Hoezo? Was je ook van plan om een deel van de 'winst' over te gaan maken of zo?quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Ja, maar het is onmogelijk om de waarde van de huizen te laten zakken, wanneer mensen al een hypotheek hebben afgesloten.
Tenzij ze me het verschil willen betalen uiteraard.
Want?! Hoe komt het toch dat vrijwel elke huizenbezitter in Nederland denkt dat het een recht is om winst te maken op een huis?!quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Ja, maar het is onmogelijk om de waarde van de huizen te laten zakken, wanneer mensen al een hypotheek hebben afgesloten.
??quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Op zich zou er wel wat voor te zeggen zijn, ware het niet dat Nederland wel asielzoekers binnenlaat, subsidie geeft op kinderen, en er steeds minder mensen in 1 huis wonen...quote:Op woensdag 12 november 2008 18:43 schreef geenID het volgende:
Na het jarenlange beleid om amper huizen te bouwen. Bedankt vadertje Staat.
Dat zou juist de prijs opdrijven.... bij meer vraag dan aanbod gaat de prijs omhoog...quote:Op woensdag 12 november 2008 18:43 schreef geenID het volgende:
Na het jarenlange beleid om amper huizen te bouwen. Bedankt vadertje Staat.
Ja mensen die winst maken op gokken, speculeren en investeren delen!quote:Op woensdag 12 november 2008 18:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[...]
Terwijl het simpelweg gewoon gokken is, speculeren, net als aandelenhuilies die nu met de kredietcrisis geld willen van de overheid... Alsof ze ook delen als ze winst maken!
[...]
Marktwerking betekend dat produkten ook goedkoper kunnen worden. Dat had je kunnen bedenken toen je die te dure hypotheek afsloot.quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Wacht ik nog 2 jaar met kopen.quote:Op woensdag 12 november 2008 18:51 schreef Duur het volgende:
[..]
Dat zou juist de prijs opdrijven.... bij meer vraag dan aanbod gaat de prijs omhoog...
Daarover wordt al sinds 1945 geklaagt.... dus bij gebouwt... nu schijnt rond 2010 het aanbod gelijk te komen met de vraag... logisch toch dat de prijs niet blijft sijgen, maar waarschijnlijk toch gaat dalen?
Idd wan mensen gaan hun huis niet snel verkopen als ze er minder voor krijgen dan hun hypotheek is.quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Bij een hypotheek van 200K en het huis is 150K waard, belt vanzelf de bank wanneer men gaat bijstorten. Een bank heeft recht op tussentijdse waardetaxaties (check de kleine lettertjes maar eens), dus is de kans groot dat het huis door de bank wordt verkocht, ondanks dat men braaf de maandelijkse termijnen betaalt.quote:Op woensdag 12 november 2008 19:36 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd wan mensen gaan hun huis niet snel verkopen als ze er minder voor krijgen dan hun hypotheek is.
Dus dan blijf je met een schuld zitten en heb je geen huis. Dat is lekker.quote:Op woensdag 12 november 2008 19:54 schreef csar het volgende:
Bij een hypotheek van 200K en het huis is 150K waard, belt vanzelf de bank wanneer men gaat bijstorten. Een bank heeft recht op tussentijdse waardetaxaties (check de kleine lettertjes maar eens), dus is de kans groot dat het huis door de bank wordt verkocht, ondanks dat men braaf de maandelijkse termijnen betaalt.
Alleen vergeet je dat veruit de meeste mensen hun huis al jaren geleden hebben gekocht en dus helemaal geen 'verlies' draaien, ook niet als de prijzen flink zouden dalen. Dat geldt alleen voor degenen die het laatst zijn ingestapt.quote:Op woensdag 12 november 2008 19:36 schreef Martijn_77 het volgende:
Idd wan mensen gaan hun huis niet snel verkopen als ze er minder voor krijgen dan hun hypotheek is.
Leg eens even uit waarom dat in GB dan nu niet gebeurt (integendeel zelfs), en in Japan en Nederland jaren 80 dan niet gebeurde.quote:Als de huizenprijs gaat dalen zal ook de markt meer en meer op slot schieten. Want steeds minder mensen zullen willen en kunnen verhuizen.
Bij een executieveiling krijgen ze nog maar de helft terug van die 200k , dus zolang iemand gewoon elke maand betaald lijkt het me niet dat ze gaan bellen.quote:Op woensdag 12 november 2008 19:54 schreef csar het volgende:
[..]
Bij een hypotheek van 200K en het huis is 150K waard, belt vanzelf de bank wanneer men gaat bijstorten. Een bank heeft recht op tussentijdse waardetaxaties (check de kleine lettertjes maar eens), dus is de kans groot dat het huis door de bank wordt verkocht, ondanks dat men braaf de maandelijkse termijnen betaalt.
Stel, gemiddeld zouden huizenbezitters zo'n 50.000 euro op hun huis verliezen.quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Natuurlijk, die betalen nu toch ook de HRA?quote:Op woensdag 12 november 2008 20:17 schreef MaGNeT het volgende:
Stel, gemiddeld zouden huizenbezitters zo'n 50.000 euro op hun huis verliezen.
Stel, Bos zou dat moeten compenseren.
7.000.000 koophuizen in Nederland X 50.000 euro =
350.000.000.000 = 350 miljard euro.
En wie mogen dat ophoesten? De huurders?
Ja, da's waar... Die 65.000 euro per huurder kan er dan ook nog wel bij...quote:Op woensdag 12 november 2008 20:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Natuurlijk, die betalen nu toch ook de HRA?
quote:Op woensdag 12 november 2008 20:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Inderdaad. Het probleem doet zich voornamelijk voor bij mensen die de laatste 8 jaar een huis hebben gekocht.quote:Op woensdag 12 november 2008 20:21 schreef corus het volgende:
[..]
Stel dat je 20 jaar geleden had gekocht ,dan kan het huis met 150.000 euro dalen en heb je nog winst
Dat was in de jaren 70 en begin jaren 80, in 1985-1989 was de rente ongeveer op hetzelfde niveau dan nu rond de 6%, de prijzen van de huizen toen op een dieptepunt, al de mensen die toen gekocht hebben maakt een prijsdaling niet zoveel uit, hun winst is toch al gigantisch.quote:Op woensdag 12 november 2008 18:24 schreef RemcoDelft het volgende:
als de hypotheekrente van die aflossingsvrije veel te dure blokkendoos naar 12 % gaat (zoals in de jaren '80),
Hoezo? Kelderen de huizenprijzen dan?quote:Op woensdag 12 november 2008 22:03 schreef LXIV het volgende:
De mensen die over drie jaar verkopen moeten, die hebben pas recht van janken.
Uiteraard... die betalen toch ook lekker mee aan het HRA?quote:Op woensdag 12 november 2008 20:17 schreef MaGNeT het volgende:
En wie mogen dat ophoesten? De huurders?![]()
Die verwachting zit er wel in.quote:Op woensdag 12 november 2008 22:08 schreef At-EZ het volgende:
[..]
Hoezo? Kelderen de huizenprijzen dan?
Het heeft toch geen invloed op je aflossing dus wat is het probleem? Enfin Bos heeft het lef niet om de HRA af te schaffen op een dusdanige wijze dat andere partijen hem zouden willen steunen (dwz dus niet de opbrengst verspillen aan uiitkeringen en ambtenaren)..quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Daarom is er in de US ook zo n groot probleemquote:Op woensdag 12 november 2008 20:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die 350 miljard is zelfs nog 150 miljard meer dan de staatsschuldquote:Op woensdag 12 november 2008 22:19 schreef henkway het volgende:
[..]
Daarom is er in de US ook zo n groot probleem
100 miljoen huizen waarvan 10% betalingsproblemen heeft van 50.000 tot 100.000 dollar op de hypotheek
Staatsschuld zegt weinig meer, dan zetten ze gewoon wat extra cijfers op het bord.quote:Op woensdag 12 november 2008 22:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die 350 miljard is zelfs nog 150 miljard meer dan de staatsschuld
Klopt. Nederlanders hebben veruit de hoogste hypotheekschulden ter wereld, zo'n 580 miljard euro.quote:Op woensdag 12 november 2008 22:31 schreef LXIV het volgende:
De hoogste ter wereld afgezet tegen het bruto-inkomen per gezin.
quote:Op woensdag 12 november 2008 22:31 schreef LXIV het volgende:
De hoogste ter wereld afgezet tegen het bruto-inkomen per gezin.
Er is per definitie altijd iemand die koopt of verkoopt als er sprake is van een markt. En hoeveel het totale volume is maakt voor de staat of de makelaars nog wel uit, maar voor de particulier helemaal niks.quote:Op woensdag 12 november 2008 23:21 schreef HiZ het volgende:
Dreigende lagere huizenprijzen zijn niet automatisch goed voor starters, het kan ook betekenen dat de huizenmarkt helemaal bevriest en dat er niemand die per se niet hoeft gaat verkopen in afwachting van betere tijden.
Natuurlijk maakt het volume wel uit voor de koper. Het is wel leuk als de huizen goedkoop zijn, maar als er geen huizen te koop zijn voor de gangbare prijs heb je er nog niks aan. Dan krijg je een beetje het effect van de tickets voor 1 euro naar Madrid of zo.quote:Op woensdag 12 november 2008 23:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is per definitie altijd iemand die koopt of verkoopt als er sprake is van een markt. En hoeveel het totale volume is maakt voor de staat of de makelaars nog wel uit, maar voor de particulier helemaal niks.
Wat wel ten nadele is voor de starters is dat kapitaal evenredig moeilijk te verkrijgen zal zijn. Dus straks zijn die prijzen met 30% gekelderd, kun je ook 30% minder geld krijgen, of helemaal niks. Dan heb je er nog niks aan.
Toch kun je beter een tophypotheek van 2 ton hebben dan één van 3 ton. Want de tijden zullen ook weer ooit veranderen!
Ja en ik denk niet dat Wouter Bos daarop zal staan te springen dus ik snap zijn uitspraken ook nietquote:Op woensdag 12 november 2008 19:36 schreef Martijn_77 het volgende:
Als de huizenprijs gaat dalen zal ook de markt meer en meer op slot schieten. Want steeds minder mensen zullen willen en kunnen verhuizen.
Interessant... Ik heb sowieso nooit begrpeen dat mensen MEER geld willen betalen als ze KLEINER wonen en DICHTER op hun buren....quote:Op woensdag 12 november 2008 23:16 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Klopt. Nederlanders hebben veruit de hoogste hypotheekschulden ter wereld, zo'n 580 miljard euro.
Frankrijk (heel Frankrijk) zit ook rond de 600 miljard.
Dat is overal zo.quote:Op donderdag 13 november 2008 08:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Interessant... Ik heb sowieso nooit begrpeen dat mensen MEER geld willen betalen als ze KLEINER wonen en DICHTER op hun buren....
Daarnaast verteld Wouter ook niet even dat een huis kopen voor langere periode nu aantrekkelijk is door de inflatie.quote:Op donderdag 13 november 2008 08:18 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ja en ik denk niet dat Wouter Bos daarop zal staan te springen dus ik snap zijn uitspraken ook niet
Dit zijn altijd van die kromme berekeningen. Hoe zit het met de 4 miljoen huizen(bezitters) die hun huis de laatste 10 jaar 50.000 euro of nog meer hebben zien stijgen?quote:Op woensdag 12 november 2008 20:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Kortzichtig.quote:Op donderdag 13 november 2008 08:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Interessant... Ik heb sowieso nooit begrpeen dat mensen MEER geld willen betalen als ze KLEINER wonen en DICHTER op hun buren....
Zoals in New York?quote:Op donderdag 13 november 2008 08:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Men zal niet gevangen zitten als de HRA wordt afgeschaft/ingeperkt. Dan zijn er in ene heen heleboel mensen die erachter komen dat hun woning toch echt ver boven het inkomen zit.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:30 schreef LaTiNo het volgende:
Mmmmm, even kijken, de prijzen zouden dan opeens flink moeten dalen, iedereen die de afgelopen 5-6 jaar een huis heeft gekocht zit dan 'gevangen' in de eigen woning, want je gaat je woning niet met verlies verkopen. DAT is goed voor de doorstroom zeker....
Ja, en die kunnen ook niet verkopen omdat niemand de woningen kan kopen omdat er geen HRA is, dus gaan ze persoonlijk failliet, schuldsanering in en de complete Nederlandse economie stort in, aangezien het aantal mensen dat opeens hun woning niet meer kan betalen HUGE is...quote:Op donderdag 13 november 2008 10:33 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Men zal niet gevangen zitten als de HRA wordt afgeschaft/ingeperkt. Dan zijn er in ene heen heleboel mensen die erachter komen dat hun woning toch echt ver boven het inkomen zit.
Ja en? Die mensen hadden nooit toegang moeten hebben tot die woningen. Daarbij zal het wel meevallen. Er zijn namelijk ontzettend veel tweeverdieners die wel een huis willen kopen, maar het niet kunnen vanwege de prijzen. Bij gedwongen verkopen zullen de prijzen massaal gaan dalen (naar realistisch niveau). Dat houdt in dat deze groep de huizen weer kunnen betalen.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:39 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
aangezien het aantal mensen dat opeens hun woning niet meer kan betalen HUGE is...
Dan ben je eveneens kortzichtig.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:22 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
O? En waarom dan wel? Persoonlijk snap ik het ook niet.
Ze snappen het niet.quote:
Hoe bedoel je, ik generaliseer even de hele huizenbezittersgroepquote:Op donderdag 13 november 2008 11:02 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet dat de huizeneigenaren zo lopen te janken. Als ze ff een zakjapanner erbij hadden gepakt toen ze de hypotheek namen, hadden ze kunnen zien dat de lasten eigenlijk te hoog zijn voor hun inkomen.
A, de almachtige wet van vraag en aanbod. Dat ik de waarde niet inzie van een postzegel in cantrum New York tov een heel huis in de buitenwijken daarvan maakt mij niet kortzichtig. Enkel iemand met andere prioriteiten.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:08 schreef Liewec het volgende:
[..]
Dan ben je eveneens kortzichtig.
Kom op zeg. Zo moeilijk is het echt niet. Ik zal jullie een tip geven : Niet alle mensen hechten waarde aan dezelfde dingen. Dat fenomeen is je toch wel bekend?
Grappig, want mensen zullen eerder hun uitgavenpatroon aanpassen om de hypotheek te kunnen betalen dan dat ze op straat willen komen te staan. Minder uitgaven -> slechtere economie -> baanverlies -> cirkeltje.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:33 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Men zal niet gevangen zitten als de HRA wordt afgeschaft/ingeperkt. Dan zijn er in ene heen heleboel mensen die erachter komen dat hun woning toch echt ver boven het inkomen zit.
Dus jij koopt je brood ook voor 25 eurocent, je pepsi voor 30 eurocent en je auto voor 6k ?quote:Op donderdag 13 november 2008 11:15 schreef rvlaak_werk het volgende:
Neemt niet weg dat ik niet snap dat mensen vele vele malen meer betalen dan de daadwerkelijke kostprijs van een product.
Als we uitgaan van een looptijd van een hypotheek van 30 jaar en mensen ook echt proberen af te lossen had met toch wel al 6/30 = 20% van de hypotheek afgelost, of als spaargeld gemaakt en zodoende zou ook een daling van 20 % voor die mensen niets uit hoeven te maken.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:30 schreef LaTiNo het volgende:
Mmmmm, even kijken, de prijzen zouden dan opeens flink moeten dalen, iedereen die de afgelopen 5-6 jaar een huis heeft gekocht zit dan 'gevangen' in de eigen woning, want je gaat je woning niet met verlies verkopen. DAT is goed voor de doorstroom zeker....
Alsof afschaffing van de HRA de betaalbaarheid van woningen gaat verbeteren....quote:Op donderdag 13 november 2008 10:33 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Tja, dat riedeltje horen we wel vaker, zonder enige context of onderbouwing.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Alsof afschaffing van de HRA de betaalbaarheid van woningen gaat verbeteren....
ja hoor, half NL had moeten blijven huren, oh nee wacht, er zijn ook niet voldoende huurwoningen. Herstel: half NL had moeten blijven wonen bij pappa en mamma thuis.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:02 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Ja en? Die mensen hadden nooit toegang moeten hebben tot die woningen.
die tweeverdieners zouden misschien wel een of meerdere van hun banen kunnen kwijtraken als een groot deel van NL persoonlijk failliet gaat omdat ze hun hypotheek niet kunnen betalen, hun huis onder de hamer gaat, ze een enorme restschuld overhouden, de consumptie keldert en bedrijven hun deuren moeten sluiten.quote:Daarbij zal het wel meevallen. Er zijn namelijk ontzettend veel tweeverdieners die wel een huis willen kopen, maar het niet kunnen vanwege de prijzen. Bij gedwongen verkopen zullen de prijzen massaal gaan dalen (naar realistisch niveau). Dat houdt in dat deze groep de huizen weer kunnen betalen.
Definieer hogere inkomens? Wil je saneren, cut dan het tarief naar max 40%, desnoods 30% ofzo. Maar gooi niet NL in een recessie waar je u tegen zegt, net als in andere landen is gebeurd.quote:Volgens mij gaat 80% van de HRA naar de hogere inkomens. Door de HRA zijn de huizen zo ontzettend duur geworden. Dit heeft een sanering nodig. Liever een snelle pijnlijke, maar goede sanering. Dan een langdurige extreem pijnlijke voortzetting van de huidige situatie waar beginners heel weinig kans hebben op een eigen huis.
nee, je gaat uit van bepaalde regelingen en mbv die zakjapanner bepaal je dat je het WEL kunt betalen.quote:Ik snap sowieso niet dat de huizeneigenaren zo lopen te janken. Als ze ff een zakjapanner erbij hadden gepakt toen ze de hypotheek namen, hadden ze kunnen zien dat de lasten eigenlijk te hoog zijn voor hun inkomen.
Je zegt dat je zelf andere prioriteiten stelt, maar je snapt er helemaal niets van als iemand anders... andere prioriteiten stelt. Kortzichtiger wordt het niet.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:15 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
A, de almachtige wet van vraag en aanbod. Dat ik de waarde niet inzie van een postzegel in cantrum New York tov een heel huis in de buitenwijken daarvan maakt mij niet kortzichtig. Enkel iemand met andere prioriteiten.
Neemt niet weg dat ik niet snap dat mensen vele vele malen meer betalen dan de daadwerkelijke kostprijs van een product.
Hij heeft gewoon gelijk. Stel dat de prijzen 25% zakken. Dan is je hypotheek weliswaar 25% lager, maar je maandelijkse hypotheeklasten stijgen met 30-50%. Waardoor je van de geldverstrekker minder mag lenen.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tja, dat riedeltje horen we wel vaker, zonder enige context of onderbouwing.
Mee eens, vriendjes van me willen PERSE midden in het centrum wonen zodat ze elke dag kunnen zuipen en snel weer thuis kunnen komen op de fiets. Die willen niet afgelegen in een buitenwijk wonen. They do existquote:Op donderdag 13 november 2008 11:25 schreef Liewec het volgende:
[..]
Ik zal het even spellen voor je :
Mensen die veel meer betalen voor een kleiner huis, betalen dat niet voor het huis, maar voor de LOCATIE. Voor sommige mensen is het heel waardevol om in het centrum van Amsterdam te kunnen/mogen wonen. Voor jou niet, prima. Maar jij zegt niet eens te snappen dat dat voor sommige mensen wel belangrijk is. Of had je het nog niet bedacht?
...
Was het niet zo dat de woningmarkt zo krap is dat de prijs bepaald wordt door hetgeen men kan betalen, en niet door hetgeen men zou willen betalen?quote:Op donderdag 13 november 2008 11:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Alsof afschaffing van de HRA de betaalbaarheid van woningen gaat verbeteren....
Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd begreepquote:Op donderdag 13 november 2008 11:27 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon gelijk. Stel dat de prijzen 25% zakken. Dan is je hypotheek weliswaar 25% lager, maar je maandelijkse hypotheeklasten stijgen met 30-50%. Waardoor je van de geldverstrekker minder mag lenen.
Oftewel, van de regen in de drup.
Ik pleit dan ook niet voor afschaffing, maar inperking van de HRA. Het liefst deze gelijktrekken met de NHG. Aangezien de NHG veel, zo niet alle, risico's voor mens en bank weghaalt, is dit een zeer goede regeling.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:25 schreef LaTiNo het volgende:
Definieer hogere inkomens? Wil je saneren, cut dan het tarief naar max 40%, desnoods 30% ofzo. Maar gooi niet NL in een recessie waar je u tegen zegt, net als in andere landen is gebeurd.
Overigens zijn de huisprijzen niet alleen gestegen door de HRA zoals de socialisten graag roepen, het feit dat je huis als 10% in waarde MOET stijgen wil je 1 dag na overdracht niet met een restschuld zitten (meegefinancieerde k.k. + overdrachtsbelasting) hielp ook niet. Daarnaast is er nog steeds SCHAARSTE. En je weet hoe dat principe werk toch?
Ik kan, helaas op 2 inkomens maar toch, wel degelijk een heel mooi huisje betalen. Momenteel nog binnen de NHG, maar met een paar jaar (loonsverhoging hopelijk) daar ook boven. Wij kiezen er momenteel voor om nog een paar jaar te sparen, tenzij we tegen ons droomhuisje oplopen.quote:[..]
nee, je gaat uit van bepaalde regelingen en mbv die zakjapanner bepaal je dat je het WEL kunt betalen.
Je gaat nl ook uit van een bepaald belastingtarief, een bepaald inkomen, goede gezondheid etc. Dat er 'opeens' een van die basisgaranties word veranderd maakt het niet jouw schuld.
Je baalt ws gewoon dat JIJ als starter bijna niets kunt komen, en ik leef met je mee, maar jouw slash, kill en werp je op het karkas oplossing gaat in de praktijk niet werken.
Tja, gelukkig hebben we allemaal een meningquote:Op donderdag 13 november 2008 11:25 schreef Liewec het volgende:
[..]
Je zegt dat je zelf andere prioriteiten stelt, maar je snapt er helemaal niets van als iemand anders... andere prioriteiten stelt. Kortzichtiger wordt het niet.
Ik zal het even spellen voor je :
Mensen die veel meer betalen voor een kleiner huis, betalen dat niet voor het huis, maar voor de LOCATIE. Voor sommige mensen is het heel waardevol om in het centrum van Amsterdam te kunnen/mogen wonen. Voor jou niet, prima. Maar jij zegt niet eens te snappen dat dat voor sommige mensen wel belangrijk is. Of had je het nog niet bedacht?
Nee, ik kan me niet herinneren dat ik ooit veel te veel heb betaald voor iets, zonder opgelicht te zijn. Hiermee wil ik niet zeggen dat huizenkopers opgelicht worden, zij betalen het bedrag vrijwillig.quote:En jij betaalt nooit meer dan de kostprijs? Jij hebt nog nooit bepaalde concertkaartjes voor teveel geld gekocht omdat je per sé naar dat concert wilde? Of die ene postzegel die nog ontbrak in je verzameling? Of dat ene boek dat in NL uitverkocht was dus je moest hem wel met dikke verzendkosten in het buitenland bestellen? Nog nooit?
Zo ontzettend veel kost de HRA ook niet, zeker als je het EWF én de overdrachtsbelasting mee gaat tellen.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:29 schreef Igen het volgende:
Afschaffing zou alleen wel eerlijker zijn voor mensen die hun huis al hebben afbetaald en voor huurders. Die betalen nu immers mee aan de HRA.
Brood: ja. Aldi, ca 33ctquote:Op donderdag 13 november 2008 11:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus jij koopt je brood ook voor 25 eurocent, je pepsi voor 30 eurocent en je auto voor 6k ?
Dat zijn namelijk de kostprijzen van die producten.
Blijkbaar wel, anders betalen mensen er niet voor...quote:Op donderdag 13 november 2008 11:39 schreef rvlaak_werk het volgende:
Het gaat mij vooral om de gebakken lucht die in de prijzen van huizen zit. Deze is, imo, nergens op gebaseerd.
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom "we" overdrachtsbelasting betalen? Dat vind ik namelijk pure diefstal. Ik heb hier nog nooit een onderbouwing voor gehoord.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zo ontzettend veel kost de HRA ook niet, zeker als je het EWF én de overdrachtsbelasting mee gaat tellen.
Tja, als de buurman 300K vraagt, waarom zou jij dan 200K vragen. Ik denk dat de huizenprijzen meer "aapje ziet, aapje doet" is, dan dat deze daadwerkelijk op feiten gebaseerd zijn.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Blijkbaar wel, anders betalen mensen er niet voor...
wat doet dit topic hier eik...
Die is, voor zover mij bekend, ooit eens ingesteld om een oorlog tegen Frankrijk te financieren (16**). Net zoals kwartjes van Kok is deze nooit meer afgeschaft.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:42 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom "we" overdrachtsbelasting betalen? Dat vind ik namelijk pure diefstal. Ik heb hier nog nooit een onderbouwing voor gehoord.
Wat men vraagt is niet zo relevant, mag ik aannemen. Wat men betaalt wel.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:43 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Tja, als de buurman 300K vraagt, waarom zou jij dan 200K vragen. Ik denk dat de huizenprijzen meer "aapje ziet, aapje doet" is, dan dat deze daadwerkelijk op feiten gebaseerd zijn.
ah sorry, verkeerd begrepenquote:Op donderdag 13 november 2008 11:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd begreepIk geef hem ook gelijk, het is juist dat de afschaffers van de HRA zonder context of onderbouwing dat soort dingen roepen
Er zijn idd huurders die huren omdat ze niet willen kopen, en dat is dan hun eigen keuze. De meeste huurders hebben heel lage inkomens en ontkomen niet aan huren (sociale woningbouw enzo), dus dat zijn ook geen 'slachtoffers' van deze regeling. En mensen die hun huis al hebben afbetaald, die hebben al HELEMAAL niet te klagen want die hebben er 1) optimaal gebruik van gemaakt, 2) hebben hun huis voor een prikkie gekocht en een enorme overwaarde, en c) hebben zowieso lage lasten, zieligheidsfactor 0 dus wat mij betreftquote:Op donderdag 13 november 2008 11:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Afschaffing zou alleen wel eerlijker zijn voor mensen die hun huis al hebben afbetaald en voor huurders. Die betalen nu immers mee aan de HRA.
Ik ben geen tegenstander van belasting, maar sommige belastingen zijn echt belachelijk of ronduit crimineel, de overdrachtsbelasting bijv, maar ook erfbelasting (je reinste lijkenpikkerij!) en 'reclame-belasting'. Come on...quote:Op donderdag 13 november 2008 11:42 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom "we" overdrachtsbelasting betalen? Dat vind ik namelijk pure diefstal. Ik heb hier nog nooit een onderbouwing voor gehoord.
De eerste en de laatste wel, de tweede niet (maar dat is weer een andere discussie)quote:Op donderdag 13 november 2008 11:47 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
Ik ben geen tegenstander van belasting, maar sommige belastingen zijn echt belachelijk of ronduit crimineel, de overdrachtsbelasting bijv, maar ook erfbelasting (je reinste lijkenpikkerij!) en 'reclame-belasting'. Come on...
Je vergeet de huursubsidie.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:45 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
Er zijn idd huurders die huren omdat ze niet willen kopen, en dat is dan hun eigen keuze. De meeste huurders hebben heel lage inkomens en ontkomen niet aan huren (sociale woningbouw enzo), dus dat zijn ook geen 'slachtoffers' van deze regeling. En mensen die hun huis al hebben afbetaald, die hebben al HELEMAAL niet te klagen want die hebben er 1) optimaal gebruik van gemaakt, 2) hebben hun huis voor een prikkie gekocht en een enorme overwaarde, en c) hebben zowieso lage lasten, zieligheidsfactor 0 dus wat mij betreft
Op zich heb ik geen problemen om mee te betalen aan een regeling die mensen in staat stelt om een huis te kopen. Wat mij wel tegen staat, is dat de meeste uitgaven gaan naar mensen die dit niet nodig hebben.quote:Op donderdag 13 november 2008 12:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Je vergeet de huursubsidie.
Maar goed, waarom zouden die mensen moeten meebetalen aan een regeling die z'n doel - het betaalbaarder maken van huizen - totaal niet meer waarmaakt?
nou, das niet helemaal waar, zonder de HRA was mijn huis niet betaalbaarquote:Op donderdag 13 november 2008 12:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Je vergeet de huursubsidie.
Maar goed, waarom zouden die mensen moeten meebetalen aan een regeling die z'n doel - het betaalbaarder maken van huizen - totaal niet meer waarmaakt?
Nederlands subprimequote:Op donderdag 13 november 2008 13:04 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
nou, das niet helemaal waar, zonder de HRA was mijn huis niet betaalbaar
De reden waardoor de hele crisis is begonnen. Hypotheken verstrekken aan mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen. Wat in het geval van de HRA zeer evident is.quote:
Helemaal correct. Mensen (of hun 'adviseur') rekenen bij het betalen van hun huis met een maximum bedrag dat ze kunnen ophoesten van hun netto inkomen. Dat de prijzen zullen kelderen bij afschaffen HRA is dus ook onzin, die gaat in reele getallen zo ver omlaag zodat men netto weer evenveel betaalt.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Was het niet zo dat de woningmarkt zo krap is dat de prijs bepaald wordt door hetgeen men kan betalen, en niet door hetgeen men zou willen betalen?
Dat zorgt er dus voor dat de HRA in feite geen effect op de betaalbaarheid heeft. En dat afschaffen de huizen dus ook niet betaalbaarder maakt.
Mensen met een lager inkomen geven procentueel (naar hun bruto inkomen) meer uit aan een huis/hypotheek dan mensen met een hoog inkomen. Dat maakt dat de lage inkomens meer profiteren van de HRA dan rijken. Die regeling helpt ook helemaal niemand aan een huis, meebetalen voor de lagere inkomens is dan ook volstrekt overbodig. Volledig afschaffen dus, die HRA. Het spekt alleen de hypotheekverstrekkers.quote:Op donderdag 13 november 2008 12:17 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Op zich heb ik geen problemen om mee te betalen aan een regeling die mensen in staat stelt om een huis te kopen. Wat mij wel tegen staat, is dat de meeste uitgaven gaan naar mensen die dit niet nodig hebben.
Aftoppen de HRA dus.
ik zie de HRA gewoon als een van de kengetallen waar je hypotheeklasten door worden beinvloed, net als bijv de rente. Was de rente 10% geweest, dan had ik het huis niet genomen, nu is het 5% dus wel. Zelfde met de HRA. Ik weet gewoon dat ie er is en voorlopig niet afgeschaft gaat worden, dus dat neem ik mee in mijn overweging. Mijn lasten zijn dus gewoon 1200 euro, niet 1600, punt uit.quote:Op donderdag 13 november 2008 13:53 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
De reden waardoor de hele crisis is begonnen. Hypotheken verstrekken aan mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen. Wat in het geval van de HRA zeer evident is.
In een keer afschaffen kan wel, maar dan zou dat enkel moeten gelden voor nieuwe hypotheken vanaf een bepaalde datum. Lijkt mij. Echter is aftoppen een veel betere optie, aangezien de HRA daadwerkelijk een nut heeft voor de lagere inkomens op de huizenmarkt.quote:Op donderdag 13 november 2008 15:17 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
ik zie de HRA gewoon als een van de kengetallen waar je hypotheeklasten door worden beinvloed, net als bijv de rente. Was de rente 10% geweest, dan had ik het huis niet genomen, nu is het 5% dus wel. Zelfde met de HRA. Ik weet gewoon dat ie er is en voorlopig niet afgeschaft gaat worden, dus dat neem ik mee in mijn overweging. Mijn lasten zijn dus gewoon 1200 euro, niet 1600, punt uit.
Als er al aan word gerommeld dan is dat eerst aftoppen, waar ik initieel geen last van heb, pas na een aantal jaren zal ik er iets van merken, en dan kan ik het inmiddels makkelijke betalen.
De enige manier waarop ik in de 'problemen' kan komen is als ze het in een keer afschaffen zonder compensatie, en dat gaat gewoon nooit gebeuren, dat kan gewoon niet, dan is dus half NL failliet.
Juist die lagere inkomens zijn de dupe van de HRA, omdat zij in een lagere schijf aftrekken, maar wel vol meebetalen. Zij zouden veel beter af zijn wanneer de HRA werd afgeschaft en de belastingen in het algemeen werden verlaagd.quote:Op donderdag 13 november 2008 15:24 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
In een keer afschaffen kan wel, maar dan zou dat enkel moeten gelden voor nieuwe hypotheken vanaf een bepaalde datum. Lijkt mij. Echter is aftoppen een veel betere optie, aangezien de HRA daadwerkelijk een nut heeft voor de lagere inkomens op de huizenmarkt.
Dat je gebruik maakt van bestaande regelingen is natuurlijk volledig terecht. Doet iedereen
En hoe gaan starters daarmee vooruit? NOG hogere lasten. Ik weet niet of je het weet, maar er word door maatschappijen niet zozeer gekeken naar de HOOGTE van de hypotheek voor je max maar naar wat je pm max zou kunnen/mogen betalen. Als je de aftrek gaat cappen en de aflossing gaat verplichten dan VERHOOG je de lasten voor die starters. En dan?quote:Op donderdag 13 november 2008 15:32 schreef LXIV het volgende:
Wel beschouwd woont inderdaad een zeer groot deel van de Nederlanders al sub-prime, want zonder de overheidssteun die HRA heet zouden zij nooit in staat zijn hun kippenhok op postzegel te betalen.
Nóg meer overheidssteun daar bovenop lijkt me overdone. Laten wij deze eerder terugbrengen tot maximaal 25% van de rente, en aflossing verplichten
Naar mijn idee gaat dat niet werken. De HRA moet "gewoon" een maximum kennen van aanschafbedrag. Bij voorkeur gelijk aan de eisen van de NHG, zodat de twee gecombineerd kunnen worden.quote:Op donderdag 13 november 2008 15:32 schreef LXIV het volgende:
Wel beschouwd woont inderdaad een zeer groot deel van de Nederlanders al sub-prime, want zonder de overheidssteun die HRA heet zouden zij nooit in staat zijn hun kippenhok op postzegel te betalen.
Nóg meer overheidssteun daar bovenop lijkt me overdone. Laten wij deze eerder terugbrengen tot maximaal 25% van de rente, en aflossing verplichten
HRA afschaffen en de belastingen afschaffen. Zie jij het kabinet dat al doen? Ik zie dezelfde situatie ontstaan als het kwartje van Kok.quote:Op donderdag 13 november 2008 15:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Juist die lagere inkomens zijn de dupe van de HRA, omdat zij in een lagere schijf aftrekken, maar wel vol meebetalen. Zij zouden veel beter af zijn wanneer de HRA werd afgeschaft en de belastingen in het algemeen werden verlaagd.
Goh, dat heb ik eerder gelezen in dit topic:quote:Op donderdag 13 november 2008 15:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
HRA afschaffen en de belastingen afschaffen. Zie jij het kabinet dat al doen? Ik zie dezelfde situatie ontstaan als het kwartje van Kok.
quote:Op donderdag 13 november 2008 11:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die is, voor zover mij bekend, ooit eens ingesteld om een oorlog tegen Frankrijk te financieren (16**). Net zoals kwartjes van Kok is deze nooit meer afgeschaft.
Daar wordt de hypotheekrenteaftrek van betaald. Een sigaar uit eigen doos dus...quote:Op donderdag 13 november 2008 11:42 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
En waarom zou je dat willen? Alles in een keer. Uiteraard moet daar dan alle vormen van huisgerelateerde belasting ook in meegenomen worden. Dat lost het probleem van de hoge prijzen niet op, wel van het rondpompen van geld en het naar de Rabo brengen van belastinggeld.quote:Op donderdag 13 november 2008 15:24 schreef rvlaak_werk het volgende:
In een keer afschaffen kan wel, maar dan zou dat enkel moeten gelden voor nieuwe hypotheken vanaf een bepaalde datum. Lijkt mij.
Dat heeft voor de lagere inkomens helemaal geen nut. Ook niet voor de hogere, behalve dat voor de duurste huizen nog een beetje geldt dat die groter worden. Maar ik betwijfel of dat substantieel is.quote:Echter is aftoppen een veel betere optie, aangezien de HRA daadwerkelijk een nut heeft voor de lagere inkomens op de huizenmarkt.
60% van de Nederlanders wil de HRA behouden.quote:Op donderdag 13 november 2008 17:04 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
En waarom zou je dat willen? Alles in een keer. Uiteraard moet daar dan alle vormen van huisgerelateerde belasting ook in meegenomen worden. Dat lost het probleem van de hoge prijzen niet op, wel van het rondpompen van geld en het naar de Rabo brengen van belastinggeld.
[..]
Dat heeft voor de lagere inkomens helemaal geen nut. Ook niet voor de hogere, behalve dat voor de duurste huizen nog een beetje geldt dat die groter worden. Maar ik betwijfel of dat substantieel is.
De oplossing: afschaffen over een periode van 5-10 jaar ofzo, voor iedereen, ongeacht het moment van kopen, ongeacht het inkomen. Gelijktijdig in stappen de belastingen gerelateerd aan wonen afschaffen.
De reden dat het geleidelijk moet is omdat er over de gehele linie geen grote inkomensverschillen optreden, maar de gevolgen voor een idividu kunnen er wel zijn. Daarnaast denk ik dat het psychologische niet onderschat moet worden: mensen zullen bang zijn voor zo'n aanpassing. De aanpassing in stapjes brengen dempt dat effect.
Dat zal heel erg meevallen, als je maar heel duidelijk laat zien dat het een pakket van maatregelen is, waardoor een HRA ontvanger ziet dat hij er iets voor terug krijgt (lagere belastingen). Daarnaast snappen heel veel mensen dat het juist de huurders van nu die teveel verdienen om subsidie te ontvangen die de rekening betalen voor de rest. Die groep zal er dan ook op vooruit gaan en die stemmen win je.quote:Op donderdag 13 november 2008 17:18 schreef HarryP het volgende:
60% van de Nederlanders wil de HRA behouden.
Het is politieke zelfmoord om het af te schaffen. Zelfs voor alleen de nieuwe gevallen.
Waarom? Verliezen ze ook de rechtzaken die aangespannen worden omdat b.v. de overdrachtsbelasting afgeschaft kan worden? Een overheid kon dit gedrocht in ook invoeren, dan kan ze het ook opheffen.quote:(in het geval dat de overheid ook de HRA voor de huidige hypotheken wil afschaffen verwacht ik een aantal pittige rechtzaken tegen de NL overheid die ze hoogstwaarschijnlijk zullen verliezen)
Omdat de huren fors omhoog zullen gaan vanwege de krapte op de woningmarkt.quote:Daarnaast waarom niet eerst de huursubsidie en sociale woningbouw afschaffen.
Immers er wordt evenveel overheidsgeld gestoken in de huurmarkt als in de koopmarkt:
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1423716
De huursubsidie is inkomensafhankelijk. Die krijg je dus alleen als je het echt nodig hebt, in tegenstelling tot de HRA.quote:Op donderdag 13 november 2008 17:18 schreef HarryP het volgende:
[..]
Daarnaast waarom niet eerst de huursubsidie en sociale woningbouw afschaffen.
Immers er wordt evenveel overheidsgeld gestoken in de huurmarkt als in de koopmarkt:
Nog geen 3 maanden geleden is er een onderzoek geweest en daar kwam die 60% uit.quote:Op donderdag 13 november 2008 17:28 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dat zal heel erg meevallen, als je maar heel duidelijk laat zien dat het een pakket van maatregelen is, waardoor een HRA ontvanger ziet dat hij er iets voor terug krijgt (lagere belastingen). Daarnaast snappen heel veel mensen dat het juist de huurders van nu die teveel verdienen om subsidie te ontvangen die de rekening betalen voor de rest. Die groep zal er dan ook op vooruit gaan en die stemmen win je.
[..]
Waarom? Verliezen ze ook de rechtzaken die aangespannen worden omdat b.v. de overdrachtsbelasting afgeschaft kan worden? Een overheid kon dit gedrocht in ook invoeren, dan kan ze het ook opheffen.
[..]
Omdat de huren fors omhoog zullen gaan vanwege de krapte op de woningmarkt.
HRA kan alleen worden afgeschaft als de belastingen gehalveerd worden...quote:Op donderdag 13 november 2008 17:18 schreef HarryP het volgende:
[..]
60% van de Nederlanders wil de HRA behouden.
Het is politieke zelfmoord om het af te schaffen. Zelfs voor alleen de nieuwe gevallen.
(in het geval dat de overheid ook de HRA voor de huidige hypotheken wil afschaffen verwacht ik een aantal pittige rechtzaken tegen de NL overheid die ze hoogstwaarschijnlijk zullen verliezen)
Daarnaast waarom niet eerst de huursubsidie en sociale woningbouw afschaffen.
Dat artikel is cijfermatig slecht onderbouwd. Sinds 1993 gaat er geen cent subsidie meer richting huurwoningen (google maar eens op bruteringswetgeving). De HRA kost de schatkist jaarlijks 20 miljard. Dit itt tot de huursubsidie wat de schatkist jaarlijks 2 miljard kost. Om als huurder in aanmerking te komen voor huursubsidie gelden zware inkomens- en eigen vermogenstoetsen. Dit itt tot de HRA wat in feite onbeperkt en voor iedere koper toegankelijk is.quote:Op donderdag 13 november 2008 17:47 schreef HarryP het volgende:
[..]
Nog geen 3 maanden geleden is er een onderzoek geweest en daar kwam die 60% uit.
De huurders die nu teveel verdienen. Verdienen te veel om in een woning van de sociale woningbouw te wonen. Lees het artikel maar eens.
Eigenlijk krijg je korting. Gangbare producten worden namelijk met een vergelijkbare belasting belast namelijk 19 % BTW. Dus eigenlijk moet je niet klagen maar is die 6 % nog best schappelijkquote:Op donderdag 13 november 2008 11:42 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Alleen bij v.o.n. (vrij op naam) toch ? Dan betaal je echter geen overdrachtsbelasting.quote:Op donderdag 13 november 2008 19:33 schreef LXIV het volgende:
Op een nieuwbouwhuis betaal je gewoon BTW hoor!
Betaal je ook btw als je op Marktplaats een 3 jaar oude laptop koopt?quote:Op donderdag 13 november 2008 19:32 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Eigenlijk krijg je korting. Gangbare producten worden namelijk met een vergelijkbare belasting belast namelijk 19 % BTW. Dus eigenlijk moet je niet klagen maar is die 6 % nog best schappelijk![]()
Valt wel mee, HRA kost iets van 11 miljard per jaar meen ik, de totale belastingen leveren veel meer op!quote:Op donderdag 13 november 2008 17:56 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
HRA kan alleen worden afgeschaft als de belastingen gehalveerd worden...
Interessant!quote:Op donderdag 13 november 2008 22:04 schreef HEvaRe het volgende:
Studie over de effecten van het afschaffen van de HRA.
(...)
Pagina 19 laat deze berekening zien. en ik neem aan dat in de "bouwkosten" ook wel wat lucht winst zit hoor.quote:Op donderdag 13 november 2008 22:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Interessant!
Als ergens een nieuwbouwproject gerealiseerd wordt, dan gaat slechts 6% van de kosten in de grondaankoop zitten, en de overige 94% van de uiteindelijke prijs van de woning zijn daadwerkelijk gemaakte productiekosten!?
Dat lijkt me eerlijk gezegd nogal sterk. Volgens mij wordt daar ook een hoop creatief gerekend om conclusies in het eigen voordeel te kunnen trekken.
Precies. En door die winst op te voeren als vaste productiekosten kunnen ze in hun conclusie de hele waardedaling naar de overheid doorschuiven. Slim hoor.quote:Op donderdag 13 november 2008 22:42 schreef HEvaRe het volgende:
[..]
Pagina 19 laat deze berekening zien. en ik neem aan dat in de "bouwkosten" ook wel wat lucht winst zit hoor.
Uitgaande van een spaarhypotheek vermindert de HRA de maandlasten met ongeveer 30%. Als je de HRA zou afschaffen, zouden de huizenprijzen dus ook met 30% moeten dalen om even betaalbaar te blijven als ze nu zijn.quote:Op donderdag 13 november 2008 22:56 schreef HEvaRe het volgende:
Maar dat doet niets af van de gemiddeld 13,5% overwaarderingsdaling die het afschaffen van de HRA teweeg kan brengen.
En daarom moet de HRA ook blijven bestaan. Echter net als de huursubsidie afhankelijk worden. In tegenstelling tot de huursubsidie, vind ik dat de HRA afhankelijk moet worden van de aanschafprijs van een woning.quote:Op donderdag 13 november 2008 23:49 schreef HEvaRe het volgende:
Die 16,5% lastenstijging had ik ook al te pakken.
Inderdaad moet ook het eigenwoningforfait en overdrachtsbelasting eraf.
8,5% lijkt mij dan best reeel.
Starters kunnen die 8,5% er denk ik niet bij hebben.
Voorzichtige conclusie: de HRA afschaffen zal niet voldoende lucht uit de woningmarktbel halen om de woningen voor starters betaalbaar te maken?
In dit voorbeeld haalt de overheid ruim 10 miljard euro extra belasting op! Je moet ook doorrekenen dat dat wordt verlaagd, en dan kom je op ongeveer hetzelfde uit. Met een lagere schuld!quote:Op donderdag 13 november 2008 22:04 schreef HEvaRe het volgende:
Studie over de effecten van het afschaffen
Na afschaffing van de HRA zal dezelfde woning 13,5% ofwel ongeveer 17.000 euro goedkoper worden.
Na afschaffing van de HRA zal hetzelfde huis dan ongeveer 108.000 euro kosten.
Bij hetzelfde salaris 27.000 euro zullen je brutomaandlasten om hetzelfde huis van 108.000 te kopen 475-500 euro zijn. Dit zijn meteen ook je nettomaandlasten. Het huis wordt dus duurder ipv goedkoper.
Hmmm, die belastingverlaging zou idd die 8,5% hogere prijs kunnen compenseren. Zou doorgerekend moeten worden.quote:Op vrijdag 14 november 2008 08:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
In dit voorbeeld haalt de overheid ruim 10 miljard euro extra belasting op! Je moet ook doorrekenen dat dat wordt verlaagd, en dan kom je op ongeveer hetzelfde uit. Met een lagere schuld!
HRA en Huurtoeslag moet gelijktijdig op de schop, het doel (betaalbaar wonen) wordt er allang niet meer mee bereikt.
Het is heel simpel: de woningprijs wordt (door schaarste) bepaald door wat mensen kunnen betalen! HRA zorgt dus voor hogere prijzen, en dus dat geld naar banken gaat i.p.v. naar de overheid. HRA werkt dus prijsverhogend. Net als aflossingsvrije hypotheken.
Wat is nou die obsessie met een restschuld. Een restschuld van 50.000 is over 30 jaar door inflatie nog maar 20050 euro waard met een constant laag inflatiecijfer van 3%.quote:Op donderdag 13 november 2008 15:40 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Verplichte aflossing is wel een goed idee, maar enige flexibiliteit is daarin wel handig. Bijvoorbeeld een spaarhypotheek lost niet af tijdens de looptijd, maar wel aan het einde ervan. Dus is het risico op een restschuld 0.
Een verplichte aflossing is idd helemaal niet nodig voor alle hypotheeknemers. Enkel voor mensen die in aanmerking willen komen voor NHG en HRA, naar mijn mening.quote:Op vrijdag 14 november 2008 09:18 schreef LaTiNo het volgende:
Wat is nou die obsessie met een restschuld. Een restschuld van 50.000 is over 30 jaar door inflatie nog maar 20050 euro waard met een constant laag inflatiecijfer van 3%.
Daarnaast hebben genoeg mensen een voldoende goed pensioen om die 50.000 opnieuw te hypothekeren.
En DAARNAAST zijn er weer zat mensen die voor die tijd of tegen die tijd een erfenisje krijgen van hun pappa/mamma waarmee ze een evt restschuld ook in een klap kunnen aflossen. Dus niet iedereen is zo'n loser als ik die alles af moet lossen
Degenen die er in ieder geval echt nadeel van gaan ondervinden, zijn de banken! Want de 10-20 miljard die de HRA nu kost, gaat direct die kant op! En daarmee drijven ze de prijzen op, wat weer leidt tot geintjes als de kredietcrisis...quote:Op vrijdag 14 november 2008 09:18 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
Hmmm, die belastingverlaging zou idd die 8,5% hogere prijs kunnen compenseren. Zou doorgerekend moeten worden.
Precies wat ik al eerder zei. En schaf spaar/beleggingshypotheken op kosten van de fiscus ook af...quote:Op vrijdag 14 november 2008 09:22 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Een verplichte aflossing is idd helemaal niet nodig voor alle hypotheeknemers. Enkel voor mensen die in aanmerking willen komen voor NHG en HRA, naar mijn mening.
quote:Bent u op zoek naar een (ander) koophuis?
Ja, wordt steeds beter betaalbaar: 14%
Ja, maar dalende markt maakt het moeilijk: 12%
Nee, voorlopig niet: 56%
Nee, ik huur en blijf dat doen: 18%
Aantal stemmen: 1669
Helemaal correct, al kun je volgens mij niet stellen dat die hele HRA naar de banken gaat, een deel daarvan gaat in de overwaarde zitten die ooit bij de huiseigenaren terecht komt. De banken strijken alleen de extra rente op doordat huizen duruder zijn en er dus grotere hypotheken voor moeten worden afgesloten.quote:Op vrijdag 14 november 2008 10:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Degenen die er in ieder geval echt nadeel van gaan ondervinden, zijn de banken! Want de 10-20 miljard die de HRA nu kost, gaat direct die kant op! En daarmee drijven ze de prijzen op, wat weer leidt tot geintjes als de kredietcrisis...
Op lange termijn is iedereen beter af zonder die overheidsbemoeiienis.
Slecht argument: vrijwel elk ander product wordt na gebruik van een paar jaar ook voor minder verkocht. Wat is er mis mee dat een nieuw huis een bepaalde waarde heeft, en na 30 jaar een lagere waarde? Het feit dat een huis van 30 jaar oud nu veel meer "waard" is dan toen het huis nieuw was (ook na correctie van de inflatie) zegt alleen dat huizen die NU nieuw gebouwd worden nog veel duurder moeten zijn! En daar gaan de argumenten van projectontwikkelaars (zielige miljonairs zeg!!) ook meteen overhoop, dat ze bij een paar procent prijsdaling niets meer kunnen bouwen...quote:Op vrijdag 14 november 2008 11:43 schreef Blik het volgende:
Ach, de enige die debet zijn aan de hoge huizenprijzen is de overheid zelf [...] aangezien niemand zijn huis met verlies wilt verkopen.
Dit geeft wel aan hoe slecht de situatie is! Ter vergelijking, als auto's goedkoper worden hoor je niemand klagen dat-ie geen nieuwe kan kopen omdat z'n oude auto minder waard is geworden...quote:Bent u op zoek naar een (ander) koophuis?
Ja, wordt steeds beter betaalbaar: 14%
Ja, maar dalende markt maakt het moeilijk: 12%
Nee, voorlopig niet: 56%
Nee, ik huur en blijf dat doen: 18%
Aantal stemmen: 1669
HRA moet beperkt worden tot maximaal 100.000 euro en alleen voor de mensen die het nodig hebben net als de Huursubsidie.quote:Op vrijdag 14 november 2008 06:38 schreef RvLaak het volgende:
[..]
En daarom moet de HRA ook blijven bestaan. Echter net als de huursubsidie afhankelijk worden. In tegenstelling tot de huursubsidie, vind ik dat de HRA afhankelijk moet worden van de aanschafprijs van een woning.
Zelfs met een waardedaling op huizen zoals in de UK, Spanje en de VS zul je voor 100K niet snel een fatsoenlijk huis kunnen krijgen. 265K lijkt me een veel beter bedrag. Kun je nl met NHG een huis kopen voor max 250K (kk). Dat kan ook op een gezinsinkomen van 45K (iets over 5*jaarinkomen).quote:Op vrijdag 14 november 2008 13:17 schreef henkway het volgende:
[..]
HRA moet beperkt worden tot maximaal 100.000 euro en alleen voor de mensen die het nodig hebben net als de Huursubsidie.
Dus alleen bij een gezamelijk toetsinkomen tot maximaal 45.000 euro
Zie België en Duitslandquote:Op vrijdag 14 november 2008 14:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Het ironische is ook dat zelfs mensen die nu tegen afschaf van de HRA zijn, blijkbaar niet doorhebben dat ze zonder de HRA beter uit waren geweest!
En bij fatsoenlijk bouwbeleid zou je 2 keer zo groot wonen voor dezelfde prijs...
Die projectontwikkelaars zijn inderdaad helemaal niet zielig, want kijk maar eens wie er de afgelopen jaren allemaal de quote-500 binnengekomen zijn. Voor een heel groot deel vastgoedjongens!quote:Op vrijdag 14 november 2008 12:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Slecht argument: vrijwel elk ander product wordt na gebruik van een paar jaar ook voor minder verkocht. Wat is er mis mee dat een nieuw huis een bepaalde waarde heeft, en na 30 jaar een lagere waarde? Het feit dat een huis van 30 jaar oud nu veel meer "waard" is dan toen het huis nieuw was (ook na correctie van de inflatie) zegt alleen dat huizen die NU nieuw gebouwd worden nog veel duurder moeten zijn! En daar gaan de argumenten van projectontwikkelaars (zielige miljonairs zeg!!) ook meteen overhoop, dat ze bij een paar procent prijsdaling niets meer kunnen bouwen...
Let wel op: deze studie van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid moet je natuurlijk met een flinke korrel zout nemen! Net als elk ander onderzoek in opdracht van belanghebbenden.quote:Op donderdag 13 november 2008 22:04 schreef HEvaRe het volgende:
Studie over de effecten van het afschaffen van de HRA.
Er zijn jaren geweest dat huizenprijzen meer dan die 8,5 % per jaar stegen! Blijkbaar konden mensen dat dus gewoon betalen.quote:Op donderdag 13 november 2008 23:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Is dat logisch? Kunnen en willen de mensen dan ineens 16,5% 8,5% hogere maandlasten betalen?
Ook dit wordt door de markt opgelost: huizenprijzen worden bepaald door wat mensen kunnen betalen. Kunnen ze het niet betalen, zullen de prijzen zakken.quote:Op donderdag 13 november 2008 23:49 schreef HEvaRe het volgende:
Voorzichtige conclusie: de HRA afschaffen zal niet voldoende lucht uit de woningmarktbel halen om de woningen voor starters betaalbaar te maken?
Eens..quote:Op vrijdag 14 november 2008 17:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Elementair probleem blijft natuurlijk het gebrek aan bouwvergunningen. Los dat op! Geef mensen vrijheid! Genoeg mensen die gewoon graag hun eigen huis zouden (laten) bouwen.
Niet eens. Dit zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen. In Duitsland kan veel vrijer gebouwd worden dan in Nederland (minder strenge bestemmingsplannen, geen welstandscommissie) maar nieuwbouwhuizen zijn daar ook verbazend eentonig hoor. Veel mensen komen dan toch niet verder dan een huis uit de catalogus.quote:Zijn we meteen van die 10.000-dezelfde-huizen-per-wijk af.
Ja en de 6 pagina's bronnen die zij gebruiken ook. Maar wellicht dat je een onderzoek van het CPB wat eerlijker vind.quote:Op vrijdag 14 november 2008 16:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Let wel op: deze studie van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid moet je natuurlijk met een flinke korrel zout nemen! Net als elk ander onderzoek in opdracht van belanghebbenden.
quote:Op vrijdag 14 november 2008 17:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ook dit wordt door de markt opgelost: huizenprijzen worden bepaald door wat mensen kunnen betalen. Kunnen ze het niet betalen, zullen de prijzen zakken.
Elementair probleem blijft natuurlijk het gebrek aan bouwvergunningen. Los dat op! Geef mensen vrijheid! Genoeg mensen die gewoon graag hun eigen huis zouden (laten) bouwen. Zijn we meteen van die 10.000-dezelfde-huizen-per-wijk af.
Omdat een huis ook een kapitaalgoed is en dus net als een schilderij of een klassieke auto een bepaalde waardevastheid heeft.quote:Op vrijdag 14 november 2008 12:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Slecht argument: vrijwel elk ander product wordt na gebruik van een paar jaar ook voor minder verkocht. Wat is er mis mee dat een nieuw huis een bepaalde waarde heeft, en na 30 jaar een lagere waarde? Het feit dat een huis van 30 jaar oud nu veel meer "waard" is dan toen het huis nieuw was (ook na correctie van de inflatie) zegt alleen dat huizen die NU nieuw gebouwd worden nog veel duurder moeten zijn! En daar gaan de argumenten van projectontwikkelaars (zielige miljonairs zeg!!) ook meteen overhoop, dat ze bij een paar procent prijsdaling niets meer kunnen bouwen...
Bouwnijverheid heeft er alle belang bij om de markt te krap te houden. Natuurlijk zeggen ze dat ze minder gaan bouwen, de werkelijkheid is dat er veel minder gebouwd wordt dan dat het geval zou zijn als alles vrij zou zijn, vanwege ellenlange procedures en geneuzel van overheden.quote:Op vrijdag 14 november 2008 21:48 schreef HEvaRe het volgende:
[..]
In mijn voorbeeld ging ik uit van nettomaandlasten van 375-400. Om hierop uit te komen kun je ongeveer 75.000 euro lenen.
UIitgaande van het huis van 125.000 euro nu, zou hetzelfde huis dus: 40% goedkoper moeten worden wil dezelfde starter dit huis kunnen kopen.
Uit het onderzoek bijkt dat de HRA aftrekken ongeveer 13% prijsdaling veroorzaakt. De overige 27% zou dus door de markt moeten gebeuren.
Dat kan inderdaad alleen maar door meer bouwvergunningen ofwel een grotere huizenvoorraad.
Het eerste probleem is, volgens het onderzoek van de bouwnijverheid, dat bij lagere huizenprijzen er minder gebouwd gaan worden.
Het tweede probleem is: waar wil je die huizen bouwen? Hoe zie je de balans tussen wonen, leven, recreeren en verplaatsen?
prima toch mensen hebben ook geen unieke fiets he??quote:Op vrijdag 14 november 2008 18:51 schreef Igen het volgende:
[..]
r. Veel mensen komen dan toch niet verder dan een huis uit de catalogus.
In 1970 was het bebouwde (stedelijk) gedeelte in Nederland nog slechts 8% nu dus al 11% (of is het 13%?)quote:Op vrijdag 14 november 2008 23:49 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
11% van Nederland is bebouwd. Als dat 12% zou zijn, zouden alle problemen in de huizenmarkt opgelost zijn. En ik weet wel zeker dat die 1% aan ruimte te vinden is.
Het lijkt wel of de politiek alles moet oplossen.....quote:Op vrijdag 14 november 2008 15:04 schreef Richie_Rich het volgende:
Waarom zouden ze dat doen als ze de politiek hebben om dat 'op te lossen' ?
En dat is nou net het probleemquote:Op zaterdag 15 november 2008 13:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Het lijkt wel of de politiek alles moet wil oplossen.....
Ja idd zeg.quote:Op woensdag 12 november 2008 18:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hoezo? Was je ook van plan om een deel van de 'winst' over te gaan maken of zo?
quote:Op zondag 16 november 2008 10:24 schreef NLweltmeister het volgende:
' Wouter Bos:de Nederlandse woningmarkt heeft een boel overwaardering'
als hij dat vindt, hoe kan hij dan met droge ogen beweren dat de 'banken gezond' zijn?
Je wil niet weten hoeveel ' overgewaardeerde '(Bos zijn woorden) US hypotheken de banken op hun balans hebben staan.
als ik mijn hypotheek kan aflossen boeit het de bank toch niks wat mn woning waard zou zijn? We hebben niet het amerikaanse systeem dat ik gewoon "weg kan lopen" van de hypotheek..quote:Op zondag 16 november 2008 10:24 schreef NLweltmeister het volgende:
' Wouter Bos:de woningmarkt heeft een boel overwaardering'
als hij dat vindt, hoe kan hij dan met droge ogen beweren dat de 'banken gezond' zijn?
Dit is een van de grootste fouten in het US systeem.quote:Op zondag 16 november 2008 10:50 schreef Napalm het volgende:
[..]
als ik mijn hypotheek kan aflossen boeit het de bank toch niks wat mn woning waard zou zijn? We hebben niet het amerikaanse systeem dat ik gewoon "weg kan lopen" van de hypotheek..
Offtopic maar toch: hoe zit het dan in de VS? Als iemand z'n hypotheek niet meer kan betalen, wordt het huis eigendom van de bank en is de oude eigenaar meteen van z'n schulden af?quote:Op zondag 16 november 2008 10:50 schreef Napalm het volgende:
[..]
als ik mijn hypotheek kan aflossen boeit het de bank toch niks wat mn woning waard zou zijn? We hebben niet het amerikaanse systeem dat ik gewoon "weg kan lopen" van de hypotheek..
Ja en het nadeel is dat hij gelijk geen nieuwe woning meer mag kopen gedurende een aantal jaren,quote:Op zondag 16 november 2008 11:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Offtopic maar toch: hoe zit het dan in de VS? Als iemand z'n hypotheek niet meer kan betalen, wordt het huis eigendom van de bank en is de oude eigenaar meteen van z'n schulden af?
Nope Henk, ook zat NL hypotheken en gerelateerde producten. Als die ook afgewaardeerd worden kan de staat de euri''s weer gaan aanslepen. En dat is dus ook het probleem, iedereen roept maar wat om het niet erger te doen laten voor komen of hoop in te praten en alles wat het politiek goed doet wordt er ingelsingerd maar oplossingen hoor je nog weinig. Die g20 top is ook nog niets uitgerold, ja iets over strenger toezicht en dergelijk, maar daar zat het probleem helemaal niet en is ook geen oplossing.quote:
Is het niet in wezen ultra-sociaal; automatische schuldhulpverlening met kwijtschelding?quote:Op zondag 16 november 2008 11:19 schreef henkway het volgende:
Dit is een van de grootste fouten in het US systeem.
Bron?quote:Op zondag 16 november 2008 12:29 schreef henkway het volgende:
Ja en het nadeel is dat hij gelijk geen nieuwe woning meer mag kopen gedurende een aantal jaren,
Waarom, denk je dat een huis dan wel binnen handbereik is?quote:Op zondag 16 november 2008 10:13 schreef hersenchirurg het volgende:
[..]
Ja idd zeg.
Ik hoop echt dat die prijzen vet gaan dalen.
Banken zijn gezond omdat ze veel krediet uit hebben staan. De belofte aan de bank dat al die miljarden hypotheekschuld ooit terugbetaald gaan worden is natuurlijk veel waard. Het zegt niets over het eigen vermogen of het kernkapitaal van de bank.quote:Op zondag 16 november 2008 10:24 schreef NLweltmeister het volgende:
Je wil niet weten hoeveel ' overgewaardeerde '(Bos zijn woorden) hypotheken de banken op hun balans hebben staan.
Maar als mensen vervolgens die schulden en rente niet meer betalen dan wordt het een ander verhaal.quote:Op zondag 16 november 2008 13:22 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Banken zijn gezond omdat ze veel krediet uit hebben staan. De belofte aan de bank dat al die miljarden hypotheekschuld ooit terugbetaald gaan worden is natuurlijk veel waard. Het zegt niets over het eigen vermogen of het kernkapitaal van de bank.
In Nederland is het niet mogelijk om van je schulden af te komen door je huis terug te geven aan de bank.
http://video.google.com/videoplay?docid=6610770518538512735&hl=nl
De waarde die tegenover de schulden staat is een virtuele waarde, dat is een waarde die is ontstaan omdat centrale banken zoveel geld hebben gecreëerd en nieuwe kredieten en hypotheken zo makkelijk mogelijk maken. Als er een crisis in het kredietsysteem ontstaat zoals nu en krediet niet meer makkelijk beschikbaar is dan gaat die waarde die je met krediet moet financieren zoals onroerend goed erg dalen maar de schulden die zijn uitgegeven blijven staan. bron: Willem Middelkoop
Zolang deze mensen hun hypotheek blijven betalen is er niks aan de hand. En er zijn in Nederland maar weinig hypotheken afgesloten die onbetaalbaar zijn voor de mensen (in ieder geval niet als je de HRA meerekent)quote:Op zondag 16 november 2008 10:24 schreef NLweltmeister het volgende:
Je wil niet weten hoeveel ' overgewaardeerde '(Bos zijn woorden) hypotheken de banken op hun balans hebben staan.
Hij toont meer en meer aan dat hij de verkeerde man op de verkeerde plek is.quote:Op woensdag 12 november 2008 17:48 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Zelfs Wouter Bos geeft nu toe!
Wat de huizenmarkt nodig heeft is dat het besef bij de verkopers gaat doordringen dat het tijdperk van de altijd stijgende huizenprijzen voorbij is. Die kopers waren er toch al lang achter.quote:Op zondag 16 november 2008 15:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hij toont meer en meer aan dat hij de verkeerde man op de verkeerde plek is.
Al deze berichten zetten de huizenmarkt steeds verder op slot. Het gaat niet meer om feiten, maar om beeldvorming. En de prijs daalt niet, nee, het aantal verhandelde woningen daalt. Daar zit je als starter op te wachten...
Dat is onzin. Je kan als koper wel roepen dat je voor minder wil kopen, maar als daarvoor niemand wil verkopen...quote:Op zondag 16 november 2008 15:25 schreef LXIV het volgende:
Wat de huizenmarkt nodig heeft is dat het besef bij de verkopers gaat doordringen dat het tijdperk van de altijd stijgende huizenprijzen voorbij is. Die kopers waren er toch al lang achter.
Dat is niet juist. Het aantal mensen die op zeker moment een eerste huis wil kopen loopt ook op. Je kan wel stoer roepen dat je even wacht op de prijsdalingen, maar als die uitblijven, dan zit je gewoon door te huren. Ondertussen neemt je inkomen als starter toe, dus kun je meer betalen en vanzelf ga je dat doen.quote:En wanneer de markt lang genoeg stil ligt dan daalt die prijs vanzelf. Dat is onvermijdelijk.
Minder woningen die gekocht worden betekent simpelweg dat woningen langer te koop staan. Waarom zou dat een probleem moeten zijn voor starters? Er zijn woningen te koop, starters zijn er genoeg, dat ze geen woning kopen doen ze echt zelf, 't is niet alsof ze opeens niet meer kunnen kopen...quote:Op zondag 16 november 2008 15:23 schreef DS4 het volgende:
[..
Al deze berichten zetten de huizenmarkt steeds verder op slot. Het gaat niet meer om feiten, maar om beeldvorming. En de prijs daalt niet, nee, het aantal verhandelde woningen daalt. Daar zit je als starter op te wachten...
Precies. En als de daling doorzet, dan moeten deze verkopers ook wel. Nu wachten ze wellicht nog met een vraagprijs van 250.000 euro, omdat ze hem voor 240.000 niet kwijt willen. Over een half jaar is 200.000 wellicht het maximum wat ze kunnen vangen, en als ze dan om wat voor reden dan ook toch er vanaf moeten, dan hebben ze geen keus. En het blijft veel geld voor een blokkendoos...quote:Op zondag 16 november 2008 15:40 schreef LXIV het volgende:
Maar goed, niet iedere verkoper ziet dit al onder ogen. Daarom moet er eerst nog even rustig afgewacht worden.
Het is helemaal niet zo dat de verkoper vaak dubbele lasten heeft, nog afgezien van het feit dat je een woning kan verhuren. En dat levert doorgaans genoeg op.quote:Op zondag 16 november 2008 15:40 schreef LXIV het volgende:
De koper zit meestal in een gunstigere positie om af te wachten dan de verkopen, die vaak dubbele lasten heeft.
Dat is dan vrij dom, want zelfs op een 10 jaarstermijn kan je een klap van 30% (die al veel zwaarder is dan in NL realistisch mag worden geacht) opvangen, uitgaande van een zeer voorzichtige huizentrend die gelijklopend is met salarisontwikkelingen.quote:Een groot deel van de dynamiek op de NL'se woningmarkt kwam voort uit de gedachte dat woningen toch altijd wel duurder zouden worden, dus nu net iets boven je macht kopen was op de middellange termijn altijd wel gunstig. Die gedachte heeft de markt ondertussen verlaten en de idee "over een half jaar koop ik voor 10% minder" is er voor in de plaats gekomen.
Nou, dat heeft dan alles te maken met het feit dat het niet klopt. Velen verwijzen naar de jaren 70, maar kijk voor de aardigheid eens naar wat de rente toen deed...quote:Maar goed, niet iedere verkoper ziet dit al onder ogen.
In het verleden zijn er al langere perioden geweest waarin dit niet zo was.quote:Anders gezegd: over een 10 jaarsperiode is een stijging zo goed als zeker.
Ik ben wel benieuwd welk perentage van de woningen die op dit moment wordt aangeboden de verkoper dubbele lasten heeft. Volgens mij koopt momenteel niemand meer iets voordat zijn/haar eigen huis is verkocht.quote:Op zondag 16 november 2008 15:40 schreef LXIV het volgende:
De koper zit meestal in een gunstigere positie om af te wachten dan de verkopen, die vaak dubbele lasten heeft.
Een groot deel van de dynamiek op de NL'se woningmarkt kwam voort uit de gedachte dat woningen toch altijd wel duurder zouden worden, dus nu net iets boven je macht kopen was op de middellange termijn altijd wel gunstig. Die gedachte heeft de markt ondertussen verlaten en de idee "over een half jaar koop ik voor 10% minder" is er voor in de plaats gekomen.
Maar goed, niet iedere verkoper ziet dit al onder ogen. Daarom moet er eerst nog even rustig afgewacht worden.
Dit is schijnkeuze. Langer wachten houdt niet alleen in dat er meer op de markt komt, ook dat er meer gegadigden komen. Vervolgens ga je zien dat er verhuisplannen verdwijnen. De markt neemt dus niet toe, maar het aantal gegadigden wel. En de banken worden voorzichtiger ook nog.quote:Op zondag 16 november 2008 15:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Minder woningen die gekocht worden betekent simpelweg dat woningen langer te koop staan. Waarom zou dat een probleem moeten zijn voor starters? Er zijn woningen te koop, starters zijn er genoeg, dat ze geen woning kopen doen ze echt zelf, 't is niet alsof ze opeens niet meer kunnen kopen...
De erven niet hoor...quote:Feit blijft dat IEDEREEN uiteindelijk beter af is met goedkopere (en meer!) huizen!
Net over de grens met België zijn de prijzen zo gestegen dat de woningen daar helemaal niet meer voordeliger zijn, of iig het prijsverschil niet meer de moeite waard is.quote:Maar zolang de overheid er niet meer toestaat om diverse belangen, blijven de problemen, en blijven ook tienduizenden hoog opgeleide jongeren per jaar het land verlaten, naar net over de grens, om daar hun belasting te gaan betalen in een mooi groot goedkoper huis.
20% eraf? Berg je dan maar. Dan is nieuwbouw nl. niet meer te verkopen. En verbouwen van oude meuk niet meer economisch haalbaar.quote:En als de daling doorzet, dan moeten deze verkopers ook wel. Nu wachten ze wellicht nog met een vraagprijs van 250.000 euro, omdat ze hem voor 240.000 niet kwijt willen. Over een half jaar is 200.000 wellicht het maximum wat ze kunnen vangen, en als ze dan om wat voor reden dan ook toch er vanaf moeten, dan hebben ze geen keus. En het blijft veel geld voor een blokkendoos...
Jahoor, wat is dit nou weer voor een redenatie. Stel ik biedt mijn huis aan voor 250.000 en na 6 maanden komt iemand 200.000 bieden dan verkoop ik hem heus niet hoor. Je moet het dan net treffen dat die iemand heel wanhopig is maar dat staat los van de algehele stemming op de markt. Ik blijf dan gewoon zitten of verhuur de boel.quote:Op zondag 16 november 2008 15:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Precies. En als de daling doorzet, dan moeten deze verkopers ook wel. Nu wachten ze wellicht nog met een vraagprijs van 250.000 euro, omdat ze hem voor 240.000 niet kwijt willen. Over een half jaar is 200.000 wellicht het maximum wat ze kunnen vangen, en als ze dan om wat voor reden dan ook toch er vanaf moeten, dan hebben ze geen keus. En het blijft veel geld voor een blokkendoos...
Roep eens niet alleen maar wat.quote:Op zondag 16 november 2008 15:59 schreef RemcoDelft het volgende:
In het verleden zijn er al langere perioden geweest waarin dit niet zo was.
In het verleden heeft NL ook al eens onder water gestaan, investeer in een flat op min 5 hoog!quote:
Precies.quote:Op zondag 16 november 2008 16:06 schreef Sjabba het volgende:
Wachten, tja, als je een jaar wacht betaal je voor de nieuwe golf ook minder, en voor je PC ook, dus vanuit die redenatie kan je altijd wel wachten. Echter heb je met huizen de kans dat het niet minder wordt of dat je simpelweg niet kan vinden wat je zoekt, want je wil toch wel in een huis en plek naar je zin wonen?
Anders snap je de hele strekking nietquote:Op zondag 16 november 2008 16:18 schreef LXIV het volgende:
Nee, het verschil tussen een woning en een Golf of PC is dat eerstgenoemde de afgelopen 20 jaar alsmaar duurder is geworden en de nieuwste modellen auto's of PC's alleen maar goedkoper. Dus er is wel degelijk sprake van een omwenteling.
Hou je eens bij de feiten. Een Golf GTI kostte in 1988 16.500 euro en thans 31.175 (bron: Autoweek).quote:Op zondag 16 november 2008 16:18 schreef LXIV het volgende:
Nee, het verschil tussen een woning en een Golf of PC is dat eerstgenoemde de afgelopen 20 jaar alsmaar duurder is geworden en de nieuwste modellen auto's of PC's alleen maar goedkoper. Dus er is wel degelijk sprake van een omwenteling.
En dat baseer je op helemaal niets. Je roept gewoon maar wat.quote:Op zondag 16 november 2008 16:35 schreef LXIV het volgende:
Wel, we zullen zien hoe het gaat aflopen. Ik denk tov 2008: -10% 2009, -20% 2010 en -30% 2011 en 2012.
Gebaseerd op jouw natte vinger is het helemaal niet verstandig om welke beslissing dan ook te nemen.quote:Dan is het nu dus helemaal geen gunstig moment om te kopen, want dan koop je min of meer op de top van de markt! Beter wacht je een jaar of drie, als je dat doen kunt iig!
Het zou alleen zo fijn zijn voor jou als je ook een steekhoudend argument daarvoor kan verzinnen.quote:Op zondag 16 november 2008 16:40 schreef LXIV het volgende:
Nou ja, het blijft toch een discussie zonder einde. Ik denk dat de markt nu in wezen nog min of meer op zijn top zit en over drie jaar op -30% staat. Hier handel ik naar.
Ik heb geen huis te koop staan. En nu verkopen lijkt mij ook geen goed idee. Over een jaar denk ik dat lenen tegen sub 5% weer aan de orde kan zijn. Dan is er voor de koper 10-20% meer ruimte dan nu. En is de potentiële koper het wachten ook weer zat, is de beurs weer in de lift, heeft iedereen door dat de wereld blijft draaien, ook al is er een kredietcrisis en is de woningbouw gestagneerd in heel NL.quote:Wanneer jij bijvoorbeeld nog een huis te koop hebt staan en denkt dit huis over één jaar voor dezelfde prijs of meer dan de marktwaarde nu te kunnen verkopen moet je zeker niet zakken in prijs. Ik zou dat wel doen, maar ik denk dan ook dat de markt anders zal reageren.
What goes up must come down is idd geen steekhoudend argument.quote:Op zondag 16 november 2008 16:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het zou alleen zo fijn zijn voor jou als je ook een steekhoudend argument daarvoor kan verzinnen.
Voor de goede orde: "what goes up, must come down" is geen steekhoudend argument.
[..]
Ik heb geen huis te koop staan. En nu verkopen lijkt mij ook geen goed idee. Over een jaar denk ik dat lenen tegen sub 5% weer aan de orde kan zijn. Dan is er voor de koper 10-20% meer ruimte dan nu. En is de potentiële koper het wachten ook weer zat, is de beurs weer in de lift, heeft iedereen door dat de wereld blijft draaien, ook al is er een kredietcrisis en is de woningbouw gestagneerd in heel NL.
Tel daarbij op dat de slechte makelaars inmiddels failliet zijn. Gouden tijden.
Type's als LXIV wachten al sinds de jaren 90, want het kon niet hoger en het zou inklappen, we "wachten" wel.... Nou het is alleen maar duurder gewordenquote:Op zondag 16 november 2008 16:23 schreef Sjabba het volgende:
Wat ik bedoel te zeggen is dat wachten je nergens toe brengt. Met wachten kom je nergens.
quote:Op zondag 16 november 2008 17:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
What goes up must come down is idd geen steekhoudend argument.
De hoofdreden is dat banken hun leverage moeten verkleinen, ze hebben dus veel minder geld ter beschikking om uit te lenen. Hierdoor is er minder kapitaal beschikbaar op de markt, dus ook minder voor hypotheken. Waarom dacht je dat bedrijven als BAM en Heijmans 80% of meer van hun beurswaarde verloren hebben? Omdat daar al lang duidelijk is dat het kapitaal nu eenmaal op is. Ook de orderportefeuille van DAF is met 95% gekrompen!
Als er al geen geld is voor grote bouwbedrijven of vrachtwagens, dan al helemaal niet voor die semi-subprime huizenkopertjes.
En dan reken ik nog niet eens op verminderde werkgelegenheid ondanks het feit dat bijvoorbeeld wederom Heijmans 200 personeelsleden heeft ontslagen, Mediamotion uit Uden stopt met produceren, BeterBed het moeilijk heeft, NXP (chipfabriek) veel mensen ontslagen heeft etc, etc, en dat dit nog maar het begin is van de daadwerkelijke effecten van de kredietcrisis op de werkelijke economie.
Nee, de huizenprijzen hebben juist kunnen exploderen doordat er overvloedig kapitaal beschikbaar was. Dat kapitaal is nu, vrij onverwacht, bijna helemaal weg. In de VS kosten huizen nog één dollar, terwijl de bubble daar veel minder groot was. Verwacht je nu in het land met de allergrootste bubbel ter wereld aller tijden helemaal niks te merken?
Toch zijn er mensen die dat denken, snap jij datquote:Op zondag 16 november 2008 17:13 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Vooral met de laatste regel maak je jezelf compleet omgeloofwaardig. En de situatie is de VS is echt heel anders als hier, wij hebben bv geen illegalen die een hypotheek kunnen afsluiten.
Pop quiz... Waar is dat geld dan ineens heen?quote:Op zondag 16 november 2008 17:01 schreef LXIV het volgende:
De hoofdreden is dat banken hun leverage moeten verkleinen, ze hebben dus veel minder geld ter beschikking om uit te lenen.
Op dit moment is er tijdelijk een situatie waar banken op hun geld zitten en in het buitenland het geld even achter de hand wordt gehouden.quote:Hierdoor is er minder kapitaal beschikbaar op de markt, dus ook minder voor hypotheken.
Beurswaarde is ook voor een groot deel emotie.quote:Waarom dacht je dat bedrijven als BAM en Heijmans 80% of meer van hun beurswaarde verloren hebben?
Ik ken genoeg projectontwikkelaars die voor een mooi bedrag de afgelopen maanden financieringen rond kregen.quote:Als er al geen geld is voor grote bouwbedrijven of vrachtwagens, dan al helemaal niet voor die semi-subprime huizenkopertjes.
200 werknemers. Oei! Daar zal het werkloosheidscijfer in NL van stijgen (historisch laag overigens).quote:En dan reken ik nog niet eens op verminderde werkgelegenheid ondanks het feit dat bijvoorbeeld wederom Heijmans 200 personeelsleden heeft ontslagen,
Ik was gisteren toevallig op een woonmall... Het valt wel mee hoor met die reële economie. Natuurlijk, even wat minder, maar dat is van alle tijden.quote:en dat dit nog maar het begin is van de daadwerkelijke effecten van de kredietcrisis op de werkelijke economie.
Ik ben dus benieuwd waar jij denkt dat het gebleven is....quote:Nee, de huizenprijzen hebben juist kunnen exploderen doordat er overvloedig kapitaal beschikbaar was. Dat kapitaal is nu, vrij onverwacht, bijna helemaal weg.
De excessen gebruiken als reëel beeld...quote:In de VS kosten huizen nog één dollar, terwijl de bubble daar veel minder groot was.
Welk land is dat? Het is nl. niet Nederland...quote:Verwacht je nu in het land met de allergrootste bubbel ter wereld aller tijden helemaal niks te merken?
reageerde metquote:Op zondag 16 november 2008 17:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verwacht je nu in het land met de allergrootste bubbel ter wereld aller tijden helemaal niks te merken?
LXIV heeft ondanks zijn ongelijk toch gelijk.quote:Op zondag 16 november 2008 17:13 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Vooral met de laatste regel maak je jezelf compleet omgeloofwaardig. En de situatie is de VS is echt heel anders als hier, wij hebben bv geen illegalen die een hypotheek kunnen afsluiten.
Omdat het zo lang duurt voordat de bel barst zal er van een zachte landing geen sprake meer zijn!quote:Op zondag 16 november 2008 17:09 schreef Bulletdodger het volgende:
Type's als LXIV wachten al sinds de jaren 90, want het kon niet hoger en het zou inklappen, we "wachten" wel.... Nou het is alleen maar duurder geworden
Ik snap niet waarom mensen gelukkig worden van een crashende huizenmarkt, daar schieten de niet-huizenbezitters ook niets mee op want de economie is hier niet echt bij gebaat.
Heel simpel: dat geld heeft nooit bestaan en is simpelweg verzonnen door banken.quote:Op zondag 16 november 2008 17:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Pop quiz... Waar is dat geld dan ineens heen?
Je vergist je wel: dat geld is niet beschikbaar, de overheid staat alleen garant voor leningen tussen banken onderling. Bank A moet dan wel eerst 200 miljard hebben voor bank B het kan lenen.quote:Daarnaast is binnen NL een fonds van de overheid om het geld weer rond te laten pompen. Als ik mij niet vergis is daar 200 miljard voor beschikbaar. Daar kun je 800.000 gemiddelde woningen volledig voor financieren!
Er is dus geen probleem, want dan verzinnen we ze er morgen weer bij.quote:Op zondag 16 november 2008 17:53 schreef LXIV het volgende:
Dat is dus 4 euro minder. Waar die euro's gebleven zijn? Die euro's hebben helemaal nooit bestaan. Tevens de kern van het probleem.
Het moet niet gekker worden. Dus mensen zijn straks bereid om nog veel meer te betalen voor huren ipv koop? Op grond waarvan dan?quote:Op zondag 16 november 2008 18:37 schreef LXIV het volgende:
Als ik zeg 30% daling in 3 jaar, dan heb ik het over de best case situatie. Dus geen substantiële renteverlaging, blijvende krapte op de arbeidsmarkt, in principe bereidheid van de banken om te blijven lenen en voortbestaan van de HRA.
Anders kunnen we daar nog ver onder komen.
Overal? Onzin, in verreweg de meeste landen zakt deze niet in. Of de huizenmarkt in Noord-Korea iets zegt over die in NL waag ik verder te betwijfelen...quote:Op zondag 16 november 2008 20:02 schreef LXIV het volgende:
Overal zakt de huizenmarkt in, niet enkel in de VS.
"Schaarste" die al over het hoogtepunt heen is... En verder zijn de hypothecaire kredieten in NL allemaal met een enorm lange looptijd, dus het laatste wat in zo'n geval gaat gebeuren is een grote volksverhuizing...quote:Ook heel logisch wanneer na een periode van zeer overvloedig krediet opeens schaarste aanbreekt.
Nou, om te beginnen dat het appels en peren is en verder dat NL geen uitzondering is indien de prijzen op gelijk niveau blijven.quote:Waarom zou Nederland hierin een uitzondering vormen?
Nee, dat is niet zo. Vergelijk een woning in de stad in NL maar eens met een stedelijke woning in de diverse buitenlanden. Dan komen we er nog enorm goed af. En NL is voor het overgrote deel stedelijk wonen.quote:Dat woningen in Nederland schaars zijn is al bekend, maar ook wanneer de huizen in Nederland met 30% dalen zijn ze altijd nog ruim duurder dan in het buitenland. Dat verschil kan er dus gewoon inblijven.
Dat is er gewoon nog steeds hoor.quote:Op zondag 16 november 2008 20:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Bank A moet dan wel eerst 200 miljard hebben voor bank B het kan lenen.
Nee, dat kan juist niet meer, dankzij het barsten van de kredietbubble.quote:Op zondag 16 november 2008 21:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is dus geen probleem, want dan verzinnen we ze er morgen weer bij.
Omdat je zelf blijkbaar te lui bent om de uitleg die je overduidelijk nodig hebt te zoeken als ik de titel geef, een linkje: http://video.google.com/videoplay?docid=9175976647812762597 ... En kijk hem even, voor je nog meer domme dingen roept!quote:(ik vind het echt zeldzaam, deze idiote gedachtengang... niet bestaand geld...)
Hallo! Ik weet niet hoe jij bij dit bedrag komt, maar 10% meer is in de koopmarkt 93 miljard en huurmarkt 37 miljard. Totaal 130 miljard.quote:Op zondag 16 november 2008 20:28 schreef LXIV het volgende:
Wat DS4 en zijn vriendjes niet snappen is dat al dat geld waarmee de huizenbubble is opgeblazen helemaal nooit bestaan heeft! Ook heel erg logisch; wanneer de huizenprijzen in Nederland met 10% stijgen dan zou dat betekenen dat de totale Nederlandse OG-markt met 240 miljard in waarde zou zijn vermeerderd!
Dus geen 40.000... Maar nu nog corrigeren naar inflatie:quote:Dat is 40.000 euro per gezin. Maar dat gezin heeft in dat betreffende jaar helemaal geen 40K aan economische output gegenereerd, laat staan gespaard.
Nee, verzonnen door LXIV.quote:Het is allemaal virtueel.
Ja, als je een huis gaat behandelen als iets wat je consumeert...quote:80 jaar lang 300 euro per maand ja! Zóveel is 300.000 euro. En dat betaal je dan in Nederland voor een kippenhok op een postzegel.
Je bent hier sociale huur aan het vergelijken met koop. Weer appels en peren.quote:Op zondag 16 november 2008 21:12 schreef LXIV het volgende:
Als huurder betaal je helemaal niet meer dan als koop. Of je moet enkel naar je netto-rentelasten kijken. Maar wanneer je onderhoud, OZB, huurwaardeforfair, vastgoedverzekeringen, levensverzekeringen en dergelijke ook meerekent dan houd je meer over wanneer je huurt.
Zie ook:
http://www.spitsnieuws.nl(...)rijgt_7000_euro.html
Vandaag op GS
Dat is helemaal niet waar. Jij hebt wellicht de illusie dat banken het geld wat ze uitlenen ook allemaal moeten bezitten, maar dat is dus niet zo. Banken zijn veel meer een doorgeefluik.quote:Op zondag 16 november 2008 21:18 schreef RemcoDelft het volgende:
Nee, dat kan juist niet meer, dankzij het barsten van de kredietbubble.
Iemand die zijn punt alleen kan maken door een linkje te geven... Nee, die weet het allemaal precies!quote:Omdat je zelf blijkbaar te lui bent om de uitleg die je overduidelijk nodig hebt te zoeken als ik de titel geef, een linkje: http://video.google.com/videoplay?docid=9175976647812762597 ... En kijk hem even, voor je nog meer domme dingen roept!
DOOM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op zondag 16 november 2008 21:35 schreef LXIV het volgende:
Het is dus een structureel probleem. Want nadat de leverage is teruggebracht (bijna geen geld beschikbaar) volgt het tijdperk waarin de leverage lager zal blijven. Voor altijd misschien wel. Het tijdperk waarin geld bijna onbeperkt en gratis voorhanden was is dus endgültig voorbij!
demn, we zijn het bijna eens. Je vergeet alleen dat een groot gedeelte van de kredieten helemaal niet on balance staan op dit moment.quote:Op zondag 16 november 2008 21:35 schreef LXIV het volgende:
Het gaat dus allemaal om de leverage. (zoals al eerder verteld).
Stel een bank heeft een leverage van 30. Dan hebben ze voor iedere euro in hun bezit er dertig uitgeleend. Dat geld is er dus alleen maar virtueel, het is een afspraak en het enige werkelijke geld dat er verplaatst zijn de rentebetalingen!
Nu wil deze bank haar leverage van 30 terugbrengen naar 25 om haar AA status te behouden. (De eisen hiervoor worden vastgesteld door kredietbeoordelaars, dat ligt boven het vermogen van de bank). Om dit binnen afzienbare tijd te bereiken kan een bank dan dus bijna niks meer uitlenen!
Daarom is er nu een "tekort' aan geld. Want heel veel banken zijn bezig om geld binnen te houden. Al verdienen ze natuurlijk aan het uitlenen, hun AA status verliezen kan omvallen betekenen. Hierdoor vallen bijvoorbeeld al die bouwprojecten stil, (Zie Heijmans). Of kan niemand meer kapitaal krijgen om vrachtwagens te kopen (zie DAF's orderportefeuille).
Het is dus een structureel probleem. Want nadat de leverage is teruggebracht (bijna geen geld beschikbaar) volgt het tijdperk waarin de leverage lager zal blijven. Voor altijd misschien wel. Het tijdperk waarin geld bijna onbeperkt en gratis voorhanden was is dus endgültig voorbij!
In het verleden vonden de triljoenen die op deze manier geschapen werden hun weg naar met name de woningmarkt. Dit geld is dus gebruikt om de bubble op te blazen. Ook is er heel veel geld terechtgekomen in de kluizen van de Chinese overheid. Die uitweg zal het geld nu ook niet meer hebben.
Lees nog eens goed: er stond doom, met dubbel-o.quote:Op zondag 16 november 2008 21:40 schreef LXIV het volgende:
Je kunt heel hard dom roepen
Ik had al zo'n vermoeden dat je blik lichtelijk vertekend is door eigenbelangen ...quote:Op zondag 16 november 2008 21:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat een woning kost hoef je mij niet te vertellen, ik kan zo van mijn pc alle cijfers trekken...
Ok! Sorry, ik dacht dat je op de man ging spelen!quote:Op zondag 16 november 2008 21:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Lees nog eens goed: er stond doom, met dubbel-o.
Jij mag dan allemaal denken dat de wereld werkelijk veranderd is, ik denk dat over enkele jaren de kredietcrisis vooral een herinnering is.
Nee, dat is geen verzinsel, want ooit was er geen geld.quote:Op zondag 16 november 2008 21:50 schreef LXIV het volgende:
Waarbij het er even over gaat of geldschepping echt bestaat of een verzinsel van LXIV is!
Ik zal het je eerlijk vertellen. Als de huizenmarkt nu met 50% in elkaar klapt heb ik op papier heel veel potentiële miljarden extra als we het over die onderneming hebben (overigens, op dit moment staat het in de min en of ik er ooit geld mee zal verdienen is helemaal niet duidelijk, maar potentieel...). Dus als we het over belangen hebben zit je verkeerd te denken.quote:Op zondag 16 november 2008 21:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik had al zo'n vermoeden dat je blik lichtelijk vertekend is door eigenbelangen ...
Lekker makkelijk...quote:Om die reden, plus het feit dat je duidelijk laat blijken argumenten niet eens te begrijpen, negeer ik je verder.
Dat klopt helemaal. Maar het "geld" waar we het nu over hebben dat ligt niet eens in de kluis. Het is alsof ik nu met jou afspreek dat jij een ton van mij krijgt. Goed? Dan betaal jij me vanaf nu 2.000 euro per jaar aan rente.quote:Op zondag 16 november 2008 22:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, dat is geen verzinsel, want ooit was er geen geld.
Punt is vooral dat het ook niet zomaar een verzinsel is. Er zit een idee achter. Is dat altijd even hard? Nee, natuurlijk niet. Maar dat is helemaal niet van belang. Uiteindelijk is wat we produceren weldegelijk echt. Dus hoe we het beestje ook noemen, het eten is bestaand, die auto's ook, net als de huizen. En of je dat nu betaalt met geld waar een staaf goud voor in de kluis ligt (alsof goud een reële waarde heeft... dat is ook maar verzonnen, echt nuttig is het niet), of geld waar een ander idee achter zit. Who cares?
Wat is dat voor waanzin, ben je niet helemaal lekker of zo? Prijsdalingen zijn het risico van de eigenaar, net als dat eigenaar bij stijgende prijzen de winst in zijn zak steekt.quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Ja, maar het is onmogelijk om de waarde van de huizen te laten zakken, wanneer mensen al een hypotheek hebben afgesloten. Tenzij ze me het verschil willen betalen uiteraard.
Waarom niet? Iedereen is er maar wat gelukkig mee hoor. De basis daarvan is positivisme. En mensen willen graag het goede zien.quote:Op zondag 16 november 2008 22:00 schreef LXIV het volgende:
Ook over 10 jaar spelen kinderen buiten en hebben we allemaal nog genoeg te eten. Dat geloof ik ook. Maar zo uitbundig als het geld het afgelopen decennia gevloeid heeft, nee, dat maken wij niet meer mee denk ik!
Nee, 0,1. 4,5% tegen 58% = 2,6. Daarnaast moet je nog rekening houden met HWF. Dat even terzijde.quote:Vergeet niet dat hypotheekrente tegen 4,5%, met een aftrek van 42% (=effectief 2%) en een inflatie van 2,5% dus effectief -0,5% kostte!!!
Dat klopt dan dus weer niet en je vergeet dat het de bekende sigaar uit eigen doos is.quote:Dus gewoon gratis was, nee, je kreeg zelfs geld op de koop toe!!
7x is in beginsel iets uit het verleden. Banken waren al een tijdje strenger.quote:En dan ook nog kopersubsidie, generatie en carriérehypotheken, 7x een dubbel inkomen lenen op een tophypotheek.
Niet dus, omdat er achter onze welvaartstijging ook iets reëels zit. Nl. efficiëntie. We produceren ook echt meer. Dat moet ook wel, want een verzonnen bloemkool smaakt niet.quote:Ja, dan is er onbeperkt en gratis geld. En dat kán ook wel! Maar niet voor iedereen en voor altijd. Ooit zegt het dan : BANG!
Hulde, eindelijk een goede analyze.quote:Op zondag 16 november 2008 21:35 schreef LXIV het volgende:
Het gaat dus allemaal om de leverage. (zoals al eerder verteld).
Stel een bank heeft een leverage van 30. Dan hebben ze voor iedere euro in hun bezit er dertig uitgeleend. Dat geld is er dus alleen maar virtueel, het is een afspraak en het enige werkelijke geld dat er verplaatst zijn de rentebetalingen!
Nu wil deze bank haar leverage van 30 terugbrengen naar 25 om haar AA status te behouden. (De eisen hiervoor worden vastgesteld door kredietbeoordelaars, dat ligt boven het vermogen van de bank). Om dit binnen afzienbare tijd te bereiken kan een bank dan dus bijna niks meer uitlenen!
Daarom is er nu een "tekort' aan geld. Want heel veel banken zijn bezig om geld binnen te houden. Al verdienen ze natuurlijk aan het uitlenen, hun AA status verliezen kan omvallen betekenen. Hierdoor vallen bijvoorbeeld al die bouwprojecten stil, (Zie Heijmans). Of kan niemand meer kapitaal krijgen om vrachtwagens te kopen (zie DAF's orderportefeuille).
In het verleden vonden de triljoenen die op deze manier geschapen werden hun weg naar met name de woningmarkt. Dit geld is dus gebruikt om de bubble op te blazen. Ook is er heel veel geld terechtgekomen in de kluizen van de Chinese overheid. Die uitweg zal het geld nu ook niet meer hebben.
Zo gemakkelijk gaat het natuurlijk niet. Banken kunnen geen geld bijverzinnen.quote:Op zondag 16 november 2008 22:07 schreef LXIV het volgende:
Het is alsof ik nu met jou afspreek dat jij een ton van mij krijgt. Goed? Dan betaal jij me vanaf nu 2.000 euro per jaar aan rente.
De schulden per hoofd van de bevolking zijn (vooral door hypotheken) de laatste 25 jaar in Nederland explosief gestegen. De particulieren hebben jaar-in-jaar-uit samen meer geld uitgegegeven dan ze verdienden. Eens houdt dat op, positivisme of niet. Anders gezegd, ook de NL-welvaart is voor een deel gebaseerd op het stuk slaan van geleend geld.quote:Op zondag 16 november 2008 22:13 schreef DS4 het volgende:
Niet dus, omdat er achter onze welvaartstijging ook iets reëels zit. Nl. efficiëntie. We produceren ook echt meer.
En dát mijn beste, dat kunnen ze nu juist wel. En niet zo'n beetje ook. En dat is dus tevens de kern van het probleem!quote:Op zondag 16 november 2008 22:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zo gemakkelijk gaat het natuurlijk niet. Banken kunnen geen geld bijverzinnen.
[...]
Het systeem werkt, maar alleen als er niet jaar in jaar uit meer geld geschapen wordt dan er aan reele economie tegenover staat.quote:Op zondag 16 november 2008 22:22 schreef DS4 het volgende:
Het systeem werkt. En zal ook wel blijven werken, zo lang als mensen blijven werken, blijven produceren. Het houdt op als we niet meer kunnen of willen produceren.
En erger nog: alles wat geleend is moet uiteindelijk ook afgelost worden. Lenen is naar voren geschoven consumptie. Dus niet alleen wordt er minder geleend, maar ook moet er nog afgelost wordenquote:Op zondag 16 november 2008 22:22 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
De schulden per hoofd van de bevolking zijn (vooral door hypotheken) de laatste 25 jaar in Nederland explosief gestegen. Anders gezegd de particulieren hebben jaar jaar-in-jaar-uit meer gemiddeld veel meer geld uitgegegeven dan ze verdienden. Eens houdt dat op, positivisme of niet. Anders gezegd, ook NL-welvaart is voor een deel gebaseerd op het stuk slaan van geleend geld.
waarom denk je dat banken zo 'rijk' zijn?quote:Op zondag 16 november 2008 22:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zo gemakkelijk gaat het natuurlijk niet. Banken kunnen geen geld bijverzinnen.
Die stijging zit vooral in hypotheken. Maar dat is niet voor consumptie bestemd. Een huis is bedoeld om 100 jaar of meer mee te gaan. So what als je daarvoor leent. Dat hoef je nl. niet om de zoveel jaar uit te geven.quote:Op zondag 16 november 2008 22:22 schreef FeestNummer het volgende:
De schulden per hoofd van de bevolking zijn (vooral door hypotheken) de laatste 25 jaar in Nederland explosief gestegen. De particulieren hebben jaar-in-jaar-uit samen meer geld uitgegegeven dan ze verdienden. Eens houdt dat op, positivisme of niet. Anders gezegd, ook de NL-welvaart is voor een deel gebaseerd op het stuk slaan van geleend geld.
Natuurlijk niet, anders zou geen bank geld lenen van de staat tegen die klotevoorwaarden.quote:Op zondag 16 november 2008 22:24 schreef LXIV het volgende:
En dát mijn beste, dat kunnen ze nu juist wel.
Nou, ze kunnen natuurlijk geen briefjes maken. Het geld dat ze uitlenen bestaat niet echt. Maar de banken wilden ditmaal niet uitlenen maar binnenhalen.quote:Op zondag 16 november 2008 22:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, anders zou geen bank geld lenen van de staat tegen die klotevoorwaarden.
Bij woningen dus niet. Leen je nu 250K en koop je een woning voor 220K... Over 50 jaar staat die woning er nog en is dan nog goed genoeg om minimaal die 250K waard te zijn (ook al door geldontwaarding).quote:Op zondag 16 november 2008 22:26 schreef LXIV het volgende:
En erger nog: alles wat geleend is moet uiteindelijk ook afgelost worden.
is het niet zo dat je de overwaarde van je huis kon besteden? of was dat alleen in amerika?quote:Op zondag 16 november 2008 22:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die stijging zit vooral in hypotheken. Maar dat is niet voor consumptie bestemd. Een huis is bedoeld om 100 jaar of meer mee te gaan. So what als je daarvoor leent. Dat hoef je nl. niet om de zoveel jaar uit te geven.
Daarom is lenen voor consumptiegoederen juist wel "gevaarlijk". Als je niet tijdig afbetaalt, dan moet je bij de volgende aanschaf weer lenen. En dat gaat zich stapelen.
Maar alle rente die ik moet betalen kan ik dus niet meer uitgeven aan andere zaken. Dus wanneer ik een woning 300K koop heb ik verder minder te besteden dan wanneer ik een woning van 150K koop. En dat tot aan het einde van de looptijd van de hypotheek.quote:Op zondag 16 november 2008 22:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bij woningen dus niet. Leen je nu 250K en koop je een woning voor 220K... Over 50 jaar staat die woning er nog en is dan nog goed genoeg om minimaal die 250K waard te zijn (ook al door geldontwaarding).
Nee, hoor. Dat kan hier ook. Alleen niet meer met belastingaftrek.quote:Op zondag 16 november 2008 22:36 schreef kut_klo0n het volgende:
[..]
is het niet zo dat je de overwaarde van je huis kon besteden? of was dat alleen in amerika?
Ja, maar dat was met de tijd van goud toch ook zo? Ook toen hebben we verzonnen dat een staaf goud gelijk stond aan zoveel geld. Moest je voor ieder briefje wat goud in de kluis hebben.quote:Op zondag 16 november 2008 22:35 schreef LXIV het volgende:
Het geld dat ze uitlenen bestaat niet echt.
Dat kan. En dat kan natuurlijk wel problematisch worden. Maar het is niet zo dat dit in NL een problematisch geval is.quote:Op zondag 16 november 2008 22:36 schreef kut_klo0n het volgende:
is het niet zo dat je de overwaarde van je huis kon besteden? of was dat alleen in amerika?
Maar die staaf met goud lág er dus wel in die kluis. En toen de gouden standaard werd losgelaten was er tenminste een "afgesproken" hoeveelheid geld in omloop. Maar toen banken begonnen met geldscheppen, toen zijn er triljarden ontstaan die nergens op geboekstaafd waren. De hoeveelheid virtueel geld overtreft de hoeveelheid echt geld met een factor X.quote:Op zondag 16 november 2008 22:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, maar dat was met de tijd van goud toch ook zo? Ook toen hebben we verzonnen dat een staaf goud gelijk stond aan zoveel geld. Moest je voor ieder briefje wat goud in de kluis hebben.
Maar reëel was dat niet. We hebben nl. afgesproken dat goud wat waard is. Maar als we morgen zeggen "wat moet ik met dat goud", dan is ook dat feest afgelopen.
Ja, er is een zekere mate van illusie, maar dat is nooit anders geweest. Geld is een pakket afspraken. Nooit meer geweest. Kan ook nooit meer worden. Daarom kan geldontwaarding ook zo snel gaan. De afspraken kunnen dagelijks veranderen. En dan is 10 miljard euro ook zo een briefje waarvoor je met enig geluk net een brood kan kopen.
Het kan...
Als je een huis huurt van 300 euro per maand of 150 euro per maand... exact hetzelfde.quote:Op zondag 16 november 2008 22:37 schreef LXIV het volgende:
Maar alle rente die ik moet betalen kan ik dus niet meer uitgeven aan andere zaken. Dus wanneer ik een woning 300K koop heb ik verder minder te besteden dan wanneer ik een woning van 150K koop. En dat tot aan het einde van de looptijd van de hypotheek.
Nee, het is geen consumptie. Consumptie is het verbruiken. Dat doe je met een twix. Die eet je op en dan is het gedaan. Een woning is ook nog geld waard als je er een jaar gebruik van hebt gemaakt.quote:Dat geld wordt wel uitgegeven. Op het moment dat ik mijn huis koop. Dus het is naar voren gehaalde consumptie.
Nogmaals: die staaf goud was reëel gezien ook geen drol waard. Ook pure illusie.quote:Op zondag 16 november 2008 22:42 schreef LXIV het volgende:
Maar die staaf met goud lág er dus wel in die kluis. En toen de gouden standaard werd losgelaten was er tenminste een "afgesproken" hoeveelheid geld in omloop. Maar toen banken begonnen met geldscheppen, toen zijn er triljarden ontstaan die nergens op geboekstaafd waren. De hoeveelheid virtueel geld overtreft de hoeveelheid echt geld met een factor X.
Het maakt niet uit. Goud was in beginsel ook geen donder waard. Ook maar wat we afspraken. En 1.000.000.000.000 x 0 = 0. Net als 80 x 0. Ook 0.quote:Op zondag 16 november 2008 22:44 schreef LXIV het volgende:
Wat X nu is weet ik niet en kan ik niet vinden. Het is wel enorm gegroeid de afgelopen jaren. Is het 30? 50? 80?
jawel, want iedereen wil goud hebben. het heeft al honderden jaren dezelfde waarde, omdat iedereen weg is van dat spul.quote:Op zondag 16 november 2008 22:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het maakt niet uit. Goud was in beginsel ook geen donder waard. Ook maar wat we afspraken. En 1.000.000.000.000 x 0 = 0. Net als 80 x 0. Ook 0.
Maar morgen kunnen we afspreken dat goud twee keer zoveel waard is. Echt.quote:Op zondag 16 november 2008 22:49 schreef LXIV het volgende:
En ik kan de hoeveelheid goud ook niet zomaar in vijf jaar tijd verdubbelen. In ieder geval niet zonder heel veel moeite. De hoeveelheid virtueel geld verdubbelen is een peuleschil.
Daarom is goud ook waardevast.
Kun je mij ook zo'n briefje sturen hier op FOK!?quote:DS4: I owe U $1.000.000,=
Snap je nou echt niet dat het niets voorstelt. Op het moment dat mensen het toch niet meer kopen is het geen donder waard.quote:Op zondag 16 november 2008 22:49 schreef kut_klo0n het volgende:
jawel, want iedereen wil goud hebben. het heeft al honderden jaren dezelfde waarde, omdat iedereen weg is van dat spul.
Op papier misschien. Maar denk je niet dat er dan minder vraag is en dan de prijs weer gaat dalen?quote:Op zondag 16 november 2008 22:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar morgen kunnen we afspreken dat goud twee keer zoveel waard is. Echt.
Alleen water kan onbeperkt bijgemaakt worden, de goudhoeveelheid blijft ongeveer gelijk. Maar okequote:Op zondag 16 november 2008 22:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Snap je nou echt niet dat het niets voorstelt. Op het moment dat mensen het toch niet meer kopen is het geen donder waard.
Zo heb ik foto's aan de muur hangen van een bekende fotograaf. Dan hebben we het over 5 cijfers. Per stuk. Reële waarde? Geen idee, het is op duur papier afgedrukt... maar met een paar honderd euro kom je ver denk ik. En dan nog, als niemand het meer de moeite waard vindt is het ook niets meer waard.
Waarde is illusie. Echt. Als je ziet hoe goedkoop wij water krijgen... terwijl het reëel gezien alles is voor een mens...
Ik vermoed dat er nog een slag te maken is in de denklijn bij velen. Geld is een stel afspraken. Altijd geweest. Mensen zijn echter sociale wezens. Dus komt het wel goed met die afspraken. Uiteindelijk winnen we meer met het houden dan met het breken.
En nu ga ik gewoon tukken, morgen een belangrijke afspraak. Beetje fit zijn helpt.
Het fabeltje dat een hypotheek geen schuld is is weliswaar jarenlang verkondigd maar daarmee nog geen waarheid. Economisch is er geen verschil tussen een huis met hypotheek of een auto/lcd-tv op afbetaling.quote:Op zondag 16 november 2008 22:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die stijging zit vooral in hypotheken. Maar dat is niet voor consumptie bestemd. Een huis is bedoeld om 100 jaar of meer mee te gaan. So what als je daarvoor leent. Dat hoef je nl. niet om de zoveel jaar uit te geven.
Daarom is lenen voor consumptiegoederen juist wel "gevaarlijk". Als je niet tijdig afbetaalt, dan moet je bij de volgende aanschaf weer lenen. En dat gaat zich stapelen.
Dat hopen en denken veel mensen.quote:Op zondag 16 november 2008 22:35 schreef DS4 het volgende:
Bij woningen dus niet. Leen je nu 250K en koop je een woning voor 220K... Over 50 jaar staat die woning er nog en is dan nog goed genoeg om minimaal die 250K waard te zijn (ook al door geldontwaarding).
Dit kan al jaren niet meerquote:Op maandag 17 november 2008 07:49 schreef hondjes het volgende:
Als men eerst eens ziet dat een hypotheek dient voor een huis, schiet het al aardig op.
Men verhoogde maar hypotheken en ging consumeren., wintersport. , goederen kopen, en als je zei, het is schuld, eens moet je terug betalen, was men oostindisch doof en vooral ..DOM...
En dit soort mensen komt nu in de probelemen, na jaren lang geconsumeerd te hebben, en niets afbetaald.
Het grote verschil is dat goud echt beperkt is en woningen bijgebouwd kunnen worden.quote:Op maandag 17 november 2008 08:52 schreef Sjabba het volgende:
Grappig om te zien dat de mensen die verwachten dat de woningmarkt daalt wel vertrouwen in goud hebben terwijl beide hun waarde aan hetzelfde ontlenen.
Die is nieuw voor mij hoor...quote:Op zondag 16 november 2008 23:01 schreef kut_klo0n het volgende:
Alleen water kan onbeperkt bijgemaakt worden
Dat staat er niet.quote:Op zondag 16 november 2008 23:50 schreef FeestNummer het volgende:
Het fabeltje dat een hypotheek geen schuld is
Daarom schrijf je op electronica en vervoermiddelen in 3-5 jaar af en op woningen in 30 jaar en grond helemaal niet.quote:Economisch is er geen verschil tussen een huis met hypotheek of een auto/lcd-tv op afbetaling.
Ben jij nu blind, of draai je opzettelijk mijn argument zodat jij jouw punt kan maken?quote:Op zondag 16 november 2008 23:54 schreef FeestNummer het volgende:
Dat hopen en denken veel mensen.
Die woning zou echter over 10 jaar ook 150K waard kunnen zijn.
Gedwongen verkopen (een paar duizend per jaar in NL) zijn vrijwel altijd het gevolg van echtscheiding. Niet van problematische schuldenlast op de eigen woning.quote:Op maandag 17 november 2008 07:49 schreef hondjes het volgende:
En dit soort mensen komt nu in de probelemen, na jaren lang geconsumeerd te hebben, en niets afbetaald.
Kijk, iemand die een stap door denkt.quote:Op maandag 17 november 2008 08:52 schreef Sjabba het volgende:
Grappig om te zien dat de mensen die verwachten dat de woningmarkt daalt wel vertrouwen in goud hebben terwijl beide hun waarde aan hetzelfde ontlenen.
Grapjas, ik denk dat het voor jou als persoon makkelijker is goud te gaan graven in NL dan op eigen houtje een woning te bouwen.quote:Op maandag 17 november 2008 09:01 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat goud echt beperkt is en woningen bijgebouwd kunnen worden.
Precies.quote:Op maandag 17 november 2008 09:25 schreef Sjabba het volgende:
Schaarste zowel bij woningen als goud.
Nee, helaas dat gaat niet. Wel is het zo dat goud alleen een waarde heeft omdat er zoveel vertrouwen ligt in dat metaal. Terwijl het daar ook ophoudt: vertrouwen. Een goudstandaard is dus zonde van het goud.quote:Op zondag 16 november 2008 22:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar morgen kunnen we afspreken dat goud twee keer zoveel waard is. Echt.
Dat is maar de vraag. Er zijn twee (fundamenteel verschillende) manieren om geld uit te geven: door te consumeren en door te investeren. Om een huis te zien als investeren gaat wat ver, maar het is zeker niet alleen consumptie.quote:Op zondag 16 november 2008 22:37 schreef LXIV het volgende:
Dat geld wordt wel uitgegeven. Op het moment dat ik mijn huis koop. Dus het is naar voren gehaalde consumptie.
Toch kan ook in NL de huizenmarkt wel degelijk hard vallen. Op de lange duur zal bij onveranderd overheidsbeleid er weer veel druk staan op de markt, maar itt wat je insinueert is het niet zo dat de vraag naar woningen een vast gegeven is. Men kan b.v. moeders weer in huis nemen, twee jaar lang niet op kamers maar nog bij pa en moe thuis wonen, geen tweede woning waneer men in A'dam werkt en in Groningen woont, etc etc.quote:Op maandag 17 november 2008 09:25 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Grapjas, ik denk dat het voor jou als persoon makkelijker is goud te gaan graven in NL dan op eigen houtje een woning te bouwen.
Goud kan gedelft worden als er meer nodig is en woningen bijgebouwd. Echter het goud raakt een keer op en de grond waar woningen op gebouwd kunnen worden ook. Geen verschil en helemaal geen groot verschil.
Schaarste zowel bij woningen als goud. En de schaarste op de woningmarkt is niet veranderd nu er een kredietcrises is, dus probleem ook niet opgelost.
Zout water hebben we onbeperkt?quote:Op maandag 17 november 2008 11:19 schreef kut_klo0n het volgende:
[..]
En dan bedoel ik; van zout water kan zoet water gemaakt worden.
oke de waarde van goud kan schommelen, maar er is altijd vraag in de wereld dus de waarde is al een hele tijd ongeveer hetzelfde. Plus jouw woning kan je niet zo makkelijk aan iemand in India verkopen, goud wel.quote:Op maandag 17 november 2008 08:52 schreef Sjabba het volgende:
Grappig dat aangegeven wordt dat goud een vaste waarde heeft, dat komt nl door de beperkte hoeveelheid. Hoe minder er beschikbaar is hoe duurder het wordt. Maar wat heb je er echt aan? Het is maar een stuk metaal.
Woning wordt van gezegd dat ze ook een vaste waarde hebben, dat komt door het beperkte aantal. Hoe minder er op de juiste plek zijn hoe duurder ze worden. Maar wat heb je er echt aan? Het is een stapel stenen en wat grond maar je kan er wel in wonen.
ja, water dat we drinken pissen we uit, stroomt via het grondwater naar de zee.quote:Op maandag 17 november 2008 11:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Zout water hebben we onbeperkt?
Dat stel ik ook niet, wel dat het dezefde onzin is.quote:Op maandag 17 november 2008 10:49 schreef Igen het volgende:
Dat Money as Debt filmpje gaat helemaal niet van zero-sum uit.
En dat is dus klets van de makers van dat filmpje. Het vereist helemaal geen groei en al helemaal geen groeiend verbruik van grondstoffen. Ze gaan er vanuit dat geleend geld met rente alleen betaald kan worden met nog meer geleend geld met nog meer rente. Dat is fundamenteel onjuist. Je kunt gewoon geld verdienen en dan terugbetalen. Dat haalt de angel uit het monster dat in z'n eigen staart bijt of de wereld opeet. Dat er nu veel geld geleend wordt dat weer opnieuw uigeleend wordt is wel waar, maar is niet waar volgens de makers het werkelijke probleem ligt.quote:De boodschap van het filmpje is juist dat het financieel stelsel min of meer continue economische groei vereist, wat wederom ook een alsmaar groeiend verbruik van natuurlijke grondstoffen (olie, water, hout, voedsel) vereist.
Mensen in India hebben al genoeg goudquote:Op maandag 17 november 2008 11:34 schreef kut_klo0n het volgende:
[..]
oke de waarde van goud kan schommelen, maar er is altijd vraag in de wereld dus de waarde is al een hele tijd ongeveer hetzelfde. Plus jouw woning kan je niet zo makkelijk aan iemand in India verkopen, goud wel.
Ok, de vraag is geen vast gegeven maar het aanbod ook niet. En uiteraard kan de markt vallen. Zeker als het wat gebruikelijker wordt om met een gezin langer in 1 huis te wonen, zelf voor je oudere ouders zorgen enz. maar die sociale weg zijn we in NL nog niet ingeslagen. Maar dat de markt nu gaat vallen door de huidige crisis is echte onzin omdat de oorzaak van de hoge huizenprijzen nu niet is opgelost. Enige voordeel is dat men nu met alles wacht en daardoor de prijzen wat gedrukt worden.quote:Op maandag 17 november 2008 10:52 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Toch kan ook in NL de huizenmarkt wel degelijk hard vallen. Op de lange duur zal bij onveranderd overheidsbeleid er weer veel druk staan op de markt, maar itt wat je insinueert is het niet zo dat de vraag naar woningen een vast gegeven is. Men kan b.v. moeders weer in huis nemen, twee jaar lang niet op kamers maar nog bij pa en moe thuis wonen, geen tweede woning waneer men in A'dam werkt en in Groningen woont, etc etc.
Je kan het wel vaststellen, maar of iemand dat ervoor wil betalen is een tweede.quote:Op maandag 17 november 2008 13:31 schreef agter het volgende:
De minimale waarde van een woning kun je toch wel vaststellen?
Je hebt de grond (okay, die waarde is moeilijk objectief vast te stellen, maar je kunt ook erfpacht nemen)
De bouwmaterialen
En het arbeidsloon.
Die drie bij elkaar is m.i. toch de minimale waarde van een woning?
Of zie ik het verkeerd...??
Moeilijk te zeggen, als iemand er echt vanaf moet en niemand wil het hebben is het niets waard. Je hebt het over de kostprijs. Een woning kan je niet in onderdelen verkopen en een bedrijf wel. Bij een bedrijf heb je daarom altijd een intrsieke waarde )apparaten, voertuigen enz).quote:Op maandag 17 november 2008 13:31 schreef agter het volgende:
Je hebt de grond (okay, die waarde is moeilijk objectief vast te stellen, maar je kunt ook erfpacht nemen)
De bouwmaterialen
En het arbeidsloon.
Okay, dan is de discussie over wat de waarde van iets is als volgt:quote:Op maandag 17 november 2008 13:36 schreef kut_klo0n het volgende:
[..]
Je kan het wel vaststellen, maar of iemand dat ervoor wil betalen is een tweede.
In de vs staan huizen te koop voor 1 dollar en die worden al niet verkocht.
Wat de gek er voor geeft.quote:Op maandag 17 november 2008 13:37 schreef agter het volgende:
[..]
Okay, dan is de discussie over wat de waarde van iets is als volgt:
Is dat A: Wat de gek er voor geeft?:
B: Wat de minimale kostprijs is?
Dan is de uitkomst duidelijk: Alles kan waardeloos worden.quote:
Ja klopt maar ik begrijp je nu even niet. Wat heeft dat met de kredietcrisis te maken. 2 jaar terug kon ook alles waardeloos worden, dat is iets van alle tijden en niet alleen nu?quote:Op maandag 17 november 2008 13:42 schreef agter het volgende:
[..]
Dan is de uitkomst duidelijk: Alles kan waardeloos worden.
(want alles van waarde is weerloos)
Ja. Net zoals de waarde van een woning veel hoger kan liggen dan de productiekosten, kan hij ook veel lager liggen. Wanneer er wel aanbod is maar onvoldoende vraag dan zakt de prijs van een woning zonder probleem onder de kostprijs. Het is op zo'n moment onrendabel om te bouwen, maar dat er tijdeiljk niet gebouwd wordt corrigeert de markt niet plotsklaps.quote:Op maandag 17 november 2008 13:31 schreef agter het volgende:
De bouwmaterialen
En het arbeidsloon.
Heeft toch iets met vertrouwen te maken. Die hele crisis.quote:Op maandag 17 november 2008 13:50 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ja klopt maar ik begrijp je nu even niet. Wat heeft dat met de kredietcrisis te maken. 2 jaar terug kon ook alles waardeloos worden, dat is iets van alle tijden en niet alleen nu?
Zo kort door de bocht heb ik hem nog niet gehad vandaag. Als ik mijn huis morgen voor een 100.000 te koop zet is het die dezelfde dag verkocht. Dit huis heeft 30 jaar geleden geen 220.000 gulden gekost.quote:Op maandag 17 november 2008 13:58 schreef agter het volgende:
[..]
Heeft toch iets met vertrouwen te maken. Die hele crisis.
Als niemand het systeem meer vertrouwd, en iets is waard wat de gek ervoor geeft, dan is het 0-punt toch de bodem.
Juist dus als er al sprake gaat zijn van een daling dan zal deze eind 2009 al weer afgelopen zijn ivm de stop op doorstroom. Daarom is min 30% denk ik niet haalbaar. Denk dat je het meer van de stagnatie en een leuk bod moet hebben.quote:Op maandag 17 november 2008 13:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Net zoals de waarde van een woning veel hoger kan liggen dan de productiekosten, kan hij ook veel lager liggen. Wanneer er wel aanbod is maar onvoldoende vraag dan zakt de prijs van een woning zonder probleem onder de kostprijs. Het is op zo'n moment onrendabel om te bouwen, maar dat er tijdeiljk niet gebouwd wordt corrigeert de markt niet plotsklaps.
Je ziet nu ook dat bouwbedrijven projecten stopzetten omdat ze verwachten de woningen niet op de minimale kostprijs te kunnen gaan verkopen.
Je vroeg mij wat het idee te maken heeft met de kredietcrisis. Dat legde ik uit. Dat wil nog niet zeggen dat ik daar in geloof.quote:Op maandag 17 november 2008 14:20 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Zo kort door de bocht heb ik hem nog niet gehad vandaag. Als ik mijn huis morgen voor een 100.000 te koop zet is het die dezelfde dag verkocht. Dit huis heeft 30 jaar geleden geen 220.000 gulden gekost.
En het systeem niet vertrouwen is ook een ruim begrip. Ik steek me geld liever in een huis dat ik bezit en kan gebruiken dan in aandelen van bedrijven die de boel bedonderen om zo snel mogelijk winsten te draaien. Wat aan het syteem bedoel je dan?
Linkje?! Ik geloof er namelijk niets van! Tenzij er allemaal haken en ogen aan zitten natuurlijk...quote:Zoals iemand anders al schreef (weet niet meer wie, maar ik had het ook op youtube gezien) zijn er in Amerika huizen die voor 1 dollar te koop staan...en die worden ook niet allemaal verkocht.
Ok op die manier. Maar die huizen die voor een dollar te koop staan daar wil je niet in wonen al krijg je en 50.000 bij. Niet echt vergelijkbaar met hier. Zowieso is het een heel ander verhaal in de VS mbt hypotheek verstrekkingen. Overigens verbaast het mij dat het in de VS nog zo lang goed ging ipv niet voor mogelijk dat het in zou storten. Ik sta er nog steeds van de te kijken dat de dollar het nog zo goed doet.quote:Op maandag 17 november 2008 14:23 schreef agter het volgende:
[..]
Je vroeg mij wat het idee te maken heeft met de kredietcrisis. Dat legde ik uit. Dat wil nog niet zeggen dat ik daar in geloof.
Maar dat de bodem 0 is als je het hebt over wat iets waard is, ja dat kan.
Natuurlijk raak jij je huis wel kwijt al hem genoeg afprijst. De vraag is dan echter, zitten we nu al op de bodem?
Zoals iemand anders al schreef (weet niet meer wie, maar ik had het ook op youtube gezien) zijn er in Amerika huizen die voor 1 dollar te koop staan...en die worden ook niet allemaal verkocht.
Nou denk ik dat dat scenario in NL niet zo snel zal gebeuren, maar het gebeurt ook al elders in de wereld, en dat hadden we ook nooit voor mogelijk gehouden.
Leg mij dan eens uit waarom indertijd wel geld werd bijgedrukt zonder dat er goud bij kwam.... Dat lijkt mij toch duidelijk verwatering.quote:
In de kern zijn we het eens: het draait alleen maar op vertrouwen, dus ook een goudstandaard is "wankel". En dan ook weer niet, want niemand heeft een belang bij elkaar wantrouwen. Zeker niet op de langere termijn.quote:Wel is het zo dat goud alleen een waarde heeft omdat er zoveel vertrouwen ligt in dat metaal. Terwijl het daar ook ophoudt: vertrouwen. Een goudstandaard is dus zonde van het goud.
Ook daar zit een grens aan natuurlijk.quote:Op maandag 17 november 2008 11:19 schreef kut_klo0n het volgende:
En dan bedoel ik; van zout water kan zoet water gemaakt worden.
Kunstmatige vraag... In die zin: goud heeft weinig nuttige toepassingen.quote:Op maandag 17 november 2008 11:34 schreef kut_klo0n het volgende:
maar er is altijd vraag in de wereld
Dat kan wel zijn, maar net zoals de Indiër die hier geen woning kan kopen, kan de Hollander niet goedkoop uit India een woning halen. Vraag naar woningen is elementair. Iedereen wil een dak boven zijn hoofd. Dat is een van de laatste dingen waar je op zal bezuinigen.quote:dus de waarde is al een hele tijd ongeveer hetzelfde. Plus jouw woning kan je niet zo makkelijk aan iemand in India verkopen, goud wel.
Omdat je het had over de waarde van goud en daar wel degelijk vraag naar is en het een product betreft: je kunt het gebruiken voor siraden, IC's, etc. Zelfs nog een deel als 'goudstandaarden' door centrale banken. Daarom kun je niet zomaar een afspraak maken over de waarde van iets. Het enige waarbij dat kan is geld. Zo kon recent b.v. Turkije zes nullen schrappen van elk biljet zonder dat iemand armer of rijker werd. Maar volgens mij is dit niet wat jij beoogde toen je de reactie over de waarde van goud schreef.quote:Op maandag 17 november 2008 14:51 schreef DS4 het volgende:
Leg mij dan eens uit waarom indertijd wel geld werd bijgedrukt zonder dat er goud bij kwam.... Dat lijkt mij toch duidelijk verwatering.
Dat is helemaal juist. Ik wilde alleen het punt maken dat een goudstandaard geen oplossing is, het verhoogt de drempel alleen en heeft daarnaast grote consequenties voor b.v. de IC bakkers.quote:In de kern zijn we het eens: het draait alleen maar op vertrouwen, dus ook een goudstandaard is "wankel". En dan ook weer niet, want niemand heeft een belang bij elkaar wantrouwen. Zeker niet op de langere termijn.
Jawel, want het punt dat hier werd gemaakt was dat "goud" een rem zet op het bijdrukken, want je mag per staaf goud maar X geld uitgeven. Alleen werkt dat in de praktijk niet zo, er wordt gewoon bijgedrukt. In theorie werkt de VS ook nog steeds met goud... In theorie dan...quote:Op maandag 17 november 2008 15:25 schreef en_door_slecht het volgende:
Daarom kun je niet zomaar een afspraak maken over de waarde van iets. Het enige waarbij dat kan is geld. Zo kon recent b.v. Turkije zes nullen schrappen van elk biljet zonder dat iemand armer of rijker werd. Maar volgens mij is dit niet wat jij beoogde toen je de reactie over de waarde van goud schreef.
Zitten we gewoon op één lijn.quote:Dat is helemaal juist. Ik wilde alleen het punt maken dat een goudstandaard geen oplossing is, het verhoogt de drempel alleen en heeft daarnaast grote consequenties voor b.v. de IC bakkers.
Joh, google zelf even.quote:Op maandag 17 november 2008 14:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Linkje?! Ik geloof er namelijk niets van! Tenzij er allemaal haken en ogen aan zitten natuurlijk...
Maar anders heb ik hier nog wel 79 euro liggen en koop ik terplekke 100 huizen in de VS! Altijd leuk op vakantie
Natuurlijk zitten die eraan. Je moet nl. ook belastingen betalen, dus de woning kost wel x per maand. Daarnaast zijn het bouwvallen. Je koopt dus feitelijk bouwgrond.quote:Op maandag 17 november 2008 14:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Tenzij er allemaal haken en ogen aan zitten natuurlijk...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |