die zei laatst dat het daar nu al te laat voor is, gepasseerd station. Wil je nu nog aanhaken dan zou je de toppers van Portugal en Schotland erbij moeten nemenquote:
Da's ook al een oud idee: de Atlantic League. Daar deden begin jaren 2000 nogal wat geruchten de ronde over. Van Raaij heeft daar zelfs een aantal clubs voor gepolst.quote:Op maandag 28 april 2008 00:37 schreef rubbereend het volgende:
[..]
die zei laatst dat het daar nu al te laat voor is, gepasseerd station. Wil je nu nog aanhaken dan zou je de toppers van Portugal en Schotland erbij moeten nemen
Anderlecht niet.quote:Op zondag 27 april 2008 22:51 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Het grootste deel van de Standard-fans zijn Vlamingen.
En wat maakt dat uit dan?quote:Op maandag 28 april 2008 01:03 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Anderlecht niet.
Komt er op neer dat je een extra talengebied erbij krijgt wat we niet gewend zijn in Nederland.
quote:Op maandag 28 april 2008 09:53 schreef ErikT het volgende:
Ze moeten tegen elkaar voetballen, niet met elkaar debatteren.
kunnen we de voorronde plek van belgië mooi afpakkenquote:Op maandag 28 april 2008 10:10 schreef N.i.c.k het volgende:
een play off systeem tegen de belgische top 5 waarin 2 CL voorronde plekken te verdienen zijn.
Dat er een helehoop rompslomp omheen komtquote:Op maandag 28 april 2008 09:53 schreef ErikT het volgende:
[..]
En wat maakt dat uit dan?
Ze moeten tegen elkaar voetballen, niet met elkaar debatteren.
Veel problemen geeft dat niet hoor. Clubs als Anderlecht en Standard werken perfect tweetalig.quote:Op maandag 28 april 2008 11:43 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Dat er een helehoop rompslomp omheen komt
Maar de ''KNVB'' moet dna ook in het Frans gaan werken. Nederlandse clubs moeten dan ook half in het Frans werken neem ik aan (de ''Nederlandse'' clubs in Belgie moeten alles tweetalig doen?)quote:Op maandag 28 april 2008 12:17 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Veel problemen geeft dat niet hoor. Clubs als Anderlecht en Standard werken perfect tweetalig.
Op het niveau van de competitie zal je natuurlijk wel tweetalige structuren moeten installeren (scheidsrechtercomité, beroepscomité etcetera). Maar als je de huidige Belgische en Nederlandse structuren samenvoegt, krijg je dat al automatisch.quote:Op maandag 28 april 2008 12:36 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Maar de ''KNVB'' moet dna ook in het Frans gaan werken. Nederlandse clubs moeten dan ook half in het Frans werken neem ik aan (de ''Nederlandse'' clubs in Belgie moeten alles tweetalig doen?)
Stel dat Charleroi dan bij de nieuwe competitie komt (dat stelde iemand voor) dan heb je dus een club die ééntalig is? (ik weet niet of dat bij Charleroi zo isquote:Op maandag 28 april 2008 12:54 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Op het niveau van de competitie zal je natuurlijk wel tweetalige structuren moeten installeren (scheidsrechtercomité, beroepscomité etcetera). Maar als je de huidige Belgische en Nederlandse structuren samenvoegt, krijg je dat al automatisch.
Wat de clubs betreft: in België zijn er nu ook nog steeds veel kleinere Vlaamse en Waalse clubs die ééntalig communiceren.
quote:Tijd rijp voor BeNe-liga
Voetbalwijsheden hebben doorgaans een beperkte houdbaarheidsdatum. De eerste echte Europese speelronde leverde echter een aantal vaststellingen op die wel eens een tijdje overeind zouden kunnen blijven.
Vorige week kregen we alvast de bevestiging van de dominantie van de Engelse en Spaanse teams in de Champions League. Dinamo Kiev hield Arsenal in bedwang en was daarmee de enige ploeg die iets kon halen tegen een vertegenwoordiger van de Premier League of de Primera Division. De 0-3-overwinning van Atletico Madrid in Eindhoven en de 4-0-winst van Chelsea tegen Bordeaux, het nummer twee van één van de vijf grote voetballanden, zeggen eigenlijk alles.
Achter Spanje en Engeland dreigt de nivellering. De overige grote voetballanden vallen terug en vooral de teams uit het vroegere Oostblok zetten hun opmars verder. Zelfs de clubs uit de Serie A en de Bundesliga krijgen het moeilijk. De 1-2-zege van de Roemeense debutant Cluj bij AS Roma is misschien een incident, maar de 0-0 van het Cypriotische Famagusta bij Werder Bremen is wellicht een nog grotere verrassing.
Ons viel vooral de achteruitgang van het Nederlandse en Schotse clubvoetbal op. PSV, een paar jaar terug nog halve finalist in de Champions League, ging met de billen bloot tegen Atletico Madrid en Feyenoord verloor in de Uefacup thuis van de Zweedse koploper Kalmar, die AA Gent uitschakelde maar wel verloor in het Jules Ottenstadion.
Celtic, in 2007 nog bij de laatste zestien van het kampioenenbal, raakte in eigen huis niet voorbij het Deense Aalborg en dit nadat Rangers, in mei verliezend finalist van de Uefacup, al van Europees voetbal was uitgesloten door FBK Kaunas uit Litouwen.
De Old Firm, zoals Celtic en Rangers gezamenlijk genoemd worden, is hét voorbeeld van de ongelijkheid in het Europese topvoetbal. Celtic is de enige club van buiten de vijf grote voetballanden die in de top twintig staat van de rijkste clubs (17de) van het continent.
Een opmerkelijk gegeven, want de formatie die deze zomer voor de derde keer op rij Schots kampioen werd streek amper 1,5 miljoen pond (1,8 miljoen euro) aan tv-rechten op. Dat bedrag zal niet snel verhogen, want de nieuwe overeenkomst tussen de SPL en tv-zender Setanta - dat in 2010 van kracht wordt - bedraagt niet meer dan 31 miljoen pond (38 miljoen euro). Dat is precies vier procent van het nieuwe contract dat de Premier League (775 miljoen pond of 965 miljoen euro) net afsloot. Derby County, dat vorig seizoen laatste eindigde in de Engelse topklasse, nam daardoor 35 miljoen pond (43 miljoen euro, bijna zoveel als het hele nieuwe tv-contract van de Jupiler Pro League met Belgacom) mee naar de eerste klasse.
De Schotse kampioen werd in augustus op het tornooi van Rotterdam weggespeeld door Tottenham en trainer Gordon Strachan wees erop dat de Londenaars uitpakten met drie spelers die 15 miljoen pond hadden gekost. De duurste transfer in de geschiedenis van de Bhoys was Chris Sutton (6 miljoen pond) en dateert al van acht jaar terug. Celtic voetbalt gemiddeld nochtans voor 20.000 toeschouwers meer dan de Spurs.
Zolang de rijkste clubs van Europa zoveel buitenlanders mogen opstellen als ze willen, zal de kloof met de rest steeds groter worden. Het jong talent vertrekt op deze manier immers steeds vroeger uit de kleinere voetballanden. De '6+5'-regel van Sepp Blatter zou veel kunnen oplossen, maar het is hoogst onzeker of de Europese politici er ooit van willen weten.
Michel Platini wil meer gelijkheid in het Europees voetbal en de enige oplossing lijkt dat clubs uit kleinere landen in een grotere markt actief worden. Dat beaamde vorige week ook Jonathan Hill, het hoofd van het Uefa-bureau in Brussel, tijdens een lezing in Zellik voor de Stichting Marketing.
Een officieel standpunt heeft de Uefa nog niet bekendgemaakt, maar de Europese voetbalunie zou zich niet langer verzetten tegen grensoverschrijdende competities. Begin deze eeuw strandde een plan voor de oprichting van een Atlantic League (met clubs uit Nederland, België, Schotland en Portugal) nog op een njet van de Uefa.
Het Engelse voetbalmaandblad Four Four Two beweert dat er al informele gesprekken zijn geweest tussen het hoofdkwartier in Nyon en Schotse, Nederlandse en Belgische topclubs. Het is echter zeer de vraag of een liga met Schotse, Portugese, Nederlandse en Belgische clubs het grote publiek kan boeien. Daarom lijkt het beter het idee van een BeNe-competitie weer op te diepen, zoals Ajax-trainer Marco van Basten onlangs weer deed. De goede beurt van Standard en Club Brugge in de Uefacup en de bouwplannen van veel Belgische verenigingen zou de Nederlandse Eredivisie dit keer wel kunnen overtuigen dat een huwelijk voor alle partijen interessant kan zijn.
François Colin geeft wekelijks zijn eigenzinnige kijk op de voetbalactualiteit.
Nou, gaan met die banaan!quote:Een officieel standpunt heeft de Uefa nog niet bekendgemaakt, maar de Europese voetbalunie zou zich niet langer verzetten tegen grensoverschrijdende competities.
Ik zie het probleem niet, Ajax speelt nu toch ook in Limburg?quote:Op maandag 28 april 2008 11:43 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Dat er een helehoop rompslomp omheen komt
en dat zal ook helemaal niet gaan veranderen door een BeNeLiga. Pas bij een vertienvoudiging van de begroting zouden 'we' weer mee gaan doen. Die enkele Vlaming die bij een BeNeLiga aan de begroting bij gaat dragen gaat daar echt niet voor zorgen...quote:Op woensdag 24 september 2008 13:55 schreef ASroma het volgende:
Dat we in een Europa buiten incidentele succesen niet meer mee kunnen komen is jammer,
Idd, andere dingen.. zoals Italië of Duitsland.quote:Op woensdag 24 september 2008 13:55 schreef ASroma het volgende:
Die bubble waar spanje en engeland op dit moment in verkeren, draait zich ook nog wel om. Zodra al die geldschieters andere dingen gaan doen.
Gewoon de laatste 3 degraderen, dan heb je al die Belgische clubs er zo weer uitquote:Op woensdag 24 september 2008 15:08 schreef Damzkieee het volgende:
En levert dan de eerste divisie van Nederland ook 2 promovendi en de Belgische maar 1?
Als dit doorgaat gaan we degraderen
Beter voetbal.quote:Op woensdag 24 september 2008 19:08 schreef pfaf het volgende:
Ik kan echt geen enkel voordeel van een BeNeLiga bedenken. Wellicht kan iemand me hier vertellen wat nou écht het voordeel zou zijn?
Die enkele Vlaming? Het gaat wel wat verder hoor. Volgens mij kan je met zo'n Benelux-Liga best 120 miljoen euro aan televisierechten vangen. Dat zou voor de beste teams in zo'n liga toch 12 tot 15 miljoen euro kunnen opleveren. Dat blijft natuurlijk veel minder dan dan de Europese toplanden, maar het is ook een fundamentele verhoging tegenover vandaag. En dan hebben we het nog niet over de sponsoring gehad.quote:Op woensdag 24 september 2008 15:01 schreef pfaf het volgende:
[..]
en dat zal ook helemaal niet gaan veranderen door een BeNeLiga. Pas bij een vertienvoudiging van de begroting zouden 'we' weer mee gaan doen. Die enkele Vlaming die bij een BeNeLiga aan de begroting bij gaat dragen gaat daar echt niet voor zorgen...
Meer gelijkwaardige teams, beter voetbal, meer geld, hopelijk betere spelers, meer kans op succes in Europa. Alleen is het denk ik wel lastig aanpikken voor de clubs in de liga's er onder.quote:Op woensdag 24 september 2008 19:08 schreef pfaf het volgende:
Ik kan echt geen enkel voordeel van een BeNeLiga bedenken. Wellicht kan iemand me hier vertellen wat nou écht het voordeel zou zijn?
Waarom? De Baltische staten hebben nu ook al een grensoverschrijdende competitie, en de Scandinavische Royal League denkt aan uitbreiding met Finland en IJsland. Waarom hier niet?quote:Op donderdag 25 september 2008 00:34 schreef rubbereend het volgende:
ik denk dat dit een beetje een gepasseerd station is..........
met alleen België lijtk me dit gepasseerd station. Er zijn maar weinig clubs die iets zouden toevoegen hier. BelgiË loopt 25 jaar achter qua accomodaties. Als je wat wil zul je Schotland en/of Portugal erbij moeten betrekken.quote:Op donderdag 25 september 2008 00:45 schreef Radegast het volgende:
[..]
Waarom? De Baltische staten hebben nu ook al een grensoverschrijdende competitie, en de Scandinavische Royal League denkt aan uitbreiding met Finland en IJsland. Waarom hier niet?
Ik wel. Ik zie liever in het nieuwe stadion van Feyenoord met 80.000+ fans een wedstrijd tegen Anderlecht dan pak 'm beet Volendam.quote:
Die verhoging is aardig, maar ook niet zo hoog dat we in de buurt van toplanden komen. Verder wordt gemakshalve even vergeten dat die hogere inkomsten maar ten bate komt van een kleiner aantal Nederlandse ( of Belgische ) teams...quote:Op donderdag 25 september 2008 00:30 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Die enkele Vlaming? Het gaat wel wat verder hoor. Volgens mij kan je met zo'n Benelux-Liga best 120 miljoen euro aan televisierechten vangen. Dat zou voor de beste teams in zo'n liga toch 12 tot 15 miljoen euro kunnen opleveren. Dat blijft natuurlijk veel minder dan dan de Europese toplanden, maar het is ook een fundamentele verhoging tegenover vandaag. En dan hebben we het nog niet over de sponsoring gehad.
Hier idem. Nu gaan er 6 Nederlandse teams Europa in, dan zal dat na samenvoeging nog maar 3 ofzo zijn. Ik zie niet in hoe dat het Nederlandse voetbal ten goede kan komen? En meer kans op succes in Europa zeg je? Maar als Brugge en Anderlecht 1 en 2 worden in de BeNeLiga, hoe wil je dan als Nederlandse club succes in Europa vergaren?quote:Op donderdag 25 september 2008 00:35 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Meer gelijkwaardige teams, beter voetbal, meer geld, hopelijk betere spelers, meer kans op succes in Europa. Alleen is het denk ik wel lastig aanpikken voor de clubs in de liga's er onder.
De vraag is echter of het allemaal uit zal komen
Beetje oneerlijke vergelijking hè.quote:Op donderdag 25 september 2008 10:14 schreef ES57 het volgende:
[..]
Ik wel. Ik zie liever in het nieuwe stadion van Feyenoord met 80.000+ fans een wedstrijd tegen Anderlecht dan pak 'm beet Volendam.
Vooral de wedstrijden naar Portugal zullen volle uitvakken trekken.quote:Op donderdag 25 september 2008 00:53 schreef rubbereend het volgende:
[..]
met alleen België lijtk me dit gepasseerd station. Er zijn maar weinig clubs die iets zouden toevoegen hier. BelgiË loopt 25 jaar achter qua accomodaties. Als je wat wil zul je Schotland en/of Portugal erbij moeten betrekken.
Laten we het hopen. Er zijn een hoop clubs in Nederland die plannen hebben om het stadion uit te breiden en er komen steeds meer mensen kijken. Alleen de top 3 faalt de laatste 2 jaar een beetje in het scoutings en aankoopbeleid imo, maar verder hebben we een mooie competitie. Ik zit echt niet te wachten op een competitie met de Belgen.quote:Op donderdag 25 september 2008 00:34 schreef rubbereend het volgende:
ik denk dat dit een beetje een gepasseerd station is..........
Ik zit dan meer te denken aan een opzet waarbij de stand in het kampioenschap en de quotiënt op de UEFA ranglijst bepalend is voor wie er Europa in mag. Dus veel meer dan de zes of zeven clubs die het normaal zijn. Maar dat zal wel niet mogen ...quote:Op donderdag 25 september 2008 10:25 schreef pfaf het volgende:
Hier idem. Nu gaan er 6 Nederlandse teams Europa in, dan zal dat na samenvoeging nog maar 3 ofzo zijn. Ik zie niet in hoe dat het Nederlandse voetbal ten goede kan komen? En meer kans op succes in Europa zeg je? Maar als Brugge en Anderlecht 1 en 2 worden in de BeNeLiga, hoe wil je dan als Nederlandse club succes in Europa vergaren?
Het is ook helemaal niet de ambitie om aan te sluiten bij de absolute Europese top. Eerder om een plaatsje in de subtop te veroveren, en te vermijden dat de Russen, Roemenen of Oekraïners ons helemaal voorbij donderen.quote:Die verhoging is aardig, maar ook niet zo hoog dat we in de buurt van toplanden komen. Verder wordt gemakshalve even vergeten dat die hogere inkomsten maar ten bate komt van een kleiner aantal Nederlandse ( of Belgische ) teams...
Dat is wat mij betreft ook de grootste moeilijkheid. Daarom is het heel belangrijk dat de UEFA de plannen steunt en eventueel voor een oplossing kan zorgen. Zonder die steun heeft het inderdaad weinig zin.quote:Hier idem. Nu gaan er 6 Nederlandse teams Europa in, dan zal dat na samenvoeging nog maar 3 ofzo zijn. Ik zie niet in hoe dat het Nederlandse voetbal ten goede kan komen? En meer kans op succes in Europa zeg je? Maar als Brugge en Anderlecht 1 en 2 worden in de BeNeLiga, hoe wil je dan als Nederlandse club succes in Europa vergaren?
quote:Er gaan weer stemmen op om samen met Nederland een competitie te organiseren. Dat zou de TV-markt vergroten én het niveau verhogen.»
D'Onofrio: «Vandaag zijn we niet klaar om die stap te zetten. Maar ik ben het idee op zich niet ongenegen.»
Vanden Stock: «Het idee van een BeNeLiga is al tien jaar oud. Michel Verschueren, mijn vader en ikzelf zijn ervoor gemassacreerd. Wij wilden zogezegd de dood van het Belgisch voetbal.»
Het échte probleem was toen toch dat Nederland er geen oren naar had?
Vanden Stock: «Het is waar dat Nederland toen niet van ons wou weten. Feyenoord had op dat moment net de UEFA-Cup gewonnen, ze zagen in ons geen evenwaardige partner. Maar vandaag zijn het merkwaardig genoeg de Nederlanders die daar terug over beginnen. Ze beginnen daar ook te beseffen dat ze Europees hun aura en hun kracht aan het verliezen zijn. PSV was het laatste bastion. Ze spelen nog wel Champions League, maar krijgen daar nu ook klappen.»
D'Onofrio: «Standard is op dit moment sterker dan PSV.»
Vanden Stock: «De discussie wordt opnieuw gevoerd, maar met ons in een sterkere positie dan tien jaar geleden.»
Is de BeNeLiga nu dichterbij dan toen?
Vanden Stock: «Neen, omdat er nog altijd geen initiatief is. Maar we horen wel veel waaien vanuit Nederland.»
Moeten jullie het initiatief niet opnieuw nemen?
Vanden Stock: «Ik ga me geen tweede keer laten afslachten zoals tien jaar geleden. Maar ik zal wel meeduwen van buitenaf als er iemand het initiatief neemt. Het gaat er om dat we Europees zeer ambitieus blijven. Maar dat interesseert niemand onder de andere clubs van eerste klasse. We proberen al lang een meerderheid te overtuigen om vooruit te gaan. Maar de meerderheid wil niet mee. Hun vrees is dat zij dan niet meer meedoen.»
D'Onofrio: «Dat is echt vermoeiend!»
Vanden Stock: «Zelfs bij de grote clubs zijn er die schrik hebben om een alliantie met Nederland aan te gaan. Want als die er komt, neemt het aantal Europese tickets voor ons land natuurlijk af. En de concurrentie wordt alleen maar groter. We zùllen niet elk jaar Europees spelen.»
Willen jullie dat risico lopen?
Vanden Stock: «Wij wel, omdat ons voetbal er beter van zou worden.»
D'Onofrio: «Ik heb er ook geen probleem mee. Maar je moet die vraag stellen aan de meerderheid hé. Als ik in de Profliga iets zeg, vinden ze mij 'con'. Maar ik heb voor dingen gevochten hoor.»
Vanden Stock (lacht): «Toch niet voor de hervorming van de competitie, hé.»
D'Onofrio (lacht nog harder): «Er moest een club zijn die daar voor vocht, maar niet tevéél. (cynisch) Kwestie van de taken goed te verdelen hé.»
Vanden Stock: «Een BeNecompetitie zou een zeer goede stap zijn voor het Belgische én het Nederlandse voetbal. Meer volk, een grotere TV- en sponsormarkt. Maar schrijf niet: Vanden Stock en D'Onofrio lanceren opnieuw de BeNeLiga, want dan gaan sommigen dat weer misbruiken. (Droog) Ik wil niets!»
D'Onofrio (grijnzend): «Voilà! Héél juist!»
dat zijn allemaal competities die georganiseerd zijn buiten de nationale competitie om. In Zweden willen ze ook echt niet van hun nationale competitie af ondanks dat ze het europees niet kunnen bijbenen. De competitie opzich is veel te interresant om dat op te geven. En dat geldt voor Nederland ook, het lijkt me alleen maar mooi een competitie waar elk jaar 5-6 clubs strijden om het kampioenschap tot de laatste speelrondes. Dat gebeurd de laatste jaren sowieso al.....quote:Op donderdag 25 september 2008 00:45 schreef Radegast het volgende:
[..]
Waarom? De Baltische staten hebben nu ook al een grensoverschrijdende competitie, en de Scandinavische Royal League denkt aan uitbreiding met Finland en IJsland. Waarom hier niet?
soort league cup idee als in engeland, dus naast de bestaande nationale bekers zodat de amateurs wel gewoon een (kans) hebben.... zo initiatief zou ik wel toejuichen.... http://nl.wikipedia.org/wiki/League_Cupquote:Op donderdag 25 september 2008 12:48 schreef Tvduijn het volgende:
Bekertje met Nederlandse en Belgische clubs lijkt me wel leuk, lijkt me iets realistischer dan een hele competitie in ieder geval.
Ja lijkt me een top idee, denk dat het inderdaad het beste is als het naast het huidige bekertoernooi komt. Enige probleem is dat het misschien de waarde van de nationale beker verkleint, waardoor dat minder boeiend wordt, of dat juist deze nieuwe beker door de niet bestaande historie niet serieus wordt genomen.quote:Op donderdag 25 september 2008 12:56 schreef ASroma het volgende:
[..]
soort league cup idee als in engeland, dus naast de bestaande nationale bekers zodat de amateurs wel gewoon een (kans) hebben.... zo initiatief zou ik wel toejuichen.... http://nl.wikipedia.org/wiki/League_Cup
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |