abonnement Unibet Coolblue
pi_205956065
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Wij doen aan Strava

Onze D1, die in de Hemel zijt,
Uw Hartslag worde geheiligd,
Uw Cadans kome,
Uw tempo geschiede, op aarde zoals in de Hemel.
Geef ons heden onze dagelijkse training
en vergeef ons onze luiheid,
zoals wij die vergeven aan onze medefokkers
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het bankhangen.
Amen.


Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfo
ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland
Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrennen in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje
SPOILER: online shoppen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Fiets cafe's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205956067
De laatst trollpost zal ik maar neit herhalen.
  dinsdag 13 september 2022 @ 06:56:22 #3
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_205956074
Negeren lijkt me ook beter idd. Ik ben toe aan nieuwe buitenbandjes op de racefiets. Tips? Ik heb nu conti gp5000 maar in de winter is iets anders misschien wat comfortabeler/ met meer grip
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
  dinsdag 13 september 2022 @ 06:58:16 #4
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_205956079
Wel balen van die positieve test zeg @ultra_ivo
Daardoor ook nog last gehad met terugreizen?
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_205956085
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 06:56 schreef TradeMarkie het volgende:
Negeren lijkt me ook beter idd. Ik ben toe aan nieuwe buitenbandjes op de racefiets. Tips? Ik heb nu conti gp5000 maar in de winter is iets anders misschien wat comfortabeler/ met meer grip
Vorige topic hebben veel mensen suggesties gegeven.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_205956120
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 20:07 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Als ik onder de 18,7km/u zak (zuiver gemiddelde) dan komt m'n uitslag in gevaar. Zo iets boven de 20 is een veilig gemiddelde. Daarmee zit ik wel in het achterveld maar kom ik ruim op tijd binnen.
Aha. Voor mijn tocht ging ik uit van gemiddeld 25 km/uur en uiteindelijk was het door de Limburgse heuvels 23 km/uur gemiddeld. Maar vroeg mij af hoe snel men gaat bij nog langere afstanden zoals de brevetten, dus laat ik het de ervaren brevetten rijder vragen ;)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  dinsdag 13 september 2022 @ 07:27:26 #7
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_205956145
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 06:51 schreef ultra_ivo het volgende:
De laatst trollpost zal ik maar neit herhalen.
Jammer dat ie niet even een nieuw topic opent met wat filmpjes van crashende wielrrenners.
pi_205957050
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 20:10 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Heel beroerd
Vanaf het begin al geen benen. Na zo'n 100km een lang vlak stuk, normaal kun je hier flink tijd pakken. Maar nu, iedere keer als ik aan wilde pikken bij een groepje, sloeg de kramp in m'n benen. Ik dacht eerst aan de hitte dus af en toe gestopt voor een ijsje en chips. De nacht ging nog redelijk maar in de ochtend ook weer geen benen. En dan helpt het niet dat het aantal hoogtemeters in de afgelopen jaren gegroeid is van 9000 naar 15000.
Uiteindelijk na krap 400km opgegeven. Goed geslapen op de controle. De volgende ochtend wilde ik beginnen met terugfietsen via een vlakkere route maar ik voelde me wat rillerig. In Stamford Bridge een zelftest gedaan en jawel, een licht rood streepje teveel. Dat verklaarde alles.
Balen Ivo! Lijkt me lastig om uit te stappen uit zo'n evenement. En je moet dan wel even de teleurstelling verwerken. Heb je al nieuwe plannen?
Aldus.
pi_205963966
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 06:58 schreef TradeMarkie het volgende:
Wel balen van die positieve test zeg @:ultra_ivo
Daardoor ook nog last gehad met terugreizen?
UK heeft zo goed als geen regels mee. Ik zou zelfs zonder mondkapje, positief getest, in de trein hebben mogen zitten. Uiteraard niet gedaan.
Ik had pas op zaterdag de terugreis ingepland, op dinsdagochtend was de positieve test. Met trein en veerboot terug dus geen enkel probleem.
pi_205963980
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 september 2022 07:17 schreef Godshand het volgende:

[..]
Aha. Voor mijn tocht ging ik uit van gemiddeld 25 km/uur en uiteindelijk was het door de Limburgse heuvels 23 km/uur gemiddeld. Maar vroeg mij af hoe snel men gaat bij nog langere afstanden zoals de brevetten, dus laat ik het de ervaren brevetten rijder vragen ;)
Ik rij behoorlijk in het achterveld. Voor de mensen in het middenveld lijk me 23km/uur redelijk normaal. Zeker omdat ik op de langere afstanden veel minder slaap dan gemiddeld.
pi_205963983
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2022 09:46 schreef Z het volgende:

[..]
Balen Ivo! Lijkt me lastig om uit te stappen uit zo'n evenement. En je moet dan wel even de teleurstelling verwerken. Heb je al nieuwe plannen?
Er is volgend jaar iets in Parijs ;).
  dinsdag 13 september 2022 @ 20:28:41 #12
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205964029
quote:
2s.gif Op maandag 12 september 2022 07:45 schreef Godshand het volgende:
Gisteren van Utrecht Centraal naar Drielandenpunt gefietst. 220 km over gedaan.

Merendeel van Nederland is best saai en dan was er nog veel mist in de ochtend ook. Vanaf Brabant fiets je geregeld door bossen, maar ook kilometers langs kanalen. Het saaist zijn kilometers rechte stukken door weilanden, akkers en langs boerderijen, waarbij de weg bruin is door de gierwagen die regelmatig langs rijdt...

Viel mij op hoe weinig wielrenners ik zag. Vooral midden Nederland weinig, tussen Vianen en Den Bosch en tussen Helmond en Schinnen.

Eenmaal Zuid-Limburg bereikt heb je er al tegen de 200 km op zitten en mag je opeens gaan klimmen. Je benen dreigen in een kramp te schieten. Tandje lager fietsen, veel drinken en door gaan. Maar wel leuker fietsen, meer bochten meer afdalen.

@:ultra_ivo wat is jouw snelheid gemiddeld bij je brevetten?
Volgende keer een andere route maken? En ik vind het toch wel bijzonder dat je dat soort wegen als saai weg zet. Ook die kanalen in Belgie zijn toch mooi om langs te rijden, met al die bomen enzo? Net als die boerenwegen. Toegegeven, na een uurtje is het leuk om weer eens wat anders te doen. Maar waar had je op gehoopt?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 13 september 2022 @ 20:29:07 #13
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205964038
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:24 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Er is volgend jaar iets in Parijs ;).
Revanche voor deze opgave!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205964454
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 20:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Volgende keer een andere route maken? En ik vind het toch wel bijzonder dat je dat soort wegen als saai weg zet. Ook die kanalen in Belgie zijn toch mooi om langs te rijden, met al die bomen enzo? Net als die boerenwegen. Toegegeven, na een uurtje is het leuk om weer eens wat anders te doen. Maar waar had je op gehoopt?
Ik heb de route alleen in Nederland gepland dus geen België aan te pas gekomen. Plande het in de tijd van Corona, dus wilde uitstapjes met noodzakelijke andere maatregelen in het buitenland vermijden.

Het was wel mooi hoor, langs het kanaal in Brabant (Zuid-Willemsvaart) en Limburg (kanaal richting Nederweert). Maar op gegeven moment heb je de bomen ook wel gezien als je 45 minuten langs een kanaal rijd.

Ik had niet specifiek op iets gehoopt maar had ook express veel lange wegen in gepland want dat gaat sneller. Maar kwestie van smaak, de bochten, klimmetjes en afdalinkjes van Limburg vind ik leuker en afwisselender.

Het ging mij vooral om het doel van 3landenpunt en kijken hoe zo'n tocht gaat.

De route lijkt mij een ideale etappe voor de Tour de France of Giro ofzo, ongeveer de laatste 50 km is klimmen en dalen. Dat kunnen profs op zich prima aan, maar het vereist wel goed indelen, anders kom je net tekort bij een eind spurt richting 3landen punt. Gegarandeerd geen massa sprint :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_205964967
Kano komt uit NH en is rechte wegen gewend.
Aldus.
pi_205965240
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:00 schreef Godshand het volgende:

[..]
Ik heb de route alleen in Nederland gepland dus geen België aan te pas gekomen. Plande het in de tijd van Corona, dus wilde uitstapjes met noodzakelijke andere maatregelen in het buitenland vermijden.

Het was wel mooi hoor, langs het kanaal in Brabant (Zuid-Willemsvaart) en Limburg (kanaal richting Nederweert). Maar op gegeven moment heb je de bomen ook wel gezien als je 45 minuten langs een kanaal rijd.

Ik had niet specifiek op iets gehoopt maar had ook express veel lange wegen in gepland want dat gaat sneller. Maar kwestie van smaak, de bochten, klimmetjes en afdalinkjes van Limburg vind ik leuker en afwisselender.

Het ging mij vooral om het doel van 3landenpunt en kijken hoe zo'n tocht gaat.

De route lijkt mij een ideale etappe voor de Tour de France of Giro ofzo, ongeveer de laatste 50 km is klimmen en dalen. Dat kunnen profs op zich prima aan, maar het vereist wel goed indelen, anders kom je net tekort bij een eind spurt richting 3landen punt. Gegarandeerd geen massa sprint :)
Als je de route goed gepland had, dan was het vlak tot 5km voor het Drielandenpunt. Dus ik ben wel benieuwd hoe jullie door Limburg geslingerd zijn. :)
pi_205966099
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:31 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Als je de route goed gepland had, dan was het vlak tot 5km voor het Drielandenpunt. Dus ik ben wel benieuwd hoe jullie door Limburg geslingerd zijn. :)
Kan je doen inderdaad, via Maastricht of zo. Maar dan wordt de route ook langer dan 220. Wilde het ook niet langer maken dan nodig.

Ik ging overigens alleen, een vriend wilde wel, maar kwam steeds niet uit met afspraken met zijn vrouw of familie. Kwam ook nooit met een voorstel voor een datum om te gaan fietsen.

Ik ga dan zelf wel anders komt er nooit iets van als je op dat soort gelul moet wachten.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_205966333
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:07 schreef Godshand het volgende:

[..]
Kan je doen inderdaad, via Maastricht of zo. Maar dan wordt de route ook langer dan 220. Wilde het ook niet langer maken dan nodig.

Ik ging overigens alleen, een vriend wilde wel, maar kwam steeds niet uit met afspraken met zijn vrouw of familie. Kwam ook nooit met een voorstel voor een datum om te gaan fietsen.

Ik ga dan zelf wel anders komt er nooit iets van als je op dat soort gelul moet wachten.
Niet via Maastricht. Maar ik ben nog steeds benieuwd naar die route door Limburg die je genomen hebt. Ik probeer namelijk te visualiseren welke klimmen je vanaf Nederweert hebt genomen. Want afgezien van de Adsteeg kan ik mij weinig inbeelden tenzij je inderdaad omwegen genomen hebt.
pi_205966335
Voor de nieuwsgierigen naar de route:

https://www.judise.nl?opdracht=toongpx&nummer=38355

Deze in mijn Wahoo Element Bolt gezet. Op 2 plekken 50 m moeten omrijden door weg werkzaamheden (inclusief fietspad) met afgesloten weg. Dat was in Nieuwegein en ergens in Brabant.

De "Back on Track" functie van de Element deed het prima, dus kon mijn weg goed vervolgen.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_205966522
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:19 schreef Godshand het volgende:
Voor de nieuwsgierigen naar de route:

https://www.judise.nl?opdracht=toongpx&nummer=38355

Deze in mijn Wahoo Element Bolt gezet. Op 2 plekken 50 m moeten omrijden door weg werkzaamheden (inclusief fietspad) met afgesloten weg. Dat was in Nieuwegein en ergens in Brabant.

De "Back on Track" functie van de Element deed het prima, dus kon mijn weg goed vervolgen.
Oh, je bent langs het prachtige Heerlen (kuch) gereden. Dan snap ik hem. Als je die wegen al prachtig vind, dan heeft Limburg nog veel moois voor je in petto. ^O^
pi_205967977
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:29 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Oh, je bent langs het prachtige Heerlen (kuch) gereden. Dan snap ik hem. Als je die wegen al prachtig vind, dan heeft Limburg nog veel moois voor je in petto. ^O^
Haha, ja er zat wat bebouwde kom in, maar het meeste ging over landerijen, bij Schinnen meende ik wijnbouw te zien... Zie je niet veel in Nederland, kende tot voor kort alleen de wijnbouw op de Pietersberg.

Overigens ben ik vaker in Zuid-Limburg geweest maar dan ga ik er eerst met de auto heen en stippel dan een route uit langs bekende Amstel Gold Race en Limburgs Mooiste klimmen.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  woensdag 14 september 2022 @ 00:36:46 #22
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205967988
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 22:29 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Oh, je bent langs het prachtige Heerlen (kuch) gereden. Dan snap ik hem. Als je die wegen al prachtig vind, dan heeft Limburg nog veel moois voor je in petto. ^O^
Zijn niet bepaald de mooiste stukken Nederland nee.
pi_205968933
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 00:34 schreef Godshand het volgende:

[..]
Haha, ja er zat wat bebouwde kom in, maar het meeste ging over landerijen, bij Schinnen meende ik wijnbouw te zien... Zie je niet veel in Nederland, kende tot voor kort alleen de wijnbouw op de Pietersberg.

Overigens ben ik vaker in Zuid-Limburg geweest maar dan ga ik er eerst met de auto heen en stippel dan een route uit langs bekende Amstel Gold Race en Limburgs Mooiste klimmen.
Je hebt (begrijpelijk) voornamelijk de kortste weg genomen. Veel lange, rechte wegen schiet wel lekker op, maar wordt sneller saai inderdaad.
pi_205970309
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2022 21:31 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Als je de route goed gepland had, dan was het vlak tot 5km voor het Drielandenpunt. Dus ik ben wel benieuwd hoe jullie door Limburg geslingerd zijn. :)
Ben wel benieuwd wat jouw versie van de route is?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_205970593
quote:
5s.gif Op woensdag 14 september 2022 11:02 schreef Godshand het volgende:

[..]
Ben wel benieuwd wat jouw versie van de route is?
De vlakke variant:
https://www.strava.com/routes/3005061589597888280

En een mooiere variant, maar die gaat dan wel door Duitsland:
https://www.strava.com/routes/3005066370713480854

[ Bericht 15% gewijzigd door RealBizkit666 op 14-09-2022 11:41:49 ]
pi_205971505
Waarom zou je vlak willen fietsen in Zuid-Limburg :?
pi_205971598
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 12:25 schreef cafca het volgende:
Waarom zou je vlak willen fietsen in Zuid-Limburg :?
Ik kan je genoeg redenen vertellen. Maar voor mensen die er niet wonen snap ik je vraag wel. Echter ging het hier voor mij alleen even over een alternatief voor het stuk door Limburg wat Godshand had kunnen doen om het voor hem makkelijker te maken. :)
pi_205973722
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 12:32 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Ik kan je genoeg redenen vertellen. Maar voor mensen die er niet wonen snap ik je vraag wel. Echter ging het hier voor mij alleen even over een alternatief voor het stuk door Limburg wat Godshand had kunnen doen om het voor hem makkelijker te maken. :)
Ja, snap ik ook wel. Maar wij jongens van het platteland gaan natuurlijk juist naar Limburg voor de bultjes ;)
pi_206007338
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 15:40 schreef cafca het volgende:

[..]
Ja, snap ik ook wel. Maar wij jongens van het platteland gaan natuurlijk juist naar Limburg voor de bultjes ;)
Fout..voor de vlaai.
pi_206096689
Lekker gefietst heren (en enkele dame)?
Vakman pur sang
pi_206096803
Leek wel lente.
Aldus.
pi_206096823
Hebben jullie ervaring met Microshift cassette's voor de racefiets? Voor mtb redelijk regulier merk volgens mij. Ze zijn lekker betaalbaar.
Aldus.
pi_206096840
quote:
2s.gif Op zondag 25 september 2022 13:40 schreef Z het volgende:
Leek wel lente.
Nou, ik vond het vanmorgen vroeg nog best frisjes. Blij met lang-lang. Maar uitendelijk was het wel lekker :)
pi_206097085
quote:
2s.gif Op zondag 25 september 2022 13:41 schreef Z het volgende:
Hebben jullie ervaring met Microshift cassette's voor de racefiets? Voor mtb redelijk regulier merk volgens mij. Ze zijn lekker betaalbaar.
Een regel. Goedkoop is duurkoop.
Vakman pur sang
pi_206097107
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2022 14:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Een regel. Goedkoop is duurkoop.
Ik zeg betaalbaar, niet goedkoop. En cassettes zijn twee keer zo duur geworden maar niet twee keer zo goed.
Aldus.
pi_206097110
quote:
2s.gif Op zondag 25 september 2022 14:19 schreef Z het volgende:

[..]
Ik zeg betaalbaar, niet goedkoop. En cassettes zijn twee keer zo duur geworden maar niet twee keer zo goed.
Ik weet het niet maar als het goed was had iedereen ze wel.

Nou zeg je dat wel, maar op de MTB was vroeger Sram X0 een dingetje die je moest hebben. Nou versleet ik zo 2 sets per seizoen.
Nu heb ik 1x12 XTR. Die gaat al 2 seizoenen mee zonder dat die al meetbare slijtage heeft, wissel wel kettingen.

Die X0 kocht je in de aanbieding cassette en ketting voor zo’n 60-70euro
Nu is e cassette alleen al een belachelijke 300 euries ofzo. Maar toch bevalt het me wel.
Vakman pur sang
pi_206098138
Ik heb eigenlijk nooit slijtage op cassette's gemerkt. Maar ik wilde een nieuwe klimcassette (28-11) en die lag in Frankrijk bij de Decathlon. Wel een wonderlijk ding. Het is een blok van 8 met drie losse tandjes. Rijdt verder prima maar ik vroeg me af of er wat over de kwaliteit gezegd kan worden.
Aldus.
pi_206144174
Hebben jullie ervaring met carbon velgremmen in de regen?

Ik heb op vakantie afgelopen week voor het eerst in de regen afgedaald,maar had echt amper remkracht.

Ik las wel dat je met carbon velgremmen minder remkracht heb,maar dit sloeg echt helemaal nergens op. Ik moest constant stoppen vanwege pijn in mn handen,omdat ik de remgrepen vol in moest knijpen om een klein beetje te remmen.

Ik kan nog steeds niet geloven dat ze fietsen/wielen verkopen die in de regen gewoon amper tot niet remmen. Hoe denken jullie erover?
pi_206144282
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 12:25 schreef cafca het volgende:
Waarom zou je vlak willen fietsen in Zuid-Limburg :?
Omdat je er woont. Omdat je er meerdere dagen bent en niet elke dag wilt klimmen. Omdat je daar gaat fietsen met iemand die absoluut niet kan "klimmen".

Best wel wat redenen te bedenken.
pi_206144465
Hangt een beetje af van je wielen en remhoevem (en je eigen gewicht) maar carbon remt over het algemeen heel matig in de regen. In de bergen en in de winter steek ik alu-wielen.
Aldus.
pi_206154575
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 19:25 schreef Mansjester het volgende:
Hebben jullie ervaring met carbon velgremmen in de regen?

Ik heb op vakantie afgelopen week voor het eerst in de regen afgedaald,maar had echt amper remkracht.

Ik las wel dat je met carbon velgremmen minder remkracht heb,maar dit sloeg echt helemaal nergens op. Ik moest constant stoppen vanwege pijn in mn handen,omdat ik de remgrepen vol in moest knijpen om een klein beetje te remmen.

Ik kan nog steeds niet geloven dat ze fietsen/wielen verkopen die in de regen gewoon amper tot niet remmen. Hoe denken jullie erover?
Goede blokjes kopen, goedkope is inderdaad helemaal bagger
Pompend remmen. Je 'veegt' bij eerste keer remmen het water eraf en met tweede keer remmen pakt ie al wat beter..
Accepteren dat het kut is en bij verwachting van veel regen of gevaarlijk parcours, alu wielen steken..
everyone's a critic...
even you ! !
pi_206156175
Gewoon minder remmen. Ook bergaf. Vaak bu'j te bange
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_206156300
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 19:25 schreef Mansjester het volgende:
Hebben jullie ervaring met carbon velgremmen in de regen?

Ik heb op vakantie afgelopen week voor het eerst in de regen afgedaald,maar had echt amper remkracht.

Ik las wel dat je met carbon velgremmen minder remkracht heb,maar dit sloeg echt helemaal nergens op. Ik moest constant stoppen vanwege pijn in mn handen,omdat ik de remgrepen vol in moest knijpen om een klein beetje te remmen.

Ik kan nog steeds niet geloven dat ze fietsen/wielen verkopen die in de regen gewoon amper tot niet remmen. Hoe denken jullie erover?
Ik had carbon velgrem wielen met keramische rand. Dat remde als de beste, in de regen net zo hard.
Vakman pur sang
pi_206160810
quote:
2s.gif Op zondag 25 september 2022 16:43 schreef Z het volgende:
Ik heb eigenlijk nooit slijtage op cassette's gemerkt. Maar ik wilde een nieuwe klimcassette (28-11) en die lag in Frankrijk bij de Decathlon. Wel een wonderlijk ding. Het is een blok van 8 met drie losse tandjes. Rijdt verder prima maar ik vroeg me af of er wat over de kwaliteit gezegd kan worden.
Daar heb ik er ook drie van gekocht vorig jaar. 25 euro per stuk, ik kon ze niet laten liggen. De sluitring was wat te dik, dus ik heb een Shimano sluitring gebruikt. Tot nu toe heb ik eentje op m’n crosser zitten en eentje op een wielset voor m’n racefiets. Ze bevallen prima.

De slijtage wordt altijd bepaald door de ketting en die vervang ik in de regel wel op tijd.
  maandag 3 oktober 2022 @ 20:17:21 #45
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206192860
Iemand die de app Join gebruikt? Afgelopen jaar kostte het ¤60 per jaar, maar nu gaan ze ineens naar ¤90… Dat vind ik nogal een verhoging.
pi_206193487
quote:
15s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:17 schreef Zwansen het volgende:
Iemand die de app Join gebruikt? Afgelopen jaar kostte het ¤60 per jaar, maar nu gaan ze ineens naar ¤90… Dat vind ik nogal een verhoging.
Nee. Heb 'm weleens gedownload, maar nooit in gebruik genomen.
pi_206193552
quote:
15s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:17 schreef Zwansen het volgende:
Iemand die de app Join gebruikt? Afgelopen jaar kostte het ¤60 per jaar, maar nu gaan ze ineens naar ¤90… Dat vind ik nogal een verhoging.
Was da?
Vakman pur sang
pi_206193580
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 21:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Was da?
App die trainingsschema's op maat voor je maakt.
pi_206193606
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 21:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
App die trainingsschema's op maat voor je maakt.
Oh nee, dacht wahoo sufferfest, dat had ik wel eens. Maar heeft er dus niets mee van doen.
Vakman pur sang
pi_206193647
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 21:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Oh nee, dacht wahoo sufferfest, dat had ik wel eens. Maar heeft er dus niets mee van doen.
Wahoo Sufferfest ken ik dan weer niet.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 08:11:29 #51
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206208677
quote:
6s.gif Op maandag 3 oktober 2022 21:15 schreef Halcon het volgende:

[..]
Wahoo Sufferfest ken ik dan weer niet.
The Sufferfest is overgenomen door Wahoo. Heet nu SYSTM ofzo
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206211581
quote:
15s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:17 schreef Zwansen het volgende:
Iemand die de app Join gebruikt? Afgelopen jaar kostte het ¤60 per jaar, maar nu gaan ze ineens naar ¤90… Dat vind ik nogal een verhoging.
Dan kijk je wat Xert of Trainer road/Trainingpeaks vragen, die doen het zelfde :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Godshand op 06-10-2022 13:43:57 ]
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_206245472
Ik zit nu te kijken naar fiets schoenen voor dames, nu mijn vriendin fietsen ook wel uit proberen.

Maar qua stijl is het best wel vette aids. De meeste schoenen hebben meer een mannen uitstraling dan iets vrouwelijks. Op een paar modellen van merken Fi'zik en Northwave na. Gat in de markt want een hoop maat 37/38 zijn al uitverkocht.

Er posten hier sowieso weinig vrouwelijke renners dus denk dat ik hier weinig respons op krijg :')
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_206246073
quote:
9s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:06 schreef Godshand het volgende:
Ik zit nu te kijken naar fiets schoenen voor dames, nu mijn vriendin fietsen ook wel uit proberen.

Maar qua stijl is het best wel vette aids. De meeste schoenen hebben meer een mannen uitstraling dan iets vrouwelijks. Op een paar modellen van merken Fi'zik en Northwave na. Gat in de markt want een hoop maat 37/38 zijn al uitverkocht.

Er posten hier sowieso weinig vrouwelijke renners dus denk dat ik hier weinig respons op krijg :')
Sorry? Fietsen hoeft geen modeshow te zijn. Zeker voor een beginner, gewoon de goedkoopste die passen en gaan. Eerst maar eens kijken of het echt bevalt toch?
pi_206247042
Ik vind de meeste mannen fietsschoenen juist eerder een vrouwelijke uitstraling hebben :P van die maagdelijk witte strakke schoentjes, of paars glimmend :P
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_206247303
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 11:57 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Sorry? Fietsen hoeft geen modeshow te zijn. Zeker voor een beginner, gewoon de goedkoopste die passen en gaan. Eerst maar eens kijken of het echt bevalt toch?
Daar lijkt het bij de mannen anders wel op. Wat @La_Tramposa zegt, bij de profs, blauw of glimmend zeker die paarse inderdaad...

Dus blijkbaar wil het oog van veel wielrenners ook wel wat..
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_206252611
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 14:29 schreef Godshand het volgende:

[..]
Daar lijkt het bij de mannen anders wel op. Wat @:La_Tramposa zegt, bij de profs, blauw of glimmend zeker die paarse inderdaad...

Dus blijkbaar wil het oog van veel wielrenners ook wel wat..
De profs komen op tv en zijn al even bezig met fietsen.

Als iemand net begint en je weet nog niet of iemand het leuk gaat vinden, dan zou ik er niet al teveel geld aan besteden.

Eerst maar eens zien of het bevalt.
pi_206253010
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 14:29 schreef Godshand het volgende:

[..]
Daar lijkt het bij de mannen anders wel op. Wat @:La_Tramposa zegt, bij de profs, blauw of glimmend zeker die paarse inderdaad...

Dus blijkbaar wil het oog van veel wielrenners ook wel wat..
Je zegt het al, bij de profs. Het gaat hier om iemand die het wil proberen.

Maar ik zal je niet tegenhouden als je meteen een smak geld er tegenaan wilt gooien met het risico dat ze het 2 keer draagt. Ze zal waarschijnlijk ook geen fiets van 10.000+ euro hebben als beginner toch? Als het fietsen bevalt dan kun je daarna voor beter, mooier en duurder materiaal kijken.
  zondag 9 oktober 2022 @ 11:40:50 #59
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206261389
Blij dat ik mountainbike. Hoef ik me ook niet druk te maken om hoe m'n schoentjes eruitzien.

Voor m'n trainingsrondjes op het asfalt alleen een andere wielset erin maar met dezelfde (of andere, even vieze) modderklompen.
Huilen dan.
  zondag 9 oktober 2022 @ 12:14:13 #60
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206261900
quote:
14s.gif Op zondag 9 oktober 2022 11:40 schreef Isdatzo het volgende:
Blij dat ik mountainbike. Hoef ik me ook niet druk te maken om hoe m'n schoentjes eruitzien.

Voor m'n trainingsrondjes op het asfalt alleen een andere wielset erin maar met dezelfde (of andere, even vieze) modderklompen.
Wel leuk om te zien dat je je er toch druk over maakt dat wij ons er druk over maken.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 9 oktober 2022 @ 12:23:55 #61
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206261997
quote:
10s.gif Op zondag 9 oktober 2022 12:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Wel leuk om te zien dat je je er toch druk over maakt dat wij ons er druk over maken.
Ja dat zou jij wel willen hè, maar ik maak me niet zo snel druk om dingen die mensen doen zolang ze daar een ander geen kwaad mee doen. Dus vooral lekker mooie schoenen uitzoeken, of klagen over het gebrek aan, als je daar vrolijk van wordt.
Huilen dan.
  zondag 9 oktober 2022 @ 12:39:37 #62
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206262178
quote:
10s.gif Op zondag 9 oktober 2022 12:23 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja dat zou jij wel willen hè, maar ik maak me niet zo snel druk om dingen die mensen doen zolang ze daar een ander geen kwaad mee doen. Dus vooral lekker mooie schoenen uitzoeken, of klagen over het gebrek aan, als je daar vrolijk van wordt.
:* :*
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 9 oktober 2022 @ 12:45:40 #63
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206262259
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2022 12:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
:* :*
Nee kom vechten dan lafbek.
Huilen dan.
  zondag 9 oktober 2022 @ 12:56:19 #64
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206262394
quote:
8s.gif Op zondag 9 oktober 2022 12:45 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee kom vechten dan lafbek.
Ik zal je even een trap met mijn paarse muiltjes geven!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_206262888
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2022 13:59 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik vind de meeste mannen fietsschoenen juist eerder een vrouwelijke uitstraling hebben :P van die maagdelijk witte strakke schoentjes, of paars glimmend :P
Verkapte racefietsers zijn nichten post. :P
Vakman pur sang
pi_206314676
@ddx, ga je het proberen voor volgend jaar, Parijs?
  donderdag 13 oktober 2022 @ 21:34:14 #67
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206315045
Hier gewoon zwart leer. Achteraan sluiten damesssss...
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206329062
Hoe onderhouden jullie een gewaxte ketting? Alleen goed schoonpoetsen met een doek of echt alle wax eraf en opnieuw inwaxen?
pi_206329230
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 12:05 schreef user25514 het volgende:
Hoe onderhouden jullie een gewaxte ketting? Alleen goed schoonpoetsen met een doek of echt alle wax eraf en opnieuw inwaxen?
De wax moet tussen de schakels inlopen (net als olie trouwens). Dus alleen met een doekje afvegen lost het vuil tussen de schakels niet op.

Ongeacht welke methode van smeren je gebruikt, het beste is om hem heel goed schoon te maken.
pi_206329375
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 12:23 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
De wax moet tussen de schakels inlopen (net als olie trouwens). Dus alleen met een doekje afvegen lost het vuil tussen de schakels niet op.

Ongeacht welke methode van smeren je gebruikt, het beste is om hem heel goed schoon te maken.
En hoe doe je dat dan met wax? Met olie kun je hem makkelijk ontvetten.
pi_206329632
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 12:38 schreef user25514 het volgende:

[..]
En hoe doe je dat dan met wax? Met olie kun je hem makkelijk ontvetten.
Ik haal de ketting eraf, maak hem van de buitenkant goed schoon met Wend Wax-off. Daarna in een bakje met kokend water en dan goed schudden. Dat laatste een paar keer herhalen totdat je geen troep meer ziet.

Uiteraard doe ik dat niet elke keer, maar 1 keer maand of zo.

In de ultrasoon reiniger is nog beter, maar die heb ik niet.
pi_206330168
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 13:14 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Ik haal de ketting eraf, maak hem van de buitenkant goed schoon met Wend Wax-off. Daarna in een bakje met kokend water en dan goed schudden. Dat laatste een paar keer herhalen totdat je geen troep meer ziet.

Uiteraard doe ik dat niet elke keer, maar 1 keer maand of zo.

In de ultrasoon reiniger is nog beter, maar die heb ik niet.
Dank! Ik ga 's kijken.
  zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:34:08 #73
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_206333169
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 13:14 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Ik haal de ketting eraf, maak hem van de buitenkant goed schoon met Wend Wax-off. Daarna in een bakje met kokend water en dan goed schudden. Dat laatste een paar keer herhalen totdat je geen troep meer ziet.

Uiteraard doe ik dat niet elke keer, maar 1 keer maand of zo.

In de ultrasoon reiniger is nog beter, maar die heb ik niet.
Hoeveel km haal je op deze manier met een ketting?
.
pi_206335383
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 20:34 schreef Yankee het volgende:

[..]
Hoeveel km haal je op deze manier met een ketting?
Geen idee, dit is het eerste volledige jaar dat ik wax gebruik. Ik zit nu op 7000km en de chain checker valt nog niet in de 0,75 (verre van zelfs).

[ Bericht 1% gewijzigd door RealBizkit666 op 15-10-2022 23:27:40 ]
pi_206335412
Hoi!

Wanneer een band te smal is voor de velg dan bolt deze niet. Hierdoor staan de bandwangen haaks op de velg als het ware, fietst niet heel prettig.

Kennen jullie de toevallig de Engelse term hiervoor? Ik ben hem namelijk vergeten en Google levert nog geen succes op.

Mocht iemand de term kennen en deze willen delen, alvast hartelijk dank voor de hulp!
pi_206362336
Hi, ik kom hier even binnen vallen met een vraag :+

Ik wil een nieuwe fietsttrainer kopen, een direct drive. Heb een paar jaar terug een trainer gekocht met roller en wil gewoon makkelijk tussen binnen & buiten kunnen switchen zonder band te vervangen.

De keuze is nu tussen de Tacx Neo 2T of de Elite Direto XR-T. Qua kosten een hele andere league, maar is de tacx dat ook waard? Zijn de specs echt zo veel beter?

Iemand een idee hierover of ervaring met deze trainers?
pi_206362928
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 12:05 schreef user25514 het volgende:
Hoe onderhouden jullie een gewaxte ketting? Alleen goed schoonpoetsen met een doek of echt alle wax eraf en opnieuw inwaxen?
Met wax hoef je een ketting nooit schoon te maken. Je moet voor de 1e keer monteren de ketting goed ontvetten met bijv wasbenzine. Daarna de wax (squirt in mijn geval) paar lagen aanbrengen en fietsen maar. Dan om de zoveel ritjes (afhankelijk van droog of nat weer) nieuwe wax erop en thats it. Ik doe nieuwe wax erop als de ketting meer herrie begint te maken. Dit moet je dan na de rit doen, zodat het de volgende dag is opgedroogd. Dus niet vlak voor de rit.

Als ik de fiets poets neem ik de ketting gewoon even af met een zeepsopje en na drogen weer nieuwe wax erop...

Denk dat mijn ketting sowieso wel 10.000km mee gaat. Ik fiets zo'n 12-15.000km per jaar en de laatste keer dat ik de ketting heb vervangen kan ik mij niet meer heugen, de 0.75 valt er nog niet in.

Stel dat de ketting met maandelijks demonteren en ontvetten een paar duizend kilometer meer mee zou gaan, zou ik dat nog niet doen. Het extra werk staat niet in verhouding tot de minimale extra kosten..
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_206364641
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 13:05 schreef Patroon het volgende:

[..]
Met wax hoef je een ketting nooit schoon te maken. Je moet voor de 1e keer monteren de ketting goed ontvetten met bijv wasbenzine. Daarna de wax (squirt in mijn geval) paar lagen aanbrengen en fietsen maar. Dan om de zoveel ritjes (afhankelijk van droog of nat weer) nieuwe wax erop en thats it. Ik doe nieuwe wax erop als de ketting meer herrie begint te maken. Dit moet je dan na de rit doen, zodat het de volgende dag is opgedroogd. Dus niet vlak voor de rit.

Als ik de fiets poets neem ik de ketting gewoon even af met een zeepsopje en na drogen weer nieuwe wax erop...

Denk dat mijn ketting sowieso wel 10.000km mee gaat. Ik fiets zo'n 12-15.000km per jaar en de laatste keer dat ik de ketting heb vervangen kan ik mij niet meer heugen, de 0.75 valt er nog niet in.

Stel dat de ketting met maandelijks demonteren en ontvetten een paar duizend kilometer meer mee zou gaan, zou ik dat nog niet doen. Het extra werk staat niet in verhouding tot de minimale extra kosten..
De wax werkt veel beter als de ketting goed schoon is. Dat het inderdaad heel veel gedoe is om hem elke keer goed schoon te maken is waar, daarom dat ik het ook "maar" 1 keer per maand doe. Wax is uiteraard geen heilig goedje waardoor je je ketting niet hoeft schoon te maken. :P

https://www.bikeradar.com(...)%20to%20your%20chain.
quote:
How to wax a chain
Step 1 – Deep clean chain and bicycle drivetrain
The first thing you need to do is clean your chain, and I mean really clean it.

It needs to be totally spotless, inside and out, because any residual oil or grease will contaminate your wax and make it harder for the wax to adhere to your chain.

As mentioned earlier, it helps if the chain is brand new, as factory grease is easier to remove than caked-on grime and dirt. Either way, you need to do this step with the chain off the bike.
pi_206364654
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 23:22 schreef Gebruikersnaamvergeten het volgende:
Hoi!

Wanneer een band te smal is voor de velg dan bolt deze niet. Hierdoor staan de bandwangen haaks op de velg als het ware, fietst niet heel prettig.

Kennen jullie de toevallig de Engelse term hiervoor? Ik ben hem namelijk vergeten en Google levert nog geen succes op.

Mocht iemand de term kennen en deze willen delen, alvast hartelijk dank voor de hulp!
Geen idee.
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 12:20 schreef Fazz het volgende:
Hi, ik kom hier even binnen vallen met een vraag :+

Ik wil een nieuwe fietsttrainer kopen, een direct drive. Heb een paar jaar terug een trainer gekocht met roller en wil gewoon makkelijk tussen binnen & buiten kunnen switchen zonder band te vervangen.

De keuze is nu tussen de Tacx Neo 2T of de Elite Direto XR-T. Qua kosten een hele andere league, maar is de tacx dat ook waard? Zijn de specs echt zo veel beter?

Iemand een idee hierover of ervaring met deze trainers?
Ik heb geen ervaring met indoor trainers. :@
pi_206364700
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 15:30 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
De wax werkt veel beter als de ketting goed schoon is. Dat het inderdaad heel veel gedoe is om hem elke keer goed schoon te maken is waar, daarom dat ik het ook "maar" 1 keer per maand doe. Wax is uiteraard geen heilig goedje waardoor je je ketting niet hoeft schoon te maken. :P

https://www.bikeradar.com(...)%20to%20your%20chain.
[..]

Toch gaat mijn ketting zeker wel 3/4e jaar mee...je moet gewoon niet zuinig zijn met wax, dan komt er ook niet zoveel zand tussen. 1x per maand vind ik nog aardig veel. Vind je het ook nog prettig om te fietsen met een quicklink die al zo vaak open en dicht is gegaan?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_206365043
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 15:36 schreef Patroon het volgende:

[..]
Toch gaat mijn ketting zeker wel 3/4e jaar mee...je moet gewoon niet zuinig zijn met wax, dan komt er ook niet zoveel zand tussen. 1x per maand vind ik nog aardig veel. Vind je het ook nog prettig om te fietsen met een quicklink die al zo vaak open en dicht is gegaan?
Je hoeft toch niet steeds dezelfde quicklink te gebruiken? :)

Maar bij mij is het gewoon onderdeel van mijn maandelijkse routine van fietsonderhoud. De fiets mag best een beetje verwend worden.
pi_206365345
Heb je al een nieuwe besteld?
Aldus.
pi_206365532
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 16:14 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Je hoeft toch niet steeds dezelfde quicklink te gebruiken? :)

Maar bij mij is het gewoon onderdeel van mijn maandelijkse routine van fietsonderhoud. De fiets mag best een beetje verwend worden.
Dan wordt het regelmatig vervangen van de quicklink nog duurder dan iets eerder de ketting vervangen haha. Zelf weten hoor, maar de logica ontgaat mij.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_206366222
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 16:46 schreef Z het volgende:
Heb je al een nieuwe besteld?
De FM kan hem nog steeds niet bestellen. Nog altijd in afwachting dus. Maar hij is wel opgenomen in de begroting, dus het geld is geen probleem meer.
pi_206366281
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 17:03 schreef Patroon het volgende:

[..]
Dan wordt het regelmatig vervangen van de quicklink nog duurder dan iets eerder de ketting vervangen haha. Zelf weten hoor, maar de logica ontgaat mij.
Het gaat niet om de kosten uiteraard, maar om het soepeler draaien van de ketting. Alles voor de marginal gains. :P

Maar serieus, ik heb een tik dat het gewoon goed moet met onderhoud en schoonmaken. Dat heb ik met de auto en ook met de fietsen. :)
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:19:27 #86
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_206368120
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 12:20 schreef Fazz het volgende:
Hi, ik kom hier even binnen vallen met een vraag :+

Ik wil een nieuwe fietsttrainer kopen, een direct drive. Heb een paar jaar terug een trainer gekocht met roller en wil gewoon makkelijk tussen binnen & buiten kunnen switchen zonder band te vervangen.

De keuze is nu tussen de Tacx Neo 2T of de Elite Direto XR-T. Qua kosten een hele andere league, maar is de tacx dat ook waard? Zijn de specs echt zo veel beter?

Iemand een idee hierover of ervaring met deze trainers?
Waarom een van deze twee? Beetje appels met peren vergelijken. Of die Tacx het waard is lijkt mij o.a afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen
.
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:59:29 #87
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206368668
Team niet-schoonmaken bij gebruik van kettingwax. Alleen na regenritjes in het bos even de tuinslang erover, en wanneer de ketting weer droog is nieuwe wax aanbrengen.
Huilen dan.
pi_206368965
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 20:19 schreef Yankee het volgende:

[..]
Waarom een van deze twee? Beetje appels met peren vergelijken. Of die Tacx het waard is lijkt mij o.a afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen
Omdat ik m’n zinnen had gezet op de tacx en mijn vriend nu met die Elite op de proppen komt :P
Ik gebruikt Zwift voor trainingen in de winter, de vraag is dan idd hoe hoog de lat moet liggen. Met mooi/droog weer fiets ik liever buiten
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:28:31 #89
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206369097
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 21:21 schreef Fazz het volgende:

[..]
Omdat ik m’n zinnen had gezet op de tacx en mijn vriend nu met die Elite op de proppen komt :P
Ik gebruikt Zwift voor trainingen in de winter, de vraag is dan idd hoe hoog de lat moet liggen. Met mooi/droog weer fiets ik liever buiten
Als één van jullie relatief zwaar is of erg veel vermogen trapt kan ik me de NEO ofzo wel voorstellen.

Anders zou ik gaan voor een Kickr Core, Suito of Flux. Als je hem gewoon op zn plek laat staan en gaat Zwiften is dat echt ruim voldoende. Denk dat de Kickr Core het best geconstrueerd is van die 3, maar heb zelf de Suito (wel een keer vervangen door een gekke tik).
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:30:00 #90
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206369123
Mn tweedehands mountainbike moet weer nieuwe onderdelen hebben, nu is mn middenblad weer krom nadat ik die al een keer vervangen had.

Geen zin om daar 60 euro aan te betalen dus nu maar een goedkope nieuwe gekocht met Deore 12 speed *O*
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:42:22 #91
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_206369304
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 21:21 schreef Fazz het volgende:

[..]
Omdat ik m’n zinnen had gezet op de tacx en mijn vriend nu met die Elite op de proppen komt :P
Ik gebruikt Zwift voor trainingen in de winter, de vraag is dan idd hoe hoog de lat moet liggen. Met mooi/droog weer fiets ik liever buiten
Inmiddels vier jaar een Neo, bevalt mij nog steeds uitstekend. Gebruik ik ook alleen voor Zwift
.
pi_206369437
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 21:42 schreef Yankee het volgende:

[..]
Inmiddels vier jaar een Neo, bevalt mij nog steeds uitstekend. Gebruik ik ook alleen voor Zwift
Oh ik fiets daarmee ook de Elfstedentocht.
Vakman pur sang
pi_206373940
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 12:20 schreef Fazz het volgende:
Hi, ik kom hier even binnen vallen met een vraag :+

Ik wil een nieuwe fietsttrainer kopen, een direct drive. Heb een paar jaar terug een trainer gekocht met roller en wil gewoon makkelijk tussen binnen & buiten kunnen switchen zonder band te vervangen.

De keuze is nu tussen de Tacx Neo 2T of de Elite Direto XR-T. Qua kosten een hele andere league, maar is de tacx dat ook waard? Zijn de specs echt zo veel beter?

Iemand een idee hierover of ervaring met deze trainers?
Het hangt er inderdaad af wat je wil. Wil je realistisch bergpassen/steile heuvels beklimmen in andere indoor trainingsapps (Rouvy/Fullgaz) zoals de Mortirolo of de Angliru met percentages van 20% helling of wil je zware trainingen kunnen doen in zone 5 met wattages >1800 W, dan moet je die top trainers hebben.

Zo niet ga dan voor de midden klasse. Sinds kort heeft Zwift zelf de Zwift Hub waarmee je prima kan binnen fietsen (kijk even op http://www.zwift.com). Afgeleid van de Jet Black Volt trainer, die kan je ook in de plaats van de Hub kopen, Zwift heeft hier in alleen wat aanpassingen door gevoerd (eenvoudiger montage bv en komt met een cassette er bij).

Verder zijn bekend de Wahoo KickR Core of de Tacx NeoT. Met Elite ben ik niet zo bekend. De KickR Core heb ik zelf en bevalt uitstekend. Het mooie van de KickR Core is dat hij goed samen werkt met Wahoo producten zoals hun eigen Wahoo X productenpakket software (Wahoo SYSTM (was Sufferfest) en Wahoo RGT (was RGT)) en hun eigen apparaten zoals hun Element fiets computers waarmee je de trainer ook kan bedienen en kan veranderen in een spintrainer of gereden routes mee kan rijden (wel wat saaier zonder beeld).

Als je de luxe hebt van 2 fietsen kan je 1 in de trainer laten en de andere mee buiten fietsen.

Veel succes met oriënteren, hier nog een iets (oudere) (Zwift Hub was toen nog niet uit) YouTube link om je te helpen:
PS:
Doet mij denken, volgens mij is er geen indoor fietstrainer topic hier op FOK! zouden mensen hier dat zien zitten? Of vinden de mods dat het meer voor DIG/GAM is dan WLR?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  woensdag 19 oktober 2022 @ 16:03:59 #94
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206376039
Op je zolderkamer sporten zou op Fok! toch wel een eigen topic verdienen ja.

Lekker racen met zn allen :P
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206379231
haha wel leuk idee, kunnen we een Fok! Meet up doen :P

Dank voor de reacties, ik ga nog even alle opties langs en dan komende dagen de knoop doorhakken :s)
pi_206423446
Vanaf morgen een weekje heuvelrug (Woudenberg). De Gravel gaat mee, dus wie kan en wil even een paar mooie routes delen? Wegroutes zijn ook prima, ik hoef niet alleen off-road.

En mocht iemand het leuk vinden om samen een rondje te maken, dan houd ik mij aanbevolen. :)
  maandag 24 oktober 2022 @ 08:44:28 #97
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206429557
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
Vanaf morgen een weekje heuvelrug (Woudenberg). De Gravel gaat mee, dus wie kan en wil even een paar mooie routes delen? Wegroutes zijn ook prima, ik hoef niet alleen off-road.

En mocht iemand het leuk vinden om samen een rondje te maken, dan houd ik mij aanbevolen. :)
Misschien stukken van de Green Divide?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206429678
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 08:44 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Misschien stukken van de Green Divide?
Nog nooit van gehoord, maar ik zal eens kijken of ik daar iets mee kan. ^O^
  maandag 24 oktober 2022 @ 09:05:32 #99
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_206429707
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
Vanaf morgen een weekje heuvelrug (Woudenberg). De Gravel gaat mee, dus wie kan en wil even een paar mooie routes delen? Wegroutes zijn ook prima, ik hoef niet alleen off-road.

En mocht iemand het leuk vinden om samen een rondje te maken, dan houd ik mij aanbevolen. :)
Toevallig gister daar een ritje van 50km gedaan, gewoon eerlijk een route van komoot gejat.
linkje
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
  maandag 24 oktober 2022 @ 09:13:13 #100
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_206429753
En eentje voor op de weg
linkje
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_206429770
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
Vanaf morgen een weekje heuvelrug (Woudenberg). De Gravel gaat mee, dus wie kan en wil even een paar mooie routes delen? Wegroutes zijn ook prima, ik hoef niet alleen off-road.

En mocht iemand het leuk vinden om samen een rondje te maken, dan houd ik mij aanbevolen. :)
Je mag er altijd een paar van mijn strava pikken: de route van de Vreeswijk gravel raid kwam ook vlak langs Woudenberg. 50/50 weg & gravel.

https://www.strava.com/routes/15719333

M'n nieuwe werk is in Soesterberg, vlakbij Woudenberg. Kunnen vd week wel stukje samen op fietsen (jij op de racer en ik op de stadsfiets ;) )

En je moet eigenlijk ook wel een keer richting de Posbank vanuit daar.
https://www.strava.com/routes/4222519

Zelf even uitvogelen hoe je vanuit Woudenberg daar komt, kan mooi via Lunteren-Wekerom-Otterlo-Hoenderloo en om het park hoge veluwe of korter langs de N224
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_206429831
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 09:15 schreef Gripper het volgende:

[..]
Je mag er altijd een paar van mijn strava pikken: de route van de Vreeswijk gravel raid kwam ook vlak langs Woudenberg. 50/50 weg & gravel.

https://www.strava.com/routes/15719333

M'n nieuwe werk is in Soesterberg, vlakbij Woudenberg. Kunnen vd week wel stukje samen op fietsen (jij op de racer en ik op de stadsfiets ;) )
Haha, dat is ook een optie. :D
quote:
En je moet eigenlijk ook wel een keer richting de Posbank vanuit daar.
https://www.strava.com/routes/4222519

Zelf even uitvogelen hoe je vanuit Woudenberg daar komt, kan mooi via Lunteren-Wekerom-Otterlo-Hoenderloo en om het park hoge veluwe of korter langs de N224
En ik zal de routes markeren. ^O^

Edit:
De laatste link werkt niet, is dat een prive route?
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 01:26:01 #103
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_206439778
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 08:44 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Misschien stukken van de Green Divide?
Ik heb afgelopen zondag het tweede deel van die route gefietst. Bij Arnhem de route opgekomen en doorgefiets tot Zwolle. Erg tof en supermooie natuur. Het grootste gedeelte was me al wel bekend. Moet nu het eerste deel van de route nog eens doen.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 07:11:45 #104
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206439991
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 01:26 schreef No-P het volgende:

[..]
Ik heb afgelopen zondag het tweede deel van die route gefietst. Bij Arnhem de route opgekomen en doorgefiets tot Zwolle. Erg tof en supermooie natuur. Het grootste gedeelte was me al wel bekend. Moet nu het eerste deel van de route nog eens doen.
Kon dat gewoon? Is het Kroondomein niet afgesloten?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206440836
Iemand uit deze chat die volgend jaar bij sportklasse of amateurs gaat koersen? Ik wil graag deze winter gericht trainen met zwift en vraag me af hoe jullie dat aanpakken
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:19:27 #106
545 dop
:copyright: dop
pi_206440967
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 10:03 schreef Afhaalchinees het volgende:
Iemand uit deze chat die volgend jaar bij sportklasse of amateurs gaat koersen? Ik wil graag deze winter gericht trainen met zwift en vraag me af hoe jullie dat aanpakken
pro tip zo min mogelijk zwiften en lekker buiten fietsen.
als je tijd hebt gewoon lekker uren maken en genieten, als niet intervallen en blokjes.
Zwift kun je enkel zien als een aanvulling op je training, maar is geen startpunt. (persoonlijke mening)

[ Bericht 6% gewijzigd door dop op 25-10-2022 10:26:06 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_206441359
Ik kan me wel voorstellen dat je in de winter af en toe Zwift als aanvulling doet, omdat intervallen toch wat lastiger zijn op natte en donkere wegen. Maar de vraag is inderdaad wel hoeveel intervallen je in de winter moet doen, je kunt het seizoen ook gebruiken om goed aan de basis te werken, krachttraining, zone 2 duurtrainingen zoals de trainer van Pogi aanbeveelt, en wellicht wat mtb-en of crossen voor de behendigheid en intensiteit.
Zwift heeft ook wel trainingsschema's toch? Bijvoorbeeld je FTP verbeteren in 8 weken. Ik kan me voorstellen dat dat leuk is als aanvulling, hoewel die schema's er wel vaak vanuit gaan dat je 3-4 keer per week gaat zwiften :x
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:51:51 #108
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_206441981
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 07:11 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Kon dat gewoon? Is het Kroondomein niet afgesloten?
Klopt, er is een alternatieve route gemaakt voor de periode dat het Kroondomein is afgesloten; de Brown Divide. Die route heb ik gevolgd.

[ Bericht 0% gewijzigd door No-P op 25-10-2022 11:52:33 (.) ]
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_206445936
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 11:00 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat je in de winter af en toe Zwift als aanvulling doet, omdat intervallen toch wat lastiger zijn op natte en donkere wegen. Maar de vraag is inderdaad wel hoeveel intervallen je in de winter moet doen, je kunt het seizoen ook gebruiken om goed aan de basis te werken, krachttraining, zone 2 duurtrainingen zoals de trainer van Pogi aanbeveelt, en wellicht wat mtb-en of crossen voor de behendigheid en intensiteit.
Zwift heeft ook wel trainingsschema's toch? Bijvoorbeeld je FTP verbeteren in 8 weken. Ik kan me voorstellen dat dat leuk is als aanvulling, hoewel die schema's er wel vaak vanuit gaan dat je 3-4 keer per week gaat zwiften :x
Uiteraard fiets is het liefst buiten. Wat ik wel mooi aan zwift vind is dat je heel regelmatig en gericht kunt trainen, helemaal als het vroeg donker is en/of slecht weer.

Ik heb vorige 2 seizoenen gehad dat ik niet top de winter uit kwam en voordat ik een beetje lekker meedraaide op trainingskoersen was het alweer mei/juni dus ik vraag me af hoe mensen in dit topic dat doen
pi_206446224
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 19:08 schreef Afhaalchinees het volgende:

[..]
Uiteraard fiets is het liefst buiten. Wat ik wel mooi aan zwift vind is dat je heel regelmatig en gericht kunt trainen, helemaal als het vroeg donker is en/of slecht weer.

Ik heb vorige 2 seizoenen gehad dat ik niet top de winter uit kwam en voordat ik een beetje lekker meedraaide op trainingskoersen was het alweer mei/juni dus ik vraag me af hoe mensen in dit topic dat doen
Zwift vervangt buiten totaal niet, je moet je stuurkunsten bijhouden en de buitencondities wennen, anders is het helemaal niks met zo’n koers.
Vakman pur sang
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:34:32 #111
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206446297
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 10:03 schreef Afhaalchinees het volgende:
Iemand uit deze chat die volgend jaar bij sportklasse of amateurs gaat koersen? Ik wil graag deze winter gericht trainen met zwift en vraag me af hoe jullie dat aanpakken
Denk dat je op Zwift prima tempo of VO2 max trainingen kan doen als aanvulling op rustige duur buiten.

Of lekker mountainbiken natuurlijk, maar ik vind Zwift ook top
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206446705
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 19:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
stuurkunsten bijhouden
Hoe train je dit in de winter?
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:56:49 #113
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206446719
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 19:56 schreef Afhaalchinees het volgende:

[..]
Hoe train je dit in de winter?
Fietsen
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206446721
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 19:56 schreef Afhaalchinees het volgende:

[..]
Hoe train je dit in de winter?
Op de crosser.
Vakman pur sang
pi_206446733
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 19:56 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Fietsen
Mtb-en.
Aldus.
pi_206449273
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 19:08 schreef Afhaalchinees het volgende:

[..]
Uiteraard fiets is het liefst buiten. Wat ik wel mooi aan zwift vind is dat je heel regelmatig en gericht kunt trainen, helemaal als het vroeg donker is en/of slecht weer.

Ik heb vorige 2 seizoenen gehad dat ik niet top de winter uit kwam en voordat ik een beetje lekker meedraaide op trainingskoersen was het alweer mei/juni dus ik vraag me af hoe mensen in dit topic dat doen
Zoveel mogelijk uren maken en zoveel mogelijk variëren. Ik probeer altijd 1 a 2 lange duurritten per week te maken, rij cyclocross wedstrijdjes (liefst op de fiets heen en terug), veldtoertochten en zit als het slecht weer is of ik weinig tijd heb regelmatig op Zwift. Van alles wat dus, om het leuk te houden.

Vorig jaar ben ik in januari nog een weekje naar Spanje geweest. Ga ik dit jaar denk ik niet doen. En verder rij ik vanaf februari alweer wat trainingskoersen. Ik heb wel het idee dat het algehele niveau hoger is geworden sinds Zwift.
pi_206449384
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 19:56 schreef Afhaalchinees het volgende:

[..]
Hoe train je dit in de winter?
Op de racer. Het is niet zo dat er 2 maanden lang een dik pak sneeuw of ijs ligt. :)
  FOK!fotograaf woensdag 26 oktober 2022 @ 06:36:05 #118
73911 ultra_ivo
pi_206450271
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 19:56 schreef Afhaalchinees het volgende:

[..]
Hoe train je dit in de winter?
Minimaal 1x per maand een 200 en verder nog wat kortere ritjes.
pi_206455053
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 10:03 schreef Afhaalchinees het volgende:
Iemand uit deze chat die volgend jaar bij sportklasse of amateurs gaat koersen? Ik wil graag deze winter gericht trainen met zwift en vraag me af hoe jullie dat aanpakken
Zwift is geen trainingstool, als je gericht wilt trainen, gebruik TrainerRoad of Join.
pi_206455334
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 06:36 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Minimaal 1x per maand een 200 en verder nog wat kortere ritjes.
Denk dat je beter een duurtriaining niet zo lang doet en zorgt dat je 2-3 volgas kunt.
Voor de koersjes rijders is 200 overbodig en teveel afzien in de winter. Vind ik.
Vakman pur sang
  woensdag 26 oktober 2022 @ 16:23:07 #121
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206455523
Mijn knie verdraagt geen lange fietsbroeken, en ik zie het niet zitten om uren binnen te fietsen dus van lange duurtrainingen komt in de winter weinig terecht. In de praktijk komt het erop neer dat ik in een doorsnee winterweek 's avonds na het werk 2 binnen-trainingen doe (sweetspot en VO2max), dan afhankelijk van het weer binnen of buiten één wat langere threshold-training, en 1 of 2 keer per week de MTB uitlaat waarbij het weer en de kwaliteit van m'n benen de duur en intensiteit bepalen.

Al met al wat meer hoog-intensief dan optimaal zou zijn, maar voor mij werkt dit redelijk en fietsplezier is ook wat waard.
Huilen dan.
pi_206455609
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 16:23 schreef Isdatzo het volgende:
Mijn knie verdraagt geen lange fietsbroeken, ...
Aldus.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 16:34:57 #123
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_206455618
quote:
5s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 16:33 schreef Z het volgende:

[..]

Kan er best een gat uit knippen.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 16:37:34 #124
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206455645
quote:
5s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 16:33 schreef Z het volgende:

[..]

Patellofemoraal pijnsyndroom.
Huilen dan.
pi_206455668
Toestanden.
Aldus.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 16:50:29 #126
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206455774
En of.
Huilen dan.
pi_206455777
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 16:23 schreef Isdatzo het volgende:
Mijn knie verdraagt geen lange fietsbroeken, en ik zie het niet zitten om uren binnen te fietsen dus van lange duurtrainingen komt in de winter weinig terecht. In de praktijk komt het erop neer dat ik in een doorsnee winterweek 's avonds na het werk 2 binnen-trainingen doe (sweetspot en VO2max), dan afhankelijk van het weer binnen of buiten één wat langere threshold-training, en 1 of 2 keer per week de MTB uitlaat waarbij het weer en de kwaliteit van m'n benen de duur en intensiteit bepalen.

Al met al wat meer hoog-intensief dan optimaal zou zijn, maar voor mij werkt dit redelijk en fietsplezier is ook wat waard.
Beenstukken ook geen optie? Ik vind lange fietsbroeken ook niet fijn voor mijn knieen, maar beenstukken gaat goed!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_206455842
Ik hou van lange broeken. Verbergen ook goed mijn harige benen.
Aldus.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 17:00:16 #129
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206455914
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 16:50 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Beenstukken ook geen optie? Ik vind lange fietsbroeken ook niet fijn voor mijn knieen, maar beenstukken gaat goed!
Geprobeerd, maar niet echt een succes. Ik heb een paar jaar geleden wel een super rare broek gekocht met allemaal ritsen boven, onder, en aan beide zijden naast de knie en dat werkt op zich wel redelijk om de druk op de knieschijf te verminderen. Dat ding werkt voor mij nog het beste, maar ideaal is het ook niet. Heb me er maar gewoon bij neergelegd bij lange broek nodig = no go. Gelukkig ben ik niet echt een koukleum, dus ook met vorst kan ik prima buiten fietsen met een korte broek mits ik de intensiteit hoog houd (zeker in het bos). Lange duurritten vallen dan wel af, dat is dan maar zo.
Huilen dan.
pi_206456051
En lange sokken of van die hoge overschoenen (spatzwear)?
Aldus.
  FOK!fotograaf woensdag 26 oktober 2022 @ 19:15:08 #131
73911 ultra_ivo
pi_206457375
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 16:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Denk dat je beter een duurtriaining niet zo lang doet en zorgt dat je 2-3 volgas kunt.
Voor de koersjes rijders is 200 overbodig en teveel afzien in de winter. Vind ik.
Voor brevetten rijden zijn 200km ritten in de winter dan weer wel een goede training. We koersen niet allemaal ;).
pi_206460391
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 17:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Geprobeerd, maar niet echt een succes. Ik heb een paar jaar geleden wel een super rare broek gekocht met allemaal ritsen boven, onder, en aan beide zijden naast de knie en dat werkt op zich wel redelijk om de druk op de knieschijf te verminderen. Dat ding werkt voor mij nog het beste, maar ideaal is het ook niet. Heb me er maar gewoon bij neergelegd bij lange broek nodig = no go. Gelukkig ben ik niet echt een koukleum, dus ook met vorst kan ik prima buiten fietsen met een korte broek mits ik de intensiteit hoog houd (zeker in het bos). Lange duurritten vallen dan wel af, dat is dan maar zo.
Probeer eens merino been(/knie) stukken.
Ik ben ook niet echt van lange broeken of beenstukken die je kuiten afknellen.
  zondag 6 november 2022 @ 18:47:30 #133
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206581345
@KolonelBroodje , had jij nou een tip over hoe je makkelijk een Canyon kon scoren? Iets met de URL?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206582301
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 18:47 schreef Fretwork het volgende:
@:KolonelBroodje , had jij nou een tip over hoe je makkelijk een Canyon kon scoren? Iets met de URL?
Ja dat werkte begin van het jaar wel maar zie nu zo snel geen verschil als ik het linkje achter een fiets plak. Er blijft nu "binnenkort" of "uitverkocht" staan helaas.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 11:54 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]
De meesten zijn nog steeds wel leverbaar met een "trucje"

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 6 november 2022 @ 20:01:48 #135
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206582473
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 19:48 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]
Ja dat werkte begin van het jaar wel maar zie nu zo snel geen verschil als ik het linkje achter een fiets plak. Er blijft nu "binnenkort" of "uitverkocht" staan helaas.
[..]

Thanks!
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  FOK!fotograaf maandag 7 november 2022 @ 20:25:12 #136
73911 ultra_ivo
pi_206594785
Afgelopen zaterdag het eerste brevet van het nieuwe seizoen gereden, een 200 uit Dronten. En omdat het het nieuwe seizoen is telt deze gelijk voor de kwalificatie voor Parijs-Brest-Parijs. 1e gelukt, nog 3 te gaan.
  dinsdag 8 november 2022 @ 10:05:39 #137
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206599468
Iemand nog enig idee hoe laat die Fransen normaal de tickets voor de Marmotte opengooien?

Wat een onduidelijke organisatie :P
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  dinsdag 8 november 2022 @ 12:05:22 #138
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206600647
#open

Dat wordt pijn lijden over 229 dagen

[ Bericht 82% gewijzigd door Fretwork op 08-11-2022 13:21:36 ]
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  FOK!fotograaf dinsdag 8 november 2022 @ 19:49:18 #139
73911 ultra_ivo
pi_206606140
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2022 12:05 schreef Fretwork het volgende:
#open

Dat wordt pijn lijden over 229 dagen
Gewoon goed trainen
  dinsdag 8 november 2022 @ 22:21:38 #140
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206608619
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 19:49 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Gewoon goed trainen
Oh ja, komt helemaal goed hoor. Beetje serieus aanpakken en met een goede conditie de winter uit
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206614666
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 18:47 schreef Fretwork het volgende:
@:KolonelBroodje , had jij nou een tip over hoe je makkelijk een Canyon kon scoren? Iets met de URL?
Werkt dat ook bij Giant? Order zou pas op 1 december geplaatst kunnen worden. :')
  donderdag 10 november 2022 @ 12:57:19 #142
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206623951
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 16:16 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Werkt dat ook bij Giant? Order zou pas op 1 december geplaatst kunnen worden. :')
Dat niet, die vriend heeft uiteindelijk een nieuwe Cube besteld met 105 di2
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 10 november 2022 @ 13:54:40 #143
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206624521
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 10:05 schreef Fretwork het volgende:
Iemand nog enig idee hoe laat die Fransen normaal de tickets voor de Marmotte opengooien?

Wat een onduidelijke organisatie :P
Waarom meteen op dag 1 willen inschrijven dan? Ik dacht dat afgelopen jaar je nog vrij laat kon inschrijven toch?

Overigens ga ik ook meedoen denk ik. Dit jaar de Trois Ballon gedaan. Volgend jaar maar de Marmotte dan. :P
pi_206625034
quote:
7s.gif Op donderdag 10 november 2022 13:54 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Waarom meteen op dag 1 willen inschrijven dan? Ik dacht dat afgelopen jaar je nog vrij laat kon inschrijven toch?

Overigens ga ik ook meedoen denk ik. Dit jaar de Trois Ballon gedaan. Volgend jaar maar de Marmotte dan. :P
Ik ga met een groepje naar de Schleck Granfondo op 3 juni en met potlood staat de Marmotte op 25 juni nu ook in de agenda.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 10 november 2022 @ 15:42:38 #145
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206625823
quote:
7s.gif Op donderdag 10 november 2022 13:54 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Waarom meteen op dag 1 willen inschrijven dan? Ik dacht dat afgelopen jaar je nog vrij laat kon inschrijven toch?

Overigens ga ik ook meedoen denk ik. Dit jaar de Trois Ballon gedaan. Volgend jaar maar de Marmotte dan. :P
Er zijn wel jaren geweest dat het hard ging. En al helemaal als je ook je accomodatie wil boeken.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 10 november 2022 @ 16:42:49 #146
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206626461
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 15:42 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Er zijn wel jaren geweest dat het hard ging. En al helemaal als je ook je accomodatie wil boeken.
Ja, dat klopt wel. Ik ga overigens via TUI boeken. Lekker basic, maar ik ga alleen en hoef niet een week lang daar te zitten wat je vaak bij die andere arrangementen wel hebt.
  donderdag 10 november 2022 @ 20:54:26 #147
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206629817
quote:
7s.gif Op donderdag 10 november 2022 16:42 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ja, dat klopt wel. Ik ga overigens via TUI boeken. Lekker basic, maar ik ga alleen en hoef niet een week lang daar te zitten wat je vaak bij die andere arrangementen wel hebt.
Wij gaan op de camping :p
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  vrijdag 18 november 2022 @ 09:06:26 #148
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206716750
Heeft iemand hier inzicht in zn vermogen op de mountainbike? Ben benieuwd hoe dat zich verhoudt t.o.v. hartslag als je het vergelijkt met wielrennen. Bij mountainbiken zit mn hartslag vaak veel hoger, ook logisch, maar ben benieuwd in welke mate dat vermogens zijn of enkel de rest van het lichaam dat meer moet doen.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206800258
Mijn Fulcrum Racing Zero achterwiel liep niet meer zo lekker dus ik wilde de lagers vervangen. Eerst de as uit elkaar gehaald en tot mijn verrassing zitten er geen gesealde lagers in maar een soort van open systeem. De kogels zitten er (bij elkaar gehouden door een plastic frame) los in. Nieuwe (ceramische) lagers zijn me te duur, het wiel is oud, ik wil er nog 1 winter op rijden. Dus heb ik alles schoon gemaakt en weer opgebouwd. De lagers lekker in het lagervet gezet. Maar heel super lijkt het niet te lopen (wel veel beter dan het was). Zijn de kogels kan versleten dat het niet meer soepel draait? Moet je dit systeem op een bepaalde manier smeren? Doe ik iets verkeerd? In de freehub zitten wel gesealde lagers. Die heb ik vervangen.
Aldus.
  donderdag 24 november 2022 @ 10:48:24 #150
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206800407
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 09:06 schreef Fretwork het volgende:
Heeft iemand hier inzicht in zn vermogen op de mountainbike?
Ja.
quote:
Ben benieuwd hoe dat zich verhoudt t.o.v. hartslag als je het vergelijkt met wielrennen. Bij mountainbiken zit mn hartslag vaak veel hoger, ook logisch, maar ben benieuwd in welke mate dat vermogens zijn of enkel de rest van het lichaam dat meer moet doen.
Dat laatste. Bij een vergelijkbaar gemiddeld vermogen ligt m'n hartslag op de MTB zo'n 10 slagen hoger.
Huilen dan.
pi_206803121
Iemand ervaring met MAAP of Rapha kleding, zijn het de hoge prijzen waard? Zelfs nu met de BF kortingen?
BlaBlaBla
  donderdag 24 november 2022 @ 15:24:41 #152
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206803763
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 14:22 schreef Soldier2000 het volgende:
Iemand ervaring met MAAP of Rapha kleding, zijn het de hoge prijzen waard? Zelfs nu met de BF kortingen?
Ervaring met Rapha broek, mooie stoffen maar niet per se over de pasvorm te spreken (strak bij de zak).
Qua broek blijf ik toch het meest fan van Castelli met de Progretto x2 zeem, en overweeg een Assos broek te kopen.

Qua luxere kleding: fan van Isadore
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206803778
Ik heb een MAAP long-sleeve wintertrui. Dat is een uitstekend kledingstuk. Gekocht in de sale want het is wel allemaal wat prijzig. Met Rapha heb ik geen ervaring. Ik heb het idee dat MAAP een beetje het nieuwe Rapha is qua populariteit.
Aldus.
pi_206809743
quote:
2s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:29 schreef Z het volgende:
Mijn Fulcrum Racing Zero achterwiel liep niet meer zo lekker dus ik wilde de lagers vervangen. Eerst de as uit elkaar gehaald en tot mijn verrassing zitten er geen gesealde lagers in maar een soort van open systeem. De kogels zitten er (bij elkaar gehouden door een plastic frame) los in. Nieuwe (ceramische) lagers zijn me te duur, het wiel is oud, ik wil er nog 1 winter op rijden. Dus heb ik alles schoon gemaakt en weer opgebouwd. De lagers lekker in het lagervet gezet. Maar heel super lijkt het niet te lopen (wel veel beter dan het was). Zijn de kogels kan versleten dat het niet meer soepel draait? Moet je dit systeem op een bepaalde manier smeren? Doe ik iets verkeerd? In de freehub zitten wel gesealde lagers. Die heb ik vervangen.
Nieuwe kogels en nieuwe conus doet wonderen. Ik heb dat onlangs bij de wielen van m’n crosser gedaan. Daar zitten Shimano XT naven in. Na 6 jaar was de body wel redelijk gaar en de rest eigenlijk ook wel. Heb toen twee nieuwe naven gekocht en het binnenwerk overgezet. Het is weer als nieuw nu!
pi_206809797
Ik dacht trouwens altijd dat er gewone lagers in alle fulcrum wielen zaten.
pi_206811204
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 22:20 schreef Tommeke het volgende:
Ik dacht trouwens altijd dat er gewone lagers in alle fulcrum wielen zaten.
Ik ook maar het zijn deze:
https://www.tradeinn.com/(...)eenheden/138982689/p .
Aldus.
pi_206811229
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2022 06:36 schreef Z het volgende:

[..]
Ik ook maar het zijn deze:
https://www.tradeinn.com/(...)eenheden/138982689/p .
Ik ben daar geen fan van. Industrielagers zijn zoveel makkelijker qua onderhoud. Je ramt er gewoon een nieuwe in.
pi_206811634
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 06:56 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Ik ben daar geen fan van. Industrielagers zijn zoveel makkelijker qua onderhoud. Je ramt er gewoon een nieuwe in.
Ik ook niet. Ik zie het voordeel ook niet t.o.v. industrielagers. Ze zijn per stuk ook duurder dan wat ik voor het wiel betaald heb.
Aldus.
pi_206825427
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2022 08:44 schreef Z het volgende:

[..]
Ik ook niet. Ik zie het voordeel ook niet t.o.v. industrielagers. Ze zijn per stuk ook duurder dan wat ik voor het wiel betaald heb.
En dan dat geklooi met afstellen… Echt onhandig allemaal!
  FOK!fotograaf zaterdag 26 november 2022 @ 07:45:56 #160
73911 ultra_ivo
pi_206825517
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2022 08:44 schreef Z het volgende:

[..]
Ik ook niet. Ik zie het voordeel ook niet t.o.v. industrielagers. Ze zijn per stuk ook duurder dan wat ik voor het wiel betaald heb.
Dan heb je op de verkeerde plek gekocht. Ik ging gewoon altijd naar het Kogellagerhuis, voor de prijs van een binnenband had ik een setje industrielagers van goede kwaliteit.
pi_206825606
Die industrielagers zijn prima te betalen. Die ceramische open lagers zijn prijzig.
Aldus.
pi_206832431
Zelfs het speciaal keramische vet is bizar duur
everyone's a critic...
even you ! !
pi_206832547
Ik wist niet dat dat bestond.
Aldus.
  FOK!fotograaf zondag 27 november 2022 @ 10:52:09 #164
73911 ultra_ivo
pi_206837485
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 november 2022 08:33 schreef Z het volgende:
Die industrielagers zijn prima te betalen. Die ceramische open lagers zijn prijzig.
In een aantal steden kom je nog oude suppliers tegen. En dan niet online, maar zo'n stoffige winkel met een oude man in stofjas die op een ladder klimt om de juiste lagers uit een bakje te pakken. Vaak voor minder dan de verzendkosten van een online bestelling.
  zondag 27 november 2022 @ 11:22:13 #165
545 dop
:copyright: dop
pi_206837791
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 19:50 schreef the_critic het volgende:
Zelfs het speciaal keramische vet is bizar duur
Dat is dan ook niet bedoeld voor je fiets.
Meer bedoeld voor smering in een warme omgeving.
Keramische lagers zijn overigens ook meer een gimmick op de fiets.
Ook niet echt het ideale toepassings gebied.

Lagers in een fiets zijn een beetje apart geval, want relatief lage omwenteling snelheid, lage temperatuur en ongelijkmatige belasting.

[ Bericht 9% gewijzigd door dop op 27-11-2022 11:34:08 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_206842346
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2022 11:22 schreef dop het volgende:

[..]
Dat is dan ook niet bedoeld voor je fiets.
Meer bedoeld voor smering in een warme omgeving.
Keramische lagers zijn overigens ook meer een gimmick op de fiets.
Ook niet echt het ideale toepassings gebied.

Lagers in een fiets zijn een beetje apart geval, want relatief lage omwenteling snelheid, lage temperatuur en ongelijkmatige belasting.

Dat vet moet in je keramische lagers (mijn oude set fulcrum red bijv)..
everyone's a critic...
even you ! !
  zondag 27 november 2022 @ 16:34:19 #167
545 dop
:copyright: dop
pi_206842948
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 15:52 schreef the_critic het volgende:

[..]
Dat vet moet in je keramische lagers (mijn oude set fulcrum red bijv)..
het idee van ceramische lagers is juist dat ze een zeer lage, tot geen smering nodig hebben. geen idee wat fulcrum gebruikt, maar een vet doet het belangrijkste voordeel (lage rolweerstand) juist te niet.
even daar gelaten dat er natuurlijk allerlei magische formules zijn die allemaal het beste beloven.
door de vele marketing beloftes is het best verwarrend allemaal.
zelfs voor iemand die een behoorlijk ruime technische achtergrond heeft ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door dop op 27-11-2022 16:45:15 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_206853103
Kleine disclaimer.. Ik praat gewoon mijn fietsenmaker na, toen hij mijn fulcrum wielen ging servicen.:)
everyone's a critic...
even you ! !
  maandag 28 november 2022 @ 18:37:34 #169
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_206858001
Goeienavond...Ik ben hier lang niet geweest, door omstandigheden niet zo veel kunnen fietsen. Maar vroegah zat hier best veel technbische kennis, dus ik probeer het maar:
Voor iemand in Rusland wil ik iets leuks kopen, en het is een fietser. Door de boycot zijn ook fietsonderdelen niet zo goed te krijgen, dus ik hoop hem daar een dienst mee te bewijzen. Hij heeft een Jamis Komodo MTB uit 2014. Z'n engels is niet zo goed, dus hij heeft 'dat ding dat het versnellingsaparaat aan de fiets vasthoud' nodig. Ik denk dat ie de bracket bedoelt waarmee de achterderaileur aan het frame zit, het paarse dingetje in de foto.

Maar hoe heet zo'n ding ook al weer precies? :? :? :? Anders is het niet te bestellen. En kent iemand het merk, zijn de onderdelen in nederland een beetje te krijgen?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_206858268
Pad. Of derailleurhanger. Ik ken het merk. Vaak zijn padjes specifiek voor een fiets.
Aldus.
  dinsdag 29 november 2022 @ 09:22:15 #171
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_206863724
Hij heeft een 'fantastische' foto gestuurd...wat is de best MTB winkel in de buurt van Hillversum, iemand een tip? Ga ik daar anders dit weekend maar even deze foto laten zien...

Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_206863732
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 09:22 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Hij heeft een 'fantastische' foto gestuurd...wat is de best MTB winkel in de buurt van Hillversum, iemand een tip? Ga ik daar anders dit weekend maar even deze foto laten zien...

[ afbeelding ]
Hej Captain! Je leeft!

Rijwielpaleis Bilthoven natuurlijk
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 29 november 2022 @ 09:26:00 #173
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_206863743
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 09:23 schreef Gripper het volgende:

[..]
Hej Captain! Je leeft!

Rijwielpaleis Bilthoven natuurlijk
Jazeker! Fiets alleen wat minder, en daarom niet hier, dus ik heb mn goede voornemen voor 2023 al klaar B-)
Bilthoven wordt het dan, bedankt voor de tip!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_206864737
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 09:22 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Hij heeft een 'fantastische' foto gestuurd...wat is de best MTB winkel in de buurt van Hillversum, iemand een tip? Ga ik daar anders dit weekend maar even deze foto laten zien...

[ afbeelding ]
Ziet er niet uit als een standaard padje idd. Suc6!
pi_206867225
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 09:23 schreef Gripper het volgende:

[..]
Hej Captain! Je leeft!

Rijwielpaleis Bilthoven natuurlijk
Ik maar hopen dat ie lekkere wijven zou posten.
  woensdag 30 november 2022 @ 07:54:17 #176
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206877267
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 09:22 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Hij heeft een 'fantastische' foto gestuurd...wat is de best MTB winkel in de buurt van Hillversum, iemand een tip? Ga ik daar anders dit weekend maar even deze foto laten zien...

[ afbeelding ]
Hi CapFap, weet je zeker dat deze foto van de zijne is?

Ik kom dit tegen:

https://derailleurhanger.com/product/derailleur-hanger-105/
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_206877488
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 15:10 schreef muzas het volgende:

[..]
Ik maar hopen dat ie lekkere wijven zou posten.
Misschien wil ie vrijdagmiddag rond 14.00 nog even terugkomen voor die belangrijke bijdrage ;) @Captain_Fabulous
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  FOK!fotograaf woensdag 30 november 2022 @ 17:44:10 #178
145146 Andyy
pi_206883371
Zoek warme armwarmers voor bij m'n (oude) gabba, de nieuwe Nanoflex zijn dunner dan de oude Nanoflex. Iemand aanbevelingen?
  woensdag 30 november 2022 @ 18:32:36 #179
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206883958
quote:
6s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:44 schreef Andyy het volgende:
Zoek warme armwarmers voor bij m'n (oude) gabba, de nieuwe Nanoflex zijn dunner dan de oude Nanoflex. Iemand aanbevelingen?
Ik heb van die GORE dingen, die zijn ook van Gore Tex Infinium gemaakt net zoals de nieuwe Perfetto/Gabba's
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 30 november 2022 @ 18:44:13 #180
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206884061
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_206884488
Ja toestanden.
Aldus.
pi_206887919
quote:
Tegen een vrachtwagen heb je weinig te vertellen. :{
pi_206888164
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 18:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Goeienavond...Ik ben hier lang niet geweest, door omstandigheden niet zo veel kunnen fietsen. Maar vroegah zat hier best veel technbische kennis, dus ik probeer het maar:
Voor iemand in Rusland wil ik iets leuks kopen, en het is een fietser. Door de boycot zijn ook fietsonderdelen niet zo goed te krijgen, dus ik hoop hem daar een dienst mee te bewijzen. Hij heeft een Jamis Komodo MTB uit 2014. Z'n engels is niet zo goed, dus hij heeft 'dat ding dat het versnellingsaparaat aan de fiets vasthoud' nodig. Ik denk dat ie de bracket bedoelt waarmee de achterderaileur aan het frame zit, het paarse dingetje in de foto.
[ afbeelding ]
Maar hoe heet zo'n ding ook al weer precies? :? :? :? Anders is het niet te bestellen. En kent iemand het merk, zijn de onderdelen in nederland een beetje te krijgen?
Iemand uit Rusland zeg je? Stuur hem een handgranaat.
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 30 november 2022 @ 23:21:17 #184
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_206888475
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:38 schreef Patroon het volgende:

[..]
Iemand uit Rusland zeg je? Stuur hem een handgranaat.
Rustaaaagh
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 1 december 2022 @ 10:01:16 #185
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_206890105
quote:
6s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:44 schreef Andyy het volgende:
Zoek warme armwarmers voor bij m'n (oude) gabba, de nieuwe Nanoflex zijn dunner dan de oude Nanoflex. Iemand aanbevelingen?
Sportfull Fiandre? ik heb daar een broek en beenstukken van en ben daar wel over te spreken
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
  donderdag 1 december 2022 @ 20:11:12 #186
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_206898618
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 10:01 schreef TradeMarkie het volgende:

[..]
Sportfull Fiandre? ik heb daar een broek en beenstukken van en ben daar wel over te spreken
Ja die zijn fijn
.
pi_206923647
Vanochtend voor het eerst meegedaan aan een cross :D was wel even zoeken naar mijn behendigheid, ik heb al 2 maanden niet buiten gefietst, oeps.. en goed weg komen bij de start lukt me ook nog niet. Maar alles bij elkaar ging het wel beter dan verwacht en was het leuk! Een keertje gevallen maar zonder erg. Ik was best wel zenuwachtig maar durfde uiteindelijk toch alles te rijden..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  FOK!fotograaf zondag 4 december 2022 @ 23:51:59 #188
145146 Andyy
pi_206946609
Heb de Fiandre armstukken gehaald. Net ook GP5000S tubeless bandjes erop gezet, nu nog nieuwe ketting en nieuwe kabels en hij is prima voor volgend jaar. Bij het opbouwen de goedkoopste kabels erop gezet, gaat toch wel redelijk stroef nu. Hebben jullie ook tips om kabels door een frame te trekken? Geen zin in het gedoe weer
  maandag 5 december 2022 @ 05:40:07 #189
545 dop
:copyright: dop
pi_206947087
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:14 schreef La_Tramposa het volgende:
Vanochtend voor het eerst meegedaan aan een cross :D was wel even zoeken naar mijn behendigheid, ik heb al 2 maanden niet buiten gefietst, oeps.. en goed weg komen bij de start lukt me ook nog niet. Maar alles bij elkaar ging het wel beter dan verwacht en was het leuk! Een keertje gevallen maar zonder erg. Ik was best wel zenuwachtig maar durfde uiteindelijk toch alles te rijden..
gokje ,
wtos delft.achter de ikea
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 5 december 2022 @ 14:25:41 #190
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_206951714
Iemand ervaring met Spinningfietsen icm Zwift...
pi_206953495
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 14:25 schreef mrPanerai het volgende:
Iemand ervaring met Spinningfietsen icm Zwift...
Bedoel je van die fietsen met zo'n draaiknop? Lijkt me niet dat dat werkt, het idee van Zwift is juist dat de weerstand wordt aangepast afhankelijk van het parcours en het peloton..

Hierbij wel genoteerd dat ik denk ik al 6 jaar niet op een spinningfiets heb gezeten, dus wellicht zijn ze erg veranderd..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  maandag 5 december 2022 @ 19:00:14 #192
545 dop
:copyright: dop
pi_206956368
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 16:40 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Bedoel je van die fietsen met zo'n draaiknop? Lijkt me niet dat dat werkt, het idee van Zwift is juist dat de weerstand wordt aangepast afhankelijk van het parcours en het peloton..

Hierbij wel genoteerd dat ik denk ik al 6 jaar niet op een spinningfiets heb gezeten, dus wellicht zijn ze erg veranderd..
er schijnen fitnesfietsen/ spinningfietsen te zijn die vermogens data kunnen bijhouden en delen via bluetooth, en zo doende dus ook gekoppeld kunnen worden aan zwift.
verast me niet maar gelukkig ook geen enkele ervaring meer ;)
zou dus ook niet weten welke en hoe het verder werkt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 5 december 2022 @ 23:06:54 #193
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_206961146
Ik kwam deze tegen
https://www.virtufit.nl/p(...)-2-0i-spinningfiets/

Kost ongeveer even veel als een indoor trainer maar mijn fiets staat niet bij mijn woning dus dat leek me wel handig.
pi_206962186
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 15:14 schreef La_Tramposa het volgende:
Vanochtend voor het eerst meegedaan aan een cross :D was wel even zoeken naar mijn behendigheid, ik heb al 2 maanden niet buiten gefietst, oeps.. en goed weg komen bij de start lukt me ook nog niet. Maar alles bij elkaar ging het wel beter dan verwacht en was het leuk! Een keertje gevallen maar zonder erg. Ik was best wel zenuwachtig maar durfde uiteindelijk toch alles te rijden..
Leuk om te doen hè? Ik heb dit weekend ook eentje gereden. Natuurlijk ging het best redelijk, totdat ik na twee ronden al op m’n plaat ging :D

Fysiek wil het allemaal wel, maar ik ben zo slecht in draaien en keren :')
pi_206974027
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 23:06 schreef mrPanerai het volgende:
Ik kwam deze tegen
https://www.virtufit.nl/p(...)-2-0i-spinningfiets/

Kost ongeveer even veel als een indoor trainer maar mijn fiets staat niet bij mijn woning dus dat leek me wel handig.
Staat bij..
Let op: Bij het op- of afgaan van een helling past Zwift de weerstand niet aan.

Dus je gaat wel vooruit, maar je zult zelf steeds je weerstand moeten regelen. Erg duur grapje mijns inziens. Beter een direct drive nemen en goedkope tweedehands fiets opzetten dan
everyone's a critic...
even you ! !
  woensdag 7 december 2022 @ 15:42:29 #196
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_206983038
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:38 schreef Patroon het volgende:

[..]
Iemand uit Rusland zeg je? Stuur hem een handgranaat.
Niet elke Rus is voor deze oorlog...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_206983268
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 15:42 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]
Niet elke Rus is voor deze oorlog...
Nou laat ze met zn allen die kliek uit het kremlin trekken dan.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_206985692
Da's hier met Rutte ook nog niet gelukt hè..
everyone's a critic...
even you ! !
  woensdag 7 december 2022 @ 19:36:54 #199
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_206986165
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 20:45 schreef the_critic het volgende:

[..]
Erg duur grapje mijns inziens. Beter een direct drive nemen en goedkope tweedehands fiets opzetten dan
Een direct drive kost ook 500¤
Dan moet er nog een film bij
  woensdag 7 december 2022 @ 19:48:21 #200
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206986394
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:36 schreef mrPanerai het volgende:

[..]
Een direct drive kost ook 500¤
Dan moet er nog een film bij
Een film?
pi_206987601
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:05 schreef the_critic het volgende:
Da's hier met Rutte ook nog niet gelukt hè..
Die is wel democratisch gekozen.. een wezenlijk verschil met Rusland.
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 7 december 2022 @ 21:32:56 #202
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_206988217
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:48 schreef Zelva het volgende:

[..]
Een film?
Fiets 🤣 autocorrect
pi_206990212
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 20:52 schreef Patroon het volgende:

[..]
Die is wel democratisch gekozen.. een wezenlijk verschil met Rusland.
Putin is net zo democratisch gekozen als dat Hitler dat was, dus dat is een slecht argument.

Sterker nog, Rutte is helemaal niet gekozen maar door de VVD naar voren geschoven als premier, dit in tegenstelling tot Putin waar mensen daadwerkelijk op gestemd hebben aangezien daar presidentsverkiezingen waren.

;)
pi_206990658
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 00:15 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Putin is net zo democratisch gekozen als dat Hitler dat was, dus dat is een slecht argument.

Sterker nog, Rutte is helemaal niet gekozen maar door de VVD naar voren geschoven als premier, dit in tegenstelling tot Putin waar mensen daadwerkelijk op gestemd hebben aangezien daar presidentsverkiezingen waren.

;)
En jij denkt dat die verkiezingen daar eerlijk verlopen..net als laatst in Oekraiene over de annexatie. Dream on. :')

Het systeem zoals wij in NL hebben met een premier door de grootste partij is in beginsel wel degelijk ooit democratisch gekozen en jij denkt dat Rutte op persoonlijke titel zo handelt als hij doet? Dat doet hij natuurlijk met een grote partij achter zich. Juist een partij die democratisch is gekozen.

Maar hier niet de plek voor een politieke discussie.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_206990687
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 06:36 schreef Patroon het volgende:

[..]
En jij denkt dat die verkiezingen daar eerlijk verlopen..net als laatst in Oekraiene over de annexatie. Dream on. :')
Tenzij jij bronnen hebt dat het in 2000 niet het geval was met slechts 53% van de stemmen, dan heb je gelijk. Maar toen was hij nog niet zo doorgedraaid als nu.
quote:
Het systeem zoals wij in NL hebben met een premier door de grootste partij is in beginsel wel degelijk ooit democratisch gekozen en jij denkt dat Rutte op persoonlijke titel zo handelt als hij doet? Dat doet hij natuurlijk met een grote partij achter zich. Juist een partij die democratisch is gekozen.

Maar hier niet de plek voor een politieke discussie.
Je moet je even voorstellen dat de meeste mensen in Nederland niet op de VVD gestemd hebben.

Jij begon. ;)
pi_206990710
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 07:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Tenzij jij bronnen hebt dat het in 2000 niet het geval was met slechts 53% van de stemmen, dan heb je gelijk. Maar toen was hij nog niet zo doorgedraaid als nu.
[..]
Je moet je even voorstellen dat de meeste mensen in Nederland niet op de VVD gestemd hebben.

Jij begon. ;)
Maar na 2000 heeft hij met wat ondemocratische beslissingen zijn termijn steeds kunnen verlengen.. en als je teveel aan zijn stoelpoten zat, kreeg je een enkeltje Siberië.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 8 december 2022 @ 12:17:47 #207
545 dop
:copyright: dop
pi_206992813
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_206993064
https://media.dumpert.nl/(...)5365c2e25f/image.jpg

En dan weer lekker over fietsen praten ja :P
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  vrijdag 30 december 2022 @ 11:49:37 #209
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207328429
Rustig hier. Gelukkig heb ik Zwift want van buiten fietsen worden we ook niet echt vrolijk. :{
pi_207330197
vanmorgen nog een lekker rondje gemaakt, maar nu wordt het weer wel snel slechter
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  vrijdag 30 december 2022 @ 13:28:07 #211
545 dop
:copyright: dop
pi_207330947
Je moet de dagen er een beetje uitpikken. Maar 3e kerstdag nog een leuk toertochtje op de gravelbike.
In het bos is het best aangenaam als het niet regent
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_207336705
Ik heb best veel gefietst deze maand en ook nog geschaatst en hardgelopen.

Ondanks de regen enzo zit ik deze week al op meer dan 8 uur. Allemaal op de crosser. En dat was het ook voor dit jaar, morgen een weekje wintersport!
  vrijdag 30 december 2022 @ 19:13:29 #213
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_207339038
Ik zit deze week ook al op meer dan 8 uurtjes, ondanks dat onze tweede een week geleden geboren is. Buiten, want in zwift heb ik even geen zin.

Zo beroerd was het weer niet, met uitzondering van gisteren toen ik twee uurtjes in de regen gereden heb.

Oftewel HTFU
.
pi_207339562
Wat Yankee zegt. En van harte!
Aldus.
pi_207343515
Van harte Yankee! En idd, m’n grootste ‘bellemering’ was met name dat ik ook wel ff zin had om andere dingen te doen.
  vrijdag 30 december 2022 @ 21:54:39 #216
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207344201
Van harte!

Overigens vind ik het niet zo boeiend dat ik zelf nat word, maar m’n fiets nat/smerig houd ik niet van. :D
pi_207394164
:W

Wil na ruim 25 jaar voetballen en 10 jaar hardlopen (wat ik blijf doen), me nu eens gaan richten op wielrennen. Veel van m’n vrienden doen het al enkele jaren en hoor al enige tijd dat ik er qua bouw en voorliefde voor duursport geschikt voor zou zijn.

Waar begin ik en waar moet ik op letten?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 2 januari 2023 @ 20:01:54 #218
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_207394407
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:45 schreef Jor_Dii het volgende:
:W

Wil na ruim 25 jaar voetballen en 10 jaar hardlopen (wat ik blijf doen), me nu eens gaan richten op wielrennen. Veel van m’n vrienden doen het al enkele jaren en hoor al enige tijd dat ik er qua bouw en voorliefde voor duursport geschikt voor zou zijn.

Waar begin ik en waar moet ik op letten?
Van 1 van je vrienden een ouwe fiets overkopen en kijken of je het leuk vind. Al met al is het een vrij prijzige hobby dus als je het een keer of wat kan proberen scheelt dat.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_207408557
[schaamvraag]

Ooit begonnen met wielrennen als ondersteuning om uit een depressie te komen. Het hielp niks maar wel ontdekt dat het de manier van sporten voor mij was. Ben er dus mee doorgegaan.

Helaas gestopt na mijn laatst terugval van zo'n drie jaar geleden. Sindsdien geleefd als een levensgenieter en dat is qua gewicht flink uit de klauwen gelopen. Laatste keer op de weegschaal schrok ik me kapot en stond er 130kg...

Nu wil ik graag weer gezonder gaan leven, en ook weer meer gaan bewegen.. Vraag is alleen.. houd mijn fiets me nog... Ik ben bang van niet en dus wil ik weer starten met een gewone fiets.

Of moet het wel kunnen? Of wanneer zou het weer kunnen bij 110kg? 100kg?

[/schaamvraag]
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  dinsdag 3 januari 2023 @ 20:03:17 #220
545 dop
:copyright: dop
pi_207408728
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 19:53 schreef MatthijsDJ het volgende:
[schaamvraag]

Ooit begonnen met wielrennen als ondersteuning om uit een depressie te komen. Het hielp niks maar wel ontdekt dat het de manier van sporten voor mij was. Ben er dus mee doorgegaan.

Helaas gestopt na mijn laatst terugval van zo'n drie jaar geleden. Sindsdien geleefd als een levensgenieter en dat is qua gewicht flink uit de klauwen gelopen. Laatste keer op de weegschaal schrok ik me kapot en stond er 130kg...

Nu wil ik graag weer gezonder gaan leven, en ook weer meer gaan bewegen.. Vraag is alleen.. houd mijn fiets me nog... Ik ben bang van niet en dus wil ik weer starten met een gewone fiets.

Of moet het wel kunnen? Of wanneer zou het weer kunnen bij 110kg? 100kg?

[/schaamvraag]
boven de 100 kilo zul je niet het lichtste frame moeten kiezen met hele lichte wieltjes met weinig spaken, dan gaat je materiaal zeker stuk.
maar een endurance racefiets, en zeker ook een gravelbike is doorgaans iets meer gebouwd voor zwaardere belasting.
het is maar net hoe comfortabel je er uiteindelijk zelf op zit met overgewicht., volgens mij moet het wel kunnen.
wat heb je voor fiets en wielen is eigenlijk mijn wedervraag
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 3 januari 2023 @ 20:18:32 #221
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_207408982
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 19:53 schreef MatthijsDJ het volgende:
[schaamvraag]

Ooit begonnen met wielrennen als ondersteuning om uit een depressie te komen. Het hielp niks maar wel ontdekt dat het de manier van sporten voor mij was. Ben er dus mee doorgegaan.

Helaas gestopt na mijn laatst terugval van zo'n drie jaar geleden. Sindsdien geleefd als een levensgenieter en dat is qua gewicht flink uit de klauwen gelopen. Laatste keer op de weegschaal schrok ik me kapot en stond er 130kg...

Nu wil ik graag weer gezonder gaan leven, en ook weer meer gaan bewegen.. Vraag is alleen.. houd mijn fiets me nog... Ik ben bang van niet en dus wil ik weer starten met een gewone fiets.

Of moet het wel kunnen? Of wanneer zou het weer kunnen bij 110kg? 100kg?

[/schaamvraag]
Waar schaam je je voor?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 3 januari 2023 @ 21:21:06 #222
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207410385
Als je 130kg bent, lijkt me stap 1 dat je significant minder moet gaan eten. Sporten komt daarna wel. Ga eerst maar eens afvallen in combinatie met flinke afstanden wandelen ofzo.

Ik had een collega die ook vrij zwaar was (120kg ofzo). En die had echt heel vaak z’n wielen kapot, spaken, lek, etc. Zo’n fietsje is toch vaak gemaakt voor maximaal 100-110kg. :P
  dinsdag 3 januari 2023 @ 21:24:08 #223
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_207410461
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:21 schreef Zwansen het volgende:
Als je 130kg bent, lijkt me stap 1 dat je significant minder moet gaan eten. Sporten komt daarna wel. Ga eerst maar eens afvallen in combinatie met flinke afstanden wandelen ofzo.

Ik had een collega die ook vrij zwaar was (120kg ofzo). En die had echt heel vaak z’n wielen kapot, spaken, lek, etc. Zo’n fietsje is toch vaak gemaakt voor maximaal 100-110kg. :P
Dit lijkt me een prima tip. Je eten invoeren in (bijvoorbeeld) myfitnespall of een andere calorietel app. Lekker wandelen en waar je nu kleine stukken met de auto doet, dat met de fiets doen. Een rondje in de pauze lopen ipv zitten in de kantine.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_207410967
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 19:53 schreef MatthijsDJ het volgende:
[schaamvraag]

Ooit begonnen met wielrennen als ondersteuning om uit een depressie te komen. Het hielp niks maar wel ontdekt dat het de manier van sporten voor mij was. Ben er dus mee doorgegaan.

Helaas gestopt na mijn laatst terugval van zo'n drie jaar geleden. Sindsdien geleefd als een levensgenieter en dat is qua gewicht flink uit de klauwen gelopen. Laatste keer op de weegschaal schrok ik me kapot en stond er 130kg...

Nu wil ik graag weer gezonder gaan leven, en ook weer meer gaan bewegen.. Vraag is alleen.. houd mijn fiets me nog... Ik ben bang van niet en dus wil ik weer starten met een gewone fiets.

Of moet het wel kunnen? Of wanneer zou het weer kunnen bij 110kg? 100kg?

[/schaamvraag]
Je schrok toch hopelijk niet door het getal op de weegschaal? Ik bedoel 130kg zul je vast ook wel eerder hebben gezien in de spiegel.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 3 januari 2023 @ 21:44:27 #225
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_207411027
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:42 schreef Patroon het volgende:

[..]
Je schrok toch hopelijk niet door het getal op de weegschaal? Ik bedoel 130kg zul je vast ook wel eerder hebben gezien in de spiegel.
Doet toch niet echt ter zake?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_207411078
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:44 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Doet toch niet echt ter zake?
Ben gewoon benieuwd hoe zoiets gaat.

Maar idd gewoon lekker beginnen met veel stevig wandelen en veel minder eten, maar wel genoeg gezonde eten eten. Je moet de motor namelijk wel draaiende houden om veel te bewegen en voorkomt dat je gaat snaaien. Dus veel vezels en groenten. Echt bord vol groente!
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 4 januari 2023 @ 08:52:49 #227
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207415282
Volgens mij zijn er wel wielen die tot 130kg gaan, maar misschien goedkoper om die eerste 20kg er af te krijgen door andere sport of in de sportschool op de fiets.

En wat Patroon zegt: zorg wel dat je niet volledig crasht op trainingsdagen. Mocht je het serieus willen aanpakken dan kan een (sport)diëtist je misschien wel vergoed helpen.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_207415375
Ik zou de problemen en het negativisme niet teveel de doorslag laten geven.. supergoed dat je meer wilt gaan bewegen, en fietsen is volgens mij een supergoede sport bij overgewicht omdat je je gewrichten niet te zwaar belast. Sporten alleen is sowieso nooit de oplossing om af te vallen, maar beweging is wel gewoon heel goed voor je gezondheid en je levensverwachting. Of je fiets het aankan moeilijk te zeggen, misschien even bij de fietsenmaker langs. Misschien is het eenvoudig op te lossen door wat zwaardere wielen met meer spaken. En anders in de tussentijd wellicht fietsen in de sportschool op zo'n apparaat, en zwemmen, dan bouw je je conditie alvast op.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  woensdag 4 januari 2023 @ 09:10:59 #229
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_207415423
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 19:53 schreef MatthijsDJ het volgende:
[schaamvraag]

Ooit begonnen met wielrennen als ondersteuning om uit een depressie te komen. Het hielp niks maar wel ontdekt dat het de manier van sporten voor mij was. Ben er dus mee doorgegaan.

Helaas gestopt na mijn laatst terugval van zo'n drie jaar geleden. Sindsdien geleefd als een levensgenieter en dat is qua gewicht flink uit de klauwen gelopen. Laatste keer op de weegschaal schrok ik me kapot en stond er 130kg...

Nu wil ik graag weer gezonder gaan leven, en ook weer meer gaan bewegen.. Vraag is alleen.. houd mijn fiets me nog... Ik ben bang van niet en dus wil ik weer starten met een gewone fiets.

Of moet het wel kunnen? Of wanneer zou het weer kunnen bij 110kg? 100kg?

[/schaamvraag]
Je zou eens op de site van de fabrikant kunnen kijken. Sommige hebben dit er op staan. Ook voor de wielen checken dan uiteraard!

Als je nog een tip wilt, doe ook krachttraining erbij. Fietsen (en andere cardio sporten) zijn niet per definitie ideaal om af te vallen. Bij krachttraining bouw je spier op en die blijven continue je verbranding stimuleren.

Er is ook een goed afvaltopic hier :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_207415926
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:46 schreef Patroon het volgende:

[..]
Ben gewoon benieuwd hoe zoiets gaat.

Maar idd gewoon lekker beginnen met veel stevig wandelen en veel minder eten, maar wel genoeg gezonde eten eten. Je moet de motor namelijk wel draaiende houden om veel te bewegen en voorkomt dat je gaat snaaien. Dus veel vezels en groenten. Echt bord vol groente!
Als je in een jaar of zes drie keer depressief bent geweest wil je in de stabiele periode wel zoveel mogelijk genieten. Alleen nu de boel onder controle lijkt te zijn duurt de stabiele periode al zo'n drie jaar.

En dan is het schrikken als je voor het eerst in drie jaar jezelf weegt. Natuurlijk zie je wel dat de buik groeit maar voor mijn gevoel viel dat wel mee.

Wat ook niet helpt is dat de medicatie voor honger gevoel zorgt. Dat is op te lossen door water te drinken of gewoon rauwkost te snoepen.


quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 20:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Waar schaam je je voor?
Dat het iets uit de klauwen gelopen is.


Verder alle anderen bedankt voor de tips, gezonder eten stond Natuurlijk al op nummer één hier. Verder zullen we als gezin meer gaan wandelen dan wel fietsen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  woensdag 4 januari 2023 @ 10:11:14 #231
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207415985
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 10:02 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Als je in een jaar of zes drie keer depressief bent geweest wil je in de stabiele periode wel zoveel mogelijk genieten. Alleen nu de boel onder controle lijkt te zijn duurt de stabiele periode al zo'n drie jaar.

En dan is het schrikken als je voor het eerst in drie jaar jezelf weegt. Natuurlijk zie je wel dat de buik groeit maar voor mijn gevoel viel dat wel mee.

Wat ook niet helpt is dat de medicatie voor honger gevoel zorgt. Dat is op te lossen door water te drinken of gewoon rauwkost te snoepen.
[..]
Dat het iets uit de klauwen gelopen is.

Verder alle anderen bedankt voor de tips, gezonder eten stond Natuurlijk al op nummer één hier. Verder zullen we als gezin meer gaan wandelen dan wel fietsen.
Tof dat je het zo serieus wil aanpakken! En inderdaad wat LaTramposa zegt, misschien kan de fietsenmaker je ook wel wat zeggen. Wat voor fiets (en eventueel afwijkende wielen) heb je nu?

Uiteindelijk is sport niet de manier om af te vallen, maar is fietsen wel een hele goede manier om makkelijk op meerdere dagen te sporten zonder jezelf te overbelasten. Bovendien is het natuurlijk leuk :P

Ik zou zeggen dat Fulcrum 4 wielen sowieso sterk genoeg zijn (ik geloof dat een vriend van 110kg die kocht om wat marge over te houden voor bepakking). Maar misschien zijn juist de standaard zware aluminiumwielen in de fiets nog een stuk sterker. Het is helaas wat oppassen als grotere of zwaardere Nederlander, zeker met klimfietsen die ontworpen zijn voor Italianen van 54kg.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_207416172
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 10:02 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Als je in een jaar of zes drie keer depressief bent geweest wil je in de stabiele periode wel zoveel mogelijk genieten. Alleen nu de boel onder controle lijkt te zijn duurt de stabiele periode al zo'n drie jaar.

En dan is het schrikken als je voor het eerst in drie jaar jezelf weegt. Natuurlijk zie je wel dat de buik groeit maar voor mijn gevoel viel dat wel mee.

Wat ook niet helpt is dat de medicatie voor honger gevoel zorgt. Dat is op te lossen door water te drinken of gewoon rauwkost te snoepen.
[..]
Dat het iets uit de klauwen gelopen is.

Verder alle anderen bedankt voor de tips, gezonder eten stond Natuurlijk al op nummer één hier. Verder zullen we als gezin meer gaan wandelen dan wel fietsen.
Misschien lukt het om het genieten niet uit eten te halen maar uit sporten. Er is ook steeds meer bewijs dat bewegen essentieel is voor de mentale gezondheid. Succes in ieder geval en blijf ons vooral meenemen in je belevenissen op de fiets!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207416178
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:46 schreef Patroon het volgende:
Ben gewoon benieuwd hoe zoiets gaat.
Als ervaringsdeskundige in de viesdikkologie; Meestal heb je het zelf ook idd wel dondersgoed door. Ondanks dat 'het er langzaam insluipt'. Broekjes gaan strakker zitten, die riem moet toch een gaatje losser, etc.

Dat schrikken van de weegschaal, is omdat je daar pas op gaat staan als je er wat aan wil doen... en dan krijg je ineens gekwantificeerd voor je neus hoeveel werk je te verzetten hebt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 19:53 schreef MatthijsDJ het volgende:
Vraag is alleen.. houd mijn fiets me nog...
Tuurlijk. Ik zou mss eventjes niet met je lichtste carbon wielen over de kasseistroken rossen, maar gewoon een rondje om de kerk breek je dat ding heus niet mee.

quote:
7s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:21 schreef Zwansen het volgende:
Als je 130kg bent, lijkt me stap 1 dat je significant minder moet gaan eten. Sporten komt daarna wel. Ga eerst maar eens afvallen in combinatie met flinke afstanden wandelen ofzo.
Waarom zou je niet de sport gaan doen die je leuk vindt? Dan ga je ook makkelijker naar buiten. Zoals gezegd zorg voor een beetje stevige wielen en rag m niet over de stoeprand en je komt een heel eind. En dan breek je een keer een spaak... dat kost ook niet zoveel en je hebt weer een goed verhaal.

Afvallen doe je uiteindelijk in de keuken (en de kroeg). Fietsen gaat niet helpen als je vervolgens 2 zakken chips op de bank gaat zitten wegmalen onder het mom van "dit heb ik vandaag wel verdiend".
pi_207416192
Ondertussen ben ik overigens ook weer teringdik. Zat er ineens aan.
pi_207416429
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 10:35 schreef muzas het volgende:
Ondertussen ben ik overigens ook weer teringdik. Zat er ineens aan.
Er zijn nog plekken voor de marmotte 2023! ;)

Toen ik dat verhaal van DJ Matthijs zag, dacht ik wel als eerste aan jouw afval prestaties, maar ik wilde ook niet blèren "Oh Muzas was ook ooit 130 kg en daarna onder de 80" dus goed dat je nu zelf als ervaringsdeskundige je meldt.

Betekent ook dat je dit kunstje nog een keer kan herhalen, en je hoeft van minder ver te komen dan op die ene beruchte foto die je thuis ingelijst hebt staan toch?

[ Bericht 25% gewijzigd door Gripper op 04-01-2023 11:17:29 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 4 januari 2023 @ 11:20:02 #236
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207416521
Over de Marmotte gesproken, de weegschaal gaf eergisteren 85kg aan. :X

Daar moet zeker 7kg (en liefst 8-9kg) van af voordat ik de Marmotte ga fietsen.

Afgelopen jaar met de Trois Ballon zat ik op iets van 78 dus het is wel haalbaar. :P
pi_207416627
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 11:11 schreef Gripper het volgende:
Betekent ook dat je dit kunstje nog een keer kan herhalen, en je hoeft van minder ver te komen dan op die ene beruchte foto die je thuis ingelijst hebt staan toch?
Mwoah scheelt niet veel denk ik haha. Zit nu wel op het punt dat ik er een serieuze poging aan wil wagen er wat aan te doen. Vooral omdat ik gewoon veel meer energie had toen ik fitter was.

Kunstje herhalen, ja geen idee... Toen was elke dag een vooruitgang en motiverend, nu is elke rit 'niet meer wat het geweest is'. Maar afvallen moet sowieso al lukken door minder te snaaien en te zuipen.

Ga wel de AGR 150 fietsen, op een teringdure fiets, met dikke pens, lopend op de kruisberg. En daarna hossen en lallen in het feestdorp. In die zin ben ik gewoon de volgende fase van de wielertoerist ingegleden.
pi_207416640
Ik zit te denken aan ceramicspeed derailleurkooi, dat schijnt 2watt voordeel op te leveren.
pi_207416679
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 11:11 schreef Gripper het volgende:
dacht ik wel als eerste aan jouw afval prestaties
Wat dacht je van ddx? Die kon over z'n pens amper zn sigma ROX aflezen op het stuur van zn fitnessbike. Die heeft nu 3000 dagen achter elkaar gefietst, gaat niet voor minder dan 200km de deur uit en weegt minder dan mijn onderkin.
pi_207417465
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 10:33 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Misschien lukt het om het genieten niet uit eten te halen maar uit sporten. Er is ook steeds meer bewijs dat bewegen essentieel is voor de mentale gezondheid. Succes in ieder geval en blijf ons vooral meenemen in je belevenissen op de fiets!
Dat moet wel lukken en gewoon snacks vervangen door gezonde dingen. Ipv een reep chocolade of chips gewoon een zakje rauwkost wat ik eigenlijk net zo lekker vind.

En bewegen is idd al jaren lang onderdeel van het herstel van depressies. Alleen is het wel oppassen daarin door te slaan of daar alles op te gooien..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  woensdag 4 januari 2023 @ 14:12:17 #241
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207418416
quote:
7s.gif Op woensdag 4 januari 2023 11:20 schreef Zwansen het volgende:
Over de Marmotte gesproken, de weegschaal gaf eergisteren 85kg aan. :X

Daar moet zeker 7kg (en liefst 8-9kg) van af voordat ik de Marmotte ga fietsen.

Afgelopen jaar met de Trois Ballon zat ik op iets van 78 dus het is wel haalbaar. :P
Lekker man, ik wil dan ook van mijn 81 --> 75-76kg zijn.

Na de Marmotte ga ik waarschijnlijk naar Werchter, dus het zit er zo weer aan #decompressie
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_207418460
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 20:01 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Van 1 van je vrienden een ouwe fiets overkopen en kijken of je het leuk vind. Al met al is het een vrij prijzige hobby dus als je het een keer of wat kan proberen scheelt dat.
Waar moet ik aan denken qua prijzen bij een instap aanschaf?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207418479
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:16 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Waar moet ik aan denken qua prijzen bij een instap aanschaf?
Vroeger kon je nog wel een knap fietsje vinden op MP voor 300 euro, sinds de coronakrapte is dat wel erg moeilijk. Maar wie weet met goed speuren vind je wat, zeker als je het niet erg vindt om zelf kabels of een ketting te vervangen. Wel even een vriend(in) met kennis meenemen om te kijken of je geen barrel koopt.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207418510
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:18 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Vroeger kon je nog wel een knap fietsje vinden op MP voor 300 euro, sinds de coronakrapte is dat wel erg moeilijk. Maar wie weet met goed speuren vind je wat, zeker als je het niet erg vindt om zelf kabels of een ketting te vervangen. Wel even een vriend(in) met kennis meenemen om te kijken of je geen barrel koopt.
Ik heb wel een handvol vrienden die echt veel kennis hebben over degelijk materiaal :Y
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207418535
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:21 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik heb wel een handvol vrienden die echt veel kennis hebben over degelijk materiaal :Y
Weet je al welke framemaat je nodig hebt?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207418577
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:23 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Weet je al welke framemaat je nodig hebt?
Ben 1,83m, dus kom uit op een frame maat van 57-58cm.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207418770
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ben 1,83m, dus kom uit op een frame maat van 57-58cm.
Ik denk eerder 56.. Een te grote racefiets wil je niet.
https://www.marktplaats.n(...)/#PriceCentsTo:50000

Staat nog best veel bij, meeste is wel triple en alu frame, maar dat is prima om mee te beginnen. Kom je in ieder geval alle bergen op ;)
Die zwarte Giant Defy ziet er best knap uit, maar er is duidelijk wel mee gevallen..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207418779
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:45 schreef La_Tramposa het volgende:
Giant Defy
_O_

pi_207418824
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:45 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik denk eerder 56.. Een te grote racefiets wil je niet.
Zo zwart-wit is het niet qua framemaat. Giant noemt een maat 'L' een 56... Ik had een L TCR, maar toen ik naar een specialized Tarmac overstapte een 58. En mijn Trek is nu een 60.

Stack/Reach allemaal vergelijkbaar.
pi_207418908
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:50 schreef muzas het volgende:

[..]
Zo zwart-wit is het niet qua framemaat. Giant noemt een maat 'L' een 56... Ik had een L TCR, maar toen ik naar een specialized Tarmac overstapte een 58. En mijn Trek is nu een 60.

Stack/Reach allemaal vergelijkbaar.
Ja dat is ook zo, om het helemaal goed te weten moet je natuurlijk naar je binnenbeenlengte kijken, en dan nog zal er met een bikefit wellicht iets anders uitkomen. En er even op gaan fietsen natuurlijk. Maar over het algemeen kun je een iets te kleine fiets makkelijker aanpassen dan een iets te grote fiets, en veel mensen zitten op een te grote fiets. Toen ik (ben zelf 1.76m met lange benen en armen) overging van 57 naar 54 was dat zo fijn, mijn zwaartepunt zat ineens veel meer onder me en ik kwam beter de bochten door. Daarna is bij de bikefit zelfs nog aangeraden om een 2cm kortere stuurpen te nemen.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207418943
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:58 schreef La_Tramposa het volgende:
en veel mensen zitten op een te grote fiets
bron?
pi_207418967
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:00 schreef muzas het volgende:

[..]
bron?
Ik die om me heen kijk ;)
Maarja goed, @Jor_Dii als je het iets preciezer wilt weten kun je zo'n website pakken waar je iets meer lichaamsmaten moet opmeten en dan kun je vaak per merk zien welke framemaat zou moeten passen.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  woensdag 4 januari 2023 @ 15:14:45 #253
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207419081
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:58 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ja dat is ook zo, om het helemaal goed te weten moet je natuurlijk naar je binnenbeenlengte kijken, en dan nog zal er met een bikefit wellicht iets anders uitkomen. En er even op gaan fietsen natuurlijk. Maar over het algemeen kun je een iets te kleine fiets makkelijker aanpassen dan een iets te grote fiets, en veel mensen zitten op een te grote fiets. Toen ik (ben zelf 1.76m met lange benen en armen) overging van 57 naar 54 was dat zo fijn, mijn zwaartepunt zat ineens veel meer onder me en ik kwam beter de bochten door. Daarna is bij de bikefit zelfs nog aangeraden om een 2cm kortere stuurpen te nemen.
Ik ben het hiermee toch niet helemaal eens. Ik zat eigenlijk op een Canyon M, maar door eerdere bikefit toch voor een L gegaan (vanaf 184cm met mijn 183cm). Anders moest ik zo'n enorme spacertoren opbouwen dat het geen gezicht werd.

Liever een stuurpen vervangen voor 1cm korter dan net an bij je stuur kunnen.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 4 januari 2023 @ 15:15:28 #254
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207419089
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:03 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ik die om me heen kijk ;)
Maarja goed, @:Jor_Dii als je het iets preciezer wilt weten kun je zo'n website pakken waar je iets meer lichaamsmaten moet opmeten en dan kun je vaak per merk zien welke framemaat zou moeten passen.
En veel fietsmerken laten zien wat ze aanraden per lichaamslengte als indicatie.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_207419162
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:03 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ik die om me heen kijk ;)
Maarja goed, @:Jor_Dii als je het iets preciezer wilt weten kun je zo'n website pakken waar je iets meer lichaamsmaten moet opmeten en dan kun je vaak per merk zien welke framemaat zou moeten passen.
Heb je daar een voorbeeld van?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207419328
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:21 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Heb je daar een voorbeeld van?
Hmm, ik zie nog geen voorbeeld die die twee aspecten combineert, volgens mij hebben fietsenzaken dat wel.
Maar op deze site: https://geometrygeeks.bike/compare/

kun je wel 2 merken of 2 maten van een fiets vergelijken en kijken hoeveel groter alles is. Maar daar heb je niet zoveel aan als je nog geen fiets hebt waarvan je weet of je er goed op zit..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  woensdag 4 januari 2023 @ 16:05:13 #257
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207419543
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:21 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Heb je daar een voorbeeld van?
Ik zou Marktplaats even afstruinen en dan kijken of je wat over die specifieke merken kan vinden. En dan eventueel met je vrienden checken of het wat is.

56, 58 zegt allemaal weinig sinds de bovenbuizen schuin werden.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 4 januari 2023 @ 16:47:54 #258
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207419992
Trainen met JOIN bevalt me overigens best goed zo in het Zwiftseizoen. Goed uitvoerbare trainingen en niet zomaar Google afzoeken naar wat ik nu weer ga doen.

Straks het trainingsplan omzetten naar trainen voor de Marmotte en kijken wat ze dan in petto hebben.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_207420029
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 15:15 schreef Fretwork het volgende:

[..]
En veel fietsmerken laten zien wat ze aanraden per lichaamslengte als indicatie.
Ja cannondale bijv. maar dat zijn echt kutfietsen.
  woensdag 4 januari 2023 @ 17:49:42 #260
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_207420584
quote:
10s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:52 schreef muzas het volgende:

[..]
Ja cannondale bijv. maar dat zijn echt kutfietsen.
Ik bel altijd voor de lol hun klantenservice en scheld die figuren verrot vanwege de rommel die ze verkopen _O_
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 4 januari 2023 @ 18:13:46 #261
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207420844
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 16:47 schreef Fretwork het volgende:
Trainen met JOIN bevalt me overigens best goed zo in het Zwiftseizoen. Goed uitvoerbare trainingen en niet zomaar Google afzoeken naar wat ik nu weer ga doen.

Straks het trainingsplan omzetten naar trainen voor de Marmotte en kijken wat ze dan in petto hebben.
Ik gebruik inmiddels een jaar JOIN denk ik. Bevalt mij ook goed, maar na een tijdje is het concept wel duidelijk en kun je ook zelf wel vrij aardig je schema samenstellen. Overigens zijn er op Zwift ook genoeg trainingen die prima binnen dat concept passen. Het enige dat ik te vaak vergeet / oversla zijn de krachttrainingen op lage cadans. Die vind ik niet zo leuk. :@
  woensdag 4 januari 2023 @ 18:23:23 #262
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207420971
quote:
7s.gif Op woensdag 4 januari 2023 18:13 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik gebruik inmiddels een jaar JOIN denk ik. Bevalt mij ook goed, maar na een tijdje is het concept wel duidelijk en kun je ook zelf wel vrij aardig je schema samenstellen. Overigens zijn er op Zwift ook genoeg trainingen die prima binnen dat concept passen. Het enige dat ik te vaak vergeet / oversla zijn de krachttrainingen op lage cadans. Die vind ik niet zo leuk. :@
Oh ik vind dat juist chill. Went best goed moet ik zeggen en denk wel dat ik er op de Marmotte plezier van ga hebben.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_207422154
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 10:02 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Als je in een jaar of zes drie keer depressief bent geweest wil je in de stabiele periode wel zoveel mogelijk genieten. Alleen nu de boel onder controle lijkt te zijn duurt de stabiele periode al zo'n drie jaar.

En dan is het schrikken als je voor het eerst in drie jaar jezelf weegt. Natuurlijk zie je wel dat de buik groeit maar voor mijn gevoel viel dat wel mee.

Wat ook niet helpt is dat de medicatie voor honger gevoel zorgt. Dat is op te lossen door water te drinken of gewoon rauwkost te snoepen.
[..]
Dat het iets uit de klauwen gelopen is.


Verder alle anderen bedankt voor de tips, gezonder eten stond Natuurlijk al op nummer één hier. Verder zullen we als gezin meer gaan wandelen dan wel fietsen.
Veel succes met afvallen en hopelijk blijf je mentaal op de rit. Lichamelijk fit zorgt ook voor een fitte geest. Succes!
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_207423246
Je kunt ook eens kijken of je je fiets kunt updaten met een setje handgespaakte wielen. Iets als Mavic Open Pro zal wel voor een mooi prijsje te vinden zijn.
  FOK!fotograaf woensdag 4 januari 2023 @ 21:48:06 #265
73911 ultra_ivo
pi_207423834
Op een vakantiefiets van 15 kilo wordt nog makkelijk 30 kilo bagage gegooid. En dan gaat een vakantiefietser van 70-80kilo er bij zitten. Kom je ook op rond de 125 kilo systeemgewicht uit, en dan ook nog vaak verharde wegen.
Dus kijk meer in de wielen van die sector, die kunnen je gewicht met een fiets met dagbepakking prima aan.
  donderdag 5 januari 2023 @ 09:02:47 #266
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207427158
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 17:49 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik bel altijd voor de lol hun klantenservice en scheld die figuren verrot vanwege de rommel die ze verkopen _O_
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_207427376
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 09:02 schreef Fretwork het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
  donderdag 5 januari 2023 @ 10:44:36 #268
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207427923
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 09:40 schreef muzas het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dacht dat jij als kermisfietsliefhebber dit wel zou kunnen waarderen.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_207442634
Prima fiets.
Prima clown
Prima acrobaat
Prima Robin
pi_207444863
na 3 jaar gestopt te zijn met fietsen heb ik deze week weer opgepakt heb het wel gemerkt zeg
24km gedaan maar was kapot
  vrijdag 6 januari 2023 @ 20:55:29 #271
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207447795
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 17:17 schreef amp25 het volgende:
na 3 jaar gestopt te zijn met fietsen heb ik deze week weer opgepakt heb het wel gemerkt zeg
24km gedaan maar was kapot
Het is een enorm cliché maar conditie komt te voet en gaat te paard. :P
  zaterdag 7 januari 2023 @ 15:13:34 #272
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_207457042
Toegetreden tot de hipsters, gravelbike gekocht :7

Vandaag eerste ritje gemaakt, ik denk dat ik het wel lollig ga vinden *O*
.
pi_207463928
Eindelijk! Wat voor eentje is het geworden?
  zondag 8 januari 2023 @ 08:09:05 #274
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_207465542
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 23:21 schreef Tommeke het volgende:
Eindelijk! Wat voor eentje is het geworden?
Canyon Grizl met eTap
.
pi_207477368
Vandaag lekker ritje van 150 km gemaakt!
Tegenwind was wat pittig, maar verder goed te doen :)
pi_207498516
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 08:09 schreef Yankee het volgende:

[..]
Canyon Grizl met eTap
Was shimano uitverkocht?
pi_207505446
Iemand hier toevallig nog naar de Winter Fietselfstedentocht komende zondag?
Ik wel, ben benieuwd.
Van Leeuwarden tot Stavoren een flinke zuidwester kracht 5 op de snufferd en we lijken het ook niet droog te gaan houden :+
  dinsdag 10 januari 2023 @ 23:09:00 #278
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_207505477
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 15:52 schreef muzas het volgende:

[..]
Was shimano uitverkocht?
Nee, campa
.
pi_207509899
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 23:06 schreef Noisecontrollers het volgende:
Iemand hier toevallig nog naar de Winter Fietselfstedentocht komende zondag?
Ik wel, ben benieuwd.
Van Leeuwarden tot Stavoren een flinke zuidwester kracht 5 op de snufferd en we lijken het ook niet droog te gaan houden :+
De reguliere was anders ook best winters afgelopen editie.
Aldus.
  donderdag 12 januari 2023 @ 21:45:14 #280
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207532933
Ingeschreven voor de Marmotte. :7

Lekker in een hotel op de Alp dus geen gezeik dat ik na de finish nog kilometers terug moet fietsen (zoals vorig jaar met de Trois Ballon toen ik na de finish nog 20+km moest).

Wie rijden er dit jaar nog meer mee? @Fretwork in ieder geval toch?
  donderdag 12 januari 2023 @ 21:58:53 #281
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207533269
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:45 schreef Zwansen het volgende:
Ingeschreven voor de Marmotte. :7

Lekker in een hotel op de Alp dus geen gezeik dat ik na de finish nog kilometers terug moet fietsen (zoals vorig jaar met de Trois Ballon toen ik na de finish nog 20+km moest).

Wie rijden er dit jaar nog meer mee? @:Fretwork in ieder geval toch?
Jazeker, afgelopen maand al lekker basis aan het bouwen.
Zit met vier vrienden op de camping.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_207533445
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:45 schreef Zwansen het volgende:
Ingeschreven voor de Marmotte. :7

Lekker in een hotel op de Alp dus geen gezeik dat ik na de finish nog kilometers terug moet fietsen (zoals vorig jaar met de Trois Ballon toen ik na de finish nog 20+km moest).

Wie rijden er dit jaar nog meer mee? @:Fretwork in ieder geval toch?
Patroon en ik rijden 'm ook samen met nog een gast (niet-forum), maar wij rijden niet mee. Wel voor je uit :P
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 13 januari 2023 @ 08:18:58 #283
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207536467
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 22:06 schreef Gripper het volgende:

[..]
Patroon en ik rijden 'm ook samen met nog een gast (niet-forum), maar wij rijden niet mee. Wel voor je uit :P
Al reden jullie wel mee dan reed je alsnog (ver) voor mij uit. :P
pi_207541105
Beste mede wielrenners,

Ik ben een student op het HBO die de opleiding SPECO Sportcommunicatie volgt. Voor een opdracht voor school doe ik onderzoek naar sportvoeding onder serieuze duursporters in Nederland. Voor dit onderzoek heb ik een korte enquête opgesteld. Ik zou het enorm waarderen als jullie kort de tijd willen nemen om mij te helpen met het onderzoek door de enquête in te vullen. Ik probeer door middel van deze enquête de wielersport positief te beïnvloeden en hoop op veel respondenten. De enquête is te vinden via de link onderaan dit bericht.

Alvast bedankt!

https://fontysfeht.qualtrics.com/jfe/form/SV_brP2DkUw6StOPXw
pi_207541209
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 08:09 schreef Yankee het volgende:

[..]
Canyon Grizl met eTap
Heb ook weer een nieuwe fiets aan de Canyon familie toegevoegd. Mijn huidige mountainbike moest teveel aan gebeuren en vond ik het niet meer waard. Wilde toch graag af en toe weer het bos in en stukjes off road.dus maandag een nieuwe besteld en dinsdag al binnen *O*

pi_207542996
Ik kom even mijn frustratie uiten over shimano compatibility charts van pads voor schijfremmen :x Moet je daar hogere wiskunde voor gestudeerd hebben of ben ik nou zo dom?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207543021
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 18:15 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik kom even mijn frustratie uiten over shimano compatibility charts van pads voor schijfremmen :x Moet je daar hogere wiskunde voor gestudeerd hebben of ben ik nou zo dom?
Als je die chart even linkt, dan kunnen wij beoordelen of het dat eerste of tweede is. ;)
pi_207543110
Tja ik weet dus niet eens of ik de goede chart heb, maar ik heb deze gevonden: https://productinfo.shimano.com/download/pdf/com/3.0/en

En ik zoek de remmen behorend bij mijn wwv fiets, dat zijn Shimano Deore XT T8000 hydraulic disc brake..

Ik kom er niet uit..
Maar goed, kan het ook zo aan mijn lieve vriendje vragen hoor ;) Maar meer algemene frustratie dat het zo ingewikkeld gemaakt wordt, je zou ook bij de specs van de fiets als fietsproducent er even bij kunnen zetten welke pads compatibel zijn. Al zullen de meeste mensen die zo'n fiets hebben dit waarschijnlijk niet zelf vervangen.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207543303
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 18:23 schreef La_Tramposa het volgende:
Tja ik weet dus niet eens of ik de goede chart heb, maar ik heb deze gevonden: https://productinfo.shimano.com/download/pdf/com/3.0/en

En ik zoek de remmen behorend bij mijn wwv fiets, dat zijn Shimano Deore XT T8000 hydraulic disc brake..

Ik kom er niet uit..
Maar goed, kan het ook zo aan mijn lieve vriendje vragen hoor ;) Maar meer algemene frustratie dat het zo ingewikkeld gemaakt wordt, je zou ook bij de specs van de fiets als fietsproducent er even bij kunnen zetten welke pads compatibel zijn. Al zullen de meeste mensen die zo'n fiets hebben dit waarschijnlijk niet zelf vervangen.
BR-M8000 heb je dan. Daar zit de g serie in. Heb je drie keuzes:
G03a-rx, G05a-rx of G04s-mx.

Dus het tweede. :+

Ik zou voor de G05a-rx gaan dan.
  vrijdag 13 januari 2023 @ 18:43:24 #290
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207543360
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 15:28 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]
Heb ook weer een nieuwe fiets aan de Canyon familie toegevoegd. Mijn huidige mountainbike moest teveel aan gebeuren en vond ik het niet meer waard. Wilde toch graag af en toe weer het bos in en stukjes off road.dus maandag een nieuwe besteld en dinsdag al binnen *O*

[ afbeelding ]
Lekkere fiets hoor
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  zaterdag 14 januari 2023 @ 08:53:50 #291
545 dop
:copyright: dop
pi_207549938
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 18:23 schreef La_Tramposa het volgende:
Tja ik weet dus niet eens of ik de goede chart heb, maar ik heb deze gevonden: https://productinfo.shimano.com/download/pdf/com/3.0/en

En ik zoek de remmen behorend bij mijn wwv fiets, dat zijn Shimano Deore XT T8000 hydraulic disc brake..

Ik kom er niet uit..
Maar goed, kan het ook zo aan mijn lieve vriendje vragen hoor ;) Maar meer algemene frustratie dat het zo ingewikkeld gemaakt wordt, je zou ook bij de specs van de fiets als fietsproducent er even bij kunnen zetten welke pads compatibel zijn. Al zullen de meeste mensen die zo'n fiets hebben dit waarschijnlijk niet zelf vervangen.
Shimano A passing
Bij mantel kun je daar op filteren

Pas op met het terug duwen van je zuigers. Niet direct op de zuigers zelf duwen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_207604969
Iemand hier ervaring met de fietskleding van La Passione in vergelijking met Castelli? Hebben nu best wel leuke sale met allemaal winterkleding. Ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van de waterafstotende en isolerende lagen in hun kleding.

Draag normaal Castelli winterkleding M-L, goedkope clubkleding S, hoe valt dat bij hun bovenkleding (Gilet, Jackets etc.)?

Bestel normaal meerdere maten bij een Mantel/ Futurum nu moet het naar het buitenland retour, werkt dat daar ook net zo prettig als dat we hier gewoon zijn?

Dank alvast.
pi_207605284
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 21:33 schreef poiuytr het volgende:
Iemand hier ervaring met de fietskleding van La Passione in vergelijking met Castelli? Hebben nu best wel leuke sale met allemaal winterkleding. Ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van de waterafstotende en isolerende lagen in hun kleding.

Draag normaal Castelli winterkleding M-L, goedkope clubkleding S, hoe valt dat bij hun bovenkleding (Gilet, Jackets etc.)?

Bestel normaal meerdere maten bij een Mantel/ Futurum nu moet het naar het buitenland retour, werkt dat daar ook net zo prettig als dat we hier gewoon zijn?

Dank alvast.
Ik heb net een kortebroek van LaPassione gekocht. Besteld in S en M en uiteindelijk de S genomen. De M kon heel eenvoudig retour in een bijgeleverde DHL zak. Die was binnen 2 dagen weer in Italië. Kost je 5 euro, maar goed dat is niet zo erg. Het valt redelijk normaal.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_207607600
Ik heb ook best wel wat kleding van La Passione. 2 korte broeken (waarvan eentje gisteren de prullenbak in kon na een valpartij), sokken, beenstukken, een jasje en overschoenen

Ga van de week weer een korte broek bijbestellen want het zijn mijn favo broekjes. Ze hebben ook een paar keer per jaar behoorlijke korting zoals nu dus zal altijd wachten en nooit de volle prijs betalen.
  woensdag 18 januari 2023 @ 07:58:31 #295
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207607634
Ben ik ouderwets als ik vrijwel alleen Castelli draag?

Overigens heeft dit ook een hoog Startrek-gehalte: https://www.lapassione.cc(...)eeve-jersey-ottanium
  woensdag 18 januari 2023 @ 09:49:43 #296
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207608555
Voor shirts en jacks vind ik ze wel mooi, maar ben nou eenmaal erg gesteld op de Progretto X2 zemen van Castelli.

Voor mooie shirts kom ik al snel bij Isadore uit (wel kwetsbaar spul)
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_207609186
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2023 07:58 schreef Zwansen het volgende:
Ben ik ouderwets als ik vrijwel alleen Castelli draag?

Overigens heeft dit ook een hoog Startrek-gehalte: https://www.lapassione.cc(...)eeve-jersey-ottanium
Ik moet meteen denken aan de 'alles-castelli-mannetjes' uit de Tweewielers podcast _O-
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207609563
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 10:33 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ik moet meteen denken aan de 'alles-castelli-mannetjes' uit de Tweewielers podcast _O-
Haha hoe omschrijven ze die dan?

Mij valt de laatste jaren een ander type op: die met een windstoppertje aan de onderzijde opengeritst. En dan het windstoppertje niet kleurend bij het jasje of het shirt. Bij voorkeur draagt deze persoon mosterdgeel, groen, blauw, bordeauxrood of andere pasteltinten van AGU of Biehler ofzo.
pi_207609710
Als een soort wapperende batman cape ofzo? :D

En dan is er natuurlijk nog de trend van zo'n isolerend puff vestje over je fietsshirt. Maar dat is meer iets uit de gravel scene geloof ik, die gasten staan zo vaak stil voor foto's (daarom ook je spiegelreflex altijd mee op je rug) dat je het vanzelf wel koud krijgt en dan is zo'n expeditie outfit wel onontbeerlijk.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_207610122
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 11:10 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Haha hoe omschrijven ze die dan?

Mij valt de laatste jaren een ander type op: die met een windstoppertje aan de onderzijde opengeritst. En dan het windstoppertje niet kleurend bij het jasje of het shirt. Bij voorkeur draagt deze persoon mosterdgeel, groen, blauw, bordeauxrood of andere pasteltinten van AGU of Biehler ofzo.
Tja, daarvoor moet je de podcast luisteren, Herman en Martijn zijn sowieso hilarisch. Maar het kwam erop neer, alles castelli en met heel veel 'kreeften' overal.

En ja het type wat jij schetst herken ik ook, noem ik zelf de MAAP-mannetjes. Altijd hele dure spullen, geen vlekje modder te zien.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207611265
Maap lijkt Rapha (hier rond Amsterdam) een beetje te verdrijven. Ik heb een Maap-lange mouwenshirt, is wel goed spul. Full-Castelli zie ik hier niet zo vaak meer. Wel veel Maap-mannetjes en net zoveel maap-vrouwtjes.
Aldus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')