Je moet alleen wel zelf je drankje gaan halen, want er mag straks niet geserveerd worden op plekken waar gerookt wordt.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 20:04 schreef Gia het volgende:
Is dat niet in de open lucht?
Op een terrasje mag je ook gewoon blijven roken, hoor! Alleen binnen niet.
Dat is wel weer raar, hier in Noorwegen wordt gewoon geserveerd op het terras hoorquote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je moet alleen wel zelf je drankje gaan halen, want er mag straks niet geserveerd worden op plekken waar gerookt wordt.
Die hebben een algeheel verbod voor zover ik weet. Hier mag de horeca straks aparte rookhokken maken en de regel die daar bij hoort is dan dat er op plekken waar gerookt wordt niet geserveerd (gewerkt) mag worden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:55 schreef Nuno_G het volgende:
Dat is wel weer raar, hier in Noorwegen wordt gewoon geserveerd op het terras hoor
geloof je het zelf?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je moet alleen wel zelf je drankje gaan halen, want er mag straks niet geserveerd worden op plekken waar gerookt wordt.
quote:Rookvrij en blij
Zaterdag 07 juni 2003 - Kijk, daar gaat meneer Van As. Hij sluipt door het steegje. Dan schiet hij een tuin in en werkt zich door de struiken en over een paar bielzen naar de schutting. Wat doet hij daar? Meneer Van As klimt langs de regenpijp omhoog en kruipt over het platte dak. Hij springt op een balkon, kijkt spiedend om zich heen en laat zich dan zakken.
Waarom gedraagt meneer Van As zich zo merkwaardig? Meneer Van As is een roker. De straat is verboden terrein voor hem. De openbare ruimte is rookvrij. Daar horen mensen als meneer Van As niet. Hij is ongezond, zijn adem is verrot en zijn kleren stinken naar sigaretten.
Hij staat nu strak tegen de muur. Zal hij vandaag de gok wagen en een sprintje maken over de weg naar de dichte struiken aan de overkant? Op het kruispunt staat de rookmelder. Dat is een man van vlees en bloed, aangesteld door de wijk. Want de hele wijk heeft zich over het roken uitgesproken en een meerderheid van 52 procent was voor een rookvrije buurt.
De straat is leeg, de rookmelder is er niet. Meneer Van As haalt opgelucht adem met zijn geteerde longen. De rookmelder is waarschijnlijk niet lekker. Gisteravond weer net iets te veel gedronken.
Hijgend komt meneer Van As aan bij het café. Hij opent de zijdeur en loopt naar de bijkeuken. Een zware wasautomaat ronkt onrustig, de lege flessen rinkelen in de kratten. Er staat een plastic tuinstoeltje naast de grote container met restanten van de broodjes ei met ui en de frietjes oorlog.
Meneer Van As gaat zitten en wacht op zijn kopje koffie. Hij steekt een sigaretje op en probeert geluiden op te vangen uit de grote cafézaal. Daar is het gezellig, daar klinkt vrolijke muziek. Maar die ruimte is alleen voor zuivere zielen, mensen die de gezondheid van anderen respecteren. De wasautomaat is een moment stil en meneer Van As hoort dat er geklonken en gezongen wordt. De liederen worden steeds enthousiaster.
Als meneer Van As de zaak verlaat langs de zijkant, ziet hij een groepje gasten door de voordeur naar buiten rollen. Ze belanden bloedend tussen de gebroken bierglazen op de stoep.
Meneer Van As zou eerste hulp willen bieden, maar hij mag beslist niet in contact komen met andere buurtbewoners. Sinds bij hem op zolder een doosje sigaren is gevonden, staat hij bovenaan op de zwarte lijst. Ouders eisten dat de politie deze crimineel 24 uur per dag in het oog zou houden. Stel je voor dat hij in de buurt van hun kinderen zou komen!
De tabakswinkel is een sfeervolle pijpenla met een zware deur en een ouderwets belletje. Maar meneer Van As mag niet langs de voorkant naar binnen. In de winkel kun je rolletjes snoep en pepermunt kopen en ook staatsloten en krasloten. De sigarenboer moet zijn winkel rookvrij houden, dat is de nieuwe wet. In het kamertje achter de zaak staat een oude kast met een ouderwets kleed erover. Meneer Van As fluistert zijn bestelling en de winkelier opent de kast met drie speciale sleutels.
Op de weg terug naar huis wordt meneer Van As omver gereden door een auto. De auto was van binnen volkomen rookvrij. Wat je wél kon ruiken was de doordringende geur van alcohol.
Meneer Van As heeft zijn laatste bedorven adem uitgeblazen.
Dirk Vellenga
algeheel verbod ? Dat is vreemd bij mij op mijn werk heb je gewoon van die half open hokjes met zuiginstallaties waar je kunt roken binnen. Ze staan gewoon in het koffiehoekje.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:57 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Die hebben een algeheel verbod voor zover ik weet. Hier mag de horeca straks aparte rookhokken maken en de regel die daar bij hoort is dan dat er op plekken waar gerookt wordt niet geserveerd (gewerkt) mag worden.
Ik hoop het niet, hij is na 1 keer al kansloos genoeg...quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:13 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Deze column al een keer geplaatst?
[..]
Ik heb er verder geen genuanceerde mening over ofzo. Wilde hem jullie iig niet onthouden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik hoop het niet, hij is na 1 keer al kansloos genoeg...
Vaak genoeg. Het schijnt dat rokers minder weerstand hebben en dus vaker verkouden zijn.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 16:26 schreef Nuno_G het volgende:
Is daar al onderzoek naar gedaan ? de stijging van verkoudheid onder de rokers![]()
Belachelijk verhaal, waar deze zin wel erg opvalt:quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:13 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Deze column al een keer geplaatst?
[..]
Je hoeft niet naar de kroeg te gaan, dat is je eigen keuze.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Vaak genoeg. Het schijnt dat rokers minder weerstand hebben en dus vaker verkouden zijn.
Als ze verkouden worden doordat ze in de regen gaan staan, dan is dat hun eigen schuld. Ze hoeven niet buiten te gaan staan, dat is een eigen keuze.
Daarom, als het rookverbod ingaat, kun je ook gewoon thuisblijven, dus.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hoeft niet naar de kroeg te gaan, dat is je eigen keuze.
Hoezo? Zo zouden veel niet-rokers het wel willen hebben.quote:
Fundamentalistische niet-rokers kunnen nu naar niet-rokers cafés gaan. Iedereen trouwens, als ze er maar niet gaan roken.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom, als het rookverbod ingaat, kun je ook gewoon thuisblijven, dus.
Echt niet. Ik ga zelf een feestje bouwen in een leuke zaal, muziekje, alcohol, nicotine en andere drugs. En dan is het wachten op de niet-rokers die zoals altijd achter de rokers aanhobbelen omdat ze zelf geen feestje kunnen bouwen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom, als het rookverbod ingaat, kun je ook gewoon thuisblijven, dus.
Net zulke onzin als denken dat niet-rokers niet zelfstandig naar niet-rokers horeca kunnen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Belachelijk verhaal, waar deze zin wel erg opvalt:
Daar is het gezellig, daar klinkt vrolijke muziek. Maar die ruimte is alleen voor zuivere zielen, mensen die de gezondheid van anderen respecteren.
Verder is het natuurlijk onzin om te veronderstellen dat alle niet-rokers praktisch alcoholisten zijn.
Belachelijk verhaal, omdat het veronderstelt dat alle niet-rokers zuipers zijn. Dat is belachelijk.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:49 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Hoezo? Zo zouden veel niet-rokers het wel willen hebben.
Als jij me even een aantal adresjes geeft? Ik ken er zelf eigenlijk maar één. Dat beperkt de keuze zo.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Fundamentalistische niet-rokers kunnen nu naar niet-rokers cafés gaan.
Wat is in godsnaam een sociaal roker? Roken in het gezelschap van anderen is per definitie asociaal.quote:Een roker, gematigd, sociaal roker of verslaafd, heeft straks geen keuze.
Wat is een plicht? Roken? Staat dat soms in de koran of zo?quote:Daarbij is het ook een plicht, en daarmee een verlies van weer een stukje vrijheid in dit land.
1 is genoeg om daar naar toe te gaan. Als andere kroegbazen zien dat die tent voller zit en meer omzet draait dan de hunne, zal die ook overstag gaan.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Als jij me even een aantal adresjes geeft? Ik ken er zelf eigenlijk maar één. Dat beperkt de keuze zo.
[..]
Wat is in godsnaam een sociaal roker? Roken in het gezelschap van anderen is per definitie asociaal.
[..]
Wat is een plicht? Roken? Staat dat soms in de koran of zo?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |