Hamiltonquote:Op zondag 7 september 2008 15:24 schreef Walter_Sobchak het volgende:
MOL, HOUD NOU GVD JE VETTE KUTKOP IS MET JE 'HAMILTON-IS-GOD'.
Je capslock is blijven hangen, en je taalgebruik is er ook niet op vooruitgegaan.quote:Op zondag 7 september 2008 15:24 schreef Walter_Sobchak het volgende:
MOL, HOUD NOU GVD JE VETTE KUTKOP IS MET JE 'HAMILTON-IS-GOD'.
Mooi, dan hou je er misschien eens over op.quote:Op zondag 7 september 2008 15:27 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Gadver, wat word ik kotsziek van die Mol. Elke objectiviteit is ver te zoeken. Voor zo'n lul zap ik naar Sporza.
Gewelding om te horen iddquote:Op zondag 7 september 2008 15:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Op Sporza gingen de commentators pas helemaal door het lint
Ja dat deed meneer geweldig op die intermediatesquote:
Kap eens met dat gehuilquote:Op zondag 7 september 2008 15:29 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Nee, vetzak: tot de regen kwam
1) spinde Hamilton in ronde 2 bij de hairpin
2) knalde hij rechtdoor bij de busstop met racevoordeel
3) spinde hij in Fagnes.
GEweldige set inderdaad.quote:Op zondag 7 september 2008 15:28 schreef fuckbuddy het volgende:
[..]
Ja dat deed meneer geweldig op die intermediates
Idd hamilton mag ook wel een straf na de race krijgen.. Recht doorsteken met race voordeel, hij had gewoon de bocht moeten afmaken niet rechtdoorsteken..quote:Op zondag 7 september 2008 15:29 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Nee, vetzak: tot de regen kwam
1) spinde Hamilton in ronde 2 bij de hairpin
2) knalde hij rechtdoor bij de busstop met racevoordeel
3) spinde hij in Fagnes.
Gelul... Die ging wel degelijk van het gas af en gaf de positie zo terug.quote:Op zondag 7 september 2008 15:31 schreef Giem het volgende:
[..]
Idd hamilton mag ook wel een straf na de race krijgen.. Recht doorsteken met race voordeel, hij had gewoon de bocht moeten afmaken niet rechtdoorsteken..
De lamlul...
Echt nog meer gelul. Kimi blockte hem, daarom deed hij dat, en je kon gewoon duidelijk zien dat hij kon inhalen door eerst rechtdoor te steken. Als hij niet rechtdoor was gegaan maar de bocht had gemaakt, had hij NOOIT maar dan ook NOOIT Kimi daar in kunnen halen.quote:Op zondag 7 september 2008 15:33 schreef fuckbuddy het volgende:
[..]
Gelul... Die ging wel degelijk van het gas af en gaf de positie zo terug.
Daarna kreeg Kimi raceles van Lewis...
quote:Op zondag 7 september 2008 15:33 schreef fuckbuddy het volgende:
[..]
Gelul... Die ging wel degelijk van het gas af en gaf de positie zo terug.
Daarna kreeg Kimi raceles van Lewis...
quote:Op zondag 7 september 2008 15:33 schreef Cheiron het volgende:
Wat een mooi circuit is het toch met al die snelle bochten. Lekkere race weer met natuurlijk een krankzinnig einde! Die Heidfeld vond ik nog wel het meest opzienbarende, gewoon even 4 plekken pakken in de laatste ronde.
De actie van Hamilton vond ik wel wer tegen het randje hoor, maar toch prachtig. Dat Kimi hem dan in de muur zet is gewoon oerdom. Begrijpelijk (want: Hamilton achterhalen, maar erg dom.
Ik heb in ieder geval weer genoten. En Olaf heeft volgens mij eennatte plek in zn broek
Waarom? Ik ben absoluut geen Hamilton fan, in tegendeel, maar hij gaf die plaats toch gewoon terug?quote:Op zondag 7 september 2008 15:37 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Mooi zo; investigation by the stewards cars 1 and 22.
Terecht.
Idd. En die spins van Kimi... Bij het beeld dat ie in de muur stond zag je dat hij achter een lekke band had. Dat zou niet gek wezen met al die uitstapjes en zou die spins ook kunnen verklaren. Maar ja... Jammer, maar spannend was het welquote:Op zondag 7 september 2008 15:35 schreef Giem het volgende:
[..]
Echt nog meer gelul. Kimi blockte hem, daarom deed hij dat, en je kon gewoon duidelijk zien dat hij kon inhalen door eerst rechtdoor te steken. Als hij niet rechtdoor was gegaan maar de bocht had gemaakt, had hij NOOIT maar dan ook NOOIT Kimi daar in kunnen halen.
Lekkere interpretatiequote:Op zondag 7 september 2008 15:38 schreef Giem het volgende:
Jaaaaa er komen nog straffen!!!!! Hahahahahahahah!!!!
Hij profiteerde wel van de aktie.quote:Op zondag 7 september 2008 15:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom? Ik ben absoluut geen Hamilton fan, in tegendeel, maar hij gaf die plaats toch gewoon terug?
Of hamilton heeft zijn band lek gereden met die passage er achterlangsquote:Op zondag 7 september 2008 15:39 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Idd. En die spins van Kimi... Bij het beeld dat ie in de muur stond zag je dat hij achter een lekke band had. Dat zou niet gek wezen met al die uitstapjes en zou die spins ook kunnen verklaren. Maar ja... Jammer, maar spannend was het wel.
vader der gedachte overheerst.. Verwacht zeker niet dat de uitslag zal worden aangepast. Misschien een straf voor de eerst volgende race, maar dat zullen we nog wel horen.quote:Op zondag 7 september 2008 15:40 schreef fuckbuddy het volgende:
[..]
Lekkere interpretatie![]()
Er is een onderzoek gaande en de uitslag moet nog bekeken worden.... Er is helemaal niets over straf gezegd.
Omdat ie profiteerde. Hij gaf de plek wellicht terug, maar dat is het idee niet: het gaat om race-voordeel. Als ie die busstop gewoon had genomen, had ie ook nooit bij La Source kunnen inhalen.quote:Op zondag 7 september 2008 15:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom? Ik ben absoluut geen Hamilton fan, in tegendeel, maar hij gaf die plaats toch gewoon terug?
Dat bedoel ik, als hij de bocht had gemaakt zoals hij had moeten doen, en als kimi voor hem deed had hij hem NOOIT kunnen inhalen.quote:Op zondag 7 september 2008 15:40 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Hij profiteerde wel van de aktie.
Lastig geval
Hmm ja inderdaad, hij had denk ik gewoon even moeten wachten tot na de eerste bocht, want doordat hij zo wijd uit die bocht kwam had hij veel meer snelheid op het rechte stuk. Als Ferrari aan kan tonen dat Hamilton niet van het gas af ging kan dit nog wat worden...quote:Op zondag 7 september 2008 15:40 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Hij profiteerde wel van de aktie.
Lastig geval
Stel dat Hamilton die band lek heeft gestoken met een zijn voorvleugel ofzo, dat lijkt me niet iets wat je met opzet doet.quote:Op zondag 7 september 2008 15:41 schreef Giem het volgende:
[..]
Of hamilton heeft zijn band lek gereden met die passage er achterlangs
Dat zeg ik ook niet, kun je ook niks aan doen, kan ook je eigen vleugel kosten.quote:Op zondag 7 september 2008 15:43 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Stel dat Hamilton die band lek heeft gestoken met een zijn voorvleugel ofzo, dat lijkt me niet iets wat je met opzet doet.
Nee mensen bij het rode licht de race uit rammen is een nette actie!!quote:Op zondag 7 september 2008 15:45 schreef fuckbuddy het volgende:
Het was gewoon keihard racen en dan moet je wijd gaan als dat vereist is.. McLaren was al veel sneller dan Ferrari de laatste 10 ronden. Dus die aktie had ie toch wel gemaakt.
Vindt het een beetje kinderachtig van Ferrari.
Fuck it, wat waren de sancties voor Ferrari toen Kimi Sutil in Monaco eraf reed?
Niets... En dat was pas echt aso!
Net ook de beelden gezien en ik zie het probleem ook niet zo.. We zullen het wel horen wat de FIA vind, maar op dit moment - na het zien van de beelden - zou het mij verbazen als er straffen worden uitgedeeld.quote:Op zondag 7 september 2008 15:44 schreef Dr.Daggla het volgende:
Nou, het is duidelijk.. Kimi zit er gewoon volledig voor en wordt ingehaald. Niets onregelementairs aan.
McLaren was niet veel sneller. Dat gaf Hamilton zojuist ook toe bij de persconferentie. En Kimi verloor zijn auto in Monaco; dat was ook goed te zien, waar ie tot drie keer toe zijn auto moest opvangen.quote:Op zondag 7 september 2008 15:45 schreef fuckbuddy het volgende:
Het was gewoon keihard racen en dan moet je wijd gaan als dat vereist is.. McLaren was al veel sneller dan Ferrari de laatste 10 ronden. Dus die aktie had ie toch wel gemaakt.
Vindt het een beetje kinderachtig van Ferrari.
Fuck it, wat waren de sancties voor Ferrari toen Kimi Sutil in Monaco eraf reed?
Niets... En dat was pas echt aso!
quote:Op zondag 7 september 2008 15:46 schreef Giem het volgende:
[..]
Nee mensen bij het rode licht de race uit rammen is een nette actie!!
Beide wagens hadden door die aktie schade, Sutil was kapot en Kimi kon de race uitrijden.quote:Op zondag 7 september 2008 15:46 schreef Giem het volgende:
[..]
Nee mensen bij het rode licht de race uit rammen is een nette actie!!
Tja, ik ga niet over straffen. Ik vind dat ze het idd moeten uitzoeken. Als er geen straf wordt uitgedeeld word, dan vind ik het prima. Maar het niet uitzoeken vind ik dus geen optie.quote:Op zondag 7 september 2008 15:46 schreef -Hans- het volgende:
[..]
Net ook de beelden gezien en ik zie het probleem ook niet zo.. We zullen het wel horen wat de FIA vind, maar op dit moment - na het zien van de beelden - zou het mij verbazen als er straffen worden uitgedeeld.
Dat was idd een flink staaltje stuurwerkquote:Op zondag 7 september 2008 15:47 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
McLaren was niet veel sneller. Dat gaf Hamilton zojuist ook toe bij de persconferentie. En Kimi verloor zijn auto in Monaco; dat was ook goed te zien, waar ie tot drie keer toe zijn auto moest opvangen.
Tuurlijk, gewoon onderzoeken kan geen kwaad want anders blijft er over gezeikt worden. De belangen zijn te hoog om het gewoon links te laten liggen maar ik verwacht niet dat Hamilton hier bestraft voor zal worden.quote:Op zondag 7 september 2008 15:49 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Tja, ik ga niet over straffen. Ik vind dat ze het idd moeten uitzoeken. Als er geen straf wordt uitgedeeld word, dan vind ik het prima. Maar het niet uitzoeken vind ik dus geen optie.
Kai op RTL lult er nu over.
Inderdaad.quote:Op zondag 7 september 2008 15:52 schreef -Hans- het volgende:
Inderdaad, zet Vettel maar in de McLaren ipv die Heikki..
Hoiquote:Op zondag 7 september 2008 15:34 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Geluk?![]()
Gebrek aan talent en inzicht.
Het tendens is nou eenmaal dat je kijkt wat er net is gebeurd en de rest helemaal vergeet. Hamilton is nu god omdat hij er vandaag met de overwinning vandoor ging. Het is gewoon zuur voor Raikkonen nu hij in een dal zit, prima presteert vandaag en vervolgens eraf spint in amper een bocht.quote:Op zondag 7 september 2008 15:44 schreef Fir3fly het volgende:
Kalff: "Dat inhalen kan Hamilton wel, maar Massa niet." Heeft hij de race in Canada niet bekeken ofzo?
Dat zag ik ook ja.quote:Op zondag 7 september 2008 15:58 schreef _Administr8or_ het volgende:
Kimi had volgens mij een probleem met zijn linker achterband, aangezien deze lek was voordat hij tegen de muur kwam...
Olavquote:Op zondag 7 september 2008 15:57 schreef rycemasta het volgende:
HAMILTON WINT OP FABELACHTIGE WIJZE DE RACE!!!111eins
Bron: Olav
ja, want die 5 seconden achterstand zijn opeens op magische wijze verdwenen?quote:Op zondag 7 september 2008 15:35 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Door die raceles spinde Hamilton zelf in ronde 2; daarna kon ie geen potten breken bij Kimi, maar stak ie af en nam meer momentum mee naar de start-finish.
We trappen niet allemaal in de Hamilton-hype.
in de busstop raakte Hamilton toch die achterband? Daarna raakt Kimi weer Hamilton zijn achterband maar die is dus heel geblevenquote:Op zondag 7 september 2008 15:58 schreef _Administr8or_ het volgende:
Kimi had volgens mij een probleem met zijn linker achterband, aangezien deze lek was voordat hij tegen de muur kwam...
Helaas...quote:Op zondag 7 september 2008 16:06 schreef kepler het volgende:
[..]
in de busstop raakte Hamilton toch die achterband? Daarna raakt Kimi weer Hamilton zijn achterband maar die is dus heel gebleven
Viel wel mee hoorquote:Op zondag 7 september 2008 16:05 schreef kepler het volgende:
[..]
ja, want die 5 seconden achterstand zijn opeens op magische wijze verdwenen?
Vergeet niet dat Hamilton er gewoon simpel naar toe is gereden, en dus blijkbaar die ronde (en rondes daarvoor) stukken sneller was
Als je stukken sneller bent, ga je er ook zo voorbij. Daar heb je deze races voorbeelden zat van gezien, met name door Heiki.quote:Op zondag 7 september 2008 16:05 schreef kepler het volgende:
[..]
ja, want die 5 seconden achterstand zijn opeens op magische wijze verdwenen?
Vergeet niet dat Hamilton er gewoon simpel naar toe is gereden, en dus blijkbaar die ronde (en rondes daarvoor) stukken sneller was
Welk foutje maakte hij dan? Ik had juist de indruk dat Kimi rustiger ging rijden omdat het begon te druppelen en daardoor tijd verloor. Ik heb hem in die ronden geen echte fout zien maken namelijkquote:Op zondag 7 september 2008 16:09 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Viel wel mee hoor. Hammi had een paar keer geluk met achterblijvers; kon mooie slipstreams pakken. Toen Kimi ruim baan had reed ie weer weg naar 2 sec. Maar hij maakte een foutje, en Hammi kwam er vlak achter. En begon het ook te regenen.
Ja, sorry: het had vetkwab moeten zijn. Bevooroordeelde vetkwab paste niet in een TT.quote:Op zondag 7 september 2008 16:10 schreef LeXX het volgende:
Vind de topicitel enigszins misplaatst Walter.
Voor de rest: gaaf einde van een gave GP.
quote:Op zondag 7 september 2008 16:09 schreef kepler het volgende:
is die inhaalactie al te zien op youtube? Of eigenlijk de laatste 3 ronden
Nu ben ik wel benieuwd. Ik vind namelijk dat Lewis niet veel fout heeft gedaan, zowel dan zat Kimi daarna ook fout (die hele wijde bocht die hij maakte) alhoewel hij niemand inhaalde volgens mij
quote:Op zondag 7 september 2008 16:12 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Ja, sorry: het had vetkwab moeten zijn. Bevooroordeelde vetkwab paste niet in een TT.
quote:Wedstrijdleiding onderzoekt actie Hamilton
07 september 2008
De Grand Prix van België kan nog een staartje krijgen. De wedstrijdleiding heeft na afloop laten weten een actie van Lewis Hamilton te zullen onderzoeken.
Het betreft zijn inhaalpoging bij Kimi Raikkonen in de Bus Stop-chicane. De Brit schoot rechtdoor en sneed de bocht af. Op het rechte stuk kwam Raikkonen weer voor Hamilton, waarna de Brit de Ferrari wel succesvol passeerde in La Source.
Hamilton vertelde tijdens de persconferentie over dit incident: "Kimi drukte me naar buiten in de laatste bocht. Ik zat daarna een beetje voor hem, maar begreep dat ik hem voorbij moest laten. Vervolgens dook ik aan de binnenkant voor de volgende bocht. Kimi raakte me nog aan de binnenkant, maar daarna kon ik er vandoor."
quote:Ferrari's Kimi Raikkonen had looked well placed for a fourth Belgian Grand Prix win until rain started falling in the closing laps at Spa on Sunday. It was then that the pressure from a chasing Lewis Hamilton became too much and the Finn went into the wall, handing victory to McLaren.
An unlikely third place went to the BMW Sauber of Nick Heidfeld, who surged through the field on the final lap after a switch to wet tyres.
1 2 3 4 | Felipe Massa 72 Robert Kubica 58 Kimi Räikkönen 57 |
1 2 3 | McLaren-Mercedes 123 BMW Sauber 105 |
Ja als je sneller bent ben je er zeker sneller voorbijquote:Op zondag 7 september 2008 16:11 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Als je stukken sneller bent, ga je er ook zo voorbij. Daar heb je deze races voorbeelden zat van gezien, met name door Heiki.
Het was stuivertje wisselen en Kimi zou ook verdiend gewonnen hebben, tot die laatste rondes. Hamilton reed er niet voor niks zo snel naar toe in de laatste rondes. Kan Kimi wel de snelste ronde hebben (geen idee eigenlijkquote:Hamilton was niet veel sneller dan Kimi; het was eerder stuivertje wisselen. Ik zou de press conference 's gaan luisteren en de snelste race rondes bekijken voordat je hier wat komt bazelen.
lang leve het digitale tijdperkquote:
Same here, en toen kimi de muur in ging ben ik pissig opgestaan en weggelopen terwijl ik mijn Ferrari-pet door de kamer smeet..quote:Op zondag 7 september 2008 16:09 schreef rycemasta het volgende:
Ik liep hard te juichen en Hamilton uit te lachen toen hij werd voorbijgereden, nog harder met dat gelukje in de 1 na laatste ronde. Vervolgens spint Raikkonen eraf en crasht hij nog ook.
Mijn gejuich, wat doe je
Zie ook pas nu dat Kimi zijn voorvleugel voor een deel is stuk gegaan toen hij het achterwiel van Hamilton raakte en vandaar dat hij zoveel moeite had om de auto op de baan te houden. Lijkt wel of Kimi na start/finish nog probeerde om Hamilton iets te blokken maar Hamilton reageerde alert en kon uitwijken om er volgens er toch weer langs te gaan.quote:
volgens mij zit Hamilton ook helemaal niet fout. Sterker nog, dit is gewoon racenquote:Op zondag 7 september 2008 16:21 schreef -Hans- het volgende:
[..]
Zie ook pas nu dat Kimi zijn voorvleugel voor een deel is stuk gegaan toen hij het achterwiel van Hamilton raakte en vandaar dat hij zoveel moeite had om de auto op de baan te houden. Lijkt wel of Kimi na start/finish nog probeerde om Hamilton iets te blokken maar Hamilton reageerde alert en kon uitwijken om er volgens er toch weer langs te gaan.
Juist en dus was het racevoordeel weer in handen van Kimi. Alleen reageerde Hamilton gewoon geniaal.quote:Op zondag 7 september 2008 16:21 schreef -Hans- het volgende:
[..]
Zie ook pas nu dat Kimi zijn voorvleugel voor een deel is stuk gegaan toen hij het achterwiel van Hamilton raakte en vandaar dat hij zoveel moeite had om de auto op de baan te houden. Lijkt wel of Kimi na start/finish nog probeerde om Hamilton iets te blokken maar Hamilton reageerde alert en kon uitwijken om er volgens er toch weer langs te gaan.
maar hij was wel leeg (te zien na de crash, of misschien gezichts bedrog?) en hij heeft niet de muur geraakt met band? Wel heeft Hamilton die band geraakt volgens mij. Maar goed als Kimi het zelf zegtquote:Op zondag 7 september 2008 16:28 schreef -Hans- het volgende:
Kepler, Dr.Daggla, wat jullie dus zeggen.![]()
Overigens heeft Kimi al gezegd dat het uitvallen zijn schuld was en niet een lege band ofzo iets.
Hij breekt toch wel heel raak uit en op het filmpje is inderdaad te zien dat zijn achterband leeg is. Of het moet inderdaad gezichtsbedrog zijn, maar daar twijfel ik wel aan. Kimi zat naast de baan toen het fout ging dus misschien lag daar wat scherps (rommel andere wagens), oid.quote:Op zondag 7 september 2008 16:29 schreef kepler het volgende:
[..]
maar hij was wel leeg (te zien na de crash, of misschien gezichts bedrog?) en hij heeft niet de muur geraakt met band? Wel heeft Hamilton die band geraakt volgens mij. Maar goed als Kimi het zelf zegt![]()
quote:Op zondag 7 september 2008 16:49 schreef sasquatsch het volgende:
Raikkonen raakte Hamilton in de Bus Stop, niet omgekeerd. Hierdoor moest Hamilton van de baan af en won hij zijn positie, die hij ook meteen teruggaf. En vervolgens meteen weer terugpakte.
^Wat ik zei in een ander topic.quote:Op zondag 7 september 2008 16:34 schreef rycemasta het volgende:
Raikkonen mag in principe Hamilton naar buiten duwen, hij rijdt voor hem bij het ingaan van de bocht en kan zijn eigen lijn kiezen; de snelste (waar je gaten laat vallen) en verdedigend. Ik geloof dat Hamilton Raikkonen nog raakte, daar was hij imo te opdringerig.
Dat zal wel zijn vanwege mijn brandend kruis.quote:Op zondag 7 september 2008 16:24 schreef Sinister-D- het volgende:
Aah hier zijn we, vond het al vreemd dat 't ene topique dicht was
Bronquote:While the stewards are probing the Bus Stop chicane and La Source incident, it is believed Ferrari have also taken exception to a separate element of Hamilton's racing tactics.
gadverdammequote:Op zondag 7 september 2008 17:20 schreef sasquatsch het volgende:
Ook Ferrari tekent protest aan tegen de overwinning van Hamilton.
[..]
Bron
Nee, Lewis had toch echt meer snelheid. Hij kon de bocht afsnijden, maar had daarna een beter uitgangspositie voor het recht stuk.quote:Op zondag 7 september 2008 17:21 schreef Light het volgende:
Dus eerst zaten ze bij elkaar en leek Lewis de snelste van de twee, na de bocht en na het teruggeven van de plek had Kimi meer snelheid (anders kwam hij Lewis immers niet voorbij). Het lijkt me dan ook niet dat Lewis echt voordeel had van die actie. Dat Lewis meteen daarna Kimi weer terug kon pakken, geeft alleen maar aan dat Kimi aan het prutsen was. Hij had meer snelheid en heeft dat niet kunnen uitbuiten.
Volgens mij moest Lews inhouden om Kimi voorbij te laten. Dan heeft Kimi meer snelheid als'ie voorbij komt.quote:Op zondag 7 september 2008 17:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, Lewis had toch echt meer snelheid. Hij kon de bocht afsnijden, maar had daarna een beter uitgangspositie voor het recht stuk.
Ik Hamilton, ondanks zijn arrogantie. Toch meer een racer dan Massa, die vandaag weer eens kleurloos was en verder in het seizoen te wisselvallig.quote:Op zondag 7 september 2008 17:27 schreef NED het volgende:
Overigens moest ik bijna kotsen tijdens de persconferentie met die neger.
Ja, ik hoopte op regen, want ja........(slikt even weg wat ie eigenlijk wilde zeggen: dat ie o zo veel beter is dan kimi in de regen)...... ik wist dat ik alles onder controle had.
Bahbah, wat een zelfingenomen arrogante kutneger is dat zeg![]()
![]()
Ik hoop van harte dat Massa WK word.
Die gun ik het nog meer dan Lewis.
nicequote:Op zondag 7 september 2008 17:41 schreef Trystar het volgende:
Laatste 7 minuten van de Grand Prix van Belgie 2008:
[ afbeelding ]
Download part1: Klik
Download part2: Klik
(je hebt beide nodig, komt door 100mb upload limit)
quote:Kimi Raikkonen was niet van plan om genoegen te nemen met de tweede plaats in de Grand Prix van België. De Ferrari-coureur lag de hele race aan de leiding, maar crashte in de voorlaatste ronde, na een keihard gevecht met Lewis Hamilton. Raikkonen is ook niet te spreken over de inhaalmanoeuvre van de Brit in de Bus Stop-chicane.
"Ik was bereid om alles of niets te spelen en helaas verloor ik de controle en gleed ik van de baan", zei Raikkonen na afloop. "Ik wilde alleen maar voor de zege gaan. Ik ging wijd in de snelle linkerbocht, probeerde weer terug op de baan te komen en verloor de controle over de auto. Ik wilde winnen, ik wilde niet als tweede finishen en weer punten verlizen."
Over het gevecht met Hamilton was Raikkonen kort van stof. "Volgens mij zijn er regels aangaande het afsnijden van de chicane, maar ik heb er verder niks over te zeggen."
goed puntquote:Op zondag 7 september 2008 17:33 schreef Light het volgende:
[..]
Volgens mij moest Lews inhouden om Kimi voorbij te laten. Dan heeft Kimi meer snelheid als'ie voorbij komt.
Precies dat dusquote:Op zondag 7 september 2008 17:58 schreef kepler het volgende:
[..]
goed puntLewis kan dan wel met meer snelheid die chicane uitkomen omdat hij afsnijdt, maar zodra hij Kimi voorbij laat is Kimi natuurlijk sneller
Dan is zijn (die van Lewis) eventuele voordeel ook gelijk weg
quote:Belgian Grand Prix after receiving a 25-second penalty. First place goes to Felipe Massa (Ferrari), with Nick Heidfeld (BMW) promoted to second place.
Bij Mega-upload gaat ie bij mij wat sneller: linkjequote:Op zondag 7 september 2008 17:41 schreef Trystar het volgende:
Laatste 7 minuten van de Grand Prix van Belgie 2008:
[ afbeelding ]
Download part1: Klik
Download part2: Klik
(je hebt beide nodig, komt door 100mb upload limit)
Joh? Bron pls, Hans....?quote:Op zondag 7 september 2008 18:10 schreef -Hans- het volgende:
GV ! Hamilton bestraft..... P3 voor hem en Massa wint dus.
[..]
OMG!quote:Op zondag 7 september 2008 18:10 schreef -Hans- het volgende:
GV ! Hamilton bestraft..... P3 voor hem en Massa wint dus.
[..]
Het werd net ook op het journaal op Een gemeld (alleen hadden die het over een 4e plek voor Hamilton).quote:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70401 betrouwbaarder kun je het niet krijgen, helaas...quote:
Ok, thanks: heb het maar gelijk op de FP gezet.quote:Op zondag 7 september 2008 18:14 schreef -Hans- het volgende:
[..]
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70401 betrouwbaarder kun je het niet krijgen, helaas...
Naja, ik weet echt niet hoe ik nou weer moet reageren op de beslissing van de FIA. Terwijl Mosley eerder al riep dat McLaren niets viel te verwijten. Het verschil tussen Massa en Hamilton is nu maar 2 punten i.p.v. 8 punten in het voordeel van Hamilton en dan heb ik het nog niet eens gehad over de constructeurs titel.. Ik vind het jammer dat de FIA zich weer op zo'n manier meent te moeten bemoeien met het kampioensschap. Straks kun je geen scheet meer laten of je wordt al bestraft. Jammer...quote:Op zondag 7 september 2008 18:13 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
OMG!
Ik hoop echt dat Felipe dit seizoen kampioen wordt, maar deze straf slaat eigenlijk nergens op....
Hij had voordeel van de situatie, maar dat is gewoon racen.
Er zijn geen duidelijke regels voor over hoe je de plek terug geeft maar er wordt wel gestraft of er ergens staat geschreven dat je de plek terug moet geven en er minstens een ronde achter moet blijven, ofzo.quote:Op zondag 7 september 2008 18:18 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Ok, thanks: heb het maar gelijk op de FP gezet.
Vind het ook een lastige. Hamilton had wel degelijk voordeel door zijn actie, ongeacht of ie de plek teruggaf, maar 25 seconden is wel een straffe straf.
Het staat inmiddels ook op BBC: http://news.bbc.co.uk/spo(...)mula_one/7602830.stm
Nou, dan weten we vanaf vandaag dat je als coureur niet een centimeter ruimte moet teruggeven om vervolgens je tegenstander weer in te halen. Hamilton geeft de plek zeer beperkt terug en trapt daarna gelijk het gas weer in.quote:Op zondag 7 september 2008 18:22 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Er zijn geen duidelijke regels voor over hoe je de plek terug geeft maar er wordt wel gestraft of er ergens staat geschreven dat je de plek terug moet geven en er minstens een ronde achter moet blijven, ofzo.
Wijs maar aan dan.quote:Op zondag 7 september 2008 18:25 schreef Bruce117 het volgende:
mja, als het in de regels staat, dan is het terecht.
Hoe had Hamilton normaal de chicane kunnen nemen dan? Raikkonen gaf 'm geen centimeter ruimte.quote:Op zondag 7 september 2008 18:24 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Nou, dan weten we vanaf vandaag dat je als coureur niet een centimeter ruimte moet teruggeven om vervolgens je tegenstander weer in te halen. Hamilton geeft de plek zeer beperkt terug en trapt daarna gelijk het gas weer in.
Voordeel is voordeel; had Hamilton normaal die chicane genomen, dan had ie Raikkonen nooit bij La Source in kunnen halen.
Niet? Ik dacht toch echt dat zodra de regen viel Hamilton vele malen sneller was op de baan dan Raikonnen....quote:Op zondag 7 september 2008 18:24 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Nou, dan weten we vanaf vandaag dat je als coureur niet een centimeter ruimte moet teruggeven om vervolgens je tegenstander weer in te halen. Hamilton geeft de plek zeer beperkt terug en trapt daarna gelijk het gas weer in.
Voordeel is voordeel; had Hamilton normaal die chicane genomen, dan had ie Raikkonen nooit bij La Source in kunnen halen.
En nu blijkt dus dat als ie als 2e over de finish was gekomen had ie gewonnenquote:Op zondag 7 september 2008 17:55 schreef rycemasta het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)elde-alles-of-niets/
[..]
![]()
Maar toch had ik liever gezien dat je als 2e over de finish kwam, met een zuur gezicht.
''Ja maar, maar, maar...''quote:Op zondag 7 september 2008 18:26 schreef Googolplexian het volgende:
Wat de FIA hiermee zegt is dat het verboden is om sneller te zijn.
Remmen en er niet volhardend naast proberen te blijven. Kovalainen kreeg toch ook een drive through? Webber had al het recht om in te sturen.quote:Op zondag 7 september 2008 18:28 schreef Wombcat het volgende:
Hoe had Hamilton normaal de chicane kunnen nemen dan? Raikkonen gaf 'm geen centimeter ruimte.
Het verschil in snelheid moet je denk ik zoeken in de snelle bochtencombinaties na het rechte stuk na Eau Rouge. Na de bus stop heb je een recht stuk en valt er voor Raikkonen weinig te verliezen, tenzij hij ook problemen heeft met remmen.quote:Op zondag 7 september 2008 18:28 schreef Hertog_Martin het volgende:
Niet? Ik dacht toch echt dat zodra de regen viel Hamilton vele malen sneller was op de baan dan Raikonnen....
pwned.quote:Op zondag 7 september 2008 18:30 schreef Hertog_Martin het volgende:
En nu blijkt dus dat als ie als 2e over de finish was gekomen had ie gewonnen
Hamilton geeft de plek duidelijk terug, Kimi zat er duidelijk voor. Dan moet Kimi gewoon doorrijden en niet ineens de hele baan willen gebruiken, Kimi had meer snelheid (hij kwam Hamilton immers voorbij)quote:Op zondag 7 september 2008 18:24 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Nou, dan weten we vanaf vandaag dat je als coureur niet een centimeter ruimte moet teruggeven om vervolgens je tegenstander weer in te halen. Hamilton geeft de plek zeer beperkt terug en trapt daarna gelijk het gas weer in.
Voor het aanremmen bij de chicane zat Hamilton bijna helemaal voor Raikkonen. Ze zaten dus sowieso al heel dicht bij elkaar.quote:Voordeel is voordeel; had Hamilton normaal die chicane genomen, dan had ie Raikkonen nooit bij La Source in kunnen halen.
Remmen en sturen gaat niet zo goed, dan had 'ie evengoed de bocht gemist.quote:Op zondag 7 september 2008 18:37 schreef rycemasta het volgende:
Remmen en er niet volhardend naast proberen te blijven. Kovalainen kreeg toch ook een drive through? Webber had al het recht om in te sturen.
Dat is de consequentie van racen onder die omstandigheden. Feit blijft dat Hamilton onevenredig veel voordeel haalde uit die korte route. Natuurlijk liet 'ie Kimi voorbij, maar hij kon alweer gaan planken toen Kimi een cm voorbij was. Als hij gewoon regulier had gereden en achter Kimi had aangesloten na de chicane had ie veel meer meters achterstand gehad, en had 'ie die actie bij La Source nooit kunnen uitvoeren.quote:Op zondag 7 september 2008 18:28 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoe had Hamilton normaal de chicane kunnen nemen dan? Raikkonen gaf 'm geen centimeter ruimte.
Volgens mij mag je geen voordeel in plaats of tijd hebben. Plaats had hij teruggegeven. Tijd is te achterhalen via de sectortijden. Misschien was de sectortijd sneller? Als dat niet het geval is, dan heeft de FIA een foute beslissing genomen.quote:Op zondag 7 september 2008 18:44 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Als expliciet in de regels van de FIA staat vermeld dat de actie van Hamilton niet regelementair is geweest dan is het terecht en daarmee ook de hele discussie hier overbodig.
Ik heb alleen nog geen enkel bewijs gezien daarvan.
Als dit een beslissing is geweest die puur op intuïtie van de FIA is genomen (wij vinden dat je niet overtuigend genoeg van je gas af ging) dan is het onterecht en had de FIA zwart-op-wit moeten bepalen wat de regels zijn bij het teruggeven van een plek.
Als je sneller door de bus stop gaat pak je ook meer snelheid mee voor het rechte stukquote:Op zondag 7 september 2008 18:37 schreef rycemasta het volgende:
Het verschil in snelheid moet je denk ik zoeken in de snelle bochtencombinaties na het rechte stuk na Eau Rouge. Na de bus stop heb je een recht stuk en valt er voor Raikkonen weinig te verliezen, tenzij hij ook problemen heeft met remmen.
Hij zat erachter ja, maar wel zodanig gepositioneerd dat 'ie meteen een halve meter achter Kimi en dus in de slipstream zat en weer kon aanvallen. In die positie had 'ie niet gezeten als 'ie niet had afgesneden. Dan was de afstand groter geweest en waren zijn inhaalkansen in La Source minimaal.quote:Op zondag 7 september 2008 18:49 schreef Klopkoek het volgende:
Hamilton ging duidelijk van het gas af, dan had hij geen voordeel meer. En nee, dat was geen kwestie van een centimetertje, Hamilton zat gewoon met z'n hele auto achter Raikkonen... maar haalde bij La Source weer in.
Gewoonweg een geforceerde actie van de FIA om de spanning erin te houden. Wat een nepsport.
Je begrijpt me verkeerd: Dat Hamilton Raikkonen weer voorbij liet gaan was voor iedereen duidelijk te zien.quote:Op zondag 7 september 2008 18:48 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Volgens mij mag je geen voordeel in plaats of tijd hebben. Plaats had hij teruggegeven. Tijd is te achterhalen via de sectortijden. Misschien was de sectortijd sneller? Als dat niet het geval is, dan heeft de FIA een foute beslissing genomen.
Ik zou het aanvechten als ik McLaren/Hamilton was. Hij ging na de chicane iig duidelijk van zijn gas af, en liet Raikkonen weer langs.
Dat mag Raikkonen doen als ie voorop ligt; hij wijkte niet meer dan eenmaal van zijn lijn af.quote:Op zondag 7 september 2008 18:28 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoe had Hamilton normaal de chicane kunnen nemen dan? Raikkonen gaf 'm geen centimeter ruimte.
Door dat voordeel dat ie had door afsnijden, dus.quote:Op zondag 7 september 2008 18:37 schreef Light het volgende:
Voor het aanremmen bij de chicane zat Hamilton bijna helemaal voor Raikkonen. Ze zaten dus sowieso al heel dicht bij elkaar.
Dat valt behoorlijk mee. Als je die mega-upload link bekijkt, zie je dat Hamilton amper van zijn gas gaat en al weer vol gaat aanvallen nadat ie hooguit een halve meter teruggeeft.quote:Op zondag 7 september 2008 18:48 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Volgens mij mag je geen voordeel in plaats of tijd hebben. Plaats had hij teruggegeven. Tijd is te achterhalen via de sectortijden. Misschien was de sectortijd sneller? Als dat niet het geval is, dan heeft de FIA een foute beslissing genomen.
Ik zou het aanvechten als ik McLaren/Hamilton was. Hij ging na de chicane iig duidelijk van zijn gas af, en liet Raikkonen weer langs.
Ja, het was wel twijfelachtig, maar het is idd zeer de vraag wat de regels er nu precies over zeggen.quote:Op zondag 7 september 2008 18:53 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd: Dat Hamilton Raikkonen weer voorbij liet gaan was voor iedereen duidelijk te zien.
Het gaat om datgene wat direct erna gebeurde, de actie van Hamilton was hoe dan ook erg twijfelachtig/verbazingwekkend, dat heb ik in de moderne formule 1 niet eerder gezien.
De vraag nu is dus wat de regels van de FIA zeggen over het moment na het voorbijlaten van de coureur.
Daar ben ik erg benieuwd naar.
als je dit terecht vind ben je geen echte fan. bah ik kan alleen maar aan monaco en sutil denkenquote:
Appels / Perenquote:Op zondag 7 september 2008 19:02 schreef Swindler het volgende:
[..]
als je dit terecht vind ben je geen echte fan. bah ik kan alleen maar aan monaco en sutil denken![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Als niet in de regels staat hoelang je van je gas af moet gaan, dan is de tijdswinst bepalend. Dat kan (neem ik aan) worden afgelezen uit de telemetrie van McLaren.quote:Op zondag 7 september 2008 18:56 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Dat valt behoorlijk mee. Als je die mega-upload link bekijkt, zie je dat Hamilton amper van zijn gas gaat en al weer vol gaat aanvallen nadat ie hooguit een halve meter teruggeeft.
Kan zijn, maar als Hamilton wel op de baan was gebleven waren ze gecrasht. En wiens schuld was het dan óók geweest? Juist. Die van Hamilton. "Die had dan maar van het gas af moeten gaan".quote:Op zondag 7 september 2008 18:51 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Hij zat erachter ja, maar wel zodanig gepositioneerd dat 'ie meteen een halve meter achter Kimi en dus in de slipstream zat en weer kon aanvallen. In die positie had 'ie niet gezeten als 'ie niet had afgesneden. Dan was de afstand groter geweest en waren zijn inhaalkansen in La Source minimaal.
Je springt veel te snel tot die conclusie. Als zwart-op-wit in het 'wetboek' van de FIA staat vermeld dat de actie van Hamilton niet volgens de regels is, dan is de penalty toch 100% terecht?quote:Op zondag 7 september 2008 19:02 schreef Swindler het volgende:
[..]
als je dit terecht vind ben je geen echte fan. bah ik kan alleen maar aan monaco en sutil denken![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Eens. Overigens had Hamilton vóór het aanremmen zijn neus voor.quote:Op zondag 7 september 2008 19:07 schreef Xebber het volgende:
[..]
Kan zijn, maar als Hamilton wel op de baan was gebleven waren ze gecrasht. En wiens schuld was het dan óók geweest? Juist. Die van Hamilton. "Die had dan maar van het gas af moeten gaan".
Hamilton heeft het gewoon fair gespeeld en heeft zijn kans na het teruggeven van de eerste plek gewoon duidelijk aangegrepen. Dat hij daarvoor vuile wind kreeg is gewoon logisch. Dan had Raikkonen de deur maar niet zo hard dicht moeten gooien.
Dit soort asociale beslissingen zijn gewoon de doodssteek voor de Formule 1.
Maar in de bocht niet meer, simpelweg omdat ie aan de buitenkant zat. Dan heb je geen keus en moet je of remmen of rechtdoor. Daar is niks mis mee. Het gaat erom wat er daarna gebeurde.quote:Op zondag 7 september 2008 19:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Eens. Overigens had Hamilton vóór het aanremmen zijn neus voor.
quote:Op zondag 7 september 2008 19:07 schreef Xebber het volgende:
[..]
Kan zijn, maar als Hamilton wel op de baan was gebleven waren ze gecrasht. En wiens schuld was het dan óók geweest? Juist. Die van Hamilton. "Die had dan maar van het gas af moeten gaan".
Denk ik even aan een rood stoplicht waarbij er een fin in een ferarri zwaar de lul was..quote:Op zondag 7 september 2008 19:02 schreef Swindler het volgende:
[..]
als je dit terecht vind ben je geen echte fan. bah ik kan alleen maar aan monaco en sutil denken![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Denk dan ook even aan het verschil in straf.quote:Op zondag 7 september 2008 19:12 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Denk ik even aan een rood stoplicht waarbij er een fin in een ferarri zwaar de lul was..
Hier ben ik het mee eens. Heb zelf ook mijn twijfels over de straf, maar aangezien ik de regels hier omtrent niet ken, kan ik er weinig zinnigs over zeggen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:11 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Om een crash te ontwijken had Hamilton hier twee dingen kunnen doen:
1. De busstop afsnijden
2. Afremmen.
Raikkonen zat er hoe dan ook overtuigend voor.
Maar nogmaals: deze situatie doet er helemaal niet toe. Hamilton sneed de chicane af, daar kunnen we het allemaal over eens zijn. Dus moet hij die plek teruggeven, wat hij ook deed.
Waar het omgaat is het moment na het terug geven die plek. En daar kan eigenlijk niemand op dit moment iets concreets over zeggen.
Het is vooral emotioneel/Kimi-vs.Hamilton-fanboy gewauwel op dit moment.
Ik denk dat er iets in de regels staat dat hij geen tijd -en plaatswinst van zo'n actie mag hebben. En ik denk dat de FIA zegt dat hij uiteindelijk voordeel van de actie had. Dit is gewoon mijn gok trouwens, ik kan er ook gewoon naast zitten.quote:Op zondag 7 september 2008 19:11 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Maar nogmaals: deze situatie doet er helemaal niet toe. Hamilton sneed de chicane af, daar kunnen we het allemaal over eens zijn. Dus moet hij die plek teruggeven, wat hij ook deed.
Waar het omgaat is het moment na het terug geven die plek. En daar kan eigenlijk niemand op dit moment iets concreets over zeggen.
Hamilton zat er eerder al voor.quote:Op zondag 7 september 2008 18:56 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Door dat voordeel dat ie had door afsnijden, dus.
quote:Op zondag 7 september 2008 19:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik denk dat er iets in de regels staat dat hij geen tijd -en plaatswinst van zo'n actie mag hebben. En ik denk dat de FIA zegt dat hij uiteindelijk voordeel van de actie had. Dit is gewoon mijn gok trouwens, ik kan er ook gewoon naast zitten.
Enige jammere is dat er nergens in de sporting regulations iets staat over hoe je een plek moet terug geven. De FIA zegt nu dus dat slipstreamen na het teruggeven van een plek verboden is.quote:Stewards deemed Hamilton did not properly allow Kimi Raikkonen to re-pass after overtaking the Ferrari driver by cutting the Bus Stop chicane with 3 laps to go.
Hamilton did let the Finn pass him after the chicane, but he then used the slipstream of the Ferrari to immediately launch a successful overtaking move at the next corner.
quote:Stewards deemed Hamilton did not properly allow Kimi Raikkonen to re-pass after overtaking the Ferrari driver by cutting the final chicane with just over two laps to go. Hamilton did let the Finn pass him after the chicane, but he then used the slipstream of the Ferrari to immediately launch a successful overtaking move at the next corner.
Dat denk ik dus ook, omdat Hamilton niet genoeg van zijn gas ging bij het teruggeven van die plek en in zijn gretigheid gelijk bij La Source Räikkönen meteen weer aanviel. Had hij even gewacht, dan hij ook wel gewonnen, want sneller was hij absoluut.quote:Op zondag 7 september 2008 19:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik denk dat er iets in de regels staat dat hij geen tijd -en plaatswinst van zo'n actie mag hebben. En ik denk dat de FIA zegt dat hij uiteindelijk voordeel van de actie had. Dit is gewoon mijn gok trouwens, ik kan er ook gewoon naast zitten.
Hij remt later inderdaad. Daarna komt hij er achter omdat hij de buitenbocht moet nemen. Raikkonen zit er voor, gooit de deur dicht en Hamilton kiest er voor om rechtdoor te gaan. Op zich is dit al veel vaker gebeurd. Ik gok dat het gaat om wat er hierna gebeurde.quote:Op zondag 7 september 2008 19:15 schreef Light het volgende:
[..]
Hamilton zat er eerder al voor.
Vanaf ongeveer 30 seconden.
Nee, dat is niet het maximale. Hij zat er helemaal achter, anders kan 'ie ook niet slipstreamen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:17 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is het maximale wat Hamilton teruggeeft. En dus is het begrijpelijk dat de stewards dit besluiten
[..]
Inderdaad. Ik heb net ook zo'n beetje alle regulations van de FIA doorgekeken, maar er staat nergens beschreven wat hier nu de bedoeling is.quote:Op zondag 7 september 2008 19:17 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
[..]
Enige jammere is dat er nergens in de sporting regulations iets staat over hoe je een plek moet terug geven. De FIA zegt nu dus dat slipstreamen na het teruggeven van een plek verboden is.
Dat hadden ze dan in de reglementen moeten zetten, niet achteraf mee komenquote:Op zondag 7 september 2008 19:17 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
[..]
Enige jammere is dat er nergens in de sporting regulations iets staat over hoe je een plek moet terug geven. De FIA zegt nu dus dat slipstreamen na het teruggeven van een plek verboden is.
quote:Op zondag 7 september 2008 19:20 schreef Xebber het volgende:
Bij het aanvangen van de chicane reed Hamilton met een halve wagen vóór Raikonnen.
En ze wiebelden nog wat van links naar rechts en terug voor de volgende bocht. Gewoon een eerlijk gevecht.quote:Op zondag 7 september 2008 19:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het maximale. Hij zat er helemaal achter, anders kan 'ie ook niet slipstreamen.
En als ie dus kan slipstreamen, dan heeft ie voordeel gehad.quote:Op zondag 7 september 2008 19:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het maximale. Hij zat er helemaal achter, anders kan 'ie ook niet slipstreamen.
Raikkonen week idd meer dan één keer van zijn lijn af, dat mag ook niet.quote:Op zondag 7 september 2008 19:27 schreef Xebber het volgende:
[..]
En ze wiebelden nog wat van links naar rechts en terug voor de volgende bocht. Gewoon een eerlijk gevecht.
Overigens is Raikonnen gewoon door zijn eigen stomme schuld uitgevallen, niet door Hamilton. Hij ging wijd in weet ik veel welke bocht, wilde terug op de baan komen, raakte in een slip en schoot de muur in. Dat heeft dus helemaal niets te maken met wat Hamilton wel of niet gedaan heeft.
De enige lachende derde is nu Massa (en Heidfeld).
quote:McLaren have lodged an appeal against Lewis Hamilton's demotion to third place in the Belgian Grand Prix, the FIA confirmed on Sunday night.
Hamilton was handed a 25-second penalty for gaining an advantage against then race leader Kimi Raikkonen after cutting the chicane two laps from home at Spa-Francorchamps.
McLaren spent some time on Sunday night evaluating whether they could appeal the penalty, but an FIA statement said that the team had indeed notified the stewards of their intention to appeal.
It means the result of the Belgian Grand Prix will now be decided at a hearing of the FIA's International Court of Appeal.
Ferrari did not hide their criticism of the way Hamilton behaved after cutting the chicane, with their team principal Stefano Domenicali saying he had no doubt the way Hamilton retook the lead was the result of the benefit he had in cutting the chicane.
"Personally, I think it was a little bit extreme," he explained. "It's normal that when you attack that you are racing, but the problem is (of) the advantage that may take by doing a manoeuvre and this is the key point of it, so I think that that's the focus that has to be considered.
"What is really the advantage that you are taking in such conditions that can be used in the second situation at the first corner? That, in my view, is the most important thing. But this is racing."
Domenicali did not wish to make any comments on the decision to impose a 25-second penalty, however.
"As I said to your Italian colleagues, we are not used to commenting on decisions. The only thing I would say is that as soon as we had been summoned by the stewards, we gave our position to the stewards and that was it.
"Then the stewards for sure listened to the Hamilton discussion on that, and that is the decision. On that we don't want to take any further comment."
Ferrari have insisted that they did not lodge any official protest with the race stewards about the matter.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70402
Nee, het eerste deel van de bocht gingen ze zij aan zij de bocht in. Raikonnen had ruimte moeten laten voor Hamilton. Dan hoefde hij ook niet rechtdoor. Hamilton heeft in een fractie van een seconde een keuze moeten maken: Rechtdoor of crashen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]. Ja dat zeg ik net. Hij moet de buitenbocht nemen, waardoor hij achter Raikkonen komt die vervolgens de deur dicht gooit. Ik snap niet wat het probleem is, dit gebeurt op elke baan waar zo'n chicane ligt.
quote:Op zondag 7 september 2008 19:28 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
En als ie dus kan slipstreamen, dan heeft ie voordeel gehad.
Dat dus.quote:Op zondag 7 september 2008 19:29 schreef Xebber het volgende:
[..]
Nee, het eerste deel van de bocht gingen ze zij aan zij de bocht in. Raikonnen had ruimte moeten laten voor Hamilton. Dan hoefde hij ook niet rechtdoor. Hamilton heeft in een fractie van een seconde een keuze moeten maken: Rechtdoor of crashen.
Waarom blijven mensen die punten aanvoeren? Het gaat echt helemaal niet om de aanvang van het duel in die chicane. Het duel van was fair en Raikkonen kwam er als winnaar uit waarna Hamilton gedwongen werd om de daarop volgende bocht af te snijden. punt.quote:Op zondag 7 september 2008 19:20 schreef Xebber het volgende:
Bij het aanvangen van de chicane reed Hamilton met een halve wagen vóór Raikonnen.
Waarom voer je het vetgedrukte in godsnaam aan in deze discussie? Er staat nergens dat het uitvallen van Raikkonen te wijten is aan Hamilton?quote:Op zondag 7 september 2008 19:27 schreef Xebber het volgende:
[..]
En ze wiebelden nog wat van links naar rechts en terug voor de volgende bocht. Gewoon een eerlijk gevecht.
Overigens is Raikonnen gewoon door zijn eigen stomme schuld uitgevallen, niet door Hamilton. Hij ging wijd in weet ik veel welke bocht, wilde terug op de baan komen, raakte in een slip en schoot de muur in. Dat heeft dus helemaal niets te maken met wat Hamilton wel of niet gedaan heeft.
De enige lachende derde is nu Massa (en Heidfeld).
Lijkt dus een erg dubieus besluit...quote:Op zondag 7 september 2008 19:17 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
[..]
Enige jammere is dat er nergens in de sporting regulations iets staat over hoe je een plek moet terug geven. De FIA zegt nu dus dat slipstreamen na het teruggeven van een plek verboden is.
Dat vind ik juist niet. Dan ben je moedwillig de uitslag aan het bepalen, en dat lijkt me niet de bedoeling. Terecht of niet, een straf is een straf en moet je dus benadelen, vind ik.quote:Op zondag 7 september 2008 19:25 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Ik vind terecht dat hij een straf krijgt, maar ze hadden een tijdstraf moeten geven waarbij hij de overwinning hield.
Oh mijn god! Kijk je uberhaupt weleens autosport?quote:Op zondag 7 september 2008 19:34 schreef Xebber het volgende:
Overigens. Bij die bijna-crash met die Williams zie je ontzettend duidelijk dat Hamilton ook door het gras heen gaat. Wat moest ie anders? Crashen? Bij deze situatie haalt Raikonnen weer voordeel. Dus het is gewoon fifty-fifty.
Met het verschil dat Raikkonen gewoon de baan bleef volgenquote:Op zondag 7 september 2008 19:34 schreef Xebber het volgende:
Overigens. Bij die bijna-crash met die Williams zie je ontzettend duidelijk dat Hamilton ook door het gras heen gaat. Wat moest ie anders? Crashen? Bij deze situatie haalt Raikonnen weer voordeel. Dus het is gewoon fifty-fifty.
Mag je mij gaan vertellen waarom Ferrari dan ook een klacht heeft ingediend bij de stewards.quote:Op zondag 7 september 2008 19:31 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Waarom voer je het vetgedrukte in godsnaam aan in deze discussie? Er staat nergens dat het uitvallen van Raikkonen te wijten is aan Hamilton?
Je sleept er echt van alles bij!
Dat mag ik hopen! Enige uitleg lijkt me wel op z'n plaats.quote:Op zondag 7 september 2008 19:39 schreef Fir3fly het volgende:
Ik lees net dat McLaren een protest ingediend heeft, dan denk ik dat we in ieder geval de redenering van de FIA te horen krijgen.
Onzin. Hij kon makkelijk op zijn rem. De enige reden waardoor hij rechtdoor moest is omdat hij te volhardend was en er naast wilde blijven, maar eraf werd gedwongen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:29 schreef Xebber het volgende:
Nee, het eerste deel van de bocht gingen ze zij aan zij de bocht in. Raikonnen had ruimte moeten laten voor Hamilton. Dan hoefde hij ook niet rechtdoor. Hamilton heeft in een fractie van een seconde een keuze moeten maken: Rechtdoor of crashen.
Bijna vergelijkbaar ja.quote:Op zondag 7 september 2008 19:38 schreef fuckbuddy het volgende:
Ach Ferrari wordt te vaak gematst.
Slaat nergens op gewoon.... Dan hadden ze bijv ook moeten zeggen dat Kimi zijn punten kwijt zou zijn in Monaco met het Sutil verhaal.
Ik kijk elke training, elke kwalificatie en elke race. Feit is dat Raikonnen Hamilton dwong tot de keuze van beiden crashen of rechtdoor. En hij heeft gewoon de juiste keuze gemaakt.quote:Op zondag 7 september 2008 19:36 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Oh mijn god! Kijk je uberhaupt weleens autosport?
Die hele situatie heeft er niks mee te maken en is zelfs niet eens vergelijkbaar.
Like that matters... die redenering zal iets zijn van" rechtdoor gegaan, voordeel, en dan over die plek terug geven dit en dat"quote:Op zondag 7 september 2008 19:39 schreef Fir3fly het volgende:
Ik lees net dat McLaren een protest ingediend heeft, dan denk ik dat we in ieder geval de redenering van de FIA te horen krijgen.
Ik geloof dat dat voor een ander incident in de race was, waarbij ik me in kan denken dat dat de spin van Hamilton in ronde twee was of iets dat we gemist hebben op beeld.quote:Op zondag 7 september 2008 19:39 schreef Xebber het volgende:
[..]
Mag je mij gaan vertellen waarom Ferrari dan ook een klacht heeft ingediend bij de stewards.
Hamilton spint, en Ferrari gaat daar over klagen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik geloof dat dat voor een ander incident in de race was, waarbij ik me in kan denken dat dat de spin van Hamilton in ronde twee was of iets dat we gemist hebben op beeld.
Waarschijnlijk had Mosley bij de bookmakers op Massa gegokt om zo te geleden financiele schade van z'n nachtelijke escapades te beperken. En zo kwam het dus goed uit voor 'm want wie had nou gegokt op Massa in een race waar "koning ijskonijn van Spa" en "Hami" in mee doen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:46 schreef -Hans- het volgende:
Ik hoop dat McLaren het hoger beroep wint... Dan wordt er eindelijk een inhaalactie ingezet en dan wordt dat direct zo zwaar bestraft. Als je Hamilton moet bestraffen dan had ik het eerlijker gevonden als hij een tijdstraf had gekregen tijdens de eerst volgende race. Zeker als het allemaal zo vaag is. Daarnaast kijk eens wat er de laatste ronden gebeurde en hoe de omstandigheden waren. Was de inhaalactie van Hamilton nou zo doorslaggevend voor de race-uitslag?
Volgende keer maar gewoon braaf achter de coureur blijven rijden en zeker geen inhaalacties plannen want dan kun je dit soort (belachelijke-) acties verwachten van onze "vrienden" van de FIA. Gelukkig is het kampioenschap nog niet afgelopen, maar dit maakt het er voorlopig niet leuker door.
Ah, dus Raikkonen dwong Hamilton van de baan. Helaas voor onze vrienden bij Ferrari staat in de regeltjes van de FIA dat dat niet mag.quote:Op zondag 7 september 2008 19:41 schreef rycemasta het volgende:
[..]
Onzin. Hij kon makkelijk op zijn rem. De enige reden waardoor hij rechtdoor moest is omdat hij te volhardend was en er naast wilde blijven, maar eraf werd gedwongen.
Massa. En om het verschil in het klassement kleiner te maken zodat het weer "spannend" wordt.quote:Op zondag 7 september 2008 19:49 schreef HPoi het volgende:
Kimi is toch gecrasht dus waarom nu nog een tijdstraf uitdelen?
quote:Op zondag 7 september 2008 19:50 schreef Light het volgende:
[..]
Ah, dus Raikkonen dwong Hamilton van de baan. Helaas voor onze vrienden bij Ferrari staat in de regeltjes van de FIA dat dat niet mag.
En zo is hetquote:Spa officials plunge F1 into race-rigging row
STEWARDS' 'FOUL' DECISION STINKS UP F1
September 7, 2008
Formula 1 has been plunged into new controversy by the race stewards at the Belgian GP stripping McLaren's Lewis Hamilton of a brilliant victory.
The stewards' decision, which will be seen by many as part of a conspiracy to rig the results to ensure a close fight in the title race, came long after the race when they hit the 23-year-old Briton with a 25sec penalty.
It meant that he was pushed down to third and the race victory was handed to Ferrari's Brazilian driver Felipe Massa who had struggled to keep pace with Hamilton and defending World champion and Ferrari team mate Kimi Raikkonen and never looked like a winner.
Massa gets the win and points even though he was way off the pace.
Critics and paddock observers were swift in their condemnation of a decision that reeked of potential favouritism towards Ferrari and seemed entirely unjustified following the most exciting race of the year.
Last year the sport's ruling body, the International Motoring Federation, was accused of a witch-hunt against McLaren and this spectre was raised again by their stewards' action at the famous Spa-Francorchamps circuit.
Their decision to punish Hamilton came in relation to a move in the final stages of the race when, after attempting to pass Raikkonen who was leading, he was forced off the circuit and cut through the 'bus stop' chicane.
Hamilton recognised immediately that he had done this and gained an advantage by going ahead of Raikkonen so he slowed to allow the Finn to re-pass him and lead as they completed the lap in pouring rain.
Critics and paddock observers were swift in their condemnation
When they began racing again Hamilton passed Raikkonen and went on to win after several more battles for the lead and the Finn crashing into the track wall and out of the race.
In the immediate post-race euphoria there were no calls for an investigation by any driver or team but the stewards announced they would be making an official investigation. The decision to hit Hamilton with a "drive-through" penalty worth 25sec wrecked the value of the race as a spectacle and at the same time devalued Massa's win to nothing more than a hollow sporting victory.
It will be seen by most observers as another move by the IAF artificially to keep alive the championship and make it closer by hitting McLaren with a sanction.
SHOCK DECISION
At the previous race, in Valencia, Ferrari escaped any punishment for taking advantage at a controversial pit-stop when most observers expected Massa, who escaped sanction, to be given a "drive-through" penalty for almost causing a pits-lane collision.
Sunday's shock decision, which demoted Hamilton to third place behind Massa and BMW Sauber driver Nick Heidfeld, left the 23-year-old with only a two-point lead over Massa in the championship with five races left.
Double World champion Fernando Alonso came home fourth for Renault ahead of German Sebastian Vettel in a Toro Rosso and sixth-placed Pole Robert Kubica in the second BMW.
CAUGHT AND PASSED
With six laps remaining of the race, the first rain drops began to fall and produced the conditions that created the amazing final few laps when Hamilton regained the lead.
On lap 42, he caught Raikkonen and passed him.
As the rain became heavier with three laps remaining the race was turned into a lottery as both drivers spun and soon after Raikkonen crashed.
In another late development, Timo Glock of Toyota was demoted a place to ninth, with Mark Webber of Red Bull promoted to eighth, following a 25sec penalty for not taking notice of yellow flags. - AFP
Maffe is juist dat Mosley de actie van McLaren juist legitiem noemde en Dennis - die ook niet dom is - heeft daar mooi gebruik van gemaakt door het tegen de pers te zeggen. Misschien dat Mosley het met McLaren eens is, maar de stewards helaas niet. Zometeen maar de hh checken @ RTL 7.quote:Op zondag 7 september 2008 19:49 schreef nils7 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk had Mosley bij de bookmakers op Massa gegokt om zo te geleden financiele schade van z'n nachtelijke escapades te beperken. En zo kwam het dus goed uit voor 'm want wie had nou gegokt op Massa in een race waar "koning ijskonijn van Spa" en "Hami" in mee doen.
Euh, niet?quote:Op zondag 7 september 2008 19:39 schreef Xebber het volgende:
[..]
Mag je mij gaan vertellen waarom Ferrari dan ook een klacht heeft ingediend bij de stewards.
quote:Q. Was the protest of which we've just seen the penalty, was the protest lodged by Ferrari?
SD: Absolutely not, absolutely not. We were summoned by the stewards at the end of the race.
Volgens mij heb je het over Charlie Whiting ... FIA Formula One Race Directorquote:Op zondag 7 september 2008 19:55 schreef -Hans- het volgende:
[..]
Maffe is juist dat Mosley de actie van McLaren juist legitiem noemde en Dennis - die ook niet dom is - heeft daar mooi gebruik van gemaakt door het tegen de pers te zeggen. Misschien dat Mosley het met McLaren eens is, maar de stewards helaas niet. Zometeen maar de hh checken @ RTL 7.
Dan iemand anders bij de FIAquote:Op zondag 7 september 2008 19:55 schreef -Hans- het volgende:
[..]
Maffe is juist dat Mosley de actie van McLaren juist legitiem noemde en Dennis - die ook niet dom is - heeft daar mooi gebruik van gemaakt door het tegen de pers te zeggen. Misschien dat Mosley het met McLaren eens is, maar de stewards helaas niet. Zometeen maar de hh checken @ RTL 7.
Jawel. De straf van Hamilton was alleen niet gebaseerd op het protest van Ferrari, maar ze hebben wel een klacht ingediend.quote:
quote:McLaren have revealed that Hamilton was 6 km/h slower than Raikkonen as they crossed the start/finish line - which is why they felt they needed to register their intention appeal.
A McLaren spokesman said: "We looked at all our data and also made it available to the FIA stewards. It showed that, having lifted, Lewis was 6km/h slower than Kimi as they crossed the start/finish line.
"Having passed the lead back to Kimi, Lewis repositioned his car, moving across and behind Kimi to the right-hand line and then outbraked him into the hairpin. Based on this data, we have no option other than to register our intention to appeal."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70404
Oja, klopt !quote:Op zondag 7 september 2008 19:59 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het over Charlie Whiting ... FIA Formula One Race Director
Leuk dat je slim probeert te doen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:50 schreef Light het volgende:
Ah, dus Raikkonen dwong Hamilton van de baan. Helaas voor onze vrienden bij Ferrari staat in de regeltjes van de FIA dat dat niet mag.
Stomme vraag misschien, maar hoe kan de data van Hamilton aantonen dat hij 6 km/u langzamer was dan Raikkonen? Hebben ze ook de data van Raikkonen dat ze dat kunnen vergelijken?quote:
Ferrari heeft geen protest ingediend tegen Hamilton.quote:Op zondag 7 september 2008 20:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Jawel. De straf van Hamilton was alleen niet gebaseerd op het protest van Ferrari, maar ze hebben wel een klacht ingediend.
er word gemeten hoe hard je over start /finish gaatquote:Op zondag 7 september 2008 20:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Stomme vraag misschien, maar hoe kan de data van Hamilton aantonen dat hij 6 km/u langzamer was dan Raikkonen? Hebben ze ook de data van Raikkonen dat ze dat kunnen vergelijken?
Wellicht dat ze een speedtrap hebben liggen op start/finish.quote:Op zondag 7 september 2008 20:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Stomme vraag misschien, maar hoe kan de data van Hamilton aantonen dat hij 6 km/u langzamer was dan Raikkonen? Hebben ze ook de data van Raikkonen dat ze dat kunnen vergelijken?
Ja, OK. Maar dan hebben ze de data van Hamilton ook niet voor nodig om dat aan te tonen.quote:Op zondag 7 september 2008 20:05 schreef Swindler het volgende:
[..]
er word gemeten hoe hard je over start /finish gaat
Je kijkt de videoquote:Op zondag 7 september 2008 20:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Stomme vraag misschien, maar hoe kan de data van Hamilton aantonen dat hij 6 km/u langzamer was dan Raikkonen? Hebben ze ook de data van Raikkonen dat ze dat kunnen vergelijken?
http://www.f1complete.com/content/view/10089/900/quote:Op zondag 7 september 2008 20:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ferrari heeft geen protest ingediend tegen Hamilton.
haha same herequote:Op zondag 7 september 2008 20:10 schreef pfaf het volgende:
Die laatste rondes!Ik rende gillend door de kamer. Geweldig van Heidfeld ook, schitterende actie van BMW.
Ja dat dacht ik dus ookquote:Op zondag 7 september 2008 20:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
http://www.f1complete.com/content/view/10089/900/
Weird. Misschien hebben ze het ingetrokken.quote:Op zondag 7 september 2008 20:11 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ja dat dacht ik dus ookAlleen ontkent Ferrari dat nu stellig.
Welke slipstream? Hij reed nog geen volle seconde recht achter Raikonnen.quote:Op zondag 7 september 2008 20:04 schreef Stereotomy het volgende:
Terecht. Hamilton kon 3 dingen doen bij de Chicane, aangezien hij maar een kwart wagenlengte AAN DE BUITENKANT er voor zat:
1) afremmen en later opnieuw proberen
2) net doen alsof kimi er niet zat aan de binnenkant en hem er vol in beuken
3) chicane afsnijden.
Hij deed de derde keuze. Vervolgens laat hij Raikonnen erlangs om daarna meteen in z'n slipstream te gaan hangenEn hem er voorbij te gaan. Ja, vind je het gek dat het dan nu loopt zoals het loopt.
Kan me voorstellen dat dat te maken had met de spin van Hamilton in La Source in ronde twee, waardoor Räikkönen misschien wel voor de Engelsman in de ankers moestquote:Op zondag 7 september 2008 20:15 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Weird. Misschien hebben ze het ingetrokken.
eindelijk iemand die het begrip slipstream snaptquote:Op zondag 7 september 2008 20:17 schreef Xebber het volgende:
[..]
Welke slipstream? Hij reed nog geen volle seconde recht achter Raikonnen.
Nog beter: dus omdat hij de tweede bocht in de chicane mistte, had hij betere TRACTIE en kon hij Raikonnen zo voorbij?quote:Op zondag 7 september 2008 20:17 schreef Xebber het volgende:
[..]
Welke slipstream? Hij reed nog geen volle seconde recht achter Raikonnen.
Wat waren je rondetijden?quote:Op zondag 7 september 2008 20:10 schreef pfaf het volgende:
Die laatste rondes!Ik rende gillend door de kamer. Geweldig van Heidfeld ook, schitterende actie van BMW.
Maar niet als hij op zijn rem was gegaan en achteraan was gesloten.quote:Op zondag 7 september 2008 20:21 schreef Hertog_Martin het volgende:
(zal wel snel verwijderd worden)
Kijk de beelden maar, Hamilton zit voor dat ie moest uitwijken zelfs DICHTER op raikonnen dan dat ei zit nadat ie de positie teruggaf...
Idd, ook zo'n mooie is 'hij had meer snelheid'quote:Op zondag 7 september 2008 20:21 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Nog beter: dus omdat hij de tweede bocht in de chicane mistte, had hij betere TRACTIE en kon hij Raikonnen zo voorbij?
Hoe dan ook: Hamilton had dus voordeel van zijn afsnijden, zodat hij aan het eind van dat rechte stuk duidelijk sneller was dan Raikonnen. Dat zou hij nooit geweest zijn als hij achter Raikonnen de chicane had genomen
En als die dat voordeel niet had gehad had raikkonen niet zijn neus kapot gereden en gewonnen.quote:Op zondag 7 september 2008 20:21 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Nog beter: dus omdat hij de tweede bocht in de chicane mistte, had hij betere TRACTIE en kon hij Raikonnen zo voorbij?
Hoe dan ook: Hamilton had dus voordeel van zijn afsnijden, zodat hij aan het eind van dat rechte stuk duidelijk sneller was dan Raikonnen. Dat zou hij nooit geweest zijn als hij achter Raikonnen de chicane had genomen
Hij KON niet meer snelheid hebben wanneer hij netjes achter Raikonnen de chicane had genomen.quote:Op zondag 7 september 2008 20:24 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Idd, ook zo'n mooie is 'hij had meer snelheid'
EXPLAIN ME hoe je meer snelheid kan hebben dan iemand die aan je voorbij gaat?
quote:Op zondag 7 september 2008 20:26 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Hij KON niet meer snelheid hebben wanneer hij netjes achter Raikonnen de chicane had genomen.
Op 1:37 zie Raikkonen trouwens een buitenbocht (buiten het circuit om) nemen, wat duidelijk een snellere lijn is.quote:Op zondag 7 september 2008 20:21 schreef Hertog_Martin het volgende:
(zal wel snel verwijderd worden)
Kijk de beelden maar, Hamilton zit voor dat ie moest uitwijken zelfs DICHTER op raikonnen dan dat ei zit nadat ie de positie teruggaf...
Dus slaat nergens op deze straf.
quote:QUESTIONS FROM THE FLOOR
Q: (Ed Gorman - The Times) Lewis, are you aware that the stewards have announced they are investigating an incident between yourself and Kimi? We're not sure exactly which one it was. Are you aware of that and what could your thoughts be? Is there any part where you felt that you'd contravened the rules?
LH: Absolutely not. I will explain what happened. It began to rain. I caught Kimi and I got a good tow from him down the back straight and I was in a good position to dive down the inside at turn 18. He covered his spot, which was fair, but he braked very, very early, so I was able to outbrake him and go round the outside which I did. I left him enough room, I didn't close the gap so much that he had to go on a kerb, I left him enough room, yet he accelerated or picked up more pace going into the corner, and drove me as wide as he possibly could. I had no road left. There was a question I had to ask: if I stay where I am, I'm going to go over the Astroturf… there's some green bit behind the big kerb, the last kerb… and go over it and hit him. Or I go left. That was the option I had to do, I did it. I knew that I had to let him past and also the team came over the radio and said 'you have to let him past' which I did. I was accelerating so that I didn't lose too much ground because I thought that would be unfair. Fortunately I got back in his slipstream and again, he moved to the inside and back to the outside and again, I dodged him and went up the inside and at the apex to the corner he hit me at the back, and that nearly caused me to spin, but fortunately I kept hold of it and went on from there. That was a great fight and I don't think there was anything wrong there. The rules say you should let him back past which I did.
Q: (Ian Parkes - The Press Association) Lewis, given the explanation that you've just given us, would you be surprised now if the stewards did decide to punish you in any kind of way?
LH: Absolutely, absolutely. This is motor racing and if there's a penalty, then there's something wrong because I was ahead going into that corner, so I didn't gain an advantage from it. We were still able to race at the next corner and I gave him his spot back, and I think it was fair and square, so I think it would be absolutely wrong. But you know what they're like, so we will see.
Q: (James Allen - ITV) I've got two questions for Lewis. When you came across the line after the incident you've just described, he was definitely in front of you. It said Räikkönen - Hamilton, first and second. That was on the timing screens and it will on the charts, but maybe at issue is the fact that you hadn't lost enough momentum or something. You said you were still accelerating, so could you just explain exactly what you did to let him past? And then the second thing is there was an incident before that where I think you both had a bit of a moment with a Williams and you both nearly hit each other and the Williams was coming back on the track. There were some yellow flags waving there. Was the Williams actually off the track and came back on? It was very hard to tell on the television.
LH: Firstly, what I did, I'd basically taken a short-cut, so I couldn't just accelerate straight from there and keep going, I had to wait - he was in my blind spot - I had to wait until I could see him. I didn't want to wait until he'd flown past because we were still racing. Eventually I could see him accelerating and I knew, OK, this is alright, so I began to accelerate but slowly. I don't believe I was full throttle, I was waiting for him to accelerate past which he did. What more could I do, I don't know what more I could have done?
And the second question: there were yellow flags, I was looking in the mirror, hoping that Kimi wouldn't crash into me. Rosberg was off the circuit and I was running wide but I wasn't going off, I was just running wide towards the white line, but then Rosberg was coming back on, exactly at the point in which I was heading, so I had to turn left to avoid him and take the exit road and go across the grass, otherwise I would have crashed with him.
Q: (James Allen - ITV) Sorry, could we just be clear: so you were in front of Räikkönen at that point, because he came out of that incident in front of you?
LH: He was behind me. I turned left to dodge the Williams. I don't know what happened to Kimi. I thought he was right with me at the time on my inside. I thought he was going to crash with him (Rosberg) as well, so I just tried to avoid it, over the grass, and Kimi overtook, I believe, both of us. I think he took both of us, and I went over the grass, they both went round the corner and then at the exit he spun.
quote:Op zondag 7 september 2008 20:10 schreef pfaf het volgende:
Die laatste rondes!Ik rende gillend door de kamer. Geweldig van Heidfeld ook, schitterende actie van BMW.
Inderdaad. Ik vind eik dat ze Lewis als straf gewoon een DNF moeten geven en dan de kapotte wagen van Kimi op P1 moeten zettenquote:Op zondag 7 september 2008 20:30 schreef Giem het volgende:
En terrecht, je kon duidelijk zien dat hij voordeel had van het afsteken van de cicane. Jammer dat door hamilton kimi zijn band lek ging en hij moest uitvallen. Hij was de terrechte winnaar geweest, met een snelste ronde en de hele race op kop te hebben gereden.
waarom moest ik hierom lachenquote:Op zondag 7 september 2008 20:35 schreef NED het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik vind eik dat ze Lewis als straf gewoon een DNF moeten geven en dan de kapotte wagen van Kimi op P1 moeten zetten
Lekker objectieve post.quote:Op zondag 7 september 2008 20:30 schreef Giem het volgende:
En terrecht, je kon duidelijk zien dat hij voordeel had van het afsteken van de cicane. Jammer dat door hamilton kimi zijn band lek ging en hij moest uitvallen. Hij was de terrechte winnaar geweest, met een snelste ronde en de hele race op kop te hebben gereden.
Al haal je een hogere snelheid, de afgelegde weg is ook groter = geen voordeel. Droeftoeter.quote:Op zondag 7 september 2008 20:30 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op 1:37 zie Raikkonen trouwens een buitenbocht (buiten het circuit om) nemen, wat duidelijk een snellere lijn is.
Hij loopt in op Hamilton, dus is het sneller.quote:Op zondag 7 september 2008 20:38 schreef Bolter het volgende:
[..]
Al haal je een hogere snelheid, de afgelegde weg is ook groter = geen voordeel. Droeftoeter.
Briljant.quote:Op zondag 7 september 2008 20:30 schreef Giem het volgende:
. Jammer dat door hamilton kimi zijn band lek ging en hij moest uitvallen.
Hamilton rijdt rustig i.v.m. regen, eigen keus. Op een droge baan valt met buiten het circuit rijden (vuil enz.) geen voordeel te halen, dus dit kan je Kimi niet kwalijk nemen.quote:Op zondag 7 september 2008 20:39 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hij loopt in op Hamilton, dus is het sneller.
ZO, jij hebt er verstand vanquote:Op zondag 7 september 2008 20:38 schreef Bolter het volgende:
[..]
Al haal je een hogere snelheid, de afgelegde weg is ook groter = geen voordeel. Droeftoeter.
Op een droge baan niet nee, maar nu was het nat, dus was er misschien wel voordeel te halen. En dan kun je het hem wel kwalijk nemen.quote:Op zondag 7 september 2008 20:46 schreef Bolter het volgende:
[..]
Hamilton rijdt rustig i.v.m. regen, eigen keus. Op een droge baan valt met buiten het circuit rijden (vuil enz.) geen voordeel te halen, dus dit kan je Kimi niet kwalijk nemen.
En als Kimi uit de muur was gebleven dat was hij ook gewoon 2e gewordenquote:Op zondag 7 september 2008 20:45 schreef Dos37 het volgende:
Wel lachen voor Massa, iedereen heeft het over Hamilton en Raikkonen. Daar ging het incident natuurlijk ook over maar Massa wint gewoon terwijl ie nooit de illusie heeft gehad dat hij kon winnen vandaag.
quote:Op zondag 7 september 2008 20:47 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
ZO, jij hebt er verstand van
Nee met dat vuil en water word de grip meer... dan is het helemaal een ijsbaan, kon je met de start ook zien, iedereen die buitenom ging glibberde er over.quote:Op zondag 7 september 2008 20:48 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op een droge baan niet nee, maar nu was het nat, dus was er misschien wel voordeel te halen. En dan kun je het hem wel kwalijk nemen.
Ik snap dat jij voor Hamilton bent, dus misschien kan je beter zeuren waarom ie zelf niet gewoon wat doorreed. Kijk, Kimi heeft het aan zichzelf te danken dat hij uiteindelijk met lege handen staat. Maar goed, hij probeerde alles op alles te zetten door wat meer risico te nemen.quote:Op zondag 7 september 2008 20:48 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op een droge baan niet nee, maar nu was het nat, dus was er misschien wel voordeel te halen. En dan kun je het hem wel kwalijk nemen.
Nee, want McLaren gaat in hoger beroep dus tot die tijd zal Massa als winnaar op het formulier staan maar het is nog niet de definitieve uitslag. Voorlopig mogen ze bij McLaren de beker nog houden en er leuke dingen mee doen.quote:Op zondag 7 september 2008 20:53 schreef Giem het volgende:
Krijgen we nog volgende week weer 2 seremonies? Kan hamilton zijn beker inleveren en aan Massa geven, Massa die van hem aan Heidfeld geven, Heidfeld aan Alonso, en McLaren en Ferrari dat word een leuk podium.
Ik zie er al naar uit!quote:Op zondag 7 september 2008 20:53 schreef Giem het volgende:
Krijgen we nog volgende week weer 2 seremonies? Kan hamilton zijn beker inleveren en aan Massa geven, Massa die van hem aan Heidfeld geven, Heidfeld aan Alonso, en McLaren en Ferrari dat word een leuk podium.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |