Wat leesvoer.
quote:
FC Groningen legt wankele basis voor return
FC Groningen gaat met een wankele basis naar Florence voor de return tegen Fiorentina. Gisteravond bleken moed en inzet net niet genoeg voor een overwinning. Het werd 1-1. De Groningers kregen daarmee in feite een beetje te weinig. Ze werkten hard voor een knap resultaat en leken dat na de openingstreffer van Goran Lovre ook te krijgen. In de tweede helft stelden de Italianen toch nog orde op zaken. Zij maakten gebruik van het ene moment dat de bewaking aan Groningse kant niet klopte. Semioli scoorde.
Daarmee is natuurlijk nog niet alles verloren, maar toch moet FC Groningen in Italië een prestatie van uitzonderlijke klasse leveren om de groepsfase van de UEFA Cup te bereiken. Maar volgens trainer Ron Jans is in voetbal niets onmogelijk. Feit is dat het tegen krijgen van een doelpunt in een Europese thuiswedstrijd vaak funest is. Tenzij je daar zelf voldoende tegenover zet natuurlijk. Een 1-1 score is voor een bezoekende club echter zo goed als een perfect resultaat en zo beschouwt Fiorentina het ook. In het Artemio Franchi Stadion van Florence blijkt over twee weken of dat ook werkelijk zo is. (bron: DvhN, Henk Mulder)
quote:
Moed en inzet onvoldoende beloond
FC Groningen ondanks goed eerste half uur niet langs Fiorentina: 1-1
Italianen maken gebruik van één moment van onachtzaamheid
Je maakt het een gerenommeerde tegenstander heel erg moeilijk, je komt op voorsprong en denkt de wedstrijd te kunnen winnen. En dan komt toch dat ene momentje van onachtzaamheid waar Italiaanse ploegen zo goed gebruik van weten te maken. Het overkwam FC Groningen gisteravond tegen Fiorentina: 1-1.
De ploeg van Ron Jans had op grond van een uitstekend eerste half uur meer verdiend dan dit, want het resultaat is geen goed vooruitzicht voor de return over twee weken. Maar het zijn nu eenmaal de wetten van het internationale voetbal. Dat FC Groningen veel beter aan de partij begon dan Fiorentina had twee oorzaken. De Groningers toonden zich niet geïmponeerd door de grote namen en speelde echt als een thuisclub die wil laten merken dat hij baas op eigen veld wil zijn. De Italianen moesten lang naar de juiste afstemming in de ploeg zoeken en dat had weer alles te maken met de onbegrijpelijke maatregelen van coach Cesare Prandelli. Die had in zijn oneindige wijsheid besloten om zijn elftal op de schop te nemen.
Dat Montolivo in de ploeg was gekomen ten opzichte van afgelopen zondag tegen Atalanta viel nog te volgen, maar dat hij Pazienza boven balveroveraar Donadel verkoos, pinchhitter Vieri liet beginnen in plaats van de talentvolle spits Pazzini en aanvoerder Dainelli buiten de ploeg liet ten faveure van de Deen Kröldrup helemaal niet. FC Groningen profiteerde er gretig van en kreeg vanaf het begin kansen. Vooral aan de rechterkant bezorgde Bruno Silva de Florentijnen hoofdpijn. Aanvankelijk lieten de Groningers de kansen nog liggen, maar de verdiende goal viel na een klein half uurtje toch. Lovre kopte een voorzet van Nijland onberispelijk binnen. Daarna vond Fiorentina dat het toch maar wat meer moest doen. Meteen ontstonden er problemen voor de thuisclub, die moeite kreeg met het vinden van vrije mensen en ook even een periode van verwarring in de defensie door moest. Dat lukte, zij het met moeite.
Prandelli keerde op een gegeven moment toch deels op zijn schreden terug. In de rust bracht hij Kuzmanovic in voor Montolivo, na een uur was het gedaan met de onzichtbare Vieri. Pazzini kwam, waar dat volgens de logica andersom had moeten zijn geweest. Fiorentina probeerde wel wat moediger te spelen, maar FC Groningen had zich al in de wedstrijd en de tegenstander vastgebeten. En toch kwam het moment van onachtzaamheid waar Italianen zo goed op kunnen wachten. Even lag het open, Pazzini liet meteen zien waarom hij beter is dan Vieri en bediende de door Stenman uit het oog verloren Semioli op maat: 1-1. Zo gaat dat nu eenmaal op dit niveau. Verdiend was het nauwelijks, maar het feit lag er plotseling wel.
FC Groningen had veel kracht verbruikt en had na de tegenslag moeite om de draad aanvallend weer op te pakken. Dat ze dat toch probeerden was bewonderenswaardig, maar de finesse ontbrak om de Italianen alsnog op de knieën te krijgen. Invaller Koen van de Laak was met het hoofd na een voorzet van Silva nog het dichtst bij de tweede treffer, maar kwam net tekort. Een kleine overwinning was verdiend geweest, hij kwam er desondanks niet. (bron: DvhN, Henk Mulder)
quote:
Compliment van Ron Jans
Ron Jans gaf zijn elftal een compliment voor de manier waarop dat Fiorentina had bestreden. Zijn collega Cesare Prandelli gaf toe dat zijn ploeg FC Groningen een beetje had onderschat. ”We begonnen heel goed aan de wedstrijd”, stelde Jans na afloop. ”Fiorentina had veel wijzigingen doorgevoerd en ik denk dat zij niet gedacht hebben dat wij dit niveau kunnen halen. Het doelpunt dat we maakten was verdiend, want we hadden daarvoor al een paar goede kansen gehad.”
”Daarna”, vervolgde de coach, ”zag je toch dat Fiorentina wel kwaliteit heeft. Onze speelwijze kost veel kracht en ik moet ze een compliment geven dat we in de slotfase toch nog kansen kregen. Lovre bijvoorbeeld die zo door kant lopen en dan blind een bal breed geeft. Overigens vond ik het wel humor in de sport dat Lovre dacht dat hij gewisseld werd. Normaal heeft hij bij ons nummer tien, maar Europees heeft iedereen een vast nummer.
Nevland had nu tien, Lovre zeven. Hij kwam met het hoofd naar beneden naar de kant. Daar hebben we op de bank wel een beetje schik om.” De gelijkmaker, daar had Jans wel een naar smaakje aan overgehouden. ”Het is gewoon stom dat er een situatie ontstaat waarin je achterin een man te kort komt. Dat werd keihard afgestraft.” Prandelli noemde het duel een ’echte Europa Cupwedstrijd’. ”De eerste helft hadden we het zelfs heel moeilijk, we haden FC Groningen een beetje onderschat.” (DvhN)
quote:
’Uit spelen we de laatste tijd heel goed en winnen veel, dus...’
Erik Nevland wist niet goed wat hij met het resultaat aan moest. ”Ik vind dat we iets meer verdiend hadden, een kleine overwinning. Maar aan de andere kant moet ik ons een compliment geven. We hebben geweldig gevochten, heel goed gevoetbald ook, maar één moment werd ons fataal. Maar dat is topvoetbal, daar moet je mee leven.” Hij speelde langer dan gepland na zijn blessure, maar daar maakte de Noorse spits geen punt van. ”Het ging goed, ik voelde me al weer sterk. Het gaat goed met m’n knie en ik heb er niet meer aan gedacht.”
Nevland kwam nog even terug op die geweldig sterke eerste helft. ”We waren toen echt de baas, speelden sterk en dwingend. We kregen ook kansjes op meer, met een beetje geluk staan we in de rust met 2-0 voor. Jammer, maar we hoeven nergens bang voor te zijn. Nee, ook niet voor de wedstrijd in Florence. We doen het de laatste tijd heel goed in uitwedstrijden en winnen veel, dus hebben we kansen.”
Daar sloot Goran Lovre zich bij aan. De maker van het openingsdoelpunt van FC Groningen wees ook al op de sterke uitwedstrijden. ”Tegen Ajax, tegen Feyenoord, dan doen we het gewoon goed.” Lovre zat er het laatste kwartier totaal doorheen, gaf hij toe. ”Ik kon gewoon niet meer. We zijn nog niet honderd procent, we moeten nog wat sterker worden. Maar dat gaat komen, daar zijn deze wedstrijden ook goed voor. Daarom zeg ik dat we over twee weken best kansen hebben. Fiorentina is echt niet zo vreselijk sterk. Ik zag beelden van hun wedstrijd tegen Atalanta, dat was niet groots. Daarom gaan we met opgeheven hoofd en met de overtuiging dat we eens kans maken naar Italië.”
En over zijn doelpunt: ”Ja, ik kopte die bal die Stef gaf mooi in. Maar dat koppen moet nog beter. Ik ben 1.92, dus dan moet je nog meer gebruik maken van zulke mogelijkheden. In de tweede helft kreeg ik ook nog een kopkans. Jammer genoeg raakte ik die bal net niet goed genoeg.” Rasmus Lindgren vond het verhaal simpel. ”Ik vind dat we met 1-0 hadden moeten winnen. Daar waren we dicht bij; we hadden dat tegendoelpunt niet weg moeten geven. Dat is op zich wat teleurstellend, maar er zijn nog kansen.” (bron: DvhN, Paul Zweverink)
quote:
Uitzicht op groepsfase troebel
Opinie - verdienstelijk gelijkspel
Het uitzicht van FC Groningen op de groepsfase van het UEFA-Cuptoernooi is troebel. De ploeg slaagde er tegen Fiorentina niet in zich in een goede uitgangspositie te manoeuvreren voor de return over dertien dagen in Florence. De equipe van Ron Jans bleef in de Euroborg steken op 1-1.
Eerst even wat cijfers. Fiorentina speelde het afgelopen seizoen in de Serie A negentien thuiswedstrijden. Daarvan won het er vijftien, speelde het er twee gelijk en verloor het er eveneens twee. Het scoorde in achttien van die duels. Alleen tegen AS Roma (0-0) lieten de Florentijnse kanonniers het afweten. In totaal troffen zij in hun negentien thuiswedstrijden 44 keer de roos; dat is een moyenne van ruim twee goals per wedstrijd.
Ook dit seizoen zijn de schutters van Fiorentina in eigen huis al weer flink op schot. In hun eerste twee thuiswedstrijden in de Serie A maakten zij vijf doelpunten. De opsomming is niet bedoeld om de spelers van FC Groningen slapeloze nachten te bezorgen of straks met het angstzweet op de rug in het vliegtuig naar Florence te laten stappen. Maar de cijfers geven wel aan dat Fiorentina in het eigen Artemio Franchi-stadion tot veel in staat is en dat FC Groningen over dertien dagen in de hoofdstad van Toscane waarschijnlijk een heet avondje staat te wachten.
Het gelijke spel waarmee gisteravond in de hartstochtelijk meelevende Euroborg werd afgesloten was zonder meer verdienstelijk, maar 1-1 is te mager om met een grote kans op succes aan de return te beginnen. Omdat de Italianen in Groningen hebben gescoord hebben zij zelfs aan een gortdroge 0-0 al voldoende om tot de groepsfase van het UEFA-Cuptoernooi door te dringen. FC Groningen moet straks scoren. Dat is natuurlijk niet onmogelijk, maar loodzwaar wordt het in Florence zeker.
De Groningers hebben voor de rust verzuimd zich in een goede uitgangspositie voor de return te manoeuvreren. De mogelijkheden daartoe waren toen ruimschoots aanwezig, maar verder dan een doelpunt van Goran Lovre kwamen zij niet en dat was te weinig gelet op het overwicht dat de thuisclub toen had. Fiorentina wekte in die fase ook de indruk dat het FC Groningen toch wat had onderschat.
Ook al leverde de krachtmeting met de in de tweede helft soepeler voetballende Italianen FC Groningen niet de gehoopte overwinning op, toch is waardering voor de prestatie van de equipe van Ron Jans op zijn plaats. De ploeg werkte zich een slag in de rondte, voetbalde met name voor de pauze ook uitstekend en werd toch wel wat karig beloond voor de inspanningen die waren geleverd. (bron: DvhN, Jan Mennega)
quote:
’We zijn trots op de jongens. Forza FC Groningen!’
FC Groningen – Fiorentina, de wedstrijd van het jaar. Maar de supporters zonder kaartje zijn veroordeeld tot de kroeg. Velen van hen togen gisteravond naar Café Flip. De kroniek van een spannend avondje Europees voetbal.
’0 Het publiek in Café Flip verwacht een geweldige wedstrijd. De Italianen zijn sterk, maar de bal is rond. Zo is de algemeen heersende opvatting.
’1 De bal rolt. Het tv-commentaar van Henk Kok gaat direct af en de radio wordt aangeschakeld.
’2 De stem van Henk Kok klinkt toch weer door het café. Het radio-commentaar liep vier seconden voor op de tvbeelden en dat zorgde voor de nodige irritatie. ”Kiezen tussen twee kwaden”, aldus een toeschouwer.
’3 De fanatieke aanmoedigingen van de Z-side schallen door de kroeg. Het geluid staat hard. Het aanwezige publiek ziet FC Groningen scherp openen. ”Dat is de manier”, roept een fanatieke fan. ”Pak die Italianen aan!”
’26 Café Flip ontploft. Door een kopbal van Goran Lovre komt FC Groningen op een 1-0 voorsprong. ”Een lekkere goal”, aldus Sander die met zijn vrienden Chris en Rob zit te kijken. Zou het dan toch kunnen?
’38 Luid applaus voor Erik Nevland die zich een slag in de rondte werkt. Fiorentina oogt slap en ongei¨nspireerd. In het café gaan de gedachten al terug naar Atletico Madrid en Internazionale. ”Het zou toch wat zijn”, roept een enthousiaste Henk Kok.
’45 FC Groningen haalt de rust met een 1-0 voorsprong. Sander is tevreden: ”Dit is fantastisch. Ik had zo gehoopt op een stunt en misschien zit het erin. Het wordt afwachten.” Chris vult hem aan: ”Het gaat goed zo. Ze zijn lekker fel en fanatiek. Sankoh en Silva spelen erg goed.”
’58 Fiorentina-coach Prandelli brengt met Giampaolo Pazzini zijn aanvallende troefkaart binnen de lijnen. Café Flip is niet onder de indruk. ”Sankoh speelt fantastisch”, stelt Sander zijn vrienden gerust. ”Gewoon van onze eigen kracht uitgaan. Dan komt het goed.”
’66 Het wordt even stil in Café Flip. Franco Semioli maakt vanuit het niets 1-1. ”Toch even een tikkie”, meldt Sander. ”Ze lieten hem lopen. Snel de klap verwerken en doorgaan.”
’70 Luid gejuich. Scheidsrechter Batista geeft Adrian Mutu een gele kaart wegens zeuren. ”Het theater is dan ook in Italië uitgevonden”, aldus een niet verbaasde Henk Kok.
’75 Een stervende zwaan aan Italiaanse zijde. De kijkers reageren geïrriteerd. ”Ga toch staan joh! Ik zie geen bloed, gewoon doorspelen.”
’86 De FC zet aan voor een slotoffensief. Een omhaal van Gibril Sankoh gaat over. ”Toch niet de techniek van Huntelaar”, vindt Henk Kok. Gehoon volgt.
’88 De manschappen van Ron Jans lijken Fiorentina onder druk te zetten. ”Er gaat nog wat moois gebeuren”, concludeert Sander vol vertrouwen. Een hoekschop volgt. ”Dit wordt 2-1.” De bal gaat er echter niet in.
’90+3 Het laatste fluitsignaal.
In Café Flip klinkt applaus. De fans zijn trots op hun FC. Chris: ”Er was toch een kwaliteitsverschil. Maar ik ben blij met 1-1. Ze hebben gestreden voor wat ze waard zijn en dat is het belangrijkste.” Sander knikt instemmend. ”We zijn trots op de jongens. Voor de return zijn we realistisch, maar ook optimistisch. Scoren in Florence wordt een beste opgave. Maar het is niet onmogelijk. Forza FC Groningen!” (bron: DvhN, Pieter Hanson)
quote:
Vier aanhoudingen
De politie heeft gisteren vier aanhoudingen verricht rond het duel tussen FC Groningen en Fiorentina. Er werden drie supporters van FC Groningen opgepakt wegens geweldpleging en een supporter van Fiorentina. ’s Middags was het even onrustig op het Gedempte Zuiderdiep. Daar was een confrontatie tussen wat aanhang van beide clubs. Een Fiorentina-supporter werd hier opgepakt wegens geweldpleging. In de Oosterstraat werden twee Groningers opgepakt voor dezelfde reden. De politie volgde gistermiddag en na de wedstrijd nauwgezet de gangen van groepjes supporters van beide clubs, met surveillancewagens, politie te paard en voetposten. De politie spreekt van een rustige dag. (DvhN)
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill