Maaar hij is wel knijterlelijkquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:52 schreef karr-1 het volgende:
Mijn vriend is een roker, heeft een IQ van 120, geen petje en geen gouden ketting. Nou jij weer.
Dat is jou mening, niet de mijne.quote:
Wat is rationeel? Is als een gek geld verdienen en op je 60e doodgaan aan een hartkwaal zonder ooit ergens van genoten te hebben rationeel?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 15:01 schreef .Corleone. het volgende:
roken is fijn, je komt tot bezinning. Blowen is nog fijner! FUCK RATIONEEL DENKEN!
Alle niet-rokers ook.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:56 schreef Remzz het volgende:
Alle rokers zijn ooit meelopers geweest.
verkapt-check-mij-een-hoog-IQ-hebbenquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:45 schreef Borkydude het volgende:
Roken: Waarom zou je het willen doen? Je wordt er ziek van, knijterlelijk op je dertigste, en je gaat stinken.
Rokers: Nog erger. Het zijn altijd van die kutpaupers. Een IQ lager dan 80, petje en gouden ketting. Zoiets als deze knaap.
Dank uquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 15:16 schreef Sala-adin het volgende:
EENS!!!
Ah! Nog een voorstander van rook-horeca.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 15:33 schreef TNA het volgende:
Ik vind het wel zielig dat je piept over roken maar het dan juist "kankervervelend" noemt dat je kleding stinkt
Anyway:rokers moeten hun gang kunnen gaan zolang niet-rokers er niet teveel last van hebben. Voor een rookverbod in de horeca valt wat te zeggen, maar dan ook gaan verbieden dat rokers voor de deur roken gaat me te ver, rokers zijn geen criminelen. Gun niet-rokers hun frisse lucht, gun rokers hun plek om te roken.
Horeca verbieden, auto's verbieden, politici verbieden.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 15:39 schreef michiel5 het volgende:
Roken gewoon 100% verbieden niet zo moeilijk over doen.
quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:45 schreef Borkydude het volgende:
Rokers: Nog erger. Het zijn altijd van die kutpaupers. Een IQ lager dan 80, petje en gouden ketting. Zoiets als deze knaap.
quote:Het is zo kánkervervelend
Dat zullen we in 1 vlaag even ontkrachten.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:45 schreef Borkydude het volgende:
Roken: Waarom zou je het willen doen? Je wordt er ziek van, knijterlelijk op je dertigste, en je gaat stinken.
Punt is dat ik sowieso stinkend thuis kom na een avondje kantinem of cafe, maargoed...quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 15:52 schreef paradoXical het volgende:
Rokers, heb er geen goed woord voor over.
"Roken, we komen er samen wel uit" - en toch kom ik na een avondje kantinem of cafe, stinkend thuis. Steevast hoor je dat mensen die het smerig vinden zich niet aan moeten stellen, maar degenen die dat zeggen zijn meestal niet degenen welke overlast ondervinden van die smerige rook.
Ik zal blij zijn wanneer eindelijk dat rookverbod is ingevoerd.
Het rookverbod in de horeca vind ik een grensgeval, maar het ook nog verbieden voor de deur van een café vind ik echt te ver gaan. Je kunt roken ook helemaal verbieden, dan heeft niemand er meer last van. Kies voor een compromis: zorg op slecht ventilerende plekken voor betere ventilatie of voor een verbod en sta roken toe op open plekken. Loop je dan langs en ruik je twee tellen tabaksrook? Pech gehad. Je gezondheid en kleding lijden er niet meer onder.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 15:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ah! Nog een voorstander van rook-horeca.![]()
Dan ga je eerst uit op een plek waar gerookt word en dan ga je er achteraf over klagen? Lekker hypocriet. Als je geen last wilt hebben van rook moet je het natuurlijk niet opzoeken.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 15:52 schreef paradoXical het volgende:
"Roken, we komen er samen wel uit" - en toch kom ik na een avondje kantinem of cafe, stinkend thuis. Steevast hoor je dat mensen die het smerig vinden zich niet aan moeten stellen, maar degenen die dat zeggen zijn meestal niet degenen welke overlast ondervinden van die smerige rook.
quote:Politie komt bij dame met een klacht.
P: "Wat was er aan de hand mevrouw? U zag allemaal vieze mannen?"
D: "Ja agent! Allemaal mannen die vunzige dingen doen en zich ontbloten!"
P: "Waar zijn die mannen dan mevrouw?"
D: "Kijkt u maar uit het raam, aan het einde van de straat!"
P: "Ik zie alleen maar een urinoir, mevrouw. Geen blote mannen."
D: "Ja maar als u op deze stoel gaat staan... "
Haha, zo kan ik het ook wel...quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 15:57 schreef BasOne het volgende:
[..]
Dat zullen we in 1 vlaag even ontkrachten.
[ afbeelding ]
Monica Belucci
[ afbeelding ]
Demi Moore
[ afbeelding ]
Nicole Kidman
[ afbeelding ]
Holly Valance
[ afbeelding ]
Russel Crowe (Voor de dames)
[ afbeelding ]
Albert Einstein
Ach kan nog wel een tijdje doorgaan.
Je hebt gelijk, rokers zijn allemaal lelijke domme mensen![]()
Roken trollen ook?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:34 schreef DeRCT14 het volgende:
Weer een troll...
Ten eerste:quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 15:52 schreef paradoXical het volgende:
Stappers zijn rokers en niet-rokers zijn losers.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:46 schreef MouzurX het volgende:
uitgaansgelegenheden waar niet wordt gerookt naast uitgaansgelegenheden waar wel wordt gerookt komen er toch niet want die zouden dan veel minder verdienen aangezien de doelgroep veel kleiner is.
Idd. + het feit dat als die rooklucht er niet hing, je gewoon naar zweet zat te meuren en iedereen JOU veracht ipv dat je het kan afschuiven op de rokers.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:49 schreef Biels het volgende:
Wat ben jij een ongelooflijke teringhuilie, jezus.
Ik denk ook niet dat er veel rokers zijn die hier over vallenquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:49 schreef LekkerWijf het volgende:
en in een resturant het roken verbieden vind ik niet meer dan normaal.
Rook je zelf dan in een restaurant?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:49 schreef LekkerWijf het volgende:
Wat zitten hier een paar ongelooflijke zielige zeur mensen tussen zeg.![]()
Ik rook zelf wel, en in een resturant het roken verbieden vind ik niet meer dan normaal.
Laat een cafe/kroeg zelf bepalen of er gerookt mag worden of niet. De mensen die daar werken kunnen er in mee gaan of zoeken naar een niet rokers kroeg om te werken.
En TS laat je eens onderzoeken door een psychiater.....![]()
Fuck the world if they can't adjustquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 15:01 schreef .Corleone. het volgende:
roken is fijn, je komt tot bezinning. Blowen is nog fijner! FUCK RATIONEEL DENKEN!
Antwoord op je vraag: Neequote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:59 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Rook je zelf dan in een restaurant?
Nee?![]()
Ja? Hypocriet!
Snap echt niet hoe rokers kunnen ontkennen dat roken stinkt? En dat "ja maar dan ruik je wel wat anders" liedje ken ik onderand wel, dan ruik ik maar wat anders, zolang het maar geen rook is!
TS zal geen inbreng meer hebben in de discussiequote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:29 schreef clumsy_clown het volgende:
Borkydude mailt tegen het weekend maar 's of hij op heeft gezocht wat genocide betekent, en waarom het ook alweer naar is om mensen dat te verwensen.
Dan verbieden ze dat toch ook gewoon? Je zal maar eens ergens last van hebbenquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:13 schreef michiel_merk het volgende:
Wel lekker trouwens dat het straks naar wc's en zweet gaat ruiken in horecagelegenheden
Last hebben van of aanstellen is wel wat anders.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:57 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Dan verbieden ze dat toch ook gewoon? Je zal maar eens ergens last van hebben
Is ook zo, alleen heeft 90% van de NLse bevolking al snel ergens last van.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:59 schreef LekkerWijf het volgende:
[..]
Last hebben van of aanstellen is wel wat anders.![]()
Ik heb altijd last van dat de maand langer duurt als mijn salaris.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:05 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Is ook zo, alleen heeft 90% van de NLse bevolking al snel ergens last van.
Bron
Nee hoor , er is altijd geklaagd over rook alleen werd je dan uitgelachen door de rokers.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:19 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Voordat de overheid er zoveel over begon te zeiken hoorde bijna niemand klagen, nu opeens loopt iedereen over rokers te klagen.
idd sommige rook ruikt echt vet lekkerquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:04 schreef LekkerWijf het volgende:
[..]
Antwoord op je vraag: Nee
Ik vind rook niet stinken en ik ken genoeg niet rokers/ex rokers die het ook niet vinden stinken.
Poep stinkt, zweet stinkt, diesel stinkt etc. etc.
Een tattoo pijpje ruikt zelfs lekker en een waterpijp al helemaal.![]()
Platforms als de Stichting Volksgezondheid en Roken en Clean Air Nederland bestonden al láng voordat Ab Klink op zijn huidige functie terechtkwam. En antirokers bestonden al voordat die platforms bestonden.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:19 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Voordat de overheid er zoveel over begon te zeiken hoorde bijna niemand klagen, nu opeens loopt iedereen over rokers te klagen.
Makkelijk beinvloedbare mensen
Ga een bos reddenquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 15:52 schreef paradoXical het volgende:
Er bestaan ook andere kroegen dan die stampdisco's waar jij blijkbaar heen gaat.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 23:45 schreef Ringo het volgende:
Wou jij die kleren nog dragen dan, als je een hele avond in een kroeg hebt staan zweten? Met of zonder rook?
Ja in je boomhut misschien. Als je gaat bestellen en je leunt op de bar dan is je shirt ook smerig. Om nog maar niet te spreken over de toiletten die zeik nat zijn.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 23:59 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Er bestaan ook andere kroegen dan die stampdisco's waar jij blijkbaar heen gaat.Van een beetje aan de bar hangen en chillen ga ik niet zweten. De enige reden om de volgende dag nieuwe kleren aan te doen is de rooklucht, voor de rest zijn ze nog net zo schoon als de dag ervoor.
Dan maken we de ouwe-lullen-chill kroeg rookvrij en blijven we in de stamp disco lekker roken.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 23:59 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Er bestaan ook andere kroegen dan die stampdisco's waar jij blijkbaar heen gaat.Van een beetje aan de bar hangen en chillen ga ik niet zweten. De enige reden om de volgende dag nieuwe kleren aan te doen is de rooklucht, voor de rest zijn ze nog net zo schoon als de dag ervoor.
Dat is ook logisch, want als je de hele dag in een geur (rook dus) zit, dan ruik je het niet meer.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:04 schreef LekkerWijf het volgende:
ik ken genoeg niet rokers/ex rokers die het ook niet vinden stinken.
Ik zou maar dankbaar zijn.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:45 schreef Borkydude het volgende:
Rook: Waar de klacht eigenlijk om gaat. Het is zo kánkervervelend als je op een feestje bent of uit bent, en je thuis komt, en je helemaal naar rook stinktKan je je kleren die je net 3 uur aan hebt weer in de was gooien. Ik kan er echt ontiegelijk gefrustreerd van worden.
Klacht: Kleren die stinken naar rook
OMGquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 23:59 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Onzin? Ik ontken toch nergens dat er vroeger heus wel ook weerstand tegen roken was? Wat ik zeg is dat de laatste jaren de overheid veel meer bezig is met het uitbannen van het roken dan voorheen, en sindsdien hoor ik velen malen vaker mensen klagen dan voorheen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 22:37 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Platforms als de Stichting Volksgezondheid en Roken en Clean Air Nederland bestonden al láng voordat Ab Klink op zijn huidige functie terechtkwam. En antirokers bestonden al voordat die platforms bestonden.
Je loopt dus onzin te verkondigen.
quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 16:19 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Makkelijk beinvloedbare mensen![]()
oh god, houd het nou nooit opquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:00 schreef afcajos het volgende:
oja bijna vergeten
TS:
[ ] geschikt
[x] ongeschikt
Nee. Mensen zullen ten alle tijden drugs blijven gebruiken. Overheidsbeleid heeft daar geen invloed op.quote:
Als de mogelijkheid bestond, had ik een aanvraag ingediend om je stemrecht af te nemenquote:Op woensdag 17 oktober 2007 07:45 schreef michiel5 het volgende:
Is te merken dat de rokers de hete adem van het verbod in hun nek voelen, ze slaan om zich heen met totaal onzinige argumenten![]()
Tuurlijk stinkt roken, en als ik in mijn lunchpauze met collega's een broodje ga eten bij de plaatselijke broodjes zaak / kroeg (klein dorpje dus alles in 1) vind ik het niet fijn de hele middag naar rook te ruiken.
Maarja,. rookverbod komt eraan, dus de niet rokers lachen het laatst, en leven het langst![]()
![]()
quote:Op woensdag 17 oktober 2007 07:45 schreef michiel5 het volgende:
Maarja,. rookverbod komt eraan, dus de niet rokers lachen het laatst, en leven het langst![]()
![]()
Dat vinden zijn rokende "vrienden" niet goed. Die chanteren en dwingen hem om mee te roken.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:46 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
TS:
Ga dan naar kroegen waar gedeeltelijk of niet gerookt wordtZeikzak.
Jou vriend gaat sterven aan Of een hartaanval / longkanker/ COPD/ "insert deadly disease caused by smoking" .quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:52 schreef karr-1 het volgende:
Mijn vriend is een roker, heeft een IQ van 120, geen petje en geen gouden ketting. Nou jij weer.
Ik heb jarenlang gerookt maar ben er 4 jaar geleden mee gestopt en nooit meer aan begonnen. mijn vriend rookt nog steeds, ook in huis en in de auto. Ik heb er geen last van.
Kortom, je bent een huilie.
Stop jou snuit maar eens in een rokers bek, dan piep je wel anders...quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 17:04 schreef LekkerWijf het volgende:
[..]
Antwoord op je vraag: Nee
Ik vind rook niet stinken en ik ken genoeg niet rokers/ex rokers die het ook niet vinden stinken.
Poep stinkt, zweet stinkt, diesel stinkt etc. etc.
Een tattoo pijpje ruikt zelfs lekker en een waterpijp al helemaal.![]()
Huilie, ik ben vrij slim, draag nooit een pet en heb geen gouden ketting maar rook wel, je moet gewoon niet zeiken ventje. Als je hierover loopt te mauwen moet je ook met je reet binnen blijven. de lucht buiten is 100 keer zo vervuild als de lucht van die paar sigaretten.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:45 schreef Borkydude het volgende:
Rook: Waar de klacht eigenlijk om gaat. Het is zo kánkervervelend als je op een feestje bent of uit bent, en je thuis komt, en je helemaal naar rook stinktKan je je kleren die je net 3 uur aan hebt weer in de was gooien. Ik kan er echt ontiegelijk gefrustreerd van worden.
Fysiek zijn ze zwakker, depressiever en met die kutrook van ze vergassen ze iedereen om zich heen.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het blijkt wel weer dat rokers veel intelligenter, socialer en toleranter zijn dan niet-rokers.
quote:
Dat is een keus en geen moetje. Als je allebij rookt heb je dat probleem niet.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:04 schreef DR878 het volgende:
[..]
Stop jou snuit maar eens in een rokers bek, dan piep je wel anders...
quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:05 schreef DR878 het volgende:
[..]
Fysiek zijn ze zwakker, depressiever en met die kutrook van ze vergassen ze iedereen om zich heen.
ROKEN![]()
Blowen (puur dan he )![]()
Hypocriete lul, van blowen krijg je net zo hard longkanker en andere zooi als roken. Ik durf daarbij 200euro met jou te wedden dat ik niet fysiek zwakker ben als andere van mijn leeftijd en lichaamsbouw die niet roken. Integendeel zelfs, ik heb twee jaar lang aluminium platen gesjouwd, dus ik denk dat ik wel iets sterker ben fysiek.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:05 schreef DR878 het volgende:
[..]
Fysiek zijn ze zwakker, depressiever en met die kutrook van ze vergassen ze iedereen om zich heen.
ROKEN![]()
Blowen (puur dan he )![]()
rokenquote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:08 schreef LekkerWijf het volgende:
[..]
Dat is een keus en geen moetje. Als je allebij rookt heb je dat probleem niet.![]()
Als het nou ijzeren platen waren....quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:08 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Hypocriete lul, van blowen krijg je net zo hard longkanker en andere zooi als roken. Ik durf daarbij 200euro met jou te wedden dat ik niet fysiek zwakker ben als andere van mijn leeftijd en lichaamsbouw die niet roken. Integendeel zelfs, ik heb twee jaar lang aluminium platen gesjouwd, dus ik denk dat ik wel iets sterker ben fysiek.
Klopt, maar je kunt je voorstellen als ze ongeveer 3x2 en flink dik zijn dat ze dan toch redelijk zwaar en onhandig zijn.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:10 schreef LekkerWijf het volgende:
[..]
Als het nou ijzeren platen waren....![]()
Weet eerst waar je over praat achterlijke bosjosti. Van blowen krijg je geen longkanker , mits je het niet met tabak rookt. IN blowen zit geen teer, nitrosaminen en nicotine. Roken krijg je meer koolstofmonooxiden binnen, de affiniteit van zuurstof aan het hemoglobine wordt hierdoor verlaagd. Er is dus minder Hb ter beschikking voor zuurstoftransport. Minder zuurstof is slechtere conditie.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:08 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Hypocriete lul, van blowen krijg je net zo hard longkanker en andere zooi als roken. Ik durf daarbij 200euro met jou te wedden dat ik niet fysiek zwakker ben als andere van mijn leeftijd en lichaamsbouw die niet roken. Integendeel zelfs, ik heb twee jaar lang aluminium platen gesjouwd, dus ik denk dat ik wel iets sterker ben fysiek.
Ex-rokers zijn nog veel erger. Die vinden dat omdat zij gestopt zijn (en daar nog steeds van moeten bijkomen na 200 jaar) anderen ook moeten stoppen want nu is het ineens vies.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het blijkt wel weer dat rokers veel intelligenter, socialer en toleranter zijn dan niet-rokers.
Lol, nee natuurlijk, want omdat er geen teer en nicotine in zit, zitten er natuurlijk niet nog 200 stoffen in die ook niet goed zijn voor je. Of was je dat vergeten? Je kunt wel heel schijnheilig lullen dat het niet slecht is voor je longen, dat is het wel.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:16 schreef DR878 het volgende:
[..]
Weet eerst waar je over praat achterlijke bosjosti. Van blowen krijg je geen longkanker , mits je het niet met tabak rookt. IN blowen zit geen teer, nitrosaminen en nicotine. Roken krijg je meer koolstofmonooxiden binnen, de affiniteit van zuurstof aan het hemoglobine wordt hierdoor verlaagd. Er is dus minder Hb ter beschikking voor zuurstoftransport. Minder zuurstof is slechtere conditie.
Juist bij sigaren.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:58 schreef Rutgerr het volgende:
Hey, dat rookverbod he, geldt dat ook voor sigaren?
Nee, alleen voor sigarenrokers.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:58 schreef Rutgerr het volgende:
Hey, dat rookverbod he, geldt dat ook voor sigaren?
Er mogen misschien wel carcinogene stoffen zitten in roken en in wiet. In roken zit die concentratie veel hoger.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:27 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Lol, nee natuurlijk, want omdat er geen teer en nicotine in zit, zitten er natuurlijk niet nog 200 stoffen in die ook niet goed zijn voor je. Of was je dat vergeten? Je kunt wel heel schijnheilig lullen dat het niet slecht is voor je longen, dat is het wel.
Dat is niet de indruk die ik krijg bij dit topic anders....quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Waarom dat dan? Omdat ik het niet met je eens bent? Rook-fundamentalist....quote:Op woensdag 17 oktober 2007 10:09 schreef Keltie het volgende:
[..]
Als de mogelijkheid bestond, had ik een aanvraag ingediend om je stemrecht af te nemen
Het eerste punt klopt wel een beetje, ik was nog een beetje jong en onbezonnen toen ik begon.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:46 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Dat is niet de indruk die ik krijg bij dit topic anders....
Intelligent? Als ze dat waren waren ze nooit begonnen, naast dat het ongezond is kost het ook nog eens klauwen met geld.
Socialer? Waar roken ze dan als er ook niet-rokers bij zijn?
Tolranter? Ja vooral naar niet rokers toe zeker? Als je zo'n paf paal vraagt of ie even wil wachten met roken tot jij klaar bent met eten wordt je recht in je gezicht uitgelachen.
Rokers.... triest volk![]()
Over 1 kam scheren is het kenmerk van een goede discussie toch?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:57 schreef LekkerWijf het volgende:
[..]
Het eerste punt klopt wel een beetje, ik was nog een beetje jong en onbezonnen toen ik begon.![]()
Klauwen met geld! Ik vind 70 euro per maand niet echt veel.
Socialer! Er zijn overal niet-rokers en wel-rokers dus daar is geen rekening mee te houden.
Als je het aan mij vraagt maak IK er geen probleem van, ik wacht met roken of ga ff ergens anders heen.
Je bent er goed in om iedereen over een kam te scheren.![]()
Het zijn niet-rokers die als slaafjes achter de rokers aanlopen. Pauze op het werk, ze weigeren naar niet-rook horeca te gaan, kijk naar verjaardagen (waar alleen buiten of in de bijkeuken gerookt mag worden. Waar staat iedereen? Bij de rokers. Wie is er dan dom? En maar klagen over de rook, wie is er dan asociaal?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:46 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Dat is niet de indruk die ik krijg bij dit topic anders....
Intelligent? Als ze dat waren waren ze nooit begonnen, naast dat het ongezond is kost het ook nog eens klauwen met geld.
Socialer? Waar roken ze dan als er ook niet-rokers bij zijn?
Tolranter? Ja vooral naar niet rokers toe zeker? Als je zo'n paf paal vraagt of ie even wil wachten met roken tot jij klaar bent met eten wordt je recht in je gezicht uitgelachen.
Rokers.... triest volk![]()
Ze veroorzaken wel overlast. Ze zoeken de hele tijd rokers op om erover te klagen dat ze roken, en nu willen ze het zelfs verbieden! Je kan toch lekker in een niet rook-omgeving blijven? Iedere keer als er een niet-rook tent failliet gaat bewijzen de niet-rokers dat ze eigenwijze ruziezoekers zijn.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:04 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Wat ik met het niet sociaal zijn van rokers bedoel is dat zij totaal geen rekening houden met niet-rokers, niet-rokers hebben met niemand rekening te houden want zij veroorzaken geen overlast.
Met het grote verschil dat een deel van die 70 euro die ze eraan uit geeft indirect bij jou terechtkomt. Die 70 euro diie jij uitgeeft niet. Wie is hier nou de egoist?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:04 schreef michiel5 het volgende:
En 70 euro per maand vind ik best een hoop geld, tuurlijk als je niet rookt geef je het wel weer aan wat anders uit, maar zo kan je altijd wel bezig blijven natuurlijk.
Hoezo indirect? via de accijnzen bedoel je? Ik maar denken dat dat was om de hogere ziektenkosten van rokers te compenseren, of om hun peuken van de stoep te laten vegen.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:46 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Met het grote verschil dat een deel van die 70 euro die ze eraan uit geeft indirect bij jou terechtkomt. Die 70 euro diie jij uitgeeft niet. Wie is hier nou de egoist?
Ja, want de missie in het leven van de niet roker is om de roker het leven zuur te makenquote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze veroorzaken wel overlast. Ze zoeken de hele tijd rokers op om erover te klagen dat ze roken, en nu willen ze het zelfs verbieden! Je kan toch lekker in een niet rook-omgeving blijven? Iedere keer als er een niet-rook tent failliet gaat bewijzen de niet-rokers dat ze eigenwijze ruziezoekers zijn.
Dit soort verjaardagen ken ik niet, maar dan nog, buiten roken is iets anders dan binnen, en kan met niet voorstellen dat je bij de rokers gaat staan en er dan over gaat klagen, dan ben je echt een josti natuurlijk dat ben ik met je eens.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het zijn niet-rokers die als slaafjes achter de rokers aanlopen. Pauze op het werk, ze weigeren naar niet-rook horeca te gaan, kijk naar verjaardagen (waar alleen buiten of in de bijkeuken gerookt mag worden. Waar staat iedereen? Bij de rokers. Wie is er dan dom? En maar klagen over de rook, wie is er dan asociaal?
Hogere ziektekosten?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:52 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Hoezo indirect? via de accijnzen bedoel je? Ik maar denken dat dat was om de hogere ziektenkosten van rokers te compenseren, of om hun peuken van de stoep te laten vegen.
Ziektenkosten e.d. meegerekend zijn rokers netto betalers.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:52 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Hoezo indirect? via de accijnzen bedoel je? Ik maar denken dat dat was om de hogere ziektenkosten van rokers te compenseren, of om hun peuken van de stoep te laten vegen.
Gemiddeld worden de rokers niet oud, en hoe ouder je wordt hoe meer zorgkosten je hebt. Ouderdomskwalen zijn de grootste kostenpost. Verder krijgen rokers minder AOW. ze houden dus geld over aan onsquote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:52 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Jah en zo word de hondenbelasting ook gebruikt om hondenstront op te laten ruimenquote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:52 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Dan vind ik dat rokers minder pensioen af moeten dragen! Ze gebruiken het toch niet maximaal!quote:Op woensdag 17 oktober 2007 14:06 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Gemiddeld worden de rokers niet oud, en hoe ouder je wordt hoe meer zorgkosten je hebt. Ouderdomskwalen zijn de grootste kostenpost. Verder krijgen rokers minder AOW. ze houden dus geld over aan ons
En dan zo'n nickname hebben.quote:
Nee maar waarschijnlijk stink jij wel ontiegelijk omdat er een kanker ranzige lucht in je huis en kleren hangt (quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:52 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb jarenlang gerookt maar ben er 4 jaar geleden mee gestopt en nooit meer aan begonnen. mijn vriend rookt nog steeds, ook in huis en in de auto. Ik heb er geen last van.
Jij zal er ook verdomt goed uitzien als ongezonde vegetarier.....quote:Op woensdag 17 oktober 2007 14:30 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
En dan zo'n nickname hebben.Mens, je gezichtshuid zal wel al bijna op je verlepte tieten hangen. Lekker? Als hapje voor maden, ja.
Die gaan niet omhoog door het roken.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 14:36 schreef netnord het volgende:
Smerige pauper, beetje de ziektekosten omhoog gooien. Verslaafde junks![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Idd, zo'n mooi gebleekt huidje omdat ze div. voedings stoffen missen.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 14:58 schreef Rutgerr het volgende:
Vegetariers zien er doorgaans supergoed uit ja. Vergelijk Marianne Thieme eens met de gemiddelde VVD-papzak
@Lekkerwijf, je hebt net zoveel verstand van de consequenties van je achterlijke gedrag als van politiek
Maargoed, mijn vraag is beantwoord, dus verder veel plezier met de eeuwige discussie tussen rokers en niet-rokers.
Wie heeft er voor het nieuwe zorgstelsel gezorgd.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 14:58 schreef Rutgerr het volgende:
@Lekkerwijf, je hebt net zoveel verstand van de consequenties van je achterlijke gedrag als van politiek
Maargoed, mijn vraag is beantwoord, dus verder veel plezier met de eeuwige discussie tussen rokers en niet-rokers.
Marianne zit als politica dik onder dierproefonvriendelijke make-up.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 14:58 schreef Rutgerr het volgende:
Vegetariers zien er doorgaans supergoed uit ja. Vergelijk Marianne Thieme eens met de gemiddelde VVD-papzak
Het is dus de concentratie die belangrijk is voor je. Dan ga je toch ook gewoon een meter verder zitten van iemand die een sigaret rookt, dan is de rook ook minder geconcentreerd.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 12:35 schreef DR878 het volgende:
[..]
Er mogen misschien wel carcinogene stoffen zitten in roken en in wiet. In roken zit die concentratie veel hoger.
Alles wat verbrand heeft carcinogene stoffen, alleen roken heeft het veel meer.
http://www.sciam.com/arti(...)473-B55F83414B7F0000
http://www.forbes.com/hea(...)17/hscout603764.html
http://norml.org/index.cfm?Group_ID=6912
Beetje schelden op een forum, maar in het echte leven trek je je bek niet open. Dan heb je de overheid nodig om je zin te krijgen. Ga je moeder pesten.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 14:36 schreef netnord het volgende:
[..]
Nee maar waarschijnlijk stink jij wel ontiegelijk omdat er een kanker ranzige lucht in je huis en kleren hangt (![]()
![]()
van die stinkwijfen die naar rook ruiken in de vroege ochtend). Smerige pauper, beetje de ziektekosten omhoog gooien. Verslaafde junks
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Eensch. Maar een goede vegetarier neemt ter compensatie dan ook een zonnebankje op z'n tijdquote:Op woensdag 17 oktober 2007 15:13 schreef -moppie- het volgende:
Vegetariërs zien er altijd uit alsof ze dood en doodziek zijn! Ontzettend wit alsof er geen leven in zit.
Geef mij dan maar een lekker sigaretje en mensen die last van mijn rook hebben, blijven maar gewoon lekker weg!
En daar krijgen ze weer kanker van....quote:Op woensdag 17 oktober 2007 15:32 schreef Rutgerr het volgende:
[..]
Eensch. Maar een goede vegetarier neemt ter compensatie dan ook een zonnebankje op z'n tijd
je kunt beter in een plastic bol gaan leven, tegenwoordig krijg je overal iets van.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 15:36 schreef LekkerWijf het volgende:
[..]
En daar krijgen ze weer kanker van....![]()
Met Michael Jackson gaat het anders ook niet zo goed...quote:Op woensdag 17 oktober 2007 15:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
je kunt beter in een plastic bol gaan leven, tegenwoordig krijg je overal iets van.
dat is dan ook een malloot geen normaal mensquote:Op woensdag 17 oktober 2007 15:46 schreef LekkerWijf het volgende:
[..]
Met Michael Jackson gaat het anders ook niet zo goed...
Haha, wat een meeloper ben jij zeg. Je reactie is echt te gay voor woorden.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:56 schreef Remzz het volgende:
Alle rokers zijn ooit meelopers geweest.
Kerel, je kent me geen eens dus houd je kaak gewoon. Rokers kosten de maatschappij klauwen vol geld, en dit zeg ik dan ook gerust in je face. Muil houwe, vieze stinkende pauperquote:Op woensdag 17 oktober 2007 15:29 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Beetje schelden op een forum, maar in het echte leven trek je je bek niet open. Dan heb je de overheid nodig om je zin te krijgen. Ga je moeder pesten.
En je weet niet eens waar je over praat. Zorg kosten stijgen niet significant door rokers. Kosten voor de zorg stijgen significant doordat mensen gewoon steeds ouder worden en dus meer ouderdomskwaaltjes. En laat dat nou net die gezondheidfreaks zijn. Sukkel, een beetje de zorgpremie opdrijven voor de rest van de mensen.
Dat is NIET waar sulletje.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 16:39 schreef netnord het volgende:
[..]
Kerel, je kent me geen eens dus houd je kaak gewoon. Rokers kosten de maatschappij klauwen vol geld, en dit zeg ik dan ook gerust in je face. Muil houwe, vieze stinkende pauper
Ik vroeg me al af hoe lang het ging duren.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 15:13 schreef -moppie- het volgende:
Vegetariërs zien er altijd uit alsof ze dood en doodziek zijn!
Jammer, u gaat niet door voor de keukenquote:Op woensdag 17 oktober 2007 16:39 schreef netnord het volgende:
[..]
Kerel, je kent me geen eens dus houd je kaak gewoon. Rokers kosten de maatschappij klauwen vol geld, en dit zeg ik dan ook gerust in je face. Muil houwe, vieze stinkende pauper
Yep, zoals iemand in een ander topic postte, de schatting is uitgaven 2 miljard, inkomsten 3 miljard.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 17:29 schreef BasOne het volgende:
[..]
Jammer, u gaat niet door voor de keuken
*publiek* Aaaaaaaawwww
Het CBS en de Algemene Rekenkamer hebben dat allaaaaaaang uitgerekend.
Rokers leveren de staat meer geld op dan dat het kost.
Als het meer gaat kosten dan oplevert is er binnen no-time een compleet verbod op roken
Mensen die vooroordelen zijn grotere kneuzen. Dat is pas een waarheid.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 18:33 schreef elilim het volgende:
Rokers zijn kneuzen dat is de waarheid.
Ik wil het liefst dat ding in ja ava tegen je harses zetten.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 18:33 schreef elilim het volgende:
Rokers zijn kneuzen dat is de waarheid.
Dit is een fabeltje. Ziektekosten lopen in de laatste levensjaren op, of dit nu vroeg is bij een ongezonde roker of later bij een gezonde oudere. De ziektekosten zijn voor beide groepen dus nagenoeg gelijk.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 14:06 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Gemiddeld worden de rokers niet oud, en hoe ouder je wordt hoe meer zorgkosten je hebt. Ouderdomskwalen zijn de grootste kostenpost.
Precies, was laatst een special over het rookverbod in openbare gelegenheden in Engeland. De meeste clubs, kroegjes etc. stonken en 80% van de mensen waren op het terras of op het balkon gezellig te roken en te drinken.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 18:45 schreef fathank het volgende:
Roken. Wacht maar tot het rookverbod erdoor is in de horeca. Dan stinkt het overal naar zweet
. Roken
.
Ik ben het niet eens met je conclusie. Lees het artikel nog maar eens.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:32 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dit is een fabeltje. Ziektekosten lopen in de laatste levensjaren op, of dit nu vroeg is bij een ongezonde roker of later bij een gezonde oudere. De ziektekosten zijn voor beide groepen dus nagenoeg gelijk.
Dit wordt hier bevestigd.
10 tegen 1 dat jij het artikel zelf niet eens gelezen hebt.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben het niet eens met je conclusie. Lees het artikel nog maar eens.
Je bent het niet eens met zijn conclussie....quote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben het niet eens met je conclusie. Lees het artikel nog maar eens.
Heeeee bommen en geweren roken ook hoor!quote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:41 schreef BasOne het volgende:
Fabels over roken zijn feiten voor de anti's
Ze laten zich leiden door stichtingen als STIVORO en CAN, hun woord is wet, sterker nog, hun woord is heiliger dan de bijbel.
Dat er de afgelopen decennia 1000'den raporten van anti-rookbewegingen de vullisbak in zijn gegooid vanwege ondeugelijk onderzoek willen ze niets van weten.
Het leukste, en meest schandalige is mischien wel het Helena Mirakel.
Her Dorpje Helena in de VS stelde een rookverbod in, en in de eerste 6 maanden waren er all 75.... ehm... 60... oops 40... mmmm 24 procent minder gevallen van hartkwalen...
Tja het percentage werd na kritiek iedere keer naarbeneden afgesteld om het geloofwaardig te maken.
Her schandalige is dat het Britisch Medical Joural hier vrolijk aan meewerkte, na de eerste publicatie online, en na 100den posts van kritiek werd alles geschoont en een nieuwe pagina met nieuwe cijfers online gezet, met.. je raad het al, alleen maar positieve kritiek.
Ook een lollig onderzoek was van een jaar of 2/3 terug, waarin een Engelse wetenschapper erachterkwam dat in de jaren 1940-1945 meer rokers stierven dan in de 20 jaar daarvoor of daarna(oorzaak roken natuurlijk)
Niet te vergeten de uitlaatgassen van de tanksquote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heeeee bommen en geweren roken ook hoor!
Zijn conclusie is dat de zorgkosten nagenoeg gelijk zijn. Dat staat nergens. Behalve dat word er geen rekening gehouden met inkomsten van accijns.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:44 schreef BasOne het volgende:
[..]
Je bent het niet eens met zijn conclussie....
Lees de samenvatting van het artikel dan?
SAMENVATTING
- Vaak wordt verondersteld dat ongezond leven leidt tot hogere zorgkosten en dus dat gezond leven kostenbesparend zou zijn.
- Alhoewel de zorgkosten per levensjaar van ongezond levenden inderdaad vaak hoger liggen dan van gezond levenden, kunnen de totale zorgkosten van laatstgenoemden toch hoger zijn. Dit komt doordat zij langer leven en tijdens deze ‘extra’ levensjaren relatief veel zorg consumeren.
- Levensverlengende preventie van ongezond gedrag kan in de gewonnen levensjaren dan ook additionele kosten oproepen.
- Desondanks kan preventieve zorg een zeer doelmatige manier zijn om gezondheid te winnen en verdient die derhalve meer aandacht.
Publicatie: Nr. 21 - 26 mei 2006
Auteur: W. Brouwer c.s.
Bron: Medisch Contact Pagina: 878-881
Ah maar ben je bekent met het bafaamde rokershoestje?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:49 schreef Houtspeer het volgende:
Je kan wel met conspiracy dingen aankomen, maar het lijkt mij dat een long bekleed met zwarte smurrie niet goed voor je is. Je bloed kan dan O2 niet goed afgeven en CO2 krijgen. Staat in elke biologieboek voor de middelbare school.
Toch vind ik dat instanties soms te ver gaan met hun verboden op roken.
Is al erder vermeld, extra kosten +/- 2 miljard, inkosten 3 miljard.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zijn conclusie is dat de zorgkosten nagenoeg gelijk zijn. Dat staat nergens. Behalve dat word er geen rekening gehouden met inkomsten van accijns.
Nee ok, maar je kan wel onderzoeken of roken meer kans geeft op dit en dat.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:53 schreef BasOne het volgende:
[..]
Simpelweh, je kan NIET bewijzen dat de 1 of andere aandoening door roken komt, niet in de vervuilde wereld waar we in leven.
Oh AUB niet over conspiracy beginnen, want als ik los ga dan word het naar TRU geschoptquote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:49 schreef Houtspeer het volgende:
Je kan wel met conspiracy dingen aankomen
Yup, en wat blijkt, je hebt meer kans om getroffen te worden door bliksem dan dat je een dodelijke ziekte oploopt door meeroken.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:57 schreef Houtspeer het volgende:
[..]
Nee ok, maar je kan wel onderzoeken of roken meer kans geeft op dit en dat.
En dat wordt dan ook vaak gedaan. Vaak zat met de conclusie dat het amper meer kans geeft op enge ziektes. Maar deze onderzoeken worden dan genegeerd want dit kan natuurlijk niet kloppen, roken moet en zal dodelijk zijn. Onderzoeken die de slechte kant 'bewijzen' zijn trouwens meestal gefinancieerd door producenten van stoppen-met-roken producten, wat een miljardenbusiness is.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:57 schreef Houtspeer het volgende:
[..]
Nee ok, maar je kan wel onderzoeken of roken meer kans geeft op dit en dat.
Dat dus.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:01 schreef BasOne het volgende:
Zal dit erover zeggen, 1/3 van de 'artsen' die 'wetenschappelijk' onderzoek doen naar de gevolgen van roken en meeroken staan op de payroll van de grote pharmacautische bedrijven zoals glaxo smith klein, de fabrikant van oa nicorette en andere 'stoppen met roken' en nicotine vervangende middelen.
En dat is public record, staat gewoon op desbetreffende websites.
Je hebt eigenlijk nog niks aangetoond hoor. Heb je een paar leuke bronnetjes?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:09 schreef BasOne het volgende:
Ik haal het alleen even aan om aan te tonen dat het BS is.
Ja je hebt kans op.
Maar als je de statistieken bekijkt van de anti rook clubs zou elke roker binnen 10 jaar dood zijn.......
Zo schadelijk is roken namelijk volgens hun.
Meeroken is vrij onschadelijk, bekijk het WHO raport uit 2001 (dacht ik) maar.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:06 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik heb niet het idee dat meeroken erg gezond is.
Alleen wanneer ze roken zeker.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:15 schreef Snien het volgende:
Ik ben eht niet eens methet standpunt dat rokers AAAALTIJD paupers zijn.
Verschillendequote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:13 schreef Houtspeer het volgende:
[..]
Je hebt eigenlijk nog niks aangetoond hoor. Heb je een paar leuke bronnetjes?
Dat slaat nergens op. Ik zeg rokers, wat denk jij dat het woord roker betekend?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:20 schreef Houtspeer het volgende:
[..]
Alleen wanneer ze roken zeker.
Alleen als ze dronken zijn Eh Vickiequote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:15 schreef Snien het volgende:
Ik ben eht niet eens methet standpunt dat rokers AAAALTIJD paupers zijn.
How do ya know my lord anyhow motherrrrquote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:22 schreef BasOne het volgende:
[..]
Alleen als ze dronken zijn Eh Vickie
Yaeh but
no but
yeah but
no but
Rustig aan trutquote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:21 schreef Snien het volgende:
[..]
Dat slaat nergens op. Ik zeg rokers, wat denk jij dat het woord roker betekend?
Wat ben je toch prachtigquote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:25 schreef Houtspeer het volgende:
![]()
[..]
Rustig aan trut![]()
Bedankt voor je linkjes Bas, ik ga ze morgen even bekijken
No problemo, d'r zijn er nog een paar honderdquote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:25 schreef Houtspeer het volgende:
![]()
[..]
Rustig aan trut![]()
Bedankt voor je linkjes Bas, ik ga ze morgen even bekijken
De wereld van tegenwoordig is stress, stress stress, stress, deadlines, alles moet niets mag.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:34 schreef Koenholio het volgende:
Ik heb jonge rokers (rond de 19) nooit gesnapt.
Kijk, ik kan het me heel goed voorstellen dat mensen met de leeftijd van mijn ouders (stel 40-50 jaar) en zeker bejaarde mensen wél roken, aangezien het vroeger heel normaal was. Het was zelfs abnormaal als je niet rookte! Zo waren er van die delfts-blauw-tegeltjes met daarop "Het is geen man die niet roken kan". Men vond het niet per se gezond, maar zeker ook niet (erg) ongezond.
Jongeren werden dan ook aangespoord om te gaan roken. Het logische gevolg is dan, dat ze nu nog steeds roken en er nu erg lastig van af kunnen komen.
Maar tegenwoordig is het overduidelijk dat je gewoon een ontzettende klapmongool bent als je gaat roken: het is schadelijk voor je longen, je conditie gaat naar de kloten, hogere kans op kanker (laten we voor het gemak zeggen: het is slecht voor je lichaam), het kost klauwen geld... en je ziet er écht niet stoer uit als je het doet.
En tóch zijn er mensen die gaan roken! Dat snap ik echt niet (behalve dat het meelopers zijn).
Of van die rokende pubertjes die zeggen "Mijn ouders roken ook, dus zij hebben niets te zeggen over mijn roken, want ze doen het zelf ook."
Bullshit zeg ik dan. Hun ouders ondervinden namelijk aan den lijve hoe slecht het voor je is, dus hebben ze (vind ik) des te meer recht van spreken!
Conclusie: jonge rokers zijn dom. Oudere rokers ook, maar van hen is het nog enigszins te begrijpen.
Drog redeneringen zijn zoooooo anti-roker.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:56 schreef blonchi het volgende:
Excuses om te roken zijn zoooo 1958
De zweetlucht van anderen neem je niet mee naar huis. Je kleren stinken bij thuiskomst nog steeds naar die kutrook....quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 15:08 schreef MouzurX het volgende:
Als er geen rooklucht is ruik je allemaal zweet wil je dat dan???![]()
quote:Op donderdag 18 oktober 2007 06:00 schreef maartena het volgende:
[..]
De zweetlucht van anderen neem je niet mee naar huis. Je kleren stinken bij thuiskomst nog steeds naar die kutrook....
Ik lees toch iets anders in de samenvattingquote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:32 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dit is een fabeltje. Ziektekosten lopen in de laatste levensjaren op, of dit nu vroeg is bij een ongezonde roker of later bij een gezonde oudere. De ziektekosten zijn voor beide groepen dus nagenoeg gelijk.
Dit wordt hier bevestigd.
Verder is gebleken uit onderzoek van de Erasmus universiteit dat rokers gewoon minder zorgkosten makenquote:SAMENVATTING
- Vaak wordt verondersteld dat ongezond leven leidt tot hogere zorgkosten en dus dat gezond leven kostenbesparend zou zijn.
- Alhoewel de zorgkosten per levensjaar van ongezond levenden inderdaad vaak hoger liggen dan van gezond levenden, kunnen de totale zorgkosten van laatstgenoemden toch hoger zijn. Dit komt doordat zij langer leven en tijdens deze ‘extra’ levensjaren relatief veel zorg consumeren.
- Levensverlengende preventie van ongezond gedrag kan in de gewonnen levensjaren dan ook additionele kosten oproepen.
- Desondanks kan preventieve zorg een zeer doelmatige manier zijn om gezondheid te winnen en verdient die derhalve meer aandacht
je kunt dit op verschillende bronnen nazoekenquote:Rokers goedkoper voor de samenleving
Rokers zijn goedkoper voor de samenleving. De zorgkosten voor deze bevolkingsgroep zijn jaarlijks duurder, maar rokers leven gemiddeld ongeveer tien jaar korter dan mensen met een gezonde levensstijl. Hierdoor zijn de kosten uiteindelijk lager. Dat stellen onderzoekers van de Erasmus Universiteit en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Voorheen werd aangenomen dat een gezonde levenstijl automatisch een vermindering van de zorgkosten zou inhouden.Het volledig rookvrij maken van Nederland leidt volgens de onderzoekers mogelijk op korte termijn tot besparingen in de gezondheidszorg, op langere termijn zijn er juist extra kosten. Dit geldt ook voor andere ongezonde levensstijlen zoals mensen met obesitas. Het verlengen van het leven leidt tot extra kosten. Het is volgens de onderzoekers noodzakelijk om per type ongezond gedrag een gedetailleerde analyse uit te voeren.Het doel van de gezondheidszorg is volgens de onderzoekers niet om geld te besparen. Maatregelen die leiden tot betere gezondheid, mogen wat kosten. Alleen moet dit wel in verhouding staan tot wat maatschappelijk acceptabel is.
Helaas mis ik in onderzoeken altijd de invloed van industrie en verkeer. Verder heb je altijd die foto's van die longen, maar als ik wil weten waar die persoon van de schone long woonde, dat staat nooit ergens vermeld. Misschien was die schone long wel van een inuit uit Alaska, weet jij veel.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:49 schreef Houtspeer het volgende:
Je kan wel met conspiracy dingen aankomen, maar het lijkt mij dat een long bekleed met zwarte smurrie niet goed voor je is. Je bloed kan dan O2 niet goed afgeven en CO2 krijgen. Staat in elke biologieboek voor de middelbare school.
Toch vind ik dat instanties soms te ver gaan met hun verboden op roken.
Probeer je nu te ontkennen dat rooklucht in je kleren trekt?quote:
En rokers dan met hun stinkende adem, haar en kleren, gele vingers en verlepte huid?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 08:49 schreef BasOne het volgende:
Je kan wel merken dat niet rokers vieze mensen zijn die op maandag met de zelfde kleren aan op het werk/school verschijnen als ze op zaterdag mee zijn gaan stappen, waarschijnlijk douchen ze niet eens![]()
Als je uitgaat word je vies. Maar jij danst niet en blijft altijd minstens 5 meter bij andere mensen vandaan? Jij vind de lucht van verschaald bier lekker genoeg om mee naar je werk te gaan?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 09:32 schreef michiel5 het volgende:
[..]
Probeer je nu te ontkennen dat rooklucht in je kleren trekt?
Ik wil na een middagje kroeg me 's avonds thuis niet hoeven om te kleden.
Rokers vies noemen en dan klagen dat je na het stappen de volgende dag niet dezelfde kleren aan kan trekkent.....quote:Op donderdag 18 oktober 2007 09:35 schreef michiel5 het volgende:
[..]
En rokers dan met hun stinkende adem, haar en kleren, gele vingers en verlepte huid?
Ik neem aan dat jij niet na elk peukie je tanden poetst, handen wast, schone kleren aan doet en een douche neemt?
Rokers die niet rokers vies noemen, hoe kansloos.
Rooklucht is veel doordringender, het gaat nl. niet alleen in je kleren maar ook in je huid zitten. Als ik uit ben geweest en ga zonder te douchen in bed liggen, dan kan ik de volgende dag niet alleen mijn laken en dekbedovertrek/kussensloop wassen, maar ook het dekbed, kussen, en hoeslaken.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 09:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je uitgaat word je vies. Maar jij danst niet en blijft altijd minstens 5 meter bij andere mensen vandaan? Jij vind de lucht van verschaald bier lekker genoeg om mee naar je werk te gaan?
Als je na het stappen geen schone kleren aantrekt ben je gewoon een viespeuk.
Dat ligt er aan met wie en hoe geil we zijn.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 09:53 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Rooklucht is veel doordringender, het gaat nl. niet alleen in je kleren maar ook in je huid zitten. Als ik uit ben geweest en ga zonder te douchen in bed liggen, dan kan ik de volgende dag niet alleen mijn laken en dekbedovertrek/kussensloop wassen, maar ook het dekbed, kussen, en hoeslaken.
En doe nou maar niet alsof jij na het uitgaan eerst doucht voordat je op bed gaat.
Oké, daar heb je een punt inderdaad.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 01:50 schreef BasOne het volgende:
[..]
De wereld van tegenwoordig is stress, stress stress, stress, deadlines, alles moet niets mag.
Nicotine is een bewezen stressverlager, niet vreemd dat mensen gaan roken.
De rest van de wereld neukt, snuift, spuit, slikt (o.a. anti-depressieva, pijnstillers of andere legale zooi), zuipt, bungee-jumped, slaat zijn vrouw en pleegt zelfmoord.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 10:34 schreef Koenholio het volgende:
[..]
Oké, daar heb je een punt inderdaad.
Maar hoe kan het dan dat de ruime meerderheid van de wereld die stress aan kan zónder te roken? Het is geen excuus om te gaan roken vind ik zelf.
Maargoed, dit is toch een eindeloze "welles/nietes"-discussie waar niemand ooit uit komt, dus ik laat het hier denk ik maar bij.
En je stukje over verbieden...
wel apart inderdaad, dat hoor ik wel vaker "hoe meer je me iets verbiedt, hoe meer het doe". Zou best in de aard van de mens kunnen zitten ja. Of het zijn de laatste paar puber-hormoontjes die nog in het lichaam rondzwerven.![]()
Als je nou eens leest wat ik schrijf:quote:Op donderdag 18 oktober 2007 09:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je uitgaat word je vies. Maar jij danst niet en blijft altijd minstens 5 meter bij andere mensen vandaan? Jij vind de lucht van verschaald bier lekker genoeg om mee naar je werk te gaan?
Als je na het stappen geen schone kleren aantrekt ben je gewoon een viespeuk.
Wat papierverorberaar zegt.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 10:34 schreef Koenholio het volgende:
[..]
Oké, daar heb je een punt inderdaad.
Maar hoe kan het dan dat de ruime meerderheid van de wereld die stress aan kan zónder te roken? Het is geen excuus om te gaan roken vind ik zelf.
Maargoed, dit is toch een eindeloze "welles/nietes"-discussie waar niemand ooit uit komt, dus ik laat het hier denk ik maar bij.
Ik denk gewoon dat mensen zich gaan verzetten als het een plicht is, hoe meer je rokers in een hoekje drijft, hoe meer ze zich gaan verzetten, vooral als een dictatuur van een minderheid betreft.quote:En je stukje over verbieden...
wel apart inderdaad, dat hoor ik wel vaker "hoe meer je me iets verbiedt, hoe meer het doe". Zou best in de aard van de mens kunnen zitten ja. Of het zijn de laatste paar puber-hormoontjes die nog in het lichaam rondzwerven.![]()
Maar jij gaat niet uit, want je woont in Friesland!quote:Op donderdag 18 oktober 2007 09:53 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Rooklucht is veel doordringender, het gaat nl. niet alleen in je kleren maar ook in je huid zitten. Als ik uit ben geweest en ga zonder te douchen in bed liggen, dan kan ik de volgende dag niet alleen mijn laken en dekbedovertrek/kussensloop wassen, maar ook het dekbed, kussen, en hoeslaken.
En doe nou maar niet alsof jij na het uitgaan eerst doucht voordat je op bed gaat.
Fout, ik kom uit Fryslân (zoals al 10 jaar de officiële naam luidt), ik woon er niet.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:28 schreef Rutgerr het volgende:
[..]
Maar jij gaat niet uit, want je woont in Friesland!
editquote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:41 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Fout, ik kom uit Fryslân (zoals al 10 jaar de officiële naam luidt), ik woon er niet.
En ook Friezen gaan gewoon naar dezelfde soort uitgaansgelegenheden als mensen uit andere delen van Nederland. Hoewel er heel af en toe nog wel eens ergens een feest is in een boerderij, waar Hollanders dan hun camera's op kunnen zetten en aan de buitenwereld kunnen tonen hoe primitief Fryslân wel niet is.
Right... Je kan je anders helemaal doodzuipen zonder dat andere mensen er gezondheidsschade aan lijden. Datzelfde kan je niet claimen over roken.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 16:54 schreef Houtspeer het volgende:
En alcohol is veel gevaarlijker naar anderen toe.
Hoe vaak hoor of lees je niet dat er een vechtpartij is ontstaan waarbij alcohol is bij betrokken? Dat bedoelde ik met gevaarlijk naar anderen toe.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:01 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Right... Je kan je anders helemaal doodzuipen zonder dat andere mensen er gezondheidsschade aan lijden. Datzelfde kan je niet claimen over roken.
En ja, als je zo'n aso bent die gewelddadig wordt onder invloed van alcohol, dan mogen ze je van mij preventief ruimen.
Volgens mij komen er best veel onschuldige mensen om door dronken mensen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:01 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Right... Je kan je anders helemaal doodzuipen zonder dat andere mensen er gezondheidsschade aan lijden. Datzelfde kan je niet claimen over roken.
En ja, als je zo'n aso bent die gewelddadig wordt onder invloed van alcohol, dan mogen ze je van mij preventief ruimen.
Precies! Daarom zijn deelnemen aan het verkeer onder invloed en openbare dronkenschap ook verboden!quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:06 schreef LekkerWijf het volgende:
[..]
Volgens mij komen er best veel onschuldige mensen om door dronken mensen.
Verkeer en ruzie.
Doet ze dat dan? Leg eens uit.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:42 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Precies! Daarom zijn deelnemen aan het verkeer onder invloed en openbare dronkenschap ook verboden!
Fijn dat je zelf al aangeeft waarom roken verboden moet worden.
Van een vleugje rook ga je niet dood.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:42 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Precies! Daarom zijn deelnemen aan het verkeer onder invloed en openbare dronkenschap ook verboden!
Integendeel. Roken veroorzaakt geen dodelijke ziektes (bewijs dat maar eens) en geen ernstige gedragsverandering. Je kan dus beter roken dan drinken. Je kan beter alcohol verbieden.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:42 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Die correctie is in principe niet nodig, want je mag ervan uitgaan dat men een controlegroep heeft gekozen die - m.u.v. de factor 'roken' - overeenkomt met de testgroep. Anders was het onderzoek al niet door de METC gekomen vanwege de onmogelijkheid geldige conclusies te trekken.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:49 schreef TNA het volgende:
Ik mis bij alle, maar dan ook alle studies naar de gevolgen van roken de correctie voor tussenliggende factoren als niet bewegen en ongezond eten.
Alcohol is dodelijkquote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:44 schreef Houtspeer het volgende:
[..]
Doet ze dat dan? Leg eens uit.
Ik lees er anders helemaal nooit wat over. Ik vrees dan ook dat een belangrijk deel van de waarschuwingen op bangmakerij berust.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:55 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Die correctie is in principe niet nodig, want je mag ervan uitgaan dat men een controlegroep heeft gekozen die - m.u.v. de factor 'roken' - overeenkomt met de testgroep. Anders was het onderzoek al niet door de METC gekomen vanwege de onmogelijkheid geldige conclusies te trekken.
Weleens van eigen verantwoordelijkheid gehoord? Alcohol is met mate zelfs gezond, achter het stuur voor ánderen dodelijk (de chauffeur zoekt het zelf maar uit), rokers die zichzelf dood roken moeten dat lekker zelf weten. Adviseren is prima, verbieden is onzin.quote:[..]
Alcohol is dodelijk
=> dus bestaan er bepaalde verboden op
Roken is ook dodelijk
=> dus ...
Uitlaatgassen zijn dodelijkquote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:55 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Die correctie is in principe niet nodig, want je mag ervan uitgaan dat men een controlegroep heeft gekozen die - m.u.v. de factor 'roken' - overeenkomt met de testgroep. Anders was het onderzoek al niet door de METC gekomen vanwege de onmogelijkheid geldige conclusies te trekken.
[..]
Alcohol is dodelijk
Roken is ook dodelijk
=> dus ...
Dat zeg ik dus, je hoeft er ook niks over te lezen, want je mag ervan uitgaan dat de controlegroep valide is.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:02 schreef TNA het volgende:
[..]
Ik lees er anders helemaal nooit wat over.
... zijn er in veel grote steden anti-smogmaatregelen in werking, zijn er wetten over maximale emissies van motorvoertuigen, etc.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:02 schreef LekkerWijf het volgende:
[..]
Uitlaatgassen zijn dodelijk
=> dus ...
Dus roken in de auto verbieden. Dat zorgt voor te veel afleiding.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:55 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
[..]
Alcohol is dodelijk
Roken is ook dodelijk
=> dus ...
Je hebt het nu alleen over dat het jezelf doodt. Iedere roker weet dat het slecht is om te roken, net als dat iedereen weet dat als je van een flat af springt je ook dood gaat en daar is ook geen verbod op. Laat het mensen lekker zelf weten wat ze doen. Met alcohol vind ik het wat anders, daarmee kun je ook anderen schade toebrengen, logisch dus dat daar verboden op gelden.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:55 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
[..]
Alcohol is dodelijk
Roken is ook dodelijk
=> dus ...
En dat helpt allemaal. Vandaar dat er in de randstad niks meer gebouwd mag worden.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus, je hoeft er ook niks over te lezen, want je mag ervan uitgaan dat de controlegroep valide is.![]()
[..]
... zijn er in veel grote steden anti-smogmaatregelen in werking, zijn er wetten over maximale emissies van motorvoertuigen, etc.![]()
Daar mag ik gewoon vanuit gaan? Ik lees vrij veel wetenschappelijke artikelen (uit gerenommeerde tijdschriften), maar als ik zie hoe sommige onderzoeksmethoden die totaal niet deugen doodleuk worden geplaatst twijfel ik ook aan de kwaliteit van het onderzoek naar de gevaren voor roken. Om maar te zwijgen over wetenschappers die dingen verzinnen. Zoiets is ook niet te merken.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus, je hoeft er ook niks over te lezen, want je mag ervan uitgaan dat de controlegroep valide is.![]()
[..]
Dat argument slaat natuurlijk helemaal nergens op. Uitzonderingen heb je overal. Het gaat om gemiddelden.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:11 schreef BobbyB het volgende:
En in hoeverre roken dodelijk is, vraag ik het me af... ken toch een aantal mensen die stevig roken en toch de 80/90 halen/gehaald hebben, dat terwijl er al wel 2 gezondheidsfreaks in onze familie op nog redelijk normale leeftijd (47 en 55 jaar) zijn overleden.
Echter, op ondeugdelijke artikelen, zeker over zo'n hot item, komt vaak een wetenschappelijk antwoord in de vorm van een artikel dat wél een valide methode gebruikt. Maar ik ben nog nooit een artikel tegengekomen dat [iquote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:35 schreef TNA het volgende:
[..]
Daar mag ik gewoon vanuit gaan? Ik lees vrij veel wetenschappelijke artikelen (uit gerenommeerde tijdschriften), maar als ik zie hoe sommige onderzoeksmethoden die totaal niet deugen doodleuk worden geplaatst twijfel ik ook aan de kwaliteit van het onderzoek naar de gevaren voor roken. Om maar te zwijgen over wetenschappers die dingen verzinnen. Zoiets is ook niet te merken.
Integendeel, ik heb het juist over de schade die door meeroken ontstaat. Rokers mogen zich wat mij betreft inderdaad doodroken. Maar niet waar ik bij ben, want dan ga ik mee het graf in. Logisch dus dat er een verbod is/komt op roken in publieke ruimtes waar ook niet-rokers komen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:11 schreef BobbyB het volgende:
Je hebt het nu alleen over dat het jezelf doodt. Iedere roker weet dat het slecht is om te roken, net als dat iedereen weet dat als je van een flat af springt je ook dood gaat en daar is ook geen verbod op. Laat het mensen lekker zelf weten wat ze doen. Met alcohol vind ik het wat anders, daarmee kun je ook anderen schade toebrengen, logisch dus dat daar verboden op gelden.
Blijf dan ook binnen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:43 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Integendeel, ik heb het juist over de schade die door meeroken ontstaat. Rokers mogen zich wat mij betreft inderdaad doodroken. Maar niet waar ik bij ben, want dan ga ik mee het graf in. Logisch dus dat er een verbod is/komt op roken in publieke ruimtes waar ook niet-rokers komen.
Oh, en@ je tweede (niet gequote) argument.
Niet-rokers zijn in de meerderheid in Nederland (72%). Het lijkt me dus wel duidelijk wie er 'binnen' moet blijven.quote:
Onzin. Ik kan prima naar een kroeg om een baseball wedstrijd te kijken met wat vrienden en een paar pullen bier, en ik kan ook prima naar een restaurant om een lekker biefstukje te eten..... ZONDER dat ik daar vies van wordt.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 09:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als je uitgaat word je vies.
Er zijn andere vormen van uitgaan behalve dansen. Als ik naar een kroeg ga zit ik meestal met wat vrienden aan een tafel, elk een potje bier op tafel, en meestal kijken we dan naar een baseball wedstrijd. Als ik die kroeg weer uitstap zweet ik niet, stink ik niet, en de enige biergeur die er zou kunnen zijn komt naar voren als ik besluit een flinke boer te laten - wat ik dus niet doe.quote:Maar jij danst niet en blijft altijd minstens 5 meter bij andere mensen vandaan? Jij vind de lucht van verschaald bier lekker genoeg om mee naar je werk te gaan?
Dat is dus niet het punt. Ik trek de volgende dag ook schone kleren aan natuurlijk. De rook die in kleren gaat zitten is verder een erg doordringende geur, een geur die anderen ook sterk ruiken. Een geur die ook als je je kleren in de wasmand mikt nog steeds blijft ruiken.quote:Als je na het stappen geen schone kleren aantrekt ben je gewoon een viespeuk.
Het gaat erover uit dat je bang bent voor een beetje rook, uitlaatgassen zijn ook slecht, boter ook etc etc .quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:51 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Niet-rokers zijn in de meerderheid in Nederland (72%). Het lijkt me dus wel duidelijk wie er 'binnen' moet blijven.
Dus.... mag je al sinds jaar en dag geen auto's of motoren starten BINNEN een gebouw. Dat mag alleen buiten.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:02 schreef LekkerWijf het volgende:
Uitlaatgassen zijn dodelijk
=> dus ...
Nee het lijkt wel alsof je weinig kaas hebt gegeten van macro-economie. Je kunt de logistiek van vervoer niet zomaar uit de moderne maatschappij halen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:54 schreef LekkerWijf het volgende:
uitlaatgassen zijn ook slecht, boter ook etc etc .
Lijkt wel of ik tegen een muur zonder iets loop te praten schrijven.![]()
Van het dag in dag uit werken in een omgeving waar gerookt wordt wel. Een Iers onderzoek voor en na het rookverbod wees al uit dat het aantal gezondheidsklachten van horeca personeel NA het rookverbod flink afnam, en dat de luchtkwaliteit in horeca gelegenheden aanzienlijk verbeterd was.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:45 schreef LekkerWijf het volgende:
Van een vleugje rook ga je niet dood.![]()
Je zegt precies wat ik al de hele tijd probeer te zeggen: er is altijd een correlatie. Dat zegt niets over het roken zelf.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:43 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Echter, op ondeugdelijke artikelen, zeker over zo'n hot item, komt vaak een wetenschappelijk antwoord in de vorm van een artikel dat wél een valide methode gebruikt. Maar ik ben nog nooit een artikel tegengekomen dat geen correlatie vindt tussen roken en sterfte.
Dat het je longen aantast is wél deugdelijk bewezen, maar zoals gezegd gaat maar een klein deel van rokers dood aan longkanker (en longemfyseem). Hart- en vaatziekten zijn verreweg het belangrijkste. En die kunnen net zo goed worden veroorzaakt door niet bewegen, veel drinken en vet eten.quote:Bovendien hebben we ook nog zoiets als onze ogen, en kunnen we letterlijk zíen dat de longen van meerokers worden aangetast. Bezoek maar eens een snijzaal van een academisch ziekenhuis, daar hebben ze er vast een liggen.
Alleen heb je niet bewegen, veel drinken en vet eten geheel in eigen hand, en beschadigd alleen je eigen lichaam, terwijl je met roken de lichamen van anderen ook beschadigd.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:23 schreef TNA het volgende:
Dat het je longen aantast is wél deugdelijk bewezen, maar zoals gezegd gaat maar een klein deel van rokers dood aan longkanker (en longemfyseem). Hart- en vaatziekten zijn verreweg het belangrijkste. En die kunnen net zo goed worden veroorzaakt door niet bewegen, veel drinken en vet eten.
Ik heb het helemaal niet over macro-economie.quote:
Oh ja, de discussie ging oorspronkelijk over de horecaquote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:33 schreef maartena het volgende:
[..]
Alleen heb je niet bewegen, veel drinken en vet eten geheel in eigen hand, en beschadigd alleen je eigen lichaam, terwijl je met roken de lichamen van anderen ook beschadigd.
Je mag uiteraard in de horeca nog steeds nicotine gebruiken, alleen dan wel in kauwvorm, pilvorm, middels een pleister, of middels het in Duitsland uitgevonden nicotinebier. Op die manier beschadig je de lichamen van anderen om je heen niet, en krijg je toch je nicotine!
En daar ga je dus de fout in.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
En jij wil zeggen dat in al die onderzoeken niet iemand een multivariaatanalyse heeft gedaan met bewegen/alcohol/vetzucht als additionele factoren?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:23 schreef TNA het volgende:
[..]
Je zegt precies wat ik al de hele tijd probeer te zeggen: er is altijd een correlatie. Dat zegt niets over het roken zelf.
Het lijkt me dat BasOne hier terecht opmerkt: "En daar ga je dus de fout in. 'je mag aannemen dat..', niks daarvan, alles op papier, tot op de laatste punt.". Dat dus. En ik wil inderdaad zeggen dat ik niet geloof dat al die factoren netjes zijn uitgezocht. Dacht je dat het tegenwoordig nog stoer is om als wetenschapper te roepen dat roken niet schadelijk is? Je wordt bij voorbaat al door niemand serieus genomen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:44 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
En jij wil zeggen dat in al die onderzoeken niet iemand een multivariaatanalyse heeft gedaan met bewegen/alcohol/vetzucht als additionele factoren?
Je hebt niet eens een controlegroep nodig, je hoeft alleen maar te corrigeren voor een berg bijkomende factoren. Ik heb er mijn twijfels over dat dat altijd netjes gebeurt.quote:Je zegt hier heus niets nieuws, elke statisticus weet dat je de mogelijkheid moet uitsluiten dat je verschil door iets anders veroorzaakt is. Daarom wordt vóór het onderzoek al gezorgd dat de controlegroep zo vergelijkbaar mogelijk is met de testgroep, en wordt ná het onderzoek vaak gebruikgemaakt van multivariaatanalyses om te kijken waardoor het eventueel gevonden verschil veroorzaakt wordt.
http://www.forces-nl.org/analyses/EPA/index.htmlquote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:44 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
En jij wil zeggen dat in al die onderzoeken niet iemand een multivariaatanalyse heeft gedaan met bewegen/alcohol/vetzucht als additionele factoren?
Je zegt hier heus niets nieuws, elke statisticus weet dat je de mogelijkheid moet uitsluiten dat je verschil door iets anders veroorzaakt is. Daarom wordt vóór het onderzoek al gezorgd dat de controlegroep zo vergelijkbaar mogelijk is met de testgroep, en wordt ná het onderzoek vaak gebruikgemaakt van multivariaatanalyses om te kijken waardoor het eventueel gevonden verschil veroorzaakt wordt.
Forces is een soort omgekeerde wetenschap, die site is ook niet altijd even objectief en veel forumusers daar zijn gewoonweg domquote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:52 schreef BasOne het volgende:
[..]
http://www.forces-nl.org/analyses/EPA/index.html
Lees dit voor de gein maar eens allemaal aandachtig door.
Het is de standaard "hoe-verdraai-ik-cijfers-in-mijn-voordeel" werk van de anti rook extremisten.
Een soort geloof dus.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:56 schreef TNA het volgende:
[..]
Forces is een soort omgekeerde wetenschap,
Forces....quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:52 schreef BasOne het volgende:
http://www.forces-nl.org/analyses/EPA/index.html
Lees dit voor de gein maar eens allemaal aandachtig door.
Het is de standaard "hoe-verdraai-ik-cijfers-in-mijn-voordeel" werk van de anti rook extremisten.
Lijkt wel op een ander forum waar ik veel kom.....quote:
En dat is ook helemaal niet erg dat rokers bij de ingang staan te roken. Daar loop je inderdaad hooguit 5 seconden doorheen, en je kunt de rest van de avond heerlijk genieten van je cafe.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:42 schreef TNA het volgende:
Oh ja, de discussie ging oorspronkelijk over de horecaHelemaal eens dat rokers anderen niet moeten schaden, maar niet-rokers moeten ook niet alles willen. Gaan zitten zeiken dat rokers vóór een kroeg zo stinken ("Die lucht bij de ingang, blehh!") terwijl ze niet binnen roken vind ik echt volslagen doorgeschoten en krankzinnig. Zolang het je gezondheid niet schaadt en je misschien drie tellen rook ruikt moet je niet zo moeilijk doen.
Ik kan mij hier prima in vinden!quote:Op donderdag 18 oktober 2007 20:21 schreef maartena het volgende:
Invoeren dat rookverbod, en wel nu meteen. En met dat Coffeeshop verbod zou ik trouwens ook weinig problemen mee hebben, maar dat hoeft van mij eigenlijk niet. Rokers kunnen natuurlijk ook daar nog heen, want daar mag wel gerookt worden.![]()
De nieuwe horeca! We gaan gewoon voortaan stappen in de koffieshop. Onder de toonbank alcohol verkopen. Komt helemaal goed.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 20:21 schreef maartena het volgende:
[..]
Lijkt wel op een ander forum waar ik veel kom.....
Wilders wil het overigens nog een stap verder nemen: Coffeeshops verbieden en het roken van wiet compleet illegaal maken.
De SP is de laatste partij in Nederland die nog enigszins tegen het rookverbod is, alhoewel men zich nu wel aansluit bij de beslissing om het rookverbod in te voeren. Tja, de tijden van rokerige zaaltjes waar de socialisten in geitewollensokken samen kwamen is nu toch echt voorbij.....
Invoeren dat rookverbod, en wel nu meteen. En met dat Coffeeshop verbod zou ik trouwens ook weinig problemen mee hebben, maar dat hoeft van mij eigenlijk niet. Rokers kunnen natuurlijk ook daar nog heen, want daar mag wel gerookt worden.![]()
In andere woorden je ziet de link en je klikt er niet eens op, want dan had je kunnen zien dat er een hele lijst andere links naar andere sites had gestaan, waaronder het orginele raport.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 20:17 schreef maartena het volgende:
[..]
Forces....- als we het hebben over een organisatie die goed is in het verdraaien van cijfers, dan is het wel Forces. Ironisch genoeg stopt dat rapport ook in 1998..... heel toevallig het jaar waarin het eerste rookverbod is ingevoerd.
De rokesr blijven gewoon helemaal weg. Mar jij kwam toch alleen maar in ouwelullen café's? Het echte uitgaansleven ken je helemaal niet.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 20:26 schreef maartena het volgende:
[..]
En dat is ook helemaal niet erg dat rokers bij de ingang staan te roken. Daar loop je inderdaad hooguit 5 seconden doorheen, en je kunt de rest van de avond heerlijk genieten van je cafe.
Overigens staan hier ook geen massa's mensen voor de deur hoor.... dat deden ze in het begin nog wel, het eerst jaar zo ongeveer..... maar dat word je ook snel zat dat heen en weer geloop voor zo'n stomme sigaret, dus je ziet steeds meer dat ze gewoon binnenblijven. Dat roken doen ze dan wel voor en na het stappen.
Pff huilie, dat is iets wat het uitgaanquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:45 schreef Borkydude het volgende:
Dat de luchtkwaliteit afneemt geloof ik graag, en dat je longen daar niet blij mee zijn ook. Maar een causaal verband tussen roken en hart- en vaatziekten is wat ik wil zien.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 20:17 schreef maartena het volgende:
[..]
Forces....- als we het hebben over een organisatie die goed is in het verdraaien van cijfers, dan is het wel Forces. Ironisch genoeg stopt dat rapport ook in 1998..... heel toevallig het jaar waarin het eerste rookverbod is ingevoerd.
Hier heb ik een wat meer onafhankelijke studie, van de Harvard University:
http://www.hsph.harvard.edu/irishstudy/irishstudy.pdf
Het betreft hier voornamelijk feiten en metingen - cijfers die erg moeilijk te verdraaien zijn - met betrekking tot de luchtkwaliteit in Ierse Pubs in een groot aantal Europese landen, veel Amerikaanse staten en Provincies, en andere wereldlanden, en vergelijkt de luchtkwaliteit tussen kroegen waar wel, en waar niet gerookt mag worden.
Je ziet duidelijk dat de luchtkwaliteit in pubs waar niet gerookt mag worden aanzienlijk beter is.
En dan nog een Iers onderzoek, die de luchtkwaliteit VOOR en NA het rookverbod meet, en tevens inventariseert hoeveel gezondheidsklachten er zijn van barpersoneel voor en na het rookverbod:
http://www.tri.ie/Portals(...)of%20ban%2001.07.pdf
(Als het lezen je allemaal te lang duurt, de cijfers beginnen op pagina 20)
En wat is ook eigenlijk het probleem? Men doet alsof men zonder de sigaret opeens niet meer gezellig uit kan gaan ofzo.....Maar goed, andere landen hebben allang bewezen dat dat prima kan, en zo ook Nederland vanaf Juli 2008.
Dat het kan? natuurlijk kan het, gaat het prima? voor de anti's wel, die hebben hun zin gehad.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 20:17 schreef maartena het volgende:
En wat is ook eigenlijk het probleem? Men doet alsof men zonder de sigaret opeens niet meer gezellig uit kan gaan ofzo.....Maar goed, andere landen hebben allang bewezen dat dat prima kan, en zo ook Nederland vanaf Juli 2008.
Bijvoorbeeld:quote:Op donderdag 18 oktober 2007 20:44 schreef TNA het volgende:
[..]
Dat de luchtkwaliteit afneemt geloof ik graag, en dat je longen daar niet blij mee zijn ook. Maar een causaal verband tussen roken en hart- en vaatziekten is wat ik wil zien.
Dank voor het opzoeken
Causaal verband tussen roken en longkanker, hart-en vaatziektenquote:Op donderdag 18 oktober 2007 20:44 schreef TNA het volgende:
Maar een causaal verband tussen roken en hart- en vaatziekten is wat ik wil zien.
Tja, kun je dat zelf niet?quote:Dank voor het opzoeken
Ik zou de 70% van de bevolking die niet rookt niet perse als "anti's" willen bestempelen. Bovendien zijn er ook veel rokers die zo'n rookverbod prima vinden.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 20:57 schreef BasOne het volgende:
Dat het kan? natuurlijk kan het, gaat het prima? voor de anti's wel, die hebben hun zin gehad.
Wederom een link van Forces, en dus eigenlijk per definitie al onbetrouwbaar.quote:Raport van de The Federation of the Retail Licensed Trade Ierland (ierse versie van de KHN)
Het is hier minder rumoerig op straat dan NU in Nederland. Maar dat kan wellicht er ook mee te maken hebben dat we hier geen 16 jarige bacoboys de kroeg in laten.quote:
Goh, en dan elke week maar weer hetzelfde meisje proberen te versieren? Tja, als je de sigaret belangrijker vind dan gezelligheid en het ontmoeten van nieuwe mensen.... Ik zie trouwens ook geen aanwijzingen dat dit in andere landen gebeurd, waarom zou Nederland daarin specialer zijn?quote:B:Thuis kroegen zullen weer "in" worden
Niet helemaal. In andere landen is aangetoond dat in het eerste jaar er wel wat inkomensverlies is, en dus ook belasting verlies voor de regering. Na het eerste jaar trekt de horeca trouwens wel weer bij, en het verlies is in de meeste landen erg minimaal. Restaurants rapporteren vaak zelfs winst, dus het kan inderdaad ietsje opleveren....quote:C:Het is gewoon om de staats kas te spekken
Je hebt toch de vrije keus om gewoon thuis te roken?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 22:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vind vrije keuze belangrijker dan die 0,8% grotere kans op een ziekte.
Dat er een verband bestaat oke. Maar dan nog is het mensen hun eigen keuze. Rokers en niet rokers horeca moet dus gewoon naast elkaar kunnen bestaan. Medewerkers kunnen dan kiezen in welke tent ze willen werken en bezoekers kunnen kiezen voor welke tent ze willen gaan. Probleem opgelost.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 21:44 schreef maartena het volgende:
[..]
Causaal verband tussen roken en longkanker, hart-en vaatziekten
Causaal verband tussen meeroken en longkanker en hart/vaatziekten.
Causaal verband tussen roken, meeroken en Asthma.
Ik heb het even bij 3 Nederlandse onderzoeken gehouden. In oudere rooktopics heb ik op een gegeven moment een stuk of 20 onderzoeken gelinked, in het Engels, Duits en Nederland, en uit een 8-tal verschillende landen of zoiets.
[..]
Tja, kun je dat zelf niet?
Ik hoef niet persé anderen overlast te bezorgen, maar als ik in een kroeg wil ontspannen moet dat gewoon kunnen. Ik vind dat niet rokers ook op hun manier moeten kunnen ontspannen. Waarom moet je het een verbieden? Het kan allebei, maar de niet-rokers willen niet.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 22:11 schreef maartena het volgende:
[..]
Je hebt toch de vrije keus om gewoon thuis te roken?
Waarom moet dat perse in een lokatie waar zoveel andere mensen komen die daardoor hinder ondervinden?
Oh wacht.... jij was toch die persoon die "illegale rookparties" voorspelde?
Ik heb al eerder een onderscheid gemaakt tussen anti rokers en niet rokers, niet elke niet roker is een anti roker.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 22:01 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik zou de 70% van de bevolking die niet rookt niet perse als "anti's" willen bestempelen. Bovendien zijn er ook veel rokers die zo'n rookverbod prima vinden.
[..]
Tja als je zo gaat beginnen, je ziet Forces staan en noemt het gelijk onbetrouwbaar, dat terwijl Forces naar letterlijk duizenden kranten artikelen linken, en dus niet door forces geschreven zijn.quote:Wederom een link van Forces, en dus eigenlijk per definitie al onbetrouwbaar.
Jij zegt dat het prima gaat, prima voor niet rokers, dat er duizenden kroegen falliet gaan door het rookverbod kan ik niet 'prima' noemen.quote:Bovendien stel je hier geld op een hoger niveau dan gezondheid? Zullen we dan ook maar weer lood terugstoppen in de verf en de benzine, we hebben zoveel lood op aarde en de loodmijnen en loodverwerkende industrie kregen ook een klap te verwerken toen we in de jaren 80 ineens overal het lood uit gingen halen wegens...... heee, gezondheidsredenen!
Prachtig hierom dus nietquote:Het kan toch niet zo zijn dat geld toch als belangrijker wordt gezien? En in veel landen blijkt het trouwens wel mee te vallen, Ierland is een lastig geval vanwege de pubcultuur. In Engeland bijvoorbeeld was er geen financiële schade.
http://www.elsevier.nl/ma(...)zoeken/ja/index.htmlquote:Wetenschap: Risico meeroken is klein
Natuurlijk mag Ab Klink roken in de horeca verbieden, maar laat hij dan wel met de juiste argumenten komen: het is vies, niet gevaarlijk
Er is het een en ander te zeggen voor het rookverbod in de horeca dat minister Ab Klink (CDA) van Volksgezondheid wil. Maar laat het gezondheidsargument nu net het zwakste zijn. Zo onomstreden als de relatie is tussen actief roken en gezondheid, zo boterzacht is het verband tussen passief roken en ziekte.
Inderdaad, er is een verschil tussen roken en roken.
De gezondheidsrisico's van roken worden gedicteerd door de concentratie aan giftige stoffen die worden geďnhaleerd. Welnu, de concentraties aan gevaarlijke stoffen in de longen van de actieve roker zijn duizend- tot tienduizendmaal hoger dan in de longen van degene die onvrijwillig meerookt.
Meeroken verhoogt de kans op diverse ziekten – luchtwegklachten, hartkwalen en longkanker – vermoedelijk met zo'n 20 tot 30 procent. Voor de leek klinkt dat wellicht indrukwekkend, een doorgewinterde epidemioloog echter haalt zijn schouders op bij risicoverhogingen die beneden de 100 procent blijven
Bron?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 22:31 schreef BasOne het volgende:
Jij zegt dat het prima gaat, prima voor niet rokers, dat er duizenden kroegen falliet gaan door het rookverbod kan ik niet 'prima' noemen.
Kroegen leiden verlies, maar meestal niet meer dan alleen het eerste jaar. In California is het rookverbod nu 10 jaar van kracht, en ik kan nou niet zeggen dat de horeca nog steeds leidt onder een rookverbod. Men komt toch wel, men moet er alleen even aan wennen.quote:En het is zelfs gewoon lachwekkend als je anti rokers erover hoort dat de kroegen geen verlies leiden.
Dat komt omdat veel FOK!kers alleen op de korte termijn denken. Ze gaan naar de kroeg, en als ze naar buiten stappen dan stinkt hun kleding naar rook. Alhoewel zeer irritant, weegt voor mij de effecten op de gezondheid en de lange duur veel zwaarder.quote:En vertel het aan je mede-niet/anti-rokers, het gaat om gezondheid, lees dit hele topic eens door, lees de andere 100den over roken hier op FoK!, 90% van de anti's komt niet ver dan 'het stinkt'.
Ik beweer ook nergens dat het geen pubcultuur is.quote:En Engeland geen pubcultuur
Fout! als je in een kroeg een boete krijgt voor roken gaat dat naar....... juistquote:Op donderdag 18 oktober 2007 22:07 schreef maartena het volgende:
[..]
Het is hier minder rumoerig op straat dan NU in Nederland. Maar dat kan wellicht er ook mee te maken hebben dat we hier geen 16 jarige bacoboys de kroeg in laten.
[..]
Goh, en dan elke week maar weer hetzelfde meisje proberen te versieren? Tja, als je de sigaret belangrijker vind dan gezelligheid en het ontmoeten van nieuwe mensen.... Ik zie trouwens ook geen aanwijzingen dat dit in andere landen gebeurd, waarom zou Nederland daarin specialer zijn?
[..]
Niet helemaal.
[..]quote:
Bron! j/kquote:Kroegen leiden verlies, maar meestal niet meer dan alleen het eerste jaar. In California is het rookverbod nu 10 jaar van kracht, en ik kan nou niet zeggen dat de horeca nog steeds leidt onder een rookverbod. Men komt toch wel, men moet er alleen even aan wennen.
lijkt mij net zo vergelijkbaar als de vergelijking tussen sigarettenrook en uitlaatgassen.quote:Bovendien blijft gezondheid voor mij hoger in het vaandel staan. Of ga jij ook staan protesteren als fabrikanten van trans-fats failliet gaan omdat de vetschuren van Nederland besluiten een ander soort vet te gebruiken wat gezonder is? Of ga je het erg vinden als de kolenmijnen sluiten omdat er betere en schonere alternatieven zijn dan kolen?
[..]
Kloptquote:Dat komt omdat veel FOK!kers alleen op de korte termijn denken. Ze gaan naar de kroeg, en als ze naar buiten stappen dan stinkt hun kleding naar rook. Alhoewel zeer irritant, weegt voor mij de effecten op de gezondheid en de lange duur veel zwaarder.
En waarom is de horeca niet compleet ingestort?quote:En ja, de gezondheid weegt voor mij ook veel zwaarder dan een eventuele financiële impact op het geheel. Er zijn er die beweren dat de hele horeca zou "instorten", maar dat is zelfs in Ierland niet gebeurd, dus ik denk dat men wederom overdrijft.
Maar de tijd zal het leren. Op 1 Juli 2008 is het roken in de gehele horeca verboden. Er zullen best wat verstokte rokers thuisblijven, maar ik denk dat het gros gewoon nog lekker uit gaat.
Deze bronnen zijn allemaal even nietszeggend. Allemaal spreken ze over relaties. Dat die relaties er zijn weet ik nu wel. Maar de link hieronder gegeven,quote:Op donderdag 18 oktober 2007 21:44 schreef maartena het volgende:
[..]
Causaal verband tussen roken en longkanker, hart-en vaatziekten
Causaal verband tussen meeroken en longkanker en hart/vaatziekten.
Causaal verband tussen roken, meeroken en Asthma.
Ik heb het even bij 3 Nederlandse onderzoeken gehouden. In oudere rooktopics heb ik op een gegeven moment een stuk of 20 onderzoeken gelinked, in het Engels, Duits en Nederland, en uit een 8-tal verschillende landen of zoiets.
[..]
Tja, kun je dat zelf niet?
dat is wel een goed verhaalquote:Op donderdag 18 oktober 2007 21:39 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld:
Cigarette smoking and progression of atherosclerosis: The Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) Study.
Fragment van de tekst:
Exposure to cigarette smoke was associated with progression of atherosclerosis. Relative to never smokers and after adjustment for demographic characteristics, cardiovascular risk factors, and lifestyle variables, current cigarette smoking was associated with a 50% increase in the progression of atherosclerosis (mean progression rate over 3 years, 43.0 microm for current and 28.7 microm for never smokers, regardless of ETS exposure), and past smoking was associated with a 25% increase (mean progression rate over 3 years, 35.8 microm for past smokers and 28.7 microm for never smokers).
Jij bent dus iemand die gelooft dat de horeca WEL compleet instort als er niet stiekem gerookt mag worden?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:32 schreef BasOne het volgende:
En waarom is de horeca niet compleet ingestort?
http://www.telegraph.co.u(...)4/10/09/wsmoke09.xml
http://www.telegraph.co.u(...)7/06/03/nsmoke03.xml
http://www.clubplanet.com(...)s-Ignore-Smoking-Ban
http://www.vanharken.com/smokingban/profile/profile-28days.html
Etc. etc.
Hoe komt het toch dat ik toch al een aantal onderzoeken van gerenommeerde universiteiten heb kunnen plaatsen (en niet alleen in dit topic trouwens) en dat pro-rokers alleen maar met artikelen van pro-rook sites kunnen komen?quote:
Dat heb ik me zelf ook afgevraagd, en ik had ook liever een artikel gelinkt dat daar over ging, maar die kon ik zo snel niet vinden. Maar het is zeker een terechte opmerking. Roken wordt wel vaak genoemd als risicofactor voor atherosclerose, maar in de 10 minuten dat ik naar artikelen heb gezocht heb ik er geen bronnen voor gevonden.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:40 schreef TNA het volgende:
Enige opmerking; het spreekt slechts over "progressie" van aderverkalking, maar leidt het ook tot een versneld begin?
Ach, er is in het eerste jaar wel wat verlies. Met name kroegen die alleen maar oude rokende stamgasten hebben enzo, en geen andere markten kunnen aanboren. De grotere kroegen en restaurants ondervinden nauwelijks hinder.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:49 schreef TNA het volgende:
Hou toch op zeg, de horeca gaat helemaal geen inkomsten verliezen. In het buitenland ook geen probleem.
Al die onderzoeken zijn vrij nietszeggend. Ik kreeg van een anti-roker bewijs: Een echt goed onderzoek. Daar had men het over 0,8% risico voor een bepaalde ziekte voor niet rokers tegen 1,5% voor zware rokers. Het risico was dus nog steeds minimaal, maar het cijfer van 1,5 is wel bijna 2x zo grootquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 00:03 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat heb ik me zelf ook afgevraagd, en ik had ook liever een artikel gelinkt dat daar over ging, maar die kon ik zo snel niet vinden. Maar het is zeker een terechte opmerking. Roken wordt wel vaak genoemd als risicofactor voor atherosclerose, maar in de 10 minuten dat ik naar artikelen heb gezocht heb ik er geen bronnen voor gevonden.
De individuele kans op de ziekte is dan klein ja, maar op een schaal van een heel land (bv. Nederland, 16.000.000 mensen) is het nogal een verschil.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 00:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Al die onderzoeken zijn vrij nietszeggend. Ik kreeg van een anti-roker bewijs: Een echt goed onderzoek. Daar had men het over 0,8% risico voor een bepaalde ziekte voor niet rokers tegen 1,5% voor zware rokers. Het risico was dus nog steeds minimaal, maar het cijfer van 1,5 is wel bijna 2x zo grootals die 0,8, dus kan je een mooi kranteartikel maken waarin staat dat het risico bijna 100% groter is als je rookt. Dat klinkt heel spectaculair, maar de kans op ziek worden is nog steeds heel klein. Dat zijn de feiten.
Ga jij dat zelf vertellen aan de getroffen kroegeigenaren? Kortzichtig... Je zal je hele leven maar gewerkt hebben omiets op te bouwen, om het in een keer afgebroken te zien worden.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:42 schreef maartena het volgende:
En nogmaals: De gezondheid is voor mij VELE malen belangrijker dan het financiële aspect. Dan verdwijnen er maar een paar kroegen.
Als je diezelfde berekening loslaat op luchtvervuiling door industrie en verkeer kom je vast tot de ontdekking dat roken best gezond is.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 11:17 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
De individuele kans op de ziekte is dan klein ja, maar op een schaal van een heel land (bv. Nederland, 16.000.000 mensen) is het nogal een verschil.
0,8% * 16.000.000 = 128.000
1,5% * 16.000.000 = 240.000
Dus als heel NL zou roken, zouden er 112.000 mensen méér zijn met die ziekte dan als heel NL niet zou roken.
Dat je getallen uit medisch-wetenschappelijke onderzoeken op die manier moet interpreteren is overigens zo'n beetje het eerste wat je leert in wetenschapscursussen.
Denk je nou echt dat ze meteen failliet gaan omdat de rokers ff naar buiten moeten ???quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 11:34 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ga jij dat zelf vertellen aan de getroffen kroegeigenaren? Kortzichtig... Je zal je hele leven maar gewerkt hebben omiets op te bouwen, om het in een keer afgebroken te zien worden.
quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je diezelfde berekening loslaat op luchtvervuiling door industrie en verkeer kom je vast tot de ontdekking dat roken best gezond is.
Niet meteen, maar in New York en Ierland is gebleken dat wel degelijk veel kroegen de deuren hebben gesloten omdat de klandizie terug gelopen is. Er wordt dan wel gesteld dat de omzet omhoog gegaan is in die landen/ plaatsen, maar dat is maar betrekkelijk als je er niet bij vermeld hoeveel tenten er dicht zijn gegaan. Lijkt me logisch dat het dan in de resterende tenten drukker wordt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 12:23 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat ze meteen failliet gaan omdat de rokers ff naar buiten moeten ???![]()
Precies! Maar Saddam is een vriendje en verkoopt zijn olie goedkoop dus laten we hem met rust. We pakken die kleine aan.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 12:52 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
"Maar meneer de agent, wat maakt het nou uit dat ik één man heb vermoord? Saddam heeft er wel 100.000 afgemaakt!"
Verkapte check-mij-een-vriend-hebben-en-het-IQ-van-de-inhoud-van-een-breezer-hebben post. Verder goede argumenten op die laatste zin!quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:52 schreef karr-1 het volgende:
Het antwoord daarop is zo simpel dat zelfs jij dat kan bedenkenquote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:56 schreef maartena het volgende:
[..]
Hoe komt het toch dat ik toch al een aantal onderzoeken van gerenommeerde universiteiten heb kunnen plaatsen (en niet alleen in dit topic trouwens) en dat pro-rokers alleen maar met artikelen van pro-rook sites kunnen komen?
Zoals hierboven al gezegd, als het ook maar de schijn heeft dat een onderzoek in het voordeel van rokers is word het niet geplaatst.quote:Het zou je sieren om ook eens met een onderzoek dat door bijv een .edu instituut wordt ondersteund te komen. Dat komt al een heel stuk betrouwbaarder over..... en ik WEET toevallig dat er een paar onderzoeken zijn geweest die o.a. goed onderzochten wat de financiele impact is (en inderdaad voor het eerste jaar van een rookverbod financiele schade rapporteerde).
Ook ik heb genoeg gelinkt naar raporten die niet van rokers sites afkomstig zijn.quote:Maar goed, die laat ik je zelf vinden, ik heb geen zin om iedere keer weer het Google werk te moeten doen, en ik heb in vorige topics met betrekking to roken al genoeg gelinked. Heel wat meer dan de rokers in iig
Dat komt omdat ze dat onderzoek in 1998 hebben geplaatst met gegevens uit de jaren 70 en 80, en sindsdien hebben ze nieuwe onderzoeken gedaan die wel op de WHO site staan. Het lijkt ook wel alsof rokers zich met zware ketens vastketenen aan het WHO onderzoek, en hard roepen..... KIJK!!! een "GOEDE" organisatie die zegt dat meeroken niet perse schadelijk hoeft te zijn!quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 15:11 schreef BasOne het volgende:
Het WHO onderzoek, het meest grootschalige op het gebied van meeroken (uitkomst: meeroken is onschadelijk), zal je op de site van het WHO met heel veel moeite kunnen vinden, als het er ubderhaubt nog staat.
Dat komt omdat met uitzondering van een oud, stoffig WHO onderzoek er buiten de pro-roken sites geen materiaal is te vinden dat meeroken onschadelijk zou zijn. Kom eens met onderzoeken van gerenommeerde universiteiten bijvoorbeeld (die staan vrij neutraal tussen de anti en de pro rokers in), dan praten we verder.quote:En met de drogredeniring komen 'het komt van een pro rokers site, dus onbetrouwbaar' is een beetje laf
Logisch. Een onderzoek wordt ook altijd uitgevoerd in opdracht van iemand of een belangengroep. Zaak is om daar gewoon goed op te letten, want meestal zal de uitkomst in het verlengde liggen van wat de opdrachtgever graag wil horen. Mochten de resultaten niet het gewenste resultaat geven dan is er altijd nog statistiek om er iets van te maken. En als dat geen soulaas biedt dan breng jue het gehele onderzoek toch niet naar buiten, wat niet weet wat niet deert.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 15:11 schreef BasOne het volgende:
Maar het lijkt wel alsof een raport dat in het voordeel is van rokers per definitie onbetrouwbaar is en een raport wat in het voordeel is van anti rokers per definitie betrouwbaar, al word het door de gehele wetenschappelijke wereld verworpen (Het Helena Mirakel, EPA raport).
En met de drogredeniring komen 'het komt van een pro rokers site, dus onbetrouwbaar' is een beetje laf, als een roker zegt het komt van een anti rook site dus onbetrouwbaar 'steekt ie z'n kop in het zand en wil hij de waarheid niet zien'.
Begrijp nou eens dat het naast de sigaret, die ik graag rook bij een pot bier, ook om de beperking van de individuele vrijheid gaat. Vandaag de sigaret, morgen vet eten en overmorgen de alcohol. Allemaal zaken die schadelijk zijn voor je. Wanneer houdt het op met de betutteling van het individu. En ga nou niet zeuren over bescherming van de werknemer, want er zijn genoeg medewerkers te vinden die helemaal geen problemen hebben met het werken in de rook van een ander. Een rookvrije werkplecht is een vrijwillig recht, maar als je er geen behoefte aan hebt hoeft het je niet door de strot geduwd te worden. Rokers horeca moet dus gewoon kunnen bestaan naast niet rokers horeca zodat iedereen een keuze heeft waar hij heen gaat.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:13 schreef maartena het volgende:
En is het echt zo erg, dat je zonder de sigaret uit moet? Ik kan het me niet voorstellen.... Rokers doen alsof het het einde van de wereld is als je een paar uurtjes niet kan roken, of als je af en toe even naar buiten moet. Wat een ellende allemaal, de wereld vergaat!
In de handel moet je soms je zaak aanpassen aan nieuwe regels. Een kroeg kan door andere diensten aan te bieden nieuwe handel aanboren. Als bedrijf komt het wel vaker voor dat je opeens bepaalde producten niet meer mag verkopen wegens wettelijke wijzigingen mbt tot vervuiling etc.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 11:34 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ga jij dat zelf vertellen aan de getroffen kroegeigenaren? Kortzichtig... Je zal je hele leven maar gewerkt hebben omiets op te bouwen, om het in een keer afgebroken te zien worden.
Tja, en zodra je er 1 hebt snel naar huis. Dat wordt gezelligquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:28 schreef maartena het volgende:
Maar goed, we zullen zien. Ik verwacht niet dat rokers verstokt thuis blijven zitten met een krat bier. Vrouwen versieren gaat buiten het huis toch effectiever.
Het roken wordt niet verboden. De stoffen die in de sigaret zitten worden niet verboden.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
Begrijp nou eens dat het naast de sigaret, die ik graag rook bij een pot bier, ook om de beperking van de individuele vrijheid gaat. Vandaag de sigaret, morgen vet eten en overmorgen de alcohol.
Ach, mijn vrouw en ik gaan ook nog gewoon naar de kroeg. En het is er echt niet leger op geworden sinds het rookverbod in 1998 in California werd ingevoerd.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:31 schreef Boris_Karloff het volgende:
Tja, en zodra je er 1 hebt snel naar huis. Dat wordt gezellig
Ah ja, het aloude 'dat WHO onderzoek is stoffig en oud en al uit 1998' maar het EPA raport uit 1993 is wel nog steeds valide.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:13 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat komt omdat ze dat onderzoek in 1998 hebben geplaatst met gegevens uit de jaren 70 en 80, en sindsdien hebben ze nieuwe onderzoeken gedaan die wel op de WHO site staan. Het lijkt ook wel alsof rokers zich met zware ketens vastketenen aan het WHO onderzoek, en hard roepen..... KIJK!!! een "GOEDE" organisatie die zegt dat meeroken niet perse schadelijk hoeft te zijn!
Het is een oud, stoffig onderzoek met oude en stoffige data die verzameld zijn over een periode van 30 jaar voor 1998. Nogal wiedes, in de jaren 70 begonnen ze net met toegeven dat roken zelf misschien wel eens schadelijk zou kunnen zijn, en pas in de jaren 80 begonnen ze een klein beetje te speculeren over meeroken.
Intussen heeft de WHO allang een ander standpunt, maar je mag met je kop in de 20e eeuw blijven zitten als je wil..... http://www.who.int/tobacco/en/
Ik ga liever door naar de 21e eeuw.
Maar goed, dat jij niet wil geloven dat meeroken toch echt schadelijk is voor de gezondheid is niet mijn probleem eigenlijk..... zo'n beetje alle westerse landen hebben al een rookverbod ingevoerd, Nederland is eigenlijk een van de laatste die eindelijk ook overstag gaat (Paars heeft het veel te lang tegengehouden), en je zult het er als roker gewoon mee moeten doen.
En is het echt zo erg, dat je zonder de sigaret uit moet? Ik kan het me niet voorstellen.... Rokers doen alsof het het einde van de wereld is als je een paar uurtjes niet kan roken, of als je af en toe even naar buiten moet. Wat een ellende allemaal, de wereld vergaat!
[..]
Dat komt omdat met uitzondering van een oud, stoffig WHO onderzoek er buiten de pro-roken sites geen materiaal is te vinden dat meeroken onschadelijk zou zijn. Kom eens met onderzoeken van gerenommeerde universiteiten bijvoorbeeld (die staan vrij neutraal tussen de anti en de pro rokers in), dan praten we verder.
En in ierland is het aantal rokers sinds het verbod gestegenquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:36 schreef maartena het volgende:
[..]
Ach, mijn vrouw en ik gaan ook nog gewoon naar de kroeg. En het is er echt niet leger op geworden sinds het rookverbod in 1998 in California werd ingevoerd.
Het aantal rokers is sindsdien wel gedaald van 30+% naar nu ongeveer 18%. Dat kan ook komen omdat men wijzer wordt natuurlijk, maar ik denk dat het rookverbod daar zijdelings voor heeft gezorgd.
Goed dus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |