Triple play. De speler die de rechten heeft opgekocht, is Belgacom (zo'n beetje het Nederlandse KPN). Die bieden het voetbal exclusief via hun tv-platform aan, en aan de hand van triple play - aanbiedingen proberen ze hun voetbalklanten ook een internet-, telefoon- en/of gsm-abonnement aan te smeren. Op zich is het voetbal niet rendabel, maar van zodra die klanten ook internet- en telefoonabonnementen erbij nemen, wordt het dat natuurlijk wel.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:07 schreef pfaf het volgende:
Mag ik hier het domme-belgen stigma opgooien?![]()
Geen concurrentie en zonder blikken of blozen een gigantisch bedrag betalen? Hoe is dat in een land als België terug te verdienen?
Nou! Ik ga echt de tv aanzetten voor Lokeren - Germinal. Of 's zaterdags thuisblijven voor de samenvatting van AA Gent - Westerlo. Ik kan niet wachten.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:55 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Als je 2 competities zou maken zou je zoiets krijgen
1ste divisie:
AZ
Ajax
FC twente
PSV
NEC
NAC
Utrecht
Heerenveen
Groningen
Standard
Anderlecht
Club Brugge
Genk
AA Gent
Westerlo
Zulte-Waregem
Lokeren
Germinal
2de divisie
Vitesse
NEC
Willem II
ADO
Heracles
Sparta
Roda JC
Volendam
Graafschap
Mechelen
Mouscron
Cercle
KV Kortrijk
Charleroi
KV Dender
Roeselare
Tubize
Mons
Dit levert toch gewoon 2 hele sterke competities op met teams die elkaar naar een hoger niveau tillen. Natuurlijk moet een club als Feyenoord hier in de 1e divisie spelen maar die zullen vanzelf promoveren vanuit de 2de divisie.
Mja, dat is in Nederland ook geprobeerd. Hier is daar echter geen interesse voor. Is dit overigens voor het eerst zo in België? Dan zal ik me als ik jullie was alvast voorbereiden op een klap als het contract afgelopen is, zoals in Nederland.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:11 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Triple play. De speler die de rechten heeft opgekocht, is Belgacom (zo'n beetje het Nederlandse KPN). Die bieden het voetbal exclusief via hun tv-platform aan, en aan de hand van triple play - aanbiedingen proberen ze hun voetbalklanten ook een internet-, telefoon- en/of gsm-abonnement aan te smeren. Op zich is het voetbal niet rendabel, maar van zodra die klanten ook internet- en telefoonabonnementen erbij nemen, wordt het dat natuurlijk wel..
Ik lig ook niet wakker van het affiche ADO - Graafschap hoor. Dat is echt een onzin argument wat je nu geeft.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:14 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou! Ik ga echt de tv aanzetten voor Lokeren - Germinal. Of 's zaterdags thuisblijven voor de samenvatting van AA Gent - Westerlo. Ik kan niet wachten.Om nog maar te zwijgen over De Graafschap - Mons. Ik heb nota bene nog nooit van die hele club gehoord.
Die gezonde eerste divisie clubs zullen nu in eerste instantie in de 3e divisie terecht komen, dan krijgen ze al helemaal geen kans om op het hoogste niveau te komen. Die geef je ook direct een flinke knauw. Je devalueert gewoon een groot gedeelte van het Nederlands voetbal zoals Pfaf al aangaf, slechts een paar clubs gaan erop vooruitquote:Op woensdag 18 maart 2009 12:05 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Mooi toch ben je meteen van Vitesse, Roda, Ado en Willem II af. Clubs die ervoor zorgen dat gezonde eerste divisie clubs geen eerlijke kans krijgen in de eredivisie. Ik zal er geen traan om laten als deze clubs weg gaan vooral ADO en Vitesse niet.
Tuurlijk speelt beleid een belangrijke rol, maar geld is zeker net zo belangrijk, zeker op de lange termijn.quote:Begroting zegt natuurlijk niet alles over een voetbalclub. Je kan een begroting hebben van 100 miljoen maar als je dit niet goed of zelfs fout investeert heb je natuurlijk nog niets aan die begroting.
De verdeelsleutel wordt dan inderdaad anders bepaald.quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:59 schreef Heero87 het volgende:
In België hangt het voor een groot stuk af van je eindklassement, en daarbij nog een deeltje aan de hand van het aantal verschoven matchen (ploegen die op vrijdag of zondag spelen krijgen extra).
Hoeft niet. Als bijvoorbeeld Volendam, De Graafschap, Heracles en Sparta samen 5% opstrijken en Anderlecht, Luik, Brugge en Genk samen 25%, wat is dan het netto-voordeel voor de Nederlandse (sub)top?quote:Maar in principe doet het weinig terzake. Je verdeelt nog steeds de tv-pot van beide landen samen over minder clubs dan nu. Dan doe je altijd een goeie zaak.
In Nederland is gebleken dat de commerciële zenders er niet al teveel trek in hebben.quote:Daar valt heus wel een mouw aan te passen.
Om te beginnen ga je er dan al van uit dat de rechten op de openbare zenders terecht komen. De commerciëlen zouden er net zo goed mee kunnen gaan lopen, en die zijn alleen maar in hun eigen land beschikbaar.
Velen irriteren zich in Nederland aan de NOS, switchen is dan zeker een mogelijkheidquote:Ten tweede ben ik ervan overtuigd dat het gros van de mensen gewoon via hun eigen nationale zender zullen kijken, aangezien daar wellicht de grootste aandacht zal gaan naar hun ploegen.
Dat zou inderdaad een optie, al weet je niet of men daartoe bereid is.quote:En als het echt de prijs zou drukken, is sowieso een simpele oplossing: je kan perfect je zender een uurtje op zwart zetten in het andere land tijdens de voetbaluitzendingen.
Natuurlijk niet je zou dan een soort model als in Engeland kunnen maken met een 1e tot en met 4de divisie. Telkens promoveren van de 2de tot en met de 4de divisie de eerste 3 en degraderen de laatste 3.quote:Die gezonde eerste divisie clubs zullen nu in eerste instantie in de 3e divisie terecht komen, dan krijgen ze al helemaal geen kans om op het hoogste niveau te komen. Die geef je ook direct een flinke knauw. Je devalueert gewoon een groot gedeelte van het Nederlands voetbal zoals Pfaf al aangaf, slechts een paar clubs gaan erop vooruit
Bovendien kunnen dit soort plannen ook Sparta, Heracles, De Graafschap en andere gezonde clubs de das om doen. Deze hebben al geïnvesteerd in contracten, (onderzoeken tot) uitbreiding, spelersfondsen, etc. Allemaal weggegooid geld als ze niet meer op het hoogste plan spelen.
Dan heb ik het nog niet eens over sponsoren. Ten Cate bijvoorbeed ziet Heracles als showroom van hun kunstgrasmatten, een club die inmiddels alweer 4 jaar op het hoogste plan speelt. Wie zegt dat sponsoren niet vertrekken als de clubs niet meer op het hoogste niveau spelen, de ervaring leert dat veel sponsoren vertrekken of minder spenderen als een club niet meer op het hoogste niveau speelt.
Degradatieclausules zullen niet gelden, die zijn gebaseerd op de Nederlandse Eredivsie. Bovendien komen straks clubs terecht in de 2e divisie zonder op plaats 16,17 of 18 te komen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:28 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Bovendien devalueer je niet het Nederlands voetbal want de Belgische clubs zullen echt wel toevoegen aan de competitie.
Voordelen voor clubs uit de 2de divisie van nederland. Ze spelen vaker leukere en moeilijkere wedstrijden dan voor de 100ste keer naar Telstar uit.
De aandacht zal natuurlijk voor 90% komen te liggen bij de hoogste divisie, sponsoring bij een onderschoven kindje zal niet meer interessant zijn voor grote, ambitieuze bedrijven.quote:Natuurlijk heb je wel een punt met die sponsoren maar die moeten natuurlijk ook wel in zien dat je een soort van topcompetitie hebt en de divisie eronder. Het is natuurlijk ook meegenomen dat er dan ook internationale wedstrijden waardoor ze ook bekend worden in België.
Nee, dit is Belgacoms tweede contract. Eerste was 36 miljoen, het huidige 47 miljoen (al betaalt de VRT wel zo'n 6-8 miljoen aan Belgacom voor de samenvattingen).quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
Mja, dat is in Nederland ook geprobeerd. Hier is daar echter geen interesse voor. Is dit overigens voor het eerst zo in België? Dan zal ik me als ik jullie was alvast voorbereiden op een klap als het contract afgelopen is, zoals in Nederland.
Nou, je moet het ook niet overdrijven. De Eredivisie is niet leuker door Volendam, De Graafschap en Willem II. Ik zou die clubs iig niet missen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:10 schreef pfaf het volgende:
Spot on! En daar wringt bij mij enorm de schoen. Noem me nationalistisch ofzo, maar ik zou niet weten waarom wij een leuke competitie als de Nederlandse op moeten offeren voor marginale winst...
Ja natuurlijk. Ik vind dat niet erg. Jij wel. Meningsverschilquote:"in die" daar zit al weer een punt van kritiek. Er gaan leuke clubs uit de boot vallen ten behoeve van nietszeggende Belgische. Die clubs net onder de middenmoot gaan er op achteruit!
In plaats van welke NEC had je Feyenoord in gedachten?quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:55 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Als je 2 competities zou maken zou je zoiets krijgen
1ste divisie:
AZ
Ajax
FC twente
PSV
NEC
NAC
Utrecht
Heerenveen
Groningen
Standard
Anderlecht
Club Brugge
Genk
AA Gent
Westerlo
Zulte-Waregem
Lokeren
Germinal
2de divisie
Vitesse
NEC
Willem II
ADO
Heracles
Sparta
Roda JC
Volendam
Graafschap
Mechelen
Mouscron
Cercle
KV Kortrijk
Charleroi
KV Dender
Roeselare
Tubize
Mons
Dit levert toch gewoon 2 hele sterke competities op met teams die elkaar naar een hoger niveau tillen. Natuurlijk moet een club als Feyenoord hier in de 1e divisie spelen maar die zullen vanzelf promoveren vanuit de 2de divisie.
Ik wel. Daar zit het verschil. Wellicht hoofdstedelijke arrogantie hoor, dat je de rest van Nederland niet zo interessant vindt, maar veel vinden dat wel. De mensen die ik ken althans.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:16 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik lig ook niet wakker van het affiche ADO - Graafschap hoor. Dat is echt een onzin argument wat je nu geeft.
Juist niet, in die klasse spelen dan Heracles, Vitesse en Roda. Die spelen dan dus tegen Emmen in plaats van Ajax.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:28 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Voordelen voor clubs uit de 2de divisie van nederland. Ze spelen vaker leukere en moeilijkere wedstrijden dan voor de 100ste keer naar Telstar uit.
Natuurlijk niet dan lees je mijn post helemaal fout. Je zou gewoon een model moeten maken met 3 of 4 divisies.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:56 schreef pfaf het volgende:
[..]
Juist niet, in die klasse spelen dan Heracles, Vitesse en Roda. Die spelen dan dus tegen Emmen in plaats van Ajax.
Maar waarom zie jij graag Nederlandse clubs ‘ten onder’ gaan ten behoeven van de Belgische? Ik zal Volendam ook niet missen, mist GAE of Zwolle er voor inde plaats komt, niet één of andere club uit een ander land.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:42 schreef ErikT het volgende:
[..]
Nou, je moet het ook niet overdrijven. De Eredivisie is niet leuker door Volendam, De Graafschap en Willem II. Ik zou die clubs iig niet missen.
[..]
Ja natuurlijk. Ik vind dat niet erg. Jij wel. Meningsverschil
Dat snap ik niet. Als Zulte Waregem voor Vitesse in de plaats komt, zal Vitesse toch tegen clubs als Emmen moeten spelen? Of de Eagles voor mijn part,quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:57 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Natuurlijk niet dan lees je mijn post helemaal fout. Je zou gewoon een model moeten maken met 3 of 4 divisies.
Nee want je fuseert in princiepe 36 clubs tot 2 competities. Het zelfde kun je dan ook weer doen met de eerste divisie van België en Nederland.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:59 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat snap ik niet. Als Zulte Waregem voor Vitesse in de plaats komt, zal Vitesse toch tegen clubs als Emmen moeten spelen? Of de Eagles voor mijn part,
Omdat die Belgische clubs beter zijn en de competitie daardoor hoogwaardiger wordt.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:59 schreef pfaf het volgende:
[..]
Maar waarom zie jij graag Nederlandse clubs ‘ten onder’ gaan ten behoeven van de Belgische? Ik zal Volendam ook niet missen, mist GAE of Zwolle er voor inde plaats komt, niet één of andere club uit een ander land.
Ik snap het niet?quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:02 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Nee want je fuseert in princiepe 36 clubs tot 2 competities. Het zelfde kun je dan ook weer doen met de eerste divisie van België en Nederland.
Oh ja, maar ik denk daar nooit aan. Ik laat het sentiment op dat vlak zo overheersen, dan is het soms wat moeilijk voor te stellen dat sommigen liever naar goede wedstrijden van Belgische clubs kijken dan naar slechte Nederlandse...quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:07 schreef ErikT het volgende:
[..]
Omdat die Belgische clubs beter zijn en de competitie daardoor hoogwaardiger wordt.
Dat heb ik toch al meerdere malen gezegd?
Nu is het ook wel zo dat ik Anderlecht en Club Brugge mooie clubs vind. Dat Paars-Wit en het Blauw-Zwart, mooi!quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:13 schreef pfaf het volgende:
[..]
Oh ja, maar ik denk daar nooit aan. Ik laat het sentiment op dat vlak zo overheersen, dan is het soms wat moeilijk voor te stellen dat sommigen liever naar goede wedstrijden van Belgische clubs kijken dan naar slechte Nederlandse...
Zoals ik.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:18 schreef ErikT het volgende:
[..]
Nu is het ook wel zo dat ik Anderlecht en Club Brugge mooie clubs vind. Dat Paars-Wit en het Blauw-Zwart, mooi!
[ afbeelding ]
Ik kan me voorstellen dat anderen daar helemaal niks mee hebben.
Clubs met een begroting boven de 10 miljoen zullen moeten wijken voor Belgische met minder dan 10 miljoen. Dat lijkt me behoorlijk krom, dan heb ik het nog niet eens over kerngezonde clubs met een historie van meer dan 100 jaar die in de problemen worden gebracht voor 2 of 3 clubs die echt wat toevoegen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:23 schreef pfaf het volgende:
Ik zou niet eens weten wat de clubkleuren van Moeskroen en Zulte-Waregem zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |