En als je liegt ?quote:Op woensdag 6 februari 2008 03:44 schreef Morendo het volgende:
Dat vind ik wel meevallen eerlijk gezegd.
Dan niet natuurlijk. Maar Missouri, belangrijke staat, gaat toch naar Clinton. Hij staat wel voor in Kansas, maar dat is minder belangrijk en zijn moeder komt er nota bene vandaan.quote:
Dat leeft bij mij ook heel erg jaquote:Op woensdag 6 februari 2008 03:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik hoop toch niet dat de strijd gaat tussen McCain en Clinton, dat zou wel een beetje een flop zijn.
Dat Obama voor jou is?quote:Op woensdag 6 februari 2008 03:50 schreef tong80 het volgende:
Ik heb vanavond een keus gemaakt dat ik voor Obama ben. Maar het mag ook andersom zijn.
Dat moet niet hard aankomen bij een Obama fan, want dat was voorspeld.quote:
Grapjasquote:
Het was best close, dus ik hoopte er nog op.quote:Op woensdag 6 februari 2008 03:52 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat moet niet hard aankomen bij een Obama fan, want dat was voorspeld.
Mag ik vragen, welke wedstrijd komt je avatar? Supergaafquote:Op woensdag 6 februari 2008 03:58 schreef Plastic_Power het volgende:
Mooie OP![]()
Ik ga het in bed verder bekijken
Volgens mij is Clinton daar een nog grotere garantie voor.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:08 schreef Apache4U het volgende:
lol @ de hertog :-)
Wordt het straks Obama tegen McCain..Dan kan er zomaar weer een republikein in het witte huis komen.
Die is zo foooocking belangrijk... 370 delegatesquote:Op woensdag 6 februari 2008 04:10 schreef Morendo het volgende:
Laten we eerst California maar eens afwachten.
Inderdaad, als Obama daar wint, maakt hij flink wat goed en zou hij ook een groot psychologisch voordeel kunnen hebben voor de komende weken.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:10 schreef Morendo het volgende:
Laten we eerst California maar eens afwachten.
Onderschat niet dat buiten de Democraten Hillary echt heel erg slecht ligt bij de kiezer hoor ...quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:10 schreef Apache4U het volgende:
Ik ben voor Obama maar denk dat Clinton een betere kans tegen McCain heeft..dus dat is ook prima.
Die anekdote heeft ie speciaal voor vandaag bewaard.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:16 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ja hij kan leuk praten, hoewel... hij mag nu wel afronden
Ik kan me niet eens voorstellen dat ze je als Democraat wel ligt.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:15 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Onderschat niet dat buiten de Democraten Hillary echt heel erg slecht ligt bij de kiezer hoor ...
mooi.. anders is het een erg grote geluksfactor..quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:18 schreef Apache4U het volgende:
California is wel belangrijk, maar zoals ook opgemerkt op CNN, het is niet "Winner Takes All" , dus de verliezer kan maar een paar delegates minder hebben dan de winnaar..
Oh jaquote:Op woensdag 6 februari 2008 04:18 schreef Apache4U het volgende:
California is wel belangrijk, maar zoals ook opgemerkt op CNN, het is niet "Winner Takes All" , dus de verliezer kan maar een paar delegates minder hebben dan de winnaar..
Bij de republikeinen is het wel in een aantal staten 'winner takes all' volgens mij.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:20 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
mooi.. anders is het een erg grote geluksfactor..
Het verschilt zelfs per kiesdistrict. Sommige districten hanteren een winner-takes-all systeem, verder is het soms een caucus en soms een primary (waarbij een caucus natuurlijk weer lijkt op de winner-takes-all). Daarom zijn die peilingen ook zo lastig in dit geval.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:21 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ik vind het allemaal wel beetje vaagjes hoe het werkt, ene staat heeft een open primary, andere sem-open en andere closed... verschilt ook nog tussen de partijen. En ene winner takes all, ander wel. En de delegates winnen terwijl je minder % van de stemmen hebt zoals iemand hier net op wees...
't is inderdaad allemaal niet te volgen nee!!quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:21 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Ik vind het allemaal wel beetje vaagjes hoe het werkt, ene staat heeft een open primary, andere semi-open en andere closed... verschilt ook nog tussen de partijen. En ene winner takes all, ander wel. En de delegates winnen terwijl je minder % van de stemmen hebt zoals iemand hier net op wees...
Wat is er mee?quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:24 schreef MissMenita het volgende:
OhMyGod: dat uitslagenkaartjeop Obama's site....te errug! (bij 'our moment is now')
Als inwoner van je eigen kiesdistrict weet je echt wel wat voor systeem zij hanteren.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:26 schreef MissMenita het volgende:
-hoe moet de gemiddelde amerikaan dit dan allemaal snappen vraag ik me altijd af...-
Wat een holle retoriek toch weer. Maar ach, als je je daar druk over moet gaan maken in de politiek.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:26 schreef Hertog_Martin het volgende:
YES WE CAN
Dat welquote:Op woensdag 6 februari 2008 04:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat een holle retoriek toch weer. Maar ach, als je je daar druk over moet gaan maken in de politiek.
Het werkt vast goed voor de grote menigte, en ik begrijp ook wel dat hij zich zo uitdrukt, maar ik kies toch altijd liever voor de 'nerd' in de politiek. Geen gedoe en gezwam, kom eerst maar eens met een goed verhaal.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:30 schreef Hertog_Martin het volgende:
Dat welZo los genomen vooral, maar in z'n speech gebruikte ie het wel goed.
Mwoaaaah, hopelijk wel ja!!quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Als inwoner van je eigen kiesdistrict weet je echt wel wat voor systeem zij hanteren.
Ik moet bij die staat altijd denken aan een uitzending van Top-Gear. Ze reden met een roze auto door die staat, en deden alsof ze homo (Clarckson etc) waren. Die opnamen werden om veiligheidsredenen gestaakt en ze moesten maken dat ze weg kwamen. Het zijn echt nog woeste boeren in die staat.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:30 schreef Hertog_Martin het volgende:
Alabama voor Huckabee
Die hebben dan vast geen TV thuis. Zelfs in NL was dat ruim van te voren bekend.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:34 schreef MissMenita het volgende:
Mwoaaaah, hopelijk wel ja!!
-alhoewel veel Democraten in Florida bijvoorbeeld dachten dat hun primary wel meetelde, maar goed-
Met de homovlag achter James May z'n naamquote:Op woensdag 6 februari 2008 04:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik moet bij die staat altijd denken aan een uitzending van Top-Gear. Ze reden met een roze auto door die staat, en deden alsof ze homo (Clarckson etc) waren. Die opnamen werden om veiligheidsredenen gestaakt en ze moesten maken dat ze weg kwamen. Het zijn echt nog woeste boeren in die staat.
Ja, hij praat duidelijk woorden zonder ze te menen.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:37 schreef Apache4U het volgende:
Minnesota voor Obama, was dat hier al gemeld?
Ik vind Mitt trouwens echt zo'n net iets te gladde autoverkoper..
Dat straalt hij inderdaad wel een beetje uit ja. Maar zijn focus op economische onderwerpen is zoveel verstandiger dan McCain die voor politie-agent wil spelen. Niet dat de economie een politicus nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen draaien maar er zijn wel tal van economische knelpunten die opgeheven moeten worden. Ron Paul is daar de beste kanidaat voor maar Romney kan denk ik vanuit zijn achtergrond als zakenman zorgen voor stroomlijning op economisch gebied, veel meer dan McCain dat kan.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:37 schreef Apache4U het volgende:
Ik vind Mitt trouwens echt zo'n net iets te gladde autoverkoper..
Ja inderdaad.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:39 schreef Hertog_Martin het volgende:
Met de homovlag achter James May z'n naamEn wat meer toepasselijk was voor dit topic 'Hillary for president!' op een van de auto's
'nascar sucks' en 'man-love rules OK' op de anderen
Ja 87 miljoen aan de campagne uitgegeven en dat gaat dan in rook op.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:42 schreef popolon het volgende:
Romney moet haast knappen van woede om Huckabee. Wat een doorn in het oog van Romney is dat.
Als Huckabee had opgegeven had het er wel eens anders uit hebben kunnen gezien.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja 87 miljoen aan de campagne uitgegeven en dat gaat dan in rook op.Wat zouden ze eigenlijk met dat geld doen als het niet op komt?
Dat is wel zo ja, maar goed dat vind ik een zwakte-bod. Kiezers moet je wel zelf binnen halen.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:49 schreef popolon het volgende:
Als Huckabee had opgegeven had het er wel eens anders uit hebben kunnen gezien.
cnnquote:Op woensdag 6 februari 2008 04:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waar kijken jullie?
Ehm, ja, ik woon in Philadelphia, dus kijk het gewoon op tvquote:Op woensdag 6 februari 2008 04:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waar kijken jullie?
Tuurlijk maar het is graaien uit dezelfde biblebelt pot: Een dominee,een mormoon en dan heb je nog een wat liberaler persoon die de lachende derde is.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is wel zo ja, maar goed dat vind ik een zwakte-bod. Kiezers moet je wel zelf binnen halen.
Jawel hoor.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:58 schreef MissMenita het volgende:
[..]
Ehm, ja, ik woon in Philadelphia, dus kijk het gewoon op tv![]()
Is het niet op de european CNN?
Ik heb geen TV.quote:Op woensdag 6 februari 2008 04:58 schreef MissMenita het volgende:
Ehm, ja, ik woon in Philadelphia, dus kijk het gewoon op tv![]()
Is het niet op de european CNN?
En Anderson Cooperquote:Op woensdag 6 februari 2008 05:04 schreef Apache4U het volgende:
Ik kijk hier in Texas ook CNN... Wolf Bliksem ..
Is die niet van de mannenliefde?quote:
Als het zo blijft is het denk ik wel grotendeels over voor hem, jammer genoeg. Gelukkig kan alles nog veranderen, met maar een paar procent van de stemmen geteld.quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:21 schreef Apache4U het volgende:
California ziet er trouwens niet goed uit voor Obama... hij had Spaans moeten leren voordat ie aan de race begon.
Maar hij loopt achter dus daar heeft ie weinig aanquote:Op woensdag 6 februari 2008 05:25 schreef popolon het volgende:
CA is geen winner takes all dus Obama pakt er nog wel wat mee.
Maar het draait hier natuurlijk niet om of ie met opgeheven hoofd kan verliezen. Zijn de olympische spelen nietquote:Op woensdag 6 februari 2008 05:27 schreef popolon het volgende:
Tja ik sta er al weken van te kijken hoe goed hij het doet. 't Valt mij allemaal heel erg mee.
Hij brengt heel wat teweeg waar andere kandidaten veel van hebben opgepikt. Dat vind ik een goede zaak.quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:28 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Maar het draait hier natuurlijk niet om of ie met opgeheven hoofd kan verliezen. Zijn de olympische spelen niet
Opgepikt om te gebruiken in de campagnes ja. Zodra ze in functie zijn voeren ze hun eigen agenda uit.quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:30 schreef popolon het volgende:
[..]
Hij brengt heel wat teweeg waar andere kandidaten veel van hebben opgepikt. Dat vind ik een goede zaak.
He gut, politiek is ook overal hetzelfde.quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:31 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Opgepikt om te gebruiken in de campagnes ja. Zodra ze in functie zijn voeren ze hun eigen agenda uit.
Als je dat net zo goed weet als ik, waarom kaart je dan aan dat Obama veel teweeg heeft gebracht?quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:33 schreef popolon het volgende:
[..]
He gut, politiek is ook overal hetzelfde.
Pruimtabak.quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:38 schreef Apache4U het volgende:
John McCain en z'n milf..
Als ik hem zie vraag ik me altijd af wat ie daar nou links achter z'n verstandskies heeft zitten..
97quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:40 schreef NumberNine het volgende:
Nou, nou, die moeder van McCain ziet er nog best wel kwiek uit, hoe oud moet die wel niet zijn?
Het feit dat jongeren massaal stemmen is al een winst. Dat was nog nooit zo hoog en was juist de groep die het altijd lieten afweten. Nou is het even wachten tot de oude garde en hun generatie weg zijn.quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:38 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Als je dat net zo goed weet als ik, waarom kaart je dan aan dat Obama veel teweeg heeft gebracht?![]()
Die is 96quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:40 schreef NumberNine het volgende:
Nou, nou, die moeder van McCain ziet er nog best wel kwiek uit, hoe oud moet die wel niet zijn?
Dat beloofd nog wat dan voor Ron Paul. Wel jammer dat hij ook niet meer de jongste is.quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:41 schreef popolon het volgende:
Het feit dat jongeren massaal stemmen is al een winst. Dat was nog nooit zo hoog en was juist de groep die het altijd lieten afweten. Nou is het even wachten tot de oude garde en hun generatie weg zijn.
quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:46 schreef MissMenita het volgende:
Hij heeft wel 1000x charisma dan alle anderen samen!
-Obama dus he-
Utah komt er ook bij..quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:42 schreef Apache4U het volgende:
Colorado , Idaho ook in de pocket voor Obama
Hij heeft volgens mij wel gezegd dat als hij nu niet wint, hij in 2012 niet mee wil doen, omdat hij zijn kinderen uit de spotlights wil houden. Ik hoop dat ie daar op terugkomt, maar hij lijkt me nogal een man van zijn woord. Daarom hoop ik dubbel dat ie het nu wel wordt.quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:45 schreef Hertog_Martin het volgende:
Obama is wel jong nog, die kan de komende 4 electies meedoen
quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:49 schreef NumberNine het volgende:
[..]
Hij heeft volgens mij wel gezegd dat als hij nu niet wint, hij in 2012 niet mee wil doen, omdat hij zijn kinderen uit de spotlights wil houden. Ik hoop dat ie daar op terugkomt, maar hij lijkt me nogal een man van zijn woord. Daarom hoop ik dubbel dat ie het nu wel wordt.
Dat heeft 'ie wel zo laten weten. Maar wie weet.quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:49 schreef NumberNine het volgende:
[..]
Hij heeft volgens mij wel gezegd dat als hij nu niet wint, hij in 2012 niet mee wil doen, omdat hij zijn kinderen uit de spotlights wil houden. Ik hoop dat ie daar op terugkomt, maar hij lijkt me nogal een man van zijn woord. Daarom hoop ik dubbel dat ie het nu wel wordt.
Ohja, 2012 (fucking deja vu nu niet normaal) vergaat de wereld, dus dat betekend dat degene die dit jaar president wordt ws. voor de vernietiging van de wereld zorgt, zal dus obama wel niet wordenquote:Op woensdag 6 februari 2008 05:50 schreef popolon het volgende:
En anders 2016 of 2020, als de wereld dan nog bestaat.
Het is denk ik McCain die op de beruchte knop gaat drukken.quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:52 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Ohja, 2012 (fucking deja vu nu niet normaal) vergaat de wereld, dus dat betekend dat degene die dit jaar president wordt ws. voor de vernietiging van de wereld zorgt, zal dus obama wel niet worden
Zie het zo gebeurenquote:Op woensdag 6 februari 2008 05:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is denk ik McCain die op de beruchte knop gaat drukken.
Vakantiequote:Op woensdag 6 februari 2008 05:55 schreef Apache4U het volgende:
wow, zitten er hier nog mensen online die in Nederland zitten?? Succes met werken morgen (vandaag)
Qua charisma en welsprekendheid ligt hij inderdaad vele mijlen voor op elke andere presidentskandidaat van welke partij dan ook. Jammer dat hij inderdaad nog niet zo lang bezig is, want heel veel mensen kiezen denk ik vooral voor Clinton omdat ze een bekende naam is.quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:56 schreef Hertog_Martin het volgende:
Bij elke speech groeit die gast populairder, jammer dat bijna alle primaries vandaag zijn. Als er 10 vandaag waren en 10 morgen zou ie het bij die 10 van morgen nog beter doen door de velen kijkers vandaag
Ikke ook.quote:
quote:Op woensdag 6 februari 2008 05:52 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ohja, 2012 (fucking deja vu nu niet normaal) vergaat de wereld, dus dat betekend dat degene die dit jaar president wordt ws. voor de vernietiging van de wereld zorgt, zal dus obama wel niet worden
49-48 voor obama!quote:Op woensdag 6 februari 2008 06:12 schreef Hooghoudt het volgende:
Maar 49-49 in Missouri nu!
10% Edwardsquote:Op woensdag 6 februari 2008 06:17 schreef Hooghoudt het volgende:
Maar 55-33 in CA, dan blijft er nog 12 over, waar stemmen die dan op? Blanco?
Early voting.quote:Op woensdag 6 februari 2008 07:20 schreef Hertog_Martin het volgende:
Waarom krijgt Edwards nog 10% daar trouwens? Hij is toch al out? Is in het nadeel van Obama want grotendeel van die stemmen zou anders naar Obama zijn gegaan denk ik. Edwards prees Obama ook aan. Dan was het iets van 55/45 geweest
Clinton heeft 13 miljoen in de kas.quote:
Nuja, op een gegeven moment is er een grens. Of die 19 miljoen extra nog echt zoveel uit gaat maken betwijfel ik. Je hebt wel een minimum bedrag nodig om iedereen te bereiken maar met 3x meer geld ben je niet 3x beter afquote:Op woensdag 6 februari 2008 07:36 schreef maartena het volgende:
[..]
Clinton heeft 13 miljoen in de kas.
Obama 32 miljoen.
Dus hij kan veel beter campagne voeren
Omdat stemmen nooit van kandidaat kunnen wisselen. Die 10% van de stemmen zal Obama nooit krijgen.quote:Op woensdag 6 februari 2008 07:36 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ah, dus Obama aanhangers als ik kunnen nog hopen op dat die 10% van Edwards naar Obama gaat![]()
Vreemd dat ze dat op CNN niet aankaarten.
Ook dat valt mee. Het hangt er vanaf hoeveel gedelegeerden er te verdienen zijn.quote:Op woensdag 6 februari 2008 06:30 schreef Hertog_Martin het volgende:
In elke county van CA ligt Obama ver achterVandaag verdubbelt door CA z'n achterstand misschien wel
quote:Balkenende hekelt steun Bos voor Obama
ANP
gepubliceerd op 06 februari 2008 08:22, bijgewerkt op 6 februari 2008 08:27
DEN HAAG - Premier Balkenende heeft vicepremier Wouter Bos op zijn vingers getikt omdat de PvdA'er zijn voorkeur heeft uitgesproken voor Barack Obama, de Democratische presidentskandidaat in de Verenigde Staten.
‘Het Nederlandse kabinet heeft geen voorkeur voor een Amerikaanse presidentskandidaat. En dat geldt ook voor de leden van het kabinet’, zegt Balkenende in De Telegraaf. Zijn woordvoerder heeft woensdag deze uitlating bevestigd.
Dinsdag noemde Bos Obama ‘het meest inspirerend’. Maar in zijn wekelijkse gesprek met tv-zender RTL Z zei de minister van Financiën te verwachten dat de Democratische kandidaat Hillary Clinton meer kans maakt tegen de Republikeinse favoriet John McCain, omdat die laatste Obama in een rechtstreeks duel zal wegzetten als extreem links.
De keuze voor een Democraat of Republikein in het Witte Huis kan voor Nederland wel verschil maken, benadrukte Bos. Democraten hebben volgens hem de meeste neiging maatregelen te nemen om hun eigen economie te beschermen, wat schadelijk is voor de wereldhandel en dus ook voor Nederland.
Daar staat volgens Bos tegenover dat Democraten waarschijnlijk meer willen samenwerken met Europese landen en minder snel militair zullen optreden in een ander land.
Oh. In dat geval is Obama beetje slachtoffer van early voting. Geheid dat hij het leeuwendeel van de Edwards-stemmers had gehad.quote:Op woensdag 6 februari 2008 08:42 schreef NJ het volgende:
[..]
Omdat stemmen nooit van kandidaat kunnen wisselen. Die 10% van de stemmen zal Obama nooit krijgen.
Alleen als Edwards in sommige districten een meerderheid haalt (en dat gaat niet gebeuren) dan zou hij die gedelegeerden die hij daarmee wint over kunnen zetten naar Obama. ALS hij besluit om Obama te steunen.
Edwards had vooral de blanke middenklasse achter zich staan.quote:Op woensdag 6 februari 2008 08:48 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
Oh. In dat geval is Obama beetje slachtoffer van early voting. Geheid dat hij het leeuwendeel van de Edwards-stemmers had gehad.
Waar kun je dat zien?quote:Op woensdag 6 februari 2008 08:53 schreef NJ het volgende:
[..]
Edwards had vooral de blanke middenklasse achter zich staan.
Als ik zo even naar de exit-polls van CNN kijk is het merendeel van die kiezers richting Hillary gegaan.
Het nadeel dat Obama heeft gehad met het early-voting is dat ten tijde van die 20-29 januari Clinton nog zo'n 10 punten op hem voorstond, terwijl de laatste polls van maandag laten zien dat ze op dat moment beide ongeveer gelijk op trokken. Maar een groot deel van die early voters hebben op Clinton gestemd. Vanwege de voorsprong die ze toen had en vanwege het feit dat de Clinton campagne er op gehamerd heeft dat mensen moesten gaan early voten. Slim gespeeld, uiteindelijk.
Jammer. Maar niets bijzonders. Iedereen had al verwacht dat Hillary Calafornië zou winnen, dus hij heeft niets verloren.quote:Op woensdag 6 februari 2008 08:56 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ook dat nog ja, Obama word met de dag populairder. Dus hoe ouder de stem, hoe minder in zijn voordeel. En dat net bij de grootste staat
Het totaal van Clinton en Obama samen moet uitkomen op iets van 2250 na vandaag (gisteren). Dus er komen nog een heleboel resultaten binnen.quote:Op woensdag 6 februari 2008 09:10 schreef matthijst het volgende:
Iemand enig idee: http://edition.cnn.com/ELECTION/2008/
Die 689 en 581 delegates. Is dat alleen van de bevestigde (dus 100% getelde) staten?
En zo ja, is er al een verwachte eindstand te zien ergens (qua delegates) na vandaag adhv. de percentages tot dusver?
De exitpolls lieten juist verassend genoeg zien dat de hispanics en vooral aziaten veruit voor Clinton zijn, niet voor Obama.quote:Op woensdag 6 februari 2008 09:06 schreef NJ het volgende:
[..]
Ook vandaag heeft hij van de caucussen alleen New Mexico nog niet gewonnen, maar gezien de enorme hoeveelheid kiezers van Spaanse afkomst is het ook daar al een overwinning dat het too close to call is.
Het is dus nog voor geen van beide duidelijk, maar in mijn mening heeft Obama het meeste voordeel van de route die er nu aankomt.
De popular vote winnen is zelfs nog geen garantie dat je de staat qua delegates wint; Clinton won bijv. de popular vote in Nevada, maar Obama kaapte daar de meeste delegates weg.quote:Op woensdag 6 februari 2008 08:44 schreef NJ het volgende:
[..]
Ook dat valt mee. Het hangt er vanaf hoeveel gedelegeerden er te verdienen zijn.
Zij dat er twee, dan kan Hillary het district winnen met 75% en dan nog krijgen ze allebei één gedelegeerde. Zijn het er meer dan twee, dan wordt het een stuk ingewikkelder. Het punt is dat ze waarschijnlijk nog steeds grotendeels gelijk op zullen gaan.
Dat verschil zag ik inderdaad ook. Ik vraag mij af wat precies het nut van superdelegates is? Dat zijn toch gewoon oud-partijleden/presidenten etc?quote:Op woensdag 6 februari 2008 10:19 schreef Reya het volgende:
Obama is wel wat ingelopen. Clinton heeft haar voorsprong nu nog uitsluitend te danken aan superdelegates. Bij een aantal staten (Illinois, Georgia en Minnesota bijvoorbeeld) kan hij zijn achterstand nog wat weten terug te brengen, maar omgekeerd kan Clinton haar voorsprong nog fors uitbreiden doordat er nog geen verdeling van delegates in California is bevestigd.
Zodat het gepeupel niet te veel macht krijgt, lijkt mij.quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:46 schreef 6liNes het volgende:
Ik vraag mij af wat precies het nut van superdelegates is?
Vooral congresleden, gouverneurs en andere partijleden op hoge verkozen posities. Superdelegates zijn afaik ingesteld om de grote tenoren binnen een partij wat meer invloed te geven in het nominatieproces.quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:46 schreef 6liNes het volgende:
[..]
Dat verschil zag ik inderdaad ook. Ik vraag mij af wat precies het nut van superdelegates is? Dat zijn toch gewoon oud-partijleden/presidenten etc?
Maar door de superdelegates!quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:56 schreef TheVulture het volgende:
er is een gat van zo'n 100 kiesmannenClinton.
http://edition.cnn.com/quote:Democrats Needed to Win = 2,025
Candidate Pledged Superdels. Total
Clinton 632 193 825
Obama 626 106 732
Dat maakt toch geen kont uit, ze zijn net zo belangrijk als die 'normale' delegates:quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:59 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maar door de superdelegates!
[..]
http://edition.cnn.com/
Waarom is dat verrassend? Clinton doet het al tijden lang beter bij Latino's dan Obama.quote:Op woensdag 6 februari 2008 09:24 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
De exitpolls lieten juist verassend genoeg zien dat de hispanics en vooral aziaten veruit voor Clinton zijn, niet voor Obama.
Ik begreep gister op de radio dat er een grote groep "nieuwe" latinostemmers is vergeleken met eerder.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:10 schreef Morendo het volgende:
[..]
Waarom is dat verrassend? Clinton doet het al tijden lang beter bij Latino's dan Obama.
Maar superdelegates kunnen makkelijk van voorkeur veranderen wanneer er een duidelijke winnaar is. Ze zitten nu inderdaad wel in de situatie dat de superdelegates belangrijk beginnen te worden, maar de race is nog lang, dus er kan nog vanalles gebeuren.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:03 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat maakt toch geen kont uit, ze zijn net zo belangrijk als die 'normale' delegates:
http://en.wikipedia.org/wiki/Superdelegate
Dat is waar, maar dat zegt natuurlijk wel dat Obama onder het "gewone" volk, het volk dat op presidenten stemt, evenveel steun heeft als (en waarschijnlijk volgens mij op het moment zelfs méér dan) Clinton, iets waar de 500 superdelegates, die nog moeten beslissen, rekening mee zullen houden. Oftewel: het ziet er op de lange termijn iets beter uit voor Obama dan voor Clinton. Lijkt mij.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:03 schreef TheVulture het volgende:
Dat maakt toch geen kont uit, ze zijn net zo belangrijk als die 'normale' delegates:
Dacht dat Obama daar verder ook geen campagne had geveord, Clinton wel?quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:06 schreef TheVulture het volgende:
Florida is natuurlijk ook een dramatisch verhaal voor Clinton, dik gewonnen maar hij telt totaal niet mee....
Mensen die nét over de grens zijn getrokken? Wat bedoel je daar nou mee.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik begreep gister op de radio dat er een grote groep "nieuwe" latinostemmers is vergeleken met eerder.
Ik denk dat dat mee gaat vallen.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:20 schreef Morendo het volgende:
Het wordt sowieso nog een bloedige strijd tussen Obama en Clinton.
Zeer zeker niet. Er is niemand die zegt 'oeh, Clinton of Obama is wel erg gemeen geweest, laat ik dan maar op McCain stemmen'. Wel, er zullen er ongetwijfeld wat zijn, maar het zal verwaarloosbaar zijn. Hij zal daarom dus geen lachende derde worden: het zal niet bloederig worden en als dat wel gebeurt, dan maakt het niet uit (50% -van de Democraten- stemt nu bijvoorbeeld op een kandidaat, maar 80% vindt de andere vrijwel net zo goed). Ja, je hebt het dan over onafhankelijken, maar het wordt niet bloederig.quote:Met als lachende derde: John McCain.
Tegelijkertijd besteden de Democraten dan meer aandacht aan elkaar dan aan McCain.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:29 schreef du_ke het volgende:
Juist als de strijd tussen Obama en Clinton nog even spannend blijft kan dat voor extra mediaaandacht zorgen waardoor McCain wat ondersneeuwt.
Qua reguliere delegates heeft Clinton er ook meer dan Obama op het moment: 632 tegen 626quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:15 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat is waar, maar dat zegt natuurlijk wel dat Obama onder het "gewone" volk, het volk dat op presidenten stemt, evenveel steun heeft als (en waarschijnlijk volgens mij op het moment zelfs méér dan) Clinton, iets waar de 500 superdelegates, die nog moeten beslissen, rekening mee zullen houden. Oftewel: het ziet er op de lange termijn iets beter uit voor Obama dan voor Clinton. Lijkt mij.
Ja. Dat is nagenoeg evenveel en betreft alle verkiezingen tot nu toe. Obama zit in de lift en er moeten nog twintig staten stemmen: dat is allemaal in zijn voordeel.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:35 schreef TheVulture het volgende:
Qua reguliere delegates heeft Clinton er ook meer dan Obama op het moment: 632 tegen 626
Ik denk dat-ie het laatste debat juist te concreet was.quote:Obama zal onderhand toch ook wel iets concreter moeten gaan worden met zijn plannen dan continu roepen dat "the time for change has come"
Scorebord voorverkiezingen 6-02-08quote:Op woensdag 6 februari 2008 08:37 schreef borisz het volgende:
Ergens een tussenstand qua gedelegeerden nu ?
edit:
Bij de voorverkiezingen moeten de kandidaten zoveel mogelijk gedelegeerden bij elkaar sprokkelen voor de conventies. De tussenstand van 6 februari, 08.15 uur.
Democraten (benodigd: 2025)
Hillary Clinton: 675
Barack Obama: 541
John Edwards: 26
Republikeinen (benodigd: 1191)
John McCain: 514
Mitt Romney: 177
Mike Huckabee: 122
Ron Paul: 11
bron NOS.nl/Amerika kiest
Ik denk dat Clinton qua economische denkbeelden een heel stuk helderder en beter is dan Obama op dit moment... Het is meer een soort van Oblalalama: veel geschreeuw, weinig wolquote:Op woensdag 6 februari 2008 13:26 schreef pberends het volgende:
Ron Paul.
Obama.
Het is weer duidelijk dat de Amerikanen weer helemaal niets geleerd hebben van 8 jaar Bush. Ik wens ze veel succes bij de komende financiële crisis en de val van de dollar onder leiding van Clinton of McCain.
Zijn er nog ergens peilingen van die grote staten?quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:44 schreef popolon het volgende:
Obama prima gedaan.Loopt nog steeds in op Clinton en er komen nog een aantal 'grote' staten.
Idd, wordt een wel zooooo moe van dat eeuwige geblaat van Clinton: dat zij degene is die meteen aan de bak kan omdat ze de weg weet...quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:35 schreef SpaRood het volgende:
Een president hoeft niet alles te weten. Een goede president is iemand die mensen achtig zich weet te krijgen en de bevolking kan verenigen. Dat kan Obama beter dan Clinton.
vriendjes van billquote:Op woensdag 6 februari 2008 14:10 schreef matthijst het volgende:
Tsja, die verrekte Super Delegates kosten 'm de kop
Ja je kan wel inmiddels voorzichtig stellen dat Clinton deze slag heeft gewonnen.quote:Op woensdag 6 februari 2008 14:24 schreef Majar het volgende:
In feite heeft Clinton het qua 'volks'stemmen wel beter gedaan. Obama stond voor Super Tuesday met deze stemmen voor en Clinton staat nu hierin voor. Dus als je alle peilingen van de afgelopen week wegdenkt, heeft ze het op Super Tuesday in principe beter gedaan dan Obama (lijkt me).
636 tegenover 626 nu.quote:Op woensdag 6 februari 2008 14:36 schreef popolon het volgende:
Ik snap al dat negatieve niet zo, er zijn 4,050 delegates te verdelen.
Hillary heeft er 582, Obama 540+ of zoiets. Superdelegates zijn er niet teveel en kan ook nog alle kanten op.
Obama komt bijna vanuit het niets en is nu een serieuze kanshebber. Zo kun je het ook zien natuurlijk.
Ja.quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:23 schreef Majar het volgende:
Aanstaande zaterdag en volgende week dinsdag zijn er ook nog wat grote staten binnen te halen, zoals Washington, Virginia, Maryland en Louisiana. Zijn er al ergens recente peilingen van deze staten te vinden?
het duurt eigenlijk wel vollop lang, heeft obama trouwens new mexico gewonnen?quote:Op woensdag 6 februari 2008 15:22 schreef Hertog_Martin het volgende:
En Obama op 42% in CA...
52% clinton.
Hopelijk komt Obama nog een procentje hoger, 93% is nu bekend.
Volgens CNN staat met 92% getelde stemmen Obama op 49% en Clinton op 48%. Clinton heeft wel 13 deg. en Obama 12.quote:Op woensdag 6 februari 2008 15:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
het duurt eigenlijk wel vollop lang, heeft obama trouwens new mexico gewonnen?
Waar Obama de popular vote wint krijgt ie of gelijk, of klein beetje meer of soms zelfs MINDER delegates... op enkele uitzonderingen na. En Clinton wint weinig staten maar wel precies de grote krakers als new york en californiaquote:Op woensdag 6 februari 2008 15:39 schreef Majar het volgende:
Via CNN zijn de deg. en % bij te houden, want er wordt nog steeds geteld.
Democraten: http://edition.cnn.com/EL(...)lts/scorecard/#val=D
Republikeinen: http://edition.cnn.com/EL(...)lts/scorecard/#val=R
Is dat niet zo met alle politici?quote:Op woensdag 6 februari 2008 15:37 schreef MrX1982 het volgende:
Mocht hij het worden, wat ik betwijfel vraag ik me af in hoeverre hij het kan omzetten in daden. Een mooi verhaal is een maar het in de praktijk brengen is twee. Kan eindigen in een deceptie.
In zekere zin wel maar Obama schept wel een hele hoop verwachtingen. Hij heeft het eigenlijk alleen maar over veranderingen. Nu zijn veranderingen in dat land ook wel nodig ook. Zowel intern als hoe het zich opstelt naar de rest van de wereld. Maar je moet ook wel realistisch blijven en waken voor een te idealistische voorstelling van zaken.quote:Op woensdag 6 februari 2008 15:49 schreef du_ke het volgende:
Is dat niet zo met alle politici?
Hij krijgt wel een heel ambetenarenapparaat achter zich staan natuurlijk.
De Clintons lopen natuurlijk al wat langer rond in de partij en zullen wat meer vrienden hebben. Maar dat verschil is echt nog wel goed te maken.quote:Op woensdag 6 februari 2008 15:55 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Clinton krijgt bijna 200 superdelegates waar Obama er rond de 100 krijgt. Voor 100 delegates verschil moet je toch knap wat staten terugwinnen zeg
waarom duurt het zo lang dan?quote:Op woensdag 6 februari 2008 16:19 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ja, er zijn pas 50% van de delegates vergeven en Obama heeft momentum
50% zal vergeven zijn na vandaag, de komende maanden komen er nog meer primaries.... zie de OPquote:Op woensdag 6 februari 2008 16:26 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
waarom duurt het zo lang dan?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | Democrats Needed to Win = 2,025 Candidate Pledged Superdels. Total Clinton 590 193 783 Obama 603 106 709 Republicans Needed to Win = 1,191 Candidate Pledged Unpl. RNC Total McCain 542 17 559 Romney 256 9 265 Huckabee 166 3 169 |
Clinton wel idd. Er waren veel reclame spotjes van Clinton in Florida, van de andere Democratische kandidaten waren er nauwelijks spotjes, Florida telt toch niet mee. Alhoewel Florida niet mee telt, het is meer een soort van symbool overwinning geweest voor Clinton.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:15 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dacht dat Obama daar verder ook geen campagne had geveord, Clinton wel?
nee dat bedoelde ik niet dat snap ik wel maar ik begrijp niet waarom ze nu naan het tellen en berekenen zijn over super tuesday dat moet toch wel klaar zijn na 13 uur.quote:Op woensdag 6 februari 2008 16:29 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
50% zal vergeven zijn na vandaag, de komende maanden komen er nog meer primaries.... zie de OP
Kromme vergelijking. De SP zit ook niet in de coalitie, dus hoe kan de SP zijn verhalen tot daden maken?!quote:Op woensdag 6 februari 2008 15:58 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
In zekere zin wel maar Obama schept wel een hele hoop verwachtingen. Hij heeft het eigenlijk alleen maar over veranderingen. Nu zijn veranderingen in dat land ook wel nodig ook. Zowel intern als hoe het zich opstelt naar de rest van de wereld. Maar je moet ook wel realistisch blijven en waken voor een te idealistische voorstelling van zaken.
De SP hier heeft ook de mooiste verhalen maar tot nu toe is het bij verhalen gebleven. Nu is het niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk vanwege het tweepartijen stelsel in Amerika maar toch wel een beetje.
Volgens mij zit Californie daar nog niet bij... delegates staan daar weer op 0 op cnn.comquote:
Omdat de stemmen nog steeds worden geteld, en de delegates dus ook verschuiven.quote:Op woensdag 6 februari 2008 17:17 schreef pfaf het volgende:
[..]
[..]
Waarom verwijderen ze delegates?
Weet ik niet hoor. Het verschil vind ik wel erg groot, het is 42% om 52%....quote:Op woensdag 6 februari 2008 17:19 schreef Stratos het volgende:
Obama had California kunnen winnen als honderdduizenden mensen niet eerder hun ballot hadden verzonden.
Obama kwam pas in de laatste week van januari en begin februari op stoom in Californie, maar toen hadden al veel mensen gestemd, toen was zelfs Edwards nog in de race, en niemand wist precies over Obama. De peilingen die een overwinning voor Obama hadden verwacht in Californie, zouden uitkomen als iedereen gisteren had gestemd!
Hoe bedoel je dat? Verschuiven?quote:Op woensdag 6 februari 2008 17:21 schreef Stratos het volgende:
[..]
Omdat de stemmen nog steeds worden geteld, en de delegates dus ook verschuiven.
quote:Hillary Clinton
Pledged: 590
Superdelegates: 193
Total: 783
Barack Obama
Pledged: 603
Superdelegates: 106
Total: 709
En met de commentator ook eens. Hoe meer tijd er is, hoe beter Obama het gaat doen. Het valt op dat Obama het beter doet dan Hillary in de caucus staten. Staten als Louisiana, Maryland en DC zijn makkelijk te winnen voor Obama.quote:Op woensdag 6 februari 2008 17:27 schreef Morendo het volgende:
Een politiek commentator van CNN zei gisteren dat als Obama minder dan 100 gedelegeerden acher stond na sper-tuesday, dat het dan een goed resultaat was voor hem was. Zeker als je de staten die nog moeten komen in ogenschouw neemt.
Je moet er denk ik wel sterk rekening mee houden dat de oost en westkust voor Clinton is.quote:Op woensdag 6 februari 2008 17:27 schreef Morendo het volgende:
Een politiek commentator van CNN zei gisteren dat als Obama minder dan 100 gedelegeerden acher stond na sper-tuesday, dat het dan een goed resultaat was voor hem was. Zeker als je de staten die nog moeten komen in ogenschouw neemt.
Hoe zou dat kunnen eigenlijk dat Obama het goed doet in de caucus staten?quote:Op woensdag 6 februari 2008 17:37 schreef Stratos het volgende:
[..]
En met de commentator ook eens. Hoe meer tijd er is, hoe beter Obama het gaat doen. Het valt op dat Obama het beter doet dan Hillary in de caucus staten. Staten als Louisiana, Maryland en DC zijn makkelijk te winnen voor Obama.
Maine is een caucus staat zou ook naar Obama kunnen gaan.
Ook de staten Montana, Oregon, Vermont zouden naar Obama kunnen.
Ik vrees wel voor Texas, Pennsylvania en in mindermate Ohio (juist de drie overgebleven grote staten). Ik denk dat Obama meer tijd en geld in die staten moet steken, wil hij de grote leiding van HIllary in die staten naderen of zelfs verslaan.
Vooral in Texas moet hij de latinos zeer goed aanspreken. Maar blanke Texanen hebben over het algemeen een hekel aan de Clintons.
Strategisch kan Obama deze race zeker winnen. Hij heeft nu de tijd, behoorlijk meer geld dan Hillary en hij gaat nu ook meer in op de zaken.
Heb je daar een bron van?quote:Op woensdag 6 februari 2008 17:48 schreef Stratos het volgende:
Obama heeft 32 miljoen dollar opgehaald in Januari, Hillary bijna de helft daarvan in hetzelfde periode. Clinton heeft al een groot deel van haar geld spendeert. Waarom denk je dat Hillary gisteren aan de media heeft opgeropen tot een debat per week met Obama? Zij heeft weinig geld over voor tv spotjes en andere advertenties.
In de caucus staten wordt er in groepjes (gathering) uitvoerig over de kandidaten besproken. En men probeert dan de meerderheid in de groepje te overtuigen waarom de ene kandidaat beter is dan de ander. Daarna volgt er een stem ronde voor de beste kandidaat.quote:Op woensdag 6 februari 2008 17:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoe zou dat kunnen eigenlijk dat Obama het goed doet in de caucus staten?
Overigens is het niet waar dat Obama meer geld dan Clinton heeft. Volgens de website van CNN althans.
quote:Op woensdag 6 februari 2008 17:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van?
Daarbij moet je niet vergeten dat naast de kandidaat ook de Democratische partij en actiegroepen donaties krijgen. En die zijn meestal op de hand van Clinton.
Hij weet het allemaal erg mooi te brengen en met veel show eromheen. Dat kan je ook wel overlaten aan die Amerikanenquote:Op woensdag 6 februari 2008 16:04 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ja heb je gelijk in MrX1982. Hij geeft in z'n speeches wel aan dat verandering niet zomaar komt, dat dat lang gaat duren, dat er fouten gemaakt zullen worden etc en daarbij het land oproept om zich allen ervoor in te zetten. 'We are what we have been waiting for' vond ik wel een mooie uitspraak gisteren.
Je kunt beter geld steken in je eigen bevolking dan in een verloren oorlog in Irak of Afghanistan. Dat is zeker het geval. Mocht hij president worden en een betaalbare healthcare voor iedereen weten te bewerkstelligen zou ik dat erg knap vinden. Nog even los van het feit of het echt noodzakelijk is.quote:Maar idd, mensen gaan geloven in een grote verandering onder Obama, terwijl je als president in tijden van recessie in 4, maar ook in 8 jaar, niet zoveel kan bewerkstelligen. Healthcare voor iedereen, prima, maar degene die de portemonnee beheert zal niet meewerken. Maar Obama is wel het type denk ik dat zoiets heeft van, we laten onze national debt oplopen door oorlogsuitgaven, dat mag niet meer, als we geen keus hebben dan het te laten oplopen, laten we dat dan doen met uitgaves aan jullie, het volk, met healthcare voor iedereen.
Waar komt het electorale gewin van de SP vandaan bij de vorige verkiezingen? Veel mooie verhalen en idealisme. In Amerika zitten ze nu toch middenin de verkiezingsstrijd en is Obama nog geen president?quote:Op woensdag 6 februari 2008 16:40 schreef Stratos het volgende:
[..]
Kromme vergelijking. De SP zit ook niet in de coalitie, dus hoe kan de SP zijn verhalen tot daden maken?!
De politieke metamorfose van linkse gouverneur naar dé conservatieve kandidaat voor de Republikeinen kwam wellicht een beetje ongeloofwaardig over?quote:Op woensdag 6 februari 2008 18:17 schreef Monidique het volgende:
Ik ben wel teleurgesteld in Romney. Mitt Romney had zoveel geld en is wat standpunten betreft misschien net ietsje conservatiever dan McCain, de McCain met zijn softe ideeën, die Democraat wilde worden en vaak samenwerkt met liberals. Zonde, dat had Romney kunnen winnen.
Romney linksquote:Op woensdag 6 februari 2008 19:27 schreef Morendo het volgende:
[..]
De politieke metamorfose van linkse gouverneur naar dé conservatieve kandidaat voor de Republikeinen kwam wellicht een beetje ongeloofwaardig over?
Kerel waarom ben jij zo verbitterd en bekrompen? Ben je ooit verkracht door Hans Wiegel ofzo?quote:Op woensdag 6 februari 2008 19:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Romney links![]()
Het moet niet veel gekker worden bij de rechtse Fokkertjes.
Verbitterd en bekrompen? BEKROMPEN? Ik verbaas me er juist over hoe dit forum af wijkt van de rest van Nederland. Hier lijkt het politieke centrum wel 2 kilometer verderop te liggen.quote:Op woensdag 6 februari 2008 20:01 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Kerel waarom ben jij zo verbitterd en bekrompen? Ben je ooit verkracht door Hans Wiegel ofzo?
Als gouverneur was hij voor Republikeinse begrippen toch 'links'? Hoe denk je anders te kunnen winnen in wellicht wel de meest 'liberal' staat van de VS. Ik weet dat links-extremisten niet bekend staan om hun inlevingsvermogen, maar probeer het tenminste.quote:Op woensdag 6 februari 2008 19:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Romney links![]()
Het moet niet veel gekker worden bij de rechtse Fokkertjes.
Ik bedoel dat je over het algemeen nogal eenzijdig, om niet te zeggen dogmatisch, overkomt.. Ja je bent links en alles dat je als rechts ziet vind je vreselijk, we snappen het!quote:Op woensdag 6 februari 2008 20:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Verbitterd en bekrompen? BEKROMPEN? Ik verbaas me er juist over hoe dit forum af wijkt van de rest van Nederland. Hier lijkt het politieke centrum wel 2 kilometer verderop te liggen.
Niet wellicht, Massachusetts is zonder twijfel de meest liberale (Amerikaans liberaal) staat van de VS, en Romney's aanpak van healthcare daar was duidelijk links voor Amerikaanse en zeker Republikeinse begrippen. Het is moeilijk te zeggen hoe links of rechts hij nou precies is gezien zijn geflip-flop, maar als hij zegt dat hij rechts-conservatief is neem ik dat ook met een korreltje zout...quote:Op woensdag 6 februari 2008 20:15 schreef Morendo het volgende:
[..]
Als gouverneur was hij voor Republikeinse begrippen toch 'links'? Hoe denk je anders te kunnen winnen in wellicht wel de meest 'liberal' staat van de VS. Ik weet dat links-extremisten niet bekend staan om hun inlevingsvermogen, maar probeer het tenminste.
http://www.politico.com/news/stories/0208/8363.htmlquote:Hillary Clinton survived a Super Tuesday scare. But there are five big reasons the former first lady should be spooked by the current trajectory of the campaign.
Longtime Clinton friends say she recognizes the peril in careening between near-death primary night experiences and small-bore victories.
Although the friends did not have details, they believe she may go ahead with the campaign shake-up she had been planning just before her surprise victory in New Hampshire.
Her team is girding for trench warfare, telling reporters that the nomination will not be decided until at least the Pennsylvania primary on April 22, if then.
Clinton aides told reporters on a conference call today that the Democratic Party’s complex delegate allocation rules mean that neither candidate is likely to take a sizable lead in the foreseeable future.
While Clinton’s campaign gloated about having the most total delegates for the cycle so far, her staff nevertheless recognizes that Super Tuesday was no triumph. Here’s why:
1. She lost the delegate derby. Pure and simple, this is a war to win delegates, one that might not be decided until this summer’s Democratic convention.
And when the smoke cleared this morning, it appeared that Barack Obama had ended up with slightly more delegates in the 22 states.
Obama’s campaign says the senator finished ahead by 14 delegates.
With results still coming in, Clinton’s campaign says the candidates finished within five or six delegates of each other. Either way, Super Tuesday was essentially a draw.
Clinton may still hold the edge overall, but Obama is closing in rapidly.
2. She essentially tied Obama in the popular vote. Each won just over 7.3 million votes, a level of parity that was unthinkable as recently as a few weeks ago.
At the time, national polls showed Clinton with a commanding lead — in some cases, by 10 points or more. That dominance is now gone.
One reason is that polls and primary results reveal that the more voters get to know Obama, the more they seem to like him.
This is especially troubling for Clinton since the schedule slows dramatically now and a full month will pass before the next big-state showdown.
All of this allows candidates ample time to introduce themselves to voters in each state — which plays to Obama’s core strengths.
3. She lost more states. Obama carried 14 states, six more than Clinton, and showed appeal in every geographical region.
His win in bellwether Missouri was impressive by nearly every measure, marked by victories among men and women, secular and churchgoing voters, and urban and suburban voters.
4. She lost the January cash war. Money chases momentum, so Obama crushing’s 2-to-1 fundraising victory last month is revealing.
He raised more than $31 million; Clinton raised less than $14 million. The implication is hard to ignore: Democratic activists and donors are flocking to Obama at a pace that could have a profound effect on the race going forward.
5. The calendar is her enemy. Now that more than half the states have weighed in, there is a fairly predictable formula for determining who is most likely to win the upcoming contests.
In caucus states, Obama’s organizational strength shines: He has won seven of eight. Up next are three more caucus states, Washington, Nebraska and Maine.
Obama also runs tremendously well in states with large African-American populations, another promising sign since next Tuesday’s three primaries are in the District of Columbia, Maryland and Virginia — all of which have significant percentages of black voters.
Then comes another caucus state, Hawaii, where Obama is viewed as a native son.
The bottom line is that it figures to be another month before Clinton hits a stretch of states — places like Ohio and Pennsylvania — where she will be strongly favored to win.
So it couldn’t be any clearer as to why the supposedly inevitable candidacy is anything but — even when she’s supposedly winning.
Op het moment is hij wel vrij rechts en conservatief. Vooral om zichzelf te positioneren tegenover McCain. Maar ik reageerde op iemand die het zo teleurstellend vond dat Romney het zo slecht deed. Dat flip-flop gedoen, gecombineerd met zijn gladde uitsraling doen hem nu eenmaal geen goed. Hier een uitstekend voorbeeld van zijn gedraai:quote:Op woensdag 6 februari 2008 20:32 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Niet wellicht, Massachusetts is zonder twijfel de meest liberale (Amerikaans liberaal) staat van de VS, en Romney's aanpak van healthcare daar was duidelijk links voor Amerikaanse en zeker Republikeinse begrippen. Het is moeilijk te zeggen hoe links of rechts hij nou precies is gezien zijn geflip-flop, maar als hij zegt dat hij rechts-conservatief is neem ik dat ook met een korreltje zout...
je denkt misschien teveel in 'links' en 'rechts'.quote:Op woensdag 6 februari 2008 20:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Verbitterd en bekrompen? BEKROMPEN? Ik verbaas me er juist over hoe dit forum af wijkt van de rest van Nederland. Hier lijkt het politieke centrum wel 2 kilometer verderop te liggen.
Nog even en alles wat collectivistischer van Ron Paul ligt wordt als links bestempeld
Obama had moeten winnen in Californië, nu blijven ze beide volop in de race.quote:Op woensdag 6 februari 2008 23:12 schreef Hertog_Martin het volgende:
Ja, alleen jammer dat clinton juist in de staten met veel delegates weer favoriet is.
Maar obama heeft nog alle kans idd
Worden lange 9 maanden, als een zwangerschap
Mitt Romney is de meest conservatieve van de overgebleven kandidaten. Ben bang dat zijn verleden in het bedrijfsleven hem nu parten speelt. Er zijn nogal wat mensen die hem onterecht associeren met big oil (die verwarren hem met het broertje van Dick Cheney).quote:Op woensdag 6 februari 2008 20:32 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Niet wellicht, Massachusetts is zonder twijfel de meest liberale (Amerikaans liberaal) staat van de VS, en Romney's aanpak van healthcare daar was duidelijk links voor Amerikaanse en zeker Republikeinse begrippen. Het is moeilijk te zeggen hoe links of rechts hij nou precies is gezien zijn geflip-flop, maar als hij zegt dat hij rechts-conservatief is neem ik dat ook met een korreltje zout...
Nee, dat maakt een totaal van 1608 terwijl er 4050 te vergeven zijn. degene die het eerst bij 2025 is wint. Dat verschil is dus wel groter dan gehoopt, maar zeker overbrugbaar.quote:Op donderdag 7 februari 2008 03:48 schreef Shreyas het volgende:
Na het tellen van bijna alle stemmen is dit het resultaat:
Hillary Clinton: 892 delegates
Barack Obama: 716 delegates
Het verschil is dus nu 176...oftewel, Obama heeft het leuk geprobeerd, maar hij is gezien, of toch niet?
Bron: http://politics.nytimes.c(...)delegates/index.html
Het McCain bashen gaat beginnenquote:The John McCain Conspiracy?
Feb. 5, 2008
--------------------------------------------------------------------------------
(Weekly Standard) This column was written by Noemie Emery.
--------------------------------------------------------------------------------
There is a left-wing conspiracy at loose in the world, dedicated to undoing conservative governance, only the people who see it aren't sure what it is. John McCain is in it, of course, in fact he is the cause of it, as making him president is the ultimate goal. He is blamed for running, (and perhaps, for breathing), but beyond him the face of the threat is less clear. In fact, the faces are those of other conservative stalwarts, who were their heroes and brethren until - until, say, just after the Florida primary, when McCain emerged as a serious threat. These include Mike Huckabee, the once well-thought-of former Arkansas governor (and hero of the social conservative part of the movement), who unaccountably refuses to withdraw from the race on their orders; Tom Coburn and Sam Brownback, perhaps the most conservative members of the United States Senate; Jack Kemp, the supply-side Reagan enthusiast; Phil Gramm, the most conservative Republican to run in the 1996 contest; and Ted Olson, the hero of the Federalist Society, who argued and won the case of Bush vs. Gore. (They may also include the late President Reagan's widow, who, according to the Drudge Report, hearts John McCain.)
Mysteriously, these past heroes of the Heritage Foundation, CPAC gatherings, movement conservatives, and, of course, talk radio, have become the prime targets of - movement conservatives and talk radio, who in their boundless and unbridled fury seem now to have sensed in them aspects of deception and wussiness they never detected before. They are discovered in retrospect to have committed grave sins of co-and-omission that were not before evident. They are on the payroll of Moveon.org, if not of George Soros. They will never be trusted again.
Actually, they have not done a thing beyond endorsing a four-term Republican senator with a lifetime 82 percent ACU rating, but this isn't the point. The point is that the ideological right is filled with a vast, free-floating fury that can't find a target upon which to dump all this ire. At least, not one that either makes logical sense, or provides a psychologically satisfying object on which to unload all this feeling. Is it McCain himself, who refused to stay dead when they thought he was done with? Is it Mike Huckabee, who stopped Mitt Romney in Iowa, and so, as they think, drains votes from their hero? Is it Rudy Giuliani, who refused to stay in and drain votes from McCain, but had the bad taste to drop out after Florida? Is it Mitt himself, who is a bit of stiff, and whose frontrunner strategy bombed early on in the contest? Is it Fred Thompson, who refused to catch fire? Is it George Allen, who had the bad sense in 2006 to utter the damned word 'macaca,' and thus lose his once safe seat in the Senate, with which he would have been the front-runner? Is it Jeb Bush, who didn't a) endorse Romney, or b) change his name to Jeb Jones, in which case he would have been the front runner and stopped John McCain?
All this emotion, and no easy target, unless it's a 'what,' not a 'who.' Is it the calendar, that depraved little rascal, that gave McCain the gift early on of his favorite state of New Hampshire, and then tossed him Florida before the glow of his win in South Carolina wore off? (But this is the year of no-mentum.) Is it the press, which loves liberals, setting up their favorite apostate Republican, to push their agenda? (But polls show - and Democrats say - that he would be the strongest candidate against the real liberals - Barack Obama and Hillary Clinton - when the big race comes up in the fall.) This doesn't make sense, so it must be . . . the voters, the Republican voters, the ones on their side, they ones they court and appeal to, the ones of whom they spoke so glowingly in 2002 and 2004, some of whom were voting in the glory years of l980-l988. But blaming the voters is really too painful to mention, so it must the 'establishment' that betrayed them, the 'country club Republicans' as opposed to the genuine voice of the people, the people who always detested the great Ronald Reagan, and backed Gerald Ford - William Scranton - Nelson Rockefeller! - back in the day. And who are these nefarious 'establishment' figures who are fooling the voters by backing this sinister liberal?
Sam Brownback, Tom Coburn, Phil Gramm, Ted Olson, Jack Kemp, and perhaps Richard Land, the evangelical stalwart, who turned thumbs down earlier upon Giuliani.
And so it goes on.
And so Sam Brownback, Tom Coburn, Phil Gramm, Jack Kemp, Ted Olson, Richard Land, and perhaps Nancy Reagan are now the worst foes of the modern conservative movement. With enemies such as these, who needs friends?
Ze zeggen het steeds openlijker. Terwijl McCain helemaal niet links is (althans, wat ik links noem). Hij heeft bijv. tegen de verhoging van het minimumloon gestemd.quote:
Als links persoon kun je op zich ook tegen het minimumloon zijn.quote:Op donderdag 7 februari 2008 09:45 schreef Klopkoek het volgende:
Ze zeggen het steeds openlijker. Terwijl McCain helemaal niet links is (althans, wat ik links noem). Hij heeft bijv. tegen de verhoging van het minimumloon gestemd.
Nou ja, ik zie de wat lacherige tv-spotjes van McCain al verschijnen. "Ik zeg niet dat Obama een risico is, dat doen ze zelf!" of "Ik noem Clinton geen leugenaar, dat doen ze zelf!". Dat is gewoon campagne voeren en dit soort dingen overtuigt wel degelijk kiezers. Wie wil er nou op een leugenaar of een risico stemmen? Als ze niet een beetje oppassen graven ze wel hun eigen graf.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:25 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik denk dat dat mee gaat vallen.
[..]
Zeer zeker niet. Er is niemand die zegt 'oeh, Clinton of Obama is wel erg gemeen geweest, laat ik dan maar op McCain stemmen'. Wel, er zullen er ongetwijfeld wat zijn, maar het zal verwaarloosbaar zijn. Hij zal daarom dus geen lachende derde worden: het zal niet bloederig worden en als dat wel gebeurt, dan maakt het niet uit (50% -van de Democraten- stemt nu bijvoorbeeld op een kandidaat, maar 80% vindt de andere vrijwel net zo goed). Ja, je hebt het dan over onafhankelijken, maar het wordt niet bloederig.
het is veel te vroeg om super delegates mee te tellenquote:Op donderdag 7 februari 2008 10:29 schreef Qomolangma het volgende:
Het verschil tussen Obama en Clinton lijkt nu vooral te zitten in het aantal super-gedelegeerden. Hoe gebonden is deze partij-elite eigenlijk? Ik krijg de indruk dat sommigen nu al hun voorkeur duidelijk maken om een statement te maken, maar dat niets ze verplicht ook zo te stemmen tijdens de Nationale Conventie later dit jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |