicht worden gesteld door Europese regels, een vervoerder mag dat dus zelf weten. ProRail kan de beweringen in het persbericht dus nooit waarmaken! Dat is wat ik fout vind aan dat bericht van ze.quote:Op dinsdag 18 november 2008 13:27 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tsja, in zo'n geval kan ProRail dan wel zeggen: "Hey, aan ons ligt het niet, maar aan de vervoerder die z'n beveiligingssysteem niet op orde heeft!"
En daar geef ik ze dan eigenlijk wel gelijk in ook...
Ben ik het niet mee eens, prorail doet in samenwerking met NS zorgen voor een potentieel gevaarlijke situatie om maar zo snel mogelijk te kunnen vertrekken. Want men rekent de NS weer af op de punctualiteitscijfers.quote:Op dinsdag 18 november 2008 13:27 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tsja, in zo'n geval kan ProRail dan wel zeggen: "Hey, aan ons ligt het niet, maar aan de vervoerder die z'n beveiligingssysteem niet op orde heeft!"
En daar geef ik ze dan eigenlijk wel gelijk in ook...
Toch vermoed ik dat het in het ProRail-programma zo niet zit...quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:53 schreef Igen het volgende:
Van een simulatieprogramma, zoiets als SimSig maar dan voor Nederland.
Nee, daar kan je alleen kiezen met welke vinger je de Blauw wilt bedienen en met welke de Geelquote:Op dinsdag 18 november 2008 20:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Toch vermoed ik dat het in het ProRail-programma zo niet zit...
Met je rode vinger!quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee, daar kan je alleen kiezen met welke vinger je de Blauw wilt bedienen en met welke de Geel
Nou...quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Toch vermoed ik dat het in het ProRail-programma zo niet zit...
Misschien wel iets voor mij, als ik Visual Basic weer oppak.quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:40 schreef Igen het volgende:
Voor zover ik weet, kan ProRail voor iedere rijweg apart instellen of een deelrijweg is toegestaan of niet. Zeg maar zoiets:
[ afbeelding ]
Het moet dus een fluitje van een cent zijn om gewoon bij alle vertrek-rijwegen van a/b-perrons het instellen van deelrijwegen uit te zetten - en het instellen van deelrijwegen in nuttige situaties gewoon aan te laten staan.
Over dat gesproken, nog slecht VIRM-nieuws: een paar idioten hebben de 9520 van een tweede reclamemotief voorzien (graffiti, red.).quote:Op dinsdag 18 november 2008 23:49 schreef Peterselieman het volgende:
Ach ja de NS heeft soms wat mat tekort en wil dan nog wel eens VIRM of ICM in dat stoppertje gooien.
Hoe heet dat dan? Kan je het ergens downloaden?quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:53 schreef Igen het volgende:
Van een simulatieprogramma, zoiets als SimSig maar dan voor Nederland.
Maar een treindienstleider kan ook een rijweg instellen die dan automatisch gefaseerd wordt ingesteld, toch? Of kan ie ook tegen het systeem zeggen dat de met de hand opgegeven rijweg pas mag worden ingesteld als hij in één keer kan worden afgereden?quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou...
"Even wat feiten op een rij (FNV en IVW leest u mee?):
* Een rijweg is (nog steeds) 'van sein naar sein'.
* Een combinatie van rijwegen door de computer in te stellen heet een samengestelde rijweg.
* Een samengestelde rijweg kan op 2 manieren door de computer (ook wel ARI=Automatische RijwegInstelling) ingesteld worden:
1. de integrale rijweg = samengesteld rijweg in 1x instellen
2. de gefaseerde rijweg = zo veel mogelijk rijwegen (fases) van een samengestelde rijweg instellen"
Als je dan ook nog weet dat ARI alleen maar de voorgekookte regeltjes uit het procesplan kan uitvoeren...
Niet zo onaardig over DDAR, ik kan kiezen op Utrecht CS of Overvecht opstappen naar Amersfoort CS, ik pak toch het liefste de stoptrein vanaf Overvecht, station is een stuk rustiger en i.h.a. is het in die trein ook veel stiller (wel vol maar wel altijd zitplek) dan in de overvolle Intercity's 's ochtends vroeg.quote:Op dinsdag 18 november 2008 23:41 schreef knars het volgende:
Gisteren stond ik voor de afwisseling weer eens op station Harderwijk (overigens een onzalige plek voor een landelijk overleg met wat collega's uit de drie andere windstreken dan Het Westen). Wat me verbaasde, was dat er ineens een VIRM VI aan kwam tuffen, vervolgens ook nog eens halt hield en vervolgens verder sjokte als de stopper Utrecht - Zwolle. HUH? Ik dacht dat er alleen heel sporadisch een VIRM werd ingezet op dat stuk spoor als ambtenaren IC Den Haag - Groningen?
Jammer genoeg was de stoptrein richting Randstad gewoon zo'n rampzalig DDAR geval...
Conductrice kreeg overigens een vlaag van bewustwording tijdens het omroepen: "Dames en heren, het volgende station is Utrecht Centraal. U kunt hier overstappen... ...ja, voor alle richtingen eigenlijk wel ja".
Voor zover ik weet bestaan zulke 'samengestelde' rijwegen alleen binnen ARI. Als de treindienstleider met de hand rijwegen gaat instellen, dan kan dat alleen stap voor stap.quote:Op woensdag 19 november 2008 08:24 schreef Duvel het volgende:
[..]
Maar een treindienstleider kan ook een rijweg instellen die dan automatisch gefaseerd wordt ingesteld, toch? Of kan ie ook tegen het systeem zeggen dat de met de hand opgegeven rijweg pas mag worden ingesteld als hij in één keer kan worden afgereden?
Nee, heb het zelf gemaakt maar het is nog niet helemaal af.quote:Op woensdag 19 november 2008 01:44 schreef Charango het volgende:
[..]
Hoe heet dat dan? Kan je het ergens downloaden?
DD-AR heeft misschien veel zitplaatsen, maar die bankjes zijn toch echt helemaal niks. Keiharde planken met een dun laagje stof erover. Als je dan lekker wil neerploffen...quote:Op woensdag 19 november 2008 08:39 schreef bork het volgende:
[..]
Niet zo onaardig over DDAR, ik kan kiezen op Utrecht CS of Overvecht opstappen naar Amersfoort CS, ik pak toch het liefste de stoptrein vanaf Overvecht, station is een stuk rustiger en i.h.a. is het in die trein ook veel stiller (wel vol maar wel altijd zitplek) dan in de overvolle Intercity's 's ochtends vroeg.
Volgens mij staat er in het rapport van IVW over de bijna-aanrijding bij Sittard iets anders, maar ik heb even geen tijd om het na te lezen.quote:Op woensdag 19 november 2008 10:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor zover ik weet bestaan zulke 'samengestelde' rijwegen alleen binnen ARI. Als de treindienstleider met de hand rijwegen gaat instellen, dan kan dat alleen stap voor stap.
[..]
Ben benieuwd!quote:Nee, heb het zelf gemaakt maar het is nog niet helemaal af.
Lekker is dat weer, goed bij nagedacht, ProRail / Infraspeedquote:Trein maakt noodstop als hsl voorbij raast
door Harry van Gelder
AMSTERDAM - Treinen op het Nederlandse spoor maken ineens een noodstop als een hogesnelheidstrein voorbij dendert op het naastgelegen spoor, zo blijkt uit testen.
Het plotseling stilvallen is geconstateerd op het traject Moerdijk - Breda dat naast het supersnelle spoor ligt. Als de motoren van de hogesnelheidstrein op volle toeren draaien (bij hoge snelheid of bij snel optrekken) wordt er een sterk elektromagnetisch veld opgewekt. Dit veld stoort de beveiliging (de atb in vaktermen) van de 'gewone' treinen op de rails ernaast, waardoor opeens de noodrem in werking treedt en de trein plotseling stopt. Het ministerie van Verkeer bevestigt de storing. Het euvel is in bedekte termen aan de Tweede Kamer gemeld in de voortgangsrapportage. Pas bij navraag bleek waar het precies om gaat. Het ministerie denkt dat het kan worden opgelost voordat de hsl in 2010 hard gaat rijden.
Nou, ik heb nog eens een beetje zitten lezen in die IVW-rapporten... Mijn conclusies:quote:Op woensdag 19 november 2008 10:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Volgens mij staat er in het rapport van IVW over de bijna-aanrijding bij Sittard iets anders, maar ik heb even geen tijd om het na te lezen.
Hé, weghalen die smiley!quote:Op woensdag 19 november 2008 10:45 schreef Peterselieman het volgende:
Hier past maar 1 smiley: [ afbeelding ]
©Duvel
Hmm, interessant, dus de trdl heeft in Sittard willens en wetens het risico genomen door een deelrijweg in te stellen... Dat van die instelvoorschriften wist ik inderdaad, van dat hokje niet! Hoe kom je aan die info?quote:Op woensdag 19 november 2008 11:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou, ik heb nog eens een beetje zitten lezen in die IVW-rapporten... Mijn conclusies:
1a. Het aankruishokje waar ik het over had bestaat daadwerkelijk.
1b. Bovendien bestaan er 'instelvoorschriften'. Dat zijn een soort aanwijzingen in het computerprogramma dat bepaalde stukken samengestelde rijweg alleen 'integraal' mogen worden ingesteld.
2. Het bovenstaande geldt alleen voor ARI. Handmatige instellen van rijwegen kan altijd en gaat stap voor stap. Ook in Sittard.
Het zal ongetwijfeld wel gebeurd zijn, omdat je toch moet testen wil zo'n probleem zich voordoenquote:Op woensdag 19 november 2008 12:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hé, weghalen die smiley!Er rijdt nog geen hogesnelheidstrein, het probleem is bekend en levert dus momenteel geen storingen op. De Telegraaf lult weer voor zijn beurt, hoe kan het ook anders.
Nee, hoeft niet. Er is sowieso getest, en ook onder worst-case omstandigheden. In die testen kan gemeten zijn dat de beïnvloeding op bepaalde plaatsen de normen overschrijdt. Dat betekent dat er dan een gerede kans is dat de ATB in een trein wegvalt en de machinist een rem-opdracht krijgt. Volgens mij volgt geen directe noodremming als de ATB-code wegvalt.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:25 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld wel gebeurd zijn, omdat je toch moet testen wil zo'n probleem zich voordoen
Kan ie ook niet. Als de ATB wegvalt moet je remmen, en blijven remmen tot je een losopdracht krijgt: zodra je de 40 bereikt hebt.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:44 schreef Peterselieman het volgende:
zo kun je het ook bekijken ja, maar ja als je een failsafesysteem bouwt, dan zou je mogen verwachten dat de trein juist wel stilvalt door het wegvallen van de ATB en niet boven de 40 km/h kan rijden totdat er een nieuwe opdracht komt.
In een paar IVW-rapporten van (bijna-)ongelukken op Rotterdam Centraal staat:quote:Op woensdag 19 november 2008 12:24 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hmm, interessant, dus de trdl heeft in Sittard willens en wetens het risico genomen door een deelrijweg in te stellen... Dat van die instelvoorschriften wist ik inderdaad, van dat hokje niet! Hoe kom je aan die info?
Dat is één mogelijkheid. Een andere is dat voor iedere deelrijweg een nieuwe planregel is opgesteld. En dat die planregels achter elkaar worden uitgevoerd. Maar ik weet niet wat waar is... Sowieso: dagplan wordt van tevoren opgesteld, en niet door de treindienstleider. De trdl kan wel met de hand rijwegen inleggen, maar hoe hij daar dan de keuze kan maken voor integraal of deel, dat weet ik ook al niet.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:53 schreef Igen het volgende:
[..]
In een paar IVW-rapporten van (bijna-)ongelukken op Rotterdam Centraal staat:
"Te Rotterdam Centraal zijn geen integrale rijwegen door Lokaal Plan van NS Reizigers in het dagplan ingevoerd. Alle rijwegen zijn gefaseerd, al dan niet met een instelvoorschrift."
Bij iedere rijweg in het plan is dus opgeslagen of die integraal moet worden ingesteld, of dat die gefaseerd mag worden ingesteld.
Dat is een interessante vraag, ik dacht ProRail.quote:En mij lijkt het dan nogal logisch, dat je dan ergens in de software moet kunnen aanklikken welke van die twee mogelijkheden bij een bepaalde rijweg de juiste is.
(Alhoewel het blijkbaar de NS is, en niet ProRail of de treindienstleider, die in eerste instantie deze keuze maakt. Blijkbaar is de scheiding tussen NS en ProRail nu ook weer niet zó strikt)
Zeker!quote:Sowieso zijn de rapporten van IVW erg leerzaam.
ATB-Vv is geen continubeïnvloeding, dus dat gaat niet op.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:09 schreef Nightshadow het volgende:
Hoe zit dat dan bij ATB-vv, als die weg zou vallen kan de trein helemaal niet verder?
Owja, natuurlijkquote:Op woensdag 19 november 2008 13:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
ATB-Vv is geen continubeïnvloeding, dus dat gaat niet op.
quote:Op woensdag 19 november 2008 12:53 schreef Igen het volgende:
Sowieso zijn de rapporten van IVW erg leerzaam.
Wanneer was dat?quote:Op woensdag 19 november 2008 14:40 schreef Nightshadow het volgende:
Zijn er geen oudere rapporten beschikbaar bij IVW? Ik zocht die van Lievelde, waarbij een Syntus treinstel afgevoerd werd..
Als het klopt in 2001... Ergens tussen Augustus en November volgens mij..quote:
quote:Op woensdag 19 november 2008 14:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Ook mijn programma biedt uitgebreide mogelijkheden voor het vingerverven.
Een deel staat bij www.onderzoeksraad.nl geloof ik. Voordat IVW in beeld kwam, onderzocht de Spoorwegongevallenraad zware ongelukken. Vervolgens werd dat de Raad voor de Transportveiligheid, en weer later heette dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid.quote:Op woensdag 19 november 2008 14:40 schreef Nightshadow het volgende:
Zijn er geen oudere rapporten beschikbaar bij IVW? Ik zocht die van Lievelde, waarbij een Syntus treinstel afgevoerd werd..
Bron: de Telegraaf, 17 november 2008quote:Treinpassagiers in levensgevaar
DEN HAAG - De Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) slaat groot alarm omdat machinisten regelmatig stations verlaten, terwijl de veiligheid op het spoor niet is gegarandeerd. Treinpassagiers lopen daarbij dagelijks gevaar op.
De zogeheten STS-procedures, waarbij reizigerstreinen met het sein op geel van een perron vertrekken, blijken enorm risicovol. Dat concludeert de IVW in een onderzoek naar aanleiding van een incident in Sittard op 18 november 2007 waarbij twee volle passa-gierstreinen rond middernacht op slechts vijf meter van elkaar op hetzelfde spoor tot stilstand kwamen. De inzittenden kropen door het oog van de naald.
Een geel sein betekent volgens de IVW dat een volgend sein op rood kan staan. Een machinist mag dan nog op lagere snelheid verder rijden, zodat hij nog vóór het rode sein kan stoppen. "Dat gebeurt dagelijks, omdat de capaciteit op stations en rangeerterrei-nen te krap is en aankomende treinen dan te lang moeten wachten", aldus een IVW-woordvoerder.
ProRail
De uitkomsten, waarover verkeersminister Eurlings een brief naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, worden vandaag bekendge-maakt. Het gaat om dertig incidenten per jaar. De inspectie heeft de passages tussen 2003 en 2007 geanalyseerd. Vooral spoor-wegbeheerder ProRail krijgt ervanlangs en moet de procedures aanscherpen. Ook het aantal gevallen van door rood-sein rijden, afgelopen jaar 270 keer, vindt de inspectie te veel. Het bijna-ongeluk in Sittard was voor de IVW aanleiding voor diepgaand onder-zoek. De machinist verklaarde dat hij nooit eerder bij vertrek op geel had hoeven stoppen voor een rood sein. Nu blijkt op basis van het onderzoeksrapport dat er in het hele land regelmatig levensgevaarlijke situaties ontstaan, omdat zowel centralisten van de ver-keersleiding als machinisten niet opletten.
In 2006 had het ministerie van Verkeer en Waterstaat ProRail al gesommeerd de veiligheid van de seinen drastisch te verbeteren. Eurlings schrijft nu dat ProRail "op de meest risicovolle locaties de ATB (automatische treinbeïnvloeding) Verbeterde-versie moet aanleggen". Spoorwegbeheerder ProRail zei gisteravond dat er hard gewerkt wordt aan concrete maatregelen om de problemen rond de blunders van gele seinen op te lossen. "Er wordt volop overlegd met de vervoerders, waaronder de Nederlandse Spoorwe-gen", aldus ProRail-zegsvrouw Monique Matze.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |