Hoezo? Was je ook van plan om een deel van de 'winst' over te gaan maken of zo?quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Ja, maar het is onmogelijk om de waarde van de huizen te laten zakken, wanneer mensen al een hypotheek hebben afgesloten.
Tenzij ze me het verschil willen betalen uiteraard.
Want?! Hoe komt het toch dat vrijwel elke huizenbezitter in Nederland denkt dat het een recht is om winst te maken op een huis?!quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Ja, maar het is onmogelijk om de waarde van de huizen te laten zakken, wanneer mensen al een hypotheek hebben afgesloten.
??quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Op zich zou er wel wat voor te zeggen zijn, ware het niet dat Nederland wel asielzoekers binnenlaat, subsidie geeft op kinderen, en er steeds minder mensen in 1 huis wonen...quote:Op woensdag 12 november 2008 18:43 schreef geenID het volgende:
Na het jarenlange beleid om amper huizen te bouwen. Bedankt vadertje Staat.
Dat zou juist de prijs opdrijven.... bij meer vraag dan aanbod gaat de prijs omhoog...quote:Op woensdag 12 november 2008 18:43 schreef geenID het volgende:
Na het jarenlange beleid om amper huizen te bouwen. Bedankt vadertje Staat.
Ja mensen die winst maken op gokken, speculeren en investeren delen!quote:Op woensdag 12 november 2008 18:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[...]
Terwijl het simpelweg gewoon gokken is, speculeren, net als aandelenhuilies die nu met de kredietcrisis geld willen van de overheid... Alsof ze ook delen als ze winst maken!
[...]
Marktwerking betekend dat produkten ook goedkoper kunnen worden. Dat had je kunnen bedenken toen je die te dure hypotheek afsloot.quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Wacht ik nog 2 jaar met kopen.quote:Op woensdag 12 november 2008 18:51 schreef Duur het volgende:
[..]
Dat zou juist de prijs opdrijven.... bij meer vraag dan aanbod gaat de prijs omhoog...
Daarover wordt al sinds 1945 geklaagt.... dus bij gebouwt... nu schijnt rond 2010 het aanbod gelijk te komen met de vraag... logisch toch dat de prijs niet blijft sijgen, maar waarschijnlijk toch gaat dalen?
Idd wan mensen gaan hun huis niet snel verkopen als ze er minder voor krijgen dan hun hypotheek is.quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Bij een hypotheek van 200K en het huis is 150K waard, belt vanzelf de bank wanneer men gaat bijstorten. Een bank heeft recht op tussentijdse waardetaxaties (check de kleine lettertjes maar eens), dus is de kans groot dat het huis door de bank wordt verkocht, ondanks dat men braaf de maandelijkse termijnen betaalt.quote:Op woensdag 12 november 2008 19:36 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd wan mensen gaan hun huis niet snel verkopen als ze er minder voor krijgen dan hun hypotheek is.
Dus dan blijf je met een schuld zitten en heb je geen huis. Dat is lekker.quote:Op woensdag 12 november 2008 19:54 schreef csar het volgende:
Bij een hypotheek van 200K en het huis is 150K waard, belt vanzelf de bank wanneer men gaat bijstorten. Een bank heeft recht op tussentijdse waardetaxaties (check de kleine lettertjes maar eens), dus is de kans groot dat het huis door de bank wordt verkocht, ondanks dat men braaf de maandelijkse termijnen betaalt.
Alleen vergeet je dat veruit de meeste mensen hun huis al jaren geleden hebben gekocht en dus helemaal geen 'verlies' draaien, ook niet als de prijzen flink zouden dalen. Dat geldt alleen voor degenen die het laatst zijn ingestapt.quote:Op woensdag 12 november 2008 19:36 schreef Martijn_77 het volgende:
Idd wan mensen gaan hun huis niet snel verkopen als ze er minder voor krijgen dan hun hypotheek is.
Leg eens even uit waarom dat in GB dan nu niet gebeurt (integendeel zelfs), en in Japan en Nederland jaren 80 dan niet gebeurde.quote:Als de huizenprijs gaat dalen zal ook de markt meer en meer op slot schieten. Want steeds minder mensen zullen willen en kunnen verhuizen.
Bij een executieveiling krijgen ze nog maar de helft terug van die 200k , dus zolang iemand gewoon elke maand betaald lijkt het me niet dat ze gaan bellen.quote:Op woensdag 12 november 2008 19:54 schreef csar het volgende:
[..]
Bij een hypotheek van 200K en het huis is 150K waard, belt vanzelf de bank wanneer men gaat bijstorten. Een bank heeft recht op tussentijdse waardetaxaties (check de kleine lettertjes maar eens), dus is de kans groot dat het huis door de bank wordt verkocht, ondanks dat men braaf de maandelijkse termijnen betaalt.
Stel, gemiddeld zouden huizenbezitters zo'n 50.000 euro op hun huis verliezen.quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Natuurlijk, die betalen nu toch ook de HRA?quote:Op woensdag 12 november 2008 20:17 schreef MaGNeT het volgende:
Stel, gemiddeld zouden huizenbezitters zo'n 50.000 euro op hun huis verliezen.
Stel, Bos zou dat moeten compenseren.
7.000.000 koophuizen in Nederland X 50.000 euro =
350.000.000.000 = 350 miljard euro.
En wie mogen dat ophoesten? De huurders?
Ja, da's waar... Die 65.000 euro per huurder kan er dan ook nog wel bij...quote:Op woensdag 12 november 2008 20:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Natuurlijk, die betalen nu toch ook de HRA?
quote:Op woensdag 12 november 2008 20:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Inderdaad. Het probleem doet zich voornamelijk voor bij mensen die de laatste 8 jaar een huis hebben gekocht.quote:Op woensdag 12 november 2008 20:21 schreef corus het volgende:
[..]
Stel dat je 20 jaar geleden had gekocht ,dan kan het huis met 150.000 euro dalen en heb je nog winst
Dat was in de jaren 70 en begin jaren 80, in 1985-1989 was de rente ongeveer op hetzelfde niveau dan nu rond de 6%, de prijzen van de huizen toen op een dieptepunt, al de mensen die toen gekocht hebben maakt een prijsdaling niet zoveel uit, hun winst is toch al gigantisch.quote:Op woensdag 12 november 2008 18:24 schreef RemcoDelft het volgende:
als de hypotheekrente van die aflossingsvrije veel te dure blokkendoos naar 12 % gaat (zoals in de jaren '80),
Hoezo? Kelderen de huizenprijzen dan?quote:Op woensdag 12 november 2008 22:03 schreef LXIV het volgende:
De mensen die over drie jaar verkopen moeten, die hebben pas recht van janken.
Uiteraard... die betalen toch ook lekker mee aan het HRA?quote:Op woensdag 12 november 2008 20:17 schreef MaGNeT het volgende:
En wie mogen dat ophoesten? De huurders?![]()
Die verwachting zit er wel in.quote:Op woensdag 12 november 2008 22:08 schreef At-EZ het volgende:
[..]
Hoezo? Kelderen de huizenprijzen dan?
Het heeft toch geen invloed op je aflossing dus wat is het probleem? Enfin Bos heeft het lef niet om de HRA af te schaffen op een dusdanige wijze dat andere partijen hem zouden willen steunen (dwz dus niet de opbrengst verspillen aan uiitkeringen en ambtenaren)..quote:Op woensdag 12 november 2008 17:57 schreef SolidArt het volgende:
Daarom is er in de US ook zo n groot probleemquote:Op woensdag 12 november 2008 20:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die 350 miljard is zelfs nog 150 miljard meer dan de staatsschuldquote:Op woensdag 12 november 2008 22:19 schreef henkway het volgende:
[..]
Daarom is er in de US ook zo n groot probleem
100 miljoen huizen waarvan 10% betalingsproblemen heeft van 50.000 tot 100.000 dollar op de hypotheek
Staatsschuld zegt weinig meer, dan zetten ze gewoon wat extra cijfers op het bord.quote:Op woensdag 12 november 2008 22:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die 350 miljard is zelfs nog 150 miljard meer dan de staatsschuld
Klopt. Nederlanders hebben veruit de hoogste hypotheekschulden ter wereld, zo'n 580 miljard euro.quote:Op woensdag 12 november 2008 22:31 schreef LXIV het volgende:
De hoogste ter wereld afgezet tegen het bruto-inkomen per gezin.
quote:Op woensdag 12 november 2008 22:31 schreef LXIV het volgende:
De hoogste ter wereld afgezet tegen het bruto-inkomen per gezin.
Er is per definitie altijd iemand die koopt of verkoopt als er sprake is van een markt. En hoeveel het totale volume is maakt voor de staat of de makelaars nog wel uit, maar voor de particulier helemaal niks.quote:Op woensdag 12 november 2008 23:21 schreef HiZ het volgende:
Dreigende lagere huizenprijzen zijn niet automatisch goed voor starters, het kan ook betekenen dat de huizenmarkt helemaal bevriest en dat er niemand die per se niet hoeft gaat verkopen in afwachting van betere tijden.
Natuurlijk maakt het volume wel uit voor de koper. Het is wel leuk als de huizen goedkoop zijn, maar als er geen huizen te koop zijn voor de gangbare prijs heb je er nog niks aan. Dan krijg je een beetje het effect van de tickets voor 1 euro naar Madrid of zo.quote:Op woensdag 12 november 2008 23:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is per definitie altijd iemand die koopt of verkoopt als er sprake is van een markt. En hoeveel het totale volume is maakt voor de staat of de makelaars nog wel uit, maar voor de particulier helemaal niks.
Wat wel ten nadele is voor de starters is dat kapitaal evenredig moeilijk te verkrijgen zal zijn. Dus straks zijn die prijzen met 30% gekelderd, kun je ook 30% minder geld krijgen, of helemaal niks. Dan heb je er nog niks aan.
Toch kun je beter een tophypotheek van 2 ton hebben dan één van 3 ton. Want de tijden zullen ook weer ooit veranderen!
Ja en ik denk niet dat Wouter Bos daarop zal staan te springen dus ik snap zijn uitspraken ook nietquote:Op woensdag 12 november 2008 19:36 schreef Martijn_77 het volgende:
Als de huizenprijs gaat dalen zal ook de markt meer en meer op slot schieten. Want steeds minder mensen zullen willen en kunnen verhuizen.
Interessant... Ik heb sowieso nooit begrpeen dat mensen MEER geld willen betalen als ze KLEINER wonen en DICHTER op hun buren....quote:Op woensdag 12 november 2008 23:16 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Klopt. Nederlanders hebben veruit de hoogste hypotheekschulden ter wereld, zo'n 580 miljard euro.
Frankrijk (heel Frankrijk) zit ook rond de 600 miljard.
Dat is overal zo.quote:Op donderdag 13 november 2008 08:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Interessant... Ik heb sowieso nooit begrpeen dat mensen MEER geld willen betalen als ze KLEINER wonen en DICHTER op hun buren....
Daarnaast verteld Wouter ook niet even dat een huis kopen voor langere periode nu aantrekkelijk is door de inflatie.quote:Op donderdag 13 november 2008 08:18 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ja en ik denk niet dat Wouter Bos daarop zal staan te springen dus ik snap zijn uitspraken ook niet
Dit zijn altijd van die kromme berekeningen. Hoe zit het met de 4 miljoen huizen(bezitters) die hun huis de laatste 10 jaar 50.000 euro of nog meer hebben zien stijgen?quote:Op woensdag 12 november 2008 20:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Kortzichtig.quote:Op donderdag 13 november 2008 08:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Interessant... Ik heb sowieso nooit begrpeen dat mensen MEER geld willen betalen als ze KLEINER wonen en DICHTER op hun buren....
Zoals in New York?quote:Op donderdag 13 november 2008 08:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Men zal niet gevangen zitten als de HRA wordt afgeschaft/ingeperkt. Dan zijn er in ene heen heleboel mensen die erachter komen dat hun woning toch echt ver boven het inkomen zit.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:30 schreef LaTiNo het volgende:
Mmmmm, even kijken, de prijzen zouden dan opeens flink moeten dalen, iedereen die de afgelopen 5-6 jaar een huis heeft gekocht zit dan 'gevangen' in de eigen woning, want je gaat je woning niet met verlies verkopen. DAT is goed voor de doorstroom zeker....
Ja, en die kunnen ook niet verkopen omdat niemand de woningen kan kopen omdat er geen HRA is, dus gaan ze persoonlijk failliet, schuldsanering in en de complete Nederlandse economie stort in, aangezien het aantal mensen dat opeens hun woning niet meer kan betalen HUGE is...quote:Op donderdag 13 november 2008 10:33 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Men zal niet gevangen zitten als de HRA wordt afgeschaft/ingeperkt. Dan zijn er in ene heen heleboel mensen die erachter komen dat hun woning toch echt ver boven het inkomen zit.
Ja en? Die mensen hadden nooit toegang moeten hebben tot die woningen. Daarbij zal het wel meevallen. Er zijn namelijk ontzettend veel tweeverdieners die wel een huis willen kopen, maar het niet kunnen vanwege de prijzen. Bij gedwongen verkopen zullen de prijzen massaal gaan dalen (naar realistisch niveau). Dat houdt in dat deze groep de huizen weer kunnen betalen.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:39 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
aangezien het aantal mensen dat opeens hun woning niet meer kan betalen HUGE is...
Dan ben je eveneens kortzichtig.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:22 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
O? En waarom dan wel? Persoonlijk snap ik het ook niet.
Ze snappen het niet.quote:
Hoe bedoel je, ik generaliseer even de hele huizenbezittersgroepquote:Op donderdag 13 november 2008 11:02 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet dat de huizeneigenaren zo lopen te janken. Als ze ff een zakjapanner erbij hadden gepakt toen ze de hypotheek namen, hadden ze kunnen zien dat de lasten eigenlijk te hoog zijn voor hun inkomen.
A, de almachtige wet van vraag en aanbod. Dat ik de waarde niet inzie van een postzegel in cantrum New York tov een heel huis in de buitenwijken daarvan maakt mij niet kortzichtig. Enkel iemand met andere prioriteiten.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:08 schreef Liewec het volgende:
[..]
Dan ben je eveneens kortzichtig.
Kom op zeg. Zo moeilijk is het echt niet. Ik zal jullie een tip geven : Niet alle mensen hechten waarde aan dezelfde dingen. Dat fenomeen is je toch wel bekend?
Grappig, want mensen zullen eerder hun uitgavenpatroon aanpassen om de hypotheek te kunnen betalen dan dat ze op straat willen komen te staan. Minder uitgaven -> slechtere economie -> baanverlies -> cirkeltje.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:33 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Men zal niet gevangen zitten als de HRA wordt afgeschaft/ingeperkt. Dan zijn er in ene heen heleboel mensen die erachter komen dat hun woning toch echt ver boven het inkomen zit.
Dus jij koopt je brood ook voor 25 eurocent, je pepsi voor 30 eurocent en je auto voor 6k ?quote:Op donderdag 13 november 2008 11:15 schreef rvlaak_werk het volgende:
Neemt niet weg dat ik niet snap dat mensen vele vele malen meer betalen dan de daadwerkelijke kostprijs van een product.
Als we uitgaan van een looptijd van een hypotheek van 30 jaar en mensen ook echt proberen af te lossen had met toch wel al 6/30 = 20% van de hypotheek afgelost, of als spaargeld gemaakt en zodoende zou ook een daling van 20 % voor die mensen niets uit hoeven te maken.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:30 schreef LaTiNo het volgende:
Mmmmm, even kijken, de prijzen zouden dan opeens flink moeten dalen, iedereen die de afgelopen 5-6 jaar een huis heeft gekocht zit dan 'gevangen' in de eigen woning, want je gaat je woning niet met verlies verkopen. DAT is goed voor de doorstroom zeker....
Alsof afschaffing van de HRA de betaalbaarheid van woningen gaat verbeteren....quote:Op donderdag 13 november 2008 10:33 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Tja, dat riedeltje horen we wel vaker, zonder enige context of onderbouwing.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Alsof afschaffing van de HRA de betaalbaarheid van woningen gaat verbeteren....
ja hoor, half NL had moeten blijven huren, oh nee wacht, er zijn ook niet voldoende huurwoningen. Herstel: half NL had moeten blijven wonen bij pappa en mamma thuis.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:02 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Ja en? Die mensen hadden nooit toegang moeten hebben tot die woningen.
die tweeverdieners zouden misschien wel een of meerdere van hun banen kunnen kwijtraken als een groot deel van NL persoonlijk failliet gaat omdat ze hun hypotheek niet kunnen betalen, hun huis onder de hamer gaat, ze een enorme restschuld overhouden, de consumptie keldert en bedrijven hun deuren moeten sluiten.quote:Daarbij zal het wel meevallen. Er zijn namelijk ontzettend veel tweeverdieners die wel een huis willen kopen, maar het niet kunnen vanwege de prijzen. Bij gedwongen verkopen zullen de prijzen massaal gaan dalen (naar realistisch niveau). Dat houdt in dat deze groep de huizen weer kunnen betalen.
Definieer hogere inkomens? Wil je saneren, cut dan het tarief naar max 40%, desnoods 30% ofzo. Maar gooi niet NL in een recessie waar je u tegen zegt, net als in andere landen is gebeurd.quote:Volgens mij gaat 80% van de HRA naar de hogere inkomens. Door de HRA zijn de huizen zo ontzettend duur geworden. Dit heeft een sanering nodig. Liever een snelle pijnlijke, maar goede sanering. Dan een langdurige extreem pijnlijke voortzetting van de huidige situatie waar beginners heel weinig kans hebben op een eigen huis.
nee, je gaat uit van bepaalde regelingen en mbv die zakjapanner bepaal je dat je het WEL kunt betalen.quote:Ik snap sowieso niet dat de huizeneigenaren zo lopen te janken. Als ze ff een zakjapanner erbij hadden gepakt toen ze de hypotheek namen, hadden ze kunnen zien dat de lasten eigenlijk te hoog zijn voor hun inkomen.
Je zegt dat je zelf andere prioriteiten stelt, maar je snapt er helemaal niets van als iemand anders... andere prioriteiten stelt. Kortzichtiger wordt het niet.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:15 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
A, de almachtige wet van vraag en aanbod. Dat ik de waarde niet inzie van een postzegel in cantrum New York tov een heel huis in de buitenwijken daarvan maakt mij niet kortzichtig. Enkel iemand met andere prioriteiten.
Neemt niet weg dat ik niet snap dat mensen vele vele malen meer betalen dan de daadwerkelijke kostprijs van een product.
Hij heeft gewoon gelijk. Stel dat de prijzen 25% zakken. Dan is je hypotheek weliswaar 25% lager, maar je maandelijkse hypotheeklasten stijgen met 30-50%. Waardoor je van de geldverstrekker minder mag lenen.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tja, dat riedeltje horen we wel vaker, zonder enige context of onderbouwing.
Mee eens, vriendjes van me willen PERSE midden in het centrum wonen zodat ze elke dag kunnen zuipen en snel weer thuis kunnen komen op de fiets. Die willen niet afgelegen in een buitenwijk wonen. They do existquote:Op donderdag 13 november 2008 11:25 schreef Liewec het volgende:
[..]
Ik zal het even spellen voor je :
Mensen die veel meer betalen voor een kleiner huis, betalen dat niet voor het huis, maar voor de LOCATIE. Voor sommige mensen is het heel waardevol om in het centrum van Amsterdam te kunnen/mogen wonen. Voor jou niet, prima. Maar jij zegt niet eens te snappen dat dat voor sommige mensen wel belangrijk is. Of had je het nog niet bedacht?
...
Was het niet zo dat de woningmarkt zo krap is dat de prijs bepaald wordt door hetgeen men kan betalen, en niet door hetgeen men zou willen betalen?quote:Op donderdag 13 november 2008 11:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Alsof afschaffing van de HRA de betaalbaarheid van woningen gaat verbeteren....
Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd begreepquote:Op donderdag 13 november 2008 11:27 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon gelijk. Stel dat de prijzen 25% zakken. Dan is je hypotheek weliswaar 25% lager, maar je maandelijkse hypotheeklasten stijgen met 30-50%. Waardoor je van de geldverstrekker minder mag lenen.
Oftewel, van de regen in de drup.
Ik pleit dan ook niet voor afschaffing, maar inperking van de HRA. Het liefst deze gelijktrekken met de NHG. Aangezien de NHG veel, zo niet alle, risico's voor mens en bank weghaalt, is dit een zeer goede regeling.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:25 schreef LaTiNo het volgende:
Definieer hogere inkomens? Wil je saneren, cut dan het tarief naar max 40%, desnoods 30% ofzo. Maar gooi niet NL in een recessie waar je u tegen zegt, net als in andere landen is gebeurd.
Overigens zijn de huisprijzen niet alleen gestegen door de HRA zoals de socialisten graag roepen, het feit dat je huis als 10% in waarde MOET stijgen wil je 1 dag na overdracht niet met een restschuld zitten (meegefinancieerde k.k. + overdrachtsbelasting) hielp ook niet. Daarnaast is er nog steeds SCHAARSTE. En je weet hoe dat principe werk toch?
Ik kan, helaas op 2 inkomens maar toch, wel degelijk een heel mooi huisje betalen. Momenteel nog binnen de NHG, maar met een paar jaar (loonsverhoging hopelijk) daar ook boven. Wij kiezen er momenteel voor om nog een paar jaar te sparen, tenzij we tegen ons droomhuisje oplopen.quote:[..]
nee, je gaat uit van bepaalde regelingen en mbv die zakjapanner bepaal je dat je het WEL kunt betalen.
Je gaat nl ook uit van een bepaald belastingtarief, een bepaald inkomen, goede gezondheid etc. Dat er 'opeens' een van die basisgaranties word veranderd maakt het niet jouw schuld.
Je baalt ws gewoon dat JIJ als starter bijna niets kunt komen, en ik leef met je mee, maar jouw slash, kill en werp je op het karkas oplossing gaat in de praktijk niet werken.
Tja, gelukkig hebben we allemaal een meningquote:Op donderdag 13 november 2008 11:25 schreef Liewec het volgende:
[..]
Je zegt dat je zelf andere prioriteiten stelt, maar je snapt er helemaal niets van als iemand anders... andere prioriteiten stelt. Kortzichtiger wordt het niet.
Ik zal het even spellen voor je :
Mensen die veel meer betalen voor een kleiner huis, betalen dat niet voor het huis, maar voor de LOCATIE. Voor sommige mensen is het heel waardevol om in het centrum van Amsterdam te kunnen/mogen wonen. Voor jou niet, prima. Maar jij zegt niet eens te snappen dat dat voor sommige mensen wel belangrijk is. Of had je het nog niet bedacht?
Nee, ik kan me niet herinneren dat ik ooit veel te veel heb betaald voor iets, zonder opgelicht te zijn. Hiermee wil ik niet zeggen dat huizenkopers opgelicht worden, zij betalen het bedrag vrijwillig.quote:En jij betaalt nooit meer dan de kostprijs? Jij hebt nog nooit bepaalde concertkaartjes voor teveel geld gekocht omdat je per sé naar dat concert wilde? Of die ene postzegel die nog ontbrak in je verzameling? Of dat ene boek dat in NL uitverkocht was dus je moest hem wel met dikke verzendkosten in het buitenland bestellen? Nog nooit?
Zo ontzettend veel kost de HRA ook niet, zeker als je het EWF én de overdrachtsbelasting mee gaat tellen.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:29 schreef Igen het volgende:
Afschaffing zou alleen wel eerlijker zijn voor mensen die hun huis al hebben afbetaald en voor huurders. Die betalen nu immers mee aan de HRA.
Brood: ja. Aldi, ca 33ctquote:Op donderdag 13 november 2008 11:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus jij koopt je brood ook voor 25 eurocent, je pepsi voor 30 eurocent en je auto voor 6k ?
Dat zijn namelijk de kostprijzen van die producten.
Blijkbaar wel, anders betalen mensen er niet voor...quote:Op donderdag 13 november 2008 11:39 schreef rvlaak_werk het volgende:
Het gaat mij vooral om de gebakken lucht die in de prijzen van huizen zit. Deze is, imo, nergens op gebaseerd.
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom "we" overdrachtsbelasting betalen? Dat vind ik namelijk pure diefstal. Ik heb hier nog nooit een onderbouwing voor gehoord.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zo ontzettend veel kost de HRA ook niet, zeker als je het EWF én de overdrachtsbelasting mee gaat tellen.
Tja, als de buurman 300K vraagt, waarom zou jij dan 200K vragen. Ik denk dat de huizenprijzen meer "aapje ziet, aapje doet" is, dan dat deze daadwerkelijk op feiten gebaseerd zijn.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Blijkbaar wel, anders betalen mensen er niet voor...
wat doet dit topic hier eik...
Die is, voor zover mij bekend, ooit eens ingesteld om een oorlog tegen Frankrijk te financieren (16**). Net zoals kwartjes van Kok is deze nooit meer afgeschaft.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:42 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom "we" overdrachtsbelasting betalen? Dat vind ik namelijk pure diefstal. Ik heb hier nog nooit een onderbouwing voor gehoord.
Wat men vraagt is niet zo relevant, mag ik aannemen. Wat men betaalt wel.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:43 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Tja, als de buurman 300K vraagt, waarom zou jij dan 200K vragen. Ik denk dat de huizenprijzen meer "aapje ziet, aapje doet" is, dan dat deze daadwerkelijk op feiten gebaseerd zijn.
ah sorry, verkeerd begrepenquote:Op donderdag 13 november 2008 11:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd begreepIk geef hem ook gelijk, het is juist dat de afschaffers van de HRA zonder context of onderbouwing dat soort dingen roepen
Er zijn idd huurders die huren omdat ze niet willen kopen, en dat is dan hun eigen keuze. De meeste huurders hebben heel lage inkomens en ontkomen niet aan huren (sociale woningbouw enzo), dus dat zijn ook geen 'slachtoffers' van deze regeling. En mensen die hun huis al hebben afbetaald, die hebben al HELEMAAL niet te klagen want die hebben er 1) optimaal gebruik van gemaakt, 2) hebben hun huis voor een prikkie gekocht en een enorme overwaarde, en c) hebben zowieso lage lasten, zieligheidsfactor 0 dus wat mij betreftquote:Op donderdag 13 november 2008 11:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Afschaffing zou alleen wel eerlijker zijn voor mensen die hun huis al hebben afbetaald en voor huurders. Die betalen nu immers mee aan de HRA.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |