Hoe eerder, hoe beter.quote:Zaterdag, 26 april 2008, 11:19
UEFA-voorzitter Michel Platini pleit voor een samenvoeging van de Nederlandse en Belgische competitie. Dat zei hij in een gesprek met Alain Courtois, de man achter de Belgisch-Nederlandse WK-kandidatuur.
De BeNe-Liga zouden de beste teams uit België en Nederland moet uitkomen. Bekend is dat ook Anderlecht-manager Michel Verschueren een groot voorstander is van het idee. Tijdens een gesprek tussen Courtois en UEFA-voorzitter Platini kwam het onderwerp ter sprake.
"Ik heb hem verteld over de ideeën van een BeNe-Liga,"vertelt Courtois tegenover het Laatste Nieuws. "Hij reageerde enthousiast en zei dat hij zoiets zou steunen. Hij denkt dat het in de toekomst vaker voor gaat komen dat Europese-voetbalcompetities de krachten gaan bundelen."
* DarkShine mompelt iets over BeNeLux en de EU...quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:16 schreef EnGCatjuh het volgende:
Grappig. Want volgens de regels van de UEFA mag je helemaal geen eigen 'internationale' competitie organiseren.
Is ook moeilijk door de verdeling van de EC-plaatsen.
Of een tweede bekertoernooi ernaast als proef voor een of twee jaar.quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:22 schreef -Vaduz- het volgende:
Laat maar, ik hoef de Eerste klasse er niet bij. Al ben ik wel benieuwd naar de stand mocht het wel gebeuren. Een bekertoernooi samen ofzo lijkt me het proberen waard.
Jaaaaaaaaaaa nog meer wedstrijdenquote:Op zaterdag 26 april 2008 12:24 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Of een tweede bekertoernooi ernaast als proef voor een of twee jaar.
Wel hoor! Ze kregen maar liefst 50.000 per wedstrijd!quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:02 schreef DemonCleaner het volgende:
De gedachte op zich is zo slecht nog niet. Nederlandse clubs raken financieel zo ver achter op andere landen dat op termijn de huidige Europese "prestaties" van onze clubs gewoon normaal worden. Door een competitie met België los je dit echter niet op. Het niveau zou nauwelijks omhoog gaan ten opzichte van het huidige niveau terwijl dit ten koste kan gaan van een aantal clubs die in de lift zitten. Extra geld genereren zal ook moeilijk worden, in België kregen ze de rechten voor het nationale elftal geeneens verkocht. Daarnaast zijn Belgische clubs buiten de top drie voor ons totaal oninteressant, en dat zal andersom ook wel zo zijn.
Ja, daar doel ik ook op.quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:24 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Of een tweede bekertoernooi ernaast als proef voor een of twee jaar.
Ik zie het allemaal zo negatief niet in eigenlijk, ik zie zeker groeimogelijkheden bij de subtoppers.quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:14 schreef DarkShine het volgende:
De redding voor beide competities.
Eerste Klasse is al een, met alle respect, bedenkelijk niveau. De tijd dat de Nederlandse clubs Europees nog iets presteerden ligt ook ver achter ons!
Leuk om opnieuw een fantastisch beargumenteerde post van je te lezen.quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:19 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
Ach jullie zitten toch al op de grens
En ik kijk liever naar Ajax tegen Feyenoord/PSV dan tegen Anderlecht/Bruggequote:Op zaterdag 26 april 2008 13:14 schreef Ziggenmufter het volgende:
Ik kijk liever naar Feyenoord tegen Anderlecht/Brugge/Standard dan naar Feyenoord tegen Excelsior/VVV/Volendam![]()
Alleen zit inemand te wachten om wedstrijden tegen Belgen te zien. En het lijkt me dat dat in Belgie net zo is.quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:19 schreef Ziggenmufter het volgende:
In een BeNe-liga van 16 clubs zullen er 10 Nederlandse en 6 Belgische spelen.
Uitgaande van de 4 Nederlandse topclubs (P, A, F en A) en de 3 Belgische (A, C en S) zijn er dus per seizoen 42 topaffiches. Dat is gemiddeld meer dan 1 per wedstrijdronde. Een enorme boost voor de voetbalbeleving in de lage landen.
Inderdaadquote:Op zaterdag 26 april 2008 12:00 schreef Pizzakoppo het volgende:
ja want dan wordt het niveau echt hoger
Ajax - Feyenoord zal gewoon blijven bestaan hoorquote:Op zaterdag 26 april 2008 13:21 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
En ik kijk liever naar Ajax tegen Feyenoord/PSV dan tegen Anderlecht/Brugge
Die boost hebben we ook echt nodig? Zo goed als alle stadions zijn momenteel uitverkocht iedere wedstrijd en gezien de vele uitbreidingen en nieuwbouw lijkt me de boost niet echt nodig.quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:19 schreef Ziggenmufter het volgende:
Uitgaande van de 4 Nederlandse topclubs (P, A, F en A) en de 3 Belgische (A, C en S) zijn er dus per seizoen 42 topaffiches. Dat is gemiddeld meer dan 1 per wedstrijdronde. Een enorme boost voor de voetbalbeleving in de lage landen.
Kloptquote:Op zaterdag 26 april 2008 13:23 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Ajax - Feyenoord zal gewoon blijven bestaan hoor
Dat zou inderdaad het beste zijn ja.quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:30 schreef EnactedChaos het volgende:
Dit schiet toch helemaal niet op?
Als portugal verder afglijd, gaan die dan bij Spanje? En gaan Oostenrijk en Zwitserland dan ook bij elkaar? En al die Oostbloklanden... die doen ook niet echt mee op t moment. Gaan die ook allemaal bij elkaar dan?
Ze kunnen beter eerst eens die 6+5 regel er door duwen bij de EU, heb je veel meer aan lijkt me.
quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:30 schreef _Mike_ het volgende:
Opflikkeren ik hoef geen Belgen in de Arena
Ajax-Feyenoord blijft gewoon bestaan hoor. Of snap je dat niet?quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:21 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
En ik kijk liever naar Ajax tegen Feyenoord/PSV dan tegen Anderlecht/Brugge
Wat doen we dan met Vermaelen en Vertonghen?quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:30 schreef _Mike_ het volgende:
Opflikkeren ik hoef geen Belgen in de Arena
Nou, van VVV en Excelsior werd uit niet gewonnen. Dus of ingemaakt worden door Anderlecht en Brugge nou zo'n verbetering is?quote:Op zaterdag 26 april 2008 14:09 schreef Dr.Daggla het volgende:
Prima zaak.
Denk dat het voor Ajax beter is om tegen clubs als Anderlecht en Brugge te spelen dan VVV en Excelsior. Nu is VVV al bijna Belgie, dus ik zie het verschil niet..
Juist daarom noemde ik vvv en excelsior. ;Op een of andere manier missen ze de mentaliteit in dat soort werdstrijden.quote:Op zaterdag 26 april 2008 14:13 schreef RayMania het volgende:
[..]
Nou, van VVV en Excelsior werd uit niet gewonnen. Dus of ingemaakt worden door Anderlecht en Brugge nou zo'n verbetering is?.
Als je de top 10 van Nederland pakt, heb je nog maar 3 topclubsquote:Op zaterdag 26 april 2008 13:19 schreef Ziggenmufter het volgende:
Arme supporters in Duitsland, Frankrijk, Engeland, Spanje,Zweden, Noorwegen, Finland, Polen, Rusland (!), Roemenië .....quote:Op zaterdag 26 april 2008 14:24 schreef RayMania het volgende:
Verder is het vervoertechnisch dramatisch. Zie je het al voor je; Heerenveen/Groningen tegen Standard Luik? Eén of twee keer per seizoen een verre reis maken (Roda JC, VVV) is te doen, maar meerdere keren per seizoen?
Je begrijpt wat ik bedoel, neem ik aan? PSV moet volgend jaar oppassen dat ze niet degraderen met al die interne problemen maar het blijft nog steeds een topclub.quote:Op zaterdag 26 april 2008 14:53 schreef Mark het volgende:
[..]
Als je de top 10 van Nederland pakt, heb je nog maar 3 topclubs
Nederland won prijzen dankzij Van Hooijdonk en Gomes, dat ging niet met goed voetbal gepaard. Verder is de Europese prestatie niet prima, eerder dramatisch. Zie hoe Heerenveen en Twente punten wegsmeten, als dat ook nog goed gegaan zou zijn, dan was het zeker extreem prima geweest?quote:Op zaterdag 26 april 2008 14:24 schreef RayMania het volgende:
Je helpt alleen België ermee, want die kunnen geen vuist maken in Europa. Nederland wel, met ups and downs. Als Ajax geen CL haalt, dan presteert PSV goed. Als PSV keer op keer geen tweede ronde van de CL haalt, dan wint Feyenoord de UEFA Cup en komt Ajax weer ver. Structureel slecht is het niet.
Ik zie er weinig redding in: of je een middelmatige voetballer nou één of twee huizen per seizoen schenkt, hij zal er geen stap harder om lopen. En ook in Belgie zullen ze dan altijd nog over hun prestatie zeiken. Kortom, er zijn geen voordelen aan deze schaalvergroting.quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:14 schreef DarkShine het volgende:
De redding voor beide competities.
Eerste Klasse is al een, met alle respect, bedenkelijk niveau. De tijd dat de Nederlandse clubs Europees nog iets presteerden ligt ook ver achter ons!
Praat voor jezelf.quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:21 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Alleen zit inemand te wachten om wedstrijden tegen Belgen te zien. En het lijkt me dat dat in Belgie net zo is.
De derbies Vitesse - NEC, NAC - Willem II, Twente - Heracles en Sparta - Rotterdam komen allen te vervallen. Dat vind ik leukere wedstrijden om te zien dan een wedstrijd met een beetje rivaliteit tussen België en Nederland waarbij ik niet eens zou weten waarom er rivaliteit zou moeten zijn.quote:Op zaterdag 26 april 2008 15:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Praat voor jezelf.
Het lijkt me juist een goed idee. De rivaliteit tussen Belgen en Nederlanders is juist iets dat die nieuwe competitie meer kleur kan geven.
Hap hapquote:Op zaterdag 26 april 2008 14:06 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Wat doen we dan met Vermaelen en Vertonghen?
Dat argument gaat juist wél ergens over. Het zijn precies die topwedstrijden die in plaats komen van die prutspotjes.quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:30 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Klopt![]()
Maar dat argument van een Nederladnse topclub tegen een Belgische topclub vergelijken met een Nederlandse topclub tegen een Nederlandse degradatiekandidaat gaat altijd nergens over
Sinds wanneer is een halve finale Champions League een prijs?quote:Op zaterdag 26 april 2008 15:23 schreef okee6 het volgende:
[..]
Nederland won prijzen dankzij Van Hooijdonk en Gomes, dat ging niet met goed voetbal gepaard. Verder is de Europese prestatie niet prima, eerder dramatisch. Zie hoe Heerenveen en Twente punten wegsmeten, als dat ook nog goed gegaan zou zijn, dan was het zeker extreem prima geweest?
Nederland is enkel nog PSV, en dat doet aan presteren op de pof.
Nederland is inderdaad niet groter dan Amsterdam.quote:Op zaterdag 26 april 2008 15:45 schreef DeTolk het volgende:
Amsterdam-Venlo is 2 uur, Amsterdam-Antwerpen 1,5. Dus dat maakt ook niet veel uit.
Voor mensen uit Groningen is het niet prettig hoorquote:Op zaterdag 26 april 2008 15:45 schreef DeTolk het volgende:
Amsterdam-Venlo is 2 uur, Amsterdam-Antwerpen 1,5. Dus dat maakt ook niet veel uit.
Dan moet je maar verhuizen naar Breda of zo.quote:Op zaterdag 26 april 2008 15:48 schreef _Mike_ het volgende:
[..]
Voor mensen uit Groningen is het niet prettig hoor
Waarom niet, als je een competitie krijgt dan zullen waarschijnlijk de huidige degradatie kandidaten plaatsmaken voor Belgische top en subtoppers. Waarom gaat die vergelijking dan nergens over?quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:30 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Klopt![]()
Maar dat argument van een Nederladnse topclub tegen een Belgische topclub vergelijken met een Nederlandse topclub tegen een Nederlandse degradatiekandidaat gaat altijd nergens over
Zonder Gomes (en Alex) wist men uberhaupt het land van Cruijff en Van Basten niet meer te liggen. De prijzen worden betaald, vroeg of laat.quote:Op zaterdag 26 april 2008 15:37 schreef RayMania het volgende:
[..]
Sinds wanneer is een halve finale Champions League een prijs?
We zijn zowel met Oranje als Nederlands voetbal aan het zakken, ik zie geen verbetering. Ook in het stadion om de hoek wordt het voetbal en de basis slechter. Meer publiek doet er weinig aan. Ik denk ook niet dat er nog meer mensen zullen komen kijken om een Belgische middenmotor aan het werk te zien.quote:Ik vind de Europese prestatie van Nederland wel prima, afgezien van de laatste twee seizoenen. Ik bekijk het niet per club, zoals jij doet, ik bekijk Nederland als geheel. Want dat is relevant voor een BeNe-Liga, het gaat niet om de clubs, maar om het Nederlands voetbal wat men wilt verbeteren.
Ja de grote clubs blijven dezelfden, maar ze spelen tegen elkaar. Deze wedstrijden zijn interessanter, dan wedstrijden van beide clubs tegen nikszeggende teams.quote:Op zaterdag 26 april 2008 16:25 schreef EnGCatjuh het volgende:
Ook internationale rechten zullen weinig opleveren. In het buitenland zijn ze zelden geïnteresseerd in de Nederlandse of Belgische competitie en ik heb zeer mijn twijfels of dat gaat veranderen als we de competities samenvoegen. De grote clubs blijven immers dezelfden.
Het valt ook wel mee, maar je gaat wel iets veranderen waar men al jarenlang aan gewend is. Ik weet zeker dat supporters gaan klagen als er naar België gereisd moet worden. Dat is gewoon zo.quote:Op zaterdag 26 april 2008 16:00 schreef EnGCatjuh het volgende:
Dat reisargument is onzin. In elk land, zelfs in Portugal bijvoorbeeld, zijn de reistijden langer. Wat dacht je van Maritimo dat elke keer met het vliegtuig moet? Stel je niet aan man, 4 uur bussen is niks.
Nou nou. Wat een onzin zeg. Gomes heeft geen prijs gewonnen, klaar.quote:Op zaterdag 26 april 2008 16:24 schreef okee6 het volgende:
Zonder Gomes (en Alex) wist men uberhaupt het land van Cruijff en Van Basten niet meer te liggen. De prijzen worden betaald, vroeg of laat.
Ja, met Oranje zak je omdat er amper gestegen kan worden. Oranje stond op een gegeven moment derde op de wereldranglijst, dan is stijging lastig. Verder was de opzet van die ranglijst veranderd, wat nadelig voor Oranje uitpakte.quote:We zijn zowel met Oranje als Nederlands voetbal aan het zakken, ik zie geen verbetering. Ook in het stadion om de hoek wordt het voetbal en de basis slechter. Meer publiek doet er weinig aan. Ik denk ook niet dat er nog meer mensen zullen komen kijken om een Belgische middenmotor aan het werk te zien.
In Nederland zijn dat leuke wedstrijden ja. Voor België helemaal. Maar in het buitenland (dus buiten BeNe) boeit Feyenoord - Standard echt helemaal niemand hoor.quote:Op zaterdag 26 april 2008 16:32 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja de grote clubs blijven dezelfden, maar ze spelen tegen elkaar. Deze wedstrijden zijn interessanter, dan wedstrijden van beide clubs tegen nikszeggende teams.
Als Rangers en Celtic tegen ManU en Arsenal zouden spelen, zouden de Schotse clubs ook interessanter zijn. Als ze tegen Hearts aantreden interesseert me dat niks.
Kulargument .... alsof ze in Engeland wakker liggen van Bayern München-Schalke.quote:Op zaterdag 26 april 2008 16:47 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Maar in het buitenland (dus buiten BeNe) boeit Feyenoord - Standard echt helemaal niemand hoor.
Wat ik zei slaat eigenlijk ook nergens op neequote:Op zaterdag 26 april 2008 16:09 schreef Roflbroek het volgende:
[..]
Waarom niet, als je een competitie krijgt dan zullen waarschijnlijk de huidige degradatie kandidaten plaatsmaken voor Belgische top en subtoppers. Waarom gaat die vergelijking dan nergens over?
Kortom: BeNeLiga
Worden de subtoppers beter of worden de topclubs zwakker?quote:Op zaterdag 26 april 2008 17:05 schreef ASroma het volgende:
4-5 jaar geleden had ik gezegd doen, maar nu met de opkomst van de subtoppers, az, groningen, twente, heerenveen met name kan de competitie er over 3 jaar wel eens heel anders en met name een hoger niveau krijgen. Daar kunnen die 3 "topclubs" uit belgie echt niet bij helpen, niet doen dus.
Allebei denk ik, je kunt niet zeggen dat de subtoppers niet sterker worden. Kijk naar de selecties, begroting en de stadions van de subtoppers en je kunt niet anders dan concluderen dat een aantal subtoppers enorme sprongen hebben gemaakt.quote:Op zaterdag 26 april 2008 18:02 schreef Loserkid het volgende:
[..]
Worden de subtoppers beter of worden de topclubs zwakker?
Ook niet. Maar daar heb je meer mensen, grotere stadions en meer binnenlands tv geld. Dus zijn de buitenlandse rechten minder interessant. Desalniettemin worden deze verkocht aan meer landen dan de Nederlandse (en Belgische) rechten en leveren zeker weten meer op. Zo wordt bijvoorbeeld de Duitse competitie in samenvatting uitgezonden op RTL. Ik neem aan dat ze de Nederlandse competitie in Duitsland echt niet uitzenden op het open net.quote:Op zaterdag 26 april 2008 17:17 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Kulargument .... alsof ze in Engeland wakker liggen van Bayern München-Schalke.
Wat de tv-gelden betreft, ben ik het niet helemaal met je eens. Volgens mij krijg je bij die tv-rechten een 1+1=3 effect. Je krijgt immers sowieso een aantrekkelijkere competitie, met meer topwedstrijden en meer spanning. Dat zou zich moeten vertalen in een hoger televisiebedrag dan de loutere som van de huidige tv-bedragen in België en Nederland.quote:Op zaterdag 26 april 2008 16:25 schreef EnGCatjuh het volgende:
Het grootste probleem dat ik heb met de BeNe-Liga is dat het waarschijnlijk helemaal niet zo veel meer winst oplevert. Het grootste voordeel is de toenemende concurrentie. Minder clubs, alleen de toppers en subtoppers blijven over. Leuk voor neutrale toeschouwer en de fans van de goede clubs, minder voor de nieuwe 'jojo-verenigingen' en clubs die niet goed genoeg zijn.
Qua inkomsten zal er denk ik verder vrij weinig veranderen. De Nederlandse competitie boort op deze manier een nieuwe markt aan, die kleiner is dan de Nederlandse. Ik geloof dat de tvrechten voor de Belgische Jupiler League voor ongeveer 30 miljoen zijn verkocht. Stel dat de tvrechten voor de gehele competitie dan 100 miljoen opleveren (positieve schatting), dan krijgen de clubs ongeveer 6 miljoen per club. Is dat zo veel meer dan nu? Voor de topclubs in elk geval niet, want de verdeelsleutel voor het geld zal voor hen ongunstiger komen te liggen. Er zijn immers meer topclubs dan.
Ook internationale rechten zullen weinig opleveren. In het buitenland zijn ze zelden geïnteresseerd in de Nederlandse of Belgische competitie en ik heb zeer mijn twijfels of dat gaat veranderen als we de competities samenvoegen. De grote clubs blijven immers dezelfden.
Ja, dat zou kunnen. Maar ik heb mijn twijfels. Zo zijn bijvoorbeeld de NOS en de Belgische publieke omroep in beide landen te ontvangen. Wat gebeurt er als een van de twee, of allebei, de samenvattingsrechten krijgen? Dan moeten ze elkaar beconcurreren. Of heeft een commerciële zender concurrentie in een van de twee landen. Dat haalt de waarde wel omlaag.quote:Op zondag 27 april 2008 00:46 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Wat de tv-gelden betreft, ben ik het niet helemaal met je eens. Volgens mij krijg je bij die tv-rechten een 1+1=3 effect. Je krijgt immers sowieso een aantrekkelijkere competitie, met meer topwedstrijden en meer spanning. Dat zou zich moeten vertalen in een hoger televisiebedrag.
Ach, aan dat soort zaken valt wel een mauw te passen. Bijvoorbeeld door de VRT even op zwart in Nederland tijdens het voetbal.quote:Op zondag 27 april 2008 00:50 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Ja, dat zou kunnen. Maar ik heb mijn twijfels. Zo zijn bijvoorbeeld de NOS en de Belgische publieke omroep in beide landen te ontvangen. Wat gebeurt er als een van de twee, of allebei, de samenvattingsrechten krijgen? Dan moeten ze elkaar beconcurreren. Of heeft een commerciële zender concurrentie in een van de twee landen. Dat haalt de waarde wel omlaag.
In België zit het live voetbal volledig achter de decoder inderdaad. Maar ook dat hoeft niet echt een probleem te zijn. Je verkoopt de rechten gewoon per regio, en de betaalzenders van België en Nederland kunnen dan nog een akkoord sluiten over de productiekosten (camerawerk, regie etcetera).quote:Ook weet ik niet hoe het geregeld is met de livewedstrijden in België, welke bedrijven die achter de decoder aanbieden. Als die dezelfde is als in Nederland, zou dat geen probleem zijn. Anders moet je ook nog een heel nieuw bedrijf opzetten in het andere land, als je de rechten krijgt. Dat kost ook klauwen vol met geld en tijd, wat het gebruiksgemak en dus de winst drukt. Zie het begin van Versatel hier in Nederland.
Ja, dat kan. Een beetje radicale oplossing, maar het is een oplossing.quote:Op zondag 27 april 2008 00:53 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ach, aan dat soort zaken valt wel een mauw te passen. Bijvoorbeeld door de VRT even op zwart in Nederland tijdens het voetbal.
[..]
In België zit het live voetbal volledig achter de decoder inderdaad. Maar ook dat hoeft niet echt een probleem te zijn. Je verkoopt de rechten gewoon per regio, en de betaalzenders van België en Nederland kunnen dan nog een akkoord sluiten over de productiekosten (camerawerk, regie etcetera).
Nederland is maar een klein land. Met België erbij is het nog steeds een competitie op een klein oppervlak.quote:Op zaterdag 26 april 2008 15:48 schreef _Mike_ het volgende:
[..]
Voor mensen uit Groningen is het niet prettig hoor
Een BeNeliga 2a, 2b (onderverdeeld in België en Nederland dan).quote:Op zaterdag 26 april 2008 15:47 schreef Blawh het volgende:
[..]
Nederland is inderdaad niet groter dan Amsterdam.
Als de BeneLiga er komt, komt er dan ook een BeneLiga 2? Ik hoop het niet, ik speel liever in een competitie met de top van de Jupiler league en de nr's 10 t/m 18 van NL dan in de hoogste BeneLiga.
Je zou verschieten hoeveel Vlamingen er bij Stanard op de tribune zitten. Ik hoorde onlangs zelfs dat het om 1/3e van de supporters gaat.quote:Op zondag 27 april 2008 02:24 schreef De_Ananas het volgende:
Je kan ook gezeik krijgen met het Frans aangezien we dat in Nederland niet gewend zijn
Als Nederlandse fans naar Standard gaan bijv.
Maximaal 4 divisies met in de eerste 2 divisies vrijwel zeker 90% van de Nederlandse clubs...quote:Op zondag 27 april 2008 09:33 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Nederland is maar een klein land. Met België erbij is het nog steeds een competitie op een klein oppervlak.
beetje van beidde idd, feit blijft dat er een nivellering plaatsvindt, met een een positief effect op de spanningsgraad, betekent meer interesse in het voetbal. Meer publiek is meer inkomsten en daar is het uiteindelijk veelal om te doen, net zoals een beneliga op te zetten. Is puur alleen om inkomsten te genereren omdat er zogenaamd meer topwedstrijden zijn. Wat in mijn opinie nauwelijks het geval is. Zo'n beneliga is direct de doodsteek voor een aantal eredivisieteams die nu nog aardig mee kunnen draaien, eeuwig zonde als die wegvallen.quote:Op zaterdag 26 april 2008 18:02 schreef Loserkid het volgende:
[..]
Worden de subtoppers beter of worden de topclubs zwakker?
Als je ziet dat PSV met ieder jaar minder punten kampioen wordt..en de nummer 17 gelijk speelt tegen de top 3..
Ik zou ook nog één gemengde klasse er onder houden. Is commercieel interessanter, levert meer tvgeld op enzo. Anders komt ook TOP Oss in de 2e Klasse.quote:Op zondag 27 april 2008 10:58 schreef Ordinair het volgende:
Ik ben ook wel voor het plan.
Altijd al eigenlijk, ik denk dat het de redding is voor het voetbal in Nederland en België.
Overigens denk ik dan alleen de eerste klasse gemend moet zijn. Daaronder gewoon een Nederlandse en Belgische klasse om te promoveren.
Maar krijg je dan niet op lange termijn dat het vooral Nederlandse clubs zijn die er spelen?quote:Op zondag 27 april 2008 11:00 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Ik zou ook nog één gemengde klasse er onder houden. Is commercieel interessanter, levert meer tvgeld op enzo. Anders komt ook TOP Oss in de 2e Klasse.
Dat zou kunnen. Maar ik weet niet of een Heracles veel beter is dan een lage Belgische vereniging uit de Jupiler League.quote:Op zondag 27 april 2008 11:06 schreef Ordinair het volgende:
[..]
Maar krijg je dan niet op lange termijn dat het vooral Nederlandse clubs zijn die er spelen?
Dat kan toch niet..quote:Op zondag 27 april 2008 10:58 schreef Ordinair het volgende:
Overigens denk ik dan alleen de eerste klasse gemend moet zijn. Daaronder gewoon een Nederlandse en Belgische klasse om te promoveren.
Laagste Nederlandse en Belgische club degraderen? Beetje kut als je dan 4 plekken boven de laatste staat maar wat moet je anders?quote:Op zondag 27 april 2008 11:11 schreef NeedeRadicals het volgende:
[..]
Dat kan toch niet..
Stel nou dat de nr 14,15 en 16 Belgische clubs zijn..mag er dan geen Nederlandse promoveren?
Je moet het organiseren zoals in Engeland de conference-> League 2 wordt gedaan. De zuidelijkste 18 verenigingen oid komen bij elkaar in een divisie en de noordelijkste 18. Daarvan promoveren er elk 1 direct en de #2 spelen een playoff voor de 3e plek. Degraderen er dan 3 "noordelijke" clubs, dan verschuift de indeling van de competitie voor de volgende jaargang. Anders is dat inderdaad niet op te lossen.quote:Op zondag 27 april 2008 11:11 schreef NeedeRadicals het volgende:
[..]
Dat kan toch niet..
Stel nou dat de nr 14,15 en 16 Belgische clubs zijn..mag er dan geen Nederlandse promoveren?
quote:Op zondag 27 april 2008 11:50 schreef Heero87 het volgende:
Ajax
PSV
Feyenoord
AZ Vitesse
Heerenveen
Roda JC NAC
Twente
FC Utrecht
FC Groningen
Anderlecht
Standard
Club Brugge
Racing Genk
AA Gent
Charleroi
Germinal Beerschot
Zou toch een mooie competiie zijn..
Alles hangt er vanaf waar je je op baseert natuurlijk, ik baseer me op de klassementen van de voorbije vijf seizoenen.quote:
Idd, op zich een leuke gedachte en het zal zeker iets opleveren. Maar veel te weinig om zo'n drastische verandering te rechtvaardigen.quote:Op zondag 27 april 2008 16:57 schreef ASroma het volgende:
is het zo moeilijk om te accepteren dat Nederland gewoon klein is en dat we juist door de commercialisering van het hedendaagse voetbal, in Europa niet meer mee kunnen komen..... is dat dan zo erg?
met belgië erbij heb je een afzet markt van 26 miljoen mensen, dit is nog steeds vele malen lager als landen zoals Engeland, Italie, Duitsland, Frankrijk, Spanje. Deze landen hebben ook een groot afzet gebied in Azie. Het enige wat misschien meer opbrengsten zou kunnen opleveren is als het voor een of andere rijke chinees in 1 keer interresant wordt om de beneliga rechten te kopen voor flink wat miljoenen. Maar dat zal niet zo snel gebeuren......... oftewel er veranderd helemaal niets.........
Het grootste deel van de Standard-fans zijn Vlamingen.quote:Op zondag 27 april 2008 02:24 schreef De_Ananas het volgende:
Je kan ook gezeik krijgen met het Frans aangezien we dat in Nederland niet gewend zijn
Als Nederlandse fans naar Standard gaan bijv.
In een Be-Ne-liga heb je 11 Nederlandse clubs en 7 Belgische (uitgaande van de omvang van de bevolking van beide landen).quote:Op zondag 27 april 2008 12:09 schreef Grunner het volgende:
Ik denk niet dat we er veel mee opschieten. Een paar jaar is het leuk om naar Genk of Gent te moeten, maar daarna is de lol er wel van af. Ook voor de sponsors en supporters. En er zal dan echt niet veel meer aan tv-gelden worden betaald. Bovendien denk ik niet dat Nederland België nodig heeft, op een paar clubs na. Enkel als je clubs als Anderlecht, Club Brugge, Standard Luik en Genk inruilt voor wat degradatiekandidaten in Nederland, maar de subtoppers in Nederland zijn verder dan de subtoppers in België.
die zei laatst dat het daar nu al te laat voor is, gepasseerd station. Wil je nu nog aanhaken dan zou je de toppers van Portugal en Schotland erbij moeten nemenquote:
Da's ook al een oud idee: de Atlantic League. Daar deden begin jaren 2000 nogal wat geruchten de ronde over. Van Raaij heeft daar zelfs een aantal clubs voor gepolst.quote:Op maandag 28 april 2008 00:37 schreef rubbereend het volgende:
[..]
die zei laatst dat het daar nu al te laat voor is, gepasseerd station. Wil je nu nog aanhaken dan zou je de toppers van Portugal en Schotland erbij moeten nemen
Anderlecht niet.quote:Op zondag 27 april 2008 22:51 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Het grootste deel van de Standard-fans zijn Vlamingen.
En wat maakt dat uit dan?quote:Op maandag 28 april 2008 01:03 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Anderlecht niet.
Komt er op neer dat je een extra talengebied erbij krijgt wat we niet gewend zijn in Nederland.
quote:Op maandag 28 april 2008 09:53 schreef ErikT het volgende:
Ze moeten tegen elkaar voetballen, niet met elkaar debatteren.
kunnen we de voorronde plek van belgië mooi afpakkenquote:Op maandag 28 april 2008 10:10 schreef N.i.c.k het volgende:
een play off systeem tegen de belgische top 5 waarin 2 CL voorronde plekken te verdienen zijn.
Dat er een helehoop rompslomp omheen komtquote:Op maandag 28 april 2008 09:53 schreef ErikT het volgende:
[..]
En wat maakt dat uit dan?
Ze moeten tegen elkaar voetballen, niet met elkaar debatteren.
Veel problemen geeft dat niet hoor. Clubs als Anderlecht en Standard werken perfect tweetalig.quote:Op maandag 28 april 2008 11:43 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Dat er een helehoop rompslomp omheen komt
Maar de ''KNVB'' moet dna ook in het Frans gaan werken. Nederlandse clubs moeten dan ook half in het Frans werken neem ik aan (de ''Nederlandse'' clubs in Belgie moeten alles tweetalig doen?)quote:Op maandag 28 april 2008 12:17 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Veel problemen geeft dat niet hoor. Clubs als Anderlecht en Standard werken perfect tweetalig.
Op het niveau van de competitie zal je natuurlijk wel tweetalige structuren moeten installeren (scheidsrechtercomité, beroepscomité etcetera). Maar als je de huidige Belgische en Nederlandse structuren samenvoegt, krijg je dat al automatisch.quote:Op maandag 28 april 2008 12:36 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Maar de ''KNVB'' moet dna ook in het Frans gaan werken. Nederlandse clubs moeten dan ook half in het Frans werken neem ik aan (de ''Nederlandse'' clubs in Belgie moeten alles tweetalig doen?)
Stel dat Charleroi dan bij de nieuwe competitie komt (dat stelde iemand voor) dan heb je dus een club die ééntalig is? (ik weet niet of dat bij Charleroi zo isquote:Op maandag 28 april 2008 12:54 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Op het niveau van de competitie zal je natuurlijk wel tweetalige structuren moeten installeren (scheidsrechtercomité, beroepscomité etcetera). Maar als je de huidige Belgische en Nederlandse structuren samenvoegt, krijg je dat al automatisch.
Wat de clubs betreft: in België zijn er nu ook nog steeds veel kleinere Vlaamse en Waalse clubs die ééntalig communiceren.
quote:Tijd rijp voor BeNe-liga
Voetbalwijsheden hebben doorgaans een beperkte houdbaarheidsdatum. De eerste echte Europese speelronde leverde echter een aantal vaststellingen op die wel eens een tijdje overeind zouden kunnen blijven.
Vorige week kregen we alvast de bevestiging van de dominantie van de Engelse en Spaanse teams in de Champions League. Dinamo Kiev hield Arsenal in bedwang en was daarmee de enige ploeg die iets kon halen tegen een vertegenwoordiger van de Premier League of de Primera Division. De 0-3-overwinning van Atletico Madrid in Eindhoven en de 4-0-winst van Chelsea tegen Bordeaux, het nummer twee van één van de vijf grote voetballanden, zeggen eigenlijk alles.
Achter Spanje en Engeland dreigt de nivellering. De overige grote voetballanden vallen terug en vooral de teams uit het vroegere Oostblok zetten hun opmars verder. Zelfs de clubs uit de Serie A en de Bundesliga krijgen het moeilijk. De 1-2-zege van de Roemeense debutant Cluj bij AS Roma is misschien een incident, maar de 0-0 van het Cypriotische Famagusta bij Werder Bremen is wellicht een nog grotere verrassing.
Ons viel vooral de achteruitgang van het Nederlandse en Schotse clubvoetbal op. PSV, een paar jaar terug nog halve finalist in de Champions League, ging met de billen bloot tegen Atletico Madrid en Feyenoord verloor in de Uefacup thuis van de Zweedse koploper Kalmar, die AA Gent uitschakelde maar wel verloor in het Jules Ottenstadion.
Celtic, in 2007 nog bij de laatste zestien van het kampioenenbal, raakte in eigen huis niet voorbij het Deense Aalborg en dit nadat Rangers, in mei verliezend finalist van de Uefacup, al van Europees voetbal was uitgesloten door FBK Kaunas uit Litouwen.
De Old Firm, zoals Celtic en Rangers gezamenlijk genoemd worden, is hét voorbeeld van de ongelijkheid in het Europese topvoetbal. Celtic is de enige club van buiten de vijf grote voetballanden die in de top twintig staat van de rijkste clubs (17de) van het continent.
Een opmerkelijk gegeven, want de formatie die deze zomer voor de derde keer op rij Schots kampioen werd streek amper 1,5 miljoen pond (1,8 miljoen euro) aan tv-rechten op. Dat bedrag zal niet snel verhogen, want de nieuwe overeenkomst tussen de SPL en tv-zender Setanta - dat in 2010 van kracht wordt - bedraagt niet meer dan 31 miljoen pond (38 miljoen euro). Dat is precies vier procent van het nieuwe contract dat de Premier League (775 miljoen pond of 965 miljoen euro) net afsloot. Derby County, dat vorig seizoen laatste eindigde in de Engelse topklasse, nam daardoor 35 miljoen pond (43 miljoen euro, bijna zoveel als het hele nieuwe tv-contract van de Jupiler Pro League met Belgacom) mee naar de eerste klasse.
De Schotse kampioen werd in augustus op het tornooi van Rotterdam weggespeeld door Tottenham en trainer Gordon Strachan wees erop dat de Londenaars uitpakten met drie spelers die 15 miljoen pond hadden gekost. De duurste transfer in de geschiedenis van de Bhoys was Chris Sutton (6 miljoen pond) en dateert al van acht jaar terug. Celtic voetbalt gemiddeld nochtans voor 20.000 toeschouwers meer dan de Spurs.
Zolang de rijkste clubs van Europa zoveel buitenlanders mogen opstellen als ze willen, zal de kloof met de rest steeds groter worden. Het jong talent vertrekt op deze manier immers steeds vroeger uit de kleinere voetballanden. De '6+5'-regel van Sepp Blatter zou veel kunnen oplossen, maar het is hoogst onzeker of de Europese politici er ooit van willen weten.
Michel Platini wil meer gelijkheid in het Europees voetbal en de enige oplossing lijkt dat clubs uit kleinere landen in een grotere markt actief worden. Dat beaamde vorige week ook Jonathan Hill, het hoofd van het Uefa-bureau in Brussel, tijdens een lezing in Zellik voor de Stichting Marketing.
Een officieel standpunt heeft de Uefa nog niet bekendgemaakt, maar de Europese voetbalunie zou zich niet langer verzetten tegen grensoverschrijdende competities. Begin deze eeuw strandde een plan voor de oprichting van een Atlantic League (met clubs uit Nederland, België, Schotland en Portugal) nog op een njet van de Uefa.
Het Engelse voetbalmaandblad Four Four Two beweert dat er al informele gesprekken zijn geweest tussen het hoofdkwartier in Nyon en Schotse, Nederlandse en Belgische topclubs. Het is echter zeer de vraag of een liga met Schotse, Portugese, Nederlandse en Belgische clubs het grote publiek kan boeien. Daarom lijkt het beter het idee van een BeNe-competitie weer op te diepen, zoals Ajax-trainer Marco van Basten onlangs weer deed. De goede beurt van Standard en Club Brugge in de Uefacup en de bouwplannen van veel Belgische verenigingen zou de Nederlandse Eredivisie dit keer wel kunnen overtuigen dat een huwelijk voor alle partijen interessant kan zijn.
François Colin geeft wekelijks zijn eigenzinnige kijk op de voetbalactualiteit.
Nou, gaan met die banaan!quote:Een officieel standpunt heeft de Uefa nog niet bekendgemaakt, maar de Europese voetbalunie zou zich niet langer verzetten tegen grensoverschrijdende competities.
Ik zie het probleem niet, Ajax speelt nu toch ook in Limburg?quote:Op maandag 28 april 2008 11:43 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Dat er een helehoop rompslomp omheen komt
en dat zal ook helemaal niet gaan veranderen door een BeNeLiga. Pas bij een vertienvoudiging van de begroting zouden 'we' weer mee gaan doen. Die enkele Vlaming die bij een BeNeLiga aan de begroting bij gaat dragen gaat daar echt niet voor zorgen...quote:Op woensdag 24 september 2008 13:55 schreef ASroma het volgende:
Dat we in een Europa buiten incidentele succesen niet meer mee kunnen komen is jammer,
Idd, andere dingen.. zoals Italië of Duitsland.quote:Op woensdag 24 september 2008 13:55 schreef ASroma het volgende:
Die bubble waar spanje en engeland op dit moment in verkeren, draait zich ook nog wel om. Zodra al die geldschieters andere dingen gaan doen.
Gewoon de laatste 3 degraderen, dan heb je al die Belgische clubs er zo weer uitquote:Op woensdag 24 september 2008 15:08 schreef Damzkieee het volgende:
En levert dan de eerste divisie van Nederland ook 2 promovendi en de Belgische maar 1?
Als dit doorgaat gaan we degraderen
Beter voetbal.quote:Op woensdag 24 september 2008 19:08 schreef pfaf het volgende:
Ik kan echt geen enkel voordeel van een BeNeLiga bedenken. Wellicht kan iemand me hier vertellen wat nou écht het voordeel zou zijn?
Die enkele Vlaming? Het gaat wel wat verder hoor. Volgens mij kan je met zo'n Benelux-Liga best 120 miljoen euro aan televisierechten vangen. Dat zou voor de beste teams in zo'n liga toch 12 tot 15 miljoen euro kunnen opleveren. Dat blijft natuurlijk veel minder dan dan de Europese toplanden, maar het is ook een fundamentele verhoging tegenover vandaag. En dan hebben we het nog niet over de sponsoring gehad.quote:Op woensdag 24 september 2008 15:01 schreef pfaf het volgende:
[..]
en dat zal ook helemaal niet gaan veranderen door een BeNeLiga. Pas bij een vertienvoudiging van de begroting zouden 'we' weer mee gaan doen. Die enkele Vlaming die bij een BeNeLiga aan de begroting bij gaat dragen gaat daar echt niet voor zorgen...
Meer gelijkwaardige teams, beter voetbal, meer geld, hopelijk betere spelers, meer kans op succes in Europa. Alleen is het denk ik wel lastig aanpikken voor de clubs in de liga's er onder.quote:Op woensdag 24 september 2008 19:08 schreef pfaf het volgende:
Ik kan echt geen enkel voordeel van een BeNeLiga bedenken. Wellicht kan iemand me hier vertellen wat nou écht het voordeel zou zijn?
Waarom? De Baltische staten hebben nu ook al een grensoverschrijdende competitie, en de Scandinavische Royal League denkt aan uitbreiding met Finland en IJsland. Waarom hier niet?quote:Op donderdag 25 september 2008 00:34 schreef rubbereend het volgende:
ik denk dat dit een beetje een gepasseerd station is..........
met alleen België lijtk me dit gepasseerd station. Er zijn maar weinig clubs die iets zouden toevoegen hier. BelgiË loopt 25 jaar achter qua accomodaties. Als je wat wil zul je Schotland en/of Portugal erbij moeten betrekken.quote:Op donderdag 25 september 2008 00:45 schreef Radegast het volgende:
[..]
Waarom? De Baltische staten hebben nu ook al een grensoverschrijdende competitie, en de Scandinavische Royal League denkt aan uitbreiding met Finland en IJsland. Waarom hier niet?
Ik wel. Ik zie liever in het nieuwe stadion van Feyenoord met 80.000+ fans een wedstrijd tegen Anderlecht dan pak 'm beet Volendam.quote:
Die verhoging is aardig, maar ook niet zo hoog dat we in de buurt van toplanden komen. Verder wordt gemakshalve even vergeten dat die hogere inkomsten maar ten bate komt van een kleiner aantal Nederlandse ( of Belgische ) teams...quote:Op donderdag 25 september 2008 00:30 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Die enkele Vlaming? Het gaat wel wat verder hoor. Volgens mij kan je met zo'n Benelux-Liga best 120 miljoen euro aan televisierechten vangen. Dat zou voor de beste teams in zo'n liga toch 12 tot 15 miljoen euro kunnen opleveren. Dat blijft natuurlijk veel minder dan dan de Europese toplanden, maar het is ook een fundamentele verhoging tegenover vandaag. En dan hebben we het nog niet over de sponsoring gehad.
Hier idem. Nu gaan er 6 Nederlandse teams Europa in, dan zal dat na samenvoeging nog maar 3 ofzo zijn. Ik zie niet in hoe dat het Nederlandse voetbal ten goede kan komen? En meer kans op succes in Europa zeg je? Maar als Brugge en Anderlecht 1 en 2 worden in de BeNeLiga, hoe wil je dan als Nederlandse club succes in Europa vergaren?quote:Op donderdag 25 september 2008 00:35 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Meer gelijkwaardige teams, beter voetbal, meer geld, hopelijk betere spelers, meer kans op succes in Europa. Alleen is het denk ik wel lastig aanpikken voor de clubs in de liga's er onder.
De vraag is echter of het allemaal uit zal komen
Beetje oneerlijke vergelijking hè.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:14 schreef ES57 het volgende:
[..]
Ik wel. Ik zie liever in het nieuwe stadion van Feyenoord met 80.000+ fans een wedstrijd tegen Anderlecht dan pak 'm beet Volendam.
Vooral de wedstrijden naar Portugal zullen volle uitvakken trekken.quote:Op donderdag 25 september 2008 00:53 schreef rubbereend het volgende:
[..]
met alleen België lijtk me dit gepasseerd station. Er zijn maar weinig clubs die iets zouden toevoegen hier. BelgiË loopt 25 jaar achter qua accomodaties. Als je wat wil zul je Schotland en/of Portugal erbij moeten betrekken.
Laten we het hopen. Er zijn een hoop clubs in Nederland die plannen hebben om het stadion uit te breiden en er komen steeds meer mensen kijken. Alleen de top 3 faalt de laatste 2 jaar een beetje in het scoutings en aankoopbeleid imo, maar verder hebben we een mooie competitie. Ik zit echt niet te wachten op een competitie met de Belgen.quote:Op donderdag 25 september 2008 00:34 schreef rubbereend het volgende:
ik denk dat dit een beetje een gepasseerd station is..........
Ik zit dan meer te denken aan een opzet waarbij de stand in het kampioenschap en de quotiënt op de UEFA ranglijst bepalend is voor wie er Europa in mag. Dus veel meer dan de zes of zeven clubs die het normaal zijn. Maar dat zal wel niet mogen ...quote:Op donderdag 25 september 2008 10:25 schreef pfaf het volgende:
Hier idem. Nu gaan er 6 Nederlandse teams Europa in, dan zal dat na samenvoeging nog maar 3 ofzo zijn. Ik zie niet in hoe dat het Nederlandse voetbal ten goede kan komen? En meer kans op succes in Europa zeg je? Maar als Brugge en Anderlecht 1 en 2 worden in de BeNeLiga, hoe wil je dan als Nederlandse club succes in Europa vergaren?
Het is ook helemaal niet de ambitie om aan te sluiten bij de absolute Europese top. Eerder om een plaatsje in de subtop te veroveren, en te vermijden dat de Russen, Roemenen of Oekraïners ons helemaal voorbij donderen.quote:Die verhoging is aardig, maar ook niet zo hoog dat we in de buurt van toplanden komen. Verder wordt gemakshalve even vergeten dat die hogere inkomsten maar ten bate komt van een kleiner aantal Nederlandse ( of Belgische ) teams...
Dat is wat mij betreft ook de grootste moeilijkheid. Daarom is het heel belangrijk dat de UEFA de plannen steunt en eventueel voor een oplossing kan zorgen. Zonder die steun heeft het inderdaad weinig zin.quote:Hier idem. Nu gaan er 6 Nederlandse teams Europa in, dan zal dat na samenvoeging nog maar 3 ofzo zijn. Ik zie niet in hoe dat het Nederlandse voetbal ten goede kan komen? En meer kans op succes in Europa zeg je? Maar als Brugge en Anderlecht 1 en 2 worden in de BeNeLiga, hoe wil je dan als Nederlandse club succes in Europa vergaren?
quote:Er gaan weer stemmen op om samen met Nederland een competitie te organiseren. Dat zou de TV-markt vergroten én het niveau verhogen.»
D'Onofrio: «Vandaag zijn we niet klaar om die stap te zetten. Maar ik ben het idee op zich niet ongenegen.»
Vanden Stock: «Het idee van een BeNeLiga is al tien jaar oud. Michel Verschueren, mijn vader en ikzelf zijn ervoor gemassacreerd. Wij wilden zogezegd de dood van het Belgisch voetbal.»
Het échte probleem was toen toch dat Nederland er geen oren naar had?
Vanden Stock: «Het is waar dat Nederland toen niet van ons wou weten. Feyenoord had op dat moment net de UEFA-Cup gewonnen, ze zagen in ons geen evenwaardige partner. Maar vandaag zijn het merkwaardig genoeg de Nederlanders die daar terug over beginnen. Ze beginnen daar ook te beseffen dat ze Europees hun aura en hun kracht aan het verliezen zijn. PSV was het laatste bastion. Ze spelen nog wel Champions League, maar krijgen daar nu ook klappen.»
D'Onofrio: «Standard is op dit moment sterker dan PSV.»
Vanden Stock: «De discussie wordt opnieuw gevoerd, maar met ons in een sterkere positie dan tien jaar geleden.»
Is de BeNeLiga nu dichterbij dan toen?
Vanden Stock: «Neen, omdat er nog altijd geen initiatief is. Maar we horen wel veel waaien vanuit Nederland.»
Moeten jullie het initiatief niet opnieuw nemen?
Vanden Stock: «Ik ga me geen tweede keer laten afslachten zoals tien jaar geleden. Maar ik zal wel meeduwen van buitenaf als er iemand het initiatief neemt. Het gaat er om dat we Europees zeer ambitieus blijven. Maar dat interesseert niemand onder de andere clubs van eerste klasse. We proberen al lang een meerderheid te overtuigen om vooruit te gaan. Maar de meerderheid wil niet mee. Hun vrees is dat zij dan niet meer meedoen.»
D'Onofrio: «Dat is echt vermoeiend!»
Vanden Stock: «Zelfs bij de grote clubs zijn er die schrik hebben om een alliantie met Nederland aan te gaan. Want als die er komt, neemt het aantal Europese tickets voor ons land natuurlijk af. En de concurrentie wordt alleen maar groter. We zùllen niet elk jaar Europees spelen.»
Willen jullie dat risico lopen?
Vanden Stock: «Wij wel, omdat ons voetbal er beter van zou worden.»
D'Onofrio: «Ik heb er ook geen probleem mee. Maar je moet die vraag stellen aan de meerderheid hé. Als ik in de Profliga iets zeg, vinden ze mij 'con'. Maar ik heb voor dingen gevochten hoor.»
Vanden Stock (lacht): «Toch niet voor de hervorming van de competitie, hé.»
D'Onofrio (lacht nog harder): «Er moest een club zijn die daar voor vocht, maar niet tevéél. (cynisch) Kwestie van de taken goed te verdelen hé.»
Vanden Stock: «Een BeNecompetitie zou een zeer goede stap zijn voor het Belgische én het Nederlandse voetbal. Meer volk, een grotere TV- en sponsormarkt. Maar schrijf niet: Vanden Stock en D'Onofrio lanceren opnieuw de BeNeLiga, want dan gaan sommigen dat weer misbruiken. (Droog) Ik wil niets!»
D'Onofrio (grijnzend): «Voilà! Héél juist!»
dat zijn allemaal competities die georganiseerd zijn buiten de nationale competitie om. In Zweden willen ze ook echt niet van hun nationale competitie af ondanks dat ze het europees niet kunnen bijbenen. De competitie opzich is veel te interresant om dat op te geven. En dat geldt voor Nederland ook, het lijkt me alleen maar mooi een competitie waar elk jaar 5-6 clubs strijden om het kampioenschap tot de laatste speelrondes. Dat gebeurd de laatste jaren sowieso al.....quote:Op donderdag 25 september 2008 00:45 schreef Radegast het volgende:
[..]
Waarom? De Baltische staten hebben nu ook al een grensoverschrijdende competitie, en de Scandinavische Royal League denkt aan uitbreiding met Finland en IJsland. Waarom hier niet?
soort league cup idee als in engeland, dus naast de bestaande nationale bekers zodat de amateurs wel gewoon een (kans) hebben.... zo initiatief zou ik wel toejuichen.... http://nl.wikipedia.org/wiki/League_Cupquote:Op donderdag 25 september 2008 12:48 schreef Tvduijn het volgende:
Bekertje met Nederlandse en Belgische clubs lijkt me wel leuk, lijkt me iets realistischer dan een hele competitie in ieder geval.
Ja lijkt me een top idee, denk dat het inderdaad het beste is als het naast het huidige bekertoernooi komt. Enige probleem is dat het misschien de waarde van de nationale beker verkleint, waardoor dat minder boeiend wordt, of dat juist deze nieuwe beker door de niet bestaande historie niet serieus wordt genomen.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:56 schreef ASroma het volgende:
[..]
soort league cup idee als in engeland, dus naast de bestaande nationale bekers zodat de amateurs wel gewoon een (kans) hebben.... zo initiatief zou ik wel toejuichen.... http://nl.wikipedia.org/wiki/League_Cup
Ze hebben het eerder over de kritiek van de kleinere clubs in eigen land denk ik.quote:Op donderdag 25 september 2008 11:57 schreef pfaf het volgende:
Raar verhaal zeg. Zo was PSV al jaren voor zo'n competitie en nu hebben ze het over afslachten?
Of misschien een bekertoernooi na de winterstop met de topteams die Europees al uitgeschakeld zijn. Maar stel dat Ajax, PSV, Anderlecht en Standard dan eens allemaal overwinteren, dan boet je toernooi al veel aan waarde in natuurlijk...quote:Op donderdag 25 september 2008 13:00 schreef Tvduijn het volgende:
[..]
Ja lijkt me een top idee, denk dat het inderdaad het beste is als het naast het huidige bekertoernooi komt. Enige probleem is dat het misschien de waarde van de nationale beker verkleint, waardoor dat minder boeiend wordt, of dat juist deze nieuwe beker door de niet bestaande historie niet serieus wordt genomen.
En dat scenario is niet zo onwaarschijnlijk, zeker niet als er veel (top)clubs in de UEFA cup zitten. In principe zouden alle grote clubs wel moeten overwinteren in de UEFA cup, vaak zitten de uitschakelingen van de Nederlandse ploegen niet in de poulefase maar in de knock-out voor de poule of erna.quote:Op donderdag 25 september 2008 13:05 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Of misschien een bekertoernooi na de winterstop met de topteams die Europees al uitgeschakeld zijn. Maar stel dat Ajax, PSV, Anderlecht en Standard dan eens allemaal overwinteren, dan boet je toernooi al veel aan waarde in natuurlijk...
Maar ze spreken in hun buurlanden allemaal een andere taal, wij zitten in de unieke positie dat we allemaal Nederlands spreken/verstaan.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:41 schreef ASroma het volgende:
[..]
dat zijn allemaal competities die georganiseerd zijn buiten de nationale competitie om. In Zweden willen ze ook echt niet van hun nationale competitie af ondanks dat ze het europees niet kunnen bijbenen. De competitie opzich is veel te interresant om dat op te geven. En dat geldt voor Nederland ook, het lijkt me alleen maar mooi een competitie waar elk jaar 5-6 clubs strijden om het kampioenschap tot de laatste speelrondes. Dat gebeurd de laatste jaren sowieso al.....
België =/= Vlaanderen =/= Belgiëquote:Op donderdag 25 september 2008 13:15 schreef Roi het volgende:
[..]
Maar ze spreken in hun buurlanden allemaal een andere taal, wij zitten in de unieke positie dat we allemaal Nederlands spreken/verstaan.
wat pfaf zegtquote:Op donderdag 25 september 2008 13:15 schreef Roi het volgende:
[..]
Maar ze spreken in hun buurlanden allemaal een andere taal, wij zitten in de unieke positie dat we allemaal Nederlands spreken/verstaan.
Hoe is het met je Frans (en Duits)?quote:Op donderdag 25 september 2008 13:15 schreef Roi het volgende:
[..]
Bestel jij lekker een pain du stok bij een Wallonierquote:Op donderdag 25 september 2008 13:15 schreef Roi het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 17 maart 2009 02:23 schreef Laton het volgende:
wat een kutplan.
Vraag ik mij af, er zijn in Belgie niet zo gek veel goede clubs die met der Nederlandse (sub)top mee kunnen draaien...quote:Op dinsdag 17 maart 2009 02:18 schreef Emimich het volgende:
Feyenoord zou trouwens dit jaar gedegradeerd zijn als we zo'n competitie gehad hadden.
Klopt met die 3 clubs wel, maar de rest is veel minder aantrekkelijk dan een FC Limburgquote:Op dinsdag 17 maart 2009 10:10 schreef fuckbuddy het volgende:
Tis toch schitterend om te te kunnen meten met betere clubs dan hetgeen er nu onderin het rechterrijtje bungeld?
Anderlecht, Standard Luik, Club Brugge vs "jouw club" is idd veel aantrekkelijker dan een FC Limburg... Ik ben voor.
De competitie word ook sterker, dus misschien heeft dat ook voordelen.
Transfers etc.
Had je dit een jaar of 6 tot geleden ook gezegd?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 10:10 schreef fuckbuddy het volgende:
Tis toch schitterend om te te kunnen meten met betere clubs dan hetgeen er nu onderin het rechterrijtje bungeld?
Anderlecht, Standard Luik, Club Brugge vs "jouw club" is idd veel aantrekkelijker dan een FC Limburg... Ik ben voor.
De competitie word ook sterker, dus misschien heeft dat ook voordelen.
Transfers etc.
Hier sluit ik me bij aan. Clubs die jarenlang stapje voor stapje onderweg zijn om zich tot een stabiele eredivisie te ontwikkelen worden opeens van tafel geveegd.quote:Op donderdag 25 september 2008 13:31 schreef ASroma het volgende:
waarom zou je clubs als heracles, de graafschap, sparta, Ado etc. in de rug willen steken? Clubs met historie en clubs die in de bloei zitten naar een hoger plan..... Het is juist een mooie ontwikkeling dat deze clubs meer betekenis krijgen in het nederlandse voetbal... Alleen een nieuwe competitie of bekertoernooi naast de bestaande competities zou een extra waarde kunnen zijn..
Als dit afgeschaft gaat worden krijgt de concurrentiepositie van veel clubs nog een knauw. Zo zullen er ongetwijfeld nog meer verschillen zijn.quote:Dankzij Belgacom TV en de versoepelde fiscale wetgeving stroomt het geld bij de clubs toch binnen. In ruil voor de niet meer dan logische gelijkschakeling van de belastingschalen voor buitenlandse en Belgische professionele sportbeoefenaars kunnen de profclubs vanaf dit jaar liefst 80 procent van de bedrijfsvoorheffing van de staat terugvorderen. Een gedeelte van dat geld moet wel in de jeugd worden geïnvesteerd. Het lachertje van de eeuw. Die jeugd zijn profs van minder dan 23 jaar, binnen- én buitenlanders. En er is zelfs geen controlemechanisme. Het is een regel opgesteld door voetbalondeskundige politici onder leiding van basketfanaat Johan Vande Lannotte (sp.a) die zijn doel volledig voorbijschiet.
Platini wil de regels veranderen, waardoor landen samen competities mogen opstellen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 11:58 schreef ErikT het volgende:
Waarom is dit nu opeens weer in de aandacht?
Excellent.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:08 schreef pfaf het volgende:
[..]
Platini wil de regels veranderen, waardoor landen samen competities mogen opstellen.
Ow?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:33 schreef ErikT het volgende:
[..]
Excellent.
Met België erbij hebben we ook weer 3 CL plaatsen in 1 competitie.
Zij hebben er toch ook één? Lijkt me sterk dat de CL met 31 teams gaat beginnen als er een BeNe-liga komt.quote:
Ik denk dat we dan gewoon als 1 land op de UEFA-lijst komen en alles onder België een plek omhoog schuift. Het lijkt me zéér onwaarschijnlijk dat we zomaar een plek cadeau gaan krijgen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:39 schreef ErikT het volgende:
[..]
Zij hebben er toch ook één? Lijkt me sterk dat de CL met 31 teams gaat beginnen als er een BeNe-liga komt.
als het zo makkelijk zou gaanquote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:39 schreef ErikT het volgende:
[..]
Zij hebben er toch ook één? Lijkt me sterk dat de CL met 31 teams gaat beginnen als er een BeNe-liga komt.
Heeft niets met ambitie te maken.quote:
Wat hebben brabanders te maken met die belgen? Wij hebben genoeg clubs voor een eigen competitiequote:Op dinsdag 17 maart 2009 14:34 schreef pfaf het volgende:
Word Venomsnake, Word. Wellicht leuk voor Brabanders, Limburgers en Zeeuwen, maar wat heb ik met die Belgen te maken?
quote:
Nogal, conservatieve rukkersquote:
Grotere markt, hoger niveauquote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:32 schreef ASroma het volgende:
kom dan met argumenten!!, heb nog geen 1 goed argument gehoord om het wel te doen......
enige argument is jippi we hebben zogenaamd 3 extra topwedstrijden erbij met brugge,luik,anderlecht... nou ik denk dat heel wat nederlanders warm lopen om een frutos te zien in de kuip dan wel de arena
Op welk niveau? Wat een schieten we met een paar miljoen Belgen en een paar clubs die de begroting van Nederlandse middenmotors in hemelsnaam op? Of we nu 1/10 van de Engelse markt hebben of 1/11 maakt toch geen bal uit?quote:
das puur statistiek dan..... zoiets moet natuurlijk nog maar blijken (en onderzocht worden) kan me zo voorstellen dat een heleboel mensen geen affiniteit zullen hebben met zo'n beneliga, zowel in belgie als nederland.quote:
Oh, je verwacht meteen dat we de premier league, de rijkste competitie ter wereld naar de kroon kunnen steken?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
Op welk niveau? Wat een schieten we met een paar miljoen Belgen en een paar clubs die de begroting van Nederlandse middenmotors in hemelsnaam op? Of we nu 1/10 van de Engelse markt hebben of 1/11 maakt toch geen bal uit?
Alsof ik affiniteit heb met de Graafschap, Volendam etc....quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:17 schreef ASroma het volgende:
[..]
das puur statistiek dan..... zoiets moet natuurlijk nog maar blijken (en onderzocht worden) kan me zo voorstellen dat een heleboel mensen geen affiniteit zullen hebben met zo'n beneliga, zowel in belgie als nederland.
Zucht. Wie wil je dan naar voorbij? Duitsland, met 85 miljoen inwoners? Italie met 57? Frankrijk met 60? Spanje met 46? Face it, die enkele voetballiefhebber in België gaat echt geen verschil maken.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Oh, je verwacht meteen dat we de premier league, de rijkste competitie ter wereld naar de kroon kunnen steken?![]()
Ja, als je dat als referentiepunt neemt kan je altijd wel cynisch blijven zeiken
Daar heb je toch de CL en UEFA-cup voor?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Alsof ik affiniteit heb met de Graafschap, Volendam etc....![]()
Ik wil gewoon wedstrijden op een hoger niveau zien, Anderlecht en Club Brugge > de Graafschap en Volendam.
dit dus. laten we dan gewoon de eredivisie afschaffen als nationale competitie je toch niet boeit. ga je toch gewoon duitste competitie kijkenquote:Op dinsdag 17 maart 2009 14:29 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Heeft niets met ambitie te maken.![]()
Ik heb helemaal niets met Belgie, en belgisch voetbal interesseert me gewoon geen flikker.
10 miljoen Belgen erbij betekent wel een toename met meer dan 60%. Niet onaardig. En de Belgische budgetten gaan vanzelf de hoogte in wanneer ze in een BeNe-Liga spelen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
Op welk niveau? Wat een schieten we met een paar miljoen Belgen en een paar clubs die de begroting van Nederlandse middenmotors in hemelsnaam op? Of we nu 1/10 van de Engelse markt hebben of 1/11 maakt toch geen bal uit?
Voor topwedstrijden tegen buitenlandse clubs hebben we de Uefacup en de Champions League.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Alsof ik affiniteit heb met de Graafschap, Volendam etc....![]()
Ik wil gewoon wedstrijden op een hoger niveau zien, Anderlecht en Club Brugge > de Graafschap en Volendam.
Maar die 60% doet geen enkele kloof dichten of gat slaan. Dat zijn marginale extra's.quote:Op woensdag 18 maart 2009 00:04 schreef Heero87 het volgende:
[..]
10 miljoen Belgen erbij betekent wel een toename met meer dan 60%. Niet onaardig. En de Belgische budgetten gaan vanzelf de hoogte in wanneer ze in een BeNe-Liga spelen.
Dat verschil van die paar Belgische voetballiefhebbers maakt echt geen bal uit. Denk je dat ze Italië wel de uitzendrechten van een BeNe-Liga willen kopen, in plaats van de Eredivisie?quote:Ten tweede is het helemaal niet de bedoeling om de Engelsen, Spanjaarden of Italianen bij te halen. Dat zou bijzonder naïef zijn. Doel is enkel de kloof kleiner te maken en de oprukkende Oostblokkers voor te blijven.
En voor Volendam-De Graafschap heb je in het geval van de Beneliga toch de divisie die daar net onder zit?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:51 schreef pfaf het volgende:
[..]
Daar heb je toch de CL en UEFA-cup voor?
Man dat gebeurd niet in Nederland?quote:Op woensdag 18 maart 2009 01:07 schreef Ofyles2 het volgende:
Na wat ik allemaal heb meegemaakt in België, sta ik zeer vijandig tegenover de BeNeLiga.
De Jupiler League blinkt tegenwoordig uit in scheidsrechterlijke dwalingen, betonvoetbal, financiële perikelen e.d..
Ja? Your point being?quote:Op woensdag 18 maart 2009 09:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En voor Volendam-De Graafschap heb je in het geval van de Beneliga toch de divisie die daar net onder zit?
Idd. Het niveau van de competitie zal stijgen. Niet voorbij dat van Spanje, Italië of Engeland, maar het zal stijgen. Dat is voor alle clubs gunstig. Meer moeilijke wedstrijden maakt beter.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:16 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Ik ga met alle respect liever naar Brugge, Standard of Anderlecht dan naar Volendam, Graafschap of VVV ik noem maar wat. Het niveau zal dan ook hard omhoog gaan omdat er veel meer goede spelers in de competitie spelen.
Maar laten we eerst eens een gezamelijk bekertoernooi organiseren en kijken hoe dat gaat.
Nee, de het niveau van enkele teams zal stijgen, niet alle clubs. En vanwege Anderlecht of Standard kun je echt niet spelers halen die eerst onhaalbaar waren.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:24 schreef ErikT het volgende:
[..]
Idd. Het niveau van de competitie zal stijgen. Niet voorbij dat van Spanje, Italië of Engeland, maar het zal stijgen. Dat is voor alle clubs gunstig. Meer moeilijke wedstrijden maakt beter.
De competitie zal ook weer iets aantrekkelijker worden om te voetballen voor een voetballer.
Ik zie liever Ajax-Baracelona en Ajax- BVB dan Ajax-Volendam, maar wat is het punt daarvan? Voor zulke wedstrijden is er Europees voetbal...quote:En ik heb inderdaad liever 2x PSV - Anderlecht dan 2x PSV - Volendam per jaar. Met de 4 beste Belgische clubs komen er zo toch 8 interessante wedstrijden bij per seizoen. Dat vind ik nogal wat, op 34.
Als je tegen betere tegenstanders speelt, word je beter.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:29 schreef pfaf het volgende:
Nee, de het niveau van enkele teams zal stijgen, niet alle clubs. En vanwege Anderlecht of Standard kun je echt niet spelers halen die eerst onhaalbaar waren.
Europees voetbal? Je bedoelt die paar potjes tegen Oost-blok landen voor de winterstop die de Nederlandse clubs elk jaar spelen?quote:Ik zie liever Ajax-Baracelona en Ajax- BVB dan Ajax-Volendam, maar wat is het punt daarvan? Voor zulke wedstrijden is er Europees voetbal...
Dat is lekker realistisch.quote:Zou overigens ook leuk zijn als Standard, Anderlecht en Club 1,2 en 3 worden het eerste jaar. Eindigen we met 1 Nederlandse club in Europa, leuk! Of ben ik nu zo nationalistische en moet ik gaan juichen dat Belgische clubs in Europa spelen.
Die andere clubs voegen toch niets toe joh, dat zijn gewoon van die standaard wedstrijdjes waar geen reet aan is. Die worden nog meestal zakelijk gewonnen door de top teams.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:29 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nee, de het niveau van enkele teams zal stijgen, niet alle clubs. En vanwege Anderlecht of Standard kun je echt niet spelers halen die eerst onhaalbaar waren.
[..]
En wat helpt het Feyenoord hogerop als ze in de Eerste Divsie spelen? Of Vitesse?quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:36 schreef ErikT het volgende:
[..]
Als je tegen betere tegenstanders speelt, word je beter.
quote:Europees voetbal? Je bedoelt die paar potjes tegen Oost-blok landen voor de winterstop die de Nederlandse clubs elk jaar spelen?
Waarom niet? Maar je gaat wederom aan m'n punt voorbij: Je strijdt met de helft van de Nederlandse teams (de andere helft moet namelijk wieberen) voor dezelfde hoeveelheid Europese plekken. Hoe kun je daar als LAND in hemelsnaam sterker van worden?quote:Dat is lekker realistisch.
Dat lijkt me ook een goed idee. Zien we daarna weer verder.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:43 schreef zjroentje het volgende:
Laat ze, zoals eerder al gezegd hier, maar eerst eens een gezamelijk bekertoernooi organiseren.
Huh? Sorry, dit snap ik niet.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:46 schreef pfaf het volgende:
En wat helpt het Feyenoord hogerop als ze in de Eerste Divsie spelen? Of Vitesse?
Het is maar net hoe je het wil definiëren.quote:![]()
Jezus, ben ik met een stel geestelijk gehandicapten in discussie ofzo?
Jaquote:Je bedoelt
HSV
Schalke
Fiorentina
Marseille
Rennais
PSG
VfL Wolfsburg
AC Milan
Aston Villa
Udinese
Deportivo La Coruña
Arsenal
Atlético Madrid
Liverpool
CSKA Moscow
Racing Santande
Manchester City
Tottenham Hotspur
Sporting Braga
Portsmouth
AS Nancy
En dat is alleen dit jaar.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Jij doet net alsof dat allemaal al besloten is. Alsof er ook maar één club akkoord zou gaan met die opzet.quote:Waarom niet? Maar je gaat wederom aan m'n punt voorbij: Je strijdt met de helft van de Nederlandse teams (de andere helft moet namelijk wieberen) voor dezelfde hoeveelheid Europese plekken. Hoe kun je daar als LAND in hemelsnaam sterker van worden?
Dan zou de begstedingsbudget van de Nederlandse clubs natuurlijk ook vanzelf gaan stijgen waardoor die van clubs als Willem II, Roda, NEC, etc. wellicht op hetzelfde niveau komen als die van Genk. Waarvoor moet je dan bijvoorbeeld Willem II gaan slachtofferen?quote:de versoepelde fiscale wetgeving stroomt het geld bij de clubs toch binnen. In ruil voor de niet meer dan logische gelijkschakeling van de belastingschalen voor buitenlandse en Belgische professionele sportbeoefenaars kunnen de profclubs vanaf dit jaar liefst 80 procent van de bedrijfsvoorheffing van de staat terugvorderen. Een gedeelte van dat geld moet wel in de jeugd worden geïnvesteerd. Het lachertje van de eeuw. Die jeugd zijn profs van minder dan 23 jaar, binnen- én buitenlanders. En er is zelfs geen controlemechanisme. Het is een regel opgesteld door voetbalondeskundige politici onder leiding van basketfanaat Johan Vande Lannotte (sp.a) die zijn doel volledig voorbijschiet.
(Bijna) De helft van de competitie degradeert om plaats te maken voor Belgische clubs.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:49 schreef ErikT het volgende:
[..]
Huh? Sorry, dit snap ik niet.
Nogmaals: van betere tegenstanders word je beter. Van meer goede clubs wordt een competitie sterker.
Een klein beetje maar.quote:Het is maar net hoe je het wil definiëren.
Jaik chargeerde.
Het is toch de enige logische optie. Jouw idee dat de Europese plaatsen bij elkaar opgeteld gaan worden is een utopie. Hoogstens de UEFA-coefficieten, maar zelfs dan schieten we er geen bal mee op.quote:Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Jij doet net alsof dat allemaal al besloten is. Alsof er ook maar één club akkoord zou gaan met die opzet.
Een stijging met 60% kan je toch moeilijk een marginale extra noemen? Inderdaad, in vergelijking met de grote voetballanden stelt 10 miljoen niet heel veel voor, maar zoals eerder gezegd is het absoluut niet de bedoeling om hen plots voorbij te steken.quote:Op woensdag 18 maart 2009 08:36 schreef pfaf het volgende:
[..]
Maar die 60% doet geen enkele kloof dichten of gat slaan. Dat zijn marginale extra's.
Maar wie spreekt er nu over Italië? Eén ding is zeker: de tv-inkomsten van de BeNe-Liga clubs zullen drastisch toenemen, maar dan vooral door binnenlandse rechten. Tel de tv-inkomsten van België (50 miljoen) en Nederland (?) eens bij elkaar, plus een extra bonus. Dat zou wel eens 110-120 miljoen euro kunnen opleveren. .quote:Dat verschil van die paar Belgische voetballiefhebbers maakt echt geen bal uit. Denk je dat ze Italië wel de uitzendrechten van een BeNe-Liga willen kopen, in plaats van de Eredivisie?
Een groter aantal clubs? Hoezo? Je krijgt niet plots een competitie met 32 clubs hoor?quote:De kans is zelfs aanwezig dat de clubs minder aan TV-gelden gaan incasseren, het bedrag moet namelijk over een aantal grotere clubs meer verdeeld worden. Het aandeel van een Nederlandse topclub aan TV-inkomsten zal dus redelijk sterk afnemen.
Ga praten met beide regeringen.quote:hoe gaan we het doen met de regelgeving? Mogen de Belgen buitenlanders voor een prikkie op de loonlijst zetten terwijl Nederlandse clubs minimaal 4 ton per seizoen moeten spenderen aan een buitenlandse speler.
Verder heb je een aanzienlijk verschil op het gebied van het belastingsysteem. De Belgen krijgen de lusten (extra TV- en eventueel sponsorinkomsten) van Nederland erbij en behouden op fiscaal gebied een voordeel? Dan steek je als club in principe een mes in je eigen rug, interessante talenten, zullen immers eerder voor een Belgische club kiezen. Anderlecht strijd met PSV om een talent, die men door de extra inkomsten van de BeNe-Liga kan betalen, en het talent kiest vervolgens voor Anderlecht omdat hij daar netto meer overhoudt.
Je vergeet wel één belangrijke factor: Platini wil de kloof tussen de grote en kleine voetballanden verkleinen en heeft daar blijkbaar veel voor over. Een nee heb je, een ja kan je krijgen.quote:Alsof de UEFA toe zal staan dat – omdat we zo graag samen willen – de halve competitie Europa ingaat.
gast serieus?quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:13 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Een stijging met 60% kan je toch moeilijk een marginale extra noemen? Inderdaad, in vergelijking met de grote voetballanden stelt 10 miljoen niet heel veel voor, maar zoals eerder gezegd is het absoluut niet de bedoeling om hen plots voorbij te steken.
[..]
Maar wie spreekt er nu over Italië? Eén ding is zeker: de tv-inkomsten van de BeNe-Liga clubs zullen drastisch toenemen, maar dan vooral door binnenlandse rechten. Tel de tv-inkomsten van België (50 miljoen) en Nederland (?) eens bij elkaar, plus een extra bonus. Dat zou wel eens 110-120 miljoen euro kunnen opleveren. .
Wat Europees voetbal betreft: het hoeft toch niet per definitie zo te zijn dat België en Nederland de helft van hun tickets zouden verliezen? Aangezien Platini het plan steunt, valt er bij de UEFA misschien wel af te dingen dat beide landen gewoon afzonderlijk op de UEFA-ranglijst blijven staan en dus elk hun eigen tickets behouden...
Wat is dan wel de bedoeling? De Oost-Europesen voorblijven? Daar liggen we lichtjaren op voor.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:13 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Een stijging met 60% kan je toch moeilijk een marginale extra noemen? Inderdaad, in vergelijking met de grote voetballanden stelt 10 miljoen niet heel veel voor, maar zoals eerder gezegd is het absoluut niet de bedoeling om hen plots voorbij te steken.
Maar de helft van dag geld vloeit naar Nederlandse clubs en de helft naar Belgische, dus per saldo schieten veel clubs er niet veel mee op. Ja, de topclubs krijgen een paar miljoen extra, maar zoals gezegd gaat een paar miljoen Ajax niet ineens verder helpen in Europa.quote:Maar wie spreekt er nu over Italië? Eén ding is zeker: de tv-inkomsten van de BeNe-Liga clubs zullen drastisch toenemen, maar dan vooral door binnenlandse rechten. Tel de tv-inkomsten van België (50 miljoen) en Nederland (?) eens bij elkaar, plus een extra bonus. Dat zou wel eens 110-120 miljoen euro kunnen opleveren. .
Daar geloof ik nooit in. Dit zou betekenen dat 12 clubs (7+5) Europa in gaan op een competitie van wat? 18?quote:Wat Europees voetbal betreft: het hoeft toch niet per definitie zo te zijn dat België en Nederland de helft van hun tickets zouden verliezen? Aangezien Platini het plan steunt, valt er bij de UEFA misschien wel af te dingen dat beide landen gewoon afzonderlijk op de UEFA-ranglijst blijven staan en dus elk hun eigen tickets behouden...
Leuk dat jij zo BeNeLux-erig of Europees denkt, maar ik zie nog altijd de helft van het tv-geld naar België gaan.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:19 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Een groter aantal clubs? Hoezo? Je krijgt niet plots een competitie met 32 clubs hoor?
Als je het zo bekijkt kan je idd beter de Eredivisie splitsen in Noord en Zuid Nederland. Dan kan je echt veel UEFA Cup plaatsen krijgen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:21 schreef pfaf het volgende:
Daar geloof ik nooit in. Dit zou betekenen dat 12 clubs (7+5) Europa in gaan op een competitie van wat? 18?
Heb je ook een argument?quote:
uberhaupt de hele gedachte, samen een competitie starten maar wel aparte klasseringenquote:Op woensdag 18 maart 2009 11:21 schreef pfaf het volgende:
Daar geloof ik nooit in. Dit zou betekenen dat 12 clubs (7+5) Europa in gaan op een competitie van wat? 18?
quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:23 schreef ErikT het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt kan je idd beter de Eredivisie splitsen in Noord en Zuid Nederland. Dan kan je echt veel UEFA Cup plaatsen krijgen.
Jij beweert dat er bij samenvoegen plaatsen verloren zullen gaan. Dan zouden er bij splitsing plaatsen moeten ontstaan. (Laat ook maar...)quote:
Stel je voor dat Volendam de finale van de beker haalt en zo Uefa cup gaat spelen. Daar moet je toch niet aan denken.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:28 schreef ErikT het volgende:
[..]
Jij beweert dat er bij samenvoegen plaatsen verloren zullen gaan. Dan zouden er bij splitsing plaatsen moeten ontstaan. (Laat ook maar...)
Ik geef alleen maar even aan dat het helemaal niets zo logisch is dat de helft van alle plaatsen vervalt.
En dan nog: wat hebben al die kutclubs nou in Europa te zoeken. Hartstikke leuk hoor, dat NEC een keer overwintert. Ik zie liever elk jaar 1 sterke club een halve finale halen.
Gewoon van Noord Nederland en Zuid Nederland twee aparte UEFA landen maken = meer europese clubs.quote:
Waarom niet? Hardstikke leuk toch, bovendien moeten ze tegenwoordig die pot nog winnen, verliezen finalist heeft bij mijn weten geen recht op europees voetbal.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:29 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Stel je voor dat Volendam de finale van de beker haalt en zo Uefa cup gaat spelen. Daar moet je toch niet aan denken.
Wat is daar leuk aan, lekker kansloos al die wedstrijden verliezen. Zal wel leuk zijn voor die 5000 mensen die naar wedstrijden van Volendam gaan. Maar dit is een slechte zaak voor het nederlands voetbal.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:30 schreef Prosac het volgende:
[..]
Waarom niet? Hardstikke leuk toch, bovendien moeten ze tegenwoordig die pot nog winnen, verliezen finalist heeft bij mijn weten geen recht op europees voetbal.
Ik wilde net zeggen: heb jij je bul in Natuur/Sterrenkunde?quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:28 schreef ErikT het volgende:
[..]
Jij beweert dat er bij samenvoegen plaatsen verloren zullen gaan. Dan zouden er bij splitsing plaatsen moeten ontstaan. (Laat ook maar...)
Ik geef alleen maar even aan dat het helemaal niets zo logisch is dat de helft van alle plaatsen vervalt.
Die kutclubs vinden dat hartstikke leuk. En ik vind het overigens ook leuk om NEC Europees te zien voetballen. Beter dan PSV in de marge in de CL te zien.quote:En dan nog: wat hebben al die kutclubs nou in Europa te zoeken. Hartstikke leuk hoor, dat NEC een keer overwintert. Ik zie liever elk jaar 1 sterke club een halve finale halen.
De verdeelsleutel wordt compleet anders. Nu krijgen de kleine clubs een erg klein deel, hierdoor krijgen de topclubs veruit het grootste deel van de inkomsten. De Belgische clubs (minimaal top 4) die erbij gaan komen zijn qua begroting en achterban natuurlijk stukken groter, waardoor ze ook een veel groter deel zullen krijgen dan de clubs die ze vervangen. Voor de Nederlandse top-6 blijft er procentueel minder over.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:19 schreef Heero87 het volgende:
Een groter aantal clubs? Hoezo? Je krijgt niet plots een competitie met 32 clubs hoor?
Juist, de kloof tussen de grote en kleine landen verkleinen. De landen in de middengroep moeten volgens Platini's idee het meeste inleveren. En welk land bevindt zich in die middengroep, juist, Nederland en straks wellicht de BeNe-liga.quote:Je vergeet wel één belangrijke factor: Platini wil de kloof tussen de grote en kleine voetballanden verkleinen en heeft daar blijkbaar veel voor over. Een nee heb je, een ja kan je krijgen.
Dat is nu toch ook zo? Ik zie de relevantie met dit onderwerp niet.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:29 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Stel je voor dat Volendam de finale van de beker haalt en zo Uefa cup gaat spelen. Daar moet je toch niet aan denken.
Dat je dit gezeik waarschijnlijk niet had gehad als de betere clubs van België ook mee doen aan het bekertoernooi.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:34 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat is nu toch ook zo? Ik zie de relevantie met dit onderwerp niet.
Ik vind dat zo'n non-argument. Zullen we gewoon elk jaar dan maar dezelfde clubs Europa in sturen, die er vervolgens over het algemeen dan ook geen zak van bakken?quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:32 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Maar dit is een slechte zaak voor het nederlands voetbal.
Wakker worden. De Russen liggen mijlen voor op jullie, de Turken, Roemenen en de Oekraïners zitten jullie op de hielen. Zeker die laatsten springen straks gewoon over jullie.quote:Wat is dan wel de bedoeling? De Oost-Europesen voorblijven? Daar liggen we lichtjaren op voor.
Wie spreekt er over fifty-fifty voor Belgische en Nederlandse clubs? Het lijkt me logisch dat er in een BeNe-Liga meer Nederlandse dan Belgische clubs zullen spelen, dus zullen de Nederlandse clubs meer vangen dan de Belgische.quote:Maar de helft van dag geld vloeit naar Nederlandse clubs en de helft naar Belgische, dus per saldo schieten veel clubs er niet veel mee op.
Gaat dat dan enkel over de samenvattingen? Want de live-rechten worden natuurlijk uitgebaat door de Eredivisie zelf, en die zullen normaal gezien (althans op termijn) toch een stuk boven die 30 moeten komen.quote:Overigens zijn de Eredivisierechten zo'n 30 miljoenwaard. 50+30 is 80.
Kutclub als NEC? NEC heeft meer punten verzameld dan Brugge en Anderlecht, Luik is in dezelfde ronde gesneuveld. What's yur point?quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:28 schreef ErikT het volgende:
En dan nog: wat hebben al die kutclubs nou in Europa te zoeken. Hartstikke leuk hoor, dat NEC een keer overwintert. Ik zie liever elk jaar 1 sterke club een halve finale halen.
Nee, dan gaat er een Belgische club Europa in, in plaats van een slechte Nederlandse. Leuk.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:35 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Dat je dit gezeik waarschijnlijk niet had gehad als de betere clubs van België ook mee doen aan het bekertoernooi.
waar maak je je druk om....... heerenveen en feyenoord hebben dit jaar ook 0,0 punten gescoord dus wat dat betreftquote:Op woensdag 18 maart 2009 11:35 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Dat je dit gezeik waarschijnlijk niet had gehad als de betere clubs van België ook mee doen aan het bekertoernooi.
Clubs als NEC en Twente voetballen niet jaarlijks UEFA en leken er minder plichtmatig mee om te gaan en verrassend zelfs.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:32 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik wilde net zeggen: heb jij je bul in Natuur/Sterrenkunde?De logica was ver te zoeken.
[..]
Die kutclubs vinden dat hartstikke leuk. En ik vind het overigens ook leuk om NEC Europees te zien voetballen. Beter dan PSV in de marge in de CL te zien.
Ik kijk persoonlijk liever naar Anderlecht,Club of Standaard in Europa dan NEC.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:37 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nee, dan gaat er een Belgische club Europa in, in plaats van een slechte Nederlandse. Leuk.
Cardiff haalde vorig seizoen bijna Europees via een Engelse bekercompetitie. De Engelse FA dreigde toen Cardiff buiten Europa te houden als ze de beker zouden winnen, omdat de FA anders een 'Engels' ticket aan Cardiff moest geven, terwijl de ploeg onder de Welse FA valt.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:28 schreef ErikT het volgende:
[..]
De verdeling wordt gewoon bepaald aan de hand van de resultaten hoor. Aangezien je dubbel zoveel tv-geld te verdelen over hetzelfde aantal clubs (16/18) zal dat per club altijd meer opleveren.quote:De verdeelsleutel wordt compleet anders. Nu krijgen de kleine clubs een erg klein deel, hierdoor krijgen de topclubs veruit het grootste deel van de inkomsten. De Belgische clubs (minimaal top 4) die erbij gaan komen zijn qua begroting en achterban natuurlijk stukken groter, waardoor ze ook een veel groter deel zullen krijgen dan de clubs die ze vervangen. Voor de Nederlandse top-6 blijft er procentueel minder over.
Een verdubbeling? Ik tel gewoon de huidige Belgische en Nederlandse tv-gelden samen. En wellicht komt daar nog een bonusje bij, aangezien de competitie erop vooruit gaat.quote:Verder praat jij over een verdubbeling van de TV-inkomsten. Waar is dat op gebaseerd? Gaat de NOS opeens meer betalen? Gaat een Belgische omroep opeens 2x zoveel betalen? Denk dat veel omroepen dat niet eens kunnen, en willen, permitteren. Bovendien wil een omroep op het open net graag het exclusiviteitsrecht op het open net, gaat een Nederlandse of Belgische omroep geen kijkers verliezen omdat er 2 partijen zijn die het uitzenden?
Dat kan. Ik TOTAAL niet. Sterker nog, ik kijk niet eens naar eerst genoemde. De wedstrijden van NEC en Twente waren dit jaar overigens het meest vermakelijk van alle wedstrijden die ik dit jaar gezien heb..quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:40 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik kijk persoonlijk liever naar Anderlecht,Club of Standaard in Europa dan NEC.
De Russen reken ik bij de grote landen. Die overige liggen mijlen achter. Oekraine zit economische aan de grond, die zijn zo weg. Roemenie stelt helemaal niets voor.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:37 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Wakker worden. De Russen liggen mijlen voor op jullie, de Turken, Roemenen en de Oekraïners zitten jullie op de hielen. Zeker die laatsten springen straks gewoon over jullie.
Nou ja, laat aanvankelijk 60-40 zijn, het doet niets af aan m'n punt.quote:Wie spreekt er over fifty-fifty voor Belgische en Nederlandse clubs? Het lijkt me logisch dat er in een BeNe-Liga meer Nederlandse dan Belgische clubs zullen spelen, dus zullen de Nederlandse clubs meer vangen dan de Belgische.
Tele2 kon 20 miljoen vangen voor de live-rechten. De samenvattingen zijn ongeveer 20 miljoen waard, 40 miljoen is het dus. My bad, ik dacht dat de samenvattingen 10 waard waren.quote:Gaat dat dan enkel over de samenvattingen? Want de live-rechten worden natuurlijk uitgebaat door de Eredivisie zelf, en die zullen normaal gezien (althans op termijn) toch een stuk boven die 30 moeten komen.
En de clubs die buiten de boot vallen en degraderen doordat er Belgische clubs bijkomen? Zij leveren flink in. De som van winsten en verliezen over Nederlandse clubs zal dus gelijk blijven.. alleen het verschil tussen groot en klein zal groter worden.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:42 schreef Heero87 het volgende:
[..]
De verdeling wordt gewoon bepaald aan de hand van de resultaten hoor. Aangezien je dubbel zoveel tv-geld te verdelen over hetzelfde aantal clubs (16/18) zal dat per club altijd meer opleveren.
[..]
Een verdubbeling? Ik tel gewoon de huidige Belgische en Nederlandse tv-gelden samen. En wellicht komt daar nog een bonusje bij, aangezien de competitie erop vooruit gaat.
Het wordt verdeed op basis van dat onderzoekje. Achterban, imago, prestaties, etc.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:42 schreef Heero87 het volgende:
De verdeling wordt gewoon bepaald aan de hand van de resultaten hoor. Aangezien je dubbel zoveel tv-geld te verdelen over hetzelfde aantal clubs (16/18) zal dat per club altijd meer opleveren.
Dan heb je in beide landen uitzendingen op het open net . Beide zijn in Nederland te ontvangen, weg exclusiviteitsrecht van de NOS op het open net. Zijn ze bereid net zoveel te betalen als ze niet het exclusiviteitsrecht hebben? Dat bedoelde ik. Het optelsommetje gaat niet altijd op, dat hangt van veel meer factoren af.quote:Een verdubbeling? Ik tel gewoon de huidige Belgische en Nederlandse tv-gelden samen. En wellicht komt daar nog een bonusje bij, aangezien de competitie erop vooruit gaat.
Die vergelijk ik niet met elkaar.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:37 schreef Blawh het volgende:
[..]
Kutclub als NEC? NEC heeft meer punten verzameld dan Brugge en Anderlecht, Luik is in dezelfde ronde gesneuveld. What's yur point?
De topclubs hebben toch al veel meer tegenstand gekregen door de explosieve groei van Groningen, AZ, Twente en Heerenveen. Zijn de topclubs daar beter van geworden?quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:50 schreef ErikT het volgende:
Ik denk dat de topclubs beter worden met meer goede tegenstanders. Ik heb liever 3 topclubs in Europa die het goed doen, dan 6 die met hangen en wurgen januari halen. (Ik heb het dus alleen maar over NL clubs hier.)
En denk je dat PSV door 4 wedstrijdjes op een hoger niveau en 10 miljoen extra inkomsten Atlético en Liverpool wel zou kunnen verslaan?quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:50 schreef ErikT het volgende:
[..]
Die vergelijk ik niet met elkaar.
Ik denk dat de topclubs beter worden met meer goede tegenstanders. Ik heb liever 3 topclubs in Europa die het goed doen, dan 6 die met hangen en wurgen januari halen. (Ik heb het dus alleen maar over NL clubs hier.)
De Oekraïners hebben welgeteld twee coëfficientpunten achterstand op jullie én hebben nog drie teams in Europa. Daarbij komt dat jullie de komende drie jaar een pak meer punten hebben te verdedigen dan Oekraïne, dus is de kans reëel dat ze jullie gewoon bijhalen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:43 schreef pfaf het volgende:
[..]
De Russen reken ik bij de grote landen. Die overige liggen mijlen achter. Oekraine zit economische aan de grond, die zijn zo weg. Roemenie stelt helemaal niets voor.
Het is sowieso afwachten hoeveel Eredivisie Live kan opbrengen. Volgens mij toch meer dan Tele2. Maar alleszins, als jullie competitie echt maar 40 miljoen aan tv-rechten oplevert, doen jullie het eigenlijk bijzonder slecht in vergelijking met een land dat 6 miljoen inwoners minder heeft en bijna 50 miljoen euro haalt.quote:Tele2 kon 20 miljoen vangen voor de live-rechten. De samenvattingen zijn ongeveer 20 miljoen waard, 40 miljoen is het dus. My bad, ik dacht dat de samenvattingen 10 waard waren.
Soms. Met het huidige team nietquote:Op woensdag 18 maart 2009 11:53 schreef pfaf het volgende:
[..]
En denk je dat PSV door 4 wedstrijdjes op een hoger niveau en 10 miljoen extra inkomsten Atlético en Liverpool wel zou kunnen verslaan?
Ja okee, maar je kunt niet maar één seizoen in beschouwing nemen. PSV heeft dit jaar een dramatisch spelend elftal.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:53 schreef pfaf het volgende:
+ wat Blawh zegt. PSV kan Twente en AZ niet aan, dus dat zijn wedstrijden van een hoger niveau, toch heeft het ze geen goed gedaan. Europees.
Korte termijn, paniek-journalistiek. Een paar gas- en oliebaronnen die tijdelijk wat geld in een Oekrainse club stoppen maakt de competitie niet Structureel sterker. Bovendien mag Nederland van mij best wat zakken. Of je nu 7e of 14e op de lijst staat maakt niets uit.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:53 schreef Heero87 het volgende:
[..]
De Oekraïners hebben welgeteld twee coëfficientpunten achterstand op jullie én hebben nog drie teams in Europa. Daarbij komt dat jullie de komende drie jaar een pak meer punten hebben te verdedigen dan Oekraïne, dus is de kans reëel dat ze jullie gewoon bijhalen.
Ik vraag me eerder af hoe jullie je voetbal zo goed kunnen verkopen? Als je naar inwonersaantallen kijkt doen we het zo heel slecht niet, meen ik.quote:Het is sowieso afwachten hoeveel Eredivisie Live kan opbrengen. Volgens mij toch meer dan Tele2. Maar alleszins, als jullie competitie echt maar 40 miljoen aan tv-rechten oplevert, doen jullie het eigenlijk bijzonder slecht in vergelijking met een land dat 6 miljoen inwoners minder heeft en bijna 50 miljoen euro haalt.
Ik zeg dat omdat een paar miljoen extra op de begroting geen zak uitmaakt.quote:Dan begrijp ik trouwens al helemaal niet dat je stelt dat een gezamelijke competitie de Nederlandse clubs een slechte zaak zouden doen... Aangezien de Belgische tv-rechten blijkbaar hoger liggen, zouden zij net de beste zaak doen, want zij zullen zo een stuk uit die pot weggraaien.
In België hangt het voor een groot stuk af van je eindklassement, en daarbij nog een deeltje aan de hand van het aantal verschoven matchen (ploegen die op vrijdag of zondag spelen krijgen extra).quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:47 schreef Blawh het volgende:
[..]
Het wordt verdeed op basis van dat onderzoekje. Achterban, imago, prestaties, etc.
Bij Eredivisie-live speelt ook het aantal fans van een club met een abo een (kleine) rol. Hoe meer fans een abo nemen, hoe groter de inkomsten voor de club.
Daar valt heus wel een mouw aan te passen.quote:Dan heb je in beide landen uitzendingen op het open net . Beide zijn in Nederland te ontvangen, weg exclusiviteitsrecht van de NOS op het open net. Zijn ze bereid net zoveel te betalen als ze niet het exclusiviteitsrecht hebben? Dat bedoelde ik. Het optelsommetje gaat niet altijd op, dat hangt van veel meer factoren af.
Clubs met begrotingstekorten zullen in deep shit komen, en niet zo'n klein beetje ook. Kans is redelijk groot dat op redelijk korte termijn bepaalde clubs failliet gaan, ze hebben immers al veel geld uitgegeven aan een nieuw stadion, spelersfondsen, onderzoeken, etc. en dat gaat allemaal verloren door deze aanpak. De inkomsten zullen fors dalen terwijl de vaste kosten blijven bestaan. Dit kan ook momenteel gezonde clubs de das om goen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:55 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Als je 2 competities zou maken zou je zoiets krijgen
1ste divisie:
AZ
Ajax
FC twente
PSV
NEC
NAC
Utrecht
Heerenveen
Groningen
Standard
Anderlecht
Club Brugge
Genk
AA Gent
Westerlo
Zulte-Waregem
Lokeren
Germinal
2de divisie
Vitesse
NEC
Willem II
ADO
Heracles
Sparta
Roda JC
Volendam
Graafschap
Mechelen
Mouscron
Cercle
KV Kortrijk
Charleroi
KV Dender
Roeselare
Tubize
Mons
Dit levert toch gewoon 2 hele sterke competities op met teams die elkaar naar een hoger niveau tillen. Natuurlijk moet een club als Feyenoord hier in de 1e divisie spelen maar die zullen vanzelf promoveren vanuit de 2de divisie.
Deze clubs hebben een begroting <10 miljoen, waarom zouden Nederlandse clubs met een grotere begroting moeten wijken?quote:AA Gent
Westerlo
Zulte-Waregem
Lokeren
Germinal
Daar valt wat voor te zeggen. Al denk ik niet dat het zoveel uitmaakt, die paar wedstrijdjes.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:57 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja okee, maar je kunt niet maar één seizoen in beschouwing nemen. PSV heeft dit jaar een dramatisch spelend elftal.
Ik denk dat als PSV in 2004/2005 meer tegenstand in de competitie had gehad, ze minder naief tegen Milan hadden gespeeld en de finale hadden gehaald. Bijvoorbeeld.
Omdat Volendam de 17e club van Nederland is. Kan mij die kut-Belgen gestolen worden. Waarom gelden dezelfde argumenten niet voor een NeDu-liga, of NE-Fra-liga? Ik wil gewoon een nationale competitie, omdat ik dat duizendmaal interessanter vind en de voordelen van een Be-Ne-liga nog steeds niet gehoord heb. Behalve wat marginale vooruitgang voor slechts enkele Nederlandse topclubs!quote:Je kunt toch niet ontkennen dat een betere competitie goed is voor iedere club die erin zit?
Nee, natuurlijk is het niet goed voor de clubs die er buiten vallen. Volendam is nu bv ook veel beter dan vorig jaar. Maar moeten we voor dat soort clubs de Eredivisie in stand houden?
Toch een Europees ticket.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:59 schreef pfaf het volgende:
[..] Bovendien mag Nederland van mij best wat zakken. Of je nu 7e of 14e op de lijst staat maakt niets uit.
En dan was er niet eens concurrentie tussen de verschillende spelers, want er was maar één bod.quote:Ik vraag me eerder af hoe jullie je voetbal zo goed kunnen verkopen? Als je naar inwonersaantallen kijkt doen we het zo heel slecht niet, meen ik.
Daar is Nederland te achterlijk en bekrompen voor. Hebben we al eens geprobeerd.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:59 schreef Heero87 het volgende:
Om te beginnen ga je er dan al van uit dat de rechten op de openbare zenders terecht komen. De commerciëlen zouden er net zo goed mee kunnen gaan lopen, en die zijn alleen maar in hun eigen land beschikbaar.
Daar valt wat voor te zeggen.quote:Ten tweede ben ik ervan overtuigd dat het gros van de mensen gewoon via hun eigen nationale zender zullen kijken, aangezien daar wellicht de grootste aandacht zal gaan naar hun ploegen.
En als het echt de prijs zou drukken, is sowieso een simpele oplossing: je kan perfect je zender een uurtje op zwart zetten in het andere land tijdens de voetbaluitzendingen.
Mooi toch ben je meteen van Vitesse, Roda, Ado en Willem II af. Clubs die ervoor zorgen dat gezonde eerste divisie clubs geen eerlijke kans krijgen in de eredivisie. Ik zal er geen traan om laten als deze clubs weg gaan vooral ADO en Vitesse niet.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:01 schreef Blawh het volgende:
[..]
Clubs met begrotingstekorten zullen in deep shit komen, en niet zo'n klein beetje ook. Kans is redelijk groot dat op redelijk korte termijn bepaalde clubs failliet gaan, ze hebben immers al veel geld uitgegeven aan een nieuw stadion, spelersfondsen, onderzoeken, etc. en dat gaat allemaal verloren door deze aanpak. De inkomsten zullen fors dalen terwijl de vaste kosten blijven bestaan. Dit kan ook momenteel gezonde clubs de das om goen.
Degradatieclausules (met loonsverminderen of ontsnappingsclausules) gaan ook niet op, want die zijn gebaseerd op een Nederlandse competitie. Nu kun je in divisie 2 terechtkomen zonder dat je op plaats 16,17 of 18 geïndigd bent.
[..]
Deze clubs hebben een begroting <10 miljoen, waarom zouden Nederlandse clubs met een grotere begroting moeten wijken?
Dat denk ik ook niet. Maar wel een beetje. En dat is toch weer wat.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:02 schreef pfaf het volgende:
Daar valt wat voor te zeggen. Al denk ik niet dat het zoveel uitmaakt, die paar wedstrijdjes.
Nou, omdat de Duitsers en de Fransen ons er niet bij willen. Die competities zijn groot en sterk genoeg.quote:Omdat Volendam de 17e club van Nederland is. Kan mij die kut-Belgen gestolen worden. Waarom gelden dezelfde argumenten niet voor een NeDu-liga, of NE-Fra-liga? Ik wil gewoon een nationale competitie, omdat ik dat duizendmaal interessanter vind en de voordelen van een Be-Ne-liga nog steeds niet gehoord heb. Behalve wat marginale vooruitgang voor slechts enkele Nederlandse topclubs!
quote:
Mag ik hier het domme-belgen stigma opgooien?quote:En dan was er niet eens concurrentie tussen de verschillende spelers, want er was maar één bod.
Spot on! En daar wringt bij mij enorm de schoen. Noem me nationalistisch ofzo, maar ik zou niet weten waarom wij een leuke competitie als de Nederlandse op moeten offeren voor marginale winst...quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:05 schreef ErikT het volgende:
[..]
Dat denk ik ook niet. Maar wel een beetje. En dat is toch weer wat.
De vraag is inderdaad of je voor dat beetje, hoe groot dat ook is, je nationale competities moet opofferen.
“in die” daar zit al weer een punt van kritiek. Er gaan leuke clubs uit de boot vallen ten behoeve van nietszeggende Belgische. Die clubs net onder de middenmoot gaan er op achteruit!quote:Nou, omdat de Duitsers en de Fransen ons er niet bij willen. Die competities zijn groot en sterk genoeg.
Die voouitgang zal trouwens voor alle Nederlandse clubs in die competitie zijn. Ook de subtoppers.
Triple play. De speler die de rechten heeft opgekocht, is Belgacom (zo'n beetje het Nederlandse KPN). Die bieden het voetbal exclusief via hun tv-platform aan, en aan de hand van triple play - aanbiedingen proberen ze hun voetbalklanten ook een internet-, telefoon- en/of gsm-abonnement aan te smeren. Op zich is het voetbal niet rendabel, maar van zodra die klanten ook internet- en telefoonabonnementen erbij nemen, wordt het dat natuurlijk wel.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:07 schreef pfaf het volgende:
Mag ik hier het domme-belgen stigma opgooien?![]()
Geen concurrentie en zonder blikken of blozen een gigantisch bedrag betalen? Hoe is dat in een land als België terug te verdienen?
Nou! Ik ga echt de tv aanzetten voor Lokeren - Germinal. Of 's zaterdags thuisblijven voor de samenvatting van AA Gent - Westerlo. Ik kan niet wachten.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:55 schreef LitmanenAFCA het volgende:
1ste divisie:
AZ
Ajax
FC twente
PSV
NEC
NAC
Utrecht
Heerenveen
Groningen
Standard
Anderlecht
Club Brugge
Genk
AA Gent
Westerlo
Zulte-Waregem
Lokeren
Germinal
2de divisie
Vitesse
NEC
Willem II
ADO
Heracles
Sparta
Roda JC
Volendam
Graafschap
Mechelen
Mouscron
Cercle
KV Kortrijk
Charleroi
KV Dender
Roeselare
Tubize
Mons
Dit levert toch gewoon 2 hele sterke competities op met teams die elkaar naar een hoger niveau tillen. Natuurlijk moet een club als Feyenoord hier in de 1e divisie spelen maar die zullen vanzelf promoveren vanuit de 2de divisie.
Mja, dat is in Nederland ook geprobeerd. Hier is daar echter geen interesse voor. Is dit overigens voor het eerst zo in België? Dan zal ik me als ik jullie was alvast voorbereiden op een klap als het contract afgelopen is, zoals in Nederland.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:11 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Triple play. De speler die de rechten heeft opgekocht, is Belgacom (zo'n beetje het Nederlandse KPN). Die bieden het voetbal exclusief via hun tv-platform aan, en aan de hand van triple play - aanbiedingen proberen ze hun voetbalklanten ook een internet-, telefoon- en/of gsm-abonnement aan te smeren. Op zich is het voetbal niet rendabel, maar van zodra die klanten ook internet- en telefoonabonnementen erbij nemen, wordt het dat natuurlijk wel..
Ik lig ook niet wakker van het affiche ADO - Graafschap hoor. Dat is echt een onzin argument wat je nu geeft.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:14 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou! Ik ga echt de tv aanzetten voor Lokeren - Germinal. Of 's zaterdags thuisblijven voor de samenvatting van AA Gent - Westerlo. Ik kan niet wachten.Om nog maar te zwijgen over De Graafschap - Mons. Ik heb nota bene nog nooit van die hele club gehoord.
Die gezonde eerste divisie clubs zullen nu in eerste instantie in de 3e divisie terecht komen, dan krijgen ze al helemaal geen kans om op het hoogste niveau te komen. Die geef je ook direct een flinke knauw. Je devalueert gewoon een groot gedeelte van het Nederlands voetbal zoals Pfaf al aangaf, slechts een paar clubs gaan erop vooruitquote:Op woensdag 18 maart 2009 12:05 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Mooi toch ben je meteen van Vitesse, Roda, Ado en Willem II af. Clubs die ervoor zorgen dat gezonde eerste divisie clubs geen eerlijke kans krijgen in de eredivisie. Ik zal er geen traan om laten als deze clubs weg gaan vooral ADO en Vitesse niet.
Tuurlijk speelt beleid een belangrijke rol, maar geld is zeker net zo belangrijk, zeker op de lange termijn.quote:Begroting zegt natuurlijk niet alles over een voetbalclub. Je kan een begroting hebben van 100 miljoen maar als je dit niet goed of zelfs fout investeert heb je natuurlijk nog niets aan die begroting.
De verdeelsleutel wordt dan inderdaad anders bepaald.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:59 schreef Heero87 het volgende:
In België hangt het voor een groot stuk af van je eindklassement, en daarbij nog een deeltje aan de hand van het aantal verschoven matchen (ploegen die op vrijdag of zondag spelen krijgen extra).
Hoeft niet. Als bijvoorbeeld Volendam, De Graafschap, Heracles en Sparta samen 5% opstrijken en Anderlecht, Luik, Brugge en Genk samen 25%, wat is dan het netto-voordeel voor de Nederlandse (sub)top?quote:Maar in principe doet het weinig terzake. Je verdeelt nog steeds de tv-pot van beide landen samen over minder clubs dan nu. Dan doe je altijd een goeie zaak.
In Nederland is gebleken dat de commerciële zenders er niet al teveel trek in hebben.quote:Daar valt heus wel een mouw aan te passen.
Om te beginnen ga je er dan al van uit dat de rechten op de openbare zenders terecht komen. De commerciëlen zouden er net zo goed mee kunnen gaan lopen, en die zijn alleen maar in hun eigen land beschikbaar.
Velen irriteren zich in Nederland aan de NOS, switchen is dan zeker een mogelijkheidquote:Ten tweede ben ik ervan overtuigd dat het gros van de mensen gewoon via hun eigen nationale zender zullen kijken, aangezien daar wellicht de grootste aandacht zal gaan naar hun ploegen.
Dat zou inderdaad een optie, al weet je niet of men daartoe bereid is.quote:En als het echt de prijs zou drukken, is sowieso een simpele oplossing: je kan perfect je zender een uurtje op zwart zetten in het andere land tijdens de voetbaluitzendingen.
Natuurlijk niet je zou dan een soort model als in Engeland kunnen maken met een 1e tot en met 4de divisie. Telkens promoveren van de 2de tot en met de 4de divisie de eerste 3 en degraderen de laatste 3.quote:Die gezonde eerste divisie clubs zullen nu in eerste instantie in de 3e divisie terecht komen, dan krijgen ze al helemaal geen kans om op het hoogste niveau te komen. Die geef je ook direct een flinke knauw. Je devalueert gewoon een groot gedeelte van het Nederlands voetbal zoals Pfaf al aangaf, slechts een paar clubs gaan erop vooruit
Bovendien kunnen dit soort plannen ook Sparta, Heracles, De Graafschap en andere gezonde clubs de das om doen. Deze hebben al geïnvesteerd in contracten, (onderzoeken tot) uitbreiding, spelersfondsen, etc. Allemaal weggegooid geld als ze niet meer op het hoogste plan spelen.
Dan heb ik het nog niet eens over sponsoren. Ten Cate bijvoorbeed ziet Heracles als showroom van hun kunstgrasmatten, een club die inmiddels alweer 4 jaar op het hoogste plan speelt. Wie zegt dat sponsoren niet vertrekken als de clubs niet meer op het hoogste niveau spelen, de ervaring leert dat veel sponsoren vertrekken of minder spenderen als een club niet meer op het hoogste niveau speelt.
Degradatieclausules zullen niet gelden, die zijn gebaseerd op de Nederlandse Eredivsie. Bovendien komen straks clubs terecht in de 2e divisie zonder op plaats 16,17 of 18 te komen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:28 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Bovendien devalueer je niet het Nederlands voetbal want de Belgische clubs zullen echt wel toevoegen aan de competitie.
Voordelen voor clubs uit de 2de divisie van nederland. Ze spelen vaker leukere en moeilijkere wedstrijden dan voor de 100ste keer naar Telstar uit.
De aandacht zal natuurlijk voor 90% komen te liggen bij de hoogste divisie, sponsoring bij een onderschoven kindje zal niet meer interessant zijn voor grote, ambitieuze bedrijven.quote:Natuurlijk heb je wel een punt met die sponsoren maar die moeten natuurlijk ook wel in zien dat je een soort van topcompetitie hebt en de divisie eronder. Het is natuurlijk ook meegenomen dat er dan ook internationale wedstrijden waardoor ze ook bekend worden in België.
Nee, dit is Belgacoms tweede contract. Eerste was 36 miljoen, het huidige 47 miljoen (al betaalt de VRT wel zo'n 6-8 miljoen aan Belgacom voor de samenvattingen).quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
Mja, dat is in Nederland ook geprobeerd. Hier is daar echter geen interesse voor. Is dit overigens voor het eerst zo in België? Dan zal ik me als ik jullie was alvast voorbereiden op een klap als het contract afgelopen is, zoals in Nederland.
Nou, je moet het ook niet overdrijven. De Eredivisie is niet leuker door Volendam, De Graafschap en Willem II. Ik zou die clubs iig niet missen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:10 schreef pfaf het volgende:
Spot on! En daar wringt bij mij enorm de schoen. Noem me nationalistisch ofzo, maar ik zou niet weten waarom wij een leuke competitie als de Nederlandse op moeten offeren voor marginale winst...
Ja natuurlijk. Ik vind dat niet erg. Jij wel. Meningsverschilquote:"in die" daar zit al weer een punt van kritiek. Er gaan leuke clubs uit de boot vallen ten behoeve van nietszeggende Belgische. Die clubs net onder de middenmoot gaan er op achteruit!
In plaats van welke NEC had je Feyenoord in gedachten?quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:55 schreef LitmanenAFCA het volgende:
1ste divisie:
AZ
Ajax
FC twente
PSV
NEC
NAC
Utrecht
Heerenveen
Groningen
Standard
Anderlecht
Club Brugge
Genk
AA Gent
Westerlo
Zulte-Waregem
Lokeren
Germinal
2de divisie
Vitesse
NEC
Willem II
ADO
Heracles
Sparta
Roda JC
Volendam
Graafschap
Mechelen
Mouscron
Cercle
KV Kortrijk
Charleroi
KV Dender
Roeselare
Tubize
Mons
Ik wel. Daar zit het verschil. Wellicht hoofdstedelijke arrogantie hoor, dat je de rest van Nederland niet zo interessant vindt, maar veel vinden dat wel. De mensen die ik ken althans.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:16 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik lig ook niet wakker van het affiche ADO - Graafschap hoor. Dat is echt een onzin argument wat je nu geeft.
Juist niet, in die klasse spelen dan Heracles, Vitesse en Roda. Die spelen dan dus tegen Emmen in plaats van Ajax.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:28 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Voordelen voor clubs uit de 2de divisie van nederland. Ze spelen vaker leukere en moeilijkere wedstrijden dan voor de 100ste keer naar Telstar uit.
Natuurlijk niet dan lees je mijn post helemaal fout. Je zou gewoon een model moeten maken met 3 of 4 divisies.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:56 schreef pfaf het volgende:
[..]
Juist niet, in die klasse spelen dan Heracles, Vitesse en Roda. Die spelen dan dus tegen Emmen in plaats van Ajax.
Maar waarom zie jij graag Nederlandse clubs ‘ten onder’ gaan ten behoeven van de Belgische? Ik zal Volendam ook niet missen, mist GAE of Zwolle er voor inde plaats komt, niet één of andere club uit een ander land.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:42 schreef ErikT het volgende:
[..]
Nou, je moet het ook niet overdrijven. De Eredivisie is niet leuker door Volendam, De Graafschap en Willem II. Ik zou die clubs iig niet missen.
[..]
Ja natuurlijk. Ik vind dat niet erg. Jij wel. Meningsverschil
Dat snap ik niet. Als Zulte Waregem voor Vitesse in de plaats komt, zal Vitesse toch tegen clubs als Emmen moeten spelen? Of de Eagles voor mijn part,quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:57 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Natuurlijk niet dan lees je mijn post helemaal fout. Je zou gewoon een model moeten maken met 3 of 4 divisies.
Nee want je fuseert in princiepe 36 clubs tot 2 competities. Het zelfde kun je dan ook weer doen met de eerste divisie van België en Nederland.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:59 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat snap ik niet. Als Zulte Waregem voor Vitesse in de plaats komt, zal Vitesse toch tegen clubs als Emmen moeten spelen? Of de Eagles voor mijn part,
Omdat die Belgische clubs beter zijn en de competitie daardoor hoogwaardiger wordt.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:59 schreef pfaf het volgende:
[..]
Maar waarom zie jij graag Nederlandse clubs ‘ten onder’ gaan ten behoeven van de Belgische? Ik zal Volendam ook niet missen, mist GAE of Zwolle er voor inde plaats komt, niet één of andere club uit een ander land.
Ik snap het niet?quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:02 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Nee want je fuseert in princiepe 36 clubs tot 2 competities. Het zelfde kun je dan ook weer doen met de eerste divisie van België en Nederland.
Oh ja, maar ik denk daar nooit aan. Ik laat het sentiment op dat vlak zo overheersen, dan is het soms wat moeilijk voor te stellen dat sommigen liever naar goede wedstrijden van Belgische clubs kijken dan naar slechte Nederlandse...quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:07 schreef ErikT het volgende:
[..]
Omdat die Belgische clubs beter zijn en de competitie daardoor hoogwaardiger wordt.
Dat heb ik toch al meerdere malen gezegd?
Nu is het ook wel zo dat ik Anderlecht en Club Brugge mooie clubs vind. Dat Paars-Wit en het Blauw-Zwart, mooi!quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:13 schreef pfaf het volgende:
[..]
Oh ja, maar ik denk daar nooit aan. Ik laat het sentiment op dat vlak zo overheersen, dan is het soms wat moeilijk voor te stellen dat sommigen liever naar goede wedstrijden van Belgische clubs kijken dan naar slechte Nederlandse...
Zoals ik.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:18 schreef ErikT het volgende:
[..]
Nu is het ook wel zo dat ik Anderlecht en Club Brugge mooie clubs vind. Dat Paars-Wit en het Blauw-Zwart, mooi!
[ afbeelding ]
Ik kan me voorstellen dat anderen daar helemaal niks mee hebben.
Clubs met een begroting boven de 10 miljoen zullen moeten wijken voor Belgische met minder dan 10 miljoen. Dat lijkt me behoorlijk krom, dan heb ik het nog niet eens over kerngezonde clubs met een historie van meer dan 100 jaar die in de problemen worden gebracht voor 2 of 3 clubs die echt wat toevoegen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:23 schreef pfaf het volgende:
Ik zou niet eens weten wat de clubkleuren van Moeskroen en Zulte-Waregem zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |