abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63097950
quote:
Op zondag 9 november 2008 23:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens de kaartjes op sporenplan.nl was Deventer-Olst nooit dubbelspoor geweest?
Dat klopt, er zijn in ieder geval vanaf de electrificatie (is het spoor ooit niet ge-electrificeerd geweest daar?) wel plannen geweest voor een toekomstige uitbreiding naar dubbel spoor. De bovenleiding hangt er zeg maar al grootendeels.
In Deventer zelf kun je ook zien dat de paar viaducten waar het spoor overheen komt ook al voorbereid zijn op een tweede spoor. Hier heeft dat spoor er ook serieus gelegen, maar dit was niet een tweede spoor naar Olst, dit spoor was de voormalige spoorlijn richting Raalte.
Zie bijvoorbeeld http://www.sporenplan.nl/(...)ijssel/deventer.html
Hier zie je dat er tot 1937 een spoor naar Raalte aanwezig was, daarna niet meer.
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
  maandag 10 november 2008 @ 11:38:17 #102
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63097969
quote:
Op maandag 10 november 2008 11:31 schreef Vloris het volgende:

[..]

D'r zijn nog een paar praktische problemen die best veel geld zullen kosten om dat mogelijk te kunnen maken. Eén daarvan is dat het spoor Enschede-Gronau op dit moment fysiek niet aangesloten zit op het spoor verder Nederland in. Dit is een paar jaar terug bij de heropening van die lijn expres zo gedaan zodat het niet nodig was om ingewikkeld te gaan doen met beveligingssystemen aan elkaar knopen.

Maar misschien wordt het in de toekomst wel haalbaarder. Ze gaan redelijk binnenkort namelijk op het gehele traject Enschede - Gronau - Münster het beveiligingssysteem upgraden zag ik gisteren op station Enschede op een poster hangen.
Dus hoppa, wisseltje er tussen, barrels van PEG uitrusten met ATBNG en rijden!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63098050
quote:
Op maandag 10 november 2008 11:38 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dus hoppa, wisseltje er tussen, barrels van PEG uitrusten met ATBNG en rijden!
Hehe, ja, hmm, de trein moet natuurlijk ook twee systemen snappen, daar had ik nog niet eens over gedacht!
Ik had het er meer over dat het stukje spoor van Gronau naar Enschede nu heel simpel is qua 'beveiliging': er mag gewoon maar één trein tegelijk ten westen van Gronau rijden. Zolang die trein niet terug in Gronau is kan er geen nieuwe trein deze kant op gestuurd worden. Als je het spoor in Enschede op de rest van Nederland aan gaat sluiten gaat die logica niet meer zomaar op
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
pi_63098094
Volgens Traphic.nl zijn alleen Amsterdam Bijlmer, Abcoude, Hilversum Noord, Oss en Deventer rood. Verder wel wat geel, maar niet te spannend. Het overgrote deel is gewoon groen. "Rood" betekent momenteel trouwens nergens meer dan 3 treinen vertraagd en dan bovendien niet meer dan 10 minuten per trein. Weinig te ramptoeristen dus.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 november 2008 @ 11:53:51 #105
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63098278
Ik lees net op Somda dat 8 V'tjes die terzijde gesteld zijn weer in dienst komen, omdat de defectenstand wat aan de hoge kant is, er minder VIRM instroomt dan verwacht en de SLT mogelijk ook wat later dan gepland geleverd gaat worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63098335
quote:
De gehele spoorlijn is vermoedelijk net als de meeste belangrijke spoorlijnen aan het begin van de 20e eeuw verdubbeld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is een groot deel van deze spoorverdubbeling weer ongedaan gemaakt.

Na de Tweede Wereldoorlog is het grootste deel van het traject weer voorzien van dubbelspoor. Enkele gedeelten bleven uit kostenoverweging voorlopig enkelsporig. Bij de electrificatie van het traject in 1952 en 1953 waren de trajecten Deventer-Olst en Steenwijk-Wolvega niet voorzien van dubbelspoor. Bij het plaatsen van de bovenleidingmasten werd echter wel met de spoorverdubbeling rekening gehouden. Het duurde tot 1975 voordat het traject Steenwijk-Wolvega weer van dubbelspoor werd voorzien. Het deel tussen Deventer en Olst is tot op de dag van vandaag nog altijd enkelsporig. Hoewel regelmatig geopperd wordt om ook dit laatste deel van de IJssellijn te verdubbelen zijn er nog altijd geen concrete plannen.
Ik heb altijd begrepen dat Deventer-Olst tot aan WO2 wel degelijk dubbelspoor was iig.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 10 november 2008 @ 12:00:11 #107
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63098428
quote:
Op maandag 10 november 2008 11:53 schreef Peterselieman het volgende:
Ik lees net op Somda dat 8 V'tjes die terzijde gesteld zijn weer in dienst komen, omdat de defectenstand wat aan de hoge kant is, er minder VIRM instroomt dan verwacht en de SLT mogelijk ook wat later dan gepland geleverd gaat worden.
Mat '64 to the rescue!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63099349
quote:
Op maandag 10 november 2008 11:38 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dus hoppa, wisseltje er tussen, barrels van PEG uitrusten met ATBNG en rijden!
Als ik het op google maps goed zie. en mijn herinnering me niet fopt, dan liggen de sporen gewoon vast aan elkaar en zou alleen het stootblok verwijderd moeten worden waardoor je zo door kan rijden. Dat de beveiliging dan kuren gaat vertonen, dat is mischien wel waar, maar fysiek zijn de sporen volgens mij gewoon aangesloten.

Het is mischien wat lastig te zien op deze foto, maar achter het stootblok loopt het spoor gewoon door en is het wordt de andere zijde als opstelspoor gebruikt.



Het bordje "H" op de voorgrond is natuurlijk iets wat uit Duitsland komt.

En weet iemand of het spoor hier rechts d.m.v. een wissel ook "vast" ligt aan de lijn naar Gronau?

  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 november 2008 @ 12:48:29 #109
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63099431
Nope. Alleen via spoor 5 kun je richting Duitsland en laat daar nu net ook dat stootblok staan

Spoor 4 is niet aangesloten op de lijn richting Gronau. Als er geen stootblok op spoor 5 zou staan, dan kun je via het emplacement richting Hengelo komen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Peterselieman op 10-11-2008 12:58:15 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63099601
Mooie rode kruisjes von_Preussen
pi_63099737
quote:
Op maandag 10 november 2008 12:44 schreef von_Preussen het volgende:
Het is mischien wat lastig te zien op deze foto, maar achter het stootblok loopt het spoor gewoon door en is het wordt de andere zijde als opstelspoor gebruikt.
[ afbeelding ]

Het bordje "H" op de voorgrond is natuurlijk iets wat uit Duitsland komt.
Ik zal binnenkort wel eens een detailfoto maken van het spoor net achter dat stootblok. Daar mist namelijk ongeveer 20cm (!) aan spoor. Het lijkt dus alsof het doorloopt, maar dat doet het niet.
quote:
En weet iemand of het spoor hier rechts d.m.v. een wissel ook "vast" ligt aan de lijn naar Gronau?

[ afbeelding ]
Nee. Er staat serieus wel een (dwerg)sein vlak voor dat stootblok, die eeuwig op rood staat, maar het spoor gaat voorbij dat stootjuk niet verder.
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
pi_63099848
quote:
Op maandag 10 november 2008 12:54 schreef Zug-Chef het volgende:
Mooie rode kruisjes von_Preussen
Jij ziet tenminste nog rode kruisjes Ik zie gewoon wat extra lege regels
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 10 november 2008 @ 13:15:22 #113
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_63100118
Ja er mist idd een klein stukje spoor, veel is het niet.

Maargoed, boodschap natuurlijk is dat er niet heel veel rompslomp uitgehaald hoeft te worden met rails en bovenleiding
pi_63100404
quote:
Op maandag 10 november 2008 12:54 schreef Zug-Chef het volgende:
Mooie rode kruisjes von_Preussen
Ik zie gewoon foto's hoor, en volgens mij enkele posters hierboven ook.
pi_63100415
quote:
Not Found
The requested URL /_HwPb66PFtO8/RlKdnAlyY7I/AAAAAAAAHVE/Kfh6R5hKs-0/DSCF0001t.jpg was not found on this server.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 november 2008 @ 13:32:24 #116
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63100508
quote:
Op maandag 10 november 2008 13:27 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ik zie gewoon foto's hoor, en volgens mij enkele posters hierboven ook.
Ik zie ze nadat ik ze even apart in de browser geladen heb.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 10 november 2008 @ 13:34:28 #117
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_63100560
quote:
De gehele spoorlijn is vermoedelijk net als de meeste belangrijke spoorlijnen aan het begin van de 20e eeuw verdubbeld.
Ja daar schiet je veel mee op, dat dit op de wiki staat betekent alleen dat er meer mensen zijn die het 'van horen zeggen' hebben.
Geloof dus niet dat het ooit dubbelspoor was totdat ik een echte bron zie. Zelfde geldt voor Nijmegen-Roermond, wat ook eens helemaal dubbelspoor zou zijn geweest.
  maandag 10 november 2008 @ 13:42:13 #118
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63100749
quote:
Op maandag 10 november 2008 13:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ja er mist idd een klein stukje spoor, veel is het niet.

Maargoed, boodschap natuurlijk is dat er niet heel veel rompslomp uitgehaald hoeft te worden met rails en bovenleiding
Bovenleiding sowieso niet. Alhoewel: elektrificeren die zooi!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63100895
quote:
Op maandag 10 november 2008 13:34 schreef ReisT het volgende:
Ja daar schiet je veel mee op, dat dit op de wiki staat betekent alleen dat er meer mensen zijn die het 'van horen zeggen' hebben.
Ja, dat heb ik gelezen. Het gaat zelfs niet specifiek over Deventer - Olst. Maar goed, als er op Sporenplan iets staat "bewijst" dat niet meer of mnder dan dat het op Wikipedia staat natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 10 november 2008 @ 13:51:39 #120
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63100936
quote:
Op maandag 10 november 2008 13:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik gelezen. Het gaat zelfs niet specifiek over Deventer - Olst. Maar goed, als er op Sporenplan iets staat "bewijst" dat niet meer of mnder dan dat het op Wikipedia staat natuurlijk
Sporenplan is ook een hobbyproject hè.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 november 2008 @ 14:01:34 #121
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63101123
quote:
Op maandag 10 november 2008 13:34 schreef ReisT het volgende:

[..]

Ja daar schiet je veel mee op, dat dit op de wiki staat betekent alleen dat er meer mensen zijn die het 'van horen zeggen' hebben.
Geloof dus niet dat het ooit dubbelspoor was totdat ik een echte bron zie. Zelfde geldt voor Nijmegen-Roermond, wat ook eens helemaal dubbelspoor zou zijn geweest.
Als je bijvoorbeeld Diepenveen West neemt, wat tussen Deventer en Olst ligt, dan kun je zien dat er dubbelspoor lag op deze foto:
http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=diepenveenwest&num=4
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63101358
quote:
Op maandag 10 november 2008 14:01 schreef Peterselieman het volgende:
Als je bijvoorbeeld Diepenveen West neemt, wat tussen Deventer en Olst ligt, dan kun je zien dat er dubbelspoor lag op deze foto:
http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=diepenveenwest&num=4
Klopt ja, die had ik ook gezien. Maar dat was in 1970, dus ik vermoed eerder dat het daar een plaatselijk passeerspoor betreft
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 november 2008 @ 14:17:08 #123
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_63101470
dat ligt er nu niet meer. Vreemd. Misschien dat er in het Deventer archief wel plaatjes van dubbelspoor terug te vinden zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_63101509
quote:
Op maandag 10 november 2008 11:28 schreef Duvel het volgende:

[..Roestrijden.nl..]

Welk een tof initiatief!


Dank u, Dank u.

De rit gisteren is fantastisch verlopen.
Binnenkort maken wij bekend waar de opbrengsten heen gaan.

En voor de aannemers onder ons: we zoeken nog klusjes.
Groet,

Jeroen Mooij,
www.roestrijden.nl

[ Bericht 2% gewijzigd door Roestrijden.nl op 10-11-2008 14:24:18 ]
pi_63102119
Welkom Jeroen!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')