O.a.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:12 schreef gronk het volgende:
Samenvatting: mensen in de WSNP mogen geen kinderen krijgen.
Interessant.
Ik zeg niet dat ze moeten aborteren als ze in verwachting zijn. Ik zeg dat ze bewust moeten worden gemaakt van hun morele verplichingen, kiezen om een kind te willen valt dan niet te combineren.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:12 schreef gronk het volgende:
Interessant.
Ken jij mensen die in de WSNP zitten ? Ik ken een jong gezin die daar in zit, en het is alles behalve een walhalla.quote:WSNP, het Walhalla voor mensen met schulden
Fout. Ik sta onder bewind. Ik mag amper mijn neus snuiten zonder dat ik daar toestemming voor heb gevraagd. Al mijn post wordt geopend, ook de persoonlijke. Mijn inkomen en loonstrookjes komen bij haar binnen. Iedere mogelijke verandering in mijn situatie moet ik toestemming voor vragen. Op vakantie? Eerst vragen. Een dagje Duitsland? Eerst vragen. Een andere zorgverzekering? Eerst vragen. Niets zonder haar toestemming. Helemaal niets.quote:Eenmaal in de regeling staat men dus onder bewind. Wat niks meer betekent dan dat er mogelijk een postblokkade ingesteld wordt.
Ook fout. Minimaal 36 uur per week werken. Anders word je nog 50 euro gekort ook.quote:Ook dient de saniet alles in het werk te stellen om zijn/haar baan te behouden of er in ieder geval te zorgen dat er niet minder geld binnenkomt dan vastgesteld.
Ook weer niet helemaal waar. Dat wordt door de rechtbank bepaald aan de hand van de schulden en hoe deze ontstaan zijn. Een WSNP kan ook vijf jaar duren. Gebeurt tegenwoordig inderdaad niet zo vaak meer, maar komt wel voor.quote:Drie jaar, en dan is men van de troep af en kan men weer lekker leven, zonder extra financiele verplichtingen. Vergeet dat niet!
Ik snap helemaal waar die opmerking vandaan komt en ik snap 'm ook niet.quote:Maar wat als saniet beslist om een kind te krijgen. Bewust kiest om een kind te nemen, omdat het zo leuk is. De bewindvoerder kan hier niet tegen op treden.
Dit soort mensen gaan dan een heel groot probleem krijgen. Je mag namelijk maar eenmalig gebruik maken van deze regeling. Nog een keer een hoop schulden? Dan red je er maar mee.quote:Want reken maar, zodra de saniet uit de WSNP is, hij/zij het eerste jaar even op vakantie moet, een nieuw behangetje in huis... telefoonabonnementje etc.
Deze regels zijn aangescherpt. Vlak voordat ik de mijne kreeg, dus nu bijna drie jaar geleden. Een WSNP krijg je tegenwoordig echt niet meer zomaar.quote:Ik vindt dat de WSNP veel en veel strenger moet. Ten eerste zal een bewindvoering meer richting curatele moeten. Iedere beslissing moet genomen worden met toestemming van de bewindvoerder.
Vakantiegeld moet volledig ter beschikking komen van de schuldeisers.
Ze krijgt maandelijks 10%. En ik krijg alle begeiding die ik wens. Is natuurlijk wel zo dat ik zelf aan de bel moet trekken, en níet er lekker vrolijk weer op los leef.quote:Bewindvoerders krijgen een redelijk percentage, in ieder geval 9% van het "opgespaarde" bedrag. Maar de bewindvoerders hebben stapels en stapels dossiers en zien de kans niet om een saniet te begeleiden.
Ik kan het best begrijpen hoor, dat je mensen aanraadt om daar niet aan te beginnen als je in de WSNP zit. Maar d'r zit wel iets dubieus in.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:16 schreef Five_Horizons het volgende:
O.a.
Alleen (en dat is aan de ene kant dan wel weer een zegen....): allerlei mensenrechten verbieden dat de overheid zich daarmee bemoeit....
Mee eens... eerst zien dat je (al dan niet met schuldhulpverlening) je zaken op orde hebt, voordat je zulke verantwoordelijkheden aangaat.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:17 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze moeten aborteren als ze in verwachting zijn. Ik zeg dat ze bewust moeten worden gemaakt van hun morele verplichingen, kiezen om een kind te willen valt dan niet te combineren.
[edit] Ik probeer het veel te netjes te omschrijven.
Het is in mijn ogen verwerpelijk als je kiest om kinderen te krijgen terwijl je je normale verplichtingen niet eens na kan komen.
Absoluut. Ben ik volledig met je eens.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:22 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik kan het best begrijpen hoor, dat je mensen aanraadt om daar niet aan te beginnen als je in de WSNP zit. Maar d'r zit wel iets dubieus in.
Nee juist niet.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:24 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Mee eens... eerst zien dat je (al dan niet met schuldhulpverlening) je zaken op orde hebt, voordat je zulke verantwoordelijkheden aangaat.
Vraag: Klopt het dat je alleen maar in de WSNP terecht kunt komen indien elke schuldeiser accoord gaat?
Maar het is dan ook een vangnet....quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:20 schreef Madshark het volgende:
[..]
Ken jij mensen die in de WSNP zitten ? Ik ken een jong gezin die daar in zit, en het is alles behalve een walhalla.
Een gezin met een full time werkende vader, moeder deels in WAO door bedrijfsongeval (hierdoor het begin van de schulden) en een kind van 6, moeten zich zien te redden met 55euro per week aan 'leefgeld'.
Van dat geld moeten de boodschappen en kleding betaald worden. En als er intussentijd iets stuk gaat (bijv. TV) heb je min of meer dikke pech..
Verder moet je heel veel dingen laten..
Auto mag niet
Mobiele telefoonabbonement mag niet
Huisdieren mag niet.
Abbonementen op tijdschiften of krant, mag niet
Internet mag eigenlijk ook niet, maar uitgezonderd als je daar je 'vakantiegeld' aan besteed.
Verder moet voor iedere financiele overeenkomst (zoals abbonementen etc) eerst een goedkeuring krijgen, 99% kans dat je deze niet krijgt..
Dus jah, het is erg sober leven, ik kan dat niet bepaald een walhalla noemen.
Ah ok... bij mij een geval klok-klepel, ik wist dat ik ergens eens iets opgevangen had over dat alle schuldeisers accoord moeten zijn. Wat is het verschil tussen GKB en WSPN? Wie regelt het, wat zijn de regels/verplichtingen etc?quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:27 schreef Nies het volgende:
[..]
Nee juist niet.
Als alle schuldeisers accoord gaan kun je voor een schuldregeling via de GKB. Als er schuldeisers zijn die met deze regeling niet accoord willen gaan, dán wordt het een WSNP-traject.
Voordat ze in de wsnp zaten, hadden ze waarschijnlijk minder dan die 55 euro te besteden.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:20 schreef Madshark het volgende:
[..]
Ken jij mensen die in de WSNP zitten ? Ik ken een jong gezin die daar in zit, en het is alles behalve een walhalla.
Een gezin met een full time werkende vader, moeder deels in WAO door bedrijfsongeval (hierdoor het begin van de schulden) en een kind van 6, moeten zich zien te redden met 55euro per week aan 'leefgeld'.
Van dat geld moeten de boodschappen en kleding betaald worden. En als er intussentijd iets stuk gaat (bijv. TV) heb je min of meer dikke pech..
Verder moet je heel veel dingen laten..
Auto mag niet
Mobiele telefoonabbonement mag niet
Huisdieren mag niet.
Abbonementen op tijdschiften of krant, mag niet
Internet mag eigenlijk ook niet, maar uitgezonderd als je daar je 'vakantiegeld' aan besteed.
Verder moet voor iedere financiele overeenkomst (zoals abbonementen etc) eerst een goedkeuring krijgen, 99% kans dat je deze niet krijgt..
Dus jah, het is erg sober leven, ik kan dat niet bepaald een walhalla noemen.
GKB is het meldpunt. Daar meld je je aan met je hele hebben en houden. Daar wordt geprobeerd een regeling te treffen met alles schuldeisers. Dit traject duurt ongeveer een jaar. Als er 1 of meerdere van de schuldeisers niet accoord gaat met deze voorgestelde regeling dan ga je met behulp van de mensen van de GKB het WSNP-traject in. Duurt al met al ook bijna een jaar. Bij de zitting wordt dan door de rechtbank bepaald of je wordt toegelaten tot de WSNP of niet.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:31 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ah ok... bij mij een geval klok-klepel, ik wist dat ik ergens eens iets opgevangen had over dat alle schuldeisers accoord moeten zijn. Wat is het verschil tussen GKB en WSPN? Wie regelt het, wat zijn de regels/verplichtingen etc?
Nee, dat is alleen in het geval van schuldhulp. (GKB bijvoorbeeld of ieder ander willekeurig bureau)quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:24 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Mee eens... eerst zien dat je (al dan niet met schuldhulpverlening) je zaken op orde hebt, voordat je zulke verantwoordelijkheden aangaat.
Vraag: Klopt het dat je alleen maar in de WSNP terecht kunt komen indien elke schuldeiser accoord gaat?
Ok thanks (Nies ook)... WSNP zou dus echt het allerlaatste hulpmiddel moeten betekenen, waarin mensen ook daadwerkelijk leren van hun fouten en na die drie jaar ook dezelfde fouten niet meer maken? Hoe zit het eigenlijk echt, zijn er cijfers bekend over het effect van WSPN? Is het ook daadwerkelijk zo dat een groot deel ervoor zorgt om nooit meer in de schulden te komen?quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:36 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Nee, dat is alleen in het geval van schuldhulp. (GKB bijvoorbeeld of ieder ander willekeurig bureau)
In geval van WSNP hebben de crediteuren geen invloed vooraf.
[spuit elf]
En ik 1 juli een schone leiquote:Op dinsdag 8 april 2008 20:41 schreef Dirkh het volgende:
Nies, ik ga je niet helemaal quoten.
Jouw bewindvoerdster heeft dus de vinger aan de pols. Maar je hebt meer rechten dan je beschrijft.
Je staat alleen maar onder bewind, niet onder curatele.
Dat je de bewindvoerder op de hoogte moet houden van bepaalde zaken, zoals je neus snuiten (bij wijze van spreken) is niet verplicht, maar maakt het werk van de bewindvoerder makkelijker.
Dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat jouw bewindvoerder 10% krijgt in plaats van 9%
Jaarcijfers zijn er vast wel, ik kan ze zo even niet naar boven toveren op http://www.wsnp.rvr.org/quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:39 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ok thanks (Nies ook)... WSNP zou dus echt het allerlaatste hulpmiddel moeten betekenen, waarin mensen ook daadwerkelijk leren van hun fouten en na die drie jaar ook dezelfde fouten niet meer maken? Hoe zit het eigenlijk echt, zijn er cijfers bekend over het effect van WSPN? Is het ook daadwerkelijk zo dat een groot deel ervoor zorgt om nooit meer in de schulden te komen?
Stuur je een bloemetje naar je crediteuren met een bedankje voor hun geduld, investering en het verlies?quote:
Interessante link, als ik het goed begrijp wil een 'schone lei' zeggen dat er niet meer verhaald kan worden, maar dat je wel zelf nog mag aflossen? Ik neem aan dat iemand dan ook een overzicht krijgt van alles wat in principe nog 'open' staat. Krijgen jullie wel eens mee dat er mensen zijn die daadwerkelijk nog iets aflossen (ik kan het me nauwelijks voorstellen namelijk...)?quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:49 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Jaarcijfers zijn er vast wel, ik kan ze zo even niet naar boven toveren op http://www.wsnp.rvr.org/
Ik zit zelf aan de crediteuren zijde van de WSNP, mijn ervaring is dat veel mensen met een schuldhulpverleningsovereenkomst (lang woord) vaak toch nog nieuwe schulden maken en vervolgens wsnp aanvragen.
Het aantal mensen die uit de wsnp komen zonder schone lei is erg weinig. De betalingen na het verbindend verklaren van de slotuitdelingslijst (na verlenen van schone lei) is schrikbarend laag. Varierend van 0% (in veel gevallen is het gewoon 0%) tot een keer een uitschieter van 30% en een enkele, maar ik heb dat in het afgelopen jaar één keer meegemaakt met een betaling van meer dan 80%
ze had zich ook failliet kunnen laten verklaren, dan hadden ze helemaal niks...quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:51 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Stuur je een bloemetje naar je crediteuren met een bedankje voor hun geduld, investering en het verlies?
De schone lei houdt inderdaad in dat het restant kwijtgescholden wordt, verplicht.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:57 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Interessante link, als ik het goed begrijp wil een 'schone lei' zeggen dat er niet meer verhaald kan worden, maar dat je wel zelf nog mag aflossen? Ik neem aan dat iemand dan ook een overzicht krijgt van alles wat in principe nog 'open' staat. Krijgen jullie wel eens mee dat er mensen zijn die daadwerkelijk nog iets aflossen (ik kan het me nauwelijks voorstellen namelijk...)?
quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:51 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Stuur je een bloemetje naar je crediteuren met een bedankje voor hun geduld, investering en het verlies?
Daar zit ook een deel van het probleem, wat is "Buiten jouw schuld"quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:59 schreef Aventura het volgende:
DirkH, wat betekent in deze context 'buiten hun schuld om' (in de eerste zin op) dan? Want ik proef toch enige rancune hier tegen deze zgn. 'sanieten'. Dat begrijp ik dan niet helemaal.
quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:02 schreef donald_dick het volgende:
[..]
ze had zich ook failliet kunnen laten verklaren, dan hadden ze helemaal niks...
Nee hoor, een faillissement hoeft niet te betekenen dat er niks uitgekeerd wordt. Trouwens, het is de wereld helemaal omdraaien.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:02 schreef donald_dick het volgende:
[..]
ze had zich ook failliet kunnen laten verklaren, dan hadden ze helemaal niks...
Nee. Die mogen nu achter mijn ex aan gaan vangen. Ik doe wél een bloemetje naar mijn bewindvoerdster en de mensen van de stadsbank.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:51 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Dat mag helemaal niet. Je mag ten tijde van de WSNP geen contact op nemen met schuldeisers en zeker niets apart van de lopende WSNP aflossen. Je mag ná de WSNP contact met de schuldeisers opnemen en schulden gaan aflossen. Dat houdt alleen wel in dat de gehele schuld weer opeisbaar wordt.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:05 schreef Dirkh het volgende:
[..]
De schone lei houdt inderdaad in dat het restant kwijtgescholden wordt, verplicht.
De saniet mag het restant betalen, sterker nog, de saniet mag tussentijds een gezamenlijk akkoord proberen te bereiken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als een familielid een bedrag geeft, of dat de persoon een partner krijgt die een goed bod kan doen aan de schuldeisers.
De praktijk wijst uit dat dat amper of eigenlijk helemaal niet voorkomt.
Het vervelende is dat je dan weer de hele procdure opnieuw kan gaan beginnen. Aanmanen, incasso, deurwaarder, dagvaarden, beslag leggen en vervolgens niks krijgen. Niet inbaar.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:12 schreef ozzietukker het volgende:
[..]Helaas gaat dat voor particulieren niet op, de schuld blijft dan namelijk wel opeisbaar, dus op het moment dat jij weer opnieuw bent begonnen kan een deurwaarder komen om weer e.e.a. op te eisen.
Ik krijg ieder jaar een compleet overzicht met schuldeisers, voor welk bedrag, wat ik in de boedel heb gestort en wat mijn bewindvoerder heeft gekregen.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:57 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Interessante link, als ik het goed begrijp wil een 'schone lei' zeggen dat er niet meer verhaald kan worden, maar dat je wel zelf nog mag aflossen? Ik neem aan dat iemand dan ook een overzicht krijgt van alles wat in principe nog 'open' staat. Krijgen jullie wel eens mee dat er mensen zijn die daadwerkelijk nog iets aflossen (ik kan het me nauwelijks voorstellen namelijk...)?
quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:19 schreef Nies het volgende:
[..]
Nee. Die mogen nu achter mijn ex aan gaan vangen. Ik doe wél een bloemetje naar mijn bewindvoerdster en de mensen van de stadsbank.
Onjuist, je mag als debiteur een akkoord aanbieden. Vaak gaat dit wel in overleg met de bewindvoerder, maar het mag wel.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:23 schreef Nies het volgende:
[..]
Dat mag helemaal niet. Je mag ten tijde van de WSNP geen contact op nemen met schuldeisers en zeker niets apart van de lopende WSNP aflossen. Je mag ná de WSNP contact met de schuldeisers opnemen en schulden gaan aflossen. Dat houdt alleen wel in dat de gehele schuld weer opeisbaar wordt.
Even ter ondersteuning:quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:28 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Onjuist, je mag als debiteur een akkoord aanbieden. Vaak gaat dit wel in overleg met de bewindvoerder, maar het mag wel.
Als het geld van een ander is, dus niet uit de boedel, dan is de saniet vrij om een voorstel te doen. De crediteuren zullen schriftelijk een akkoord geven, welke bij de bewindvoerder wordt ingediend (in sommige gevallen door de saniet zelf) en deze zal dit bij de rechter ter akkoord aanbieden.
quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:25 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Het vervelende is dat je dan weer de hele procdure opnieuw kan gaan beginnen. Aanmanen, incasso, deurwaarder, dagvaarden, beslag leggen en vervolgens niks krijgen. Niet inbaar.
Bij particulieren die in een faillissement terecht zijn gekomen, is zeker na het beeindigen bijna niks meer te halen.
Maar goed, je kan als crediteur in theorie weer gaan vorderen.
Jajaja, allemaal in theorie ja. In theorie krijgen schuldeisers ook stukken meer als ze accoord gaan met een schuldenregeling. Maar das theorie. In de praktijk gaan ze niet accoord en zit je aan een WSNP-traject terwijl ze dan stukken minder krijgen want de 10% van de bewindvoering moet er dan ook nog 's af.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:28 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Onjuist, je mag als debiteur een akkoord aanbieden. Vaak gaat dit wel in overleg met de bewindvoerder, maar het mag wel.
Als het geld van een ander is, dus niet uit de boedel, dan is de saniet vrij om een voorstel te doen. De crediteuren zullen schriftelijk een akkoord geven, welke bij de bewindvoerder wordt ingediend (in sommige gevallen door de saniet zelf) en deze zal dit bij de rechter ter akkoord aanbieden.
Dus wel. Stel, jij bent gescheiden en krijgt een nieuwe partner. Die partner wil niet dat jij schulden hebt en biedt aan om een groot deel te betalen aan de crediteuren.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:32 schreef Nies het volgende:
[..]
Jajaja, allemaal in theorie ja. In theorie krijgen schuldeisers ook stukken meer als ze accoord gaan met een schuldenregeling. Maar das theorie. In de praktijk gaan ze niet accoord en zit je aan een WSNP-traject terwijl ze dan stukken minder krijgen want de 10% van de bewindvoering moet er dan ook nog 's af.
In theorie, moet je in jouw gestelde voorstel met minimaal de helft van het bedrag aankomen. Ja, dat gaat mij met mijn WSNP lukken..... Dat klinkt dus wel heel erg leuk, maar in de praktijk gaat dat niet echt op.
quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:17 schreef Dirkh het volgende:
Het is in mijn ogen verwerpelijk als je kiest om kinderen te krijgen terwijl je je normale verplichtingen niet eens na kan komen.
Ja, en hoe vaak?quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:35 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Dus wel. Stel, jij bent gescheiden en krijgt een nieuwe partner. Die partner wil niet dat jij schulden hebt en biedt aan om een groot deel te betalen aan de crediteuren.
Is gewoon praktijk, het kan en het gebeurt.
Wat blaat je nou? Eerst zeg je dat het niet toegestaan is, ik toon aan dat het wel toegestaan is. In de praktijk maak ik het mee en jij noemt het theorie etc.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:41 schreef Nies het volgende:
[..]
Ja, en hoe vaak?
Dat het wel eens gebeurt betekent nog niet dat dat de meest voorkomende gang van zaken is.
Alleen al in ogenschouw nemende het ontiegelijk lage percentage dat uiteindelijk na 3 of 5 jaar een schone lei krijgt, hoe groot is dan in hemelsnaam daarvan het percentage dat tussentijds minimaal de helft kan aflossen? Man man man, dat moet minder dan 0.1% zijn. Zo goed als nihil dus.
De uitzondering die de regel bevestigd blabla.
Ik zeg dat het mij niet is toegestaan. Ik heb het gevraagd en kreeg als antwoord; "Nee, dat mag uitdrukkelijk niet"quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:45 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Wat blaat je nou? Eerst zeg je dat het niet toegestaan is, ik toon aan dat het wel toegestaan is. In de praktijk maak ik het mee en jij noemt het theorie etc.
Het mag en het komt voor.
Als ik merk dat een debiteur op zo'n manier zijn best doet om te betalen (en dat zie je gewoon in de rapportages) dan bel ik ze op, vraag of alles naar wens loopt en kijk of we iets kunnen doen.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:42 schreef SHE het volgende:
ik krijg er jeuk van, en wat mij betreft gaat dat hele wsnp op de schop.
Ik zit in eenzelfde situatie.
Relatie, man kon geen lening krijgen, we waren verloofd ik verdiende bakken met geld..dus debiel als ik ben dacht ik dat ik wel even kon meetekenen.
Lang verhaal kort : hij doet iets doms, ik verbreek de relatie, hij smeert 'm , bank vraagt mij om 30 K
Ik hoef geen wsnp; simpelweg omdat ik ballen heb. Of het makkelijk is? Nee, ik ben razend, ik werk 7 dagen per week. 5 dagen, 10 uur per dag bij een film maatschappij, en 2 dagen in de week in een discotheek.
Is natuurlijk een kutleven, maar over 3 jaar ben ik ook klaar en heb ik geen cent gemist en de bank elke cent terugbetaald van het bedrag wat ik nog nooit heb gezien OF gebruikt
Moet je maar geen domme dingen doen.
Als ik dan lees dat er lamballen in zo'n regeling zitten en weigeren te werken , terwijl ze toch echt geen vinketering hebben en het ook nog eens normaal vinden om er kids bij te nemen....
Dan word ik toch een pietsie agressief.
Daar tegenover staat dat ook dat onzinnig is. Each his own, ik doe wat ik denk dat het beste is..en als iemand anders de wsnp als een goede manier ziet, dan is dat hun goed recht.
Mijn ervaring leert echter dat dit soort zuigers, voor altijd zullen zuigen. Sommige mensen zijn gewoon niet gemaakt om te knokken en vooral om boete te doen.
Het gaat ook niet om "buiten jouw schuld", maar om de vraag of je de afgelopen 5 jaar te goeder trouw bent geweest.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:10 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Daar zit ook een deel van het probleem, wat is "Buiten jouw schuld"
Dat begrip is enorm ruim, sterker nog, ik heb wel eens het idee dat als een crediteur niet akkoord gaat met een schuldregeling (voor wsnp) voor een percentage van 1%, dat ze dan al kunnen zeggen: Ja, de crediteuren willen niet, dat is mijn schuld niet!
Hou toch op, als jij een akkoord kan regelen met de crediteuren dan kan je dat gewoon doen. De bewindvoerder is zelfs verplicht om mee te werken.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:47 schreef Nies het volgende:
[..]
Ik zeg dat het mij niet is toegestaan. Ik heb het gevraagd en kreeg als antwoord; "Nee, dat mag uitdrukkelijk niet"
Run Forrest, RUN!quote:Het mag en komt voor.
Toe zeg, zo lust ik er nog wel 1
Dag Dirkh
Het zou wat mij betreft wat concreter worden gemaakt. Onlangs hebben ze een versoepeling ingevoerd dat mensen met een vordering van het CJIB wel in de wsnp kunnen. Al blijft die vordering wél volledig openstaan na het verlenen van een schone lei. Maar het geeft aan dat het wel wat strakker mag.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:52 schreef Pool het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om "buiten jouw schuld", maar om de vraag of je de afgelopen 5 jaar te goeder trouw bent geweest.
Het criterium van goede trouw is soepeler dan 'geen schuld hebben aan'. Als je wat onhandig bent geweest met spullen kopen bij postorderbedrijven, maar niet echt volledig in de gaten had dat je de verkeerde kant op aan het gaan was, dan valt je wellicht iets te verwijten (=schuld), maar kun je nog wel te goeder trouw zijn. Je kunt dan dus nog in de WSNP komen.
Ik bedoelde ook met mijn voorbeeld dat iemand door echt eigen schuld in de schulden is gekomen, het schuldhulptraject in gaat waarna vervolgens de crediteuren het voorstel afwijzen dat de debiteur dan kan zeggen: "Ja, ik wil het wel oplossen, maar zij willen niet. Ik ben ter goede trouw"quote:Die goede trouw wordt (meestal) ook niet echt bepaald door de vraag of de crediteuren akkoord gaan, maar door de vraag hoe de betreffende persoon aan zijn schulden is gekomen.
Als ik dit zo lees, denk ik alleen maar "knap hoorquote:Op dinsdag 8 april 2008 21:42 schreef SHE het volgende:
Relatie, man kon geen lening krijgen, we waren verloofd ik verdiende bakken met geld..dus debiel als ik ben dacht ik dat ik wel even kon meetekenen.
Lang verhaal kort : hij doet iets doms, ik verbreek de relatie, hij smeert 'm , bank vraagt mij om 30 K
Ik hoef geen wsnp; simpelweg omdat ik ballen heb. Of het makkelijk is? Nee, ik ben razend, ik werk 7 dagen per week. 5 dagen, 10 uur per dag bij een film maatschappij, en 2 dagen in de week in een discotheek.
Is natuurlijk een kutleven, maar over 3 jaar ben ik ook klaar en heb ik geen cent gemist en de bank elke cent terugbetaald van het bedrag wat ik nog nooit heb gezien OF gebruikt
Als ik dan lees dat er lamballen in zo'n regeling zitten en weigeren te werken , terwijl ze toch echt geen vinketering hebben en het ook nog eens normaal vinden om er kids bij te nemen....
Daar tegenover staat dat ook dat onzinnig is. Each his own, ik doe wat ik denk dat het beste is..en als iemand anders de wsnp als een goede manier ziet, dan is dat hun goed recht.
Mijn ervaring leert echter dat dit soort zuigers, voor altijd zullen zuigen. Sommige mensen zijn gewoon niet gemaakt om te knokken en vooral om boete te doen.
Hier sluit ik mij volledig bij aanquote:Op dinsdag 8 april 2008 20:14 schreef Five_Horizons het volgende:
Eens met de OP. Het krijgen van kinderen (om dat eruit te pikken) zou gelijk moeten staan aan het uit de schuldhulpverlening stappen en het dus niet meewerken daaraan.
Dat er schuldhulpverlening is, vind ik in de basis wél goed. Alleen het mag geen excuus worden om op de oude voet door te gaan, maar dan gedekt door van alles.
quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:42 schreef SHE het volgende:
btw, iddquote:Op dinsdag 8 april 2008 20:14 schreef Five_Horizons het volgende:
Eens met de OP. Het krijgen van kinderen (om dat eruit te pikken) zou gelijk moeten staan aan het uit de schuldhulpverlening stappen en het dus niet meewerken daaraan.
Dat er schuldhulpverlening is, vind ik in de basis wél goed. Alleen het mag geen excuus worden om op de oude voet door te gaan, maar dan gedekt door van alles.
Ja, er loopt een rechtszaak.quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:12 schreef Locusta het volgende:
[..]
Als ik dit zo lees, denk ik alleen maar "knap hoor"! Ik vind het ontzettend vervelend dat je in deze situatie zit, en ergens ook wel begrijpelijk; je vertrouwt immers iemand waar je mee gaat trouwen. En dat het dan nog zo loopt
![]()
Maar goed, overal kun je lering uit trekken en daarom vind ik het ook super van je dat je er op deze manier mee omgaat![]()
Ben je nog van plan om je ex aan te pakken? Of er iets anders aan te doen?
Oh, maar ik ben bijna facistisch in dat soort opvatting hoor.quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:16 schreef Manono het volgende:
[..]
Ja het is ook fckin irritant als mensen die hun halve leven nergens iets voor doen kinderen krijgen. Al was het alleen maar omdat die kinderen zo'n patroon voortzetten, waarschijnlijk veel hardnekkiger ook.
Aan de andere kant, het is geen leven wat jij hoeft te benijden. Niet iedereen heeft ivm omstandigheden of financiele situatie in zijn jeugd de opleiding kunnen volgen waarmee je sommige bedragen in 1 leven bij elkaar kunt krijgen en het is niet in het algemeen nut als we blijven doen alsof dat wel gaat lukken. Het moet mensen in 1e instantie niet mogelijk worden gemaakt schulden van die orde op te bouwen wanneer ze niet in staat zijn een baan vast te houden. Ik weet niet of het al bestaat want ik ben er niet zo bekend mee, maar schuldsanering zou samen moeten gaan met een budgetteringscursus, misschien een aanvullende basale (maar wel relevante!) professionele training zodat iemand zijn eigen broek kan ophouden en een stuk of 5 gesprekken met een psycholoog. Zo'n kans moet iemand in elk geval 1 keer krijgen, daarna ben ik voorstander van de meest harde aanpak.
De kinderen die bij die soort mensen ter wereld komen krijgen hoe dan ook een slechte start zonder de instrumenten om een normaal leven op te kunnen bouwen in een hardere maatschappij. In sommige kindertehuizen is het nog beter opgroeien.
Nee, die verplichting is er niet. Maar het zou zeker moeten en die mag best confronterend zijn. Het is te gek voor woorden dat mensen na drie jaar, op welke manier dan ook, weer door kunnen gaan met hun oude gewoontes. Dan laat ik nog mijn grootste frustratie buiten beschouwing, dat is dat de crediteuren gewoon niks krijgen.quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:16 schreef Manono het volgende:Ik weet niet of het al bestaat want ik ben er niet zo bekend mee, maar schuldsanering zou samen moeten gaan met een budgetteringscursus, misschien een aanvullende basale (maar wel relevante!) professionele training zodat iemand zijn eigen broek kan ophouden en een stuk of 5 gesprekken met een psycholoog. Zo'n kans moet iemand in elk geval 1 keer krijgen, daarna ben ik voorstander van de meest harde aanpak.
Klopt helemaal.quote:De kinderen die bij die soort mensen ter wereld komen krijgen hoe dan ook een slechte start zonder de instrumenten om een normaal leven op te kunnen bouwen in een hardere maatschappij. In sommige kindertehuizen is het nog beter opgroeien.
Goed onderbouwd ook. Je PI geeft het idee dat je zelf in de WSNP zit.quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:35 schreef Freeflyer het volgende:
niet eens met de topic titel
quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:16 schreef Manono het volgende:
[..]
Ja het is ook fckin irritant als mensen die hun halve leven nergens iets voor doen en dan ook nog kinderen krijgen. Al was het alleen maar omdat die kinderen zo'n patroon voortzetten, waarschijnlijk veel hardnekkiger ook. Terwijl jij je schulden keurig betaalt. het is net zoiets als sociale woningtoewijzing in Amsterdam. Alle debielen zwangeren en probleemgevallen krijgen voorrang. Werk je vijf dagen pw voor een middeninkomen en woon je op jezelf dan kan je lang, heel lang wachten.
Aan de andere kant, het is geen leven wat jij hoeft te benijden. Niet iedereen heeft ivm omstandigheden of financiele situatie in zijn jeugd de opleiding kunnen volgen waarmee je sommige bedragen in 1 leven bij elkaar kunt krijgen en het is niet in het algemeen nut als we blijven doen alsof dat wel gaat lukken. Het moet mensen in 1e instantie niet mogelijk worden gemaakt schulden van die orde op te bouwen wanneer ze niet in staat zijn een baan vast te houden. Ik weet niet of het al bestaat want ik ben er niet zo bekend mee, maar schuldsanering zou samen moeten gaan met een budgetteringscursus, misschien een aanvullende basale (maar wel relevante!) professionele training zodat iemand zijn eigen broek kan ophouden en een stuk of 5 gesprekken met een psycholoog. Zo'n kans moet iemand in elk geval 1 keer krijgen, daarna ben ik voorstander van de meest harde aanpak.
De kinderen die bij die soort mensen ter wereld komen krijgen hoe dan ook een slechte start zonder de instrumenten om een normaal leven op te kunnen bouwen in een hardere maatschappij. In sommige kindertehuizen is het nog beter opgroeien.
quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:27 schreef SHE het volgende:
Oh, maar ik ben bijna facistisch in dat soort opvatting hoor.
Wat mij betreft krijgt niemand in de WSNP kinderen tot elke cent is terugbetaald.
Net als dat drugsverslaafden en ernstig geestelijk gehandicapten wat mij betreft dat recht moet worden ontnomen..
Maar goed, dat is weer een heel andere ethische discussie.
Nee, dat zeker niet.quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:38 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Goed onderbouwd ook. Je PI geeft het idee dat je zelf in de WSNP zit.
Heel begrijpelijk! Ik kreeg ook al kromme tenen van irritatie toen ik je verhaal lasquote:Op dinsdag 8 april 2008 22:24 schreef SHE het volgende:
[..]
( Behalve als ik er aan denk, dan word ik weer boos)
Okay, stel dat de debiteur van jouw kennis een debiteur had die ook zijn verplichtingen niet nakwam en ook in de wsnp belande.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:08 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Nee, dat zeker niet.
Een goede kennis zat er in en dat heb ik van dichtbij meegemaakt.
De situatie zoals jij deze schetst was zeer zeker niet van toepassing.
In zijn geval ging een afnemer failliet waardoor hij en zijn werknemers wel het werk geleverd gedaan hebben maar niet betaald kregen. Met als gevolg dat de sociale premies en de belastingdienst niet betaald konden worden. Daarnaast nog een aantal kleine schuldeisers (bedragen tot 2000 euro).
UWV en belastingdienst ging om 10 duizenden euro's.
Overigens heeft mijn kennis de kleine schuldeisers allemaal schadeloos gesteld. Zij hebben alleen het renteverlies op de koop toe moeten nemen.
Zoals jij het schetst lijkt het alsof mensen die gebruik maken van de WSNP dat leuk vinden, dat is in veel gevallen zeer zeker niet het geval.
En weet je... als een startup of een particulier ook maar enigzins nadenkt dan kan de hele WSNP buitenspel gezet worden. Wat dat betreft zou je blij moeten zijn dat de meesten nog zo eerlijk zijn!
nog strengere regels... sorry maar je bent niet goed wijs. het ondernemen wordt in dit land al ontmoedigd en met nog meer/strengere regels zijn er nog minder startende ondernemers dan er nu al zijn.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:22 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Okay, stel dat de debiteur van jouw kennis een debiteur had die ook zijn verplichtingen niet nakwam en ook in de wsnp belande.
Door het huidige beleid is dat niet echt ondenkbaar. Sneeuwbal effect.
Doordat de ene zijn verplichtingen niet nakomt, gaat de ander de boot in.
Daarom, hoe strakker de regels hoe beter. Nu zijn ze veel en veel te soepel.
niks mis mee. je krijgt een tweede kans. voor de debiteuren die achter blijven is dat vervelend maar part of the job. iedereen die ooit ondernemer is of is geweest calculeert dat in. dat heet ondernemen. ik weet niet precies waar de uitspraak vandaan komt (volgens mij Donald Trump) maar die luidde als volgt: "je moet eerst een keer failliet gegaan zijn alvorens succes te worden". met hetgeen jij voorstelt is het "one strike and your out". dat komt de economie van dit land niet ten goede.quote:Dan kunnen we nog even doorgaan met de vergelijking. De debiteur van de debiteur zit in de wsnp en leeft gebudgeteerd (in ieder geval op papier) en je ziet dat hij/zij binnen de kortste keren zijn normale leven aan het oppakken is, kindje er bij etc. Wat is er volgens jou verkeerd aan dat plaatje?
het gaat te ver om daar specifiek op in te gaan maar in dit geval zou dat zeer zeker niet aan de orde geweest zijn. het enige wat hij wel geleerd heeft is dat hij prive en zakelijk beter gaat scheiden.quote:Jouw kennis zou er misschien nog wel eens beter van afkomen, of helemaal niet in de shit hebben gezeten als de regels wat strakker, strenger en harder waren.
Dus minimaal 85% van de mensen worden voortijdig uit de wsnp gezet? Is dat een ruwe schatting van jezelf? Of kan je een bron geven. Ik heb zelf de cijfers niet, maar ik kan me dat niet voorstellen.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:16 schreef azaki het volgende:
Even voor de beeldvorming: Slechts 10-15% van de mensen die de WSNP ingaan maken het traject ook daadwerkelijk af. Een heel groot gedeelte wordt er voortijdig uitgezet omdat zij zich niet aan de regels houden.
De WSNP is een prachtige wet die er voor zorgt dat mensen die:
1. Een fout maken met ondernemen
2. door omstandigheden zwaar in de schulden raken
3. complete idioten zijn en niet met geld om kunnen gaan
een kans krijgen om weer opnieuw te beginnen.
Het gros van de mensen in de WSNP heeft helemaal geen grote schuld (onder de 50K, ex hypotheek). Deze mensen zouden nooit meer van hun schuld af kunnen komen. Dat kan ook nooit de bedoeling zijn.
Vervolgens wil ik nog opmerken dat als je je willens en wetens in de schulden steekt, de WSNP vaak niet eens wordt toegekend. De schulden moeten namelijk buiten jouw schuld om zijn ontstaan.
KVK? Waar heb jij het over? Dacht je nou werkelijk dat je alle informatie bij de KVK weg kan halen?quote:Lang verhaal kort: het is geen ideaal, het is een kans. En ja, lullig voor schuldeisers maar die hadden gewoon even naar de KvK moeten gaan :p
Idem wat een mafkees die topic starterquote:Op dinsdag 8 april 2008 20:12 schreef gronk het volgende:
Interessant.
En op dat moment acht jij het dus nog een briljant idee om er op korte termijn een kind bij te nemen?quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:49 schreef Druuna het volgende:
Hij breekt zijn benen en kan hierna (sorry hoor) niet meer lopen bv, zijn vrouw die hem kwam redden van zijn fatale valpartij viel hierbij scheef in een spelonk waarna ze niets meer kon doen met haar handen( Gelukkig had ze haar mondje nog denkt ts nu)
Beiden zijn ineens arbeidsongeschikt geraakt door het lot..
Het lot is wreed. Ze hebben wel een huis af te betalen en ook hun beide mooie auto's bij de deur moeten nu verkocht worden.
Ik heb ook iets soortgelijks gehad. Ik lig ook helemaal krom, ik betaal 2000 euro per maand af.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:42 schreef SHE het volgende:
Kinderen zijn niet altijd te plannen. Wat als je een hele tijd al probeert om een kind te krijgen, maar het jarenlang niet is gelukt? En je nu ineens wel twee blauwe streepjes krijgt, en je al in de dertig bent?quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:59 schreef kastanova het volgende:
[..]
En op dat moment acht jij het dus nog een briljant idee om er op korte termijn een kind bij te nemen?
Serieus?quote:Op woensdag 9 april 2008 00:03 schreef Floripas het volgende:
Ik heb ook iets soortgelijks gehad. Ik lig ook helemaal krom, ik betaal 2000 euro per maand af.
quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:59 schreef kastanova het volgende:
[..]
En op dat moment acht jij het dus nog een briljant idee om er op korte termijn een kind bij te nemen?
Ik zou hier inhoudelijk op willen reageren, maar het is zo moeilijk.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:49 schreef Druuna het volgende:
[..]
Idem wat een mafkees die topic starter![]()
Waar bemoeit hij zich mee? Verdorie die overheid bemoeit zich al met van alles en dan komen er op forums ook nog mensen tevoorschijn die het recht wel even willen gaan bepalen voor wat wel en niet hoort? Sinds wanneer is het een mega schande als men schulden heeft bv?
Nou en? Als jij een huis koopt heb je ook schulden dus, aangezien bijna niemand in dit land een huis meteen cash kan betalen heeft merendeel schulden, dus die mogen ook geen kinderen nemen want je kunt elke dag wel iets krijgen.
Een ongeluk of een nare ziekte, dus ben je al onverantwoordelijk bezig als je een huis koopt.
Zo lusten we er nog wel eentje, stel dat ts een huis koopt, samen met zijn vrouwtje die ook werkt natuurlijk, na enkele dolgelukkige jaren, gaan ze op skie vakantie.
Hij breekt zijn benen en kan hierna (sorry hoor) niet meer lopen bv, zijn vrouw die hem kwam redden van zijn fatale valpartij viel hierbij scheef in een spelonk waarna ze niets meer kon doen met haar handen( Gelukkig had ze haar mondje nog denkt ts nu)
Het lot is wreed. Ze hebben wel een huis af te betalen en ook hun beide mooie auto's bij de deur moeten nu verkocht worden.
Niets is zeker in het leven en oordelen over een ander is het simpelste wat je kunt doen ik vind dat zelf nogal dom overkomen.
Al die haat en nijd naar anderen toe dat moet maar eens afgelopen zijn.
Leef je eigen leven en bemoei je niet ten nadele met dat van anderen waar je niets van kunt begrijpen!
Toen ze al jaren aan het proberen waren, kregen ze het besef dat ze het niet alleen voor hunzelf deden, maar juist het geluk konden overbrengen op het kind.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:04 schreef Floripas het volgende:
[..]
Kinderen zijn niet altijd te plannen. Wat als je een hele tijd al probeert om een kind te krijgen, maar het jarenlang niet is gelukt? En je nu ineens wel twee blauwe streepjes krijgt, en je al in de dertig bent?
Dat is wat anders, die kan je moeilijk de straat op schoppen.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:07 schreef Druuna het volgende:
En als je die kinderen al hebt wat dan?
Misschien dat ik niet goed op heb zitten letten bij biologie, maar zover ik weet komen die blauwe streepjes niet "ineens" zomaar vanuit het niets.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:04 schreef Floripas het volgende:
[..]
Kinderen zijn niet altijd te plannen. Wat als je een hele tijd al probeert om een kind te krijgen, maar het jarenlang niet is gelukt? En je nu ineens wel twee blauwe streepjes krijgt, en je al in de dertig bent?
Wat heeft het dan in godsnaam nog met je tirade tegen de "Geen kinderen nemen wanneer je in de WSNP zit"-stelling te makenquote:Op woensdag 9 april 2008 00:04 schreef Druuna het volgende:
[..]Ze hadden als kinderen, die logeerden bij opa en oma, toen zij op vakantie gingen...
Iemand die lastig kinderen krijgt gaat die niet makkelijker krijgen als ze ouder wordt.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:08 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Toen ze al jaren aan het proberen waren, kregen ze het besef dat ze het niet alleen voor hunzelf deden, maar juist het geluk konden overbrengen op het kind.
De situatie is gewijzigd, dan is het tijdelijk niet mogelijk om dat over te brengen.
En wat is er mis met iemand die al in de dertig is?![]()
Die stelling deponeer ik niet maar tsquote:Op woensdag 9 april 2008 00:11 schreef kastanova het volgende:
[..]
Wat heeft het dan in godsnaam nog met je tirade tegen de "Geen kinderen nemen wanneer je in de WSNP zit"-stelling te maken.
Wat een doldwaze appels-met-peren-vergelijking.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:21 schreef Druuna het volgende:
[..]
Die stelling deponeer ik niet maar ts
Daarbij wat als mensen plots zwanger blijken te zijn, moeten ze het kind dan maar weghalen?
Als jullie overgrootouders dat hadden gedaan in vroeger tijden toen ze allemaal rete arm waren, hadden jullie nu niet kunnen fokken.
Dus is deze stelling al te sick voor woorden. Misschien zijn er mensen die wegens geloofsovertuiging geen abortus willen plegen, en hierbij hopen dat ze ooit nog eens wat meer gaan verdienen bv? Dus je mag geen kind krijgen als je in de schuldsanering zit. hmmm.
vroeger had men niets te makken en kreeg men wel 10 kinderen dus waren zij dan ook fout?
Och, kennelijk hebben zij er ook niet zoveel moeite mee om anderen met een nooit volledig terugbetaalde schuld te laten zitten.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:55 schreef Druuna het volgende:
Wat een haat spui jij over het leven van anderen, waar jij denkt in te kunnen kijken alsof jij God zelf bent!
bah..
quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:49 schreef Druuna het volgende:
Waar bemoeit hij zich mee? Verdorie die overheid bemoeit zich al met van alles en dan komen er op forums ook nog mensen tevoorschijn die het recht wel even willen gaan bepalen voor wat wel en niet hoort? Sinds wanneer is het een mega schande als men schulden heeft bv?
Nou en? Als jij een huis koopt heb je ook schulden dus, aangezien bijna niemand in dit land een huis meteen cash kan betalen heeft merendeel schulden, dus die mogen ook geen kinderen nemen want je kunt elke dag wel iets krijgen.
Een ongeluk of een nare ziekte, dus ben je al onverantwoordelijk bezig als je een huis koopt.
Zo lusten we er nog wel eentje, stel dat ts een huis koopt, samen met zijn vrouwtje die ook werkt natuurlijk, na enkele dolgelukkige jaren, gaan ze op skie vakantie.
Niets is zeker in het leven en oordelen over een ander is het simpelste wat je kunt doen ik vind dat zelf nogal dom overkomen.
Al die haat en nijd naar anderen toe dat moet maar eens afgelopen zijn.
Leef je eigen leven en bemoei je niet ten nadele met dat van anderen waar je niets van kunt begrijpen!
Je had vast een voldoendequote:Op woensdag 9 april 2008 00:09 schreef kastanova het volgende:
Misschien dat ik niet goed op heb zitten letten bij biologie, maar zover ik weet komen die blauwe streepjes niet "ineens" zomaar vanuit het niets.
quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:36 schreef Dirkh het volgende:
Nee, die verplichting is er niet. Maar het zou zeker moeten en die mag best confronterend zijn. Het is te gek voor woorden dat mensen na drie jaar, op welke manier dan ook, weer door kunnen gaan met hun oude gewoontes. Dan laat ik nog mijn grootste frustratie buiten beschouwing, dat is dat de crediteuren gewoon niks krijgen.
Van dat geld worden salarissen betaald, gezinnen onderhouden etc. Dat wordt voor een groot deel vergeten.
eens, omdat zij hun verantwoordelijkheden en plichten niet nakomen, moet een ander (crediteur) misschien wel de WNSP in omdat de geleverde dienst niet betaald wordtquote:Op woensdag 9 april 2008 01:03 schreef kastanova het volgende:
[..]
Och, kennelijk hebben zij er ook niet zoveel moeite mee om anderen met een nooit volledig terugbetaalde schuld te laten zitten.
Wat dat betreft tellen hun daden toch wel wat zwaarder dan mijn woorden.
Klagen zou dan ook ronduit hypocriet en irreeel zijn...
Tekenende kenmerken voor dergelijke individuen, dat dan weer wel.
De overheid bemoeit zich lang niet genoeg met mensen. In dit land is vrijheid een groot goed, vergeten wordt echter dat een hoop mensen niet met deze vrijheid om kunnen gaan. Met vrijheid komt verantwoordelijkheid, die sommigen niet willen (of niet kunnen) nemen. Ik neem die verantwoordelijkheid wel, en nu kan ik voor de door hen veroorzaakte schade opdraaien. In mijn "pursuit of happiness" ondervind ik hinder van deze personen, dus ja, ik heb het volste recht om te bepalen wat wel en wat niet hoort. Het gaat immers om mijn geld.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:49 schreef Druuna het volgende:
[..]
Waar bemoeit hij zich mee? Verdorie die overheid bemoeit zich al met van alles en dan komen er op forums ook nog mensen tevoorschijn die het recht wel even willen gaan bepalen voor wat wel en niet hoort?
Schulden op zich zijn het probleem niet, zolang deze maar bewust worden aangegaan. Het probleem wat in dit topic wordt geschetst is dat mensen zich te diep in de schulden steken, dit niet meer kunnen behappen, en vervolgens een beroep doen op de maatschappij. Mij dus.quote:Sinds wanneer is het een mega schande als men schulden heeft bv?
De meeste mensen kunnen hun hypotheek gewoon afbetalen, dan is er geen probleem. Ik zie ook niet echt waar je dat vandaan haalt.quote:Nou en? Als jij een huis koopt heb je ook schulden dus, aangezien bijna niemand in dit land een huis meteen cash kan betalen heeft merendeel schulden, dus die mogen ook geen kinderen nemen want je kunt elke dag wel iets krijgen.
Wat een vergezocht voorbeeld. Bovendien zijn er voor dit soort situaties verzekeringen. Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, levensverzekeringen, inkomensverzekeringen. Die hadden ze allemaal kunnen afsluiten, maar ze hebben dit niet gedaan. Ik heb me hier wel voor ingedekt (voor zover nodig). Moet ik dan weer de knip trekken omdat zij de verkeerde beslissing hebben genomen dit niet te doen? Ik dacht het niet!quote:
Als je zo vóór zelfbeschikking bent, waarom moet ik dan betalen als jij door eigen schuld in de financiële problemen komt?quote:Niets is zeker in het leven en oordelen over een ander is het simpelste wat je kunt doen..
Het gevoel is geheel wederzijdsquote:ik vind dat zelf nogal dom overkomen.
Wat een mooie zin. Alleen jammer dat wanneer men in de problemen komt deze zin opeens heel gemakkelijk vervangen wordt door "ik ben zielig, de andere mensen moeten mij helpen!quote:Leef je eigen leven en bemoei je niet ten nadele met dat van anderen waar je niets van kunt begrijpen!
Nee, volgens de laatste meting haalt 71% van de schuldenaren juist wél een schone lei.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:42 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Dus minimaal 85% van de mensen worden voortijdig uit de wsnp gezet? Is dat een ruwe schatting van jezelf? Of kan je een bron geven. Ik heb zelf de cijfers niet, maar ik kan me dat niet voorstellen.
Klopt, alleen als hij een eenmanszaak drijft of deel uit maakt van een vennootschap zonder rechtspersoonlijkheid zul je iets terugvinden bij de KVK.quote:KVK? Waar heb jij het over? Dacht je nou werkelijk dat je alle informatie bij de KVK weg kan halen?
En wat begrijp jij niet aan "Natuurlijke personen", of zie jij het verschil niet met een "Rechtspersoon"?
Een natuurlijk persoon zal weinig cijfers inleveren bij de KVK.
heerlijk altijd als iemand het echt weet. maar dat zijn dus echt heel goede resulaten en dat maakt de wet meer dan de moeite waard. waarschijnlijk begint iedereen daarna een stuk relaxter aan het ouderschapquote:Op woensdag 9 april 2008 10:21 schreef Pool het volgende:
Nee, volgens de laatste meting haalt 71% van de schuldenaren juist wél een schone lei.
En van degenen die een schone lei halen, heeft 90% in de drie jaar daarna geen nieuwe schulden meer gemaakt.
De WSNP is een wet die goed wordt gemonitord, zie http://www.justitie.nl/ac(...)rmijn-effectief.aspx en bekijk ook vooral de monitor waarnaar onderin de pagina wordt gelinkt.
[..]
Klopt, alleen als hij een eenmanszaak drijft of deel uit maakt van een vennootschap zonder rechtspersoonlijkheid zul je iets terugvinden bij de KVK.
Maar goed, het is ook niet zo dat je als crediteur alleen maar het zielige slachtoffer bent. In het handelsverkeer worden risico's genomen en die leiden soms tot insolventie. Daarom zul je daar zelf ook altijd rekening mee moeten houden in het handelsverkeer. Je kunt vooraf informatie proberen te verkrijgen over de financiële positie van eventuele handelspartners en je moet altijd proberen zoveel mogelijk zekerheid te stellen. Dus niet vooraf het hele bedrag betalen e.d. En nee, dan nog is het niet te voorkomen dat je met wanbetalers te maken krijgt.
Overigens vind ik het helemaal niet zo onrechtvaardig dat mensen binnen drie jaar hun schulden kwijt kunnen raken. Als bestuurder van een failliete rechtspersoon kom je er meestal helemaal mee weg. En kunnen crediteuren helemaal naar hun centen fluiten, want een BV wordt opgeheven na faillissement. De overlast van insolvente rechtspersonen is veel groter. Weet je hoeveel mensen voorgoed uit de schulden hadden kunnen komen als de gemeente Arnhem niet Vitesse had gematst maar haar eigen inwoners met schulden? Voor doodslag krijg je slechts 15 jaar, dan is het onzin om mensen voor een financiële fout levenslange ellende te geven.
Je zou dan misschien een wat meer begeleiding moeten geven aan mensen die zelf niet in staat bleken te zijn om een verantwoordelijk manier met hun geld om te gaan. Cursus sociale vaardigheden, omgaan met geld, heel basaal de dingen waaraan het hen schijnt te ontbreken bijbrengen. Niet iedereen kan dit uit zichzelf en uit de praktijkgevallen blijkt helaas vaak dat mensen na de WSNP wederom vervallen in hun oude bestedings/uitgavepatroonquote:Op dinsdag 8 april 2008 20:17 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze moeten aborteren als ze in verwachting zijn. Ik zeg dat ze bewust moeten worden gemaakt van hun morele verplichingen, kiezen om een kind te willen valt dan niet te combineren.
[edit] Ik probeer het veel te netjes te omschrijven.
Kortom eenzijdig geneuzel van de ts.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:12 schreef gronk het volgende:
Interessant.
Om met je laatste vraag te beginnen: omdat het krijgen van een kind geen rechtshandeling of het beschikken over goederen is.quote:Op woensdag 9 april 2008 12:03 schreef Locusta het volgende:
Tja, en toch ondanks de discussie vind ik niet dat je aan kinderen moet beginnen zolang je in de WSNP zit.
Het gaat er immers om dat je uit de schulden komt en iedereen weet dat kinderen (vooral baby's) geld kosten.
Er zou in de WSNP-regelgeving een voorwaarde moeten komen die je verteld dat je gedurende die drie jaar niet zwanger mag/kan worden en gebeurt dit wel, dan mag je niet verder met de WSNP.
Let op: ik zeg niet dat die mensen niet zwanger mogen worden of gesteriliseerd moeten worden, ook niet dat ze abortus moeten plegen. Ik zeg alleen dat ze niet in hun beste eigenbelang handelen door zwanger te worden wanneer ze zo diep in de schulden zitten dat er alleen nog maar WSNP mogelijk is.
Als ze al niet zonder toestemming te mogen vragen contracten of abonnementen mogen afsluiten, waarom mogen ze dan in hemelsnaam wel een kind krijgen?
In mijn ideale situatie heeft iedereen in principe dat recht, je kan dat recht alleen verspelen door (door opzet of schuld) in de WSNP te belanden. Het is discriminerend, maar dit is een rechtvaardigheidsgrond.quote:Op woensdag 9 april 2008 13:20 schreef Pool het volgende:
[..]
Om met je laatste vraag te beginnen: omdat het krijgen van een kind geen rechtshandeling of het beschikken over goederen is.
Het verbieden van het krijgen van kinderen is bovendien discriminerend ten opzichte van vrouwen...
Dat doet de staat nu al. Mensen die in de WSNP zitten kosten geld, en dat geld betaal ik. De staat grijpt dus (indirect) in in mijn persoonlijke levenssfeer door mij geld te laten betalen. Het is m.i. logischer (en meer ethisch verantwoord) om de sanctie neer te leggen bij de veroorzaker, niet bij burgers die wél die discipline op kunnen brengen om de zaken op orde te houden.quote:.. en het is een te grote macht die je geeft aan de staat om in te grijpen in de persoonlijke levenssfeer van mensen.
Dit is een binnenlandse situatie, een vergelijking met de rest van de wereld gaat dan ook niet op.quote:Het inkomen dat je in de WSNP zelf mag houden, is een stuk hoger dan het gezinsinkomen waar de helft van alle kinderen op de wereld het mee moeten doen.
Je bedoelt de arme kindertjes in Afrika? Natuurlijk niet, die zijn naar de maatstaven daar ook niet arm. In het land der blinden is éénoog koning.quote:En het is echt niet zo dat die andere 3 miljard kinderen allemaal psychisch verknipt raken doordat hun ouders niet rijk zijn.
Ik verbied het mensen niet om kinderen te krijgen; alleen voor de duur van de WSNP. Bovendien zeg ik ook nergens dat het psychische gevolgen heeft voor het kind.quote:Op woensdag 9 april 2008 13:20 schreef Pool het volgende:
Het verbieden van het krijgen van kinderen is bovendien discriminerend ten opzichte van vrouwen en het is een te grote macht die je geeft aan de staat om in te grijpen in de persoonlijke levenssfeer van mensen. Het inkomen dat je in de WSNP zelf mag houden, is een stuk hoger dan het gezinsinkomen waar de helft van alle kinderen op de wereld het mee moeten doen. En het is echt niet zo dat die andere 3 miljard kinderen allemaal psychisch verknipt raken doordat hun ouders niet rijk zijn.
Ik zou zelf niet snel voor een kind kiezen als ik in de WSNP zat. Maar dat ga ik niet aan anderen opleggen.
Ik vind toch dat jij veel te veel vanuit de schuldeiser redeneert. Daar zul je wel een reden voor hebben (zelf ergens geld misgelopen?)quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:51 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Zodra je een kind hebt, krijg je kinderbijslag en staat er vaak volop familie klaar om oude kinderwagens en kleertjes cadeau te doen, op het kind te passen, etc. Je hebt als saniet ook gewoon een inkomen hoor, dat (geloof ik) maar 10% onder het minimumloon zit. Heb jij er enige cijfers voor, dat mensen sneller schulden maken zodra ze een baby krijgen?quote:Op woensdag 9 april 2008 14:15 schreef Locusta het volgende:
[..]
Ik verbied het mensen niet om kinderen te krijgen; alleen voor de duur van de WSNP. Bovendien zeg ik ook nergens dat het psychische gevolgen heeft voor het kind.
Wat mijn belangrijkste uitgangspunt is: je mag tijdens de WSNP alleen handelingen doen die niet ten nadele zijn van de financiële situatie van de saniet, en cru gezegd: een kind is dat wel.
Hoezo niet? Mannen kunnen geen kinderen krijgen en de WSNP is persoonlijk, dus niet per huishouden. Bij sollicitaties mag je een vrouw niet vragen naar haar eventuele zwangerschap, terwijl ook dat zeer relevante info is voor de werkgever. Waarom zou je dit in de WSNP wel willen?quote:Verder vind ik het niet discriminerend ten opzichte van vrouwen. Integendeel. En ik ben een vrouw
Heel dapper inderdaad. Neemt niet weg dat je het per individu moet bekijken. Niet iedereen heeft hetzelfde IQ en heeft dezelfde situatie.quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:42 schreef SHE het volgende:
-knip-
Als vrouw zou je keihard moeten meewerken aan het oplossen van schulden, je bent er zelf ook medeverantwoordelijk voor en kan van je partner niet verwachten dat hij zichzelf krom werkt en jij op de bank blijft zitten.quote:Op woensdag 9 april 2008 12:03 schreef Locusta het volgende:
Tja, en toch ondanks de discussie vind ik niet dat je aan kinderen moet beginnen zolang je in de WSNP zit.
Het gaat er immers om dat je uit de schulden komt en iedereen weet dat kinderen (vooral baby's) geld kosten.
Als ze niet méér schulden maken kan dat slechts betekenen dat de WSNP-uitkering nu te hoog is (want ze kunnen kennelijk nog ergens op bezuinigen). Kinderbijslag en alle goede hulp ten spijt, kinderen kosten geld. Geld dat de saniet zou moeten betalen aan zijn schuldeisers.quote:Op woensdag 9 april 2008 14:32 schreef Pool het volgende:
[..]
Zodra je een kind hebt, krijg je kinderbijslag en staat er vaak volop familie klaar om oude kinderwagens en kleertjes cadeau te doen, op het kind te passen, etc. Je hebt als saniet ook gewoon een inkomen hoor, dat (geloof ik) maar 10% onder het minimumloon zit. Heb jij er enige cijfers voor, dat mensen sneller schulden maken zodra ze een baby krijgen?
Nee, ik pleit ervoor om de touwtjes strakker te trekken voor mensen die moedwillig of verwijtbaar in de WSNP komen. Normaal ondernemersrisico valt daar m.i. niet onder.quote:Ga jij het vertellen tegen die vrouw van 36 die haar laatste kans op een kindje ziet verliezen, nadat ze in de WSNP is geraakt omdat haar sierradenwinkeltje over de kop is gegaan, doordat haar leverancier failliet is gegaan en zij al wel betaald had?
Geen recht op kinderbijslag en toeslagen e.d. Mocht er toch nog een kind komen volgt uithuisplaatsing totdat men weer uit de WSNP is. Als dat geen stimulans is..quote:Trouwens, de meeste van die vrouwen zullen dan toch gewoon voor een kind kiezen. Dan wordt ze dus uit de WSNP geflikkerd, gaat ze van rechtswege faillissement in. Dan krijgt ze een curator (=duurder dan bewindvoerder) en blijft er voor de schuldeisers helemaal noppes over. Het enige wat je dan bereikt, is dat mevrouw nooit meer opnieuw een winkeltje zal beginnen, omdat dan steeds haar inkomsten opnieuw in beslag worden genomen. En is uiteindelijk iedereen slechter af: mevrouw houdt schulden, kind blijft moeder met schulden houden, schuldeisers krijgen minder, mevrouw onderneemt niets meer en dupeert daarmee belastingdienst en economie.
[..]
Omdat in mijn optiek bepaalde rechten beperkt mogen worden als jij door eigen toedoen de staat geld kost. enne, het recht op kinderen is net zo goed discriminerendquote:Hoezo niet? Mannen kunnen geen kinderen krijgen en de WSNP is persoonlijk, dus niet per huishouden. Bij sollicitaties mag je een vrouw niet vragen naar haar eventuele zwangerschap, terwijl ook dat zeer relevante info is voor de werkgever. Waarom zou je dit in de WSNP wel willen?
Als je een baan hebt en je raakt zwanger, dan krijg je gewoon 100% doorbetaald tijdens je zwangerschapsverlof.quote:Op woensdag 9 april 2008 14:53 schreef Amnesia. het volgende:
[..]
Als vrouw zou je keihard moeten meewerken aan het oplossen van schulden, je bent er zelf ook medeverantwoordelijk voor en kan van je partner niet verwachten dat hij zichzelf krom werkt en jij op de bank blijft zitten.
Je zou je dus bezig moeten houden met werken, betaald werk, al dan niet parttime, om je man/vriend bij te staan in de problemen die je waarschijnlijk ook samen hebt veroorzaakt.
Beetje egoistisch om maar thuis te gaan liggen biggen toch?
Zou eigenlijk een voorwaarde voor de WSNP moeten zijn dat beiden zich toit het uiterste inspannen.
Ik zeg ook helemaal niet dat ze sneller schulden maken wanneer ze kinderen krijgenquote:Op woensdag 9 april 2008 14:32 schreef Pool het volgende:
[..]
Zodra je een kind hebt, krijg je kinderbijslag en staat er vaak volop familie klaar om oude kinderwagens en kleertjes cadeau te doen, op het kind te passen, etc. Je hebt als saniet ook gewoon een inkomen hoor, dat (geloof ik) maar 10% onder het minimumloon zit. Heb jij er enige cijfers voor, dat mensen sneller schulden maken zodra ze een baby krijgen?
Euhm ja. Het klinkt misschien ongevoelig, maar ik zou haar idd. vertellen dat als ze in de WSNP komt, zij haar kinderwens nog even 3 jaar moet uitstellen. Als we toch hypothetisch gaan doen: ze kon natuurlijk ook al eerder met kinderen beginnenquote:Ga jij het vertellen tegen die vrouw van 36 die haar laatste kans op een kindje ziet verliezen, nadat ze in de WSNP is geraakt omdat haar sierradenwinkeltje over de kop is gegaan, doordat haar leverancier failliet is gegaan en zij al wel betaald had?
quote:Nee, ik pleit ervoor om de touwtjes strakker te trekken voor mensen die moedwillig of verwijtbaar in de WSNP komen. Normaal ondernemersrisico valt daar m.i. niet onder.
Dan zou het kind gedurende de WSNP-periode onder toezicht van de staat moeten komen te staan, zodat zij voor het kind kunnen zorgen en de moeder alle energie kan richten op het aflossen van de schulden. Zij is immers een overeenkomst met de staat aangegaan die stelt dat je gedurende de WSNP geen kinderen kan gaan krijgen omdat dit je financiële situatie (hoe je het ook bekijkt) benadeeld.quote:Op woensdag 9 april 2008 14:32 schreef Pool het volgende:
Trouwens, de meeste van die vrouwen zullen dan toch gewoon voor een kind kiezen. Dan wordt ze dus uit de WSNP geflikkerd, gaat ze van rechtswege faillissement in. Dan krijgt ze een curator (=duurder dan bewindvoerder) en blijft er voor de schuldeisers helemaal noppes over. Het enige wat je dan bereikt, is dat mevrouw nooit meer opnieuw een winkeltje zal beginnen, omdat dan steeds haar inkomsten opnieuw in beslag worden genomen. En is uiteindelijk iedereen slechter af: mevrouw houdt schulden, kind blijft moeder met schulden houden, schuldeisers krijgen minder, mevrouw onderneemt niets meer en dupeert daarmee belastingdienst en economie.
Om de redenen die ik hierboven al heb genoemdquote:Hoezo niet? Mannen kunnen geen kinderen krijgen en de WSNP is persoonlijk, dus niet per huishouden. Bij sollicitaties mag je een vrouw niet vragen naar haar eventuele zwangerschap, terwijl ook dat zeer relevante info is voor de werkgever. Waarom zou je dit in de WSNP wel willen?
Kom op, Pool, je snapt zelf toch ook wel wat het verschil is tussen werken en in de WSNP zittenquote:Op woensdag 9 april 2008 14:57 schreef Pool het volgende:
Als je een baan hebt en je raakt zwanger, dan krijg je gewoon 100% doorbetaald tijdens je zwangerschapsverlof.
Niet tijdens de gehele zwangerschapquote:Op woensdag 9 april 2008 14:57 schreef Pool het volgende:
[..]
Als je een baan hebt en je raakt zwanger, dan krijg je gewoon 100% doorbetaald tijdens je zwangerschapsverlof.
quote:Op woensdag 9 april 2008 15:19 schreef Locusta het volgende:
[..]
Kom op, Pool, je snapt zelf toch ook wel wat het verschil is tussen werken en in de WSNP zitten
Er zijn volop mensen die werken, maar toch in de WSNP komen. Of mensen die tijdens hun WSNP ergens worden aangenomen. Als de schuld van SHE groter was geweest, dan was het haar wellicht ook gebeurd, ondanks haar baan.quote:Op woensdag 9 april 2008 15:20 schreef Amnesia. het volgende:
[..]
Niet tijdens de gehele zwangerschap
Ja, maar je werkt, je bent "je eigen baas" en zit niet in een WSNP-traject. Dat zie ik als een heel verschilquote:Op woensdag 9 april 2008 15:34 schreef Pool het volgende:
[..]
Als je werkt en je raakt zwanger, dan krijg je gewoon 100% doorbetaald gedurende je verlof en tijdens de rest van de zwangerschap kun je normaal gesproken gewoon werken. De werkgever is zelfs verplicht om de werkzaamheden aan te passen op de zwangerschap. Ik zie dus niet in hoe de zwangerschap zelf de schuldeisers zou benadelen.![]()
Dat denk ik ook, gelukkig mag iedereen er een eigen mening op na houdenquote:Wat betreft de andere reacties van DonJames en Locusta ben ik het blijkbaar gewoon met jullie oneens. Als ik daar tegenin ga, dan val ik in herhaling, mijn argumenten zijn gegeven. Ik vind de belangen van schuldeisers niet zo groot als het belang van de persoonlijke autonomie om kinderen te mogen krijgen. Daarnaast zie ik alleen maar nadelen aan de door jullie gestelde sancties. Het onder toezicht stellen van kinderen door de staat kost pas écht veel geld en het is bovendien alleen in uitzonderlijke gevallen beter voor het kind om niet door de eigen ouders verzorgd te worden. De nadelen van het beëindigen van de WSNP in geval van zwangerschap heb ik net al aangegeven: dan krijg je faillissement en is iedereen slechter af.
Maar dat kan helemaal niet. Je wordt maar één keer toegelaten tot de WSNP.quote:Op woensdag 9 april 2008 17:11 schreef Steeven het volgende:
Volgens mij is sinds 1 januari dit jaar moeilijker geworden om in de WSNP te komen. Ik heb er dagelijks mee te maken ivm m'n werk. Heel af en toe komt er zelfs iemand naar voren die gewoon voor een tweede keer is toegelaten... dan doe je iets niet goed.
Nee hoor, voor mijn werk ben ik verantwoordelijk voor de afhandeling van schuldsanering/verlening etc.quote:Op woensdag 9 april 2008 14:29 schreef X. het volgende:
[..]
Ik vind toch dat jij veel te veel vanuit de schuldeiser redeneert. Daar zul je wel een reden voor hebben (zelf ergens geld misgelopen?)
Ik vind het idee achter de regeling heel goed, het is voor de mensen met onoverkomelijke schulden een perfecte oplossing. Ik vind de uitvoering beroerd, zo niet bijzonder slecht.quote:Maar je kunt niet 'zomaar' stellen dat die regeling niet goed is. Je moet het per situatie bekijken. Bedrijven proberen soms ook op hele geniepige wijze mensen aan allerlei abo's te krijgen en lenen was (tot voor kort zeker) zeeer makkelijk.
Klopt, dat wordt deels doorberekend op de klanten die wél betalen.quote:Als bedrijf moet je ook risico's indekken. Simpel.
Met alle respect, maar een deel van de WSNP-ers zijn chronische klagers. Het is nooit hun schuld, de bewindvoerder is kut, ze hebben geen geld om kleren te kopen en iedereen kijkt hun met de nek aan.quote:Als ik hier mensen die er ervaring mee hebben lees, dan is het echt geen Walhalla. Tuurlijk moet je misbruik hard bestraffen, maar dat neemt niet weg dat sommige mensen echt wel een tweede kans verdienen.
Ja klopt, het bruto vrij te laten bedrag zal alleen verhoogt worden. Dus minder geld voor de schuldeisers.quote:Op woensdag 9 april 2008 14:57 schreef Pool het volgende:
[..]
Eh dat kan wel, want ik heb het zelf gezien. Vind het persoonlijk belachelijk (!) overigens en het komt heel weinig voor. Soms nemen rechters het ook niet zo nauw met de wet blijkbaar. De reden voor de tweede toelating weet ik echter niet.quote:Op woensdag 9 april 2008 17:28 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Maar dat kan helemaal niet. Je wordt maar één keer toegelaten tot de WSNP.
Je hebt gelijk, het kan wel. Maar dan moet er wel tien jaar overheen zijn gegaan: http://www.wetboek-online.nl/wet/Fw/288.htmlquote:Op woensdag 9 april 2008 18:37 schreef Steeven het volgende:
[..]
Eh dat kan wel, want ik heb het zelf gezien. Vind het persoonlijk belachelijk (!) overigens en het komt heel weinig voor. Soms nemen rechters het ook niet zo nauw met de wet blijkbaar. De reden voor de tweede toelating weet ik echter niet.
Je "mag" niet minder verdienen (als het een eigen keuze is)quote:Op woensdag 9 april 2008 19:10 schreef Lois het volgende:
Even los van de wel of niet nog een kind discussie, ben je als saniet verplicht tot werken overigens? Mag je bijv. part-time werken, of ben je verplicht zoveel mogelijk inkomsten te genereren?
Nee die is er niet. Tenminste, die is niet verplicht.quote:Daarnaast, iets wat ik me ook afvroeg, krijgen de mensen in de WSNP een budgetcursus, of een cursus 'omgaan met geld" oid, om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen?
Ik moet zeggen dat ik daar nog niet eens bij stil heb gestaan, maar idd. raar dat ze dat niet krijgenquote:Op woensdag 9 april 2008 19:41 schreef Lois het volgende:
Best wel raar dus dat dat laatste niet verplicht is. Punt 1 is toch om te zorgen dat het niet nogmaals gebeurd lijkt me.
Dat heb ik ook gezienquote:Op woensdag 9 april 2008 20:06 schreef E.T. het volgende:
[..]
kwam laatst via een ander topic een forum tegen waar particulieren geld lenen.. stonden een hoop oproepjes van mensen die uit de schuldhulpverlening kwamen en nu dringend nieuwe dingen nodig hadden en dus opnieuw geld wilden lenen![]()
https://www.boober.nl/ of zo?quote:Op woensdag 9 april 2008 22:25 schreef Locusta het volgende:
[..]
Dat heb ik ook gezienEn vooral dat ze dan "garanderen" dat ze het terugbetalen
nee, het was echt een of ander kansloos forumpje..quote:
Vanavond was er (ik meen in een vandaag) een item over een speciale ambulance voor extreem zware mensen. Men verwacht dat in een korte periode 5% van de mensen meer dan 135 kilo weegt.quote:Op woensdag 9 april 2008 23:38 schreef Druuna het volgende:
Volgens mij ben ik naief betreffende wat zo al leeft op deze aarde. Ik zag vandaag een campagne van de overheid die ze willen starten, inzake gezond eten. Ik dacht bij mijzelf, dat weten mensen toch wel? Je zag hierna telkens beelden van bakken patat met mayo op de tv verschijnen, ik vroeg mij toen werkelijk af, of er dan zoveel mensen zijn die vaak patat eten? Ik eet dat nauwelijks nml, misschien een keer in de drie maanden. Maar is het dan al zo erg gesteld in ons land dat mensen al niet eens meer weten dat je gezond moet eten en dus misschien wel dagelijks een bak patat eten? Idem inzake schulden dek ik bij mijzelf, wat de buren doen is hun leven, als ze willen leven zo zij leven mijn zegen hebben ze, ik wil me daar niet druk om maken ervan uitgaand dat ze intelligent genoeg zijn om zelf na te denken over consequenties en gevolgen van daden.
Ik ken ook geen ''asociale'' mensen eerlijk gezegd. Daar ga ik niet mee om nml dus ik kan ook niet kijken in hun manieren van leven.
En zeer terecht naar mijn mening. Je kunt hooguit spreken van een morele plicht van de aankomende ouders, maar de overheid heeft naar mijn mening niets dwingend op te leggen m.b.t. het al dan niet krijgen van kinderen. We leven niet in China.quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
O.a.
Alleen (en dat is aan de ene kant dan wel weer een zegen....): allerlei mensenrechten verbieden dat de overheid zich daarmee bemoeit....
Dat was 'm idd.. kom daar o.a. het volgende tegen:quote:Op woensdag 9 april 2008 23:46 schreef Locusta het volgende:
[..]
Nope, een amateuristisch iets... zal wel ff zoeken..
/Edit:
Klik! < Dat was die site.
Met o.a. dit soort advertenties.
quote:Wij hebben drie jaar in de wsnp gezeten en hebben een schone lei gekregen maar door de wsnp hebben we ook negatieve coderingen bij bkr kan nergens lenen. Hebben jullie misschien een tip waar dan wel geleend kan worden???
Bedankt Nikki
Genoeg mensen dus die echt niets leren van de WSNPquote:waar of hoe kan ik 1000 of 1500 euro lenen voor wat nieuwe spullen
nadat ik uit de sculdsanerig ben wil ik wel vooruit maar geen schijn van kans om ergens wat te lene door het bkr wie heeft er een oplossing voormij
kan 75 tot 100 euro per maand terug betalen.
Tja, geloof ik ook graag. Maar instellingen die deze mensen een lening geven leren er ook niks van.quote:Op donderdag 10 april 2008 08:22 schreef E.T. het volgende:
Genoeg mensen dus die echt niets leren van de WSNP
quote:Hallo, wie wil mij 3500 euro lenen? Terugbetaling in natura? Alleen serieuze reacties alsjeblieft. Mail me voor meer info.
quote:
hallo wie kan mij vandaag of morgen nog 1000 euro lenen ik heb het nodig voor me nieuwe auto ik betaal het in 3 termijnen terug met rente natuurlijk
Wat een kansloos gebeuren zeg.quote:
Upc heeft een wetsovertreding begaan en nu ben ik de dupe, heb 3000 euro nodig, zit 100% in de wao, weet me geen raad, wie wel?
Lees die advertenties hieronder eens. De personen die dat soort advertenties plaatsen zullen waarschijnlijk niet overlopen van morele plichtenquote:Op donderdag 10 april 2008 07:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
En zeer terecht naar mijn mening. Je kunt hooguit spreken van een morele plicht van de aankomende ouders, maar de overheid heeft naar mijn mening niets dwingend op te leggen m.b.t. het al dan niet krijgen van kinderen. We leven niet in China.
Tja, da's jouw gevoel. Maar is dat ook echt bewezen zo?quote:Op woensdag 9 april 2008 17:40 schreef Dirkh het volgende:
Met alle respect, maar een deel van de WSNP-ers zijn chronische klagers. Het is nooit hun schuld, de bewindvoerder is kut, ze hebben geen geld om kleren te kopen en iedereen kijkt hun met de nek aan.
Als je dan zegt dat ze nu netto meer over houden tijdens de wsnp presteren ze nog te zeggen dat het rijk ze niet voldoende steunt. (geen huursubsidie of kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen etc.)
Tja, dit soort idioten blijf je houden. Maar dat wil toch niet zeggen dat ALLE mensen in die regeling zo zijn?quote:Op donderdag 10 april 2008 08:22 schreef E.T. het volgende:
[..]
Dat was 'm idd.. kom daar o.a. het volgende tegen:
[..]
[..]
Genoeg mensen dus die echt niets leren van de WSNP
quote:Op donderdag 10 april 2008 16:39 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Hoe kunnen mensen nou in godsnaam 3x in de WSNP raken (Nikki)? Dat soort lui mogen in mijn optiek lekker onder een brug zitten zonder inkomsten. Wanneer je meermaals dit soort zaken tegenkomt hou je toch je geld in je zak. Of het zijn natuurlijk paupers die van alles kopen maar gewoon geen geld hebben, dat soort mensen moeten ze ook maar direct in een kamp stoppen. Gewoon lekker werken, dan kun je overdag al geen geld uitgeven en sávonds kun je wat lekkers bij de koffie nemen, immers je hebt er zelf voor gewerkt.
Gisteren nog een fijne relaxstoel gekocht van 1500 euro plus een Wii voor 285 euro,....kan gewoon allemaal hoor, gewoon dmv een vaste baan ipv jobhoppen en/of uitkeringen trekken.
Niet helemaal. Zulke mensen waren genoodzaakt te gaan zwerven. Op zich geen probleem natuurlijk, maar zwervers zorgden voor overlast, zoals diefstallen en moorden (tja, als je geen vreten hebt en een kansloze toekomst tegemoet gaat, toen was het niet zo makkelijk een baantje te vinden), en daar is toen wat op bedacht. Zowel de aristocratie als de jonge, nog niet echt gecentraliseerde overheid werkten samen om deze mensen van de straat te houden. Dat werkte vrij goed: zwervers werden gedwongen te gaan werken, meestal kutbaantjes, zoals op het land bij een boer. Maar in een tijd van grote economische vooruitgang (periode 1600-1850) kon men elke arbeidskracht gebruiken.quote:Op donderdag 10 april 2008 09:55 schreef Scorpie het volgende:
Wat een stelletje hersenlozen wonen er ook in dit land zeg. Zulke zwakkeren waren vroeger al veel sneller het zaadje geweest en waren door de natuur vanzelf 'opgeruimd' zeg maar.
Tja, dat krijg je met zo'n betuttelend kabinet. Laat iedereen lekker op zichzelf letten, vrij land toch?quote:Volgens mij ben ik naief betreffende wat zo al leeft op deze aarde. Ik zag vandaag een campagne van de overheid die ze willen starten, inzake gezond eten. Ik dacht bij mijzelf, dat weten mensen toch wel? Je zag hierna telkens beelden van bakken patat met mayo op de tv verschijnen, ik vroeg mij toen werkelijk af, of er dan zoveel mensen zijn die vaak patat eten? Ik eet dat nauwelijks nml, misschien een keer in de drie maanden. Maar is het dan al zo erg gesteld in ons land dat mensen al niet eens meer weten dat je gezond moet eten en dus misschien wel dagelijks een bak patat eten? Idem inzake schulden dek ik bij mijzelf, wat de buren doen is hun leven, als ze willen leven zo zij leven mijn zegen hebben ze, ik wil me daar niet druk om maken ervan uitgaand dat ze intelligent genoeg zijn om zelf na te denken over consequenties en gevolgen van daden.
Ik ken ook geen ''asociale'' mensen eerlijk gezegd. Daar ga ik niet mee om nml dus ik kan ook niet kijken in hun manieren van leven.
Meestal worden mensen uit de WSNP getrapt en in een Faillissement gegooid, omdat het makkelijker is een Faillissement te beëindigen. Dus op zich is dat geen verkeerde oplossingquote:Trouwens, de meeste van die vrouwen zullen dan toch gewoon voor een kind kiezen. Dan wordt ze dus uit de WSNP geflikkerd, gaat ze van rechtswege faillissement in. Dan krijgt ze een curator (=duurder dan bewindvoerder) en blijft er voor de schuldeisers helemaal noppes over.
Nee, inderdaad niet. Maar is dat niet in de eerste plaats een zaak voor mensen zelf waar het op kinderen aankomt?quote:Op donderdag 10 april 2008 10:25 schreef DonJames het volgende:
[..]
Lees die advertenties hieronder eens. De personen die dat soort advertenties plaatsen zullen waarschijnlijk niet overlopen van morele plichten![]()
Het is toch op z'n best omstreden.quote:Bovendien, ik kan me niet herinneren dat de eenkindpolitiek in China nou als zó controversieel en onethisch wordt beschouwd. waarmee ik niet wil zeggen dat het allemaal wel snor zit met de mensenrechten in China
Vind ik niet. Vroeger ging het zo dat als men teveel kinderen kreeg, het voedsel niet toereikend was voor al die mensen, en men dood ging van de honger. Tegenwoordig hebben we dan een overvloed aan voedsel, dat betekent niet dat men maar kinderen moet blijven produceren; als dat niet opgevangen kán worden dan moet de staat nl. wél ingrijpen. Dat is dan jammer voor de burgers, maar voor hun eigen bestwil. En je kunt altijd nog emigreren.quote:Het is toch op z'n best omstreden.
Ik probeer de cijfers van het CBS te bekijken, maar ik zie toch cijfers die niet zo rooskleurig zijn.quote:Op woensdag 9 april 2008 10:21 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, volgens de laatste meting haalt 71% van de schuldenaren juist wél een schone lei.
En van degenen die een schone lei halen, heeft 90% in de drie jaar daarna geen nieuwe schulden meer gemaakt.
Tonen die cijfers dan juist niet een zuiverend vermogen aan voor wat toepassing van de WSNP aangaat?quote:Op donderdag 10 april 2008 21:25 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Ik probeer de cijfers van het CBS te bekijken, maar ik zie toch cijfers die niet zo rooskleurig zijn.
Stabilisering van het aantal aanvragen (wat veroorzaakt wordt door de strengere toelatingseisen, mensen moeten beter hun best doen om een regeling te treffen) maar het aantal verleningen van een schone lei daalt behoorlijk. Het beeindigen dmv een faillissement stijgt.
Kijk eens naar de cijfers, wie weet zie ik het niet goed.
De overheid moet dan maar bepalen wat teveel is of net genoeg? Wat vindt je in dit licht er trouwens van dat er politici in Nederland zijn die oproepen dat er meer kinderen gefokt moeten worden?quote:Op donderdag 10 april 2008 21:24 schreef Steeven het volgende:
[..]
Vind ik niet. Vroeger ging het zo dat als men teveel kinderen kreeg, het voedsel niet toereikend was voor al die mensen, en men dood ging van de honger. Tegenwoordig hebben we dan een overvloed aan voedsel, dat betekent niet dat men maar kinderen moet blijven produceren; als dat niet opgevangen kán worden dan moet de staat nl. wél ingrijpen. Dat is dan jammer voor de burgers, maar voor hun eigen bestwil. En je kunt altijd nog emigreren.
Nee, zodra het mij geld gaat kosten wil ik daar inspraak in. Dat is nou eenmaal de consequentie als je je problemen op laat lossen door iemand anders.quote:Op donderdag 10 april 2008 21:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee, inderdaad niet. Maar is dat niet in de eerste plaats een zaak voor mensen zelf waar het op kinderen aankomt?
[..]
Ik heb er geen probleem mee.quote:Het is toch op z'n best omstreden.
Ik weet het niet. Schuldeisers kunnen verplicht worden om in bepaalde situaties akkoord te gaan met een schuldregeling waar ze in de eerste instantie niet akkoord mee kunnen of willen gaan.quote:Op donderdag 10 april 2008 21:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Tonen die cijfers dan juist niet een zuiverend vermogen aan voor wat toepassing van de WSNP aangaat?
De overheid heeft daar een betere kijk op dan de gemiddelde burger. Althans, dat is te hopen. Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen zijn of haar geluk, maar een land is er niet bij gebaat als de bevolkingsgroei niet is op te vangen.quote:De overheid moet dan maar bepalen wat teveel is of net genoeg? Wat vindt je in dit licht er trouwens van dat er politici in Nederland zijn die oproepen dat er meer kinderen gefokt moeten worden?
Vanuit welke rol wil je daar dan inspraak in? Als directe belanghebbende (schuldeiser) heb je stemrecht, dus dan zou je het natuurlijk als voorwaarde kunnen stellen. Of je veel succes boekt vraag ik me dan weer af.quote:Op donderdag 10 april 2008 21:40 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, zodra het mij geld gaat kosten wil ik daar inspraak in. Dat is nou eenmaal de consequentie als je je problemen op laat lossen door iemand anders.
Je zou het de Nederlandse overheid ook aanraden om te beslissen hoeveel kinderen iemand mag of moet krijgen?quote:Ik heb er geen probleem mee.
De WSNP zal vast te misbruiken zijn, maar je zult het nooit fraude-proof krijgen. De echte doorgewinterde wanbetaler haalt ook zijn schouders op bij een faillissement. Wat voor verandering in de WSNP en/of faillissementswet in het algemeen denk je dat deze problemen kan verminderen?quote:Op donderdag 10 april 2008 21:41 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Schuldeisers kunnen verplicht worden om in bepaalde situaties akkoord te gaan met een schuldregeling waar ze in de eerste instantie niet akkoord mee kunnen of willen gaan.
De debiteur komt in een gelijksoortig traject terecht, mocht hij zich er niet aan houden dan heeft ie alsnog aanspraak op wsnp.
Voor de echte wanbetaler is het (in mijn ogen) alleen maar een mogelijkheid om langer onder zijn/haar verantwoordelijkheid uit te komen. Op deze manier kan er zo maar 5-6-7 jaar over heen gaan.
Hoeveel crediteuren zijn bereid om in de gelegenheid om dan nog te vorderen?
De overheid zal er vast een betere kijk op hebben, maar dat heeft de overheid met wel meer dingen als ze haar best doet. Uiteindelijk is er echter een grens aan waar de overheid zich mee moet bemoeien, kan bemoeien en zich niet mee moet bemoeien. Dwingend een eenkind-politiek opleggen zoals China doet vind ik veel te ver gaan (Aan de andere kant is het misschien een van de minste problemen in China..).quote:Op donderdag 10 april 2008 21:54 schreef Steeven het volgende:
[..]
De overheid heeft daar een betere kijk op dan de gemiddelde burger. Althans, dat is te hopen. Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen zijn of haar geluk, maar een land is er niet bij gebaat als de bevolkingsgroei niet is op te vangen.
Gelukkig wel..quote:In Nederland is het meer andersom. De bevolkingsgroei neemt sterk af, (immigranten even weggelaten), want overigens een trend is in heel West-Europa. Als je naar de demografie uit het verleden kijkt, zie je dat het probleem van een tekort of een overschot zich vanzelf oplost, het is alleen de vraag of we die problemen wel willen. Voorkomen is beter dan genezen lijkt me. De Nederlandse regering dwingt mensen niet om meer kinderen te krijgen, maar laat ze daar vrij in.
Dat idee heb ik ook, maar tegelijkertijd stoor ik me er aan.quote:In feite is het een overbodige opmerking naar mijn mening.
Die compensatie is er al in de vorm van kinderbijslag. Het probleem is denk ik ook een beetje dat de overheid hier op 2 benen hinkt. Aan de ene kant wil de overheid dat er eerder wordt begonnen met kinderen, terwijl de overheid aan de andere kant meer vrouwen full-time aan het werk wil hebben. Dat bijt elkaar ook flink.quote:Echter, zodra de bevolkingsgroei dusdanig laag is, of negatief, dat het de economie (want daar draait het allemaal om) grootschalig zou schaden, dan zou de overheid in Nederland w.s. wel ingrijpen, bijvoorbeeld door financiële compensatie voor het hebben van kinderen, of iets in die richting.
precies, die structureert zijn zaken wel op zo'n manier dat hij buiten schot blijft.quote:Op donderdag 10 april 2008 22:01 schreef Alicey het volgende:
De echte doorgewinterde wanbetaler haalt ook zijn schouders op bij een faillissement.
onmogelijk, wederom hetzelfde verhaal.. zaken structureren waardoor hij prive altijd buiten schot blijft.quote:Wat voor verandering in de WSNP en/of faillissementswet in het algemeen denk je dat deze problemen kan verminderen?
Ten eerste ben ik voor een strakke begeleiding van saniet en ook budgetbeheer en psychische hulp. En dan met name om de saniet bewust te maken van de verantwoordelijkheden. Zowel binnen een gezin maar ook naar de crediteuren toe.quote:Op donderdag 10 april 2008 22:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
De WSNP zal vast te misbruiken zijn, maar je zult het nooit fraude-proof krijgen. De echte doorgewinterde wanbetaler haalt ook zijn schouders op bij een faillissement. Wat voor verandering in de WSNP en/of faillissementswet in het algemeen denk je dat deze problemen kan verminderen?
Ik snap wat je bedoelt, maar ik zie dat toch anders, althans, vanuit het oogpunt van de overheid gezien dan. Het is hier meer de vraag wat je voor vindt gaan: je persoonlijk belang of het landsbelang? Ik denk niet dat er een foute keuze te maken is, het is net waar jij je het beste bij voelt. Niet dat ik zo'n patriot ben (:+) hoor. Maar de overheid zal zeker ingrijpen als die het noodzakelijk acht.quote:De overheid zal er vast een betere kijk op hebben, maar dat heeft de overheid met wel meer dingen als ze haar best doet. Uiteindelijk is er echter een grens aan waar de overheid zich mee moet bemoeien, kan bemoeien en zich niet mee moet bemoeien. Dwingend een eenkind-politiek opleggen zoals China doet vind ik veel te ver gaan (Aan de andere kant is het misschien een van de minste problemen in China..).
Ik ook, want het is overbodige betutteling en laatstgenoemde ben ik strontzat.quote:Dat idee heb ik ook, maar tegelijkertijd stoor ik me er aan.
Dat klopt, ik doelde meer op een extra bijslag, of vrijstellingen. Volgens mij krijg je in Italië een leuk bedrag als je kinderen krijgt. En de dubbele moraal van de overheid deugt niet inderdaad, iedereen moet maar werken, werken, werken waarmee ze leuk rond kunnen komen, dan komen er kinderen en hebben we een gebrek aan tijd, tijd, tijd en ook een beetje tekort aan geld, en in erge gevallen een ernstig tekort aan geld. Rest de vraag of dat komt door het onderhoud van de kinderen, of omdat mensen niet met geld om kunnen gaan. Neig ik stiekem toch meer naar het laatste.quote:Die compensatie is er al in de vorm van kinderbijslag. Het probleem is denk ik ook een beetje dat de overheid hier op 2 benen hinkt. Aan de ene kant wil de overheid dat er eerder wordt begonnen met kinderen, terwijl de overheid aan de andere kant meer vrouwen full-time aan het werk wil hebben. Dat bijt elkaar ook flink
quote:Op donderdag 10 april 2008 22:15 schreef Dirkh het volgende:
Het komt te vaak voor dat een wsnp beeindigd wordt zonder uitkering aan concurente schuldeisers. Onacceptabel, dan verleng je de wsnp maar. Indien blijkt dat de saniet geen inkomsten kan genereren dan moet die persoon onder curatele worden gesteld, zodat saniet ook geen uitgaven kan doen die onverantwoord zijn. Met verlenging van wsnp zal de saniet gedwongen moeten worden om in ieder geval bewust met het geld om te gaan. Zelf zal ik als crediteur minstens 20% van de vordering willen zien voordat de klant een akkoord krijgt.
Helemaal gelijk. Nou, weg met die hele wsnp dan maar, als jij failliet gaat regel je het zelf wel en ga je met je gezin onder een brug slapen, verwilderd wachten op de eerste vroege vogel met een lunch onder zijn snelbinderquote:Op donderdag 10 april 2008 22:06 schreef Alicey het volgende:
Uiteindelijk is er echter een grens aan waar de overheid zich mee moet bemoeien, kan bemoeien en zich niet mee moet bemoeien.
Ik moet zeggen dat dit me wel een aanzienlijke verbetering lijkt.quote:Op donderdag 10 april 2008 22:15 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Ten eerste ben ik voor een strakke begeleiding van saniet en ook budgetbeheer en psychische hulp. En dan met name om de saniet bewust te maken van de verantwoordelijkheden. Zowel binnen een gezin maar ook naar de crediteuren toe.
Maar hoe zit dit met mensen zonder inkomen?quote:Het komt te vaak voor dat een wsnp beeindigd wordt zonder uitkering aan concurente schuldeisers. Onacceptabel, dan verleng je de wsnp maar.
Iedereen die dus een WIA met aanvullende bijstand heeft zou dan dus levenslang onder curatele gesteld moeten worden?quote:Indien blijkt dat de saniet geen inkomsten kan genereren dan moet die persoon onder curatele worden gesteld, zodat saniet ook geen uitgaven kan doen die onverantwoord zijn.
Wat is eigenlijk precies je rol bij het incassoproces? (Pure nieuwsgierigheid, niet om verder op te reageren - Als je het wilt vertellen maar niet op een forum mag je me ook PM sturenquote:Met verlenging van wsnp zal de saniet gedwongen moeten worden om in ieder geval bewust met het geld om te gaan. Zelf zal ik als crediteur minstens 20% van de vordering willen zien voordat de klant een akkoord krijgt.
Ikzelf wil alleen aan kinderen beginnen wanneer er een solide basis is (Vaste partner en voldoende inkomen voor partner om zelf het grootste deel van de zorg en opvoeding te kunnen doen). Dat is echter wel volgens een Nederlandse norm, want in veel andere landen zijn kinderen noodzakelijk als pensioen-voorziening. China is een communistisch land, dus wat dat betreft is het moeilijk vergelijken met Nederland. In Nederland heb je zelf voldoende mogelijkheden om uit armoede te geraken, terwijl in China dat voor een groot deel ligt aan de overheid.quote:Op donderdag 10 april 2008 22:18 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, maar ik zie dat toch anders, althans, vanuit het oogpunt van de overheid gezien dan. Het is hier meer de vraag wat je voor vindt gaan: je persoonlijk belang of het landsbelang? Ik denk niet dat er een foute keuze te maken is, het is net waar jij je het beste bij voelt. Niet dat ik zo'n patriot ben (:+) hoor. Maar de overheid zal zeker ingrijpen als die het noodzakelijk acht.
Dan komt de vraag: wanneer is het dan noodzakelijk? Nu ken ik de situatie in China niet helemaal, maar 1/6 van de totale aardse populatie in één land is nogal wat. Ik weet niet hoe het daar is geregeld mbt verdeling van de welvaart, het welzijn van de mensen, de hygiëne, de kwaliteit van voedsel, de lonen, et cetera, maar volgens mij is dat niet al te best. In zo'n geval, als de situatie zo is als net geschetst, moet je toegeven dat het niet verstandig is als je bevolking maar in de rondte neukt toch. Ik denk ook niet dat jij meerdere kinderen op de wereld wilt zetten in een sloppenwijk of iets in die trend.
Een grotere toeslag zou misschien helpen, al heb je daarmee weer wel kans dat je het slechts in lagere inkomensrgoepen stimuleert en niet bij hogere inkomensrgroepen.quote:Ik ook, want het is overbodige betutteling en laatstgenoemde ben ik strontzat.
[/quoet]
Zijn we het daar over eens in ieder geval.
[quote]
Dat klopt, ik doelde meer op een extra bijslag, of vrijstellingen. Volgens mij krijg je in Italië een leuk bedrag als je kinderen krijgt. En de dubbele moraal van de overheid deugt niet inderdaad, iedereen moet maar werken, werken, werken waarmee ze leuk rond kunnen komen, dan komen er kinderen en hebben we een gebrek aan tijd, tijd, tijd en ook een beetje tekort aan geld, en in erge gevallen een ernstig tekort aan geld. Rest de vraag of dat komt door het onderhoud van de kinderen, of omdat mensen niet met geld om kunnen gaan. Neig ik stiekem toch meer naar het laatste.
Zo erg is een faillissement in Nederland nu ook weer niet.quote:Op vrijdag 11 april 2008 04:13 schreef Manono het volgende:
[..]
Helemaal gelijk. Nou, weg met die hele wsnp dan maar, als jij failliet gaat regel je het zelf wel en ga je met je gezin onder een brug slapen, verwilderd wachten op de eerste vroege vogel met een lunch onder zijn snelbinder
Een BV is een rechtspersoon en daarmee zelfstandig drager van plichten en lasten. Pas als er sprake is van wanbeleid (Onverantwoorde uitgaven, gesjoemel met de boeken of het niet melden van betalingsonmacht aan de fiscus etc.) kunnen de bestuurders van een BV persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.quote:Op vrijdag 11 april 2008 01:20 schreef Manono het volgende:
[..]
O, ik weet er echt te weinig van, ik dacht zelfs dat laatste al zo wasIk weet wel dat freelancers een behoorlijk percentage aan wanbetaling moeten incalculeren waar ze nooit een cent van zien. En dat maakt alle diensten dan ook weer duurder. De grootste schulden, zoals die van handig geconstrueerde failliete BV's zijn volgens mij lastig op personen te verhalen, of wel?
ik zie het al voor me, doe nu de postcode check en kijk snel hoeveel kinderen je mag!!!quote:Op donderdag 10 april 2008 22:18 schreef Steeven het volgende:
Dan komt de vraag: wanneer is het dan noodzakelijk? Nu ken ik de situatie in China niet helemaal, maar 1/6 van de totale aardse populatie in één land is nogal wat. Ik weet niet hoe het daar is geregeld mbt verdeling van de welvaart, het welzijn van de mensen, de hygiëne, de kwaliteit van voedsel, de lonen, et cetera, maar volgens mij is dat niet al te best. In zo'n geval, als de situatie zo is als net geschetst, moet je toegeven dat het niet verstandig is als je bevolking maar in de rondte neukt toch. Ik denk ook niet dat jij meerdere kinderen op de wereld wilt zetten in een sloppenwijk of iets in die trend.
[..]
Mensen zonder inkomen, zullen begeleid moeten worden om in ieder geval een inkomen te genereren.quote:Op vrijdag 11 april 2008 07:22 schreef Alicey het volgende:
Maar hoe zit dit met mensen zonder inkomen?
Nou is levenslang wel erg lang. Ze moeten wel het gevoel hebben dat ze ooit uit de problemen zijn. Als iedereen zijn best daar voor doet, dus ook de crediteur, dan krijgt iedereen wat ie wil en nodig heeft. Maar drie jaar zonder een reservering op te bouwen om een percentage uit te betalen, of een te laag percentage, dan kan je net zo goed de WSNP helemaal afschaffen.quote:Iedereen die dus een WIA met aanvullende bijstand heeft zou dan dus levenslang onder curatele gesteld moeten worden?(Ik probeer alleen even na te gaan wat de gevolgen zijn van je plannen)
Mijn rol is dat ik deels verantwoordelijk ben voor het gehele traject vanaf incasso. Dus incassobureau, deurwaarder, rechtbank (comparitie's bijwonen), schuldsanering en schuldhulpverlening, faillissementen en deels fraude.quote:[..]
Wat is eigenlijk precies je rol bij het incassoproces? (Pure nieuwsgierigheid, niet om verder op te reageren - Als je het wilt vertellen maar niet op een forum mag je me ook PM sturen).
Het zijn toch niet enkel mensen met een WSNP die naar de voedselbank gaan?quote:Op vrijdag 11 april 2008 12:41 schreef Loedertje het volgende:
Wat ik nooit heb kunnen snappen met mensen die in de WSNP zitten is het volgende.
Men krijgt per week doorgaans keurig leefgeld (In Groningen ging dat overigens weleens mis waardoor mensen met de kerst zonder geld zaten maar goed, dat is een ander verhaal)
Leefgeld is wettelijk keurig geregeld, je kunt ervan eten.
Toch beweren mensen dan dat de voedselbank noodzakelijk is omdat deze mensen anders omkomen van de honger.
Oké, dat is dan toch wederom een bewijs dat deze categorie mensen nog steeds niet in staat is om met geld om te gaan en zou dan toch moeten leiden tot een *omgaan met boodschappengeld* cursus? Een kleine stap in de goede richting..
In diverse bijeenkomsten en vergaderingen heb ik dit ter sprake gebracht, echter , je stuit op een muur van mensen die van mening is dat de voedselbanken noodzakelijk zijn .
Nee, schrijf ik dat danquote:Op vrijdag 11 april 2008 12:55 schreef Nies het volgende:
[..]
Het zijn toch niet enkel mensen met een WSNP die naar de voedselbank gaan?
Nee, maar het een heeft wel met het ander te maken. Je kan gebruik maken van de voedselbank gedurende maximaal 3 jaar, de reden hiervan is dat de schuldsanering doorgaans ook drie jaar duurt.quote:Op vrijdag 11 april 2008 12:55 schreef Nies het volgende:
[..]
Het zijn toch niet enkel mensen met een WSNP die naar de voedselbank gaan?
Nee, niet letterlijk, dat was alleen het idee dat ik er bij kreeg.quote:
Het zal wel aan mij liggen hoor, maar er zijn in Nederland mensen waar het erger mee is gesteld dan een WSNP?quote:Op vrijdag 11 april 2008 13:07 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Nee, maar het een heeft wel met het ander te maken. Je kan gebruik maken van de voedselbank gedurende maximaal 3 jaar, de reden hiervan is dat de schuldsanering doorgaans ook drie jaar duurt.
Verder denk ik ook dat de voedselbank nog bestaat omdat ze dat zelf willen. Het is op zich een goed initiatief, je helpt er mensen mee, maar meer is het ook niet. Het is niet noodzakelijk. Het geeft de mensen wat meer lucht.
Ze kunnen dan hun geld aan iets anders uitgeven dan aan eten. Bijvoorbeeld rookwaar, drank, extra's etc.
Daar is op zich niks mis mee, ze gaan hun gang maar. Als de medewerkers ook nog de kans krijgen om de mensen die er gebruik van maken te helpen om rond te komen van het budget is het natuurlijk nog beter.
Maar als je ziet hoeveel energie en geld er gestoken wordt in het helpen van anderen, dan vraag ik me wel eens af, zijn die "anderen" dan nou te lui of te stom om iets zelf te regelen?
Helaas, het laatste (een combinatiequote:Op vrijdag 11 april 2008 13:07 schreef Dirkh het volgende:
Als de medewerkers ook nog de kans krijgen om de mensen die er gebruik van maken te helpen om rond te komen van het budget is het natuurlijk nog beter.
Maar als je ziet hoeveel energie en geld er gestoken wordt in het helpen van anderen, dan vraag ik me wel eens af, zijn die "anderen" dan nou te lui of te stom om iets zelf te regelen?
Klopt, de regering heeft daarover ook al een aantal vragen gehad in het verleden. Mensen die al door WAO of andere oorzaken vette betalingsachterstanden hebben bij bijvoorbeeld de huurpenningen en dan tot overmaat van ramp ook nog eens 2X de huurprijs extra moeten betalen vanwege een rechtszaak die ze helaas niet konden verkomen omdat hun WAO/WW of iets anders simpelweg nog niet rond was (aantoonbaar)quote:Op vrijdag 11 april 2008 13:35 schreef Nies het volgende:
En nee, daar probeer ik niet maar alles mee te vergoeilijken, alleen aan te geven dat het niet altijd volkomen de schuld is van de schuldenaar. Er zijn er legio die er alles aan doen, van alles wel willen, maar niet kunnen.
Vaak wel ja.quote:Op vrijdag 11 april 2008 13:07 schreef Dirkh het volgende:
zijn die "anderen" dan nou te lui of te stom om iets zelf te regelen?
Behalve gevallen waarin iemand arbeidsongeschikt is en echt niet kan werken. Je kunt misschien argumenteren dat er altijd wel iets is dat iemand wel kan doen, maar in sommige gevallen wordt dat echt erg lastig lijkt me - Vooral om daadwerkelijk aan de slag te kunnen.quote:Op vrijdag 11 april 2008 10:30 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Mensen zonder inkomen, zullen begeleid moeten worden om in ieder geval een inkomen te genereren.
En dat hoeft niet zo te zijn dat alle schulden afgelost worden, maar in ieder geval een deel. Daar zijn voldoende middelen voor.
Maar als er in drie jaar niets kan worden opgebouwd, lukt dat in tien jaar dan wel?quote:Nou is levenslang wel erg lang. Ze moeten wel het gevoel hebben dat ze ooit uit de problemen zijn. Als iedereen zijn best daar voor doet, dus ook de crediteur, dan krijgt iedereen wat ie wil en nodig heeft. Maar drie jaar zonder een reservering op te bouwen om een percentage uit te betalen, of een te laag percentage, dan kan je net zo goed de WSNP helemaal afschaffen.
Bedankt! Leuk om te horen.quote:Mijn rol is dat ik deels verantwoordelijk ben voor het gehele traject vanaf incasso. Dus incassobureau, deurwaarder, rechtbank (comparitie's bijwonen), schuldsanering en schuldhulpverlening, faillissementen en deels fraude.
Ook heb ik zelf contact met bewindvoerders, curators maar ook met de debiteur. Als ik zie dat een debiteur zelf zijn/haar best doet om het probleem op te lossen, zoals bijvoorbeeld SHE, dan bel ik die persoon op. Dan wil ik kijken of er een gezamenlijk belang te vinden is, dan doet iedereen een beetje water bij de wijn.
Ik ben bekend met beide kanten van de incasso en denk dat je grotendeels wel gelijk hebt, hoewel mijn ervaring ook wel is dat sommige deurwaarders zich erg vervelend zijn in de omgang. Op zakelijk gebied valt er echter doorgaans prima met een derwaarder te praten.quote:Ik lees (ook in dat andere topic van citroenvlinder) dat schuldeisers en deurwaarders er alleen maar zijn om hun geld op te halen en niet bereid zijn om naar een oplossing te zoeken. Ik heb nu heel wat incassobureau's en deurwaarders gesproken en bij geen een heb ik het idee gehad dat zij niet meedenken met de debiteur, wel met de gedachte zoveel mogelijk geld los te krijgen, maar dan met nadruk op het woordje "mogelijk".
Het is dan wel weer een zeldzaamheid dat een WSNP helemaal op zichzelf staat. Meestal zitten mensen in een WSNP al zover in de problemen dat er van meerdere kanten hulpverleners opzitten. Waar ik dan eerder wat in zie is de controle door de bewindvoerder verscherpen; dat grijpt ver in, maar het WSNP-traject is ook mede afschrikwekkend bedoeld.quote:Op vrijdag 11 april 2008 07:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat dit me wel een aanzienlijke verbetering lijkt.De indruk die ik er van heb hoe WSNP nu verloopt is toch dat een bewindvoerder alles in kaart brengt, maar dat de saniet verder nauwelijks met een bewindvoerder te maken heeft, laat staan psychische hulp krijgt of met andere hulpverleners te maken krijgt. Dat verhoogt dan wel de kans dat het niet gaat werken of dat zaken zich gaan herhalen..
Nou ja, uiteindelijk kunnen mensen die het zelf volledig verpesten toch in behoorlijk miserabele omstandigheden terecht komen, maar mijn inziens is dat dan ook terecht, aangezien men dan al in een dergelijk vergevorderd stadium zit dat het misfortuin onmogelijk nog aan externe omstndigheden is toe te schrijven.quote:Op vrijdag 11 april 2008 13:49 schreef Pool het volgende:
[..]
Vaak wel ja.
Maar goed, ik vind dat ook wel een teken van beschaving. Dat we die luie/stomme mensen niet meer buiten de stadspoort gooien of in kampen stoppen. Of dat we ze niet overal langs de straat laten bedelen, zoals je in veel andere landen veel meer ziet (hier bedelen alleen een paar junkies en Roemenen). We geven ze hier gewoon eten en daar maken sommige anderen misbruik van ja, maar dat neveneffect moeten we maar voor lief nemen.
Toch brengen die hulpverleners iemand niet tot het inzicht dat een keer naar jezelf kijken, stoppen met anderen ed schuld geven en zelf de kar trekken de way to go is.quote:Op vrijdag 11 april 2008 20:49 schreef Reya het volgende:
[..]
Het is dan wel weer een zeldzaamheid dat een WSNP helemaal op zichzelf staat. Meestal zitten mensen in een WSNP al zover in de problemen dat er van meerdere kanten hulpverleners opzitten.
Dat is misschien ook een idee. De WSNP is wat dat betreft mislukt, waar het als doel had om het aantal minnelijke schuldhulpregelingen te verhogen en faillissementen te verminderen, heeft het juist een omgekeerd effect gehad en wordt er nu veel "gebruik" gemaakt van de WSNP.quote:Waar ik dan eerder wat in zie is de controle door de bewindvoerder verscherpen; dat grijpt ver in, maar het WSNP-traject is ook mede afschrikwekkend bedoeld.
De vraag is of dat uberhaupt mogelijk is. Meestal leven mensen in die situatie al jarenlang in zulk soort wanen, en worden die nog versterkt door hun omgeving. Als hulpverlener sta je dan vrij machteloos.quote:Op vrijdag 11 april 2008 21:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Toch brengen die hulpverleners iemand niet tot het inzicht dat een keer naar jezelf kijken, stoppen met anderen ed schuld geven en zelf de kar trekken de way to go is.
Ja, maar juist ook vanwege het strafelement (er zit een zekere component van rechtvaardigheid in dat iemand een paar jaar boete moet doen voor opgemaakte schulden); het zijn dan vaak ook de schuldeisers die een WSNP boven een minnelijke oplossing prefereren. Wat dat betreft verwacht ik ook weinig veranderingen in die situatie.quote:Dat is misschien ook een idee. De WSNP is wat dat betreft mislukt, waar het als doel had om het aantal minnelijke schuldhulpregelingen te verhogen en faillissementen te verminderen, heeft het juist een omgekeerd effect gehad en wordt er nu veel "gebruik" gemaakt van de WSNP.
Hmmja verantwoordelijkheid kun je er niet inrammen inderdaad.quote:Op vrijdag 11 april 2008 21:18 schreef Reya het volgende:
[..]
De vraag is of dat uberhaupt mogelijk is. Meestal leven mensen in die situatie al jarenlang in zulk soort wanen, en worden die nog versterkt door hun omgeving. Als hulpverlener sta je dan vrij machteloos.
Wellicht dus beter om naar schuldhulpverlening te kijken, of er een manier is om dat minder vrijblijvend te maken.quote:Ja, maar juist ook vanwege het strafelement (er zit een zekere component van rechtvaardigheid in dat iemand een paar jaar boete moet doen voor opgemaakte schulden); het zijn dan vaak ook de schuldeisers die een WSNP boven een minnelijke oplossing prefereren. Wat dat betreft verwacht ik ook weinig veranderingen in die situatie.
Hoi She, je schreef dat je vroeger bakken met geld verdiende. Heb je die baan nu niet meer dan? En had je dan geen spaargeld waar je een groot deel mee af kon lossen? Dan hoefde je nu niet zo veel te werken.quote:Op woensdag 9 april 2008 09:10 schreef SHE het volgende:
Hij is inmiddels kaal en heeft 2 kinderen en een derde op komst.
God heeft hem al gestraft.
Jezus wat erg, moet je voor een dagje uit al toestemming vragen?! Wat heeft dat in godsnaam te maken met het aflossen van schulden? Mogen zij bepalen wat jij moet en mag doen in je privetijd?quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:22 schreef Nies het volgende:
Zow allejezus wat een verhaal.
Ik snap je strekking, ik voel me alleen wel erg op mijn teentjes getrapt (en zo groot zijn ze niet eens)
Ff een paar quotes van je;
[..]
Fout. Ik sta onder bewind. Ik mag amper mijn neus snuiten zonder dat ik daar toestemming voor heb gevraagd. Al mijn post wordt geopend, ook de persoonlijke. Mijn inkomen en loonstrookjes komen bij haar binnen. Iedere mogelijke verandering in mijn situatie moet ik toestemming voor vragen. Op vakantie? Eerst vragen. Een dagje Duitsland? Eerst vragen. Een andere zorgverzekering? Eerst vragen. Niets zonder haar toestemming. Helemaal niets.
[..]
Ook fout. Minimaal 36 uur per week werken. Anders word je nog 50 euro gekort ook.
En hier ook weer; wil ik een andere baan? Dan moet die a) meer opbrengen dan de vorige en b) (daar komt ie weer!) eerst toestemming vragen.
[..]
Ook weer niet helemaal waar. Dat wordt door de rechtbank bepaald aan de hand van de schulden en hoe deze ontstaan zijn. Een WSNP kan ook vijf jaar duren. Gebeurt tegenwoordig inderdaad niet zo vaak meer, maar komt wel voor.
[..]
Ik snap helemaal waar die opmerking vandaan komt en ik snap 'm ook niet.
Nogmaals; ik mag amper mijn neus snuiten zonder daar uitgebreid en met motivatie toestemming voor te vragen. Het lijkt mij (zeker weten doe ik het niet) dat ook in dit geval daar toestemming voor gevraagd moet worden. Wat ik bovendien ook helemaal niet onredelijk vind. Je staat niet voor niets onder bewind.
[..]
Dit soort mensen gaan dan een heel groot probleem krijgen. Je mag namelijk maar eenmalig gebruik maken van deze regeling. Nog een keer een hoop schulden? Dan red je er maar mee.
[..]
Deze regels zijn aangescherpt. Vlak voordat ik de mijne kreeg, dus nu bijna drie jaar geleden. Een WSNP krijg je tegenwoordig echt niet meer zomaar.
En wederom, zo strak zíjn die regels. Dat er velen zijn die daar niets op uit doen en er lekker verder op los leven zal ook duidelijk zijn in het feit dat een heel groot percentage geen schone lei krijgt of dat een WSNP voortijdig wordt beeindigd.
[..]
Ze krijgt maandelijks 10%. En ik krijg alle begeiding die ik wens. Is natuurlijk wel zo dat ik zelf aan de bel moet trekken, en níet er lekker vrolijk weer op los leef.
Dat een WSNP voor mij een walhalla is, is helemaal waar. Voor de WSNP zat ik met loonbeslag en moest mezelf en de honden aan het eten houden van 20 euro per week. Dat zijn er nu 35.
Ik verdien nog steeds goed geld, alleen gaat er nu een hoop naar aflossing. Juist om te voorkomen dat een ander moet gaan beslissen wat ik met mijn geld doe. Ik ben dan ook wel weer zo ijdel dat ik liever 7 dagen per week ga werken, dan dat ik mezelf verslagen zie.quote:Op zaterdag 12 april 2008 11:23 schreef M_Schtoppel het volgende:
[..]
Hoi She, je schreef dat je vroeger bakken met geld verdiende. Heb je die baan nu niet meer dan? En had je dan geen spaargeld waar je een groot deel mee af kon lossen? Dan hoefde je nu niet zo veel te werken.
Ik bewonder je houding hoe je hiermee omgaat.
Dat heet "stemmen".quote:Op donderdag 10 april 2008 21:40 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, zodra het mij geld gaat kosten wil ik daar inspraak in. Dat is nou eenmaal de consequentie als je je problemen op laat lossen door iemand anders.
Iets met bv'tjes die altijd aan elkaar lenen en failliet gaan en zoquote:Op donderdag 10 april 2008 22:14 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
precies, die structureert zijn zaken wel op zo'n manier dat hij buiten schot blijft.
[..]
Ik vind het wel frappant dat iemand die net was afgestudeerd en zich helemaal suf solliciteerde zonder reactie drie maanden most wachten op zijn uitkering. Nu waren wij natuurlijk zijn "voedselbank", want zoiets doe je voor elkaar, maar de schulden liepen wel snel op.quote:Op vrijdag 11 april 2008 13:36 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Helaas, het laatste (een combinatie) Lui en vaak stom + afhankelijk van derden zonder zichzelf te willen inzetten voor het oplossen van problemen.
quote:Op zaterdag 12 april 2008 12:07 schreef SHE het volgende:
Een kleine twee ton ben ik verloren aan drugs, feestjes, risicovolle beleggingen, het ex-vriendje en gerommel met vastgoed.
Eigenlijk had ik erger verdiend,
Ja nou ja, erg... das relatief. Ik ben straks wel van mijn schulden af.quote:Op zaterdag 12 april 2008 11:36 schreef M_Schtoppel het volgende:
[..]
Jezus wat erg, moet je voor een dagje uit al toestemming vragen?! Wat heeft dat in godsnaam te maken met het aflossen van schulden? Mogen zij bepalen wat jij moet en mag doen in je privetijd?
En stel ik zou een vriend van jou zijn en ik schuif je stiekem wat toe, moet je dan verantwoording afleggen als je dan bijvoorbeeld twee keer naar de bioscoop en uit-eten bent geweest?
Waaruit concludeer jij dat ik me bezighield met criminele activiteiten?quote:Op zaterdag 12 april 2008 12:53 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. Grenzend aan het criminele zeker?
Vastgoed, drugs en risicobeleggingen?quote:Op zaterdag 12 april 2008 13:07 schreef SHE het volgende:
[..]
Waaruit concludeer jij dat ik me bezighield met criminele activiteiten?
Risicovol beleggen is geen misdaad, eerder een stommiteit. Stomme investeringen doen in vastgoed lijkt me ook niet van criminele aard.quote:Op zaterdag 12 april 2008 13:15 schreef Floripas het volgende:
[..]
Vastgoed, drugs en risicobeleggingen?
Maar help me vooral van dat vooroordeel af.
Kom, wat zou jij denken als je dat rijtje zag? Ik vind dat je er nog relatief makkelijk mee wegkomt, maar mooi dat je uiteindelijk tot een redelijker inzicht bent gekomen. De martelaar uithangen omdat je het allemaal "zo netjes oplost" vind ik dan ook niet zo gepast. Er zijn mensen die in heel andere omstandigheden met grote schulden komen te zitten.quote:Op zaterdag 12 april 2008 13:27 schreef SHE het volgende:
[..]
Risicovol beleggen is geen misdaad, eerder een stommiteit. Stomme investeringen doen in vastgoed lijkt me ook niet van criminele aard.
De eerste die veroordeeld wordt omdat hij of zij haar neus volstopt met rommel moet ik in Nederland ook nog ontdekken.
Het gaat in deze dan ook niet om een vooroordeel, maar om je onintelligente aannames.
Ah zo, de volgorde was anders in mijn hoofd.quote:Op zaterdag 12 april 2008 14:11 schreef SHE het volgende:
Misschien moet je toch proberen wat minder snel te reageren, want de kern ontgaat je volledig.
In het begin van dit topic is te lezen waar mijn schuld door is ontstaan. Je hebt er notabene nog op gereageerd.
Hetgeen waar jij op reageert, was een vraag van iemand die mij vroeg; 'je had vroeger toch veel geld, kon je het daarmee niet oplossen? '
Waarop ik dus heb aangegeven dat ik dat geld er allang doorheen had gejaagd voor ik de bewuste ex tegenkwam en een lening voor hem afsloot.
Nee, dat is wel zo, maar anderen in dit topic wel. Ik gok dat je nu als je van je schuld af bent gaat sparen voor het geval er weer een zwarte beer op je pad komt, maar dat heb je vroeger niet gedaan. Een dure les.quote:Ik begrijp dan ook niet waarom je wederom aanneemt dat ik mij als slachtoffer neerzet. Ik heb me nergens een slachtoffer gevoeld of als zodanig geprofileerd.
Nee, hoor, ben je mal, ik ben ook hartstikke naïef geweest. Ik heb me er in laten luizen door een familielid van de meneer die ik toen verzorgde.quote:Het is wel weer vermakelijk dat je vervolgens zelf afsluit met de oorzaak voor je eigen problematiek, alsof deze wél reden is voor een schouderklop en eindeloos medeleven.
Zo denk ik er precies over.quote:Op zaterdag 12 april 2008 14:23 schreef SHE het volgende:
De reden dat ik me niet tot schuldhulp wens te wenden is omdat ik een vervelend mormel ben. De gedachte dat iemand mij in mijn vrijheid beperkt door mijn geld te beheren is voor mij ondragelijker dan een werkweek van zeven dagen.
Niet om nu vervelend te doen, maar ik meen me te herinneren dat je ergens hebt gezegd dat je voorlopig geen vaste lasten hoefde te betalen van je vriend, totdat je weer een beetje uit de shit bent.quote:Op zaterdag 12 april 2008 14:23 schreef SHE het volgende:
Ik geloof in het principe dat eenieder zijn eigen levenslessen hoe dan ook betaalt. Hetzij in gelden of tegoeden, hetzij in emotionele of fysieke vorm.
Ik begrijp dan ook niet waarom mensen zich focussen op de reden van het ontstaan van de schuld. De les die erbij hoort is namelijk velen malen waardevoller.
Ik ken nu de prijs van de zeven zonden, ik ken de prijs voor naiviteit en ik kan niet anders dan betalen opdat ik in de toekomst beter weet en dus ook beter kan doen.
De reden dat ik me niet tot schuldhulp wens te wenden is omdat ik een vervelend mormel ben. De gedachte dat iemand mij in mijn vrijheid beperkt door mijn geld te beheren is voor mij ondragelijker dan een werkweek van zeven dagen.
Which reminds me..
Uiteraard, maar soms kan je niet meteen een baan krijgen die gelijk is aan je oude salaris..ik ben zelf eens mijn baan kwijtgeraakt doordat de zaak waar ik werkte ermee stopte ( waar ik bedrijfsleidster was, de eigenaar pakte toch liever zijn oude beroep als makelaar weer op en kapte ermee, waardoor ik aan het eind van mijn contract op staat stond). Ondertussen huurde ik wel een particuliere woning en ondanks dat ik meteen de horeca ben ingedoken (vanachter de bar danquote:Op zaterdag 12 april 2008 21:44 schreef Five_Horizons het volgende:
Da's wel heel makkelijk: het is namelijk zo dat als je daadwerkelijk wil, er ál-tijd werk is. Als je er blijkbaar voor zorgt dat je niets achter de hand hebt om een half jaar te kunnen overbruggen, dat je het dan gewoon niet slim doet. Maar wil je werken: dan kan dat gewoon....
Nee, onze lastenverdeling is anders. Dit omdat het huis op zijn naam staat. Ik betaal wel degelijk lasten.quote:Op zaterdag 12 april 2008 20:37 schreef Vivi het volgende:
[..]
Niet om nu vervelend te doen, maar ik meen me te herinneren dat je ergens hebt gezegd dat je voorlopig geen vaste lasten hoefde te betalen van je vriend, totdat je weer een beetje uit de shit bent.
Sommige mensen hebben die luxe van zo'n partner niet, en misschien al wél een kind(eren) waardoor ze niet 7 dagen per week kunnen werken. Als je dan je baan kwijtraakt en maanden moet wachten op een uitkering zoals hierboven werd beschreven kan je snel in een behoorlijk lullige situatie komen lijkt me, aangezien je lasten toch doorlopen.
nee, dan is er sprake van fraude en ben je alsnog aansprakelijk vanwege wanbeleid.quote:Op zaterdag 12 april 2008 12:46 schreef Floripas het volgende:
[..]
Iets met bv'tjes die altijd aan elkaar lenen en failliet gaan en zo![]()
Waarom heb je spijt van je verleden? Je hebt toch een hoop lol gehad? Ik heb ook een verleden van sex, drugs en TMF, heb ook een schuld van 20000 euro opgebouwd waar ik nu netjes elke maand 380 euro aan afbetaal, maar spijt Nee, ik heb toch een wereldtijd gehad?quote:Op zondag 13 april 2008 11:50 schreef SHE het volgende:
[..]
Nee, onze lastenverdeling is anders. Dit omdat het huis op zijn naam staat. Ik betaal wel degelijk lasten.
Bovendien heb ik geen geluk gehad, ik heb gewoon andere keuzes gemaakt.
Wellicht als mijn bank tegoeden weer buitenproportioneel zijn en deze mama in spé de rust en wijsheid heeft.
Ik wil ze heel graag, maar ik wil ook dat ze mij willen.
quote:Eigenlijk houdt de saniet aan het eind van de maand meer geld over dan voorheen. Stel je hebt 50.000 euro schuld, dan heb je een aflossing van minimaal 1000 euro per maand.
quote:Daar ben je dus van af. Ook zullen de crediteuren stoppen met het achterna zitten van hun geld, dus een stuk minder stress. Daarbij de wetenschap dat je gewoon iedere dag eten op de plank hebt, een dak boven het hoofd en een normaal bedrag om van te leven, dat voor maar drie jaar.
Na het verlenen van een "schone lei" zal de schuldenaar nog vijf jaar geregistreerd blijven staan bij bureau kredietregistratie (BKR) te Tiel.quote:Daarna ben je er helemaal van af, mits je een schone lei verleend wordt. (vergeet deze term niet)
Een schone lei wordt verleend door de rechter, op advies van de bewindvoerder. Als de saniet zich aan de verplichtingen heeft gehouden, dus informatieplicht over inkomen, het nakomen van sollicitatieplicht indien van toepassing etc.
Een crediteur heeft in het beginsel de mogelijkheid om de aflossing van de vordering te verlagen en daardoor toch het hele bedrag in te vorderen.quote:De schone lei betekent tevens dat de crediteuren een klein percentage van de vordering uitbetaald krijgen tegen finale kwijting. Na het verlenen van de schone lei, maar een crediteur dus niks meer verhalen op saniet.
Zoals al eerder geschreven kan een crediteur ook akkoord gaan met de trajecten schuldhulp en het minnelijke traject, twee voorloper van het WSNP en dan heeft een crediteur geen last van preferente crediteuren en mijn salaris.quote:Afhankelijk van wat de saniet per maand verdiend, mag een crediteur verwachten dat er een minimaal bedrag afgelost wordt. De bewindvoerder pakt sowieso als eerste het salaris, terecht. Daarna wordt aan de preferente crediteuren het dubbele uitbetaald dan dat van concurrente crediteuren.
Preferente crediteur is een crediteur met juridisch voorrang, bijvoorbeeld de Belastingdienst.
Meestal is het een bedrag wat de kosten van het indienen van een vordering niet eens dekt. Maar goed, zo zit de wet in elkaar en de crediteuren hebben er genoegen mee te nemen.
Postbeslag mogen we alleen zolang volhouden als de RC heeft voorgeschreven.quote:Zo, nu we het schuldsaneringtraject een beetje duidelijk hebben, kan ik mijn gedachte hier over los laten.
Wat is de criteria van "buiten hun schuld om in de schuldsanering"?
Goed, de wind kan tegen zitten. Een beetje hulp is dan welkom, hulde voor deze regeling.
Eenmaal in de regeling staat men dus onder bewind. Wat niks meer betekent dan dat er mogelijk een postblokkade ingesteld wordt. Dus de bewindvoerder ontvangt aan de saniet gerichte post en mag deze openen.
Ook dient de saniet alles in het werk te stellen om zijn/haar baan te behouden of er in ieder geval te zorgen dat er niet minder geld binnenkomt dan vastgesteld.
Een beknopte gedachtegangquote:Drie jaar, en dan is men van de troep af en kan men weer lekker leven, zonder extra financiële verplichtingen. Vergeet dat niet!
Of een saniet nu wel of geen kinderen neemt tijdens het traject, het af te lossen bedrag zal niet veranderen.quote:Maar wat als saniet beslist om een kind te krijgen. Bewust kiest om een kind te nemen, omdat het zo leuk is. De bewindvoerder kan hier niet tegen op treden.
De crediteuren kunnen veelal helemaal naar hun centen fluiten, vooral de concurrente crediteuren, dus weg geld.
De saniet heeft na toelating tot de WSNP, in mijn ogen, de verplichting om alle kosten zo laag mogelijk te houden, om zo zijn/haar schulden af te lossen.............
Want reken maar, zodra de saniet uit de WSNP is, hij/zij het eerste jaar even op vakantie moet, een nieuw behangetje in huis... telefoonabonnementje etc.
Ik ben van mening dat jij eerst maar eens moet verdiepen in het onderwerp voordat je je mening hierover openbaar maakt.quote:Ik vindt dat de WSNP veel en veel strenger moet. Ten eerste zal een bewindvoering meer richting curatele moeten. Iedere beslissing moet genomen worden met toestemming van de bewindvoerder.
Vakantiegeld moet volledig ter beschikking komen van de schuldeisers.
De kinderbescherming moet sowieso toezicht houden op de kinderen als deze er al zijn.
Na de beëindiging van de WSNP zal de saniet nog een of twee jaar onder bewind moeten staan.
Ook hiervan denk ik dat je eerst eens goed moet kijken wie er gebruik maakt van het traject en waarom voordat je gaat bagatelliseren en een cursus gaat verlangen.quote:Verder moet de saniet helder gemaakt worden door een cursus dat ze moreel verplicht zijn om zoveel mogelijk van hun schuld moeten aflossen, waardoor ze bepaalde beslissingen gewoon niet kúnnen maken, zoals het "nemen" van een kind.
Hier ben ik het ook niet mee eens, ik denk dat crediteuren eens naar henzelf moeten gaan kijken en eerder akkoord moeten gaan met een minnelijke schikking.quote:Meeste schuldenaren zoeken bij
Die hele WSNP zal flink op de schop moeten. Bewindvoerders krijgen een redelijk percentage, in ieder geval 9% van het "opgespaarde" bedrag. Maar de bewindvoerders hebben stapels en stapels dossiers en zien de kans niet om een saniet te begeleiden. Het is een administratieve handeling geworden aan het begin van de toelating, een verificatievergadering of twee/drie (pro-forma) en een eindzitting met het opmaken van de slotuitdelingslijst.
De saniet moet maar eens weten dat de beslissingen uit het verleden anderen geld heeft gekost en die kunnen fluiten naar hun geld en dat ze verplicht zijn, in alle opzichten, om de schulden zo veel mogelijk af te lossen.
Wat écht niet kan, dat kan niet en daar heeft niemand problemen mee, zelfs de meest halsstarrige crediteur niet.
Heb een paar jaar terug een een hoop van dergelijke dossiers doorgenomen. Veelal toch heel voorspelbare typjes die in de voorspelbare problemen komen. Nu hoeft zo iemand zeker geen " levenslang" te krijgen een beetje streng zijn en als "afschrikkend" voorbeeld voor hun omgeving kan toch zeker geen kwaad.quote:
http://www.bewindvoerders.net/forum/viewthread.php?forum_id=13&thread_id=423&pid=1275quote:Op dinsdag 10 juni 2008 23:50 schreef Napalm het volgende:
Overigens vond ik het totale schuldbedrag ook meestal niet erg hoog.
Ik ontken niet dat mensen soms lang hun broekriem moeten aantrekken om uit de rotzooi te komen maar ben het niet met je eens dat het doorgaans de schuld van anderen/derden is.quote:Dus 7 jaar ellende welke voor sommige sanieten een hard gelach is omdat men veelal door toedoen van anderen in zo'n situatie is beland.
Das vrij fors. Ik zag eigenlijk nooit (bij normale gevallen) boven de tienduizend euri. Nu is dat ook vast onoverbrugbaar als je alleen bijstand hebt..quote:Op dinsdag 10 juni 2008 23:56 schreef Loedertje het volgende:
[..]
http://www.bewindvoerders.net/forum/viewthread.php?forum_id=13&thread_id=423&pid=1275
Meestal niet hoog maar vaak toch wel
Dat kan alleen een moderator doen dus bespaar je verder de moeitequote:Op woensdag 11 juni 2008 00:08 schreef Vicwijk het volgende:
Excuses, zat aan de verkeerde knoppen, ben geen man van de computer zeg maar.
Dus de leegstaande velden kunnen weg, ik weet alleen niet hoe
Je vergeet de postorderbedrijven , voor slechts ¤ 30,- per maand een bankstel, superTV en ook nog een pc en voor alle gezinsleden Nikes en een extra laptopquote:Loedertje,
Helemaal mee eens, er zijn saniet die door hun eigen toedoen inde schulden zijn gekomen.
En dat zijn vooral de jongeren onder de 28 jaar.
Integenstelling tot wat iedereen denkt is ligt de oorzaak van de schulden vaak bij hoge belkosten.
En niet bij het afsluiten van leningen.
M.v.g
V. van Wijk
De bedragen zijn gestegen viel mij opquote:Op woensdag 11 juni 2008 00:12 schreef Napalm het volgende:
[..]
Das vrij fors. Ik zag eigenlijk nooit (bij normale gevallen) boven de tienduizend euri. Nu is dat ook vast onoverbrugbaar als je alleen bijstand hebt..
Dat verhaal loedertje zit al in de penquote:Op woensdag 11 juni 2008 00:15 schreef Loedertje het volgende:
[..]Jammer in het hele verhaal is dat men te weinig doet met het vangnetsysteem waardoor men d.m.v de 1e signalen en communiceren onderling (bijvoorbeeld WBV, Nutsbedrijven en uitkerende instanties) niet eerder wil ingrijpen/bemiddelen en een hoop langdurige elllende voorkomen zou kunnen worden door alle bijkomende kosten
Wat is je bron voor deze stelling? Een redenatie? Het is namelijk absoluut niet mijn ervaring. De belbedrijven zijn niet gek en sluiten je na een maandje niet betalen gewoon af en geven je nooit meer een abonnement. Die lossen het dus makkelijk op zonder politiek gezeur (zoals met de nuts-bedrijven). Ik kwam ze dus ook maar zeer zelden tegen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 00:08 schreef Vicwijk het volgende:
Integenstelling tot wat iedereen denkt liggen de schulden vaak bij te hoge belkosten.
Dat komt omdat iedereen vandaag de dag voor zichzelf gaat beginnen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 00:18 schreef Loedertje het volgende:
De bedragen zijn gestegen viel mij op
Een paar jaar geleden was het gemiddelde idd rond de ¤ 10.000.
Dát verhaal zit ál jaren in de pen ( helaas)quote:Op woensdag 11 juni 2008 00:20 schreef Vicwijk het volgende:
[..]
Dat verhaal loedertje zit al in de pen
Over wat voor een gezinssamenstelling praten we dan? Voor een gezin met 4 kinderen is het krap, iemand alleen kan dan zonder problemen nog een beetje sparen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 23:27 schreef Vicwijk het volgende:
De meeste cliënten die wij hebben houden minder dan ¤50 per week over waarvan ze voedsel dienen te halen, kleding te kopen, naar de kapper te gaan enz enz.
Dit klopt niet, bij de berekening wordt wel rekening gehouden met de samenstelling van het gezin maar uiteindelijk zal men er niet veel meer aan overhouden.quote:Op woensdag 11 juni 2008 09:42 schreef Napalm het volgende:
Per kind mag je meer overhouden.
Helaas niet waar, een executoriaal beslag beslaat alle leden van het gezin, bovendien zijn deze soorten van fraude al bij ons bekend en kunnen onherroepelijk leiden tot het vroegtijdige beëindiging van het WSNP traject, zonder het verkrijgen van een "schone lei".quote:Bovendien neem je eenpaar krantenwijken op naam van je oudste en pak zo een zakcentje mee.
Het valt mee, de nuon werkt met sommige gemeenten al samen als het gaat om verstrekken van informatie over het oplopen van achterstanden.quote:Op woensdag 11 juni 2008 05:41 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Dát verhaal zit ál jaren in de pen ( helaas)
Behalve dat iemand die geen 6 kinderen heeft geen kinderbijslag heeft, kinderkorting, combinatiekorting etc. Om dan nog maar niet over een pgb te spreken, waar mensen zelfs een televisie van mogen kopen om het kind rustig te houden. (bij wijze van spreken)quote:Op woensdag 11 juni 2008 17:50 schreef Vicwijk het volgende:
[..]
Dit klopt niet, bij de berekening wordt wel rekening gehouden met de samenstelling van het gezin maar uiteindelijk zal men er niet veel meer aan overhouden.
We hebben ook 6 ledige gezinnen die moeten rondkomen van dat bedrag.
Helaas moeten die maar gebruik maken van de voedselbank of andere instellingen die aan giften doen.
Eén van mijn bevindingen is de grote hoeveelheid jonge mensen die in de WSNP belanden; is dat nu werkelijk nodig? Het lijkt mij eerder volk dat niet met geld om kan gaan, dat ze dat niet is geleerd, of omdat ze een mentaliteit hebben van: boeie, het is maar geld. Dat laatste zou perfect in het plaatje passen in de onlangs verschenen berichten dat men er op los leent bij het IBG omdat men 'ook lekker wil leven'. Die denken dat alles aan komt waaien. Ja, en dan kom je met je zielige verhaal bij een bewindvoerder terecht.quote:In tegenstelling tot wat iedereen denkt liggen de schulden vaak bij te hoge belkosten.
Ik ben met je eens dat schuldhulpverleners en bewindvoerders eens beter bekeken moeten worden waarin je je mening hebt herzien.quote:Op woensdag 11 juni 2008 19:27 schreef Dirkh het volgende:
Nu begrijp ik waarom die hele schuldhulpverleners en bewindvoerders bende eens op de schop moet.
Ten eerste neem je van alles aan. Ik zou achter schuldenaren aan moeten zitten, weet niks van de debiteuren... zou eens een kijkje moeten nemen bij bewindvoerder etc. Heb ik je misschien in jouw beroepseer geraakt?
Maar volgens mij hadden we het over het WSNP en niet over schuldhulp of bewindvoerders (er zijn namelijk twee verschillende, een vrijwillge bewindvoerder en een WSNP-bewindvoerder) en dat ik je verhaal kort en niet volledig vind.quote:Op dinsdag 8 april 2008 19:47 schreef Dirkh het volgende:
Ik vindt dat de WSNP veel en veel strenger moet.............. Die hele WSNP zal flink op de schop moeten.
En jouw kennis bestaat uit het interviewen van iedereen die in de WNSP zit naar de redenen daarvan? Dat lijk je namelijk te pretenderen... als er hier een eenzijdig post ben jij het namelijk wel imoquote:Op woensdag 11 juni 2008 21:13 schreef Dirkh het volgende:
Godskolere, dat "praat" lekker met jou. Maar ben blij dat je het af sluit. Dan kunnen de mensen zonder belachelijke aannames en zonder een enorme eenzijdige kijk (lees KIJK en geen KENNIS) doorposten.
Nee dat bedoel ik helemaal niet. Er zitten in mijn familie een tweetal families die in de wsnp hebben gezeten. Daardoor heb ik ook de ervaring van de debiteuren kant gehoord, 2 keer 3 jaar lang. Als dan gezegd wordt dat ik die kant niet bekijk of er helemaal niks van weet, dan valt te verwachten dat ik steiger.quote:Op woensdag 11 juni 2008 21:15 schreef Vivi het volgende:
[..]
En jouw kennis bestaat uit het interviewen van iedereen die in de WNSP zit naar de redenen daarvan? Dat lijk je namelijk te pretenderen... als er hier een eenzijdig post ben jij het namelijk wel imo.
Ja, sorry dat ik niet 51% van alle wsnp-ers ken, het gaat er om dat ik ook de andere kant "ken" en niet alleen vanuit de crediteur denk.quote:Op woensdag 11 juni 2008 21:30 schreef Vivi het volgende:
Maar 2 families zijn natuurlijk niet illustratief voor iedereen in de WNSP, dat besef je wel neem ik aan? Er zullen ongetwijfeld Tokkies tussen zitten maar ik vind persoonlijk dat je wel erg judgemental bent overkomt. Maar goed, ik ga even lekker film kijken
quote:
Tonnen verdwenen van rekeningen schuldhulp
GRONINGEN (ANP) - In Groningen en Assen is geld van zestig schuldsaneringsrekeningen weggesluisd naar het buitenland. Het gaat om een totaalbedrag van 335.000 euro. Dat meldden de rechtbanken in Groningen en Assen dinsdag.
De rechtbanken hebben de bewindvoerder, die toezicht hield op de rekeningen, op non-actief gesteld nadat hij in juni aangifte had gedaan van de verdwijning.
Wat ik me ook afvraag is of de bewindvoerder het geld heeft weggesluisd en zo niet wie dan wel en hoe het komt dat de bewindvoerder het nu pas in de smiezen krijgt..quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:47 schreef Freeflyer het volgende:
Hoe werkt zoiets eigenlijk? Praktisch gezegd: "wie draait er op voor het feit dat dat geld verdwenen is?"
Het geld wegsluizen geloof ik wel, dat is het gemakkelijkste deel van dit verhaal![]()
Het lijkt mij, logischerwijs, dat het advocatenkantoor waar de bewindvoerder voor werkzaam is daarvoor op mag draaien.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:47 schreef Freeflyer het volgende:
Hoe werkt zoiets eigenlijk? Praktisch gezegd: "wie draait er op voor het feit dat dat geld verdwenen is?"
Het geld wegsluizen geloof ik wel, dat is het gemakkelijkste deel van dit verhaal![]()
Wie het heeft gedaan weet ik natuurlijk niet. Ik weet wel dat in de praktijk de secretaresses en assistenten erg veel waarnemen voor de bewindvoerders. Die hebben natuurlijk dusdanig veel sanieten onder zich dat ze niet hele dagen boven op de geldstroom richting saniet of boedel zitten.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:55 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat ik me ook afvraag is of de bewindvoerder het geld heeft weggesluisd en zo niet wie dan wel en hoe het komt dat de bewindvoerder het nu pas in de smiezen krijgt..
Veel vragen, weinig antwoorden.
Het lijkt mij dat in ieder geval niet de persoon die in de wsnp zit hier voor op draait. De rechter heeft immers die persoon onder bewind gesteld en is niet meer verantwoordelijk voor het ingehouden geld.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:47 schreef Freeflyer het volgende:
Of het geld moet naar de bahama's zijn, maar ik denk niet dat er een bank verder ter wereld is die hier zijn vingers aan wil branden. Het zal wel vrij eenvoudig te traceren zijn en wel behoorlijk vlot weer terug.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:03 schreef Dirkh het volgende:
Dat natuurlijk alleen als het geld ook echt weg blijkt te zijn.
Het is niet duidelijk hoe lang en bij hoeveel mensen hij geld heeft weggesluisd. Het kan op vele manieren zijn gebeurd.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:05 schreef Nies het volgende:
[..]
Of het geld moet naar de bahama's zijn, maar ik denk niet dat er een bank verder ter wereld is die hier zijn vingers aan wil branden. Het zal wel vrij eenvoudig te traceren zijn en wel behoorlijk vlot weer terug.
Dat is wel zuur dan.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:03 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat in ieder geval niet de persoon die in de wsnp zit hier voor op draait. De rechter heeft immers die persoon onder bewind gesteld en is niet meer verantwoordelijk voor het ingehouden geld.
Een andere bewindvoerder zal uitzoeken wat iemand heeft afgedragen en die zal de rechter vragen (als dat terecht is) de wsnp te beeindigen met verlenen van schone lei en de crediteuren krijgen niks.
Dat natuurlijk alleen als het geld ook echt weg blijkt te zijn.
Vanzelfsprekend. Maar ja, voordat aangetoond wordt dat het bedrijf aansprakelijk is voor het handelen van de werknemer en dat ook na lang procederen het geval blijkt te zijn, dan zijn de mensen al lang en breed toe aan het beeindigen van de wsnp.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is wel zuur dan.Maar gaat neem ik aan alleen op als de organisatie waar de bewindvoerder toe behoort die dit heeft laten gebeuren een kale kip is?
het bedrag kan dan alsnog uitgekeerd worden aan de crediteuren, lijkt me?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:53 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend. Maar ja, voordat aangetoond wordt dat het bedrijf aansprakelijk is voor het handelen van de werknemer en dat ook na lang procederen het geval blijkt te zijn, dan zijn de mensen al lang en breed toe aan het beeindigen van de wsnp.
Theoretisch wel.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
het bedrag kan dan alsnog uitgekeerd worden aan de crediteuren, lijkt me?
Afhankelijk van hoe de situatie is, over hoeveel crediteuren we het hebben. Een groot aantal bewindvoerders melden bijvoorbeeld dat bedragen onder de 25 of 50 euro niet uitgekeerd worden aan de crediteuren maar aan een goed doel worden gegeven omdat het teveel kost om alles te verdelen. (kan je tegen in bezwaar gaan, maar ook dit moet schriftelijk en worden er dus wéér kosten gemaakt door de crediteur om zijn geld te krijgen)quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat gebeurt er praktisch gezien dan?
[offtopic] maar ik wil je even uit de droom helpen.. Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein (alhoewel die momenteel een wat slechtere reputatie hebben), Monaco, Vaticaanstad, Cyprus, Denemarken zijn zo maar even een handje vol landen die een vrij strikt bankgeheim hebben. Praktisch betekent het dat er een court order aan te pas komt alvorens de bank verplicht kan worden om inzage te geven in de in gang gezette geld stroom.. oftewel bijna onbegonnen werk.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:05 schreef Nies het volgende:
[..]
Of het geld moet naar de bahama's zijn, maar ik denk niet dat er een bank verder ter wereld is die hier zijn vingers aan wil branden. Het zal wel vrij eenvoudig te traceren zijn en wel behoorlijk vlot weer terug.
Bedragen vallend onder de WSNP worden niet opgeeist. Er wordt geld bij elkaar gespaart in de boedel, wat daar inzit daar hebben ze het mee te doen. Is er niets dan is er ook niets te verdelen. Die ene euro die dan over is zal naar de belasting gaan en daar houdt het mee op.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 09:22 schreef Steeven het volgende:
Dat geld van die rekeningen, zitten daar geen bedragen tussen die opgeëist gaan worden door schuldeisers na uitdeling en schone lei? Zo ja, dan zal de overheid er wel bovenop gaan zitten, want de belasting is schuldeiser #1.
WTF??? Was mijn reactie weer niet pro-neger genoeg? Het was anders wel de keiharde waarheid, ook al zint die jou even niet.quote:
Bij de WSNP hebben de crediteuren niks in te brengen en hoeven nergens mee akkoord te gaan, de rechter bepaalt dat voor ze.quote:Op dinsdag 16 september 2008 07:12 schreef MikeyMo het volgende:
nou ja, ze hoiuden geloof ik zoveel mogelijk in zodat je net aan rond kan komen, van dat geld wat ze inhouden worden de schuldeisers 3 jaar lang betaalt. De belastingdienst voorop.
De schuldeisers moeten van te voren geloof ik wel instemmen met een regeling want het blijft natuurlijk zo dat ze recht hebben op dat geld al zullen ze ook wel inzien dat ze dat wellicht nooit zien anders en op deze manier een beetje hun verlies nemen en toch nog wat geld binnen rapen.
Overigens zijn veel bedrijven hier wel op berekend, ook een van de redenen dat die rentepercetages van kredieten als koop nu en betaal in 2010 het max van 18% bedragen
Waarschijnlik geheel off topic, maar vaak worden de (grote bank-)schulden 'doorverkocht' aan derdenquote:Op dinsdag 16 september 2008 07:12 schreef MikeyMo het volgende:
Overigens zijn veel bedrijven hier wel op berekend, ook een van de redenen dat die rentepercetages van kredieten als koop nu en betaal in 2010 het max van 18% bedragen
Nee, het werkt zo dat er een potje wordt opgebouwd en aan het einde van je traject wordt dat verdeeld over de schuldeisers, belastingdienst voorop zoals je al zegt. Maar dat is geen vetpot nee.quote:Op dinsdag 16 september 2008 07:12 schreef MikeyMo het volgende:
nou ja, ze hoiuden geloof ik zoveel mogelijk in zodat je net aan rond kan komen, van dat geld wat ze inhouden worden de schuldeisers 3 jaar lang betaald. De belastingdienst voorop.
De schuldeisers moeten van te voren geloof ik wel instemmen met een regeling want het blijft natuurlijk zo dat ze recht hebben op dat geld al zullen ze ook wel inzien dat ze dat wellicht nooit zien anders en op deze manier een beetje hun verlies nemen en toch nog wat geld binnen rapen.
Okay, dat wist ik niet, dat ze er een potje mee opbouwen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 09:49 schreef Steeven het volgende:
[..]
Nee, het werkt zo dat er een potje wordt opgebouwd en aan het einde van je traject wordt dat verdeeld over de schuldeisers, belastingdienst voorop zoals je al zegt. Maar dat is geen vetpot nee.
Geen idee, maar ik neem aan van wel.quote:Op dinsdag 16 september 2008 10:06 schreef agter het volgende:
[..]
Okay, dat wist ik niet, dat ze er een potje mee opbouwen.
Wat gebeurt er trouwens met dat potje tijdens het opbouwen? Staat dat gewoon rente te trekken op de bank?
Geen woekerpolis waarbij je allen maar schulden overhoudt...quote:Op dinsdag 16 september 2008 16:21 schreef Steeven het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik neem aan van wel.
Op een aantal punten in jouw post zou ik toch willen reageren.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:03 schreef petertje74 het volgende:
het lijkt allemaal zo makkelijk.
ik heb schulden dus ik ga wel in de wsnp.
zo makkelijk en leuk is het allemaal niet.
ik heb een goedlopende eenmans zaak gehad.
na 3 jaren heb ik besloten een winkel er bij te nemen.
het liep goed tot 11 sept. 2001.
toen storte de markt in en kwam er geen inkomen meer binnen.
i.v.m contracten kwam ik niet onder de winkel uit en liepen de schulden op.
toen ik na lange gesprekken eindelijk van de contracten af was heb ik gelijk alles gesloten en weer verder gegaan om alles te betalen.
maar als je schulden hebt bij meerdere bedrijven kom je er nooit meer boven op.
de ene deurwaarder na de andere deurwaarder.
je maakt afspraken wat je per maand kunt aflossen met 1 deurwaarder maar als er dan een week later een tweede deurwaarder staat is daar geen geld meer voor.
en zo kom je in een cirkel terecht waar je niet uit komt.
je werkt 7 dagen per week en raakt steeds dieper in de problemen door de oplopende kosten van deurwaarders en rekeningen waar gewoon geen geld voor is.
na 4 jaar keihard werken en geen stap voor uit te komen ben je lichamelijk en geestelijk helemaal kapot.
dan ben je blij dat er een regeling is die je kan helpen.
ik heb lang genoeg geknokt om er niet aan te hoeven geloven maar als je de stap gezet hebt krijg je weer wat rust.
je krijgt gelukkig geen post meer thuis(daar zag je elke dag tegen op ivm rekeningen en aanmaningen)geen telefoontje meer van deurwaarders.
ik ben blij dat ik in de wsnp heb gezeten.
ben er gelukkig al een aantal jaren vanaf en krijg nu alles weer een beetje op orde maar het is zeker allemaal niet zo makkelijk als in deze tropic naar voren komt.
je kan het pas begrijpen als je er zelf in hebt gezeten
groeten peter
Toen ik nog bij de gemeente werkte om de kwijtscheldingen van de gemeentelijke belastingen te regelen, kwam ik een keer een man tegen met een huis van bijna 8 ton die in de executoriale verkoop ging, omdat meneer een belastingschuld had.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 23:56 schreef Loedertje het volgende:
http://www.bewindvoerders.net/forum/viewthread.php?forum_id=13&thread_id=423&pid=1275
Meestal niet hoog maar vaak toch wel
Ik heb in Engeland bij een bank gewerkt en daar moest ik advies geven of we akkoord gingen met de voorgestelde regeling en die verhalen kon je dan dus wel lezen en waren soms echt geniaalquote:Op donderdag 18 september 2008 18:13 schreef Locusta het volgende:
[..]
Dan ben je echt PWND! Ik was erg benieuwd z'n verhaal, maar dat kom je jammer genoeg niet te weten dan
Doe eens ff een leuke dan!quote:Op donderdag 18 september 2008 18:52 schreef Manu82 het volgende:
Ik heb in Engeland bij een bank gewerkt en daar moest ik advies geven of we akkoord gingen met de voorgestelde regeling en die verhalen kon je dan dus wel lezen en waren soms echt geniaal
Waarom ga je dan voor 12.000 in de schuldsanering? Dat kun je toch zelf ook wel?quote:Op dinsdag 16 september 2008 01:11 schreef LekkerSimpel het volgende:
Zeer goede OP.
Maar het is zeker geen walhalla om uit je schulden te komen.
Ik zit zelf ook in de WSNP en met mijn VTB (Vrij Toetelaten Bedrag) zit ik op bijstandsniveau.
Maar dat wist ik toen ik de aanvraag indiende.
Nu heb ik een relatief lage schuld, iets van 12.000 euro. En niet wat ik om me heen hoor van mensen met 10/duizenden euro´s.
Waar ik het niet mee eens ben in de OP is om al het vakantiegeld in te houden (wat ook niet zo is).
Met je VTB kan je maandelijks net rondkomen. Maar een extraatje als vakantiegeld is wel zo gemakkelijk dat je een keer nieuwe onderbroeken en sokken kan kopen. Nieuw beddengoed en dat soort kleine dingen , waar je met je VTB niet aan kan beginnen.
Je VTB is bijstandsniveau. Ook al verdien je 2x modaal.
De rest gaat naar de boedelrekening. En terecht, want ik ga me niet in een slachtofferrol neerzetten.
Ik zit niet voor niets in de WSNP en ga zeker niet met een vinger naar iemand anders wijzen.
Maar je kan volgens mij beter in een schuldsanering van de gemeente zitten dan bij de WSNP, want die laten je helemaal aan je lot over en geven totaal geen advies.
En als je een vraag hebt, dan krijg je er geen antwoord op.
Wat ook in de OP staat, de bewindvoerder is aangewezen en denkt alleen maar aan zijn inkomsten.
Gelukkig heb ik ook een dossier met alle stukken die ik heb geschreven. En ik hoop er 20 juni 2009 uit te zijn met "goed gedrag".
Wat ik nogmaals wil benadrukken is, dat je komt niet zomaar in de WSNP. En je moet er keihard voor werken, zowel als in werken met een baan en je privé goed in orde hebben.
Gewoon knokken, 3 jaar voor je toekomst.
Oh boehoe... je hebt medeondertekend en de rechter zegt dat hij het moet betalen.... right... en dezelfde rechter zegt nu dat jij het dan maar in je eentje voor moet schieten en het op hem moet verhalen?quote:Op donderdag 6 november 2008 21:56 schreef mootje275 het volgende:
Wat een verschrikkelijk persoon!!!!
Ikzelf zit in de wnsp en heb kinderen!
Waarom ik erin zit, omdat mijn exman zijn hypotheek niet heeft afgelost en het nu op mij verhaald wordt, immers 8 jaar geleden heb ik mede ondertekend en ondanks de rechter heeft uitgesproken dat hij verantwoordelijk is (hij woonde er ook in) komen ze toch bij mij! Is dat eigen schuld dikke bult??? Hij is met de noorderzon vertrokken, het enige wat de uitspraak wil zeggen is dat ik het op hem mag verhalen, dat is de nederlandse wet, ga er maar aan staan! Hoop van harte dat je er zelf mee te maken krijgt en dan praten we wel verder!
Het is in ieder geval niet de volledige waarheid. De wet zit niet zo in elkaar dat de ene rechter zegt dat je niks hoeft te betalen en de andere rechter zegt dat je het wel moet betalen dmv wsnp.quote:Op donderdag 6 november 2008 22:20 schreef verita het volgende:
@ Dirkh
Waarom zou dat niet waar kunnen zijn?
quote:Op donderdag 6 november 2008 22:33 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Het is in ieder geval niet de volledige waarheid. De wet zit niet zo in elkaar dat de ene rechter zegt dat je niks hoeft te betalen en de andere rechter zegt dat je het wel moet betalen dmv wsnp.
Zonder op de persoon mootje te willen spelen, maar het is vaak zo dat er te veel gewezen wordt naar de verantwoordelijkheid van een ander in plaats van te zeggen: Godver, wat ben ik toch ook een stomme kut dat ik mijn handtekening heb gezet.
Een handtekening zetten betekent toch echt dat je verantwoordelijkheid neemt voor datgene wat boven de handtekening staat.
Klinkt op zich redelijk. Toch houdt het dan in dat er een huis is gekocht waarbij de risico's door beide partijen zijn geaccepteerd. Het is dan "jouw" eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of na de scheiding de lasten betaalbaar blijven of het huis te verkopen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 18:45 schreef ozzietukker het volgende:
[..]Tijdens een relatie (huwelijk) koop je samen een huis, en ga je ervan uit dat er samen wordt betaald.
In dit geval is de relatie (huwelijk) misgelopen en is de man met de noorderzon vertrokken en is er op dit moment niets meer op deze te verhalen. De bank heeft dan het recht om het op de andere persoon te verhalen, niet 50%, maar de volle 100% (Dus de rechter heeft beslist dat de ex moet betalen, waarschijnlijk tijdens de echtscheiding (maar kan ook in een later stadium), maar doet dit gewoonweg niet en is met de noorderzon vertrokken dus wordt alles op de andere persoon verhaald).
Uiteraard is er een handtekening gezet, maar dit systeem is in mijn ogen onrechtvaardig dat één persoon voor de volle 100% moet opdraaien en dan zelf maar een juridische procedure moet opstarten om de andere helft te achterhalen, en als de ex in kwestie naar het buitenland is vertrokken zal je dat dus never en nooit meer lukken.
Daarvoor is de WNSP dus een uitkomst, een persoon (al dan niet met kinderen) kan door een actie van een ex dus diep in de schulden worden gestort en daar zelf niet meer uitkomen, op deze manier is er weer een kans op een toekomst.
Tuurlijk begrijp ik wel dat mensen door dit soort situaties in de problemen kan komen, maar ik vraag me dan toch af bovenstaand voorbeeld dan buiten eigen schuld gebeurt. Eigen schuld wil niet zeggen dat je iets bewust doet, maar in ieder geval dat het eigen verantwoordelijkheid is en dat je iets had kunnen weten of had moeten weten.quote:Op vrijdag 7 november 2008 19:23 schreef Vivi het volgende:
Ik vind Dirkh nu ook niet echt uitblinken in inlevingsvermogen...
quote:Op vrijdag 7 november 2008 19:22 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Klinkt op zich redelijk. Toch houdt het dan in dat er een huis is gekocht waarbij de risico's door beide partijen zijn geaccepteerd. Het is dan "jouw" eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of na de scheiding de lasten betaalbaar blijven of het huis te verkopen.
In dit voorbeeld zal het huis dus verkocht worden en de opbrengst gaat naar de bank en het restant komt in eigen zak. Of mis ik een aantal stappen.
Wat zou een reden kunnen zijn waardoor onvoorzien is dat de waarde van het huis lager ligt dan de hypotheek die er op ligt?
Dat kan je dus wel weten, al ga je daar natuurlijk niet vanuit in eerste instantie. Het is gewoon niet realistisch om hier helemaal geen enkele rekening mee te houden op het moment dat je een huis koopt, als statistisch blijkt dat zo'n 1 op de drie relaties stuk loopt. Er zijn ook constructies waarbij die hoofdelijke aansprakelijkheid niet aanwezig is, maar die zullen duurder zijn. Daar is bewust voor gekozen om dit niet zo te regelen. Prima, maar kom dan niet achteraf klagen dat je zo zielig bent.quote:Op vrijdag 7 november 2008 19:51 schreef ozzietukker het volgende:
[..]Allereerst moet uiteraard het huis verkocht worden als de lasten niet op te brengen zijn, maar het kan natuurlijk altijd dat je huis veel minder waard is dan waarvoor je het gekocht hebt, zeker bij een gedwongen verkoop!
En het verschil hierin kan echt aanzienlijk zijn, want een huis voor een goede prijs verkopen als je er binnen een bepaalde tijd vanaf moet zijn lukt normaliter niet. En uiteraard kan een huis door ontwikkelingen in een wijk ook minder waard worden.
En hoewel de rechter dus bepaald kan hebben dat de hypotheek minus verkoopprijs van huis wat naar de bank gaat samen gedeeld moet worden, als persoon A niet betaald, wordt echt alles op persoon B verhaald (hoofdelijke aansprakelijkheid). Persoon B moet dit maar op persoon A verhalen. (Naast dat deze het in eerste instantie moet voorschieten wat bij hoge bedragen niet zal lukken, is het maar de vraag of je ooit iets van dat geld terug zal zien van de ex, zeker als deze zich nergens inschrijft).
Je kan niet weten dat een relatie stukloopt, en al helemaal niet dat de ex met de noorderzon zal vertrekken, dus zit je zonder dat je daar direct wat aan kan doen in de schuld.
De hoofdelijke aansprakelijkheid is helemaal niet belachelijk. Dit komt niet zomaar ineens uit de lucht vallen, dit was al bekend op het moment van afsluiten.quote:Het WNSP is hier goed voor, omdat het eigenlijk belachelijk is dat een schuldeiser, ondanks gerechterlijke uitspraak tijdens een scheiding, toch alles bij persoon B kan vorderen en dat deze maar verder moet procederen tegen persoon A.
Het gaat niet om de schuldvraag, maar om het feit dat dit reële risico niet is afgedekt. Ik kan geheel buiten mijn schuld ook (bijvoorbeeld) arbeidsongeschikt raken, maar dat risico heb ik afgedekt door een verzekering.quote:Door de WNSP kan je dus, als je buiten jouw schuld, of door een ander persoon, diep in de schulden komt in ieder geval nog een toekomstperspectief hebben.
Ja, en wat dan nog als je iets had KUNNEN weten? Moet je daar dan maar de rest van je leven gestraft voor worden? (En je kinderen ook, in dit geval) . Zware criminelen komen er in NL nog makkelijker vanaf als ik het zo bekijk.quote:Op vrijdag 7 november 2008 19:45 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Tuurlijk begrijp ik wel dat mensen door dit soort situaties in de problemen kan komen, maar ik vraag me dan toch af bovenstaand voorbeeld dan buiten eigen schuld gebeurt. Eigen schuld wil niet zeggen dat je iets bewust doet, maar in ieder geval dat het eigen verantwoordelijkheid is en dat je iets had kunnen weten of had moeten weten.
En de schuldeisers dan? Moeten die dan maar verlies nemen omdat iemand geen zin had om het contract te lezen, of verzuimd heeft om door te vragen als iets niet duidelijk is? Lekker makkelijk..quote:Op vrijdag 7 november 2008 20:54 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ja, en wat dan nog als je iets had KUNNEN weten? Moet je daar dan maar de rest van je leven gestraft voor worden? (En je kinderen ook, in dit geval) .
Drogreden. Heeft hier helemaal niks mee te maken.quote:Zware criminelen komen er in NL nog makkelijker vanaf als ik het zo bekijk.
Ik krijg hier in WGR nog wel eens het verwijt dat ik doorsla over bepaalde onderwerpen, maar jij kan er ook wat van.quote:Op vrijdag 7 november 2008 20:54 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ja, en wat dan nog als je iets had KUNNEN weten? Moet je daar dan maar de rest van je leven gestraft voor worden? (En je kinderen ook, in dit geval) . Zware criminelen komen er in NL nog makkelijker vanaf als ik het zo bekijk.
Het gaat niet om juridisch onderlegd zijn, het gaat om het gebruiken van je gezonde verstand. Kun je dat niet, dan moet je onder curatele gesteld worden of onder bewind, zodat je niet meer zelfstandig kunt tekenen voor een aankoop of afbetaling of een lening die je niet kunt betalen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 21:43 schreef ozzietukker het volgende:
Het WNSP is dan ook niet voor de mensen die alles goed geregeld hebben, juist voor de groep die 'juridisch' minder goed onderlegd zijn en zich niet of niet goed hebben laten voorlichten en daardoor in de problemen komen. Is dat verwijtbaar? In sommige gevallen niet, zeker als in een relatie de financiële zaken in principe, in goed vertrouwen (je bent immers getrouwd), door één persoon wordt geregeld. (Niet iedereen is even goed geschoold).
Dat je dan maar oneindig moet boeten omdat je een handtekening hebt gezet is een drogreden, ja voor 50% ben je wellicht 'schuldig', maar die andere 50% is toch echt de schuld van de andere partij.
Zeker als er een uitspraak is van een rechter na een echtscheiding dat de schuld samen betaald worden moet de schuldeiser in mijn ogen maar 50% bij persoon A halen en de andere 50% bij persoon B, zolang dat niet goed geregeld is, is de WNSP een prima oplossing om te voorkomen dat mensen in een positie komen waar ze niet meer uitkunnen.
Nou, ik heb iig minder medelijden met een bank dan met een vrouw met kindjes die ergens instapt met haar partner er vervolgens met een schuld wordt opgezadeld, ook al "had ze beter moeten weten"quote:Op vrijdag 7 november 2008 21:08 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Ik krijg hier in WGR nog wel eens het verwijt dat ik doorsla over bepaalde onderwerpen, maar jij kan er ook wat van.
Als je iets kan weten, dan is het niet verwonderlijk als anderen zeggen dat je dan ook voor de gevolgen dient op te draaien. Een vergelijking met een crimineel die ergens makkelijker van af komt staat hier los van.
Dat is natuurlijk een stupide redenatie, de WNSP is er niet voor mensen die schijt aan hun afspraken hebben, maar voor nijpende situaties zoals hierboven beschreven.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:44 schreef Halcon het volgende:
Wat een onzin zeg. Als je iets leent moet je iets terugbetalen. Als we in jouw wereld zouden leven dan zou er uberhaupt geen bank meer zijn omdat die allang failliet zijn omdat niemand zijn afspraken nakomt!
Die "nijpende" situatie veroorzaken ze doorgaans zelf door afspraken niet na te komen en een rotzooi te maken van hun financien.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:47 schreef Vivi het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een stupide redenatie, de WNSP is er niet voor mensen die schijt aan hun afspraken hebben, maar voor nijpende situaties zoals hierboven beschreven.
Euh, we hadden het toch over bovenstaand voorbeeld, waar de vrouw er eigenlijk door haar partner is ingeluisd?quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die "nijpende" situatie veroorzaken ze doorgaans zelf door afspraken niet na te komen en een rotzooi te maken van hun financien.
De de vrouw bedrogen is door haar partner is niet het probleem van de bank en zeker niet de schuld van de bank.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:54 schreef Vivi het volgende:
[..]
Euh, we hadden het toch over bovenstaand voorbeeld, waar de vrouw er eigenlijk door haar partner is ingeluisd?
Daarbij is het redelijk makkelijk hoor, om je afspraken niet na te (kunnen) komen. Raak maar eens buiten je eigen schuld om werkloos en wat doe je dan met je lasten die op je oude inkomsten zijn gebaseerd? Na een paar maanden kan je al flink in de problemen zitten, hoe welwillend je ook bent
In de WNSP kom je alleen als het 'buiten jouw schuld*' is als de opbouw van schulden verwijtbaar is kom je niet in de WNSP.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:44 schreef Halcon het volgende:
Wat een onzin zeg. Als je iets leent moet je iets terugbetalen. Als we in jouw wereld zouden leven dan zou er uberhaupt geen bank meer zijn omdat die allang failliet zijn omdat niemand zijn afspraken nakomt!
Nee, niet de schuld van de bank idd, maar ook niet van de bedrogen pratner, daarom, goed dat er regelingen bestaan! En trust me, banken hebben dat soort risisco's echt wel ingecalculeerd hoor, nogmaals, met banken heb ik wat minder medelijden in zo'n situatie.quote:Op zaterdag 8 november 2008 09:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
De de vrouw bedrogen is door haar partner is niet het probleem van de bank en zeker niet de schuld van de bank.
Ik heb het niet over lenen, maar over woonlasten bijvoorbeeld, als je dan ineens nog maar 70% hebt van wat je gewend bent dan heb je snel een achterstand hoor als je reservepotje op is. En ik vraag me af wie er uit voorzorg in een hutje gaat wonen eikquote:Als je uitgeeft en leent op basis van je inkomsten, moet je er rekening mee houden dat er problemen kunnen ontstaan als die inkomsten (deels) wegvallen. Dus daar zul je op moeten anticiperen en dat kan prima op het moment dat je die inkomsten nog wel hebt!
Dit dusquote:Op zaterdag 8 november 2008 10:01 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
* Uiteraard is 'buiten jouw schuld' natuurlijk een rekbaar begrip, maar iemand die bij lenen.nl 5000 euro leent om de nieuwste stereo en LCD televisie te kopen hoort niet in de WNSP thuis, iemand die, als een relatie stuk loopt en de ex met de noorderzon vertrekt, hoort hier in mijn ogen wel in thuis.
Alles is in te calculeren natuurlijk, maar ook al is het ingecalculeerd, een flinke verliespost doet even zeer, zeker omdat het niet gaat om een enkele verliespost, maar om tientallen dan wel honderden verliesposten.quote:Op zaterdag 8 november 2008 10:02 schreef Vivi het volgende:
[..]
Nee, niet de schuld van de bank idd, maar ook niet van de bedrogen pratner, daarom, goed dat er regelingen bestaan! En trust me, banken hebben dat soort risisco's echt wel ingecalculeerd hoor, nogmaals, met banken heb ik wat minder medelijden in zo'n situatie.
[..]
Ik heb het niet over lenen, maar over woonlasten bijvoorbeeld, als je dan ineens nog maar 70% hebt van wat je gewend bent dan heb je snel een achterstand hoor als je reservepotje op is. En ik vraag me af wie er uit voorzorg in een hutje gaat wonen eik.
Maar het is een beetje een welles nietes-discussie, duidelijk dat we er totaal anders over denken. Gelukkig denken de meesten er niet zo over als jij en bestaat er dus wél een vangnet voor dat soort situaties.
inderdaad... in jouw betogen (ik heb niet alle berichten gelezen, dat waren er te veel) hamer je steeds op die arme crediteur en die verkwistende debiteur die de consequenties van zijn handelen moet overzien.... tot in lengte van jaren.. Een handtekening voor hoofdelijke aansprakelijkheid die twintig jaar geleden gezet is? Dan moet je maar reserveren voor als het fout gaat, zo kom jij over.quote:Op vrijdag 7 november 2008 21:08 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Ik krijg hier in WGR nog wel eens het verwijt dat ik doorsla over bepaalde onderwerpen,
Die reserves zijn er al. Tenminste, als je er gebruik van maakt. Ook kan een vrouw van een weggelopen man bij de rechter "vervangende toestemming" afdwingen om de woning via de makelaar te verkopen i.p.v. via een executoriale verkoop!quote:Op zondag 9 november 2008 08:55 schreef Ml-etje het volgende:
Hmm als je het hier zo leest en dat met name het verhaal van de vrouw met hypotheek kinderen en weggelopen man en het haar wel of niet kwijtschelden van haar hypotheekschuld zou je bijna denken dat de rabobank topmn gelijk heeft. Want dan moeten er inderdaad reserves komen voor dit soort mensen.
Maar moet er eerlijk gezegd niet aan denken om voor hen 0,1% per jaar in een 'fonds'te moeten storten!
Spaar gewoon meer voor je een huis koopt of regel het beter op papier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |