Ja, had je wat anders verwacht dan?quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:08 schreef DionysuZ het volgende:
Lol dit is een eindeloze discussie.
als je alles moet laten waar je dood van kan gaan kan je beter zelfmoord plegen..quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:11 schreef Xcelsius het volgende:
Roken ga je toch van dood?
quote:n een aantal landen waar een rookvrije horeca al is ingevoerd, is onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten gevolgen hiervan. Enkele gegevens:
SchotlandBijna 80% van de werknemers in bars had voor de introductie van de rookvrije horeca last van ademhalingsproblemen. Eén maand na invoering was dit gedaald naar 53% en na twee maanden naar 47%. Bij werknemers die gemiddeld meer dan negen jaar in bars werkten, was binnen één maand verbetering aan hun gezondheid zichtbaar.
IerlandEen daling van 17% in ademhalingsproblemen bij werknemers in de horeca na invoering van de rookvrije horeca. De luchtkwaliteit in pubs is drastisch verbeterd. Ook is er een daling van 45% van het koolmonoxidegehalte in het bloed van niet rokende werknemers waarneembaar. Bij ex-rokers was dit een daling van 36%.
NoorwegenBij werknemers in de horeca is na invoering van rookvrije horeca de gezondheid vergeleken ten opzicht van vóór de rookvrije horeca. Er is hierbij een daling van klachten zoals droge keel, geïrriteerde ogen, hoofdpijn, moeheid, duizeligheid en irritatie aan de neus geconstateerd. Ook in ademhalingsproblemen, zoals hoesten, werd een daling gezien na invoering van de rookvrije horeca.
ga je daar dan niet dood van?quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:12 schreef BereNDD het volgende:
[..]
als je alles moet laten waar je dood van kan gaan kan je beter zelfmoord plegen..
quote:Is een rookverbod slecht voor de horeca? Ervaringen in het buitenland wijzen uit dat omzet of bezoekersaantallen niet dalen wanneer de horeca rookvrij wordt. Evenmin heeft het tot banenverlies in de sector geleid. De naleving van de wet is overal goed.In New York steeg de omzet met 8,7% in het jaar nadat de horeca rookvrij werd. In Zweden gaf 16% van de horecaondernemers een half jaar na het wettelijk rookverbod aan, een toename in de omzet te zien, 6% rapporteerde een afname, de overgrote meerderheid zag geen verandering. Een daling in bezoekersaantallen en omzet in Ierland was al sinds 2001 in gang nog voor de horeca in 2004 rookvrij werd. De daling is na 2004 gaan stabiliseren en inmiddels is een lichte stijging zichtbaar. De horeca in Schotland heeft drie maanden na invoering van een rookverbod geen grote inkomstenterugval gezien. Schotten zeggen juist vaker de deur uit te willen, nu de horeca rookvrij is geworden. In Noorwegen is 12 maanden na de invoering een 5% stijging in omzet gesignaleerd (6% stijging in restaurants, 1% daling in cafés).
van beide inderdaadquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:14 schreef Mike.Strutter het volgende:
[..]
ga je daar dan niet dood van?
weet ik niet, nog nooit geprobeerd..quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:14 schreef Mike.Strutter het volgende:
[..]
ga je daar dan niet dood van?
Er staat trouwens wel een wettelijke straf op...dus kijk maar uitquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:19 schreef BereNDD het volgende:
[..]
weet ik niet, nog nooit geprobeerd..
Van leven ga je dood..quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:11 schreef Xcelsius het volgende:
Nou, dan is het nog even wachten op papierversnipperaarquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:20 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Van leven ga je dood..
Maar dat is de discussie niet. Roken is ongezond, daar zijn we het echt wel over eens hoor.
Roken is niet ongezond! De mate waarin je rookt wel kan wel ongezond zijn, maar ja van teveel water krijg je ook watervergiftiging..quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:20 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Van leven ga je dood..
Maar dat is de discussie niet. Roken is ongezond, daar zijn we het echt wel over eens hoor.
Alleen roken? Tegenwoordig krijg je overal kanker van. teveel mobiel bellen, teveel eten zodat je dichtslibt en een hartaanval krijgt, verkeersongelukken, ontsnapte tbsers die in het rond moorden, medische fouten in ziekenhuizen, ga zo maar door. Dan maakt dat ene sigaretje ook niet meer uit.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:11 schreef Xcelsius het volgende:
Dank u, ik moest even naar huis.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 17:21 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nou, dan is het nog even wachten op papierversnipperaar![]()
Is dat niet in de open lucht?quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 18:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb nog steeds geen goed plan gehoord om het GelreDome of mysteryland rookvrij te krijgen
Bij het Gelredome houden ze het dak meestal dicht aangezien dat ding middenin een woonwijk ligt.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Is dat niet in de open lucht?
Op een terrasje mag je ook gewoon blijven roken, hoor! Alleen binnen niet.
En ivm de lichtshow.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:24 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Bij het Gelredome houden ze het dak meestal dicht aangezien dat ding middenin een woonwijk ligt.
Je hebt gelijk. Over 5 jaar worden festivals alleen nog bezocht door keurige geheelonthouders die keurig keuvelen onder het genot van klassieke muziek en water met appelmoes. Drugs bestaan niet meer. Iedereen die aan sex denkt of te hard praat word onmiddelik doodgeschoten door snipers.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:30 schreef DionysuZ het volgende:
Als het rookverbod eenmaal ingeburgerd is voorzie ik geen enkel probleem met het handhaven bij feesten in dergelijke onderkomens.
Waarom moet je alles gelijk in het absurde door trekken. Denk je dat je daardoor meer gelijk krijgt?quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Over 5 jaar worden festivals alleen nog bezocht door keurige geheelonthouders die keurig keuvelen onder het genot van klassieke muziek en water met appelmoes. Drugs bestaan niet meer. Iedereen die aan sex denkt of te hard praat word onmiddelik doodgeschoten door snipers.
Andere drugs zijn ook verboden, die worden gewoon massaal gebruikt. Waarom denk je dat het met roken anders gaat?quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:56 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Waarom moet je alles gelijk in het absurde door trekken. Denk je dat je daardoor meer gelijk krijgt?
Roken wordt niet verboden.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 21:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Andere drugs zijn ook verboden, die worden gewoon massaal gebruikt. Waarom denk je dat het met roken anders gaat?
quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Over 5 jaar worden festivals alleen nog bezocht door keurige geheelonthouders die keurig keuvelen onder het genot van klassieke muziek en water met appelmoes. Drugs bestaan niet meer. Iedereen die aan sex denkt of te hard praat word onmiddelik doodgeschoten door snipers.
Mensen stoppen ook niet met roken.quote:
dus?quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 21:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mensen stoppen ook niet met roken.
Dus krijg je overlast. Buitenrokers, huiskamer feesten, illigale parties.quote:
Geweldig, deze is om in te lijsten, mooi.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En die meute word aangevuld door de niet-rokers die zoals altijd niet zonder hun rokende vrienden kunnen .quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 21:33 schreef Hukkie het volgende:
Ik denk dat er binnen de kortste keren bij iedere kroeg een overkoepeling/luifel gemaakt wordt om de rokers enigszins de kans te blijven geven om te roken. Op zich ben ik niet eens zo tegen het rook verbod, ik loop net zo lief even naar buiten om een peukie te roken. Alleen denk ik dat er andere problemen/ overlast gecreeerd wordt.
Als ik een kroegje ga pakken en een biertje drink dan hoort daar een sigaretje bij. En naarmate ik meer drink ga ik meer roken, wat dus betekend dat ik na een paar biertjes vrijwel constant buiten sta (beetje afhankelijk van het weer natuurlijk). En als er meer mensen zijn zoals ik, dan wordt het een drukte buiten. Met de bijbehorende overlast.
Dat er geen markt voor is was al duidelijk, deze discussie gaat (of ging iig) over de gevolgen van het rookverbod.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 21:41 schreef Yildiz het volgende:
Trouwens, beslist de baas nu niet zelf of hij zijn bedrijf rookvrij houdt?
Nou dan..
Neee, dat kan niet, druk van de omgeving blablabla.
Dahaaaggg. Dan is er dus geen markt voor..
Iets creeëren waar geen behoefte is mag een taak voor de overheid zijn, geen verplichting van de burgers. De overheid is er immers voor de burger, de overheid is er niet om burgers te forceren zodat een andere enkele burger zich een enkel moment wat beter voelt.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 21:58 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Dat er geen markt voor is was al duidelijk, deze discussie gaat (of ging iig) over de gevolgen van het rookverbod.
Ik zie dat je je post aangepast hebt. Het direct gevolg is ook dat mensen niet meer in de kroeg mogen roken. Waar ik eigenlijk op doelde zijn meer praktische gevolgen. Bijvoorbeeld dus dat de kroegbaas zichzelf genoodzaakt ziet om Ambi- Purs in zn zaak op te hangen, om andere nare luchtjes te verdrijven.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 22:03 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Iets creeëren waar geen behoefte is mag een taak voor de overheid zijn, geen verplichting van de burgers. De overheid is er immers voor de burger, de overheid is er niet om burgers te forceren zodat een andere enkele burger zich een enkel moment wat beter voelt.
Het directe gevolg van het verbod is dus dat men als baas over een horecabedrijf niet meer mag beslissen of er in zijn zaak compleet legale activiteiten (zoals roken) uitgevoerd worden. Roken wordt door middel van deze maatregel direct gecriminaliseerd. Dat zie je overal terug, altijd is de roker 'anders', óf het is een hippie, of een wannabe-rocker, of een verslaafde die zichzelf niet in de hand heeft, of een andere loser. Nooit een beurshandelaar, een arts of een notaris. Dat is een direct teken aan de wand, dat enkele niet-rokers rokers graag afschilderen als tweede-rangs burgers. Walgelijk en achterlijk.
¤0,02
voornamelijk altijd zo fijn dat je andere in de stank van jouw rook laat staan en die hebben niet de keuze om die stank even achterwege te laten. of ze zouden uberhaupt niet uit moeten gaan.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 18:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dank u, ik moest even naar huis.
Wanneer gaat dat rookverbod in? Mooi moment om heel demonstratief weer te beginnen.
Het gaat nog steeds om vrije keus. Aan de ene kant mijn keuze om weer te gaan roken en naar een kroeg of club te kunnen gaan waar ik mij met sigaret kan ontspannen. Aan de andere kant de vrije keuze van de uitbater en de barman die er voor kiezen om daar gelegenheid toe te bieden. Er zijn natuurlijk veel mensen die juist in de horeca gaan werken omdat dat nog 1 van de laatste plaatsen is waar je tijdens je werk kan roken.
Ik gun de niet-rokers hun niet-rook horeca en als ik de quotes van het vorige topic erbij haal komt die er ook. Gun de rokers gewoon hun rook-horeca anders zorgen ze (we?) er zelf voor.
Ik heb nog steeds geen goed plan gehoord om het GelreDome of mysteryland rookvrij te krijgen
Ik rook niet, maar niemand verplicht je om in rook-horeca te gaan staan. Je kan naar kroegen waar niet gerookt word.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:22 schreef Sora het volgende:
[..]
voornamelijk altijd zo fijn dat je andere in de stank van jouw rook laat staan en die hebben niet de keuze om die stank even achterwege te laten. of ze zouden uberhaupt niet uit moeten gaan.roken
![]()
Dus omdat jij ervoor kiest om naar een rokersgelegenheid te gaan ipv een niet rokers gelegenheid wil je dat ik niet meer rook zodat je geen last meer van me hebtquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:22 schreef Sora het volgende:
[..]
voornamelijk altijd zo fijn dat je andere in de stank van jouw rook laat staan en die hebben niet de keuze om die stank even achterwege te laten. of ze zouden uberhaupt niet uit moeten gaan.roken
![]()
sinds wanneer zijn alle kroegen/disco's rokersgelegenheden?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 00:04 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dus omdat jij ervoor kiest om naar een rokersgelegenheid te gaan ipv een niet rokers gelegenheid wil je dat ik niet meer rook zodat je geen last meer van me hebt. Waarom gaan alle niet rokers gewoon standaard naar een niet roken gelegenheid. als je ook telkens wat meer rokers meeneemt sterven de rokersgelegenheden vanzelf een zachte dood.
zoals welke? die zijn er zo goed als nietquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik rook niet, maar niemand verplicht je om in rook-horeca te gaan staan. Je kan naar kroegen waar niet gerookt word.
Geld dat ook voor mega-disco's en een houseparty in het GelreDome? Dat trekt de beveiliging niet.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 00:59 schreef Sora het volgende:
[..]
zoals welke? die zijn er zo goed als nietals mensen zo graag willen roken, ga dan lekker buiten staan zodat niemand er last van heeft
![]()
Je kan als niet-roker ook buiten staan als je het binnen te mistig vind.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 00:59 schreef Sora het volgende:
[..]
zoals welke? die zijn er zo goed als nietals mensen zo graag willen roken, ga dan lekker buiten staan zodat niemand er last van heeft
![]()
Ik hoor alleen maar niet-rokers piepen dat ze gedwongen worden om naar rook horeca te gaan, en dat ze zonder regering geen eigen beslissingen kunnen nemen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 01:18 schreef ethiraseth het volgende:
Lol, derde topic vol jankende drugsverslaafden. Ga eens beginnen met afkicken.Oh nee, dat is waar ook. Dat kunnen julie niet, daar zijn jullie mentaal te zwak voor.
![]()
Natuurlijk, verslaafden, drugs.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 01:18 schreef ethiraseth het volgende:
Lol, derde topic vol jankende drugsverslaafden. Ga eens beginnen met afkicken.Oh nee, dat is waar ook. Dat kunnen julie niet, daar zijn jullie mentaal te zwak voor.
![]()
quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 22:03 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Iets creeëren waar geen behoefte is mag een taak voor de overheid zijn, geen verplichting van de burgers. De overheid is er immers voor de burger, de overheid is er niet om burgers te forceren zodat een andere enkele burger zich een enkel moment wat beter voelt.
Het directe gevolg van het verbod is dus dat men als baas over een horecabedrijf niet meer mag beslissen of er in zijn zaak compleet legale activiteiten (zoals roken) uitgevoerd worden. Roken wordt door middel van deze maatregel direct gecriminaliseerd. Dat zie je overal terug, altijd is de roker 'anders', óf het is een hippie, of een wannabe-rocker, of een verslaafde die zichzelf niet in de hand heeft, of een andere loser. Nooit een beurshandelaar, een arts of een notaris. Dat is een direct teken aan de wand, dat enkele niet-rokers rokers graag afschilderen als tweede-rangs burgers. Walgelijk en achterlijk.
¤0,02
Als je maar blijft zeuren dat er 'zo goed als geen niet-rokers-kroegen zijn', om dat als excuus te gebruiken om niet naar een niet-rokers uitgaansgelegenheid te gaan, zal er nooit een markt zijn voor niet-rokers.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 00:59 schreef Sora het volgende:
[..]
![]()
Ik vind mensen die winden laten in een besloten ruimte die anderen inademen pas goor, dan liever sigarettenrook.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:22 schreef Sora het volgende:
[..]
![]()
Tja het is niet erg genoeg om niet uit te gaan. Maar zou wel wat zijn, als 2/3 van de bezoekers wegbleef was er ook geen rookhoreca meerquote:Op woensdag 8 augustus 2007 01:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik hoor alleen maar niet-rokers piepen dat ze gedwongen worden om naar rook horeca te gaan, en dat ze zonder regering geen eigen beslissingen kunnen nemen.
Dan begin je er toch één..quote:Op woensdag 8 augustus 2007 00:59 schreef Sora het volgende:
[..]
![]()
Ik heb de oplossing van maartena al 5 keer voorgesteld maar blijkbaar hebben niet-rokers geheugenproblemen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 07:57 schreef Brupje het volgende:
[..]
Tja het is niet erg genoeg om niet uit te gaan. Maar zou wel wat zijn, als 2/3 van de bezoekers wegbleef was er ook geen rookhoreca meer
En de beslissing die jij voorsteld is dus thuisblijven of in de rook zitten?
Ja we hebben ook al 5 keer uitgelegd waarom het onhaalbaar isquote:Op woensdag 8 augustus 2007 08:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb de oplossing van maartena al 5 keer voorgesteld maar blijkbaar hebben niet-rokers geheugenproblemen.
Ja ja, omdat niet-rokers ook verslaafd zijn aan rook. Onzin. Het is een harstikke goed idee.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:02 schreef Brupje het volgende:
[..]
Ja we hebben ook al 5 keer uitgelegd waarom het onhaalbaar is
Nee omdat niemand zo gek is een rookvrije horecazaak te beginnen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja ja, omdat niet-rokers ook verslaafd zijn aan rook. Onzin. Het is een harstikke goed idee.
Je was zelf toch ook een niet roker? Daarom ben je waarschijnlijk vergeten dat die 'oplossing' al tich keer is afgeschoten. (en ook in de praktijk blijkt het niet te werken)quote:Op woensdag 8 augustus 2007 08:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb de oplossing van maartena al 5 keer voorgesteld maar blijkbaar hebben niet-rokers geheugenproblemen.
Het is helemaal niet geprobeert. Dus je hebt geen bewijs.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:31 schreef The_End het volgende:
[..]
Je was zelf toch ook een niet roker? Daarom ben je waarschijnlijk vergeten dat die 'oplossing' al tich keer is afgeschoten. (en ook in de praktijk blijkt het niet te werken)
Heel vreemd, als je een marktsegment van 2/3 van de bevolking als potentielle klant hebt. Veel ondernemens zouden daar toch van moeten watertanden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:28 schreef Brupje het volgende:
[..]
Nee omdat niemand zo gek is een rookvrije horecazaak te beginnen.
Maar 2/3 van een segment van een markt die overvol is, terwijl je voor niks meer 3/3 kunt bedienenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:39 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Heel vreemd, als je een marktsegment van 2/3 van de bevolking als potentielle klant hebt. Veel ondernemens zouden daar toch van moeten watertanden.
Bewijs??? Dat heb jij toch helemaal niet nodig? Je hebt zelf duidelijk gemaakt met je posts dat je geen enkele waarde hecht aan 'waarheidsvinding'.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is helemaal niet geprobeert. Dus je hebt geen bewijs.
Dat is een foute redenatie. In een rookkroeg kan je in principe het grootste deel van de Nederlanders bedienen. In een nietrookkroeg sluit je per definitie 1/3 van de bevolking uit. Ik snap niet waarom een ondernemer dat risico zou nemen, terwijl hij veel grotere kans heeft op succes als hij gewoon net zoals iedereen een rookkroeg begint.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:39 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Heel vreemd, als je een marktsegment van 2/3 van de bevolking als potentielle klant hebt. Veel ondernemens zouden daar toch van moeten watertanden.
Dat probleem word ondervangen door het maartena-plan. Het personeel krijgt compensatie, dus een rook-kroeg word duurder. Logisch want het levert een extra service. In de niet-rook kroeg kan je goedkoper uit, dus die word populair bij jeugd, die hebben gemiddeld minder te besteden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:41 schreef Brupje het volgende:
[..]
Maar 2/3 van een segment van een markt die overvol is, terwijl je voor niks meer 3/3 kunt bedienen
Dat argument is al afgeschoten. Met muziek-keuze sluit je ook potentiele bezoekers uit.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:44 schreef The_End het volgende:
[..]
Dat is een foute redenatie. In een rookkroeg kan je in principe het grootste deel van de Nederlanders bedienen. In een nietrookkroeg sluit je per definitie 1/3 van de bevolking uit. Ik snap niet waarom een ondernemer dat risico zou nemen, terwijl hij veel grotere kans heeft op succes als hij gewoon net zoals iedereen een rookkroeg begint.
Right, net of de prijs van bier de keuze van mijn kroeg bepaald. Daar kijk ik echt niet naar als ik ga stappen. Misschien als het een euro verschil maakt, maar dat doen ze echt niet. Blijft hetzelfde resultaat.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat probleem word ondervangen door het maartena-plan. Het personeel krijgt compensatie, dus een rook-kroeg word duurder. Logisch want het levert een extra service. In de niet-rook kroeg kan je goedkoper uit, dus die word populair bij jeugd, die hebben gemiddeld minder te besteden.
Uitstekend plan!
Ja, dus? Met een nietrookkroeg sluit je sowieso 1/3 van de bevolking uit. Met muziekkeuze niet. Sterker nog, muziekkeuze kan per dag verschillen!quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat argument is al afgeschoten. Met muziek-keuze sluit je ook potentiele bezoekers uit.
Op een house party sluit ik ook een groot deel van de bevolking uit voor deelname omdat ze simpelweg niet willen komen. Toch zijn ze vaak uitverkocht. Die hebben doorgaans een grotere capaciteit als de standaard kroeg. Dus zo erg kan het niet zijn en er zou ghenoeg bestaansrecht moeten zijn voor beide gelegenheden een rokers en niet rokerstent. al was het alleen al om alle mensen die nu niet op stap gaan, omdat ze niet in de rook willen/ kunnen zitten, van dienst te zijn. Toch zie je maar mondjesmaat rookvrije horeca. Waar zijn al die mensen dan die nu niet naar een rokersgelegenheid gaan. Alternatieven zijn er wel, toch zie je die mensen daar ook niet.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:44 schreef The_End het volgende:
[..]
Dat is een foute redenatie. In een rookkroeg kan je in principe het grootste deel van de Nederlanders bedienen. In een nietrookkroeg sluit je per definitie 1/3 van de bevolking uit. Ik snap niet waarom een ondernemer dat risico zou nemen, terwijl hij veel grotere kans heeft op succes als hij gewoon net zoals iedereen een rookkroeg begint.
Als jij als niet roker er extra geld voor over hebt om mee te mogen roken dan mag dat.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:48 schreef Brupje het volgende:
[..]
Right, net of de prijs van bier de keuze van mijn kroeg bepaald. Daar kijk ik echt niet naar als ik ga stappen. Misschien als het een euro verschil maakt, maar dat doen ze echt niet. Blijft hetzelfde resultaat.
Dus de R&B, hip hop en house tenten die ik ken sluiten geen mensen uit? hou toch op, die sluiten nog meer mensen uit als 1/3 deel van de bevolking. denk dat die minimaal 75% van de Nederlanders buiten sluiten en die ondernemers maken toch ook bewust die keus.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:50 schreef The_End het volgende:
[..]
Ja, dus? Met een nietrookkroeg sluit je sowieso 1/3 van de bevolking uit. Met muziekkeuze niet. Sterker nog, muziekkeuze kan per dag verschillen!
Er is voor dat plan echt geen ondernemer die een rookvrije kroeg gaat opzetten, gevolg is dat iedereen meer gaat betalen voor zijn biertje.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als jij als niet roker er extra geld voor over hebt om mee te mogen roken dan mag dat.
De meeste kroegen hebben vaste klaneten en een vast repertoire. Je klampt je vast aan niet-bestaande strohalmen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:50 schreef The_End het volgende:
[..]
Ja, dus? Met een nietrookkroeg sluit je sowieso 1/3 van de bevolking uit. Met muziekkeuze niet. Sterker nog, muziekkeuze kan per dag verschillen!
Hoe kan je een houseparty vergelijken met een gewone kroeg? Heb jij waar je woont ook 10 housepartys waar je elke dag uit kan kiezen?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Op een house party sluit ik ook een groot deel van de bevolking uit voor deelname omdat ze simpelweg niet willen komen. Toch zijn ze vaak uitverkocht. Die hebben doorgaans een grotere capaciteit als de standaard kroeg. Dus zo erg kan het niet zijn en er zou ghenoeg bestaansrecht moeten zijn voor beide gelegenheden een rokers en niet rokerstent. al was het alleen al om alle mensen die nu niet op stap gaan, omdat ze niet in de rook willen/ kunnen zitten, van dienst te zijn. Toch zie je maar mondjesmaat rookvrije horeca. Waar zijn al die mensen dan die nu niet naar een rokersgelegenheid gaan. Alternatieven zijn er wel, toch zie je die mensen daar ook niet.
inderdaad, en als ze dan van die 75% ook nog eens 33% buitensluiten wordt het wel heel rustig.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dus de R&B, hip hop en house tenten die ik ken sluiten geen mensen uit? hou toch op, die sluiten nog meer mensen uit als 1/3 deel van de bevolking. denk dat die minimaal 75% van de Nederlanders buiten sluiten en die ondernemers maken toch ook bewust die keus.
Wat een onzin. Rokers willen zelf naar de rook-kroeg. Laat ze dat lekker doen. Vrijheid en eigen verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:57 schreef The_End het volgende:
[..]
Hoe kan je een houseparty vergelijken met een gewone kroeg? Heb jij waar je woont ook 10 housepartys waar je elke dag uit kan kiezen?
Nogmaals, rokers gaan ALLEEN naar de rookkroegen en de niet rokers gaan met hun rokende vrienden mee. EINDE BESTAANSRECHT nietrookkroeg.
Ik ken genoeg kroegen/disco's die wisselen van muziek type. Ene avond dit, andere dat.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De meeste kroegen hebben vaste klaneten en een vast repertoire. Je klampt je vast aan niet-bestaande strohalmen.
Gisteren kwam een anti-roker met een quote over cultuur-omslag en dat er steeds meer motivatie is om niet-rook kroegen te beginnen. Het was een echt onderzoek. Dus je hebt geen gelijk.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:56 schreef Brupje het volgende:
[..]
Er is voor dat plan echt geen ondernemer die een rookvrije kroeg gaat opzetten, gevolg is dat iedereen meer gaat betalen voor zijn biertje.
Nee hoor, de kroegen zijn gewoon vol, ondanks dat 2/3 van de bezoekers doodgaat van de rook. Dus je hebt weer geen gelijk.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:58 schreef Brupje het volgende:
[..]
inderdaad, en als ze dan van die 75% ook nog eens 33% buitensluiten wordt het wel heel rustig.
Wat is onzin en waarom?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een onzin. Rokers willen zelf naar de rook-kroeg. Laat ze dat lekker doen. Vrijheid en eigen verantwoordelijkheid.
Dat is een heel ander punt! Ik had het over dat maartena plan en nu kom je weer met een cultuur omslag aanquote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gisteren kwam een anti-roker met een quote over cultuur-omslag en dat er steeds meer motivatie is om niet-rook kroegen te beginnen. Het was een echt onderzoek. Dus je hebt geen gelijk.
Niet-rokers zijn verslaafd aan rook. Daarom gaan ze niet naar niet-rook horeca. Het probleem zit hem niet bij de rokers maar juist bij de niet rokers. Die moeten verplicht afkicken!quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:04 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik ken genoeg kroegen/disco's die wisselen van muziek type. Ene avond dit, andere dat.
Je kan prima een business plan schrijven voor een bepaalde muziekkeuze. Je kan onderzoek doen in de buurt of er vraag naar is en of er al aanbod is.
Voor rookkroegen/nietrookkroegen bestaat dit niet. Er is geen marktwerking met betrekking tot roken. Het is een verslaving.
Is nu ook al je dikke duim helemaal leeg?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Niet-rokers zijn verslaafd aan rook. Daarom gaan ze niet naar niet-rook horeca. Het probleem zit hem niet bij de rokers maar juist bij de niet rokers. Die moeten verplicht afkicken!
Los je eigen problemen op, loser.
Jonge ik vergelijk een house party met een kroeg omdat ze ieder een eigen publiek trekken. En kroegen onderling trekken weer veel diverse publieken.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:57 schreef The_End het volgende:
[..]
Hoe kan je een houseparty vergelijken met een gewone kroeg? Heb jij waar je woont ook 10 housepartys waar je elke dag uit kan kiezen?
Nogmaals, rokers gaan ALLEEN naar de rookkroegen en de niet rokers gaan met hun rokende vrienden mee. EINDE BESTAANSRECHT nietrookkroeg.
het maartena-plan is niet uitgeprobeert, maar volgens jou werkt het niet omdat iedereen persé naar rook -kroegen wil.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:07 schreef Brupje het volgende:
[..]
Dat is een heel ander punt! Ik had het over dat maartena plan en nu kom je weer met een cultuur omslag aan
'jonge' een houseparty is een specifiek event. Sensation White is een event. Low-lands is een event. Daarvan zijn er niet 100 in een dozijn. Je kunt dit totaal niet vergelijken met kroegen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:14 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jonge ik vergelijk een house party met een kroeg omdat ze ieder een eigen publiek trekken. En kroegen onderling trekken weer veel diverse publieken.
Misschien had je beter moet lezen. Ik steek ook regelmatig een peuk op. Vooral tijdens het uitgaan... Nogmaals in caps, want volgens mij zie je het niet door de rook: ER ZIJN GEEN NIETROOKKROEGEN. Als ze er wel zouden zijn, dan zouden we er niet heen gaan, omdat een deel van onze vrienden roken. Wij vinden het minder erg om in de rook te staan, dan dat ze niet mee zouden gaan. Daarom zouden we naar een rookkroeg gaan.quote:En waarom zouden jou rokende vrienden niet met jou meegaan naar een niet rokers tent als ze in de miinderheid zijn. Desnoos praat je eens echt met ze en bereiken jullie een soort compromis. De ene week de een de andere week de ander, er valt echt wel met "ons soort" mensen te praten hoor.
Eigenlijk snap ik niet waarom jij nog rokende vrienden hebt? zou je ze niet allemaal de deur uit moeten trappen. Dat minderwaardige volk. Dan kun je in de niet rokerskroeg gewoon wat nieuwe niet rokende vrienden ontmoeten. Dat is toch een win win situatie voor iedereen
Er valt met jouw soort mensen niet te praten. JIJ hebt een probleem want je kan en je WIL niet naar een niet-rook kroeg, maar wel klagen dat ze er niet zijn en dus moet alles verboden wordenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:26 schreef The_End het volgende:
[..]
'jonge' een houseparty is een specifiek event. Sensation White is een event. Low-lands is een event. Daarvan zijn er niet 100 in een dozijn. Je kunt dit totaal niet vergelijken met kroegen.
[..]
Misschien had je beter moet lezen. Ik steek ook regelmatig een peuk op. Vooral tijdens het uitgaan... Nogmaals in caps, want volgens mij zie je het niet door de rook: ER ZIJN GEEN NIETROOKKROEGEN. Als ze er wel zouden zijn, dan zouden we er niet heen gaan, omdat een deel van onze vrienden roken. Wij vinden het minder erg om in de rook te staan, dan dat ze niet mee zouden gaan. Daarom zouden we naar een rookkroeg gaan.
Er valt overgens nauwlijks met 'jouw soort' mensen te praten; dat is de reden waarom er nu afgedwongen moet worden dat er in publieke plaatsen niet meer gerookt mag worden. Rokers roken en iedereen moet maar schikken. Als ergens gerookt mag worden, dan betekent het dus dat de nietrokers maar ergens heen moeten gaan waar het niet mag. Niks compromis; gewoon opdonderen want we willen roken!
Het probleem is dat ik WEL naar een nietrookkroeg wil, maar dat het niet kan omdat A er geen nietrookkroeg is en B vrienden wel willen roken.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er valt met jouw soort mensen niet te praten. JIJ hebt een probleem want je kan en je WIL niet naar een niet-rook kroeg, maar wel klagen dat ze er niet zijn en dus moet alles verboden worden![]()
Sukkel.
Jij bent degene die gefrustreerd is. Je wilt naar een rookkroeg, maar je rokende vrienden willen niet mee en dus laat je het door de regering oplossen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:43 schreef The_End het volgende:
[..]
Het probleem is dat ik WEL naar een nietrookkroeg wil, maar dat het niet kan omdat A er geen nietrookkroeg is en B vrienden wel willen roken.
Raak je een beetje gefrustreerd? Misschien toch maar gaan roken? Daar word je rustiger van
quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij bent degene die gefrustreerd is. Je wilt naar een rookkroeg, maar je rokende vrienden willen niet mee en dus laat je het door de regering oplossen.
Communist.
Andere schroefje ook aan het lostrillen?quote:Het probleem is dat ik WEL naar een nietrookkroeg wil,
Nee! Volgens mij werkt het niet omdat niemand een niet-rokers kroeg gaat beginnen hogere/lagere prijzen doet er neit toe, hoevaak moet ik dat herhalen?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
het maartena-plan is niet uitgeprobeert, maar volgens jou werkt het niet omdat iedereen persé naar rook -kroegen wil.
Uit onderzoek blijkt dat ondernemers en bezoekers niet-rook kroegen willen, dus je hebt geen gelijk.
Ja ik ben verslaaft aan rook als niet roker. Waar heb je het over!? Er is geen niet-rook horeca met uitzondering van restaurants.quote:Het probleem is dat niet-rokers verslaafd zijn aan rook en niet zonder de niet-rook horeca kunnen. Dus de niet roker heeft een probleem dat je zeker niet oplost door roken in horeca te verbieden, want dan gaan ze naar een andere plek waar gerookt word. Net als op het werk in de pauze.
Je vrienden willen niet met je mee dus daarom dwing je ze dmv de overheid. Mooie vriendschap. Is meteen duidelijk waar je prioriteiten liggen. Je vind gezelschap van een stel junks belangrijker dan je gezondheid. Dan moet je ook niet zeuren.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:26 schreef The_End het volgende:
ER ZIJN GEEN NIETROOKKROEGEN. Als ze er wel zouden zijn, dan zouden we er niet heen gaan, omdat een deel van onze vrienden roken. Wij vinden het minder erg om in de rook te staan, dan dat ze niet mee zouden gaan.
Er zijn ook bruine kroegen, sport cafes, hardrock kroegen, kroegen waar ze veel house draaien of veel hip hop of alternatief. Allemaal met een eigen clientele. Die sluiten allemaal mensen uit, puur omdat ze niet houden van wat er daar geboden wordt. Wat is daar vreemd aan?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:26 schreef The_End het volgende:
[..]
'jonge' een houseparty is een specifiek event. Sensation White is een event. Low-lands is een event. Daarvan zijn er niet 100 in een dozijn. Je kunt dit totaal niet vergelijken met kroegen.
Er zijn echt wel niet rokers gelegenheden. Niet zoveel als misschien zou moeten geziende verhouding 70-30. Maar daar kan ik niets aan doen. Een experiment met een rookvrije discotheek is ook een zachte dood gestorven omdat er gewoon niemand kwam. Volgens de anti rook groepen zou het daar toch storm moeten lopen gezien het aantal mensen dat graag niet rokend op stap wil gaan.quote:Misschien had je beter moet lezen. Ik steek ook regelmatig een peuk op. Vooral tijdens het uitgaan... Nogmaals in caps, want volgens mij zie je het niet door de rook: ER ZIJN GEEN NIETROOKKROEGEN. Als ze er wel zouden zijn, dan zouden we er niet heen gaan, omdat een deel van onze vrienden roken. Wij vinden het minder erg om in de rook te staan, dan dat ze niet mee zouden gaan. Daarom zouden we naar een rookkroeg gaan.
Waarom ben jij zo gefixeerd op verbieden en wil je niemand de keuze laten waar ze heen kunnen gaan. Je hoeft echt niet te schikken, daarom moet er voor IEDEREEN een ALTERNATIEF zijn. Zodat iedereen kan kiezen waar hij uit wil gaan en of hij daarbij in de rook wil staan. Dat jij blijkbaar geen echte vrienden hebt die het niet voor jou over hebben om een paar uurtjes niet te roken zegt meer over jou en jouw vrienden dan over mij. Ik heb er persoonlijk niet zoveel problemen mee om niet te roken, maar ik wil wel de KEUZE hebben om de ene avond te kunnen roken en een andere avond niet. Verder rookt nagenoeg iedereen in mijn groep, maar als een geode vriend aan zou geven dat hij liever een avond naar een niet rokers gelegenheid gaat dan heb ik dat echt wel voor hem over. Het wordt een andere zaak als het om KENISSEN gaat, dat zijn geen echte vrienden.quote:Er valt overgens nauwlijks met 'jouw soort' mensen te praten; dat is de reden waarom er nu afgedwongen moet worden dat er in publieke plaatsen niet meer gerookt mag worden. Rokers roken en iedereen moet maar schikken. Als ergens gerookt mag worden, dan betekent het dus dat de nietrokers maar ergens heen moeten gaan waar het niet mag. Niks compromis; gewoon opdonderen want we willen roken!
Niet meer dan terecht dat rokers gedwongen worden. Rokers hebben simpelweg mazzel gehad al die jaren. Elke andere drugsverslaafde stoppen we in afkickcentra als ze hetzelfde verlangen naar hun drugsshot vertonen als rokers doen, alleen rokers mogen vrijuit. Klagen is dus volledig uit den boze voor rokers, ze moeten juist op hun blote knieen de overheid danken dat ze niet veel harder worden aangepakt, zoals elke andere drugsverslaafde.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je vrienden willen niet met je mee dus daarom dwing je ze dmv de overheid.
Gast, je bent niet meer dan een drugsverslaafde. Je bent niet beter dan een heroineverslaafde of pillenslikker. En nu ben jij (en andere rokers), net zoals de blowers, snuivers, slikkers en spuiters gewoon ook uiteindelijk de lul. Je hebt het zelfs beter dan een snuiver (net als alcoholisten), want jullie drug wordt niet eens verboden. Je mag het alleen voortaan nergens anders dan thuis of buiten doen. Tis me wat zeg.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
blablabla
We dwingen drusverslaafden niet. Vooral alcoholverslaafden kunnen rustig hun gang gaan in jouw hypocriete wereld.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:43 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Niet meer dan terecht dat rokers gedwongen worden. Rokers hebben simpelweg mazzel gehad al die jaren. Elke andere drugsverslaafde stoppen we in afkickcentra als ze hetzelfde verlangen naar hun drugsshot vertonen als rokers doen, alleen rokers mogen vrijuit. Klagen is dus volledig uit den boze voor rokers, ze moeten juist op hun blote knieen de overheid danken dat ze niet veel harder worden aangepakt, zoals elke andere drugsverslaafde.
Maarja, je kan hier leuk nog 5 topics voljanken, het rookverbod komt eraan. De resultaten in andere landen tonen aan dat het geen negatief effect gaat hebben op de horeca en dat uiteindelijk iedereen er beter van wordt. Wees een vent en accepteer het, in plaats van het mietje te zijn dat je hier zit uit te hangen.![]()
[..]
Gast, je bent niet meer dan een drugsverslaafde. Je bent niet beter dan een heroineverslaafde of pillenslikker. En nu ben jij (en andere rokers), net zoals de blowers, snuivers, slikkers en spuiters gewoon ook uiteindelijk de lul. Je hebt het zelfs beter dan een snuiver (net als alcoholisten), want jullie drug wordt niet eens verboden. Je mag het alleen voortaan nergens anders dan thuis of buiten doen. Tis me wat zeg.![]()
Roken is anders gewoon een legale bezigheid waar de overheid veell geld aan verdient, net als alcohol. Beide zouden op de lijst van verboden middelen gezet moeten worden als we consequent zouden zijn. Helaas voor jou wegen de economische motieven in deze zwaarder als alle andere.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:43 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Niet meer dan terecht dat rokers gedwongen worden. Rokers hebben simpelweg mazzel gehad al die jaren. Elke andere drugsverslaafde stoppen we in afkickcentra als ze hetzelfde verlangen naar hun drugsshot vertonen als rokers doen, alleen rokers mogen vrijuit. Klagen is dus volledig uit den boze voor rokers, ze moeten juist op hun blote knieen de overheid danken dat ze niet veel harder worden aangepakt, zoals elke andere drugsverslaafde.
Ach er zijn ook genoeg onderzoeken die het tegendeel beweren. Dat is afhankelijk van de uitvoerder van het onderzoek. Echt onafhankelijke onderzoeken zijn er weinig, dus echt goede conclusies zijn niet getrokken. En waarom zouden we in Nederland alles net zo moeten doen alls in het buitenland?quote:Maarja, je kan hier leuk nog 5 topics voljanken, het rookverbod komt eraan. De resultaten in andere landen tonen aan dat het geen negatief effect gaat hebben op de horeca en dat uiteindelijk iedereen er beter van wordt. Wees een vent en accepteer het, in plaats van het mietje te zijn dat je hier zit uit te hangen.![]()
Er zijn geen nietrookkroegen en als die er wel waren, dan wilde ik er nog niet heen, omdat mijn rokende vrienden er niet heen gaan. Dat is nou juist de reden dat het niet werkt.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je vrienden willen niet met je mee dus daarom dwing je ze dmv de overheid. Mooie vriendschap. Is meteen duidelijk waar je prioriteiten liggen. Je vind gezelschap van een stel junks belangrijker dan je gezondheid. Dan moet je ook niet zeuren.
En er is wel niet-rook horeca, maar jij wilt er niet naar toe.
Je raaskalt. Mensen kiezen er juist voor om drugs te gebruiken.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:53 schreef The_End het volgende:
[..]
Als mensen echt een vrije keus hadden of ze wilden roken of niet, dan zou de tabaksindustrie niet meer bestaan.
En wat nou als ze straks een aparte rookruimte in de kroeg hebben waar je vrienden gaan staan. Volg je ze dan ook die ruimte in?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:53 schreef The_End het volgende:
[..]
Er zijn geen nietrookkroegen en als die er wel waren, dan wilde ik er nog niet heen, omdat mijn rokende vrienden er niet heen gaan. Dat is nou juist de reden dat het niet werkt.
Als mensen echt een vrije keus hadden of ze wilden roken of niet, dan zou de tabaksindustrie niet meer bestaan.
Rokers komen er niet bij, ze veroorzaken nu ook al overlast op straat.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We dwingen drusverslaafden niet. Vooral alcoholverslaafden kunnen rustig hun gang gaan in jouw hypocriete wereld.
Ik rook niet en drink nauwelijks dus het heeft geen zin mij voor verslaafde uit te maken.
Overigens zie ik genoeg drugsgebruikers op straat overlast veroorzaken, daar komen rokers bij. Lekker kortzichtig van je.
Ik ken niemand die zijn/haar eerste sigaret lekker vond, de enige reden dat mensen roken is omdat het zwakke mensen zijn die aan groepsdruk ten onder zijn gegaan.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je raaskalt. Mensen kiezen er juist voor om drugs te gebruiken.
Dan lijkt het me in het kader van overlast verstandig ze een rook-ruimte binnen te geven zodat er minder overlast op straat van komt. Wat dacht je van een rook-kroeg?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Rokers komen er niet bij, ze veroorzaken nu ook al overlast op straat.![]()
De eerste keer dat ze het gebruiken kan je eventueel spreken van 'kiezen'. Vaak gebeurt het onder sociale druk. 'Erbij willen horen', 'Iedereen doet het', 'geleerd van ouders die hele leven gerookt hebben' enz. Als de verslaving eenmaal zijn intrede doet (bij sommige drugs zoals alcohol duurt dat heel lang; bij andere zoals roken heel kort), dan bestaat de vrije keus niet meer.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je raaskalt. Mensen kiezen er juist voor om drugs te gebruiken.
Alcohol ook maar verbieden? Alle horeca dichtgooien?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:09 schreef The_End het volgende:
[..]
De eerste keer dat ze het gebruiken kan je eventueel spreken van 'kiezen'. Vaak gebeurt het onder sociale druk. 'Erbij willen horen', 'Iedereen doet het', 'geleerd van ouders die hele leven gerookt hebben' enz. Als de verslaving eenmaal zijn intrede doet (bij sommige drugs zoals alcohol duurt dat heel lang; bij andere zoals roken heel kort), dan bestaat de vrije keus niet meer.
Alcohol is bij lange na niet zo verslavend als sigaretten. Ik vind alleen wel dat er ook door alcohol enorme schade aan de maatschappij wordt toegebracht, maar zonder alcohol halveert het aantal nieuwe relaties denk ikquote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alcohol ook maar verbieden? Alle horeca dichtgooien?
Hoeveel zijn dat er. 1, 10, 100. Ik ken er zat die het wel lekker vonden de eerste keerquote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:04 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik ken niemand die zijn/haar eerste sigaret lekker vond,
Alls jij dat maar blijft geloven. Je kent niet iedereens motieven. Periodes van grote stress kunnen er ook aan voorafgaan. Dan kan een sigaret heel rust gevend werken. Iets waar jij blijkbaar niets van begrijpt in je perfecte leventje in je perfecte wereldquote:de enige reden dat mensen roken is omdat het zwakke mensen zijn die aan groepsdruk ten onder zijn gegaan.![]()
hier spreek je jezelf tegen. Want de meeste paupers en sjonnies die ik ken beschikken niet over internet. Het zijn meestal de hogeropgeleiden die beschikkken over internet. Grote onzin dus.quote:Het zijn dan ook altijd de sjonnies, de paupers en de zwakkeren van geest die roken. Dat zal dan ook de reden zijn dat de rokers niet verder komen dan huilen op internet over hun rookverbod, zonder er werkelijk wat aan te doen.![]()
Welnee, gewoon andersom. Als straks al jouw vrienden lekker gaan stappen in de rookvrije kroegen, dan volg jij ze braaf. Want ALLE kroegen zijn straks rookvrij!!quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:58 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
En wat nou als ze straks een aparte rookruimte in de kroeg hebben waar je vrienden gaan staan. Volg je ze dan ook die ruimte in?
Ik ben er ook tegen om dingen te verbieden. Ik wil voor roken geen uitzondering maken. Mensen gaan toch wel roken. Je kan dat reguleren om overlast te voorkomen, maar half stappend nederland 'snachts om 4 uur strontdronken de straat op sturen omdat ze binnen niet meer mogen roken is geen situatie waar veel mensen blij van gaan worden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:29 schreef The_End het volgende:
[..]
Alcohol is bij lange na niet zo verslavend als sigaretten. Ik vind alleen wel dat er ook door alcohol enorme schade aan de maatschappij wordt toegebracht, maar zonder alcohol halveert het aantal nieuwe relaties denk ik
Het is ook niet relevant in deze discussie. We hebben het over roken, niet over alcohol. Ik kan nog wel 1000 dingen opnoemen die gevaarlijk kunnen zijn. Dat is echter geen argument om iets te verbieden. Dat zou betekenen dat je niks meer kan verbieden. (hmm, dejavu?)
Lees eens wat door. In mijn vriendengroep roken de meesten. Wij gaan wel een tent zoeken die de mazen in de wet vindt.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Welnee, gewoon andersom. Als straks al jouw vrienden lekker gaan stappen in de rookvrije kroegen, dan volg jij ze braaf. Want ALLE kroegen zijn straks rookvrij!!
Vaak op zeer jonge leeftijd. 13 jaar is heel gewoon voor de eerste sigaret. Dan zijn veel jongeren zwak. Vaak roken dan ook één of meer ouders (tegenwoordig hebben kinderen vaak meer dan 2 ouders), dus het 'goede' voorbeeld krijgen ze van huis uit mee. Was in mijn geval ook zo. En ja, dan wil je er graag bijhoren als 13-jarige. Dan ben je stoer.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:04 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik ken niemand die zijn/haar eerste sigaret lekker vond, de enige reden dat mensen roken is omdat het zwakke mensen zijn die aan groepsdruk ten onder zijn gegaan.
Ze hoeven er niks aan te doen. Laat maar lekker janken. Het verbod gaat toch wel door. En willen ze dan niet meer op stap gaan, prima, er gaan dan wel anderen in hun plaats. Maar ik denk dat ze nu wel hard roepen over een 'boycot', maar als puntje straks bij paaltje komt, binden ze braaf in.quote:Het zijn dan ook altijd de sjonnies, de paupers en de zwakkeren van geest die roken. Dat zal dan ook de reden zijn dat de rokers niet verder komen dan huilen op internet over hun rookverbod, zonder er werkelijk wat aan te doen.
![]()
Pfft. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig internet. Scholen gaan er zelfs vanuit, bij het opgeven van huiswerk, dat de kids thuis internet hebben, en een printer.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
hier spreek je jezelf tegen. Want de meeste paupers en sjonnies die ik ken beschikken niet over internet. Het zijn meestal de hogeropgeleiden die beschikkken over internet. Grote onzin dus.
Waarom wordt je strontdronken als je niet meer mag roken? Worden die zelfde gasten niet strontdronken als ze wel mogen roken?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben er ook tegen om dingen te verbieden. Ik wil voor roken geen uitzondering maken. Mensen gaan toch wel roken. Je kan dat reguleren om overlast te voorkomen, maar half stappend nederland 'snachts om 4 uur strontdronken de straat op sturen omdat ze binnen niet meer mogen roken is geen situatie waar veel mensen blij van gaan worden.
Succes.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Lees eens wat door. In mijn vriendengroep roken de meesten. Wij gaan wel een tent zoeken die de mazen in de wet vindt.
Wishfull thinking. De Sjonnies gaan gewoon keihard lopen rellen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Vaak op zeer jonge leeftijd. 13 jaar is heel gewoon voor de eerste sigaret. Dan zijn veel jongeren zwak. Vaak roken dan ook één of meer ouders (tegenwoordig hebben kinderen vaak meer dan 2 ouders), dus het 'goede' voorbeeld krijgen ze van huis uit mee. Was in mijn geval ook zo. En ja, dan wil je er graag bijhoren als 13-jarige. Dan ben je stoer.
Gelukkig wordt dat tegenwoordig een stuk minder. Veel ouders roken al niet meer en proberen te voorkomen dat hun kinderen gaan roken. Steeds minder jongeren beginnen met roken, behalve inderdaad de Sjonnies.
[..]
Ze hoeven er niks aan te doen. Laat maar lekker janken. Het verbod gaat toch wel door. En willen ze dan niet meer op stap gaan, prima, er gaan dan wel anderen in hun plaats. Maar ik denk dat ze nu wel hard roepen over een 'boycot', maar als puntje straks bij paaltje komt, binden ze braaf in.
Onzin argument voor de kroegen. De doelgroep blijft hetzelfde. Er komen echt niet ineens heel veel mensen bij. Dat is gewoon grote kolder.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:48 schreef Gia het volgende:
Ze hoeven er niks aan te doen. Laat maar lekker janken. Het verbod gaat toch wel door. En willen ze dan niet meer op stap gaan, prima, er gaan dan wel anderen in hun plaats. Maar ik denk dat ze nu wel hard roepen over een 'boycot', maar als puntje straks bij paaltje komt, binden ze braaf in.
Omdat nu iedereen de hele nacht en avond buiten staat en niet alleen met sluitingstijd.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom wordt je strontdronken als je niet meer mag roken? Worden die zelfde gasten niet strontdronken als ze wel mogen roken?
Daarbij wordt iedereen om 4 uur de straat op gestuurd, omdat dan de kroeg sluit. Heeft verder niets te maken met roken of niet roken.
Wat is er nou eigenlijk het probleem van dat er een paar zaken over blijven waar gerookt mag worden en de rest niet?quote:
Wat is het probleem om een paar uurtjes niet te roken?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:01 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wat is er nou eigenlijk het probleem van dat er een paar zaken over blijven waar gerookt mag worden en de rest niet?
Uitgaan is niet werken. Uitgaan is ontspanning en rokers doen dat met een sigaret. Die sigarte is ook precies de reden dat veel mensen in de horeca werken want daar kan je nog roken tijdens je werk.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat is het probleem om een paar uurtjes niet te roken?
Iedere werknemer dient een rookvrije werkplek te hebben, of hij nu zelf rookt of niet. Je kunt ook niet stellen dat elke jongere die op een horeca-opleiding zit, maar moet leren roken, omdat dat 'normaal' is in de horeca! Werkplekken dienen rookvrij te zijn. Mijn jongste wil later in de horeca werken en het moet niet zo zijn dat hij op bepaalde plaatsen niet aan het werk kan/mag omdat hij niet rookt. Hij moet overal kunnen werken waar hij wil en overal rookvrij. (behalve de kookdampen dan, hè)
nu doe je het weerquote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden tegen gescheiden rook-niet-rook- horeca. Het enige argument dat ik hoor is dat niet rokers niemand meekrijgen naar de rokerskroeg en daar de overheid voor nodig denken te hebben.
Idd, het is net alsof alle posts bij hem direct de versnipperaar in gaan...quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:20 schreef Brupje het volgende:
[..]
nu doe je het weerDat is schijnbaar het enige argument dat jij wilt horen.
Waar jij uitgaat, zijn ook mensen die werken. En die hebben recht op een rookvrije werkplek.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Uitgaan is niet werken.
Ik denk helemaal niet aan mezelf. Ik denk aan iedereen en daarom ben ik voorstander van rook en niet rokers horeca. Net zoals ik ook voorstander ben van verschillende tenten qua muziek. Juist omdat diversiteit mooi is. Als iedereen van hetzelfde hield zou het snel saai worden op deze aarde.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar jij uitgaat, zijn ook mensen die werken. En die hebben recht op een rookvrije werkplek.
Een jongeman die van de horeca-opleiding afkomt, moet overal aan 't werk kunnen gaan waar personeel nodig is, zonder in de rook te hoeven werken. Je kunt niet stellen: Dit is een rookkroeg, dus sollicitanten die niet roken zijn bij voorbaat uitgesloten of moeten accepteren dat hun werkplek niet rookvrij is.
Je denkt gewoon alleen aan jezelf.
Waarom mag je dat niet stellen. Elke werkgever stelt toch eisen aan zijn personeel. Helemaal niet vreemd. Moet jij alls 100 kilo wegende vrouw of man net van de horeca opleiding maar eens ghaan proberen bij de teasers te werken. Wedden dat je niet aangenomen wordt. Feit iis dat je gewoon niet overal aan de slag komt, daarom zoek je wat het beste bij jou past.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar jij uitgaat, zijn ook mensen die werken. En die hebben recht op een rookvrije werkplek.
Een jongeman die van de horeca-opleiding afkomt, moet overal aan 't werk kunnen gaan waar personeel nodig is, zonder in de rook te hoeven werken. Je kunt niet stellen: Dit is een rookkroeg, dus sollicitanten die niet roken zijn bij voorbaat uitgesloten of moeten accepteren dat hun werkplek niet rookvrij is.
Je denkt gewoon alleen aan jezelf.
Lul niet. tuurlijk kan ik zonder roken. Ik rook all stukken minder als vroeger. Ik wil gewoon de keuze hebben waar ik heen ga. Als dat zo moeilijk te begrijpen is.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:53 schreef The_End het volgende:
Rokers denken (met betrekking tot roken) altijd alleen aan zichzelf. Dat is nou eenmaal het resultaat van een verslaving. Het komt gewoon niet eens in je op om even niet te roken; dat is gewoon geen optie voor jou.
Dan rook je niet als je uitgaat, dan kan je overal heen waar je wilt. Overgens zegt elke roker dat ie wel zonder kan; maar stoppen kan dan weer niet.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Lul niet. tuurlijk kan ik zonder roken. Ik rook all stukken minder als vroeger. Ik wil gewoon de keuze hebben waar ik heen ga. Als dat zo moeilijk te begrijpen is.
Het komt niet in je op om anderen de ruimte te geven om zich op hun manier te ontspannen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:53 schreef The_End het volgende:
Rokers denken (met betrekking tot roken) altijd alleen aan zichzelf. Dat is nou eenmaal het resultaat van een verslaving. Het komt gewoon niet eens in je op om even niet te roken; dat is gewoon geen optie voor jou.
Dat je stopt met reageren op mijn reacties noem ik niet weerspreken van mijn argumenten.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alle tegenargumenten zijn weersproken. Jullie denken alleen aan jezelf.
Voorlopig is het onrealistisch te geloven dat je overal maar kunt blijven roken wanneer het je behaagd. Je hebt maar rekening te houden met anderen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Niet-rokers zijn egoïstische onrealistische dictators.
Juist als ik op stap ga rook ik graag, bier en sigaret is nog altijd een lekkere combo.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:56 schreef The_End het volgende:
[..]
Dan rook je niet als je uitgaat, dan kan je overal heen waar je wilt. Overgens zegt elke roker dat ie wel zonder kan; maar stoppen kan dan weer niet.
Volgens mij doen we dat al heel veel. Het grootste deel van de dag rook ik namelijk niet. Wel is frappant dat als we in de rookruimte zit de niet rokers er altijd bij zitten.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:01 schreef Brupje het volgende:
[..]
Voorlopig is het onrealistisch te geloven dat je overal maar kunt blijven roken wanneer het je behaagd. Je hebt maar rekening te houden met anderen.
Je blijft alleen maar dezelfde weersproken argumenten recyclen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:58 schreef Brupje het volgende:
[..]
Dat je stopt met reageren op mijn reacties noem ik niet weerspreken van mijn argumenten.
Een enkele keer stap ik ook wel eens met een collega ff naar de rookruimte voor de gezelligheid. Maar dat houdt niet in dat ik geen rookvrije werkplek op prijs stel.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:12 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij doen we dat al heel veel. Het grootste deel van de dag rook ik namelijk niet. Wel is frappant dat als we in de rookruimte zit de niet rokers er altijd bij zitten.
Het plotseling over springen naar andere onderwerpen of dingen erbij halen die er niks mee te maken hebben is ook geen weerspreken.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je blijft alleen maar dezelfde weersproken argumenten recyclen.
We zullen zien welke argumenten jij gebruikt als er straks iets anders verboden word. "Huil, huil, vrije keuze, huil huil,overlast!"quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:24 schreef Brupje het volgende:
[..]
Een enkele keer stap ik ook wel eens met een collega ff naar de rookruimte voor de gezelligheid. Maar dat houdt niet in dat ik geen rookvrije werkplek op prijs stel.
[..]
Het plotseling over springen naar andere onderwerpen of dingen erbij halen die er niks mee te maken hebben is ook geen weerspreken.
Misschien kunnen normale mensen er wat genuanceerder over denken dan jij. Het ligt er helemaal aan wat er verboden wordt en waarom om er een goed oordeel over te geven.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We zullen zien welke argumenten jij gebruikt als er straks iets anders verboden word. "Huil, huil, vrije keuze, huil huil,overlast!"
Dan gebruik ik mijn democratisch recht om tegen te zijn, maar zodra de meerderheid heeft besloten ga ik er niet meer over zeuren hoor.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We zullen zien welke argumenten jij gebruikt als er straks iets anders verboden word. "Huil, huil, vrije keuze, huil huil,overlast!"
Het gaat om vrije keuze en symbool politiek.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:39 schreef The_End het volgende:
[..]
Misschien kunnen normale mensen er wat genuanceerder over denken dan jij. Het ligt er helemaal aan wat er verboden wordt en waarom om er een goed oordeel over te geven.
Verslaving is geen vrije keuze, dus jij vind dat roken verboden moet worden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het gaat om vrije keuze en symbool politiek.
Vrije keus zonder overlast. Je kunt in een overvol land niet doen en laten wat je wilt.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het gaat om vrije keuze en symbool politiek.
Door rokers de horeca uit te zetten krijg je juist overlast. Maar dat merken we vanzelf.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:49 schreef Brupje het volgende:
[..]
Vrije keus zonder overlast. Je kunt in een overvol land niet doen en laten wat je wilt.
Ik ben voor legalisatie van alle drugs, maar als je persé drugs wilt verbieden dan moet je bij alcohol beginnen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:47 schreef The_End het volgende:
[..]
Verslaving is geen vrije keuze, dus jij vind dat roken verboden moet worden.
Dat zou kunnen inderdaad dat het zulk tuig blijkt te zijn dat het overlast moet en zal veroorzakenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Door rokers de horeca uit te zetten krijg je juist overlast. Maar dat merken we vanzelf.
Ja dat vindt ik dus. Als we ons zo om de effecten druk maken Dan geheel verbieden. Dat is het duidelijkst. Alcohol trouwens ook dan. Helaas wil onze hypocriete regering dat niet. Dus ik mag wel veel geld bijdragen aan de staat om vervolgens verketterd te worden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:47 schreef The_End het volgende:
[..]
Verslaving is geen vrije keuze, dus jij vind dat roken verboden moet worden.
Precies, dan moet dat weer opgelost worden en over 2 jaar hebben we weer rokershoreca, maar voor de prijs van 2, terwijl we het ook in 1 keer goed kunnen doen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:22 schreef Brupje het volgende:
[..]
Dat zou kunnen inderdaad dat het zulk tuig blijkt te zijn dat het overlast moet en zal veroorzaken![]()
Precies, net zo als in alle andere landen waar het rookverbod in de horeca is ingevoerd. Of wacht even, daar is dat helemaal niet gebeurd...quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies, dan moet dat weer opgelost worden en over 2 jaar hebben we weer rokershoreca, maar voor de prijs van 2, terwijl we het ook in 1 keer goed kunnen doen.
Dat kun je nu wel zeggen maar de praktijk is anders. Ik was hier, in Noorwegen, gisteravond even uit naar de kroeg en iedereen zat buiten. De rokers (en de niet rokers omdat het gezelliger was), binnen was het compleet leeg. En o ja ook het personeel zat buiten te roken. En reden van het buiten zitten was niet het mooie weer, want het was redelijk koud.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:30 schreef The_End het volgende:
[..]
Precies, net zo als in alle andere landen waar het rookverbod in de horeca is ingevoerd. Of wacht even, daar is dat helemaal niet gebeurd...
Dat kan helemaal niet want het rookverbod is overal een groot succesquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:37 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Dat kun je nu wel zeggen maar de praktijk is anders. Ik was hier, in Noorwegen, gisteravond even uit naar de kroeg en iedereen zat buiten. De rokers (en de niet rokers omdat het gezelliger was), binnen was het compleet leeg. En o ja ook het personeel zat buiten te roken. En reden van het buiten zitten was niet het mooie weer, want het was redelijk koud.
Dus je hebt dat in 1 hele kroeg gezien. Iemand poste net dat het in Engeland prima werkte; dat de rokers even naar buiten wipten voor een sigaretje. Wat is nou meer waar? Zijn opmerking of die van jou?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:37 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Dat kun je nu wel zeggen maar de praktijk is anders. Ik was hier, in Noorwegen, gisteravond even uit naar de kroeg en iedereen zat buiten. De rokers (en de niet rokers omdat het gezelliger was), binnen was het compleet leeg. En o ja ook het personeel zat buiten te roken. En reden van het buiten zitten was niet het mooie weer, want het was redelijk koud.
Ik heb dezzelfde ervaringen in New York. Maar ja, de gepleegde onderzoeken die ze daar uitgevoerd hebben geven een ander beeld, die hebben altijd gelijk. Praktijkervaring telt niet.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:37 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Nee, want 'praktijkervaring' geeft altijd een verkeerd beeld van de werkelijkheid, want je krijgt op die manier totaal geen overzicht van de hele situatie. Zoals ik al zei had iemand anders hier een totaal andere 'praktijkervaring'. Hoe kan dat dan?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:43 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik heb dezzelfde ervaringen in New York. Maar ja, de gepleegde onderzoeken die ze daar uitgevoerd hebben geven een ander beeld, die hebben altijd gelijk. Praktijkervaring telt niet.
Is je IQ wel eens getest? Lees mijn post langzaam nog drie x met je vinger erbij. En vraag dan aan iemand anders wat er staat. Probeer dan eens intelligent te reageren.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:42 schreef The_End het volgende:
[..]
Dus je hebt dat in 1 hele kroeg gezien. Iemand poste net dat het in Engeland prima werkte; dat de rokers even naar buiten wipten voor een sigaretje. Wat is nou meer waar? Zijn opmerking of die van jou?
Ik reageerde trouwens op de post van papierversnipperaar waarin hij claimde dat het binnen 2 jaar teruggedraaid zou worden en dat de horeca dan 2x zo duur zou zijn ofzo.
Behalve als het gaat om onderzoeken met cijfers waarin staat dat kroegen faiiliet gaan, dan tellen onderzoeken niet.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:45 schreef The_End het volgende:
[..]
Nee, want 'praktijkervaring' geeft altijd een verkeerd beeld van de werkelijkheid, want je krijgt op die manier totaal geen overzicht van de hele situatie. Zoals ik al zei had iemand anders hier een totaal andere 'praktijkervaring'. Hoe kan dat dan?
Geloof me ik heb meer dan 1 kroeg gezien en in het algemeen is he buiten veel drukker dan binnen. Hier is het meer van even naar binnen om een drankje te bestellen en hup weer naar buiten. Zelfs bij de restaurants zijn er altijd wachtenden voor het terras, terwijl er binnen nog genoeg plek is (raar he). Als je het de mensen hier vraagt zeggen ze (rokers en niet-rokers) over het algemeen dat het verbod voor wat hen betreft weer afgeschaft mag worden, maar dat dat inetrnationaal gezien raar zou staan.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:42 schreef The_End het volgende:
[..]
Dus je hebt dat in 1 hele kroeg gezien. Iemand poste net dat het in Engeland prima werkte; dat de rokers even naar buiten wipten voor een sigaretje. Wat is nou meer waar? Zijn opmerking of die van jou?
Ik reageerde trouwens op de post van papierversnipperaar waarin hij claimde dat het binnen 2 jaar teruggedraaid zou worden en dat de horeca dan 2x zo duur zou zijn ofzo.
Z...i...e... ...j...e... ...h...e...t... ...w...o...o...r...d...j...e... ...o...f...z...o...?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is je IQ wel eens getest? Lees mijn post langzaam nog drie x met je vinger erbij. En vraag dan aan iemand anders wat er staat. Probeer dan eens intelligent te reageren.
los gezien van het feit dat THE_END moeite heeft met post te lezen / te begrijpen moet en zal hij gewoon zijn gelijk krijgen.. ook al weet hij dat wij in grote lijnen gewoon gelijk hebben...quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:48 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Geloof me ik heb meer dan 1 kroeg gezien en in het algemeen is he buiten veel drukker dan binnen. Hier is het meer van even naar binnen om een drankje te bestellen en hup weer naar buiten. Zelfs bij de restaurants zijn er altijd wachtenden voor het terras, terwijl er binnen nog genoeg plek is (raar he). Als je het de mensen hier vraagt zeggen ze (rokers en niet-rokers) over het algemeen dat het verbod voor wat hen betreft weer afgeschaft mag worden, maar dat dat inetrnationaal gezien raar zou staan.
willen verbieden om NIET te roken => dus hij moet verplicht rokenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:49 schreef The_End het volgende:
[..]
Z...i...e... ...j...e... ...h...e...t... ...w...o...o...r...d...j...e... ...o...f...z...o...?
Ben je pas gestopt met roken? Je komt nogal agressief over. Komt dat door frustratie, omdat ze Keith Richards willen verbieden om niet te roken tijdens een concert?
Want als alocohol nu uitgevonden zou worden zou het gelijk een enkeltje opiumwet krijgen..quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben voor legalisatie van alle drugs, maar als je persé drugs wilt verbieden dan moet je bij alcohol beginnen.
Ik geloof je ook welquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:48 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Geloof me ik heb meer dan 1 kroeg gezien en in het algemeen is he buiten veel drukker dan binnen. Hier is het meer van even naar binnen om een drankje te bestellen en hup weer naar buiten. Zelfs bij de restaurants zijn er altijd wachtenden voor het terras, terwijl er binnen nog genoeg plek is (raar he). Als je het de mensen hier vraagt zeggen ze (rokers en niet-rokers) over het algemeen dat het verbod voor wat hen betreft weer afgeschaft mag worden, maar dat dat inetrnationaal gezien raar zou staan.
Euhm..quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:49 schreef The_End het volgende:
[..]
Z...i...e... ...j...e... ...h...e...t... ...w...o...o...r...d...j...e... ...o...f...z...o...?
Ben je pas gestopt met roken? Je komt nogal agressief over. Komt dat door frustratie, omdat ze Keith Richards willen verbieden om niet te roken tijdens een concert?
Oepsquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:53 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
willen verbieden om NIET te roken => dus hij moet verplicht roken![]()
Nuno_G spreekt tenminste uit eigen ervaring.. jij hebt je verhaaltjes van 'iemand' gehoord.. nee dat is geloofwaardig..quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:55 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik geloof je ook welIk vind het alleen interessant om te zien dat iemand in Engeland het tegenovergestelde zegt. Ik ken dat soort gedrag ook wel van feestjes waar niet gerookt mag worden binnen, dan sta je aan het eind van de avond met 20 man op een balkon van 1 bij 2.
Ik las een stukje over een studie die gedaan was over de onderzoeken over het rookverbod in de horeca en daar kwam inderdaad naar voren dat de onderzoeken partijdig waren. Dat gold echter voor alle betrokken partijen.
Truequote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:54 schreef BereNDD het volgende:
[..]
Want als alocohol nu uitgevonden zou worden zou het gelijk een enkeltje opiumwet krijgen..
Ik heb die studie ook gezien en ja BEIDE partijen waren partijdig, dus ik zou graag een onpartijdig onderzoek willen zien. En voor de rest vertel ik gewoon wat ik hier zie, ik weet nog niet hoe het in de winter is als het erg koud is, maar zal het eens navragen. Overigens was ik ook in Italia na de invoering van het rookverbod en ook daar was het altijd druk op straat en half leeg binnen. Heb daar zelfs meegemaakt dat een kroeg "dicht" ging en de klanten en personeel lekker bleven zitten en roken en drinken omdat het mocht want de kroeg was toch "gesloten".quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:55 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik geloof je ook welIk vind het alleen interessant om te zien dat iemand in Engeland het tegenovergestelde zegt. Ik ken dat soort gedrag ook wel van feestjes waar niet gerookt mag worden binnen, dan sta je aan het eind van de avond met 20 man op een balkon van 1 bij 2.
Ik las een stukje over een studie die gedaan was over de onderzoeken over het rookverbod in de horeca en daar kwam inderdaad naar voren dat de onderzoeken partijdig waren. Dat gold echter voor alle betrokken partijen.
Jij toch ook? Overgens ben ik regelmatig in de VS geweest toen ik nog rookte; mocht ik ook nergens roken... Was ook geen goed idee, want ik rookte shag. Denken ze allemaal dat je de hele dag joints staat te draaienquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:58 schreef BereNDD het volgende:
[..]
Nuno_G spreekt tenminste uit eigen ervaring.. jij hebt je verhaaltjes van 'iemand' gehoord.. nee dat is geloofwaardig..
quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:57 schreef The_End het volgende:
[..]
OepsNou, zal hij misschien wel blij mee zijn...
Ok.. ik ben het deels met je eens..quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:03 schreef The_End het volgende:
[..]
Jij toch ook? Overgens ben ik regelmatig in de VS geweest toen ik nog rookte; mocht ik ook nergens roken... Was ook geen goed idee, want ik rookte shag. Denken ze allemaal dat je de hele dag joints staat te draaien
Ik zie niet waarom ik Nuno_G meer moet geloven dan die andere user? (smurfzilla) Allebei praktijkervaring, dus allebei leuk om te horen, maar meer niet. Eigen ervaringen geven vaak geen goed beeld van de werkelijkheid.
In Ierland zijn op het platteland veel kroegen kapot gegaan en in de grote plaatsen schijnt het wel mee te vallen. Dus dat spreekt elkaar ook tegen. je zal helaas maar kroegeigenaar op het platteland zijn. Dan piep je wel anders.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:55 schreef The_End het volgende:
[..]
Ach, ik ben vorig jaar op Kreta op vakantie geweest. Daar had je veel openlucht kroegen, daar zou ik er ook geen traan om laten als je binnen niet meer zou mogen roken. Het weer laat het daar gewoon toe om de hele nacht buiten te zitten bij een openlucht kroeg.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:01 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Ik heb die studie ook gezien en ja BEIDE partijen waren partijdig, dus ik zou graag een onpartijdig onderzoek willen zien. En voor de rest vertel ik gewoon wat ik hier zie, ik weet nog niet hoe het in de winter is als het erg koud is, maar zal het eens navragen. Overigens was ik ook in Italia na de invoering van het rookverbod en ook daar was het altijd druk op straat en half leeg binnen. Heb daar zelfs meegemaakt dat een kroeg "dicht" ging en de klanten en personeel lekker bleven zitten en roken en drinken omdat het mocht want de kroeg was toch "gesloten".
Ja, het is wel werkelijk, maar het kan wel een vertekent beeld geven. Als voorbeeld kan je nemen wat Nuno_G zei: "Als je aan mensen vraagt, dan zeggen ze ook allemaal dat ze het liever teruggedraaid zien worden". (Niet letterlijk, maar zoiets zei hij.) Als hij nu buiten al die kroegen staat te kletsen met mensen, dan is de kans heel groot dat die mensen het liever teruggedraaid zouden willen zien. Het zijn waarschijnlijk allemaal 'gedupeerden'. Vraag je het alleen aan de mensen binnen, dan zullen die zeggen dat ze het geweldig vinden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:06 schreef BereNDD het volgende:
[..]
Ok.. ik ben het deels met je eens..
Maar eigen ervaringen geven juist wel een goed beeld van de werkelijkheid.. je bent er dan toch zelf bij geweest..? Werkelijker dan dat kan volgens mij niet
Zal het vanavond even doen (als er teniminste mensen binnen zittenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:15 schreef The_End het volgende:
[..]
Ja, het is wel werkelijk, maar het kan wel een vertekent beeld geven. Als voorbeeld kan je nemen wat Nuno_G zei: "Als je aan mensen vraagt, dan zeggen ze ook allemaal dat ze het liever teruggedraaid zien worden". (Niet letterlijk, maar zoiets zei hij.) Als hij nu buiten al die kroegen staat te kletsen met mensen, dan is de kans heel groot dat die mensen het liever teruggedraaid zouden willen zien. Het zijn waarschijnlijk allemaal 'gedupeerden'. Vraag je het alleen aan de mensen binnen, dan zullen die zeggen dat ze het geweldig vinden.
Ben benieuwd.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:19 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Zal het vanavond even doen (als er teniminste mensen binnen zitten)
Ja die zullen het echt geweldig vinden dat de andere helft van de kroeg constant buiten staat.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:15 schreef The_End het volgende:
[..]
Vraag je het alleen aan de mensen binnen, dan zullen die zeggen dat ze het geweldig vinden.
Ik zou het in mijn eigen land, Portugal, ook waarchijnlijk minder erg vinden, om dat je daar toch meestal buiten staat vanwege het lekkere weer, maar hier ben ik er toch wel een beetje verkouden van geworden van dat naar binnen en buiten lopen. Is daar al onderzoek naar gedaan ? de stijging van verkoudheid onder de rokersquote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:13 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ach, ik ben vorig jaar op Kreta op vakantie geweest. Daar had je veel openlucht kroegen, daar zou ik er ook geen traan om laten als je binnen niet meer zou mogen roken. Het weer laat het daar gewoon toe om de hele nacht buiten te zitten bij een openlucht kroeg.Was heerlijk
Je moet alleen wel zelf je drankje gaan halen, want er mag straks niet geserveerd worden op plekken waar gerookt wordt.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:04 schreef Gia het volgende:
Is dat niet in de open lucht?
Op een terrasje mag je ook gewoon blijven roken, hoor! Alleen binnen niet.
Dat is wel weer raar, hier in Noorwegen wordt gewoon geserveerd op het terras hoorquote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je moet alleen wel zelf je drankje gaan halen, want er mag straks niet geserveerd worden op plekken waar gerookt wordt.
Die hebben een algeheel verbod voor zover ik weet. Hier mag de horeca straks aparte rookhokken maken en de regel die daar bij hoort is dan dat er op plekken waar gerookt wordt niet geserveerd (gewerkt) mag worden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:55 schreef Nuno_G het volgende:
Dat is wel weer raar, hier in Noorwegen wordt gewoon geserveerd op het terras hoor
geloof je het zelf?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je moet alleen wel zelf je drankje gaan halen, want er mag straks niet geserveerd worden op plekken waar gerookt wordt.
quote:Rookvrij en blij
Zaterdag 07 juni 2003 - Kijk, daar gaat meneer Van As. Hij sluipt door het steegje. Dan schiet hij een tuin in en werkt zich door de struiken en over een paar bielzen naar de schutting. Wat doet hij daar? Meneer Van As klimt langs de regenpijp omhoog en kruipt over het platte dak. Hij springt op een balkon, kijkt spiedend om zich heen en laat zich dan zakken.
Waarom gedraagt meneer Van As zich zo merkwaardig? Meneer Van As is een roker. De straat is verboden terrein voor hem. De openbare ruimte is rookvrij. Daar horen mensen als meneer Van As niet. Hij is ongezond, zijn adem is verrot en zijn kleren stinken naar sigaretten.
Hij staat nu strak tegen de muur. Zal hij vandaag de gok wagen en een sprintje maken over de weg naar de dichte struiken aan de overkant? Op het kruispunt staat de rookmelder. Dat is een man van vlees en bloed, aangesteld door de wijk. Want de hele wijk heeft zich over het roken uitgesproken en een meerderheid van 52 procent was voor een rookvrije buurt.
De straat is leeg, de rookmelder is er niet. Meneer Van As haalt opgelucht adem met zijn geteerde longen. De rookmelder is waarschijnlijk niet lekker. Gisteravond weer net iets te veel gedronken.
Hijgend komt meneer Van As aan bij het café. Hij opent de zijdeur en loopt naar de bijkeuken. Een zware wasautomaat ronkt onrustig, de lege flessen rinkelen in de kratten. Er staat een plastic tuinstoeltje naast de grote container met restanten van de broodjes ei met ui en de frietjes oorlog.
Meneer Van As gaat zitten en wacht op zijn kopje koffie. Hij steekt een sigaretje op en probeert geluiden op te vangen uit de grote cafézaal. Daar is het gezellig, daar klinkt vrolijke muziek. Maar die ruimte is alleen voor zuivere zielen, mensen die de gezondheid van anderen respecteren. De wasautomaat is een moment stil en meneer Van As hoort dat er geklonken en gezongen wordt. De liederen worden steeds enthousiaster.
Als meneer Van As de zaak verlaat langs de zijkant, ziet hij een groepje gasten door de voordeur naar buiten rollen. Ze belanden bloedend tussen de gebroken bierglazen op de stoep.
Meneer Van As zou eerste hulp willen bieden, maar hij mag beslist niet in contact komen met andere buurtbewoners. Sinds bij hem op zolder een doosje sigaren is gevonden, staat hij bovenaan op de zwarte lijst. Ouders eisten dat de politie deze crimineel 24 uur per dag in het oog zou houden. Stel je voor dat hij in de buurt van hun kinderen zou komen!
De tabakswinkel is een sfeervolle pijpenla met een zware deur en een ouderwets belletje. Maar meneer Van As mag niet langs de voorkant naar binnen. In de winkel kun je rolletjes snoep en pepermunt kopen en ook staatsloten en krasloten. De sigarenboer moet zijn winkel rookvrij houden, dat is de nieuwe wet. In het kamertje achter de zaak staat een oude kast met een ouderwets kleed erover. Meneer Van As fluistert zijn bestelling en de winkelier opent de kast met drie speciale sleutels.
Op de weg terug naar huis wordt meneer Van As omver gereden door een auto. De auto was van binnen volkomen rookvrij. Wat je wél kon ruiken was de doordringende geur van alcohol.
Meneer Van As heeft zijn laatste bedorven adem uitgeblazen.
Dirk Vellenga
algeheel verbod ? Dat is vreemd bij mij op mijn werk heb je gewoon van die half open hokjes met zuiginstallaties waar je kunt roken binnen. Ze staan gewoon in het koffiehoekje.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:57 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Die hebben een algeheel verbod voor zover ik weet. Hier mag de horeca straks aparte rookhokken maken en de regel die daar bij hoort is dan dat er op plekken waar gerookt wordt niet geserveerd (gewerkt) mag worden.
Ik hoop het niet, hij is na 1 keer al kansloos genoeg...quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:13 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Deze column al een keer geplaatst?
[..]
Ik heb er verder geen genuanceerde mening over ofzo. Wilde hem jullie iig niet onthouden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik hoop het niet, hij is na 1 keer al kansloos genoeg...
Vaak genoeg. Het schijnt dat rokers minder weerstand hebben en dus vaker verkouden zijn.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:26 schreef Nuno_G het volgende:
Is daar al onderzoek naar gedaan ? de stijging van verkoudheid onder de rokers![]()
Belachelijk verhaal, waar deze zin wel erg opvalt:quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:13 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Deze column al een keer geplaatst?
[..]
Je hoeft niet naar de kroeg te gaan, dat is je eigen keuze.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Vaak genoeg. Het schijnt dat rokers minder weerstand hebben en dus vaker verkouden zijn.
Als ze verkouden worden doordat ze in de regen gaan staan, dan is dat hun eigen schuld. Ze hoeven niet buiten te gaan staan, dat is een eigen keuze.
Daarom, als het rookverbod ingaat, kun je ook gewoon thuisblijven, dus.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hoeft niet naar de kroeg te gaan, dat is je eigen keuze.
Hoezo? Zo zouden veel niet-rokers het wel willen hebben.quote:
Fundamentalistische niet-rokers kunnen nu naar niet-rokers cafés gaan. Iedereen trouwens, als ze er maar niet gaan roken.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom, als het rookverbod ingaat, kun je ook gewoon thuisblijven, dus.
Echt niet. Ik ga zelf een feestje bouwen in een leuke zaal, muziekje, alcohol, nicotine en andere drugs. En dan is het wachten op de niet-rokers die zoals altijd achter de rokers aanhobbelen omdat ze zelf geen feestje kunnen bouwen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom, als het rookverbod ingaat, kun je ook gewoon thuisblijven, dus.
Net zulke onzin als denken dat niet-rokers niet zelfstandig naar niet-rokers horeca kunnen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Belachelijk verhaal, waar deze zin wel erg opvalt:
Daar is het gezellig, daar klinkt vrolijke muziek. Maar die ruimte is alleen voor zuivere zielen, mensen die de gezondheid van anderen respecteren.
Verder is het natuurlijk onzin om te veronderstellen dat alle niet-rokers praktisch alcoholisten zijn.
Belachelijk verhaal, omdat het veronderstelt dat alle niet-rokers zuipers zijn. Dat is belachelijk.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:49 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Hoezo? Zo zouden veel niet-rokers het wel willen hebben.
Als jij me even een aantal adresjes geeft? Ik ken er zelf eigenlijk maar één. Dat beperkt de keuze zo.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Fundamentalistische niet-rokers kunnen nu naar niet-rokers cafés gaan.
Wat is in godsnaam een sociaal roker? Roken in het gezelschap van anderen is per definitie asociaal.quote:Een roker, gematigd, sociaal roker of verslaafd, heeft straks geen keuze.
Wat is een plicht? Roken? Staat dat soms in de koran of zo?quote:Daarbij is het ook een plicht, en daarmee een verlies van weer een stukje vrijheid in dit land.
1 is genoeg om daar naar toe te gaan. Als andere kroegbazen zien dat die tent voller zit en meer omzet draait dan de hunne, zal die ook overstag gaan.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Als jij me even een aantal adresjes geeft? Ik ken er zelf eigenlijk maar één. Dat beperkt de keuze zo.
[..]
Wat is in godsnaam een sociaal roker? Roken in het gezelschap van anderen is per definitie asociaal.
[..]
Wat is een plicht? Roken? Staat dat soms in de koran of zo?
Het is een logische stap. Nu willen ze in de kroeg niet meeroken: verbod. Straks staat iedereen buiten te roken: verbod. Dan rookt iedereen thuis waar de kinderen bij zijn: verbod.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Belachelijk verhaal, omdat het veronderstelt dat alle niet-rokers zuipers zijn. Dat is belachelijk.
Daarbij lijkt het met onzin dat niet-rokers het roken op straat willen verbieden.
In horeca en andere openbare gelegenheden, openbaar vervoer e.d. en op schoolpleinen idd, maar wmb mag je verder overal roken.
Het zou prettig zijn om de alcohol in deze discussie buiten beschouwing te laten of daar even een ander topic over te openen. Het is zo irritant. Er zijn wel meer dingen ongezond, maar daar gaat het hier niet over.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is een logische stap. Nu willen ze in de kroeg niet meeroken: verbod. Straks staat iedereen buiten te roken: verbod. Dan rookt iedereen thuis waar de kinderen bij zijn: verbod.
En zo gaat het ook met alcohol.
quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:32 schreef Gia het volgende:
[..] Het zou prettig zijn om de alcohol in deze discussie buiten beschouwing te laten of daar even een ander topic over te openen. Het is zo irritant.[..]
'nuff said. En ik ga niet uitleggen wat ik nu aanstip.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:18 schreef Gia het volgende:
[..] Wat is een plicht? Roken? Staat dat soms in de koran of zo?
De meerderheid horeca zou graag een rookverbod zien. Daar is onderzoek naar gedaanquote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:02 schreef BereNDD het volgende:
[..]
geloof je het zelf?
Waarom? De horeca is volgens mij al niet blij met het verbod..
en dan zullen ze op de koop toe rokers op het terras ook nog eens niet gaan helpen..
![]()
Dat is nou juist het punt. Een roker kan wel kiezen om even niet te roken. Ik zie ze dat bijvoorbeeld ook allemaal doen in de bioscoop...quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Fundamentalistische niet-rokers kunnen nu naar niet-rokers cafés gaan. Iedereen trouwens, als ze er maar niet gaan roken.
Een roker, gematigd, sociaal roker of verslaafd, heeft straks geen keuze.
Het is dus niet zomaar om te draaien.
Daarbij is het ook een plicht, en daarmee een verlies van weer een stukje vrijheid in dit land.
We zijn al vaker gewaarschuwd voor een Big-brother maatschappij waarin alles van wieg tot graf voor je bapaald word en waarin je van A t/m Z gecontroleerd word. Ik ben daar tegen. Ik accepteer dat er bepaalde regels moeten zijn, maar zo min mogelijk.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 09:38 schreef The_End het volgende:
[..]
Dat is nou juist het punt. Een roker kan wel kiezen om even niet te roken. Ik zie ze dat bijvoorbeeld ook allemaal doen in de bioscoop...
Wat is een plicht? Het is in veel gevallen trouwens helemaal niet erg om een stukje vrijheid te verliezen. Dat hoort nou eenmaal bij de maatschappij.
De cabine van een vrachtwagen is een werkplek. Officieel mag daar niet gerookt worden, terwijl chauffeurs meestal alleen zitten en ook meestal roken. Ik weet niet of dat word gehandhaafd.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Het zou prettig zijn om de alcohol in deze discussie buiten beschouwing te laten of daar even een ander topic over te openen. Het is zo irritant. Er zijn wel meer dingen ongezond, maar daar gaat het hier niet over.
Verder vind ik het inderdaad not done om te roken in een huis waar kinderen wonen. En ja, ook ik heb me daar in het verleden schuldig aan gemaakt, maar ik ben al een jaar of 9 rookvrij. Ik ken dus inderdaad kinderen waar thuis volop gerookt wordt, door beide ouders en altijd een hoop rokend bezoek. Die kinderen zijn doorlopend verkouden en hebben inmiddels allen een bronchitis ontwikkeld. Bedankt pa en ma.
Maar goed, roken bij iemand in zijn eigen huis kan niet verboden worden, helaas. Net zo min als roken in de auto. Roken voor de bestuurder zie ik nog wel verboden worden in de toekomst, niet voor de kinderen, maar meer in de zin dat een mobieltje vasthouden ook niet meer mag.
Vind ik trouwens ook heel erg, roken in de auto als er kinderen in zitten. Daar heb zelfs ik me nooit schuldig aan gemaakt.
Dat daar niet gerookt moet worden is om een heel andere reden. Er gebeuren regelmatig ongelukken omdat er een stukje gloeiend as van een peuk op de stoel, of op de kleding/huid van de bestuurder terecht komt en deze dit wil doven, terwijl hij/zij aan het rijden is.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De cabine van een vrachtwagen is een werkplek. Officieel mag daar niet gerookt worden, terwijl chauffeurs meestal alleen zitten en ook meestal roken. Ik weet niet of dat word gehandhaafd.
Nou, dan dóet de meerderheid van de horeca dat toch? Ik zie het probleem daarvan niet hoor?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 20:29 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
De meerderheid horeca zou graag een rookverbod zien. Daar is onderzoek naar gedaan
Zelfs schoolpleinlogica is te moeilijk hier op fokquote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:33 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nou, dan dóet de meerderheid van de horeca dat toch? Ik zie het probleem daarvan niet hoor?
Als de meerderheid van de mensen in de sloot willen springen, maar niet alleen durven, dan betekent dat niet dat ik de sloot in moet springen...
Schoolpleinlogica is vaak nog verrekte handig.
Dat is niet waar. Het rook verbod is puur omdat het formeel een werkplek is en formeel rookvrij moet zijn. Anders was roken door particulieren in de auto ook verboden.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 13:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat daar niet gerookt moet worden is om een heel andere reden. Er gebeuren regelmatig ongelukken omdat er een stukje gloeiend as van een peuk op de stoel, of op de kleding/huid van de bestuurder terecht komt en deze dit wil doven, terwijl hij/zij aan het rijden is.
Daarbij denk ik niet dat het rookverbod zover gaat dat iemand in zijn eigen huis, bijvoorbeeld een thuiswerkster, niet zou mogen roken, omdat dit haar werkplek is. Dus om die reden zal een vrachtwagenchauffeur ook geen rookverbod hebben. Wellicht geldt dit dan weer wel als hij weleens een bijrijder heeft.
Nee hoor, alle 'alternatieven' die hier worden aangedragen zijn gewoon hopeloos :p Daarbij hoeven 'wij' geen oplossing meer te zoeken. Onze oplossing, zijnde het rookverbod, komt erquote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Blijft nog steeds overeind dat de anti-rokers heel fundamentalistisch tegen ieder alternatief blijven zijn omdat ze zelf niet in staat zijn om heel gezond een niet-rokers kroeg te beginnen. Een niet-rokers koeg die er is, die iedereen wil, die de horeca wil, die veel klanten willen, maar waar niemand naartoe gaat omdat de niet-rokers verslaafd zijn aan rokers (om gewoon graag mee-roken).
Echt kansloos. Je bent gewoon aan het trollen. Triest hoor.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Blijft nog steeds overeind dat de anti-rokers heel fundamentalistisch tegen ieder alternatief blijven zijn omdat ze zelf niet in staat zijn om heel gezond een niet-rokers kroeg te beginnen. Een niet-rokers koeg die er is, die iedereen wil, die de horeca wil, die veel klanten willen, maar waar niemand naartoe gaat omdat de niet-rokers verslaafd zijn aan rokers (om gewoon graag mee-roken).
quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Mjah, als de vrachtwagen bedrijfseigendom is en er ook andere chauffeurs in rijden die NIET roken, dan is het best vervelend om in een auto/vrachtwagen te rijden waarin gerookt is. Die geur krijg je namelijk niet of nauwelijks weg. Het is zelfs moeilijk weg te krijgen uit een tweede hands auto als je die zou willen verkopen, omdat de geur in stof van de stoelen etc gaat zitten.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De cabine van een vrachtwagen is een werkplek. Officieel mag daar niet gerookt worden, terwijl chauffeurs meestal alleen zitten en ook meestal roken. Ik weet niet of dat word gehandhaafd.
Ik denk dat je te paranoïde bent.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is een logische stap. Nu willen ze in de kroeg niet meeroken: verbod. Straks staat iedereen buiten te roken: verbod. Dan rookt iedereen thuis waar de kinderen bij zijn: verbod.
En zo gaat het ook met alcohol.
Deze "oplossing" zorgt voor veel overlast (waarvan al een aantal buitanlandgangers voorbeelden van hebben gepost) waarvoor de antirokers hun hoofd in het zand steken.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:58 schreef Brupje het volgende:
[..]
Nee hoor, alle 'alternatieven' die hier worden aangedragen zijn gewoon hopeloos :p Daarbij hoeven 'wij' geen oplossing meer te zoeken. Onze oplossing, zijnde het rookverbod, komt er
Ik begrijp dat je bang bent dat ik zinnige bezwaren heb tegen dit verbod.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 17:25 schreef The_End het volgende:
[..]
Echt kansloos. Je bent gewoon aan het trollen. Triest hoor.
Amerika is natuurlijk een keurig land waar nooit eens iets illegaals gebeurd. Ze hebben er geen drugs en geen illegale feesten.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 17:26 schreef maartena het volgende:
[..]
Het zit jou wel hoog he.....
Nee, dancefeesten worden ook MET een rookverbod georganiseerd, en ook MET het rookverbod is er veel bekijks. Bij mij in de buurt wordt deze georganiseerd:
http://www.clubvibes.com/events/view.asp?id=57116
10.000 man, en alleen buiten mag er gerookt worden. Maar volgens jou KAN dat dus niet meer, want Nederlanders zijn anders, en pikken het rookverbod niet ofzo....
Toch was het Noorse publiek VOOR het rookverbod optimistisch: http://www.aftenposten.no/english/local/article797692.ecequote:Op donderdag 9 augustus 2007 17:34 schreef Nuno_G het volgende:
nog even de opdracht van gisteren: Dat ik de mensen die binnen zaten ook hun mening moest vragen over het rookverbod hier. Nou het werd een leuke avond.. enfin de resultaten waren alsvolgt 6 mensen vonden dat het wel teruggedraaid mocht worden, 2 kon het niet schelen en MAAR 2 waren blij met het rookverbod. Meer mensen heb ik het niet kunnen vragen want er onstond een leuke discussie met veel drank enzo![]()
Natuurlijk wordt er wel drugs gebruikt, en natuurlijk zijn er wel illegale feesten. Maar gebeurt het massaal omdat er een rookverbod is in de horeca? Nee. Er zijn genoeg grote dance, DJ, etc feesten die legaal georganiseerd worden, en waar binnen de hal gewoon niet gerookt wordt. Er zijn hier clubs waar elke zaterdag 5000 man in passen waar niet gerookt wordt.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 17:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Amerika is natuurlijk een keurig land waar nooit eens iets illegaals gebeurd. Ze hebben er geen drugs en geen illegale feesten.
Ah typisch. "Jij zit in Amerika, DUS mag je niet reageren op actuele zaken in Nederland"?quote:Maar waarom wil je nederland veranderen? Zit je niet lekker in Amerika?
Ik merk dat je voor keuzevrijheid bent? Maar de keuze om een rokerskroeg te hebben of naar toe te gaan ben je tegen? Mensen mogen er niet voor kiezen om zichzelf en elkaar te vergiftigen met sigaretterook? Maar ze mogen er wel voor kiezen om een vuurwapen aan te schaffen of elkaar dronken dood te rijden?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 17:35 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik denk dat je te paranoïde bent.
Misschien dat ze in Nederland zoiets gaan invoeren, maar in California waar het verbod al 10 jaar bestaat is er echt geen sprake van een verbod op straat of een verbod thuis. Bovendien is zeker dat laatste niet te controleren, en wat je thuis doet moet je helemaal zelf weten.
Natuurlijk mis je iets aan intelligentie en ben je gewoon lomp en oerdom bezig als je thuis voor je kleine kinderen vrolijk gaat zitten roken, maar het is en blijft je eigen huis. Gelukkig zijn de meeste ouders in de 21e eeuw op de hoogte van de gevaren van meeroken en nemen het risico niet meer. Die roken dus gewoon buiten.
quote:Op donderdag 9 augustus 2007 17:26 schreef maartena het volgende:
[..]
Het zit jou wel hoog he.....
Nee, dancefeesten worden ook MET een rookverbod georganiseerd, en ook MET het rookverbod is er veel bekijks. Bij mij in de buurt wordt deze georganiseerd:
http://www.clubvibes.com/events/view.asp?id=57116
10.000 man, en alleen buiten mag er gerookt worden. Maar volgens jou KAN dat dus niet meer, want Nederlanders zijn anders, en pikken het rookverbod niet ofzo....
quote:LABOR DAY WEEKEND SAT SEPT 1st (NO SCHOOL OR WORK ON MONDAY!)
The VIP ticket includes
Exclusive VIP Area (with DJs TBA)
Seperate VIP Entrance
VIP wristband for backstage and sidestages access
All VIP receive Free water (While they last)
and VIP giveaway from Our Family and Grooveriders + Much More!
From that Family that brought you Sin City & Existence we bring back one of the GROOVIEST events of 2006. This will be our 2nd Annual GROOVY. Last year over 3000 got there groove on. This year we are looking to break that record. With an unbelievable line up and an unbelievable venue. This groovy show welcomes all responsible ages. GROOVY IS A 70's THEAMED EVENT!! 70's / DISCO ATTIRE IS ENCOURAGED !!!
For more infomation, click on the link
ITProductionsla.com
Info Line:818 274 9070 / 323 623 9234
Doors Open at: 2:00 PM
Doors Close at: 3:00 AM
Ages: All Ages
Remember to bring: BRING ONLY GOOD VIBES
Items not allowed: No drugs, weapons, alcohol, or bad vibes
Event Capacity: 10,000 Capacity
National Orange Show
689 South "E" Street
San Bernardino, CA 92408 United States
Ik kan ook geen Noors en 10 mensen is ook niet representatief voor de Noorse bevolking. Er werd gisteren alleen gezegd dat ik het aan de mensen die binnen zaten moest vragen en niet alleen diegene die buiten staan (alhoewel daar ook niet-rokers staan): Dat heb ik gedaan voor de lol en dit is wat er uit komt. In de discussie werd trouwens door meerdere gezged dat de cijfers gemanipuleerd worden door de "gezondsheidmafia" en dit zijn niet mijn woorden. Maar enfin het hele rookverbod in Nederland kan me niets schelen want daar ben ik toch maar eens in de 2 jaar of zo.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 17:53 schreef maartena het volgende:
[..]
Het is alleen jammer dat de Aftenposten de enige Noorse krant is met een een Engelse site, want Noors kan ik niet....
Dat is allang bekend. STIVORO doet het ook. Dat noemen ze statistiekquote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:01 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Ik kan ook geen Noors en 10 mensen is ook niet representatief voor de Noorse bevolking. Er werd gisteren alleen gezegd dat ik het aan de mensen die binnen zaten moest vragen en niet alleen diegene die buiten staan (alhoewel daar ook niet-rokers staan): Dat heb ik gedaan voor de lol en dit is wat er uit komt. In de discussie werd trouwens door meerdere gezged dat de cijfers gemanipuleerd worden door de "gezondsheidmafia" en dit zijn niet mijn woorden. Maar enfin het hele rookverbod in Nederland kan me niets schelen want daar ben ik toch maar eens in de 2 jaar of zo.
Ja, boeiend....quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
![]()
![]()
Je bent echt te lang uit Nederland weggeweest he.
Dat is geen dance feest maar een familie feest. Je bent echt nooit op een nederlandse house party geweest.
Vast zal daar een scene zijn. Ik kan er weinig over zeggen want ik ben nooit aan de westkust geweest, maar de link van het feest die jij net poste dat is geen dancefeest zoals awakening, q-dance, etc in Nederland dat zijn. Als er helemaal geen alcohol mag zijn dan krijg je er in Nederland geen kip heen. Zeker niet als het ook nog 40 dollar kost en voor alle leeftijden is. In Nederland wordt niet voor niets een minimum leeftijd gehanteerd.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:14 schreef maartena het volgende:
[..]
Ja, boeiend....
Er worden hier ook dancefeesten georganiseerd. Los Angeles staat bekend om zijn rave scene, en er zijn talloze rave en dance clubs in de stad, en er worden ook rave/house/dance feesten georganiseerd. En dat KAN blijkbaar wel gewoon in een stad met een rookverbod:
http://www.ravelinks.com/calendars/socal2.htm
Ik vind het ook een beetje vreemd om te denken dat door het rookverbod, dat soort zaken opeens niet meer georganiseerd zouden worden?
Correct. En je mag ook niet altijd keuze hebben. Zo mag je in Nederland ook geen loodhoudende verf meer kopen (importeren dan) en gebruiken omdat het kankerverwekkend is, en je mag ook geen auto kopen die niet voorzien is van een katalysator, tenzij deze van voor 1986 is ofzoiets. Er zijn veel zaken waar je gewoon niet altijd de keuze kan hebben.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 17:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik merk dat je voor keuzevrijheid bent? Maar de keuze om een rokerskroeg te hebben of naar toe te gaan ben je tegen?
Je zit weer appels met peren te vergelijken. Mensen mogen in de VS een vuurwapen kopen inderdaad, maar ze mogen er niet zomaar iemand mee neerschieten. Men mag tevens alcohol kopen en een auto kopen, maar je mag deze niet in combinatie gebruiken. En hier zijn gewoon duidelijke wetten voor.quote:Mensen mogen er niet voor kiezen om zichzelf en elkaar te vergiftigen met sigaretterook? Maar ze mogen er wel voor kiezen om een vuurwapen aan te schaffen of elkaar dronken dood te rijden?
Tja, het is alleen jammer dat je na 14 topics nog steeds erg weinig begrijpt van sociologie en economie. Er is al zo vaak uiteengezet waarom gescheiden horeca niet werkt, en dat is ook precies de reden waarom de meeste landen hebben gekozen voor een "alles of niets" beleid. In landen waar een compromis is gesloten voor kleinere kroegen zoals in Belgie en Engeland, heeft men ook al aangekondigd te willen streven naar een algeheel verbod. En na de invoering van een compromis-verbod in Engeland in 2006, zijn ze een jaar later alsnog overgestapt op een algeheel verbod in 2007.quote:Ik ben voor keuze vrijheid. De niet-rokers mogen in een niet-rook omgeving feesten. De rokers mogen zich met elkaar vermaken in hun eigen horeca. Op het moment dat je bepaalde vrijheden gaat inperken maak je de weg vrij voor het inperken van de volgende. Dat is logisch. Ik leg de grens zo ver mogelijk weg.
Tja, dat valt ook niet te controleren, ben ik met je eens. Maar ik denk niet dat er daardoor opeens meer "illegale rookparty's" worden georganiseerd zoals papierversnipperaar denkt.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:20 schreef Boris_Karloff het volgende:
IK heb behoorlijk wat feesten meegemaakt in Nederland en die krijg jij echt niet rookvrij, geloof me maar. Probeer sensation black maar eens rookvrij te krijgen. Daar gaat geheid gerookt worden, aangezien het gewoon niet te controleren is.
Dat komt hier ook nog wel. Tenminste voor de bestuurder. Wacht maar af. In sommige landen is het al verboden te roken in een auto waar kinderen in worden vervoerd.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Anders was roken door particulieren in de auto ook verboden.
Wat heb je aan een verbod als je het niet naleeft? dat is een wassenneus. Overbodig dus. Of ga je op iedere 10 bezoekers een opzichter plaatsen om te controleren of mensen zich wel aan het rookverbod houden?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:29 schreef maartena het volgende:
[..]
Tja, dat valt ook niet te controleren, ben ik met je eens. Maar ik denk niet dat er daardoor opeens meer "illegale rookparty's" worden georganiseerd zoals papierversnipperaar denkt.
Dat heb je al een keer geroepen. Het aantal illegale feesten neemt nu al toe omdat er strengere controle is op feesten op andere drugs dan sigaretten (dankzij onze christenfundamentalistische regering). Een verbod op sigaretten zal dat effect flink aanjagen. We gaan hard op weg naar een nieuwe twee-deling in nederland. Mensen die van een feestje houden Vs onrealistische gezondheids fundamentalisten.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:29 schreef maartena het volgende:
[..]
Tja, dat valt ook niet te controleren, ben ik met je eens. Maar ik denk niet dat er daardoor opeens meer "illegale rookparty's" worden georganiseerd zoals papierversnipperaar denkt.
Is er ook al een anti-rook politie om deze in-de-auto-rokers in de gaten te houden en desnoods op te pakken?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat komt hier ook nog wel. Tenminste voor de bestuurder. Wacht maar af. In sommige landen is het al verboden te roken in een auto waar kinderen in worden vervoerd.
Punt is dat hier door sommige rokers gesteld wordt dat niet-rokers allemaal ongeveer alcoholist zijn. Dat moet wel, want als je niet rookt en niet drinkt, kan het niet gezellig zijn, natuurlijk.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daarom vind ik het ook toepasselijk om deze discussie open te houden voor alcohol en andere drugs. Het rookverbod is een element in iets groters.
Mooi verhaal, maar ik wil gewoon mij kunnen ontspannen met een sigaret als ik daarvoor kies. En als dat niet in een normale kroeg kan dan zorg ik er voor (met de nodige overlast, we hebben niet voor niets regels als openingstijden e.d.) dat dat ergens anders kan.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Punt is dat hier door sommige rokers gesteld wordt dat niet-rokers allemaal ongeveer alcoholist zijn. Dat moet wel, want als je niet rookt en niet drinkt, kan het niet gezellig zijn, natuurlijk.
Verder is er nogal een verschil tussen drank en drugs enerzijds en roken anderzijds. Je hebt gelijk dat het alledrie heel ongezond is. Maar 2 van de drie is alleen maar ongezond voor de gebruiker, roken daarentegen is ongezond voor iedereen die om de roker heen staat in meer of mindere mate.
Dan kun je wel weer tegenin gaan brengen dat mensen die drinken weleens ongelukken veroorzaken, maar hoe vaak zijn dat dan toevallig niet ook rokende drinkers? Uiteraard ligt het dan aan het drinken, maar dat staat los van het roken. Dat bedoel ik dus. Drank kan ongelukken veroorzaken, maar met een rookverbod gaat er echt niet meer gedronken worden. En ik denk ook niet dat er veel rokers zijn die ook een alcoholverbod willen.
Gisteren was er een itempje op tv over auto's die niet starten als de bestuurder teveel gedronken heeft. Kijk, ontwikkeling is er wel op dat gebied. Ook dat probeert men veiliger te krijgen. En maar goed ook.
Precies. Ik heb dan ook helemaal geen problemen met de drug nicotine, maar met de toedieningsmethode. Het verbranden van enkele honderden kankerverwekkende chemicalien in een afgesloten ruimte is gewoon niet gezond voor de mensen in deze ruimte, en dat meeroken kankerverwekkend is is al talloze malen bewezen in de laatste jaren.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:54 schreef Gia het volgende:
Verder is er nogal een verschil tussen drank en drugs enerzijds en roken anderzijds. Je hebt gelijk dat het alledrie heel ongezond is. Maar 2 van de drie is alleen maar ongezond voor de gebruiker, roken daarentegen is ongezond voor iedereen die om de roker heen staat in meer of mindere mate.
Begin je eigen kroeg thuis, en nodig al je vrienden uit voor een rook-party om je huiskamer blauw te zetten!quote:Op donderdag 9 augustus 2007 19:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Mooi verhaal, maar ik wil gewoon mij kunnen ontspannen met een sigaret als ik daarvoor kies. En als dat niet in een normale kroeg kan dan zorg ik er voor (met de nodige overlast, we hebben niet voor niets regels als openingstijden e.d.) dat dat ergens anders kan.
Rookverbod gaat net als asbest worden. In het begin vind iedereen het geweldig, maar later...quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:39 schreef ethiraseth het volgende:
Rookverbod gaat net als de euro worden. Van te voren zit een deel luidruchtig te miepen zonder enige actie te ondernemen, een jaar na invoering vind iedereen het wel best, op een kleine groep beroepszeikerds na die nog steeds niets ondernemen.![]()
Dat maak je er zelf van.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Punt is dat hier door sommige rokers gesteld wordt dat niet-rokers allemaal ongeveer alcoholist zijn.
maar later komen mensen erachter dat een rookverbod slecht is voor de gezondheid, netzoals asbest?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 19:38 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Rookverbod gaat net als asbest worden. In het begin vind iedereen het geweldig, maar later...
Dus de rokers (20%) gaan doen wat de niet-rokers (80%) niet kunnen: hun eigen horeca maken. Dat zullen ze ook zeker gaan doen, moet je later niet gaan klagen dat je er last van hebt.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 19:35 schreef maartena het volgende:
[..]
Begin je eigen kroeg thuis, en nodig al je vrienden uit voor een rook-party om je huiskamer blauw te zetten!![]()
In de normale kroeg kan dat dus straks niet meer. Maar ja, daar kom jij dus ook niet meer na 1 Juli 2008 natuurlijk..... zelfs al ben je gestopt met roken.
Het zal me benieuwenquote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus de rokers (20%) gaan doen wat de niet-rokers (80%) niet kunnen: hun eigen horeca maken. Dat zullen ze ook zeker gaan doen, moet je later niet gaan klagen dat je er last van hebt.
Dan begin je een kroeg waar mensen er bewust ervoor kiezen om zich in een rokerige ruimte te begeven. Ik denk dat het aantal rookkroegen dan ook weer gestaag gaat toenemen.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus de rokers (20%) gaan doen wat de niet-rokers (80%) niet kunnen: hun eigen horeca maken. Dat zullen ze ook zeker gaan doen, moet je later niet gaan klagen dat je er last van hebt.
Het probleem is dat niet-rokers het blijkbaar moeilijk vinden om op een gezonde manier te gaan stappen. Dat is in de eerste plaats hun eigen verantwoordelijkheid. Niet-rook horeca is niet verboden.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:17 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Dan begin je een kroeg waar mensen er bewust ervoor kiezen om zich in een rokerige ruimte te begeven. Ik denk dat het aantal rookkroegen dan ook weer gestaag gaat toenemen.
Eerst belandt het in de illegaliteit, maar als de vraag groot genoeg is dan is het niet ondenkbaar dat er weer legale kroegen komen waar gerookt word. En uiteindelijk zitten we dan weer met hetzelfde probleem als nu.
Niet-rook horeca is legaal, dus daar hoef je geen illegale kroeg voor op te zetten.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:09 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Het zal me benieuwenen als je dan vindt dat er veel te weinig aanbod is, niet komen klagen maar je eigen illegale kroeg opzetten!
tenminste dat is wat jij nu ook wil van de mensen die geen rookvrije horeca kunnen vinden right?
Ik heb een beetje rond gezocht op internet, en er is gewoon heel weinig rookvrije horeca. En als die er wel is dan betreft het vooral café/ restaurants. En via een rookverbod is het misschien mogelijk om de omgekeerde weg te bewandelen, namelijk bewuste rook café's. Ik bedoel, coffeeshops worden nu ook uitgesloten van de regeling.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het probleem is dat niet-rokers het blijkbaar moeilijk vinden om op een gezonde manier te gaan stappen. Dat is in de eerste plaats hun eigen verantwoordelijkheid. Niet-rook horeca is niet verboden.
Misschien wel, en daar kan je over blijven mekkeren, maar dat is wel wat er nu gaat gebeuren. De vraag is wat er in de toekomst gebeurd.quote:Het is natuurlijk kortzichtig om je eigen tekortkomingen op te lossen door andermans plezier te verbieden.
Jouw antwoord voor het tekort aan niet-rokers gelegenheden is gewoon: zet er dan zelf eentje op.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Niet-rook horeca is legaal, dus daar hoef je geen illegale kroeg voor op te zetten.
Hahaha mooi stuk. Bedankt voor de tip.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:32 schreef gimme.shelter het volgende:
Mooi rapport om eens te lezen: Smoke,lies and the nanny state van Joe Jackson. Even googlen en je hebt het zo.
Verder snap ik niet waar iedereen zich zo druk over maakt. Straks kunnen de niet-rokers eens fijn uit, dat is toch goed voor ze! Als roker hoef je toch niet naar de kroeg!! Wij hebben onze tijd in de kroeg gehad; nu mogen de niet-rokers. Fair enough!!
Daar is het maartena-plan voor.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:20 schreef DionysuZ het volgende:
en andermans plezier verbieden? Roken wordt niet verboden. Het wordt alleen verboden om met je verslaving andermans gezondheid aan te tasten op hun werk.
Inderdaad maar dat meot je dat wel onder strikte voorwaarden doen, misschien dat coffeeshops onder rokers ook populair gaan worden :p Mag alleen geen alcohol getapt worden.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:38 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik heb een beetje rond gezocht op internet, en er is gewoon heel weinig rookvrije horeca. En als die er wel is dan betreft het vooral café/ restaurants. En via een rookverbod is het misschien mogelijk om de omgekeerde weg te bewandelen, namelijk bewuste rook café's. Ik bedoel, coffeeshops worden nu ook uitgesloten van de regeling.
Het maartena-plan is een algeheel rookverbod in de horeca en niets anders.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daar is het maartena-plan voor.
Er waren toch vroeger verschillende coffeshops waar je alcohol kon drinken. Of zijn die onder invloed van de heilstaat van de afgelopen jaren gesloten?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 08:29 schreef Brupje het volgende:
[..]
Inderdaad maar dat meot je dat wel onder strikte voorwaarden doen, misschien dat coffeeshops onder rokers ook populair gaan worden :p Mag alleen geen alcohol getapt worden.
Ja, want dat gebeurde overal waar een rookverbod werd ingevoerd.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Is voor jou de sigaret echt ZO belangrijk?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 08:38 schreef Boris_Karloff het volgende:
Anders zoek ik daar mijn plezier wel weer.
Niet helemaal, de verkoop en bediening dient in een rookvrije ruimte plaats te vinden. Echter door de speciale functie die een coffeeshop vervuld mag er in het grootste deel van de shop gewoon gerookt worden.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:38 schreef Hukkie het volgende:
Ik bedoel, coffeeshops worden nu ook uitgesloten van de regeling.
Bij mijn weten krijg je als coffeeshop geen tapvergunning, maar eerlijk gezegd weet ik het niet zeker. ik kom er niet zo druk, hoewel ik natuurlijk wel enorm de gezelligheid mis van alle drugsgebruikers nu.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 08:38 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Er waren toch vroeger verschillende coffeshops waar je alcohol kon drinken. Of zijn die onder invloed van de heilstaat van de afgelopen jaren gesloten?
Anders zoek ik daar mijn plezier wel weer.
Je bent te bescheiden. Je plan is echt goed. Niet alleen worden de werknemers gecompenseerd voor hun "slechte" arbeidsomstandigheden (ze mogen rokenquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 08:36 schreef maartena het volgende:
[..]
Het maartena-plan is een algeheel rookverbod in de horeca en niets anders.
aangezien het 1 juli 2008 ingaat zal het wel meevallenquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 08:56 schreef LaTiNo het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd. Hoe zal dat gaan op oudjaarsdag/nieuwjaarsdag? Zal je strak dan na 23:59:59 niet meer mogen roken binnen?
Zucht, dat heb ik al tig keer gezegd. Het gaat me om de vrijheid om een legale activiteit te beoefenen op een plek waar ik heen ga ter onstpanning. Wat is daar nou moeilijk aan te begrijpen?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 08:39 schreef maartena het volgende:
[..]
Is voor jou de sigaret echt ZO belangrijk?
Die legale activiteit wordt een illegale activiteit. Zoals het nu ook al illegaal is te roken in de trein of op de werkplek.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Zucht, dat heb ik al tig keer gezegd. Het gaat me om de vrijheid om een legale activiteit te beoefenen op een plek waar ik heen ga ter onstpanning. Wat is daar nou moeilijk aan te begrijpen?
Is voor jou een auto echt zo belangrijk?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 08:39 schreef maartena het volgende:
[..]
Is voor jou de sigaret echt ZO belangrijk?
Precies, gewoon alles verbieden want daar los je problemen mee op.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:01 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Die legale activiteit wordt een illegale activiteit. Zoals het nu ook al illegaal is te roken in de trein of op de werkplek.
Zie je? we komen er wel ;pquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn heel veel dingen niet strikt noodzakelijk in het leven. Zullen we gewoon alles verbieden waar iemand anders geen interesse of last van heeft?
Het gaat nog steeds om keuze vrijheid.
Ik heb last van alcohol, religie en kinderen. Laten we die eerst afschaffen, dan doe ik mee met je rookverbod.quote:
Mijn steun heb je, als je er een meerderheid voor weet te vinden prima :pquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb last van alcohol, religie en kinderen. Laten we die eerst afschaffen, dan doe ik mee met je rookverbod.
Deal?
quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:01 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Die legale activiteit wordt een illegale activiteit. Zoals het nu ook al illegaal is te roken in de trein of op de werkplek.
Je snapt zelf ook wel dat dat nergens op slaat rite?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:29 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
wanneer gaan ze de verkoop van sigaretten dan verbieden?
Hij spreekt over een illegalle activiteit. Mijn vraag is wanneer verbieden ze dan de verkoop. Als hij poep praat doe ik het ook. We moeten wel op hetzelfde niveau blijven.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:31 schreef Brupje het volgende:
[..]
Je snapt zelf ook wel dat dat nergens op slaat rite?
Hij heeft het over roken in de trein en roken op de werkplek. Daar komt roken in de horeca bij. Dus als je volgend jaar gaat roken in de horeca dan is dat een illegale activiteit...quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:34 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hij spreekt over een illegalle activiteit. Mijn vraag is wanneer verbieden ze dan de verkoop. Als hij poep praat doe ik het ook. We moeten wel op hetzelfde niveau blijven.
Ik heb last van jou, als jij verboden wordt zal ik niet meer juichen om het rookverbod. Deal?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb last van alcohol, religie en kinderen. Laten we die eerst afschaffen, dan doe ik mee met je rookverbod.
Deal?
Je hbet nog steeds keuzevrijheid hoor. Niemand verbied je het roken an sich, alleen het roken op specifieke plekken. Ik mag ook niet met mijn olifant de kroeg in, ga ik toch ook niet over miepen?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het gaat nog steeds om keuze vrijheid.
Een normale service word verboden, net zoals je kan verbieden om muziek te draaien omdat mensen die niet van muziek houden toch naar een kroeg gaan en beginnen te klagen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 10:20 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik heb last van jou, als jij verboden wordt zal ik niet meer juichen om het rookverbod. Deal?![]()
[..]
Je hbet nog steeds keuzevrijheid hoor. Niemand verbied je het roken an sich, alleen het roken op specifieke plekken. Ik mag ook niet met mijn olifant de kroeg in, ga ik toch ook niet over miepen?![]()
Ik mag ook niet met mijn boombox een kroeg inlopen en daar mijn muziek heel hard draaien. Daar jank ik toch ook niet over? Krijg toch eens in je kop dat roken geen grondwettelijk recht is, maar een service die een kroeg kan leveren. En nu wordt besloten, door onze overheid waar jij voor kiest om je aan zijn regels te houden door in dit land te wonen, dat die specifieke service niet meer mag. Net zoals een kroeg ook geen medicijnen mag verkopen van de overheid. Als het je niet bevalt moet je maar verhuizen naar een land zonder rookverbod, of actief wat doen om het tegen te gaan.
Het dringt maar niet in je botte kop door dat het verschil met muzieksoort, alcohol, whatever is dat roken de gezondheid van anderen om je heen schaadt. En dus ook van de barman/vrouw, die recht heeft op een rookvrije werkplek. Maar dat recht is volgens jou minder belangrijk dan de vrijheid om te roken waar je wil?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 10:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een normale service word verboden, net zoals je kan verbieden om muziek te draaien omdat mensen die niet van muziek houden toch naar een kroeg gaan en beginnen te klagen.
De gevolgen heb ik al gepost.
Een brandweerman , agent, of militair kiest voor een gevaarlijk eventueel ongezond beroep. Dat mag wel, maar als barman/vrouw mag je er niet voor kiezen om in een rokers-kroeg te werken? Waarom niet? Wie ben jij om een werknemer die keuze af te nemen?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:08 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Het dringt maar niet in je botte kop door dat het verschil met muzieksoort, alcohol, whatever is dat roken de gezondheid van anderen om je heen schaadt. En dus ook van de barman/vrouw, die recht heeft op een rookvrije werkplek. Maar dat recht is volgens jou minder belangrijk dan de vrijheid om te roken waar je wil?
Bij een brandweerman, agent of militair worden de risico's ook zo klein mogelijk gemaakt. Helaas blijven daar vanwege de aard van het werk altijd risico's aan verbonden. Bij een barman hoeft dat risico niet genomen te worden, dus je vergelijking gaat compleet mank. Of vind je ook dat een schilder keuze vrijheid moet hebben om verf te gebruiken met zeer giftige oplosmiddelen? Of moet een bouwvakker de keuze hebben om zonder zekering over de nok van een dak te wandelen?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een brandweerman , agent, of militair kiest voor een gevaarlijk eventueel ongezond beroep. Dat mag wel, maar als barman/vrouw mag je er niet voor kiezen om in een rokers-kroeg te werken? Waarom niet? Wie ben jij om een werknemer die keuze af te nemen?
Een millitair kiest zelf voor een spannend beroep omdat er risico's aan zitten (die niet tot het uiterste beperkt worden, ook in het nederlands leger ben je gewoon kannonnevlees als het erop aan komt). Het gevaar trekt juist mensen aan die geen zin hebben in een 9-5 kantoorbaan.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:27 schreef The_End het volgende:
[..]
Bij een brandweerman, agent of militair worden de risico's ook zo klein mogelijk gemaakt. Helaas blijven daar vanwege de aard van het werk altijd risico's aan verbonden. Bij een barman hoeft dat risico niet genomen te worden, dus je vergelijking gaat compleet mank. Of vind je ook dat een schilder keuze vrijheid moet hebben om verf te gebruiken met zeer giftige oplosmiddelen? Of moet een bouwvakker de keuze hebben om zonder zekering over de nok van een dak te wandelen?
Zou een normale (niet-horeca) werknemer ook moeten kunnen kiezen of hij bij een bedrijf gaat werken waar hij mag roken of een bedrijf met een rookverbod?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een millitair kiest zelf voor een spannend beroep omdat er risico's aan zitten (die niet tot het uiterste beperkt worden, ook in het nederlands leger ben je gewoon kannonnevlees als het erop aan komt). Het gevaar trekt juist mensen aan die geen zin hebben in een 9-5 kantoorbaan.
De barman (vooral als hij zelf rookt) wil (kunnen) kiezen voor een rokers-kroeg. Dat jij het niet nodig vind is niet van belang.
Een stuntman kiest bewust voor zo groot mogelijke risico's. Moet dat ook verboden worden?Omdat jij "het niet nodig vind"?
In principe wel. Verder is het allemaal wat doorgedraaid, want als ik alleen op een kamer zou zitten op het werk. Wat is dan het probleem dat daar gerookt wordt?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:40 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Zou een normale (niet-horeca) werknemer ook moeten kunnen kiezen of hij bij een bedrijf gaat werken waar hij mag roken of een bedrijf met een rookverbod?
Stel je hebt een opleiding gevolgd voor beroep X. In dat beroep zijn er alleen maar bedrijven met mensen die roken. Moet je dan de keuze maken om dan maar bij die bedrijven te gaan werken en je gezondheid eronder te laten lijden, of werkloos blijven of een baan onder je niveau zoeken?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:43 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
In principe wel. Verder is het allemaal wat doorgedraaid, want als ik alleen op een kamer zou zitten op het werk. Wat is dan het probleem dat daar gerookt wordt?
Zitten er meerdere mensen dan is het in overleg prima op te lossen en zal er in veel gevallen niet gerookt worden op de kamer.
Het probleem is dat er ook niet rokende mensen op die kamer komen. Daarnaast is er geen prima overleg mogelijk met rokers. Er schijnen gevallen bekend te zijn van rokers die rekening hielden met anderen, maar die zijn op een hand te tellen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:43 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
In principe wel. Verder is het allemaal wat doorgedraaid, want als ik alleen op een kamer zou zitten op het werk. Wat is dan het probleem dat daar gerookt wordt?
Zitten er meerdere mensen dan is het in overleg prima op te lossen en zal er in veel gevallen niet gerookt worden op de kamer.
Een militair kiest voor het beroep; een stuntman ook. De risico's die er aan zitten horen bij dat beroep. Zonder die risico's bestaat dat beroep niet. Een barman in een kroeg is een barman; of er nou gerookt wordt of niet.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een millitair kiest zelf voor een spannend beroep omdat er risico's aan zitten (die niet tot het uiterste beperkt worden, ook in het nederlands leger ben je gewoon kannonnevlees als het erop aan komt). Het gevaar trekt juist mensen aan die geen zin hebben in een 9-5 kantoorbaan.
De barman (vooral als hij zelf rookt) wil (kunnen) kiezen voor een rokers-kroeg. Dat jij het niet nodig vind is niet van belang.
Een stuntman kiest bewust voor zo groot mogelijke risico's. Moet dat ook verboden worden?Omdat jij "het niet nodig vind"?
Waarom zou jij als niet roker op die kamer moeten komen. 1 belletje is voldoende en dan komen we jou kant op en hoef je niet in de rook te zittenquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:50 schreef The_End het volgende:
[..]
Het probleem is dat er ook niet rokende mensen op die kamer komen. Daarnaast is er geen prima overleg mogelijk met rokers.
Doe ff normaalquote:Er schijnen gevallen bekend te zijn van rokers die rekening hielden met anderen, maar die zijn op een hand te tellen.
Ja. In de praktijk is het ook zo. Er zijn bedrijven met binnen een rookgelegenheid. Op sommige afdelingen word door iedereen gerookt en rookt men gewoon op die afdeling, in 1 ruimte. Zolang iedereen zijn mond erover houd is er geen probleem.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:40 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Zou een normale (niet-horeca) werknemer ook moeten kunnen kiezen of hij bij een bedrijf gaat werken waar hij mag roken of een bedrijf met een rookverbod?
Waarom? Een kantoorpikkie die rookt wil ook wel kunnen kiezen voor een bedrijf waar gerookt mag worden. Wat is het verschil?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De barman (vooral als hij zelf rookt) wil (kunnen) kiezen voor een rokers-kroeg.
Hier heb je het over klanten en niet over werknemers.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
In de horeca gaat het om ontspanning, je bent niet verplicht om je te ontspannen. Je bent ook niet verplicht om naar een hardrock-café te gaan, je mag ook naar een disco.
Hier heb je het over werknemers. Een heel verschil met een vrijetijdsbesteding, natuurlijk.quote:Je bent niet verplicht om te solliciteren voor een baan als millitair als het gevaar je niet aantrekt.
Verf is (voor de meeste mensenquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:27 schreef The_End het volgende:
[..]
Bij een brandweerman, agent of militair worden de risico's ook zo klein mogelijk gemaakt. Helaas blijven daar vanwege de aard van het werk altijd risico's aan verbonden. Bij een barman hoeft dat risico niet genomen te worden, dus je vergelijking gaat compleet mank. Of vind je ook dat een schilder keuze vrijheid moet hebben om verf te gebruiken met zeer giftige oplosmiddelen? Of moet een bouwvakker de keuze hebben om zonder zekering over de nok van een dak te wandelen?
De meeste horeca-mensen roken graag een sigaretje met elkaar en met de klant. Dit is voor veel mensen juist de charme van het beroep. Waarom mag een barman daar niet voor kiezen? Ben je jaloers?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 12:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Hier heb je het over klanten en niet over werknemers.
[..]
Hier heb je het over werknemers. Een heel verschil met een vrijetijdsbesteding, natuurlijk.
Moderne verf is een stuk minder functioneel hoor. Het duurt bijvoorbeeld langer om te drogen. (Pas de kozijnen geschilderd. De verf is overschilderbaar na 2 decenia en stofdroog na 3)quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 12:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Verf is (voor de meeste mensen) geen genotsmiddel. Een blauwe muur blijft even functioneel met minder schadelijke verf.
Zowel een klant als de barman kunnen genieten van het genotsmiddel "Sigaret", dat doen ze graag als ze gezellig in een kroeg gaan bieren. De barman wil in veel gevallen dat "risico" Waarom mag een militair voor gevaar kiezen maar een barman niet voor een sigaret?
Wat als de barman niet rookt? Jij gaat er maar vanuit dat DE barman rookt. Er zijn zat horeca-figuren die niet roken. En die hebben recht op een rookvrije werkplek. En het slaat nergens op dat hij zijn keuze van werkkring moet bepalen aan de hand van rookkroegen en niet rookkroegen, aangezien dat er op andere werkterreinen ook niet is. Er is geen rokerssupermarkt en niet-rokerssupermarkt, er is geen rokersbrandweer en niet-rokersbrandweer. En om nu te beweren dat de klant moet kunnen roken en dat de werknemer dan maar moet gaan omscholen, slaat werkelijk nergens op.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De meeste horeca-mensen roken graag een sigaretje met elkaar en met de klant. Dit is voor veel mensen juist de charme van het beroep. Waarom mag een barman daar niet voor kiezen? Ben je jaloers?
Net zoals de millitair WIL de barman risico nemen. Het risico van vechtpartijen en gebroken glas. Waarom mag de millitair wel voor dat risico kiezen en de barman niet? Vooral als de barman zelf rookt?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 12:08 schreef The_End het volgende:
[..]
Moderne verf is een stuk minder functioneel hoor. Het duurt bijvoorbeeld langer om te drogen. (Pas de kozijnen geschilderd. De verf is overschilderbaar na 2 decenia en stofdroog na 3)
Een militair heeft een beroep wat risico's met zich mee brengt. Deze risico's kunnen enigzins verkleint worden, maar zullen altijd blijven. Voor het uitoefenen van zijn werk, hoeft de barman de risico's niet te nemen. Net zoals de bouwvakker met zijn veiligheidsharnas.
OH! HELP! MIJN KIND WIL NAAR DE KROEG!quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 12:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat als de barman niet rookt? Jij gaat er maar vanuit dat DE barman rookt. Er zijn zat horeca-figuren die niet roken. En die hebben recht op een rookvrije werkplek. En het slaat nergens op dat hij zijn keuze van werkkring moet bepalen aan de hand van rookkroegen en niet rookkroegen, aangezien dat er op andere werkterreinen ook niet is. Er is geen rokerssupermarkt en niet-rokerssupermarkt, er is geen rokersbrandweer en niet-rokersbrandweer. En om nu te beweren dat de klant moet kunnen roken en dat de werknemer dan maar moet gaan omscholen, slaat werkelijk nergens op.
Ik heb een 13-jarige die de horeca in wil. Hij rookt niet en is ook niet van plan dit ooit te gaan doen. En dan vind jij dat hij maar op zoek moet gaan naar een werkplek waar dan toevallig niet gerookt wordt, of een beroep moet zoeken waar wél een rookverbod geldt?
Vanwaar dit verschil? Waarom mag roken in een bioscoop, ziekenhuis, vliegtuig, taxi enz.... wel verboden worden en in een kroeg niet?
Een barman gaat naar de kroeg om te werken, niet om te ontspannen.
Nogmaals de vraag? Waarom moet er onderscheid gemaakt worden tussen verschillende werkkringen. Waarom mag de kantoorpik niet kiezen voor een rookplek en waarom zou een barman die rookt, die keuze wel moeten hebben.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 12:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
OH! HELP! MIJN KIND WIL NAAR DE KROEG!
Dus daarom ben je zo fanatiek, het is persoonlijk.
En dat laatste punt, jij hebt er bezwaar tegen dat mensen plezier hebben in hun werk? Mag iemand die op Kreta in de toeristen-sector gaat werken niet van de zon genieten tijdens zijn werk? Dat is een van de voordelen van die baan. Daarom willen veel mensen toeristen-werk doen ondanks dat de zon ongezond is.
Heb je zelf zo'n slechte baan dat je andere mensen geen plezierige werkomgeving wilt laten kiezen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |