Ja: "Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e4d' "quote:Op dinsdag 18 november 2008 13:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Is Stationsweb.nl bij jullie ook zo fok!king traag?
Dit is grappig, want "it takes two to tango". Met andere woorden: er kunnen wel allemaal mooie seinaanpassingen gedaan zijn, als het materieel niet is aangepast is het geheel dus niet veiliger. En ik kan me herinneren dat ik een tijd geleden een voortgangsbrief gelezen heb (ergens op de site van het ministerie van V&W) waarin stond dat de implementatie van ATB-Vv bij de vervoerders nog geen storm loopt. Het is dus, in tegenstelling tot wat ProRail beweert, ook in 2009 nog prima mogelijk dat een trein een rood sein passeert, ook al is dat sein voorzien van ATB-Vv.quote:Extra veiligheidsmaatregelen bijna klaar
De maatregelen die ProRail twee jaar geleden heeft aangekondigd om bij 1000 seinen extra veiligheidsmaatregelen te nemen, zijn bijna afgerond. Door deze maatregelen worden treinen ook tot stilstand gebracht als ze op lage snelheid een rood sein passeren Het incident dat vorig jaar in Sittard plaatsvond waarbij twee treinen bijna met elkaar in botsing kwamen doordat een machinist een rood sein negeerde, is dan niet meer mogelijk.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft vandaag een rapport uitgebracht over het incident vorig jaar in Sittard. De maatregelen die de inspectie in het rapport aanbeveelt zijn al in uitvoering.
Het Nederlandse spoor behoort tot het veiligste ter wereld. Dit blijkt uit verschillende internationale benchmarks. Treinen die door rood licht rijden worden nu al automatisch tot stilstand gebracht als ze harder rijden dan 40 km/u. Binnenkort gebeurt dat dus ook als bij lagere snelheden. Daarnaast onderzoekt ProRail met de vervoerders hoe de procedures voor het vertrek van treinen bij geel licht kunnen worden aangepast.
Niet trager dan anders.quote:Op dinsdag 18 november 2008 13:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Is Stationsweb.nl bij jullie ook zo fok!king traag?
Tsja, in zo'n geval kan ProRail dan wel zeggen: "Hey, aan ons ligt het niet, maar aan de vervoerder die z'n beveiligingssysteem niet op orde heeft!"quote:Op dinsdag 18 november 2008 13:20 schreef Duvel het volgende:
Het is dus, in tegenstelling tot wat ProRail beweert, ook in 2009 nog prima mogelijk dat een trein een rood sein passeert, ook al is dat sein voorzien van ATB-Vv.
Ik zeg: misleiding en het eigen straatje schoonvegen.
Met name de zinsnede over Sittard is interessant, omdat daar opnieuw het instellen van een deelrijweg heeft bijgedragen aan een STS. En wie stelt dat in? Inderdaad: de treindienstleider van ProRail.
ATB-Vv kan niet verplicht worden gesteld door Europese regels, een vervoerder mag dat dus zelf weten. ProRail kan de beweringen in het persbericht dus nooit waarmaken! Dat is wat ik fout vind aan dat bericht van ze.quote:Op dinsdag 18 november 2008 13:27 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tsja, in zo'n geval kan ProRail dan wel zeggen: "Hey, aan ons ligt het niet, maar aan de vervoerder die z'n beveiligingssysteem niet op orde heeft!"
En daar geef ik ze dan eigenlijk wel gelijk in ook...
Ben ik het niet mee eens, prorail doet in samenwerking met NS zorgen voor een potentieel gevaarlijke situatie om maar zo snel mogelijk te kunnen vertrekken. Want men rekent de NS weer af op de punctualiteitscijfers.quote:Op dinsdag 18 november 2008 13:27 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tsja, in zo'n geval kan ProRail dan wel zeggen: "Hey, aan ons ligt het niet, maar aan de vervoerder die z'n beveiligingssysteem niet op orde heeft!"
En daar geef ik ze dan eigenlijk wel gelijk in ook...
Toch vermoed ik dat het in het ProRail-programma zo niet zit...quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:53 schreef Igen het volgende:
Van een simulatieprogramma, zoiets als SimSig maar dan voor Nederland.
Nee, daar kan je alleen kiezen met welke vinger je de Blauw wilt bedienen en met welke de Geelquote:Op dinsdag 18 november 2008 20:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Toch vermoed ik dat het in het ProRail-programma zo niet zit...
Met je rode vinger!quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee, daar kan je alleen kiezen met welke vinger je de Blauw wilt bedienen en met welke de Geel
Nou...quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Toch vermoed ik dat het in het ProRail-programma zo niet zit...
Misschien wel iets voor mij, als ik Visual Basic weer oppak.quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:40 schreef Igen het volgende:
Voor zover ik weet, kan ProRail voor iedere rijweg apart instellen of een deelrijweg is toegestaan of niet. Zeg maar zoiets:
[ afbeelding ]
Het moet dus een fluitje van een cent zijn om gewoon bij alle vertrek-rijwegen van a/b-perrons het instellen van deelrijwegen uit te zetten - en het instellen van deelrijwegen in nuttige situaties gewoon aan te laten staan.
Over dat gesproken, nog slecht VIRM-nieuws: een paar idioten hebben de 9520 van een tweede reclamemotief voorzien (graffiti, red.).quote:Op dinsdag 18 november 2008 23:49 schreef Peterselieman het volgende:
Ach ja de NS heeft soms wat mat tekort en wil dan nog wel eens VIRM of ICM in dat stoppertje gooien.
Hoe heet dat dan? Kan je het ergens downloaden?quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:53 schreef Igen het volgende:
Van een simulatieprogramma, zoiets als SimSig maar dan voor Nederland.
Maar een treindienstleider kan ook een rijweg instellen die dan automatisch gefaseerd wordt ingesteld, toch? Of kan ie ook tegen het systeem zeggen dat de met de hand opgegeven rijweg pas mag worden ingesteld als hij in één keer kan worden afgereden?quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou...
"Even wat feiten op een rij (FNV en IVW leest u mee?):
* Een rijweg is (nog steeds) 'van sein naar sein'.
* Een combinatie van rijwegen door de computer in te stellen heet een samengestelde rijweg.
* Een samengestelde rijweg kan op 2 manieren door de computer (ook wel ARI=Automatische RijwegInstelling) ingesteld worden:
1. de integrale rijweg = samengesteld rijweg in 1x instellen
2. de gefaseerde rijweg = zo veel mogelijk rijwegen (fases) van een samengestelde rijweg instellen"
Als je dan ook nog weet dat ARI alleen maar de voorgekookte regeltjes uit het procesplan kan uitvoeren...
Niet zo onaardig over DDAR, ik kan kiezen op Utrecht CS of Overvecht opstappen naar Amersfoort CS, ik pak toch het liefste de stoptrein vanaf Overvecht, station is een stuk rustiger en i.h.a. is het in die trein ook veel stiller (wel vol maar wel altijd zitplek) dan in de overvolle Intercity's 's ochtends vroeg.quote:Op dinsdag 18 november 2008 23:41 schreef knars het volgende:
Gisteren stond ik voor de afwisseling weer eens op station Harderwijk (overigens een onzalige plek voor een landelijk overleg met wat collega's uit de drie andere windstreken dan Het Westen). Wat me verbaasde, was dat er ineens een VIRM VI aan kwam tuffen, vervolgens ook nog eens halt hield en vervolgens verder sjokte als de stopper Utrecht - Zwolle. HUH? Ik dacht dat er alleen heel sporadisch een VIRM werd ingezet op dat stuk spoor als ambtenaren IC Den Haag - Groningen?
Jammer genoeg was de stoptrein richting Randstad gewoon zo'n rampzalig DDAR geval...
Conductrice kreeg overigens een vlaag van bewustwording tijdens het omroepen: "Dames en heren, het volgende station is Utrecht Centraal. U kunt hier overstappen... ...ja, voor alle richtingen eigenlijk wel ja".
Voor zover ik weet bestaan zulke 'samengestelde' rijwegen alleen binnen ARI. Als de treindienstleider met de hand rijwegen gaat instellen, dan kan dat alleen stap voor stap.quote:Op woensdag 19 november 2008 08:24 schreef Duvel het volgende:
[..]
Maar een treindienstleider kan ook een rijweg instellen die dan automatisch gefaseerd wordt ingesteld, toch? Of kan ie ook tegen het systeem zeggen dat de met de hand opgegeven rijweg pas mag worden ingesteld als hij in één keer kan worden afgereden?
Nee, heb het zelf gemaakt maar het is nog niet helemaal af.quote:Op woensdag 19 november 2008 01:44 schreef Charango het volgende:
[..]
Hoe heet dat dan? Kan je het ergens downloaden?
DD-AR heeft misschien veel zitplaatsen, maar die bankjes zijn toch echt helemaal niks. Keiharde planken met een dun laagje stof erover. Als je dan lekker wil neerploffen...quote:Op woensdag 19 november 2008 08:39 schreef bork het volgende:
[..]
Niet zo onaardig over DDAR, ik kan kiezen op Utrecht CS of Overvecht opstappen naar Amersfoort CS, ik pak toch het liefste de stoptrein vanaf Overvecht, station is een stuk rustiger en i.h.a. is het in die trein ook veel stiller (wel vol maar wel altijd zitplek) dan in de overvolle Intercity's 's ochtends vroeg.
Volgens mij staat er in het rapport van IVW over de bijna-aanrijding bij Sittard iets anders, maar ik heb even geen tijd om het na te lezen.quote:Op woensdag 19 november 2008 10:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor zover ik weet bestaan zulke 'samengestelde' rijwegen alleen binnen ARI. Als de treindienstleider met de hand rijwegen gaat instellen, dan kan dat alleen stap voor stap.
[..]
Ben benieuwd!quote:Nee, heb het zelf gemaakt maar het is nog niet helemaal af.
Lekker is dat weer, goed bij nagedacht, ProRail / Infraspeedquote:Trein maakt noodstop als hsl voorbij raast
door Harry van Gelder
AMSTERDAM - Treinen op het Nederlandse spoor maken ineens een noodstop als een hogesnelheidstrein voorbij dendert op het naastgelegen spoor, zo blijkt uit testen.
Het plotseling stilvallen is geconstateerd op het traject Moerdijk - Breda dat naast het supersnelle spoor ligt. Als de motoren van de hogesnelheidstrein op volle toeren draaien (bij hoge snelheid of bij snel optrekken) wordt er een sterk elektromagnetisch veld opgewekt. Dit veld stoort de beveiliging (de atb in vaktermen) van de 'gewone' treinen op de rails ernaast, waardoor opeens de noodrem in werking treedt en de trein plotseling stopt. Het ministerie van Verkeer bevestigt de storing. Het euvel is in bedekte termen aan de Tweede Kamer gemeld in de voortgangsrapportage. Pas bij navraag bleek waar het precies om gaat. Het ministerie denkt dat het kan worden opgelost voordat de hsl in 2010 hard gaat rijden.
Nou, ik heb nog eens een beetje zitten lezen in die IVW-rapporten... Mijn conclusies:quote:Op woensdag 19 november 2008 10:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Volgens mij staat er in het rapport van IVW over de bijna-aanrijding bij Sittard iets anders, maar ik heb even geen tijd om het na te lezen.
Hé, weghalen die smiley!quote:Op woensdag 19 november 2008 10:45 schreef Peterselieman het volgende:
Hier past maar 1 smiley: [ afbeelding ]
ŠDuvel
Hmm, interessant, dus de trdl heeft in Sittard willens en wetens het risico genomen door een deelrijweg in te stellen... Dat van die instelvoorschriften wist ik inderdaad, van dat hokje niet! Hoe kom je aan die info?quote:Op woensdag 19 november 2008 11:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou, ik heb nog eens een beetje zitten lezen in die IVW-rapporten... Mijn conclusies:
1a. Het aankruishokje waar ik het over had bestaat daadwerkelijk.
1b. Bovendien bestaan er 'instelvoorschriften'. Dat zijn een soort aanwijzingen in het computerprogramma dat bepaalde stukken samengestelde rijweg alleen 'integraal' mogen worden ingesteld.
2. Het bovenstaande geldt alleen voor ARI. Handmatige instellen van rijwegen kan altijd en gaat stap voor stap. Ook in Sittard.
Het zal ongetwijfeld wel gebeurd zijn, omdat je toch moet testen wil zo'n probleem zich voordoenquote:Op woensdag 19 november 2008 12:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hé, weghalen die smiley!Er rijdt nog geen hogesnelheidstrein, het probleem is bekend en levert dus momenteel geen storingen op. De Telegraaf lult weer voor zijn beurt, hoe kan het ook anders.
Nee, hoeft niet. Er is sowieso getest, en ook onder worst-case omstandigheden. In die testen kan gemeten zijn dat de beīnvloeding op bepaalde plaatsen de normen overschrijdt. Dat betekent dat er dan een gerede kans is dat de ATB in een trein wegvalt en de machinist een rem-opdracht krijgt. Volgens mij volgt geen directe noodremming als de ATB-code wegvalt.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:25 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld wel gebeurd zijn, omdat je toch moet testen wil zo'n probleem zich voordoen
Kan ie ook niet. Als de ATB wegvalt moet je remmen, en blijven remmen tot je een losopdracht krijgt: zodra je de 40 bereikt hebt.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:44 schreef Peterselieman het volgende:
zo kun je het ook bekijken ja, maar ja als je een failsafesysteem bouwt, dan zou je mogen verwachten dat de trein juist wel stilvalt door het wegvallen van de ATB en niet boven de 40 km/h kan rijden totdat er een nieuwe opdracht komt.
In een paar IVW-rapporten van (bijna-)ongelukken op Rotterdam Centraal staat:quote:Op woensdag 19 november 2008 12:24 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hmm, interessant, dus de trdl heeft in Sittard willens en wetens het risico genomen door een deelrijweg in te stellen... Dat van die instelvoorschriften wist ik inderdaad, van dat hokje niet! Hoe kom je aan die info?
Dat is één mogelijkheid. Een andere is dat voor iedere deelrijweg een nieuwe planregel is opgesteld. En dat die planregels achter elkaar worden uitgevoerd. Maar ik weet niet wat waar is... Sowieso: dagplan wordt van tevoren opgesteld, en niet door de treindienstleider. De trdl kan wel met de hand rijwegen inleggen, maar hoe hij daar dan de keuze kan maken voor integraal of deel, dat weet ik ook al niet.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:53 schreef Igen het volgende:
[..]
In een paar IVW-rapporten van (bijna-)ongelukken op Rotterdam Centraal staat:
"Te Rotterdam Centraal zijn geen integrale rijwegen door Lokaal Plan van NS Reizigers in het dagplan ingevoerd. Alle rijwegen zijn gefaseerd, al dan niet met een instelvoorschrift."
Bij iedere rijweg in het plan is dus opgeslagen of die integraal moet worden ingesteld, of dat die gefaseerd mag worden ingesteld.
Dat is een interessante vraag, ik dacht ProRail.quote:En mij lijkt het dan nogal logisch, dat je dan ergens in de software moet kunnen aanklikken welke van die twee mogelijkheden bij een bepaalde rijweg de juiste is.
(Alhoewel het blijkbaar de NS is, en niet ProRail of de treindienstleider, die in eerste instantie deze keuze maakt. Blijkbaar is de scheiding tussen NS en ProRail nu ook weer niet zķ strikt)
Zeker!quote:Sowieso zijn de rapporten van IVW erg leerzaam.
ATB-Vv is geen continubeīnvloeding, dus dat gaat niet op.quote:Op woensdag 19 november 2008 13:09 schreef Nightshadow het volgende:
Hoe zit dat dan bij ATB-vv, als die weg zou vallen kan de trein helemaal niet verder?
Owja, natuurlijkquote:Op woensdag 19 november 2008 13:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
ATB-Vv is geen continubeīnvloeding, dus dat gaat niet op.
quote:Op woensdag 19 november 2008 12:53 schreef Igen het volgende:
Sowieso zijn de rapporten van IVW erg leerzaam.
Wanneer was dat?quote:Op woensdag 19 november 2008 14:40 schreef Nightshadow het volgende:
Zijn er geen oudere rapporten beschikbaar bij IVW? Ik zocht die van Lievelde, waarbij een Syntus treinstel afgevoerd werd..
Als het klopt in 2001... Ergens tussen Augustus en November volgens mij..quote:
quote:Op woensdag 19 november 2008 14:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Ook mijn programma biedt uitgebreide mogelijkheden voor het vingerverven.
Een deel staat bij www.onderzoeksraad.nl geloof ik. Voordat IVW in beeld kwam, onderzocht de Spoorwegongevallenraad zware ongelukken. Vervolgens werd dat de Raad voor de Transportveiligheid, en weer later heette dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid.quote:Op woensdag 19 november 2008 14:40 schreef Nightshadow het volgende:
Zijn er geen oudere rapporten beschikbaar bij IVW? Ik zocht die van Lievelde, waarbij een Syntus treinstel afgevoerd werd..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |