Met wax hoef je een ketting nooit schoon te maken. Je moet voor de 1e keer monteren de ketting goed ontvetten met bijv wasbenzine. Daarna de wax (squirt in mijn geval) paar lagen aanbrengen en fietsen maar. Dan om de zoveel ritjes (afhankelijk van droog of nat weer) nieuwe wax erop en thats it. Ik doe nieuwe wax erop als de ketting meer herrie begint te maken. Dit moet je dan na de rit doen, zodat het de volgende dag is opgedroogd. Dus niet vlak voor de rit.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 12:05 schreef user25514 het volgende:
Hoe onderhouden jullie een gewaxte ketting? Alleen goed schoonpoetsen met een doek of echt alle wax eraf en opnieuw inwaxen?
De wax werkt veel beter als de ketting goed schoon is. Dat het inderdaad heel veel gedoe is om hem elke keer goed schoon te maken is waar, daarom dat ik het ook "maar" 1 keer per maand doe. Wax is uiteraard geen heilig goedje waardoor je je ketting niet hoeft schoon te maken.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 13:05 schreef Patroon het volgende:
[..]
Met wax hoef je een ketting nooit schoon te maken. Je moet voor de 1e keer monteren de ketting goed ontvetten met bijv wasbenzine. Daarna de wax (squirt in mijn geval) paar lagen aanbrengen en fietsen maar. Dan om de zoveel ritjes (afhankelijk van droog of nat weer) nieuwe wax erop en thats it. Ik doe nieuwe wax erop als de ketting meer herrie begint te maken. Dit moet je dan na de rit doen, zodat het de volgende dag is opgedroogd. Dus niet vlak voor de rit.
Als ik de fiets poets neem ik de ketting gewoon even af met een zeepsopje en na drogen weer nieuwe wax erop...
Denk dat mijn ketting sowieso wel 10.000km mee gaat. Ik fiets zo'n 12-15.000km per jaar en de laatste keer dat ik de ketting heb vervangen kan ik mij niet meer heugen, de 0.75 valt er nog niet in.
Stel dat de ketting met maandelijks demonteren en ontvetten een paar duizend kilometer meer mee zou gaan, zou ik dat nog niet doen. Het extra werk staat niet in verhouding tot de minimale extra kosten..
quote:How to wax a chain
Step 1 – Deep clean chain and bicycle drivetrain
The first thing you need to do is clean your chain, and I mean really clean it.
It needs to be totally spotless, inside and out, because any residual oil or grease will contaminate your wax and make it harder for the wax to adhere to your chain.
As mentioned earlier, it helps if the chain is brand new, as factory grease is easier to remove than caked-on grime and dirt. Either way, you need to do this step with the chain off the bike.
Geen idee.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 23:22 schreef Gebruikersnaamvergeten het volgende:
Hoi!
Wanneer een band te smal is voor de velg dan bolt deze niet. Hierdoor staan de bandwangen haaks op de velg als het ware, fietst niet heel prettig.
Kennen jullie de toevallig de Engelse term hiervoor? Ik ben hem namelijk vergeten en Google levert nog geen succes op.
Mocht iemand de term kennen en deze willen delen, alvast hartelijk dank voor de hulp!
Ik heb geen ervaring met indoor trainers.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 12:20 schreef Fazz het volgende:
Hi, ik kom hier even binnen vallen met een vraag![]()
Ik wil een nieuwe fietsttrainer kopen, een direct drive. Heb een paar jaar terug een trainer gekocht met roller en wil gewoon makkelijk tussen binnen & buiten kunnen switchen zonder band te vervangen.
De keuze is nu tussen de Tacx Neo 2T of de Elite Direto XR-T. Qua kosten een hele andere league, maar is de tacx dat ook waard? Zijn de specs echt zo veel beter?
Iemand een idee hierover of ervaring met deze trainers?
Toch gaat mijn ketting zeker wel 3/4e jaar mee...je moet gewoon niet zuinig zijn met wax, dan komt er ook niet zoveel zand tussen. 1x per maand vind ik nog aardig veel. Vind je het ook nog prettig om te fietsen met een quicklink die al zo vaak open en dicht is gegaan?quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 15:30 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De wax werkt veel beter als de ketting goed schoon is. Dat het inderdaad heel veel gedoe is om hem elke keer goed schoon te maken is waar, daarom dat ik het ook "maar" 1 keer per maand doe. Wax is uiteraard geen heilig goedje waardoor je je ketting niet hoeft schoon te maken.
https://www.bikeradar.com(...)%20to%20your%20chain.
[..]
Je hoeft toch niet steeds dezelfde quicklink te gebruiken?quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 15:36 schreef Patroon het volgende:
[..]
Toch gaat mijn ketting zeker wel 3/4e jaar mee...je moet gewoon niet zuinig zijn met wax, dan komt er ook niet zoveel zand tussen. 1x per maand vind ik nog aardig veel. Vind je het ook nog prettig om te fietsen met een quicklink die al zo vaak open en dicht is gegaan?
Dan wordt het regelmatig vervangen van de quicklink nog duurder dan iets eerder de ketting vervangen haha. Zelf weten hoor, maar de logica ontgaat mij.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 16:14 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je hoeft toch niet steeds dezelfde quicklink te gebruiken?
Maar bij mij is het gewoon onderdeel van mijn maandelijkse routine van fietsonderhoud. De fiets mag best een beetje verwend worden.
De FM kan hem nog steeds niet bestellen. Nog altijd in afwachting dus. Maar hij is wel opgenomen in de begroting, dus het geld is geen probleem meer.quote:
Het gaat niet om de kosten uiteraard, maar om het soepeler draaien van de ketting. Alles voor de marginal gains.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 17:03 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dan wordt het regelmatig vervangen van de quicklink nog duurder dan iets eerder de ketting vervangen haha. Zelf weten hoor, maar de logica ontgaat mij.
Waarom een van deze twee? Beetje appels met peren vergelijken. Of die Tacx het waard is lijkt mij o.a afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doenquote:Op dinsdag 18 oktober 2022 12:20 schreef Fazz het volgende:
Ik wil een nieuwe fietsttrainer kopen, een direct drive. Heb een paar jaar terug een trainer gekocht met roller en wil gewoon makkelijk tussen binnen & buiten kunnen switchen zonder band te vervangen.
De keuze is nu tussen de Tacx Neo 2T of de Elite Direto XR-T. Qua kosten een hele andere league, maar is de tacx dat ook waard? Zijn de specs echt zo veel beter?
Omdat ik m’n zinnen had gezet op de tacx en mijn vriend nu met die Elite op de proppen komtquote:Op dinsdag 18 oktober 2022 20:19 schreef Yankee het volgende:
[..]
Waarom een van deze twee? Beetje appels met peren vergelijken. Of die Tacx het waard is lijkt mij o.a afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen
Als één van jullie relatief zwaar is of erg veel vermogen trapt kan ik me de NEO ofzo wel voorstellen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 21:21 schreef Fazz het volgende:
[..]
Omdat ik m’n zinnen had gezet op de tacx en mijn vriend nu met die Elite op de proppen komt![]()
Ik gebruikt Zwift voor trainingen in de winter, de vraag is dan idd hoe hoog de lat moet liggen. Met mooi/droog weer fiets ik liever buiten
Inmiddels vier jaar een Neo, bevalt mij nog steeds uitstekend. Gebruik ik ook alleen voor Zwiftquote:Op dinsdag 18 oktober 2022 21:21 schreef Fazz het volgende:
[..]
Omdat ik m’n zinnen had gezet op de tacx en mijn vriend nu met die Elite op de proppen komt![]()
Ik gebruikt Zwift voor trainingen in de winter, de vraag is dan idd hoe hoog de lat moet liggen. Met mooi/droog weer fiets ik liever buiten
Oh ik fiets daarmee ook de Elfstedentocht.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 21:42 schreef Yankee het volgende:
[..]
Inmiddels vier jaar een Neo, bevalt mij nog steeds uitstekend. Gebruik ik ook alleen voor Zwift
Het hangt er inderdaad af wat je wil. Wil je realistisch bergpassen/steile heuvels beklimmen in andere indoor trainingsapps (Rouvy/Fullgaz) zoals de Mortirolo of de Angliru met percentages van 20% helling of wil je zware trainingen kunnen doen in zone 5 met wattages >1800 W, dan moet je die top trainers hebben.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 12:20 schreef Fazz het volgende:
Misschien stukken van de Green Divide?quote:Op zondag 23 oktober 2022 20:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
Vanaf morgen een weekje heuvelrug (Woudenberg). De Gravel gaat mee, dus wie kan en wil even een paar mooie routes delen? Wegroutes zijn ook prima, ik hoef niet alleen off-road.
En mocht iemand het leuk vinden om samen een rondje te maken, dan houd ik mij aanbevolen.
Nog nooit van gehoord, maar ik zal eens kijken of ik daar iets mee kan.quote:Op maandag 24 oktober 2022 08:44 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Misschien stukken van de Green Divide?
Toevallig gister daar een ritje van 50km gedaan, gewoon eerlijk een route van komoot gejat.quote:Op zondag 23 oktober 2022 20:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
Vanaf morgen een weekje heuvelrug (Woudenberg). De Gravel gaat mee, dus wie kan en wil even een paar mooie routes delen? Wegroutes zijn ook prima, ik hoef niet alleen off-road.
En mocht iemand het leuk vinden om samen een rondje te maken, dan houd ik mij aanbevolen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |