Wat is jouw voordeel dat ze elke minuut van de dag jouw energieverbruik kunnen checkenquote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:39 schreef Jarno het volgende:
Tsja, nou ben ik verder heel paranoide en pro-privacy enzo, maar ik zie niet zo in wat er kwaad kan aan een energiemeter die op afstand uit te lezen is.
Wie is "ze"?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:48 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Wat is jouw voordeel dat ze elke minuut van de dag jouw energieverbruik kunnen checken
Dat ze heel simpel het voorschot bedrag kunnen aanpassen als je ineens veel meer of minder energie verbruikt. Ik snap eigenlijk niet waar jij je drukt om maakt.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:48 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Wat is jouw voordeel dat ze elke minuut van de dag jouw energieverbruik kunnen checken
Nouja, voordeel, voordeel. Je hoeft zelf je meterstanden niet meer op te geven, toegegeven, da's ook geen uren werk maar toch. En of ze het nu elke minuut aflezen of 1 x per jaar... Wellicht kun je zelf zo ook meer inzicht krijgen in je periodieke verbruik (zomer - winter, etc).quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:48 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Dat kan nu toch ook als je daar behoefte aan hebt, en als je verbruik stijgt pas je je maandbedrag aan.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:51 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nouja, voordeel, voordeel. Je hoeft zelf je meterstanden niet meer op te geven, toegegeven, da's ook geen uren werk maar toch. En of ze het nu elke minuut aflezen of 1 x per jaar... Wellicht kun je zelf zo ook meer inzicht krijgen in je periodieke verbruik (zomer - winter, etc).
Daar hebben we de hennepplantage weer, wel eens aan gedacht dat er ook andere zaken zijn die veel verbruiken, zoals lasapparaten.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:51 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Dat ze heel simpel het voorschot bedrag kunnen aanpassen als je ineens veel meer of minder energie verbruikt. Ik snap eigenlijk niet waar jij je drukt om maakt.
Of je moet een hennepplantage op zolder hebben
Okay, hier heb je een punt. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je gelijk verdacht bent bij een wat hoger energieverbruik. Eneco is geen opsporingsapparaat natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:59 schreef NLweltmeister het volgende:
Dus als je een dagje staat te lassen om je brood te verdienen, dan mogen ze je deur intrappen want je energieverbruik is verdacht
Lekker paranoia of niet danquote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:59 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Daar hebben we de hennepplantage weer, wel eens aan gedacht dat er ook andere zaken zijn die veel verbruiken, zoals lasapparaten.
Dus als je een dagje staat te lassen om je brood te verdienen, dan mogen ze je deur intrappen want je energieverbruik is verdacht
Als je een bedrijf hebt waarbij je moet lassen dan komt dat denk ik wel terug in de normale energiebestedingen die je hebt. Wie komt dan je deur intrappen eigenlijk?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:59 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Daar hebben we de hennepplantage weer, wel eens aan gedacht dat er ook andere zaken zijn die veel verbruiken, zoals lasapparaten.
Energiebedrijven zitten ook echt te wachten om bij elke klant elke minuut de stand af te kunnen lezen jaquote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:48 schreef NLweltmeister het volgende:
Vergeet de nachtelijke kiddy-pr0n downloaders niet.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:50 schreef TheOneAndOnly het volgende:
in nederland zijn ook al meters in de omloop die op afstand uitgelezen kunnen worden, zo ook kWh meters die vanaf de voordeur van buitenuit afleesbaar zijn.
Ik heb gezien ergens op teletekst dat de meters die bedoeld worden ook dingen aan kunnen geven om energie te besparen.... zie ook niet in wat privacy hiermee te maken heeft... behalve dan voor de hennepkwekerijen onder ons....
Want jij denkt ook echt dat energiebedrijven afwijkend verbruik niet in de gaten gaat houden met statistiekjes om er vervolgens achteraan te gaan, al was het alleen maar voor "reclame" doeleinden?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:10 schreef Rewimo het volgende:
Energiebedrijven zitten ook echt te wachten om bij elke klant elke minuut de stand af te kunnen lezen ja
Nee, ik denk aan de hoeveelheid werk die dat zou genereren. Ze hebben echt wel wat beters te doen dan miljoenen consumentenmeters te analyseren. Voor zakelijke accounts ligt dat anders natuurlijk. Dat zijn er ook veel minder.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:22 schreef Worldbeaterbeater het volgende:
Want jij denkt ook echt dat energiebedrijven afwijkend verbruik niet in de gaten gaat houden met statistiekjes om er vervolgens achteraan te gaan, al was het alleen maar voor "reclame" doeleinden?![]()
Maw, straks weten ze precies hoe laat jij elke dag thuis komt, naar bed gaat en opstaat, wanneer jij je vakantie's houdt etc. etc. Dat aluhoedjes geschreeuw is kansloos, maar ergens is het gewoon een zielige ontwikkeling dit.
Ze kunnen je levensstijl zien. Als je een week op vakantie bent zien ze dat, als je een dagje blijft snurken zien ze dat, als je je levensstijl opeens aanpast (ander ritme) zien ze dat etc. De feiten op zich vallen mee, combineer je 't met data van andere bronnen heb je opeen iets waar je heel veel mee kanquote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:26 schreef avotar het volgende:
Wat is nu in godsnaam het nadeel van de slimme meter..?
Leg me eens uit waar dat dat ding nu weer je privacy aanpast?
oh men... hou alsjeblieft je mond als je niets zinnigs te zeggen hebt.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:04 schreef Basp1 het volgende:
Waarom zou de energieleverancier moeten weten op welke tijden ik het meeste verbruik heb. Belachelijke regeltjes weer. De huidige meters werken ook nog geod, kapitaal vernietiging in mijn optiek .
En dan kan men wel zeggen dat het in het kader van energiebesparing van de burgers is, als we weten dat burgers maar voor 1/3 van het totale energie verbruik verantwoordelijk zijn terwijl we wel veel meer betalen dan bedrijven vraag ik me steeds meer af waar onze overheid mee bezig is.
Ja, spannend zegquote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ze kunnen je levensstijl zien. Als je een week op vakantie bent zien ze dat, als je een dagje blijft snurken zien ze dat, als je je levensstijl opeens aanpast (ander ritme) zien ze dat etc. De feiten op zich vallen mee, combineer je 't met data van andere bronnen heb je opeen iets waar je heel veel mee kan.
Nee hoor, ik heb een nieuwbouw woning met een uitleesbare energiemeter en gasmeter. Maar de #$%#$% energie bedrijven hanteren nog steeds met maandbedragen en jaar afrekeningen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:51 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Wie is "ze"?
Het voordeel is dat je waarschijnlijk geen belachelijke voorschotten meer hoeft te betalen omdat het stroomverbruik veel beter in kaart gebracht kan worden.
quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:27 schreef Rewimo het volgende:
Nee, ik denk aan de hoeveelheid werk die dat zou genereren. Ze hebben echt wel wat beters te doen dan miljoenen consumentenmeters te analyseren. Voor zakelijke accounts ligt dat anders natuurlijk. Dat zijn er ook veel minder.
Inderdaad, het grootste nadeel is voor de meteropnemers... die zijn straks nauwelijks meer nodig.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:29 schreef avotar het volgende:
oh men... hou alsjeblieft je mond als je niets zinnigs te zeggen hebt.
De oude meters werken goed, maar de slimme meters werken nog beter. Ze betekenen voor de energiebedrijven echt een grote kostenbesparing, die dus ten goede zal gaan komen aan de consument.
En het is voor de consument een bijkomend voordeel dat hij op deze manier gratis ende voor nietsch een veel beter overzicht kan krijgen van zijn verbruik.
De planning is (of was dat in elk geval in november) om de meters elke maand uit te lezen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Ze kunnen je levensstijl zien. Als je een week op vakantie bent zien ze dat, als je een dagje blijft snurken zien ze dat, als je je levensstijl opeens aanpast (ander ritme) zien ze dat etc. De feiten op zich vallen mee, combineer je 't met data van andere bronnen heb je opeen iets waar je heel veel mee kan.
Dan moet je eneco bellen en vragen om een prepaid energie meter.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:31 schreef Noway666 het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb een nieuwbouw woning met een uitleesbare energiemeter en gasmeter. Maar de #$%#$% energie bedrijven hanteren nog steeds met maandbedragen en jaar afrekeningen.
Die bestaan al lang .. worden ook al lang gebruikt.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:31 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
, kwestie van 1 algoritme programmeren en alle "vreemde" dingen kan je er zo uitfilteren, profielen opstellen etc. Het is veel werk, maar eenmalig loont dat wel.
Telefoon, internet en energie is nu de volgende iddquote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:32 schreef avotar het volgende:
Nah.. en je levenstijl kunnen ze ook al zien aan je telefoonrekening, internetgebruik, de opstapeling van folders in je gang, of je gordijnen open zijn of niet.. daar hebben ze die meters echt niet voor nodig hoor.
Dan heb ik er liever 1 met een OV-chip.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:34 schreef avotar het volgende:
[..]
Dan moet je eneco bellen en vragen om een prepaid energie meter.
Die zijn er ook tegenwoordig.. moet je er muntjes ingooien, net als op de camping..
quote:DEN HAAG - Het wetsvoorstel om heel Nederland in zes jaar tijd aan een "slimme" energiemeter te hangen, is woensdag in een hoorzitting van de Tweede Kamer gekraakt door de Consumentenbond.
ANP
De nieuwe slimme meter moet van kwartier tot kwartier inzicht geven in het verbruik en daarmee de consument aanzetten tot energiebesparing.
'Propaganda'
"Slimme propaganda", zei Michiel Karskens van de Consumentenbond. Het leidt tot een "stijging" van het verbruik in plaats van de beoogde afname. De nieuwe digitale meters verbruiken meer energie dan de bestaande meters, maar leiden niet tot de gewenste gedragsverandering van de consument.
Vervangen
De nieuwe meters moeten alle bestaande elektriciteits- en gasmeters vervangen. De Consumentenbond deed een "dringend beroep" op de Tweede Kamer om het verplichte karakter uit het wetsvoorstel te schrappen.
Meter
De nieuwe slimme meter zal in verbinding staan met andere apparatuur en zogeheten data servers, waardoor het energieverbruik vergelijkbaar is met dat van internet.
Dat hogere verbruik zal dus moeten worden goedgemaakt door gedragsverandering van de huishoudens, maar daar heeft de Consumentenbond een hard hoofd in.
Energiebewuste mensen hebben volgens hem geen slimme meter nodig om te besluiten tot spaarlampen of isolatie.
Meteropnemer
Door de slimme meter hoeft een meteropnemer niet meer de deuren langs, maar volgens de Consumentenbond zullen de mensen wel vaker een monteur voor hun deur zien.
De nieuwe meters gaan geen 25 jaar mee, maar 15 jaar, en zijn bovendien veel gevoeliger voor storingen.
EnergieNed
EnergieNed, de organisatie van de energiebedrijven, is wel positief over de slimme meter. Hun klanten zullen aan de hand van de meterstanden regelmatig informatie krijgen over het verbruik en mogelijkheden tot besparing.
Nou ik ben benieuwd hoeveel zinnig anrtwoorden ik ga krijgen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:29 schreef avotar het volgende:
oh men... hou alsjeblieft je mond als je niets zinnigs te zeggen hebt.
Waarom werken de oude meters goed en de nieuwe beter? Het enigste wat die meters hoeven te doen in het aantal KWH uren te tellen en wanneer ik die verbruik dat gaat niemand wat aan.quote:De oude meters werken goed, maar de slimme meters werken nog beter. Ze betekenen voor de energiebedrijven echt een grote kostenbesparing, die dus ten goede zal gaan komen aan de consument.
De consument kan ook ipv 1* per jaar 12* per jaar op zijn meter kijken en zondoende een overzicht van zijn gebruik krijgen. Denk je dat de administratie die hierbij komt kijken gratis zal zijn.quote:En het is voor de consument een bijkomend voordeel dat hij op deze manier gratis ende voor nietsch een veel beter overzicht kan krijgen van zijn verbruik.
Dat dit een reden zal zijn voor nóg hogere energierekeningen mag duidelijk zijn idd.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:40 schreef Basp1 het volgende:
Denk je dat de administratie die hierbij komt kijken gratis zal zijn.
Ze zijn veel minder fraude gevoelig en het wordt lastiger op die manier om afgetapt te worden..quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom werken de oude meters goed en de nieuwe beter? Het enigste wat die meters hoeven te doen in het aantal KWH uren te tellen en wanneer ik die verbruik dat gaat niemand wat aan.
Ah.. maar jij bent niet alleen op de wereld. Eneco om maar een voorbeeld te noemen heeft ongeveer 2,5 miljoen huishoudens in hun bestand staan. Dat zijn 2,5 adressen die ze verplicht eens in de drie jaar langs moeten. En nu hebben ze een autootje dat op de hoek van een straat moet staan en even alle standen van afstand moet inlezen.quote:Kostenbepasring, nou nou 1* in de 3 jaar komt er een meteropnemer langs.
Die administratie is gratis.. want die is al volledig aanwezig... er komt alleen wat meer data.. daar betaal je niets voor hoor...quote:Mijn warmte meters op de verwarming zijn ook van afstand af te lezen maar voor het aflezen moet er toch echt iemand langs de huizen lopen, dus wat bespaart een energiemaatschappij hiermee. Met de nieuwe meters moet men jaarlijks iemand laten rondelopen anders maar 1* per 3 jaar.
[..]
De consument kan ook ipv 1* per jaar 12* per jaar op zijn meter kijken en zondoende een overzicht van zijn gebruik krijgen. Denk je dat de administratie die hierbij komt kijken gratis zal zijn.
Dat zeg jij, maar wie zegt dat dat ook waar is. Zoals we in bovenstaand consumentenbond bericht kunen lezen zeggen die iets heel anders.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:46 schreef avotar het volgende:
Ze zijn veel minder fraude gevoelig en het wordt lastiger op die manier om afgetapt te worden..
Maar ze moeten nu dus jaarlijks rondrijden eerst 1* per 3 jaar. Dus dat levert echt wel meer kosten op.quote:Ah.. maar jij bent niet alleen op de wereld. Eneco om maar een voorbeeld te noemen heeft ongeveer 2,5 miljoen huishoudens in hun bestand staan. Dat zijn 2,5 adressen die ze verplicht eens in de drie jaar langs moeten. En nu hebben ze een autootje dat op de hoek van een straat moet staan en even alle standen van afstand moet inlezen.
Ja Ja. Dat zeggen ze altijd. Even wat extre velden toevoegen ow nu kan de server het niet meer aan, ja dan moeten jullie een nieuwe server, ow dat maakt niet uit dat rekenen we wel door naar de klant.quote:Die administratie is gratis.. want die is al volledig aanwezig... er komt alleen wat meer data.. daar betaal je niets voor hoor...
Ik heb m'n bril niet bij geloof ik.. citeer het even voor me.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zeg jij, maar wie zegt dat dat ook waar is. Zoals we in bovenstaand consumentenbond bericht kunen lezen zeggen die iets heel anders.
[..]
Natuurlijk zijn het een stuk meer kosten... Rondrijden door de stad in plaats van overal moeten bellen en sommige adressen dubbel bezoeken... alles met de hand opschrijven en standen moeten overtypen in het systeem in plaats van ze direct beschikbaar hebben....quote:Maar ze moeten nu dus jaarlijks rondrijden eerst 1* per 3 jaar. Dus dat levert echt wel meer kosten op.
[..]
jah.. en dan is er niet genoeg ruimte voor die server, dus moet er een nieuw kantoor komen... moeten ze meer belasting betalen.. alles om de klant maar te naaien..quote:Ja Ja. Dat zeggen ze altijd. Even wat extre velden toevoegen ow nu kan de server het niet meer aan, ja dan moeten jullie een nieuwe server, ow dat maakt niet uit dat rekenen we wel door naar de klant.
Je hebt wat te verbergen! Je hebt wat te verbergen!!quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:58 schreef Repeat het volgende:
Als je er voor kan kiezen, prima, maar weer iets verplichten in mn eigen huis zit ik echt niet op te wachten.
Ow ja sorry dat noemde men niet op het aftappen. Normalitair gesproken gebeurd het aftapppen altijd voor de meter, dus hoe kan dan zo'n nieuwe meter het aftappen lastiger maken, vertel ons dat dan maar.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:58 schreef avotar het volgende:
Ik heb m'n bril niet bij geloof ik.. citeer het even voor me.
Ik kan de energieleveranciers nu niet echt als betrrouwbare partners zien. Als voorbeeldquote:jah.. en dan is er niet genoeg ruimte voor die server, dus moet er een nieuw kantoor komen... moeten ze meer belasting betalen.. alles om de klant maar te naaien..
Jij denkt dat die meters direct gebruikt worden om hennepkwekers te pakken? Jij gelooft dat hennepkwekers hun stroom achter de meter halen, waardoor die een hoog verbruik registreert? Hennepkwekers halen hun stroom vaak juist voor de meter vandaan, waardoor dat zo niet opvalt. De truc met de nieuwe meters is dat ze exact kunnen meten wat er door een bepaald 10kV-station gaat, en wat er door alle verbruikers die op dat station zitten verbruikt wordt. Verschil? Dan wordt er ergens afgetapt. Nu is dat gewoon niet mogelijk.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 10:59 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
En wat wil de politie daarmee bewijzen? Dat er licht aangaat wil niet zeggen dat de dader dat deed. Als ik zeg dat ik in paramaribo zit, en thuis gaat mijn verbruik omhoog, lieg ik dan? Misschien doet mijn vrouw wel de was.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:42 schreef PietjePuk007 het volgende:
Logische vraag, mag de politie met deze data aan de gang? Hebben ze er toegang toe? Als een verdachte met 't bewijs komt dat ie in dat bewuste kwartier net een glaasje water heeft gedronken thuis en de verwarming aan heeft gezet.....?
En waar heb jij gelezen dat die meters door rondrijden uitgelezen worden? Dit gaat via een telefoonlijn uit de 10kV-stations. Dus het is wel degelijk kostenbesparend. Voortaan eerst even verder kijken voordat je uitspraken doet waardoor je nogal onnozel overkomt.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:40 schreef Basp1 het volgende:
Kostenbepasring, nou nou 1* in de 3 jaar komt er een meteropnemer langs. Mijn warmte meters op de verwarming zijn ook van afstand af te lezen maar voor het aflezen moet er toch echt iemand langs de huizen lopen, dus wat bespaart een energiemaatschappij hiermee. Met de nieuwe meters moet men jaarlijks iemand laten rondelopen anders maar 1* per 3 jaar.
Zie mijn voorgaande post. Dat jij er geen verstand van hebt en het dus niet weet, wil niet zeggen dat het ook niet kanquote:Op vrijdag 20 juni 2008 12:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow ja sorry dat noemde men niet op het aftappen. Normalitair gesproken gebeurd het aftapppen altijd voor de meter, dus hoe kan dan zo'n nieuwe meter het aftappen lastiger maken, vertel ons dat dan maar.
[..]
En ik voorspel dat er minder vaak een monteur moet gaan langskomen omdat er geen storingen meer voorkomen in de tariefaders, deze worden namelijk niet meer gebruikt met de slimme meters. Scheelt zowat de helft in storingen. En ik kan je verzekeren dat ik dichter op het vuur zit dan de consumentenbond.quote:En dat de consumenten bond voorspeld dat vaker een monteur moet gaan langskomen dat gaat ons geen extra geld kosten.
Volgens mij ben jij een beetje paranoide, je hebt tot nu toe nog geen enkel weerlegbaar argument gegeven waarom je geen slimme meter zou nemen. "Big Brother!", "Nutteloos!" en "Wil ik niet!" zijn overigens geen argumenten, maar loze uitspraken.quote:Volgens mij werk jij of bij de overheid of eneco die dit verplichte plan hebben bedacht, dat je hier zo fel tegen in gaat. Als het vrijwillig wordt om zon meter te nemen dan heb ik daar geen problemen mee, of desnoods als ik een meter neem , wil ik gewoon een light meter die alleen mijn jaarstand gaat doorgeven.
Broen? Bewjis?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:29 schreef avotar het volgende:
[..]
De oude meters werken goed, maar de slimme meters werken nog beter. Ze betekenen voor de energiebedrijven echt een grote kostenbesparing, die dus ten goede zal gaan komen aan de consument.
Ik wil helemaal geen overzichtquote:
En het is voor de consument een bijkomend voordeel dat hij op deze manier gratis ende voor nietsch een veel beter overzicht kan krijgen van zijn verbruik.
Illegaal aftappen wordt nagenoeg onmogelijk, waardoor er al zo'n 10% minder energie verbruikt wordt waarvoor wij met zijn allen betalen. Dan wordt het dus goedkoper voor de consument.quote:
Als ik automatisch of op afstand de wc doortrek en lampen aan doe kan ik dat dan als alibi gebruiken?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:42 schreef PietjePuk007 het volgende:
Logische vraag, mag de politie met deze data aan de gang? Hebben ze er toegang toe? Als een verdachte met 't bewijs komt dat ie in dat bewuste kwartier net een glaasje water heeft gedronken thuis en de verwarming aan heeft gezet.....?
Het is maar goed dat jij niet bij de recherche werktquote:Op vrijdag 20 juni 2008 17:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ik automatisch of op afstand de wc doortrek en lampen aan doe kan ik dat dan als alibi gebruiken?
Natuurlijk kan er gewoon illegaal afgetapt worden, doe niet zo naïefquote:Op vrijdag 20 juni 2008 17:54 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Illegaal aftappen wordt nagenoeg onmogelijk, waardoor er al zo'n 10% minder energie verbruikt wordt waarvoor wij met zijn allen betalen. Dan wordt het dus goedkoper voor de consument.
Uiteraard kan dat, het kan alleen niet meer zonder dat het binnen enkele dagen opgemerkt wordt, waarna redelijk snel de politie op de stoep staat.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 17:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Natuurlijk kan er gewoon illegaal afgetapt worden, doe niet zo naïef
Dat geld gaat gewoon naar "service" voor de klant. Energie word gewoon duurder.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 17:54 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Illegaal aftappen wordt nagenoeg onmogelijk, waardoor er al zo'n 10% minder energie verbruikt wordt waarvoor wij met zijn allen betalen. Dan wordt het dus goedkoper voor de consument.
En daarvoor is dus de energiemarkt geprivatiseerd. Een aantal bedrijven zal het in eigen zak steken, maar een aantal zal de korting doorberekenen om ze goedkoper te zijn dan de concurrent en meer klanten te trekken. Dan ga jij dus lekker naar die goedkopere toe.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat geld gaat gewoon naar "service" voor de klant. Energie word gewoon duurder.
Je vangt er alleen domme geleenheids kwekertjes mee hoor.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:08 schreef Merovingian het volgende:
[..]
En daarvoor is dus de energiemarkt geprivatiseerd. Een aantal bedrijven zal het in eigen zak steken, maar een aantal zal de korting doorberekenen om ze goedkoper te zijn dan de concurrent en meer klanten te trekken. Dan ga jij dus lekker naar die goedkopere toe.
Leg uit.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je vangt er alleen domme geleenheids kwekertjes mee hoor.
Energiebedrijven misschien niet direkt, maar opsporingapparaten wel. Sociale fraude sporen ze nu al op door meterstanden en verbruik te controleren.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 11:10 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Energiebedrijven zitten ook echt te wachten om bij elke klant elke minuut de stand af te kunnen lezen ja
Precies. Dat doen ze nu ook al. Dus het maakt geen zak uit op dat gebied of er oude of slimme meters bij de mensen thuis hangen. Dat is dus geen argument om geen nieuwe meters te installeren.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:20 schreef Omkron het volgende:
[..]
Energiebedrijven misschien niet direkt, maar opsporingapparaten wel. Sociale fraude sporen ze nu al op door meterstanden en verbruik te controleren.
Omdat de grote jongens gewoon legaal electriciteit kopen natuurlijkquote:
De grote jongens die legaal elektriciteit afnemen worden wel weer op andere manieren opgespoord, zoals F16's met infraroodcamera's.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat de grote jongens gewoon legaal electriciteit kopen natuurlijk
Tenzij ze een dekmantel hebben waarbij wat warmte productie niet verdacht is.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:43 schreef Merovingian het volgende:
[..]
De grote jongens die legaal elektriciteit afnemen worden wel weer op andere manieren opgespoord, zoals F16's met infraroodcamera's.
ik ben falikant tegen een dergelijke opsporings methode. Ze doen het maar op een andere manier en niet op deze.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:30 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Precies. Dat doen ze nu ook al. Dus het maakt geen zak uit op dat gebied of er oude of slimme meters bij de mensen thuis hangen. Dat is dus geen argument om geen nieuwe meters te installeren.
Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien dat het verplichten van een nieuwe meter rechtvaardigt.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:30 schreef Merovingian het volgende:
Dat is dus geen argument om geen nieuwe meters te installeren.
Als je gewoon een zware aansluiting aanvraagt is er niets aan de hand.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:54 schreef Basp1 het volgende:
Als het de enigste reden voor de meters in te voeren is om fraude te bestrijden dan is het nog hypocrieter als de overheid ons wilt doen geloven. Wanneer men dus wiet kweek zou legaliseren/reguleren zou het niet meer rendabel zijn om illegaal te onder lampen te kweken en zodoende zouden deze meters ook niet eens meer noodzakelijk zijn.
Als ik een energieleverancier was dan zou ik de kosten van een nieuwe meter aan de klant doorberekenen. Dat ding moet toch betaald worden. En over welke extra kosten van de oude meter heb je het?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:39 schreef ACT-F het volgende:
Als ik een energieleverancier was dan had ik de extra kosten van een oude meter doorberekend aan de klant. Je wilt zonodig privacy? Prima, betaal dan ook maar meer vastrecht. Iemand moet toch de diefstal van elektriciteit betalen
quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:02 schreef Hukkie het volgende:
Als ik een energieleverancier was dan zou ik de kosten van een nieuwe meter aan de klant doorberekenen. Dat ding moet toch betaald worden. En over welke extra kosten van de oude meter heb je het?
En natuurlijk de administratieve kosten die een analoge meter met zich mee brengt. Dus ik snap niet waar de overheid zich mee bemoeit, omdat marktwerking een prima instrument is om digitale meters te stimuleren.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:39 schreef ACT-F het volgende:
Als ik een energieleverancier was dan had ik de extra kosten van een oude meter doorberekend aan de klant. Je wilt zonodig privacy? Prima, betaal dan ook maar meer vastrecht. Iemand moet toch de diefstal van elektriciteit betalen
Ik weet niet precies hoe zo'n slimme meter werkt hoor, maar met de oude meter komt er een mannetje langs om de meterstand op te nemen, met de slimme meter komt er ook een mannetje langs om de meterstand op te nemen. Het enige verschil is misschien dat je niet thuis hoeft te zijn om dat ding uit te lezen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:29 schreef ACT-F het volgende:
En natuurlijk de administratieve kosten die een analoge meter met zich mee brengt. Dus ik snap niet waar de overheid zich mee bemoeit, omdat marktwerking een prima instrument is om digitale meters te stimuleren.
De slimme meter stuurt zijn data via het elektriciteitsnet (ja dat kan, zelfs internet via lichtnet is mogelijk). Je hebt dus geen mensen nodig die langs huizen gaan. Er hoeft niets op papier gezet te worden, alles gaat digitaal. De stroom die in de huizen verbruikt wordt kan vergeleken worden met de meter in het verdeelstation. Als er een groot verschil is tussen de geleverde stroom van het verdeelstation en de opgenomen stroom van de huizen dan is er natuurlijk iets mis. Dit hoeft niet direct te duiden op diefstal, maar kan ook een breuk in de leiding zijn die niet direct leidt tot het springen van de zekeringen van het verdeelstation. Dit soort verliezen worden op dit moment niet snel opgemerkt. Met een beetje pech kunnen dit soort breuken in de kabel jaren lang ongemerkt blijven. Uiteindelijk is het de consument die hier de prijs voor betaalt. Dus waarom nog met analoge systemen werken? Als je paranoïde bent over je privacy, mij best, maar betaal dan zelf de onnodige verliezen die door zo'n analoge meter minder snel ontdekt worden.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:41 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe zo'n slimme meter werkt hoor, maar met de oude meter komt er een mannetje langs om de meterstand op te nemen, met de slimme meter komt er ook een mannetje langs om de meterstand op te nemen. Het enige verschil is misschien dat je niet thuis hoeft te zijn om dat ding uit te lezen.
Dus tenzij de meter 24 uur per dag aan internet hangt of je verplicht een telefoon aansluiting moet hebben om dat ding uit te lezen, zie ik niet zo in welke extra (administratieve) kosten er aan een oude meter zitten.
En hoe zou zo'n slimme meter diefstal van energie kunnen ondervangen? Het is niet voor niets diefstal.
En wat is dan precies jouw reden waarom je tegen deze methode bent? Je verbruik is nu ook al bekend.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:50 schreef Omkron het volgende:
[..]
ik ben falikant tegen een dergelijke opsporings methode. Ze doen het maar op een andere manier en niet op deze.
Opsporen van aftappers, minder storingen door niet meer nodig zijn van tariefdraden, inzichtelijk maken op welk tijdstip energie verbruikt wordt en dan met name piekverbruiken zodat slimmer ingekocht kan worden, mogelijk zuiniger omgaan van energie door consumenten, geen meteropnemers meer nodig. Al deze dingen maken energie uiteindelijk goedkoper dan dat het zou zijn met oude meters.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:04 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien dat het verplichten van een nieuwe meter rechtvaardigt.
Er zijn meer redenen. Ik zou zeggen, lees het topic eens door.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:54 schreef Basp1 het volgende:
Als het de enigste reden voor de meters in te voeren is om fraude te bestrijden dan is het nog hypocrieter als de overheid ons wilt doen geloven. Wanneer men dus wiet kweek zou legaliseren/reguleren zou het niet meer rendabel zijn om illegaal te onder lampen te kweken en zodoende zouden deze meters ook niet eens meer noodzakelijk zijn.
quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je gewoon een zware aansluiting aanvraagt is er niets aan de hand.
Alle grote voordelen van de slimme meters werken alleen als iedereen een slimme meter heeft. Voorbeeld: als 80% een slimme meter heeft, heb je nog steeds meteropnemers nodig. Als je het verplicht stelt, heeft iedereen er eentje.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
En natuurlijk de administratieve kosten die een analoge meter met zich mee brengt. Dus ik snap niet waar de overheid zich mee bemoeit, omdat marktwerking een prima instrument is om digitale meters te stimuleren.
1. Lees het topic door.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:41 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe zo'n slimme meter werkt hoor, maar met de oude meter komt er een mannetje langs om de meterstand op te nemen, met de slimme meter komt er ook een mannetje langs om de meterstand op te nemen. Het enige verschil is misschien dat je niet thuis hoeft te zijn om dat ding uit te lezen.
Dus tenzij de meter 24 uur per dag aan internet hangt of je verplicht een telefoon aansluiting moet hebben om dat ding uit te lezen, zie ik niet zo in welke extra (administratieve) kosten er aan een oude meter zitten.
En hoe zou zo'n slimme meter diefstal van energie kunnen ondervangen? Het is niet voor niets diefstal.
quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:13 schreef Merovingian het volgende:
1. Lees het topic door.
2. Dat jij niet weet hoe zo'n meter werkt betekent niet dat er iemand langs hoeft te komen.
3. Ik heb al uitgelegd hoe zo'n meter uitgelezen wordt. Dat gaat gewoon via je elektriciteitskabel. Niets meteropnemers, niets internet, niets telefoonlijn. Voortaan wat research doen voor je onzin gaat uitkramen.
4. Ik heb ook al uitgelegd hoe diefstal ondervangen kan worden. Maar dat ga je zelf maar even opzoeken in dit topic. Leer lezen.
Eindelijk iemand die zich eerst eens inleeft, weliswaar te laat, maar toch. Veel te veel mensen lopen te schreeuwen zonder dat ze uberhaupt enig idee hebben waarover ze praten.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:15 schreef Hukkie het volgende:
Oke, lees ook het eea op wiki over PLC, dat is op zich wel handig en een voordeel.
quote:Maar ook ik ben een tikje aangestoken door het BigBrother- virus, en over de nadelen moet ik nog even nadenken.
Ik word niet kwaad, ik word alleen een beetje moe van iedereen die hier loopt te blaten zonder enig verstand ervan te hebben. "Slimme meters waarmee ze me in de gaten kunnen houden? Dan ben ik ertegen!" En dat is dan het enige dat ze zien, oogkleppen op tot aan Tokyo. Terwijl nu ook het verbruik al bijgehouden wordt, misschien niet maandelijks, maar jaarlijks. So what? Dat maakt dan ook niet meer uit.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |