Disclaimer: dit is een heel lang verhaal, mijn excuses, maar ik hoop op goed advies dus ik probeer zo volledig mogelijk te zijn.
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, ben wel al jaren een trouw lurker. Omdat ik hier vaak zinnige juridische adviezen voorbij zie komen, heb ik eindelijk maar eens een gebruikersnaam aangemaakt.
Ik heb nogal wat ernstige problemen van financiële aard. Door omstandigheden die voor een groot deel buiten mijn schuld lagen, ben ik een jaar of 4 geleden in de schulden geraakt. Helaas kan/wil ik ivm de herkenbaarheid niet al te veel over die omstandigheden loslaten, maar wat ik er wel over kan vertellen is dat die omstandigheden zeer traumatisch waren. Dat is ook "officieel", dat wil zeggen dat een psychiater die diagnose heeft gesteld en ik daar ook voor onder behandeling ben geweest.
Een van de gevolgen van die diagnose was dat ik in die tijd totaal niet functioneerde. Ik had nauwelijks tot geen inkomsten, nam geen contact op met de schuldeisers, etcetera. Die periode heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd, waardoor de schulden die ik toen had, behoorlijk zijn opgelopen. Oh ja, voor de goede orde: de schulden waar het hier om gaat bestonden slechts uit onbetaalde rekeningen van vaste lasten, ik heb nooit op afbetaling gekocht, dure leningen afgesloten, ik stond zelfs niet rood. Ik ben eigenlijk gewoon iemand die iets naars heeft meegemaakt, daarbovenop heel veel pech had, daardoor haar inkomen kwijtraakte en op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag.
Na die periode van ongeveer 1,5 jaar waarin ik dus volledig de weg kwijt was, realiseerde ik me uiteraard terdege dat er iets moest gebeuren. Ik heb bij meerdere instanties om hulp aangeklopt, maar die eigenlijk nooit gekregen. Omdat ik niet verder in de ellende wilde komen, was mijn hoogste prioriteit het vinden van een baan om in ieder geval weer een normaal inkomen te krijgen. Dat is gelukt, door hard werken en doorzetten ben ik inmiddels alweer bijna 2 jaar aan het werk en ik heb een goede baan.
Toen ik mijn baan kreeg had ik ongeveer 40 schuldeisers en een totale schuldenlast van om en nabij de 25.000 euro. Veel geld, vooral omdat de meeste van die schulden buiten mijn schuld om zijn ontstaan. Hoewel ik daar tot op heden eigenlijk geen vrede mee heb, heb ik me zo goed en zo kwaad neergelegd bij het feit dat ik dat nu eenmaal moet betalen. Sinds ik weer werk, heb ik dan ook mijn schuldeisers van bijna 40 teruggebracht naar 6, en ongeveer 12.000 euro aan openstaande schulden betaald.
Helemaal goed, zou je zeggen. En ja, daar ben ik best trots op, want de omstandigheden waarin ik verkeer zijn nog steeds verre van makkelijk.
Waar ik nu mee zit is het volgende: de laatste schuldeisers die ik heb, zijn o.a. ook de twee grootste schuldeisers. Omdat ik zoveel schuldeisers had, en omdat die ook nog eens allemaal het geduld met mij verloren waren (door het feit dat ik dus bijna 2 jaar nergens op gereageerd heb vanwege mijn overspannenheid), ben ik gewoon begonnen met zodra ik wat geld had, gewoon 1 voor 1 de schuldeisers te betalen. Wie het eerst kwam of wie de kleinste eis had, werd als eerst betaald. Ik ging er vanuit dat het van belang was om vooral dat aantal schuldeisers te verminderen, zodat mijn afloscapaciteit voor de grote schuldeisers steeds groter zou worden. Bovendien, zo dacht ik, het loopt nu allemaal toch al zo lang, met een beetje geluk klopt schuldeiser X pas aan als ik A,B en C al heb afgelost en dan heb ik X ook meer te bieden.
Dat ging redelijk goed, totdat vorig jaar mijn grootste schuldeiser aan kwam kloppen. En ook gelijk grof geschut inzette. Een regeling was niet mogelijk, en deze schuldeiser legde loonbeslag, inboedelbeslag, etcetera. Omdat ik wist dat ik hoe dan ook de schuld moest betalen, heb ik het loonbeslag gelaten voor wat het was, maar tegelijkertijd toch maar aangeklopt bij de gemeente voor schuldsanering. Want door dat loonbeslag zou ik mijn vaste lasten weer niet kunnen betalen, en het niet kunnen betalen van mijn vaste lasten was nu net waardoor ik zo in de ellende ben gekomen.
Die aanvraag loopt nu inmiddels een half jaar. Ik heb zowel bij de schuldhulpinstantie volledig open kaart gespeeld over de situatie, als bij de deurwaarder die dat beslag gelegd heeft. Die deurwaarder zei letterlijk dat iedereen wel met een jankverhaal aan kon komen, en had er dus geen boodschap aan. De schuldhulpverlening is van mening dat ik volledig te goeder trouw ben, dus daar heb ik een goed contact mee. Helaas was mijn werkgever minder gecharmeerd van dat loonbeslag, dus die heeft mijn tijdelijke contract om die reden niet verlengd. Ik heb gelukkig wel direct aansluitend een andere baan gevonden, maar het resultaat was wel dat dat loonbeslag niet meer geïnd kon worden. Omdat ik echter inmiddels ook al met de schuldhulpverlening bezig was en die mij eigenlijk altijd de indruk gegeven hebben dat aflossing dankzij mijn salaris geen probleem zou zijn, heb ik dat maar zo gelaten.
Inmiddels heeft de GKB mijn afloscapaciteit bepaald en zou ik in principe de volledige schuld kunnen aflossen. Echter, ondanks dat ik al zoveel heb afbetaald, hoorde ik vandaag van de GKB dat mijn schuld inmiddels niet lager is, maar zelfs hóger dan voordat ik bij hen aanklopte. En dat terwijl ik in het halfjaar dat de aanvraag loopt, ruim 6.500 euro heb afbetaald, waaronder 4500 euro aan de grootste schuldeiser dmv dat loonbeslag.
En tot overmaat van ramp heeft diezelfde schuldeiser inmiddels laten weten niet akkoord te gaan met de voorgestelde aflossing, maar juist toegezegd volgende week mijn inboedel te gaan verkopen. Volgens de GKB is daar niets meer aan te doen, en moest ik maar gaan rondkijken naar iemand die eventueel mijn inboedel kan opkopen. Ik zou niet weten wie dat zou kunnen of willen, dus ik moest er maar vanuit gaan dat ik volgende week ook nog eens al mijn spullen kwijt ben.
En nu ben ik dus aan het einde van mijn latijn. Ik weet het gewoon niet meer. Ik dacht dat ik juist door bij de gemeente aan te kloppen mínder stress zou hebben, maar het is alleen maar meer geworden. Dat er nu eindelijk licht aan het einde van de tunnel zou komen, maar het wordt juist erger. Ondanks dat ik al 4 jaar krom lig voor schulden die ik niet eens allemaal zelf veroorzaakt heb, worden ze niet minder, maar meer. Ondanks dat ik aan de duvel en zijn ouwe moer elke keer weer mijn hele hebben en houwen vertel en inmiddels alle schaamte voorbij ben en overal om hulp aanklop, is het einde van het liedje steeds dat niemand mij kan helpen. En het meest frustrerende is: ik wil geen kwijtschelding van mijn schulden, ik wil gewoon afbetalen en doe dat ook. Al moet ik 10 jaar afbetalen, dat maakt mij niet uit, als ik maar van deze zorgen af ben. En ik heb niet eens 10 jaar nodig, het zou in 3 jaar kunnen. Ware het niet dat mijn schulden als bij toverslag meer en meer worden. Om een voorbeeldje te geven: ik had een schuld van nog geen 200 euro. In die periode van overspannenheid is dat opgelopen tot ruim 1000 euro. Fair enough, dat een schuldeiser geen begrip heeft voor het feit dat ik dagelijks bij een psychiater zat, daar kan ik nog inkomen. Maar waar ik niet kan inkomen is dat ik inmiddels die ruim 1000 euro afbetaald heb (in keurige maandelijkse termijnen), en er tóch nog 1100 euro openstaat. Mag dat zomaar? Hoe kan ik dan ooit úit de problemen komen?
Het enige wat ik van schuldeisers en van hulpinstanties vraag is coulance, begrip, menselijkheid en wat hulp om in ieder geval op een dusdanige manier af te lossen dat ik niet in méér problemen kom. Dus niet mij dusdanig klem zetten dat ik er nooit meer uitkom. Maar ik begin meer en meer het idee te krijgen dat dat is waar het gaat eindigen.
Heeft er iemand misschien raad en advies over welke stappen ik nog kan ondernemen? De GKB geeft mij inmiddels niet het idee dat dat nu de instantie is waar ik het van moet hebben, want op alles wat ze tot nu gedaan hebben krijg ik als antwoord "wij kunnen er ook niks aan doen". En heel eerlijk, na alles wat ik de afgelopen jaren heb meegemaakt waardoor deze ellende ontstaan is, denk ik niet dat ik die inboedelverkoop nog aankan. Ik ben opgestreden, moe van alles. Ik heb 4 jaar geprobeerd te denken dat als ik maar hard genoeg werkte en mijn best deed, ik hier wel uit zou komem. Kop d'rveur, schouders eronder, en dan zou het allemaal goed komen. Maar het komt maar niet goed, en ik weet niet meer wat ik moet doen. Iemand een advies?
Bedankt voor het lezen allemaal, en nogmaals sorry voor het lange verhaal.