Dirkh,
Je hebt een heel verhaal getikt en gereageerd op stellingen, ervaringen e.d.
Maar eerlijk gezegd en ik weet dat je de zijde van de crediteuren kent, en niet de kant van de debiteuren die ik in dit verhaal liever saniet noem.
Alle sanieten die in het WSNP traject zitten zijn daarin gekomen doordat de rechter commissaris bewezen acht dat sanieten door onwil in de schulden zijn beland, hetgeen jij ook naar voren brengt in je verhaal.
Echter is het wel zo dat eenmaal in het WSNP ze moeten rondkomen van het VTLB die wij voor ze hebben uitgerekend.
quote:
Eigenlijk houdt de saniet aan het eind van de maand meer geld over dan voorheen. Stel je hebt 50.000 euro schuld, dan heb je een aflossing van minimaal 1000 euro per maand.
Deze stelling klopt dus in het beginsel niet.
De afbetaling is afhankelijk van de inkomen en wat er overblijft nadat wij het VTLB (Vrij Te Laten Bedrag) hebben berekend.
Meestal houd een saniet na betaling van zijn vaste lasten weinig tot niets meer over.
Wij kennen uitzonderingen maar dat zijn er een hand vol.
De meeste cliënten die wij hebben houden minder dan ¤50 per week over waarvan ze voedsel dienen te halen, kleding te kopen, naar de kapper te gaan enz enz.
Ik kan zeggen dat ongeveer 60% van onze cliënten regelmatige bezoekers zijn van voedselbanken, een term die je niet kent denk ik want ik lees er niets over.
quote:
Daar ben je dus van af. Ook zullen de crediteuren stoppen met het achterna zitten van hun geld, dus een stuk minder stress. Daarbij de wetenschap dat je gewoon iedere dag eten op de plank hebt, een dak boven het hoofd en een normaal bedrag om van te leven, dat voor maar drie jaar.
Klopt, crediteur zullen stoppen met het achterna zitten van de schuldenaren.
Echter blijven de vorderingen openstaan en zullen die incasseerbaar blijven totdat er een "schone lei" is verleent.
Indien de schuldenaar zich niet aan de regels heeft gehouden en het WSNP-traject word daarom vroegtijdig beëindigd zal het bedrag weer invorderbaar blijven.
Het principe blijft dan hetzelfde.
Er zal een executoriaal beslag worden gelegd en die zal 20 jaar van kracht blijven.
Maar ook dan weer zal de schuldenaar een VTLB ontvangen waarmee ze alles moeten betalen.
Indien daarin geen ruimte is voor het huren van bijvoorbeeld een woning zal men moeten verhuizen naar een caravan (13% van mijn cliënten) of aanspraak maken op opvangtehuizen (20% van mijn cliënten).
En daarmee klopt je laatste zin ook niet.
quote:
Daarna ben je er helemaal van af, mits je een schone lei verleend wordt. (vergeet deze term niet)
Een schone lei wordt verleend door de rechter, op advies van de bewindvoerder. Als de saniet zich aan de verplichtingen heeft gehouden, dus informatieplicht over inkomen, het nakomen van sollicitatieplicht indien van toepassing etc.
Na het verlenen van een "schone lei" zal de schuldenaar nog vijf jaar geregistreerd blijven staan bij bureau kredietregistratie (BKR) te Tiel.
En dankzij die registratie kan een EX-saniet helemaal niets, geen lening, geen krediet
Daarnaast heeft de vereniging van banken een eigen database waarin deze gegevens nog langer zal blijven staan.
Bij het aanvragen van een hypotheek, lening of i.d. zal deze gegevens geraadpleegd worden en voorgelegd aan de schuldenaar.
Hij of zij zal zeker de eerste tien jaar naar het WSNP hinder ondervinden van het feit dat.
quote:
De schone lei betekent tevens dat de crediteuren een klein percentage van de vordering uitbetaald krijgen tegen finale kwijting. Na het verlenen van de schone lei, maar een crediteur dus niks meer verhalen op saniet.
Een crediteur heeft in het beginsel de mogelijkheid om de aflossing van de vordering te verlagen en daardoor toch het hele bedrag in te vorderen.
Vaak als een vrijwillige bewindvoerder middels schrijven aangeeft dat 1 van zijn cliënten het aflossingsbedrag niet meer in zijn geheel kan voldoen en verzoekt tot verlaging horen ze niets meer van de crediteur.
Vervolgens word het minnelijke traject gestart waarin min of meer hetzelfde verzoek gedaan word maar dan binnen een termijn van drie jaar.
Ook dan gaat een crediteur vaak niet akkoord, waardoor een schuldenaar verplicht word een verzoek WSNP te doen.
Misschien als je dit stuk ook in je schrijven had opgenomen was het geloofwaardiger geweest.
Nu lijkt het net of een schuldenaar vrijwillig kiest voor het WSNP en een crediteur maar kan fluiten naar zijn centen.
Het tegendeel is waar, als een crediteur in het beginsel akkoord zou zijn gegaan met een ander voorstel zou het te vorderen bedrag in zijn geheel ingelost kunnen worden.
quote:
Afhankelijk van wat de saniet per maand verdiend, mag een crediteur verwachten dat er een minimaal bedrag afgelost wordt. De bewindvoerder pakt sowieso als eerste het salaris, terecht. Daarna wordt aan de preferente crediteuren het dubbele uitbetaald dan dat van concurrente crediteuren.
Preferente crediteur is een crediteur met juridisch voorrang, bijvoorbeeld de Belastingdienst.
Meestal is het een bedrag wat de kosten van het indienen van een vordering niet eens dekt. Maar goed, zo zit de wet in elkaar en de crediteuren hebben er genoegen mee te nemen.
Zoals al eerder geschreven kan een crediteur ook akkoord gaan met de trajecten schuldhulp en het minnelijke traject, twee voorloper van het WSNP en dan heeft een crediteur geen last van preferente crediteuren en mijn salaris.
quote:
Zo, nu we het schuldsaneringtraject een beetje duidelijk hebben, kan ik mijn gedachte hier over los laten.
Wat is de criteria van "buiten hun schuld om in de schuldsanering"?
Goed, de wind kan tegen zitten. Een beetje hulp is dan welkom, hulde voor deze regeling.
Eenmaal in de regeling staat men dus onder bewind. Wat niks meer betekent dan dat er mogelijk een postblokkade ingesteld wordt. Dus de bewindvoerder ontvangt aan de saniet gerichte post en mag deze openen.
Ook dient de saniet alles in het werk te stellen om zijn/haar baan te behouden of er in ieder geval te zorgen dat er niet minder geld binnenkomt dan vastgesteld.
Postbeslag mogen we alleen zolang volhouden als de RC heeft voorgeschreven.
Daarnaast denk ik in het bovenstaande verhaal al duidelijk te hebben gemaakt dat een WSNP niet alleen maar postbeslag is.
quote:
Drie jaar, en dan is men van de troep af en kan men weer lekker leven, zonder extra financiële verplichtingen. Vergeet dat niet!
Een beknopte gedachtegang
quote:
Maar wat als saniet beslist om een kind te krijgen. Bewust kiest om een kind te nemen, omdat het zo leuk is. De bewindvoerder kan hier niet tegen op treden.
De crediteuren kunnen veelal helemaal naar hun centen fluiten, vooral de concurrente crediteuren, dus weg geld.
De saniet heeft na toelating tot de WSNP, in mijn ogen, de verplichting om alle kosten zo laag mogelijk te houden, om zo zijn/haar schulden af te lossen.............
Want reken maar, zodra de saniet uit de WSNP is, hij/zij het eerste jaar even op vakantie moet, een nieuw behangetje in huis... telefoonabonnementje etc.
Of een saniet nu wel of geen kinderen neemt tijdens het traject, het af te lossen bedrag zal niet veranderen.
De saniet zal toch rond moeten komen van het VTLB ook al besluiten ze nog 5 kinderen te krijgen.
Dus snap ik je stelling niet helemaal.
quote:
Ik vindt dat de WSNP veel en veel strenger moet. Ten eerste zal een bewindvoering meer richting curatele moeten. Iedere beslissing moet genomen worden met toestemming van de bewindvoerder.
Vakantiegeld moet volledig ter beschikking komen van de schuldeisers.
De kinderbescherming moet sowieso toezicht houden op de kinderen als deze er al zijn.
Na de beëindiging van de WSNP zal de saniet nog een of twee jaar onder bewind moeten staan.
Ik ben van mening dat jij eerst maar eens moet verdiepen in het onderwerp voordat je je mening hierover openbaar maakt.
Je verteld een half verhaal en het meeste klopt ook nog niet eens.
De wereld zit vol van mensen met een mening zonder dat ze weten waar het echt over gaat of zich echt willen verdiepen in het onderwerp.
Dus van mijn kant het advies: probeer je eerst te verdiepen in het onderwerp.
quote:
Verder moet de saniet helder gemaakt worden door een cursus dat ze moreel verplicht zijn om zoveel mogelijk van hun schuld moeten aflossen, waardoor ze bepaalde beslissingen gewoon niet kúnnen maken, zoals het "nemen" van een kind.
Ook hiervan denk ik dat je eerst eens goed moet kijken wie er gebruik maakt van het traject en waarom voordat je gaat bagatelliseren en een cursus gaat verlangen.
Je hebt het idee dat saniet dom en onnadenkend zijn, maar dat is niet altijd zo.
En zoals ik jou tekst lees ga jij ervan uit dat elke saniet een kind neemt tijdens het traject.
quote:
Meeste schuldenaren zoeken bij
Die hele WSNP zal flink op de schop moeten. Bewindvoerders krijgen een redelijk percentage, in ieder geval 9% van het "opgespaarde" bedrag. Maar de bewindvoerders hebben stapels en stapels dossiers en zien de kans niet om een saniet te begeleiden. Het is een administratieve handeling geworden aan het begin van de toelating, een verificatievergadering of twee/drie (pro-forma) en een eindzitting met het opmaken van de slotuitdelingslijst.
De saniet moet maar eens weten dat de beslissingen uit het verleden anderen geld heeft gekost en die kunnen fluiten naar hun geld en dat ze verplicht zijn, in alle opzichten, om de schulden zo veel mogelijk af te lossen.
Wat écht niet kan, dat kan niet en daar heeft niemand problemen mee, zelfs de meest halsstarrige crediteur niet.
Hier ben ik het ook niet mee eens, ik denk dat crediteuren eens naar henzelf moeten gaan kijken en eerder akkoord moeten gaan met een minnelijke schikking.
Pas dan zullen ze bijna het hele bedrag terug kunnen vorderen en komt het aan het geheel geen bewindvoerder kijken.
Wat ik verdien is afhankelijk van de hoogte van de boedel, maar daarnaast krijgen wij ook een subsidie van de RC zodra we een casus krijgen toegewezen.
Een WSNP bewindvoerder gaat sowieso geen administratie doen van een saniet omdat dat gewoon onze taak niet is.
Wij moeten alleen bewaken dat alle (extra) inkomen op de boedelrekening bijgeschreven zal worden en dat de schuldenaar geen tegoeden van derden ontvangt.
Overigens kan een crediteur zich verzekeren voor het niet ontvangen van tegoeden door sanieten.
Iets wat niet gedaan word omdat de premie te hoog zou zijn.
Kortom, je hebt een kortzichtig, een niet volledig verhaal, en je eigen mening daarover geschreven.
Die nergens op gebaseerd is en zeker niet reëel is.
Ik hoop dus van ganse harte dat je volgende keer als je weer een onderwerp aanhaalt je je daarin eerst gaat verdiepen alvorens onzin uit te kramen.
Verder lijkt het me ook zinvol gezien je dagelijkse werkzaamheden dat je eens op
www.bewindvoerders.net gaat kijken.
Die mensen geven schuldenaren/sanieten een helpende hand en doen niet net zo makkelijk als jij een ferme oordeel geven, wat wel heel makkelijk is.
Misschien een leermoment?
Dan wil ik verder nog even kwijt dat een saniet mestal al jaren bezig is alvorens in het WSNP terecht te komen.
Gemiddeld is dat bij mijn kantoor 7 jaar.
Dus 7 jaar ellende welke voor sommige sanieten een hard gelach is omdat men veelal door toedoen van anderen in zo'n situatie is beland.
Met vriendelijke groet,
Mr. V. van Wijk
WSNP-bewindvoerder
[ Bericht 0% gewijzigd door Vicwijk op 11-06-2008 00:01:32 ]