Je raaskalt. Mensen kiezen er juist voor om drugs te gebruiken.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:53 schreef The_End het volgende:
[..]
Als mensen echt een vrije keus hadden of ze wilden roken of niet, dan zou de tabaksindustrie niet meer bestaan.
En wat nou als ze straks een aparte rookruimte in de kroeg hebben waar je vrienden gaan staan. Volg je ze dan ook die ruimte in?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:53 schreef The_End het volgende:
[..]
Er zijn geen nietrookkroegen en als die er wel waren, dan wilde ik er nog niet heen, omdat mijn rokende vrienden er niet heen gaan. Dat is nou juist de reden dat het niet werkt.
Als mensen echt een vrije keus hadden of ze wilden roken of niet, dan zou de tabaksindustrie niet meer bestaan.
Rokers komen er niet bij, ze veroorzaken nu ook al overlast op straat.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We dwingen drusverslaafden niet. Vooral alcoholverslaafden kunnen rustig hun gang gaan in jouw hypocriete wereld.
Ik rook niet en drink nauwelijks dus het heeft geen zin mij voor verslaafde uit te maken.
Overigens zie ik genoeg drugsgebruikers op straat overlast veroorzaken, daar komen rokers bij. Lekker kortzichtig van je.
Ik ken niemand die zijn/haar eerste sigaret lekker vond, de enige reden dat mensen roken is omdat het zwakke mensen zijn die aan groepsdruk ten onder zijn gegaan.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je raaskalt. Mensen kiezen er juist voor om drugs te gebruiken.
Dan lijkt het me in het kader van overlast verstandig ze een rook-ruimte binnen te geven zodat er minder overlast op straat van komt. Wat dacht je van een rook-kroeg?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Rokers komen er niet bij, ze veroorzaken nu ook al overlast op straat.![]()
De eerste keer dat ze het gebruiken kan je eventueel spreken van 'kiezen'. Vaak gebeurt het onder sociale druk. 'Erbij willen horen', 'Iedereen doet het', 'geleerd van ouders die hele leven gerookt hebben' enz. Als de verslaving eenmaal zijn intrede doet (bij sommige drugs zoals alcohol duurt dat heel lang; bij andere zoals roken heel kort), dan bestaat de vrije keus niet meer.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je raaskalt. Mensen kiezen er juist voor om drugs te gebruiken.
Alcohol ook maar verbieden? Alle horeca dichtgooien?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:09 schreef The_End het volgende:
[..]
De eerste keer dat ze het gebruiken kan je eventueel spreken van 'kiezen'. Vaak gebeurt het onder sociale druk. 'Erbij willen horen', 'Iedereen doet het', 'geleerd van ouders die hele leven gerookt hebben' enz. Als de verslaving eenmaal zijn intrede doet (bij sommige drugs zoals alcohol duurt dat heel lang; bij andere zoals roken heel kort), dan bestaat de vrije keus niet meer.
Alcohol is bij lange na niet zo verslavend als sigaretten. Ik vind alleen wel dat er ook door alcohol enorme schade aan de maatschappij wordt toegebracht, maar zonder alcohol halveert het aantal nieuwe relaties denk ikquote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alcohol ook maar verbieden? Alle horeca dichtgooien?
Hoeveel zijn dat er. 1, 10, 100. Ik ken er zat die het wel lekker vonden de eerste keerquote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:04 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik ken niemand die zijn/haar eerste sigaret lekker vond,
Alls jij dat maar blijft geloven. Je kent niet iedereens motieven. Periodes van grote stress kunnen er ook aan voorafgaan. Dan kan een sigaret heel rust gevend werken. Iets waar jij blijkbaar niets van begrijpt in je perfecte leventje in je perfecte wereldquote:de enige reden dat mensen roken is omdat het zwakke mensen zijn die aan groepsdruk ten onder zijn gegaan.![]()
hier spreek je jezelf tegen. Want de meeste paupers en sjonnies die ik ken beschikken niet over internet. Het zijn meestal de hogeropgeleiden die beschikkken over internet. Grote onzin dus.quote:Het zijn dan ook altijd de sjonnies, de paupers en de zwakkeren van geest die roken. Dat zal dan ook de reden zijn dat de rokers niet verder komen dan huilen op internet over hun rookverbod, zonder er werkelijk wat aan te doen.![]()
Welnee, gewoon andersom. Als straks al jouw vrienden lekker gaan stappen in de rookvrije kroegen, dan volg jij ze braaf. Want ALLE kroegen zijn straks rookvrij!!quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:58 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
En wat nou als ze straks een aparte rookruimte in de kroeg hebben waar je vrienden gaan staan. Volg je ze dan ook die ruimte in?
Ik ben er ook tegen om dingen te verbieden. Ik wil voor roken geen uitzondering maken. Mensen gaan toch wel roken. Je kan dat reguleren om overlast te voorkomen, maar half stappend nederland 'snachts om 4 uur strontdronken de straat op sturen omdat ze binnen niet meer mogen roken is geen situatie waar veel mensen blij van gaan worden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:29 schreef The_End het volgende:
[..]
Alcohol is bij lange na niet zo verslavend als sigaretten. Ik vind alleen wel dat er ook door alcohol enorme schade aan de maatschappij wordt toegebracht, maar zonder alcohol halveert het aantal nieuwe relaties denk ik
Het is ook niet relevant in deze discussie. We hebben het over roken, niet over alcohol. Ik kan nog wel 1000 dingen opnoemen die gevaarlijk kunnen zijn. Dat is echter geen argument om iets te verbieden. Dat zou betekenen dat je niks meer kan verbieden. (hmm, dejavu?)
Lees eens wat door. In mijn vriendengroep roken de meesten. Wij gaan wel een tent zoeken die de mazen in de wet vindt.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Welnee, gewoon andersom. Als straks al jouw vrienden lekker gaan stappen in de rookvrije kroegen, dan volg jij ze braaf. Want ALLE kroegen zijn straks rookvrij!!
Vaak op zeer jonge leeftijd. 13 jaar is heel gewoon voor de eerste sigaret. Dan zijn veel jongeren zwak. Vaak roken dan ook één of meer ouders (tegenwoordig hebben kinderen vaak meer dan 2 ouders), dus het 'goede' voorbeeld krijgen ze van huis uit mee. Was in mijn geval ook zo. En ja, dan wil je er graag bijhoren als 13-jarige. Dan ben je stoer.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:04 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik ken niemand die zijn/haar eerste sigaret lekker vond, de enige reden dat mensen roken is omdat het zwakke mensen zijn die aan groepsdruk ten onder zijn gegaan.
Ze hoeven er niks aan te doen. Laat maar lekker janken. Het verbod gaat toch wel door. En willen ze dan niet meer op stap gaan, prima, er gaan dan wel anderen in hun plaats. Maar ik denk dat ze nu wel hard roepen over een 'boycot', maar als puntje straks bij paaltje komt, binden ze braaf in.quote:Het zijn dan ook altijd de sjonnies, de paupers en de zwakkeren van geest die roken. Dat zal dan ook de reden zijn dat de rokers niet verder komen dan huilen op internet over hun rookverbod, zonder er werkelijk wat aan te doen.
![]()
Pfft. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig internet. Scholen gaan er zelfs vanuit, bij het opgeven van huiswerk, dat de kids thuis internet hebben, en een printer.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
hier spreek je jezelf tegen. Want de meeste paupers en sjonnies die ik ken beschikken niet over internet. Het zijn meestal de hogeropgeleiden die beschikkken over internet. Grote onzin dus.
Waarom wordt je strontdronken als je niet meer mag roken? Worden die zelfde gasten niet strontdronken als ze wel mogen roken?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben er ook tegen om dingen te verbieden. Ik wil voor roken geen uitzondering maken. Mensen gaan toch wel roken. Je kan dat reguleren om overlast te voorkomen, maar half stappend nederland 'snachts om 4 uur strontdronken de straat op sturen omdat ze binnen niet meer mogen roken is geen situatie waar veel mensen blij van gaan worden.
Succes.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Lees eens wat door. In mijn vriendengroep roken de meesten. Wij gaan wel een tent zoeken die de mazen in de wet vindt.
Wishfull thinking. De Sjonnies gaan gewoon keihard lopen rellen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Vaak op zeer jonge leeftijd. 13 jaar is heel gewoon voor de eerste sigaret. Dan zijn veel jongeren zwak. Vaak roken dan ook één of meer ouders (tegenwoordig hebben kinderen vaak meer dan 2 ouders), dus het 'goede' voorbeeld krijgen ze van huis uit mee. Was in mijn geval ook zo. En ja, dan wil je er graag bijhoren als 13-jarige. Dan ben je stoer.
Gelukkig wordt dat tegenwoordig een stuk minder. Veel ouders roken al niet meer en proberen te voorkomen dat hun kinderen gaan roken. Steeds minder jongeren beginnen met roken, behalve inderdaad de Sjonnies.
[..]
Ze hoeven er niks aan te doen. Laat maar lekker janken. Het verbod gaat toch wel door. En willen ze dan niet meer op stap gaan, prima, er gaan dan wel anderen in hun plaats. Maar ik denk dat ze nu wel hard roepen over een 'boycot', maar als puntje straks bij paaltje komt, binden ze braaf in.
Onzin argument voor de kroegen. De doelgroep blijft hetzelfde. Er komen echt niet ineens heel veel mensen bij. Dat is gewoon grote kolder.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:48 schreef Gia het volgende:
Ze hoeven er niks aan te doen. Laat maar lekker janken. Het verbod gaat toch wel door. En willen ze dan niet meer op stap gaan, prima, er gaan dan wel anderen in hun plaats. Maar ik denk dat ze nu wel hard roepen over een 'boycot', maar als puntje straks bij paaltje komt, binden ze braaf in.
Omdat nu iedereen de hele nacht en avond buiten staat en niet alleen met sluitingstijd.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom wordt je strontdronken als je niet meer mag roken? Worden die zelfde gasten niet strontdronken als ze wel mogen roken?
Daarbij wordt iedereen om 4 uur de straat op gestuurd, omdat dan de kroeg sluit. Heeft verder niets te maken met roken of niet roken.
Wat is er nou eigenlijk het probleem van dat er een paar zaken over blijven waar gerookt mag worden en de rest niet?quote:
Wat is het probleem om een paar uurtjes niet te roken?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:01 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wat is er nou eigenlijk het probleem van dat er een paar zaken over blijven waar gerookt mag worden en de rest niet?
Uitgaan is niet werken. Uitgaan is ontspanning en rokers doen dat met een sigaret. Die sigarte is ook precies de reden dat veel mensen in de horeca werken want daar kan je nog roken tijdens je werk.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat is het probleem om een paar uurtjes niet te roken?
Iedere werknemer dient een rookvrije werkplek te hebben, of hij nu zelf rookt of niet. Je kunt ook niet stellen dat elke jongere die op een horeca-opleiding zit, maar moet leren roken, omdat dat 'normaal' is in de horeca! Werkplekken dienen rookvrij te zijn. Mijn jongste wil later in de horeca werken en het moet niet zo zijn dat hij op bepaalde plaatsen niet aan het werk kan/mag omdat hij niet rookt. Hij moet overal kunnen werken waar hij wil en overal rookvrij. (behalve de kookdampen dan, hè)
nu doe je het weerquote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden tegen gescheiden rook-niet-rook- horeca. Het enige argument dat ik hoor is dat niet rokers niemand meekrijgen naar de rokerskroeg en daar de overheid voor nodig denken te hebben.
Idd, het is net alsof alle posts bij hem direct de versnipperaar in gaan...quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:20 schreef Brupje het volgende:
[..]
nu doe je het weerDat is schijnbaar het enige argument dat jij wilt horen.
Waar jij uitgaat, zijn ook mensen die werken. En die hebben recht op een rookvrije werkplek.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Uitgaan is niet werken.
Ik denk helemaal niet aan mezelf. Ik denk aan iedereen en daarom ben ik voorstander van rook en niet rokers horeca. Net zoals ik ook voorstander ben van verschillende tenten qua muziek. Juist omdat diversiteit mooi is. Als iedereen van hetzelfde hield zou het snel saai worden op deze aarde.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar jij uitgaat, zijn ook mensen die werken. En die hebben recht op een rookvrije werkplek.
Een jongeman die van de horeca-opleiding afkomt, moet overal aan 't werk kunnen gaan waar personeel nodig is, zonder in de rook te hoeven werken. Je kunt niet stellen: Dit is een rookkroeg, dus sollicitanten die niet roken zijn bij voorbaat uitgesloten of moeten accepteren dat hun werkplek niet rookvrij is.
Je denkt gewoon alleen aan jezelf.
Waarom mag je dat niet stellen. Elke werkgever stelt toch eisen aan zijn personeel. Helemaal niet vreemd. Moet jij alls 100 kilo wegende vrouw of man net van de horeca opleiding maar eens ghaan proberen bij de teasers te werken. Wedden dat je niet aangenomen wordt. Feit iis dat je gewoon niet overal aan de slag komt, daarom zoek je wat het beste bij jou past.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar jij uitgaat, zijn ook mensen die werken. En die hebben recht op een rookvrije werkplek.
Een jongeman die van de horeca-opleiding afkomt, moet overal aan 't werk kunnen gaan waar personeel nodig is, zonder in de rook te hoeven werken. Je kunt niet stellen: Dit is een rookkroeg, dus sollicitanten die niet roken zijn bij voorbaat uitgesloten of moeten accepteren dat hun werkplek niet rookvrij is.
Je denkt gewoon alleen aan jezelf.
Lul niet. tuurlijk kan ik zonder roken. Ik rook all stukken minder als vroeger. Ik wil gewoon de keuze hebben waar ik heen ga. Als dat zo moeilijk te begrijpen is.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:53 schreef The_End het volgende:
Rokers denken (met betrekking tot roken) altijd alleen aan zichzelf. Dat is nou eenmaal het resultaat van een verslaving. Het komt gewoon niet eens in je op om even niet te roken; dat is gewoon geen optie voor jou.
Dan rook je niet als je uitgaat, dan kan je overal heen waar je wilt. Overgens zegt elke roker dat ie wel zonder kan; maar stoppen kan dan weer niet.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Lul niet. tuurlijk kan ik zonder roken. Ik rook all stukken minder als vroeger. Ik wil gewoon de keuze hebben waar ik heen ga. Als dat zo moeilijk te begrijpen is.
Het komt niet in je op om anderen de ruimte te geven om zich op hun manier te ontspannen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:53 schreef The_End het volgende:
Rokers denken (met betrekking tot roken) altijd alleen aan zichzelf. Dat is nou eenmaal het resultaat van een verslaving. Het komt gewoon niet eens in je op om even niet te roken; dat is gewoon geen optie voor jou.
Dat je stopt met reageren op mijn reacties noem ik niet weerspreken van mijn argumenten.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alle tegenargumenten zijn weersproken. Jullie denken alleen aan jezelf.
Voorlopig is het onrealistisch te geloven dat je overal maar kunt blijven roken wanneer het je behaagd. Je hebt maar rekening te houden met anderen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Niet-rokers zijn egoïstische onrealistische dictators.
Juist als ik op stap ga rook ik graag, bier en sigaret is nog altijd een lekkere combo.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:56 schreef The_End het volgende:
[..]
Dan rook je niet als je uitgaat, dan kan je overal heen waar je wilt. Overgens zegt elke roker dat ie wel zonder kan; maar stoppen kan dan weer niet.
Volgens mij doen we dat al heel veel. Het grootste deel van de dag rook ik namelijk niet. Wel is frappant dat als we in de rookruimte zit de niet rokers er altijd bij zitten.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:01 schreef Brupje het volgende:
[..]
Voorlopig is het onrealistisch te geloven dat je overal maar kunt blijven roken wanneer het je behaagd. Je hebt maar rekening te houden met anderen.
Je blijft alleen maar dezelfde weersproken argumenten recyclen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:58 schreef Brupje het volgende:
[..]
Dat je stopt met reageren op mijn reacties noem ik niet weerspreken van mijn argumenten.
Een enkele keer stap ik ook wel eens met een collega ff naar de rookruimte voor de gezelligheid. Maar dat houdt niet in dat ik geen rookvrije werkplek op prijs stel.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:12 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij doen we dat al heel veel. Het grootste deel van de dag rook ik namelijk niet. Wel is frappant dat als we in de rookruimte zit de niet rokers er altijd bij zitten.
Het plotseling over springen naar andere onderwerpen of dingen erbij halen die er niks mee te maken hebben is ook geen weerspreken.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je blijft alleen maar dezelfde weersproken argumenten recyclen.
We zullen zien welke argumenten jij gebruikt als er straks iets anders verboden word. "Huil, huil, vrije keuze, huil huil,overlast!"quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:24 schreef Brupje het volgende:
[..]
Een enkele keer stap ik ook wel eens met een collega ff naar de rookruimte voor de gezelligheid. Maar dat houdt niet in dat ik geen rookvrije werkplek op prijs stel.
[..]
Het plotseling over springen naar andere onderwerpen of dingen erbij halen die er niks mee te maken hebben is ook geen weerspreken.
Misschien kunnen normale mensen er wat genuanceerder over denken dan jij. Het ligt er helemaal aan wat er verboden wordt en waarom om er een goed oordeel over te geven.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We zullen zien welke argumenten jij gebruikt als er straks iets anders verboden word. "Huil, huil, vrije keuze, huil huil,overlast!"
Dan gebruik ik mijn democratisch recht om tegen te zijn, maar zodra de meerderheid heeft besloten ga ik er niet meer over zeuren hoor.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We zullen zien welke argumenten jij gebruikt als er straks iets anders verboden word. "Huil, huil, vrije keuze, huil huil,overlast!"
Het gaat om vrije keuze en symbool politiek.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:39 schreef The_End het volgende:
[..]
Misschien kunnen normale mensen er wat genuanceerder over denken dan jij. Het ligt er helemaal aan wat er verboden wordt en waarom om er een goed oordeel over te geven.
Verslaving is geen vrije keuze, dus jij vind dat roken verboden moet worden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het gaat om vrije keuze en symbool politiek.
Vrije keus zonder overlast. Je kunt in een overvol land niet doen en laten wat je wilt.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het gaat om vrije keuze en symbool politiek.
Door rokers de horeca uit te zetten krijg je juist overlast. Maar dat merken we vanzelf.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:49 schreef Brupje het volgende:
[..]
Vrije keus zonder overlast. Je kunt in een overvol land niet doen en laten wat je wilt.
Ik ben voor legalisatie van alle drugs, maar als je persé drugs wilt verbieden dan moet je bij alcohol beginnen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:47 schreef The_End het volgende:
[..]
Verslaving is geen vrije keuze, dus jij vind dat roken verboden moet worden.
Dat zou kunnen inderdaad dat het zulk tuig blijkt te zijn dat het overlast moet en zal veroorzakenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Door rokers de horeca uit te zetten krijg je juist overlast. Maar dat merken we vanzelf.
Ja dat vindt ik dus. Als we ons zo om de effecten druk maken Dan geheel verbieden. Dat is het duidelijkst. Alcohol trouwens ook dan. Helaas wil onze hypocriete regering dat niet. Dus ik mag wel veel geld bijdragen aan de staat om vervolgens verketterd te worden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:47 schreef The_End het volgende:
[..]
Verslaving is geen vrije keuze, dus jij vind dat roken verboden moet worden.
Precies, dan moet dat weer opgelost worden en over 2 jaar hebben we weer rokershoreca, maar voor de prijs van 2, terwijl we het ook in 1 keer goed kunnen doen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:22 schreef Brupje het volgende:
[..]
Dat zou kunnen inderdaad dat het zulk tuig blijkt te zijn dat het overlast moet en zal veroorzaken![]()
Precies, net zo als in alle andere landen waar het rookverbod in de horeca is ingevoerd. Of wacht even, daar is dat helemaal niet gebeurd...quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies, dan moet dat weer opgelost worden en over 2 jaar hebben we weer rokershoreca, maar voor de prijs van 2, terwijl we het ook in 1 keer goed kunnen doen.
Dat kun je nu wel zeggen maar de praktijk is anders. Ik was hier, in Noorwegen, gisteravond even uit naar de kroeg en iedereen zat buiten. De rokers (en de niet rokers omdat het gezelliger was), binnen was het compleet leeg. En o ja ook het personeel zat buiten te roken. En reden van het buiten zitten was niet het mooie weer, want het was redelijk koud.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:30 schreef The_End het volgende:
[..]
Precies, net zo als in alle andere landen waar het rookverbod in de horeca is ingevoerd. Of wacht even, daar is dat helemaal niet gebeurd...
Dat kan helemaal niet want het rookverbod is overal een groot succesquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:37 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Dat kun je nu wel zeggen maar de praktijk is anders. Ik was hier, in Noorwegen, gisteravond even uit naar de kroeg en iedereen zat buiten. De rokers (en de niet rokers omdat het gezelliger was), binnen was het compleet leeg. En o ja ook het personeel zat buiten te roken. En reden van het buiten zitten was niet het mooie weer, want het was redelijk koud.
Dus je hebt dat in 1 hele kroeg gezien. Iemand poste net dat het in Engeland prima werkte; dat de rokers even naar buiten wipten voor een sigaretje. Wat is nou meer waar? Zijn opmerking of die van jou?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:37 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Dat kun je nu wel zeggen maar de praktijk is anders. Ik was hier, in Noorwegen, gisteravond even uit naar de kroeg en iedereen zat buiten. De rokers (en de niet rokers omdat het gezelliger was), binnen was het compleet leeg. En o ja ook het personeel zat buiten te roken. En reden van het buiten zitten was niet het mooie weer, want het was redelijk koud.
Ik heb dezzelfde ervaringen in New York. Maar ja, de gepleegde onderzoeken die ze daar uitgevoerd hebben geven een ander beeld, die hebben altijd gelijk. Praktijkervaring telt niet.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:37 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Nee, want 'praktijkervaring' geeft altijd een verkeerd beeld van de werkelijkheid, want je krijgt op die manier totaal geen overzicht van de hele situatie. Zoals ik al zei had iemand anders hier een totaal andere 'praktijkervaring'. Hoe kan dat dan?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:43 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik heb dezzelfde ervaringen in New York. Maar ja, de gepleegde onderzoeken die ze daar uitgevoerd hebben geven een ander beeld, die hebben altijd gelijk. Praktijkervaring telt niet.
Is je IQ wel eens getest? Lees mijn post langzaam nog drie x met je vinger erbij. En vraag dan aan iemand anders wat er staat. Probeer dan eens intelligent te reageren.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:42 schreef The_End het volgende:
[..]
Dus je hebt dat in 1 hele kroeg gezien. Iemand poste net dat het in Engeland prima werkte; dat de rokers even naar buiten wipten voor een sigaretje. Wat is nou meer waar? Zijn opmerking of die van jou?
Ik reageerde trouwens op de post van papierversnipperaar waarin hij claimde dat het binnen 2 jaar teruggedraaid zou worden en dat de horeca dan 2x zo duur zou zijn ofzo.
Behalve als het gaat om onderzoeken met cijfers waarin staat dat kroegen faiiliet gaan, dan tellen onderzoeken niet.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:45 schreef The_End het volgende:
[..]
Nee, want 'praktijkervaring' geeft altijd een verkeerd beeld van de werkelijkheid, want je krijgt op die manier totaal geen overzicht van de hele situatie. Zoals ik al zei had iemand anders hier een totaal andere 'praktijkervaring'. Hoe kan dat dan?
Geloof me ik heb meer dan 1 kroeg gezien en in het algemeen is he buiten veel drukker dan binnen. Hier is het meer van even naar binnen om een drankje te bestellen en hup weer naar buiten. Zelfs bij de restaurants zijn er altijd wachtenden voor het terras, terwijl er binnen nog genoeg plek is (raar he). Als je het de mensen hier vraagt zeggen ze (rokers en niet-rokers) over het algemeen dat het verbod voor wat hen betreft weer afgeschaft mag worden, maar dat dat inetrnationaal gezien raar zou staan.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:42 schreef The_End het volgende:
[..]
Dus je hebt dat in 1 hele kroeg gezien. Iemand poste net dat het in Engeland prima werkte; dat de rokers even naar buiten wipten voor een sigaretje. Wat is nou meer waar? Zijn opmerking of die van jou?
Ik reageerde trouwens op de post van papierversnipperaar waarin hij claimde dat het binnen 2 jaar teruggedraaid zou worden en dat de horeca dan 2x zo duur zou zijn ofzo.
Z...i...e... ...j...e... ...h...e...t... ...w...o...o...r...d...j...e... ...o...f...z...o...?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is je IQ wel eens getest? Lees mijn post langzaam nog drie x met je vinger erbij. En vraag dan aan iemand anders wat er staat. Probeer dan eens intelligent te reageren.
los gezien van het feit dat THE_END moeite heeft met post te lezen / te begrijpen moet en zal hij gewoon zijn gelijk krijgen.. ook al weet hij dat wij in grote lijnen gewoon gelijk hebben...quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:48 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Geloof me ik heb meer dan 1 kroeg gezien en in het algemeen is he buiten veel drukker dan binnen. Hier is het meer van even naar binnen om een drankje te bestellen en hup weer naar buiten. Zelfs bij de restaurants zijn er altijd wachtenden voor het terras, terwijl er binnen nog genoeg plek is (raar he). Als je het de mensen hier vraagt zeggen ze (rokers en niet-rokers) over het algemeen dat het verbod voor wat hen betreft weer afgeschaft mag worden, maar dat dat inetrnationaal gezien raar zou staan.
willen verbieden om NIET te roken => dus hij moet verplicht rokenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:49 schreef The_End het volgende:
[..]
Z...i...e... ...j...e... ...h...e...t... ...w...o...o...r...d...j...e... ...o...f...z...o...?
Ben je pas gestopt met roken? Je komt nogal agressief over. Komt dat door frustratie, omdat ze Keith Richards willen verbieden om niet te roken tijdens een concert?
Want als alocohol nu uitgevonden zou worden zou het gelijk een enkeltje opiumwet krijgen..quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben voor legalisatie van alle drugs, maar als je persé drugs wilt verbieden dan moet je bij alcohol beginnen.
Ik geloof je ook welquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:48 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Geloof me ik heb meer dan 1 kroeg gezien en in het algemeen is he buiten veel drukker dan binnen. Hier is het meer van even naar binnen om een drankje te bestellen en hup weer naar buiten. Zelfs bij de restaurants zijn er altijd wachtenden voor het terras, terwijl er binnen nog genoeg plek is (raar he). Als je het de mensen hier vraagt zeggen ze (rokers en niet-rokers) over het algemeen dat het verbod voor wat hen betreft weer afgeschaft mag worden, maar dat dat inetrnationaal gezien raar zou staan.
Euhm..quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:49 schreef The_End het volgende:
[..]
Z...i...e... ...j...e... ...h...e...t... ...w...o...o...r...d...j...e... ...o...f...z...o...?
Ben je pas gestopt met roken? Je komt nogal agressief over. Komt dat door frustratie, omdat ze Keith Richards willen verbieden om niet te roken tijdens een concert?
Oepsquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:53 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
willen verbieden om NIET te roken => dus hij moet verplicht roken![]()
Nuno_G spreekt tenminste uit eigen ervaring.. jij hebt je verhaaltjes van 'iemand' gehoord.. nee dat is geloofwaardig..quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:55 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik geloof je ook welIk vind het alleen interessant om te zien dat iemand in Engeland het tegenovergestelde zegt. Ik ken dat soort gedrag ook wel van feestjes waar niet gerookt mag worden binnen, dan sta je aan het eind van de avond met 20 man op een balkon van 1 bij 2.
Ik las een stukje over een studie die gedaan was over de onderzoeken over het rookverbod in de horeca en daar kwam inderdaad naar voren dat de onderzoeken partijdig waren. Dat gold echter voor alle betrokken partijen.
Truequote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:54 schreef BereNDD het volgende:
[..]
Want als alocohol nu uitgevonden zou worden zou het gelijk een enkeltje opiumwet krijgen..
Ik heb die studie ook gezien en ja BEIDE partijen waren partijdig, dus ik zou graag een onpartijdig onderzoek willen zien. En voor de rest vertel ik gewoon wat ik hier zie, ik weet nog niet hoe het in de winter is als het erg koud is, maar zal het eens navragen. Overigens was ik ook in Italia na de invoering van het rookverbod en ook daar was het altijd druk op straat en half leeg binnen. Heb daar zelfs meegemaakt dat een kroeg "dicht" ging en de klanten en personeel lekker bleven zitten en roken en drinken omdat het mocht want de kroeg was toch "gesloten".quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:55 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik geloof je ook welIk vind het alleen interessant om te zien dat iemand in Engeland het tegenovergestelde zegt. Ik ken dat soort gedrag ook wel van feestjes waar niet gerookt mag worden binnen, dan sta je aan het eind van de avond met 20 man op een balkon van 1 bij 2.
Ik las een stukje over een studie die gedaan was over de onderzoeken over het rookverbod in de horeca en daar kwam inderdaad naar voren dat de onderzoeken partijdig waren. Dat gold echter voor alle betrokken partijen.
Jij toch ook? Overgens ben ik regelmatig in de VS geweest toen ik nog rookte; mocht ik ook nergens roken... Was ook geen goed idee, want ik rookte shag. Denken ze allemaal dat je de hele dag joints staat te draaienquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:58 schreef BereNDD het volgende:
[..]
Nuno_G spreekt tenminste uit eigen ervaring.. jij hebt je verhaaltjes van 'iemand' gehoord.. nee dat is geloofwaardig..
quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:57 schreef The_End het volgende:
[..]
OepsNou, zal hij misschien wel blij mee zijn...
Ok.. ik ben het deels met je eens..quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:03 schreef The_End het volgende:
[..]
Jij toch ook? Overgens ben ik regelmatig in de VS geweest toen ik nog rookte; mocht ik ook nergens roken... Was ook geen goed idee, want ik rookte shag. Denken ze allemaal dat je de hele dag joints staat te draaien
Ik zie niet waarom ik Nuno_G meer moet geloven dan die andere user? (smurfzilla) Allebei praktijkervaring, dus allebei leuk om te horen, maar meer niet. Eigen ervaringen geven vaak geen goed beeld van de werkelijkheid.
In Ierland zijn op het platteland veel kroegen kapot gegaan en in de grote plaatsen schijnt het wel mee te vallen. Dus dat spreekt elkaar ook tegen. je zal helaas maar kroegeigenaar op het platteland zijn. Dan piep je wel anders.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:55 schreef The_End het volgende:
[..]
Ach, ik ben vorig jaar op Kreta op vakantie geweest. Daar had je veel openlucht kroegen, daar zou ik er ook geen traan om laten als je binnen niet meer zou mogen roken. Het weer laat het daar gewoon toe om de hele nacht buiten te zitten bij een openlucht kroeg.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:01 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Ik heb die studie ook gezien en ja BEIDE partijen waren partijdig, dus ik zou graag een onpartijdig onderzoek willen zien. En voor de rest vertel ik gewoon wat ik hier zie, ik weet nog niet hoe het in de winter is als het erg koud is, maar zal het eens navragen. Overigens was ik ook in Italia na de invoering van het rookverbod en ook daar was het altijd druk op straat en half leeg binnen. Heb daar zelfs meegemaakt dat een kroeg "dicht" ging en de klanten en personeel lekker bleven zitten en roken en drinken omdat het mocht want de kroeg was toch "gesloten".
Ja, het is wel werkelijk, maar het kan wel een vertekent beeld geven. Als voorbeeld kan je nemen wat Nuno_G zei: "Als je aan mensen vraagt, dan zeggen ze ook allemaal dat ze het liever teruggedraaid zien worden". (Niet letterlijk, maar zoiets zei hij.) Als hij nu buiten al die kroegen staat te kletsen met mensen, dan is de kans heel groot dat die mensen het liever teruggedraaid zouden willen zien. Het zijn waarschijnlijk allemaal 'gedupeerden'. Vraag je het alleen aan de mensen binnen, dan zullen die zeggen dat ze het geweldig vinden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:06 schreef BereNDD het volgende:
[..]
Ok.. ik ben het deels met je eens..
Maar eigen ervaringen geven juist wel een goed beeld van de werkelijkheid.. je bent er dan toch zelf bij geweest..? Werkelijker dan dat kan volgens mij niet
Zal het vanavond even doen (als er teniminste mensen binnen zittenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:15 schreef The_End het volgende:
[..]
Ja, het is wel werkelijk, maar het kan wel een vertekent beeld geven. Als voorbeeld kan je nemen wat Nuno_G zei: "Als je aan mensen vraagt, dan zeggen ze ook allemaal dat ze het liever teruggedraaid zien worden". (Niet letterlijk, maar zoiets zei hij.) Als hij nu buiten al die kroegen staat te kletsen met mensen, dan is de kans heel groot dat die mensen het liever teruggedraaid zouden willen zien. Het zijn waarschijnlijk allemaal 'gedupeerden'. Vraag je het alleen aan de mensen binnen, dan zullen die zeggen dat ze het geweldig vinden.
Ben benieuwd.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:19 schreef Nuno_G het volgende:
[..]
Zal het vanavond even doen (als er teniminste mensen binnen zitten)
Ja die zullen het echt geweldig vinden dat de andere helft van de kroeg constant buiten staat.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:15 schreef The_End het volgende:
[..]
Vraag je het alleen aan de mensen binnen, dan zullen die zeggen dat ze het geweldig vinden.
Ik zou het in mijn eigen land, Portugal, ook waarchijnlijk minder erg vinden, om dat je daar toch meestal buiten staat vanwege het lekkere weer, maar hier ben ik er toch wel een beetje verkouden van geworden van dat naar binnen en buiten lopen. Is daar al onderzoek naar gedaan ? de stijging van verkoudheid onder de rokersquote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:13 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ach, ik ben vorig jaar op Kreta op vakantie geweest. Daar had je veel openlucht kroegen, daar zou ik er ook geen traan om laten als je binnen niet meer zou mogen roken. Het weer laat het daar gewoon toe om de hele nacht buiten te zitten bij een openlucht kroeg.Was heerlijk
Je moet alleen wel zelf je drankje gaan halen, want er mag straks niet geserveerd worden op plekken waar gerookt wordt.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:04 schreef Gia het volgende:
Is dat niet in de open lucht?
Op een terrasje mag je ook gewoon blijven roken, hoor! Alleen binnen niet.
Dat is wel weer raar, hier in Noorwegen wordt gewoon geserveerd op het terras hoorquote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je moet alleen wel zelf je drankje gaan halen, want er mag straks niet geserveerd worden op plekken waar gerookt wordt.
Die hebben een algeheel verbod voor zover ik weet. Hier mag de horeca straks aparte rookhokken maken en de regel die daar bij hoort is dan dat er op plekken waar gerookt wordt niet geserveerd (gewerkt) mag worden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:55 schreef Nuno_G het volgende:
Dat is wel weer raar, hier in Noorwegen wordt gewoon geserveerd op het terras hoor
geloof je het zelf?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je moet alleen wel zelf je drankje gaan halen, want er mag straks niet geserveerd worden op plekken waar gerookt wordt.
quote:Rookvrij en blij
Zaterdag 07 juni 2003 - Kijk, daar gaat meneer Van As. Hij sluipt door het steegje. Dan schiet hij een tuin in en werkt zich door de struiken en over een paar bielzen naar de schutting. Wat doet hij daar? Meneer Van As klimt langs de regenpijp omhoog en kruipt over het platte dak. Hij springt op een balkon, kijkt spiedend om zich heen en laat zich dan zakken.
Waarom gedraagt meneer Van As zich zo merkwaardig? Meneer Van As is een roker. De straat is verboden terrein voor hem. De openbare ruimte is rookvrij. Daar horen mensen als meneer Van As niet. Hij is ongezond, zijn adem is verrot en zijn kleren stinken naar sigaretten.
Hij staat nu strak tegen de muur. Zal hij vandaag de gok wagen en een sprintje maken over de weg naar de dichte struiken aan de overkant? Op het kruispunt staat de rookmelder. Dat is een man van vlees en bloed, aangesteld door de wijk. Want de hele wijk heeft zich over het roken uitgesproken en een meerderheid van 52 procent was voor een rookvrije buurt.
De straat is leeg, de rookmelder is er niet. Meneer Van As haalt opgelucht adem met zijn geteerde longen. De rookmelder is waarschijnlijk niet lekker. Gisteravond weer net iets te veel gedronken.
Hijgend komt meneer Van As aan bij het café. Hij opent de zijdeur en loopt naar de bijkeuken. Een zware wasautomaat ronkt onrustig, de lege flessen rinkelen in de kratten. Er staat een plastic tuinstoeltje naast de grote container met restanten van de broodjes ei met ui en de frietjes oorlog.
Meneer Van As gaat zitten en wacht op zijn kopje koffie. Hij steekt een sigaretje op en probeert geluiden op te vangen uit de grote cafézaal. Daar is het gezellig, daar klinkt vrolijke muziek. Maar die ruimte is alleen voor zuivere zielen, mensen die de gezondheid van anderen respecteren. De wasautomaat is een moment stil en meneer Van As hoort dat er geklonken en gezongen wordt. De liederen worden steeds enthousiaster.
Als meneer Van As de zaak verlaat langs de zijkant, ziet hij een groepje gasten door de voordeur naar buiten rollen. Ze belanden bloedend tussen de gebroken bierglazen op de stoep.
Meneer Van As zou eerste hulp willen bieden, maar hij mag beslist niet in contact komen met andere buurtbewoners. Sinds bij hem op zolder een doosje sigaren is gevonden, staat hij bovenaan op de zwarte lijst. Ouders eisten dat de politie deze crimineel 24 uur per dag in het oog zou houden. Stel je voor dat hij in de buurt van hun kinderen zou komen!
De tabakswinkel is een sfeervolle pijpenla met een zware deur en een ouderwets belletje. Maar meneer Van As mag niet langs de voorkant naar binnen. In de winkel kun je rolletjes snoep en pepermunt kopen en ook staatsloten en krasloten. De sigarenboer moet zijn winkel rookvrij houden, dat is de nieuwe wet. In het kamertje achter de zaak staat een oude kast met een ouderwets kleed erover. Meneer Van As fluistert zijn bestelling en de winkelier opent de kast met drie speciale sleutels.
Op de weg terug naar huis wordt meneer Van As omver gereden door een auto. De auto was van binnen volkomen rookvrij. Wat je wél kon ruiken was de doordringende geur van alcohol.
Meneer Van As heeft zijn laatste bedorven adem uitgeblazen.
Dirk Vellenga
algeheel verbod ? Dat is vreemd bij mij op mijn werk heb je gewoon van die half open hokjes met zuiginstallaties waar je kunt roken binnen. Ze staan gewoon in het koffiehoekje.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:57 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Die hebben een algeheel verbod voor zover ik weet. Hier mag de horeca straks aparte rookhokken maken en de regel die daar bij hoort is dan dat er op plekken waar gerookt wordt niet geserveerd (gewerkt) mag worden.
Ik hoop het niet, hij is na 1 keer al kansloos genoeg...quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:13 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Deze column al een keer geplaatst?
[..]
Ik heb er verder geen genuanceerde mening over ofzo. Wilde hem jullie iig niet onthouden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik hoop het niet, hij is na 1 keer al kansloos genoeg...
Vaak genoeg. Het schijnt dat rokers minder weerstand hebben en dus vaker verkouden zijn.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:26 schreef Nuno_G het volgende:
Is daar al onderzoek naar gedaan ? de stijging van verkoudheid onder de rokers![]()
Belachelijk verhaal, waar deze zin wel erg opvalt:quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:13 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Deze column al een keer geplaatst?
[..]
Je hoeft niet naar de kroeg te gaan, dat is je eigen keuze.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Vaak genoeg. Het schijnt dat rokers minder weerstand hebben en dus vaker verkouden zijn.
Als ze verkouden worden doordat ze in de regen gaan staan, dan is dat hun eigen schuld. Ze hoeven niet buiten te gaan staan, dat is een eigen keuze.
Daarom, als het rookverbod ingaat, kun je ook gewoon thuisblijven, dus.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hoeft niet naar de kroeg te gaan, dat is je eigen keuze.
Hoezo? Zo zouden veel niet-rokers het wel willen hebben.quote:
Fundamentalistische niet-rokers kunnen nu naar niet-rokers cafés gaan. Iedereen trouwens, als ze er maar niet gaan roken.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom, als het rookverbod ingaat, kun je ook gewoon thuisblijven, dus.
Echt niet. Ik ga zelf een feestje bouwen in een leuke zaal, muziekje, alcohol, nicotine en andere drugs. En dan is het wachten op de niet-rokers die zoals altijd achter de rokers aanhobbelen omdat ze zelf geen feestje kunnen bouwen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom, als het rookverbod ingaat, kun je ook gewoon thuisblijven, dus.
Net zulke onzin als denken dat niet-rokers niet zelfstandig naar niet-rokers horeca kunnen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Belachelijk verhaal, waar deze zin wel erg opvalt:
Daar is het gezellig, daar klinkt vrolijke muziek. Maar die ruimte is alleen voor zuivere zielen, mensen die de gezondheid van anderen respecteren.
Verder is het natuurlijk onzin om te veronderstellen dat alle niet-rokers praktisch alcoholisten zijn.
Belachelijk verhaal, omdat het veronderstelt dat alle niet-rokers zuipers zijn. Dat is belachelijk.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:49 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Hoezo? Zo zouden veel niet-rokers het wel willen hebben.
Als jij me even een aantal adresjes geeft? Ik ken er zelf eigenlijk maar één. Dat beperkt de keuze zo.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Fundamentalistische niet-rokers kunnen nu naar niet-rokers cafés gaan.
Wat is in godsnaam een sociaal roker? Roken in het gezelschap van anderen is per definitie asociaal.quote:Een roker, gematigd, sociaal roker of verslaafd, heeft straks geen keuze.
Wat is een plicht? Roken? Staat dat soms in de koran of zo?quote:Daarbij is het ook een plicht, en daarmee een verlies van weer een stukje vrijheid in dit land.
1 is genoeg om daar naar toe te gaan. Als andere kroegbazen zien dat die tent voller zit en meer omzet draait dan de hunne, zal die ook overstag gaan.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Als jij me even een aantal adresjes geeft? Ik ken er zelf eigenlijk maar één. Dat beperkt de keuze zo.
[..]
Wat is in godsnaam een sociaal roker? Roken in het gezelschap van anderen is per definitie asociaal.
[..]
Wat is een plicht? Roken? Staat dat soms in de koran of zo?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |