Daar wordt de hypotheekrenteaftrek van betaald. Een sigaar uit eigen doos dus...quote:Op donderdag 13 november 2008 11:42 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom "we" overdrachtsbelasting betalen? Dat vind ik namelijk pure diefstal. Ik heb hier nog nooit een onderbouwing voor gehoord.
En waarom zou je dat willen? Alles in een keer. Uiteraard moet daar dan alle vormen van huisgerelateerde belasting ook in meegenomen worden. Dat lost het probleem van de hoge prijzen niet op, wel van het rondpompen van geld en het naar de Rabo brengen van belastinggeld.quote:Op donderdag 13 november 2008 15:24 schreef rvlaak_werk het volgende:
In een keer afschaffen kan wel, maar dan zou dat enkel moeten gelden voor nieuwe hypotheken vanaf een bepaalde datum. Lijkt mij.
Dat heeft voor de lagere inkomens helemaal geen nut. Ook niet voor de hogere, behalve dat voor de duurste huizen nog een beetje geldt dat die groter worden. Maar ik betwijfel of dat substantieel is.quote:Echter is aftoppen een veel betere optie, aangezien de HRA daadwerkelijk een nut heeft voor de lagere inkomens op de huizenmarkt.
60% van de Nederlanders wil de HRA behouden.quote:Op donderdag 13 november 2008 17:04 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
En waarom zou je dat willen? Alles in een keer. Uiteraard moet daar dan alle vormen van huisgerelateerde belasting ook in meegenomen worden. Dat lost het probleem van de hoge prijzen niet op, wel van het rondpompen van geld en het naar de Rabo brengen van belastinggeld.
[..]
Dat heeft voor de lagere inkomens helemaal geen nut. Ook niet voor de hogere, behalve dat voor de duurste huizen nog een beetje geldt dat die groter worden. Maar ik betwijfel of dat substantieel is.
De oplossing: afschaffen over een periode van 5-10 jaar ofzo, voor iedereen, ongeacht het moment van kopen, ongeacht het inkomen. Gelijktijdig in stappen de belastingen gerelateerd aan wonen afschaffen.
De reden dat het geleidelijk moet is omdat er over de gehele linie geen grote inkomensverschillen optreden, maar de gevolgen voor een idividu kunnen er wel zijn. Daarnaast denk ik dat het psychologische niet onderschat moet worden: mensen zullen bang zijn voor zo'n aanpassing. De aanpassing in stapjes brengen dempt dat effect.
Dat zal heel erg meevallen, als je maar heel duidelijk laat zien dat het een pakket van maatregelen is, waardoor een HRA ontvanger ziet dat hij er iets voor terug krijgt (lagere belastingen). Daarnaast snappen heel veel mensen dat het juist de huurders van nu die teveel verdienen om subsidie te ontvangen die de rekening betalen voor de rest. Die groep zal er dan ook op vooruit gaan en die stemmen win je.quote:Op donderdag 13 november 2008 17:18 schreef HarryP het volgende:
60% van de Nederlanders wil de HRA behouden.
Het is politieke zelfmoord om het af te schaffen. Zelfs voor alleen de nieuwe gevallen.
Waarom? Verliezen ze ook de rechtzaken die aangespannen worden omdat b.v. de overdrachtsbelasting afgeschaft kan worden? Een overheid kon dit gedrocht in ook invoeren, dan kan ze het ook opheffen.quote:(in het geval dat de overheid ook de HRA voor de huidige hypotheken wil afschaffen verwacht ik een aantal pittige rechtzaken tegen de NL overheid die ze hoogstwaarschijnlijk zullen verliezen)
Omdat de huren fors omhoog zullen gaan vanwege de krapte op de woningmarkt.quote:Daarnaast waarom niet eerst de huursubsidie en sociale woningbouw afschaffen.
Immers er wordt evenveel overheidsgeld gestoken in de huurmarkt als in de koopmarkt:
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1423716
De huursubsidie is inkomensafhankelijk. Die krijg je dus alleen als je het echt nodig hebt, in tegenstelling tot de HRA.quote:Op donderdag 13 november 2008 17:18 schreef HarryP het volgende:
[..]
Daarnaast waarom niet eerst de huursubsidie en sociale woningbouw afschaffen.
Immers er wordt evenveel overheidsgeld gestoken in de huurmarkt als in de koopmarkt:
Nog geen 3 maanden geleden is er een onderzoek geweest en daar kwam die 60% uit.quote:Op donderdag 13 november 2008 17:28 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dat zal heel erg meevallen, als je maar heel duidelijk laat zien dat het een pakket van maatregelen is, waardoor een HRA ontvanger ziet dat hij er iets voor terug krijgt (lagere belastingen). Daarnaast snappen heel veel mensen dat het juist de huurders van nu die teveel verdienen om subsidie te ontvangen die de rekening betalen voor de rest. Die groep zal er dan ook op vooruit gaan en die stemmen win je.
[..]
Waarom? Verliezen ze ook de rechtzaken die aangespannen worden omdat b.v. de overdrachtsbelasting afgeschaft kan worden? Een overheid kon dit gedrocht in ook invoeren, dan kan ze het ook opheffen.
[..]
Omdat de huren fors omhoog zullen gaan vanwege de krapte op de woningmarkt.
HRA kan alleen worden afgeschaft als de belastingen gehalveerd worden...quote:Op donderdag 13 november 2008 17:18 schreef HarryP het volgende:
[..]
60% van de Nederlanders wil de HRA behouden.
Het is politieke zelfmoord om het af te schaffen. Zelfs voor alleen de nieuwe gevallen.
(in het geval dat de overheid ook de HRA voor de huidige hypotheken wil afschaffen verwacht ik een aantal pittige rechtzaken tegen de NL overheid die ze hoogstwaarschijnlijk zullen verliezen)
Daarnaast waarom niet eerst de huursubsidie en sociale woningbouw afschaffen.
Dat artikel is cijfermatig slecht onderbouwd. Sinds 1993 gaat er geen cent subsidie meer richting huurwoningen (google maar eens op bruteringswetgeving). De HRA kost de schatkist jaarlijks 20 miljard. Dit itt tot de huursubsidie wat de schatkist jaarlijks 2 miljard kost. Om als huurder in aanmerking te komen voor huursubsidie gelden zware inkomens- en eigen vermogenstoetsen. Dit itt tot de HRA wat in feite onbeperkt en voor iedere koper toegankelijk is.quote:Op donderdag 13 november 2008 17:47 schreef HarryP het volgende:
[..]
Nog geen 3 maanden geleden is er een onderzoek geweest en daar kwam die 60% uit.
De huurders die nu teveel verdienen. Verdienen te veel om in een woning van de sociale woningbouw te wonen. Lees het artikel maar eens.
Eigenlijk krijg je korting. Gangbare producten worden namelijk met een vergelijkbare belasting belast namelijk 19 % BTW. Dus eigenlijk moet je niet klagen maar is die 6 % nog best schappelijkquote:Op donderdag 13 november 2008 11:42 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom "we" overdrachtsbelasting betalen? Dat vind ik namelijk pure diefstal. Ik heb hier nog nooit een onderbouwing voor gehoord.
Alleen bij v.o.n. (vrij op naam) toch ? Dan betaal je echter geen overdrachtsbelasting.quote:Op donderdag 13 november 2008 19:33 schreef LXIV het volgende:
Op een nieuwbouwhuis betaal je gewoon BTW hoor!
Betaal je ook btw als je op Marktplaats een 3 jaar oude laptop koopt?quote:Op donderdag 13 november 2008 19:32 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Eigenlijk krijg je korting. Gangbare producten worden namelijk met een vergelijkbare belasting belast namelijk 19 % BTW. Dus eigenlijk moet je niet klagen maar is die 6 % nog best schappelijk![]()
Valt wel mee, HRA kost iets van 11 miljard per jaar meen ik, de totale belastingen leveren veel meer op!quote:Op donderdag 13 november 2008 17:56 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
HRA kan alleen worden afgeschaft als de belastingen gehalveerd worden...
Interessant!quote:Op donderdag 13 november 2008 22:04 schreef HEvaRe het volgende:
Studie over de effecten van het afschaffen van de HRA.
(...)
Pagina 19 laat deze berekening zien. en ik neem aan dat in de "bouwkosten" ook wel wat lucht winst zit hoor.quote:Op donderdag 13 november 2008 22:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Interessant!
Als ergens een nieuwbouwproject gerealiseerd wordt, dan gaat slechts 6% van de kosten in de grondaankoop zitten, en de overige 94% van de uiteindelijke prijs van de woning zijn daadwerkelijk gemaakte productiekosten!?
Dat lijkt me eerlijk gezegd nogal sterk. Volgens mij wordt daar ook een hoop creatief gerekend om conclusies in het eigen voordeel te kunnen trekken.
Precies. En door die winst op te voeren als vaste productiekosten kunnen ze in hun conclusie de hele waardedaling naar de overheid doorschuiven. Slim hoor.quote:Op donderdag 13 november 2008 22:42 schreef HEvaRe het volgende:
[..]
Pagina 19 laat deze berekening zien. en ik neem aan dat in de "bouwkosten" ook wel wat lucht winst zit hoor.
Uitgaande van een spaarhypotheek vermindert de HRA de maandlasten met ongeveer 30%. Als je de HRA zou afschaffen, zouden de huizenprijzen dus ook met 30% moeten dalen om even betaalbaar te blijven als ze nu zijn.quote:Op donderdag 13 november 2008 22:56 schreef HEvaRe het volgende:
Maar dat doet niets af van de gemiddeld 13,5% overwaarderingsdaling die het afschaffen van de HRA teweeg kan brengen.
En daarom moet de HRA ook blijven bestaan. Echter net als de huursubsidie afhankelijk worden. In tegenstelling tot de huursubsidie, vind ik dat de HRA afhankelijk moet worden van de aanschafprijs van een woning.quote:Op donderdag 13 november 2008 23:49 schreef HEvaRe het volgende:
Die 16,5% lastenstijging had ik ook al te pakken.
Inderdaad moet ook het eigenwoningforfait en overdrachtsbelasting eraf.
8,5% lijkt mij dan best reeel.
Starters kunnen die 8,5% er denk ik niet bij hebben.
Voorzichtige conclusie: de HRA afschaffen zal niet voldoende lucht uit de woningmarktbel halen om de woningen voor starters betaalbaar te maken?
In dit voorbeeld haalt de overheid ruim 10 miljard euro extra belasting op! Je moet ook doorrekenen dat dat wordt verlaagd, en dan kom je op ongeveer hetzelfde uit. Met een lagere schuld!quote:Op donderdag 13 november 2008 22:04 schreef HEvaRe het volgende:
Studie over de effecten van het afschaffen
Na afschaffing van de HRA zal dezelfde woning 13,5% ofwel ongeveer 17.000 euro goedkoper worden.
Na afschaffing van de HRA zal hetzelfde huis dan ongeveer 108.000 euro kosten.
Bij hetzelfde salaris 27.000 euro zullen je brutomaandlasten om hetzelfde huis van 108.000 te kopen 475-500 euro zijn. Dit zijn meteen ook je nettomaandlasten. Het huis wordt dus duurder ipv goedkoper.
Hmmm, die belastingverlaging zou idd die 8,5% hogere prijs kunnen compenseren. Zou doorgerekend moeten worden.quote:Op vrijdag 14 november 2008 08:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
In dit voorbeeld haalt de overheid ruim 10 miljard euro extra belasting op! Je moet ook doorrekenen dat dat wordt verlaagd, en dan kom je op ongeveer hetzelfde uit. Met een lagere schuld!
HRA en Huurtoeslag moet gelijktijdig op de schop, het doel (betaalbaar wonen) wordt er allang niet meer mee bereikt.
Het is heel simpel: de woningprijs wordt (door schaarste) bepaald door wat mensen kunnen betalen! HRA zorgt dus voor hogere prijzen, en dus dat geld naar banken gaat i.p.v. naar de overheid. HRA werkt dus prijsverhogend. Net als aflossingsvrije hypotheken.
Wat is nou die obsessie met een restschuld. Een restschuld van 50.000 is over 30 jaar door inflatie nog maar 20050 euro waard met een constant laag inflatiecijfer van 3%.quote:Op donderdag 13 november 2008 15:40 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Verplichte aflossing is wel een goed idee, maar enige flexibiliteit is daarin wel handig. Bijvoorbeeld een spaarhypotheek lost niet af tijdens de looptijd, maar wel aan het einde ervan. Dus is het risico op een restschuld 0.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |