abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63186030
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:38 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zo ontzettend veel kost de HRA ook niet, zeker als je het EWF én de overdrachtsbelasting mee gaat tellen.
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom "we" overdrachtsbelasting betalen? Dat vind ik namelijk pure diefstal. Ik heb hier nog nooit een onderbouwing voor gehoord.
pi_63186061
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Blijkbaar wel, anders betalen mensen er niet voor...

wat doet dit topic hier eik...
Tja, als de buurman 300K vraagt, waarom zou jij dan 200K vragen. Ik denk dat de huizenprijzen meer "aapje ziet, aapje doet" is, dan dat deze daadwerkelijk op feiten gebaseerd zijn.
pi_63186091
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:42 schreef rvlaak_werk het volgende:

[..]

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom "we" overdrachtsbelasting betalen? Dat vind ik namelijk pure diefstal. Ik heb hier nog nooit een onderbouwing voor gehoord.
Die is, voor zover mij bekend, ooit eens ingesteld om een oorlog tegen Frankrijk te financieren (16**). Net zoals kwartjes van Kok is deze nooit meer afgeschaft.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_63186112
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:43 schreef rvlaak_werk het volgende:

[..]

Tja, als de buurman 300K vraagt, waarom zou jij dan 200K vragen. Ik denk dat de huizenprijzen meer "aapje ziet, aapje doet" is, dan dat deze daadwerkelijk op feiten gebaseerd zijn.
Wat men vraagt is niet zo relevant, mag ik aannemen. Wat men betaalt wel. (oftewel: als ik het waard vind om ergens te wonen, terwijl dat me 1000 euro per maand kost, dan koop ik dat huis. )
pi_63186128
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd begreep Ik geef hem ook gelijk, het is juist dat de afschaffers van de HRA zonder context of onderbouwing dat soort dingen roepen
ah sorry, verkeerd begrepen
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Afschaffing zou alleen wel eerlijker zijn voor mensen die hun huis al hebben afbetaald en voor huurders. Die betalen nu immers mee aan de HRA.
Er zijn idd huurders die huren omdat ze niet willen kopen, en dat is dan hun eigen keuze. De meeste huurders hebben heel lage inkomens en ontkomen niet aan huren (sociale woningbouw enzo), dus dat zijn ook geen 'slachtoffers' van deze regeling. En mensen die hun huis al hebben afbetaald, die hebben al HELEMAAL niet te klagen want die hebben er 1) optimaal gebruik van gemaakt, 2) hebben hun huis voor een prikkie gekocht en een enorme overwaarde, en c) hebben zowieso lage lasten, zieligheidsfactor 0 dus wat mij betreft
pi_63186183
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:42 schreef rvlaak_werk het volgende:

[..]

Ik ben geen tegenstander van belasting, maar sommige belastingen zijn echt belachelijk of ronduit crimineel, de overdrachtsbelasting bijv, maar ook erfbelasting (je reinste lijkenpikkerij!) en 'reclame-belasting'. Come on...
pi_63186240
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:47 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

Ik ben geen tegenstander van belasting, maar sommige belastingen zijn echt belachelijk of ronduit crimineel, de overdrachtsbelasting bijv, maar ook erfbelasting (je reinste lijkenpikkerij!) en 'reclame-belasting'. Come on...
De eerste en de laatste wel, de tweede niet (maar dat is weer een andere discussie)
pi_63186414
Tot voor kort was die gebakken lucht gewoon de dagelijkse realiteit van de woningmarkt. Een huis in de randstad? 3 ton aub, anders gaat u maar in Oostgroningen wonen. De afgelopen 18 (!)jaar zijn de prijzen continu en heel hard gestegen. Als je vorig jaar voor die keus stond was er echt geen zicht op dat binnenkort de huizenprijzen significant zouden dalen.
pi_63186843
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:45 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

Er zijn idd huurders die huren omdat ze niet willen kopen, en dat is dan hun eigen keuze. De meeste huurders hebben heel lage inkomens en ontkomen niet aan huren (sociale woningbouw enzo), dus dat zijn ook geen 'slachtoffers' van deze regeling. En mensen die hun huis al hebben afbetaald, die hebben al HELEMAAL niet te klagen want die hebben er 1) optimaal gebruik van gemaakt, 2) hebben hun huis voor een prikkie gekocht en een enorme overwaarde, en c) hebben zowieso lage lasten, zieligheidsfactor 0 dus wat mij betreft
Je vergeet de huursubsidie.

Maar goed, waarom zouden die mensen moeten meebetalen aan een regeling die z'n doel - het betaalbaarder maken van huizen - totaal niet meer waarmaakt?
pi_63186887
quote:
Op donderdag 13 november 2008 12:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar goed, waarom zouden die mensen moeten meebetalen aan een regeling die z'n doel - het betaalbaarder maken van huizen - totaal niet meer waarmaakt?
Op zich heb ik geen problemen om mee te betalen aan een regeling die mensen in staat stelt om een huis te kopen. Wat mij wel tegen staat, is dat de meeste uitgaven gaan naar mensen die dit niet nodig hebben.

Aftoppen de HRA dus.
pi_63188113
quote:
Op donderdag 13 november 2008 12:15 schreef Igen het volgende:

[..]

nou, das niet helemaal waar, zonder de HRA was mijn huis niet betaalbaar
  donderdag 13 november 2008 @ 13:04:59 #87
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_63188117
quote:
Op donderdag 13 november 2008 12:17 schreef rvlaak_werk het volgende:

Aftoppen de HRA dus.
Dat is zo mogelijk nog marktverstorender. Beter het gewoon volledig afbouwen in 20-25 jaar
  donderdag 13 november 2008 @ 13:05:38 #88
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_63188134
quote:
Op donderdag 13 november 2008 13:04 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

nou, das niet helemaal waar, zonder de HRA was mijn huis niet betaalbaar
Nederlands subprime
pi_63188345
quote:
Op donderdag 13 november 2008 13:05 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Nederlands subprime
and that means?
pi_63189508
quote:
Op donderdag 13 november 2008 13:15 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

and that means?
De reden waardoor de hele crisis is begonnen. Hypotheken verstrekken aan mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen. Wat in het geval van de HRA zeer evident is.
pi_63190484
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Was het niet zo dat de woningmarkt zo krap is dat de prijs bepaald wordt door hetgeen men kan betalen, en niet door hetgeen men zou willen betalen?

Dat zorgt er dus voor dat de HRA in feite geen effect op de betaalbaarheid heeft. En dat afschaffen de huizen dus ook niet betaalbaarder maakt.

Afschaffing zou alleen wel eerlijker zijn voor mensen die hun huis al hebben afbetaald en voor huurders. Die betalen nu immers mee aan de HRA.
Helemaal correct. Mensen (of hun 'adviseur') rekenen bij het betalen van hun huis met een maximum bedrag dat ze kunnen ophoesten van hun netto inkomen. Dat de prijzen zullen kelderen bij afschaffen HRA is dus ook onzin, die gaat in reele getallen zo ver omlaag zodat men netto weer evenveel betaalt.
pi_63190643
quote:
Op donderdag 13 november 2008 12:17 schreef rvlaak_werk het volgende:

[..]

Op zich heb ik geen problemen om mee te betalen aan een regeling die mensen in staat stelt om een huis te kopen. Wat mij wel tegen staat, is dat de meeste uitgaven gaan naar mensen die dit niet nodig hebben.

Aftoppen de HRA dus.
Mensen met een lager inkomen geven procentueel (naar hun bruto inkomen) meer uit aan een huis/hypotheek dan mensen met een hoog inkomen. Dat maakt dat de lage inkomens meer profiteren van de HRA dan rijken. Die regeling helpt ook helemaal niemand aan een huis, meebetalen voor de lagere inkomens is dan ook volstrekt overbodig. Volledig afschaffen dus, die HRA. Het spekt alleen de hypotheekverstrekkers.
pi_63192011
quote:
Op donderdag 13 november 2008 13:53 schreef rvlaak_werk het volgende:

[..]

De reden waardoor de hele crisis is begonnen. Hypotheken verstrekken aan mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen. Wat in het geval van de HRA zeer evident is.
ik zie de HRA gewoon als een van de kengetallen waar je hypotheeklasten door worden beinvloed, net als bijv de rente. Was de rente 10% geweest, dan had ik het huis niet genomen, nu is het 5% dus wel. Zelfde met de HRA. Ik weet gewoon dat ie er is en voorlopig niet afgeschaft gaat worden, dus dat neem ik mee in mijn overweging. Mijn lasten zijn dus gewoon 1200 euro, niet 1600, punt uit.
Als er al aan word gerommeld dan is dat eerst aftoppen, waar ik initieel geen last van heb, pas na een aantal jaren zal ik er iets van merken, en dan kan ik het inmiddels makkelijke betalen.
De enige manier waarop ik in de 'problemen' kan komen is als ze het in een keer afschaffen zonder compensatie, en dat gaat gewoon nooit gebeuren, dat kan gewoon niet, dan is dus half NL failliet.
pi_63192226
quote:
Op donderdag 13 november 2008 15:17 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

ik zie de HRA gewoon als een van de kengetallen waar je hypotheeklasten door worden beinvloed, net als bijv de rente. Was de rente 10% geweest, dan had ik het huis niet genomen, nu is het 5% dus wel. Zelfde met de HRA. Ik weet gewoon dat ie er is en voorlopig niet afgeschaft gaat worden, dus dat neem ik mee in mijn overweging. Mijn lasten zijn dus gewoon 1200 euro, niet 1600, punt uit.
Als er al aan word gerommeld dan is dat eerst aftoppen, waar ik initieel geen last van heb, pas na een aantal jaren zal ik er iets van merken, en dan kan ik het inmiddels makkelijke betalen.
De enige manier waarop ik in de 'problemen' kan komen is als ze het in een keer afschaffen zonder compensatie, en dat gaat gewoon nooit gebeuren, dat kan gewoon niet, dan is dus half NL failliet.
In een keer afschaffen kan wel, maar dan zou dat enkel moeten gelden voor nieuwe hypotheken vanaf een bepaalde datum. Lijkt mij. Echter is aftoppen een veel betere optie, aangezien de HRA daadwerkelijk een nut heeft voor de lagere inkomens op de huizenmarkt.

Dat je gebruik maakt van bestaande regelingen is natuurlijk volledig terecht. Doet iedereen
  donderdag 13 november 2008 @ 15:32:11 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63192460
Wel beschouwd woont inderdaad een zeer groot deel van de Nederlanders al sub-prime, want zonder de overheidssteun die HRA heet zouden zij nooit in staat zijn hun kippenhok op postzegel te betalen.

Nóg meer overheidssteun daar bovenop lijkt me overdone. Laten wij deze eerder terugbrengen tot maximaal 25% van de rente, en aflossing verplichten
The End Times are wild
  donderdag 13 november 2008 @ 15:33:51 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63192518
quote:
Op donderdag 13 november 2008 15:24 schreef rvlaak_werk het volgende:

[..]

In een keer afschaffen kan wel, maar dan zou dat enkel moeten gelden voor nieuwe hypotheken vanaf een bepaalde datum. Lijkt mij. Echter is aftoppen een veel betere optie, aangezien de HRA daadwerkelijk een nut heeft voor de lagere inkomens op de huizenmarkt.

Dat je gebruik maakt van bestaande regelingen is natuurlijk volledig terecht. Doet iedereen
Juist die lagere inkomens zijn de dupe van de HRA, omdat zij in een lagere schijf aftrekken, maar wel vol meebetalen. Zij zouden veel beter af zijn wanneer de HRA werd afgeschaft en de belastingen in het algemeen werden verlaagd.
The End Times are wild
pi_63192634
quote:
Op donderdag 13 november 2008 15:32 schreef LXIV het volgende:
Wel beschouwd woont inderdaad een zeer groot deel van de Nederlanders al sub-prime, want zonder de overheidssteun die HRA heet zouden zij nooit in staat zijn hun kippenhok op postzegel te betalen.

Nóg meer overheidssteun daar bovenop lijkt me overdone. Laten wij deze eerder terugbrengen tot maximaal 25% van de rente, en aflossing verplichten
En hoe gaan starters daarmee vooruit? NOG hogere lasten. Ik weet niet of je het weet, maar er word door maatschappijen niet zozeer gekeken naar de HOOGTE van de hypotheek voor je max maar naar wat je pm max zou kunnen/mogen betalen. Als je de aftrek gaat cappen en de aflossing gaat verplichten dan VERHOOG je de lasten voor die starters. En dan?
pi_63192736
quote:
Op donderdag 13 november 2008 15:32 schreef LXIV het volgende:

Naar mijn idee gaat dat niet werken. De HRA moet "gewoon" een maximum kennen van aanschafbedrag. Bij voorkeur gelijk aan de eisen van de NHG, zodat de twee gecombineerd kunnen worden.

Verplichte aflossing is wel een goed idee, maar enige flexibiliteit is daarin wel handig. Bijvoorbeeld een spaarhypotheek lost niet af tijdens de looptijd, maar wel aan het einde ervan. Dus is het risico op een restschuld 0.
pi_63192901
quote:
Op donderdag 13 november 2008 15:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Juist die lagere inkomens zijn de dupe van de HRA, omdat zij in een lagere schijf aftrekken, maar wel vol meebetalen. Zij zouden veel beter af zijn wanneer de HRA werd afgeschaft en de belastingen in het algemeen werden verlaagd.
HRA afschaffen en de belastingen afschaffen. Zie jij het kabinet dat al doen? Ik zie dezelfde situatie ontstaan als het kwartje van Kok.
pi_63193169
quote:
Op donderdag 13 november 2008 15:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]

HRA afschaffen en de belastingen afschaffen. Zie jij het kabinet dat al doen? Ik zie dezelfde situatie ontstaan als het kwartje van Kok.
Goh, dat heb ik eerder gelezen in dit topic:
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:44 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die is, voor zover mij bekend, ooit eens ingesteld om een oorlog tegen Frankrijk te financieren (16**). Net zoals kwartjes van Kok is deze nooit meer afgeschaft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')