the_disheaver | woensdag 29 oktober 2008 @ 18:14 | |||||
Volvo Ocean Race![]() ![]() Huidige leg: Leg 1 van Alicante naar Cape Town, verwachtte aankomst op 7 november. Komende leg: Leg 2 van Cape Town naar Cochin (India), start: 15 november, ETA 3 december. De Volvo Ocean Race (of VOR in het kort) zal in negen maanden met korte periodes rust in de verschillende finish-plaatsen in 10 legs 37.000 zeemijl (nm) bezeilen, ongeveer 86.000 km. Naast de legs, die de vloot van 8 VOR70 zeilboten rond de wereld doet varen, worden er in 7 havens zogenaamde in-port races gehouden. Met een duur van 2 uur zijn de in-port races een stuk korter dan de oceanlegs, maar niet minder belangrijk. Een eerste plaats in een leg levert 8 punten op voor het klassement, met elke plaats lager 1 punt minder (nummer 2 krijgt 7 punten, #3: 6pnt, &c), de in-port races heeft de helft aan punten te verdelen (dus #1: 4pnt, #2: 3.5pnt, &c). Tenslotte zijn er op 8 plaatsen over de gehele route zogenaamde Scoring Gates geplaatst, plekken waar niet alleen langs gezeild moet worden, ook waar evenveel punten als tijdens de in-port races verkregen kunnen worden. Huidige stand:
Vorige Topics 1. L1#1: [ZEILEN] Volvo Ocean Race 08/09 #1 - Het begin ![]() IP1: Alicante In-port (4 Oct, 4pnt). Le1: Alicante - Cape Town (11 Oct, 23 dagen, 6.500nm, 12pnt) Le2: Cape Town - Kochi (15 Nov, 18 dagen, 4.450nm, 12pnt) Le3: Kochi - Singapore (12 Dec, 10 dagen, 1.950nm, 12pnt) IP2: Singapore In-port (10 Jan, 4pnt) Le4: Singapore - Qingdao (18 Jan, 12 dagen, 2.500nm, 8pnt) IP3: Qingdao In-port (7 Feb, 4pnt) Le5: Qingdao - Rio de Janeiro (14 Feb, 34 dagen, 12.300nm, 16pnt) IP4: Rio de Janeiro In-port (4 Apr, 4pnt) Le6: Rio de Janeiro - Boston (11 Apr, 16 dagen, 4.900nm, 12pnt) IP5: Boston In-port (9 Mei, 4pnt) Le7: Boston - Galway (16 Mei, 7 dagen, 2.500nm, 12pnt) IP6: Galway In-port (30 Mei, 4punt) Le8: Galway - Marstrand (6 Jun, 4 dagen, 950nm, 8pnt) Le9: Marstrand - Stockholm (14 Jun, 2 dagen, 525nm, 8pnt) IP7: Stockholm In-port (21 Jun, 4pnt) L10: Stockholm - St Petersburg (25 Jun, 2 dagen, 400nm, 8pnt) Links route & schema Race schema (vor.org) ![]() ![]() Ericsson Racing Team (3) S: Anders Lewander, N: Aksel Magdahl D: Juan Kouyourndjilan Website, VOR-site Afkorting: ERT3, Zeilnaam: SWE 3, Bootnaam: Ericsson 3 ![]() Ericsson Racing Team (4) S: Torben Grael ,N: Jules Salter ,D: Juan Kouyourmdjilan Website, VOR-site Afkorting: ERT4, Zeilnaam: SWE 4, Bootnam: Ericsson 4 ![]() Telefonica Blue S: Bouwe Bekking ,N: Iker Martinez ,D: Farr Yacht Design Website, VOR-site Afkorting: TELA , Zeilnaam: ESP 12, Bootnaam: H.R.M. Elena ![]() Telefonica Black S: Fernando Echavirri ,N: Roger Nilson ,D: Farr Yacht Desing Website, VOR-site Afkorting: TELN, Zeilnaam: ESP 11, Bijnaam: H.R.M. Christina ![]() Green Dragon Racing Team S: Ian Walker, N: Ian Moore, D: Reichel Pugh Website, VOR-site Afkorting: GDRA, Zeilnaam: IRL 888, Bootnaam: Green Dragon ![]() PUMA Racing Team S: Ken Read, N: Andrew Cape, D: Botin Carkeek Website, VOR-site Afkorting: PUMA, Zeilnaam: - , Bootnaam: Li Mostro ![]() Team Delta Lloyd S: Ger O'Rourke, N: Matthew Gregory, D: Juan Kouyourmdjian Website, VOR-site Afkorting: DLYD, Zeilnaam: NED 1, Bootnaam: - ![]() Team Russia S: Andreas Hanakamp, N: Wouter Verbraak, D: Humphreys Yacht Design Website, VOR-site Afkorting: TRUS, Zeilnaam: RUS 1 , Bootnaam: Kosatka ![]() Nederland Dit jaar is de VOR wat minder Nederlands als de vorige editie, met toen 2 Nederlandse boten (de ABN AMRO 1 en 2) en finish, start en In Port race in Rotterdam. Wel een deels Nederlandse boot: Delta Lloyd, en Nederlandse schipper op Telefonica Blue (Bouwe Bekking). Data update Alle data (positie in leg, afstand tot finish, snelheid, weersomstandigheden, &c) is in de Race Data Centre te vinden op vor.org: Race Data Centre Hiervan komen elke 3 uur (om 2h, 5h, 8h ... 23h nl-tijd) updates. Real time updates is technisch mogelijk, maar om te voorkomen dat teams de tactiek en koers van andere boten gebruiken ipv hun eigen koers kiezen is er een interval in de positieupdate. Bovendien kunnen de teams 'verstoppertje spelen' door een Stealth mode te activeren, waardoor de positie en andere data van de boot voor 15 uur niet wordt getoond. Er zijn dit jaar 2 grafische applicaties die de posities van de boten op een map plotten: De Race viewer, met de positie van de boten, verwachte koers en terug-spoel-functie. Virtual Spectator. Webapp met positie van de boten, en vast meer (maar zelf geen ervaring, dus vul maar aan ![]() de laatste data in FOK-UBB formaat Belangrijkste Zeetermen nm = Zeemijl = 1.852 KM kts = Knoop = zeemijl/h = 1.852 km/h = 0.5 m/s nl-tijd = GMT + 1h (of +2h tijdens de zomertijd) Links Vaartips.nl - Nederlandse zeiltermen met uitleg Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind) Navigatie Simpel form zonder java - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten. [b]GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om een beter beeld te krijgen) VOR 2004/2005 Leg 8 (2) | Leg 7 | Leg 6 (2) | Leg 5 | Leg 4 Leg 3 (2) | Leg 2 (2-3) | Leg 1 (2-3-4-5) Poll 1 (2) ![]() In-port 1 De eerste in-port race werd gevaren met matige wind en naast dat Team Russia een gat in de romp van Delta Lloyd sloeg waren er weinig verassingen. Ericsson 3 heeft een ontwerpfout in de kiel (deze kan niet geheel gevuld worden, wat wel nodig is om een VOR 70 boot te mogen zijn) waardoor ERT3 2 punten (of 1 punt bij in-port of Scoring gates) in mindering krijgt totdat dit 'mankement' verholpen is. De in-port uitslag in punten: TELA 4.0, TELN 3.5, PUMA 3.0, ERT4 2.5 GDRA 2.0, DLYD 1.5, ERT3 0.5, TRUS 0.5 Leg 1 De start was minder heftig als de start bij de eerste leg van de vorige editie waar door storm enkele boten als snel met schade terug naar wal moesten. Ondanks de lichte wind had TELA al snel na start problemen door een afgebroken roer (de VOR boten hebben er 2 aan beide zijde van de boot). Na een stop incl 12 uur penalty voor tijdelijk uit de race zijn had TELA geluk dat er in de straat van Gilbratar meer wind stond dan eerder tijdens de passage van de koplopers (de Ericsson boten die vrijwel stil lagen door gebrek aan wind), waardoor al vrij snel niets te merken was dat TELA aan wal heeft gelegen. Bij de Canarische eilanden heeft GDRA zijn Stealth mode gebruikt, alleen zonder duidelijke reden. Later koos GDRA wel voor een westelijkere koers dan de overige boten, waardoor ze relatief minder last van de Doldrums (grote windstiltes) hadden, en als eerste rond de Scoring Gate zeilden. DLYD had minder geluk, tijdens een wisseling van spinnaker kwam een val om een zaling (steun met als doel de mast overeind te houden) die door te veel kracht naar beneden viel. Met geknutsel aan boord werd een provisorische zalingbevesting gemaakt. en het lijkt dat DLYD de reparatie voldoende vertrouwd en niet aan wal gaat. Met veel wind rondom de zuidpool is het laatste deel een stuk sneller afgelegd dan het eerste, met het 24hr record ruim verbroken door ERT4 met 594nm. Verwachtte aankomst op 2 november. De uitslag van de Scoring Gate GDRA 4.0, ERT4 3.5, PUMA 3.0, TELN 2.5, TELA 2.0, DLYD 1.0, ERT3 0.5, TRUS 0.5 [ Bericht 0% gewijzigd door the_disheaver op 29-10-2008 18:23:13 ] | ||||||
the_disheaver | woensdag 29 oktober 2008 @ 18:14 | |||||
'oude polls:' Poll: Wie wint de Volvo Ocean Race 2009 Tussenstand: Poll: Wie wint de eerste leg van de VOR (Alicante - Kaapstad)]b] Tussenstand: Ook een poll maken? Klik hier [b]Poll: En wie wordt de nieuwe Brunel Tussenstand: TVP's zijn welkom, vooral diegene zonder stealth-mode [ Bericht 50% gewijzigd door the_disheaver op 29-10-2008 18:22:21 ] | ||||||
NY_Giant | woensdag 29 oktober 2008 @ 18:23 | |||||
Het zou leuk zijn als DLYD in de tweede etappe toch wat hogere ogen gaat gooien, in ieder geval weer met een nieuwe mast... Of denken jullie dat ze in de marge mee blijven varen? | ||||||
Its-Jojo-4you | woensdag 29 oktober 2008 @ 19:13 | |||||
Als de Ericsson boten verbeterde versies zijn van de ABN Amro's dan zou je zoiezo verwachten dat het lastig wordt om in de top 3 te eindigen. | ||||||
hermandeperman | woensdag 29 oktober 2008 @ 20:23 | |||||
TVP![]() | ||||||
cryforhelp | woensdag 29 oktober 2008 @ 20:41 | |||||
quote:Dat en een grote achterstand in training betekent waarschijnlijk dat ze in de marge mee blijven varen. Een achterhoede gevecht leveren met rusland wordt het dan. Die hebben wel een nieuw schip, maar het lijken nogal prutsers (/falers) te zijn. DLYD vaart nu wel significant langzamer dan de rest in de storm, blijkbaar vertrouwen ze de zaling nog niet helemaal. Dit beďnvloedt ook hun koers denk ik, want ze moesten veel hoger een stuurboord klap naar de kopgroep toe maken dan team russia. Dus ze liggen nu weer een stuk dichter bij elkaar, maar delta lloyd ligt nog steeds één na laatste. In de emails wordt sterk gevreesd voor breakage bij alle boten. Dat is iets waar delta lloyd nog op kan hopen, dat er iemand nu kapot gaat. Die zie je dan namelijk _nooit_ meer terug ![]() Herman waar haal je dat plaatje vandaan, hij heeft geen volvo watermerk? | ||||||
Richie_Rich | woensdag 29 oktober 2008 @ 22:10 | |||||
http://www.bymnews.com/photos/index.php?cat=31 hier haal ik ook nog wel eens foto's vandaan trouwens. Bij de Poll heb ik als winnaar van leg 1 Puma, Winnaar overall Green Dragon en nieuwe Brunel is Russia tevens tvp ![]() Wie vinden heb trouwens ook jammer dat ze niet echt de zuidelijke oceaan pakken? | ||||||
rubbereend | woensdag 29 oktober 2008 @ 22:30 | |||||
wat een prachtige race is het toch ![]() | ||||||
Richie_Rich | woensdag 29 oktober 2008 @ 22:49 | |||||
[offtopic] Gaan mensen ook de Vendee Globe volgen? In vergelijking daarmee is de vor een eitje ![]() | ||||||
SevenWonders | woensdag 29 oktober 2008 @ 23:10 | |||||
Ericsson 4: 602.66 NM, dat is wel erg veel. Ben benieuwd welke boot er wanneer overheen gaat..... | ||||||
JoStro | woensdag 29 oktober 2008 @ 23:45 | |||||
ai, dat had ik niet verwacht dat in de eerste de beste 24 uur op topsnelheid de 600NM barriere al gebroken zou worden. Ik had gehoopt dat die goeie jongens van ABN2 een paar etappes langer van hun recordje konden genieten. Toch CHAPEAU voor E4 | ||||||
cryforhelp | donderdag 30 oktober 2008 @ 00:31 | |||||
quote:Neuh, solozeilen is een onboeiende bezigheid. Met nieuwe brunel bedoelen we een eeuwige achterblijver? Dat wordt zeker Russia, ja. Dit leg wordt denk ik ericsson, die jongens gaan zo godscrisis hard blijkbaar. Overall wordt het toch een gevecht tussen de favoriete a-boten: Ericsson 4, TelBlue en Puma. Green Dragon lijkt sinds de doldrums toch snelheid te missen, en ik denk dat ze nog wel meer in zwaar weer gaan zitten, GDR kan met matig weer wel aardig meekomen, maar anders niet volgens mij. Trouwens, de virtual spectator lijkt het nu te doen, alhoewel hij nog steeds niet zo praktisch is als 3 of 6 jaar geleden, het is allemaal wat onoverzichtelijk en onduidelijk. Also, je moet een miljoen dingen registreren, downloaden en installeren. [ Bericht 11% gewijzigd door cryforhelp op 30-10-2008 00:39:08 ] | ||||||
D_A | donderdag 30 oktober 2008 @ 08:54 | |||||
![]() | ||||||
NoMercy285 | donderdag 30 oktober 2008 @ 09:50 | |||||
BeeTje jammer Van de sPelfout in je samenvat(t)ing-banner in de OP ![]() 2008-10-30 07:01:31
| ||||||
azaroth | donderdag 30 oktober 2008 @ 11:09 | |||||
beetje schade voor Tel Black:quote: | ||||||
Bruce117 | donderdag 30 oktober 2008 @ 12:09 | |||||
quote:> 600 NM ![]() | ||||||
JoStro | donderdag 30 oktober 2008 @ 12:29 | |||||
quote:Heel houden is een vak! | ||||||
cryforhelp | donderdag 30 oktober 2008 @ 12:36 | |||||
Er staat een mooie weersvoorspelling op vor.org: http://www.volvooceanrace(...)R-REPORT-29-OCTOBER/ Een rechte lijn naar kaapstad is niet vol te houden voor de achterblijvers, en wat er met de koplopers gebeurt is erg timingsafhankelijk. Het zou zomaar kunnen gebeuren dat we een turnover in het veld krijgen wanneer de koplopers tegen een windloze muur aanlopen. Vooral Eric3 doet gevaarlijk, zij liggen het noordelijkst en varen daar als eerste het hogedruk gebied in. Verwacht dus dat die vandaag nog in zuidelijke richting gijpen. | ||||||
azaroth | donderdag 30 oktober 2008 @ 15:32 | |||||
wat is de berekening voor de waarde van Velocity Made to Course? of is er een tooltje voor, waar je dingen als TWS HDG COG enzo invult en dat je dan de VMC krijgt? | ||||||
Richie_Rich | donderdag 30 oktober 2008 @ 16:03 | |||||
quote:Dat is in feite toch gewoon VMG? of niet? [ Bericht 67% gewijzigd door Richie_Rich op 30-10-2008 16:14:34 ] | ||||||
azaroth | donderdag 30 oktober 2008 @ 16:16 | |||||
quote:ja klopt bij de VOR datacenter noemen ze het VMC | ||||||
the_disheaver | donderdag 30 oktober 2008 @ 16:30 | |||||
quote:Ehm, niet gewoon ( DTF - DTF(t-3h) ) / 3h. Windspeed heeft er in elk geval weinig mee te maken ![]() Je hebt vrij weinig aan de VMC, alleen voor afstanden waar de TWS en TWD gelijk blijven, en bij verandering van HDG, maar gelijkblijvende gemiddelde van HDG door bijvoorbeeld moeten laveren. Wanneer de afstand van een rak bekend is, en alle weersomstandigheden gelijk blijven, is de benodigde tijd te berekenen. In VOR niveau zou je de aankomsttijd ermee kunnen berekenen, maar gezien op macro niveau TWS en TWD nogal verschillen is deze totaal niet nauwekeurig. Of je zou het getal kunnen vergelijken met de boten die verschillende koersen varen (binnen, buitenom), maar daar is een grotere tijdvak dan 3 uur nodig om er een beetje wijzer van te kunnen worden. | ||||||
azaroth | donderdag 30 oktober 2008 @ 16:43 | |||||
quote:ok ik ben namelijk een beetje aan het kijken wat de ideale koersen enzo zijn voor die virtualVOR game heb toch niks te doen op m'n werk ![]() | ||||||
Richie_Rich | donderdag 30 oktober 2008 @ 16:46 | |||||
quote:Ik denk idd dat dit de beste manier is mbt de VOR Je kunt ook sog*cosinus(twd-cog) gebruiken, maar dan heb je dus (nauwkeuriger) data nodig | ||||||
Richie_Rich | donderdag 30 oktober 2008 @ 16:47 | |||||
quote:Zijn er eigenlijk polars voor die boten beschikbaar? | ||||||
azaroth | donderdag 30 oktober 2008 @ 16:50 | |||||
quote:http://www.pyacht.com/sailing/data/VirVO6.txt staat wel wat als je zoekt, maar is niet compleet volgens mij ben zelf ook polars aan het samenstellen. Bij 8,1 en 9,7 windspeed heb je met de codezero trouwens dezelfde bootsnelheid... | ||||||
Richie_Rich | donderdag 30 oktober 2008 @ 17:01 | |||||
quote:Enige die ik heb kunnen vinden zijn van vorige generatie: http://www.blur.se/polar/VO70_polar.txt edit: Virtual Loup De Mer (een simulatiespel, technisch beter, grafisch minder dan de VOR official game) gebruikt deze: http://virtual-loup-de-mer.org/speedchart.php?boattype=boat_VLM70 ik denk dat je hier wel wat aan hebt [ Bericht 9% gewijzigd door Richie_Rich op 30-10-2008 17:09:33 ] | ||||||
the_disheaver | donderdag 30 oktober 2008 @ 17:15 | |||||
quote:Van de echte boten haalt het script sinds een week denk ik ook de TWA, en ovierge data. Kan wel even kijken of ik er betrouwbare info uit kan krijgen. | ||||||
WEST | donderdag 30 oktober 2008 @ 20:42 | |||||
Ericsson 4 scherpt 24 uursrecord aan tevens een tvp ![]() | ||||||
azaroth | vrijdag 31 oktober 2008 @ 12:22 | |||||
Puma is in stealth mode toch wel leuke toevoeging dat stealth | ||||||
Farr40 | vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:11 | |||||
tvp | ||||||
JoStro | vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:52 | |||||
nu E4 in Stealth mode | ||||||
WEST | vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:51 | |||||
hoevaak mogen ze dat gebruiken? | ||||||
the_disheaver | zaterdag 1 november 2008 @ 00:46 | |||||
1 keer per leg. 2008-10-31 22:01:27
| ||||||
Bruce117 | zaterdag 1 november 2008 @ 01:29 | |||||
quote:Stealth mode is wel een leuke toevoeging | ||||||
SevenWonders | zaterdag 1 november 2008 @ 08:27 | |||||
Die stealth van E4 was wel de moeite geloof ik.Bijna 100nm voor op Puma. | ||||||
WEST | zaterdag 1 november 2008 @ 11:47 | |||||
die stealth is alleen maar gunstig als dat voor een complete dag geldt. Nu vind ik het eigenlijk vrij nutteloos. | ||||||
the_disheaver | zaterdag 1 november 2008 @ 11:52 | |||||
quote:whaw, 15 of 24 uur lijkt me niet een zo groot verschil. Ik zie het nut niet echt er van in. Geef gewoon elke 3 uur de stand, eventueel elke 6 uur. | ||||||
the_disheaver | zaterdag 1 november 2008 @ 11:59 | |||||
quote:wha, positiereport van voor de stealthmode van puma: 2008-10-31 01:05:56
Na het einde van stealth van ERT4 2008-11-01 04:05:03
En de huidige: 2008-11-01 10:04:59
Ofwel, in 27h het gat met 31nm verder vergroot, na de stealth het gat in 6 uur 8nm, en zo met 1,3nm/uur meer uitgelopen dan met 1,1nm/uur tijdens de stealth. Ze konden beter gewoon zonder stealth doorvaren... | ||||||
the_disheaver | zaterdag 1 november 2008 @ 17:31 | |||||
2008-11-01 16:01:14
Met nu ERT3 en DLYD aan het verstoppertje spelen. TEL-N/A en TRUS hebben nog de stealth mode? ERT4 en PUMA op 1 en 2 lijkt me vrij zeker, net als dat TELN met schade vrij zeker is van de laatste plaats. En TELA zal waarschijnlijk ook 5de blijven. Stand als de stand zo blijft (met aftrek ERT3)
| ||||||
SevenWonders | zondag 2 november 2008 @ 08:44 | |||||
De mannen van E4 staan al onder de douche...Team Russia in stealth.... | ||||||
ARR-I | zondag 2 november 2008 @ 17:49 | |||||
E4 dus gewonnen! Even een ordinaire tvp ![]() | ||||||
rubbereend | zondag 2 november 2008 @ 23:10 | |||||
iedereen maakt op het laatst even de stealth op ![]() | ||||||
Yozzz | maandag 3 november 2008 @ 20:56 | |||||
tvp! | ||||||
cryforhelp | dinsdag 4 november 2008 @ 13:48 | |||||
Nou, de komende weken zal er niet veel te melden zijn waarschijnlijk. Maar ik vraag me af wat voor veranderingen er nog in de crews gaan plaatsvinden, en of ze ericsson 3 nou eindelijk ingemeten krijgen. In voorgaande afleveringen veranderde er altijd wel iets, tot aan het afvoeren van een schipper aan toe. | ||||||
rubbereend | dinsdag 4 november 2008 @ 14:04 | |||||
nieuwe schipper voor de Deltaloyd ![]() en natuurlijk tijd voor foto's van de reparaties ![]() | ||||||
JoStro | dinsdag 4 november 2008 @ 22:48 | |||||
quote:Dat weken valt wel mee hoor. Volgende week zaterdag vertrekken ze alweer. Ruim tien daagjes dus. Voor Ericsson 3 ligt er inderdaad een nieuwe kiel klaar. Vanaf de volgende etappe doen ze dus vol mee. Sneu voor ze (maar terecht) dat ze drie punten hebben moeten laten liggen. Iedereen is redelijk enthousiast binnengevaren, tot en met Russia en TelBlack aan toe. Als ik de napraatjes mag geloven woedde er op zee een uitbraak van 'steep learning curve'. Alle bemanningen zijn wel besmet geraakt. Het betekent eigenlijk dat alle resultaten tot Kaapstad worden gebagatelliseerd en dat voor de meeste teams de wedstrijd nu pas echt gaat beginnen. Eens kijken hoe dat in India is. Kortom volgens mij zal het redelijk rustig blijven in Kaapstad. Het nieuws zal met name gaan over de onbekendheid van de komende route. Waar is de wind en waar niet. | ||||||
cryforhelp | woensdag 5 november 2008 @ 00:27 | |||||
ben jij daar aanwezig jostro? Ik verwacht eigenlijk nog wel een shake-up binnen telefonica, die zijn toch wel ondermaats aan het presteren. En dat verhaal over duikerig zijn heb ik ook moeite mee om te geloven, uit de mails kreeg ik meer het idee dat er binnen TeBlue iets binnen de crew niet goed loopt | ||||||
NoMercy285 | woensdag 5 november 2008 @ 10:12 | |||||
Leuk resultaat deze leg, echter er zijn ook legs die niet over een open zee gaan (waar nu eigenlijk pas het verschil werd gemaakt) en we dus heel andere resultaten tegemoet gaan zien denk ik.. En het is nog láng geen zomer he ![]() | ||||||
JoStro | woensdag 5 november 2008 @ 12:57 | |||||
quote:nee hoor, ik heb een groot inlevingsvermogen ![]() | ||||||
masterr112 | woensdag 5 november 2008 @ 16:13 | |||||
tvp | ||||||
azaroth | woensdag 5 november 2008 @ 16:53 | |||||
ff een stomme vraag: is 1 lengtegraad 60 mijl of is 1 breeedtegraad 60 mijl? | ||||||
SevenWonders | woensdag 5 november 2008 @ 19:10 | |||||
quote:Ja, geen grap. Maar Ger O'Rourke zou inderdaad enige etappes niet meevaren wegens zakelijke verplichtingen elders....een van zijn watch-leaders zou de rol van schipper overnemen. | ||||||
the_disheaver | woensdag 5 november 2008 @ 19:10 | |||||
Breedtegraad. 1nm = 1 minuut van 1 breedtegraad, of 1 lengteminuut op de evenaar (die op de pool weer een lengte van 0 heeft) | ||||||
azaroth | donderdag 6 november 2008 @ 09:34 | |||||
quote:dus als je van 20N,20W naar 21N,20W vaart moet je 60 mijl varen? maar als je van 20N,20W naar 20N,21W vaart gaat die 60 mijl niet op toch? | ||||||
JoStro | donderdag 6 november 2008 @ 13:34 | |||||
klopt als een zwerende vinger op de evenaar gaat het wat betreft naar oost en west varen wel op. Hoe dichter bij de noord/zuidpool je komt, hoe korter de afstand tot tussen 1 minuut oost of west, tot op de pool zelf waar de afstand helemaal 0 is. je gaat er hier overigens wel vanuit uit de aarde een perfecte bol is, maar dat is niet zo. | ||||||
Sandworm | vrijdag 7 november 2008 @ 16:49 | |||||
Ordinaire tvp | ||||||
sander89 | zondag 9 november 2008 @ 17:07 | |||||
Toch wel aardig uitzending van de NOS, maar ik weet er ook niet zoveel verder van af. ![]() | ||||||
rubbereend | zondag 9 november 2008 @ 17:18 | |||||
ik vond het ook weer een leuk item ![]() | ||||||
Bruce117 | zondag 9 november 2008 @ 17:51 | |||||
quote:Zeker. ![]() Op de een of andere manier volg ik deze editie nog wat minder dan de vorige keer/keren. Toch maar weer eens wat meer bij gaan houden. | ||||||
WEST | zondag 9 november 2008 @ 18:44 | |||||
zodra die item online staat zal ik hem bekijken.., ik zat voetbal te kijken ![]() | ||||||
JoStro | zondag 9 november 2008 @ 18:53 | |||||
post hier FF als het item online staat. Ik heb het ook gemist. | ||||||
masterr112 | zondag 9 november 2008 @ 19:39 | |||||
quote:Heel toevallig, maar bovenstaande heb ik ook last van deze editie. Vanaf vandaag me toch maar weer voorgenomen het wat beter te volgen ![]() | ||||||
SevenWonders | zondag 9 november 2008 @ 21:14 | |||||
quote:Ik volg het wel, via de VOR-site en de mobiele site van de VOR. De levendigheid hier in dit forum valt wel een beetje tegen in vergelijk met de vorige keer... Ook, was er de vorige keer meer op TV. Dus ik begrijp de toegevoegde waarde van de media crew-members niet zo. Want een shitload aan beelden verschijnt er ook niet op de VOR-site. Tevens de omslachtige virtual spectator doet geen goed in mijn ogen. Voorgaand editie(s) een stand alone applicatie, nu veel gedoe met webpagina's en andere zaken. | ||||||
WEST | zondag 9 november 2008 @ 23:57 | |||||
quote:http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-440220/category/sport/ | ||||||
SevenWonders | maandag 10 november 2008 @ 22:34 | |||||
Zojuist de uitzending van afgelopen zondag teruggekeken, was een leuk stukje. | ||||||
rubbereend | maandag 10 november 2008 @ 23:29 | |||||
hoe dat ding op de Delta Loyd naar beneden kwam ![]() | ||||||
SevenWonders | dinsdag 11 november 2008 @ 18:40 | |||||
Zaling | ||||||
JoStro | dinsdag 11 november 2008 @ 19:54 | |||||
Kennen wij de nieuwe schipper van Delta? | ||||||
SevenWonders | dinsdag 11 november 2008 @ 21:02 | |||||
quote:Ja, Roberto Bermudez. Voer vorige race bij Brasil1 mee....en in nog twee races daarvoor. Ervaren man dus. | ||||||
JoStro | woensdag 12 november 2008 @ 08:49 | |||||
Ervaren man, maar nog geen ervaren schipper. Ik vind de keuze voor een Braziliaan in het Iers-NL team verrassend. In het bericht werd in het midden gelaten of Ger 'o Rourke nog terugkomt. Verder schuift GerdJan Poortman van het voordek naar de kuip en gaat trimmen en sturen. Is dat nou promotie of niet? je kunt het zien als dat ze zijn ervaring meer gaan gebruiken in het technisch zeilen of dat hij de taak op het voordek fysiek niet aankan. Ik denk het eerste trouwens, maar het idee speelde door mijn hoofd. | ||||||
cryforhelp | woensdag 12 november 2008 @ 15:41 | |||||
Ik kan je gedachtegang volgen, maar ik denk dat iemand die fysiek problemen heeft om het te bolwerken gewoon van boord wordt gegooid. Dat gebeurt met die 48-jarige op Ericsson 3 ook. Volgens mij is trimmen/sturen toch echt een promotie van voordekken. | ||||||
Farr40 | donderdag 13 november 2008 @ 20:11 | |||||
Over promotie kan je volgens mij niet spreken. Op dit niveau is iedereen zo hooggespecialiseerd in zijn job dat je haast wel zou kunnen zeggen dat een trimmer niet kan voordekken en een voordekker niet kan trimmen. Gerd Jan heeft het voordeel dat hij zeilmaker is en dat ze juist achter in de kuip een vent missen die de zeilgarderobe kan doorontwikkelen. | ||||||
JoStro | donderdag 13 november 2008 @ 22:04 | |||||
Zo, Delta Lloyd heeft zijn eerste prijs binnen deze VOR:quote: ![]() | ||||||
NoMercy285 | zaterdag 15 november 2008 @ 13:08 | |||||
Zitten jullie al voor het internet? Nu live de start te volgen van Leg 2 op volvooceanrace.com .. En er is een veel mooiere 2d viewer online, met windrichtingen en al.. http://volvooceanrace.geovoile.com/ [ Bericht 49% gewijzigd door NoMercy285 op 15-11-2008 13:20:05 ] | ||||||
cryforhelp | zaterdag 15 november 2008 @ 13:21 | |||||
Ik wist het helemaal niet, maar bedankt voor de waarschuwing. ![]() | ||||||
the_disheaver | zaterdag 15 november 2008 @ 13:23 | |||||
Ik zat naar sinterklaas te kijken ![]() ert4 puma/gdra tela teln trus Weinig wind, en puma heeft last van bootjes ![]() DLYD op 6de plaats, dicht bij de koplopers. TRUS en TELN (ver) achterop. [ Bericht 18% gewijzigd door the_disheaver op 15-11-2008 13:44:39 ] | ||||||
rubbereend | zaterdag 15 november 2008 @ 13:46 | |||||
stuk vandaag in het ADquote: | ||||||
the_disheaver | zaterdag 15 november 2008 @ 13:54 | |||||
Leg 2 NL crew 1. Bouwe Bekking – Telefónica Blue 2. Wouter Verbraak – Team Russia 3. Sander Pluijm – Delta Lloyd MCM 4. Gerd Jan Poortman – Delta Lloyd 5. Eduard van Lierde – Delta Lloyd 6. Peter van Nierkerk – Delta Lloyd Verder heeft Spanje en Nieuw Zeeland de grootste afvaardiging (15 man), met alleen Spanjaarden op de Telefonica boten. En is op de DLYD de grootste crewwisseling plaats gevonden (3 wisselingen, van totaal 8). Poll: Wie wint leg 2? Tussenstand: Ook een poll maken? Klik hier | ||||||
JoStro | zaterdag 15 november 2008 @ 13:59 | |||||
Tsjonge jonge, dat ging er wel over. E3 verspeelt een voorzeil en de radar. En toen..... windstilte. DLYD kon niet overtuigen. Ben benieuwd naar de eerste reports later vandaag en morgen. | ||||||
the_disheaver | zaterdag 15 november 2008 @ 14:14 | |||||
quote:,Het zijn geen zware criminelen. Ze zijn meestal arm en willen meeprofiteren van onze rijkdom,’’ Pardon? Ja, het is een arm land, maar maakt dat geweldadige acties opeens niet crimineel meer? Ik zie alleen niet echt het probleem. Ze varen ver van somalie in internationale wateren, plus dat de drijfveren van de piraten economisch is, niet politiek. Door het kapen van een niet-commerciele boot die niets met westerse welvaart te maken heeft zal het voor het westen wel een politiek probleem worden. Al weet ik wel wanneer ik de stealth mode zou gebruiken mocht een schip een beetje verdwaald zijn. | ||||||
Paralollo | zaterdag 15 november 2008 @ 21:06 | |||||
Ben benieuwd deze leg. Verwacht nu wel weer wat van de blue maar een verassing van delta lloyd zou nog mooier zijn. | ||||||
SevenWonders | zondag 16 november 2008 @ 12:58 | |||||
quote:Tja, ze varen 'voorop' nu ;-) Beter gezegd: Ze zijn het dichst bij de finish ! | ||||||
JoStro | zondag 16 november 2008 @ 20:28 | |||||
tsjonge jonge ja zeg, wat een nieuwsbericht op teletekst zeg. Inmiddels zijn ze al weer behoorlijk afgezakt, kunnen het tempo van E4 en Puma niet bijbenen. Team Russia blijft ook achter zeg. | ||||||
cryforhelp | maandag 17 november 2008 @ 00:05 | |||||
Wat gebruiken jullie nu om het te volgen? Is er uberhaupt iemand die virtual spectator gebruikt? Tot mijn grote verbazing was er opeens een nieuwe flash viewer die koersen en snelheden aangeeft: http://volvooceanrace.geovoile.com/ Hierop staat ook een kaartje met de windpijlen (naam?), erg gaaf ![]() | ||||||
Paralollo | maandag 17 november 2008 @ 12:49 | |||||
Ben toch blij dat er andere viewers zijn dan de officiële Virtual Spectator. Kan er totaal niet mee overweg doordat zowel mijn laptop als mijn desktop het niet aan lijken te kunnen. Lijkt wel alsof ze een beetje bang zijn voor deze etappe, nog geen echt noordelijke of echt zuidelijke routes die gekozen worden, maar z.v.m. bij elkaar. | ||||||
rubbereend | maandag 17 november 2008 @ 14:59 | |||||
quote: thanks, fijne link ![]() | ||||||
NoMercy285 | maandag 17 november 2008 @ 15:51 | |||||
quote:HEUJ! Ik had die al gepost toen ik zei dat het live op tv was bij de start.. | ||||||
rubbereend | maandag 17 november 2008 @ 20:03 | |||||
quote:ff gemist dus ![]() | ||||||
Paralollo | maandag 17 november 2008 @ 21:32 | |||||
Ze lijken nu toch redelijk een eigen plan en route te trekken, verschil tussen meest noordelijke boot (blue) en meest zuidelijke boot (E4) wordt groter. | ||||||
JoStro | dinsdag 18 november 2008 @ 10:19 | |||||
Ik heb zo'n idee dat E4, GD en TR gaan proberen goeie punten te pakken op de scoringgate en dan maar zien hoe verder, terwijl TBLue, Puma, TBlack, DL en E3 juist meer de route naar 20zuid pakken en dus met voorsprong op de indische oceaan terecht komen. Als ik in Geovoile naar de wind kijk de komende tijd, houdt de noordelijke vloot (lijkt het russische leger wel) continu meer wind dan de zuidelijke. Tot nu toe had de zuidelijke volgens mij meer dat voordeel. | ||||||
rubbereend | dinsdag 18 november 2008 @ 13:59 | |||||
inderdaad, al begint DL toch langzaam wel steeds iets verder achterop te komen | ||||||
cryforhelp | dinsdag 18 november 2008 @ 17:26 | |||||
Dat heeft hiermee te maken: http://www.volvooceanrace(...)TA-LLOYD-L2-D2-1838/ Ze hebben de A6 spi erop staan, en die is kut. De navigator is het vertrouwen erin al verloren, dus volgens mij kunnen ze net zo goed omdraaien, hopeloze bezigheid zo ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door cryforhelp op 19-11-2008 01:15:14 ] | ||||||
WEST | dinsdag 18 november 2008 @ 18:34 | |||||
quote:of gewoon lekker makkelijk de Nederlandse vertaling erop zetten quote: | ||||||
JoStro | woensdag 19 november 2008 @ 00:07 | |||||
't is hier nog niet gemeld, maar Green Dragon heeft de giek gebroken. 3 meter vanaf het uiteinde. De giek is gedemonteerd en wordt op dit moment gerepareerd. Bijna iedereen heeft ellende: GD - giek gebroken DL - op walvis gevaren en een dramA4 Puma - schade aan de romp TBlue - aantal voorzeilen naar zijn grootje TR - 'broach' De foto's en filmpjes zullen wel komen. Hij gaat lekker!!! | ||||||
JoStro | woensdag 19 november 2008 @ 00:14 | |||||
Ik wilde nog wat meer gevoel bij de zeilbenamingen van de heren zeilers. Deze site geeft goede info: North Sails ![]() Een 'randen' van het zeil worden lijken genoemd. Voorlijk (in engels Luff), achterlijk en onderlijk (Foot) spreken dan voor zich. Er wordt ook nog gesproken over de midgirth in een % van de foot. Hiermee wordt de afstand tussen voorlijk en achterlijk ofwel 'breedte' van het zeil halverwege de mast of voorlijk ten opzichte van het onderlijk. Een zeil met een 85% midgirth heeft dus halverwege een breedte van 85% van het onderlijk. Zo...dat was een combi van mijn huis/tuin/ijsselmeerervaring en wat google-werk op de race-termen. Goodnight and GoodLuck [ Bericht 16% gewijzigd door JoStro op 19-11-2008 00:31:42 ] | ||||||
cryforhelp | woensdag 19 november 2008 @ 01:09 | |||||
De clew is de schoothoek, dat is de achterste hoek, waar de schoot meestal aan vastzit ![]() Daarnaast is de pulpit, de preekstoel, die buizenconstructie voorop waaraan de zeereling vastzit. Een mast-head spi is een spinnaker die vanaf de mast tot onderaan doorloopt, terwijl een fractionele spi lager begint bovenaan en ook tot onderaan doorloopt. Dit geldt overigens ook voor andere voorzeilen. Clew heb ik vandaag zelf nog even hard over moeten nadenken, zijn er bij andere mensen nog dingen onduidelijk? [ Bericht 1% gewijzigd door cryforhelp op 19-11-2008 01:14:26 ] | ||||||
rubbereend | woensdag 19 november 2008 @ 02:04 | |||||
quote:en dan moeten de piraten nog komen ![]() | ||||||
Bruce117 | woensdag 19 november 2008 @ 07:48 | |||||
Team Delta Lloyd botst op walvisquote:Dat wil je liever ook niet meemaken. ![]() | ||||||
cryforhelp | woensdag 19 november 2008 @ 12:39 | |||||
De actuele schade stand (uit m'n hoofd): PUMA: structurele schade aan de lengteliggers, twee keer in één dag zelfs, huidige bootsnelheid rond de 10 knopen. Green Dragon: - gebroken giek, varen nu met het zeil los, kunnen waarschijnlijk niet eens gijpen. Er kan in ieder geval niet gereefd worden waardoor ze ook in de squalls met vol grootzeil moeten varen. - besturing beschadigd (en gerepareerd) - Lekke zwaardkast TeBlue: - Bemanningslid uit de running, schouder flink beschadigd. - Grootzeil gescheurd (en gefixt) Delta lloyd blijft heel (betty is toch stevig genoeg), maar ze varen gewoon niet door, hun bootsnelheid ligt consequent 1,5 knoop lager dan de rest. Geen idee waarom. | ||||||
ARR-I | woensdag 19 november 2008 @ 20:07 | |||||
quote:Weinig testtijd voor de bemanning, oudere boot, dat wil wel tegenwerken hoor... | ||||||
JoStro | vrijdag 21 november 2008 @ 00:15 | |||||
quote:Zeilen, zeilen, zeilen. Die zijn denk ik onvoldoende ontwikkeld. | ||||||
Sandworm | vrijdag 21 november 2008 @ 19:12 | |||||
Filmpjes schade: DL hits wale: More woes for Puma: Green Dragon Break Boom: | ||||||
rubbereend | vrijdag 21 november 2008 @ 19:32 | |||||
in het sportjournaal zat vandaag ook een schade overzichtje met beelden ![]() | ||||||
JoStro | dinsdag 25 november 2008 @ 10:07 | |||||
een heel weekend geen posts... is het niet spannend meer? En dat terwijl de Doldrums er aan komen. TBlack gaat voor West, TRussia over oost. De rest van de vloot kiest voor de kortste route naar Cochin. Dat lijkt op basis van de weerkaarten in de 2D viewer de beste oplossing, want rond middernacht opent zich er in de Doldrums een doorgang met redelijke wind. Ik zie vanuit DL twee scenario's: - DL kan profiteren, omdat de vloot te vroeg in de Doldrums is - DL is het bokje, omdat zij te laat bij de doorgang zijn. Goed om te zien dat DL nu wegvaart bij TRussia. Jammer voor Wouter, maar ik zie vanaf die boot nog geen briljante strategische moves. Ook is de boot niet duidelijk sneller op hoge snelheid, vanwege het feit dat een powerboot designer de boot ontworpen heeft. | ||||||
JoStro | dinsdag 25 november 2008 @ 12:42 | |||||
De oude viewer is nog online: TracLive handig voor de Predicted Routes. Op basis daarvan neem ik mijn woorden in de vorige post terug. Kijken hoe het uitpakt. | ||||||
Ambrosius | dinsdag 25 november 2008 @ 15:22 | |||||
quote:Ik moet zeggen dat ik het veel minder volg nu de NOS er niet meer ieder weekend een flink item eraan besteedt. | ||||||
rubbereend | dinsdag 25 november 2008 @ 17:01 | |||||
ik pik toch tregelmatig in het weekend een item mee en door de weeks is er ook vaak een update | ||||||
JoStro | dinsdag 25 november 2008 @ 18:59 | |||||
volgens mij is er meer dan voldoende content om over te ouwehoeren: www.volvooceanrace.org en .tv staan bommetje vol. Met de media crew members komen er volwaardige doorgemonteerde items van de boten (check gybe van Puma en furler van DL). Toch genoeg te bespreken lijkt me... | ||||||
SevenWonders | dinsdag 25 november 2008 @ 22:24 | |||||
quote:Wou ik zeggen. Spendeer toch dagelijks thuis, mobiel en in de tijd van de baas altijd wel de nodige tijd om de reports (in ieder geval het Ten Zulu) te lezen en krijg van Team Russia en Delta Lloyd E-mails en RSS-berichten.... Valt idd op hoe rustig het hier is. Ja, ik kan zelf wat posten, maar zoveel tekst heb ik nu ook weer niet :-) | ||||||
JoStro | woensdag 26 november 2008 @ 09:46 | |||||
De Telefonica's zoeken het nu in het westen. E4 lijkt door de drums, want die snelheid ligt weer hoog. Ook DL heeft de snelheid er nog goed in. Fingers crossed vandaag | ||||||
rubbereend | woensdag 26 november 2008 @ 12:12 | |||||
hopelijk kan DL eens een mooie run maken, er valt best wat te halen ![]() | ||||||
JoStro | woensdag 26 november 2008 @ 23:37 | |||||
Nou rubber eend, je gebeden zijn verhoord DL op 4, nu is ook Puma verschalkt. Volgens predicted routes van traclive, scoort TBlue erg goed met de gekozen route. Zij kunnen nog tussen E3/4 en GD, Puma, DL finishen. Moeten ze wel niet te veel last hebben van hun gemiste daggerboard. | ||||||
Yozzz | donderdag 27 november 2008 @ 00:22 | |||||
Wat is de verwachte eindplaats van DL? | ||||||
rubbereend | donderdag 27 november 2008 @ 00:25 | |||||
quote: ![]() | ||||||
cryforhelp | donderdag 27 november 2008 @ 00:31 | |||||
Delta Lloyd hebben inderdaad de vlaag van hun leven gehad en zijn weer mooi bij de vloot terecht gekomen. Hopen dat ze dit nu vast weten te houden en op een mooie plek kunnen finishen. Teblue schijnt het er erg moeilijk mee te hebben, wat ik niet helemaal begrijp, ik zou gewoon iedere keer het overgebleven zwaard van kant verwisselen? Zodat je hem in ieder geval aan lij hebt. Maar ik zal wel iets missen, wie verlicht mij? | ||||||
the_disheaver | donderdag 27 november 2008 @ 15:15 | |||||
2008-11-27 13:15:15
Ik mis de inport races een beetje. Waarom niet eentje in cape town? Nu zijn er 2 tussenstops zonder inport race. En deze leg is gewoon een beetje saai. Geen doldrum > zuidpool overgang (van traaaag naar huh wat?!) en zelfs de piraten zijn te ver weg. En ik mag Ericsson gewoon niet. Go Green Dragon! (en DLYD) | ||||||
Yozzz | donderdag 27 november 2008 @ 17:27 | |||||
Ik vind die visibility-zone van die geovoiile-site zo gaaf ![]() ![]() | ||||||
WEST | donderdag 27 november 2008 @ 19:26 | |||||
quote:Green Dragon en DL kunnen elkaar wel zien. ![]() | ||||||
Yozzz | donderdag 27 november 2008 @ 19:33 | |||||
Ja, nu wel! ![]() | ||||||
WEST | donderdag 27 november 2008 @ 19:35 | |||||
quote:Nu niet.., het is nu donker ![]() | ||||||
Yozzz | donderdag 27 november 2008 @ 19:52 | |||||
quote: ![]() ![]() | ||||||
WEST | donderdag 27 november 2008 @ 19:55 | |||||
quote:Guus Meeuwis = PSV'er en heeft hij geen verstand. ![]() | ||||||
the_disheaver | donderdag 27 november 2008 @ 20:28 | |||||
He! Zeilen, geen voetbal ![]() | ||||||
rubbereend | vrijdag 28 november 2008 @ 01:23 | |||||
![]() | ||||||
SevenWonders | zaterdag 29 november 2008 @ 19:18 | |||||
TB in Stealth...ze zullen toch niet de E4 inhalen vlak voor de finnish? | ||||||
cryforhelp | zaterdag 29 november 2008 @ 23:07 | |||||
Neuh, daarvoor liggen ze veel te ver voor. Het is eerder iets met het fucken van E3, want er is opeens totaal geen wind meer voor de kust, dus waar je vaart is redelijk belangrijk. | ||||||
cryforhelp | maandag 1 december 2008 @ 12:33 | |||||
Nou het is weer een spannende race naar de finish. De afgelopen dagen werd eindelijk het langverwachte drijf-festijn met bootsnelheden onder de knoop. TeBlack lag daarin eerst nog achter, maar heeft nu een mooie inhaalslag naar de vierde plaats weten te maken, daarbij hebben ze GD, DL en Puma ingehaald. De dragon blijft aardig achter, terwijl DL en Puma het nu op een mijl van elkaar uitvechten naar de finish toe. Laatste report lagen ze allemaal minder dan 30 mijl van de finish, met bootsnelheden van rond de 14 knoop, dus het zal nu wel binnenlopen. | ||||||
the_disheaver | maandag 1 december 2008 @ 17:36 | |||||
Uitslag Leg 2 1 ERT4 2 TELA 3 ERT3 4 TELN 5 PUMA 6 DLYD 7 GDRA 8 TRUS Stand na leg 2
| ||||||
rubbereend | maandag 1 december 2008 @ 22:12 | |||||
DL toch niet onverdienstelijk meegevaren deze keer | ||||||
Yozzz | maandag 1 december 2008 @ 22:18 | |||||
Meegevaren, jammergenoeg. Had me mooi geleken als ze voor de Puma waren gebleven ![]() | ||||||
JoStro | dinsdag 2 december 2008 @ 12:06 | |||||
Tsjonge jonge, 7 minuutjes verschil na 2 weken op zee. Dat is een tijdverschil van 0,01%. Echt niets. Ik blijf het knap vinden van de heren dat ze in de vloot kunnen blijven. Je ziet wel dat ze deze etappe wat behoudener hebben gevaren dan de eerste etappe, waar ze bij de canarische eilanden en in de doldrums wat meer risico namen. Het effect nu is wat beter. TelBlack zijn wel helden hoor, de manier waarop ze Puma, DL en GD in de binnenbocht hebben ingehaald. Superactie! | ||||||
rubbereend | dinsdag 2 december 2008 @ 14:36 | |||||
DL doet het gewoon netjes als je bedenkt dat ze pas net bezig zijn als team eigenlijk ![]() ![]() | ||||||
JoStro | vrijdag 5 december 2008 @ 08:53 | |||||
Welke Brunel bedoel je: 2005 of 1997. 2005 was natuurlijk een rampenteam, 1997 was ook niet al te best, maar heeft nog 2 of 3 etappes best wat goed laten zien. Neem bijvoorbeeld de etappe toendertijd, waarbij Brunel een andere route voer van Kaap Hoorn naar Rio en de vloot in de buitenbocht inhaalde. Een team als dat van Brunel (Grant Wharington) is er dit jaar niet. Ook Team Russia moet je echt hoger inschatten. Team Russia heeft gegokt en verloren. Wouter Verbraak moet niet te veel van dit soort dingetjes hebben, want dan is het "af door zijdeur". Probleem met de gokjes is dat je de beslissing als team neemt. Als het goed gaat heeft het team een topprestatie geleverd. Gaat het mis, dan is de navigator de idioot die het in zijn kop heeft gekregen om zulke rare dingen te doen. Wouter: Watch your step. | ||||||
SevenWonders | zaterdag 6 december 2008 @ 11:24 | |||||
quote:Ik denk dat dit bij Team Russia wel mee zal vallen. Het is een prive-team en de eigenaar zeilt voor de lol mee. Zit geen uitgebreid prestige en marketing-apparaat achter. Alhoewel je nooit zeker weet natuurlijk. Overigens zeilde Wouter in 2001 ook al mee als 'second navigator' op de dJuice Dragons en moest hij ook in Kaapstad afstappen. Heeft geloof ik de sprint van Florida naar Anapolis wel nog gedaan.... | ||||||
JoStro | maandag 8 december 2008 @ 01:00 | |||||
quote:Zo'n miljardair heeft zijn leven het meest van de tijd gewoon gewonnen. Je verzamelt die centjes niet met een instelling "het is maar voor de lol". Die types houden doorgaans niet van verliezen, is niet goed voor het ego en de plagerijtjes op hun miljonairsfair. Kortom in deze campagne zal ook TR gewoon willen winnen. Of in ieder geval willen meedoen. Dat is nog niet helemaal gelukt, al zaten ze er bij de SG op 58E goed bij. | ||||||
the_disheaver | vrijdag 12 december 2008 @ 22:47 | |||||
Leg 3 crew 7 wisselingen, geen bij DLYD of met NED'ers. Wel heeft spanje de grootste delegatie door het vertrek van een nieuwzeelander op de PUMA. GRDA heeft van navigator gewisseld. Start/finish Om 1530 localtime, ofwel 11h nederlandse tijd ('sochtents). Aankomst ergens op 22 december. Voor de kerst dus op het droge in Singapore. Poll Tussenstand: Ook een poll maken? Klik hier | ||||||
rubbereend | zondag 14 december 2008 @ 13:32 | |||||
heerlijk dat ze weer onderweg zijn ![]() | ||||||
JoStro | zondag 14 december 2008 @ 14:21 | |||||
Wordt een etappe met omstandigheden, waar de schepen eigenlijk niet voor gemaakt zijn. Aan-de-wind met weinig knoopjes. Ben benieuwd naar de gemiddelden. Ik zet mijn geld op Bouwe Bekking. Na deze etappe staat de kop van het leidersveld weer dichter bij elkaar. | ||||||
WEST | zondag 14 december 2008 @ 19:24 | |||||
ik hoop voor ze dat ze de kerst niet op zee door hoeven te brengen ![]() | ||||||
JoStro | maandag 15 december 2008 @ 08:35 | |||||
DL heeft de aansluiting met de vloot compleet verloren. Ze maken hele rare moves.![]() | ||||||
rubbereend | maandag 15 december 2008 @ 13:59 | |||||
![]() ![]() | ||||||
JoStro | dinsdag 16 december 2008 @ 08:10 | |||||
Volgens mij hebben ze zitten knooien om een verplicht waypoint te kunnen halen. Ze moeten zuidelijk langs de lijn 5"12N tussen 079"42E en 81"00E. | ||||||
rubbereend | dinsdag 16 december 2008 @ 13:31 | |||||
dat had ook wel met iets beledi gekunt volgens mij | ||||||
cryforhelp | woensdag 17 december 2008 @ 01:04 | |||||
Ze hebben stroom tegen, en die krengen kunnen nogal slecht aan de wind varen blijkbaar. Vandaar (en een paar smerige winddraaiingen dat ze die zigzaggen hebben gemaakt. Maar erg elegant is het niet nee, en ook opvallend dat de rest van het veld het niet hoefde te doen, terwijl die noordelijker en oostelijker langsvoeren ![]() | ||||||
rubbereend | woensdag 17 december 2008 @ 16:39 | |||||
ja dat bevreemde mij het meest, de rest vaart een normale lijn | ||||||
NY_Giant | woensdag 17 december 2008 @ 21:57 | |||||
quote:Volgens mij legt de mediaman het wel aardig uit: http://www.teamdeltalloyd.nl/nieuws.aspx?action=view&nieuwsid=177&type=mcm | ||||||
JoStro | donderdag 18 december 2008 @ 00:58 | |||||
Als ik dit lees:quote:... moet je de lijn dus ergens passeren en mag je niet terug. Het dus niet zo dat de lijn over de hele lengte zuidelijk moet passeren. | ||||||
JoStro | donderdag 18 december 2008 @ 01:00 | |||||
Matthew Gregory lkegt het trouwens toch nog weer anders uit:quote:Uit: Lastige regencel - 16 december 2008 - 4°44'28"N 81°54'36"E | ||||||
rubbereend | donderdag 18 december 2008 @ 01:51 | |||||
oke ![]() | ||||||
the_disheaver | donderdag 18 december 2008 @ 20:29 | |||||
Jaah! De kantelkiel terug in het nieuws ![]() Het heeft 4 jaar geduurd, maar de boot uit de vorige VOR waar de kantelkiel dagelijks nieuws was, heeft geen kantelende kiel meer. ![]() http://www.volvooceanrace(...)RAM-L3-D6/index.aspx | ||||||
rubbereend | vrijdag 19 december 2008 @ 01:46 | |||||
![]() | ||||||
Paralollo | vrijdag 19 december 2008 @ 14:35 | |||||
Dit is echt balen. Mochten dan wel laatste liggen, maar leken elke keer weer wat dichterbij te komen. Ze waren nog volop in de race. Hopen dat ze het weer voor elkaar hebben voor de leg naar Quingdao. | ||||||
JoStro | maandag 22 december 2008 @ 12:18 | |||||
oei oei oei...spannende finish | ||||||
WEST | maandag 22 december 2008 @ 19:03 | |||||
dat was zeker spannend 1. TB 9d 4h 51m 22s 2. Puma 9d 5h 8m 1s 3. Erri 3 9d 5h 9m 8s 4. Erri 4 9d 5h 10m 28s Zo spannend ![]() | ||||||
JoStro | maandag 22 december 2008 @ 20:31 | |||||
idd, ik heb nog geen beelden van de finish gezien. Ben erg benieuwd | ||||||
SevenWonders | dinsdag 23 december 2008 @ 22:50 | |||||
Team Russia gestopt met racen omdat er geen geld meer is..... Jammer, hoop dat ze nog een sponsor vinden. Moet toch wel een rijke rus te vinden zijn die de boot vol Russen (1 of 2) wil sponsoren..... Delta Lloyd ook op eigen windkracht binnen. Toch een hele prestatie van die mannen op een oude schuit met mankementen. | ||||||
cryforhelp | woensdag 24 december 2008 @ 00:53 | |||||
Damn, dat russia gestopt is, is nogal vervelend, daarmee zetten ze een trend, vorige keer kapte er ook al iemand mee halverwege. Dat zegt toch iets over de problematiek in de VOR en het wordt dan nog lastig om over 2 jaar weer genoeg sponsors te hebben. | ||||||
the_disheaver | woensdag 24 december 2008 @ 02:41 | |||||
quote:nja, vorig jaar is eigenlijk niemand gestopt (in elk geval om financiele redenen). Brunel is heeft een lange winterslaap gehouden om te proberen de boot zo aan te passen dat de laatste plaats niet per definitie vast stond en movistar... alles behalve financiele redenen helaas... Het is jammer dan TRUS stopt, maar dit als bewijs zien dat er geen leven in de VOR zit lijkt me nogal overdreven. Trus was geen sponsorboot, maar een boot van iemand met veel (maar net wat te weinig) geld. Als zo iemand ervoor gaat, enthousiast is en op een manier hart voor zeilen heeft dan is dat gaaf. Ik kan totaal niet oordelen of dat bij trus het geval was, bij de crew in het algemeen in elk geval wel (imo). Er is verandering gekomen in het aantal boten van een sponsor. Goed te begrijpen, want innovatie wordt veel effectiever, maar tegelijk ook weer moeilijker voor kleinere sponsors om goed mee te doen. Eigenlijk daarvoor hoop ik een beetje op een succes van delta lloyd, of green dragon (valt helaas een beetje tegen...) | ||||||
JoStro | woensdag 24 december 2008 @ 13:31 | |||||
Ik vind dat DL nog steeds een goede prestatie levert. De schade is pech, maar ze komen wel binnen. Eerlijk gezegd zouden ze in het andere geval wsl ook laatste geworden zijn. Team Russia is inderdaad achter aan gefinished. Green Dragon blijft inderdaad achter, zeker met een crack als Neil McDonald aan boord. Vergeet daar ook niet dat ze in de tweede etappe met de vloot mee zijn blijven zeilen ondanks het gemis van een giek. Deze derde etappe zaten ze er steeds niet bij. Ik hoop dat de volgende etappes de boten met het mindere budget niet het mindere geluk hebben, dan doen ze gewoon mee. | ||||||
SyClooS | maandag 29 december 2008 @ 13:25 | |||||
Is de huidige stand nu eigenlijk naar verwachting van iedereen? Ik vind DL toch wel erg tegenvallen eerlijk gezegd. Uiteraard, ze hebben behoorlijke averij opgelopen in de laatste etappe, maar toch.quote: | ||||||
SyClooS | zondag 4 januari 2009 @ 13:10 | |||||
NU op NOS terugblik 3de etappe. NL1 | ||||||
Yozzz | zondag 4 januari 2009 @ 13:14 | |||||
quote:Oeh, bedankt! | ||||||
Yozzz | zondag 4 januari 2009 @ 13:14 | |||||
"De juk is naar zijn grootje" ![]() | ||||||
rubbereend | zondag 4 januari 2009 @ 14:15 | |||||
Hopelijk kunnen de de DL op tijd goed genoeg oplappen | ||||||
JoStro | woensdag 7 januari 2009 @ 09:41 | |||||
Ze liggen goed op schema om op tijd weer klaar te zijn. | ||||||
JoStro | donderdag 8 januari 2009 @ 14:56 | |||||
Van Niekerk (verplichtingen bij Alinghi) en van Lierde (vervangen) zijn van boord. Ook wordt een nieuwe navigator benoemd. Er verandert dus het een en ander voor de DLLOYD. De spaanstaligen nemen over :-) | ||||||
rubbereend | donderdag 8 januari 2009 @ 16:00 | |||||
elke etappe best wat wisselinge zo toch? Blijft er nog wel iemand over vand e startende crew? ![]() | ||||||
SevenWonders | donderdag 8 januari 2009 @ 18:44 | |||||
quote:Wouter Verbraak (Team Russia) is niet beschikbaar (was mijn 1e gedachte) hij gaat navigeren op de maxi Rambler in de Cape Town - Salvador race....http://www.wouterverbraak.com Marcel van Triest nog beschikbaar? | ||||||
JoStro | vrijdag 9 januari 2009 @ 14:45 | |||||
Uit:Elsevier De Nederlandse meteroloog Frits Koek zal als navigator meevaren naar China. Hij volgt de Amerikaan Matt Gregory op. | ||||||
SevenWonders | zondag 11 januari 2009 @ 13:44 | |||||
quote:Yups, en Wouter stapt in China toch aan boord van de Delta Lloyd.... http://www.volvooceanrace(...)-VERBRAAK/index.aspx | ||||||
SevenWonders | zondag 18 januari 2009 @ 13:24 | |||||
En we varen weer.... | ||||||
rubbereend | maandag 19 januari 2009 @ 00:08 | |||||
![]() | ||||||
WEST | woensdag 21 januari 2009 @ 12:14 | |||||
vloot blijft aardig dicht bij elkaar. Alleen de Ericsson 4 lijkt een andere keuze gemaakt te hebben. | ||||||
rubbereend | zaterdag 24 januari 2009 @ 01:48 | |||||
wat is ook alweer die andere site waarop je makkelijk de race kan volgen? qua route die gevaren is enzo? | ||||||
WEST | zaterdag 24 januari 2009 @ 22:15 | |||||
quote:http://volvooceanrace.geovoile.com/ Green Dragon en Delta Lloyd schuilen voor de storm. quote: | ||||||
SevenWonders | zondag 25 januari 2009 @ 11:56 | |||||
Behoorlijk slagveld daar in de vloot. GD en DL weer aan het varen zo te zien, maar de zwarte Telefonica ligt er even uit. | ||||||
rubbereend | zondag 25 januari 2009 @ 13:59 | |||||
quote:dank u ![]() heftig weer geweest ![]() | ||||||
rubbereend | maandag 26 januari 2009 @ 16:30 | |||||
Telefonica Blauw gaat het minder heftige weer in het oosten op zoeken volgens mij ![]() | ||||||
SevenWonders | dinsdag 27 januari 2009 @ 21:00 | |||||
Zo, compleet slachtveld daar op de Chinese zee. TF Black binnen, E3 binnen, Delta Lloyd naar binnen.... Ben benieuwd of de startlijn in Quindao op tijd gehaald wordt door alle 7 boten. | ||||||
rubbereend | woensdag 28 januari 2009 @ 01:58 | |||||
![]() Bouwe Bekking gaat goede zaken doen als hij heel blijft | ||||||
Florian_ | donderdag 29 januari 2009 @ 11:09 | |||||
tvp | ||||||
rubbereend | donderdag 29 januari 2009 @ 13:31 | |||||
En Bouwe Bekking is vanochtend als eerste binnen gekomen voor de Puma en Ericsson4 | ||||||
SevenWonders | vrijdag 30 januari 2009 @ 19:59 | |||||
DL wellicht op transport naar Rio. Boot ligt in Keelung en de nieuwe mast, de bok en andere hardware in Quindao....over 14 dagen is de start naar Rio al...ben benieuwd wat ze gaan doen... | ||||||
SevenWonders | woensdag 4 februari 2009 @ 20:44 | |||||
Wouter Verbraak blijft jobhoppen: http://www.wouterverbraak(...)_to_help_out....html Gaat op leenbasis de Green Dragons helpen..... | ||||||
rubbereend | woensdag 4 februari 2009 @ 21:38 | |||||
![]() ![]() | ||||||
SevenWonders | zaterdag 14 februari 2009 @ 09:14 | |||||
Soms ga ik me afvragen of deze VOR niets bespaard blijft. E3 moet nog finnishen in Leg 4, terwijl de andere 4 al vertrokken zijn voor Leg5, of beter gezegd 3, want Tel Blue is voor de start al teruggevaren, vanwege kielproblemen en is uit het water gehesen.... Overigens: Waar zijn alle liefhebbers van de vorige editie gebleven....het is zo ijzig rustig hier. | ||||||
NoMercy285 | zaterdag 14 februari 2009 @ 13:16 | |||||
Ik vind de race dit jaar eigenlijk uitdraaien op een deceptie... een race tussen 3 of 4 boten noem ik geen race. Jammer dat de VOR het niet voor elkaar krijgt om meer boten aan de start te krijgen.. | ||||||
cryforhelp | zondag 15 februari 2009 @ 15:16 | |||||
quote:Dat een beetje, en op een gegeven moment ben ik de verbondenheid een beetje kwijtgeraakt. Ook wel treurig dat ze dan niet gewoon de start van deze etappe even uitstellen. In het dinghy racen is het heel normaal dat je gewoon even wacht met de start als de helft van het veld er nog niet is door omstandigheden ![]() | ||||||
Florian_ | donderdag 19 februari 2009 @ 12:14 | |||||
tvp | ||||||
rubbereend | donderdag 19 februari 2009 @ 15:02 | |||||
de Green Dragon vaart toch opvallend noordelijk | ||||||
rubbereend | woensdag 4 maart 2009 @ 23:59 | |||||
opvallende route van Erricson3 na de scoring gate ![]() | ||||||
SevenWonders | zaterdag 7 maart 2009 @ 23:56 | |||||
Heb ik iets gemist? Als ik http://www.clubracer.be/v(...)skens-naar-Zeebrugge moet gelovem, dan vaart Puma met de oude ABN-AMRO 2 ?!?!?!?! Dat had ik niet eerder gehoord? Of hebben ze deze boot als trainingsboot gebruikt en varen ze nu toch echt met een nieuwe...want iedereen heeft het altijd maar over de DL die met een tweedehandsje vaart.... Edit: oo, even verder lezen. Was oud bericht, kennelijk toch trainingsbootje....hebben wel degelijk nieuwe schuit... | ||||||
rubbereend | maandag 16 maart 2009 @ 01:13 | |||||
Waar waren die Ice gates ook alweer voor? Zodat ze niet te veel richting de ijsbergen gaan varen? | ||||||
the_disheaver | vrijdag 20 maart 2009 @ 11:31 | |||||
Ja, Eigenlijk gewone gates, maar niet als doel te voorkomen dat ze kunnen afsnijden of dat door een (schier)eiland dat de DTF niet klopt (ideale lijn tot finish zal immers over land gaan), maar te kans op ijsberg-botsingen te voorkomen. (volgens mij kunnen deze wel na de start van plaats veranderen itt de overige) | ||||||
SevenWonders | donderdag 26 maart 2009 @ 22:02 | |||||
Ericsson 3 is vanmorgen reeds gefinnished. De rest zit nop op zee... | ||||||
rubbereend | vrijdag 27 maart 2009 @ 01:07 | |||||
ik zal blij zijn als er weer meer boten in het water liggen de volgende etappe | ||||||
NY_Giant | vrijdag 27 maart 2009 @ 11:33 | |||||
Ach ja... Het is het uiteindelijk gewoon allemaal net niet deze editie. Wat meer boten zou het gewoon een stuk leuker maken en die teams met twee boten vind ik ook niet ideaal. | ||||||
SevenWonders | zaterdag 28 maart 2009 @ 14:28 | |||||
quote:Tja, dat zijn er maar 2, Team Russia start volgens mij echt niet meer..... | ||||||
NY_Giant | maandag 13 april 2009 @ 20:29 | |||||
De etappe van Rio de Janeiro naar Boston is inmiddels gestart met Delta Lloyd op de tweede plaats achter Telefonica Blue. | ||||||
rubbereend | maandag 13 april 2009 @ 21:50 | |||||
Puma, Eirccson 3 en 4 en Telefonica Black varen zowat naast elkaar ![]() | ||||||
rubbereend | woensdag 15 april 2009 @ 23:50 | |||||
DL op de tweede plek ![]() | ||||||
NY_Giant | zondag 7 juni 2009 @ 20:47 | |||||
Ze komen ook nog even langs Rotterdam, waarschijnlijk op dinsdag: http://www.volvooceanrace.org/schedule/leg8/ http://www.volvooceanrace(...)loop_lge_580x446.gif http://www.teamdeltalloyd.nl/gaterace | ||||||
SevenWonders | zondag 28 juni 2009 @ 10:41 | |||||
Het is weer voorbij. Het was weer hardstikke tof om het hier met alle vaste gasten van de vorige keer te volgen ;-) | ||||||
the_disheaver | maandag 6 juli 2009 @ 14:04 | |||||
mja, grootste deel van de race niet echt gevolgd. 2 topics toch een beetje minder dan de 20 ofzo van de vorige keer ![]() | ||||||
WEST | maandag 6 juli 2009 @ 21:11 | |||||
sinds dat ze in europa terugkeerde heb ik niet echt meer gevolgt. | ||||||
the_disheaver | vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:21 | |||||
'Kickje' Nog 14 dagen voor VOR 2011-2012. Dit jaar 6 teams. | ||||||
Its-Jojo-4you | zaterdag 15 oktober 2011 @ 04:19 | |||||
da's niet veel ![]() Hopelijk wel spannend dan | ||||||
WEST | dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:46 | |||||
Das erg weinig.., laten we hopen op iig op een spannende race. | ||||||
SevenWonders | donderdag 20 oktober 2011 @ 21:31 | |||||
Inderdaad, slechts 6 teams. Volgens mij geen Nederlandse zeilers, maar we gaan het weer volgen.... | ||||||
SevenWonders | zondag 6 november 2011 @ 22:28 | |||||
Gaat lekker daar in de Med. gisteren gestart en al twee boten suspended racing. Gebroken mast en beschading van de romp... | ||||||
rubbereend | zondag 6 november 2011 @ 23:02 | |||||
en met maar 6 boten in totaal gat het hard dan ![]() | ||||||
Its-Jojo-4you | maandag 7 november 2011 @ 08:31 | |||||
zou jammer zijn als als er maar 2 Zuid Afrika halen | ||||||
WEST | maandag 7 november 2011 @ 16:33 | |||||
Moet zeggen dat ik deze editie met 6 boten waarvan er al 2 out zijn niet erg leuk vind om naar te kijken. Beetje jammer zo. | ||||||
Logical | donderdag 10 november 2011 @ 23:47 | |||||
Maar gaat de gok van Groupama in hun voordeel werken of niet... En Camper lijkt aan zichzelf te twijfelen. | ||||||
the_disheaver | vrijdag 11 november 2011 @ 12:36 | |||||
1 leg zegt nog niet zo veel. Kiel kapot is alleen niet zo makkelijk te maken, dus grote vraag is of ze ook leg 2 (plus inport) missen. Maar ja, wel jammer Ik gok van niet. Komt een laagdrukgebiedje aan, bij GPMA nauwelijks verandering in wind. En ze moeten nog naar Zuid Amerika. | ||||||
the_disheaver | donderdag 17 november 2011 @ 10:31 | |||||
Ze zijn Fernando de Noronha voorbij! En was dus geen goede gok van GPMA (ze wouden gewoon langs de Canarische eilanden langs). Puma en TTEL dicht bij elkaar, CAMP vlak erachter | ||||||
NY_Giant | vrijdag 18 november 2011 @ 13:33 | |||||
Wat een mislukte race dit jaar met zo weinig deelnemers. De twee uitgevallen boten zouden wat mij betreft sowieso al geen kans meer mogen maken op de eindoverwinning... | ||||||
Its-Jojo-4you | vrijdag 18 november 2011 @ 13:36 | |||||
er zijn nog maar weinig bedrijven die zich zo'n dure hobby kunnen veroorloven, vanwege de centen of vanwege de uitstraling naar klanten, dus zolang het niet beter gaat zal het er niet leuker op worden. Ben benieuwd ![]() | ||||||
NY_Giant | vrijdag 18 november 2011 @ 13:42 | |||||
Snap ik wel, maar misschien had het dan beter een of twee jaar kunnen worden uitgesteld. | ||||||
rubbereend | vrijdag 18 november 2011 @ 17:48 | |||||
als je het uitstelt zijn de huidige deelnemers weer extra geld kwijt, dat kan je ook niet maken. | ||||||
Leatherface | vrijdag 18 november 2011 @ 18:45 | |||||
Het blijft een mooi evenement, maar met zo'n karig aantal boten nog in race vind ik het moeilijk om er enthousiast van te worden. | ||||||
SevenWonders | vrijdag 18 november 2011 @ 20:34 | |||||
Ik was 5 races op rij een enthousiast volger, maar nu kan het me nog niet zo boeien... Komt ws. omdat er geen NL. zeilers en boten meedoen. Die uitgevallen schuiten waren zeker kanshebber. Maar we zijn pas 2 weken bezig, wellicht wordt ik nog enthousiast. | ||||||
rubbereend | zaterdag 19 november 2011 @ 01:42 | |||||
Wat zou nou een mooi Nederlands bedrijf zijn om hier in te stappen voor een volgende editie? | ||||||
Its-Jojo-4you | zaterdag 19 november 2011 @ 08:44 | |||||
Moet wel een financiele instelling zijn, dit zijn voorlopig de enigen die grof geld blijven verdienen. ![]() | ||||||
the_disheaver | zaterdag 19 november 2011 @ 11:37 | |||||
Wel of geen nederlandse zeilers/boten boeit mij eerlijk gezegd weinig. Tuurlijk is het leuker, en zorgt het voor meer aandacht in studio sport, maar dat was bij ABM 1 & 2 ook maar 1x per week. Via vor.org is het goed te volgen. Maar meer dan 1x per dag kijken doe ik ook niet. | ||||||
the_disheaver | maandag 21 november 2011 @ 22:51 | |||||
PUMA met gebroken mast... foto | ||||||
Its-Jojo-4you | zondag 27 november 2011 @ 11:55 | |||||
Eerste boot binnen - Telefonica | ||||||
rubbereend | dinsdag 3 december 2013 @ 11:23 | |||||
Het nieuws sijpelt binnen over de nieuwe editie. Tijd voor een nieuw topic? | ||||||
SevenWonders | dinsdag 3 december 2013 @ 23:58 | |||||
Ja! Brunel stapt weer in als sponsor, met Bouwe Bekking als schipper.....das wel een topic waard. | ||||||
rubbereend | woensdag 4 december 2013 @ 11:15 | |||||
wie kan er een mooie OP maken? | ||||||
Logical | donderdag 5 december 2013 @ 07:10 | |||||
Logical | donderdag 19 december 2013 @ 03:31 | |||||
Conny van Rietschoten: http://www.volvooceanrace(...)chman-passes-on.html | ||||||
Logical | donderdag 30 januari 2014 @ 07:02 | |||||
Stopover in Den Haag: http://www.nauticlink.com(...)itstop-met-herstart/ | ||||||
Its-Jojo-4you | donderdag 30 januari 2014 @ 08:13 | |||||
![]() ![]() Mooi dat ze in Scheveningen langskomen ![]() | ||||||
rubbereend | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:26 | |||||
Vijfde team voor Ocean Race | ||||||
NY_Giant | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:13 | |||||
Tsja, ik hoop toch dat er nog wat nieuwe entries komen, anders wordt het erg karig. | ||||||
SevenWonders | zondag 2 februari 2014 @ 11:18 | |||||
De vorige race waren er volgens mij ook slechts 6 boten...toch? Maar, ze waren nu toch met dezelfde boten? Volgens mij heeft de VOR-organiatie er 8 laten bouwen (heb ik laatst ergens gelezen). Dat doen ze niet als ze geen voorinformatie hebben die niet gedeeld wordt...toch? | ||||||
rubbereend | maandag 3 februari 2014 @ 12:13 | |||||
Cape navigator bij Nederlands team Volvo Ocean Race | ||||||
SevenWonders | zondag 5 oktober 2014 @ 13:48 | |||||
We gaan weer beginnen. Met een Nederlandse boot en nog twee NL'ers op andere boten wordt het misschien hier weer net zo leuk als voorheen ... | ||||||
Logical | maandag 6 oktober 2014 @ 00:59 | |||||
Brunel 4e in de In-Port Race in Alicante. | ||||||
Coelho | donderdag 9 oktober 2014 @ 09:53 | |||||
Blijven we in deze reeks doorposten of komt er een 2014/2015 editie? Voorgaande jaren uren naar nauwelijks bewegende lijntjes op mijn scherm gekeken. Hoe ver zouden we dit jaar met de techniek zijn? 24/7 livecams aan boord zodat we ook daadwerkelijk de gevechten zien? Of blijft het bij plotjes op een landkaart? Iemand al interessante links gevonden? | ||||||
NY_Giant | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:11 | |||||
Het is net begonnen. Goede start van Brunel. Hier live te zien: | ||||||
rubbereend | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:25 | |||||
nog steeds aan kop | ||||||
rubbereend | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:29 | |||||
als je een mooi nieuw topic kan maken dan zou ik daarvoor gaan. | ||||||
rubbereend | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:31 | |||||
ah, de dames mogen dus met 11 bevrouwingsleden varen en de mannenboten met 8 bemanningsleden | ||||||
Coelho | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:32 | |||||
Heb er verder helemaal geen verstand van, weet niet hoe zeilen werkt. Dus of ik daar de juiste persoon voor ben?? | ||||||
rubbereend | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:33 | |||||
misschien dat iemand iemand van de kenners het dan kan doen ![]() | ||||||
Coelho | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:36 | |||||
Momenteel hele discussies over code zero. Geen idee waar het over gaat ![]() | ||||||
rubbereend | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:37 | |||||
fantastische beelden weer | ||||||
rubbereend | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:46 | |||||
stoort hij alleen bij mij zo? | ||||||
NY_Giant | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:48 | |||||
Nee. De YouTube chat staat er vol mee. | ||||||
rubbereend | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:51 | |||||
![]() | ||||||
rubbereend | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:54 | |||||
En we gaan opweg naar Kaapstad ![]() ![]() | ||||||
rubbereend | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:54 | |||||
De Oosterschelde, dat zal wel vol met Nederlanders staan ![]() | ||||||
NY_Giant | zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:55 | |||||
Ja, werkt nu weer prima! Mooi om dit eens live te zien. Ik kan me herinneren dat het voorheen vaak wat samenvattingen achteraf waren. Het zal nu trouwens wel snel over zijn met de live uitzending. | ||||||
Coelho | zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:01 | |||||
Met al die kleine boten er omheen lijkt het wel op een Touretappe bergop in Baskenland ![]() | ||||||
Coelho | zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:02 | |||||
Het schijnt dat Humberto Tan op de boot van Brunel zit en er zometeen vanaf mag springen. | ||||||
rubbereend | zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:03 | |||||
![]() | ||||||
Klaphark | zaterdag 11 oktober 2014 @ 22:04 | |||||
Mooie app hebben ze ook ![]() | ||||||
WEST | zondag 12 oktober 2014 @ 11:25 | |||||
Geer en Goor toch | ||||||
rubbereend | maandag 13 oktober 2014 @ 20:12 | |||||
het ligt allemaal nog knap dicht bij elkaar | ||||||
SevenWonders | maandag 13 oktober 2014 @ 21:08 | |||||
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)-in-volvo-ocean-race | ||||||
WEST | maandag 13 oktober 2014 @ 23:48 | |||||
Ja dat snap ik. Alleen had ik liever Geer en Goor gehoopt.
| ||||||
chufi | dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:03 | |||||
Het schiet niet op met de verschillen ![]() | ||||||
chufi | dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:25 | |||||
NL nu 3e ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||
NY_Giant | dinsdag 14 oktober 2014 @ 18:53 | |||||
En ook nog 1e en 5e gelegen vandaag ![]() Afwachten dus nog op de echte verschillen! | ||||||
SevenWonders | dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:20 | |||||
Lijkt toch dat de one-design gedachte zich bewijst ... | ||||||
WEST | dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:13 | |||||
Ja alleen wordt er nu geen risico genomen. Logisch ook de etappe is nog lang. | ||||||
Coelho | dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:40 | |||||
De vrouwenboot leek bij het opvaren van de oceaan een alternatieve noordelijke route te kiezen, maar zitten nu ook gewoon in de groep. | ||||||
chufi | dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:43 | |||||
Ze moeten natuurlijk langs dat eiland bij Brasil voor de kust .. !! Ken je route | ||||||
Coelho | dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:57 | |||||
I know, maar je kunt in een rechte lijn of juist een stuk noordelijker omdat je bijvoorbeeld een andere wind/stroming verwacht. | ||||||
Paralollo | woensdag 15 oktober 2014 @ 13:26 | |||||
Zelfs de kleinste koerswijzigingen hebben al een groot effect: eerder al SCA met een winst in een noordelijkere koers naar de straat van Gibraltar. Nu Team Brunel die met een koerst dichter langs Afrika in een paar uur 11 mijl goedmaakt en nu weer "gewoon" 2e ligt op 1 mijl van ADOR, met Dongfeng naast hen en SCA achter hen. | ||||||
WEST | maandag 20 oktober 2014 @ 08:12 | |||||
Brunel wint 68 mijl in de laatste 6 uur. De 4 boten die eerst veel terrein verloren pakken nu de winst. | ||||||
WEST | donderdag 23 oktober 2014 @ 09:56 | |||||
De westelijke koers pakt het gunstigst uit. ADOR en Brunel lopen weg bij de rest van het veld. Alleen Vestas kan nog beetje in de buurt blijven met hun oostelijke koers. | ||||||
WEST | zondag 26 oktober 2014 @ 09:27 | |||||
Een uitgebreide samenvatting van de eerste twee weken van de Volvo Ocean Race is zondag te zien in de middaguitzending van Studio Sport, van 13.45 tot 17.25 uur op NPO 1 en NOS.nl. | ||||||
danos | dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:48 | |||||
Team Brunel aan de kop! | ||||||
rubbereend | woensdag 29 oktober 2014 @ 21:37 | |||||
de posities zijn nu wel wat onduidelijk wie er precies het beste ligt | ||||||
SevenWonders | woensdag 29 oktober 2014 @ 22:49 | |||||
Er staat op de site van de volvooceanrace.org een artikel, waarin wordt uitgelegd hoe je de tracking en standen moet lezen. Vergeet ook niet dat de kaartweergave ' plat' is en de aarde ' rond', zodat dit ook vertekent. Je kunt dus op de kaart ver achter liggen, maar relatief dichter bij de finish ... | ||||||
rubbereend | woensdag 29 oktober 2014 @ 22:52 | |||||
ja dat snap ik, bedoelde ook qua koers | ||||||
WEST | woensdag 29 oktober 2014 @ 23:14 | |||||
Op http://www.meteoearth.com kun je de layer aanzetten van de boten en de wind dan kun je ongeveer zien hoe de wind daar zit en makkelijk te kijken hoe de koers gaat. | ||||||
rubbereend | donderdag 30 oktober 2014 @ 13:53 | |||||
nu varen ze ook weer relatief de zelfde kant op ![]() | ||||||
Coelho | donderdag 30 oktober 2014 @ 15:08 | |||||
Waarom moeten we het anno 2014 nog steeds doen met updates elke paar uur? Het moet toch gewoon mogelijk zijn die boten 24 uur per dag te tracken via GPS? Bovendien 360 graden webcams bovenin elke mast zodat we evt ook de andere boten kunnen zien liggen. | ||||||
SevenWonders | donderdag 30 oktober 2014 @ 20:10 | |||||
Tuurlijk is dat technisch mogelijk. maar ze houden het ook een beetje spannend voor ' elkaar' om iedere 3 uur de posities vrij te geven. Deel van het race-element. Bovendien, al die equipment vraagt weer stroom, dus zwaardere accu's en gewicht is juist iets wat je niet aan boord wilt hebben :-) | ||||||
Logical | donderdag 30 oktober 2014 @ 21:50 | |||||
Wij zien het iedere 3 uur, maar de boten zelf krijgen de schedules iedere 6 uur. | ||||||
WEST | donderdag 30 oktober 2014 @ 23:34 | |||||
Live beelden van de boten zou wel gaaf zijn. Alleen of dat technisch haalbaar is dat is een tweede. Abu Dhabi en Brunel moeten elkaar haast wel kunnen zien. | ||||||
rubbereend | vrijdag 31 oktober 2014 @ 17:17 | |||||
Alvimedica kiest een opvallend noordelijkere koers | ||||||
WEST | dinsdag 4 november 2014 @ 13:03 | |||||
De eerste boten zullen vannacht of morgenochtend Kaapstad wel bereiken. | ||||||
SevenWonders | dinsdag 4 november 2014 @ 21:10 | |||||
Na 12u 's middags was de prognose volgens de dagelijkse Inside Track http://www.volvooceanrace(...)rack-Episode-18.html | ||||||
SevenWonders | dinsdag 4 november 2014 @ 21:19 | |||||
Dit is trouwens wel bijzonder nieuws. De VO65's zijn uitgerust met een rescue kite voor als de mast breekt oid. http://www.asvperformance(...)-ocean-racing-yachts Op een oude VO70 van de vorige keer toegepast: ![]() | ||||||
Max23 | woensdag 5 november 2014 @ 07:02 | |||||
Brunel gaat derde worden als de boten heel blijven. De eerste twee zijn nu wel heel ver uitgelopen. | ||||||
WEST | woensdag 5 november 2014 @ 07:32 | |||||
Blijven ook op de zelfde koers. Dus nemen ook geen risico iets wat team Vestas wind wel doet. Tussen 13:00 en 16:00 worden de koplopers verwacht | ||||||
WEST | woensdag 5 november 2014 @ 10:08 | |||||
Vanaf 11uur live streaming uit kaapstad over de aankomst van de eerste boten rond 14:00 | ||||||
WEST | woensdag 5 november 2014 @ 12:22 | |||||
Bouwe Bekking is tevreden over deze etappe. Ze hebben niet meer dan windkracht 6 a 7 gehad op de zuidelijke ocean. ![]() | ||||||
franklop | woensdag 5 november 2014 @ 12:30 | |||||
zijn ze een beetje spraakzaam die boten? | ||||||
WEST | woensdag 5 november 2014 @ 12:32 | |||||
Ja, alleen die belg van brunel mocht in z'n eigen taal antwoord geven, alleen die snapte het niet helemaal ![]() ![]() | ||||||
franklop | woensdag 5 november 2014 @ 12:33 | |||||
Je snapt me niet ![]() | ||||||
WEST | woensdag 5 november 2014 @ 12:35 | |||||
![]() die boten vinden dat ze te hard moeten varen ![]() | ||||||
rubbereend | woensdag 5 november 2014 @ 15:20 | |||||
nu live de finish van de eerste etappe | ||||||
rubbereend | woensdag 5 november 2014 @ 15:26 | |||||
25 dagen zeilen en dan kunnen de eerste twee boten elkaar zien vlak bij de finish ![]() | ||||||
WEST | woensdag 5 november 2014 @ 15:27 | |||||
en de chinese boot komt steeds dichter en dichterbij ![]() |