abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63130071

Vervolg van [SC] WO Rechten #29- met LJN AZ6638.

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: dingessen!

Koning der wettenbundels:

Enne.. afgestudeerd zijn for the win!
De afgestudeerde helden van dit topic :
Sovereign
_-rally-_
Leonoor
Thisbe
Pool
Smash-it
flubub

Ook leuk: de studenten, met de gaafste universiteit als eerste:

Universiteit van Tilburg
Mr.G
Sessy
1-1-1-1-1
Morrigun99
CaptainRedbeard
bladibladibla
hmmmz
aardappel
EasySilence
Dr_Strangelove

Universiteit Utrecht
MarkzMan_X
The_Duce
VoreG
smvs
AkeBiAtch
Argento
dr.dunno
Diederik_Duck (?)
Memento-Mori
Addict89
ScottTracy

Radboud Universiteit
DonStefano
Desideriusa
Sandersson
Kopstoot
Yashaaaaa
Retroseksueel
Morendo
fulco-

Universiteit van Amsterdam
Andoire
VeX-

Universiteit Maastricht
Law.

Open Universiteit

Rijksuniversiteit Groningen
xD
Proud2beDiepfries
StarGazer
Maharbal

Erasmus Universiteit Rotterdam
Umm-Qasr
Cleese
Nautilus
DahaKa
Flashwin

Universiteit Leiden
addictivebeat
Mieks
Originele_Naam
Cinnamongirl
ChRoNiC
-Trinity-
RobertoCarlos
xxiessiexx

Vrije Universiteit
DanielSmith

Ook voor 1ejaars geldt: sluit je het topic, dan open je een nieuwe
Ben je ook rechtenstudent, post je graag mee en staat je naam nog niet in het lijstje? Meld het dan even in dit topic, dan word je toegevoegd. Of niet. Maar dan kun je bezwaar maken. En in beroep. En vast ook nog wel in cassatie bij Danny, al weet die kerel waarschijnlijk niet wat dat betekent. (Copyright: Morrigun99)

[ Bericht 0% gewijzigd door GlowMouse op 22-12-2008 14:17:01 ]
pi_63130177
M'n eerste topic, ik hoop dat het goed is gedaan

M.b.t. m'n vorige post voor Terrorobbie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_rechterlijke_uitspraken_(Nederland)
http://letselschademagazine.nl/

Misschien ook wel handige links

[ Bericht 29% gewijzigd door Maharbal op 11-11-2008 15:18:36 ]
  dinsdag 11 november 2008 @ 15:23:04 #3
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63130505
Centraal doe je zo ja
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_63130630
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 15:23 schreef GlowMouse het volgende:
Centraal doe je zo ja
Goed gegokt
Danku!
pi_63130886
.
Net de inschrijving voor periode 3 & 4 gedaan. Het Integratievak en European Administrative Law in periode 3, Afstudeerwerk en Public International Law in periode 4. .
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_63131451
Zo, even een tvptje plaatsen

Ik wil trouwens ook wel in de OP, onder het kopje van de beste universiteit (Tilburg dus )
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
  dinsdag 11 november 2008 @ 16:21:02 #7
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_63132229
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 15:11 schreef Maharbal het volgende:
M'n eerste topic, ik hoop dat het goed is gedaan

M.b.t. m'n vorige post voor Terrorobbie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_rechterlijke_uitspraken_(Nederland)
http://letselschademagazine.nl/

Misschien ook wel handige links
Die uitspraak over die plaatjes en dat vliegveld, die is echt hilarisch! Beter bekend onder de naam "Jetblast" overigens. Over letselschade recentelijk ook nog de uitspraak over de inlineskatester, een bijzonder zielig verhaal, en eenvoudig terug te vinden op rechtspraak.nl .

Oh, Markzman_X, als je hier nog leest: ik heb het boek voor de geinteresseerden: De Hoge Raad van onderen" maar ik vind het maar zo zo, alles is heel flauw (en totaal overbodig) geanonimiseerd. Dat leest heel stom, als je weet dat het over Schirmeister/De Heus gaat en zij hebben het over "Nooitgedacht" en nog iemand... Verder best vermakelijk, maar niet zo leuk als gehoopt...
Nulla verba sed acta
  dinsdag 11 november 2008 @ 17:08:52 #8
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_63133514
tvp
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_63133521
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:21 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Die uitspraak over die plaatjes en dat vliegveld, die is echt hilarisch! Beter bekend onder de naam "Jetblast" overigens.
Jetblast wordt het arrest inderdaad ook genoemd! Ik moest ook gniffelen toen ik het zag.
Ik kon mij plaatjes met horizontaal hangende mannetjes helemaal inbeelden
  dinsdag 11 november 2008 @ 21:57:06 #10
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_63142561
Deze pic en video dan maar als verkapte tvp

Hier de video van deze nieuwe toeristische attractie op Sint Maarten
http://www.break.com/user(...)ple-away-300991.html

Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  woensdag 12 november 2008 @ 09:42:12 #11
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_63151062
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 21:57 schreef RobertoCarlos het volgende:
Deze pic en video dan maar als verkapte tvp

Hier de video van deze nieuwe toeristische attractie op Sint Maarten
http://www.break.com/user(...)ple-away-300991.html

[ afbeelding ]
Op YouTube staan er nog ook aardig wat filmpjes van. Op de UvT hebben ze er eentje van in het hoorcollege gedraaid.

-------------

Verder is de vraag "wat weet je over letselschade?" natuurlijk nogal breed. Ga je vooral voor de vestiging van aansprakelijkheid, of voor de berekening van de schadevergoeding, of de vergoeding van buitengerechtelijke kosten, het recht op inzage in medische dossiers, affectieschade, etc.?

Kelderluik, Zwiepende tak, Jetblast en dergelijke gaan vooral over vestiging van de aansprakelijkheid.
pi_63154552
Even snel een schaamteloze tvp, en nu weer snel mijn boeken in
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
  woensdag 12 november 2008 @ 13:14:45 #13
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_63156591
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 17:09 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Jetblast wordt het arrest inderdaad ook genoemd! Ik moest ook gniffelen toen ik het zag.
Ik kon mij plaatjes met horizontaal hangende mannetjes helemaal inbeelden

Dit zijn de nieuwe borden overigens. Het was dit:

Warning! Low flying and departing aircraft blast can cause physical injury
Nulla verba sed acta
pi_63168144
quote:
Op woensdag 12 november 2008 09:42 schreef Pool het volgende:

[..]

Kelderluik, Zwiepende tak, Jetblast en dergelijke gaan vooral over vestiging van de aansprakelijkheid.
Yepz. Sinds terrorobbie niet aangaf wat hij precies bedoelde, nam ik maar aan dat hij bij het begin wou beginnen; de aansprakelijkheid.

@ Leonoor: Ze zouden juist van die pictogrammetjes met horizontaal hangende mannetjes moeten neerzetten, dat werkt informatief!
pi_63170136
quote:
Op maandag 3 november 2008 21:12 schreef xxiessiexx het volgende:
Oeioeioei en toen kwamen de tentamens wel heel dichtbij...
Volgende week Encyclopedie en Staats- en Bestuursrecht, het is bést wel veel leerwerk
En, hoe ging encyclopedie?
pi_63173334
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 21:48 schreef BLADEZZ het volgende:
Ingeschreven voor rechtsgeleerdheid aan de UU
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 22:06 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

en over een jaartje er weer vanaf gedonderd wegens bindend studieadvies dat bijna de helft van de studenten, die het niet voor elkaar krijgen om de helft van de punten in het eerste jaar te halen, aan z'n broek krijgt?
Na wat teruglezen in MyAt vond ik bovenstaande reactie van een ruim jaar geleden op een berichtje van mij in deze reeks. Ik ben blij dat ik kan zeggen dat het eerste jaar prima is verlopen, al waren er wel wat ups en downs. Heb inmiddels gekozen voor fiscaal recht, en als ik nu ook nog eens een leuk keuzevak kan vinden voor periode 3 zonder overlap met kernvak belastingrecht in timeslot C ben ik helemaal blij . Het verplichte contextvak is nog een lastig puntje, zoals het er nu voor staat krijg ik dan overlap met timeslots. Hoe hebben de anderen hier dat opgelost? Tips zijn welkom!
pi_63187191
quote:
Europ. aanbesteding
0nderaannemer X heeft in besloten bespreking 3 mogelijke samewerkingsvoorstellen gedaan aan aannemer Y met een verzoek om een reactie om onderhandeling te starten.
Aannemer Y heeft zonder dat 0nderaannemer X het weet een aanbieding gedaan aan de opdrachtgever met het minst gunstige aanbod van X, samen met een wel gunstige aanbieding van een nieuwe 0nderaannemer Z.
Opdrachtgever verleend opdracht aan Y samen met Z.

Heeft Y te goeder trouw gehandeld?
Heeft Y een onrechtmatige daad gepleeg?

[ Bericht 0% gewijzigd door TerroRobbie op 13-11-2008 14:58:21 ]
pi_63191445
Iemand misschien jurisprudentie over een soortgelijke zaak?
pi_63210632
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:21 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Die uitspraak over die plaatjes en dat vliegveld, die is echt hilarisch! Beter bekend onder de naam "Jetblast" overigens.
Ik heb dat arrest nog niet zo lang geleden gebruikt in een procedure tegen een gemeente in verband met de precieze inhoud van een waarschuwingsbericht.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_63213711
Ah weer eens beetje volgen dit topic.

Ik ben op dit moment bezig met Ondernemingsrecht. Interessant vak, denk dat ik mijn master ook in die richting ga zoeken.
pi_63293039
Hooi!
  maandag 17 november 2008 @ 17:19:27 #23
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63293433
+ vork verhaal?
  maandag 17 november 2008 @ 19:04:38 #24
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_63296064
quote:
Op maandag 17 november 2008 17:19 schreef GlowMouse het volgende:
+ vork verhaal?

Ik dacht aan onze "schrijven met een vork"-discussie .
Nulla verba sed acta
pi_63302846
Serieus ik had net een hele post getyped en gewoon het scherm weggeklikt zonder in te voeren.

Naja samenvatting ervan: Mensen die Corstens moeten lezen, weten jullie toevallig of de 6e druk echt zo verschilt van de 5e? want heb weinig zin om weer geld neer te moeten leggen voor dat kut boek.

En heeft iemand hier de gouden tip om strafprocesrecht te leren? het wordt namelijk mijn 3e keer, zit iedere keer net helaas in de 5. Mijn grote probleem zijn wel de bijzondere opsporingsbevoegdheden. Of iig zo vind ik het enorm logisch, maar op het tentamen ga ik flippen. en kies ik iedere keer de verkeerde. (vroegsporing ipv die andere en vice versa)
pi_63303780
quote:
Op maandag 17 november 2008 22:37 schreef Yashaaaaa het volgende:
En heeft iemand hier de gouden tip om strafprocesrecht te leren? het wordt namelijk mijn 3e keer, zit iedere keer net helaas in de 5. Mijn grote probleem zijn wel de bijzondere opsporingsbevoegdheden. Of iig zo vind ik het enorm logisch, maar op het tentamen ga ik flippen. en kies ik iedere keer de verkeerde. (vroegsporing ipv die andere en vice versa)
De gouden tip is natuurlijk niet flippen. Of flip maar een beetje en pak met hangen en wurgen die 5,6. Kun je het vak in ieder geval afstrepen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  dinsdag 18 november 2008 @ 21:01:43 #27
124676 RobertoCarlos
pi_63327685
Gisteren voor het eerst Romeins Recht gehad en ik ben nu nog aan het bijkomen van de one man show van Zwalve
Wel een erg leuk vak trouwens, lekker puzzeltjes doen en je lekker inleven in de romeinse tijd!
Trouwens best veel stof in zo'n korte tijd voor een 5 punten vakje, maar ach, dan maar ff inhalen tijdens de kerstperiode....

Nogal wat minder waren de collegebankjes, pfff wat zijn die krap zeg, je kunt je knieën niet eens kwijt (ik had bijna trombose in de pauze) en je kunt nauwelijks een aantekeningenblok neerleggen. Maar he, no pain, no gain
pi_63328649
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 21:01 schreef RobertoCarlos het volgende:
Gisteren voor het eerst Romeins Recht gehad en ik ben nu nog aan het bijkomen van de one man show van Zwalve
Wel een erg leuk vak trouwens, lekker puzzeltjes doen en je lekker inleven in de romeinse tijd!
Trouwens best veel stof in zo'n korte tijd voor een 5 punten vakje, maar ach, dan maar ff inhalen tijdens de kerstperiode....

Nogal wat minder waren de collegebankjes, pfff wat zijn die krap zeg, je kunt je knieën niet eens kwijt (ik had bijna trombose in de pauze) en je kunt nauwelijks een aantekeningenblok neerleggen. Maar he, no pain, no gain
Ik heb hem vanochtend gehad, vind het een erg leuk vak tot nu toe . Komt misschien ook wel omdat ik ook examen heb gedaan in beide klassieke talen en daardoor al een beetje bekend ben met het Romeinse recht. Waar zat je, Gorleaus of KOG?
  dinsdag 18 november 2008 @ 21:43:53 #29
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_63329261
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 21:01 schreef RobertoCarlos het volgende:

Romeins recht Daar ging het ergens in het begin van deze reeks ook over, toen we nog juridsch-inhoudelijk babbelden met elkaar. .

Yashaaaaa, Corstens is te gruwelijk. Ik heb het boek wel in de kast staan, maar nooit gelezen. Ja bij mijn openboektentamen bij de beroepsopleiding. Tot die tijd heb ik het slechts 1x gebruikt: het vriendje van mijn huisgenootje heeft er een exotische megaspin mee geplet omdat het het grootste boek was dat we in huis hadden .

Pool, dat hippe vonnis dat ik je laatst mailde, vol met permanent marker, dat heb ik bedingest. Wil je t zien en er je licht over laten schijnen?
Nulla verba sed acta
pi_63329457
Daarom ga ik er niet nog eens 50 euro voor neer leggen

1 spinnenpletter is genoeg
  dinsdag 18 november 2008 @ 22:00:10 #31
124676 RobertoCarlos
pi_63329897
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 21:26 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Ik heb hem vanochtend gehad, vind het een erg leuk vak tot nu toe . Komt misschien ook wel omdat ik ook examen heb gedaan in beide klassieke talen en daardoor al een beetje bekend ben met het Romeinse recht. Waar zat je, Gorleaus of KOG?
Ik zat in het KOG
  dinsdag 18 november 2008 @ 22:19:01 #32
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_63330597
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 21:48 schreef Yashaaaaa het volgende:

Ben ik overigens, even geheel offtopic, de enige vrouw die zich herkent in de "geen kusje"-reclame van Hi en die daar om moet lachen en zich eigenlijk ook intens diep schaamt voor zichzelf? Ik vind hem briljant!
Nulla verba sed acta
pi_63331726
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 22:00 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik zat in het KOG
De Lorentzzaal zeker, die is idd een beetje krap. C131 daarentegen vind ik wel een relaxte zaal.
Ik zit nu twee dagen in het Gorleaus, het is daar altijd koud vind ik .
  dinsdag 18 november 2008 @ 23:05:07 #34
124676 RobertoCarlos
pi_63332083
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 22:53 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

De Lorentzzaal zeker, die is idd een beetje krap. C131 daarentegen vind ik wel een relaxte zaal.
Ik zit nu twee dagen in het Gorleaus, het is daar altijd koud vind ik .
Zeg maar gerust heel krap en ik ben ietsjes langer dan gemiddeld. Maar is op zich wel een sfeervolle zaal, dus ach.. hoort erbij
  woensdag 19 november 2008 @ 08:49:59 #35
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_63337078
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 21:43 schreef Leonoor het volgende:
Pool, dat hippe vonnis dat ik je laatst mailde, vol met permanent marker, dat heb ik bedingest. Wil je t zien en er je licht over laten schijnen?
Prima! Van mij binnenkort misschien ook een dinges van andere aard, dat laat ik je nog weten als het doorgaat.
pi_63351329
Studeer momenteel Fiscaal Recht aan de uvt! Mijn vraag is hoe breed inzetbaar je bent als je bent afgestudeerd. Ben ik beperkt tot aangiftemedewerker danwel belastingadviseur bij de welbekende accountantskantoren of advocatenkantoren, of kan ik hiermee ook vooruit bij banken of bij advocatenkantoren maar dan in een andere richting (bijv. notariaat, estate planning)?
pi_63356737
quote:
Op woensdag 19 november 2008 18:01 schreef StijnH het volgende:
Studeer momenteel Fiscaal Recht aan de uvt! Mijn vraag is hoe breed inzetbaar je bent als je bent afgestudeerd. Ben ik beperkt tot aangiftemedewerker danwel belastingadviseur bij de welbekende accountantskantoren of advocatenkantoren, of kan ik hiermee ook vooruit bij banken of bij advocatenkantoren maar dan in een andere richting (bijv. notariaat, estate planning)?
Ik weet het alleen voor het notariaat; daar heb je per sé een master notarieel recht voor nodig. Je bent dan MINIMAAL 6 jaar kandidaat-notaris waarna je eventueel notaris kunt worden MITS je 1) een eigen kantoor (mag) begin(t)(nen) of 2) je inkoopt.
Tevens moet je een 3jarige beroepsopleiding volgen.

p.s. Het notariaat is geen "richting" van een advocatenkantoor
pi_63360800
Ik denk dat je met een fiscaalrechtelijke achtergrond sowieso erg interessant bent voor het 'gewone' bedrijfsleven.
  donderdag 20 november 2008 @ 00:06:58 #39
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_63362609
quote:
is iig veel vraag naar fiscaal juristen, en ze starten ook met een hoger salaris. Meeste hebben al een baan ruim voordat ze afstuderen. Als ik jouw was zou ik in het bestuur van de smeetskring proberen te komen, ik hoor daar de meest geweldige verhalen over, bestuur dat een weekje naar NY mag op kosten van een groot kantoor, of dat ze allemaal een ipod krijgen toegestuurd van weer een ander kantoor. Ze zijn dus erg gewild.
pi_63371886
quote:
De beroepspraktijk heeft een hoge pet op van Tilburgse fiscalisten. Dat komt door hun zelfstandige, academische manier van denken. Met het bachelor- en masterdiploma Fiscaal Recht op zak kun je bij de Belastingdienst gaan werken, een baan krijgen in de fiscale advieswereld of bij een bank gaan werken. Ook kun je aan de slag bij het Ministerie van Financiën, bij de douane, als bedrijfsfiscalist bij grote (internationale) ondernemingen of als onderzoeker.

De functie van advocaat of rechter is voor je weggelegd als je aanvullende vakken volgt als strafrecht en burgerlijk procesrecht.

bron: http://www.uvt.nl/bachelorkiezers/opleidingen/fr/
pi_63384112
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 21:48 schreef Yashaaaaa het volgende:

Ik volg op dit moment ook straf(proces)recht en in de reader staat wat je moet lezen uit de 5e druk... Wij hebben die transponeringstabel voor de 6e druk maar ik geloof dat het op hetzelfde neerkomt. Heb je materieel strafrecht ook weer gedaan deze periode?
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_63384130
Ow laat maar, ik dacht dat je ook in Utrecht studeerde
The more that I appear.
pi_63387727
Zaterdag even kijken in Leiden
당신을 사랑합니다
pi_63443265
ow zijn we al zo ver
pi_63501607
quote:
Op donderdag 20 november 2008 22:06 schreef Microtechs het volgende:
Zaterdag even kijken in Leiden
Mooiste faculteit van Nederland .
pi_63617492
Ik zit in een identiteitscrisis. Wat is nu het vooroordeel over de studie rechten, dat het een luizenstudie is of juist een respectabele.
Ik leefde altijd in de veronderstelling dat het eerste vooroordeel het heersende was, deels terecht. Maar de laatste tijd kom ik in mijn omgeving het volstrekt tegenovergestelde vooroordeel tegen.
Ik heb het dan over een publiek dat wel een beeld heeft van het hoger onderwijs, en niet denkt dat je rechter bent na je studie

Wat is jullie ervaring ?
pi_63618545
Mijn ervaring is dat iedereen die natuurkunde of andere beta-studie doet, het een luizenstudie vind. De normale mensen rest vindt het wel een respectabele studie

[ Bericht 0% gewijzigd door aardappel op 01-12-2008 00:03:05 ]
pi_63619368
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:30 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Mooiste faculteit van Nederland .
Inderdaad, ben ook gaan neuzen in de bieb. Lekker groot
당신을 사랑합니다
  zaterdag 29 november 2008 @ 15:00:40 #49
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_63619578
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 14:01 schreef aardappel het volgende:
mijn ervaring is dat iedereen die natuurkunde of andere beta-studie doet, het een luizenstudie vind. De normale mensen rest vind het wel een respectabele studie
beta-studies zijn ook voor nerds en autisten
  zaterdag 29 november 2008 @ 15:26:01 #50
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63620057
* GlowMouse gaat niet reageren
pi_63621903
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 15:26 schreef GlowMouse het volgende:
* GlowMouse gaat niet reageren
heb het er niet over of de vooroordelen waar zijn of niet, gewoon welke bestaan.

Ikzelf denk trouwens dat beta's het volste recht hebben om neer te kijken op de studie rechten. Zowel qua werklast als qua niveau. Als ik af en toe om me heen kijk naar wat er nog is overgebleven na 3 jaar dan vind ik dat schaam ik me af en toe kapot.
  zaterdag 29 november 2008 @ 17:44:23 #52
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63622134
Ik had het niet tegen jou maar tegen die jongen die het Nederlands niet machtig isaardappel en hmmmz.

En ja, een betastudie is nu eenmaal van hoger niveau, maar daarmee is niet gezegd dat rechten eenvoudig is, integendeel. Als je je alleen baseert op wat mensen zeggen, wordt de studie onderschat, maar ik denk dat de mensen die dat zeggen stiekem toch wel beter weten.

Waar dan wel veel onbegrip voor is, is het hoge uurtarief dat advocaten rekenen.
pi_63622913
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 14:49 schreef Microtechs het volgende:
Inderdaad, ben ook gaan neuzen in de bieb. Lekker groot
Schijnt dat als je onder die koepel staat en je fluistert wat, iedereen het kan horen . Heb het zelf niet uitgeprobeerd maar het zou architectonisch gezien een soort Pantheon-effect hebben . Erg handig in een bibliotheek.
  zaterdag 29 november 2008 @ 23:24:24 #54
124676 RobertoCarlos
pi_63630179
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:52 schreef N.i.c.k het volgende:
Ik zit in een identiteitscrisis. Wat is nu het vooroordeel over de studie rechten, dat het een luizenstudie is of juist een respectabele.
Ik leefde altijd in de veronderstelling dat het eerste vooroordeel het heersende was, deels terecht. Maar de laatste tijd kom ik in mijn omgeving het volstrekt tegenovergestelde vooroordeel tegen.
Ik heb het dan over een publiek dat wel een beeld heeft van het hoger onderwijs, en niet denkt dat je rechter bent na je studie

Wat is jullie ervaring ?
Lekker relevant wat het vooroordeel is.... het gaat erom of je het leuk vindt en of het een uitdaging is, meer niet. En voor de rest mag iedereen lekker zijn eigen mening hebben
pi_63634846
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:24 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Lekker relevant wat het vooroordeel is.... het gaat erom of je het leuk vindt en of het een uitdaging is, meer niet. En voor de rest mag iedereen lekker zijn eigen mening hebben
de grootste uitdaging uit mijn leven.
pi_63644663
Eerlijk gezegd boeit het mij allemaal niet zoveel wat er over gezegd wordt. Zeker niet door beta's met een structureel te kleine piemel die dat willen compenseren met stoere praatjes over hun eigen studie.
Het ligt er gewoon aan waar je goed in bent, als je geen normaal Nederlands kunt dan moet je geen jurist worden. Kan je niet goed rekenen moet je geen beta studie gaan doen. Er is een verschil tussen voldoendes halen voor de vakken omdat je goed kunt leren en een goede jurist zijn.
  zondag 30 november 2008 @ 15:30:10 #57
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_63644857
The_duce, ik zag je pas toen ik je eigenlijk al voorbij gefietst was gisteravond! Had je mij ook gespot? .

En over vooroordelen maak ik me niet meer druk: niet meer over rechtenstudenten, niet meer over betastudenten en niet meer over advocaten. Bijzonder ontspannend .
Nulla verba sed acta
pi_63655803
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 17:44 schreef GlowMouse het volgende:
Ik had het niet tegen jou maar tegen die jongen die het Nederlands niet machtig isaardappel en hmmmz.
mijn welgemeende excuses!
  zondag 30 november 2008 @ 23:02:49 #59
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63655993
Het is al goed
pi_63656947
quote:
Op zondag 30 november 2008 23:02 schreef GlowMouse het volgende:
Het is al goed
hehe, pak van mijn hart
  maandag 1 december 2008 @ 00:14:07 #61
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_63657798
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/12847

over vooroordelen gesproken.
de beta student die zegt: ik had ook economie kunnen gaan studeren en veel geld verdienen.

net alsof iedereen die economie studeert veel geld gaat verdienen
pi_63699318
Wat blijft Zwalve een held, die man wordt met de week beter! Nu vind ik Romeins Recht sowieso erg interessant, beter dan het beyond oninspirerende Europese Recht... Maar goed, er waren het vorige blok ook mensen die Staats- en Bestuursrecht interessanter vonden dan Encyclopedie, dus het zal wel aan mij liggen .
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_63699564
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:36 schreef Orbis het volgende:
Wat blijft Zwalve een held, die man wordt met de week beter! Nu vind ik Romeins Recht sowieso erg interessant, beter dan het beyond oninspirerende Europese Recht... Maar goed, er waren het vorige blok ook mensen die Staats- en Bestuursrecht interessanter vonden dan Encyclopedie, dus het zal wel aan mij liggen .
Doe je ook Latijnse juridische teksten lezen met 'm?
pi_63699680
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:44 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Doe je ook Latijnse juridische teksten lezen met 'm?
Was het maar waar. De vakken van de Albert Heijn vullen zich niet vanzelf, en laat mijn beurt nu net op woensdagmiddag / -avond vallen. Dus dat gaat aan mij voorbij. Evenals de lezingen die bijna allemaal op maandag plaats lijken te vinden, om dezelfde reden. Ik had graag Enait zichzelf horen verdedigen .
pi_63744797
Is Romeins recht wat nieuws of zo? Ik deed 't namelijk als mastervak bij Tellegen vorig jaar maar ik hoorde dat ze iets gingen veranderen en dat rechtsgeschiedenis 2 geschrapt werd voor romeins recht of iets dergelijks?
pi_63744854
quote:
Op maandag 17 november 2008 22:37 schreef Yashaaaaa het volgende:
Serieus ik had net een hele post getyped en gewoon het scherm weggeklikt zonder in te voeren.

Naja samenvatting ervan: Mensen die Corstens moeten lezen, weten jullie toevallig of de 6e druk echt zo verschilt van de 5e? want heb weinig zin om weer geld neer te moeten leggen voor dat kut boek.

Ik heb ook 3x over strafprocesrecht gedaan. Eerst een 4.5, toen een 4.5 in de herkansing en het jaar erop eindelijk gehaald. Ik snapte het serieus tot op de dag VOOR het laatste tentamen niet, ondanks dat ik er een maand op had geleerd en alle colleges en hoorcolleges had bijgewoond en de hele literatuur had doorgelezen.
Wat veranderde er de dag voor het tentamen? Ik ging post-it notes doen in mijn wetbundel. Ik had die geleend en ik kon er dus niet in strepen zoals het jaar ervoor, met markers. En toen heb ik dus voor de 3 verschillende opsporingsfasen (vroegsporing, terroristisch oogmerk en klassiek) 3 verschillende kleuren post-it notes gebruikt. En toen keek ik eens naar dat kerstboom geval, en mij viel op dat de post-its met een bepaalde regelmaat in het boek zaten.
En toen zag ik er ineens een patroon in en was 't allemaal heel logisch. Ik kan 't niet echt uitleggen, net zoals ik de pijlerstructuur van europa met de verschillende verdragen niet kan uitleggen, maar zo snapte ik 't dus.

En toen was 't ook heel makkelijk op tentamen verder, dan was het gewoon een kwestie van kijken naar in welke fase je zit en de post-its met de juiste kleur nabladeren. Bij de motivering van het vonnis ging ik nog steeds de mist in en ik kwam flink wat tijd te kort maar uiteindelijk was ik heel blij met mijn punt.

Doen dus, mits dat maar mag bij jullie.
pi_63744864
En verder...

Verdachte in de zin van WvSv, en je kunt dat vermoeden hardmaken met feiten? --> Klassieke opsporing kiezen, geeft je de ruimste bevoegdheden.

Georganiseerd verband, maar je hebt nog te weinig om ze direct in te rekenen als verdachtes? --> vroegsporing
(Voorbeeld, als je 2 mannen een bank ZIET beroven dan heb je gewoon tegen allebei gelijk een gewone verdenking en hoef je niet met vroegsporing te werken)

Terroristisch oogmerk? --> derde variant.

Let op! Deze bevatten ook doorzoekingsbevoegdheden en zo:
Wapens? - wet wapen en munitie
Drugs? Opiumwet
Verkeer? Weg en vereerswet.
Controlebevoegdheden? - Voortgezette toepassing o.b.v. geweerarrest, maar geen detournement de pouvoir!
Politie stuit op incriminerende zaken terwijl ze degene proberen te helpen, politie observeert niet-stelselmatig, of je kunt geen basis voor de toegepaste bevoegdheid vinden maar je onderbuikgevoel zegt dat het gewoon mag wat de politie doet? --> Politiewet

Bevoegdheid:
Opsporingsambtenaar --> Mag je pesten
Hulpofficier van justitie --> Mag je weekeind verpesten
Officier van justitie --> Mag je week verpesten
Rechtercommissaris --> Mag je zomervakantie verpesten
Raadkamer rechtbank --> Mag je leven verpesten

Wel ff opletten naar de opsomming van misdrijven waarvoor hechtenis en zo zijn toegestaan. Je kunt ze het beste tevoren even allemaal nabladeren in het Sr, dan weet je op tentamen in het gros van de gevallen of je misdrijf eronder valt of niet. Ze pakken namelijk geen vage dingen zoals stropen of ongevraagd porno naar minderjarigen sturen of zo, ze pakken wel gewoon iets in de zin van diefstal/mishandeling/inbraak/moord/doodslag/terroristische aanslag/verkrachting/heling/brandstichting/wederrechtelijke vrijheidsbeneming/kindermisbruik/aanranding/dood door schuld/wapens/drugs/dronken rijden

[ Bericht 67% gewijzigd door Sessy op 04-12-2008 02:56:07 ]
  vrijdag 5 december 2008 @ 08:37:42 #68
124676 RobertoCarlos
pi_63775231
quote:
Op donderdag 4 december 2008 02:14 schreef Sessy het volgende:
Is Romeins recht wat nieuws of zo? Ik deed 't namelijk als mastervak bij Tellegen vorig jaar maar ik hoorde dat ze iets gingen veranderen en dat rechtsgeschiedenis 2 geschrapt werd voor romeins recht of iets dergelijks?
Ik denk dat Orbis in Leiden studeert (Orbis, zet jezelf toch eens in de OP!). Daar wordt Romeins Recht gebruikt als Inleiding Inleiding Burgerlijk Recht, wat op zich logisch is.

Overigens vind ik Zwalve soms wat vermoeiend met zijn verhalen over de gesprekken die hij met zijn vrouw heeft en het zoeken naar slachtoffers die die eens kan afzeiken. Typisch een oudere docent die indruk probeert te maken op de verse eerstejaars. Aan de andere kant weet ie natuurlijk erg veel en zijn de colleges inhoudelijk erg interessant. Tot zover mijn review voor dit moment.

Trouwens nog bedankt voor je nachtelijk arbeid over strafprocesrecht. Hoef ik een vergelijkbaar tentamen tenminste niet 3x te herren
pi_63776876
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 08:37 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik denk dat Orbis in Leiden studeert (Orbis, zet jezelf toch eens in de OP!). Daar wordt Romeins Recht gebruikt als Inleiding Inleiding Burgerlijk Recht, wat op zich logisch is.

Overigens vind ik Zwalve soms wat vermoeiend met zijn verhalen over de gesprekken die hij met zijn vrouw heeft en het zoeken naar slachtoffers die die eens kan afzeiken. Typisch een oudere docent die indruk probeert te maken op de verse eerstejaars. Aan de andere kant weet ie natuurlijk erg veel en zijn de colleges inhoudelijk erg interessant. Tot zover mijn review voor dit moment.

Trouwens nog bedankt voor je nachtelijk arbeid over strafprocesrecht. Hoef ik een vergelijkbaar tentamen tenminste niet 3x te herren
Verhalen over zijn vrouw moet ik nog horen, dat komt vast nog wel. En ik vind zijn anekdotes altijd wel een lekker rustpunt tussen de Romeinsrechtelijke casus . Lijkt Burgerlijke Recht eigenlijk veel op Romeins Recht, of gaat dat vak een heel andere richting op? Want Romeins Recht vind ik echt erg boeiend. Als Burgerlijk Recht net zo is, laat maar komen.
pi_63781659
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 08:37 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Romeins als Inleiding burgerlijk? We hebben zowel inleiding burgerlijk als Romeins hoor .

Zou ook raar zijn anders.
  vrijdag 5 december 2008 @ 18:52:47 #71
124676 RobertoCarlos
pi_63789233
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 13:23 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Romeins als Inleiding burgerlijk? We hebben zowel inleiding burgerlijk als Romeins hoor .

Zou ook raar zijn anders.
Goed lezen: Inleiding (Inleiding Burgerlijk Recht), het vak is dus, via het Romeinse Recht, een eerste kennismaking met de begrippen, rechten en principes die, in een iets andere vorm, ook in het NL burgerlijk recht voorkomen. Een inleiding op het vak Inleiding Burgerlijk Recht, zo zie ik het iig.

Je ziet dat ook goed aan het studieboek dat er bij hoort (Prota dus), daar wordt de hele tijd geswitched van NL burgerlijk recht naar romeins recht en dat loopt steeds in elkaar over.
@Orbis: als het je interesseert wat er in Prota staat over het BW, dan lijkt me dat je Inl Burgerlijk Recht leuk gaat vinden. Heb het zelf nog niet gehad.
pi_63804300
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 18:52 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Goed lezen: Inleiding (Inleiding Burgerlijk Recht), het vak is dus, via het Romeinse Recht, een eerste kennismaking met de begrippen, rechten en principes die, in een iets andere vorm, ook in het NL burgerlijk recht voorkomen. Een inleiding op het vak Inleiding Burgerlijk Recht, zo zie ik het iig.

Je ziet dat ook goed aan het studieboek dat er bij hoort (Prota dus), daar wordt de hele tijd geswitched van NL burgerlijk recht naar romeins recht en dat loopt steeds in elkaar over.
@Orbis: als het je interesseert wat er in Prota staat over het BW, dan lijkt me dat je Inl Burgerlijk Recht leuk gaat vinden. Heb het zelf nog niet gehad.
Dan heb ik wat te snel gelezen. Gedeeltelijk waar natuurlijk, eigenlijk begin je ook al bij Encyclopedie een beetje met dit soort begrippen.
pi_63826115
Dag mensen,

Ik ben bijna klaar met mijn bachelor en nu moet ik natuurlijk een master gaan kiezen. Ik weet dat ik vrij laat ben met het kiezen, aangezien ik in februari wil gaan beginnen.

Nu is mijn oog gevallen op de Master Public International Law (specialisatie van Rechtsgeleerdheid) van de Universiteit Leiden. Ik heb werkelijk geen idee of deze opleiding een beetje goed is. Wat is jullie mening hierover? Of hebben jullie nog andere suggesties qua Masters in de richting van internationaal recht? Ik heb namelijk geen idee welke universiteit hoog aangeschreven staat en welke niet. Voorwaarde is wel dat ik in februari kan beginnen uiteraard. Of is het überhaupt niet verstandig omin februari al te beginnen?

Alvast bedankt!
pi_63847745
quote:
Op donderdag 4 december 2008 02:23 schreef Sessy het volgende:
heel strafprocesrechtverhaal.
Heldin
pi_63864361
Hoi,

Ik heb een brutale vraag. Heeft iemand hier toegang tot vLex.com? Ik wil graag jurisprudentie van een bepaalde zaak lezen, maar ik kom zonder inloggen niet verder dan de inleiding.

Je zou me echt onwijs van dienst zijn!
Eeuwig vijfentwintig
pi_63871652
quote:
Op maandag 8 december 2008 22:54 schreef Reese het volgende:
Hoi,

Ik heb een brutale vraag. Heeft iemand hier toegang tot vLex.com? Ik wil graag jurisprudentie van een bepaalde zaak lezen, maar ik kom zonder inloggen niet verder dan de inleiding.

Je zou me echt onwijs van dienst zijn!
Hi Reese! Ik heb er geen gratis toegang.
Maar ik heb wel via mijn universiteit toegang tot andere databases. Misschien wil je me de gegevens van de zaak PM-en en dan kan ik zoeken?
pi_63873104
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 10:02 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Hi Reese! Ik heb er geen gratis toegang.
Maar ik heb wel via mijn universiteit toegang tot andere databases. Misschien wil je me de gegevens van de zaak PM-en en dan kan ik zoeken?
Ga ik doen, dankjewel!
Eeuwig vijfentwintig
pi_63885862
quote:
Op maandag 8 december 2008 12:11 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

Heldin
Ja en dat uit 't hoofd, om 3 uur 's nachts... Als dat geen bewijs is dat ik 't zelfs in mijn slaap nog kan weet ik 't ook niet meer :p

Zooo gisteren bij Lendfers geweest. Da's ons aller studentendecaan, heeeeel lieve man, had zijn hulp al eerder nodig. Ik overweeg om mijn studie tijdelijk stil te zetten ivm ziekte... Dus. Mja ik zie wel. Anderzijds kan ik net zo goed toch proberen om in elk geval 2 uurtjes per dag wat te schrijven of zo en zo dit schooljaar misschien toch af te studeren. Kloteziekte ook. Mja.
pi_63889712
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 19:01 schreef Sessy het volgende:
Ja en dat uit 't hoofd, om 3 uur 's nachts... Als dat geen bewijs is dat ik 't zelfs in mijn slaap nog kan weet ik 't ook niet meer :p

Zooo gisteren bij Lendfers geweest. Da's ons aller studentendecaan, heeeeel lieve man, had zijn hulp al eerder nodig. Ik overweeg om mijn studie tijdelijk stil te zetten ivm ziekte... Dus. Mja ik zie wel. Anderzijds kan ik net zo goed toch proberen om in elk geval 2 uurtjes per dag wat te schrijven of zo en zo dit schooljaar misschien toch af te studeren. Kloteziekte ook. Mja.
Hm, klinkt lastig. Sterkte.
  dinsdag 9 december 2008 @ 21:54:35 #80
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63890433

dat strafrechtverhaal dat ik nog niet kende is dan wel weer hartverwarmend
pi_63890597
Wat kut, Sessy, net nu je zo dichtbij bent!
Maar ik kan me voorstellen dat een Masterjaar wel even wat heftiger is dan Bachelorjaren en dat je dat niet trekt icm. ziekte. Sterkte!!
pi_63890718
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 10:07 schreef ChRoNiC het volgende:
Ah weer eens beetje volgen dit topic.

Ik ben op dit moment bezig met Ondernemingsrecht. Interessant vak, denk dat ik mijn master ook in die richting ga zoeken.
Ik vond het ook een interessant vak, met name het gedeelte over IE.
De Master ondernemingsrecht is ook een combi met IE, iets wat ik erg opmerkelijk vind!!!!
Jammer genoeg wordt deze Master niet in deeltijd aangeboden.
pi_63890769
Mijn tentamenperiode komt er ook aan: Eerst Internationaal en Europees Recht, dan Rechtseconomie (kutvak van vorig jaar dat ik steeds uitstel), dan Burgerlijk Procesrecht (leuk!) en daarna Straf- en Strafprocesrecht (bibber).
pi_63891163
hmm ik heb het zesde druk, alleen ik weet niet of het verschilt, heb je iets aan het voorwoord bij de zesde druk? voor mij is het de eerste keer strafprocesrecht en ik stress hem ook. ik ga zoveel mogelijk oefententamens maken en kijken of ik een patroon erin herken en of er soortige zelfde vragen worden gesteld. (hielp bij kernvak privaat iig wel). Yashaaaa heb je misschien een samenvatting van corstens voor mij? misschien die je van smash-it hebt gekregen? thanks!
pi_63891214
Hmm even zoeken hoor..

Ik heb aanstaande vrijdag namelijk eerst tentamen burgerlijk recht I dus daar gaat nu even alle aandacht naar uit.
pi_63891295
Gevonden, pm me je email maar even..
pi_63894304
Ik heb volgende week verbintenissenrecht, moet zeggen dat het erg veel is en ik geen college gevolgd heb... Wordt volgende week mn dagen in de UB slijten...
pi_63894559
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 22:17 schreef apple2 het volgende:
hmm ik heb het zesde druk, alleen ik weet niet of het verschilt, heb je iets aan het voorwoord bij de zesde druk? voor mij is het de eerste keer strafprocesrecht en ik stress hem ook. ik ga zoveel mogelijk oefententamens maken en kijken of ik een patroon erin herken en of er soortige zelfde vragen worden gesteld. (hielp bij kernvak privaat iig wel). Yashaaaa heb je misschien een samenvatting van corstens voor mij? misschien die je van smash-it hebt gekregen? thanks!
Van 't grote dikke blauwe boek? Die van students-only is wel aardig. Ook via bol.com te bestellen voor in totaal iets van een 10 met verzenden of zo.
pi_63894666
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 21:59 schreef cinnamongirl het volgende:
Wat kut, Sessy, net nu je zo dichtbij bent!
Maar ik kan me voorstellen dat een Masterjaar wel even wat heftiger is dan Bachelorjaren en dat je dat niet trekt icm. ziekte. Sterkte!!
Ja 't stomme is, als 't niet met die whiplash was, was ik allang afgestudeerd voordat ik ziek werd.
Ik heb gewoon een pechjaar. Maar goed het is bijna nieuwjaar en vanaf 1 januari gaat alles veel beter, heb ik besloten.
Alleen is mijn scriptiebegeleidster dan voor onderzoek 'n aantal maanden weg. Jeeeeej. Maar ik moest ook nog een werkstuk inleveren voordat ik af kan studeren behalve de scriptie, dus dat ga ik dan doen.
  woensdag 10 december 2008 @ 02:10:04 #90
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63896107
Whiplash, andere ziekte, je treft het niet
pi_63897369
quote:
Op woensdag 10 december 2008 00:05 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik heb volgende week verbintenissenrecht, moet zeggen dat het erg veel is en ik geen college gevolgd heb... Wordt volgende week mn dagen in de UB slijten...
SIL-verslagen is the magic word. Zo heb ik hem met een weekje stampen gehaald...
pi_63901159
quote:
Op woensdag 10 december 2008 08:49 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

SIL-verslagen is the magic word. Zo heb ik hem met een weekje stampen gehaald...
Ja die ben ik nu aan het doornemen samen met de Boom basics. Opzich moet dat te doen zijn als ik me er ff voor kan inzetten.
pi_63903231
quote:
Op woensdag 10 december 2008 11:36 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Ja die ben ik nu aan het doornemen samen met de Boom basics. Opzich moet dat te doen zijn als ik me er ff voor kan inzetten.
Zorg ook dat je de kern van de voorgeschreven arresten goed weet. Je verliest vreselijk veel punten als je een antwoord niet kan illustreren met jurisprudentie. Maar ik vertel je geloof ik weinig nieuws...succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door cinnamongirl op 10-12-2008 13:12:28 ]
pi_63904007
Balen dat het niet zo lekker gaat Sessy. Sterkte!

Ik ben helemaal happy, want ben nu al klaar met mijn tentamens!
pi_63904129
quote:
Op woensdag 10 december 2008 00:05 schreef ChRoNiC het volgende:
ik heb morgen een verbintenissenrecht tentamen.. het leuke is dat ik alles mag meenemen: boeken, aantekeningen, jurisprudentiebundels, samenvattingen enz.. wat voor vragen gaan ze dan in hemelsnaam stellen?
  woensdag 10 december 2008 @ 13:39:29 #96
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_63904179
quote:
Op woensdag 10 december 2008 13:37 schreef aardappel het volgende:

[..]

ik heb morgen een verbintenissenrecht tentamen.. het leuke is dat ik alles mag meenemen: boeken, aantekeningen, jurisprudentiebundels, samenvattingen enz.. wat voor vragen gaan ze dan in hemelsnaam stellen?
Extra moeilijke vragen, waarbij je weinig hoeft te kennen, maar vooral moet kunnen. Succes!
pi_63904210
Openboek tentamens zijn de meest irritante die er zijn.
pi_63904814
Ik heb nog nooit een openboektentamen gehad. Ik zou me ook wel zorgen maken als dat eens zou voorkomen....dan ligt de nadruk inderdaad heel sterk op het toepassen.
pi_63906991
Wij hebben redelijk veel open boek tentamens op de universiteit. Raar genoeg zijn dat over het algemeen juist de vakken waar je je uiteindelijk kapot voor leert. Sectie privaatrecht doet veel aan open boek in het eerste en tweede jaar (of deed dat toen ik die jaren deed in elk geval), maar dan is de omvang van een tentamen zodanig dat je helemaal geen tijd hebt om wat dan ook op te zoeken. Je moet alles gewoon uit je hoofd weten, het enige wat je eventueel kunt doen is de naam van een arrest opzoeken als je die niet helemaal precies meer weet of zo. Eerlijk gezegd vond ik 't niveau van de open boek tentamens uit het tweede jaar eerder het niveau dat je bij andere vakken in het derde, vierde soms jaar kreeg.
Tsja en in de master was bij mij wel zo'n beetje alles open boek. Daar ging het echt om het begrijpen, als je het niet begreep wist je niet eens waar je 't op moest zoeken.

Eerst was ik zelf nooit zo'n fan van openboek tentamens, maar toen ik in het masterjaar opeens een niet-openboek tentamen kreeg had ik echt zo iets van... What The Fuck? Hoe doe je dit ook al weer?
Je raakt er heel snel aan gewend als alles open boek is.
pi_63909235
Hehe ik ben even samenvatting van arresten aant doorlezen gemaakt door een student:
quote:
Ging om bewaarnemingskosten betaald aan een opslagbedrijf voor boten. Later blijkt dat de boot gestolen is, omdat er een gozer komt bij die opslag en die ziet zijn boot. Hij revindiceert bij de eigenaar van de opslag. Deze zegt, ajuuuuuus, ik heb een ovk van bewaarneming met iemand en geef die boot niet zomaar mee.
Ik hoop dat degene dit niet tijdens het tentamen zo opgeschreven heeft:')
  woensdag 10 december 2008 @ 17:15:28 #101
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_63909807
quote:
Op woensdag 10 december 2008 16:52 schreef Yashaaaaa het volgende:
Hehe ik ben even samenvatting van arresten aant doorlezen gemaakt door een student:
[..]

Ach, waarom ook niet, docenten kunnen een beetje frivoliteit vast wel waarderen, als het antwoord inhoudelijk maar klopt .
Nulla verba sed acta
  woensdag 10 december 2008 @ 19:31:21 #102
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63913229
quote:
Op woensdag 10 december 2008 15:25 schreef Sessy het volgende:
Sectie privaatrecht doet veel aan open boek in het eerste en tweede jaar (of deed dat toen ik die jaren deed in elk geval), maar dan is de omvang van een tentamen zodanig dat je helemaal geen tijd hebt om wat dan ook op te zoeken.
Goederenrecht en ondernemingsrecht zijn ervan afgestapt sinds dit jaar. Of het wat te maken heeft met het slagingspercentage van 28% bij goederenrecht vorig jaar weet ik niet.
Het enige wat ik meeneem zijn collegeaantekeningen (met daarin sowieso ook van ieder arrest de rechtsregel) en het boek voor de details en slides voor de hoofdlijnen. Het meeste kijk ik dan in de collegeaantekeingen.
pi_63924355
quote:
Op zondag 7 december 2008 16:14 schreef Syrex_NL het volgende:
Dag mensen,

Ik ben bijna klaar met mijn bachelor en nu moet ik natuurlijk een master gaan kiezen. Ik weet dat ik vrij laat ben met het kiezen, aangezien ik in februari wil gaan beginnen.

Nu is mijn oog gevallen op de Master Public International Law (specialisatie van Rechtsgeleerdheid) van de Universiteit Leiden. Ik heb werkelijk geen idee of deze opleiding een beetje goed is. Wat is jullie mening hierover? Of hebben jullie nog andere suggesties qua Masters in de richting van internationaal recht? Ik heb namelijk geen idee welke universiteit hoog aangeschreven staat en welke niet. Voorwaarde is wel dat ik in februari kan beginnen uiteraard. Of is het überhaupt niet verstandig omin februari al te beginnen?

Alvast bedankt!
Heeft écht niemand ervaring met een dergelijke studie?
  donderdag 11 december 2008 @ 08:26:15 #104
124676 RobertoCarlos
pi_63924890
quote:
Op donderdag 11 december 2008 06:18 schreef Syrex_NL het volgende:

[..]

Heeft écht niemand ervaring met een dergelijke studie?
Als ik dit lees http://www.postgraduate.l(...)aw.jsp#tab_programme dan word ie alleen vanaf september gegeven. Check dat iig hier: http://www.law.leidenuniv(...)en_adresgegevens.jsp
of bij de studieadviseur...
pi_63929972
quote:
Op woensdag 10 december 2008 13:06 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Zorg ook dat je de kern van de voorgeschreven arresten goed weet. Je verliest vreselijk veel punten als je een antwoord niet kan illustreren met jurisprudentie. Maar ik vertel je geloof ik weinig nieuws...succes!
Ja dat idee had ik ook, ga maar snel weer naar de UB .
pi_63942384
Reese, check je PM: je e-mailadres werkt niet en de felbegeerde uitspraak staat hier op je te wachten!
pi_63950133
quote:
Op woensdag 10 december 2008 19:31 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Goederenrecht en ondernemingsrecht zijn ervan afgestapt sinds dit jaar. Of het wat te maken heeft met het slagingspercentage van 28% bij goederenrecht vorig jaar weet ik niet.
Het enige wat ik meeneem zijn collegeaantekeningen (met daarin sowieso ook van ieder arrest de rechtsregel) en het boek voor de details en slides voor de hoofdlijnen. Het meeste kijk ik dan in de collegeaantekeingen.
3 jaar geleden was 't bij sectie goederenrecht/ondernemingsrecht zo erg gesteld dat ze helemaal geen werkcolleges meer gaven maar 1 "werkcollege" voor iets van 150 studenten. Gewoon hoorcolleges dus... Slagingspercentages waren er dan ook naar.

Het jaar erop hebben ze Willem ingehuurd om werkcolleges te geven, hij was al student-assistent en ging toen hoor- en werkcolleges geven. Ik had 'm zelf bij Ondernemings- en Insolventierech en t is best bizar zal ik je vertellen als je zelf met 'm op kamp was waar hij bezopen uitgebreid zat te smoochen met een lekkere blondine op de bank, om zo iemand dan voor de klas te zien. Ergens past dat niet in de goede hokjes of zo.
Maar ik moet zeggen, hij was eigenlijk best streng maar wel goed hoor! Probleem was alleen, Willem had zijn diploma nog helemaal niet.
Dus, toen ging de studentenmedenzeggenschap op z'n achterpoten staan tegen zulk beleid van de faculteit en ik geloof dat de faculteit uiteindelijk heeft beloofd dat 't zonder extreme noodzaak niet meer ging voorkomen dat mensen die hun diploma nog niet hebben gaan lesgeven aan studenten. Willem gaf op dat moment al geen les meer omdat hij aan 't afstuderen was en toen ergens anders aan de slag ging. Good for him.

Alleen, ik neem toch aan dat ze toen iemand hebben moeten inhuren om die colleges te geven want die ene metro/homosexuele (whatever) docent - toffe peer trouwens, maar ben z'n naam kwijt - kan 't echt niet alleen. En ik denk dat ze toen het hele vak zijn gaan reviewen misschien?
pi_63950189
Ha ik kan me niet herinneren dat ik dat stuk geschreven zou hebben, is waarschijnlijk niet van mij, maar ik heb wel vergelijkbare dingen op tentamens opgeschreven... Ging altijd goed eigenlijk.
quote:
Op woensdag 10 december 2008 16:52 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]

[ Bericht 43% gewijzigd door Sessy op 12-12-2008 00:39:07 ]
  vrijdag 12 december 2008 @ 00:51:52 #109
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63950507
Willem gaf vorig jaar goederenrecht werkcolleges (samen met de heer W), en ik moet zeggen dat hij dat erg goed deed. Hij was erg scherp, en gaf bijvoorbeeld heel snel een tegenvraag als je antwoord gaf om te kijken of je het echt doorhad. Dit jaar is hij er helaas niet meer. En ja ik heb de verhalen die jij vertelt ook gehoord, maar wat hij in zijn vrije tijd doet maakt me niet zoveel uit.
Bedoel je die kale meneer met metro/homoseksuele? Staat een e-maildiscussie met hem in het UvT-topic
pi_63952494
Zo, ik ga mijn tentamen burgerlijk recht I verkloten denk ik
pi_63960862
Hier nog mensen die het B3 tentamen Internationaal en Europees recht gemaakt hebben/gaan maken op 18 december?
Moeilijk? Heeft iemand misschien nog een oefententamen voor mij?
pi_63968165
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 00:51 schreef GlowMouse het volgende:
Willem gaf vorig jaar goederenrecht werkcolleges (samen met de heer W), en ik moet zeggen dat hij dat erg goed deed. Hij was erg scherp, en gaf bijvoorbeeld heel snel een tegenvraag als je antwoord gaf om te kijken of je het echt doorhad. Dit jaar is hij er helaas niet meer. En ja ik heb de verhalen die jij vertelt ook gehoord, maar wat hij in zijn vrije tijd doet maakt me niet zoveel uit.
Bedoel je die kale meneer met metro/homoseksuele? Staat een e-maildiscussie met hem in het UvT-topic
Ja mij boeit 't ook niet wat hij verder doet met z'n vrije tijd, en hij is inderdaad wel goed als docent. Wat ik alleen zeg is dat 't een erg rare situatie is als studenten aan studenten les geven.

Kale? Nee hij was niet kaal geloof ik. Wel gemillimeterd. Met een bril met een erg dikke rand in ik geloof neongroen of zo?
  vrijdag 12 december 2008 @ 19:25:23 #113
124676 RobertoCarlos
pi_63968757
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 14:14 schreef cinnamongirl het volgende:
Hier nog mensen die het B3 tentamen Internationaal en Europees recht gemaakt hebben/gaan maken op 18 december?
Moeilijk? Heeft iemand misschien nog een oefententamen voor mij?
Ik ga hem niet maken, maar ik heb wel nog het tentamen van 20 december 2007 voor je, met de antwoorden erbij.
Is dat wat?
pi_63968901
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 19:25 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik ga hem niet maken, maar ik heb wel nog het tentamen van 20 december 2007 voor je, met de antwoorden erbij.
Is dat wat?
Daar zou je mij een groot plezier mee doen! Mijn mailadres staat in mijn profiel.
Welke vakken ga jij doen?
  vrijdag 12 december 2008 @ 19:31:49 #115
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63968906
Die bril heb ik nooit gezien. Bedoel je misschien Jiri? Anders weet ik het niet.

Waarom noem je eigenlijk net Willem? Over de heer V. gaan ook verhalen. Die laatste heeft net met stem gekregen overigens.
pi_63969346
Jiri ken ik niet eens.
V?

Willem noem ik omdat hij altijd erg hamerde op het gewoon alles KENNEN wat in die boeken staat en het me helemaal niet zou verbazen als hij voor de afschaffing van het open-boektentamen heeft gepleit. Het irriteerde hem mateloos dat hij elke keer van de studenten in de werkcolleges het antwoord kreeg dat zij het gingen opzoeken, hij zei dat je daar op het tentamen geen tijd voor had. En hij had gelijk.
  vrijdag 12 december 2008 @ 19:52:07 #117
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63969378
V ken je welzie pm
pi_63969787
De mannen die je noemt in de PM heb ik allebei niet gehad en ken ik verder totaal niet (behalve V die ik alleen van naam ken).

De homo/metrosexueel waar ik 't over had, die zie ik niet meer terug in de studiegids onder de vakken staan. Ik weet 't niet meer hoe hij heette, misschien Dorrepaal of zo iets dergelijks? Kan heel goed dat ik er totaal naast zit.
Ik weet ook niet waar hij heen is. Maar 't was wel een grappige gozer.
  vrijdag 12 december 2008 @ 20:17:26 #119
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63970144
Dat je V niet kent, is een gemis. Een van de weinigen die in hoorcolleges geen slides gebruikt maar gewoon wat vertelt. Hij houdt het bij de hoofdlijnen, maar illustreert dat adhv arresten waarbij hij af en toe vraagt wat je nou zelf zou doen als je in zo'n casus zat. Hij heeft ook wel eens een taart voorin de collegezaal gezet om te kijken hoe die onder de studenten verdeeld zou wordenvrij analoog aan de situatie vlak voor faillisement. Maar over hem gaan dus ook verhalen

Die homo/metroseksueel ken ik dan weer niet.
  vrijdag 12 december 2008 @ 21:19:19 #120
124676 RobertoCarlos
pi_63971839
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 19:31 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Daar zou je mij een groot plezier mee doen! Mijn mailadres staat in mijn profiel.
Doen we dat tog
quote:
Welke vakken ga jij doen?
Romeins Recht en Inl Europees Recht, begin januari; ff de bsa binnen halen
pi_63972011
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 21:19 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Doen we dat tog
[..]

Romeins Recht en Inl Europees Recht, begin januari; ff de bsa binnen halen
Dank je!!

Even nieuwsgierig: waarom heb jij al materiaal van B3 vakken als je nog eerstejaarsvakken moet halen? Of maak je je eigen schema?
pi_63972307
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 20:17 schreef GlowMouse het volgende:
Dat je V niet kent, is een gemis. Een van de weinigen die in hoorcolleges geen slides gebruikt maar gewoon wat vertelt. Hij houdt het bij de hoofdlijnen, maar illustreert dat adhv arresten waarbij hij af en toe vraagt wat je nou zelf zou doen als je in zo'n casus zat. Hij heeft ook wel eens een taart voorin de collegezaal gezet om te kijken hoe die onder de studenten verdeeld zou wordenvrij analoog aan de situatie vlak voor faillisement. Maar over hem gaan dus ook verhalen

Ik had hem in mijn 2de jaar horen te hebben maar de hoorcolleges werden zo laat gegeven, dat ik dan de laatste bus naar huis niet meer kon halen. Vandaar.
  vrijdag 12 december 2008 @ 21:50:40 #123
124676 RobertoCarlos
pi_63972781
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 21:24 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Dank je!!

Even nieuwsgierig: waarom heb jij al materiaal van B3 vakken als je nog eerstejaarsvakken moet halen? Of maak je je eigen schema?
Je bent idd nieuwsgierig....... laat ik het nog even mysterieus houden: ik heb zo mijn bronnen bij de UL

Maar het is wel zo dat ik mijn eigen schema maak, al resulteert dat nu even niet in het volgen van IER. Al is het maar omdat ik de ingangseis, Inl Europees Recht, nog niet heb. Maar ik kan me goed voorstellen dat ik bijv volgend jaar IER ga doen als dat qua schema zo uitkomt.

Ik heb er bijvoorbeeld dit jaar aan gedacht om Rechtseconomie te gaan doen, maar dat viel te ongelukkig samen met Romeins Recht, dat ik per se wil halen
pi_63978183
quote:
Op donderdag 11 december 2008 20:29 schreef cinnamongirl het volgende:
Reese, check je PM: je e-mailadres werkt niet en de felbegeerde uitspraak staat hier op je te wachten!
Heel erg bedankt voor je hulp nogmaals! Ben er heel blij mee.

de inhoud stemt me dan wel weer droevig, maar daar heb jij geen invloed op
Eeuwig vijfentwintig
  zaterdag 13 december 2008 @ 01:35:17 #125
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_63978651
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 20:17 schreef GlowMouse het volgende:

de hoorcolleges van V dit jaar waren de enige keren dat ik m'n aandacht er bij dat vak een beetje bij kon houden. Ik vind 't een toffe kerel. Krijg volgend jaar wat werkcolleges van 'm. Ben wel benieuwd naar de verhalen die over 'm rond gaan.
  zaterdag 13 december 2008 @ 11:42:54 #126
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63982465
V geeft echt geen werkcolleges
pi_63984380
Doet hij niet zo'n keuzevak in het kader waarvan je je bachelorscriptie kunt schrijven?

Hey zelfs Eijlander deed tot vorig jaar werkcolleges (voor 1 mastervak maar goed)
  zaterdag 13 december 2008 @ 13:49:32 #128
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_63984431
In de studiegids staat hij voor drie vakken, één mastervak zonder werkcolleges, en twee bachelorvakken waarbij hij zeker geen werkcolleges verzorgt. Hij komt ook niet over alsof hij graag een vast lijstje vragen af wil werken.
pi_63984564
Owja.

Nou hoeft dat natuurlijk niet. Ik bedoel, werkcolleges verdiepend staats- en bestuursrecht hadden ueberhaupt geen vragen, maar vormden steeds een inleiding op het schrijven van een werkstuk, 4 onderwerpen, 4 docenten. Enneh, Methoden van het Privaatrecht met Vranken - da's ook niet bepaald het type dat je het verschil tussen een goed en een zaak gaat uitleggen

[ Bericht 97% gewijzigd door Sessy op 13-12-2008 14:03:16 ]
  zaterdag 13 december 2008 @ 14:22:20 #130
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_63985029
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 11:42 schreef GlowMouse het volgende:
V geeft echt geen werkcolleges
topklas
pi_63987373
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 19:05 schreef Sessy het volgende:
Kale? Nee hij was niet kaal geloof ik. Wel gemillimeterd. Met een bril met een erg dikke rand in ik geloof neongroen of zo?
Denk dat je de heer Van D. bedoelt. Zal zijn colleges over zijn jack russels, als Sinterklaas en als foute Fransoos met een gestolen fiets nooit vergeten.

Snif, memories

pi_63993143
Jaaa die ja!
pi_64018638
Aha! Hier zijn hoogstwaarschijnlijk personen te vinden die wel van wanten weten met de vraag uit mijn topic.

Een recente casus, en ik vraag mij af of het vonnis betrekking heeft op het nieuwe Nederlandse identiteitsbewijs.
[Recht] Europees vonnis jurisprudentie voor identiteitsbewijs?

Rechten(ex)studenten, schijn uw licht!
pi_64030177
Ach weet je, dit is niet anders dan tig andere zaken in het verleden. Uiteindelijk willen de staten altijd zo veel mogelijk macht en houdt het EHRM ze vervolgens tegen. Denk aan de jurisprudentie over het zelfincriminerende bewijs bij strafzaken na administratieve verplichtingen, over de al dan niet toepasselijkheid van de waarborgen van het strafproces in administratieve boetezaken, dat soort dingen allemaal.

Op de chip op je paspoort mogen ze sowieso je vingerafdrukken zetten. De vraag is enkel of ze vervolgens er een kopie van mogen opslaan of ze moeten vernietigen.
pi_64075153
pfff, tentamen strafrechtelijke aansprakelijkheid @ uvt was niet echt een succes... mja, morgen de boeken weer in voor goederenrecht -_-
  dinsdag 16 december 2008 @ 23:43:14 #136
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64075238
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 23:40 schreef aardappel het volgende:
pfff, tentamen strafrechtelijke aansprakelijkheid @ uvt was niet echt een succes... mja, morgen de boeken weer in voor goederenrecht -_-
dat kan je wel zeggen ja. De werkcolleges/hoorcolleges stampen ze je helemaal vol met noodweer en al die dingen eromheen en dan vragen ze op het tentamen naar dingen die ze nooit van tevoren hebben besproken. De oefententamens waren iig stukken makkelijker. Ik hoop wel op een klein 6je

goederenrecht ga ik vol voor de herkansing, wat een ontiegelijk kutvak is dat
  dinsdag 16 december 2008 @ 23:57:24 #137
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64075659
Goederenrecht
  woensdag 17 december 2008 @ 00:13:57 #138
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64076155
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 23:57 schreef GlowMouse het volgende:
Goederenrecht
is pas vrijdagochted, kan nog mooi 2 dagen leren
pi_64076301
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 23:57 schreef GlowMouse het volgende:
Goederenrecht
Inderdaad. Prachtvak.
  woensdag 17 december 2008 @ 01:46:40 #140
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64077438
wanneer ik het ooit haal vind ik het ook een prachtvak, tot die tijd blijft het kut
pi_64081106
Nog steeds aan het beuken op verbintenissen... Vrijdag ochtend begint het feest..
pi_64097730
quote:
Op woensdag 17 december 2008 00:21 schreef Argento het volgende:

[..]

Inderdaad. Prachtvak.
het kan me anders op dit moment gestolen worden.
pi_64098867
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:46 schreef hmmmz het volgende:
wanneer ik het ooit haal vind ik het ook een prachtvak, tot die tijd blijft het kut
Ik vind 't 2 jaar na het behalen van het vak nog steeds kut.
pi_64106379
Vragen ze bij dat tentamen goederenrecht ook veel theorie en onzin als over die trust, of is het meer een geval van het presenteren van een casus en dan een beetje beredeneren wie het eigendom van de onder eigendomsvoorbehoud bij voorbaat verpande machine die constructief afgestemd is op het fabrieksgebouw waarop een hypotheekrecht van de DSB bank zit, heeft?
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  woensdag 17 december 2008 @ 23:57:08 #145
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64106554
In Tilburg dat laatste Maar je moet ook wel wat historie kennen zoals wat conversiebepalingen bij de invoering van het nieuw BW.
  donderdag 18 december 2008 @ 00:23:26 #146
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64107201
quote:
Op woensdag 17 december 2008 23:57 schreef GlowMouse het volgende:
In Tilburg dat laatste Maar je moet ook wel wat historie kennen zoals wat conversiebepalingen bij de invoering van het nieuw BW.
ik ga het eerst wel een keer proberen zonder dat 600 paginas dikke boek door te lezen, ik hoorde dat je het er andere jaren tenminste nog mocht bijhouden.
  donderdag 18 december 2008 @ 00:49:38 #147
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64107720
Toen ik dat boek mee mocht nemen, had ik het anders wel gelezen hoor. En tijdens het tentamen heb ik het nauwelijks opengehad omdat er nauwelijks tijd voor was. Ach, als je gewoon het rijtje 3:98 jo. 3:97 jo. 3:84 (soms zonder 3:97) heel snel maar kunt toepassen, en de details in kunt vullen adhv arresten, kom je al een heel eind
pi_64112519
Nou, dan ga ik eerst nog maar even dat hoofdstuk over pand doorlezen, en daarna de rest van de dag toch maar aan de slag met de werkcollegeopgaven....bedankt voor de tips in ieder geval.
pi_64112669
Hier ook een eerstejaars Rechten studente aan de UvT
pi_64115213
Ik heb vakantie maar ook weer niet
pi_64116053
quote:
Op donderdag 18 december 2008 12:15 schreef Yashaaaaa het volgende:
dat heb ik eigenlijk al sinds dat ik rechten studeer
pi_64119450
Ik heb echte vakantie .
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
  donderdag 18 december 2008 @ 16:13:52 #153
223256 Walging
ongeleid projectiel
pi_64123213
Ik ben opeens zo blij met m'n studie.

't was altijd zo van "Ja leuk, rechten.."
En nu: "Rechten "
  donderdag 18 december 2008 @ 16:29:23 #154
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64123772
Was dat je eigen reactie, of de reactie van mensen om je heen
  donderdag 18 december 2008 @ 16:33:33 #155
223256 Walging
ongeleid projectiel
pi_64123914
Míjn reactie, daarom juist
Ik vond 't altijd wel leuk, maar nu ik me er ook daadwerkelijk op kan concentreren vind ik 't geweldig
pi_64126120
[edit:]UvT-er hier:[/edit]

Een meevaller dat ik dat Integratievak heb gehaald zeg (uitslag staat nu op Blackboard). Dit had ik net als Rechtsfilosofie niet gevolgd (deze twee had ik in het rijtje blokvakken gezet, Verbintenissen en Goederen in het rijtje volgvakken), maar het viel me eerlijk gezegd best wel tegen tijdens het leren/lezen van de stof.

In ieder geval geen her dus zo vroeg al in januari.
pi_64131885
ik heb het helemaal gehad met leren, het komt er gewoon niet meer in... ik ga denk even comedycentral kijken (frasierrrrr) en dan pitten.. ...en dan morgen en overmorgen de kroeg in!
pi_64133725
Ik heb een ongetwijfeld domme vraag, maar ik zie dit nergens staan in dat boek van Snijders:

Bij natrekking vervalt een pandrecht op het bestanddeel. Maar wat gebeurt er bij vermenging zonder hoofdzaak? Ik zou zeggen dat een pandrecht niet zou vervallen (anders kun je toch gewoon wat olie bij elkaar gieten om een pandrecht ongedaan te maken?), van de andere kant staat de vermenging zonder hoofdzaak bij de originaire wijzen van verkrijging, op basis daarvan zou je zeggen dat een pandrecht dan wel vervalt. Iemand?
  donderdag 18 december 2008 @ 22:36:01 #159
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64133808
Het antwoord

[ Bericht 38% gewijzigd door GlowMouse op 18-12-2008 22:43:17 ]
pi_64134213
quote:
Op donderdag 18 december 2008 22:36 schreef GlowMouse het volgende:
Het antwoord
Bedankt. Kan ik met een gerust hart gaan slapen.
  vrijdag 19 december 2008 @ 00:40:37 #161
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64137274
quote:
Op donderdag 18 december 2008 21:38 schreef aardappel het volgende:
ik heb het helemaal gehad met leren, het komt er gewoon niet meer in... ik ga denk even comedycentral kijken (frasierrrrr) en dan pitten.. ...en dan morgen en overmorgen de kroeg in!
'
als ik je tegenkom krijg je nog 2 bier van mij in bolle
pi_64139861
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 00:40 schreef hmmmz het volgende:

[..]

'
als ik je tegenkom krijg je nog 2 bier van mij in bolle
ik zal wel even aan de dj vragen of ie HMMMZZZZZZZZZZZ wil roepen
pi_64144361
Straks verbintenissen, heb er een goed gevoel over want heb goed geleerd.

Leuk vak overigens.
pi_64145929
quote:
Op donderdag 18 december 2008 12:15 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik ook. Volgend blok een practicum en daarvoor moet je toch al iets gelezen hebben voor het begint...
pi_64147375
goederenrecht viel best wel mee
  vrijdag 19 december 2008 @ 14:24:10 #166
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64150301
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 12:56 schreef aardappel het volgende:
goederenrecht viel best wel mee
ik heb er nog geeneens zo'n heel slecht gevoel over

ik hoop op dat 6je
pi_64152479
Vormen een HBO studie Marketing en een WO studie Rechten een goede combi?
pi_64153232
Plush: Waarom zou je dat doen?

Ik heb verbintenissen gehaald net denk ik. Ging wel aardig goed.

*Blij* zo naar de vrimibo.
pi_64153439
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 16:02 schreef ChRoNiC het volgende:
Plush: Waarom zou je dat doen?

Ik heb verbintenissen gehaald net denk ik. Ging wel aardig goed.

*Blij* zo naar de vrimibo.
Heb HBO bijna afgerond. Rechten lijkt me tof, maar ik weet niet precies wat ik er mee "moet"

Het schijnt dat 50% van de mensen die Rechten hebben gestudeerd het bedrijfsleven ingaan..maar als wat?
  vrijdag 19 december 2008 @ 18:20:42 #170
57434 Marloes
Digital Love
pi_64156863
Iemand hier die gister ook strafproces heeft gemaakt (uu)?
The more that I appear.
pi_64164932
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 16:10 schreef Plush. het volgende:

[..]

Heb HBO bijna afgerond. Rechten lijkt me tof, maar ik weet niet precies wat ik er mee "moet"

Het schijnt dat 50% van de mensen die Rechten hebben gestudeerd het bedrijfsleven ingaan..maar als wat?
Rechten is heel diffuus hoor, je moet uiteindelijk wat kiezen en veel hangt van de richting die je kiest af.

Bedrijfsjurist, jurist bij de gemeente, waterschap of provincie of zo (denk met name aan vergunningen, ruimtelijke ordening, aanleg snelwegen, vreemdelingenzaken en verblijfsvergunningen, etc). Mensen met fiscaal recht kunnen belastingadviseur worden, of belastinginspecteur. Als je advocaat wilt worden ga je ook het bedrijfsleven in, je moet namelijk eerst 3 jaar stage lopen dacht ik - bij een bedrijf dus.
pi_64168017
Goederenrecht (UvT) viel volgens mij wel mee. Een 7 schat ik zo in. Ik denk dus dat ik alles wel heb gehaald. Ik wil nu in januari de hers van Rechtsbescherming, Recht & Management en Strafrechtelijke Aanpsrakelijkheid gaan doen van het derde jaar, maar deze vakken heb ik niet gevolgd . Als iemand van (een of meerdere van) die vakken goede, actuele aantekeningen heeft dan wil ik daar een redelijke vergoeding voor geven.

Niet geschoten is altijd mis.

(en sorry voor het spammen)
pi_64208450
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 22:35 schreef Sessy het volgende:

[..]

Rechten is heel diffuus hoor, je moet uiteindelijk wat kiezen en veel hangt van de richting die je kiest af.

Bedrijfsjurist, jurist bij de gemeente, waterschap of provincie of zo (denk met name aan vergunningen, ruimtelijke ordening, aanleg snelwegen, vreemdelingenzaken en verblijfsvergunningen, etc). Mensen met fiscaal recht kunnen belastingadviseur worden, of belastinginspecteur. Als je advocaat wilt worden ga je ook het bedrijfsleven in, je moet namelijk eerst 3 jaar stage lopen dacht ik - bij een bedrijf dus.
Als advocaat-stagaire loop je mee met een senior advocaat op het kantoor waar je aangenomen bent. Niet bij een andere onderneming, zou ook raar zijn.
Zie het als een specialisatie van een geneeskundige.
pi_64217645
Nee, maar ik bedoel - dan zit je ook niet op de universiteit of bij de overheid of zo, maar ook gewoon bij een bedrijf. Een advocatenkantoor is toch ook een bedrijf.
  maandag 22 december 2008 @ 14:15:35 #175
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_64244216
Mag ik als deeltijder ook in de openingspost?
Ik ben een UvT-er trouwens.

Als grammaticanazi moet ik trouwens ook even zeggen dat "meldt" in de openingspost (onderaan) met alleen een "d" zou moeten zijn.
  maandag 22 december 2008 @ 14:49:49 #176
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_64245540
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:22 schreef Sessy het volgende:
Nee, maar ik bedoel - dan zit je ook niet op de universiteit of bij de overheid of zo, maar ook gewoon bij een bedrijf. Een advocatenkantoor is toch ook een bedrijf.
De advocatuur en het bedrijfsleven worden in de praktijk toch wel als twee aparte takken van sport gezien hoor.
Nulla verba sed acta
pi_64298335
quote:
Op maandag 22 december 2008 14:15 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Mag ik als deeltijder ook in de openingspost?
Ik denk het wel. Ik sta dr ook tussen.
  dinsdag 23 december 2008 @ 21:05:54 #178
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64298829
Morgen nog even een presentatie houden, daarna aansluitende kerstbrunch (kosten faculteit ) en dan 7 januari pas weer tentamen. Dus vanaf morgenmiddag VAKANTIE --->
pi_64331138
Voor de UvT-ers die na gemaakte tentamens niet neurotisch elke dag voor, tijdens, en na hun werk of andere bezigheden Blackboard checken: de (voorlopige) uitslagen van Rechtsfilosofie staan erop.

Ik wil binnenkort beginnen met het voorr de hers inhalen (ik heb toch al vrij genomen) van de drie derdejaarsvakken Rechtsbescherming tegen de overheid(13/1), Recht en Maatschappij (20/1) en Strafrechtelijke Aansprakelijkheid (22/1). Zijn deze vakken door zelfstudie en zonder aantekeningen goed te doen of is dit een lastige onderneming (bv vanwege de vele handige schemaatjes die je in werkcolleges krijgt)?
pi_64333686
Recht en Maatschappij was in mijn tijd een vak waar je sowieso bij moest zijn omdat het ten eerste ging over de commissie gelijke behandeling, wat echt *niet* te volgen was zonder de colleges, en ten tweede omdat je met een groepje een onderzoek moest uitvoeren en presentaties houden en zo. Maar wellicht dat 't vak inmiddels is veranderd?

Rechtsbescherming en strafrechtelijke aansprakelijheid is wel te doen met zelfstudie denk ik.
pi_64343188
26 januari as. mn laatste tentamen. Althans, dat hoop ik.
pi_64437870
Uit een noot bij een arrest wat ik net lees:

"Maar wat mij eerlijk gezegd nogal ergert, is het oordeel (r.o. 2.10.1) dat het feit dat gemeente-ambtenaren daarover geen uitsluitsel konden geven daaraan niet afdoet. Daarmee stelt de Afdeling vast dat de betrokken Amsterdamse gemeente-ambtenaren hun vak niet verstaan. Daarover zou de Gemeente Amsterdam zich ernstige zorgen moeten maken. Maar dit oordeel impliceert bovendien, dat de Afdeling vindt dat een professionele instelling kan weten dat gemeenteambtenaren hun vak niet verstaan. Als ik gemeente-ambtenaar zou zijn, zou ik daar niet blij mee zijn."

Rotflmao
pi_64453105
quote:
Op woensdag 24 december 2008 17:28 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Ik wil binnenkort beginnen met het voorr de hers inhalen (ik heb toch al vrij genomen) van de drie derdejaarsvakken Rechtsbescherming tegen de overheid(13/1), Recht en Maatschappij (20/1) en Strafrechtelijke Aansprakelijkheid (22/1). Zijn deze vakken door zelfstudie en zonder aantekeningen goed te doen of is dit een lastige onderneming (bv vanwege de vele handige schemaatjes die je in werkcolleges krijgt)?
Recht en maatschappij is vrij goed te doen zonder colleges gevolgd te hebben. Het vak kent geen groepsopdrachten meer, alleen hoorcolleges en vrijwel alle informatie staat op de sheets. Voor verduidelijking kun je eventueel de reader een keer doorlezen, maar ook zonder dat is het prima te doen.
Rechtsbescherming is ook wel mogelijk zonder de colleges te volgen aangezien het bestuursrecht toch een vrij gestructureerd rechtsgebied is en de werkcolleges voornamelijk een herhaling van de hoorcolleges zijn. Strafrechtelijke aansprakelijkheid zal ook ongetwijfeld mogelijk zijn, maar het zal naar mijn inschatting wel een stuk pittiger zijn aangezien er, met name in de werkcolleges, toch vrij helder is uitgelegd hoe bij de verschillende onderwerpen de vork in de steel zit en waar de accenten van het tentamen zullen liggen, terwijl het boek van De Hullu niet altijd even duidelijk, en vaak vrij lastig te lezen, is.
  maandag 29 december 2008 @ 08:00:40 #184
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_64455461
quote:
Op maandag 29 december 2008 01:39 schreef Rovo het volgende:

[..]

Recht en maatschappij is vrij goed te doen zonder colleges gevolgd te hebben. Het vak kent geen groepsopdrachten meer, alleen hoorcolleges en vrijwel alle informatie staat op de sheets. Voor verduidelijking kun je eventueel de reader een keer doorlezen, maar ook zonder dat is het prima te doen.
Rechtsbescherming is ook wel mogelijk zonder de colleges te volgen aangezien het bestuursrecht toch een vrij gestructureerd rechtsgebied is en de werkcolleges voornamelijk een herhaling van de hoorcolleges zijn. Strafrechtelijke aansprakelijkheid zal ook ongetwijfeld mogelijk zijn, maar het zal naar mijn inschatting wel een stuk pittiger zijn aangezien er, met name in de werkcolleges, toch vrij helder is uitgelegd hoe bij de verschillende onderwerpen de vork in de steel zit en waar de accenten van het tentamen zullen liggen, terwijl het boek van De Hullu niet altijd even duidelijk, en vaak vrij lastig te lezen, is.
Bedankt voor de analyse.

Recht en Maatschappij zou dan wel erg weinig zijn zeg - ik heb de Blackboarddocumenten pas uitgeprint en dat lijkt me dan niet echt met 5 ECTS te corresponderen. Voor Rechtsbescherming ben ik nog het bangst, want bij het Integratievak had ik met een zelfde redenering ("gestructureerd rechtsgebied") de colleges niet gevolgd en dat vond ik later toch lastig om er met zelfstudie in te krijgen. Het leek uiteindelijk wel meer het toepassen van werkcollegeschemaatjes dan het toepassen van de (taai om door te lezen) stof uit de boeken. Ik was achteraf ook blij dat ik nog wel naar het responsiecollege ben gegaan.

Van Strafrechtelijke Aansprakelijkheid wil ik om die reden dan ook die aantekeningen kopen. Na de uitslag van het reguliere tentamen toch maar even een paar mensen een aanbodje gaan doen dan.
pi_64488845

[ Bericht 100% gewijzigd door BartBunny op 30-12-2008 04:15:46 ]
  dinsdag 30 december 2008 @ 23:22:15 #186
201459 DanielSmith
Tavern on the green
pi_64516060
Laat ik me ook maar weer eens melden hier...

Nog een weekje!
pi_64579663
Ik vrees voor mijn tentamen Romeins recht volgende week . Alle oefententamens gaan ontzettend slecht, op de een of andere manier denk ik niet op de goede wijze ofzo.
pi_64587584
Hey Juristen! Ik heb een vraagje.

Op nieuwjaarsnacht werden er bij ons in de straat een aantal auto's door vuurwerk in de fik gezet. Althans, eerst 1 auto en later gingen de auto's eromheen ook branden, toen het nogal lang duurde voor de brandweer kwam. Ik heb geen idee of men expres vuurwerk onder de auto heeft gegooid of dat er iets fout is gegaan, maar stel dat ze de personen die met 't vuurwerk hebben lopen spelen niet kunnen achterhalen - wie is er dan voor de schade aansprakelijk? Iedereen voor zich, of de eigenaar van de eerste auto?
  vrijdag 2 januari 2009 @ 19:05:59 #189
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64588067
Leuke buurt! Het beginsel is natuurlijk dat ieder zijn eigen schade draagt. Het enige aanknopingspunt dat ik ken dat daaraan verandering kan brengen is de onrechtmatige daad. En natuurlijk hangt het daarbij af van de omstandigheden van het geval Was de eigenaar op de hoogte maar deed hij niets om de eigenaars van de andere auto's op te sporen en te waarschuwen (waarvan ik denk dat het een normschending en daarmee aansprakelijkheid oplevert), of wist de eigenaar van niets?
  vrijdag 2 januari 2009 @ 19:16:45 #190
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64588501
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 18:53 schreef Sessy het volgende:
Hey Juristen! Ik heb een vraagje.

Op nieuwjaarsnacht werden er bij ons in de straat een aantal auto's door vuurwerk in de fik gezet. Althans, eerst 1 auto en later gingen de auto's eromheen ook branden, toen het nogal lang duurde voor de brandweer kwam. Ik heb geen idee of men expres vuurwerk onder de auto heeft gegooid of dat er iets fout is gegaan, maar stel dat ze de personen die met 't vuurwerk hebben lopen spelen niet kunnen achterhalen - wie is er dan voor de schade aansprakelijk? Iedereen voor zich, of de eigenaar van de eerste auto?
wat een pauper buurt
  vrijdag 2 januari 2009 @ 20:49:30 #191
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_64592563
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 19:16 schreef hmmmz het volgende:

[..]

wat een pauper buurt
Zo rond de Varkensmarkt / Veestraat gebeurt het elk jaar volgens mij. Verder wat Glowmouse zegt inderdaad. Er is geen risicoaansprakelijkheid voor een overslaande brand, als bijvoorbeeld die brand niet door een gebrek in de auto zelf is ontstaan en dat is bij brandstichting natuurlijk niet het geval.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 20:52:43 #192
124676 RobertoCarlos
pi_64592699
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 15:12 schreef -Trinity- het volgende:
Ik vrees voor mijn tentamen Romeins recht volgende week . Alle oefententamens gaan ontzettend slecht, op de een of andere manier denk ik niet op de goede wijze ofzo.
Had ik ook Ik probeer zoveel mogelijk de casusjes uit de opgaven uit te tekenen. Want als je de franje van de opgaven weg haalt, wordt de vraag alweer ietsjes makkelijker. Maar dan nog is dit vak teveel voor een 5 punts-vak.... Gelukkig heb ik de Sil-verslagen te pakken kunnen krijgen...

Het vervelende aan het Leidse studiesysteem is dat je nu al de afweging moet maken of je niet per ongeluk < 4 zou kunnen halen. In dat geval moet je wachten tot volgend jaar voordat je dit tentamen mag doen. Ik twijfelt dus nog....

[ Bericht 0% gewijzigd door RobertoCarlos op 03-01-2009 00:10:31 ]
pi_64597519
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 20:52 schreef RobertoCarlos het volgende:
Had ik ook Ik probeer zoveel mogelijk de casusjes uit de opgaven uit te tekenen. Want als je de franje van de opgaven weg haalt, wordt de vraag alweer ietsjes makkelijker. Maar dan nog is dit vak teveel voor een 5 punts-vak.... Gelukkig heb ik de Sil-verslagen te pakken kunnen krijgen...

Het vervelende aan het Leidse studiesysteem is dat je nu al de afweging moet maken of je niet per ongeluk een 4 zou kunnen halen. In dat geval moet je wachten tot volgend jaar voordat je dit tentamen mag doen. Ik twijfelt dus nog....
Op zich denk ik niet dat ik lager dan een 4 haal, maar ik wil hem gewoon in 1 keer halen! Tijdens de werkgroepen kon ik het allemaal goed volgen, maar als alles dan door elkaar wordt gevraagd dan raak ik in de war. Meestal dan zit ik met mijn antwoord wel in de goede richting, maar is mijn motivering niet juist.
pi_64597929
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 20:52 schreef RobertoCarlos het volgende:

Het vervelende aan het Leidse studiesysteem is dat je nu al de afweging moet maken of je niet per ongeluk een 4 zou kunnen halen. In dat geval moet je wachten tot volgend jaar voordat je dit tentamen mag doen. Ik twijfelt dus nog....
Daar zit ik nu ook mee. Van het tweede jaar moet ik nog altijd Rechtseconomie+bedrijfseconomie halen.
Ben alleen zo bang dat ik een 4 of lager haal, want dat betekent dat ik in september niet aan mijn Master mag beginnen.
pi_64602821
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 18:53 schreef Sessy het volgende:
maar stel dat ze de personen die met 't vuurwerk hebben lopen spelen niet kunnen achterhalen - wie is er dan voor de schade aansprakelijk? Iedereen voor zich, of de eigenaar van de eerste auto?
Dat is een makkelijke vraag. Degene die de schade heeft veroorzaakt door toerekenbaar onrechtmatig te handelen is aansprakelijk voor die schade. Wie dat dan is, is de volgende vraag, maar dan moet je je dus afvragen wie toerekenbaar onrechtmatig heeft gehandeld. Die is overigens aansprakelijk of hij of zij nu achterhaald kan worden of niet (de vraag wie is aansprakelijk áls de veroorzaker niet achterhaald kan worden, is dus geen goeie vraag).

Op welke grond zou de eigenaar van de eerste auto overigens aansprakelijk zijn?

Oh en vergeet de hoofdregel niet: eenieder is draagt zijn eigen schade.
pi_64605785
@ argento

Nou ik zat dus te denken van, als je niet kunt hardmaken dat 't door vuurwerk kwam en je kunt de mensen die 't gooiden niet pakken... Dan kun je ook betogen van, ja d'r was gewoon wat mis met de elektrische bedrading van je auto waardoor hij in de fik vloog en mijn auto in de fik stak, en dat is onrechtmatig van jou jegens mij. Dan krijg je natuurlijk wel wie-stelt-moet-bewijzen problemen, maar toch he? In theorie?

Nog daargelaten dat inderdaad, als diegene wist dat z'n auto in de fik stond en niks heeft gedaan om te proberen te voorkomen dat de andere auto's in de fik vlogen, dat ook al onrechtmatig kan zijn - maar is 't dat ook? Kun je van mensen echt verwachten dat ze met emmers water in de weer gaan terwijl de brandweer al gebeld is, of kun je beter zeggen van, blijf uit de buurt van die auto voor 't geval de benzinetank afgaat?

En dan nog een theoretische noot, zijn dat sociaal wenselijke effecten? Het is een verzekerbaar risico, moet je niet zeggen van, joh, veel te moeilijk om te achterhalen wie op nieuwjaarsnacht die auto's in de fik steekt, kost allemaal politie die anders moorden kan oplossen etc, zorg maar dat je 't verzekerd hebt en dan mag de verzekeraar proberen degene op te sporen die met vuurwerk zat te spelen?

Ik heb zelf eigenlijk niet voor mijzelf helder waarom of wat of hoe, ik heb er ook niet echt een mening over of zo, ik vind 't gewoon wel een interessant iets.

[ Bericht 15% gewijzigd door Sessy op 03-01-2009 03:43:09 ]
pi_64609402
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 03:37 schreef Sessy het volgende:
@ argento

Nou ik zat dus te denken van, als je niet kunt hardmaken dat 't door vuurwerk kwam en je kunt de mensen die 't gooiden niet pakken... Dan kun je ook betogen van, ja d'r was gewoon wat mis met de elektrische bedrading van je auto waardoor hij in de fik vloog en mijn auto in de fik stak, en dat is onrechtmatig van jou jegens mij. Dan krijg je natuurlijk wel wie-stelt-moet-bewijzen problemen, maar toch he? In theorie?
Dat klopt. De (risico)aansprakelijkheid van 6:173 (even uit mn hoofd, maar ik bedoel de risicoaansprakelijkheid voor gebrekkige roerende zaken) geldt sinds kort (oktober 2006 ofzo) ook voor motorvoertuigen. Stelplicht en bewijslast ligt, conform de hoofdregel van 150 Rv, bij de benadeelde partij die stelt dat zijn schade is veroorzaakt door een gebrek aan het motorvoertuig.
quote:
Nog daargelaten dat inderdaad, als diegene wist dat z'n auto in de fik stond en niks heeft gedaan om te proberen te voorkomen dat de andere auto's in de fik vlogen, dat ook al onrechtmatig kan zijn - maar is 't dat ook? Kun je van mensen echt verwachten dat ze met emmers water in de weer gaan terwijl de brandweer al gebeld is, of kun je beter zeggen van, blijf uit de buurt van die auto voor 't geval de benzinetank afgaat?
Het is op zich onrechtmatig om een gevaarzettende situatie te laten voorbestaan, maar inderdaad, daarbij past een belangenafweging. Het gaat om de vraag wat je in redelijkheid van iemand mag verlangen om de schade te voorkomen en ik denk dat het in dit voorbeeld iemand niet verweten kan worden dat hij, uit reeele angst voor ontploffing, even niks doet.
quote:
En dan nog een theoretische noot, zijn dat sociaal wenselijke effecten? Het is een verzekerbaar risico, moet je niet zeggen van, joh, veel te moeilijk om te achterhalen wie op nieuwjaarsnacht die auto's in de fik steekt, kost allemaal politie die anders moorden kan oplossen etc, zorg maar dat je 't verzekerd hebt en dan mag de verzekeraar proberen degene op te sporen die met vuurwerk zat te spelen?
De mogelijkheid tot verzekeren bestaat uiteraard maar is niet altijd reeel. Een schadeverzekering (cascoverzekering) heeft een prijs en die prijs staat op een gegeven moment niet meer in verhouding tot de dagwaarde van de auto. Maar naar mijn idee is het de individuele verantwoordelijkheid van iedere autobezitter om wel of niet voor schade te verzekeren. Wordt zon verzekering niet afgesloten, dan blijf je met het schaderisico zitten, tenzij die schade bij een aansprakelijke derde in rekening kan worden gebracht. Lukt dat niet omdat deze derde onbekend is en ook niet gevonden zal worden, dan zul je de schade zelf moeten dragen (het Waarborgfonds Motorverkeer treedt alleen op indien de schade door een onbekende derde is veroorzaakt dmv een ander motorrijtuig, dus schade die binnen de reikwijdte van de Wet Aansprakelijkheidsverzekeringen Motorrijtuigen valt).
pi_64657046
Kan iemand mij vertellen hoe ik het best in de gaten houd wanneer de inschrijvingsmogelijkheid van comap opent? En hoe gaat dit in zijn werk? Sta op het punt aan mijn master fiscaal recht te beginnen maar heb mij eerder nog niet op de reguliere manier ingeschreven via comap:(
  zondag 4 januari 2009 @ 19:51:09 #199
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64659089
quote:
Op zondag 4 januari 2009 19:04 schreef StijnH het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe ik het best in de gaten houd wanneer de inschrijvingsmogelijkheid van comap opent? En hoe gaat dit in zijn werk? Sta op het punt aan mijn master fiscaal recht te beginnen maar heb mij eerder nog niet op de reguliere manier ingeschreven via comap:(
UvT neem ik aan. Op de studiegids staat per vak precies hoe laat de inschrijving opent. Bij de meeste vakken die jij zoekt is dat 6/7 januari om 12.30.zelf heb ik comap overigens nooit gebruikt en het heeft me nog nooit één vraag opgeleverd
  zondag 4 januari 2009 @ 21:24:42 #200
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64664350
Ik zit net de cursusevaluaties te bekijken van een vak van 9 ECTS met in totaal 13 weken tussen het eerste college en het tentamen. Opmerkelijk vind ik de antwoorden bij de vraag "Ik heb in vergelijking met de aangegeven studiebelasting ….. tijd besteed aan de cursus (toelichting: 1 ECTS staat voor 28 uur)". 85% van de 121 respondenten geeft aan evenveel of meer tijd aan het vak te hebben besteed, waarvan 43% zelfs meer of veel meer. Dat is 19 uur per week gemiddeld. Ik vind gemiddeld 4 uur of meer per werkdag aan één vak besteden gedurende 13 weken tamelijk aan de hoge kant. Zou nou niemand die evaluaties eerlijk invullen?
pi_64669325
Ik denk dat de meeste mensen al fok!kend, msn'end, hyvend, bejewellend, tv kijkend etc. aan hun "schoolwerk" zitten en dan duurt zo iets wat langer dan als je de internetkabel eruit trekt zeg maar.
pi_64676863
quote:
Op zondag 4 januari 2009 19:51 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

UvT neem ik aan. Op de studiegids staat per vak precies hoe laat de inschrijving opent. Bij de meeste vakken die jij zoekt is dat 6/7 januari om 12.30.zelf heb ik comap overigens nooit gebruikt en het heeft me nog nooit één vraag opgeleverd
UvT inderdaad:) Heb comap ook nog niet eerder gebruikt maar om eventuele vragen te voorkomen was ik van plan het tijdens mijn master wel te gaan gebruiken. Ik kan echter de informatie die jij hierboven weergeeft niet terugvinden. Kun je me even precies uitleggen waar ik dit kan vinden. Op studiegids zie ik bijvoorbeeld nog nergens het 2009 programma.
Alvast bedankt!
  maandag 5 januari 2009 @ 11:28:15 #203
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64679568
Onder programma's en roosters is het het 2008 programma te vinden. Dat is in september begonnen en duurt tot 2009. Dat zie je dan ook staan onder het Programma overzicht: "voorjaarssemester (januari 2009 - juli 2009)". Als je op een vak klikt, zie je wanneer de inschrijftermijn is.

De hele studiegids wordt altijd in augustus helemaal gevuld, en daarna zijn er geen grote veranderingen meer.
  maandag 5 januari 2009 @ 20:54:01 #204
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_64703548
Zo, ik ben weer terug van weggeweest! Drie maanden wezen reizen na mijn afstuderen, erg leuk.

Ook leuk; ik had voor ik wegging mijn scriptie ingestuurd (gewoon, voor de lol) voor de Nationale Scriptieprijs van het Parool. Lag er een brief bij thuiskomst dat ik van de 237 ingestuurde scripties bij de laatste 18 zit. Halverwege deze maand krijg ik te horen of ik nog verder kom! Echt onverwacht!

Hoe is het hier?
pi_64704594
ik heb een 8 voor verbintenissenrecht!!!

woehoeeeee
  maandag 5 januari 2009 @ 21:15:06 #206
124676 RobertoCarlos
pi_64704709
quote:
Op maandag 5 januari 2009 21:12 schreef aardappel het volgende:

woehoeeeee
Goed bezig!
  maandag 5 januari 2009 @ 21:32:16 #207
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64705765
quote:
Op maandag 5 januari 2009 21:12 schreef aardappel het volgende:

woehoeeeee

niet zo stoer doen hee

ik heb ook gewoon een 8 gehaald

pi_64707461
quote:
Op maandag 5 januari 2009 21:32 schreef hmmmz het volgende:

[..]

niet zo stoer doen hee

ik heb ook gewoon een 8 gehaald

nerd!
  maandag 5 januari 2009 @ 22:10:06 #209
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_64707959
quote:
Op maandag 5 januari 2009 20:54 schreef Smash-it het volgende:
Zo, ik ben weer terug van weggeweest! Drie maanden wezen reizen na mijn afstuderen, erg leuk.

Ook leuk; ik had voor ik wegging mijn scriptie ingestuurd (gewoon, voor de lol) voor de Nationale Scriptieprijs van het Parool. Lag er een brief bij thuiskomst dat ik van de 237 ingestuurde scripties bij de laatste 18 zit. Halverwege deze maand krijg ik te horen of ik nog verder kom! Echt onverwacht!

Hoe is het hier?
Wat goed, gefeliciteerd! Spannend!

Hier is het vooral een Tilburgs feestje, dus welkom terug .
Nulla verba sed acta
  maandag 5 januari 2009 @ 22:34:48 #210
124676 RobertoCarlos
pi_64709230
quote:
Op maandag 5 januari 2009 22:10 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Wat goed, gefeliciteerd! Spannend!

Hier is het vooral een Tilburgs feestje, dus welkom terug .
Pfff, toch niet nog een Tilburger erbij he?
  maandag 5 januari 2009 @ 22:39:18 #211
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_64709435
quote:
Op maandag 5 januari 2009 22:34 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Neeee Utrecht for the win!
Nulla verba sed acta
  maandag 5 januari 2009 @ 22:40:22 #212
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_64709489
quote:
Op maandag 5 januari 2009 22:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
Nee man! UU!!
  maandag 5 januari 2009 @ 23:29:03 #213
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64711736
quote:
Op maandag 5 januari 2009 22:00 schreef aardappel het volgende:

[..]

nerd!
nee gij met je 8!

ga is heel snel bedrijfsethiek leren
  maandag 5 januari 2009 @ 23:51:13 #214
124676 RobertoCarlos
pi_64712720
quote:
Op maandag 5 januari 2009 22:40 schreef Smash-it het volgende:

[..]

Nee man! UU!!
Welkom terug dan, man!
pi_64715510
UL is wat minder snel met nakijken van verbintenissen.. Wacht nog steeds gespannen op mn cijfer.

Een 8 is niet verkeerd overigens!
  dinsdag 6 januari 2009 @ 02:06:52 #216
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64716378
Verbintenissenrecht was echt een appeltje eitje. Erg goede werkcolleges gehad dus het was eigenlijk niet meer dan wat rijtjes uit je hoofd leren en toepassen en wat arresten leren. Daarbij was het ook nog eens een open boek tentamen dus mocht je alles meenemen als hulpmiddel zolang het maar niet digitaal was. Verder was er nog een mogelijkheid tot het verkrijgen van een half bonuspunt.

ik hoop dat verbintenissenrecht B hetzelfde is qua opzet
  dinsdag 6 januari 2009 @ 08:42:02 #217
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_64718182
quote:
Op maandag 5 januari 2009 23:51 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Welkom terug dan, man!
vrouw! Wel een beetje bijblijven he en respect voor de afgestudeerde Utrechtse dames alhier aanwezig
Nulla verba sed acta
  dinsdag 6 januari 2009 @ 09:35:37 #218
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_64719052
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 08:42 schreef Leonoor het volgende:
vrouw! Wel een beetje bijblijven he en respect voor de afgestudeerde Utrechtse dames alhier aanwezig
Hahaha, thx Leonoor!
pi_64719254
Ik heb vanmiddag mondeling International institutional law en

Ik had al hele tijd het gevoel dat ik niet onthield wat ik las, maar goed gister met de aantekeningen doornemen kwam ik er toch achter dat het er wel in zat. Maar nu ben ik weer bang dat ik het allemaal vergeten ben, onzin natuurlijk want dat vergeet je echt niet in een nachtje..
Stresskip
pi_64720297
Balen. UL heeft weer iets nieuws ingevoerd, de conditionele herkansing.
Dat houd in dat als je lager dan een 4 haalt voor een (B2)vak, je het dat jaar niet meer mag herkansen. Hoezo stressverhogend? Als ik morgen voor mijn tentamen lager dan een 4 haal, kan ik in september niet aan mijn Master beginnen en betekent dat dus een studievertraging van minimaal een half jaar. Kloteregels ook .
  dinsdag 6 januari 2009 @ 10:32:39 #221
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_64720569
quote:
Op zondag 4 januari 2009 19:51 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik ben er het afgelopen semester bij Goederenrecht een keertje uitgezet toen er geen plaats was.

Ik heb daarom gisteren om 12:35 of zo voor het eerst ingelogd op comap om een m'n geplande schema ook echt vast te leggen (ik had gelezen dat het vanaf 12:30 kon), maar het was niet te doen. Site liep vast, alles zat al vol, echt pure ellende. Ik neem het risico voortaan maar weer....
  dinsdag 6 januari 2009 @ 10:45:33 #222
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_64720944
Verbintenissen was trouwens inderdaad goed te doen, ik kan alleen nooit lang blijven zitten bij tentamens, helemaal als ik weet dat het wel goed zit. Als iemand zich in ik geloof CZ10 irriteerde aan een wat oudere kerel die met zijn al wat stijvere benen vroeg en rumoerig over z'n bankje klom/struikelde om z'n zooi in te leveren, dan was ik dat waarschijnlijk.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 11:18:41 #223
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_64721923
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 10:22 schreef cinnamongirl het volgende:
Dat houd in dat als je lager dan een 4 haalt voor een (B2)vak, je het dat jaar niet meer mag herkansen. Hoezo stressverhogend? Als ik morgen voor mijn tentamen lager dan een 4 haal, kan ik in september niet aan mijn Master beginnen en betekent dat dus een studievertraging van minimaal een half jaar. Kloteregels ook .
Dat systeem heeft de UU ook. Sterker nog, voor veel vakken moet je en >4 halen, en >80% van de werkgroepen aanwezig zijn geweest om in aanmerking te komen voor "reparatie", hetgeen inhoudt dat je je onvoldoende kan optrekken tot max. een 6... Maar: heel veel succes met je tentamen morgen dus

En Yashaaaaa natuurlijk ook. Het komt allemaal goed. Je kunt het, positief denken en als je thuiskomt is het Chuck-tijd!
Nulla verba sed acta
  dinsdag 6 januari 2009 @ 11:24:22 #224
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64722119
quote:
Tilburg heeft ook conditionele herkansingen voor B2/B3 vakken. De conditie werkt dan alleen de andere kant op: als je tweemaal een vijf haalt, krijg je een extra herkansingsmogelijkheid (vaak mondeling). Wel kun je dan maximaal een zes halen.
Als je nu die cursus niet haalt en hij lijkt een beetje op een cursus aan een andere universiteit, schrijf je je direct in bij die andere universiteit, krijg je daar je P vrijgesteld, doe je een vergelijkbaar tentamen en krijg je vervolgens op de Universiteit Leiden een vrijstelling
pi_64722206
quote:
Echt nieuw is dat niet toch...

Was op veel andere universiteiten ook al. Ik zit er niet zo mee want lager dan een 4 haal ik toch niet..

Je hebt bedrijfseco morgen dus neem ik aan? Succes! Is doable.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 11:43:21 #226
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64722772
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 11:27 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Ik zit er niet zo mee want lager dan een 4 haal ik toch niet..
Dat zei ik ook, tot ik erachter kwam hoe sommige tentamenantwoorden gewaardeed worden. Er was een vraag 'betoog of Pietje gelijk heeft'. In het standpunt van Pietje stonden lekker veel dubbele ontkenningen en ik had er eentje over het hoofd gezien of teveel geteld. Totaal kon je voor de vraag 1 punt halen, en in een antwoordmodel stond per argument gegeven hoeveel punten dat argument waard was. De eindconclusie zorgde voor 0.1 punt. Alle argumenten had ik exact hetzelfde alleen de eindconclusie had ik verkeerd (Pietje heeft gelijk ipv Pietje heeft ongelijk). Volgens het antwoordmodel zou ik daarom 0.9 punten moeten krijgen voor die vraag. Toch kreeg ik maar 0.3 punten 'omdat uit mijn conclusie bleek dat ik niet wist waar ik mee bezig was'. De rest was op een vergelijkbare manier beoordeeld, en dan kom je zo onder de 4 terwijl je eigenlijk het dubbele verdient.
pi_64723255
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 11:27 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Echt nieuw is dat niet toch...

Was op veel andere universiteiten ook al. Ik zit er niet zo mee want lager dan een 4 haal ik toch niet..

Je hebt bedrijfseco morgen dus neem ik aan? Succes! Is doable.
thnx!! En ik ga niet voor het onderdeel bedrijfseconomie, maar voor rechtseconomie.
Ik ben een ramp met grafieken, getallen en formules
Ben nu maar keihard oude tentamens aan het stampen.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 13:46:05 #228
124676 RobertoCarlos
pi_64726812
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 11:55 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

thnx!! En ik ga niet voor het onderdeel bedrijfseconomie, maar voor rechtseconomie.
Welke vakken moet je überhaupt nog doen, behalve Rechtseconomie?
Suc6 ook van hieruit natuurlijk!
pi_64730246
Middagsss,
Start eind januari met master fiscaal recht aan uvt. Moet tijdens master ook een scriptie gaan schrijven. Heb hier echter tot op heden niets over gehoord, voorlichting of iets dergelijks niet gehad, geen begeleider toegewezen gekregen. Kan iemand mij alvast het een en ander vertellen over hoe dit proces in zijn werk zal gaan. Wat is een goede manier om een en ander aan te pakken? Is het gebruikelijk hiermee al aan het begin van je master te beginnen. Is het gebruikelijk eerst al je vakken te halen en dan pas aan de scriptie te beginnen? Kortom, praat me bij! Licht me in! Alvast bedankt!
pi_64730437
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:46 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Welke vakken moet je überhaupt nog doen, behalve Rechtseconomie?
Suc6 ook van hieruit natuurlijk!
P is binnen, van B2 alles gehaald behalve economie, van B3 is binnen: een keuzevak en Internationaal en Europees recht. Deze maand hoop ik ook nog BPR en Straf- en Strafprocesrecht binnen te slepen. Als dat lukt, moet ik dus alleen nog de vakken van het tweede semester van B3 en dan kan ik in september aan de Master beginnen .
Magoed, dat rot-economie kan dus flink roet in het eten gaan gooien. Voor geen enkel ander vak ben ik bang!
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:19:57 #231
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64730517
StijnH: op https://scriptie.rechten.uvt.nl/ kun je veel informatie vinden.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:33:46 #232
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_64731086
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:12 schreef StijnH het volgende:
Middagsss,
Start eind januari met master fiscaal recht aan uvt. Moet tijdens master ook een scriptie gaan schrijven. Heb hier echter tot op heden niets over gehoord, voorlichting of iets dergelijks niet gehad, geen begeleider toegewezen gekregen. Kan iemand mij alvast het een en ander vertellen over hoe dit proces in zijn werk zal gaan. Wat is een goede manier om een en ander aan te pakken? Is het gebruikelijk hiermee al aan het begin van je master te beginnen. Is het gebruikelijk eerst al je vakken te halen en dan pas aan de scriptie te beginnen? Kortom, praat me bij! Licht me in! Alvast bedankt!
Hoi StijnH, in Utrecht was het zo dat je de eerste twee periodes van je master alleen vakken volgt en in de derde en vierde periode maar 1 vak volgt en daarnaast je scriptie schrijft. Een begeleider moet je zelf zoeken, ik heb ze gewoon via email gevraagd of ze er tijd voor hadden. Bij de derde was het raak. Wie je vraagt, hangt af van het rechtsgebied waar je in afstudeert.

Wat ik je wel voor nu kan aanraden, is om zo snel mogelijk een onderwerp te verzinnen. Dit was voor mij (en ik zag het ook bij anderen) het grootste struikelpunt en ik heb er ook echt te lang over gedaan. Als je dat eenmaal hebt, gaat het balletje vaak wel snel rollen. Dus zoek een probleem, iets waar je een goede onderzoeksvraag bij kan verzinnen.
pi_64733574
Alvast bedankt voor jullie snelle reacties!
  dinsdag 6 januari 2009 @ 17:13:57 #234
124676 RobertoCarlos
pi_64735596
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:18 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

P is binnen, van B2 alles gehaald behalve economie, van B3 is binnen: een keuzevak en Internationaal en Europees recht. Deze maand hoop ik ook nog BPR en Straf- en Strafprocesrecht binnen te slepen. Als dat lukt, moet ik dus alleen nog de vakken van het tweede semester van B3 en dan kan ik in september aan de Master beginnen .
Magoed, dat rot-economie kan dus flink roet in het eten gaan gooien. Voor geen enkel ander vak ben ik bang!
Da's best een ambitieus programma. Maar goed je hebt zoiets vorig jaar al gedaan dus het moet kunnen.
En wie weet valt er, ondanks de 'harde knip' toch nog een oplossing te vinden, zodat je wel aan de master kunt beginnen. Wat dat betreft kan er soms veel meer kan dan je denkt op een uni...

En over dat "rot-economie"; wat kun je nou meer doen dan er voor gaan? (cliche omdat het waar is...) Desnoods met hulp van buiten of zo.

Suc6 met stampen en met de "strijd" morgen.
pi_64736114
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 11:55 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Ja dat bedoelde ik eigenlijk. Ik heb al een BSc economie dus ik heb gelukkig een vrijstelling .

Denk dat je programma voor dit jaar wel haarbaar is hoor. Ik ga volgend semester Staats en Bestuurs, Inl Straf(kutvak..), Sociaalrecht en Inl. Fiscaalrecht voor fiscalisten (twijfel tussen FiscRecht en NL recht vandaar) doen.. Das ook vrij ambitieus heb ik het idee
  dinsdag 6 januari 2009 @ 17:33:16 #236
124676 RobertoCarlos
pi_64736316
@StijnH: als aanvulling op de adviezen van mijn zeer gewaardeerde Utrechtse, vrouwelijke, draadgenoot, nog wat ideeën:

- een ander argument om zo snel mogelijk een onderwerp te kiezen is dat je dan de opdrachten en papers en zo die je bij vakken krijgt kunt combineren met (delen van) je afstudeeronderwerp. Zo lees je, voor je vak uit de master eigenlijk al literatuur die je anders toch ook voor je afstudeerscriptie-onderzoek zou moeten lezen en schrijf je in feite al delen van je scriptie. Win-win-win dus

- Datzelfde geldt ook voor het bezoeken van congressen, seminars en andere zaken die voorbij komen en die met je afstudeeronderwerp te maken hebben. Dat is een goeie manier om op een andere manier met je onderwerp bezig te zijn en je ontmoet ook nog eens iemand.
Heb je geen onderwerp moet je dat allemaal laten lopen...

- een beetje discutabele tip: kijk ook of je de afstudeerbegeleider een beetje mag.
Zoals ook uit oudere draadjes op Fok is te lezen, is de begeleiding (toch) heel belangrijk. Een begeleider kan moeilijk doen, helemaal niets doen, onbereikbaar zijn, hele sterke ideen hebben over hoe iets moet. Tijdens de mastervakken kun je mooi de docenten bestuderen en kijken of het wat is.
Maar natuurlijk hangt dit ook samen met het onderwerp en soms heb je idd gewoon geen keuze, dat zou kunnen.
- eigenlijk de belangrijkste tip: kies een onderwerp dat je echt leuk vindt !!
Je moet hier namelijk (laten we zeggen) iig een jaar aan werken en als je dat steeds met tegenzin moet doen, levert dat gegarandeerd vertraging op!

[ Bericht 0% gewijzigd door RobertoCarlos op 06-01-2009 18:03:37 ]
pi_64737476
Vooral de laatste 2 punten die je aangeeft zijn echt super belangrijk. Ik had in mijn economie-tijd een begeleider die werkelijk 0 toevoegde aan mijn hele scriptie. Ik vind dat persoonlijk erg vervelend, je krijgt namelijk helemaal niet het idee of je goed bezig bent of niet.
pi_64764958
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 17:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Da's best een ambitieus programma. Maar goed je hebt zoiets vorig jaar al gedaan dus het moet kunnen.
En wie weet valt er, ondanks de 'harde knip' toch nog een oplossing te vinden, zodat je wel aan de master kunt beginnen. Wat dat betreft kan er soms veel meer kan dan je denkt op een uni...

En over dat "rot-economie"; wat kun je nou meer doen dan er voor gaan? (cliche omdat het waar is...) Desnoods met hulp van buiten of zo.

Suc6 met stampen en met de "strijd" morgen.
Thnx, ik ben terug, weet 100% zeker dat het geen voldoende is (3 opgaven, waarvan 1 helemaal blanco gelaten). Nu maar hopen op minimaal een 4...
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 17:26 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Ja dat bedoelde ik eigenlijk. Ik heb al een BSc economie dus ik heb gelukkig een vrijstelling .

Denk dat je programma voor dit jaar wel haarbaar is hoor. Ik ga volgend semester Staats en Bestuurs, Inl Straf(kutvak..), Sociaalrecht en Inl. Fiscaalrecht voor fiscalisten (twijfel tussen FiscRecht en NL recht vandaar) doen.. Das ook vrij ambitieus heb ik het idee
Mijn programma is best heftig, omdat ik alles in de avonduren doe, ik werk ernaast gewoon overdag. Maar tot nu toe loop ik nominaal met de voltijders. Jouw programma is doable, Sociaal recht is supereenvoudig, St+Br is pittig maar goed te doen, Inleiding Strafrecht echter heb ik moeten herkansen; dat tentamen is link! Meerkeuze met flinke instinkers.
  donderdag 8 januari 2009 @ 10:37:39 #239
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_64802377
tvp!
Primum non nocere
pi_64802648
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 12:24 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Thnx, ik ben terug, weet 100% zeker dat het geen voldoende is (3 opgaven, waarvan 1 helemaal blanco gelaten). Nu maar hopen op minimaal een 4...
[..]

Mijn programma is best heftig, omdat ik alles in de avonduren doe, ik werk ernaast gewoon overdag. Maar tot nu toe loop ik nominaal met de voltijders. Jouw programma is doable, Sociaal recht is supereenvoudig, St+Br is pittig maar goed te doen, Inleiding Strafrecht echter heb ik moeten herkansen; dat tentamen is link! Meerkeuze met flinke instinkers.
Dat dacht ik al toen ik even in jouw fotoboek zat te gluren . Wel pittig indeed.
  donderdag 8 januari 2009 @ 17:59:30 #241
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_64819101
Ik heb dat tentamen Goederenrecht (UvT) niet meer, maar wanneer komt de uitslag eigenlijk (uiterlijk) op BlackBoard? Ik irriteer me vaak aan die lange wachttijden. Dat was trouwens het enige leuke aan Belastingrecht van het eerste jaar, dat die mensen er een sport van maakten het zo snel mogelijk na te kijken.
  donderdag 8 januari 2009 @ 18:02:03 #242
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64819170
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 17:59 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Ik heb dat tentamen Goederenrecht (UvT) niet meer, maar wanneer komt de uitslag eigenlijk (uiterlijk) op BlackBoard? Ik irriteer me vaak aan die lange wachttijden. Dat was trouwens het enige leuke aan Belastingrecht van het eerste jaar, dat die mensen er een sport van maakten het zo snel mogelijk na te kijken.
Ik heb dat tentamen niet gehad, maar 15 januari is de inzage. Ik denk dat de uitslagen maandag gepubliceerd worden.
pi_64819897
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 17:59 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Dat is in Maastricht precies hetzelfde, behoorlijk irritant. Ze deden er vorig blok zelfs 3 weken over om een met een antwoordmodel te komen, alsof ik nog weet wat ik overal heb ingevuld ...
pi_64836447
UL duurt ook al 3 weken.. Zitten natuurlijk wel feestdagen tussen maar dan nog. Ook geen antwoordenmodel, zeer storend!
pi_64839202
Yeah, een 8 voor mijn take-home tentamen Competition Law!
pi_64908773
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 00:49 schreef ChRoNiC het volgende:
UL duurt ook al 3 weken.. Zitten natuurlijk wel feestdagen tussen maar dan nog. Ook geen antwoordenmodel, zeer storend!
Same here, tentamen was op 18 december. Vind het rijkelijk lang duren. Ok, de 15 werkdagen, wat de maximale termijn is, is pas aankomende dinsdag voorbij maar toch.
pi_64909274
quote:
Op zondag 11 januari 2009 11:12 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Same here, tentamen was op 18 december. Vind het rijkelijk lang duren. Ok, de 15 werkdagen, wat de maximale termijn is, is pas aankomende dinsdag voorbij maar toch.
Is de termijn bij jullie 15 werkdagen? Bij ons hanteren ze maximaal 9 werkdagen, ook voor vakken met 800+ studenten.
pi_64909321
quote:
Op zondag 11 januari 2009 11:41 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Is de termijn bij jullie 15 werkdagen? Bij ons hanteren ze maximaal 9 werkdagen, ook voor vakken met 800+ studenten.
Jup, maar liefst 15 werkdagen. En sommige vakgroepen nemen die tijd ook echt!
pi_64909702
Ik moet uiterlijk dinsdag de uitslag krijgen, ze haasten zich nooit. 4 volle weken mogen ze erover doen, dus 4 volle weken doen ze erover...
  zondag 11 januari 2009 @ 13:46:47 #250
124676 RobertoCarlos
pi_64912417
Maar ook al zouden ze er langer over doen: niemand die daar wat van kan/gaat zeggen toch?
Is het wel eens gebeurd dat iemand daar iets van gezegd heeft? En zo ja, wat gebeurde er dan?
pi_64912826
Nou, de docenten krijgen een vette uitbrander?

Bij ons is er wel eens wat van gezegd en toen hebben ze een hoop studentassistenten ingezet om 't alsnog binnen een aantal dagen nagekeken te hebben. Anders zouden ze er nog weken over hebben gedaan omdat 2 van de 4 docenten toen ziek waren (en niet een griepje maar echt iets langdurigs) of zo iets en de andere 2 docenten behalve met het nakijkwerk ook met andere zaken het werk van hun zieke collega's moesten doen. Ik had zelf 't idee dat ze toen ook nog vrij royaal waren met het uitdelen van punten voor deels-goede antwoorden, al zou dat een consequentie van gehaast nakijken kunnen zijn.

[ Bericht 18% gewijzigd door Sessy op 11-01-2009 14:06:40 ]
pi_64939346
Ik heb een tentamen dat ik op 15 november heb gemaakt en ik weet nog steeds niet of ik het gehaald heb of niet

De klachtencommissie is inmiddels een van mijn nieuwe vrienden
  maandag 12 januari 2009 @ 17:12:16 #253
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64956109
Strafrechtelijke aansprakelijkheid zou volgens BB vandaag online moeten komen, morgen is de inzage. Maar er staat dus nog helemaal nix online Dat ze gewoon een beetje opschieten daar, ze hebben de mofo hele vakantie de tijd gehad om het na te kijken.
  maandag 12 januari 2009 @ 17:26:37 #254
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64956802
quote:
Op maandag 12 januari 2009 17:12 schreef hmmmz het volgende:
Strafrechtelijke aansprakelijkheid zou volgens BB vandaag online moeten komen, morgen is de inzage. Maar er staat dus nog helemaal nix online Dat ze gewoon een beetje opschieten daar, ze hebben de mofo hele vakantie de tijd gehad om het na te kijken.
hehe 't staat online
  maandag 12 januari 2009 @ 17:30:50 #255
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64956978
Het was eigenlijk best makkelijk maar ik had het echt verneukt op het tentamen, toch nog een 6.5 gehaald
morgen lekker gratis bier zuipen @ magisterborrel
  maandag 12 januari 2009 @ 18:10:22 #256
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_64958326
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 18:02 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik heb dat tentamen niet gehad, maar 15 januari is de inzage. Ik denk dat de uitslagen maandag gepubliceerd worden.
Niet dus.

Kan mezelf er trouwens niet toe aanzetten om die derdeaarstentamens goed te gaan voorbereiden in de hers, merk ik nu. Terwijl het volgend jaar misschien een stuk moeilijker is om zoveel vrij tijdens de tentamens te regelen. Straks een avond goed blokken op Rechtsbescherming, misschien wordt dat de omslag...
  maandag 12 januari 2009 @ 18:11:56 #257
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64958370
Goederenrecht 15 januari inzage, dus dan komt de uitslag meestal 14 janauri.
  maandag 12 januari 2009 @ 18:30:26 #258
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_64958898
quote:
Op maandag 12 januari 2009 18:11 schreef hmmmz het volgende:
Goederenrecht 15 januari inzage, dus dan komt de uitslag meestal 14 janauri.
Ach ja. Ik ben meer geïrriteerd over dat slome gedoe altijd trouwens. Ik heb het wel gehaald of ik moet er heel erg naastzitten.

Gefeliciteerd met Straf trouwens! Daar begin ik woensdag aan als het goed is, gecombioneerd met Recht en Maatschappij. Maar Straf laat ik als eerst vallen als het niet wil vlotten, omdat dat toch meer een volgvak is. Recht en Maatschappij en Rechtsbescherming volg ik volgend jaar toch niet, ook als ik ze nu niet ga doen.
  maandag 12 januari 2009 @ 19:45:29 #259
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_64961704
Zo, ik sta ingeschreven
Primum non nocere
pi_64967672
quote:
Op maandag 12 januari 2009 19:45 schreef Florian_ het volgende:
Zo, ik sta ingeschreven
Tof. Wil je nog een keertje meelopen trouwens?
pi_64973270
yeah, ik heb een 6 voor strafrechtelijke aansprakelijkheid! Nu nog even duimen voor goederenrecht
  maandag 12 januari 2009 @ 23:29:52 #262
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64973427
quote:
Op maandag 12 januari 2009 23:27 schreef aardappel het volgende:
yeah, ik heb een 6 voor strafrechtelijke aansprakelijkheid! Nu nog even duimen voor goederenrecht
en dan te bedenken dat het een derdejaars vak is wat je nu al in het tweede jaar hebt gehaald
pi_64973869
... the hell. Een 9 voor strafrechtelijke aansprakelijkheid, en dat terwijl ik dat hele rechtsgebied geen hol aanvind.
pi_64976093
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 07:49 schreef bladibladibla het volgende:
Yeah, een 8 voor mijn take-home tentamen Competition Law!
Haha..gefeliciteerd hoor.. ik heb Competition Law maar bewaard voor volgend jaar ;-)

Zit hier nu trouwens in de VS, de Nederlandse ondernemingsrecht-studenten te representen hier
pi_64980311
Wat tof! Wat ben je daar precies aan het doen?
  dinsdag 13 januari 2009 @ 09:54:56 #266
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_64980345
quote:
Op maandag 12 januari 2009 21:48 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Tof. Wil je nog een keertje meelopen trouwens?
Ja lijkt me tof! Ik moet alleen even kijken wanneer, want ik loop momenteel stage. Ik ben waarschijnlijk begin februari een aantal dagen vrij omdat ik dan mijn eerste stage heb afgerond en ga beginnen aan de tweede.
Primum non nocere
pi_64980569
Ik ben ook van plan rechten te studeren maar is het mogelijk om met een HBO Rechten propedeuse WO rechten te studeren of heb je een VWO diploma nodig?
  dinsdag 13 januari 2009 @ 10:05:57 #268
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_64980628
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 10:03 schreef Jim_Button het volgende:
Ik ben ook van plan rechten te studeren maar is het mogelijk om met een HBO Rechten propedeuse WO rechten te studeren of heb je een VWO diploma nodig?
Je kunt worden toegelaten tot de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid als je het einddiploma vwo hebt behaald. Er zijn geen eisen aan je profielkeuze. Je wordt ook toegelaten met een hbo-(propedeuse)diploma.
Daarnaast heeft de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid een numerus fixus: een maximaal aantal eerstejaarsstudenten. Aanmelden gaat – net als voor andere studies – via Studielink.
Primum non nocere
pi_64980850
Nou ik begin er helemaal gestoord van te worden!!!! Ik wil mn cijfer van verbintenissen!!!! Godver 19 december gemaakt, dit slaat toch nergens op.
pi_64990097
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 10:16 schreef ChRoNiC het volgende:
Nou ik begin er helemaal gestoord van te worden!!!! Ik wil mn cijfer van verbintenissen!!!! Godver 19 december gemaakt, dit slaat toch nergens op.
Ik heb het cijfer van mijn tentamen van 18 december ook nog niet terug. Ik log elke dag wel een paar keer in op U-twist maar nee...
  dinsdag 13 januari 2009 @ 16:52:45 #271
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_64995889
Jippie, Goederenrecht (UvT) is zojuist eindelijk geplaatst.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 18:03:39 #272
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_64998581
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 16:52 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Jippie, Goederenrecht (UvT) is zojuist eindelijk geplaatst.
dit stond op 1 van de eerste sheets:
het bestuderen van uw werkcollege en HC aantekeningen is volstrekt onvoldoende om het tentamen te halen. Lees het boek en bereid de colleges voor

heb nooit iets voorbereid, boek niet gelezen, 1 hc van vriesendorp gevolgd. Verder gewoon 1 dag voor het tentamen wat opdrachten doorgenomen + de arresten geleerd. Uiteindelijk nog een 6 ook
eindelijk klaar met dat kutvak
  dinsdag 13 januari 2009 @ 18:27:35 #273
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_64999279
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 18:03 schreef hmmmz het volgende:

[..]

dit stond op 1 van de eerste sheets:
het bestuderen van uw werkcollege en HC aantekeningen is volstrekt onvoldoende om het tentamen te halen. Lees het boek en bereid de colleges voor

heb nooit iets voorbereid, boek niet gelezen, 1 hc van vriesendorp gevolgd. Verder gewoon 1 dag voor het tentamen wat opdrachten doorgenomen + de arresten geleerd. Uiteindelijk nog een 6 ook
eindelijk klaar met dat kutvak
Ja, dat klopt wel wat je zegt. Ik heb uiteindelijk best wel wat tijd verspild met het lezen van dat boek, totdat ik ruim een dag vantevoren de tip kreeg (van Glowmouse) dat het toch sterk casuïstisch zou worden in plaats van theorie. Gelukkig had ik goede aantekeningen van iemand gekregen.

Maar echt verschrikkelijk vind ik het vak toch niet. Ik heb het meer op toepasvakken als dit dan op kennisvakken (Rechtsgeschiedenis ). Ik vond die twee hc's van Vriesendorp (toch?) trouwens wel verschrikkelijk, en heb die bonusvraag daarom niet eens ingeleverd.
pi_65000359
Ook eindelijk mijn uitslag, geen dag te vroeg, maar wel een 8 .
pi_65001341
Gefeliciteerd allemaal met jullie goede punten!
  dinsdag 13 januari 2009 @ 21:01:37 #276
124676 RobertoCarlos
pi_65005423
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 14:37 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Ik heb het cijfer van mijn tentamen van 18 december ook nog niet terug. Ik log elke dag wel een paar keer in op U-twist maar nee...
Op het moment dat het in de onderwijsadministratie is verwerkt, krijg je automatisch een mail naar je studentenmail-adres (dus je umail-adres). Hier vandaan kun je je mail laten doorsturen naar een ander emailadres.
Krijg je dus vanzelf een mailtje als je een cijfer hebt. Tenzij je het spannend vindt om utwist te checken...
  dinsdag 13 januari 2009 @ 21:03:59 #277
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65005513
quote:
Op maandag 12 januari 2009 19:45 schreef Florian_ het volgende:
Zo, ik sta ingeschreven
Ik twijfel alleen nog tussen enkel Rechtsgeleerdheid of de major Rechten met minor Bedrijfswetenschappen
Primum non nocere
  dinsdag 13 januari 2009 @ 21:48:35 #278
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_65007429
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:03 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Ik twijfel alleen nog tussen enkel Rechtsgeleerdheid of de major Rechten met minor Bedrijfswetenschappen
Over minors kun je tegen het einde van je 1e jaar in alle rust nadenken, toch? Ik weet even niet meer waar je wilde gaan studeren?

Gefeliciteerd met de inschrijving in ieder geval .
Nulla verba sed acta
  dinsdag 13 januari 2009 @ 21:52:38 #279
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65007594
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:48 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Over minors kun je tegen het einde van je 1e jaar in alle rust nadenken, toch? Ik weet even niet meer waar je wilde gaan studeren?

Gefeliciteerd met de inschrijving in ieder geval .
In Leiden. En daar kun je het eerste jaar gelijk al beginnen met de combinatiestudie Recht & Bedrijfswetenschappen. Het aantal studieuren blijft hetzelfde, maar er worden een aantal rechtvakken vervangen voor bedrijfswetenschappen.
Primum non nocere
pi_65007726
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:52 schreef Florian_ het volgende:

[..]

In Leiden. En daar kun je het eerste jaar gelijk al beginnen met de combinatiestudie Recht & Bedrijfswetenschappen. Het aantal studieuren blijft hetzelfde, maar er worden een aantal rechtvakken vervangen voor bedrijfswetenschappen.
Leuk
Dus je gaat niet voor civiel effect?
  dinsdag 13 januari 2009 @ 21:58:47 #281
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_65007890
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:55 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Leuk
Dus je gaat niet voor civiel effect?
Oeh! Dat is wel iets om mee te wegen inderdaad. Als je geen civiel effect haalt, sluit je zo al bij aanvang van je studie al een aantal carriere-opties uit.
Nulla verba sed acta
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:03:08 #282
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65008086
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:58 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Oeh! Dat is wel iets om mee te wegen inderdaad. Als je geen civiel effect haalt, sluit je zo al bij aanvang van je studie al een aantal carriere-opties uit.
Oh, leg uit? Ik ben natuurlijk nog niet echt heel erg thuis in het vakgebied
Primum non nocere
pi_65008499
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:03 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Oh, leg uit? Ik ben natuurlijk nog niet echt heel erg thuis in het vakgebied
Even gepikt van internet:

In algemeen spraakgebruik wordt met civiel effect bedoeld dat je opleiding zodanig was samengesteld dat je voldoet aan de eisen voor benoem-baarheid in zowel advocatuur als rechterlijke macht: je bent dan toelaatbaar tot de advocatenopleiding en tot de raio-selectie.

In Leiden bijv. moet je bepaalde vakken hebben gehaald om dat civiele effect te behalen.
Straf- en Strafprocesrecht (derde jaar) is bijvoorbeeld zo'n vak. En dat is nu net zo'n vak dat afvalt bij een bedrijfskundige minor lijkt me.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:13:31 #284
124676 RobertoCarlos
pi_65008533
Als ik het goed lees op de website is het best nog te doen om het civiel effect te halen met de combinatiestudie.

Van de website: http://www.law.leidenuniv.nl/studenten/civieleffect.jsp
quote:
Voor de Bachelor major/minor opleiding Rechtsgeleerdheid in combinatie met Bedrijfswetenschappen of Economie wordt het Juridisch Civiel Effect behaald wanneer studenten het vak Straf- en strafprocesrecht (BA III) inhalen in combinatie met een Master Rechtsgeleerdheid.
Ligt dus wel een beetje aan de master die je kiest..
pi_65008632
Speaking of which, is hier iemand die het tentamen Straf- en strafprocesrecht (BIII) in Leiden heeft gemaakt/gehaald? Ik moet er 30 januari aan geloven.
pi_65008731
En vandaag heb ik tentamen Burgerlijk Procesrecht gedaan. Die was pittig op niveau maar ik denk hem wel te hebben gehaald. Ik heb wel een pijnlijke blunder gemaakt:
Ik heb 'ja' geantwoord op de vraag of een echtscheiding ook bij het scheidsgerecht kon worden afgedaan

(Ik weet wel dat het om arbitrage gaat, maar vond art. 1020 Rv wel van toepassing... ).

[ Bericht 0% gewijzigd door cinnamongirl op 13-01-2009 22:43:55 ]
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:22:38 #287
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65008954
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:12 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Even gepikt van internet:

In algemeen spraakgebruik wordt met civiel effect bedoeld dat je opleiding zodanig was samengesteld dat je voldoet aan de eisen voor benoem-baarheid in zowel advocatuur als rechterlijke macht: je bent dan toelaatbaar tot de advocatenopleiding en tot de raio-selectie.

In Leiden bijv. moet je bepaalde vakken hebben gehaald om dat civiele effect te behalen.
Straf- en Strafprocesrecht (derde jaar) is bijvoorbeeld zo'n vak. En dat is nu net zo'n vak dat afvalt bij een bedrijfskundige minor lijkt me.
Ah op die manier. Mij werd bij de open dag verteld dat je na afronding van de studie Recht & Bedrijfswetenschappen gewoon jurist bent, net zoals bij de studie Rechtsgeleerdheid. Maar ik moet me daar inderdaad nog even in verdiepen. Ik heb nu bijna een Bachelor Marketing afgerond, en moet nu bij mezelf te rade gaan wat het slimst is. Of gewoon Rechtsgeleerdheid (met Strafrecht en wellicht keuzevak Criminologie - wat me erg interessant lijkt), of de combinatie met Bedrijfswetenschappen, die weer beter aansluit op m'n huidige studie.
Primum non nocere
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:31:28 #288
124676 RobertoCarlos
pi_65009396
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:22 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Ik heb nu bijna een Bachelor Marketing afgerond, en moet nu bij mezelf te rade gaan wat het slimst is. .
Misschien krijg je nog wel een vrijstelling, lijkt me de moeite waard om ff te checken bij de studieadviseur.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:33:19 #289
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65009493
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:31 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Misschien krijg je nog wel een vrijstelling, lijkt me de moeite waard om ff te checken bij de studieadviseur.
Ik vond het niveau waarop ik marketing heb gekregen niet echt om over naar huis te schrijven. Daarom lijkt het me sowieso handig om het hier nog een keer over te doen. Trouwens, ik heb ook gehoord dat er slechts 8 contacturen per week zijn. Hoeveel uur ben je in de week bezig met zelfstudie? (is natuurlijk per persoon verschillend, maar het schept een beeld)
Primum non nocere
pi_65011464
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:53 schreef bladibladibla het volgende:
Wat tof! Wat ben je daar precies aan het doen?
Zit tot eind augustus hier, eerst tot mei in Tennessee en daarna in Californie. In Tennessee zit ik om te studeren, volg hier ondernemingsrechtelijke graduatevakken; Business Associations. Corporate Finance, Patent law en Contracts II.

Is trouwens wel behoorlijk anders dan in Nederland...hier moet nog een stuk meer gelezen worden en nu is het ook echt zo dat eenieder voorbereid in de collegebanken zit. Dus met 4 weken voor de tentamens je boek eens openen kom je hier helaas niet ver meer...Is dus wel even wennen
pi_65011694
Welke Studie kan je het beste doen als je je vooral wil verdiepen in strafrecht?
pi_65013055
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 23:17 schreef Jim_Button het volgende:
Welke Studie kan je het beste doen als je je vooral wil verdiepen in strafrecht?
euhh...rechtenstudie misschien?

of is het een strikvraag?
  woensdag 14 januari 2009 @ 00:03:08 #293
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_65013669
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 23:17 schreef Jim_Button het volgende:
Nederlands Recht gewoon, en dan de/een Master Straf doen volgens mij.

Morgen Rechtsbescherming wordt denk ik niks. De stof lijkt me heel goed te doen, mischien zelf een van de makkelijkere vakken, maar ja, veel te weinig gedaan met m'n plannen.....iemand nog last-minute tips/weetjes?
pi_65017251
Rechtsfilosofen in spe hier? .

Ik overweeg twee masters te volgen, namelijk staats- en bestuursrecht en rechtsfilosofie. Zo interessant, alhoewel bestuursrecht minder spannend/opwindend is voor mijn gevoel.

[ Bericht 21% gewijzigd door Registratiedienst op 14-01-2009 07:10:25 ]
pi_65017348
Even een newbie-vraagje! Is het mogelijk om twee scripties met elkaar te combineren? Staatsrecht/rechtsfilosofie.
  woensdag 14 januari 2009 @ 05:15:13 #296
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_65017349
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 18:27 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Ja, dat klopt wel wat je zegt. Ik heb uiteindelijk best wel wat tijd verspild met het lezen van dat boek, totdat ik ruim een dag vantevoren de tip kreeg (van Glowmouse) dat het toch sterk casuïstisch zou worden in plaats van theorie. Gelukkig had ik goede aantekeningen van iemand gekregen.

Maar echt verschrikkelijk vind ik het vak toch niet. Ik heb het meer op toepasvakken als dit dan op kennisvakken (Rechtsgeschiedenis ). Ik vond die twee hc's van Vriesendorp (toch?) trouwens wel verschrikkelijk, en heb die bonusvraag daarom niet eens ingeleverd.
rechtsgeschiedenis vond ik echt een geweldig vak, leukste vak tot nu toe, Lesaffer en Broers
Bij goederenrecht vond ik het ene college van vriesendorp wat ik heb gevolgd veruit het interessantste
wat voor punt heb je uiteindelijk gehaald?
  woensdag 14 januari 2009 @ 07:17:24 #297
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_65017566
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 05:15 schreef hmmmz het volgende:

[..]

rechtsgeschiedenis vond ik echt een geweldig vak, leukste vak tot nu toe, Lesaffer en Broers
Bij goederenrecht vond ik het ene college van vriesendorp wat ik heb gevolgd veruit het interessantste
wat voor punt heb je uiteindelijk gehaald?
Een 7. Da's ook een beetje mijn standaardpunt trouwens, behalve voor de echt te makkelijke vakken.

Ik teken er voor om het over een paar uurtjes weer te halen.
  woensdag 14 januari 2009 @ 15:30:03 #298
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_65032576
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 07:17 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Een 7. Da's ook een beetje mijn standaardpunt trouwens, behalve voor de echt te makkelijke vakken.

Ik teken er voor om het over een paar uurtjes weer te halen.
Mmm, het viel me eigenlijk wel weer mee. Heel misschien dat het gebrek aan arresten me opbreekt (handig de bundel erbij maar ik heb er het geduld niet voor), maar ik verwacht dat ik het onverwacht toch binnengekopt heb.
  woensdag 14 januari 2009 @ 15:32:59 #299
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_65032721
Zijn er eigenlijk veel mensen die rechten niet halen omdat ze het als te moeilijk ervaren?
Primum non nocere
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:07:37 #300
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_65034200
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:32 schreef Florian_ het volgende:
Zijn er eigenlijk veel mensen die rechten niet halen omdat ze het als te moeilijk ervaren?
Hahaha, bij deeltijd wel hoor, maar het is soms inderdaad moeilijk voor te stellen.
pi_65034422
Ik kan me voorstellen dat als je taalkundig niet zo sterk ben, het wel problematisch kan worden. In Leiden haal je je Master niet als je schrijf- en spreekvaardigheden niet goed zijn (je hebt practicumvakken).
Verder moet je natuurlijk beschikken over een goed conceptueel en analytisch denkvermogen, al wordt dat bij sommige vakken niet bepaald getoetst (tentamenvragen = werkgroepvragen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')