Ik sloot het topic nadat ik juist schoorvoetend eens kwam schrijven:quote:Op donderdag 24 januari 2008 09:19 schreef Tan het volgende:
@Belana en Nanook - het voelt ook onwennig. Net of ik hier niet 'hoor'. Het besef dat dit wel zo is, komt heel raar aan.
Aanvankelijk dacht ik dat het niet echt wat voor mij was, maar eigenlijk toch wel. Er zijn gewoon dingen die ik nu of later wil delen, maar nergens anders kwijt kan, misschien zelfs niet op mijn log.
@Phluphy
Ik heb trouwens tijdens mijn zwangerschap het boek gekregen waar BE al eens mee aankwam. Een babyboek, speciaal voor overleden kindjes, neem aan dat jullie het kennen of misschien zelfs hebben.
Ik wil het gaan invullen, maar het voelt zo raar, ik dúrf bijna niet. Net alsof ik het daarmee zo definitief maak. Slaat nergens op. Maar het voelt gewoon raar. Anderzijds ben ik bang dat van uitstel afstel komt. Ik moet dus er dus één dezer dagen wel tijd voor vrij gaan maken.
Hetzelfde heb ik met de filmpjes. Er zijn drie filmpjes gemaakt van Ayden op de reanimatiekamer. Ik heb ze nog niet terug durven zien. Ik heb een fragment gehoord, niet gezien, en daarop huilde hij. Ik werd helemaal naar bij dat geluid. Mijn kindje dat heeft gehuild, een huiltje dat ik zelf nooit heb gehoord. Het is zo moeilijk om dat terug te zien. Ik durf nog steeds niet, maar wil het nu vandaag of morgen echt bekijken.
En dan tot slot... er staan nog elf lege foto's op het rolletje van de analoge camera. Ik wil het rolletje vol maken zodat ik het weg kan brengen. Daar staan ook nog veel foto's (25) op van Ayden namelijk. Geen idee wat er op staat. Ben zo bang om dat straks terug te zien. Ik stel het steeds uit, wat niet handig is natuurlijk. Maar wil het anderzijds zo snel mogelijk doen.
Die dingen zijn zo moeilijk nu. Maar steeds maar uitstellen voelt ook niet goed
quote:Op donderdag 24 januari 2008 09:55 schreef marit1978 het volgende:
Ik kom vandaag een keertje extra langs om phluphy en man veel sterkte te wensen voor vandaag... wat een slopende en uitputtende dag zal het zijn.![]()
Tan, zo moeilijk lijkt me om een 'goede' manier te vinden waarop je dingen kunt doen.
nu? later? misschien samen? alleen?
Erg moeilijk.![]()
Voor de andere mama's hier ook een![]()
ik ben nu toch eindelijk zo ver om te typen
Ja, wat ik zelf zo confronterend vind, is dat hij er zo gezond uitziet. Helemaal niet dat jongetje wat ik twee uur later bij me kreeg.quote:Op donderdag 24 januari 2008 12:45 schreef _Bar_ het volgende:
Tan hier stromen tranen over mijn wangenmooi filmpje, onvoorstelbaar dat jij dit kleine hummeltje missen moet
Ja, klopt, dat vond ik ook mooi aan dat eerste filmpje.quote:Op donderdag 24 januari 2008 12:54 schreef Luchtbel het volgende:
Jeetje Yukiko, wat een beelden. Wel 'goed' misschien dat zijn naam hardop gezegd wordt op dat moment. Precies in dat korte filmpje.
Ja, viel me ook pas na een paar keer luisteren op (wilde het geluid niet te hard zetten vanwege Junah die hier ook rondhobbelt). Op de tweede hoor je het nog beter.quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:16 schreef Lois het volgende:
In die laatste hoor je ook echt de kleine geluidjes die Ayden maakt, heel aangrijpend en bijzonder...
Nee hoor, niks mis met je reactiequote:Op donderdag 24 januari 2008 20:55 schreef Moonah het volgende:
Tan, ik hoop niet dat mijn reactie op de filmpjes op je log ongepast was..
Ik reageerde nl niet op de filmpjes zelf, merk ik nu, maar op de associaie die ik door je log maakte.
Nou, niet om te slijmen maar dat is wel zo. Ik post op twee forums en ik voel hier de meeste aansluiting (al zijn jullie ook de grootste kakelkippen als het gaat om 'gezeur' onderling, er zijn op het andere forum weer minder 'reldellen', maar ook dat geeft denk ik ook juist saamhorigheid) - heb de filmpjes ook bewust niet op het andere forum gezet.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:49 schreef MevrouwKoRn het volgende:
Tan.... wat bijzonder dat je deze filmpjes met ons delen wilt, dan vindt je ons hier op Fok toch best bijzonder realiseer ik me, het zijn echt hartstikke persoonlijke bijzondere filmpjes.
Dat eerste filmpje is echt heftig maar ook prachtig omdat hij erop te horen is![]()
Echt heel, heel mooi!
quote:Op zondag 3 februari 2008 13:39 schreef Tan het volgende:
@Bar, wat voor een plant? Ben benieuwd naar de foto's.
Ik schreef al eerder hoe Jessai en Ayden op elkaar lijken:
Hier babyfoto's naast elkaar:
[ afbeelding ]
Ergens troost mij dat, ik kijk nu wel met andere ogen naar Jessai's andere babyfoto's: 'Zo zou Ayden er misschien uitgezien hebben'. Anderzijds wil ik ze juist niet met elkaar gaan vergelijken, daarmee zou ik Jessai weer tekort doen. Of Ayden. Maar toch...
Ik heb gezegd mee te willen werken, maandag gaan we voor het eerst contacten.quote:Beste ouders van Mink,
Het is niet de meest sympathieke weg om jullie te benaderen, maar ik hoop toch dat jullie dit lezen. Ik ben schrijfster van een informatief boek over prenataal onderzoek. In een van de hoofdstukken besteed ik aandacht aan het uitdragen van de zwangerschap na de diagnose spina bifida of een andere (ernstige) aandoening. Ik las jullie verhaal en was getroffen. Ik zou erg graag contact met jullie willen hebben. Is dat mogelijk? Zo ja, waar kan ik jullie bereiken?
ps. Ik schreef al eerder een boek over prenataal onderzoek: Als het maar gezond is.
Ik hoop van jullie te horen.
Heb vannacht wel beter geslapen geukkig in elk geval zonder nare herrineringen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 07:59 schreef Tan het volgende:
Vannacht beter geslapen Bar? Lucht het bij jullie nou op als je zo moet huilen? Bij mij eigenlijk niet.
Ja, dat laatste heb ik dus meestal, ik voel me dan vaak zo zielig enzo, komt er ook veel ander zeer naar boven. Maar echt opgelucht voel ik me nadien niet. Meer alsof ik een kop vol watten heb en oogleden die ik nog amper openkrijg vanwege de dikke wallen eronder. En die rode glimneus die je na een halve dag nog ziet word ik ook niet echt blij vanquote:Op woensdag 13 februari 2008 11:34 schreef _Bar_ het volgende:
[..]
Heb vannacht wel beter geslapen geukkig in elk geval zonder nare herrineringen.
Het ligt er aan Tan de ene keer is het een enorme opluchting na een behoorlijke huilbui, en soms word ik er nog verdrietiger van dan dat ik al was...
op de een of andere manier kan ik me daar echt iets bij voorstellen en zelfs dat laat de tranen al in m'n ogen schietenquote:Op woensdag 13 februari 2008 13:05 schreef Bluezz het volgende:
Bij zo'n enorme huilbui, doet dat missen zo'n pijn, echt zo'n scherpe pijn voel je dan van binnen he
quote:Op woensdag 13 februari 2008 13:54 schreef Tan het volgende:
[..]
Maar wel blij dat je beter hebt geslapen. Ik had in het begin na zijn overlijden veel nachtmerries, niet over Ayden, maar gewoon negatieve emoties die vrijkwamen in mijn slaap of zo.
Mijn neefje is in 1983 op 14 jarige leeftijd omgekomen bij een verkeersongeluk (ik was toen 12).quote:Op donderdag 14 februari 2008 14:19 schreef phluphy het volgende:
Dat is iets waarvan ik me vaak afvraag of dat zo blijft. Zou het altijd zo blijven, dat je nooit meer 100% blij kunt zijn? Of zou dit ook nog slijten?
Het verdriet 'slaat naar binnen' zou mijn moeder zeggen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 19:29 schreef Tan het volgende:
Nee, ben al nooit echt een huiler geweest, maar ik kan het wel hoor, alleen niet om Ayden, net alsof ik dan dichtsla of zo.
Het linkje mag wel hoor.quote:Op maandag 25 februari 2008 07:49 schreef Tan het volgende:
@Stout, ik denk niet dat ik een link mag plaatsen, maar het heet 'herinneringsalbum'. Als je het zo niet kunt vinden stuur ik je wel een PM.
Nee, gekregen van hele goede vrienden en wel zelf ingevuldquote:Op maandag 25 februari 2008 14:31 schreef Bluezz het volgende:
Ik wist niet dat het te bestellen was, dacht dat je het zelf gemaakt had Tan
misschien heb ik er overheen gelezen, wil je ook niet pijn doen ofzo, maar hoe heette jouw meisje?quote:Op zondag 24 februari 2008 18:10 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb 2 foto's waar ze in haar kistje ligt... door mijn vader gemaakt... kijk er heel af en toe naar.
En je bent niet lomp, ik typ gewoon wat ik voel
Nee nog geen foto van, maar kan ik de volgende keer als ik er weer kom wel een foto van maken, want ben er nog steeds niet overuit dat ik zoiets wel wil...quote:Op woensdag 27 februari 2008 10:04 schreef Tan het volgende:
@Bar, Zo'n speciaal kastje is wel heel bijzonder, heb je daar ook een foto van?
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, ik vermoed dat ik ook niet vaak naar het album grijp in de toekomst.quote:Op woensdag 27 februari 2008 10:45 schreef moussy het volgende:
nooitmaar ik wil er ook niet in kijken, ik kijk nog niet eens naar de website die ik in mn woede ooit eens in elkaar geflanst heb en naar die 'film' kijk ik al helemaal niet.
Cas is nu ook met 'zn broer' bezig. Hij kwam de fok-beer tegen die in mijn kast staat op de slaapkamer en vroeg of ie er mee mocht spelen aan René, toen hoorde ik René van Mink vertellen, heel pittig vertelde ze er over. En pakte ze haar eigen fok-beer waar wel mee gespeeld mag worden
Succes morgen! Ik vroeg me al af wanneer het nagesprek zou zijn, maar ik durfde niet te vragen voor het geval je er niet over wilde verellenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 10:26 schreef Tan het volgende:
Phluph, fijn dat je er weer bent, het zal denk ik wel een opluchting zijn als die galblaas er straks eindelijk uit is, want dit is ook een geëmmer van niks zo
En ik kan het helemaal begrijpen van die knuffel. Ik heb 'iets' met een olifantje dat ik voor Ayden had gekocht. Terwijl ook ik niet zo'n knuffelbeestenfanate ben
Lijkt me ook best confronterend inderdaad zo'n ziekenhuisopname. Morgen hebben wij nagesprek met de kinderarts die bij Ayden was tijdens de onderzoeken. Voor het eerst dat ik weer naar dat ziekenhuis ga sinds Ayden. Ik ben blij dat ik dat gesprek heb, want wil graag meer weten over van alles en nog wat, maar zie er ook best tegenop.
Waar worstel ik ook nog steeds mee. Nu ook weer met vriendenboekjes, ik blijf dat kut vinden. René vindt dat Mink er bij moet, want dat is ook een broertje van haar. Dus dan vullen we dat maar in, maar er komen zo verschrikkelijk veel vragen van ouders en dat is iets waar ik helemaal geen zin in heb. Tegen oude bekende die ik dan tegenkom zeg ik het bij de 1 wel bij de ander niet, ligt aan de band die er was denk ik. Ik blijf et echt een heel lastig iets, omdat ik gewoon geen zin heb in die vragen. Maar bij medische dingen vermeld ik het wel.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 18:46 schreef Tan het volgende:
Een vraagje trouwens...
Als ze vragen of jullie kinderen hebben/ iniden van toepassing hoeveel kinderen je hebt, wat antwoorden jullie dan?
Ja, ik heb een zoon/dochter maar hij is overleden.
Of: Ik heb twee/drie/vier/vijf kinderen maar eentje is overleden.
Zoals in mijn geval, ik moest een vragenlijst invullen van de schoolarts met daarin het aantal kinderen. Ik had Ayden er niet bij vermeld, maar dat vond ze raar. Hij hoorde er toch ook bij? Ja, natuurlijk, maar ik heb geen zin in vragen. Als iemand mij vraagt hoeveel kinderen zeg ik: vier. Maar dat voelt een beetje alsof ik Ayden ontken, en dat is het laatste wat ik wil. Voor ons hoort hij er helemaal bij, maar heb geen zin aan iedereen het verhaal te vertellen.
Hoe lossen jullie dat op?
quote:Eigenlijk wist ik niet precies of ik er naar uitkeek of er tegenop zag: het nagesprek met de kinderarts dat ik gisterenmiddag heb gehad. Waarschijnlijk een combinatie van beiden. Ik wilde graag weten wat er zich medisch gezien heeft afgespeeld op die 8 januari 2008, maar ik wist ook dat het confronterend zou zijn.
Het viel mee. Wij bespraken onze ervaringen als ouders en zij de bevindingen van het medisch team.
Het meeste wist ik al: hij had onvoldoende longcapaciteit en zeer ernstig beschadigde nieren (geen nierschors meer), kortom: geen vooruitzichten; de aandoening is hoogstwaarschijnlijk een gevolg van kleppen in de plasbuis die er niet hoorden te zitten; hij had bijna geen karakteristieke uitwendig waarneembare Pottersequentie-kenmerken, behalve zijn naar binnen gedraaide voetjes; het is een ander soort nieraandoening dan Jessai had.
Een aantal dingen wist ik nog niet: hij heeft zelf geademd of dat in ieder geval geprobeerd; hij had een relatief hoge apgarscore (aanvankelijk – één minuut na de geboorte – een zeven en een acht, tien minuten later twee achten); hij heeft een klaplong gehad. De prangende vraag waarom de beademing stopte bleek een eenvoudige verklaring te hebben: de zuurstof was simpelweg op.
Ook heeft de kinderarts me de NICU laten zien, de Intensive Care-afdeling waar hij al zijn onderzoeken heeft gehad en waar ik zelf nooit ben geweest. Dat was voor mij fijn om het plaatje compleet te krijgen (en tevens schrikken bij de aanblik van zoveel kindjes met intensieve zorg).
Slechts één ding weten we nog steeds niet: of dit erfelijk is. Dit wordt nog onderzocht en besproken met een geneticus, daarover word ik teruggebeld. Het vermoeden is van niet, aangezien Jessai een totaal ander soort aandoening had, en Pottersequentie niet als bewezen erfelijk is aangetoond. Maar het zou wel aan de anatomische bouw kunnen liggen waardoor het in sommige families vaker voorkomt.
Het voelt goed om ook dit nu te hebben afgerond; nogmaals bevestigd te hebben gekregen dat hij zelf ook echt zijn best heeft gedaan, dat we zelf ook goede keuzes hebben gemaakt en dat het uitgebreide medisch team alles heeft onderzocht wat onderzocht kon en moest worden.
Markant detail was dat ik na het gesprek - in een kamertje in de kelder van het ziekenhuis - nog even stilstond in het trappenhuis, tegenover een gang. Mijn adem stokte in mijn keel, voor een kort moment was ik van slag. Deze gang heb ik over gedroomd, de enige nachtmerrie die ik had tijdens de zwangerschap, een nachtmerrie waarin de baby in mijn buik dood zou gaan. Ik herkende de gang, ik herkende mijn droom, die ik op dat moment in een fractie herbeleefde. De gang, die ook in mijn droom in de kelder van het ziekenhuis was, het trappenhuis, nooit eerder gezien en toch klopte het. Dit was geen déjà vu - ik heb die droom écht gehad.
Ik geloof niet zo in helderziendheid, en als het al zou bestaan ben ik de laatste met talenten in die richting - maar dit was op zijn minst een hele bijzondere ervaring.
Had Mink dan ook Pottersequentie? Of had hij een ander soort aandoening en was dit bijgevolg. Aydens piemeltje was evrder gewoon normaal, ws. zaten de kleppen iets hoger, waardoor de stuwing pas begon bij de blaas.quote:Op donderdag 6 maart 2008 12:37 schreef moussy het volgende:
Fijn dat je er een goed gevoel aan over hebt gehouden.. Ik schrok wel even toen ik las over de klepjes, Mink had dit nml ook...
Gister las ik ergens een artikel over de diane-35 pil en misvormingen van het geslacht bij ongeboren jongetjes, ik ga dat eens uitspitten, aangezien Mink een 'raar' piemeltje had en de klepjes... en ik tig jaar de diane-35 pil heb gebruikt.
Ja dat is dus exact wat wij hebben. We waren 'klaar'. Ayden was (en ondanks alles: is) een kadootje, maar hij heeft daardoor wel een leegte geschept die er niet was. Een ander kindje zou dat nooit opvullen, maar misschien wel aanvullen. Maar dat gevoel van ons gezin is 'compleet', is nu helemaal weg, en ik vraag mij af of dat ooit overgaat. Want ook met een zesde zal het nooit meer compleet zijn.quote:Op donderdag 6 maart 2008 18:56 schreef Brighteyes het volgende:
Tan, ik zat me dat idd nog af te vragen, omdat je over de zwangerschap schreef als een kadootje aangezien jullie het gezin compleet vonden, of je dan nu idd niet alsnog toch weer nog een kindje zou willen.
Niet ter vervanging of zo hoor, zo bedoel ik het niet, maar ik kan me voorstellen dat er wel weer iets getriggerd is zeg maar.
Ik heb nog geen idee hoe ik daar naar de toekomst mee om zal gaan, aan de ene kant bent ik nog steeds wel stiekem bezig met eventueel een 2de, maar zodra ik er meer en meer mee bezig ga slaat het angstzweet mee alweer uit, en duw ik het alweer snel weg het idee van een 2de kindje.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 10:14 schreef phluphy het volgende:
Bar, ik wist niet dat je er op die manier ook over piekerde. Wat je schrijft over je gevoelens na de miskraam vind ik wel begrijpelijk. Wat moet dat een moeilijk en dubbel gevoel zijn.
Hoe ga je daar in de toekomst mee om, of weet je dat nog niet?
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 11:19 schreef Tan het volgende:
Maar moet zeggen dat het echt heel bevrijdend voelt om te lezen hoe anderen er mee omgaan, ontdekken dat bepaalde gevoelens zo raar niet zijn en er gewoon bij horen. Best wel speciaal medium zo dat internet. Dan kan men zeggen wat men wil over internet maar het geeft ook veel mooie dingen.
Moussy, ik krijg hier toch een brok van in mijn keel. Ik vind het heel mooi dat Mink zo echt een onderdeel van jullie gezin is. Zo vanzelfsprekend als dat is voor jullie kinderen.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:45 schreef moussy het volgende:
Ik kan er ook om lachen hoor, vind het wel grappig dat ie dat zegt![]()
Als Cas aan het scharrelen is in huis: Neee dit is van mn broer, en dat is van mn broer, maar die is dood! Cas over babyspullen.
Ja ik heb daar nog met enige regelmaat heb ik daar last van ja, vaak ook op de meest vreemde momenten, en soms ook momenten die ik bewust opgezocht heb.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:09 schreef Tan het volgende:
@Bar, vannacht had ik voor het eerst zo'n dipje eigenlijk... de behoefte om Ayden te kunnen knuffelen. Ik dacht nog... ik hoor wakker te liggen voor een voeding nu, niet om de kopzorgen die ik op dat moment had.
Zijn geen fijne momenten, vooral ook omdat er geen oplossing voor komt en daarmee zo uitzichtloos... heb je daar nog vaak 'last' van?
Het is een bestaand gedichtje, daarom was ik ook zo verbaasd toen ik de "groene bloemen" las!quote:Op zondag 23 maart 2008 20:26 schreef Tan het volgende:
Sorry, heb er ook helemaal niet aan gedacht, kreeg broer uit Londen vanaf vrijdag tot nu over de vloer.
Mooi gedichtje, is het al bestaand of speciaal voor Danyel geschreven?
Hoop dat je al een beetje bent opgeknapt.
Joh! dat is apart! Weet je ook of je zoiets in Nederland kan doen danwel kan importeren voor Nederland? (particulier gebruik)quote:Op donderdag 3 april 2008 13:23 schreef phluphy het volgende:
In Duitsland, waar we sinds kort wonen, mag je zelf een deel van je kenteken bepalen.
Kijk:
[ afbeelding ]
Danyel Yohanan, geboortedag, geboortemaand = DY 119
Als het om een officieel kenteken gaat voor een geregistreerd voertuig in Nederland, dan kun je vanzelfsprekend alleen een Nederlands kenteken krijgen en voor zover ik weet heb je die keuzemogelijkheid in Nederland niet.quote:Op woensdag 9 april 2008 11:42 schreef tgs. het volgende:
Joh! dat is apart! Weet je ook of je zoiets in Nederland kan doen danwel kan importeren voor Nederland? (particulier gebruik)
quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:40 schreef phluphy het volgende:
pepper, daar hoef je wat mij betreft geen sorry om te zeggen hoor. Je hebt natuurlijk geen enkele verplichtingen t.o.v. dit topic, ben je mal. En ik kan het me goed voorstellen dat je het topic soms een tijdje ontloopt. Ik herken dat wel, niet zo zeer met dit topic, maar er zijn zat dingen die ik regelmatig ontloop omdat ik ze te moeilijk vind. En ik herken ook het schuldgevoel dat er altijd, na een tijdje, mee gepaard gaat.
Maar de knuffel is alsnog welkom. En ééntje terug natuurlijk!![]()
Nog even over dat kenteken en waarom ik er zo blij mee ben. We hebben dus onze vorige auto ingeruild tegen een nieuwe, en ik vond het moeilijk om afscheid te nemen van de vorige, omdat we daar toch een aantal ritjes met Danyel mee gemaakt hadden. Weliswaar allemaal ritjes van en naar een ziekenhuis, maar toch. We hadden hem sinds 2 maanden na Danyel's geboorte, en hij heeft dus alles zo'n beetje meegemaakt, inclusief alle verhuizingen etc.
Het kenteken op de nieuwe auto maakt een deel van dat verlies goed, hoe stom het ook klinkt. Maar het is een beetje zoals Nanook zei, het voelt als een beschermengeltje dat altijd bij je is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |