Woede en verbazing strijden om voorrang bij supporter Bas. Hij staat al zeventien jaar met een groep vrienden op de Noordtribune, maar twijfelt of hij ooit nog voet zet in de Euroborg na de gestaakte wedstrijd van zondag tegen Ajax.
‘Het is een groep van dertig of veertig criminelen en er wordt hen geen strobreed in de weg gelegd. Hoe is dat in godsnaam mogelijk?’
De naam Bas is gefingeerd, want zijn verhaal doen onder zijn eigen naam is ondenkbaar, vertelt de supporter. ‘Dan is het niet meer veilig voor mij daar te staan. Het zijn verstandeloze idioten en ze zijn echt heel gewelddadig.'
Vader en dochterZondag neemt hij zijn dochter van 20 mee naar het stadion. Naar de ook al gestaakte wedstrijd tegen NEC was ze ook mee geweest. ‘Dit was haar herkansing. Maar als je je dochter moet wegtrekken en voor haar moet staan zodat ze geen klappen krijgt, dat doet je wel wat hoor.'
Dit gebeurt als de wedstrijd al definitief is stilgelegd en de groep hooligans het stadion verlaat. ‘Mensen wonden zich op, er zat veel emotie bij ons. Een man vlak bij mij ging de groep verbaal te lijf. Wat ze dan doen is intimideren, bedreigen en klappen uitdelen. Ze willen zelfcorrigerend vermogen van supporters, maar dan word je geslagen door die criminelen. We zijn trouwe betalende supporters, maar onze veiligheid is in het geding.’
'Beveiliging doet niks'Na de eerste onderbreking ziet de hele Noordtribune al lang aankomen dat het weer misgaat, vertelt Bas. ‘Je ziet dat het zwarte kleed wordt uitgerold. Mensen staan wanhopig te schreeuwen: Doe wat, grijp in! Maar de beveiliging neemt letterlijk afstand van de tribune, ze zijn volkomen passief. Na afloop spraken we een beveiliger aan. Die zei: Wij zijn ook gefrustreerd. Maar ze krijgen te horen: Trek terug, neem afstand.’
Boos op directieWoest is Bas op de directie van FC Groningen. ‘Dan sta je voor de media te verkondigen dat je er alles aan doet. Nou, dat is dan faliekant mislukt. Je had ze zo kunnen pakken! We kunnen ze met z’n allen zo aanwijzen. Maar ze lopen zo het stadion uit.’
Verbazing is er ook over de rookbommen. 'Als je ziet hoeveel projectielen er zijn gegooid en wat voor grootte die hebben! Dat zijn geen rotjes hoor die je in je bilnaad verstopt. Ze zijn zo groot als colaflesjes. Bij de eerste golf heb ik er twaalf geteld. Hoe kan dit ongehinderd?!'
Ingrijpen, nu!Volgens Bas moet de directie ingrijpen. ‘Ja, dan moet je kosten maken, mankracht inzetten en snijden in de harde kern. Maar waarom wil je die randdebielen houden? Ze behandelen een 17-jarige jongen die in een opwelling een glas bier gooit als terrorist, terwijl het werkelijke tuig ongestoord zijn gang kan gaan.’
Bas is er ‘doodziek van’. Hij en zijn vrienden zijn zondag direct bij elkaar gekomen. ‘Moeten we deze club nog wel blijven steunen? Moeten we nog wel geld overmaken door sponsorbijdragen, seizoenkaarten en skyboxen? Iedereen twijfelt. Gisteren was de zoveelste druppel. Ik heb er mijn buik van vol.’
https://www.rtvnoord.nl/n(...)eid-is-in-het-geding