abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63102400
quote:
Op maandag 10 november 2008 13:34 schreef ReisT het volgende:

[..]

Ja daar schiet je veel mee op, dat dit op de wiki staat betekent alleen dat er meer mensen zijn die het 'van horen zeggen' hebben.
Geloof dus niet dat het ooit dubbelspoor was totdat ik een echte bron zie. Zelfde geldt voor Nijmegen-Roermond, wat ook eens helemaal dubbelspoor zou zijn geweest.
Je vergeet het belangrijkste deel:
quote:
De gehele spoorlijn is vermoedelijk[bron?] net als de meeste belangrijke spoorlijnen aan het begin van de 20e eeuw verdubbeld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is een groot deel van deze spoorverdubbeling weer ongedaan gemaakt.

Na de Tweede Wereldoorlog is het grootste deel van het traject weer voorzien van dubbelspoor. Enkele gedeelten bleven uit kostenoverweging voorlopig enkelsporig. Bij de electrificatie van het traject in 1952 en 1953 waren de trajecten Deventer-Olst en Steenwijk-Wolvega niet voorzien van dubbelspoor. Bij het plaatsen van de bovenleidingmasten werd echter wel met de spoorverdubbeling rekening gehouden. Het duurde tot 1975 voordat het traject Steenwijk-Wolvega weer van dubbelspoor werd voorzien. Het deel tussen Deventer en Olst is tot op de dag van vandaag nog altijd enkelsporig. Hoewel regelmatig geopperd wordt om ook dit laatste deel van de IJssellijn te verdubbelen zijn er nog altijd geen concrete plannen.
Feit is dus wel dat de Duitsers gedeelten dubbelspoor hebben weggehaald om voor de oorlogsindustrie te gebruiken. We hadden hier al eens tig topics terug een discussie over, en dit lijkt te kunnen verklaren waarom Olst-Deventer tegenwoordig enkelsporig IS. (maar je kan deze redenering niet omkeren, en zeggen dat de lijn altijd dubbelsporig WAS).

Maar omdat deze enkelsporige lijnen, door de oorlogssituatie geen uitzondering zijn, vind ik het heel plausibel dat Olst-Deventer op enig punt tot aan de oorlog ook dubbelsporig was. Mischien kunnen mensen die regelmatig hierlangs komen eens op de grond naast de spoorlijn letten, want bijv. oud grind onder het gras kan een indicatie zijn dat er ooit eens een 2e spoor heeft gelegen. Dat zie je ook als je tussen Nieuwerkerk en Gouda rijdt, het stukje waar de oude spoorlijn naar Rotterdam Maas aftakte is weliswaar nog steeds weg, maar een deel van de brug en voornamelijk het oude grind kan je nog zien liggen.
pi_63102548
weer een hoop vertraging, bij station driebergen een aanrijding met een persoon. Kwam er met langs stond een virm met gevarensein en hulpdiensten kwamen aanrijden met sirene etc
............................
pi_63102581
alle bruggen zijn in beton ook dubbel breed uitgevoerd daar, het zijn niet alleen de bovenleidingsportalen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63103141
Oh jee. Bilthoven, Den Dolder, Sportpark, Bijlmer, Abcoude en Muiderpoort rood, heel Asd - Amf geel is er weer wat?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage maandag 10 november 2008 @ 15:26:57 #130
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_63103451
Het is zo glad dat de stoptrein in Bilthoven doorschoof langs het perron
pi_63103543
Die indicaties op Traphic slaan ook nergens op trouwens Breda-Prinsenbeek rood, en als je dan gaat kijken is er EEN trein +5
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63103742
quote:
Op maandag 10 november 2008 14:51 schreef von_Preussen het volgende:

Dat zie je ook als je tussen Nieuwerkerk en Gouda rijdt, het stukje waar de oude spoorlijn naar Rotterdam Maas aftakte is weliswaar nog steeds weg, maar een deel van de brug en voornamelijk het oude grind kan je nog zien liggen.
Is dat hier?

http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=gouda&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.112138,7.03125&ie=UTF8&ll=51.975893,4.629589&spn=0.003073,0.006866&t=h&z=17&iwloc=addr
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_63104070
quote:
Op maandag 10 november 2008 14:51 schreef von_Preussen het volgende:
Maar omdat deze enkelsporige lijnen, door de oorlogssituatie geen uitzondering zijn, vind ik het heel plausibel dat Olst-Deventer op enig punt tot aan de oorlog ook dubbelsporig was. Mischien kunnen mensen die regelmatig hierlangs komen eens op de grond naast de spoorlijn letten, want bijv. oud grind onder het gras kan een indicatie zijn dat er ooit eens een 2e spoor heeft gelegen. Dat zie je ook als je tussen Nieuwerkerk en Gouda rijdt, het stukje waar de oude spoorlijn naar Rotterdam Maas aftakte is weliswaar nog steeds weg, maar een deel van de brug en voornamelijk het oude grind kan je nog zien liggen.
ik heb ooit een foto gezien waarop duidelijk te zien is dat er tussen Olst en Deventer iig gedeeltelijk een tweede spoor lag dat weggehaald was tijdens de oorlog.

ik zal eens kijken of ik die foto terug kan vinden.
So we just called him Fred too
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 november 2008 @ 15:54:06 #134
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63104389
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh jee. Bilthoven, Den Dolder, Sportpark, Bijlmer, Abcoude en Muiderpoort rood, heel Asd - Amf geel is er weer wat?
Tikkie glad overal. Zelfs de lijn Leeuwarden - Groningen heeft er nu last van en daar rijden nog wel GTW'tjes met zandstrooiers. Vanochtend daar maar 1 vertraagde trein gezien. Ding had +12 ofzo.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63104519
quote:
Op maandag 10 november 2008 11:37 schreef Vloris het volgende:
Dat klopt, er zijn in ieder geval vanaf de electrificatie (is het spoor ooit niet ge-electrificeerd geweest daar?)
Zeker wel. Deventer-Zwolle is op 1 oktober 1866 geopend, en pas op 15 mei 1953 is de electrificatie voltooid.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63104883
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:06 schreef von_Preussen het volgende:
Inderdaad.
Even verderop staat op de kruising nog het voormalige station Nieuwerkerk, nu in gebruik als eetcafe/zaal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63105118
Nu ik net op zoek ben naar informatie over de oorlogsschade geleden door de NS (i.v.m. discussie wanneer een eventueel dubbelspoor tussen Olst en Deventer is weggehaald), kwam ik deze beelden tegen van net een week na de oorlog:

http://www.hetutrechtsarc(...)eld/1940-1950/140145

Traject Utrecht - Gouda is echt onherkenbaar veranderd tegenwoordig.
pi_63105458
Overigens suggereert deze tekening van sporenplan dat er vanuit Deventer twee enkelsporige lijnen richting Olst gingen: de lijn naar Zwolle en de lijn naar Ommen. http://www.sporenplan.nl/(...)ijssel/deventer.html

De lijn naar naar Ommen is echter al vķķr de oorlog afgebroken, waardoor een enkelsporige aansluiting richting olst overblijft. Dit zou betekenen dat er geen volledige dubbelsporige lijn was.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fred2 op 10-11-2008 16:40:59 ]
So we just called him Fred too
pi_63106184
quote:
Op maandag 10 november 2008 16:06 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Inderdaad.
Die aansluiting heeft niet heel lang dienst gedaan dan?

In 1936 lag de oude lijn er nog
In 1958 lag de nieuwe lijn er, en was de oude al weg
Xbox Live Gamertag: Harmen84
  maandag 10 november 2008 @ 17:16:16 #141
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63106419
quote:
Op maandag 10 november 2008 17:05 schreef Harmen1984 het volgende:

[..]

Die aansluiting heeft niet heel lang dienst gedaan dan?

In 1936 lag de oude lijn er nog
In 1958 lag de nieuwe lijn er, en was de oude al weg
De oude lijn is de oorspronkelijke lijn van Utrecht naar Rotterdam Maas. Zelfde maatschappij als de lijn van Den Haag via Gouda naar Utrecht. Rotterdam Maas is in de oorlog verwoest en als noodgebouw in dienst gekomen. In de jaren '50 is het nieuwe station Rotterdam CS gebouwd, en is Rotterdam Maas komen te vervallen. De ceintuurspoorweg langs Rotterdam Noord is naar ik meen in de jaren '20 of '30 oorspronkelijk aangelegd als incidentele omleidingsroute en voor goederentreinen. Meer info staat in een boek van Jan Willem van Borselen, over de spoorwegen in Rotterdam in de eerste en tweede wereldoorlog.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 10 november 2008 @ 17:33:03 #142
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_63106823
quote:
Op maandag 10 november 2008 17:05 schreef Harmen1984 het volgende:

[..]

Die aansluiting heeft niet heel lang dienst gedaan dan?
Op die kaart uit 1958 zie je dat er nog een klein stukje van het oude spoor is blijven liggen, tot aan het oude station Nieuwerkerk. Dat is tot de jaren '70 nog gebruikt voor goederen.
pi_63106922
Mischien heeft iemand zin om daar een leuk verhaal(tje) met foto's over te schrijven?

Zoals we dat al eerder hadden gedaan?

Lijkt me leuk als we die "traditie" voortzetten.
pi_63107126
quote:
Op maandag 10 november 2008 17:37 schreef von_Preussen het volgende:
Mischien heeft iemand zin om daar een leuk verhaal(tje) met foto's over te schrijven?

Zoals we dat al eerder hadden gedaan?

Lijkt me leuk als we die "traditie" voortzetten.
Goed punt wel Maar laat iemand anders dan ff Nieuwerkerk doen, ik wil Deventer - Olst wel gaan uitzoeken, als aspirant-toekomstig-Deventenaar
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63107740
Zoals fles zegt, vrijwilligers voor het Nieuwerkerk-verhaal mogen zich in dit topic melden. Het laatste verhaal dateert alweer van 2 April, dus de nieuwelingen onder ons kunnen de openingspost bekijken omdat daar links in staan naar eerdere verhalen (kan je zien wat voor soort verhalen we schrijven),

En waarom ik het niet doe? Omdat er tentamens aan zitten te komen, en omdat ik al 2 verhalen heb geschreven.

Dus, wie o wie heeft er zin om een stukje te schrijven en te voorzien van beeldmateriaal?
pi_63107876
Desgewenst heb ik wel foto's van Nieuwerkerk. Maar ik ga dus niet het stukje daarover schrijven. Idd een mooie kans voor de wat nieuweren onder ons wellicht
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_63111401
Hmm, kan het kloppen dat sommige machinisten het moeilijk vinden om in een Plan T te rijden? Vanmorgen had ik er eentje die al hortend en stotend tot stilstand kwam bij mijn station. De voorkant van de trein was tot stilstand gekomen bij het begin van het station wat natuurlijk bij het einde moet gebeuren, waardoor we met een slakkengangetje toch alsnog het einde bereikten.
Een paar dagen geleden was een Plan T bij ditzelfde station juist een aantal meter het station voorbij geschoten waardoor de machinist de trein een paar meter de andere richting uit mocht sturen.
Tok.
  Redactie Sport maandag 10 november 2008 @ 20:25:39 #148
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_63111630
Ik had vanmorgen een van de weinige op tijd rijdende treinen van Enschede naar Hengelo: de stoptrein van 7.47u.
Toen ik om 7.40u op het station kwam stond er alleen een los buffeltje op spoor 3, om naar Zwolle te gaan. De trein naar Apeldoorn was nog niet geweest, want op 2 stond nog iedereen. Toen kwam het bericht dat deze neit zou rijden, dus iedereen propt zich in de enkele buffel. Even later: boem. Bleek er dus een tweede stel aangekoppeld te zijn, dus daar ben ik maar gauw heengelopen, om fatsoenlijk plek te hebben. Inmiddels stond de intercity er wel in Enschede. We kwamen wel goed wel, maar bij Drienerlo was het lekker schokken. In Hengelo aangekomen om 8u stond op de CTA van spoor 3 nog de stoptrein van 7.31u met +30. De stoptrein naar Hengelo van 8.17u uit Enschede is vertrokken om 8.40u, dus ook met een lekkere plus...

Vanmiddag reed de 10140 van 17u met twee Buffels naar Enschede. De stoptrein reed ook gewoon, waardoor er dus om 17.15u zowel op spoor 1, 2 als 3 in Enschede buffels stonden, wel een mooi gezicht. Ook stonden er nog twee op het emplacement, dus schijnbaar waren er wat over
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 10 november 2008 @ 20:36:27 #149
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_63112039
Ik las ergens dat een OV ook geldig is in de ICE binnenlands zonder toeslag, maar kan het nergens meer vinden. Is dat zo? En hoe gaat dat worden met de HSL?
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
pi_63112071
quote:
Op maandag 10 november 2008 20:36 schreef --Christiaan-- het volgende:
Ik las ergens dat een OV ook geldig is in de ICE binnenlands zonder toeslag, maar kan het nergens meer vinden. Is dat zo? En hoe gaat dat worden met de HSL?
NIET waar. OV is binnenlands geldig in ICE, MITS 2 euro toeslag. HSL: Reserveringsplicht dus nooit met OV, ook niet met toeslag.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')