Dat klopt, er zijn in ieder geval vanaf de electrificatie (is het spoor ooit niet ge-electrificeerd geweest daar?) wel plannen geweest voor een toekomstige uitbreiding naar dubbel spoor. De bovenleiding hangt er zeg maar al grootendeels.quote:Op zondag 9 november 2008 23:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens de kaartjes op sporenplan.nl was Deventer-Olst nooit dubbelspoor geweest?
Dus hoppa, wisseltje er tussen, barrels van PEG uitrusten met ATBNG en rijden!quote:Op maandag 10 november 2008 11:31 schreef Vloris het volgende:
[..]
D'r zijn nog een paar praktische problemen die best veel geld zullen kosten om dat mogelijk te kunnen maken. Eén daarvan is dat het spoor Enschede-Gronau op dit moment fysiek niet aangesloten zit op het spoor verder Nederland in. Dit is een paar jaar terug bij de heropening van die lijn expres zo gedaan zodat het niet nodig was om ingewikkeld te gaan doen met beveligingssystemen aan elkaar knopen.
Maar misschien wordt het in de toekomst wel haalbaarder. Ze gaan redelijk binnenkort namelijk op het gehele traject Enschede - Gronau - Münster het beveiligingssysteem upgraden zag ik gisteren op station Enschede op een poster hangen.
Hehe, ja, hmm, de trein moet natuurlijk ook twee systemen snappen, daar had ik nog niet eens over gedacht!quote:Op maandag 10 november 2008 11:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dus hoppa, wisseltje er tussen, barrels van PEG uitrusten met ATBNG en rijden!
Ik heb altijd begrepen dat Deventer-Olst tot aan WO2 wel degelijk dubbelspoor was iig.quote:De gehele spoorlijn is vermoedelijk net als de meeste belangrijke spoorlijnen aan het begin van de 20e eeuw verdubbeld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is een groot deel van deze spoorverdubbeling weer ongedaan gemaakt.
Na de Tweede Wereldoorlog is het grootste deel van het traject weer voorzien van dubbelspoor. Enkele gedeelten bleven uit kostenoverweging voorlopig enkelsporig. Bij de electrificatie van het traject in 1952 en 1953 waren de trajecten Deventer-Olst en Steenwijk-Wolvega niet voorzien van dubbelspoor. Bij het plaatsen van de bovenleidingmasten werd echter wel met de spoorverdubbeling rekening gehouden. Het duurde tot 1975 voordat het traject Steenwijk-Wolvega weer van dubbelspoor werd voorzien. Het deel tussen Deventer en Olst is tot op de dag van vandaag nog altijd enkelsporig. Hoewel regelmatig geopperd wordt om ook dit laatste deel van de IJssellijn te verdubbelen zijn er nog altijd geen concrete plannen.
Mat '64 to the rescue!quote:Op maandag 10 november 2008 11:53 schreef Peterselieman het volgende:
Ik lees net op Somda dat 8 V'tjes die terzijde gesteld zijn weer in dienst komen, omdat de defectenstand wat aan de hoge kant is, er minder VIRM instroomt dan verwacht en de SLT mogelijk ook wat later dan gepland geleverd gaat worden.
Als ik het op google maps goed zie. en mijn herinnering me niet fopt, dan liggen de sporen gewoon vast aan elkaar en zou alleen het stootblok verwijderd moeten worden waardoor je zo door kan rijden. Dat de beveiliging dan kuren gaat vertonen, dat is mischien wel waar, maar fysiek zijn de sporen volgens mij gewoon aangesloten.quote:Op maandag 10 november 2008 11:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dus hoppa, wisseltje er tussen, barrels van PEG uitrusten met ATBNG en rijden!
Ik zal binnenkort wel eens een detailfoto maken van het spoor net achter dat stootblok. Daar mist namelijk ongeveer 20cm (!) aan spoor. Het lijkt dus alsof het doorloopt, maar dat doet het niet.quote:Op maandag 10 november 2008 12:44 schreef von_Preussen het volgende:
Het is mischien wat lastig te zien op deze foto, maar achter het stootblok loopt het spoor gewoon door en is het wordt de andere zijde als opstelspoor gebruikt.
[ afbeelding ]
Het bordje "H" op de voorgrond is natuurlijk iets wat uit Duitsland komt.
Nee. Er staat serieus wel een (dwerg)sein vlak voor dat stootblok, die eeuwig op rood staat, maar het spoor gaat voorbij dat stootjuk niet verder.quote:En weet iemand of het spoor hier rechts d.m.v. een wissel ook "vast" ligt aan de lijn naar Gronau?
[ afbeelding ]
Jij ziet tenminste nog rode kruisjes Ik zie gewoon wat extra lege regelsquote:
Ik zie gewoon foto's hoor, en volgens mij enkele posters hierboven ook.quote:
quote:Not Found
The requested URL /_HwPb66PFtO8/RlKdnAlyY7I/AAAAAAAAHVE/Kfh6R5hKs-0/DSCF0001t.jpg was not found on this server.
Ik zie ze nadat ik ze even apart in de browser geladen heb.quote:Op maandag 10 november 2008 13:27 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ik zie gewoon foto's hoor, en volgens mij enkele posters hierboven ook.
Ja daar schiet je veel mee op, dat dit op de wiki staat betekent alleen dat er meer mensen zijn die het 'van horen zeggen' hebben.quote:De gehele spoorlijn is vermoedelijk net als de meeste belangrijke spoorlijnen aan het begin van de 20e eeuw verdubbeld.
Bovenleiding sowieso niet. Alhoewel: elektrificeren die zooi!quote:Op maandag 10 november 2008 13:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ja er mist idd een klein stukje spoor, veel is het niet.
Maargoed, boodschap natuurlijk is dat er niet heel veel rompslomp uitgehaald hoeft te worden met rails en bovenleiding
Ja, dat heb ik gelezen. Het gaat zelfs niet specifiek over Deventer - Olst. Maar goed, als er op Sporenplan iets staat "bewijst" dat niet meer of mnder dan dat het op Wikipedia staat natuurlijkquote:Op maandag 10 november 2008 13:34 schreef ReisT het volgende:
Ja daar schiet je veel mee op, dat dit op de wiki staat betekent alleen dat er meer mensen zijn die het 'van horen zeggen' hebben.
Sporenplan is ook een hobbyproject hè.quote:Op maandag 10 november 2008 13:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik gelezen. Het gaat zelfs niet specifiek over Deventer - Olst. Maar goed, als er op Sporenplan iets staat "bewijst" dat niet meer of mnder dan dat het op Wikipedia staat natuurlijk
Als je bijvoorbeeld Diepenveen West neemt, wat tussen Deventer en Olst ligt, dan kun je zien dat er dubbelspoor lag op deze foto:quote:Op maandag 10 november 2008 13:34 schreef ReisT het volgende:
[..]
Ja daar schiet je veel mee op, dat dit op de wiki staat betekent alleen dat er meer mensen zijn die het 'van horen zeggen' hebben.
Geloof dus niet dat het ooit dubbelspoor was totdat ik een echte bron zie. Zelfde geldt voor Nijmegen-Roermond, wat ook eens helemaal dubbelspoor zou zijn geweest.
Klopt ja, die had ik ook gezien. Maar dat was in 1970, dus ik vermoed eerder dat het daar een plaatselijk passeerspoor betreftquote:Op maandag 10 november 2008 14:01 schreef Peterselieman het volgende:
Als je bijvoorbeeld Diepenveen West neemt, wat tussen Deventer en Olst ligt, dan kun je zien dat er dubbelspoor lag op deze foto:
http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=diepenveenwest&num=4
quote:Op maandag 10 november 2008 11:28 schreef Duvel het volgende:
[..Roestrijden.nl..]
Welk een tof initiatief!
Je vergeet het belangrijkste deel:quote:Op maandag 10 november 2008 13:34 schreef ReisT het volgende:
[..]
Ja daar schiet je veel mee op, dat dit op de wiki staat betekent alleen dat er meer mensen zijn die het 'van horen zeggen' hebben.
Geloof dus niet dat het ooit dubbelspoor was totdat ik een echte bron zie. Zelfde geldt voor Nijmegen-Roermond, wat ook eens helemaal dubbelspoor zou zijn geweest.
Feit is dus wel dat de Duitsers gedeelten dubbelspoor hebben weggehaald om voor de oorlogsindustrie te gebruiken. We hadden hier al eens tig topics terug een discussie over, en dit lijkt te kunnen verklaren waarom Olst-Deventer tegenwoordig enkelsporig IS. (maar je kan deze redenering niet omkeren, en zeggen dat de lijn altijd dubbelsporig WAS).quote:De gehele spoorlijn is vermoedelijk[bron?] net als de meeste belangrijke spoorlijnen aan het begin van de 20e eeuw verdubbeld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is een groot deel van deze spoorverdubbeling weer ongedaan gemaakt.
Na de Tweede Wereldoorlog is het grootste deel van het traject weer voorzien van dubbelspoor. Enkele gedeelten bleven uit kostenoverweging voorlopig enkelsporig. Bij de electrificatie van het traject in 1952 en 1953 waren de trajecten Deventer-Olst en Steenwijk-Wolvega niet voorzien van dubbelspoor. Bij het plaatsen van de bovenleidingmasten werd echter wel met de spoorverdubbeling rekening gehouden. Het duurde tot 1975 voordat het traject Steenwijk-Wolvega weer van dubbelspoor werd voorzien. Het deel tussen Deventer en Olst is tot op de dag van vandaag nog altijd enkelsporig. Hoewel regelmatig geopperd wordt om ook dit laatste deel van de IJssellijn te verdubbelen zijn er nog altijd geen concrete plannen.
Is dat hier?quote:Op maandag 10 november 2008 14:51 schreef von_Preussen het volgende:
Dat zie je ook als je tussen Nieuwerkerk en Gouda rijdt, het stukje waar de oude spoorlijn naar Rotterdam Maas aftakte is weliswaar nog steeds weg, maar een deel van de brug en voornamelijk het oude grind kan je nog zien liggen.
ik heb ooit een foto gezien waarop duidelijk te zien is dat er tussen Olst en Deventer iig gedeeltelijk een tweede spoor lag dat weggehaald was tijdens de oorlog.quote:Op maandag 10 november 2008 14:51 schreef von_Preussen het volgende:
Maar omdat deze enkelsporige lijnen, door de oorlogssituatie geen uitzondering zijn, vind ik het heel plausibel dat Olst-Deventer op enig punt tot aan de oorlog ook dubbelsporig was. Mischien kunnen mensen die regelmatig hierlangs komen eens op de grond naast de spoorlijn letten, want bijv. oud grind onder het gras kan een indicatie zijn dat er ooit eens een 2e spoor heeft gelegen. Dat zie je ook als je tussen Nieuwerkerk en Gouda rijdt, het stukje waar de oude spoorlijn naar Rotterdam Maas aftakte is weliswaar nog steeds weg, maar een deel van de brug en voornamelijk het oude grind kan je nog zien liggen.
Tikkie glad overal. Zelfs de lijn Leeuwarden - Groningen heeft er nu last van en daar rijden nog wel GTW'tjes met zandstrooiers. Vanochtend daar maar 1 vertraagde trein gezien. Ding had +12 ofzo.quote:Op maandag 10 november 2008 15:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh jee. Bilthoven, Den Dolder, Sportpark, Bijlmer, Abcoude en Muiderpoort rood, heel Asd - Amf geel is er weer wat?
Zeker wel. Deventer-Zwolle is op 1 oktober 1866 geopend, en pas op 15 mei 1953 is de electrificatie voltooid.quote:Op maandag 10 november 2008 11:37 schreef Vloris het volgende:
Dat klopt, er zijn in ieder geval vanaf de electrificatie (is het spoor ooit niet ge-electrificeerd geweest daar?)
Inderdaad.quote:Op maandag 10 november 2008 15:35 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
Is dat hier?
http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=gouda&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.112138,7.03125&ie=UTF8&ll=51.975893,4.629589&spn=0.003073,0.006866&t=h&z=17&iwloc=addr
Even verderop staat op de kruising nog het voormalige station Nieuwerkerk, nu in gebruik als eetcafe/zaal.quote:
Die aansluiting heeft niet heel lang dienst gedaan dan?quote:
De oude lijn is de oorspronkelijke lijn van Utrecht naar Rotterdam Maas. Zelfde maatschappij als de lijn van Den Haag via Gouda naar Utrecht. Rotterdam Maas is in de oorlog verwoest en als noodgebouw in dienst gekomen. In de jaren '50 is het nieuwe station Rotterdam CS gebouwd, en is Rotterdam Maas komen te vervallen. De ceintuurspoorweg langs Rotterdam Noord is naar ik meen in de jaren '20 of '30 oorspronkelijk aangelegd als incidentele omleidingsroute en voor goederentreinen. Meer info staat in een boek van Jan Willem van Borselen, over de spoorwegen in Rotterdam in de eerste en tweede wereldoorlog.quote:Op maandag 10 november 2008 17:05 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
Die aansluiting heeft niet heel lang dienst gedaan dan?
In 1936 lag de oude lijn er nog
In 1958 lag de nieuwe lijn er, en was de oude al weg
Op die kaart uit 1958 zie je dat er nog een klein stukje van het oude spoor is blijven liggen, tot aan het oude station Nieuwerkerk. Dat is tot de jaren '70 nog gebruikt voor goederen.quote:Op maandag 10 november 2008 17:05 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
Die aansluiting heeft niet heel lang dienst gedaan dan?
Goed punt wel Maar laat iemand anders dan ff Nieuwerkerk doen, ik wil Deventer - Olst wel gaan uitzoeken, als aspirant-toekomstig-Deventenaarquote:Op maandag 10 november 2008 17:37 schreef von_Preussen het volgende:
Mischien heeft iemand zin om daar een leuk verhaal(tje) met foto's over te schrijven?
Zoals we dat al eerder hadden gedaan?
Lijkt me leuk als we die "traditie" voortzetten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
NIET waar. OV is binnenlands geldig in ICE, MITS 2 euro toeslag. HSL: Reserveringsplicht dus nooit met OV, ook niet met toeslag.quote:Op maandag 10 november 2008 20:36 schreef --Christiaan-- het volgende:
Ik las ergens dat een OV ook geldig is in de ICE binnenlands zonder toeslag, maar kan het nergens meer vinden. Is dat zo? En hoe gaat dat worden met de HSL?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |