Ik kijk persoonlijk liever naar Anderlecht,Club of Standaard in Europa dan NEC.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:37 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nee, dan gaat er een Belgische club Europa in, in plaats van een slechte Nederlandse. Leuk.
Cardiff haalde vorig seizoen bijna Europees via een Engelse bekercompetitie. De Engelse FA dreigde toen Cardiff buiten Europa te houden als ze de beker zouden winnen, omdat de FA anders een 'Engels' ticket aan Cardiff moest geven, terwijl de ploeg onder de Welse FA valt.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:28 schreef ErikT het volgende:
[..]
Jij beweert dat er bij samenvoegen plaatsen verloren zullen gaan. Dan zouden er bij splitsing plaatsen moeten ontstaan. (Laat ook maar...)
Ik geef alleen maar even aan dat het helemaal niets zo logisch is dat de helft van alle plaatsen vervalt.
En dan nog: wat hebben al die kutclubs nou in Europa te zoeken. Hartstikke leuk hoor, dat NEC een keer overwintert. Ik zie liever elk jaar 1 sterke club een halve finale halen.
De verdeling wordt gewoon bepaald aan de hand van de resultaten hoor. Aangezien je dubbel zoveel tv-geld te verdelen over hetzelfde aantal clubs (16/18) zal dat per club altijd meer opleveren.quote:De verdeelsleutel wordt compleet anders. Nu krijgen de kleine clubs een erg klein deel, hierdoor krijgen de topclubs veruit het grootste deel van de inkomsten. De Belgische clubs (minimaal top 4) die erbij gaan komen zijn qua begroting en achterban natuurlijk stukken groter, waardoor ze ook een veel groter deel zullen krijgen dan de clubs die ze vervangen. Voor de Nederlandse top-6 blijft er procentueel minder over.
Een verdubbeling? Ik tel gewoon de huidige Belgische en Nederlandse tv-gelden samen. En wellicht komt daar nog een bonusje bij, aangezien de competitie erop vooruit gaat.quote:Verder praat jij over een verdubbeling van de TV-inkomsten. Waar is dat op gebaseerd? Gaat de NOS opeens meer betalen? Gaat een Belgische omroep opeens 2x zoveel betalen? Denk dat veel omroepen dat niet eens kunnen, en willen, permitteren. Bovendien wil een omroep op het open net graag het exclusiviteitsrecht op het open net, gaat een Nederlandse of Belgische omroep geen kijkers verliezen omdat er 2 partijen zijn die het uitzenden?
Dat kan. Ik TOTAAL niet. Sterker nog, ik kijk niet eens naar eerst genoemde. De wedstrijden van NEC en Twente waren dit jaar overigens het meest vermakelijk van alle wedstrijden die ik dit jaar gezien heb..quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:40 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik kijk persoonlijk liever naar Anderlecht,Club of Standaard in Europa dan NEC.
De Russen reken ik bij de grote landen. Die overige liggen mijlen achter. Oekraine zit economische aan de grond, die zijn zo weg. Roemenie stelt helemaal niets voor.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:37 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Wakker worden. De Russen liggen mijlen voor op jullie, de Turken, Roemenen en de Oekraïners zitten jullie op de hielen. Zeker die laatsten springen straks gewoon over jullie.
Nou ja, laat aanvankelijk 60-40 zijn, het doet niets af aan m'n punt.quote:Wie spreekt er over fifty-fifty voor Belgische en Nederlandse clubs? Het lijkt me logisch dat er in een BeNe-Liga meer Nederlandse dan Belgische clubs zullen spelen, dus zullen de Nederlandse clubs meer vangen dan de Belgische.
Tele2 kon 20 miljoen vangen voor de live-rechten. De samenvattingen zijn ongeveer 20 miljoen waard, 40 miljoen is het dus. My bad, ik dacht dat de samenvattingen 10 waard waren.quote:Gaat dat dan enkel over de samenvattingen? Want de live-rechten worden natuurlijk uitgebaat door de Eredivisie zelf, en die zullen normaal gezien (althans op termijn) toch een stuk boven die 30 moeten komen.
En de clubs die buiten de boot vallen en degraderen doordat er Belgische clubs bijkomen? Zij leveren flink in. De som van winsten en verliezen over Nederlandse clubs zal dus gelijk blijven.. alleen het verschil tussen groot en klein zal groter worden.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:42 schreef Heero87 het volgende:
[..]
De verdeling wordt gewoon bepaald aan de hand van de resultaten hoor. Aangezien je dubbel zoveel tv-geld te verdelen over hetzelfde aantal clubs (16/18) zal dat per club altijd meer opleveren.
[..]
Een verdubbeling? Ik tel gewoon de huidige Belgische en Nederlandse tv-gelden samen. En wellicht komt daar nog een bonusje bij, aangezien de competitie erop vooruit gaat.
Het wordt verdeed op basis van dat onderzoekje. Achterban, imago, prestaties, etc.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:42 schreef Heero87 het volgende:
De verdeling wordt gewoon bepaald aan de hand van de resultaten hoor. Aangezien je dubbel zoveel tv-geld te verdelen over hetzelfde aantal clubs (16/18) zal dat per club altijd meer opleveren.
Dan heb je in beide landen uitzendingen op het open net . Beide zijn in Nederland te ontvangen, weg exclusiviteitsrecht van de NOS op het open net. Zijn ze bereid net zoveel te betalen als ze niet het exclusiviteitsrecht hebben? Dat bedoelde ik. Het optelsommetje gaat niet altijd op, dat hangt van veel meer factoren af.quote:Een verdubbeling? Ik tel gewoon de huidige Belgische en Nederlandse tv-gelden samen. En wellicht komt daar nog een bonusje bij, aangezien de competitie erop vooruit gaat.
Die vergelijk ik niet met elkaar.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:37 schreef Blawh het volgende:
[..]
Kutclub als NEC? NEC heeft meer punten verzameld dan Brugge en Anderlecht, Luik is in dezelfde ronde gesneuveld. What's yur point?
De topclubs hebben toch al veel meer tegenstand gekregen door de explosieve groei van Groningen, AZ, Twente en Heerenveen. Zijn de topclubs daar beter van geworden?quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:50 schreef ErikT het volgende:
Ik denk dat de topclubs beter worden met meer goede tegenstanders. Ik heb liever 3 topclubs in Europa die het goed doen, dan 6 die met hangen en wurgen januari halen. (Ik heb het dus alleen maar over NL clubs hier.)
En denk je dat PSV door 4 wedstrijdjes op een hoger niveau en 10 miljoen extra inkomsten Atlético en Liverpool wel zou kunnen verslaan?quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:50 schreef ErikT het volgende:
[..]
Die vergelijk ik niet met elkaar.
Ik denk dat de topclubs beter worden met meer goede tegenstanders. Ik heb liever 3 topclubs in Europa die het goed doen, dan 6 die met hangen en wurgen januari halen. (Ik heb het dus alleen maar over NL clubs hier.)
De Oekraïners hebben welgeteld twee coëfficientpunten achterstand op jullie én hebben nog drie teams in Europa. Daarbij komt dat jullie de komende drie jaar een pak meer punten hebben te verdedigen dan Oekraïne, dus is de kans reëel dat ze jullie gewoon bijhalen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:43 schreef pfaf het volgende:
[..]
De Russen reken ik bij de grote landen. Die overige liggen mijlen achter. Oekraine zit economische aan de grond, die zijn zo weg. Roemenie stelt helemaal niets voor.
Het is sowieso afwachten hoeveel Eredivisie Live kan opbrengen. Volgens mij toch meer dan Tele2. Maar alleszins, als jullie competitie echt maar 40 miljoen aan tv-rechten oplevert, doen jullie het eigenlijk bijzonder slecht in vergelijking met een land dat 6 miljoen inwoners minder heeft en bijna 50 miljoen euro haalt.quote:Tele2 kon 20 miljoen vangen voor de live-rechten. De samenvattingen zijn ongeveer 20 miljoen waard, 40 miljoen is het dus. My bad, ik dacht dat de samenvattingen 10 waard waren.
Soms. Met het huidige team nietquote:Op woensdag 18 maart 2009 11:53 schreef pfaf het volgende:
[..]
En denk je dat PSV door 4 wedstrijdjes op een hoger niveau en 10 miljoen extra inkomsten Atlético en Liverpool wel zou kunnen verslaan?
Ja okee, maar je kunt niet maar één seizoen in beschouwing nemen. PSV heeft dit jaar een dramatisch spelend elftal.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:53 schreef pfaf het volgende:
+ wat Blawh zegt. PSV kan Twente en AZ niet aan, dus dat zijn wedstrijden van een hoger niveau, toch heeft het ze geen goed gedaan. Europees.
Korte termijn, paniek-journalistiek. Een paar gas- en oliebaronnen die tijdelijk wat geld in een Oekrainse club stoppen maakt de competitie niet Structureel sterker. Bovendien mag Nederland van mij best wat zakken. Of je nu 7e of 14e op de lijst staat maakt niets uit.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:53 schreef Heero87 het volgende:
[..]
De Oekraïners hebben welgeteld twee coëfficientpunten achterstand op jullie én hebben nog drie teams in Europa. Daarbij komt dat jullie de komende drie jaar een pak meer punten hebben te verdedigen dan Oekraïne, dus is de kans reëel dat ze jullie gewoon bijhalen.
Ik vraag me eerder af hoe jullie je voetbal zo goed kunnen verkopen? Als je naar inwonersaantallen kijkt doen we het zo heel slecht niet, meen ik.quote:Het is sowieso afwachten hoeveel Eredivisie Live kan opbrengen. Volgens mij toch meer dan Tele2. Maar alleszins, als jullie competitie echt maar 40 miljoen aan tv-rechten oplevert, doen jullie het eigenlijk bijzonder slecht in vergelijking met een land dat 6 miljoen inwoners minder heeft en bijna 50 miljoen euro haalt.
Ik zeg dat omdat een paar miljoen extra op de begroting geen zak uitmaakt.quote:Dan begrijp ik trouwens al helemaal niet dat je stelt dat een gezamelijke competitie de Nederlandse clubs een slechte zaak zouden doen... Aangezien de Belgische tv-rechten blijkbaar hoger liggen, zouden zij net de beste zaak doen, want zij zullen zo een stuk uit die pot weggraaien.
In België hangt het voor een groot stuk af van je eindklassement, en daarbij nog een deeltje aan de hand van het aantal verschoven matchen (ploegen die op vrijdag of zondag spelen krijgen extra).quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:47 schreef Blawh het volgende:
[..]
Het wordt verdeed op basis van dat onderzoekje. Achterban, imago, prestaties, etc.
Bij Eredivisie-live speelt ook het aantal fans van een club met een abo een (kleine) rol. Hoe meer fans een abo nemen, hoe groter de inkomsten voor de club.
Daar valt heus wel een mouw aan te passen.quote:Dan heb je in beide landen uitzendingen op het open net . Beide zijn in Nederland te ontvangen, weg exclusiviteitsrecht van de NOS op het open net. Zijn ze bereid net zoveel te betalen als ze niet het exclusiviteitsrecht hebben? Dat bedoelde ik. Het optelsommetje gaat niet altijd op, dat hangt van veel meer factoren af.
Clubs met begrotingstekorten zullen in deep shit komen, en niet zo'n klein beetje ook. Kans is redelijk groot dat op redelijk korte termijn bepaalde clubs failliet gaan, ze hebben immers al veel geld uitgegeven aan een nieuw stadion, spelersfondsen, onderzoeken, etc. en dat gaat allemaal verloren door deze aanpak. De inkomsten zullen fors dalen terwijl de vaste kosten blijven bestaan. Dit kan ook momenteel gezonde clubs de das om goen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:55 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Als je 2 competities zou maken zou je zoiets krijgen
1ste divisie:
AZ
Ajax
FC twente
PSV
NEC
NAC
Utrecht
Heerenveen
Groningen
Standard
Anderlecht
Club Brugge
Genk
AA Gent
Westerlo
Zulte-Waregem
Lokeren
Germinal
2de divisie
Vitesse
NEC
Willem II
ADO
Heracles
Sparta
Roda JC
Volendam
Graafschap
Mechelen
Mouscron
Cercle
KV Kortrijk
Charleroi
KV Dender
Roeselare
Tubize
Mons
Dit levert toch gewoon 2 hele sterke competities op met teams die elkaar naar een hoger niveau tillen. Natuurlijk moet een club als Feyenoord hier in de 1e divisie spelen maar die zullen vanzelf promoveren vanuit de 2de divisie.
Deze clubs hebben een begroting <10 miljoen, waarom zouden Nederlandse clubs met een grotere begroting moeten wijken?quote:AA Gent
Westerlo
Zulte-Waregem
Lokeren
Germinal
Daar valt wat voor te zeggen. Al denk ik niet dat het zoveel uitmaakt, die paar wedstrijdjes.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:57 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja okee, maar je kunt niet maar één seizoen in beschouwing nemen. PSV heeft dit jaar een dramatisch spelend elftal.
Ik denk dat als PSV in 2004/2005 meer tegenstand in de competitie had gehad, ze minder naief tegen Milan hadden gespeeld en de finale hadden gehaald. Bijvoorbeeld.
Omdat Volendam de 17e club van Nederland is. Kan mij die kut-Belgen gestolen worden. Waarom gelden dezelfde argumenten niet voor een NeDu-liga, of NE-Fra-liga? Ik wil gewoon een nationale competitie, omdat ik dat duizendmaal interessanter vind en de voordelen van een Be-Ne-liga nog steeds niet gehoord heb. Behalve wat marginale vooruitgang voor slechts enkele Nederlandse topclubs!quote:Je kunt toch niet ontkennen dat een betere competitie goed is voor iedere club die erin zit?
Nee, natuurlijk is het niet goed voor de clubs die er buiten vallen. Volendam is nu bv ook veel beter dan vorig jaar. Maar moeten we voor dat soort clubs de Eredivisie in stand houden?
Toch een Europees ticket.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:59 schreef pfaf het volgende:
[..] Bovendien mag Nederland van mij best wat zakken. Of je nu 7e of 14e op de lijst staat maakt niets uit.
En dan was er niet eens concurrentie tussen de verschillende spelers, want er was maar één bod.quote:Ik vraag me eerder af hoe jullie je voetbal zo goed kunnen verkopen? Als je naar inwonersaantallen kijkt doen we het zo heel slecht niet, meen ik.
Daar is Nederland te achterlijk en bekrompen voor. Hebben we al eens geprobeerd.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:59 schreef Heero87 het volgende:
Om te beginnen ga je er dan al van uit dat de rechten op de openbare zenders terecht komen. De commerciëlen zouden er net zo goed mee kunnen gaan lopen, en die zijn alleen maar in hun eigen land beschikbaar.
Daar valt wat voor te zeggen.quote:Ten tweede ben ik ervan overtuigd dat het gros van de mensen gewoon via hun eigen nationale zender zullen kijken, aangezien daar wellicht de grootste aandacht zal gaan naar hun ploegen.
En als het echt de prijs zou drukken, is sowieso een simpele oplossing: je kan perfect je zender een uurtje op zwart zetten in het andere land tijdens de voetbaluitzendingen.
Mooi toch ben je meteen van Vitesse, Roda, Ado en Willem II af. Clubs die ervoor zorgen dat gezonde eerste divisie clubs geen eerlijke kans krijgen in de eredivisie. Ik zal er geen traan om laten als deze clubs weg gaan vooral ADO en Vitesse niet.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:01 schreef Blawh het volgende:
[..]
Clubs met begrotingstekorten zullen in deep shit komen, en niet zo'n klein beetje ook. Kans is redelijk groot dat op redelijk korte termijn bepaalde clubs failliet gaan, ze hebben immers al veel geld uitgegeven aan een nieuw stadion, spelersfondsen, onderzoeken, etc. en dat gaat allemaal verloren door deze aanpak. De inkomsten zullen fors dalen terwijl de vaste kosten blijven bestaan. Dit kan ook momenteel gezonde clubs de das om goen.
Degradatieclausules (met loonsverminderen of ontsnappingsclausules) gaan ook niet op, want die zijn gebaseerd op een Nederlandse competitie. Nu kun je in divisie 2 terechtkomen zonder dat je op plaats 16,17 of 18 geïndigd bent.
[..]
Deze clubs hebben een begroting <10 miljoen, waarom zouden Nederlandse clubs met een grotere begroting moeten wijken?
Dat denk ik ook niet. Maar wel een beetje. En dat is toch weer wat.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:02 schreef pfaf het volgende:
Daar valt wat voor te zeggen. Al denk ik niet dat het zoveel uitmaakt, die paar wedstrijdjes.
Nou, omdat de Duitsers en de Fransen ons er niet bij willen. Die competities zijn groot en sterk genoeg.quote:Omdat Volendam de 17e club van Nederland is. Kan mij die kut-Belgen gestolen worden. Waarom gelden dezelfde argumenten niet voor een NeDu-liga, of NE-Fra-liga? Ik wil gewoon een nationale competitie, omdat ik dat duizendmaal interessanter vind en de voordelen van een Be-Ne-liga nog steeds niet gehoord heb. Behalve wat marginale vooruitgang voor slechts enkele Nederlandse topclubs!
quote:
Mag ik hier het domme-belgen stigma opgooien?quote:En dan was er niet eens concurrentie tussen de verschillende spelers, want er was maar één bod.
Spot on! En daar wringt bij mij enorm de schoen. Noem me nationalistisch ofzo, maar ik zou niet weten waarom wij een leuke competitie als de Nederlandse op moeten offeren voor marginale winst...quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:05 schreef ErikT het volgende:
[..]
Dat denk ik ook niet. Maar wel een beetje. En dat is toch weer wat.
De vraag is inderdaad of je voor dat beetje, hoe groot dat ook is, je nationale competities moet opofferen.
“in die” daar zit al weer een punt van kritiek. Er gaan leuke clubs uit de boot vallen ten behoeve van nietszeggende Belgische. Die clubs net onder de middenmoot gaan er op achteruit!quote:Nou, omdat de Duitsers en de Fransen ons er niet bij willen. Die competities zijn groot en sterk genoeg.
Die voouitgang zal trouwens voor alle Nederlandse clubs in die competitie zijn. Ook de subtoppers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |