abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56269385

Een topic voor ouders door ouders.
Een \"gevoelig\" onderwerp, een onderwerp wat je geen enkele andere ouder toewenst.
Een topic waarin je misschien wel steun vindt met elkaar, door je verhalen, herinneringen en gedachten neer te zetten.

Mooie linkjes:
http://lichtwerker.web-log.nl/
http://www.angelsymbols.nl/
http://www.regenboogboom.nl/

Engeltjes:

Max: 7 augustus 1995- 9 juni 1997 (zoon van pepper_961)
Mink: 10 augustus 2002- 11 augustus 2002 (zoon van moussy en BlackCrow)
Pepijn: 23 februari 2004 - 5 maart 2005 (zoon van mama_van_pepijn)
Stan: 28 oktober 2005 - 20 december 2005 (zoon van irule25)
Esmée: 1 mei 2003 - 20 februari 2006 (dochter van humpeltje)
Danyel: 11 september 2004 - 21 maart 2006 (zoon van Phluphy)
Thijs: 6 september 2004 - 9 juni 2006 (zoon van _Bar_ & SoaringCondor)
Estee: 4 april 2006 - 6 april 2006 (dochter van dayves)
Ayden: 08 januari 2008- 08 januari 2008(zoon van Tan)

Ouders van Prachtige Engeltjes...
Ouders van Prachtige Engeltjes (2)
Ouders van Prachtige Engeltjes (3)
Ouders van Prachtige Engeltjes (4)
Ouders van Prachtige Engeltjes (5)
Ouders van Prachtige Engeltjes (6)
Ouders van Prachtige Engeltjes (7)
Ouders van Prachtige Engeltjes (8)
Ouders van Prachtige Engeltjes (9)
Ouders van Prachtige Engeltjes (10)

[ Bericht 30% gewijzigd door Lois op 24-01-2008 12:31:48 (op gefixed) ]
pi_56269448
..waarin we in het bijzonder vandaag allemaal erg aan Phluphy en Jeroen denken

laatste berichten
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 09:19 schreef Tan het volgende:
@Belana en Nanook - het voelt ook onwennig. Net of ik hier niet 'hoor'. Het besef dat dit wel zo is, komt heel raar aan.
Aanvankelijk dacht ik dat het niet echt wat voor mij was, maar eigenlijk toch wel. Er zijn gewoon dingen die ik nu of later wil delen, maar nergens anders kwijt kan, misschien zelfs niet op mijn log.

@Phluphy

Ik heb trouwens tijdens mijn zwangerschap het boek gekregen waar BE al eens mee aankwam. Een babyboek, speciaal voor overleden kindjes, neem aan dat jullie het kennen of misschien zelfs hebben.
Ik wil het gaan invullen, maar het voelt zo raar, ik dúrf bijna niet. Net alsof ik het daarmee zo definitief maak. Slaat nergens op. Maar het voelt gewoon raar. Anderzijds ben ik bang dat van uitstel afstel komt. Ik moet dus er dus één dezer dagen wel tijd voor vrij gaan maken.

Hetzelfde heb ik met de filmpjes. Er zijn drie filmpjes gemaakt van Ayden op de reanimatiekamer. Ik heb ze nog niet terug durven zien. Ik heb een fragment gehoord, niet gezien, en daarop huilde hij. Ik werd helemaal naar bij dat geluid. Mijn kindje dat heeft gehuild, een huiltje dat ik zelf nooit heb gehoord. Het is zo moeilijk om dat terug te zien. Ik durf nog steeds niet, maar wil het nu vandaag of morgen echt bekijken.

En dan tot slot... er staan nog elf lege foto's op het rolletje van de analoge camera. Ik wil het rolletje vol maken zodat ik het weg kan brengen. Daar staan ook nog veel foto's (25) op van Ayden namelijk. Geen idee wat er op staat. Ben zo bang om dat straks terug te zien. Ik stel het steeds uit, wat niet handig is natuurlijk. Maar wil het anderzijds zo snel mogelijk doen.

Die dingen zijn zo moeilijk nu. Maar steeds maar uitstellen voelt ook niet goed
Ik sloot het topic nadat ik juist schoorvoetend eens kwam schrijven:
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 09:55 schreef marit1978 het volgende:
Ik kom vandaag een keertje extra langs om phluphy en man veel sterkte te wensen voor vandaag... wat een slopende en uitputtende dag zal het zijn.

Tan, zo moeilijk lijkt me om een 'goede' manier te vinden waarop je dingen kunt doen.
nu? later? misschien samen? alleen?
Erg moeilijk.

Voor de andere mama's hier ook een
ik ben nu toch eindelijk zo ver om te typen
pi_56269549
Ook ik denk aan jullie vandaag Pluph
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_56270057
Tan, wat moeilijk, die kleine dingetjes waar je nu zo hard tegenaan loopt.

Phluphy en Jeroen, veel sterkte vandaag!
  donderdag 24 januari 2008 @ 10:37:52 #5
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_56270136
Phluph en Jeroen heel veel sterkte vandaag.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_56270352
Pluphy en Jeroen, sterkte vandaag

Tan komt allemaal vanzelf wel hoor

@ Belana, met mij gaat het wel aardig hoor, heb prima afleiding, kan het allemaal prima hendelen, de dalen zijn minder diep.
Voel me goed

[ Bericht 25% gewijzigd door _Bar_ op 24-01-2008 11:07:51 ]
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_56272058
Sterkte Fluf.

Tan, misschien kun je iemand die je goed kent vragen de foto's eerst te bekijken en jou alleen de 'mooie' te geven? Dan kun je de 'minder mooie' bewaren voor als je je sterk(er) voelt? En met de filmpjes kun je misschien ook eerst iemand anders vragen wat er te zien valt of zonder geluid kijken? Dat geluid lijkt me zo confronterend.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_56272250
@Tan, zoiets gebeurd meestal als de tijd daarvoor is
  donderdag 24 januari 2008 @ 12:28:15 #9
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56272766
@YPPY, Ik denk dat ik die foto's wel aankan, ze zullen niet veel anders zijn dan de digitale die ik meteen heb bekeken, maar het lijkt me wel raar om ze te zien.

De filmpjes heb ik net gekeken. Wilde ze inderdaad eerst samen met mijn vriend kijken, hij heeft ze gemaakt. Maar heb ze toch alleen gekeken. Het viel me mee. Het huiltje ging wel weer door merg en been. En erg raar om hem te zien bewegen. Hij zag er zo mooi roze en gezond uit. Zo heb ik hem zelf niet echt meegemaakt, althans wel zijn gezichtje, maar toen ik zijn lijfje goed bekeek was hij al van de beademing af.
  donderdag 24 januari 2008 @ 12:32:28 #10
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56272867
Weet nog niet helemaal zeker of ik de filmpjes op mijn log zet, maar met jullie wil ik ze in ieder geval wel delen.

Dit het eerste filmpje, met het huiltje.
pi_56273108
Tan hier stromen tranen over mijn wangen mooi filmpje, onvoorstelbaar dat jij dit kleine hummeltje missen moet
  Jubileum moderator donderdag 24 januari 2008 @ 12:46:47 #12
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56273131
Wat een prachtige herinnering Tan
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 24 januari 2008 @ 12:48:32 #13
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56273161
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 12:45 schreef _Bar_ het volgende:
Tan hier stromen tranen over mijn wangen mooi filmpje, onvoorstelbaar dat jij dit kleine hummeltje missen moet
Ja, wat ik zelf zo confronterend vind, is dat hij er zo gezond uitziet. Helemaal niet dat jongetje wat ik twee uur later bij me kreeg.

Hier is het tweede filmpje. Daarop is weinig te zien, behalve dat ze hem beademen met de handpomp. Het derde filmpje staat nog niet online, doe ik zo, maar is nagenoeg hetzelfde als deze.
  donderdag 24 januari 2008 @ 12:54:34 #14
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_56273310
Jeetje Yukiko, wat een beelden. Wel 'goed' misschien dat zijn naam hardop gezegd wordt op dat moment. Precies in dat korte filmpje.

En Fluf, hopelijk gaat het allemaal een beetje vandaag. Ik denk veel aan jullie.
  donderdag 24 januari 2008 @ 13:12:25 #15
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56273654
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 12:54 schreef Luchtbel het volgende:
Jeetje Yukiko, wat een beelden. Wel 'goed' misschien dat zijn naam hardop gezegd wordt op dat moment. Precies in dat korte filmpje.
Ja, klopt, dat vond ik ook mooi aan dat eerste filmpje.

Dit is de laatste van de drie.
  Jubileum moderator donderdag 24 januari 2008 @ 13:16:09 #16
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56273737
In die laatste hoor je ook echt de kleine geluidjes die Ayden maakt, heel aangrijpend en bijzonder...
Eva ♥ en Iris ♥
pi_56273971
Tan, Ik kan me voorstellen dat het moeilijk was om ervoor te gaan zitten om de beelden te bekijken. Toch kun je er goed op zien hoe liefdevol de verpleging met hem bezig was. Nogmaals heel veel sterkte met al grote en kleine dingen waar je nog tegenop ziet of tegen aan gaat lopen de komende tijd.

Phluph, Er brand hier een kaarsje voor jullie vandaag.

En voor alle andere ouders van engeltjes, ook aan jullie wordt hier van tijd tot tijd even gedacht.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_56274016
Ze noemen zijn naam.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 24 januari 2008 @ 13:53:53 #19
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56274606
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 13:16 schreef Lois het volgende:
In die laatste hoor je ook echt de kleine geluidjes die Ayden maakt, heel aangrijpend en bijzonder...
Ja, viel me ook pas na een paar keer luisteren op (wilde het geluid niet te hard zetten vanwege Junah die hier ook rondhobbelt). Op de tweede hoor je het nog beter.
pi_56274616
Wat mooi en moeilijk, Tan.
Fijn dat zijn naam erin genoemd wordt.
pi_56275797
Ik kom even inbreken. Werd net gebeld door Pluphy dat ze vanmorgen op weg naar de zitting een vreselijke pijnaanval heeft gehad (iets met haar galblaas) en ze ligt nu in het ziekenhuis.
Ze heeft 2 minuten meegemaakt van de zitting. Die ging dus wel door.

Inmiddels heeft ze iets tegen de pijn gekregen dat goed werkt gelukkig en gaan ze beraden hoe nu verder met de behandeling.

Intussen heeft de advocaat laten weten dat de zitting heel goed verlopen is en dat de rechter alle punten van haar advocaat heeft overgenomen. Dat is goed nieuws begreep ik.

Voorlopig komt ze hier dus niet posten en wilde dat even laten weten.

Als ik meer weet dan zal ik dat ongetwijfeld melden!
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  Jubileum moderator donderdag 24 januari 2008 @ 14:56:36 #22
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56276101
Ach gos, arme Phluphy! Als je haar spreekt wens haar maar beterschap Snoopy!
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 24 januari 2008 @ 14:59:12 #23
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56276152
Och jeetje, wat heftig zeg! Inderdaad beterschap. Galblaas moet erg pijnlijk zijn
pi_56276169
Tan, wat fijn dat je de filmpjes hebt. De eerste vind ik mooi. Zijn huiltje en inderdaad die lieve verpleging die zijn naam noemen. De 2e vind ik wel heel heftig om naar te kijken. Maar bijzonder ook.

Phluph, wat krijg je het toch voor je kiezen. Hopelijk gaat het snel wat beter met je.... Ik denk aan jullie.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  donderdag 24 januari 2008 @ 15:52:24 #25
35189 Troel
scherp en bot
pi_56277263
Fluf, beterschap!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 24 januari 2008 @ 16:14:09 #26
95752 crew  Chell
Kluns
pi_56277629
Fluf beterschap!!!
  donderdag 24 januari 2008 @ 16:25:07 #27
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56277838
Oh wat naar zeg... En dan precies tegelijk met de zitting...
Fijn te horen dat dat wel goed verlopen lijkt te zijn.
Hopelijk knapt Phluph snel op!
  donderdag 24 januari 2008 @ 16:32:37 #28
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_56277993
Tan, wat een mooie en waardevolle filmpjes, fijn dat je ze hebt. Misschien ook voor je kinderen, later? Dan kan Junah op een dag Ayden toch nog levend zien, al is het niet in het echt.
Bedankt voor het delen.
edit: ik had mooi eerst tussen '-tekens staan, maar ik heb dat weggehaald, ik vind ze gewoon mooi, niet schokkend of naar, misschien omdat ik de opvang van zo'n pasgeboren kindje ken. hoop dat het niet raar overkomt

[ Bericht 45% gewijzigd door Lemijn op 24-01-2008 16:40:24 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 24 januari 2008 @ 16:34:31 #29
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_56278035
En voor Phluphy: veel beterschap en wat een beroerde timing!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_56279379
Phluphy, wat naar!
en dan uitgerekend ook nog vandaag...

Tan, net paar keer naar de mooie filmpjes gekeken
ik vind het heel bijzonder en fijn dat je Ayden zo aans ons laat zien.
pi_56279887
Ik kwam hier om Phluphy sterkte te wensen maar heb ook het eerste filmpje van Ayden bekeken...het voelde als inbraak maar na lang aarzelen toch gedaan...wat een prachtig kind en zijn stemmetje....LIeve meid wat vreselijk dat jij dit kleine mensje moet missen, maar wat onwijs knap dat je dit bijzondere kereltje zo met ons wilt delen !

Dikke knuffel voor je !
  donderdag 24 januari 2008 @ 19:07:30 #32
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56281206
@Stout, ja met de foto's had ik geen problemen, maar een filmpje voelt toch anders.
Toch heb ik het gedaan, ik ben natuurlijk evengoed een 'trotse moeder' ook al is hij niet meer bij ons. Hij heeft gestreden en het team heeft zijn best gedaan. Dat vond ik toch ook mooi om te laten zien.
pi_56281452
Ik wil niet alleen het view-aantal omhoogschoppen. Tan wat bijzonder dat je de filmpjes met ons wilt delen. En wat confronterend zijn ze, zo anders dan foto's.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56281752
Ik vind het ook heel knap dat je ze hier neer wilt zetten hoor. Toch iedereen kan ze zomaar bekijken.
Ik wist eerst niet of ik ze wilde bekijken maar, jeetje, wat een lief mooi mannetje om te zien zeg
Nog steeds onvoorstelbaar dat hij er niet meer is
pi_56281856
Tan, wat mooi dat je die beelden hebt van Ayden
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_56282062
Ik had hetzelfde als Stout, heb ook lang geaarzeld. Maar Tan zou ze hier niet neerzetten als ze het niet wilde delen. Dus heb ik ze ook gekeken. Zijn geluidjes, zijn naam, zijn huiltje. Zo ongelofelijk te bedenken dat hij er niet meer is. En wat is Ayden lief en mooi

Phluphy, wat ellendig, in het ziekenhuis. Ik hoop dat je snel opknapt. In ieder geval wel goed dat er over de zitting goed nieuws is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 24 januari 2008 @ 19:52:48 #37
593 sjak
Juffie Bloem
pi_56282349
Tan wat goed dat je de filmpjes hebt gekeken.
Phluphy, heel veel beterschap
Lekker douchen!
pi_56282619
Mooie filmpjes Tan. Krijg er kippevel van.

Pluph, beterschap meis!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:08:23 #39
103793 kozakken
Living the life
pi_56282733
Phluph. Bah!
(En sterkte ook voor Jeroen. Zo'n emotionele dag en dan nog niet alles samen mogen beleven.)

Tan Wat een prachtige integre filmpjes. Ik vond het inderdaad heel mooi om te zien hoe zijn verpleging ook met Ayden omging. Zo rustig en zo krachtig.
En dan dat kleine mannetje dat daar zo ligt.
Jullie mannetje.
pi_56282781
Phluph, Heel veel beterschap.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:12:25 #41
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56282821
Tan, ik zie nu pas de filmpjes.
Wat vreselijk waardevol om te hebben lijkt me!
En ook bij mij schoot door mijn hoofd dat het zo mooi is dat ze zijn naam noemen.
pi_56283990
Tan, ik hoop niet dat mijn reactie op de filmpjes op je log ongepast was..
Ik reageerde nl niet op de filmpjes zelf, merk ik nu, maar op de associaie die ik door je log maakte.

Phluph.... jeetje zeg, wat een rare samenloop van omstandigheden... Veel beterschap.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_56283991
Lieve phluph: heel veel beterschap
  vrijdag 25 januari 2008 @ 00:00:56 #44
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_56289965
tan je andere filmpjes ik kijk ze morgenochtend even

Pluphy beterschap lieve meid
  vrijdag 25 januari 2008 @ 10:21:43 #45
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_56294033
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 20:55 schreef Moonah het volgende:
Tan, ik hoop niet dat mijn reactie op de filmpjes op je log ongepast was..
Ik reageerde nl niet op de filmpjes zelf, merk ik nu, maar op de associaie die ik door je log maakte.
Nee hoor, niks mis met je reactie
  vrijdag 25 januari 2008 @ 10:44:58 #46
144006 chacama
Ondernemend!
pi_56294473
Tan, heb even getwijfdeld of ik ze zou kijken. Maar wat ben ik blij dat ik het gedaan heb. Wat een mooi mannetje en wat een zorgzame verpleging. Heerlijk dat ze zijn naam noemen.

Phlufy, beterschap. Hopelijk is het snel opgelost.
pi_56306032
Lieve Ouders van prachtige engeltjes

Heb hier feitelijk niets te zoeken, heb tot nu toe ook nog nooit gepost en alleen maar gelurkt, maar kwam dit gedicht tegen en vond het wel heel erg toepasselijk voor hier.
Heel veel sterkte allemaal met het doorgaan met leven terwijl dat zo ongelooflijk zwaar moet zijn..

My Mom is a survivor

My Mom is a survivor,
or so I've heard it said.
But I can hear her crying,
when all others are in bed.
I watch her lay awake at night
and go to hold her hand.
She doesn't know I'm with her
to help her understand.

But like the sands upon the beach,
that never wash away,
I watch over my surviving mom,
who thinks of me each day.
She wears a smile for others,
a smile of disguise.
But through heaven's open door,
I see tears flowing from her eyes.

My mom tries to cope with my death
to keep my memory alive.
But anyone who knows her,
knows it's her way to survive.
As I watch over my surviving mom,
through heaven's open door,
I try to tell her
angels protect me forevermore.

I know that doesn't help her,
or ease the burden she bears.
So if you get a chance, talk to her
and show her that you care.
For no matter what she says,
no matter what she feels.
My surviving mom has a broken heart
that time won't ever heal...
“The truth is that parents are not really interested in justice. They just want quiet.”
Amsterdam ... zo slecht nog niet
TACT: The ability to tell a man to go to hell and make him feel happy that he is on his way
  zaterdag 26 januari 2008 @ 13:46:48 #48
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56318466
Dank jullie wel allemaal voor de lieve berichtjes, pm'tjes, sms'jes.

Tja, in de auto op weg naar de rechtbank kreeg ik dus zo'n pijnaanval. Ik heb -letterlijk- geprobeerd me staande te houden, maar dat ging gewoon niet. Ik heb deze pijnaanvallen al heel lang en de procedure is bekend: z.s.m. naar ziekenhuis, pijnstilling, niets meer eten en drinken (alleen een vochtinfuus) om organen rust te geven.
Zo gezegd, zo gedaan. Gistermiddag voor het eerst weer iets gedronken, 's avonds iets gegeten. Leek goed te gaan, dus infuus er weer uit. Ook vannacht geen last gehad, dus mocht ik vandaag naar huis.

Als alles de komende 4 weken rustig blijft, gaat de galblaas eruit gehaald worden. Dan komt er na 11 jaar eindelijk een einde aan dit vreselijke verhaal. (De galblaas maakt steeds kleine steentjes die op hun weg naar buiten, in het galkanaal, de pijnaanvallen veroorzaken. Aangezien ze ook het afvoerkanaal van de alvleesklier kunnen afsluiten, met alle gevolgen van dien, is het risico te groot 'm te laten zitten).

Ik ga nu nog een beetje bijkomen, je verzwakt toch best snel, eigenlijk. Ik eet nog maar weinig, en alleen mager, om de gal niet te veel te belasten.

En dat we de zitting hebben gemist, tja, "het zal wel zo hebben moeten zijn".
Ik ben wel heel blij natuurlijk met de positieve uitkomt. Ik zag net nog een brief van de advocaat met nog wat aanvullende dingen, waar over 4 weken uitspraak over komt. Maar die vind ik van "minder belang".
... ♥ ik mis je ♥
  zaterdag 26 januari 2008 @ 13:50:01 #49
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56318519
Tan, ik durf nog niet naar de filmpjes te kijken. Ik vind filmpjes aangrijpender dan foto's, en die van Danyel heb ik ook nog steeds niet teruggekeken. Ooit zal de tijd rijp zijn. Ik ben wel erg blij voor jullie dat deze filmpjes gemaakt zijn.
... ♥ ik mis je ♥
  zaterdag 26 januari 2008 @ 14:11:25 #50
593 sjak
Juffie Bloem
pi_56318798
Fijn om te horen dat het beter met je gat, phluphy. Ik hoop dat de operatie snel gedaan wordt zodat je van dat gedoe af bent.
Lekker douchen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')