Wat is jouw voordeel dat ze elke minuut van de dag jouw energieverbruik kunnen checkenquote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:39 schreef Jarno het volgende:
Tsja, nou ben ik verder heel paranoide en pro-privacy enzo, maar ik zie niet zo in wat er kwaad kan aan een energiemeter die op afstand uit te lezen is.
Wie is "ze"?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:48 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Wat is jouw voordeel dat ze elke minuut van de dag jouw energieverbruik kunnen checken
Dat ze heel simpel het voorschot bedrag kunnen aanpassen als je ineens veel meer of minder energie verbruikt. Ik snap eigenlijk niet waar jij je drukt om maakt.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:48 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Wat is jouw voordeel dat ze elke minuut van de dag jouw energieverbruik kunnen checken
Nouja, voordeel, voordeel. Je hoeft zelf je meterstanden niet meer op te geven, toegegeven, da's ook geen uren werk maar toch. En of ze het nu elke minuut aflezen of 1 x per jaar... Wellicht kun je zelf zo ook meer inzicht krijgen in je periodieke verbruik (zomer - winter, etc).quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:48 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Dat kan nu toch ook als je daar behoefte aan hebt, en als je verbruik stijgt pas je je maandbedrag aan.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:51 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nouja, voordeel, voordeel. Je hoeft zelf je meterstanden niet meer op te geven, toegegeven, da's ook geen uren werk maar toch. En of ze het nu elke minuut aflezen of 1 x per jaar... Wellicht kun je zelf zo ook meer inzicht krijgen in je periodieke verbruik (zomer - winter, etc).
Daar hebben we de hennepplantage weer, wel eens aan gedacht dat er ook andere zaken zijn die veel verbruiken, zoals lasapparaten.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:51 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Dat ze heel simpel het voorschot bedrag kunnen aanpassen als je ineens veel meer of minder energie verbruikt. Ik snap eigenlijk niet waar jij je drukt om maakt.
Of je moet een hennepplantage op zolder hebben
Okay, hier heb je een punt. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je gelijk verdacht bent bij een wat hoger energieverbruik. Eneco is geen opsporingsapparaat natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:59 schreef NLweltmeister het volgende:
Dus als je een dagje staat te lassen om je brood te verdienen, dan mogen ze je deur intrappen want je energieverbruik is verdacht
Lekker paranoia of niet danquote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:59 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Daar hebben we de hennepplantage weer, wel eens aan gedacht dat er ook andere zaken zijn die veel verbruiken, zoals lasapparaten.
Dus als je een dagje staat te lassen om je brood te verdienen, dan mogen ze je deur intrappen want je energieverbruik is verdacht
Als je een bedrijf hebt waarbij je moet lassen dan komt dat denk ik wel terug in de normale energiebestedingen die je hebt. Wie komt dan je deur intrappen eigenlijk?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:59 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Daar hebben we de hennepplantage weer, wel eens aan gedacht dat er ook andere zaken zijn die veel verbruiken, zoals lasapparaten.
Energiebedrijven zitten ook echt te wachten om bij elke klant elke minuut de stand af te kunnen lezen jaquote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:48 schreef NLweltmeister het volgende:
Vergeet de nachtelijke kiddy-pr0n downloaders niet.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:50 schreef TheOneAndOnly het volgende:
in nederland zijn ook al meters in de omloop die op afstand uitgelezen kunnen worden, zo ook kWh meters die vanaf de voordeur van buitenuit afleesbaar zijn.
Ik heb gezien ergens op teletekst dat de meters die bedoeld worden ook dingen aan kunnen geven om energie te besparen.... zie ook niet in wat privacy hiermee te maken heeft... behalve dan voor de hennepkwekerijen onder ons....
Want jij denkt ook echt dat energiebedrijven afwijkend verbruik niet in de gaten gaat houden met statistiekjes om er vervolgens achteraan te gaan, al was het alleen maar voor "reclame" doeleinden?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:10 schreef Rewimo het volgende:
Energiebedrijven zitten ook echt te wachten om bij elke klant elke minuut de stand af te kunnen lezen ja
Nee, ik denk aan de hoeveelheid werk die dat zou genereren. Ze hebben echt wel wat beters te doen dan miljoenen consumentenmeters te analyseren. Voor zakelijke accounts ligt dat anders natuurlijk. Dat zijn er ook veel minder.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:22 schreef Worldbeaterbeater het volgende:
Want jij denkt ook echt dat energiebedrijven afwijkend verbruik niet in de gaten gaat houden met statistiekjes om er vervolgens achteraan te gaan, al was het alleen maar voor "reclame" doeleinden?![]()
Maw, straks weten ze precies hoe laat jij elke dag thuis komt, naar bed gaat en opstaat, wanneer jij je vakantie's houdt etc. etc. Dat aluhoedjes geschreeuw is kansloos, maar ergens is het gewoon een zielige ontwikkeling dit.
Ze kunnen je levensstijl zien. Als je een week op vakantie bent zien ze dat, als je een dagje blijft snurken zien ze dat, als je je levensstijl opeens aanpast (ander ritme) zien ze dat etc. De feiten op zich vallen mee, combineer je 't met data van andere bronnen heb je opeen iets waar je heel veel mee kanquote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:26 schreef avotar het volgende:
Wat is nu in godsnaam het nadeel van de slimme meter..?
Leg me eens uit waar dat dat ding nu weer je privacy aanpast?
oh men... hou alsjeblieft je mond als je niets zinnigs te zeggen hebt.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:04 schreef Basp1 het volgende:
Waarom zou de energieleverancier moeten weten op welke tijden ik het meeste verbruik heb. Belachelijke regeltjes weer. De huidige meters werken ook nog geod, kapitaal vernietiging in mijn optiek .
En dan kan men wel zeggen dat het in het kader van energiebesparing van de burgers is, als we weten dat burgers maar voor 1/3 van het totale energie verbruik verantwoordelijk zijn terwijl we wel veel meer betalen dan bedrijven vraag ik me steeds meer af waar onze overheid mee bezig is.
Ja, spannend zegquote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ze kunnen je levensstijl zien. Als je een week op vakantie bent zien ze dat, als je een dagje blijft snurken zien ze dat, als je je levensstijl opeens aanpast (ander ritme) zien ze dat etc. De feiten op zich vallen mee, combineer je 't met data van andere bronnen heb je opeen iets waar je heel veel mee kan.
Nee hoor, ik heb een nieuwbouw woning met een uitleesbare energiemeter en gasmeter. Maar de #$%#$% energie bedrijven hanteren nog steeds met maandbedragen en jaar afrekeningen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:51 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Wie is "ze"?
Het voordeel is dat je waarschijnlijk geen belachelijke voorschotten meer hoeft te betalen omdat het stroomverbruik veel beter in kaart gebracht kan worden.
quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:27 schreef Rewimo het volgende:
Nee, ik denk aan de hoeveelheid werk die dat zou genereren. Ze hebben echt wel wat beters te doen dan miljoenen consumentenmeters te analyseren. Voor zakelijke accounts ligt dat anders natuurlijk. Dat zijn er ook veel minder.
Inderdaad, het grootste nadeel is voor de meteropnemers... die zijn straks nauwelijks meer nodig.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:29 schreef avotar het volgende:
oh men... hou alsjeblieft je mond als je niets zinnigs te zeggen hebt.
De oude meters werken goed, maar de slimme meters werken nog beter. Ze betekenen voor de energiebedrijven echt een grote kostenbesparing, die dus ten goede zal gaan komen aan de consument.
En het is voor de consument een bijkomend voordeel dat hij op deze manier gratis ende voor nietsch een veel beter overzicht kan krijgen van zijn verbruik.
De planning is (of was dat in elk geval in november) om de meters elke maand uit te lezen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Ze kunnen je levensstijl zien. Als je een week op vakantie bent zien ze dat, als je een dagje blijft snurken zien ze dat, als je je levensstijl opeens aanpast (ander ritme) zien ze dat etc. De feiten op zich vallen mee, combineer je 't met data van andere bronnen heb je opeen iets waar je heel veel mee kan.
Dan moet je eneco bellen en vragen om een prepaid energie meter.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:31 schreef Noway666 het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb een nieuwbouw woning met een uitleesbare energiemeter en gasmeter. Maar de #$%#$% energie bedrijven hanteren nog steeds met maandbedragen en jaar afrekeningen.
Die bestaan al lang .. worden ook al lang gebruikt.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:31 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
, kwestie van 1 algoritme programmeren en alle "vreemde" dingen kan je er zo uitfilteren, profielen opstellen etc. Het is veel werk, maar eenmalig loont dat wel.
Telefoon, internet en energie is nu de volgende iddquote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:32 schreef avotar het volgende:
Nah.. en je levenstijl kunnen ze ook al zien aan je telefoonrekening, internetgebruik, de opstapeling van folders in je gang, of je gordijnen open zijn of niet.. daar hebben ze die meters echt niet voor nodig hoor.
Dan heb ik er liever 1 met een OV-chip.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:34 schreef avotar het volgende:
[..]
Dan moet je eneco bellen en vragen om een prepaid energie meter.
Die zijn er ook tegenwoordig.. moet je er muntjes ingooien, net als op de camping..
quote:DEN HAAG - Het wetsvoorstel om heel Nederland in zes jaar tijd aan een "slimme" energiemeter te hangen, is woensdag in een hoorzitting van de Tweede Kamer gekraakt door de Consumentenbond.
ANP
De nieuwe slimme meter moet van kwartier tot kwartier inzicht geven in het verbruik en daarmee de consument aanzetten tot energiebesparing.
'Propaganda'
"Slimme propaganda", zei Michiel Karskens van de Consumentenbond. Het leidt tot een "stijging" van het verbruik in plaats van de beoogde afname. De nieuwe digitale meters verbruiken meer energie dan de bestaande meters, maar leiden niet tot de gewenste gedragsverandering van de consument.
Vervangen
De nieuwe meters moeten alle bestaande elektriciteits- en gasmeters vervangen. De Consumentenbond deed een "dringend beroep" op de Tweede Kamer om het verplichte karakter uit het wetsvoorstel te schrappen.
Meter
De nieuwe slimme meter zal in verbinding staan met andere apparatuur en zogeheten data servers, waardoor het energieverbruik vergelijkbaar is met dat van internet.
Dat hogere verbruik zal dus moeten worden goedgemaakt door gedragsverandering van de huishoudens, maar daar heeft de Consumentenbond een hard hoofd in.
Energiebewuste mensen hebben volgens hem geen slimme meter nodig om te besluiten tot spaarlampen of isolatie.
Meteropnemer
Door de slimme meter hoeft een meteropnemer niet meer de deuren langs, maar volgens de Consumentenbond zullen de mensen wel vaker een monteur voor hun deur zien.
De nieuwe meters gaan geen 25 jaar mee, maar 15 jaar, en zijn bovendien veel gevoeliger voor storingen.
EnergieNed
EnergieNed, de organisatie van de energiebedrijven, is wel positief over de slimme meter. Hun klanten zullen aan de hand van de meterstanden regelmatig informatie krijgen over het verbruik en mogelijkheden tot besparing.
Nou ik ben benieuwd hoeveel zinnig anrtwoorden ik ga krijgen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:29 schreef avotar het volgende:
oh men... hou alsjeblieft je mond als je niets zinnigs te zeggen hebt.
Waarom werken de oude meters goed en de nieuwe beter? Het enigste wat die meters hoeven te doen in het aantal KWH uren te tellen en wanneer ik die verbruik dat gaat niemand wat aan.quote:De oude meters werken goed, maar de slimme meters werken nog beter. Ze betekenen voor de energiebedrijven echt een grote kostenbesparing, die dus ten goede zal gaan komen aan de consument.
De consument kan ook ipv 1* per jaar 12* per jaar op zijn meter kijken en zondoende een overzicht van zijn gebruik krijgen. Denk je dat de administratie die hierbij komt kijken gratis zal zijn.quote:En het is voor de consument een bijkomend voordeel dat hij op deze manier gratis ende voor nietsch een veel beter overzicht kan krijgen van zijn verbruik.
Dat dit een reden zal zijn voor nóg hogere energierekeningen mag duidelijk zijn idd.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:40 schreef Basp1 het volgende:
Denk je dat de administratie die hierbij komt kijken gratis zal zijn.
Ze zijn veel minder fraude gevoelig en het wordt lastiger op die manier om afgetapt te worden..quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom werken de oude meters goed en de nieuwe beter? Het enigste wat die meters hoeven te doen in het aantal KWH uren te tellen en wanneer ik die verbruik dat gaat niemand wat aan.
Ah.. maar jij bent niet alleen op de wereld. Eneco om maar een voorbeeld te noemen heeft ongeveer 2,5 miljoen huishoudens in hun bestand staan. Dat zijn 2,5 adressen die ze verplicht eens in de drie jaar langs moeten. En nu hebben ze een autootje dat op de hoek van een straat moet staan en even alle standen van afstand moet inlezen.quote:Kostenbepasring, nou nou 1* in de 3 jaar komt er een meteropnemer langs.
Die administratie is gratis.. want die is al volledig aanwezig... er komt alleen wat meer data.. daar betaal je niets voor hoor...quote:Mijn warmte meters op de verwarming zijn ook van afstand af te lezen maar voor het aflezen moet er toch echt iemand langs de huizen lopen, dus wat bespaart een energiemaatschappij hiermee. Met de nieuwe meters moet men jaarlijks iemand laten rondelopen anders maar 1* per 3 jaar.
[..]
De consument kan ook ipv 1* per jaar 12* per jaar op zijn meter kijken en zondoende een overzicht van zijn gebruik krijgen. Denk je dat de administratie die hierbij komt kijken gratis zal zijn.
Dat zeg jij, maar wie zegt dat dat ook waar is. Zoals we in bovenstaand consumentenbond bericht kunen lezen zeggen die iets heel anders.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:46 schreef avotar het volgende:
Ze zijn veel minder fraude gevoelig en het wordt lastiger op die manier om afgetapt te worden..
Maar ze moeten nu dus jaarlijks rondrijden eerst 1* per 3 jaar. Dus dat levert echt wel meer kosten op.quote:Ah.. maar jij bent niet alleen op de wereld. Eneco om maar een voorbeeld te noemen heeft ongeveer 2,5 miljoen huishoudens in hun bestand staan. Dat zijn 2,5 adressen die ze verplicht eens in de drie jaar langs moeten. En nu hebben ze een autootje dat op de hoek van een straat moet staan en even alle standen van afstand moet inlezen.
Ja Ja. Dat zeggen ze altijd. Even wat extre velden toevoegen ow nu kan de server het niet meer aan, ja dan moeten jullie een nieuwe server, ow dat maakt niet uit dat rekenen we wel door naar de klant.quote:Die administratie is gratis.. want die is al volledig aanwezig... er komt alleen wat meer data.. daar betaal je niets voor hoor...
Ik heb m'n bril niet bij geloof ik.. citeer het even voor me.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zeg jij, maar wie zegt dat dat ook waar is. Zoals we in bovenstaand consumentenbond bericht kunen lezen zeggen die iets heel anders.
[..]
Natuurlijk zijn het een stuk meer kosten... Rondrijden door de stad in plaats van overal moeten bellen en sommige adressen dubbel bezoeken... alles met de hand opschrijven en standen moeten overtypen in het systeem in plaats van ze direct beschikbaar hebben....quote:Maar ze moeten nu dus jaarlijks rondrijden eerst 1* per 3 jaar. Dus dat levert echt wel meer kosten op.
[..]
jah.. en dan is er niet genoeg ruimte voor die server, dus moet er een nieuw kantoor komen... moeten ze meer belasting betalen.. alles om de klant maar te naaien..quote:Ja Ja. Dat zeggen ze altijd. Even wat extre velden toevoegen ow nu kan de server het niet meer aan, ja dan moeten jullie een nieuwe server, ow dat maakt niet uit dat rekenen we wel door naar de klant.
Je hebt wat te verbergen! Je hebt wat te verbergen!!quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:58 schreef Repeat het volgende:
Als je er voor kan kiezen, prima, maar weer iets verplichten in mn eigen huis zit ik echt niet op te wachten.
Ow ja sorry dat noemde men niet op het aftappen. Normalitair gesproken gebeurd het aftapppen altijd voor de meter, dus hoe kan dan zo'n nieuwe meter het aftappen lastiger maken, vertel ons dat dan maar.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:58 schreef avotar het volgende:
Ik heb m'n bril niet bij geloof ik.. citeer het even voor me.
Ik kan de energieleveranciers nu niet echt als betrrouwbare partners zien. Als voorbeeldquote:jah.. en dan is er niet genoeg ruimte voor die server, dus moet er een nieuw kantoor komen... moeten ze meer belasting betalen.. alles om de klant maar te naaien..
Jij denkt dat die meters direct gebruikt worden om hennepkwekers te pakken? Jij gelooft dat hennepkwekers hun stroom achter de meter halen, waardoor die een hoog verbruik registreert? Hennepkwekers halen hun stroom vaak juist voor de meter vandaan, waardoor dat zo niet opvalt. De truc met de nieuwe meters is dat ze exact kunnen meten wat er door een bepaald 10kV-station gaat, en wat er door alle verbruikers die op dat station zitten verbruikt wordt. Verschil? Dan wordt er ergens afgetapt. Nu is dat gewoon niet mogelijk.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:59 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
En wat wil de politie daarmee bewijzen? Dat er licht aangaat wil niet zeggen dat de dader dat deed. Als ik zeg dat ik in paramaribo zit, en thuis gaat mijn verbruik omhoog, lieg ik dan? Misschien doet mijn vrouw wel de was.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:42 schreef PietjePuk007 het volgende:
Logische vraag, mag de politie met deze data aan de gang? Hebben ze er toegang toe? Als een verdachte met 't bewijs komt dat ie in dat bewuste kwartier net een glaasje water heeft gedronken thuis en de verwarming aan heeft gezet.....?
En waar heb jij gelezen dat die meters door rondrijden uitgelezen worden? Dit gaat via een telefoonlijn uit de 10kV-stations. Dus het is wel degelijk kostenbesparend. Voortaan eerst even verder kijken voordat je uitspraken doet waardoor je nogal onnozel overkomt.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:40 schreef Basp1 het volgende:
Kostenbepasring, nou nou 1* in de 3 jaar komt er een meteropnemer langs. Mijn warmte meters op de verwarming zijn ook van afstand af te lezen maar voor het aflezen moet er toch echt iemand langs de huizen lopen, dus wat bespaart een energiemaatschappij hiermee. Met de nieuwe meters moet men jaarlijks iemand laten rondelopen anders maar 1* per 3 jaar.
Zie mijn voorgaande post. Dat jij er geen verstand van hebt en het dus niet weet, wil niet zeggen dat het ook niet kanquote:Op vrijdag 20 juni 2008 12:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow ja sorry dat noemde men niet op het aftappen. Normalitair gesproken gebeurd het aftapppen altijd voor de meter, dus hoe kan dan zo'n nieuwe meter het aftappen lastiger maken, vertel ons dat dan maar.
[..]
En ik voorspel dat er minder vaak een monteur moet gaan langskomen omdat er geen storingen meer voorkomen in de tariefaders, deze worden namelijk niet meer gebruikt met de slimme meters. Scheelt zowat de helft in storingen. En ik kan je verzekeren dat ik dichter op het vuur zit dan de consumentenbond.quote:En dat de consumenten bond voorspeld dat vaker een monteur moet gaan langskomen dat gaat ons geen extra geld kosten.
Volgens mij ben jij een beetje paranoide, je hebt tot nu toe nog geen enkel weerlegbaar argument gegeven waarom je geen slimme meter zou nemen. "Big Brother!", "Nutteloos!" en "Wil ik niet!" zijn overigens geen argumenten, maar loze uitspraken.quote:Volgens mij werk jij of bij de overheid of eneco die dit verplichte plan hebben bedacht, dat je hier zo fel tegen in gaat. Als het vrijwillig wordt om zon meter te nemen dan heb ik daar geen problemen mee, of desnoods als ik een meter neem , wil ik gewoon een light meter die alleen mijn jaarstand gaat doorgeven.
Broen? Bewjis?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:29 schreef avotar het volgende:
[..]
De oude meters werken goed, maar de slimme meters werken nog beter. Ze betekenen voor de energiebedrijven echt een grote kostenbesparing, die dus ten goede zal gaan komen aan de consument.
Ik wil helemaal geen overzichtquote:
En het is voor de consument een bijkomend voordeel dat hij op deze manier gratis ende voor nietsch een veel beter overzicht kan krijgen van zijn verbruik.
Illegaal aftappen wordt nagenoeg onmogelijk, waardoor er al zo'n 10% minder energie verbruikt wordt waarvoor wij met zijn allen betalen. Dan wordt het dus goedkoper voor de consument.quote:
Als ik automatisch of op afstand de wc doortrek en lampen aan doe kan ik dat dan als alibi gebruiken?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:42 schreef PietjePuk007 het volgende:
Logische vraag, mag de politie met deze data aan de gang? Hebben ze er toegang toe? Als een verdachte met 't bewijs komt dat ie in dat bewuste kwartier net een glaasje water heeft gedronken thuis en de verwarming aan heeft gezet.....?
Het is maar goed dat jij niet bij de recherche werktquote:Op vrijdag 20 juni 2008 17:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ik automatisch of op afstand de wc doortrek en lampen aan doe kan ik dat dan als alibi gebruiken?
Natuurlijk kan er gewoon illegaal afgetapt worden, doe niet zo naïefquote:Op vrijdag 20 juni 2008 17:54 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Illegaal aftappen wordt nagenoeg onmogelijk, waardoor er al zo'n 10% minder energie verbruikt wordt waarvoor wij met zijn allen betalen. Dan wordt het dus goedkoper voor de consument.
Uiteraard kan dat, het kan alleen niet meer zonder dat het binnen enkele dagen opgemerkt wordt, waarna redelijk snel de politie op de stoep staat.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 17:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Natuurlijk kan er gewoon illegaal afgetapt worden, doe niet zo naïef
Dat geld gaat gewoon naar "service" voor de klant. Energie word gewoon duurder.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 17:54 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Illegaal aftappen wordt nagenoeg onmogelijk, waardoor er al zo'n 10% minder energie verbruikt wordt waarvoor wij met zijn allen betalen. Dan wordt het dus goedkoper voor de consument.
En daarvoor is dus de energiemarkt geprivatiseerd. Een aantal bedrijven zal het in eigen zak steken, maar een aantal zal de korting doorberekenen om ze goedkoper te zijn dan de concurrent en meer klanten te trekken. Dan ga jij dus lekker naar die goedkopere toe.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat geld gaat gewoon naar "service" voor de klant. Energie word gewoon duurder.
Je vangt er alleen domme geleenheids kwekertjes mee hoor.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:08 schreef Merovingian het volgende:
[..]
En daarvoor is dus de energiemarkt geprivatiseerd. Een aantal bedrijven zal het in eigen zak steken, maar een aantal zal de korting doorberekenen om ze goedkoper te zijn dan de concurrent en meer klanten te trekken. Dan ga jij dus lekker naar die goedkopere toe.
Leg uit.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je vangt er alleen domme geleenheids kwekertjes mee hoor.
Energiebedrijven misschien niet direkt, maar opsporingapparaten wel. Sociale fraude sporen ze nu al op door meterstanden en verbruik te controleren.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:10 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Energiebedrijven zitten ook echt te wachten om bij elke klant elke minuut de stand af te kunnen lezen ja
Precies. Dat doen ze nu ook al. Dus het maakt geen zak uit op dat gebied of er oude of slimme meters bij de mensen thuis hangen. Dat is dus geen argument om geen nieuwe meters te installeren.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:20 schreef Omkron het volgende:
[..]
Energiebedrijven misschien niet direkt, maar opsporingapparaten wel. Sociale fraude sporen ze nu al op door meterstanden en verbruik te controleren.
Omdat de grote jongens gewoon legaal electriciteit kopen natuurlijkquote:
De grote jongens die legaal elektriciteit afnemen worden wel weer op andere manieren opgespoord, zoals F16's met infraroodcamera's.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat de grote jongens gewoon legaal electriciteit kopen natuurlijk
Tenzij ze een dekmantel hebben waarbij wat warmte productie niet verdacht is.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:43 schreef Merovingian het volgende:
[..]
De grote jongens die legaal elektriciteit afnemen worden wel weer op andere manieren opgespoord, zoals F16's met infraroodcamera's.
ik ben falikant tegen een dergelijke opsporings methode. Ze doen het maar op een andere manier en niet op deze.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:30 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Precies. Dat doen ze nu ook al. Dus het maakt geen zak uit op dat gebied of er oude of slimme meters bij de mensen thuis hangen. Dat is dus geen argument om geen nieuwe meters te installeren.
Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien dat het verplichten van een nieuwe meter rechtvaardigt.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:30 schreef Merovingian het volgende:
Dat is dus geen argument om geen nieuwe meters te installeren.
Als je gewoon een zware aansluiting aanvraagt is er niets aan de hand.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:54 schreef Basp1 het volgende:
Als het de enigste reden voor de meters in te voeren is om fraude te bestrijden dan is het nog hypocrieter als de overheid ons wilt doen geloven. Wanneer men dus wiet kweek zou legaliseren/reguleren zou het niet meer rendabel zijn om illegaal te onder lampen te kweken en zodoende zouden deze meters ook niet eens meer noodzakelijk zijn.
Als ik een energieleverancier was dan zou ik de kosten van een nieuwe meter aan de klant doorberekenen. Dat ding moet toch betaald worden. En over welke extra kosten van de oude meter heb je het?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:39 schreef ACT-F het volgende:
Als ik een energieleverancier was dan had ik de extra kosten van een oude meter doorberekend aan de klant. Je wilt zonodig privacy? Prima, betaal dan ook maar meer vastrecht. Iemand moet toch de diefstal van elektriciteit betalen
quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:02 schreef Hukkie het volgende:
Als ik een energieleverancier was dan zou ik de kosten van een nieuwe meter aan de klant doorberekenen. Dat ding moet toch betaald worden. En over welke extra kosten van de oude meter heb je het?
En natuurlijk de administratieve kosten die een analoge meter met zich mee brengt. Dus ik snap niet waar de overheid zich mee bemoeit, omdat marktwerking een prima instrument is om digitale meters te stimuleren.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:39 schreef ACT-F het volgende:
Als ik een energieleverancier was dan had ik de extra kosten van een oude meter doorberekend aan de klant. Je wilt zonodig privacy? Prima, betaal dan ook maar meer vastrecht. Iemand moet toch de diefstal van elektriciteit betalen
Ik weet niet precies hoe zo'n slimme meter werkt hoor, maar met de oude meter komt er een mannetje langs om de meterstand op te nemen, met de slimme meter komt er ook een mannetje langs om de meterstand op te nemen. Het enige verschil is misschien dat je niet thuis hoeft te zijn om dat ding uit te lezen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:29 schreef ACT-F het volgende:
En natuurlijk de administratieve kosten die een analoge meter met zich mee brengt. Dus ik snap niet waar de overheid zich mee bemoeit, omdat marktwerking een prima instrument is om digitale meters te stimuleren.
De slimme meter stuurt zijn data via het elektriciteitsnet (ja dat kan, zelfs internet via lichtnet is mogelijk). Je hebt dus geen mensen nodig die langs huizen gaan. Er hoeft niets op papier gezet te worden, alles gaat digitaal. De stroom die in de huizen verbruikt wordt kan vergeleken worden met de meter in het verdeelstation. Als er een groot verschil is tussen de geleverde stroom van het verdeelstation en de opgenomen stroom van de huizen dan is er natuurlijk iets mis. Dit hoeft niet direct te duiden op diefstal, maar kan ook een breuk in de leiding zijn die niet direct leidt tot het springen van de zekeringen van het verdeelstation. Dit soort verliezen worden op dit moment niet snel opgemerkt. Met een beetje pech kunnen dit soort breuken in de kabel jaren lang ongemerkt blijven. Uiteindelijk is het de consument die hier de prijs voor betaalt. Dus waarom nog met analoge systemen werken? Als je paranoïde bent over je privacy, mij best, maar betaal dan zelf de onnodige verliezen die door zo'n analoge meter minder snel ontdekt worden.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:41 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe zo'n slimme meter werkt hoor, maar met de oude meter komt er een mannetje langs om de meterstand op te nemen, met de slimme meter komt er ook een mannetje langs om de meterstand op te nemen. Het enige verschil is misschien dat je niet thuis hoeft te zijn om dat ding uit te lezen.
Dus tenzij de meter 24 uur per dag aan internet hangt of je verplicht een telefoon aansluiting moet hebben om dat ding uit te lezen, zie ik niet zo in welke extra (administratieve) kosten er aan een oude meter zitten.
En hoe zou zo'n slimme meter diefstal van energie kunnen ondervangen? Het is niet voor niets diefstal.
En wat is dan precies jouw reden waarom je tegen deze methode bent? Je verbruik is nu ook al bekend.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:50 schreef Omkron het volgende:
[..]
ik ben falikant tegen een dergelijke opsporings methode. Ze doen het maar op een andere manier en niet op deze.
Opsporen van aftappers, minder storingen door niet meer nodig zijn van tariefdraden, inzichtelijk maken op welk tijdstip energie verbruikt wordt en dan met name piekverbruiken zodat slimmer ingekocht kan worden, mogelijk zuiniger omgaan van energie door consumenten, geen meteropnemers meer nodig. Al deze dingen maken energie uiteindelijk goedkoper dan dat het zou zijn met oude meters.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:04 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien dat het verplichten van een nieuwe meter rechtvaardigt.
Er zijn meer redenen. Ik zou zeggen, lees het topic eens door.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:54 schreef Basp1 het volgende:
Als het de enigste reden voor de meters in te voeren is om fraude te bestrijden dan is het nog hypocrieter als de overheid ons wilt doen geloven. Wanneer men dus wiet kweek zou legaliseren/reguleren zou het niet meer rendabel zijn om illegaal te onder lampen te kweken en zodoende zouden deze meters ook niet eens meer noodzakelijk zijn.
quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je gewoon een zware aansluiting aanvraagt is er niets aan de hand.
Alle grote voordelen van de slimme meters werken alleen als iedereen een slimme meter heeft. Voorbeeld: als 80% een slimme meter heeft, heb je nog steeds meteropnemers nodig. Als je het verplicht stelt, heeft iedereen er eentje.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
En natuurlijk de administratieve kosten die een analoge meter met zich mee brengt. Dus ik snap niet waar de overheid zich mee bemoeit, omdat marktwerking een prima instrument is om digitale meters te stimuleren.
1. Lees het topic door.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:41 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe zo'n slimme meter werkt hoor, maar met de oude meter komt er een mannetje langs om de meterstand op te nemen, met de slimme meter komt er ook een mannetje langs om de meterstand op te nemen. Het enige verschil is misschien dat je niet thuis hoeft te zijn om dat ding uit te lezen.
Dus tenzij de meter 24 uur per dag aan internet hangt of je verplicht een telefoon aansluiting moet hebben om dat ding uit te lezen, zie ik niet zo in welke extra (administratieve) kosten er aan een oude meter zitten.
En hoe zou zo'n slimme meter diefstal van energie kunnen ondervangen? Het is niet voor niets diefstal.
quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:13 schreef Merovingian het volgende:
1. Lees het topic door.
2. Dat jij niet weet hoe zo'n meter werkt betekent niet dat er iemand langs hoeft te komen.
3. Ik heb al uitgelegd hoe zo'n meter uitgelezen wordt. Dat gaat gewoon via je elektriciteitskabel. Niets meteropnemers, niets internet, niets telefoonlijn. Voortaan wat research doen voor je onzin gaat uitkramen.
4. Ik heb ook al uitgelegd hoe diefstal ondervangen kan worden. Maar dat ga je zelf maar even opzoeken in dit topic. Leer lezen.
Eindelijk iemand die zich eerst eens inleeft, weliswaar te laat, maar toch. Veel te veel mensen lopen te schreeuwen zonder dat ze uberhaupt enig idee hebben waarover ze praten.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:15 schreef Hukkie het volgende:
Oke, lees ook het eea op wiki over PLC, dat is op zich wel handig en een voordeel.
quote:Maar ook ik ben een tikje aangestoken door het BigBrother- virus, en over de nadelen moet ik nog even nadenken.
Ik word niet kwaad, ik word alleen een beetje moe van iedereen die hier loopt te blaten zonder enig verstand ervan te hebben. "Slimme meters waarmee ze me in de gaten kunnen houden? Dan ben ik ertegen!" En dat is dan het enige dat ze zien, oogkleppen op tot aan Tokyo. Terwijl nu ook het verbruik al bijgehouden wordt, misschien niet maandelijks, maar jaarlijks. So what? Dat maakt dan ook niet meer uit.quote:
Welnee, wees gerust, ik ben geen schaap. Ik zoek ook niet naar nadelen, maar als ik een voordeel in iets zie, dan betekend dat niet automatisch dat er geen nadelen aan zitten.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:19 schreef Merovingian het volgende:
"Klinkt op zich goed, heeft eigenlijk geen nadelen, maar uit schaapachtige principes ben ik ertegen, dus ik ga hard op zoek naar mogelijke nadelen!"
Dat is waar. Ik zeg ook zeker niet dat er geen nadelen aan ziiten. Het gaat geld kosten om die meters te vervangen. Maar ik denk zelf als "insider" dat die kosten eruit gehaald gaan worden. Verdere nadelen heb ik nog niet kunnen verzinnen. Paranoia zien het misschien als nadeel dat het verbruik nu erg secuur bijgehouden kan worden. Maargoed, als een instantie dat zou willen, zouden ze dat nu ook wel kunnen. Daarbij, als je niets te verbergen hebt, heb je ook niets te vrezen denk ik zo. Laat ze maar lekker controleren of ik in mei meer verbruik dan in juni, ik heb niets achter te houden.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:26 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Welnee, wees gerust, ik ben geen schaap. Ik zoek ook niet naar nadelen, maar als ik een voordeel in iets zie, dan betekend dat niet automatisch dat er geen nadelen aan zitten.
Bureaucratie is inderdaad een nadeel. Dat is helaas inherent aan de maatschappij waarin we leven. Echer, die drie aftappers per jaar die doorgegeven worden zetten ook geen zoden aan de dijk. Met de slimme meters worden praktisch gelijk alle kabels waar energie van afgetapt wordt zichtbaar. Dit zal ook echt niet in een keer allemaal verholpen zijn. Echter, de grote jongens met het meeste verbruik komen wel gelijk bovenaan de lijst te staan. Hierdoor kun je wel spijkers met koppen slaan, aanzienlijk beter dan nu...quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:30 schreef ouderejongere het volgende:
Illegaal aftappen kan ook op een andere manier worden aangepakt: minder bureaucratie. Ik heb Nuon ooit eens gebeld, omdat ik iemand kende die aftapte. Ze wilden mijn aangifte niet aannemen omdat ik mijn eigen naam niet wilde zeggen. MMA doet ook niks met mijn aangifte want het is geen 'zwaar misdrijf'.
In plaats van 16 miljoen verdachten te maken kan er ook maandelijks (op willekeurige tijden) bij mensen die eerder zijn betrapt en mensen die zijn afgesloten worden gecontroleerd in de woning.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:39 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Bureaucratie is inderdaad een nadeel. Dat is helaas inherent aan de maatschappij waarin we leven. Echer, die drie aftappers per jaar die doorgegeven worden zetten ook geen zoden aan de dijk. Met de slimme meters worden praktisch gelijk alle kabels waar energie van afgetapt wordt zichtbaar. Dit zal ook echt niet in een keer allemaal verholpen zijn. Echter, de grote jongens met het meeste verbruik komen wel gelijk bovenaan de lijst te staan. Hierdoor kun je wel spijkers met koppen slaan, aanzienlijk beter dan nu...
Kortom, geen enkel nut om de meters om te gaan zetten. Zoals de consumentenbond terecht opmerkt moet die data langs servers, switches, en andere digitale meuk die alles bij elkaar sowieso al meer energie gebruiken. Tel daarbij de kortere levensduur op en daardoor dus meer energie wat noodzakelijk is voor fabricage én verwerken van afgedankte meters zie ik alleen maar nadelen voor het energieverbruik..., waar het toch allemaal om te doen is... toch?quote:Terwijl nu ook het verbruik al bijgehouden wordt, misschien niet maandelijks, maar jaarlijks. So what? Dat maakt dan ook niet meer uit.
Lees eens wat topics daarover op FOK denk ik zoquote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:29 schreef Merovingian het volgende:
Dat is waar. Ik zeg ook zeker niet dat er geen nadelen aan ziiten. Het gaat geld kosten om die meters te vervangen. Maar ik denk zelf als "insider" dat die kosten eruit gehaald gaan worden. Verdere nadelen heb ik nog niet kunnen verzinnen. Paranoia zien het misschien als nadeel dat het verbruik nu erg secuur bijgehouden kan worden. Maargoed, als een instantie dat zou willen, zouden ze dat nu ook wel kunnen. Daarbij, als je niets te verbergen hebt, heb je ook niets te vrezen denk ik zo. Laat ze maar lekker controleren of ik in mei meer verbruik dan in juni, ik heb niets achter te houden.
Het systeem is natuurlijk het nauwkeurigst als iedereen zo'n meter heeft, maar is op zich geen vereiste om buitensporig hoog verbruik te constateren. Een energieleverancier weet met de huidge gegevens ook wel wat het gemiddeld verbruik is van een wijk die aangesloten is op een verdeelstation. Aan de hand daarvan worden al een hoop aftappers opgespoord. En stel dat je het verbruik van een wijk voor 80% weet, dan kun je de overige 20% bij benadering al raden. Ik ben erop tegen dat een overheidsmaatregel het gebruik van digitale meters verplicht, zeker als dit in korte termijn moet gebeuren. Waarom? Mijn meter is slechts 4 jaar oud. Bovendien is een overheidsmaatregel helemaal niet nodig. Een energieleverancier is (al jaren) zelf in staat om eisen te stellen aan de elektrische inrichting van een pand.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:13 schreef Merovingian het volgende:
Alle grote voordelen van de slimme meters werken alleen als iedereen een slimme meter heeft. Voorbeeld: als 80% een slimme meter heeft, heb je nog steeds meteropnemers nodig. Als je het verplicht stelt, heeft iedereen er eentje.
16 miljoen verdachtenquote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:43 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
In plaats van 16 miljoen verdachten te maken kan er ook maandelijks (op willekeurige tijden) bij mensen die eerder zijn betrapt en mensen die zijn afgesloten worden gecontroleerd in de woning.
Jij draait de boel mooi om! Ik geef alleen aan dat controle op het verbruik geen reden is om niet nieuwe meters te plaatsen. Daarbij zijn er nog genoeg (reeds aangegeven redenen om ze wel te plaatsen. Het is niet alleen om het energieverbruik te doen. Grootste deel imho is kostenbesparing. Of het minder energieverbruik tot gevolg heeft durf ik niet te zeggen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:49 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Kortom, geen enkel nut om de meters om te gaan zetten. Zoals de consumentenbond terecht opmerkt moet die data langs servers, switches, en andere digitale meuk die alles bij elkaar sowieso al meer energie gebruiken. Tel daarbij de kortere levensduur op en daardoor dus meer energie wat noodzakelijk is voor fabricage én verwerken van afgedankte meters zie ik alleen maar nadelen voor het energieverbruik..., waar het toch allemaal om te doen is... toch?
Jij mag best een camera in mijn slaapkamer ophangen om te controleren of ik geen illegale handelingen uitvoer. Streamen op internet slaat nergens op, jouw energieverbruik wordt tenslotte ook niet gestreamt op internet. Appels/peren...quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:53 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Lees eens wat topics daarover op FOK denk ik zo
Ik geloof je meteen als je zegt dat de techniek prima werkt, maar kan me ook wel vinden in het standpunt van de paranoia. Bovendien, als je toch niets te verbergen hebt dan kom ik binnenkort wel even een cameraatje ophangen in je slaapkamer en stream ik die live op internet.
Je kunt nu inderdaad weten hoeveel er grofweg verbruikt wordt, en hoeveel er verkocht wordt. Maar met die getallen kun je niets. Er is in een wijk het afgelopen jaar 10% meer verbruikt dan verkocht. Maar die wietkweker is allang weer weg, die zat er de eerste helft van het jaar. Bovendien weet je niet waar hij in de wijk zit/zat. Ander groot probleem is dat iedereen zijn meterstanden op een ander tijdstip in het jaar doorgeeft. Je hebt dus nooit een momentopname van totaalverkoop, alleen van totaalverbruik.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 22:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het systeem is natuurlijk het nauwkeurigst als iedereen zo'n meter heeft, maar is op zich geen vereiste om buitensporig hoog verbruik te constateren. Een energieleverancier weet met de huidge gegevens ook wel wat het gemiddeld verbruik is van een wijk die aangesloten is op een verdeelstation. Aan de hand daarvan worden al een hoop aftappers opgespoord. En stel dat je het verbruik van een wijk voor 80% weet, dan kun je de overige 20% bij benadering al raden. Ik ben erop tegen dat een overheidsmaatregel het gebruik van digitale meters verplicht, zeker als dit in korte termijn moet gebeuren. Waarom? Mijn meter is slechts 4 jaar oud. Bovendien is een overheidsmaatregel helemaal niet nodig. Een energieleverancier is (al jaren) zelf in staat om eisen te stellen aan de elektrische inrichting van een pand.
Nou, ik lees eerder in het topic een verhaal wat iets minder rooskleurig is.:quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:29 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Dat is waar. Ik zeg ook zeker niet dat er geen nadelen aan ziiten. Het gaat geld kosten om die meters te vervangen. Maar ik denk zelf als "insider" dat die kosten eruit gehaald gaan worden. Verdere nadelen heb ik nog niet kunnen verzinnen. Paranoia zien het misschien als nadeel dat het verbruik nu erg secuur bijgehouden kan worden. Maargoed, als een instantie dat zou willen, zouden ze dat nu ook wel kunnen. Daarbij, als je niets te verbergen hebt, heb je ook niets te vrezen denk ik zo. Laat ze maar lekker controleren of ik in mei meer verbruik dan in juni, ik heb niets achter te houden.
Ook een "insider" lijkt me. Op het moment van een fout in het voordeel van de gebruiker zal er niet zo'n probleem zijn. Maar op het moment dat het energiebedrijf meent dat jij 10 keer zoveel stroom verbruikt, door 1 of ander debiel bitje in dat datanetwerk, ben je de klos. Ik geloof niet zo in dit soort systemen, zeker niet als het verplicht wordt door de 2e kamer. Dan bekruipt mij het onbehagelijke gevoel dat er wel wat meer achter steekt dan alleen "energiebesparing"quote:Op vrijdag 20 juni 2008 12:23 schreef Tinkepink het volgende:
Ik controleer de gefactureerde stroomverbruiken voor bedrijven, en uit ervaring kan ik je zeggen dat het heel vaak fout gaat met kwartiergelezenmeters. Er treden vaak storingen op waardoor het dag- en nachtverbruik verwisseld wordt (dat kan overigens wel positief uitvallen op de rekening). Daarnaast gebeurt het vaak dat de getallen verkeerd worden verwerkt waardoor er jaren later nog een naheffing in de bus valt etc. Vooral met de verrekenfactor gaat het vaak fout.
Eh nee JIJ draait de boel mooi om. De reden om de meters te plaatsen is wél om energiebesparing te doen volgens het officiële standpunt. Dat is discutabel dus valt heel het bestaansrecht onder deze meters weg. Zoals anderen opmerken is er verder geen enkele steekhoudend argument om het wel te plaatsen. Kosten besparing op andere vlakken is ook nogal dubieus omdat die meters dus blijkbaar 10 jaar korter meegaan en er een compleet digitaal netwerk in stand gehouden moeten worden om het uitlezen van die data mogelijk te maken. En privacy inleveren om het het energiebedrijf makkelijker te maken is géén argument.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 23:53 schreef Merovingian het volgende:
Jij draait de boel mooi om! Ik geef alleen aan dat controle op het verbruik geen reden is om niet nieuwe meters te plaatsen. Daarbij zijn er nog genoeg (reeds aangegeven redenen om ze wel te plaatsen. Het is niet alleen om het energieverbruik te doen. Grootste deel imho is kostenbesparing. Of het minder energieverbruik tot gevolg heeft durf ik niet te zeggen.
quote:De nieuwe slimme meter moet van kwartier tot kwartier inzicht geven in het verbruik en daarmee de consument aanzetten tot energiebesparing.
Dat lijkt mij geen insider. Iemand die rekeningen controleert is eerder een boekhouder dan een technicus. Verder:quote:Op zaterdag 21 juni 2008 00:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou, ik lees eerder in het topic een verhaal wat iets minder rooskleurig is.:
[..]
Ook een "insider" lijkt me. Op het moment van een fout in het voordeel van de gebruiker zal er niet zo'n probleem zijn. Maar op het moment dat het energiebedrijf meent dat jij 10 keer zoveel stroom verbruikt, door 1 of ander debiel bitje in dat datanetwerk, ben je de klos. Ik geloof niet zo in dit soort systemen, zeker niet als het verplicht wordt door de 2e kamer. Dan bekruipt mij het onbehagelijke gevoel dat er wel wat meer achter steekt dan alleen "energiebesparing"
Dit gaat juist minder voorkomen met de slimme meters, omdat er geen storingen meer kunnen plaatsvinden in de storingsgevoelige tariefaders.quote:Er treden vaak storingen op waardoor het dag- en nachtverbruik verwisseld wordt (dat kan overigens wel positief uitvallen op de rekening).
Oh ja, met de oude meters kunnen getallen en verrekenfactoren natuurlijk niet verkeerd verwerkt worden. Dan wordt het allemaal met de hand ingevoerd, wat stukken minder foutgevoelig is dan een geautomatiseerd procesquote:Daarnaast gebeurt het vaak dat de getallen verkeerd worden verwerkt waardoor er jaren later nog een naheffing in de bus valt etc. Vooral met de verrekenfactor gaat het vaak fout.
De nieuwe elektrameters verwerken ook gelijk de gasstand.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 02:27 schreef Basp1 het volgende:
Dan gaat men wel gas aftappen.![]()
Of moeten we dan ook aan de slimme gasmeters gehangen gaan worden.
De reden om de meters te plaatsen is volgens de sterk ingekorte standpunt dat op het Journaal verteld wordt energiebesparing. Of dat dan ook gelijk het enige argument dat in de kamer/kabinet is meegenomen om tot deze beslissing te komen, betwijfel ik. Maargoed, schijnbaar zat jij erbij ofzo?quote:Op zaterdag 21 juni 2008 08:10 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Eh nee JIJ draait de boel mooi om. De reden om de meters te plaatsen is wél om energiebesparing te doen volgens het officiële standpunt. Dat is discutabel dus valt heel het bestaansrecht onder deze meters weg. Zoals anderen opmerken is er verder geen enkele steekhoudend argument om het wel te plaatsen. Kosten besparing op andere vlakken is ook nogal dubieus omdat die meters dus blijkbaar 10 jaar korter meegaan en er een compleet digitaal netwerk in stand gehouden moeten worden om het uitlezen van die data mogelijk te maken. En privacy inleveren om het het energiebedrijf makkelijker te maken is géén argument.
[..]
Kan nu ook. Als aftappen werkelijk een probleem is dan zou men de meteropnemer veel vaker langs kunnen sturen. Dat wordt echter gezien als inbreuk op de privacy. Hoe vreemd dat men dat niet vindt van de nieuwe meter.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:13 schreef Merovingian het volgende:
Opsporen van aftappers,
Die zijn sowieso niet nodig.quote:minder storingen door niet meer nodig zijn van tariefdraden,
Als de klant dat wil, dan is dat zijn of haar keuze.quote:inzichtelijk maken op welk tijdstip energie verbruikt wordt en dan met name piekverbruiken zodat slimmer ingekocht kan worden,
Een illusie. Ik vraag me werkelijk af wat mensen die dit als argument gebruiken zich voorstellen bij het bezuinigingsproces.quote:mogelijk zuiniger omgaan van energie door consumenten,
Dat is tevens een nadeel. Afgezien van het feit dat het arbeidsplaatsen kost, ziet de meteropnemer ook de fysieke meter. Die check is er met de komst van de nieuwe meters niet meer.quote:geen meteropnemers meer nodig.
Maar het zijn geen van alle steekhoudende argumenten die het verplichten van de nieuwe meter rechtvaardigen.quote:Al deze dingen maken energie uiteindelijk goedkoper dan dat het zou zijn met oude meters.
Lees het topic door. Kan nu veel minder goed. Meteropnemers zien niet dat een kabel onder de grond afgetapt wordt.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 09:05 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Kan nu ook. Als aftappen werkelijk een probleem is dan zou men de meteropnemer veel vaker langs kunnen sturen. Dat wordt echter gezien als inbreuk op de privacy. Hoe vreemd dat men dat niet vindt van de nieuwe meter.
Ja hoor. Die zijn niet nodig, vandaar dat ik regelmatig monteurs aanstuur om ze te repareren. Ik was even vergeten dat ik als uitvoerder van Nuon niet weet dat tariefdraden overbodig zijnquote:Die zijn sowieso niet nodig.
Inderdaad, je hoeft ook niet naar je verbruik te kijken als het geregistreerd wordt. Je bent helemaal vrij om iets of niets met die informatie te doen.quote:Als de klant dat wil, dan is dat zijn of haar keuze.
Knap dat jij dat al kan voorspellen voordat het systeem uberhaupt in gebruik is genomen. Misschien kan je me ook de winnende lotto-getallen alvast voorspellen? Ik gebruik het niet als argument, ik zeg juist erbij dat het mogelijk een lager verbruik tot gevolg heeft. Ik weet niet of het gaat werken. Misschien wel, misschien niet.quote:Een illusie. Ik vraag me werkelijk af wat mensen die dit als argument gebruiken zich voorstellen bij het bezuinigingsproces.
En waarom zou je de meter willen zien?quote:Dat is tevens een nadeel. Afgezien van het feit dat het arbeidsplaatsen kost, ziet de meteropnemer ook de fysieke meter. Die check is er met de komst van de nieuwe meters niet meer.
Oh ja, het privacy-argument, het enige echte argument dat de tegenstanders van de nieuwe meter gebruiken, is wel een steekhoudend argument om geen nieuwe meter te plaatsen, .quote:Maar het zijn geen van alle steekhoudende argumenten die het verplichten van de nieuwe meter rechtvaardigen.
Dat boeit natuurlijk vrij weinig, als hij/zij in de praktijk meemaakt dat die kwartiermeters nog wel eens wat steekjes laten vallen weet ik al dat ik niet zo'n meter in huis wil hebben. Bij jou als "technicus" is het natuurlijk altijd fool proof en storingsvrij. Net zoals elke monteur altijd weet te vertellen: "Nee hoor meneer, dat gaat noooit meer kapot"quote:Op zaterdag 21 juni 2008 08:35 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Dat lijkt mij geen insider. Iemand die rekeningen controleert is eerder een boekhouder dan een technicus.
In Nederland ook al jaren hoor. Maar dat was eigenlijk altijd voorbehouden voor grootverbruikers.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat is er sluw aan
Het is een elektriciteitsmeter die op afstand afgelezen kan worden, iets wat ze al jaren in belgie hebben.
quote:Op zaterdag 21 juni 2008 09:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat boeit natuurlijk vrij weinig, als hij/zij in de praktijk meemaakt dat die kwartiermeters nog wel eens wat steekjes laten vallen weet ik al dat ik niet zo'n meter in huis wil hebben. Bij jou als "technicus" is het natuurlijk altijd fool proof en storingsvrij. Net zoals elke monteur altijd weet te vertellen: "Nee hoor meneer, dat gaat noooit meer kapot"
Wat ik er van begrepen heb wordt gewoon een soort van GPS systeem.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:41 schreef Jarno het volgende:
Wat ik me wel afvraag, hoe werkt het in de praktijk? Gaat er straks een RJ-45 kabel naar m'n meter toe of komt er een RFID achtig dingskie in ofzo?
Dat kunnen ze nu ook al....quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:48 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Fout. Energie maatschappijen hebben wel degelijk een opsporing functie.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:01 schreef Jarno het volgende:
[..]
Okay, hier heb je een punt. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je gelijk verdacht bent bij een wat hoger energieverbruik. Eneco is geen opsporingsapparaat natuurlijk.
True. Speciaal de grootverbruik meters voor Gas. Sommigen daarvan worden elke 5 minuten gecontroleerd. Maar dat gebeurd dan in opdracht van de klant.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:27 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Nee, ik denk aan de hoeveelheid werk die dat zou genereren. Ze hebben echt wel wat beters te doen dan miljoenen consumentenmeters te analyseren. Voor zakelijke accounts ligt dat anders natuurlijk. Dat zijn er ook veel minder.
Die meters kunnen enkel op afstand functioneren als de Ruimtes de juiste voorzieningen hebben.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:31 schreef Noway666 het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb een nieuwbouw woning met een uitleesbare energiemeter en gasmeter. Maar de #$%#$% energie bedrijven hanteren nog steeds met maandbedragen en jaar afrekeningen.
Heel makkelijk. Zoals ik al eerder zei moeten de ruimtes ook aangepast worden wil het op afstand verwerkbaar zijn. De ruimte meldt gewoon dat er (bijvoorbeeld) 1500kw/u geleverd is.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 12:30 schreef Basp1 het volgende:
Ow ja sorry dat noemde men niet op het aftappen. Normalitair gesproken gebeurd het aftapppen altijd voor de meter, dus hoe kan dan zo'n nieuwe meter het aftappen lastiger maken, vertel ons dat dan maar.
Dit is bij alle directe leveringsmaatschappijen zo. Ze kunnen natuurlijk ook gewoon de prijs 10cent de kw/h omhoog gooien. Dan hebben ze het voorschot niet nodig. Krijg je ook niets terug.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 12:30 schreef Basp1 het volgende:Ik kan de energieleveranciers nu niet echt als betrrouwbare partners zien. Als voorbeeld
mag ik nooit te weinig voorschot betalen maar krijg jaarlijks rond de 400 euro terug van mijn energievrienden dan. En dan kan ik mijn energievrienden niet echt meer een betrouwbare partij noemen vooral als we weten dat ze geen wettelijke rente hoeven te betalen over de teveel geheven voorschotten. En dan ben ik niet de enigste die zulke voorschotten hoeft te betalen maar ongeveer 2.500.000 huishoudens bij eneco zoals je al zo mooi stelde.
Nee, dat gaat geen extra geld kosten. De betreffende monteurs zijn al lang in dienst.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 12:30 schreef Basp1 het volgende:En dat de consumenten bond voorspeld dat vaker een monteur moet gaan langskomen dat gaat ons geen extra geld kosten.
Ik werk niet voor de overheid, en gelukkig al helemaal niet voor Eneco. En denk even logisch na: dit is een plan opgezet door de regering... Welk plan is ooit in de gehele geschiedenis binnen 6jaar uitgevoerd?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 12:30 schreef Basp1 het volgende:Volgens mij werk jij of bij de overheid of eneco die dit verplichte plan hebben bedacht, dat je hier zo fel tegen in gaat. Als het vrijwillig wordt om zon meter te nemen dan heb ik daar geen problemen mee, of desnoods als ik een meter neem , wil ik gewoon een light meter die alleen mijn jaarstand gaat doorgeven.
De oude meters hebben een Avond/Nacht tarief die aangestuurd wordt door een korte spanning.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 10:16 schreef Basp1 het volgende:
Waarom hebben oude meters eigenlijk een tariefdraad nodig en de nieuwe meters niet meer? dan zouden er toch ook nieuwe meters geplaatst kunnen worden waarvan de gebruiker jaarlijks de gegevens eenmalig doorgeeft, waarom moeten we constant gemonitord kunnen worden.
quote:Ja het klinkt paranoïde, maar waarom is het noodzakelijk om mensen constant in de gaten te kunnen houden. Nu gaat het over onze energie meter, wat zal de volgende stap zijn die onze overheid bedenkt om verplicht door te voeren.
Er worden al mensen gechiptquote:Mij bekruipt het ongemakkelijk gevoel dat het chippen van de mensen een van de volgende stappen gaat worden. Dan kan men ook in de gaten houden hoeveel energie je buitenshuis verbruikt en daarmee energie besparingen door smsen.
Zat JIJ erbij dan, tjonge jonge kan je nog een knulliger argument verzinnen. Energiebesparing is als reden in de publiciteit gebracht. Geen andere reden. Waarom zou ik dan aan moeten nemen dat er overige redenen zijn.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 08:45 schreef Merovingian het volgende:
[..]
De reden om de meters te plaatsen is volgens de sterk ingekorte standpunt dat op het Journaal verteld wordt energiebesparing. Of dat dan ook gelijk het enige argument dat in de kamer/kabinet is meegenomen om tot deze beslissing te komen, betwijfel ik. Maargoed, schijnbaar zat jij erbij ofzo?
Onzin, er wordt een compleet andere infrastructuur gebruikt. Ethernet over power vereist nogal wat filters en kunst en vliegwerk om het betrouwbaar in te stellen/quote:Wat betreft dat digitale netwerk: dat ligt er grotendeels al. Servers die meterstanden geautomatiseerd verwerken zijn er al, voor de mensen die hun stand via internet doorgeven, en de meteropnemers thuis hebben ook een geautomatiseerd apparaatje meer. Enige verschil is dat er in de wijkcentrales een kastje komt te hangen, die via een gsm-verbinding die standen doorgeeft. Verder moeten de database servers licht omgebouwd worden van input via internet door gebruikers, input van medewerkers en input van meteropname apparatuur naar input via gprs-verbindingen. Ook geen wereldschokkende hoeveelheid werk. Dat complete digitale netwerk waar jij het over hebt is dus voor 90% al aanwezig.
Precies, dus als er geen verschil is is de hele nieuwe meter nutteloos. Daarnaast is al tientallen keren beargumenteert waarom het een inbreuk is op je privacy.quote:En ik blijf me afvragen hoe het verschil tussen jaarlijks en dagelijks bekend zijn van je energieverbruik een inbreuk op je privacy is.
Dat is toch vooral een kwestie van meten. Die nieuwe meter meet niet beter dan de oude, hij heeft alleen een feature waardoor het opnemen makkelijker wordt.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 09:27 schreef Merovingian het volgende:
Lees het topic door. Kan nu veel minder goed. Meteropnemers zien niet dat een kabel onder de grond afgetapt wordt.
Je gaat voorbij aan het functionele aspect. In een 24-uurs economie is er geen noodzaak voor een variabele tariefstructuur.quote:Ja hoor. Die zijn niet nodig, vandaar dat ik regelmatig monteurs aanstuur om ze te repareren. Ik was even vergeten dat ik als uitvoerder van Nuon niet weet dat tariefdraden overbodig zijn
Mits die informatie geheel gratis is, en dat is niet zo.quote:Inderdaad, je hoeft ook niet naar je verbruik te kijken als het geregistreerd wordt. Je bent helemaal vrij om iets of niets met die informatie te doen.
Ik zie niet waarom het gedrag van de consument zou veranderen. Er ontbreekt een proces wat die verandering teweeg zou moeten brengen. Daar is totaal niet over nagedacht.quote:Knap dat jij dat al kan voorspellen voordat het systeem uberhaupt in gebruik is genomen. Misschien kan je me ook de winnende lotto-getallen alvast voorspellen?
Je gebruikt het dus wél als een argument.quote:Ik gebruik het niet als argument, ik zeg juist erbij dat het mogelijk een lager verbruik tot gevolg heeft. Ik weet niet of het gaat werken. Misschien wel, misschien niet.
Uit beveiligingsoogpunt. Maar daar zal ook wel niet over nagedacht zijn.quote:En waarom zou je de meter willen zien?
Dat is niet relevant. Jij wil mij verplichten om een nieuwe meter te kopen (ik zeg bewust kopen omdat hij uiteindelijk uit mijn portemonnee wordt betaald) en dan moet ik verdedigen waarom ik dat niet wil? Dat is de omgekeerde wereld. Overtuig mij en al die andere consumenten maar waarom wij die meter graag zou willen hebben. Als die meter zo geweldig is dan is het vrij eenvoudig om hem te verkopen zonder het te verplichten.quote:Oh ja, het privacy-argument, het enige echte argument dat de tegenstanders van de nieuwe meter gebruiken, is wel een steekhoudend argument om geen nieuwe meter te plaatsen, .
Niemand verplicht jou om die meter te kopen. Jij wil elektra via het net? Dan krijg jij die meter er gewoon bij.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 11:21 schreef NewOrder het volgende:
Dat is niet relevant. Jij wil mij verplichten om een nieuwe meter te kopen (ik zeg bewust kopen omdat hij uiteindelijk uit mijn portemonnee wordt betaald) en dan moet ik verdedigen waarom ik dat niet wil? Dat is de omgekeerde wereld. Overtuig mij en al die andere consumenten maar waarom wij die meter graag zou willen hebben. Als die meter zo geweldig is dan is het vrij eenvoudig om hem te verkopen zonder het te verplichten.
We hebben het over het opsporen van aftappen, niet over het opnemen van meterstanden. Dat wordt niet alleen makkelijker, het wordt ook mogelijk om aftappers op te sporen die eerst niet op te sporen waren.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 11:21 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat is toch vooral een kwestie van meten. Die nieuwe meter meet niet beter dan de oude, hij heeft alleen een feature waardoor het opnemen makkelijker wordt.
Vandaar dat er overdag veel meer energie verbruikt wordt dan 's nachts. Omdat we een 24h-economie hebben. Logisch...quote:Je gaat voorbij aan het functionele aspect. In een 24-uurs economie is er geen noodzaak voor een variabele tariefstructuur.
Het is inderdaad niet gratis. Sterker nog, als je alle voordelen bij elkaar optelt, wordt de energie zelfs goedkoper.quote:Mits die informatie geheel gratis is, en dat is niet zo.
Dus omdat jij het niet ziet, kan het ook niet? Lekker arrogant.quote:Ik zie niet waarom het gedrag van de consument zou veranderen. Er ontbreekt een proces wat die verandering teweeg zou moeten brengen. Daar is totaal niet over nagedacht.
Hoe kan ik iets waarvan ik zeg dat ik niet eens weet of het wel gaat werken op die manier, als argument gebruikenquote:Je gebruikt het dus wél als een argument.
En wat wil je dan precies tegen wat beveiligen middels een visuele inspectie?quote:Uit beveiligingsoogpunt. Maar daar zal ook wel niet over nagedacht zijn.
Verplichten? Wie heeft het hier over verplichten? Je wordt helemaal tot niets verplicht, in directe zin. Als jij er voor kiest om geen stroom af te nemen, heb je ook geen slimme meter. Jij wil zo graag stroom, tja, dan zitten daar regels aan vast. Dan doe je het toch lekker zonder? En iedereen die zo loopt te huilen over privacy, dan ga je toch lekker in de rimboe wonen? Niemand die je lastig valt, niemand die ook maar iets van je te weten komt. Maar hier wil iedereen veilig zijn, niet beroofd worden, niet betalen voor fraude van anderen, iedereen wil het allemaal goed hebben. Tja, dan komen er camera's overal te hangen. Dan krijg je een identificatieplicht. Dan krijg je preventief fouilleren. Maar nee, we willen allemaal wel dat de dader die ons gezakkenrolt heeft in het winkelcentrum opgepakt wordt, alleen dan zonder de camera's die er hangen. Kom dan zelf maar eerst eens met een betere oplossing aanzetten voordat je begint te janken. En als je al die dingen niet wil, dan moet je niet in Nederland wonen, want daar wordt dit gewoon zo gedaan, omdat de meerderheid gewoon die veiligheid wenst. Het is het een of het ander.quote:Dat is niet relevant. Jij wil mij verplichten om een nieuwe meter te kopen (ik zeg bewust kopen omdat hij uiteindelijk uit mijn portemonnee wordt betaald) en dan moet ik verdedigen waarom ik dat niet wil? Dat is de omgekeerde wereld. Overtuig mij en al die andere consumenten maar waarom wij die meter graag zou willen hebben. Als die meter zo geweldig is dan is het vrij eenvoudig om hem te verkopen zonder het te verplichten.
Ik moet zeggen dat we wel op 1 lijn zitten met onze logische argumentatiequote:Op zaterdag 21 juni 2008 11:54 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Niemand verplicht jou om die meter te kopen. Jij wil elektra via het net? Dan krijg jij die meter er gewoon bij.
Wil je het niet? Dan plaatst je toch een aggregaat in je schuur, heb je ook geen meter meer nodig.
Dat is ook al gezegd, niet alle energiebedrijven zijn even snel met investeren in dit soort zaken. Tevens werken daar soms net zulke koppige en rechtlijnige mensen als hier op Fok, waardoor het niet allemaal even soepel loopt. Als het verplicht gesteld wordt is er geen discussie meer mogelijk, en is het in heel Nederland uniform.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 11:21 schreef NewOrder het volgende:
Overtuig mij en al die andere consumenten maar waarom wij die meter graag zou willen hebben. Als die meter zo geweldig is dan is het vrij eenvoudig om hem te verkopen zonder het te verplichten.
Er is in meerdere topics (en landen) aangetoond dat dat hele riedeltje van camera's, identificatieplicht enz. de samenleving geen millimeter veiliger maakt.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 12:16 schreef Merovingian het volgende:
En iedereen die zo loopt te huilen over privacy, dan ga je toch lekker in de rimboe wonen? Niemand die je lastig valt, niemand die ook maar iets van je te weten komt. Maar hier wil iedereen veilig zijn, niet beroofd worden, niet betalen voor fraude van anderen, iedereen wil het allemaal goed hebben. Tja, dan komen er camera's overal te hangen. Dan krijg je een identificatieplicht. Dan krijg je preventief fouilleren. Maar nee, we willen allemaal wel dat de dader die ons gezakkenrolt heeft in het winkelcentrum opgepakt wordt, alleen dan zonder de camera's die er hangen. Kom dan zelf maar eerst eens met een betere oplossing aanzetten voordat je begint te janken. En als je al die dingen niet wil, dan moet je niet in Nederland wonen, want daar wordt dit gewoon zo gedaan, omdat de meerderheid gewoon die veiligheid wenst. Het is het een of het ander.
Ik heb tot nu toe nog geen enkel hout snijdend argument gehoord waarom ik de vlag moet uithangen als ik zo'n meter in mijn huis krijg. En als er bij de energiebedrijven al mensen werken die sceptisch tegenover dat klokje staan dan zal het imo wel niet zo'n geweldig ding zijn als jij schetst.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 12:22 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Dat is ook al gezegd, niet alle energiebedrijven zijn even snel met investeren in dit soort zaken. Tevens werken daar soms net zulke koppige en rechtlijnige mensen als hier op Fok, waardoor het niet allemaal even soepel loopt. Als het verplicht gesteld wordt is er geen discussie meer mogelijk, en is het in heel Nederland uniform.
Idd, dat zou je eens door moeten trekken naar internet. "Hallo provider ik wil internet, dat is goed mijnheer, welke snelheid? Nou doe maar 10mbit. Okee, kan geregeld worden, maar je krijgt wel een computer van ons die wij dag en nacht kunnen monitoren. Ja maar dat wil ik niet. Nou dan neem je toch geen internet!"quote:Op zaterdag 21 juni 2008 12:56 schreef Swetsenegger het volgende:
Het argument ook dat je niets verplicht zou zijn "Dan neem je toch gewoon geen stroom"
Dat argument neemt niemand. Jij bent helemaal vrij om zonnepanelen, koude en warmte technieken en/of een eventuele aggregaat in je woning te zetten.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 12:56 schreef Swetsenegger het volgende:
Het argument ook dat je niets verplicht zou zijn "Dan neem je toch gewoon geen stroom"
quote:Op zaterdag 21 juni 2008 13:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd, dat zou je eens door moeten trekken naar internet. "Hallo provider ik wil internet, dat is goed mijnheer, welke snelheid? Nou doe maar 10mbit. Okee, kan geregeld worden, maar je krijgt wel een computer van ons die wij dag en nacht kunnen monitoren. Ja maar dat wil ik niet. Nou dan neem je toch geen internet!"
Dat is net zoiets als wanneer alle kleding plotseling verplicht van kunststof materialen gemaakt moeten worden. "Je bent helemaal niets verplicht, als je geen kunststof materialen wil dragen, loop je toch gewoon in je blote kont"quote:Op zaterdag 21 juni 2008 13:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd, dat zou je eens door moeten trekken naar internet. "Hallo provider ik wil internet, dat is goed mijnheer, welke snelheid? Nou doe maar 10mbit. Okee, kan geregeld worden, maar je krijgt wel een computer van ons die wij dag en nacht kunnen monitoren. Ja maar dat wil ik niet. Nou dan neem je toch geen internet!"
quote:Op zaterdag 21 juni 2008 13:05 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dat argument neemt niemand. Jij bent helemaal vrij om zonnepanelen, koude en warmte technieken en/of een eventuele aggregaat in je woning te zetten.
Wanneer jij echter stroom van een Energiemaatschappij wil hebben zul je je moeten houden aan de door hun gestelde eisen.
Dat is toch niet zo heel moeilijk te snappen?
\quote:
Nee hoor, die zelfvoorzienende woningen staan in specifiek daarvoor aangewezen wijken. IN 99 van de 100 gevallen mag je geen zonnepaneeltje op je dak leggen van de welstand commissie. En als het een huurwoning betreft kan je het helemaal schudden.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 13:08 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
\
Uitgeluld neem ik aan?
![]()
Er zijn in Nederland honderden zoniet duizenden bedrijven/woningen die 100% zelfvoorzienend zijn.
Een modem houdt helemaal je internet gebruik niet bij. Dat gebeurt op servers... twee jaar lang.... Ook al door de overheid verplicht.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 13:05 schreef TheThirdMark het volgende:
Kijk, de kortzichtigheid zelve. Wat denk je dat er bij jou in de meterkast zit? Waar denk jij dat de internet kabel in is afgewerkt. JUIST een kastje dat precies bijhoudt wanneer waar en hoe jij internet gebruikt
![]()
![]()
Je gaat even voorbij aan het feit dat de overheid deze hele excercitie verplicht, niet de energiebedrijven.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 13:05 schreef TheThirdMark het volgende:
Wanneer jij echter stroom van een Energiemaatschappij wil hebben zul je je moeten houden aan de door hun gestelde eisen.
Dat is toch niet zo heel moeilijk te snappen?
Met de kanttekening dat er niets opgeslagen wordt. Dat wordt natuurlijk anders met de verplichte (gaan we weer, verplicht door de overheid) opslag binnenkort, waar ik dus ook een fervent tegenstander van ben. En de energiebedrijven gaan alles loggen, dus opslaan.quote:Kijk, de kortzichtigheid zelve. Wat denk je dat er bij jou in de meterkast zit? Waar denk jij dat de internet kabel in is afgewerkt. JUIST een kastje dat precies bijhoudt wanneer waar en hoe jij internet gebruikt
![]()
![]()
Ja en heb je dat eindelijk voorelkaar, wordt je huis geslooptquote:Op zaterdag 21 juni 2008 13:08 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
\
Uitgeluld neem ik aan?
![]()
Er zijn in Nederland honderden zoniet duizenden bedrijven/woningen die 100% zelfvoorzienend zijn.
Alleen wanneer de wijk specifiek aangelegd is op zelfvoorziening is het idd specifiek aangewezen. Daarbuiten zijn zat woningen/bedrijven die zelfvoorzienend zijn. In 100% van de gevallen kan je gewoon een zonnepaneel in je achtertuin zetten. Ook als het een huurwoning is.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 13:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee hoor, die zelfvoorzienende woningen staan in specifiek daarvoor aangewezen wijken. IN 99 van de 100 gevallen mag je geen zonnepaneeltje op je dak leggen van de welstand commissie. En als het een huurwoning betreft kan je het helemaal schudden.
Ik mis een tegenargument. Of zegt het kleine stemmetje in je hoofd dit? Een aggregaat levert zelfs goedkoper spanning dan willekeurig welk energiebedrijf. Zet dat ding in de schuur of graaf hem in en je hebt er niets geen last meer van. Kijk, niemand die het ziet/hoort of na-meet. Privacy is 100% veilig.quote:Een aggregaat in je tuin is helemaal argumentatie van zandbak niveau en zeker niet steekhoudend om privacybeperkende maatregelen door te kunnen voeren.
Gas heb je niet nodig. Alles is elektrisch te vervangen. Ook het hele jaar. Wederom mis ik een tegenargument. Of was het wederom het kleine stemmetje?quote:Je argumentatie slaat als een lul op drumstel zeker gezien het feit dat alle alternatieven niet het voldoende dekkend zijn om een woning het hele jaar van stroom te voorzien. En dan hebben we sowieso nog niet over gas gehad.
Er zijn geen woningen zelfvoorzienend, die zijn allemaal op het lichtnet aangesloten om op windstille bewolkte dagen nog in de energie behoeften te kunnen voorzien.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 13:38 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Alleen wanneer de wijk specifiek aangelegd is op zelfvoorziening is het idd specifiek aangewezen. Daarbuiten zijn zat woningen/bedrijven die zelfvoorzienend zijn. In 100% van de gevallen kan je gewoon een zonnepaneel in je achtertuin zetten. Ook als het een huurwoning is.
quote:Ik mis een tegenargument. Of zegt het kleine stemmetje in je hoofd dit? Een aggregaat levert zelfs goedkoper spanning dan willekeurig welk energiebedrijf. Zet dat ding in de schuur of graaf hem in en je hebt er niets geen last meer van. Kijk, niemand die het ziet/hoort of na-meet. Privacy is 100% veilig.
Kortom, je moet je privacy maar laten verneuken of je mag een aggregaat in je tuin ingraven en je combiketel plus gasfornuis de deur uit doen....quote:Gas heb je niet nodig. Alles is elektrisch te vervangen. Ook het hele jaar. Wederom mis ik een tegenargument. Of was het wederom het kleine stemmetje?
Nou een hele boel indirect.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:39 schreef Jarno het volgende:
Tsja, nou ben ik verder heel paranoide en pro-privacy enzo, maar ik zie niet zo in wat er kwaad kan aan een energiemeter die op afstand uit te lezen is.
Toch nietquote:Op zaterdag 21 juni 2008 13:46 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Er zijn geen woningen zelfvoorzienend, die zijn allemaal op het lichtnet aangesloten om op windstille bewolkte dagen nog in de energie behoeften te kunnen voorzien.
Tot een meter diep mag je altijd sowieso graven. Enkel wanneer daar een PV geldt is dit anders en zul je idd een vergunning moeten aanvragen. Kan het niet in de tuin, zet je het in de schuur. Bij huurwoningen heb je idd altijd een HAS. Dit omdat de coöperatie dat vereist.quote:Je mag officieel nog geen split unit airco unit aan je huis hangen. En jij denkt dat je zonder probleem een aggregaat in je tuin mag ingraven. Godskolore ik begrijp dat jij geen probleem tegen privacy schendingen hebt. Je bent zo naief als een kleuter van 4.
Jij dus. Waar wordt je privacy verneukt? Waar is de situatie veranderd? Nergens. Tegenwoordig is bijna elke wijk gas loos. Simpel. Als je dan toch gas wil neem je maar een bestelling af ergens. Ennuh, je combiketel hoeft niet weg, alleen je ketel. O nee, toch niet. Die kan je laten ombouwen zodat het gewoon op Elektra werkt...quote:Kortom, je moet je privacy maar laten verneuken of je mag een aggregaat in je tuin ingraven en je combiketel plus gasfornuis de deur uit doen....
Ik vraag me af wie van ons twee er nu stemmetjes hoort.
Met jouw blijk van techniek zou ik het láten doen.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 14:08 schreef Swetsenegger het volgende:ik kan even niet reageren hoor, ik ben een aggregaat aan het ingraven
Deze epic fail wil ik er nog even uitpikken hoor, god god in maanden niet meer zo gelachen.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 14:07 schreef TheThirdMark het volgende:
Tegenwoordig is bijna elke wijk gas loos.
quote:Nu heeft 98% van de huishoudens een aardgas aansluiting.
En hoe spoor je een aftapper op? Door te meten. Dat kan nu ook, allleen wordt het niet gedaan.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 12:16 schreef Merovingian het volgende:
We hebben het over het opsporen van aftappen, niet over het opnemen van meterstanden. Dat wordt niet alleen makkelijker, het wordt ook mogelijk om aftappers op te sporen die eerst niet op te sporen waren.
Het gaat niet om het verbruik, het gaat om de kosten die nodig zijn om op een bepaald moment aan de energiebehoefte van dat moment te kunnen voldoen.quote:Vandaar dat er overdag veel meer energie verbruikt wordt dan 's nachts. Omdat we een 24h-economie hebben. Logisch...
Verkooppraat. De kosten van de nieuwe meter inclusief installatie en kosten die nu door de overheid worden gemaakt om de meter verplicht te stellen staan niet in verhouding tot de besparing die mogelijk wordt behaald.quote:Het is inderdaad niet gratis. Sterker nog, als je alle voordelen bij elkaar optelt, wordt de energie zelfs goedkoper.
Ik zei niet dat het niet kan, maar het is een illusie om te denken dat alleen door de installatie van een nieuwe meter het gedrag van de consument zal veranderen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die meter ook maar iets zal veranderen aan het energieverbruik van consumenten.quote:Dus omdat jij het niet ziet, kan het ook niet? Lekker arrogant.
Dat moet je mij niet vragen; ik zei enkel dat er geen steekhoudende argumenten warem om de nieuwe meter verplicht te stellen, waarna jij met jouw betoog kwam.quote:Hoe kan ik iets waarvan ik zeg dat ik niet eens weet of het wel gaat werken op die manier, als argument gebruiken![]()
De meter tegen misbruik. Als de meteropnemer zijn werk goed doet, dan controleert hij ook of de verzegeling van de meter intact is. Die controle is er zometeen niet meer.quote:En wat wil je dan precies tegen wat beveiligen middels een visuele inspectie?
Je draait er omheen. De overheid gaat de meter verplicht stellen, of je dat nou wil of niet.quote:Verplichten? Wie heeft het hier over verplichten? Je wordt helemaal tot niets verplicht, in directe zin. Als jij er voor kiest om geen stroom af te nemen, heb je ook geen slimme meter. Jij wil zo graag stroom, tja, dan zitten daar regels aan vast. Dan doe je het toch lekker zonder?
Welke veiligheid? Al die maatregelen die jij opnoemt gaan over schijnveiligheid. Het is een illusie ter bevrediging van de angstgevoelens van een bepaalde groep mensen, waarmee de werkelijke problematiek wordt gecamoufleerd.quote:En iedereen die zo loopt te huilen over privacy, dan ga je toch lekker in de rimboe wonen? Niemand die je lastig valt, niemand die ook maar iets van je te weten komt. Maar hier wil iedereen veilig zijn, niet beroofd worden, niet betalen voor fraude van anderen, iedereen wil het allemaal goed hebben. Tja, dan komen er camera's overal te hangen. Dan krijg je een identificatieplicht. Dan krijg je preventief fouilleren. Maar nee, we willen allemaal wel dat de dader die ons gezakkenrolt heeft in het winkelcentrum opgepakt wordt, alleen dan zonder de camera's die er hangen. Kom dan zelf maar eerst eens met een betere oplossing aanzetten voordat je begint te janken. En als je al die dingen niet wil, dan moet je niet in Nederland wonen, want daar wordt dit gewoon zo gedaan, omdat de meerderheid gewoon die veiligheid wenst. Het is het een of het ander.
Dan zijn er dus wel enorm veel gebouwd in de laatste 2 jaar.quote:Eerste zelfvoorzienende woning
DeltaWonen vierde in 2006 de honderdste geboortedag van één van haar voorvaderen, Woonstichting Eenvoud uit Kampen. Ter gelegenheid van dit jubileum heeft deltaWonen een nieuw woonproduct voor de toekomst gelanceerd; de zelfvoorzienende geWoonboot. Deze woonboot is de eerste zeer energiezuinige woning in Nederland die volledig onafhankelijk is van nutsvoorzieningen.
Het is op zijn zachts gezegd nogal triest als je alleen door middel van dwang in staat bent anderen te overtuigen van je ideeën.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 12:22 schreef Merovingian het volgende:
Dat is ook al gezegd, niet alle energiebedrijven zijn even snel met investeren in dit soort zaken. Tevens werken daar soms net zulke koppige en rechtlijnige mensen als hier op Fok, waardoor het niet allemaal even soepel loopt. Als het verplicht gesteld wordt is er geen discussie meer mogelijk, en is het in heel Nederland uniform.
Er is nergens dwang. Jij wil geen slimme meter, dan neem je een aggregaat. Heel simpel. Nergens geen dwang.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 14:25 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het is op zijn zachts gezegd nogal triest als je alleen door middel van dwang in staat bent anderen te overtuigen van je ideeën.
Gaat uw gang...quote:Op zaterdag 21 juni 2008 14:33 schreef Swetsenegger het volgende:
Dat aggregaat weer.... ow hou op, ik pis in mijn broek zometeen .
Nee, ik ben nog aan het zoeken naar telefoonnummers van wijken vol met zelfvoorzienende huizen om te vragen welk merk aggregaat ze hebben ingegraven.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 14:36 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Gaat uw gang...
Je hebt nog geen steekhoudend argument gegeven. En dat geldt voor zowel meter als aggregaat.
Dan graaf je toch gewoon een aggregaat in in je tuin.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 14:57 schreef soylent het volgende:
Altijd prettig dat een zooi minimumloners weet wanneer ik op vakantie ben
Zijn er in NL dan nog geen dag & nachttarieven?quote:Op zaterdag 21 juni 2008 15:04 schreef Oud_student het volgende:
Via de nieuwe meter kun je precies zien hoeveel energie een huishouden in de spitsuren gebruikt, en deze extra eco-belasten: kassa. Verder moet er over de meter natuurlijk BTW, afvoerbijdrage, precariorechten etc betaald worden. KASSA
je dacht toch niet dat "onze overheid" iets verplicht zou stellen wat ons geld bespaardquote:Op zaterdag 21 juni 2008 15:09 schreef Athmozz het volgende:
. Logisch ook, een beter gespreid verbruik zorgt ervoor dat er minder stroom geproduceerd moet worden => milieu & kostenbesparing.
Nuja, over het algemeen besparen wij er ook geen geld mee hoor.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 15:12 schreef Oud_student het volgende:
[..]
je dacht toch niet dat "onze overheid" iets verplicht zou stellen wat ons geld bespaard![]()
Jawel, al zolang als ik weet zijn er dubbel tarief meters.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 15:09 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Zijn er in NL dan nog geen dag & nachttarieven?
hier dus ook. Ongeveer de helft per kWh, alleen is het vastrecht van de dubbeltarief meter hoger.quote:Hier in BE betaal je 's avonds/ 's nachts en in het weekend beduidend minder voor je stroom dan tijdens de kantooruren
Logisch ook, ze moeten dubbel zoveel waarden verwerken als met een enkelvoudige meter. Sowieso zou ik het handig vinden dat het verbruik van bij imewo (de intercommunale) uitgelezen kan worden, dan moeten ze niet om de 2 jaar bij jou aan de deur komen om die meterstanden op te nemen.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 15:16 schreef Swetsenegger het volgende:
hier dus ook. Ongeveer de helft per kWh, alleen is het vastrecht van de dubbeltarief meter hoger.
quote:Op zaterdag 21 juni 2008 15:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan graaf je toch gewoon een aggregaat in in je tuin.
Ik heb hier in de afgelopen 8 jaar nog nooit een meter opnemer gezien.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 15:17 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Logisch ook, ze moeten dubbel zoveel waarden verwerken als met een enkelvoudige meter. Sowieso zou ik het handig vinden dat het verbruik van bij imewo (de intercommunale) uitgelezen kan worden, dan moeten ze niet om de 2 jaar bij jou aan de deur komen om die meterstanden op te nemen.
Sinds wanneer geeft mijn GMS mijn energie verbruik op een willekeurig moment van de dag door??quote:Op zaterdag 21 juni 2008 16:25 schreef ACT-F het volgende:
Zijn de mensen die zo paranoïde doen over hun privacy in het bezit van een GSM? Zo ja, wat is dan nog de reden om de slimme meter te weren?
quote:Op zaterdag 21 juni 2008 16:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Sinds wanneer geeft mijn GMS mijn energie verbruik op een willekeurig moment van de dag door??
Dat dus.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 16:42 schreef Athmozz het volgende:
wel ongeveer je locatie
Ik acht je intelligent genoeg om het verband te zien. En anders...ach, dan graaf je toch een aggregaat in in je tuin!quote:Op zaterdag 21 juni 2008 18:06 schreef Swetsenegger het volgende:
En de correlatie is?
Als er geen dwang is dan zou ik de huidige meter kunnen behouden, maar dat kan niet. Bovendien moet ik wél meebetalen aan de nieuwe meter, zelfs al zou ik hem niet gebruiken.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 14:31 schreef TheThirdMark het volgende:
Er is nergens dwang. Jij wil geen slimme meter, dan neem je een aggregaat. Heel simpel. Nergens geen dwang.
dat is nu eenmaal het nadeel van een maatschappij. Ik wil niet meebetalen voor profiteurs die 30 jaar lang stempelen, helaas moet ik dat ook maar doen.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 18:22 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Als er geen dwang is dan zou ik de huidige meter kunnen behouden, maar dat kan niet. Bovendien moet ik wél meebetalen aan de nieuwe meter, zelfs al zou ik hem niet gebruiken.
Ik heb een prepaid in de tijd gekocht dat je die nog anoniem kon kopen, en me nergens aangemeld. Als ze een beetje hun best doen zullen vast wel weten dat ik die telefoon bezit, maar dat is weer een ander verhaal.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 16:25 schreef ACT-F het volgende:
Zijn de mensen die zo paranoïde doen over hun privacy in het bezit van een GSM? Zo ja, wat is dan nog de reden om de slimme meter te weren?
Het heeft niets met een maatschappij te maken maar met de overheid. Een maatschappij die is ingericht op basis van vrijwillig handelen kent dit soort dwaze mechanismen niet.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 18:30 schreef Athmozz het volgende:
dat is nu eenmaal het nadeel van een maatschappij. Ik wil niet meebetalen voor profiteurs die 30 jaar lang stempelen, helaas moet ik dat ook maar doen.
Als ze zo geweldig zijn, dan zou men ze ook gewoon kunnen verkopen zonder ze te verplichten.quote:Verder zijn de kosten van die dingen vrij klein, daardoor hoeven ze minder personeel in dienst te houden om de controle van die meters & invoering van die waarden te doen; gaat de kans op fouten verkleinen (een mens schrijft wel eens een foutje over, een pc leest als het systeem goed geïmplementeerd is geen fouten uit). Dit gaat dus nog een besparing opleveren voor de energiemaatschappijen.
Dat is een idee van de EU. Dwaasheid kent immers geen grenzen.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 15:04 schreef Oud_student het volgende:
Waarom moeten we dan een speciale meter hebben?
Neen. De winst komt namelijk niet in jouw zak, dus waarom zou iemand het laten doen? Geen enkel redelijk argument voor dus.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 18:45 schreef NewOrder het volgende:
Als ze zo geweldig zijn, dan zou men ze ook gewoon kunnen verkopen zonder ze te verplichten.
Ik zou wel eens een artikel willen zien waarin staat dat het door de EU opgelegd wordt. Er zijn inderdaad veel landen binnen de EU die dergelijke zaken in gebruik nemen, maar vb België doet dat nog niet. Er komen meer en meer stemmen om dat te doen (vooral vanuit eandis, die in BE de meters moet controleren & bijhouden), maar het is geen verplichting van de EU uit.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 18:46 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat is een idee van de EU. Dwaasheid kent immers geen grenzen.
Nee, ik zie geen verband tussen een techniek waarbij plaatsbepaling als bijverschijnsel inherent is aan de techniek (maar niet het doel) en een techniek die als DOEL heeft specifieke gegevens van mij door te geven.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 18:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik acht je intelligent genoeg om het verband te zien. En anders...ach, dan graaf je toch een aggregaat in in je tuin!
Zo'n 10% door aftapping. Verder is er nog een groot verlies door een slechte cosinus phi, al dan niet bewust door de gebruiker. Tot zo'n 85% wordt toegestaan, daaronder moet je betalen. De nieuwe meters meten de cosinus phi, de oude niet.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 18:42 schreef Basp1 het volgende:
Hoeveel KWH worden er eigenlijk jaarlijks afgetapt, of gaan verloren door lekstromen? Want dat is eigenlijk de enigste reden geweest die ik gehoord heb waarom we aan die "slimme" meter zouden moeten.
Wat is het nut dan? Kunnen ze ook aan het eind van het jaar opvragen wat mijn verbuik was.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 19:23 schreef Athmozz het volgende:
Die meters hebben niet tot doel om "specifiek" gegevens door te geven, daar zal een keer per maand (of per 3 maand) opgevraagd worden wat je verbruik is & dan zullen adh daarvan accuratere facturen opgemaakt worden.
"We kijken alleen met een camera in je slaapkamer om te zien of je geen kneedbommen aan het maken ben, maar daar heb je verder geen last van"quote:Wat interesseert het nuon / essent of jij alles tussen 2 en 3 's nachts verbruikt, of dat je het mooi uitspreidt. Het enige wat ze inderdaad zullen doen is kijken naar verdacht hoge verbruiken die kunnen duiden op een wietplantage, maar daar heb je als gebruiker geen last van (tenzij je natuurlijk een plantage hebt, maar laten we dat even buiten beschouwing)
Doorgeven? Aan wie? Ben je bang dat deze gegevens klakkeloos bij overheid en justitie terechtkomen? In dat geval ben je paranoïde. Deze gegevens zijn enkel bedoeld voor je energiemaatschappij, dus ik zie het probleem niet dat een één of andere medewerker van een nutsbedrijf kan zien wanneer je stroom (of gas) verbruikt.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 19:16 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee, ik zie geen verband tussen een techniek waarbij plaatsbepaling als bijverschijnsel inherent is aan de techniek (maar niet het doel) en een techniek die als DOEL heeft specifieke gegevens van mij door te geven.
Durf het topic eens door te lezen, dan zie nog meer redenen staan dan het gemakkelijker maken van meteropnamesquote:Op zaterdag 21 juni 2008 19:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat is het nut dan? Kunnen ze ook aan het eind van het jaar opvragen wat mijn verbuik was.
Zolang ze die camerabeelden alleen maar gebruken om te checken of ik kneedbommen maak, mogen ze bij mij een camera ophangen. Lekker boeiend weer.quote:"We kijken alleen met een camera in je slaapkamer om te zien of je geen kneedbommen aan het maken ben, maar daar heb je verder geen last van"
Aan het energiebedrijf. dat DOET dat ding toch??quote:
Neequote:Ben je bang dat deze gegevens klakkeloos bij overheid en justitie terechtkomen?
Jij niet, ik zie het probleem wel. Namelijk dat het volkomen nutteloos is. Overigens zijn dit wederom volledig andere argumenten dan die waarmee de regering ze wil verplichten. Daar gaat het namelijk om 'energiebesparing'quote:In dat geval ben je paranoïde. Deze gegevens zijn enkel bedoeld voor je energiemaatschappij, dus ik zie het probleem niet dat een één of andere medewerker van een nutsbedrijf kan zien wanneer je stroom (of gas) verbruikt.
Zoals gezegd heb ik hier in 8 jaar tijd geen meter opnemer gezien. Ik vul keurig elk jaar online mijn meterstand in... Hoezo makkelijker.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 19:44 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Durf het topic eens door te lezen, dan zie nog meer redenen staan dan het gemakkelijker maken van meteropnames![]()
Tja, zo kan je alles benaderenquote:Zolang ze die camerabeelden alleen maar gebruken om te checken of ik kneedbommen maak, mogen ze bij mij een camera ophangen. Lekker boeiend weer.
Eh, als hiermee illegale stroomaftappers of andere verliezen opgespoord kunnen worden dan bespaart dat wel degelijk energie. De manier waarop de overheid dit verkondigt vind ik ook dubieus en ik sta zeker niet achter verplichting vanuit de overheid. Maar als energiemaatschappijen een slimme meter willen hebben in geval dat er toch een nieuwe meter moet komen, dan is dat hun goed recht. Want zij zijn immers de eigenaar van de meter en daar heb jij niets over te zeggen.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 19:45 schreef Swetsenegger het volgende:
Jij niet, ik zie het probleem wel. Namelijk dat het volkomen nutteloos is. Overigens zijn dit wederom volledig andere argumenten dan die waarmee de regering ze wil verplichten. Daar gaat het namelijk om 'energiebesparing'.
Het is maar wat je logisch noemt. Als mensen zo'n slimme meter nou niet willen, moet je ze het dan maar door de strot duwen?quote:Op zaterdag 21 juni 2008 18:53 schreef Athmozz het volgende:
Logischerwijs moet dit dus vanuit de regering verplicht gesteld worden, anders komen ze er nooit door.
Het gaat om richtlijn 2006/32/EG. De richtlijn gaat uiteraard niet alleen over meters, maar heeft wel betrekking op alle lidstaten.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 18:59 schreef Athmozz het volgende:
Ik zou wel eens een artikel willen zien waarin staat dat het door de EU opgelegd wordt.
quote:De lidstaten zorgen ervoor dat eindafnemers voor elektriciteit, aardgas, stadsverwarming en/of stadskoelingen en warm water voor huishoudelijke doeleinden, voorzover dit technisch mogelijk en financieel redelijk is en voorzover dit in verhouding staat tot de potentiële energiebesparingen, tegen
concurrerende prijzen de beschikking krijgen over individuele meters die het actuele energieverbruik van de eindafnemer nauwkeurig weergeven en informatie geven over de tijd waarin sprake was van daadwerkelijk verbruik.
Wanneer een bestaande meter wordt vervangen, worden deze individuele meters tegen concurrerende prijzen altijd ter beschikking gesteld, tenzij dit technisch onmogelijk is of niet kostenefficiënt in verhouding tot de geraamde potentiële besparingen op lange termijn. Wanneer een nieuwe aansluiting wordt gemaakt in een nieuw gebouw of in geval van een ingrijpende renovatie overeenkomstig Richtlijn 2002/91/EG worden deze individuele meters tegen concurrerende prijzen altijd ter beschikking gesteld.
Sinds wanneer moet je verplicht een GSM hebben van de overheid, dat is het verschil. Die meter wordt je door de strot gewrongen, een mobieltje niet.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 16:25 schreef ACT-F het volgende:
Ik hoop dat je zelf snapt dat dit als een tang op een varken slaat.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 19:40 schreef Swetsenegger het volgende:
"We kijken alleen met een camera in je slaapkamer om te zien of je geen kneedbommen aan het maken ben, maar daar heb je verder geen last van"
Leer nou eens lezen. Ik zeg dat er meer voordelen zijn van nieuwe meters dan alleen het makkelijker opnemen van de standen, en jij gaat vervolgens weer door over die standenquote:Op zaterdag 21 juni 2008 19:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Zoals gezegd heb ik hier in 8 jaar tijd geen meter opnemer gezien. Ik vul keurig elk jaar online mijn meterstand in... Hoezo makkelijker.
quote:Op zaterdag 21 juni 2008 20:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Sinds wanneer moet je verplicht een GSM stroom te hebben van de overheid, dat is het verschil. Die meter gsm wordt je door de strot gewrongen, een mobieltje meter niet.
Nee hoor, want je gewoon een aggregaat ingraven in je tuin. Geen meter meer nodigquote:Op zaterdag 21 juni 2008 20:39 schreef AchJa het volgende:
Sinds wanneer moet je verplicht een GSM hebben van de overheid, dat is het verschil. Die meter wordt je door de strot gewrongen, een mobieltje niet.
Ik heb het niet over aggregaten. Leer jij ook eens lezen. Je kan ook prima zonder stroom.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 22:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh, krijgen we nu het ingegraven aggregaat weer![]()
![]()
Uiteraard! Terug naar de middeleeuwen!!! Je was doen in de aangrenzende vijver! Lazer toch op idioot, zonder elektriciteit kan niemand meer.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 23:44 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Ik heb het niet over aggregaten. Leer jij ook eens lezen. Je kan ook prima zonder stroom.
De halve wereld zit zonder elektra, ik denk dat zelfs een verwend nest als jij ook wel zonder prik kan.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 23:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uiteraard! Terug naar de middeleeuwen!!! Je was doen in de aangrenzende vijver! Lazer toch op idioot, zonder elektriciteit kan niemand meer.
quote:Op zondag 22 juni 2008 01:00 schreef Merovingian het volgende:
[..]
De halve wereld zit zonder elektra, ik denk dat zelfs een verwend nest als jij ook wel zonder prik kan.
Wat de EG zegt doet niet echt terzake he als de Nederlandse regering ze verplicht. Heb je uberhaupt dit topic wel gelezen?quote:Op zaterdag 21 juni 2008 20:51 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Ik hoop dat je zelf snapt dat dit als een tang op een varken slaat.
Die EG richtlijn verplicht dus niet het gebruik van slimme meters, enkel de aanmaning mensen beter te informeren over hun energieverbruik & waarmee ze kunnen besparen. Of je met die raadgeving iets doet is jouw zaak...
Ik raak een beetje in de war van jouw sublieme argumentatie. Ergens tussen het ingraven van aggregaten en terug gaan naar een houtgestookte kachel plus kaarsen heb ik blijkbaar briljante andere standpunten van je gemistquote:Op zaterdag 21 juni 2008 22:06 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Leer nou eens lezen. Ik zeg dat er meer voordelen zijn van nieuwe meters dan alleen het makkelijker opnemen van de standen, en jij gaat vervolgens weer door over die standen
Als ze oranje zijn hangt iedereen zonder problemen zijn buurt vol.quote:Op zondag 22 juni 2008 00:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
De hele buurt behangen met die dingen om voor 1 huishouden stroom te genereren...
Vandaag nog steeds denk je?quote:Op zondag 22 juni 2008 09:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ze oranje zijn hangt iedereen zonder problemen zijn buurt vol.
Zeker als je hem vergelijkt met jouw argumentenquote:Op zondag 22 juni 2008 07:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
1 van de betere argumenten in dit topic
echt... stop er mee, want je maakt je onsterfelijk belachelijk.quote:Op zondag 22 juni 2008 09:14 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Zeker als je hem vergelijkt met jouw argumenten
In de ogen van bepaalde mensen waarschijnlijk wel, maar laat dat nou net het soort mensen zijn waarvan het me echt geen ruk uitmaakt wat ze van me denken. Andersom is het precies hetzelfdequote:Op zondag 22 juni 2008 09:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
echt... stop er mee, want je maakt je onsterfelijk belachelijk.
Dat is niet waar. De verplichting is op een andere manier verwoord.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 20:51 schreef Athmozz het volgende:
Die EG richtlijn verplicht dus niet het gebruik van slimme meters, enkel de aanmaning mensen beter te informeren over hun energieverbruik & waarmee ze kunnen besparen. Of je met die raadgeving iets doet is jouw zaak...
Wauw 10%,quote:Op zaterdag 21 juni 2008 19:34 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Zo'n 10% door aftapping. Verder is er nog een groot verlies door een slechte cosinus phi, al dan niet bewust door de gebruiker. Tot zo'n 85% wordt toegestaan, daaronder moet je betalen. De nieuwe meters meten de cosinus phi, de oude niet.
Op diezelfde website staat een stukje uit 2006 waarin het volgende wordt gezegd:quote:
Maar ik was eingelijk niet eens op zoek naar die bron ik was op zoek naar de totale stroomconsumptie van enderland om eens te berekenen hoeveel kilotonnen wiet er niet geproduceerd zouden worden met al die afgetapte stroom. Ok gevonden op de CBS site.quote:
Uiteraard wordt alle afgetapte stroom voor wietkwekenbruiktquote:Op zondag 22 juni 2008 10:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wauw 10%,
ik heb toch een ander bron gevonden die denkt dat het 1% is, nogal een subtiantieel verschil.
[..]
Op diezelfde website staat een stukje uit 2006 waarin het volgende wordt gezegd:
[..]
Maar ik was eingelijk niet eens op zoek naar die bron ik was op zoek naar de totale stroomconsumptie van enderland om eens te berekenen hoeveel kilotonnen wiet er niet geproduceerd zouden worden met al die afgetapte stroom. Ok gevonden op de CBS site.
Stroom verbruik per maand in nederland is ongeveer 10.000 *10^6 KWH per maand.
Een 1000 watt lamp die 10 weken aan staat op 12-12 daarvan zou een kweker 1000 gram vanaf kunnen halen. Dus per kilogram heeft een kweker 10*7*12*1000=840 KWH nodig.
Bij 10% verlies zou het dus betekenen dat er in nederland 0.1* 10.000*10^6 / 840 = 1.2*10^6 kilo wiet per maand geproduceerd wordt. 1,2 miljoen kilo wiet per maand, nou dat lijkt me nogal veel
Zels bij 1% verlies zou de wiet productie op 120.000 kilo per maand zitten.
Stel dat 10% van de nederlanders heel regelmatig wat rookt, 5 gram per week, 1.6*10^6*0.005*4=32000 kilo per maand wat al die mensen zouden oproken. Nog steeds aan de heel hoge kant dan die 1% verlies.
Nou ik ken geen andere particuliere mogelijkheden die zo energeiverbruikend zijn dat het voor een particulier rendabel wordt om stroom af te tappen. Dus waar gaat de rest van de stroom naar toe.quote:Op zondag 22 juni 2008 11:09 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Uiteraard wordt alle afgetapte stroom voor wietkwekenbruikt
Natuurlijk niet. Ik heb echter al een stuk of vijf argumenten aangevoerd waarom een nieuwe meter goed zou zijn. Van de "oppositie" krijg ik alleen maar te horen: "mijn privacy!". Terwijl ze toch zowat alles al weten van je als ze zouden willen. Het privacy-argument is in mijn ogen dus niet heel sterk, aangezien er dus weinig verandert. Mijn argumenten voor de nieuwe meter, zijn sterk of minder sterk. Wat jij zegt, meterstanden opnemen is nu ook niet zo moeilijk, even jaarlijks doorgeven. Straks hoeft dat helemaal niet meer. Ook niet echt een groot verschil. Heb je in jouw geval helemaal gelijk in. In mijn geval ook. Het verschil daarin is echter wel aanwezig voor die duizenden mongolen die te lui zijn om 1x per jaar die stand door te geven, waardoor er weer iemand langs moet komen. Dat hoeft dan dus niet meer. Overal is wel wat voor en tegen te zeggen. Maar het privacy-argument maakt zo weinig uit t.o.v. de huidige situatie dat de voordelen imho een stuk zwaarder meetellen.quote:Op zondag 22 juni 2008 09:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Je bent ECHT van mening dat een aggregaat in je tuin ingraven of helemaal geen stroom meer afnemen een haalbaar alternatief is als je tegen deze verplichte meter bent?!??
Je wil niet weten wat we allemaal tegenkomen. Normale huishuidens, shoarmatenten, complete zigeunerkampen. Echt niet alleen wietkwekers.quote:Op zondag 22 juni 2008 11:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou ik ken geen andere particuliere mogelijkheden die zo energeiverbruikend zijn dat het voor een particulier rendabel wordt om stroom af te tappen. Dus waar gaat de rest van de stroom naar toe.
Verder vraag ik me nu nog steeds af of er 1 of 10% verlies is. Jij zegt zo stellig 10%en gaat verder niet meer op de post in. Ik vind een factor 10 nogal veel namelijk , vooral als de voornaamste reden van die nieuwe meters het verlies terug dringen is.
Stop dan eens met die onzin.quote:
En het feit dat het simpelweg niets toevoegt en zelfs meer geld en energie kost en het meest belangrijke feit dat de klant geen keuze heeft. Vind je dat laatste niet zorgelijk? Dat andere mensen voor jou gaan verzinnen wat goed voor je is? En dan nog met name de mensen die keer op keer de fout in gaan met privacy gevoelige informatie.quote:Ik heb echter al een stuk of vijf argumenten aangevoerd waarom een nieuwe meter goed zou zijn. Van de "oppositie" krijg ik alleen maar te horen: "mijn privacy!".
Je privacy wordt NOG verder afgeknaagd. Als je het hellend vlak van de afgelopen 5 jaar niet ziet ben je blind of naïef.quote:Terwijl ze toch zowat alles al weten van je als ze zouden willen. Het privacy-argument is in mijn ogen dus niet heel sterk, aangezien er dus weinig verandert.
Er hoeft helemaal niemand langs te komen, pas wanener de bewoner verhuisd. In de tussentijd schat je gewoon het verbruik aan de hand van historische gegevens en gooit er wat mij betreft nog 25% bovenop. Uiteindelijk moet die klant TOCH zijn werkelijke verbuik betalen.quote:Mijn argumenten voor de nieuwe meter, zijn sterk of minder sterk. Wat jij zegt, meterstanden opnemen is nu ook niet zo moeilijk, even jaarlijks doorgeven. Straks hoeft dat helemaal niet meer. Ook niet echt een groot verschil. Heb je in jouw geval helemaal gelijk in. In mijn geval ook. Het verschil daarin is echter wel aanwezig voor die duizenden mongolen die te lui zijn om 1x per jaar die stand door te geven, waardoor er weer iemand langs moet komen.
Nu ook niet.quote:Dat hoeft dan dus niet meer.
Tja, dan zal ik als ik jou was de historie nog maar eens naslaan voordat je vrijheden die over eeuwen heen met veel pijn en moeite bereikt zijn ten grabbel gooit voor een meteropnemer minder.quote:Overal is wel wat voor en tegen te zeggen. Maar het privacy-argument maakt zo weinig uit t.o.v. de huidige situatie dat de voordelen imho een stuk zwaarder meetellen.
En laat dat nu net de ENIGE reden voor deze nieuwe meter zijn volgens degenen die hem willen verplichtenquote:De tegenstanders noemen trouwens ook kosten als argument. Echter, niemand weet wat de kosten gaan worden, en niemand weet wat de opbrengsten gaan worden. Eigenlijk kan dus niemand dat argument gebruiken. De tegenstanders niet, want ze weten helemaal niet dat het duurder wordt, de voorstanders ook niet, want die weten niet of het goedkoper wordt. Die kunnen dus eigenlijk van de lijst....
"Ze weten toch al alles" vind ik geen sterk argument.quote:Op zondag 22 juni 2008 11:17 schreef Merovingian het volgende:
Van de "oppositie" krijg ik alleen maar te horen: "mijn privacy!". Terwijl ze toch zowat alles al weten van je als ze zouden willen.
Veel van die zaken ivm privacy heb ik ook mijn twijfels over (zoals elektronische identiteitskaarten; de eerste beveiliging die niet gekraakt raakt moeten ze nog vinden), maar om hier iets in te gaan zoeken wat je privacy inperkt vind ik toch vrij vergaand.quote:Op zondag 22 juni 2008 11:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"Ze weten toch al alles" vind ik geen sterk argument.
Maar die vreemd afwijkingen tov soortgelijke omstandigheden zijn door middel van statistiek ook wel te bapalen zijn daarvoor hebben jullie geen slimme meters nodig.quote:Op zondag 22 juni 2008 11:20 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Je wil niet weten wat we allemaal tegenkomen. Normale huishuidens, shoarmatenten, complete zigeunerkampen. Echt niet alleen wietkwekers.
juist ik heb er ook een en ben er blij mee, verbruik je veel, dan moet je eind van dezelfde maand het gelag betalen, net als de telefoon, en komt er iemand anders in je huis, dan moet hij gewoon de volgende maand betalen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:51 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Wie is "ze"?
Het voordeel is dat je waarschijnlijk geen belachelijke voorschotten meer hoeft te betalen omdat het stroomverbruik veel beter in kaart gebracht kan worden.
De mensen worden in principe ook beloond wanneer ze nacht tarief gebruiken. Maar de meeste mensen die het hebben zijn te dom om ermee overweg te kunnen.quote:Op zondag 22 juni 2008 16:03 schreef henkway het volgende:
Het zal zeker bijdragen aan terugdringing van het verbruik, wel moeten mensen beloond worden door nachtverbruik, dat gebeurd nu niet meer bij dubbele meters.
Mensen met een enkele meter zijn meestal goedkoper uit omdat het niet beloond wordt, je kunt niet snachts TV kijken, het enkel tarief moet gelijk zijn aan het piektarief, dan heeft de besparing voordeel.quote:Op zondag 22 juni 2008 18:58 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
De mensen worden in principe ook beloond wanneer ze nacht tarief gebruiken. Maar de meeste mensen die het hebben zijn te dom om ermee overweg te kunnen.
Je zal echt alleen s nachts moeten wassen/drogen ed om er op vooruit te gaan.
lig je ook s'nachts onder de hoogtezon??quote:Op zondag 22 juni 2008 19:47 schreef Swetsenegger het volgende:
Wij wassen en drogen altijd 's nachts. Handig, die moderne machines met uitgestelde start. En met 3 kinderen wordt er elke nacht in ieder geval 1 was gedraaid en ongeveer 2 keer per week een trommel drogen.
Heb ik niet.quote:Op zondag 22 juni 2008 19:50 schreef henkway het volgende:
[..]
lig je ook s'nachts onder de hoogtezon??
Nee, waarom in godsnaamquote:staat er nooit ergens een electrisch kacheltkje te snorren sávonds met 1200 watt
2 halogeen lampjes, verder geen licht aan 's avonds langer dan de tijd nodig om te pissen.quote:ofwel 30 lampen
Schakelt vanzelf uitquote:of een koffiezetapparaat met 800 watt
quote:of een stofzuiger met 2000 watt
beeldbuis. Dat is het enige wat langdurig aan staat.quote:of een LCD met 300 watt
Nee, 2 laptops met een oplader/voeding met een maximaal vermogen van 60 watt (en een enorm laag energieverbruik in hybernation.quote:of een PC met 300 watt
Nee.quote:en een feun met 1200 watt
Ik denk het wel. Voorheen had ik mijn waterbed er nog bij met een klokschakelaar tussen 23:00 en 07:00. Nu nog een aircootje die ook pas aangaat als we naar bed gaan. Verder staat er af en toe een ventilator aan.quote:nee baas dat ga je niet redden
Wij verbruiken 's nachts & in het weekend ongeveer dubbel zoveel of overdag, zonder dat we daar extra moeite voor moeten doen.quote:Op zondag 22 juni 2008 19:17 schreef henkway het volgende:
De meeste mensen met een dubbele meter zijn duurder uit, dus sloop die meter er maar uit
Dat is wel clever, maar die heb ik ook niet meerquote:Op zondag 22 juni 2008 20:04 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Voorheen had ik mijn waterbed er nog bij met een klokschakelaar tussen 23:00 en 07:00.
En waarom moet dat dan?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat is er sluw aan
Het is een elektriciteitsmeter die op afstand afgelezen kan worden, iets wat ze al jaren in belgie hebben.
Waarom moet dat dan 'live', elk tijdstip? Waarom niet per week?quote:Op zondag 22 juni 2008 15:36 schreef Athmozz het volgende:
Om er statistiek op te kunnen toepassen moeten er wel accurate meetwaarden zijn.
Als iemand van jou aftapt om daar een zigeunerkamp op te draaien, dan ga jij dat pas na een jaar door hebben als je de stroomrekening moet doorgeven, dan heb je dat pas na een jaar door. Met dergelijke meters kan dat veel sneller gebeuren. (want begin na een jaar die zigeuners nog maar eens terug te vinden)
Precies, dan zou elke maand ook nog kunnen, in plaats van, zoals nu, elk jaar.quote:
Ze zullen wel niet live gaan controleren hoor, zoiets vraagt teveel bandbreedte op hun netwerk (plus véél te dure apparatuur om die data allemaal te loggen).quote:Op zondag 22 juni 2008 20:52 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Waarom moet dat dan 'live', elk tijdstip? Waarom niet per week?
[..]
Ja en hoe vaak hoor je van brand door een droger?quote:Op zondag 22 juni 2008 20:21 schreef Athmozz het volgende:
Zaken zoals wassen / drogen kunnen idd ook perfect 's nachts,
Kijk jij ook steeds achterom??quote:Op maandag 23 juni 2008 16:42 schreef Cothen het volgende:
Overigens, als je je hier druk om maakt vergeet niet dan om vooral niet te internetten, te bellen, te faxen of staks met het rekeningrijden en ov-chip te reizen wat de gestapo, KGB, CIA, FBI en AIVD kunnen je zo traceren....
En owja, je pinbetalen kunnen ze ook overal volgen.
Bij degelijk onderhoud? Zowat nooit.quote:Op maandag 23 juni 2008 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja en hoe vaak hoor je van brand door een droger?
En dan lig jij lekker te slapen. Nee doe maar niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |