Inderdaad. Ik heb net ook zo'n beetje alle regulations van de FIA doorgekeken, maar er staat nergens beschreven wat hier nu de bedoeling is.quote:Op zondag 7 september 2008 19:17 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
[..]
Enige jammere is dat er nergens in de sporting regulations iets staat over hoe je een plek moet terug geven. De FIA zegt nu dus dat slipstreamen na het teruggeven van een plek verboden is.
Dat hadden ze dan in de reglementen moeten zetten, niet achteraf mee komenquote:Op zondag 7 september 2008 19:17 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
[..]
Enige jammere is dat er nergens in de sporting regulations iets staat over hoe je een plek moet terug geven. De FIA zegt nu dus dat slipstreamen na het teruggeven van een plek verboden is.
quote:Op zondag 7 september 2008 19:20 schreef Xebber het volgende:
Bij het aanvangen van de chicane reed Hamilton met een halve wagen vóór Raikonnen.
En ze wiebelden nog wat van links naar rechts en terug voor de volgende bocht. Gewoon een eerlijk gevecht.quote:Op zondag 7 september 2008 19:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het maximale. Hij zat er helemaal achter, anders kan 'ie ook niet slipstreamen.
En als ie dus kan slipstreamen, dan heeft ie voordeel gehad.quote:Op zondag 7 september 2008 19:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het maximale. Hij zat er helemaal achter, anders kan 'ie ook niet slipstreamen.
Raikkonen week idd meer dan één keer van zijn lijn af, dat mag ook niet.quote:Op zondag 7 september 2008 19:27 schreef Xebber het volgende:
[..]
En ze wiebelden nog wat van links naar rechts en terug voor de volgende bocht. Gewoon een eerlijk gevecht.
Overigens is Raikonnen gewoon door zijn eigen stomme schuld uitgevallen, niet door Hamilton. Hij ging wijd in weet ik veel welke bocht, wilde terug op de baan komen, raakte in een slip en schoot de muur in. Dat heeft dus helemaal niets te maken met wat Hamilton wel of niet gedaan heeft.
De enige lachende derde is nu Massa (en Heidfeld).
quote:McLaren have lodged an appeal against Lewis Hamilton's demotion to third place in the Belgian Grand Prix, the FIA confirmed on Sunday night.
Hamilton was handed a 25-second penalty for gaining an advantage against then race leader Kimi Raikkonen after cutting the chicane two laps from home at Spa-Francorchamps.
McLaren spent some time on Sunday night evaluating whether they could appeal the penalty, but an FIA statement said that the team had indeed notified the stewards of their intention to appeal.
It means the result of the Belgian Grand Prix will now be decided at a hearing of the FIA's International Court of Appeal.
Ferrari did not hide their criticism of the way Hamilton behaved after cutting the chicane, with their team principal Stefano Domenicali saying he had no doubt the way Hamilton retook the lead was the result of the benefit he had in cutting the chicane.
"Personally, I think it was a little bit extreme," he explained. "It's normal that when you attack that you are racing, but the problem is (of) the advantage that may take by doing a manoeuvre and this is the key point of it, so I think that that's the focus that has to be considered.
"What is really the advantage that you are taking in such conditions that can be used in the second situation at the first corner? That, in my view, is the most important thing. But this is racing."
Domenicali did not wish to make any comments on the decision to impose a 25-second penalty, however.
"As I said to your Italian colleagues, we are not used to commenting on decisions. The only thing I would say is that as soon as we had been summoned by the stewards, we gave our position to the stewards and that was it.
"Then the stewards for sure listened to the Hamilton discussion on that, and that is the decision. On that we don't want to take any further comment."
Ferrari have insisted that they did not lodge any official protest with the race stewards about the matter.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70402
Nee, het eerste deel van de bocht gingen ze zij aan zij de bocht in. Raikonnen had ruimte moeten laten voor Hamilton. Dan hoefde hij ook niet rechtdoor. Hamilton heeft in een fractie van een seconde een keuze moeten maken: Rechtdoor of crashen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]. Ja dat zeg ik net. Hij moet de buitenbocht nemen, waardoor hij achter Raikkonen komt die vervolgens de deur dicht gooit. Ik snap niet wat het probleem is, dit gebeurt op elke baan waar zo'n chicane ligt.
quote:Op zondag 7 september 2008 19:28 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
En als ie dus kan slipstreamen, dan heeft ie voordeel gehad.
Dat dus.quote:Op zondag 7 september 2008 19:29 schreef Xebber het volgende:
[..]
Nee, het eerste deel van de bocht gingen ze zij aan zij de bocht in. Raikonnen had ruimte moeten laten voor Hamilton. Dan hoefde hij ook niet rechtdoor. Hamilton heeft in een fractie van een seconde een keuze moeten maken: Rechtdoor of crashen.
Waarom blijven mensen die punten aanvoeren? Het gaat echt helemaal niet om de aanvang van het duel in die chicane. Het duel van was fair en Raikkonen kwam er als winnaar uit waarna Hamilton gedwongen werd om de daarop volgende bocht af te snijden. punt.quote:Op zondag 7 september 2008 19:20 schreef Xebber het volgende:
Bij het aanvangen van de chicane reed Hamilton met een halve wagen vóór Raikonnen.
Waarom voer je het vetgedrukte in godsnaam aan in deze discussie? Er staat nergens dat het uitvallen van Raikkonen te wijten is aan Hamilton?quote:Op zondag 7 september 2008 19:27 schreef Xebber het volgende:
[..]
En ze wiebelden nog wat van links naar rechts en terug voor de volgende bocht. Gewoon een eerlijk gevecht.
Overigens is Raikonnen gewoon door zijn eigen stomme schuld uitgevallen, niet door Hamilton. Hij ging wijd in weet ik veel welke bocht, wilde terug op de baan komen, raakte in een slip en schoot de muur in. Dat heeft dus helemaal niets te maken met wat Hamilton wel of niet gedaan heeft.
De enige lachende derde is nu Massa (en Heidfeld).
Lijkt dus een erg dubieus besluit...quote:Op zondag 7 september 2008 19:17 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
[..]
Enige jammere is dat er nergens in de sporting regulations iets staat over hoe je een plek moet terug geven. De FIA zegt nu dus dat slipstreamen na het teruggeven van een plek verboden is.
Dat vind ik juist niet. Dan ben je moedwillig de uitslag aan het bepalen, en dat lijkt me niet de bedoeling. Terecht of niet, een straf is een straf en moet je dus benadelen, vind ik.quote:Op zondag 7 september 2008 19:25 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Ik vind terecht dat hij een straf krijgt, maar ze hadden een tijdstraf moeten geven waarbij hij de overwinning hield.
Oh mijn god! Kijk je uberhaupt weleens autosport?quote:Op zondag 7 september 2008 19:34 schreef Xebber het volgende:
Overigens. Bij die bijna-crash met die Williams zie je ontzettend duidelijk dat Hamilton ook door het gras heen gaat. Wat moest ie anders? Crashen? Bij deze situatie haalt Raikonnen weer voordeel. Dus het is gewoon fifty-fifty.
Met het verschil dat Raikkonen gewoon de baan bleef volgenquote:Op zondag 7 september 2008 19:34 schreef Xebber het volgende:
Overigens. Bij die bijna-crash met die Williams zie je ontzettend duidelijk dat Hamilton ook door het gras heen gaat. Wat moest ie anders? Crashen? Bij deze situatie haalt Raikonnen weer voordeel. Dus het is gewoon fifty-fifty.
Mag je mij gaan vertellen waarom Ferrari dan ook een klacht heeft ingediend bij de stewards.quote:Op zondag 7 september 2008 19:31 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Waarom voer je het vetgedrukte in godsnaam aan in deze discussie? Er staat nergens dat het uitvallen van Raikkonen te wijten is aan Hamilton?
Je sleept er echt van alles bij!
Dat mag ik hopen! Enige uitleg lijkt me wel op z'n plaats.quote:Op zondag 7 september 2008 19:39 schreef Fir3fly het volgende:
Ik lees net dat McLaren een protest ingediend heeft, dan denk ik dat we in ieder geval de redenering van de FIA te horen krijgen.
Onzin. Hij kon makkelijk op zijn rem. De enige reden waardoor hij rechtdoor moest is omdat hij te volhardend was en er naast wilde blijven, maar eraf werd gedwongen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:29 schreef Xebber het volgende:
Nee, het eerste deel van de bocht gingen ze zij aan zij de bocht in. Raikonnen had ruimte moeten laten voor Hamilton. Dan hoefde hij ook niet rechtdoor. Hamilton heeft in een fractie van een seconde een keuze moeten maken: Rechtdoor of crashen.
Bijna vergelijkbaar ja.quote:Op zondag 7 september 2008 19:38 schreef fuckbuddy het volgende:
Ach Ferrari wordt te vaak gematst.
Slaat nergens op gewoon.... Dan hadden ze bijv ook moeten zeggen dat Kimi zijn punten kwijt zou zijn in Monaco met het Sutil verhaal.
Ik kijk elke training, elke kwalificatie en elke race. Feit is dat Raikonnen Hamilton dwong tot de keuze van beiden crashen of rechtdoor. En hij heeft gewoon de juiste keuze gemaakt.quote:Op zondag 7 september 2008 19:36 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Oh mijn god! Kijk je uberhaupt weleens autosport?
Die hele situatie heeft er niks mee te maken en is zelfs niet eens vergelijkbaar.
Like that matters... die redenering zal iets zijn van" rechtdoor gegaan, voordeel, en dan over die plek terug geven dit en dat"quote:Op zondag 7 september 2008 19:39 schreef Fir3fly het volgende:
Ik lees net dat McLaren een protest ingediend heeft, dan denk ik dat we in ieder geval de redenering van de FIA te horen krijgen.
Ik geloof dat dat voor een ander incident in de race was, waarbij ik me in kan denken dat dat de spin van Hamilton in ronde twee was of iets dat we gemist hebben op beeld.quote:Op zondag 7 september 2008 19:39 schreef Xebber het volgende:
[..]
Mag je mij gaan vertellen waarom Ferrari dan ook een klacht heeft ingediend bij de stewards.
Hamilton spint, en Ferrari gaat daar over klagen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik geloof dat dat voor een ander incident in de race was, waarbij ik me in kan denken dat dat de spin van Hamilton in ronde twee was of iets dat we gemist hebben op beeld.
Waarschijnlijk had Mosley bij de bookmakers op Massa gegokt om zo te geleden financiele schade van z'n nachtelijke escapades te beperken. En zo kwam het dus goed uit voor 'm want wie had nou gegokt op Massa in een race waar "koning ijskonijn van Spa" en "Hami" in mee doen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:46 schreef -Hans- het volgende:
Ik hoop dat McLaren het hoger beroep wint... Dan wordt er eindelijk een inhaalactie ingezet en dan wordt dat direct zo zwaar bestraft. Als je Hamilton moet bestraffen dan had ik het eerlijker gevonden als hij een tijdstraf had gekregen tijdens de eerst volgende race. Zeker als het allemaal zo vaag is. Daarnaast kijk eens wat er de laatste ronden gebeurde en hoe de omstandigheden waren. Was de inhaalactie van Hamilton nou zo doorslaggevend voor de race-uitslag?
Volgende keer maar gewoon braaf achter de coureur blijven rijden en zeker geen inhaalacties plannen want dan kun je dit soort (belachelijke-) acties verwachten van onze "vrienden" van de FIA. Gelukkig is het kampioenschap nog niet afgelopen, maar dit maakt het er voorlopig niet leuker door.
Ah, dus Raikkonen dwong Hamilton van de baan. Helaas voor onze vrienden bij Ferrari staat in de regeltjes van de FIA dat dat niet mag.quote:Op zondag 7 september 2008 19:41 schreef rycemasta het volgende:
[..]
Onzin. Hij kon makkelijk op zijn rem. De enige reden waardoor hij rechtdoor moest is omdat hij te volhardend was en er naast wilde blijven, maar eraf werd gedwongen.
Massa. En om het verschil in het klassement kleiner te maken zodat het weer "spannend" wordt.quote:Op zondag 7 september 2008 19:49 schreef HPoi het volgende:
Kimi is toch gecrasht dus waarom nu nog een tijdstraf uitdelen?
quote:Op zondag 7 september 2008 19:50 schreef Light het volgende:
[..]
Ah, dus Raikkonen dwong Hamilton van de baan. Helaas voor onze vrienden bij Ferrari staat in de regeltjes van de FIA dat dat niet mag.
En zo is hetquote:Spa officials plunge F1 into race-rigging row
STEWARDS' 'FOUL' DECISION STINKS UP F1
September 7, 2008
Formula 1 has been plunged into new controversy by the race stewards at the Belgian GP stripping McLaren's Lewis Hamilton of a brilliant victory.
The stewards' decision, which will be seen by many as part of a conspiracy to rig the results to ensure a close fight in the title race, came long after the race when they hit the 23-year-old Briton with a 25sec penalty.
It meant that he was pushed down to third and the race victory was handed to Ferrari's Brazilian driver Felipe Massa who had struggled to keep pace with Hamilton and defending World champion and Ferrari team mate Kimi Raikkonen and never looked like a winner.
Massa gets the win and points even though he was way off the pace.
Critics and paddock observers were swift in their condemnation of a decision that reeked of potential favouritism towards Ferrari and seemed entirely unjustified following the most exciting race of the year.
Last year the sport's ruling body, the International Motoring Federation, was accused of a witch-hunt against McLaren and this spectre was raised again by their stewards' action at the famous Spa-Francorchamps circuit.
Their decision to punish Hamilton came in relation to a move in the final stages of the race when, after attempting to pass Raikkonen who was leading, he was forced off the circuit and cut through the 'bus stop' chicane.
Hamilton recognised immediately that he had done this and gained an advantage by going ahead of Raikkonen so he slowed to allow the Finn to re-pass him and lead as they completed the lap in pouring rain.
Critics and paddock observers were swift in their condemnation
When they began racing again Hamilton passed Raikkonen and went on to win after several more battles for the lead and the Finn crashing into the track wall and out of the race.
In the immediate post-race euphoria there were no calls for an investigation by any driver or team but the stewards announced they would be making an official investigation. The decision to hit Hamilton with a "drive-through" penalty worth 25sec wrecked the value of the race as a spectacle and at the same time devalued Massa's win to nothing more than a hollow sporting victory.
It will be seen by most observers as another move by the IAF artificially to keep alive the championship and make it closer by hitting McLaren with a sanction.
SHOCK DECISION
At the previous race, in Valencia, Ferrari escaped any punishment for taking advantage at a controversial pit-stop when most observers expected Massa, who escaped sanction, to be given a "drive-through" penalty for almost causing a pits-lane collision.
Sunday's shock decision, which demoted Hamilton to third place behind Massa and BMW Sauber driver Nick Heidfeld, left the 23-year-old with only a two-point lead over Massa in the championship with five races left.
Double World champion Fernando Alonso came home fourth for Renault ahead of German Sebastian Vettel in a Toro Rosso and sixth-placed Pole Robert Kubica in the second BMW.
CAUGHT AND PASSED
With six laps remaining of the race, the first rain drops began to fall and produced the conditions that created the amazing final few laps when Hamilton regained the lead.
On lap 42, he caught Raikkonen and passed him.
As the rain became heavier with three laps remaining the race was turned into a lottery as both drivers spun and soon after Raikkonen crashed.
In another late development, Timo Glock of Toyota was demoted a place to ninth, with Mark Webber of Red Bull promoted to eighth, following a 25sec penalty for not taking notice of yellow flags. - AFP
Maffe is juist dat Mosley de actie van McLaren juist legitiem noemde en Dennis - die ook niet dom is - heeft daar mooi gebruik van gemaakt door het tegen de pers te zeggen. Misschien dat Mosley het met McLaren eens is, maar de stewards helaas niet. Zometeen maar de hh checken @ RTL 7.quote:Op zondag 7 september 2008 19:49 schreef nils7 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk had Mosley bij de bookmakers op Massa gegokt om zo te geleden financiele schade van z'n nachtelijke escapades te beperken. En zo kwam het dus goed uit voor 'm want wie had nou gegokt op Massa in een race waar "koning ijskonijn van Spa" en "Hami" in mee doen.
Euh, niet?quote:Op zondag 7 september 2008 19:39 schreef Xebber het volgende:
[..]
Mag je mij gaan vertellen waarom Ferrari dan ook een klacht heeft ingediend bij de stewards.
quote:Q. Was the protest of which we've just seen the penalty, was the protest lodged by Ferrari?
SD: Absolutely not, absolutely not. We were summoned by the stewards at the end of the race.
Volgens mij heb je het over Charlie Whiting ... FIA Formula One Race Directorquote:Op zondag 7 september 2008 19:55 schreef -Hans- het volgende:
[..]
Maffe is juist dat Mosley de actie van McLaren juist legitiem noemde en Dennis - die ook niet dom is - heeft daar mooi gebruik van gemaakt door het tegen de pers te zeggen. Misschien dat Mosley het met McLaren eens is, maar de stewards helaas niet. Zometeen maar de hh checken @ RTL 7.
Dan iemand anders bij de FIAquote:Op zondag 7 september 2008 19:55 schreef -Hans- het volgende:
[..]
Maffe is juist dat Mosley de actie van McLaren juist legitiem noemde en Dennis - die ook niet dom is - heeft daar mooi gebruik van gemaakt door het tegen de pers te zeggen. Misschien dat Mosley het met McLaren eens is, maar de stewards helaas niet. Zometeen maar de hh checken @ RTL 7.
Jawel. De straf van Hamilton was alleen niet gebaseerd op het protest van Ferrari, maar ze hebben wel een klacht ingediend.quote:
quote:McLaren have revealed that Hamilton was 6 km/h slower than Raikkonen as they crossed the start/finish line - which is why they felt they needed to register their intention appeal.
A McLaren spokesman said: "We looked at all our data and also made it available to the FIA stewards. It showed that, having lifted, Lewis was 6km/h slower than Kimi as they crossed the start/finish line.
"Having passed the lead back to Kimi, Lewis repositioned his car, moving across and behind Kimi to the right-hand line and then outbraked him into the hairpin. Based on this data, we have no option other than to register our intention to appeal."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70404
Oja, klopt !quote:Op zondag 7 september 2008 19:59 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het over Charlie Whiting ... FIA Formula One Race Director
Leuk dat je slim probeert te doen.quote:Op zondag 7 september 2008 19:50 schreef Light het volgende:
Ah, dus Raikkonen dwong Hamilton van de baan. Helaas voor onze vrienden bij Ferrari staat in de regeltjes van de FIA dat dat niet mag.
Stomme vraag misschien, maar hoe kan de data van Hamilton aantonen dat hij 6 km/u langzamer was dan Raikkonen? Hebben ze ook de data van Raikkonen dat ze dat kunnen vergelijken?quote:
Ferrari heeft geen protest ingediend tegen Hamilton.quote:Op zondag 7 september 2008 20:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Jawel. De straf van Hamilton was alleen niet gebaseerd op het protest van Ferrari, maar ze hebben wel een klacht ingediend.
er word gemeten hoe hard je over start /finish gaatquote:Op zondag 7 september 2008 20:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Stomme vraag misschien, maar hoe kan de data van Hamilton aantonen dat hij 6 km/u langzamer was dan Raikkonen? Hebben ze ook de data van Raikkonen dat ze dat kunnen vergelijken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |