abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54021244
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 23:02 schreef maartena het volgende:

[..]

Bron?
[..]
http://www.davehitt.com/facts/banlinks.html
Pro rook site (niet zeuren ), met een hele lijst aan nieuwsartikelen uit de hele wereld over kroegen die falliet zijn gegaan.
De complete lijst http://www.smokersclub.com/banloss3.htm samengesteld a.d.h. van krantenartikelen.
quote:
Kroegen leiden verlies, maar meestal niet meer dan alleen het eerste jaar. In California is het rookverbod nu 10 jaar van kracht, en ik kan nou niet zeggen dat de horeca nog steeds leidt onder een rookverbod. Men komt toch wel, men moet er alleen even aan wennen.
Bron! j/k
Kom ik zo op terug
quote:
Bovendien blijft gezondheid voor mij hoger in het vaandel staan. Of ga jij ook staan protesteren als fabrikanten van trans-fats failliet gaan omdat de vetschuren van Nederland besluiten een ander soort vet te gebruiken wat gezonder is? Of ga je het erg vinden als de kolenmijnen sluiten omdat er betere en schonere alternatieven zijn dan kolen?
[..]
lijkt mij net zo vergelijkbaar als de vergelijking tussen sigarettenrook en uitlaatgassen.
quote:
Dat komt omdat veel FOK!kers alleen op de korte termijn denken. Ze gaan naar de kroeg, en als ze naar buiten stappen dan stinkt hun kleding naar rook. Alhoewel zeer irritant, weegt voor mij de effecten op de gezondheid en de lange duur veel zwaarder.
Klopt
Jammer dat dit soort topics dan ook snel in bashen vervallen.
quote:
En ja, de gezondheid weegt voor mij ook veel zwaarder dan een eventuele financiële impact op het geheel. Er zijn er die beweren dat de hele horeca zou "instorten", maar dat is zelfs in Ierland niet gebeurd, dus ik denk dat men wederom overdrijft.

Maar de tijd zal het leren. Op 1 Juli 2008 is het roken in de gehele horeca verboden. Er zullen best wat verstokte rokers thuisblijven, maar ik denk dat het gros gewoon nog lekker uit gaat.
En waarom is de horeca niet compleet ingestort?
http://www.telegraph.co.u(...)4/10/09/wsmoke09.xml
http://www.telegraph.co.u(...)7/06/03/nsmoke03.xml
http://www.clubplanet.com(...)s-Ignore-Smoking-Ban
http://www.vanharken.com/smokingban/profile/profile-28days.html
Etc. etc.
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
  donderdag 18 oktober 2007 @ 23:40:30 #277
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54021435
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 21:44 schreef maartena het volgende:

[..]

Causaal verband tussen roken en longkanker, hart-en vaatziekten
Causaal verband tussen meeroken en longkanker en hart/vaatziekten.
Causaal verband tussen roken, meeroken en Asthma.

Ik heb het even bij 3 Nederlandse onderzoeken gehouden. In oudere rooktopics heb ik op een gegeven moment een stuk of 20 onderzoeken gelinked, in het Engels, Duits en Nederland, en uit een 8-tal verschillende landen of zoiets.
[..]

Tja, kun je dat zelf niet?
Deze bronnen zijn allemaal even nietszeggend. Allemaal spreken ze over relaties. Dat die relaties er zijn weet ik nu wel. Maar de link hieronder gegeven,
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 21:39 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld:
Cigarette smoking and progression of atherosclerosis: The Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) Study.

Fragment van de tekst:
Exposure to cigarette smoke was associated with progression of atherosclerosis. Relative to never smokers and after adjustment for demographic characteristics, cardiovascular risk factors, and lifestyle variables, current cigarette smoking was associated with a 50% increase in the progression of atherosclerosis (mean progression rate over 3 years, 43.0 microm for current and 28.7 microm for never smokers, regardless of ETS exposure), and past smoking was associated with a 25% increase (mean progression rate over 3 years, 35.8 microm for past smokers and 28.7 microm for never smokers).
dat is wel een goed verhaal Ik mag aannemen dat bij de lifestyle variables ook alcohol, bewegen en slecht eten zijn meegenomen. Dank dus voor deze link, eindelijk eens een onderzoek wat gedegen overkomt. Enige opmerking; het spreekt slechts over "progressie" van aderverkalking, maar leidt het ook tot een versneld begin?
  donderdag 18 oktober 2007 @ 23:42:41 #278
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54021487
quote:
Jij bent dus iemand die gelooft dat de horeca WEL compleet instort als er niet stiekem gerookt mag worden?

Kom eens op bezoek in California zou ik zeggen

Maar nogmaals, de tijd zal het leren. Ik denk niet dat in Nederland de horeca echt zware klappen zal krijgen, en ik denk ook niet dat de rokers demonstratief thuis zullen blijven opeens.

En nogmaals: De gezondheid is voor mij VELE malen belangrijker dan het financiële aspect. Dan verdwijnen er maar een paar kroegen.

En ach.... je kunt nog altijd op de SP gaan stemmen, met een beetje geluk kaarten zij het verbod weer aan als ze in de regering zitten.

Ik heb overigens nog NERGENS gezien dat een rookverbod weer opgeheven werd. Men accepteert het dus toch gewoon. Of waren er nog massa-protesten van die 30% van de Nederlandse bevolking geplanned in Den Haag?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 18 oktober 2007 @ 23:49:40 #279
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54021665
Hou toch op zeg, de horeca gaat helemaal geen inkomsten verliezen. In het buitenland ook geen probleem.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 23:56:31 #280
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54021777
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 23:32 schreef BasOne het volgende:
Pro rook site (niet zeuren )
Hoe komt het toch dat ik toch al een aantal onderzoeken van gerenommeerde universiteiten heb kunnen plaatsen (en niet alleen in dit topic trouwens) en dat pro-rokers alleen maar met artikelen van pro-rook sites kunnen komen?

Het zou je sieren om ook eens met een onderzoek dat door bijv een .edu instituut wordt ondersteund te komen. Dat komt al een heel stuk betrouwbaarder over..... en ik WEET toevallig dat er een paar onderzoeken zijn geweest die o.a. goed onderzochten wat de financiele impact is (en inderdaad voor het eerste jaar van een rookverbod financiele schade rapporteerde).

Maar goed, die laat ik je zelf vinden, ik heb geen zin om iedere keer weer het Google werk te moeten doen, en ik heb in vorige topics met betrekking to roken al genoeg gelinked. Heel wat meer dan de rokers in iig
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_54021914
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 23:40 schreef TNA het volgende:

Enige opmerking; het spreekt slechts over "progressie" van aderverkalking, maar leidt het ook tot een versneld begin?
Dat heb ik me zelf ook afgevraagd, en ik had ook liever een artikel gelinkt dat daar over ging, maar die kon ik zo snel niet vinden. Maar het is zeker een terechte opmerking. Roken wordt wel vaak genoemd als risicofactor voor atherosclerose, maar in de 10 minuten dat ik naar artikelen heb gezocht heb ik er geen bronnen voor gevonden.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 00:06:31 #282
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54021993
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 23:49 schreef TNA het volgende:
Hou toch op zeg, de horeca gaat helemaal geen inkomsten verliezen. In het buitenland ook geen probleem.
Ach, er is in het eerste jaar wel wat verlies. Met name kroegen die alleen maar oude rokende stamgasten hebben enzo, en geen andere markten kunnen aanboren. De grotere kroegen en restaurants ondervinden nauwelijks hinder.

Ik verwacht ook geen "instorting" van de horeca in Nederland zoals sommigen voorspellen.
-
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 00:27:38 #283
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54022469
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 00:03 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Dat heb ik me zelf ook afgevraagd, en ik had ook liever een artikel gelinkt dat daar over ging, maar die kon ik zo snel niet vinden. Maar het is zeker een terechte opmerking. Roken wordt wel vaak genoemd als risicofactor voor atherosclerose, maar in de 10 minuten dat ik naar artikelen heb gezocht heb ik er geen bronnen voor gevonden.
Al die onderzoeken zijn vrij nietszeggend. Ik kreeg van een anti-roker bewijs: Een echt goed onderzoek. Daar had men het over 0,8% risico voor een bepaalde ziekte voor niet rokers tegen 1,5% voor zware rokers. Het risico was dus nog steeds minimaal, maar het cijfer van 1,5 is wel bijna 2x zo groot als die 0,8, dus kan je een mooi kranteartikel maken waarin staat dat het risico bijna 100% groter is als je rookt. Dat klinkt heel spectaculair, maar de kans op ziek worden is nog steeds heel klein. Dat zijn de feiten.

Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54028817
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 00:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Al die onderzoeken zijn vrij nietszeggend. Ik kreeg van een anti-roker bewijs: Een echt goed onderzoek. Daar had men het over 0,8% risico voor een bepaalde ziekte voor niet rokers tegen 1,5% voor zware rokers. Het risico was dus nog steeds minimaal, maar het cijfer van 1,5 is wel bijna 2x zo groot als die 0,8, dus kan je een mooi kranteartikel maken waarin staat dat het risico bijna 100% groter is als je rookt. Dat klinkt heel spectaculair, maar de kans op ziek worden is nog steeds heel klein. Dat zijn de feiten.

De individuele kans op de ziekte is dan klein ja, maar op een schaal van een heel land (bv. Nederland, 16.000.000 mensen) is het nogal een verschil.
0,8% * 16.000.000 = 128.000
1,5% * 16.000.000 = 240.000

Dus als heel NL zou roken, zouden er 112.000 mensen méér zijn met die ziekte dan als heel NL niet zou roken.

Dat je getallen uit medisch-wetenschappelijke onderzoeken op die manier moet interpreteren is overigens zo'n beetje het eerste wat je leert in wetenschapscursussen.
pi_54029176
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 23:42 schreef maartena het volgende:

En nogmaals: De gezondheid is voor mij VELE malen belangrijker dan het financiële aspect. Dan verdwijnen er maar een paar kroegen.
Ga jij dat zelf vertellen aan de getroffen kroegeigenaren? Kortzichtig... Je zal je hele leven maar gewerkt hebben omiets op te bouwen, om het in een keer afgebroken te zien worden.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 12:18:05 #286
pi_54029870
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 11:17 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

De individuele kans op de ziekte is dan klein ja, maar op een schaal van een heel land (bv. Nederland, 16.000.000 mensen) is het nogal een verschil.
0,8% * 16.000.000 = 128.000
1,5% * 16.000.000 = 240.000

Dus als heel NL zou roken, zouden er 112.000 mensen méér zijn met die ziekte dan als heel NL niet zou roken.

Dat je getallen uit medisch-wetenschappelijke onderzoeken op die manier moet interpreteren is overigens zo'n beetje het eerste wat je leert in wetenschapscursussen.
Als je diezelfde berekening loslaat op luchtvervuiling door industrie en verkeer kom je vast tot de ontdekking dat roken best gezond is.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_54029984
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 11:34 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ga jij dat zelf vertellen aan de getroffen kroegeigenaren? Kortzichtig... Je zal je hele leven maar gewerkt hebben omiets op te bouwen, om het in een keer afgebroken te zien worden.
Denk je nou echt dat ze meteen failliet gaan omdat de rokers ff naar buiten moeten ???
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_54030589
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als je diezelfde berekening loslaat op luchtvervuiling door industrie en verkeer kom je vast tot de ontdekking dat roken best gezond is.

"Maar meneer de agent, wat maakt het nou uit dat ik één man heb vermoord? Saddam heeft er wel 100.000 afgemaakt!"
pi_54030702
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 12:23 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Denk je nou echt dat ze meteen failliet gaan omdat de rokers ff naar buiten moeten ???
Niet meteen, maar in New York en Ierland is gebleken dat wel degelijk veel kroegen de deuren hebben gesloten omdat de klandizie terug gelopen is. Er wordt dan wel gesteld dat de omzet omhoog gegaan is in die landen/ plaatsen, maar dat is maar betrekkelijk als je er niet bij vermeld hoeveel tenten er dicht zijn gegaan. Lijkt me logisch dat het dan in de resterende tenten drukker wordt.
Of denk jij werkelijk dat we een verandering van het publiek krijgen? Mensen die nu al niet gaan, gaan dan echt niet massaal ineens wel naar de kroeg. Dus als een groot deel van de rokers niet meer gaat of minder, vangen ze dat in de kroegen echt niet op met nieuwe klanten.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 13:14:16 #290
pi_54030932
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 12:52 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

"Maar meneer de agent, wat maakt het nou uit dat ik één man heb vermoord? Saddam heeft er wel 100.000 afgemaakt!"
Precies! Maar Saddam is een vriendje en verkoopt zijn olie goedkoop dus laten we hem met rust. We pakken die kleine aan.
pi_54032382
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 14:52 schreef karr-1 het volgende:
Mijn vriend is een roker, heeft een IQ van 120, geen petje en geen gouden ketting. Nou jij weer.

Ik heb jarenlang gerookt maar ben er 4 jaar geleden mee gestopt en nooit meer aan begonnen. mijn vriend rookt nog steeds, ook in huis en in de auto. Ik heb er geen last van.

Kortom, je bent een huilie.
Verkapte check-mij-een-vriend-hebben-en-het-IQ-van-de-inhoud-van-een-breezer-hebben post. Verder goede argumenten op die laatste zin! 14.gif
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 15:11:28 #292
75049 BasOne
Spaceship!
pi_54033120
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 23:56 schreef maartena het volgende:

[..]

Hoe komt het toch dat ik toch al een aantal onderzoeken van gerenommeerde universiteiten heb kunnen plaatsen (en niet alleen in dit topic trouwens) en dat pro-rokers alleen maar met artikelen van pro-rook sites kunnen komen?
Het antwoord daarop is zo simpel dat zelfs jij dat kan bedenken
Als een onderzoek ook maar riekt dat het in het voordeel van rokers uit zal vallen zal een anti rook site of een 'neutrale' site het niet plaatsen.
Kranten artikelen over omzet verlies/sluitingen van kroegen zal je ook niet vinden op een anti rook site.
De enige die dat soort dingen publiceren/sparen/plaatsen zijn diegene die daar belang bij hebben, de pro rook sites dus.
quote:
Het zou je sieren om ook eens met een onderzoek dat door bijv een .edu instituut wordt ondersteund te komen. Dat komt al een heel stuk betrouwbaarder over..... en ik WEET toevallig dat er een paar onderzoeken zijn geweest die o.a. goed onderzochten wat de financiele impact is (en inderdaad voor het eerste jaar van een rookverbod financiele schade rapporteerde).
Zoals hierboven al gezegd, als het ook maar de schijn heeft dat een onderzoek in het voordeel van rokers is word het niet geplaatst.
Het WHO onderzoek, het meest grootschalige op het gebied van meeroken (uitkomst: meeroken is onschadelijk), zal je op de site van het WHO met heel veel moeite kunnen vinden, als het er ubderhaubt nog staat.
quote:
Maar goed, die laat ik je zelf vinden, ik heb geen zin om iedere keer weer het Google werk te moeten doen, en ik heb in vorige topics met betrekking to roken al genoeg gelinked. Heel wat meer dan de rokers in iig
Ook ik heb genoeg gelinkt naar raporten die niet van rokers sites afkomstig zijn.

Maar het lijkt wel alsof een raport dat in het voordeel is van rokers per definitie onbetrouwbaar is en een raport wat in het voordeel is van anti rokers per definitie betrouwbaar, al word het door de gehele wetenschappelijke wereld verworpen (Het Helena Mirakel, EPA raport).
En met de drogredeniring komen 'het komt van een pro rokers site, dus onbetrouwbaar' is een beetje laf, als een roker zegt het komt van een anti rook site dus onbetrouwbaar 'steekt ie z'n kop in het zand en wil hij de waarheid niet zien'.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:13:37 #293
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54034121
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 15:11 schreef BasOne het volgende:
Het WHO onderzoek, het meest grootschalige op het gebied van meeroken (uitkomst: meeroken is onschadelijk), zal je op de site van het WHO met heel veel moeite kunnen vinden, als het er ubderhaubt nog staat.
Dat komt omdat ze dat onderzoek in 1998 hebben geplaatst met gegevens uit de jaren 70 en 80, en sindsdien hebben ze nieuwe onderzoeken gedaan die wel op de WHO site staan. Het lijkt ook wel alsof rokers zich met zware ketens vastketenen aan het WHO onderzoek, en hard roepen..... KIJK!!! een "GOEDE" organisatie die zegt dat meeroken niet perse schadelijk hoeft te zijn!

Het is een oud, stoffig onderzoek met oude en stoffige data die verzameld zijn over een periode van 30 jaar voor 1998. Nogal wiedes, in de jaren 70 begonnen ze net met toegeven dat roken zelf misschien wel eens schadelijk zou kunnen zijn, en pas in de jaren 80 begonnen ze een klein beetje te speculeren over meeroken.

Intussen heeft de WHO allang een ander standpunt, maar je mag met je kop in de 20e eeuw blijven zitten als je wil..... http://www.who.int/tobacco/en/

Ik ga liever door naar de 21e eeuw.

Maar goed, dat jij niet wil geloven dat meeroken toch echt schadelijk is voor de gezondheid is niet mijn probleem eigenlijk..... zo'n beetje alle westerse landen hebben al een rookverbod ingevoerd, Nederland is eigenlijk een van de laatste die eindelijk ook overstag gaat (Paars heeft het veel te lang tegengehouden), en je zult het er als roker gewoon mee moeten doen.

En is het echt zo erg, dat je zonder de sigaret uit moet? Ik kan het me niet voorstellen.... Rokers doen alsof het het einde van de wereld is als je een paar uurtjes niet kan roken, of als je af en toe even naar buiten moet. Wat een ellende allemaal, de wereld vergaat!
quote:
En met de drogredeniring komen 'het komt van een pro rokers site, dus onbetrouwbaar' is een beetje laf
Dat komt omdat met uitzondering van een oud, stoffig WHO onderzoek er buiten de pro-roken sites geen materiaal is te vinden dat meeroken onschadelijk zou zijn. Kom eens met onderzoeken van gerenommeerde universiteiten bijvoorbeeld (die staan vrij neutraal tussen de anti en de pro rokers in), dan praten we verder.
-
pi_54034149
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 15:11 schreef BasOne het volgende:

Maar het lijkt wel alsof een raport dat in het voordeel is van rokers per definitie onbetrouwbaar is en een raport wat in het voordeel is van anti rokers per definitie betrouwbaar, al word het door de gehele wetenschappelijke wereld verworpen (Het Helena Mirakel, EPA raport).
En met de drogredeniring komen 'het komt van een pro rokers site, dus onbetrouwbaar' is een beetje laf, als een roker zegt het komt van een anti rook site dus onbetrouwbaar 'steekt ie z'n kop in het zand en wil hij de waarheid niet zien'.
Logisch. Een onderzoek wordt ook altijd uitgevoerd in opdracht van iemand of een belangengroep. Zaak is om daar gewoon goed op te letten, want meestal zal de uitkomst in het verlengde liggen van wat de opdrachtgever graag wil horen. Mochten de resultaten niet het gewenste resultaat geven dan is er altijd nog statistiek om er iets van te maken. En als dat geen soulaas biedt dan breng jue het gehele onderzoek toch niet naar buiten, wat niet weet wat niet deert.
Dat is ook gebeurt bij onderzoeken van VIOX. negatieve onderzoeks resultaten werden genegeerd en niet gepubliceert. Mooi toch
Dan kan er nog zo hard gesteld worden dat het onderzoek door een onafhankelijk bureau is uitgevoerd. Die is echt niet belangenloos, want als ze niet gaan schemeren met getallen komt er straks nooit meer iemand met een opdracht. Dingen die hier nog wel eens vergeten worden als het om onderzoeken gaat. Die worden hier neergegooid als zijnde de hoogste waarheid.
Onderzoeken van de WHO waar ze niet omheen kunnen worden helaas snel onder de mat geschoven en zo snel mogelijk vergeten omdat die hun doelen helaas niet dienen.
pi_54034304
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 16:13 schreef maartena het volgende:

En is het echt zo erg, dat je zonder de sigaret uit moet? Ik kan het me niet voorstellen.... Rokers doen alsof het het einde van de wereld is als je een paar uurtjes niet kan roken, of als je af en toe even naar buiten moet. Wat een ellende allemaal, de wereld vergaat!
Begrijp nou eens dat het naast de sigaret, die ik graag rook bij een pot bier, ook om de beperking van de individuele vrijheid gaat. Vandaag de sigaret, morgen vet eten en overmorgen de alcohol. Allemaal zaken die schadelijk zijn voor je. Wanneer houdt het op met de betutteling van het individu. En ga nou niet zeuren over bescherming van de werknemer, want er zijn genoeg medewerkers te vinden die helemaal geen problemen hebben met het werken in de rook van een ander. Een rookvrije werkplecht is een vrijwillig recht, maar als je er geen behoefte aan hebt hoeft het je niet door de strot geduwd te worden. Rokers horeca moet dus gewoon kunnen bestaan naast niet rokers horeca zodat iedereen een keuze heeft waar hij heen gaat.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:28:23 #296
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54034331
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 11:34 schreef Boris_Karloff het volgende:
In de handel moet je soms je zaak aanpassen aan nieuwe regels. Een kroeg kan door andere diensten aan te bieden nieuwe handel aanboren. Als bedrijf komt het wel vaker voor dat je opeens bepaalde producten niet meer mag verkopen wegens wettelijke wijzigingen mbt tot vervuiling etc.

Een kroeg kan bijvoorbeeld thema avonden organiseren, Bingo voor ouderen, de schaakvereniging op dinsdagavond zodat ze niet meer in een vaag met TL-buizen verlicht zaaltje hoeven te zitten (waar trouwens ook meestal niet gerookt mag worden, nu al) en andere dingen.

Uit andere landen is verder gebleken dat het financiële verlies bijna altijd het eerste jaar betreft. De periode waarin rokers nog op de bank blijven zitten omdat ze roken blijkbaar belangrijker vinden. (Tja, dat heet nu verslaving....) - Maar de horeca trekt vanzelf bij omdat men nieuwe markten aanboort (Restaurants worden meer familie vriendelijk omdat families met kleine kinderen nu meer uitgaan etc, etc) en het komt vanzelf weer goed.

De kroegen die wel failliet gaan zijn de stamkroegen met oude stamgasten die zich weigeren aan te passen en geen nieuwe klanten weten te werven omdat ze al 30 jaar op dezelfde manier werken en weinig creativiteit of marketing hebben.

Overigens mogen kroegen een aparte rookruimte bouwen, wisten jullie dat? Het feit dat men dit niet overal aan het doen is, is omdat ook is aangetoond dat het bouwen van zo'n ruimte meer kost dan dat het verlies aan klandizie zal zijn.

Maar goed, we zullen zien. Ik verwacht niet dat rokers verstokt thuis blijven zitten met een krat bier. Vrouwen versieren gaat buiten het huis toch effectiever.
-
pi_54034375
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 16:28 schreef maartena het volgende:
Maar goed, we zullen zien. Ik verwacht niet dat rokers verstokt thuis blijven zitten met een krat bier. Vrouwen versieren gaat buiten het huis toch effectiever.
Tja, en zodra je er 1 hebt snel naar huis. Dat wordt gezellig
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:34:22 #298
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54034432
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 16:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
Begrijp nou eens dat het naast de sigaret, die ik graag rook bij een pot bier, ook om de beperking van de individuele vrijheid gaat. Vandaag de sigaret, morgen vet eten en overmorgen de alcohol.
Het roken wordt niet verboden. De stoffen die in de sigaret zitten worden niet verboden.
De wijze waarop jij nicotine in je lichaam brengt is schadelijk voor anderen. Je bent geheel vrij om nicotinepillen te gebruiken in de kroeg, of nicotinekauwgom.... of misschien zijn er bij jou in de buurt wel kroegen die nicotinebier gaan verkopen.

Wat betreft vet eten: De wereld is allang bezig om zogenaamde "trans fats" (transvetzuren) te verbieden in producten omdat het schadelijk is voor je. Daar hoor je toch niemand over? Ik zie in ieder geval geen FOK! topics met een "anti-transveruren mafia" ofzo.

Mag jij raden waarom dat zou zijn..... (hint, het heeft iets te maken met de schadelijke stoffen in de sigaret, en wat de invloed hiervan is op anderen)

Hier nog wat leuk leesmateriaal uit Ierland: http://www.tri.ie/Portals(...)of%20ban%2001.07.pdf
-
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:36:52 #299
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54034478
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 16:31 schreef Boris_Karloff het volgende:
Tja, en zodra je er 1 hebt snel naar huis. Dat wordt gezellig
Ach, mijn vrouw en ik gaan ook nog gewoon naar de kroeg. En het is er echt niet leger op geworden sinds het rookverbod in 1998 in California werd ingevoerd.

Het aantal rokers is sindsdien wel gedaald van 30+% naar nu ongeveer 18%. Dat kan ook komen omdat men wijzer wordt natuurlijk, maar ik denk dat het rookverbod daar zijdelings voor heeft gezorgd.

Goed dus.
-
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:38:06 #300
75049 BasOne
Spaceship!
pi_54034507
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 16:13 schreef maartena het volgende:

[..]

Dat komt omdat ze dat onderzoek in 1998 hebben geplaatst met gegevens uit de jaren 70 en 80, en sindsdien hebben ze nieuwe onderzoeken gedaan die wel op de WHO site staan. Het lijkt ook wel alsof rokers zich met zware ketens vastketenen aan het WHO onderzoek, en hard roepen..... KIJK!!! een "GOEDE" organisatie die zegt dat meeroken niet perse schadelijk hoeft te zijn!

Het is een oud, stoffig onderzoek met oude en stoffige data die verzameld zijn over een periode van 30 jaar voor 1998. Nogal wiedes, in de jaren 70 begonnen ze net met toegeven dat roken zelf misschien wel eens schadelijk zou kunnen zijn, en pas in de jaren 80 begonnen ze een klein beetje te speculeren over meeroken.

Intussen heeft de WHO allang een ander standpunt, maar je mag met je kop in de 20e eeuw blijven zitten als je wil..... http://www.who.int/tobacco/en/

Ik ga liever door naar de 21e eeuw.

Maar goed, dat jij niet wil geloven dat meeroken toch echt schadelijk is voor de gezondheid is niet mijn probleem eigenlijk..... zo'n beetje alle westerse landen hebben al een rookverbod ingevoerd, Nederland is eigenlijk een van de laatste die eindelijk ook overstag gaat (Paars heeft het veel te lang tegengehouden), en je zult het er als roker gewoon mee moeten doen.

[..]

Dat komt omdat met uitzondering van een oud, stoffig WHO onderzoek er buiten de pro-roken sites geen materiaal is te vinden dat meeroken onschadelijk zou zijn. Kom eens met onderzoeken van gerenommeerde universiteiten bijvoorbeeld (die staan vrij neutraal tussen de anti en de pro rokers in), dan praten we verder.
Ah ja, het aloude 'dat WHO onderzoek is stoffig en oud en al uit 1998' maar het EPA raport uit 1993 is wel nog steeds valide.
(anti rokers in het algemeen, niet persoonlijk).

Ik heb trouwens nooit gezegd dat meeroken NIET schadelijk is, en daar mag je door een 100 rook topics hier op fok doorheen pluizen, ik heb zo'n uitspraak nooit gedaan, wat ik zeg is dat de schadelijkheid simpelweg niet aan te tonen valt omdat er simpelweg te veel factoren zijn om rekening mee te houden.

Wat trouwens de rokers het meeste stoort is niet dat we niet een paar uur zonder peuk kunnen, of dat we even naar buiten moeten lopen, wat ons het meest stoort is dat de keuzevrijheid word beperkt.
Zoals een bareigenaar in een interview zei (link ergens hierboven) "We are not pro smoke, we are pro freedom of choice".

Bull, en dat weet je zelf ook, in de jaren '30/'40 was het al bekent dat roken schadelijk was en in 1964 kwam de eerste waarschuwing van The Surgeon General dat roken op z'n minst 'de oorzaak' was van 3 soorten kanker (waarvan later bleek dat er 2 specifiek asbest gerelateerd waren), en dat meeroken ongezond was.
Laboro te salutante
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')